Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – historyczne atrakcje Polski -
klasa II d/e
Zaproponowana forma dydaktyczna –
Przedmiotowy System Oceniania jest przeznaczona do autorskiego programu
nauczania Małgorzaty Iglewskiej, przygotowanego dla
klasy o profilu turystycznym w XIV LO w Poznaniu.
PSO precyzuje wymagania na poszczególne
oceny do kolejnych tematów lekcyjnych.
W prezentowanym materiale uwzględnione
zostały wiadomości i umiejętności podlegające ocenie opisanej stopniem
szkolnym: dopuszczający, dostateczny, dobry, bardzo dobry.
Pominięte zostały dwie oceny skrajne –
niedostateczny – właściwy dla zerowego poziomu wiedzy i umiejętności oraz
celujący – jako ocena przeznaczona dla uczniów biorących z powodzeniem udział w
olimpiadach przedmiotowych, tematycznych i konkursach o charakterze
ogólnopolskim, a także o bardzo wysokim poziomie wiedzy i umiejętności z
przedmiotu.
Temat lekcji |
Treści edukacyjne |
Poziom wiedzy ucznia |
Informacje o ocenie celującej znajdują się pod
tabelką |
|||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
|||
1.Lekcja organizacyjna |
• metody pracy na lekcji • metody kontroli osiągnięć edukacyjnych • kryteria dla
zdobywania poszczególnych ocen |
- |
- |
- |
- |
|
2. Warunki rozwoju turystyki historycznej w Polsce |
• walory
kulturowe Polski • metody
promowania turystycznych atrakcji historycznych w Polsce • czynniki
ograniczające rozwój turystyki w Polsce • zakres i
istota działania Ligi Polskich Miast i Miejsc UNESCO • kryteria
kulturowe Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO • obiekty zabytkowe
w Polsce wpisane na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO • „historyczne” szlaki turystyczne w Polsce. • Najważniejsze pojęcia z
zakresu turystyki „historycznej”. |
Uczeń: • umie wyjaśnić pojęcia: „szlak
turystyczny”, „Pomnik Historii”, „dziedzictwo kulturowe”, „krajobraz
kulturowy” |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wymienić
najważniejsze „historyczne” szlaki
turystyczne w Polsce |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wymienić obiekty zabytkowe w Polsce wpisane na
Światową Listę Dziedzictwa UNESCO • potrafi wyjaśnić
zakres i istotę działania Ligi Polskich Miast i Miejsc UNESCO oraz wskazać
kryteria kulturowe Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO
podać czynniki ograniczające rozwój turystyki w Polsce |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie opisać walory
kulturowe Polski i przedstawić metody promowania turystycznych
atrakcji historycznych w Polsce |
|
3.
Zabytki na Liście UNESCO – Historyczne
centrum Krakowa |
• historyczny
zespół urbanistyczno-architektoniczny Krakowa na szlaku „Krakowska Droga
Królewska”. • geneza nazwy szlaku. • mapa zasięgu szlaku. • najważniejsze obiekty na
szlaku. • sposoby rozróżniania stylów
architektonicznych. |
Uczeń: • umie omówić mapę zasięgu i
trasę szlaku turystycznego „Krakowska Droga Królewska” |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wymienić najważniejsze
obiekty na szlaku – Barbakan, Brama Floriańska,
romański kościół św. Andrzeja, gotycki kościół Mariacki, barokowy kościół
jezuicki św. Piotra i Pawła, dom Jana Długosza, Wawel – zamek i katedra z Kaplicą
Zygmuntowską, Smocza Jama oraz Sukiennice |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wyjaśnić genezę nazwy szlaku i uzasadnić jego wyjątkową wartość dla
rozwoju turystyki polskiej • potrafi
rozpoznać najwybitniejsze budowle na szlaku. • umie scharakteryzować
najistotniejsze cechy stylu: romańskiego, gotyckiego, renesansowego i
barokowego |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie rozróżniać
style architektoniczne i werbalizować ich cechy w kontekście konkretnych
budowli |
|
4.
