Plan wynikowy WOS z wymaganiami na poszczególne oceny  - klasa I - zakres podstawowy

Wymagania podstawowe: oceny dopuszczająca i dostateczna

Wymagania ponadpodstawowe: oceny dobra, bardzo dobra, celująca

Uwaga dotycząca oceniania na każdym poziomie wymagań

Aby uzyskać kolejną, wyższą ocenę, uczeń musi opanować zasób wiedzy i umiejętności z poprzedniego poziomu.

Temat lekcji

Zagadnienia

Wymagania na poszczególne oceny

 

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

Rozdział I: Obywatel

1. Obywatelstwo polskie i unijne

- istota obywatelstwa

- nabywanie i uzyskiwanie obywatelstwa

- obywatelstwo polskie

- obywatelstwo unijne

- obywatelstwo a narodowość

- społeczeństwo obywatelskie

- obywatelskie nieposłuszeństwo

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: obywatelstwo, społeczeństwo obywatelskie, państwo prawa,

- wymienia dwa podstawowe sposoby nabywania obywatelstwa (prawo krwi, prawo ziemi)

- wymienia podstawowe prawa i obowiązki obywatela zapisane w Konstytucji RP

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów:

obywatelskość, pluralizm polityczny, decentralizacja władzy państwowej

- przedstawia sposób nabywania obywatelstwa w Polsce

- wyjaśnia znaczenie posiadania obywatelstwa polskiego i unijnego,

- wymienia i opisuje warunki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: nieposłuszeństwo obywatelskie

- wskazuje różnice między obywatelstwem a narodowością

- wymienia i opisuje inne niż prawo krwi i prawo ziemi sposoby uzyskania obywatelstwa

- charakteryzuje sposób nadawania obywatelstwa polskiego i zrzekania się go

- opisuje cechy charakterystyczne społeczeństwa obywatelskiego

- wyjaśnia cele, przedstawia cechy charakterystyczne obywatelskiego nieposłuszeństwa

Uczeń:

- zna postać H.D. Thoreau

- wyjaśnia znaczenie terminu: subsydiarność

- wskazuje uprawnienia wynikające z posiadania obywatelstwa unijnego

- wskazuje przykłady obywatelskiego nieposłuszeństwa

 

Uczeń:

- ocenia korzyści płynące z posiadania obywatelstwa, w tym obywatelstwa unijnego

- ocenia, czy społeczeństwo polskie spełnia kryteria społeczeństwa obywatelskiego

2. Proces wyborczy

- relacje władza-obywatel

- formy sprawowania władzy przez obywateli

- rola wyborów we współczesnej demokracji

- prawo wyborcze

- cenzus wyborczy

- przymiotniki wyborcze

- charakterystyka wyborów w Polsce

- referendum ogólnokrajowe i lokalne

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: demokracja pośrednia, demokracja bezpośrednia, czynne prawo wyborcze, bierne prawo wyborcze

- wskazuje różnice między demokracją pośrednią a bezpośrednią

- określa cenzus wyborczy obowiązujący w Polsce

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: suwerenność narodu, prawo wyborcze, kodeks wyborczy, referendum

- wyjaśnia rolę wyborów w państwie demokratycznym

- wymienia przymiotniki wyborcze

- wymienia rodzaje referendum przyjęte w prawodawstwie polskim

Uczeń:

- charakteryzuje zasady przeprowadzania wyborów w Polsce

- przedstawia zasady głosowania poza miejscem zamieszkania

- charakteryzuje zasady przeprowadzania referendum lokalnego i ogólnokrajowego

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: uczestnictwo polityczne

- wymienia formy partycypacji obywateli w życiu politycznym państwa

 

Uczeń:

- ocenia znaczenie wyborów dla współczesnej demokracji

3. Życie publiczne

- życie publiczne

- inicjatywa obywatelska

- petycja, skarga i list otwarty

- manifestacje, demonstracje i pikiety

- strajki

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: inicjatywa obywatelska, petycja, list otwarty

- pisze petycję według wzoru

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: życie publiczne, skarga, zgromadzenie, strajk

