PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
z przedmiotu wiedza o kulturze
1.
Wymagania edukacyjne – treści i umiejętności
podlegające ocenie.
Osiągnięcia uczniów, szczególnie te, które
wykraczają poza poziom podstawowy, powinno się oceniać indywidualnie, w
zależności od profilu klasy, możliwości i zainteresowań uczniów, przede
wszystkim zaś biorąc pod uwagę zaangażowanie, rozwój i postępy danej osoby.
Przy
ocenianiu są uwzględniane następujące kryteria, odnoszące się do
sześciostopniowej skali ocen.
Stopień
niedostateczny (1)
Uczeń:
· nie zdobył podstawowych wiadomości i
umiejętności;
· nie interesuje się procesem dydaktycznym;
· nie uczestniczy w lekcji;
· nie przygotowuje zadań domowych;
· lekceważy obowiązki szkolne.
Stopień
dopuszczający (2)
Uczeń:
· ma wiedzę określoną w podstawie programowej
ze znacznymi brakami;
· sytuuje najważniejsze wydarzenia z dziejów
kultury w czasie i przestrzeni;
· dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
pomiędzy zjawiskami w kulturze;
· przedstawia z pomocą nauczyciela, w formie
ustnej i pisemnej, poglądy na temat tekstów kultury;
·odszukuje najważniejsze informacje w źródłach
pisanych.
Stopień
dostateczny (3)
Uczeń:
· ma wiedzę określoną w podstawie programowej
z niewielkimi brakami;
· wiąże zjawiska kulturowe w łańcuchy
przyczynowo-skutkowe;
· w opisie wytworów kultury odróżnia fakty od
opinii;
· formułuje ustne i pisemne wypowiedzi
zawierające własne poglądy na temat tekstów kultury;
· uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych.
Stopień
dobry (4)
Uczeń:
· ma wiedzę i umiejętności określone w
podstawie programowej, potrafi się nimi posłużyć
w typowych sytuacjach;
· porównuje informacje zawarte w różnych
źródłach i korzysta z nich ze zrozumieniem;
· przeprowadza krytyczną analizę źródeł
informacji;
· samodzielnie dokonuje analizy i interpretacji
tekstu kultury;
· uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych i
formułuje opinie na ich temat.
Stopień
bardzo dobry (5)
Uczeń:
· ma wiedzę i umiejętności określone w
podstawie programowej, potrafi się nimi posłużyć
w
sytuacjach problemowych;
· analizuje i porównuje dane zawarte w różnych
źródłach, a także samodzielnie je interpretuje;
· potrafi odnieść się do kilku odmiennych
interpretacji danego tekstu kultury;
· uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych i
samodzielnie je ocenia;
· aktywnie wykorzystuje swoją wiedzę na
lekcji.
Stopień
celujący (6)
Uczeń
spełnia wszystkie wymagania niezbędne do uzyskania stopnia bardzo dobrego, a
ponadto:
· zgłębia literaturę dotyczącą sztuki oraz
wydarzeń kulturalnych i stosuje tę wiedzę w różnych sytuacjach problemowych;
· samodzielnie rozwija zainteresowania
związane z kulturą i sztuką;
· potrafi zainteresować swoją wiedzą innych
uczniów;
· uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i
podejmuje własne inicjatywy kulturotwórcze.
Ocena pełni funkcję zarówno dydaktyczną, jak
i wychowawczą, zatem powinna być zindywidualizowana, konsekwentna,
systematyczna, obiektywna, rzetelna oraz przede wszystkim jawna. Jej celem jest
mobilizowanie uczniów do poszerzania już zdobytej wiedzy, a także do opanowywania nowych umiejętności.
Dlatego nauczyciel zobowiązany jest do ustalenia jasnych kryteriów oceniania i
do przekazywania uczniowi informacji zwrotnej. Przyjęcie klarownych zasad jest
potrzebne w przypadku istnienia ograniczeń czasowych uniemożliwiających
poświęcenie lekcji np. na samoocenę, wzajemne ocenianie się przez uczniów czy
ich odnoszenie się do stopni zaproponowanych przez nauczyciela.
2.Kryteria
oceniania.
Ocenie
z wiedzy o kulturze podlegają następujące obszary aktywności ucznia:
a)
poziom wiadomości określony w programie nauczania w danej klasie,
b)
analiza i interpretacja dzieła sztuki:
•
uogólnianie, samodzielne wnioskowanie, wygłaszanie opinii,
•
kształtowanie swobodnej wypowiedzi,
•
dostrzeganie różnic między kulturą wysoką a niską,
•
dostrzeganie analogii między zjawiskami kulturowymi,
•
wartościowanie,
•
komunikatywność.
c)
Praca z materiałem źródłowym czytanie ze zrozumieniem,
d)
Postawa:
•
kultura języka,
•
zaangażowanie,
•
aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym,
•
praca w zespole,
•
wdrażanie kształtowanych humanistycznych wartości.