Zabytki na Liście UNESCO – Kopalnia soli w
Wieliczce |
• historyczne znaczenie kopalni. • podziemny Szlak pielgrzymkowy
„Szczęść Boże” i ekspozycja Muzeum Żup Krakowskich. • geneza nazwy szlaku. • najważniejsze miejsca
zwiedzania na szlaku |
Uczeń: • potrafi przedstawić
trasę podziemnego Szlaku pielgrzymkowego „Szczęść Boże” |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić
najważniejsze miejsca na szlaku - XIX-wieczne kaplice: św. Antoniego, Krzyża
Świętego, św. Kingi i św. Jana; fragment ekspozycji Muzeum Żup Krakowskich z
ekspozycją „Sacrum w dziedzictwie solnym” • potrafi rozpoznać obiekty na
szlaku |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wyjaśnić genezę nazwy szlaku • omówić
historię kopalni i jej znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju w minionych
wiekach |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wyjaśnić na czym
polega wartość obiektu w kontekście turystyki pielgrzymkowej |
|
5. Zabytki na Liście UNESCO – Stare
Miasto w Zamościu |
• historia
powstania miasta • wyjątkowy
charakter zespołu Starego Miasta •
ustalone historycznie synonimy nazwy miasta •
trasa zwiedzania: „Zamość – miasto Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO” • najważniejsze
budowle Starego Miasta |
Uczeń: • umie wymienić
nazwiska: założyciela miasta i architekta-urbanisty • potrafi
opisać trasę wycieczki „Zamość – miasto Światowego Dziedzictwa Kultury
UNESCO” |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto •
umie rozpoznać
najważniejsze atrakcje turystyczne na
trasie wycieczki: Rynek Wielki, ratusz, Katedra, dawny pałac
Zamoyskich, dawna Akademia Zamoyska, dawna Synagoga, fortyfikacje: brama
lwowska, brama lubelska i Rotunda |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi objaśnić historię powstania miasta •
umie wymienić synonimy nazwy miasta: „Perła |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wyjaśnić
na czym polega znaczenie Starówki jako "miasta idealnego" |
|
6. Zabytki na Liście UNESCO –
Historyczne centrum Warszawy |
• powody
wpisania zespołu na listę UNESCO. • dzieła
malarskie Canaletta, jako wzorzec do rekonstrukcji zburzonej Warszawy. • najwybitniejsze
przykłady odbudowanego centrum Warszawy |
Uczeń: •
umie rozpoznać
najważniejsze zabytki Starówki: Zamek Królewski, kolumna Zygmunta III, katedra p.w. św. Jana i Barbakan |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto •
potrafi omówić
główne powody wpisania miasta na listę
UNESCO: Starówka jako dzielnica zburzona – dowód barbarzyństwa wojennego |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
umie wyjaśnić
historię obiektów i cechy stylowe najważniejszych obiektów Starówki |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wymienić nazwisko malarza polskiego klasycyzmu,
Canaletta i niektóre przykłady jego obrazów przedstawiających dawne centrum Warszawy |
|
7.
Zabytki na Liście UNESCO – Miasto średniowieczne w
Toruniu |
• miejsce miasta
na Europejskim Szlaku Gotyku Ceglanego •
Trasa zwiedzania śladami Wielkiego Gotyku •
impreza historyczna na zamku krzyżackim • inne
turystyczne atrakcje Torunia – historia pierników toruńskich |
Uczeń: • wyjaśnić
pojęcie Szlaku Gotyku Ceglanego, jego zasięg i trasę |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • wskazać
budowle toruńskie usytuowane na szlaku: Ratusz Staromiejski, Kościół
Mariacki, Krzywa Wieża, Dom Kopernika, Katedra św. Jana, ruiny zamku
krzyżackiego, kościół św. Jakuba • rozpoznać
najważniejsze budowle |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
wskazać
gdzie i kiedy odbywa się |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • omówić
słynne legendy o toruńskich piernikach |
|
8. Zabytki na Liście UNESCO – Zamek
Krzyżacki w Malborku |
• miejsce
budowli na Szlaku Polskich Zamków Gotyckich • historia i architektura zamku • zamek malborski w literaturze polskiej • impreza historyczna na zamku – turniej
rycerski „Oblężenie Malborka |
Uczeń: • scharakteryzować pojęcie
Szlaku Polskich Zamków Gotyckich •
wskazać jakie znaczenie posiada budowla dla rozwoju turystyki historycznej |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • rozpoznać
wygląd budowli • wymienić
cechy architektury zamku i nazwać jego poszczególne części |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
podać
nazwę imprezy historycznej na zamku |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto •
omówić historię zamku |
|
9.