- opisuje zasady i sposób zalegalizowania zgromadzenia

- wymienia cele i rodzaje strajku (ostrzegawczy, zakładowy)

Uczeń:

- wskazuje różnice między petycja, skargą i listem otwartym oraz wymienia elementy tych pism

- wymienia i charakteryzuje inne niż ostrzegawczy i zakładowy formy strajku

Uczeń:

- opisuje przebieg procesu legislacyjnego obywatelskiego projektu ustawy

 

Uczeń:

- ocenia wpływ aktywności obywatelskiej na kształtowanie się życia publicznego

4. Jak załatwić sprawę w urzędzie?

- administracja publiczna i jej struktura

- administracja rządowa

- administracja samorządowa

- kompetencje urzędów w Polsce

- podstawowe dokumenty współczesnego obywatela ( dowód osobisty, paszport, prawo jazdy)

- zasady rejestracji pojazdu

Uczeń:

- wie, gdzie i w jaki sposób uzyskać dowód osobisty, paszport i prawo jazdy oraz zarejestrować pojazd

- wypełnia wniosek o wydanie dowodu osobistego

 

Uczeń:

- zna zasady prawidłowego wypełniania formularzy

- wyjaśnia znaczenie terminów: administracja publiczna, administracja rządowa, administracja samorządowa

- wymienia organy administracji publicznej w Polsce

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: służba cywilna

- wyjaśnia, jaką funkcję pełni dowód osobisty

 

Uczeń:

- charakteryzuje strukturę i zadania administracji rządowej i samorządowej

- wymienia rodzaje paszportów i ich cechy charakterystyczne

 

Uczeń:

- ocenia stopień znajomości procedur podejmowania decyzji administracyjnych

- ocenia działalność urzędów w Polsce

5. Informacja publiczna i e-urząd

- informacja publiczna i jej charakterystyka

- sposoby udostępniania informacji publicznej

- prawa obywatela wobec urzędu

- skuteczne załatwianie sprawy

- odwołanie od decyzji

- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: informacja publiczna

- wskazuje elementy składowe podania

- pisze podanie

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: urząd elektroniczny

- opisuje cechy charakterystyczne informacji publicznej

- wymienia sposoby udostępniania informacji publicznej

- charakteryzuje prawa obywatela wobec rządu

- wymienia ułatwienia, jaki niesie obywatelom e-urząd

Uczeń:

- wyjaśnia sposób odwoływania się od decyzji urzędu

- pisze odwołanie od decyzji urzędu

Uczeń:

- wymienia przykłady spraw i opisuje sposób ich załatwiania za pośrednictwem ePUAP

- wypełnia wniosek o udostępnienie informacji publicznej

 

Uczeń:

- ocenia znaczenie dostępu do informacji publicznej dla funkcjonowanie demokratycznego społeczeństwa

Rozdział II: Prawo

1. Prawo i jego funkcje

- pojęcie i funkcje prawa

- charakter i rodzaje norm społecznych

- norma prawna a przepis prawny

- prawo naturalne i pozytywne

- praworządność

- rodziny prawa

- cechy systemu prawnego

- zasady prawa

- kultura prawna i postawy obywateli wobec prawa

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: prawo, praworządność

- wymienia rodzaje norm społecznych

- wymienia postawy obywateli wobec prawa

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: norma prawna, przepis prawny, kultura prawna

- opisuje rodzaje norm społecznych

- charakteryzuje funkcje prawa

- wymienia i opisuje najczęściej stosowane zasady prawa wywodzące się z prawa rzymskiego

- charakteryzuje postawy obywateli wobec prawa

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: prawo naturalne, prawo pozytywne, prawo stanowione

- opisuje cechy charakterystyczne norm społecznych

- charakteryzuje rodziny prawa i podaje ich przykłady

- opisuje cechy systemu prawnego

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: prawo zwyczajowe, prawo powszechne zwyczajowe

- rozpoznaje części składowe normy prawnej

- wskazuje różnice między prawem naturalnym a pozytywnym

 

Uczeń:

