Wymagania edukacyjne z
informatyki dla klasy 2GE liceum trzyletniego 2020/21 (rozszerzenie)
Temat |
Liczba godzin |
Osiągnięcia uczniów |
||||
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) |
||
BHP i organizacja zajęć informatyki. Rozważania o informacji. |
1 |
Znajomość organizacji i sposobów korzystania z różnych źródeł informacji. Znajomość obszaru nauczania informatyki w zakresie rozszerzonym. Podstawowa znajomość regulaminu pracowni i przepisów BHP. Zasady oceniania, poprawiania i uzupełniania zaległości. |
Znajomość organizacji egzaminu
maturalnego z informatyki w kontekście obowiązujących przepisów. Znajomość
organizacji i ocena trudności zadań stawianych na Olimpiadzie informatycznej.
|
Rozumienie informacji jako pojęcia pierwotnego. Poprawne wskazywanie różnych typów informacji. |
wyjaśnia
regulamin pracowni · wyjaśnia
zasady oceniania |
dokonuje analizy zasad oceniania i regulamin pracowni · wyjaśnia
zasady bhp - analizuje zadania maturalne |
Systemy zapisu liczb dodatnich (całkowitych i ułamkowych). |
6 |
Znajomość różnych systemów zapisu
liczb. Rozumienie przydatności systemów: dwójkowego, ósemkowego i
szesnastkowego. Zna jednostki pojemności pamięci. |
Wykonywanie działań w różnych systemach liczbowych z pomocą nauczyciela.. Zamiana liczb zapisanych w różnych systemach. |
Samodzielne Wykonywanie działań w różnych systemach liczbowych. Zamiana liczb zapisanych w różnych systemach. Organizacja zapisu informacji w pamięci komputera. Jednostki pojemności pamięci. |
Potrafi wykonać działania na innych systemach niż dziesiętny |
Zna operacje logiczne na liczbach binarnych i przesunięcia bitowe. |
Zaawansowane sposoby zapisu liczb (liczby ujemne, zapis stało i zmiennopozycyjny). |
6 |
Zna pojęcia Zapisywana liczb ze
znakiem. Kod uzupełniający do dwóch - u2. Zapis liczb dziesiętnych w
reprezentacji stało- i zmiennopozycyjnej. |
Potrafi z pomocą nauczyciela Zapisywać
liczby ze znakiem. Kod uzupełniający do dwóch - u2. Zapisać liczby dziesiętne
w reprezentacji stało- i zmiennopozycyjnej. |
Potrafi z minimalną pomocą nauczyciela
Zapisywać liczby ze znakiem. Kod uzupełniający do dwóch - u2. Zapisać liczby
dziesiętne w reprezentacji stało- i zmiennopozycyjnej. |
Potrafi samodzielnie Zapisywać liczby
ze znakiem. Kod uzupełniający do dwóch - u2. Zapisać liczby dziesiętne w
reprezentacji stało- i zmiennopozycyjnej. |
Wspomaga innych uczniów w rozwiązywaniu zadań, wyjaśnia sposób obliczeń. Potrafi zapisać w języku programowania wysokiego poziomu algorytm konwersji liczb z dowolnego systemu pozycyjnego na inny |
Bramki logiczne i przerzutniki. |
6 |
Zna nazwy bramek logicznych i ich działanie |
Zna schemat blokowy komputera i nauczysz się określać podstawowe zadania bloków funkcjonalnych |
Zna działania logiczne i ich realizację za pomocą bramek logicznych |
Zna działanie podstawowych przerzutników |
Samodzielnie projektuje schemat blokowy i tworzy własne rozwiązania |
Budowa komputera. Podstawowe parametry wybranych podzespołów i urządzeń. |
6 |
Wymienia części składowe zestawu komputerowego, podaje ich parametry i przeznaczenie. Rozróżnia rodzaje pamięci komputera, określa ich własności i przeznaczenie. Potrafi omówić historię komputerów. Umie wskazać ogólny kierunek zmian w technologiach komputerowych. omawia sposoby dbania o higienę dysku twardego, chroni komputer przed wirusami |
Wie, jak działa komputer. Wyjaśnia rolę procesora. Rozumie organizację pamięci komputerowych. przywraca system, korzystając z punktu przywracania systemu, tworzy punkt przywracania systemu za pomocą narzędzia systemowego, |
Potrafi wymienić rodzaje aktualnie używanych komputerów |
Potrafi omówić dokładnie działanie procesora. Zna parametry i funkcje podzespołów zestawu komputerowego |