Pozostałe zabytki polskie na Liście
UNESCO |
• Kalwaria
Zebrzydowska •
Drewniane kościoły południowej Małopolski. •
Kościoły Pokoju w Jaworze •
Obóz Koncentracyjny Auschwitz-Birkenau • Hala Stulecia
we Wrocławiu |
Uczeń: • umie wymienić miejsca, gdzie znajdują się pozostałe zabytki
polskie wpisane na Listę UNESCO • potrafi
rozpoznać obiekty objęte tematem |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto •
umie podać powody wpisania obozu Auschwitz-Birkenau na listę UNESCO: obóz
jako świadectwo okrucieństwa •
umie wymienić nazwy poszczególnych miejscowości, w których znajdują się
małopolskie kościoły drewniane o konstrukcji zrębowej: Binarowa, Blizno,
Dębno Podhalańskie, Haczów, Lipnica Murowana i Sękowa |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wymienić styl, w jakim wzniesiono zespół
sakralny w Kalwarii Zebrzydowskiej • umie wyjaśnić
miejsce Kalwarii Zebrzydowskiej w turystyce pielgrzymkowej •
potrafi omówić historię powstania ryglowych Kościołów Pokoju w Jaworze •
umie wyjaśnić powody wpisania Hali Stulecia we Wrocławiu na listę UNESCO:
Hala jako pionierskie osiągnięcie architektury i inżynierii |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie scharakteryzować
cechy „konstrukcji zrębowej” |
|
10.
Poznań – Pomnik Historii |
• zasięg
terytorialny historycznego zespołu miasta. •
podział na pięć rejonów poznańskiego Pomnika Historii. •
data i powody otrzymania tytułu Pomnika Historii. • trzy trasy
wycieczki po mieście szlakiem wybitnych obiektów historycznych |
Uczeń: • potrafi opisać zasięg terytorialny poznańskiego Pomnika Historii •
umie wskazać trasy wycieczki po mieście: Poznaj Stary Rynek, Spacerem po
mieście oraz Zaułkami Starego Miasta |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto •
umie rozpoznać i podać nazwy najważniejszych zabytków na trasach
wycieczki • potrafi określić
styl najważniejszych zabytków na trasach |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
umie wskazać, gdzie znajduje się Muzeum Miasta Poznania •
potrafi wyróżnić i wskazać na mapie pięć rejonów miasta jako Pomnika Historii |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wyjaśnić,
popierając przykładami historycznymi, na czym polega wyjątkowy charakter
miasta: Poznań jako kolebka państwa Polskiego |
|
11. Szlak Piastowski – geneza,
znaczenie i przebieg trasy |
• mapa
zasięgu i trasa zwiedzania •
miejsca zabytkowe na szlaku • środki
transportu wykorzystywane na szlaku •
związek nazwy z historią regionu •
logo szlaku •
samodzielne Pomniki Historii na szlaku •
impreza historyczna na szlaku • szlak
Piastowski, jako organizacja turystyczna |
Uczeń: • potrafi objaśnić pojęcie Szlaku Piastowskiego, jego
zasięg i trasę • umie wymienić miejsca i rodzaje zabytków
objęte tytułem atrakcji turystycznych szlaku i wskazać je na mapie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi rozpoznać logo szlaku i opisać genezę jego
powstania •
wymienić Pomniki Historii na szlaku: Biskupin, Ostrów Lednicki, katedra w
Gnieźnie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wskazać, jakimi środkami transportu można zwiedzać Szlak
Piastowski • wyjaśnić
związek nazwy szlaku • potrafi wskazać kiedy i gdzie odbywa się Festyn
Archeologiczny na szlaku oraz jakie atrakcje przewiduje wspomniana impreza |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wymienić formy promocji szlaku w ramach działania
organizacji turystycznej Szlak Piastowski |
|
12. Szlak Piastowski – historyczne
atrakcje turystyczne Wielkopolski |
• Poznań
– Ostrów Tumski jako fragment Pomnika Historii •
Ostrów Lednicki – osada prasłowiańska • Gniezno -
katedra |
Uczeń: • umie wskazać obiekty
na szlaku, które stanowią atrakcje historyczne Wielkopolski • potrafi
wymienić pozostałości Palatium Dobrawy i katedrę ze Złotą Kaplicą w Poznaniu,
