Przedmiot plastyka należy do grupy trzech przedmiotów (z
filozofią i muzyką), które mogą być nauczane w klasie pierwszej liceum
ogólnokształcącego i technikum w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Jest on kontynuacją
przedmiotu o tej samej nazwie, nauczanego
na II etapie edukacyjnym. Jego zadaniem jest poszerzenie kompetencji
uczniów w zakresie szeroko pojętych umiejętności plastycznych, zarówno
teoretycznych, jak i praktycznych. Szczególnie istotne na tym etapie
kształcenia są wybrane zagadnienia związane ze współczesnymi
awangardami artystycznymi ze względu na ich aktualność w kształtowaniu
świadomego odbiorcy sztuki. Rolą przedmiotu jest też rozwijanie wrażliwości
estetycznej i umiejętności
formułowania samodzielnych sądów, opinii i ocen w oparciu o własne kryteria
artystyczne. Przedmiot uzupełnia zarówno kształcenie humanistyczne, jak i
artystyczne. Wprowadzanie w obszar dziejów sztuki, jej teorii i praktyki, musi
się odbywać poprzez kontakt z dziełami sztuki, twórcami oraz instytucjami
zajmującymi się upowszechnianiem i
promowaniem twórczości wizualnej. Plastyka jest także ważnym elementem
wychowania: wprowadza w zagadnienia wiążące się z ochroną dóbr kultury i
własności intelektualnej, uczy szacunku dla narodowego i ogólnoludzkiego
dziedzictwa kulturowego.
Zakres podstawowy
Cele
kształcenia – wymagania ogólne
Treści
nauczania – wymagania szczegółowe
Warunki
i sposób realizacji
Zajęcia z plastyki mają zarówno aspekt kształcący, jak i
poznawczy. Sztuka dociera do
emocjonalnej sfery osobowości, dlatego wpływa znacząco na rozwój intelektu,
wyobraźni i kreatywności.
Podstawa programowa zorganizowana
jest wokół czterech głównych zagadnień, które w naturalny sposób się ze sobą
wiążą:
Wszystkie problemy plastyczne powinny być powiązane ze wskazanymi
zagadnieniami, a przede wszystkim
ze sztuką środowiska, w którym uczeń funkcjonuje. Znajomość współczesnych form
i sposobów wypowiedzi artystycznej pozwoli dorastającemu człowiekowi na
świadome uczestniczenie w życiu kulturalnym. Jednocześnie sztuka nowoczesna, ze
względu na swój interdyscyplinarny charakter, pozwala na umiejscowienie dokonań
twórców w szerszym kontekście (zarówno w warstwie formalnej, jak i treściowej).
Dzięki poznawaniu dzieł architektury i sztuki lokalnej, uczeń może docenić
miejsce dziedzictwa narodowego regionalnego na tle zjawisk w kulturze polskiej
i światowej, a także rozwijać wrażliwość estetyczną. Celem jego peregrynacji w
poszukiwaniu lokalnych zabytków i twórców może być stworzenie cyklu fotografii,
filmu lub prezentacji multimedialnej na temat wybranego twórcy lub kierunku w
sztuce, z dbałością o czytelność przekazu i estetykę. Przy doborze zadań dla
uczniów należy wziąć pod uwagę specyfikę szkoły i klasy, możliwości i preferencje
uczniów, a także środowisko artystyczne i czynniki okolicznościowe (np. czasowe
wystawy). Jako sztuka regionu mogą być rozumiane zarówno zabytki, jak i zbiory
muzealne, galerie sztuki, działania współczesne na terenie miejscowości,
powiatu, krainy geograficznej, a nawet województwa. Ważne jest, by omawiane
dzieła pochodziły z różnych epok artystycznych i reprezentowały różne dziedziny
twórczości (np. architekturę, rzeźbę, malarstwo, grafikę).
Lekcje szkolne można uzupełniać
innymi formami zajęć, wśród których wymienić można:
Ucząc się organizacji wystaw, uczniowie mogą zaprojektować własną „wirtualną”
wystawę (tzw. muzeum wyobraźni) z uzasadnieniem doboru eksponowanych dzieł lub
wystawę autentyczną, do której będą mogli przygotować oprawę plastyczną
(zaproszenie, plakat). Mogą także sporządzić recenzję obejrzanej wystawy sztuki
uwzględniającą: cel ekspozycji, charakter eksponatów, opis wybranych prac i
scenografii. Najlepiej, jeśli wystawę będą zwiedzać „na żywo”. Jeśli okaże się
to niemożliwe, można posłużyć się zasobami internetu.
Lekcje prowadzone w szkole cechować powinna różnorodność stosowanych metod.
Wśród metod wprowadzających nowy materiał i praktykujących jego przyswajanie,
ważne są metody aktywizujące. Nauczyciele mają obowiązek dostosowania wymagań
do indywidualnych potrzeb, możliwości i predyspozycji uczniów. Dotyczy to zwłaszcza
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których charakteryzuje
szczególna wrażliwość artystyczna
i zdolności twórcze. W przypadku takich uczniów wymagania edukacyjne
poszerzać należy o inne, w tym
tradycyjne, sposoby wypowiedzi artystycznej (rysunek, malarstwo). Uczniów
przejawiających szczególne pasje artystyczne należy wspierać w rozwoju,
zachęcając do udziału w różnego
rodzaju konkursach.
W toku realizacji podstawy programowej uczniowie
wykorzystują swoją wiedzę i umiejętności nabyte na
poprzednich etapach edukacyjnych w zakresie innych przedmiotów.
Treści kształcenia integrują się z
innymi przedmiotami, nauczanymi szkołach w następujących kwestiach:
Istotne znaczenie w rozwoju ma też wychowanie w poczuciu odpowiedzialności i
szacunku dla prac własnych i cudzych, w tym dziedzictwa kulturowego.
Zagadnienia dotyczące zgodnego z prawem publikowania prac (w tym prawa cytatu)
wprowadzane były już na II etapie edukacyjnym. W liceum ogólnokształcącym i
technikum należy zasady powtarzać. Nauczyciele powinni zwracać uwagę i
uwrażliwiać uczniów na ochronę własności intelektualnej i nie dopuszczać do
tworzenia plagiatów oraz publikowania m.in. w mediach, prac bez zgody twórcy
oraz prac przedstawiających inne osoby bez ich zgody (ochrona wizerunku).
Powinni też kształtować postawy właściwie rozumianej tolerancji dla twórczości
innych osób, z uwzględnieniem poszanowania godności człowieka oraz postawy
odpowiedzialności za treść i formę własnej twórczości plastycznej.
Dla realizacji programu ważna jest sala lekcyjna (pracownia)
wyposażona w komputer z
dostępem do internetu, monitor interaktywny lub ekran
oraz rzutnik multimedialny do
demonstracji i prezentacji oraz podstawowe narzędzia rejestracji cyfrowej
(fotografia i film).