- ocenia postawy obywateli wobec prawa

- ocenia kulturę prawną społeczeństwa w Polsce

2. Źródła i obszary prawa

- źródła prawa

- źródła poznania prawa

- hierarchia aktów prawnych w Polsce

- prawo wspólnotowe jako źródło prawa w Polsce

- podział prawa

- stosowanie prawa

Uczeń:

- wymienia źródła prawa obowiązujące w Polsce

- przedstawia podział prawa

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: źródła prawa, prawo wewnętrzne, prawo międzynarodowe, prawo publiczne, prawo prywatne, prawo materialne, prawo formalne

- opisuje podział prawa

- opisuje etapy działalności prawnej

 

Uczeń:

- charakteryzuje źródła prawa obowiązujące w Polsce i zna ich hierarchię

- wymienia cechy charakterystyczne prawa wewnętrznego, międzynarodowego, publicznego, prywatnego, materialnego i formalnego

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: prawo wspólnotowe

- rozróżnia i opisuje źródła prawa wspólnotowego

- wskazuje różnice między poszczególnymi rodzajami prawa

Uczeń:

- ocenia problem zależności między prawem unijnym a prawem polskim

3. Gałęzie prawa wewnętrznego

- gałęzie polskiego prawa wewnętrznego

- prawo karne i jego zasady

- prawo cywilne

- prawo administracyjne

- inne ważniejsze gałęzie prawa w Polsce i ich cechy charakterystyczne.

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: kodeks, przestępstwo, grzywna

- wymienia rodzaje kar przewidzianych w polskim Kodeksie karnym

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: osoba fizyczna, osoba prawna, akt administracyjny

- wymienia źródła prawa karnego, cywilnego i administracyjnego

- przedstawia cechy charakterystyczne prawa karnego, cywilnego i administracyjnego

- wymienia inne niż prawo karne, cywilne i administracyjne gałęzie prawa w Polsce

Uczeń:

- opisuje zasady obowiązujące w prawie karnym

- wyjaśnia różnicę między zdolnością prawną a zdolnością do czynności prawnych

- opisuje podział prawa cywilnego

- charakteryzuje inne niż prawo karne, cywilne i administracyjne gałęzie prawa w Polsce

Uczeń:

- charakteryzuje relacje prawne przewidziane w prawie administracyjnym

- przedstawia podział aktów administracyjnych i wskazuje ich przykłady

 

Uczeń:

- ocenia problem nadmiernej ilości regulacji prawnych w Polsce

- ocenia problem zaostrzania kar za najcięższe przestępstwa

4. Władza sądownicza w Polsce

- charakterystyka władzy sądowniczej

- dwuinstancyjność sądownictwa

- struktura władzy sądowniczej w Polsce

- Krajowa Rada Sądownictwa

- Sąd Najwyższy

- sądy powszechne

- sędziowie sądów powszechnych

- ławnicy

- sądy administracyjne i wojskowe

- Trybunał Konstytucyjny

- Trybunał Stanu

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: sędzia, ławnik

- charakteryzuje strukturę władzy sądowniczej w Polsce

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: kasacja, apelacja, skarga konstytucyjna

- omawia zasady funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce

- wyjaśnia, na czym polega immunitet sędziowski oraz konstytucyjne zasady niezawisłości i nieusuwalności sędziów

- omawia zadania ławników

 

Uczeń:

- omawia zasady, jakimi powinni kierować się sędziowie i członkowie trybunałów

- przedstawia warunki, jakie musi spełniać kandydat na ławnika i sposób jego wyboru

- opisuje zadania Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, wojskowych i administracyjnych

- przedstawia uprawnienia Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu

Uczeń:

- charakteryzuje skład i zadania Krajowej Rady Sądownictwa

- opisuje strukturę Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu

- charakteryzuje procedurę wszczynania postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym i Trybunałem Stanu

Uczeń:

- ocenia rolę ławników w systemie sądownictwa polskiego

5. Postępowanie sądowe

- postępowanie sądowe

- sprawy cywilne

- sprawy karne

 -sprawy administracyjne

- proces cywilny

- pozew w procesie cywilnym

- proces karny

- zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa

- sądy polubowne

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: postępowanie sądowe, strona powodowa (powód), strona pozwana (pozwany), - wymienia uczestników procesu cywilnego i procesu karnego

