Aneta Podemska-Bergmann
Przedmiotowy
System Oceniania z przedmiotu Wiedza o
Społeczeństwie
Rok szkolny 2018/2019
I. Podstawy prawne
1.
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania
i
promowania uczniów
i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów w szkołach
publicznych z dnia 30 kwietnia 2007 r. Dziennik Ustaw Nr 83
poz. 562 z dnia 11 maja 2007r. z późniejszymi zmianami.
2. Statut LO 14 w Poznaniu.
II. Ocenie podlega
1.
Znajomość i
rozumienie treści programowych.
2.
Opisywanie
zjawisk i procesów historycznych z użyciem terminologii stosowanej w naukach
humanistycznych.
3.Znajomość faktów oraz dostrzeganie skutków i zjawisk
historycznych.
3. Znajomość i ocena postaci historycznych.
4. Znajomość dorobku kulturalnego.
5. Umiejętność posługiwania się mapą.
6. Umiejętność analizy tekstów
źródłowych.
7. Umiejętność wykorzystania związków przyczynowo –
skutkowych.
8. Umiejętność samodzielnego poszukiwania
informacji.
9. Synchronizacja wydarzeń w Polsce, w Europie i na
świecie.
III Zasady ogólne
1.
Oceny
wystawione przez nauczyciela są jawne
dla ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów.
2.
Ilość
ocen bieżących w danym okresie nie powinna być mniejsza od tygodniowej ilości
godzin historii historii i społeczeństwa. Do wywiadówki śródsemestralnej uczeń
powinien uzyskać 50% ilości wymaganych ocen.
3.
Uczeń
może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 1 raz w semestrze( nie dotyczy to
zapowiedzianych prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek. )
Nieprzygotowanie obejmuje: odpowiedź,
niezapowiedzianą kartkówkę, brak zadania domowego, brak zeszytu, brak
materiałów ćwiczeniowych.
4.
Uczeń
ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
5.
Brak
lub odpisywanie zadań domowych, korzystanie z niedozwolonych źródeł w czasie
prac pisemnych, oddawanie do oceny prac nie napisanych samodzielnie, plagiatów
z Internetu równa się ocenie niedostatecznej.
6.
Prace
pisemne napisane nieczytelnie lub rażąco nieestetyczne nie podlegają ocenianiu
(ocena niedostateczna) chyba, że uczeń ma orzeczenie poradni o dysfunkcjach.
7. Uczeń, który opuścił więcej niż 50%
zajęć w semestrze może być nieklasyfikowany.
8. Prace klasowe i sprawdziany są
obowiązkowe. Jeśli uczeń opuścił pracę klasową lub sprawdzian z przyczyn
losowych (dłuższa nieobecność w szkole) powinien napisać go w terminie
uzgodnionym z nauczycielem. W przeciwnym przypadku otrzymuje ocenę
niedostateczną.
9.
Prace
klasowe i sprawdziany są zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej i zapisane
w dzienniku lekcyjnym.
10.
W
przypadku nieobecności nauczyciela w dniu zapowiedzianego sprawdzianu
sprawdzian zostaje przesunięty na termin nowo uzgodniony z klasą, przy czym nie
obowiązuje tydzień wyprzedzenia.
11.
Uczeń
ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej (dopuszczającej - za zgodą
nauczyciela) ze sprawdzianu
podsumowującego większą partię materiału w formie i terminie uzgodnionym z
nauczycielem. Nie zgłoszenie się ucznia w wyznaczonym terminie jest
równoznaczne z utrzymaniem oceny.
12. Uczniowi, który opuścił pierwszy
termin pisania sprawdzianu przepada prawo poprawy oceny niedostatecznej.
13. Nieobecność ucznia na pierwszym i
drugim terminie sprawdzianu jest podstawą do obniżenia oceny
śródrocznej/końcoworocznej.
14. Uczeń, który otrzymał ocenę
niedostateczną za nieuczciwe zachowanie na sprawdzianie (odpisywanie,
rozmawianie, posiadanie „ściągi” itp.) traci prawo do jej poprawiania.
15. Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą
trzech ostatnich tematów (nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane przez
nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej. Uczeń nie
może
poprawiać oceny niedostatecznej otrzymanej z tej formy sprawdzania wiedzy.
Nieobecność ucznia na kartkówce niezapowiedzianej nie ma wpływu na ocenę
semestralną lub roczną.
18. Termin podania wyników kartkówki,
sprawdzianu nie powinien przekraczać trzech tygodni od czasu jego
przeprowadzenia (może być przedłużony z powodu nieobecności nauczyciela lub
klasy w szkole, ewentualnie przesunięty na termin uzgodniony z klasą).
19. Prace pisemne po ocenieniu nauczyciel
udostępnia uczniom do wglądu, omawia błędy a następnie przechowuje je do końca
roku szkolnego i udostępnia w razie potrzeby rodzicom lub opiekunom prawnym
ucznia.
20. Warunki i tryb uzyskania wyższej(o
jeden stopień) niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej ustala nauczyciel
biorąc pod uwagę:
-
udział w
sprawdzianach,
-
systematyczność
odrabiania zadań domowych,
-
przygotowań do
lekcji,
-
aktywność
na zajęciach.
Jeżeli uczeń chce
podnieść ocenę o stopień wyżej od oceny proponowanej przez nauczyciela pisze
sprawdzian obejmujący materiał z całego roku, w którym ujęte są zadania zgodne
ze standardami wymagań edukacyjnych na dany stopień. Zmiana proponowanej oceny
następuje wtedy, gdy uczeń uzyskał ze sprawdzianu rocznego powyżej 80%
przewidywanych punktów.
IV. Ogólne kryteria oceny
Ocena celująca
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który:
- twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
- pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje
nietypowe zadania,
- bierze udział i osiąga sukcesy w
konkursach i olimpiadach historycznych lub olimpiadach pokrewnych,
- posiada wiedzę
wyraźnie wykraczającą poza obowiązujący program nauczania
- pracuje nad pogłębieniem wiedzy
historycznej czytając literaturę popularno – naukową.
Ocena bardzo dobra
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres
wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz potrafi:
-
sprawnie poruszać
się w tematyce historycznej,
-
samodzielnie
rozwiązywać problemy,
- wykazać się znajomością pojęć i
terminów oraz umiejętnością poprawnego ich zastosowania w sytuacjach typowych i
nietypowych,
- posługiwać się poprawnie terminologią historyczną, społeczno-polityczną,
- samodzielnie zdobywać wiedzę i
umiejętności,
- przeprowadzać prawidłową analizę
związków przyczynowo-skutkowych, dostrzegać zależności pomiędzy nimi,
- w oparciu o źródła przeprowadzić analizę procesów
historycznych i określić ich konsekwencje,
- dokonać oceny wybitnych jednostek i
ich działań.
Ocena dobra
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę i umiejętności
przewidziane podstawą programową oraz wybrane elementy programu nauczania a
także potrafi:
-
samodzielnie
wyjaśniać typowe zjawiska i procesy historyczne,
-posługiwać się terminologią historyczną z nielicznymi
potknięciami i błędami, sprawnie przeprowadzić prostą analizę związków
przyczynowo-skutkowych,
- jest aktywny w czasie lekcji.
Ocena dostateczna
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który
opanował podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane programem, co pozwala mu na:
- wykazanie się znajomością i rozumieniem
podstawowych pojęć i terminów historycznych – potrafi zastosować pojęcia i
terminy w sytuacjach typowych, ale
popełnia błędy.
- wskazywanie elementarnych związków
przyczynowo-skutkowych,
- wykazywanie
znajomości i zrozumienia najważniejszych aspektów z historii Polski i
powszechnej.
