Wszystkie umiejętności zapisane w tabeli dotyczą kształcenia w zakresie podstawowym
KLASA TRZECIA – rok szkolny 2020/2021
Uwaga ! Ze względu na zwiększenie liczby godzin w klasie trzeciej kosztem klasy pierwszej i drugiej, w trzeciej klasie kończymy materiał z klasy drugiej.
OCENA |
WYMAGANIA
EDUKACYJNE |
DOPUSZCZAJĄCY (K) |
- zna i rozumie pojęcia: doświadczenie losowe, zdarzenie
elementarne, przestrzeń zdarzeń elementarnych, zdarzenie losowe - zna i rozumie klasyczną definicję prawdopodobieństwa - potrafi określać
zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego - potrafi określać
zbiór zdarzeń elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu - potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
klasycznej definicji prawdopodobieństwa - zna i rozumie metodę drzewek - potrafi obliczać
prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z metody drzewek - zna i rozumie pojęcia: suma, iloczyn, różnica zdarzeń, zdarzenia
wykluczające się - zna i rozumie pojęcie zdarzenia przeciwnego - zna i rozumie pojęcia: zdarzenie pewne, zdarzenie niemożliwe - zna i rozumie własności prawdopodobieństwa - zna i rozumie twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń - potrafi ustalać
zdarzenia przeciwne do danych - potrafi rozpoznawać zdarzenia wykluczające się - potrafi określać sumę, iloczyn, różnicę zdarzeń - potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
własności prawdopodobieństwa - zna i rozumie zasadę mnożenia - zna i rozumie pojęcie silni - zna i rozumie pojęcie permutacji - potrafi stosować
zasadę mnożenia - potrafi ustalać
liczbę permutacji - potrafi stosować zasadę mnożenia w rachunku
prawdopodobieństwa - rozwiązuje zadania z prawdopodobieństwa stosując
metodę drzewek — odczytuje informacje
z tabel, diagramów
słupkowych i kołowych (zadania prostsze) — oblicza średnią arytmetyczną danych
liczb — oblicza odchylenie standardowe
danych liczb — rozumie sens
intuicyjny odchylenia standardowego — przedstawia dane
w postaci tabel
i diagramów(zadania prostsze) - zna i rozumie: pojęcie
równoległości i prostopadłości w przestrzeni. - zna i rozumie pojęcia: figura wypukła,
graniastosłup, ostrosłup, podstawa, ściana boczna, wierzchołek, krawędź
boczna, krawędź podstawy graniastosłupa i ostrosłupa - zna i rozumie pojęcia: prostopadłościan,
graniastosłup prosty, graniastosłup pochyły graniastosłup prawidłowy,
ostrosłup prawidłowy, czworościan - zna i rozumie pojęcia: wysokość graniastosłupa, wysokość
ostrosłupa, spodek wysokości, twierdzenia dotyczące ostrosłupów prawidłowych,
reguły rysowania rzutów brył - potrafi: wskazywać graniastosłupy pochyłe, graniastosłupy
proste, wskazywać wierzchołki, podstawy, ściany boczne, krawędzie podstawy i
krawędzie boczne graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi: rysować rzuty graniastosłupów i ostrosłupów,
rysować siatki graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi: rozpoznawać siatki graniastosłupów i
ostrosłupów - potrafi: obliczać liczbę wierzchołków,
krawędzi, ścian bocznych graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi: wyznaczać długości odcinków w graniastosłupach
i ostrosłupach, korzystając z twierdzenia Pitagorasa oraz funkcji
trygonometrycznych kąta w trójkącie prostokątnym - zna i rozumie pojęcia: proste równoległe w przestrzeni, proste
prostopadłe w przestrzeni, proste skośne - zna i rozumie pojęcie prostej prostopadłej do
płaszczyzny - zna i rozumie pojęcia: kąt dwuścienny, kąt między
prostą a płaszczyzną - wskazuje w graniastosłupie prostym kąty: pomiędzy
krawędziami, pomiędzy krawędziami a przekątnymi, pomiędzy przekątnymi - wskazuje w ostrosłupie kąty pomiędzy krawędziami
oraz między wysokością i krawędzią - zna i rozumie: wzór na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa,
wzór na obliczanie objętości graniastosłupa, wzór na obliczanie pola
powierzchni ostrosłupa, wzór na obliczanie objętości ostrosłupa, wzory na obliczanie pól figur płaskich - potrafi obliczać pola powierzchni i objętości