Potrafi samodzielnie złożyć komputer i omówić jego części. |
Etyka w informatyce – wybrane zagadnienia |
2 |
Zna podstawowe zasady netykiety i podstawy prawa autorskiego |
Wskazuje zagadnienia o szczególnym znaczeniu etycznym |
Rozumie wybrane sposoby licencjonowania programów komputerowych |
Potrafi oceniać wiarygodność zasobów informacyjnych |
Zna wszystkie przepisy prawa. Potrafi zastosować w praktyce |
Grafika – przetwarzanie map bitowych. Elementy grafiki wektorowej |
6 |
Wymienia programy do tworzenia i obróbki grafiki. Posługuje się jednym z nich w celu tworzenia własnych rysunków. Potrafi na kilka sposobów umieścić grafikę w dokumencie tekstowym, np. oblać rysunek tekstem. Potrafisz wykonywać proste zadania związane z przetwarzaniem grafiki map bitowych i grafiki wektorowej |
Zna sposoby reprezentacji obrazu i dźwięku w komputerze. Zna możliwości kilku wybranych programów do edycji obrazu i do tworzenia animacji. Zapisuje plik graficzny w różnych formatach. Znasz podstawowe pojęcia związane z grafiką komputerową |
Rozróżnia grafikę wektorową i rastrową. Zna różne możliwości komputera w zakresie edycji obrazu, dźwięku, animacji i wideo. Zna pojęcia: RGB i CMYK |
|
|
Projekty graficzne z wykorzystaniem warstw |
6 |
Wykonuje podstawowe operacje na rysunku |
Potrafi wybrać proste fragmenty obrazu i wykonać na nich różne operacje. |
Potrafi stosować różne narzędzia malarskie i korekcyjne oraz wybrać odpowiedni tryb ich pracy. Orientuje się, co to jest rozdzielczość. Ustala rozdzielczość dla skanowanych i edytowanych obrazów. |
Potrafisz wykonać projekt graficzny z wykorzystaniem warstw |
|
Tworzenie grafiki metodą modelowania sceny |
6 |
Zna podstawowe pojęcia i opcje |
Z pomocą nauczyciela potrafi generować mapy bitowe z wykorzystaniem programu do modelowania sceny |
Potrafi generować mapy bitowe z wykorzystaniem programu do modelowania sceny |
|
|
Przetwarzanie dźwięku i ruchomych obrazów |
6 |
Zna podstawowe pojęcia związane z dźwiękiem i ruchomym obrazem |
Korzysta z różnych urządzeń multimedialnych, zna ich działanie, podaje ich przeznaczenie. |
Z małą pomocą potrafi tworzyć klip multimedialny z wykorzystaniem animacji komputerowej |
Potrafi tworzyć klip multimedialny z wykorzystaniem animacji komputerowej |
|
Projekt multimedialny |
8 |
Zna urządzenia multimedialne, wymienia przykładowe nazwy, określa ich ogólne przeznaczenie. Potrafisz w podstawowym zakresie przetwarzać pliki multimedialne |
Określa pojęcie: komputer multimedialny. Rozumie zasady łączenia poszczególnych elementów multimedialnych, np. obrazu z dźwiękiem. |
Posługuje się sprawnie wybranymi urządzeniami multimedialnymi. Zna zasady działania animacji. Tworzy własne animacje. |
|
|
Tworzenie prezentacji w oparciu o określony schemat. |
6 |
Potrafi projektować schematy prezentacji i wykorzystywać w nich własne materiały multimedialne. |
Rozróżnia sposoby przygotowania prezentacji wspomagającej wystąpienie prelegenta oraz prezentacji typu kiosk. Wie, na czym polega dostosowanie treści i formy do rodzaju prezentacji. Komponuje układ slajdów i ich animację. |
Dodaje efekty multimedialne: animacje, grafiki, dźwięki, podkład muzyczny. Posługuje się widokiem sortowania slajdów. Ustawia i testuje chronometraż. Stosuje hiperłącza. Aktywnie współpracuje z grupą przy projektowaniu prezentacji. |
|
|
Komputer jako stacja robocza w środowisku Linux i Windows |
8 |
Zna najważniejsze pojęcia związane z zadaniami systemów operacyjnych |
Rozumiesz mechanizm organizacji i ochrony danych dostępny w systemach Linux i Windows |
Zna metody wyszukiwania plików. Umie wymienić przynajmniej dwa systemy operacyjne i podać ich najważniejsze funkcje. Zna zaawansowane metody wyszukiwania i odzyskiwania plików Zna podstawowe cechy systemu Linux. |