osadę prasłowiańską na Ostrowiu Lednickim oraz
katedrę w Gnieźnie • umie rozpoznać wspomniane obiekty |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi omówić szczególną rolę historyczno-religijną Ostrowa
Tumskiego |
Uczeń: Opanował materiał
na ocenę dostateczną, a ponadto • umie wymienić władców polskich, których upamiętnia Złota
Kaplica w Poznaniu • potrafi wskazać
najważniejsze zabytki związane z katedrą gnieźnieńską •
umie objaśnić styl i repertuar ikonograficzny Drzwi Gnieźnieńskich |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi wymienić
cechy budownictwa katedralnego w Polsce •
umie podać legendę o pochodzeniu nazwy Gniezna. • potrafiwymienić nazwę muzeum, które znajduje się
na Ostrowiu Lednickim i omówić zakres jego
działania w kontekście historii wyspy |
|
13.-14. Szlak
Piastowski - historyczne atrakcje Kujaw |
• Biskupin
– osada obronna •
Mogilno – kościół romański pw. Św. Jana Ewangelisty
i opactwo benedyktyńskie •
Strzelno – zabytki romańskie: rotunda
św. Prokopa i bazylika pw. Świętej Trójcy •
Kruszwica – kolegiata romańska p.w. św. Piotra i Pawła oraz pozostałości
zamku Kazimierza Wielkiego •
Inowrocław - romański kościół p.w. NMP •
Kościelec – kościół romański • Radziejów – franciszkańskie sanktuarium M.B. Nieustającej
Pomocy |
Uczeń: • umie wskazać i rozpoznać obiekty na szlaku, które stanowią
atrakcje historyczne Kujaw • potrafi rozróżnić
i zwerbalizować styl najważniejszych budowli na szlaku • umie omówić
słynne podania „kruszwickie”: legendę o Popielu i
legendę o Piaście Kołodzieju •
zna przyczyny historyczne sprowadzenia franciszkanów do Radziejowa |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wyjaśnić
pojęcie „kultura łużycka” •
umie uzasadnić wyjątkową, uniwersalną wartości osady w Biskupinie • potrafi wyjaśnić znaczenie osady biskupińska w
kontekście ideologii nazistowskich Niemiec; • umie
objaśnić na czym polega unikalność architektury kościoła św. Jana Ewangelisty
w Mogilnie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
potrafi wyjaśnić symbolikę kolumn cnót i przywar w bazylice Świętej Trójcy w
Strzelnie w kontekście ideologii średniowiecznej • umie scharakteryzować wyjątkowy charakter kościoła w
Kościelcu •
potrafi przedstawić historię opactwa benedyktyńskiego w Mogilnie • umie rozpoznać nagrobki Kościeleckich w Kościelcu, w typie „sansowinowskich” • potrafiwyjaśnić pojęcie „poza sansowinowska” |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto •
umie podać ciekawostki o strzeleńskiej rotundzie św. Prokopa •
potrafi podać legendę o znakach na murze kolegiaty kruszwickiej • umie
wyjaśnić symbolikę masek na kamieniach romańskiego kościoła w Inowrocławiu
oraz synonim nazwy obiektu „Ruina” |
|
15.
Szlak Cysterski - geneza, znaczenie i
przebieg trasy |
• miejsce
Polski na Europejskim Szlaku Cysterskim •
mapa zasięgu szlaku •
środki transportu wykorzystywane na szlaku •
logo szlaku •
miejsca zabytkowe na szlaku •
pomniki Historii na szlaku •
imprezy historyczne na szlaku •
formy promocji Szlaku Cysterskiego |
Uczeń: •
potrafi objaśnić pojęcie Szlaku Cysterskiego i jego zasięg •
umie wymienić miejsca i rodzaje zabytków objęte tytułem atrakcji
turystycznych szlaku i wskazać je na mapie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi wyjaśnić
miejsce polskich obiektów na Europejskim Szlaku Cysterskim • umie rozpoznać logo szlaku i objaśnić genezę jego powstania • potrafi
wymienić Pomniki Historii na szlaku: kościół św. Jakuba w Toruniu, opactwa: w
Lądzie i w Krzeszowie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie omówić historię przybycia •
potrafi wskazać
kiedy i gdzie odbywają się imprezy historyczne na szlaku: jarmarki i festyny
cysterskie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto •
umie wymienić inne
formy promocji szlaku |
|
16.
