Wymagania edukacyjne do przedmiotu
Edukacja dla bezpieczeństwa
dla klasy 1
na rok szkolny 2020/2021
Treści nauczania |
Ocena |
||||
|
Dopuszczający |
Dostateczny |
Dobry |
Bardzo dobry |
Celujący |
Alarmowanie i ewakuacja |
-definiuje i rozpoznaje rodzaje alarmów oraz
sygnałów alarmowych -charakteryzuje zasady zachowania się
ludności po ogłoszeniu alarmu |
-opisuje kluczowe elementy szkolnej
instrukcji ewakuacji: sygnały drogi ewakuacji, wyjścia ewakuacyjne miejsce zbiórki ewakuowanej ludności zasady zachowania się uczniów podczas
ewakuacji ze szkoły (internatu) |
-omawia zasady ewakuacji ludności |
-opisuje sposoby postępowania w przypadku odcięcia dróg
ewakuacyjnych |
-redaguje treść komunikatu
ostrzegawczego o zbliżającym się (wybranym) zagrożeniu dla miejscowości, w
której mieszka |
Podstawy pierwszej pomocy |
-podaje definicję i wymienia cele oraz
zadania pierwszej pomocy -wymienia działania wchodzące w zakres
pierwszej pomocy -potrafi rozpoznać osobę w stanie zagrożenia
życia -opisuje wyposażenie apteczki pierwszej
pomocy; wymienia przedmioty, jakie powinny się znaleźć w apteczce, np.
domowej, samochodowej -opisuje zasady bezpiecznego postępowania w
miejscu zdarzenia -prawidłowo wzywa pomoc -opisuje zasady postępowania z osobą
nieprzytomną -systematycznie ponawia ocenę oddychania u
osoby nieprzytomnej -opisuje metody udzielania pierwszej pomocy
w urazach kończyn -omawia
zasady postępowania przeciwwstrząsowego -wymienia objawy związane z najczęstszymi
obrażeniami narządu ruchu -opisuje metody udzielania pierwszej pomocy
w urazach kończyn -omawia zasady postępowania z
poszkodowanymi, u których podejrzewa się uraz kręgosłupa -rozumie, na czym polega udzielanie
pierwszej pomocy w zatruciach -opisuje
typowe okoliczności i objawy wystąpienia udaru termicznego oraz udaru słonecznego -przedstawia metody przenoszenia
poszkodowanych z urazem kręgosłupa -proponuje
zastosowanie zastępczych środków opatrunkowych -w sytuacjach symulowanych prawidłowo
unieruchamia kończynę po urazie w zastanej pozycji; wykorzystuje dostępny
sprzęt do unieruchomienia złamanej kończyny -opisuje sposób udzielania pierwszej pomocy w przypadku:
|
-opisuje rolę układów: oddychania, krążenia
i nerwowego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu -podaje przykłady zagrożeń w środowisku
domowym, ulicznym i wodnym, w przestrzeniach podziemnych, w lasach -wykonuje podstawowe czynności resuscytacji
krążeniowo-oddechowej -wykonuje podstawowe czynności pierwszej
pomocy w zadławieniu -przedstawia metody zapewnienia
bezpieczeństwa własnego, osoby poszkodowanej i otoczenia w sytuacjach
symulowanych podczas zajęć -wykonuje opatrunek osłaniający na ranę w
obrębie kończyny oraz opatrunek uciskowy -wykonuje opatrunek osłaniający na ranę w
obrębie kończyny oraz opatrunek uciskowy -omawia i stosuje zasady unieruchamiania
złamań kości długich i stawów (zasada Potta) -wyjaśnia, na czym polega udzielanie
pierwszej pomocy w oparzeniach opisuje
zagrożenia dla życia związane z utratą dużej ilości krwi w krótkim czasie
(wstrząs) |
-wyjaśnia rolę układu nerwowego, układu
krążenia i układu oddechowego w utrzymywaniu podstawowych funkcji życiowych -opisuje następstwa zaburzeń czynności tych
układów -przeprowadza wywiad ratowniczy SAMPLE -opisuje podstawowe sposoby transportu
poszkodowanych z miejsc niebezpiecznych -wymienia najczęstsze przyczyny utraty
przytomności -opisuje znaczenie liter stanowiących
skrót nazwy schematu oceny stanu
poszkodowanego „A-B-C” -wymienia typowe objawy zwiastujące,
poprzedzające omdlenie -wykonuje podstawowe opatrunki osłaniające w
obrębie głowy i tułowia -zakłada opatrunek uciskowy na rany w
obrębie głowy i tułowia -wymienia przykłady zapobiegania oparzeniom,
ze szczególnym uwzględnieniem środowiska domowego i małych dzieci -wyjaśnia cel doraźnego unieruchomienia
kończyny (ograniczenie ruchu, zmniejszenie bólu, ograniczenie ryzyka
pogłębiania urazu, umożliwienie bezpiecznego transportu -opisuje działania ratownicze w przypadku
ciała obcego w: oku, uchu, nosie |
- potrafi zainstalować w