uruchamia system operacyjny w wirtualnej maszynie, posługuje się monitorem zasobów systemu, instaluje wybrane, potrzebne do pracy programy za pośrednictwem Centrum oprogramowania systemu Linux, zna podstawowe cechy systemu Android. przeprowadza selektywną aktualizację systemu, odrzucając mniej znaczące elementy oferowane przez producenta, sprawnie posługuje się programami narzędziowymi, w tym CCleaner, do utrzymania odpowiedniego stanu systemu operacyjnego – kasuje niepotrzebne pliki, naprawia błędy w rejestrach i przywraca system od punktu przywracania |
Potrafi odzyskać utracony plik, stosując zaawansowane metody. Potrafi omówić różne systemy operacyjne, wskazać ich najważniejsze funkcje. Samodzielnie wyszukuje informacje na temat kompresji i szyfrowania danych. Zna kilka sposobów szyfrowania informacji. Charakteryzuje system Linux. korzysta z systemu operacyjnego uruchomionego w wirtualnej maszynie i wie, jakie to tworzy ograniczenia, zna i omawia warstwowy model systemu operacyjnego, |
Budowa sieci komputerowej |
6 |
Zna pojęcie sieci komputerowej, potrafi wymienić jej rodzaje. Zna pojęcie logowania. Potrafi wymienić kilka cech pracy w sieci, odróżniających ją od pracy na autonomicznym komputerze. Zna kilka sposobów połączenia z Internetem. |
Wymienia korzyści płynące z korzystania z sieci. Zna podstawowe klasy i topologie sieciowe. |
Zna znaczenie protokołu w sieciach (w tym TCP/IP). Wie, na czym polega wymiana informacji w sieci. opisuje warstwy modelu OSI,drogę informacji w komunikacji sieciowej i warstwowy model TCP/IP, umie skonfigurować połączenie z Internetem na podstawie znajomości maski, adresu bramy i DNS, ustawia automatyczne łączenie się komputera z wykrytą siecią i Internetem, konfiguruje podstawowe urządzenia sieci bezprzewodowej, Access Point i karty sieciowe |
Zna schemat działania sieci komputerowych. Potrafi wymienić zalety i wady różnych topologii sieci. Charakteryzuje topologie gwiazdy, magistrali i pierścienia |
Omawia różne systemy sieciowe. dokładnie opisuje sposób transportu informacji w sieciach komputerowych TCP/IP, sprawnie konfiguruje ustawienia routera sieciowego dołączonego do Internetu, tworzy sieć z zastosowaniem przełączników sieciowych |
Warstwowy model sieci komputerowej. Protokoły sieciowe. |
6 |
nazywa warstwowe modele sieci, wie, jaką rolę pełni adres IP w sieciach komputerowych, - zna podstawowe pojęcia sieciowe np. DNS, MAC |
Potrafi wymienić urządzenia i elementy sieciowe oraz omówić ich ogólne przeznaczenie. |
Zna zasady pracy w sieci, m.in. zasady udostępniania zasobów. Potrafi omówić zagrożenia płynące z sieci. |
porównuje oba modele sieci informatycznych i opisuje różnice, umie opisać funkcje ramki i nagłówków i urządzenia sieciowe w modelu TCP/IP, używa polecenia tracert i programu diagnostycznego np. VisualRoute Lite Edition do śledzenia drogi połączenia sieciowego z dowolną stroną internetową, posługuje się poleceniem ipconfig w celu odczytania pełnej konfiguracji karty sieciowej danego komputera |
Omawia szczegółowo model warstwowy sieci. zmienia kanały pracy sieci bezprzewodowej |
Organizacja sieci komputerowych |
6 |
wie, do czego służą i nazywa podstawowe urządzenia sieci komputerowej, w tym także bezprzewodowe punkty dostępowe, - zna pojęcie sieć klient-serwer i wie, na czym polega praca takiej sieci, - wie, jakie elementy i zasoby można udostępniać innym użytkownikom sieci, - zna podstawowe formaty przesyłanych informacji w sieciach komputerowych, - uruchamia odbiór internetowych stacji radiowych |
Zna cechy systemu działającego w szkolnej pracowni. Orientuje się - w zakresie podstawowym – w działaniu Internetu. Potrafi określić nowoczesne trendy w zastosowaniu urządzeń komputerowych. Jest w stanie omówić prawne i społeczne aspekty zastosowania informatyki. |