Ocena dopuszczająca
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą
programową w niewielkim zakresie,
ale potrafi:
- samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonać ćwiczenia i
zadania o niewielkim stopniu trudności,
- wykazać się znajomością i rozumieniem
najprostszych pojęć i terminów historycznych.
- rokuje uzupełnienie braków w czasie dalszego
kształcenia.
Ocena niedostateczna
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych
wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej,
- nie radzi sobie ze zrozumieniem
najprostszych pojęć i terminów
historycznych,
-
nie potrafi nawet
przy pomocy nauczyciela wykonać najprostszych poleceń,
-
nie
wykazuje najmniejszych chęci współpracy w celu uzupełniania braków oraz nabycia
podstawowej wiedzy i umiejętności.
Waga ocen uzyskanych ze sprawdzianów pisemnych jest wyższa od
innych uzyskanych ocen.
V.
Formy
sprawdzania wiadomości i umiejętności:
- testy
-sprawdziany
wiedzy i umiejętności (w klasie drugiej jeden ze sprawdzianów jako badanie
wyników nauczania z zachowaniem formy arkusza maturalnego)
- odpowiedzi ustne
- odpowiedzi pisemne (kartkówki, sprawdziany, testy)
- ćwiczenia sprawdzające wybrane umiejętności i wiedzę
-karty pracy
- aktywność na lekcji
- praca samodzielna (referaty, prezentacje multimedialne
,prace długoterminowe)
- udział w
konkursach i olimpiadach historycznych i pokrewnych.
VI. Kryteria ocen cząstkowych - sprawdziany i kartkówki
są oceniane według skali procentowej:
ocena |
Skala |
niedostateczny |
0
- 32% |
dopuszczający |
33%
- 49% |
dostateczny |
50%
- 70% |
dobry |
71%
- 85% |
bardzo
dobry |
86%
- 94% |
celujący |
95%
- 100% lub
91% plus zadanie na ocenę celującą |
- sprawdziany i wypracowania
na poziomie podstawowym-waga 3
- odpowiedź ustna,
kartkówka-waga 2
- prace domowe-waga 1
- referat,
prezentacja,prace długoterminowe-waga 2
-aktywność na zajęciach ,
praca w grupie, formy niesamodzielne-waga 1
-udział w
konkursach,olimpiadach,pracach projektowych na forum szkoły-waga 2
-udział w
konkursach,olimpiadach,pracach projektowych poza szkołą-waga 3
Kryteria oceny odpowiedzi ustnej.
bardzo dobry:
- Uczeń w pełni odnosi się do tematu, logicznie konstruuje i rozwija
wypowiedź, analizuje przyczyny i skutki omawianych wydarzeń, dokonuje trafnej
oceny,
- przytacza liczne argumenty, zna i dokonuje właściwej analizy wydarzeń
historycznych,
- zna i trafnie operuje pojęciami historycznymi,
- wypowiedź świadczy o bardzo dobrym opanowaniu materiału.
dobry:
- Uczeń opanował materiału na dobrym poziomie ( dobra znajomość faktów
i pojęć historycznych),
- konstruuje swoją wypowiedź sprawnym językiem, ale dopuszczalne są
drobne błędy merytoryczne i językowe.
dostateczny:
- W odpowiedzi ucznia zdarzają się błędy merytoryczne i językowe,
- znajomość pojęć i faktów na poziomie podstawowym, uczeń ma pewne
trudności w udzieleniu samodzielnej odpowiedzi, odpowiada na pomocnicze pytania
nauczyciela.
dopuszczający:
- Bardzo słaba znajomość faktów, wydarzeń i pojęć historycznych, liczne
błędy merytoryczne, bez pomocy nauczyciela uczeń nie jest w stanie udzielić
odpowiedzi.
niedostateczny:
- Brak wiadomości, uczeń nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na
pytania postawione przez nauczyciela.
VII. Postanowienia końcowe
Przedmiotowy System Oceniania z historii oraz historii
i społeczeństwa jest integralną częścią Statutu Szkoły- LO14 w Poznaniu.
Aneta Podemska- Bergmann