Szlak Cysterski – historyczne obiekty
sakralne |
• główne
elementy średniowiecznej zabudowy klasztornej • Pętla
małopolska szlaku • Pętla
śląska szlaku •
Pętla wielkopolsko-lubuska szlaku •
Pętla pomorsko-kujawsko-chełmińska szlaku |
Uczeń: • umie omówić podziały trasy szlaku na cztery pętle zwiedzania:
małopolską, śląską, wielkopolsko-lubuską i pomorsko-kujawsko-chełmińską • potrafi wymienić i rozpoznać najbardziej
charakterystyczne obiekty cysterskie na każdej z pętli - opactwa |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wskazać miejsce obiektów na mapie i
kierunek ich zwiedzania |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
potrafi scharakteryzować po krótce bryłę tych
obiektów •
umie wyjaśnić pojęcia: „wirydarz”, „refektarz”, „dormitorium”, „kapitularz” |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi omówić historię opactwa w Lądzie |
|
17. Szlak Zamków Krzyżackich –
geneza, znaczenie i przebieg trasy |
• zasięg
terytorialny szlaku •
związek nazwy szlaku z historią regionu. •
logo szlaku. •
środki transportu wykorzystywane na szlaku. •
główne zamki na szlaku. •
pomnik Historii na szlaku – zamek w Malborku. •
imprezy historyczne na szlaku. • formy
promocji szlaku |
Uczeń: •
umie wyjaśnić
pojęcie Szlaku Zamków Krzyżackich i jego zasięg terytorialny •
potrafi wskazać miejsca i rodzaje
zabytków objęte tytułem atrakcji turystycznych szlaku i wskazać je na mapie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić
Pomnik Historii na szlaku i wie jaką olę odgrywa on
pośród zabytków na liście UNESCO • potrafi wyjaśnić
związek nazwy szlaku • umie rozpoznać logo szlaku i podać genezę jego powstania |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wskazać, jakimi środkami transportu można
zwiedzać Szlak Zamków Krzyżackich •
umie podać gdzie i kiedy odbywają się imprezy historyczne na szlaku: turnieje
rycerskie i inscenizacje bitwy „Vivat Vasa” i Dni
Kultury Średniowiecznej |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wymienić nazwę stowarzyszenia Polskie Zamki Gotyckie i
podejmowane przez tę organizację formy promocji szlaku |
|
18. Szlak Polskich
Zamków Gotyckich – zamki w kujawsko-pomorskim |
• cechy
architektury krzyżackiej na ziemiach polskich •
miejsca zwiedzania zamków na linii kujawsko-pomorskiej •
zachowane zamki w: Świeciu, Chełmnie i Radzyniu |
Uczeń: • umie wskazać
na mapie miejscowości, w których znajdują się zamki krzyżackie • potrafi
wymienić miejscowości, gdzie budowle
zachowały się w stanie kompletnym |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie
rozpoznać wygląd zachowanych zamków |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi scharakteryzować cechy krzyżackiej architektury
obronnej |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto •
umie omówić historię zamków w Świeciu, Chełmnie i Radzyniu |
|
19. Szlak Polskich Zamków Gotyckich –
zamki w Polsce północnej |
• miejsca
zwiedzania zamków na linii pomorskiej •
miejsca zwiedzania zamków na linii warmińsko-mazurskiej •
zamki w: Bytowie, Gniewie •
Trasy zwiedzania zamków krzyżackich |
Uczeń: • umie wymienić nazwy miejscowości Polski północnej, w których
znajdują się zamki krzyżackie; •
potrafi rozpoznać zachowane
zamki |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić
miejscowości, gdzie budowle zachowały
się w stanie niekompletnym |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi
rozplanować trasy zwiedzania zamków krzyżackich |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie omówić historię zamków w Bytowie, Gniewie i Nidzicy |
|
20. Szlak Orlich Gniazd – geneza,
znaczenie i przebieg trasy |
• pochodzenie
nazwy szlaku i jej związek z historią regionu •
logo szlaku •
twórca szlaku. •
zasięg terytorialny, trasa i długość szlaku • wyjątkowe
walory turystyczne szlaku •
środki transportu na szlaku •
najważniejsze zamki na szlaku •
imprezy historyczne na szlaku • formy
promocji szlaku |
Uczeń: • potrafi wymienić nazwy miejscowości Polski północnej,
w których znajdują się zamki krzyżackie; •
umie rozpoznać zachowane
zamki |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi
wymienić miejscowości, gdzie budowle
zachowały się w stanie niekompletnym |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie
rozplanować trasy zwiedzania zamków krzyżackich |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi omówić historię zamków w Bytowie, Gniewie i Nidzicy |
|
21. Szlak Orlich Gniazd – południowy
odcinek trasy |
• dostęp
do obiektów ze względu na stan własności i zachowania •
historia wybranych zamków • inne atrakcje historyczne -legendy zamkowe |
Uczeń: • umie rozpoznać wygląd zamków na odcinku od Ojcowa do Smolenia • potrafi
wskazać, w jakim czasie i stylu zostały one zbudowane |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić
budowle na prawach własności Skarbu Państwa |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi wskazać zamki prywatne, które oferują
możliwość zwiedzania |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie omówić legendy o zamkach w: Pieskowej Skale, Ojcowie i
Rabsztynie |
|
22. Szlak Orlich Gniazd – północny
odcinek trasy |
• miejsca
zwiedzania zamków •
dostęp do obiektów ze względu na stan własności i zachowania •
historia wybranych zamków • inne atrakcje
historyczne - legendy zamkowe |
Uczeń: • umie rozpoznać wygląd zamków na odcinku od Olsztyna
do Ogrodzieńca; • potrafi
wyjaśnić, w jakim czasie i stylu zostały one zbudowane |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić
budowle na prawach własności Skarbu Państwa |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi
wskazać zamki prywatne, które oferują możliwość zwiedzania |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto •
umie omówić
legendy o zamkach w: Bobolicach, Ogrodzieńcu i Ostrężniku |
|
23. Szlak Zamków Piastowskich -
geneza, znaczenie i przebieg trasy |
• geneza
nazwy szlaku i jej związek z historią regionu •
logo szlaku •
zasięg terytorialny, trasa •
wyjątkowe walory turystyczne szlaku •
środki transportu na szlaku •
najważniejsze zamki na szlaku • imprezy
historyczne na szlaku |
Uczeń: • umie wyjaśnić nazwę
szlaku, jej genezę • potrafi
scharakteryzować zasięg terytorialny i długość szlaku |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie wymienić
i wskazać na mapie miejscowości, w których znajdują się zamki objęte szlakiem • potrafi rozpoznać logo szlaku |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
umie wymienić
środki transportu, którymi można zwiedzać szlak •
potrafi podać
gdzie i kiedy odbywają się imprezy historyczne na szlaku: turniej rycerski,
Jarmark Średniowieczny, Dni Kultury Rycerskiej i XVII-wieczny piknik rycerski |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wyjaśnić
jaką rolę w rozwoju turystyki odgrywają walory historyczno-przyrodnicze
terenu, na którym wytyczono szlak |
|
24.
Szlak Zamków Piastowskich –
prezentacja budowli |
• przyczyny
rozwoju architektury obronnej na terenie szlaku •
cechy warowni polskich z okresu średniowiecza •
zamki na szlaku • inne atrakcje
historyczne – legendy zamkowe |
Uczeń: • umie wymienić
i wskazać na mapie miejscowości, w których znajdują się zamki objęte szlakiem • potrafi
rozpoznać zamki |
Uczeń: Opanował materiał
na ocenę dopuszczającą, a ponadto •
umie wymienić
przyczyny rozwoju architektury obronnej na terenie objętym szlakiem |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
potrafi omówić
legendy o zamkach w: Książu i Grodnie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie wymienić
cechy polskiego budownictwa obronnego w okresie średniowiecza |
|
25. Szlak Zamków
Piastowskich – wirtualne wycieczki po zamkach |
• zamek
w Bolkowie. •
zamek w Grodźcu. •
zamek Cisy. • zamek w
Książu |
Uczeń: • potrafi rozpoznać szczegółowy wygląd zamków |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto •
umie wyjaśnić,
w jaki sposób zarządzający zabytkami promują obiekty multimedialnie i potrafi
zwerbalizować skuteczność promocji |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •potrafi omówić ogólny zakres zbiorów muzealnych w obiektach |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto •
umie waloryzować
i dzielić się odczuciami estetycznymi poprzez przeżywanie „wędrówek po
obiektach” |
|
26.-28.