Charakteryzuje różne połączenia z Internetem; potrafi omówić przesyłanie pakietów danych w Internecie. zabezpiecza sieć bezprzewodową w dostępnych standardach, w tym WPA i WPA2 z zastosowaniem PSK, |
Umie z pomocą nauczyciela zrealizować małą sieć komputerową - skonfigurować jej składniki, udostępnić pliki, dyski, drukarki, dodać użytkowników. |
Potrafi samodzielnie zbudować małą sieć domową. |
Wykorzystanie usług sieciowych. |
6 |
Potrafi wymienić usługi internetowe Posługuje się pocztą elektroniczną i komunikatorami, - wie, do czego służy usługa FTP zakłada konto w chmurze informatycznej, - loguje się do chmury informatycznej, - wie, jakie programy oferuje dana chmura, - edytuje tekst wspólnie z innymi członkami zespołu, jeśli taka możliwość zostanie mu udostępniona |
korzysta z usługi FTP i dysku sieciowego, przeszukuje fora dyskusyjne, umie wybrać odpowiednią chmurę informatyczną na podstawie określonych wymagań, zakłada konto w darmowej chmurze informatycznej np. w Google lub Windows Live, udostępnia pliki z dysku chmury innym użytkownikom |
Potrafi wskazać nowości w zakresie usług internetowych oraz odszukać informacje na temat najnowszych pomysłów na komputery. uruchamia konsolę MMC Windows, zna funkcje szablonów zabezpieczeń, udostępnia w sieci foldery z plikami za pomocą opcji udostępniania systemu Windows, odróżnia HTTP od HTML, wie, na czym polega transmisja strumieniowa i jakie zastosowanie znajduje RSS, wie, jakimi formatami dźwięku posługują się internetowe stacje radiowe |
uczestniczy w forach dyskusyjnych, umie wymienić właściwości i zastosowanie chmur informatycznych, stawia wymagania chmurze informatycznej, korzysta z jej podstawowych programów, wykorzystuje programy z chmury informatycznej do redagowania tekstów, rysowania itp. , korzysta z dysku w chmurze do przechowywania plików , udostępnia dokumenty członkom zespołu oraz nadaje im odpowiednie uprawnienia do edycji umie korzystać z kursów e-learningowych, wie, jak zorganizować pracę zespołu w sieci, podaje przykłady rozmaitych stron z dokładnym określeniem ich rodzaju i przeznaczenia, organizuje pracę zespołu w chmurze informatycznej np. z wykorzystaniem kalendarza, wykorzystuje chmurowe narzędzia do komunikowania się w zespole w celu wspólnej realizacji projektu, przenosi dokumenty z chmury do lokalnego komputera oraz edytuje dokumenty zaimportowane, zarządza pracą zespołu współdzielącego dokument |
Zna możliwości współczesnych serwerów sieciowych. |
Algorytmy, dane, operatory |
4 |
Wie co to jest algorytm i jak sporządzać specyfikację algorytmu |
Zna wybrane sposoby prezentacji algorytmów. |
Określa zależności między problemem, algorytmem a programem komputerowym. |
Zapisuje dowolny algorytm w wybranej przez siebie postaci (notacji), m.in. w pseudojęzyku. Zapisuje algorytmy z pętlą zagnieżdżoną. |
Przestrzega zasad zapisu algorytmów w zadanej postaci (notacji). Potrafi trafnie dobrać do algorytmu sposób prezentacji. Stosuje poznane metody prezentacji algorytmów w opisie zadań (problemów) z innych przedmiotów szkolnych oraz różnych dziedzin życia. |
Metody opisowe zapisu algorytmów – lista kroków i pseudokod |
4 |
Zna schematy blokowe i ogólne reguły obowiązujące przy tworzeniu sieci działań |
Umie zapisywać algorytm metodą listy kroków. Potrafisz posługiwać się pseudokodem |
Zna znaczenie i działanie instrukcji symbolicznego języka programowania (pseudojęzyka). |
Analizuje działanie algorytmu dla przykładowych danych. Stosuje swobodnie oprogramowanie edukacyjne do graficznej prezentacji i analizy algorytmów. |
Potrafi samodzielnie zapoznać się z nowym programem edukacyjnym przeznaczonym do konstrukcji schematów blokowych. Potrafi zaproponować własny pseudojęzyk (postać instrukcji i zasady składni). |
