Wszystkie umiejętności zapisane w tabeli dotyczą kształcenia w zakresie podstawowym.
KLASA DRUGA – rok szkolny 2020/21
OCENA |
WYMAGANIA
EDUKACYJNE |
DOPUSZCZAJĄCY (K) |
— Zna definicję potęgi o
wykładniku wymiernym i wykonuje działania na potęgach o takich wykładnikach. — oblicza wartość
logarytmu w najprostszych przypadkach np. — korzysta ze
wzorów na logarytm
iloczynu, ilorazu i
potęgi — szkicuje wykres
dowolnej funkcji wykładniczej określa jej własności — oblicza wartość
wielkości opisanej podaną funkcją
wykładniczą — porządkuje jednomiany — rozpoznaje
sumy algebraiczne, dodaje je,
odejmuje i mnoży — Rozwiązuje równania
kwadratowe — Rozwiązuje proste równania
stopni wyższych — Zna i potrafi zastosować wzory skróconego
mnożenia — Zna definicję proporcjonalności
odwrotnej — Rozwiązuje zadania tekstowe
stosując proporcjonalność odwrotną - zna i rozumie pojęcie wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie wartości liczbowej wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie dziedziny wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie równości wyrażeń wymiernych - potrafi obliczać wartości liczbowe wyrażeń wymiernych dla
podanych wartości zmiennej - potrafi określać
dziedzinę wyrażenia wymiernego - potrafi upraszczać
wyrażenia wymierne - potrafi dodawać,
odejmować, mnożyć wyrażenia wymierne - zna i rozumie pojęcie równania wymiernego - zna i rozumie sposoby rozwiązywania prostych równań wymiernych - potrafi rozwiązywać
proste równania wymierne - potrafi określać założenia, przy których dane równanie
wymierne ma sens - potrafi przekształcać wzory tak, aby wyznaczyć wskazaną
wielkość - zna i rozumie pojęcie hiperboli - zna i rozumie zasady sporządzania wykresów funkcji: y = −f (x), y = f (x
+ a) + b, gdy dany jest wykres funkcji y = f (x) - zna i rozumie położenie gałęzi hiperboli w zależności od znaku a - potrafi określać dziedzinę i sporządzać wykres funkcji f (x)
= - potrafi określać
położenie gałęzi hiperboli w zależności od znaku a - potrafi określać własności funkcji y= — rozumie intuicyjnie
pojęcie ciągu, oblicza
dany wyraz ciągu — podaje przykłady ciągów
monotonicznych, arytmetycznych i geometrycznych — określa monotoniczność
ciągu arytmetycznego i geometrycznego — uzasadnia, że ciąg nie jest
monotoniczny, gdy danych jest kilka jego wyrazów — rozumie intuicyjnie pojęcie
ciągu arytmetycznego (geometrycznego), podaje
i rozpoznaje przykłady — potrafi utworzyć
kolejne wyrazy ciągu
arytmetycznego
(geometrycznego), znając pierwszy
wyraz i różnicę
(iloraz) — potrafi rozwiązywać proste
zadania dotyczące ciągu arytmetycznego i geometrycznego stosując wzór na n-ty wyraz ciągu — oblicza odsetki
lokat: rocznych według
podanego oprocentowania — wyznacza równanie prostej
prostopadłej bądź równoległej do danej prostej. — Zna i stosuje wzory na
długość okręgu, długość łuku, pole koła i pole wycinka kołowego, stosuje te
wzory do obliczania pól i obwodów figur — Określa wzajemne położenie
dwóch okręgów, mając dane promienie tych okręgów i odległość środków — Określa wzajemne położenie
prostej i okręgu przy danych warunkach — Rozpoznaje kąty wpisane i
środkowe, stosuje twierdzenie dotyczące kąta środkowego i wpisanego opartych
na tym samym łuku — Podaje różne wzory na pole
trójkąta i oblicza pole trójkąta dobierając odpowiedni wzór — Rozwiązuje zadania
dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny i prostokątny — Podaje wzory na pole
równoległoboku, rombu i trapezu i stosuje je — Oblicza pole wielokątów
foremnych — oblicza odległość
między punktami o danych
współrzędnych — zna i stosuje wzór na
współrzędne środka odcinka — zna pojęcie symetrii
osiowej, podaje figury osiowosymetryczne, znajduje osie symetrii figury — zna pojęcie symetrii
środkowej, podaje figury środkowo- symetryczne, znajduje środek symetrii
figury — zna pojęcie f. trygonometrycznych w trójkącie