Kryteria oceny odpowiedzi ustnych – na każdą
odpowiedź składa się zawartość merytoryczna, argumentacja, wyrażanie sądów i
ocen, stawianie tez lub hipotez, uzasadnianie wypowiedzi, poprawne użycie
języka polskiego, literackiego. Dodatkowe pytania naprowadzające wpływają na obniżenie
oceny. Wymagania związane z oceną za odpowiedź ustną będą przedstawiane na
bieżąco na każdej jednostce lekcyjnej i będą uwzględniały wymagania edukacyjne
wynikające z realizowanego programu nauczania zapisane w planie realizacji
materiału nauczania.
3.Sposoby
oceniania, częstotliwość, formy (ustne i pisemne), wagi ocen. Warunki poprawy
oceny w ramach oceniania bieżącego.
Oceny
cząstkowe wyrażone są w stopniach: 1; 2; 3; 4; 5; 6. Przy ocenach cząstkowych
stosuje
się
plusy i minusy. W ocenieniu stosuje się średnią ważoną.
Sprawdzanie
osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonywane jest następującymi metodami:
a)
odpowiedź ustna (stopień opanowania wiadomości z ostatnich trzech lekcji i aktywność
w ciągu jednej jednostki lekcyjnej) –na bieżąco (waga oceny – 4),
b)prace
klasowe (sprawdziany, testy) – nie mniej niż jeden w półroczu (waga oceny – 5),
c)
kartkówki (z trzech ostatnich zajęć) – na bieżąco (waga oceny – 4),
d)
notatka – według potrzeb (waga oceny – 3),
e)
praca domowa – co najmniej jedna (waga oceny – 4),
f)
praca w grupie – według potrzeb (waga oceny – 3),
g)
referat (projekt, prezentacja multimedialna) – według potrzeb (waga oceny – 4).
2).
Zasady dotyczące przeliczania punktów z prac pisemnych na oceny:
celujący 100% - 95% + zadanie dodatkowe (jeśli
nauczyciel je zaproponuje)
bardzo
dobry 86% - 94%
dobry
71% - 85%
dostateczny
50% - 70%
dopuszczający
33% - 49%
niedostateczny
32% i mniej
3).
Ocenianie śródroczne i roczne:
Ocena śródroczna i roczna jest ustalana na
podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych według następujących kryteriów:
Średnia |
Ocena szkolna |
poniżej 1,7 |
ndst |
1,7 – 2,69 |
dop |
2,70 – 3,59 |
dst |
3,60 – 4,54 |
db |
4,55 – 5,34 |
bdb |
powyżej 5,35 |
cel |
4).
Ustalenia dodatkowe:
a) Nauczyciel może odstąpić od stosowania
powyższego sposobu ustalania oceny śródrocznej i rocznej w przypadku, gdy uczeń
osiąga bardzo wysokie wyniki w konkursach przedmiotowych (etap wojewódzki,
ogólnopolski) lub posiada zaświadczenie o poważnych dysfunkcjach (w tym drugim
przypadku należy kierować się dobrem dziecka).
b) Pisemne prace klasowe są obowiązkowe dla
wszystkich uczniów. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie mógł napisać zadania
klasowego z całą klasą, to ma obowiązek uczynić to w terminie 2 tygodni od dnia
powrotu do szkoły. Miejsce i termin pisania sprawdzianu ustala nauczyciel na
wniosek ucznia. W przeciwnym razie
otrzyma on ocenę niedostateczną z danego sprawdzianu.
c) Poprawa pracy klasowej (sprawdzianu,
testu) jest dobrowolna. Jej poprawa może nastąpić w terminie dwóch tygodni od daty
rozdania prac. Miejsce i termin poprawy sprawdzianu ustala nauczyciel na
wniosek ucznia.
d) Nauczyciel ma prawo odpytać bez
zapowiedzi, z przewidzianego sprawdzianem zakresu wiedzy i umiejętności
ucznia, który nie napisał w terminie pracy klasowej.
e) Stopień uzyskany podczas poprawy
sprawdzianu (testu) wpisuje się do dziennika obok pierwszego stopnia uzyskanego
z tego sprawdzianu.
f) Nauczyciel ma prawo przerwać sprawdzian
uczniowi lub całej klasie, jeżeli stwierdzi na podstawie zachowania ucznia
niesamodzielność jego pracy. Stwierdzenie faktu odpisywania podczas pracy
klasowej może być podstawą ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
g) Wszystkie pisemne prace kontrolne są
zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika elektronicznego.
h) Kartkówki mogą być niezapowiedziane.