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: przestępstwo, wykroczenie, mediacja, sąd polubowny

- wskazuje przykłady spraw rozpatrywanych przez sądy cywilne, karne i administracyjne

- wymienia prawa ofiary, świadka i oskarżonego w procesie karnym

 

Uczeń:

- charakteryzuje przebieg procesu cywilnego i procesu karnego

- wskazuje różnice między procesem cywilnym i karnym

- wyjaśnia sposób postępowania po złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa

- wymienia cechy dobrego mediatora

- sporządza według wzoru pozew w procesie cywilnym i zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: postępowanie procesowe, postępowanie nieprocesowe, postępowanie przygotowawcze

- wskazuje różnice między postępowaniem procesowym a nieprocesowym

- omawia sposób postępowania przed sądem polubownym

 

Uczeń:

- ocenia rolę mediacji w postępowaniu sądowym

- ocenia świadomość prawną społeczeństwa polskiego

6. Organy ścigania

- prokuratura i jej struktury

- zadania prokuratury

- Krajowa Rada Prokuratury

- policja – struktura i zadania

- działalność i uprawnienia policji

- zadania innych służb mundurowych

- dzielnicowy

- prokuratura i policja w postępowaniu karnym

- formy postępowania przygotowawczego

- Interpol

 

Uczeń:

- omawia cele i strukturę policji

- opisuje zadania policji i innych służb mundurowych

- wymienia uprawnienia policjantów

 

Uczeń:

- omawia cele i strukturę prokuratury

- charakteryzuje zadania prokuratorów

- charakteryzuje formy działania i zadania dzielnicowych

- wyjaśnia rolę policji i prokuratury w postępowaniu karnym

 

Uczeń:

- opisuje strukturę prokuratury

- opisuje sposób powoływania i uprawnienia prokuratora generalnego

- wyjaśnia, jakie znaczenie dla działalności prokuratury ma jej hierarchiczność

- charakteryzuje różne sfery działalności policji

 

Uczeń:

- omawia zadania Krajowej Rady Prokuratorów

- wskazuje różnice między śledztwem a dochodzeniem

- omawia skutki postępowania przygotowawczego

- opisuje strukturę i zadania Interpolu

Uczeń:

- ocenia poziom i poczucie bezpieczeństwa współczesnych Polaków

7. Nieletni wobec prawa

- przestępczość nieletnich

- odpowiedzialność prawna nieletnich

- sądy rodzinne

- środki stosowane przez sądy rodzinne wobec nieletnich

- przepisy prawne dotyczące sprzedaży narkotyków i alkoholu nieletnim oraz palenia w miejscach publicznych

- konsekwencje zażywania alkoholu i narkotyków oraz palenia papierosów

- proces resocjalizacji

Uczeń:

- rozumie pojęcia: nieletniego w prawie cywilnym i karnym

- wymienia przejawy demoralizacji nieletnich i popełniane przez nich czyny karalne

- omawia konsekwencje zażywania alkoholu i narkotyków oraz palenia papierosów

Uczeń:

- rozumie pojęcie: procesu resocjalizacji

- określa granice prawnej odpowiedzialności nieletnich

- omawia zadania sądów rodzinnych

- wymienia środki stosowane przez sądy rodzinne wobec nieletnich

- charakteryzuje przepisy prawne dotyczące sprzedaży narkotyków i alkoholu nieletnim oraz palenia w miejscach publicznych

 

Uczeń:

- charakteryzuje sposób funkcjonowania sądów rodzinnych w sprawach przestępczości nieletnich

- opisuje środki stosowane przez sądy rodzinne wobec nieletnich

- omawia zasady niezbędne w skutecznym procesie resocjalizacji

Uczeń:

- omawia przestępczość nieletnich na przykładzie wybranych artykułów z Kodeksu wykroczeń

- przedstawia uwarunkowania rozstrzygania spraw nieletnich przez organy państwowe

 

Uczeń:

- ocenia poziom przestępczości wśród nieletnich i problem zaostrzenia kar wobec nich

Rozdział III: Prawa człowieka

1. Czym są prawa człowieka?

- prawa człowieka i ich charakter

- historia praw człowieka

- Powszechna deklaracja praw człowieka

- generacje praw człowieka

- prawa człowieka - dokumenty

- prawa człowieka - instytucje.

