Aneta
Podemska-Bergmann
Przedmiotowy System Oceniania z
przedmiotu Historia
Rok szkolny 2018/2019
I. Podstawy prawne
1.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania
i
promowania
uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w
szkołach
publicznych z dnia 30 kwietnia 2007 r.
Dziennik Ustaw Nr 83 poz. 562 z dnia 11 maja 2007r. z późniejszymi zmianami.
2.
Statut LO14 w Poznaniu
II. Ocenie podlega
1.
Znajomość i rozumienie treści programowych.
2.
Opisywanie zjawisk i procesów historycznych z użyciem terminologii
stosowanej w naukach humanistycznych.
3. Znajomość faktów oraz dostrzeganie
skutków i zjawisk historycznych.
3.
Znajomość i ocena postaci historycznych.
4.
Znajomość
dorobku kulturalnego.
5.
Umiejętność
posługiwania się mapą.
6.
Umiejętność
analizy tekstów źródłowych.
7.
Umiejętność wykorzystania związków przyczynowo – skutkowych.
8.
Umiejętność
samodzielnego poszukiwania informacji.
9. Synchronizacja wydarzeń w
Polsce, w Europie i na świecie.
III Zasady ogólne
1.
Oceny wystawione
przez nauczyciela są jawne dla ucznia, jego rodziców lub prawnych
opiekunów.
2.
Ilość ocen bieżących w danym okresie nie powinna być
mniejsza od tygodniowej ilości godzin historii historii . Do wywiadówki
śródsemestralnej uczeń powinien uzyskać 50% ilości wymaganych ocen.
3.
Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 1 raz w
semestrze( nie dotyczy to
zapowiedzianych prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek. )
Nieprzygotowanie
obejmuje: odpowiedź, niezapowiedzianą kartkówkę, brak zadania domowego, brak
zeszytu, brak materiałów ćwiczeniowych.
4.
Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu
przedmiotowego.
5.
Brak lub odpisywanie zadań domowych, korzystanie z
niedozwolonych źródeł w czasie prac pisemnych, oddawanie do oceny prac nie
napisanych samodzielnie, plagiatów z Internetu równa się ocenie
niedostatecznej.
6.
Prace pisemne napisane nieczytelnie lub rażąco
nieestetyczne nie podlegają ocenianiu (ocena niedostateczna) chyba, że uczeń ma
orzeczenie poradni o dysfunkcjach.
7.
Uczeń, który opuścił więcej niż 50% zajęć w semestrze
może być nieklasyfikowany.
8.
Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe. Jeśli uczeń
opuścił pracę klasową lub sprawdzian z przyczyn losowych (dłuższa nieobecność w
szkole) powinien napisać go w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W przeciwnym przypadku otrzymuje ocenę
niedostateczną.
9.
Prace klasowe i sprawdziany są zapowiedziane co najmniej
tydzień wcześniej i zapisane w dzienniku lekcyjnym.
10.
W przypadku nieobecności nauczyciela w dniu zapowiedzianego
sprawdzianu sprawdzian zostaje przesunięty na termin nowo uzgodniony z klasą,
przy czym nie obowiązuje tydzień wyprzedzenia.
11.
11 Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej
(dopuszczającej - za zgodą nauczyciela) ze
sprawdzianu podsumowującego większą partię materiału w formie i terminie
uzgodnionym z nauczycielem. Nie zgłoszenie się ucznia w wyznaczonym terminie
jest równoznaczne z utrzymaniem oceny.
12.
Uczniowi, który opuścił pierwszy termin pisania
sprawdzianu przepada prawo poprawy oceny niedostatecznej.
13.
Nieobecność ucznia na pierwszym i drugim terminie
sprawdzianu jest podstawą do obniżenia oceny śródrocznej/końcoworocznej.
14.
Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną za nieuczciwe
zachowanie na sprawdzianie (odpisywanie, rozmawianie, posiadanie „ściągi” itp.)
traci prawo do jej poprawiania.