telefonie komórkowym dostępny w miejscu zamieszkania system ostrzegania o
lokalnych zagrożeniach -wymienia i opisuje poszczególne ogniwa łańcucha przeżycia -opisuje sytuacje, w jakich można prowadzić resuscytację z
wyłącznym uciskaniem klatki piersiowej - opisuje algorytm
podstawowych czynności resuscytacyjnych u niemowląt i dzieci -praktycznie wykorzystuje w sytuacjach symulowanych automatyczny
defibrylator (AED) - proponuje działania
zapobiegające zadławieniu w typowych sytuacjach życia codziennego -omawia okoliczności i sposób zakładania opaski uciskowej |
-należy do społecznych podmiotów
współpracujących z systemami Państwowego Ratownictwa Medycznego lub Krajowego
Systemu Ratowniczo-Gaśniczego -uczestniczył w pozaszkolnych formach
rywalizacji w ratownictwie medycznym |
Zagrożenia i działania ratownicze |
-rozpoznaje zagrożenia i ich źródła -wymienia
nazwy formacji służb działających na rzecz zwalczania skutków zagrożeń -wymienia
główne przyczyny pożarów -opisuje zasady postępowania podczas pożaru -wymienia typowe
zagrożenia zdrowia i życia podczas pożaru -wymienia rodzaje i zasady użycia
podręcznego sprzętu gaśniczego -rozpoznaje
znaki ochrony przeciwpożarowej -rozpoznaje
znaki ewakuacji -omawia zasady zachowania się w przypadku
zdarzeń terrorystycznych (np. w razie wtargnięcia uzbrojonej osoby do szkoły,
centrum handlowego -wymienia
najczęstsze zagrożenia „przemocowe” występujące w szkole -wymienia rodzaje znaków substancji
toksycznych i miejsca ich eksponowania -wymienia przykładowe materiały, jakie można
wykorzystywać jako zastępcze środki ochrony dróg oddechowych i skóry -wymienia sposoby zabezpieczenia żywności i
wody przed skażeniami -wyjaśnia znaczenie pojęć: odkażanie,
dezaktywacja, dezynfekcja, deratyzacja -wyjaśnia, na czym polegają zabiegi
specjalne i sanitarne -opisuje obowiązki pieszego i kierowcy
podczas przejazdu pojazdu uprzywilejowanego |
-wymienia
społeczne podmioty działające na rzecz zwalczania skutków zagrożeń -potrafi dobrać odpowiedni rodzaj środka
gaśniczego w zależności od rodzaju pożaru (np. płonąca patelnia, płonący
komputer -rozpoznaje
i opisuje sposób użycia podręcznego sprzętu gaśniczego -charakteryzuje zagrożenia pożarowe w domu,
szkole i najbliższej okolicy -przedstawia typowe zagrożenia zdrowia i
życia podczas powodzi, pożaru lub innych klęsk żywiołowych -opisuje
zakres i sposób przygotowania się do planowanej ewakuacji -opisuje
zasady postępowania podczas powodzi, śnieżycy, zejścia lawiny -uzasadnia
i proponuje skuteczne sposoby zapobiegania panice |
-charakteryzuje
działalność społecznych podmiotów ratowniczych, w tym: Ochotniczej Straży
Pożarnej, Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Wodnego Ochotniczego
Pogotowia Ratunkowego -wyjaśnia
zadania tych służb -mawia
zasady profilaktyki pożarowej -opisuje
sposoby gaszenia najczęściej występujących pożarów (w zarodku) -wyjaśnia znaczenie pojęcia cyberprzemocy -opisuje procedury postępowania w przypadku
jej wystąpienia -podaje
przykłady najczęściej występujących okoliczności znalezienia niewypałów i
niewybuchów -rozpoznaje znaki substancji toksycznych na
pojazdach i budowlach -wyjaśnia zasady zaopatrzenia ludności
ewakuowanej w wodę i żywność |
-opisuje
sposoby postępowania osób odciętych przez pożar od dróg ewakuacji -omawia zasady ewakuacji ludności i zwierząt
z terenów zagrożonych -wskazuje niewłaściwe zachowania dotyczące
cyberprzemocy i proponuje właściwą na nie reakcję |
-należy do młodzieżowych struktur OSP, WOPR
lub innych formacji ratowniczych -jest uczniem tzw. klas mundurowych -uczestniczył w pozaszkolnych formach
rywalizacji z zakresu obrony cywilnej, ochrony p.poż. lub zarządzania
kryzysowego |
System obrony państwa |
-rozróżnia zagrożenia czasu pokoju i czasu
wojny -opisuje istotę oraz wymienia elementy
składowe systemu bezpieczeństwa, jego poszczególne instytucje, charakter
związków między nimi -wymienia
nazwy formacji służb mundurowych (w tym obrony terytorialnej) zapewniających
bezpieczeństwo państwa; wyjaśnia zadania tych służb -rozpoznaje