Wielkopolska - najpiękniejsze miejsca
historyczne |
• pałac myśliwski Radziwiłłów w Antoninie • zamek Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej w Gołuchowie • pałac Raczyńskich w Rogalinie • rezydencja Leszczyńskich i Sułkowskich w Rydzynie • zamek w Kórniku • baszta Halszki w Szamotułach • kościół filipinów w Świętej Górze k/ Gostynia |
Uczeń: • umie wymienić nazwy miejscowości i kategorię obiektów, które
stanowią atrakcje historyczne Wielkopolski poza szlakiem Piastowskim •
wskazać je na mapie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • potrafi
rozpoznać budowle objęte tematem i podać, jakie style reprezentują •
umie objaśnić znaczenie Świętej Góry w rozwoju turystyki pielgrzymkowej • potrafi wskazać, w których budowlach znajdują się
oddziały Muzeum Narodowego w Poznaniu i zna ogólny zakres zbiorów muzealnych
w obiektach |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto •
umie omówić legendy o Białej Damie z Kórnika i Rydzyny oraz o Halszce z
Szamotuł •
potrafi podać nazwiska wybitnych właścicieli pałaców w Gołuchowie i
Rogalinie, Antoninie, Rydzynie • umie wyjaśnić, jaką rolę odegrały w historii regionu rodziny,
których nazwiska wiążą się z rozwojem rezydencji wielkopolskich •
potrafi wymienić nazwę festiwalu, który odbywa się corocznie w pałacu w
Antoninie |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie opisać formy promocji obiektów |
|
29.
Ćwiczenia opisowe wybranych budowli |
• ćwiczenia opisowe budowli - np. Fara Poznańska, Katedra na
Ostrowie Tumskim, Pałac w Rogalinie |
Uczeń: • potrafi wymienić główne cechy stylowe budowli |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto • umie opisać bryłę i dekorację elewacji |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • potrafi opisać układ przestrzenny budowli |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • umie waloryzować i dzielić się odczuciami estetycznymi na
temat omawianych budowli |
|
30.-32.
Projekt wycieczki |
• opracowanie projektu wycieczki |
Uczeń: • umie zaplanować
i opracować trasę wycieczki oraz zdobyć informacje •
zna procedury związane z organizacją wycieczki |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dopuszczającą, a ponadto •
zna organizacje turystyczne i ich rolę w promowaniu regionu • umie
opracowywać i przetwarzać materiał zebrany w trakcie badań terenowych i
kameralnych oraz prezentować wyniki własnej pracy badawczej |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dostateczną, a ponadto • umie oceniać i
wypowiadać się na temat wartości obiektów turystycznych •
potrafi wybrać najatrakcyjniejsze oferty dotyczące noclegów, wyżywienia i
transportu • zna wartości
kulturowe własnego regionu oraz rozumie i potrafi podać konkretne powody
konieczności ich ochrony |
Uczeń: Opanował
materiał na ocenę dobrą, a ponadto • potrafi waloryzować zjawiska towarzyszące rozwojowi
turystyki |
|
33. Podsumowanie projektu wycieczki |
• Prezentacja efektów pracy nad projektem |
|||||
34.-35. Sprawdzian
wiadomości |
• Sprawdzian - Zabytki na Liście UNESCO (1
semestr); • Sprawdzian - Szlaki turystyczne (2 semestr) |
- |
- |
- |
- |
Ocena celująca:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń za
szczególnie oryginalne i twórcze osiągnięcia, opierające się na gruntownej
wiedzy wykraczającej poza wymagania programowe oraz umiejętności zastosowania
tych osiągnięć w praktyce. Są to:
· podejmowane
przez ucznia inicjatywy projektów promujących kulturę i sztukę (wystawy prac
plastycznych, fotograficznych, działania plastyczne na rzecz szkoły),
· udział
w olimpiadzie i w konkursach tematycznych,
· prawidłowe
i wyczerpujące odpowiedzi na pytania z działu tematycznego, wykraczające poza
wiedzę zdobytą na lekcji.
Opracowała Małgorzata Iglewska