- Konwencja praw dziecka

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: prawa człowieka

- omawia charakter praw człowieka

- wymienia fundamentalne dla praw człowieka dokumenty stworzone przez Radę Europy i ONZ

 

Uczeń:

- wymienia prawa człowieka zapisane w Powszechnej deklaracji praw człowieka oraz prawa dziecka zapisane w Konwencji praw dziecka

- rozróżnia i charakteryzuje generacje praw człowieka

- wymienia instytucje, które stoją na straży praw człowieka

Uczeń:

- wymienia prawa przynależne do konkretnej generacji praw człowieka

- omawia strukturę i zadania instytucji stojących na straży praw człowieka

Uczeń:

- opisuje historię praw człowieka

- wymienia historyczne akty prawne, które miały wpływ na kształtowanie się praw człowieka

- charakteryzuje treść dokumentów dotyczących praw człowieka, uchwalonych przez Radę Europy i ONZ

 

Uczeń:

- ocenia problem tzw. czwartej generacji praw człowieka

2. Międzynarodowy system ochrony praw człowieka

- system ochrony praw człowieka (Organizacja Narodów Zjednoczonych, Rada Europy, Unia Europejska)

- Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu i jego zadania

- Europejska Karta Społeczna

- Urząd Komisarza Praw Człowieka Rady Europy

- Unia Europejska a prawa człowieka

- Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie

- Prawa człowieka a organizacje pozarządowe (Amnesty International, Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Human Rights Watch)

 

 

Uczeń:

- wymienia prawa człowieka uregulowane w Europejskiej Karcie Społecznej oraz Karcie praw podstawowych

- wymienia ważniejsze organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony praw człowieka

Uczeń:

- wyjaśnia, jak funkcjonuje system ochrony praw człowieka

- omawia zadania ONZ, Rady Europy i Unii Europejskiej w dziedzinie praw człowieka

- wymienia zadania OBWE

- wyjaśnia wpływ organizacji pozarządowych na przestrzeganie praw człowieka

 

Uczeń:

- charakteryzuje zadania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

- omawia wpływ Unii Europejskiej na kształtowanie europejskiego systemu ochrony praw człowieka

- omawia strukturę ONZ, Rady Europy i Unii Europejskiej i jej wpływ na przestrzeganie praw człowieka

- charakteryzuje zasady funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

- charakteryzuje cele i zadania ważniejszych organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony praw człowieka

Uczeń:

- opisuje zasady i sposób składania skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka

- wypełnia formularz skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka według wzoru

- omawia zadania Komisarza Praw Człowieka Rady Europy

- wyjaśnia okoliczności powstania OBWE i jej strukturę

 

Uczeń:

- ocenia sposoby i skuteczność metod walki z łamaniem praw człowieka

3. Ochrona praw i wolności w Polsce

- prawa człowieka w Konstytucji RP

- Urząd Rzecznika Praw Obywatelskich

- Urząd Rzecznika Praw Dziecka

- prawo do prywatności

- prawa jednostki w kontaktach z mediami

- skarga konstytucyjna

Uczeń:

- wymienia prawa oraz wolności człowieka i obywatela zapisane w Konstytucji RP

- wyjaśnia, na czym polega prawo do prywatności i wskazuje jego zakres

- określa prawa jednostki w kontaktach z mediami

 

Uczeń:

- wyjaśnia, jakie są prawne uwarunkowania ograniczenia praw i wolności zapisanych w Konstytucji RP

- charakteryzuje zadania rzecznika praw człowieka i rzecznika praw dziecka

 

Uczeń:

- opisuje sposób powoływania oraz funkcjonowania rzecznika praw człowieka i rzecznika praw dziecka

- przedstawia zasady składania skargi konstytucyjnej

Uczeń:

- wyjaśnia zasady i procedury zwracania się z wnioskiem do rzecznika praw obywatelskich i rzecznika praw dziecka

- pisze skargę do rzecznika praw obywatelskich według wzoru

- wskazuje elementy skargi konstytucyjnej oraz skutki prawne jej uznania przez Trybunał Konstytucyjny

Uczeń:

- ocenia problem ochrony praw i wolności w Polsce

4. Łamanie praw człowieka

- przyczyny łamania praw człowieka

- międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych

- łamanie praw kobiet

- łamanie praw dziecka

- wolność wyznania

- problem uchodźców

- łamanie praw człowieka w Europie (nacjonalizm, szowinizm, rasizm, antysemityzm, ksenofobia)

- dopuszczalne ograniczenie praw człowieka

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: nacjonalizm, rasizm, antysemityzm

- wymienia przyczyny łamania praw człowieka

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: szowinizm, ksenofobia

- charakteryzuje przyczyny łamania praw człowieka

- wskazuje przykłady państw, w których nie przestrzega się praw człowieka lub są one zagrożone

- omawia przykłady łamania praw kobiet i dzieci

- podaje przykłady łamania wolności wyznania

- wymienia przyczyny uchodźstwa we współczesnym świecie

 

Uczeń:

- wyjaśnia, na czym polega międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych

- przedstawia cele i zasady konwencji genewskich i uzupełniających je protokołów

- omawia sytuację uchodźców we współczesnym świecie

- charakteryzuje przejawy nacjonalizmu, szowinizmu, rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii

- wyjaśnia, w jakich okolicznościach można ograniczyć prawa człowieka

Uczeń:

- wskazuje różnice w przestrzeganiu praw człowieka między rozwiniętymi krajami demokratycznymi a państwami, które powstały w XX w. i nie mają tradycji demokratycznych

- opisuje działalność Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców

Uczeń:

- uzasadnia, że nacjonalizm, szowinizm, rasizm, antysemityzm i ksenofobia stanowią przykłady łamania praw człowieka

- ocenia przejawy nacjonalizmu, szowinizmu, rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii

 

Rozdział IV: Edukacja i praca

1. System edukacji w Polsce

- charakterystyka polskiego systemu edukacji

- zadania MEN i samorządów

- zadania szkoły

- statut i inne szkolne dokumenty

- prawa i obowiązki uczniów

- postępowanie w sytuacji złamania praw ucznia

- konsekwencje niedopełniania obowiązków szkolnych

Uczeń:

- przedstawia zadania szkoły

- wymienia prawa i obowiązki ucznia

- wyjaśnia, jakie są konsekwencje niedopełniania obowiązków szkolnych

Uczeń:

- charakteryzuje system edukacji w Polsce

- wyjaśnia, jaką rolę w szkole pełni statut

 

Uczeń:

- wymienia zadania MEN i samorządów lokalnych w dziedzinie edukacji

- wymienia inne niż statut dokumenty obowiązujące w szkole

- opisuje procedurę postępowania w przypadku złamania praw ucznia

 

Uczeń:

- wyjaśnia, na czym polegają zadania szkoły w zakresie nauczania i pracy opiekuńczo-wychowawczej

 

Uczeń:

- ocenia skuteczność polskiego systemu edukacji

2. Polskie szkoły wyższe

- organizacja studiów – system boloński

- zalety i wady systemu bolońskiego

- wybór kierunków studiów

- zasady przyjmowania kandydatów na uczelnie wyższe

- warunki przyjęć na uczelnie

- charakterystyka wybranych kierunków studiów

- kształcenie ustawiczne

- edukacyjne programy unijne

- program Comenius

Uczeń:

- określa kryteria wyboru kierunku studiów

- wyjaśnia, na czym polega kształcenie ustawiczne

 

Uczeń:

- wyjaśnia, na czym polega system boloński w organizacji studiów wyższych

- przedstawia zasady i warunki przyjęć na wyższe uczelnie

- wymienia edukacyjne programy unijne

Uczeń:

- charakteryzuje wybrane kierunki studiów

- wyjaśnia, na czym polega istota programu Comenius

Uczeń:

- przedstawia przebieg postępowania kwalifikacyjnego na wybrany kierunek studiów i sposób obliczania ilości punktów

- charakteryzuje ofertę edukacyjnych programów unijnych

 

Uczeń:

- ocenia system boloński wskazując jego zalety i wady

- ocenia znaczenie kształcenia ustawicznego dla gospodarki i społeczeństwa

 

3. Kształcenie za granicą

- możliwości kształcenia za granicą

- charakterystyka kształcenia wyższego w wybranych krajach UE

- matura międzynarodowa

- program matury międzynarodowej

Uczeń:

- przedstawia zasady podejmowania studiów wyższych za granicą

 

Uczeń:

- przedstawia zasady podejmowania studiów wyższych i warunki kształcenia się za granicą

 

Uczeń:

- wyjaśnia, na czym polega program matury międzynarodowej

 - wymienia korzyści, jaki daje uczniom realizowanie programu matury międzynarodowej

 

Uczeń:

- charakteryzuje szkolnictwo wyższe w wybranych krajach UE

 

Uczeń:

- ocenia problem tzw. drenażu mózgów z punktu widzenia interesów Polski

4. Podróżowanie po Europie i świecie

- obywatel w podróży

- utrata dokumentów za granicą

- Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego

- strefa Schengen i jej granice

- charakterystyka zjawiska terroryzmu

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: strefa Schengen, terroryzm

- wyjaśnia, w jaki sposób Ministerstwo Spraw Zagranicznych dba o interesy Polaków przebywających za granicą

 

 

Uczeń:

- przedstawia procedurę postępowania w przypadku utraty dokumentów lub problemów zdrowotnych podczas pobytu za granicą

- wyjaśnia, jak funkcjonuje strefa Schengen

- wymienia cechy charakterystyczne zjawiska terroryzmu

Uczeń:

- opisuje dokumenty zdrowotne, niezbędne podczas pobytu za granicą

- opisuje zasady przekraczania granic zewnętrznych i wewnętrznych strefy Schengen

- charakteryzuje miejsca szczególnie narażone na terroryzm

 

Uczeń:

- wyjaśnia okoliczności powstania strefy Schengen

- omawia zasady przewozu żywności i leków w komunikacji samolotowej

- opisuje sytuacje, które powinny wzbudzić obawy zagrożenia atakiem terrorystycznym

Uczeń:

- ocenia rolę strefy Schengen dla obywateli Unii Europejskiej

5. Praca w Polsce i za granicą

- praca młodzieży w UE

- dziecko i młodociany a problem podejmowania pracy

- praca młodocianych w Polsce

- praca w Wielkiej Brytanii

- podatki i umowy

- Europass

- powrót do kraju

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminów: umowa-zlecenie, umowa o dzieło, umowa o pracę

- przedstawia obowiązki pracodawcy zatrudniającego młodocianych pracowników

 

Uczeń:

- wyjaśnia znaczenie terminu: Europass

- wyjaśnia uwarunkowania podejmowania pracy przez młodocianych

- wymienia zasady zatrudniania młodocianych w Polsce

- wyjaśnia rolę Europass w podejmowaniu pracy za granicą przez młodych ludzi

Uczeń:

- wymienia formalności związane z rejestracją i podejmowaniem pracy za granicą na przykładzie Wielkiej Brytanii

- wyjaśnia różnice w umowach podpisywanych z młodymi pracownikami

 - wymienia ułatwienia w powrocie do kraju Polaków pracujących za granicą

Uczeń:

- wyjaśnia, jaką rolę dla młodych ludzi mają uregulowania prawne Europejskiego paktu na rzecz młodzieży

- charakteryzuje dokumenty wchodzące w skład Europass

- sporządza Europass-CV według wzoru

 

Uczeń:

- ocenia problem emigracji ludzi młodych w poszukiwaniu pracy