podstawowe typy uzbrojenia Sił Zbrojnych RP -rozpoznaje
podstawowe typy uzbrojenia |
-omawia zadania, strukturę oraz podstawowe uzbrojenie i
wyposażenie Sił Zbrojnych RP -podaje przykłady zarządzeń, jakie mogą wydać władze w związku z
kryzysem - wymienia i uzasadnia geopolityczne, militarne i gospodarcze
aspekty bezpieczeństwa państwa - identyfikuje obiekty opatrzone
międzynarodowymi znakami ochrony zabytków |
-identyfikuje wyzwania dla bezpieczeństwa indywidualnego -wymienia rodzaje świadczeń obywateli na rzecz obronności -wymienia elementy składowe systemu bezpieczeństwa państwa, jego
poszczególne instytucje, charakter związków między nimi -określa zakres działania wybranych stowarzyszeń i organizacji,
jak: Liga Obrony Kraju, Polski Czerwony Krzyż, Związek Strzelecki „Strzelec” |
Uczeń: -wyjaśnia znaczenie pojęcia siatki bezpieczeństwa i
infrastruktury krytycznej -wymienia zadania i kompetencje władz państwowych oraz
samorządowych w zakresie obronności -wyjaśnia podstawowe zasady międzynarodowego prawa humanitarnego |
rozróżnia stopnie wojskowe i policyjne -rozróżnia stopnie Państwowej Straży Pożarnej -jest aktywnym członkiem organizacji skautowych lub proobronnych -jest członkiem grup rekonstrukcyjnych, klubów
historyczno-kolekcjonerskich itp. -doskonali się w wybranej dyscyplinie (sporcie) przydatnej w
zakresie obronności kraju (sporty walki, strzelectwo, lekkoatletyka, biegi na
orientację, jeździectwo, sporty motorowe i motorowodne, pływanie, nurkowanie,
spadochroniarstwo, surwiwal, bushcraft, prepersing itp.) |
Edukacja zdrowotna |
-wyjaśnia wpływ stresu na zdrowie - opisuje podstawowe sygnały i objawy
problemów ze zdrowiem psychicznym (stres fizyczny i emocjonalny, zaburzenia
odżywiania, depresja kliniczna) -dobiera i demonstruje umiejętności komunikacji interpersonalnej
istotne dla zdrowia i bezpieczeństwa (odmowa, zachowania asertywne,
negocjowanie) -wyjaśnia zagadnienia związane z właściwym,
racjonalnym żywieniem -uzasadnia jego znaczenie dla zdrowia i rozwoju, w
tym ochrony przed chorobami przewlekłymi - wyjaśnia zagadnienia związane z właściwą i
racjonalną aktywnością fizyczną -wyjaśnia wpływ substancji psychoaktywnych
na sprawność kierowcy |
wymienia czynniki ryzyka chorób cywilizacyjnych, jak:
nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, zaburzenia gospodarki lipidowej, otyłość -wyjaśnia zależności między zdrowiem fizycznym,
zdrowiem psychicznym i zdrowiem emocjonalnym a zdrowiem społecznym - wymienia zachowania sprzyjające zdrowiu
(prozdrowotne) oraz zagrażające zdrowiu; wśród
zagrażających zdrowiu wskazuje te, które szczególnie często występują
wśród nastolatków - opisuje konstruktywne i niekonstruktywne
sposoby radzenia sobie z emocjami, w tym negatywnymi |
-wyjaśnia związki między aktywnością fizyczną, zwyczajami
żywieniowymi i dobrostanem emocjonalnym - odróżnia czynniki środowiskowe i społeczne
(korzystne i szkodliwe), na które człowiek może mieć wpływ, od takich, na
które wpływu mieć nie może -definiuje pojęcia bulimii i anoreksji - wyjaśnia następstwa tych chorób -analizuje objawy różnych rodzajów uzależnień behawioralnych, w
tym uzależnienia od komputera, internetu, hazardu -wyjaśnia, w jaki sposób można unikać picia alkoholu, palenia
tytoniu, brania dopalaczy -potrafi ocenić intensywność wysiłku fizycznego (np. na
podstawie pomiaru częstości akcji serca w czasie i po wysiłku |
analizuje wartość odżywczą produktów żywnościowych, np. na
podstawie informacji o ich składzie umieszczanych przez producenta na
opakowaniu -definiuje pojęcie wskaźnika masy ciała (BMI) i potrafi
określić, do czego on służy - ocenia własne zachowania związane ze
zdrowiem; ustala indywidualny plan działania na rzecz własnego zdrowia - ocenia własne zachowania związane ze
zdrowiem, ustala indywidualny plan działania na rzecz własnego zdrowia |
układa własny, zbilansowany jadłospis na tydzień -proponuje zestaw ćwiczeń i aktywności ruchowej, dostosowany do
własnych możliwości, na wybraną porę roku - jest uczestnikiem zorganizowanych form
sportu, rekreacji lub wypoczynku (np. klub, sekcja) |