Zapis algorytmu za pomocą schematów blokowych. Analiza wartości wybranych zmiennych |
4 |
Zna podstawowe typy danych i operatorów Potrafi przedstawić organizację pętli |
Przedstawia algorytm w postaci listy kroków. Tworzy schemat blokowy algorytmu z warunkiem prostym i pętlą. |
Potrafisz analizować algorytm i wie jak unikać typowych błędów |
Potrafi przeprowadzić szczegółową analizę poprawności konstrukcji schematu blokowego. |
Rozumie dokładnie technikę rekurencji (znaczenie stosu). Potrafi ocenić, kiedy warto stosować iterację, a kiedy rekurencję. Korzysta samodzielnie z dodatkowej literatury. |
Środowisko programistyczne Dev-C++. Realizacja bardzo prostych algorytmów. |
5 |
Zna środowisko pracy języka C++, Zna klasyfikację języków programowania. |
Korzysta w stopniu Podstawowym z programu Dev C++ |
Potrafi prezentować złożone algorytmy (z podprogramami) w wybranym języku programowania. |
Potrafi realizować nawet bardzo złożone algorytmy, |
|
Tworzenie prostych programów w języku C++. |
6 |
Potrafi napisać proste programy w języku C++ |
Potrafi ocenić poprawność działania algorytmu i jego zgodność ze specyfikacją. Określa liczbę prostych działań zawartych w algorytmie. |
Zna rekurencyjne realizacje prostych algorytmów. Rozumie i stosuje zasady programowania strukturalnego. |
Samodzielnie programuje proste programy |
.Opracowuje własny kod programu |
Korzystanie z danych zapisanych w plikach tekstowych. Zapis wyników do plików tekstowych. |
4 |
Potrafi korzystać z plików tekstowych w języku C++ |
Tworzy z pomocą proste programy |
Tworzy program z małą pomocą |
Samodzielnie pisze kod porgamu |
|
Przekazywanie parametrów w funkcjach i interpretacja zasięgu zmiennych |
5 |
Zna podstawowe pojęcia |
Wie jak tworzyć funkcje i przekazywać parametry w języku C++ |
Rozumie pojęcie zasięgu zmiennych |
Tworzy funkcje w języku C++ |
|
Wybrane przykłady zastosowania wskaźników. Alternatywny sposób odczytu danych z pliku tekstowego |
5 |
Zna podstawowe pojęcia |
Analizuje wspólnie kod |
Z małą pomocą twrzy kod. |
Rozumie pojęcie wskaźnika i potrafisz je zastosować |
|
Programowanie w środowisku graficznym |
5 |
Potrafi napisać program w środowisku graficznym w języku C++ |
Analizuje wspólnie kod. |
Zna podstawowe procedury graficzne, potrafi narysować na ekranie wykres funkcji i podstawowe figury geometryczne. |
Samodzielnie programuje. |
|
Wprowadzenie do algorytmów rekurencyjnych. |
5 |
Wie jak można poprawiać jakość algorytmu określającego czy dana liczba całkowita jest liczbą pierwszą. |
Wie co to jest rekurencja i iteracja. Potrafi ocenić złożoność obliczeniową prostych algorytmów |
Potrafi analizować prosty algorytm rekurencyjny |
Potrafi prezentować algorytmy rekurencyjne w postaci programu; |
|
Analiza stosu na przykładzie zbioru Cantora |
5 |
Zna podstawowe pojęcia, z dużą pomocą pisze kod. |
Potrafi oszacować wielkość pamięci potrzebnej do komputerowej realizacji algorytmu |
Z małą pomocą analizuje kod programu |
Rozumie znaczenie stosu w algorytmach rekurencyjnych |
|
Analiza algorytmu tworzenia wyrażenia ONP i obliczania jego
wartości |
5 |
Zna podstawowe pojęcia, z dużą pomocą pisze kod. |
Analizuje wspólnie kod |
Z małą pomocą analizuje kod programu |
Rozumie zastosowanie stosu w algorytmach tworzenia wyrażenia ONP i obliczania jego wartości |
|
Wybrane algorytmy graficzne: trójkąt Sierpińskiego, dywan
Sierpińskiego, płatek Kocha |
5 |
Zna podstawowe pojęcia, z dużą pomocą pisze kod. |
Analizuje wspólnie kod |
Z małą pomocą analizuje kod programu |
Potrafi analizować algorytmy rekurencyjne tworzące trójkąt Sierpińskiego, dywan Sierpińskiego i płatek Kocha |
|
|
|
|
|
|
|
|