graniastosłupów, obliczać pola powierzchni i objętości ostrosłupów, stosować
związki miarowe w bryłach - potrafi rysować
rzuty wielościanów - zna i rozumie pojęcie
przekroju bryły - potrafi zaznaczać przekroje,
określać rzeczywiste kształty przekrojów wielościanów, obliczać pola i obwody
danych przekrojów w najprostszych przypadkach. - zna i rozumie pojęcia:
walec, tworząca walca, podstawa walca, promień podstawy, wysokość walca, oś
obrotu, przekrój osiowy walca -
zna i rozumie: wzór na obliczanie pola powierzchni walca, wzór na
obliczanie objętości walca - potrafi rysować rzut walca, rysować siatkę walca, wskazywać
kąty między odcinkami oraz odcinkami i podstawami w walcu, obliczać pola
powierzchni i objętości walców - zna i rozumie: pojęcie stożka, pojęcia: podstawa, promień podstawy,
tworząca, wysokość stożka - zna i rozumie pojęcia: oś obrotu, przekrój osiowy
stożka, spodek wysokości, kąt rozwarcia stożka - zna i rozumie wzory na obliczanie pola
powierzchni i objętości stożka - potrafi rysować rzut stożka, rysować siatkę stożka,
wskazywać kąty między odcinkami oraz odcinkami i podstawą w stożku, obliczać pola powierzchni i
objętości stożków - zna i rozumie: pojęcia: kula, sfera, środek, promień, średnica,
koło wielkie, - zna i rozumie: wzory na obliczanie pola
powierzchni i objętości kuli - potrafi: rysować
rzut kuli, obliczać pola powierzchni i objętości kul |
DOSTATECZNY (P) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli
opanował poziom (K) oraz dodatkowo: -
potrafi: określać zbiór wszystkich
zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego, określać zbiór zdarzeń
elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu, obliczać
prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z klasycznej definicji prawdopodobieństwa -
potrafi obliczać prawdopodobieństwa
zdarzeń w typowych przypadkach, korzystając z metody drzewek -
potrafi: rozpoznawać zdarzenia
wykluczające się, określać sumę, iloczyn, różnicę zdarzeń, obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
własności prawdopodobieństwa - w prostszych przypadkach. -
potrafi stosować zasadę mnożenia, ustalać liczbę permutacji -
potrafi stosować kombinatorykę w
rachunku prawdopodobieństwa w prostszych przypadkach. — odczytuje informacje
z tabel, diagramów
słupkowych i kołowych (zadania trudniejsze) — oblicza modę i medianę
danych liczb — oblicza średnią arytmetyczną danych
zapisanych w postaci
tabeli lub histogramu — wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego — przedstawia dane
w postaci tabel
i diagramów(zadania
trudniejsze) -
potrafi rozpoznawać siatki
graniastosłupów i ostrosłupów, obliczać liczbę wierzchołków, krawędzi, ścian
bocznych graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi wyznaczać długości odcinków w graniastosłupach i
ostrosłupach, korzystając z twierdzenia Pitagorasa oraz funkcji trygonometrycznych kąta w trójkącie
prostokątnym -
potrafi wskazywać kąty między ścianami
graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi wyznaczać miary kątów między
odcinkami -
potrafi obliczać pola powierzchni i
objętości graniastosłupów, obliczać pola powierzchni i objętości ostrosłupów -
potrafi stosować związki miarowe w bryłach, rozwiązuje zadania dotyczące
graniastosłupów i ostrosłupów polegające na wykorzystaniu pojedynczej funkcji trygonometrycznej. - zna i rozumie pojęcia: pole powierzchni i objętość wielościanu -
potrafi rysować rzuty wielościanów,
obliczać pola powierzchni i objętości wielościanów -
potrafi zaznaczać
przekroje, określać rzeczywiste kształty przekrojów wielościanów, obliczać
pola i obwody danych przekrojów także z wykorzystaniem trygonometrii. -
potrafi wskazywać kąty między odcinkami
oraz odcinkami i podstawami w walcu, obliczać pola powierzchni i objętości
walców -
potrafi wskazywać kąty między odcinkami
oraz odcinkami i podstawą w stożku, obliczać pola powierzchni i objętości
stożków -
potrafi obliczać pola powierzchni i