prostokątnym — oblicza f. trygonometryczne kątów ostrych — oblicza długości boków trójkąta prostokątnego, mając
wśród danych jedną z f. trygonometrycznych jednego z kątów ostrych — rozwiązuje trójkąty prostokątne — odczytuje z
tablic lub oblicza za pomocą kalkulatora wartość f. trygonometryczne danego
kąta lub
miarę kąta, mając dane jego f
.trygonometryczną - konstruuje
kąty ostre, mając dane wartości funkcji trygonometrycznych tych kątów - zna wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30◦,
45◦, 60◦ - zna podstawowe
tożsamości trygonometryczne i związki
między funkcjami trygonometrycznymi
kąta α i kąta 90◦− α |
DOSTATECZNY (P) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli
opanował poziom (K) oraz dodatkowo: - potrafi rozkładać sumy algebraiczne na czynniki,
stosując:
– wyłączanie wspólnego czynnika poza nawias
– wzory skróconego mnożenia
– rozkład trójmianu kwadratowego na czynniki w zależności od znaku
wyróżnika ∆ — rozwiązuje proste
równania wyższych stopni —
stosuje wzory skróconego mnożenia przy
przekształcaniu sum algebraicznych -
potrafi: obliczać wartości liczbowe
wyrażeń wymiernych dla podanych wartości zmiennej, określać dziedzinę
wyrażenia wymiernego, podawać przykłady wyrażeń wymiernych spełniających dane
warunki, upraszczać wyrażenia wymierne, dodawać, odejmować, mnożyć wyrażenia
wymierne -
zna i rozumie sposoby rozwiązywania
równań wymiernych -
potrafi: rozwiązywać
równania wymierne, określać
założenia, przy których dane równanie wymierne ma sens, dzielić wyrażenia wymierne, przekształcać wzory tak, aby wyznaczyć wskazaną wielkość -
zna i rozumie pojęcie osi symetrii
hiperboli, pojęcie wierzchołków hiperboli -
zna i rozumie zasady sporządzania
wykresów funkcji: y = −f (x), y = f (x + a) +
b, gdy dany jest wykres funkcji y = f (x) , - potrafi określać wzór funkcji, która
powstanie, gdy wykres funkcji f (x) = –
odbijemy
symetrycznie względem osi układu współrzędnych –
odbijemy
symetrycznie względem początku układu współrzędnych –
przesuniemy
równolegle o a jednostek w prawo lub w lewo i o b jednostek do
góry lub w dół - potrafi określać dziedzinę i sporządzać
wykres funkcji f (x) = -
potrafi: określić własności wykresu funkcji f (x)
= - ustala równania asymptot wykresów funkcji w/w - przekształca wykresy funkcji wykładniczej — oblicza wartość
logarytmu: dziesiętnego
lub naturalnego za
pomocą kalkulatora — wyjaśnia, w
jaki sposób własności
funkcji postaci y
= ax zależą od liczby
a; odczytuje własności
funkcji wykładniczej z
jej wykresu (zadania prostsze) — wykorzystuje własności
funkcji wykładniczej do rozwiązywania zadań
opisywanych za pomocą
takich funkcji (zadania
prostsze) — stosując prawa działań na
logarytmach oblicza wartości wyrażeń zawierających logarytmy — znajduje regułę,
którą można opisać
ciąg, którego kolejne
wyrazy zostały podane
i w prostych
wypadkach zapisuje ją
wzorem — rozwiązuje zadania
dotyczące ciągu arytmetycznego i geometrycznego o wyższym stopniu trudności –
stosując wzory na: n-ty wyraz ciągu i wzory na sumę
n początkowych wyrazów ciągu — udowadnia, że dany ciąg
jest arytmetyczny lub geometryczny — zapisuje w postaci równania
informację o tym ,że trzy dane liczby tworzą ciąg arytmetyczny lub
geometryczny — oblicza odsetki
lokat: w procencie składanym — określa wzajemne położenie okręgu i prostej,
porównując odległość jego środka od prostej z długością promienia okręgu — zna i rozumie pojęcie:
okrąg opisany na
wielokącie, okrąg wpisany
w wielokąt — wykonuje konstrukcje okręgu
wpisanego w dany trójkąt i okręgu opisanego na danym trójkącie — wykonuje konstrukcje figury
symetrycznej do danej — oblicz pola i obwody
trójkątów i czworokątów, wykorzystując związki miarowe w tych figurach - oblicza tangens kąta nachylenia prostej y = ax + b do osi x - rozwiązuje
trójkąty prostokątne stosując funkcje trygonometryczne - oblicza pole