15.
Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich
tematów (nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do
lekcji bieżącej. Uczeń nie może
poprawiać oceny niedostatecznej otrzymanej z tej
formy sprawdzania wiedzy. Nieobecność ucznia na kartkówce niezapowiedzianej nie
ma wpływu na ocenę semestralną lub roczną.
18. Termin
podania wyników kartkówki, sprawdzianu nie powinien przekraczać trzech tygodni
od czasu jego przeprowadzenia (może być przedłużony z powodu nieobecności
nauczyciela lub klasy w szkole, ewentualnie przesunięty na termin uzgodniony z
klasą).
19.
Prace pisemne po ocenieniu nauczyciel udostępnia uczniom
do wglądu, omawia błędy a następnie przechowuje je do końca roku szkolnego i
udostępnia w razie potrzeby rodzicom lub opiekunom prawnym ucznia.
20.
Warunki i tryb uzyskania wyższej(o jeden stopień) niż
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej ustala nauczyciel biorąc pod uwagę:
-
udział w
sprawdzianach,
-
systematyczność
odrabiania zadań domowych,
-
przygotowań do
lekcji,
-
aktywność
na zajęciach.
Jeżeli uczeń chce podnieść ocenę o stopień
wyżej od oceny proponowanej przez nauczyciela pisze sprawdzian obejmujący
materiał z całego roku, w którym ujęte są zadania zgodne ze standardami wymagań
edukacyjnych na dany stopień. Zmiana proponowanej oceny następuje wtedy, gdy
uczeń uzyskał ze sprawdzianu rocznego powyżej 80% przewidywanych punktów.
IV. Ogólne kryteria oceny
Ocena celująca
Ocenę tę
otrzymuje uczeń, który:
-
twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
-
pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje nietypowe zadania,
-
bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach
historycznych lub olimpiadach pokrewnych,
-
posiada wiedzę wyraźnie wykraczającą
poza obowiązujący program nauczania
-
pracuje nad pogłębieniem wiedzy historycznej czytając
literaturę popularno – naukową.
Ocena bardzo dobra
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował
pełen zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz
potrafi:
-
sprawnie poruszać się w tematyce historycznej,
-
samodzielnie
rozwiązywać problemy,
-
wykazać się znajomością pojęć i terminów oraz umiejętnością
poprawnego ich zastosowania w sytuacjach typowych i nietypowych,
-
posługiwać się poprawnie terminologią historyczną, społeczno-polityczną,
-
samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności,
-
przeprowadzać prawidłową analizę związków
przyczynowo-skutkowych, dostrzegać zależności pomiędzy nimi,
-
w oparciu o źródła przeprowadzić analizę procesów historycznych i określić
ich konsekwencje,
-
dokonać oceny wybitnych jednostek i ich działań.
Ocena dobra
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował
wiedzę i umiejętności przewidziane podstawą programową oraz wybrane elementy
programu nauczania a także potrafi:
-
samodzielnie wyjaśniać typowe zjawiska i procesy historyczne,
-
posługiwać się terminologią historyczną z nielicznymi
potknięciami i błędami, sprawnie przeprowadzić prostą analizę związków
przyczynowo-skutkowych,
- jest aktywny w
czasie lekcji.
Ocena dostateczna
Ocenę tę
otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości i umiejętności
przewidziane programem, co pozwala mu
na:
-
wykazanie się
znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć i terminów historycznych – potrafi
zastosować pojęcia i terminy w
sytuacjach typowych, ale popełnia błędy.
-
wskazywanie elementarnych związków
przyczynowo-skutkowych,
-
wykazywanie znajomości i zrozumienia
najważniejszych aspektów z historii Polski i powszechnej.
Ocena dopuszczająca
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności
przewidziane podstawą programową w niewielkim zakresie,
ale potrafi:
-
samodzielnie lub z
pomocą nauczyciela wykonać ćwiczenia i zadania o niewielkim stopniu
trudności,
-
wykazać się znajomością i rozumieniem najprostszych pojęć
i terminów historycznych.