Zakres treści tych sprawdzianów obejmuje 3 ostatnie tematy.
i) Wszystkie pisemne prace kontrolne powinny
być sprawdzone w ciągu dwóch tygodni, a oceny podane do wiadomości uczniów.
j) Obowiązkiem nauczyciela jest przechowywać
pisemne prace kontrolne do końca każdego roku szkolnego.
k)
Na napisanie dłuższej formy (referatu, prezentację multimedialną)uczeń ma
tydzień.
l) W ocenie pracy pisemnej bierze się pod
uwagę selekcję materiału, celność argumentacji, wyrazistość myśli przewodniej,
spójność wywodu, poprawność językową i estetykę.
m) Aktywność ucznia na lekcji – za poprawną
odpowiedź, której uczeń udziela podczas lekcji przyznawany jest plus (+). Trzy
plusy wpisanie do dziennika równe są ocenie celującej.
n) Brak pracy domowej, brak zeszytu
przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń, podręcznika do literatury czy lektury może
być podstawą do ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
o) Zeszyt z wiedzy o kulturze nie podlega
ocenie, jedynie prace w nim się znajdujące.
p)
Na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu końcowego (zaliczeniowego).
q) Uczeń, którego braki wynikają z
usprawiedliwionej, dłuższej nieobecności, ma prawo indywidualnie w porozumieniu
z nauczycielem, zaliczać poszczególne partie materiału.
r) Dwa razy w półroczu
uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji – brak zeszytu, zadania
domowego, ogólne nieprzygotowanie do zajęć
(nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów, kartkówek i zadanych wcześniej
obszernych zadań domowych, lektur). Fakt nieprzygotowania należy zgłosić
nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.
s)Każdy uczeń ma prawo do zdobycia
dodatkowych ocen za prace nadobowiązkowe zlecone przez nauczyciela bądź podjęte
ze swojej inicjatywy. Za wykonanie dodatkowych prac nadobowiązkowych nauczyciel
może wystawić uczniowi ocenę celującą, bardzo dobrą lub dobrą. Brak lub źle
wykonana praca nadobowiązkowa nie może być podstawą do ustalenia uczniowi oceny
niedostatecznej, dopuszczającej lub dostatecznej.
t)
W przypadku nieobecności przekraczającej 50% na zajęciach lekcyjnych w
semestrze
uczeń
może być nieklasyfikowany.
4.Warunki
i tryb uzyskania oceny wyższej niż przewidywana.
11). Uczeń może ubiegać się o wyższą niż
proponowana ocenę klasyfikacyjną, jeśli:
· Pisał wszystkie
sprawdziany, testy, prace klasowe.
· Korzystał z
możliwości poprawy sprawdzianów, z których otrzymał ocenę niedostateczną.
· Uzupełniał wszystkie
braki powstałe w wyniku nieobecności na lekcjach wiedzy o kulturze.
· W miarę możliwości
podejmował samodzielną pracę lub współpracował z nauczycielem.
· Chęć poprawy oceny
uczeń zgłasza nauczycielowi w terminie do dwóch dni po
wpisaniu do dziennika przewidywanej oceny
rocznej/śródrocznej. Nauczyciel wyznacza zakres materiału i sposób jego
zaliczenia, jeszcze przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.
Stopień trudności zadań odpowiada
wymaganiom edukacyjnym na ocenę, o którą
ubiega się uczeń. Ocena, do której
aspiruje uczeń, może być wyższa tylko o
stopień od oceny przewidywanej.
· Warunkiem poprawy oceny ucznia jest
zaliczenie przez niego wyznaczonej partii materiału na minimum 90% punktów
możliwych do uzyskania.
2). Uczeń, który otrzymał ocenę
niedostateczną na koniec roku, może zdawać egzamin poprawkowy.
3). Uczeń, który otrzymał ocenę
niedostateczną na półrocze, ma obowiązek zaliczyć dany materiał w drugim półroczu.
5.
Sposób informowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych.
Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego
na pierwszej lekcji organizacyjnej informuje uczniów o wymaganiach
edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania oraz sposobach
sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, a także o warunkach i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej z wiedzy o kulturze. Wymagania na poszczególne oceny są
udostępniane wszystkim uczniom.
6. Określenie sposobu wglądu rodzica/opiekuna
prawnego w sprawdzone i ocenione prace ucznia.
a) Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
b) Sprawdzone i ocenione pisemne prace
kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu wg poniższych zasad:
· uczniowie zapoznają
się z poprawionymi pracami pisemnymi w szkole po rozdaniu ich
przez nauczyciela;
· rodzice (prawni
opiekunowie) uczniów mają wgląd do poprawionych prac pisemnych
swoich dzieci w szkole na zasadach
określonych przez nauczyciela podczas wywiadówek oraz dyżurów konsultacyjnych;
· nauczyciel ma
obowiązek przechowywać prace kontrolne uczniów do końca roku szkolnego.