trójkąta z zastosowaniem sinusa kąta - sposób wyznaczania wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30◦, 45◦, 60 - oblicza wartości innych funkcji trygonometrycznych,
mając daną wartość jednej z nich - przekształca
wyrażenia, stosując podstawowe tożsamości trygonometryczne |
DOBRY (R) |
Uczeń poza
wymaganiami na ocenę dopuszczającą i dostateczną: - potrafi rozwiązywać trudniejsze równania
wyższych stopni - znajduje wartości parametrów wiedząc ,że podana suma algebraiczna spełnia określone warunki - potrafi:
określać dziedzinę wyrażenia wymiernego oraz wykonywać działania na
wyrażeniach wymiernych, podawać
przykłady wyrażeń wymiernych spełniających dane warunki, upraszczać wyrażenia
wymierne, - potrafi określać, dla jakich wartości parametrów wyrażenia
wymierne spełniają określone warunki, rozwiązywać zadania z zastosowaniem
wyrażeń wymiernych - potrafi rozwiązywać trudniejsze równania wymierne, określać założenia, przy których dane równanie wymierne ma
sens, dzielić wyrażenia wymierne, przekształcać wzory tak, aby
wyznaczyć wskazaną wielkość - potrafi rozwiązywać
trudniejsze zadania z zastosowaniem
równań wymiernych - potrafi określać wartość parametru, dla którego funkcja f
(x) = - potrafi określać wzory funkcji, których wykresami
są hiperbole spełniające określone warunki — wyjaśnia, w jaki sposób
własności funkcji postaci y=a^x zależą od liczby a — odczytuje własności funkcji
wykładniczej z jej wykresu (zadania trudniejsze) — wykorzystuje własności
funkcji wykładniczej do rozwiązywania zadań
opisywanych za pomocą
takich funkcji(zadania
trudniejsze) — upraszcza bardziej
skomplikowane wyrażenia
algebraiczne zawierające logarytmy — wykorzystuje logarytmy
w badaniu zjawisk
opisywanych za pomocą
funkcji wykładniczej (zadania
trudniejsze) — rozwiązuje trudniejsze
zadania dotyczące ciągu arytmetycznego i geometrycznego — korzystając z
własności ciągu arytmetycznego (geometrycznego), bada
zjawiska opisane przez
taki ciąg — oblicza odsetki
lokat: w różnych okresach
kapitalizacji — wyznacza równanie
prostej spełniającej dane
warunki — rozwiązuje trudniejsze
zadania związane z
odległością punktów w
układzie współrzędnych — rozwiązuje zadania związane
z okręgiem opisanym na trójkącie — wykorzystuje umiejętność
wyznaczania pól trójkątów do wyznaczania pól innych figur — formułuje i dowodzi
twierdzenia dotyczące kątów w okręgu — stosuje wzór na środek
odcinka rozwiązywania zadań związanych
z figurami geometrycznymi w układzie współrzędnych - wyprowadza
wzór na jedynkę trygonometryczną oraz pozostałe związki między funkcjami
trygonometrycznymi tego samego kąta - przekształca
wyrażenia trygonometryczne, stosując związki między funkcjami trygonometrycznymi
tego samego kąta - stosuje definicję funkcji trygonometrycznych kąta
dowolnego |
BARDZO DOBRY (D) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli
opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo: — znajduje wzór ciągu arytmetycznego (geometrycznego) na podstawie podanych informacji w rozwiązywaniu trudnych zadań – prowadzących do układów równań z dwiema i trzema niewiadomymi — korzystając z
własności ciągu arytmetycznego (geometrycznego), bada
zjawiska opisane przez
taki ciąg (zadania trudniejsze) — porównuje oferty
banków i instytucji
finansowych — rozwiązuje różne
zadania, wykorzystując cechy
podobieństwa trójkątów — rozwiązuje trudne zadania
dotyczące związków miarowych w wielokątach, kołach, okręgach. Oblicz pola i
obwody takich figur. — Przekształca wzory na pole
trójkąta i udowadnia je — wyznacza równanie
prostej spełniającej dane
warunki(zadania trudniejsze) — rozwiązuje zadania
związane z odległością
punktów w układzie
współrzędnych(zadania trudniejsze) i odległością punktu od prostej |
CELUJĄCY (W) |
Uczeń
otrzymuje ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania z
poziomów niższych oraz
posiada umiejętność
rozwiązywania zadań znacznie
wykraczających poza wymagania
na poziomie D
stopniem trudności lub
tematyką. |