-
rokuje uzupełnienie braków w czasie dalszego kształcenia.
Ocena niedostateczna
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który nie
opanował podstawowych wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy
programowej,
- nie radzi sobie ze zrozumieniem
najprostszych pojęć i terminów
historycznych,
-
nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać najprostszych poleceń,
-
nie wykazuje najmniejszych chęci współpracy w celu
uzupełniania braków oraz nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności.
Waga ocen uzyskanych ze sprawdzianów
pisemnych jest wyższa od innych uzyskanych ocen.
V.
Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
-
testy
- sprawdziany wiedzy i umiejętności (w klasie drugiej jeden ze sprawdzianów
jako badanie wyników nauczania z zachowaniem formy arkusza maturalnego)
-
odpowiedzi ustne
-
odpowiedzi pisemne
(kartkówki, sprawdziany, testy)
-
ćwiczenia sprawdzające wybrane umiejętności i wiedzę -karty pracy
-
aktywność na lekcji
-
praca samodzielna (referaty, prezentacje multimedialne ,prace
długoterminowe)
-
udział w konkursach i olimpiadach historycznych i pokrewnych.
VI. Kryteria ocen cząstkowych -
sprawdziany i kartkówki są oceniane według skali procentowej:
ocena |
Skala |
niedostateczny |
0
- 32% |
dopuszczający |
33% - 49% |
dostateczny |
50% - 70% |
dobry |
71% - 85% |
bardzo
dobry |
86% - 94% |
celujący |
95% - 100% lub
91% plus zadanie na ocenę celującą |
Wystawianie
ocen semestralnych i końcowych jest średnią ważoną
ocen cząstkowych
poszczególnych form oceniania:
- sprawdziany i
wypracowania na poziomie podstawowym-waga 3
- odpowiedź ustna,
kartkówka-waga 1
- prace domowe-waga 1
- referat,
prezentacja,prace długoterminowe-waga 2
-aktywność na zajęciach ,
praca w grupie, formy niesamodzielne-waga 1
-udział w
konkursach,olimpiadach,pracach projektowych na forum szkoły-waga 2
-udział w
konkursach,olimpiadach,pracach projektowych poza szkołą-waga 3
Kryteria oceny odpowiedzi ustnej.
bardzo dobry:
- Uczeń w pełni odnosi się do tematu, logicznie
konstruuje i rozwija wypowiedź, analizuje przyczyny i skutki omawianych
wydarzeń, dokonuje trafnej oceny,
- przytacza liczne argumenty, zna i dokonuje
właściwej analizy wydarzeń historycznych,
- zna i trafnie operuje pojęciami historycznymi,
- wypowiedź świadczy o bardzo dobrym opanowaniu
materiału.
dobry:
- Uczeń opanował materiału na dobrym poziomie (
dobra znajomość faktów i pojęć historycznych),
-
konstruuje swoją wypowiedź sprawnym językiem, ale dopuszczalne są drobne
błędy merytoryczne i językowe.
dostateczny:
- W odpowiedzi ucznia zdarzają się błędy
merytoryczne i językowe,
- znajomość pojęć i faktów na poziomie
podstawowym, uczeń ma pewne trudności w udzieleniu samodzielnej odpowiedzi,
odpowiada na pomocnicze pytania nauczyciela.
dopuszczający:
- Bardzo słaba znajomość faktów, wydarzeń i pojęć
historycznych, liczne błędy merytoryczne, bez pomocy nauczyciela uczeń nie jest
w stanie udzielić odpowiedzi.
niedostateczny:
- Brak wiadomości, uczeń nie jest w stanie
udzielić odpowiedzi na pytania postawione przez nauczyciela.
VII. Postanowienia końcowe
Przedmiotowy System Oceniania z
historii oraz historii i społeczeństwa jest integralną częścią Statutu Szkoły-
LO14 w Poznaniu.