objętości kul |
DOBRY (R) |
Uczeń otrzymuje ocenę dobry jeśli opanował poziomy
(K) i (P) oraz dodatkowo: — potrafi określać zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych
danego doświadczenia losowego, określać zbiór zdarzeń elementarnych
sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu w mniej typowych przypadkach — potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
klasycznej definicji prawdopodobieństwa — potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
metody drzewek — potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
własności prawdopodobieństwa — potrafi stosować zasadę mnożenia, ustalać liczbę permutacji, ustalać liczby wariacji z
powtórzeniami i wariacji bez powtórzeń — potrafi stosować kombinatorykę w rachunku prawdopodobieństwa — wyciąga z
informacji statystycznych wnioski, wykonując odpowiednie
obliczenia(zadania prostsze) — oblicza średnią ważoną
danych liczb — wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego(zadania trudniejsze niż na 3) — opracowuje statystycznie nieskomplikowany problem — potrafi obliczać liczbę wierzchołków, krawędzi, ścian
bocznych graniastosłupów i
ostrosłupów, wyznaczać długości odcinków w graniastosłupach i ostrosłupach
korzystając
z twierdzenia Pitagorasa oraz funkcji trygonometrycznych kąta w
trójkącie prostokątnym - potrafi wskazywać kąty między ścianami graniastosłupów i
ostrosłupów, wyznaczać miary kątów
między odcinkami, miary katów między odcinkami i ścianami oraz między
ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach - potrafi rozwiązywać zadania z wykorzystaniem obliczania miar
kątów między odcinkami, miar kątów między odcinkami i ścianami oraz między ścianami w
graniastosłupach i ostrosłupach - potrafi rozwiązywać
zadania z zastosowaniem obliczania pól powierzchni i objętości
graniastosłupów i ostrosłupów -
potrafi stosować związki miarowe w
bryłach - potrafi rysować rzuty wielościanów, rozwiązywać zadania z
zastosowaniem obliczania pól powierzchni i objętości Wielościanów - potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem obliczania pól
powierzchni i objętości walców - potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem obliczania pól
powierzchni i objętości stożków - potrafi obliczać pola powierzchni i objętości kul |
BARDZO DOBRY (D) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli
opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo: -
potrafi obliczać prawdopodobieństwa
zdarzeń w zadaniach trudniejszych,
korzystając z własności prawdopodobieństwa -
potrafi ustalać liczby permutacji,
wariacji z powtórzeniami oraz wariacji bez powtórzeń -
potrafi stosować kombinatorykę w
rachunku prawdopodobieństwa. Rozwiązuje trudniejsze i nietypowe zadania z
rachunku prawdopodobieństwa. Przeprowadza dowody dotyczące algebry zdarzeń — wyciąga z
informacji statystycznych
wnioski, wykonując
odpowiednie obliczenia (zadania
trudniejsze) — wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego(zadania trudniejsze niż na 4) — rozumie różnice
pomiędzy różnymi rodzajami
średnich i ograniczenia w
ich stosowaniu — stawia prosty
problem i opracowuje
go statystycznie -
potrafi rozwiązywać trudniejsze zadania
dotyczące wielościanów i brył obrotowych
oraz zadania z zastosowaniem obliczania pól powierzchni i objętości
wielościanów; wykorzystuje te umiejętności do rozwiązywania zadań dotyczących
sytuacji rzeczywistych. - rozwiązuje zadania na obliczanie pól powierzchni i
objętości brył wpisanych w walec i opisanych na walcu. -
potrafi obliczać
pola i obwody danych przekrojów w trudniejszych sytuacjach geometrycznych. -
potrafi rozwiązywać
zadania z zastosowaniem zależności między polami powierzchni i objętościami brył podobnych |
CELUJĄCY (W) |
Uczeń
otrzymuje ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania z
poziomów niższych oraz
posiada umiejętność
rozwiązywania zadań znacznie
wykraczających poza wymagania
na poziomie D stopniem
trudności lub tematyką. |