Plan wynikowy WOS z wymaganiami na poszczególne
oceny - klasa I - zakres podstawowy
Wymagania
podstawowe: oceny dopuszczająca i dostateczna
Wymagania
ponadpodstawowe: oceny dobra, bardzo dobra, celująca
Uwaga
dotycząca oceniania na każdym poziomie wymagań
Aby uzyskać kolejną, wyższą ocenę, uczeń
musi opanować zasób wiedzy i umiejętności z poprzedniego poziomu.
Temat lekcji |
Zagadnienia |
Wymagania na poszczególne oceny |
|||||
|
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
||
Rozdział I: Obywatel |
|||||||
1.
Obywatelstwo polskie i unijne |
-
istota obywatelstwa -
nabywanie i uzyskiwanie obywatelstwa -
obywatelstwo polskie -
obywatelstwo unijne -
obywatelstwo a narodowość -
społeczeństwo obywatelskie -
obywatelskie nieposłuszeństwo |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: obywatelstwo, społeczeństwo obywatelskie,
państwo prawa, -
wymienia dwa podstawowe sposoby nabywania obywatelstwa (prawo krwi, prawo
ziemi) -
wymienia podstawowe prawa i obowiązki obywatela zapisane w Konstytucji RP |
Uczeń: - wyjaśnia
znaczenie terminów: obywatelskość,
pluralizm polityczny, decentralizacja władzy państwowej -
przedstawia sposób nabywania obywatelstwa w Polsce -
wyjaśnia znaczenie posiadania obywatelstwa polskiego i unijnego, - wymienia i
opisuje warunki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminu: nieposłuszeństwo obywatelskie -
wskazuje różnice między obywatelstwem a narodowością -
wymienia i opisuje inne niż prawo krwi i prawo ziemi sposoby uzyskania
obywatelstwa -
charakteryzuje sposób nadawania obywatelstwa polskiego i zrzekania się go -
opisuje cechy charakterystyczne społeczeństwa obywatelskiego -
wyjaśnia cele, przedstawia cechy charakterystyczne obywatelskiego
nieposłuszeństwa |
Uczeń: -
zna postać H.D. Thoreau -
wyjaśnia znaczenie terminu: subsydiarność -
wskazuje uprawnienia wynikające z posiadania obywatelstwa unijnego -
wskazuje przykłady obywatelskiego nieposłuszeństwa |
Uczeń: - ocenia korzyści płynące z posiadania obywatelstwa, w tym
obywatelstwa unijnego - ocenia, czy społeczeństwo polskie spełnia kryteria społeczeństwa
obywatelskiego |
|
2.
Proces wyborczy |
-
relacje władza-obywatel -
formy sprawowania władzy przez obywateli -
rola wyborów we współczesnej demokracji -
prawo wyborcze -
cenzus wyborczy -
przymiotniki wyborcze -
charakterystyka wyborów w Polsce -
referendum ogólnokrajowe i lokalne |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: demokracja pośrednia, demokracja bezpośrednia,
czynne prawo wyborcze, bierne prawo wyborcze -
wskazuje różnice między demokracją pośrednią a bezpośrednią -
określa cenzus wyborczy obowiązujący w Polsce |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: suwerenność narodu, prawo wyborcze, kodeks
wyborczy, referendum -
wyjaśnia rolę wyborów w państwie demokratycznym -
wymienia przymiotniki wyborcze - wymienia rodzaje referendum przyjęte w
prawodawstwie polskim |
Uczeń: -
charakteryzuje zasady przeprowadzania wyborów w Polsce -
przedstawia zasady głosowania poza miejscem zamieszkania -
charakteryzuje zasady przeprowadzania referendum lokalnego i ogólnokrajowego |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminu: uczestnictwo polityczne -
wymienia formy partycypacji obywateli w życiu politycznym państwa |
Uczeń: - ocenia znaczenie wyborów dla współczesnej demokracji |
|
3.
Życie publiczne |
-
życie publiczne -
inicjatywa obywatelska -
petycja, skarga i list otwarty -
manifestacje, demonstracje i pikiety -
strajki |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: inicjatywa obywatelska, petycja, list otwarty -
pisze petycję według wzoru |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: życie publiczne, skarga, zgromadzenie, strajk -
opisuje zasady i sposób zalegalizowania zgromadzenia -
wymienia cele i rodzaje strajku (ostrzegawczy, zakładowy) |
Uczeń: -
wskazuje różnice między petycja, skargą i listem otwartym oraz wymienia
elementy tych pism -
wymienia i charakteryzuje inne niż ostrzegawczy i zakładowy formy strajku |
Uczeń: -
opisuje przebieg procesu legislacyjnego obywatelskiego projektu ustawy |
Uczeń: -
ocenia wpływ aktywności obywatelskiej na kształtowanie się życia publicznego |
|
4.
Jak załatwić sprawę w urzędzie? |
-
administracja publiczna i jej struktura -
administracja rządowa -
administracja samorządowa -
kompetencje urzędów w Polsce -
podstawowe dokumenty współczesnego obywatela ( dowód osobisty, paszport,
prawo jazdy) -
zasady rejestracji pojazdu |
Uczeń: -
wie, gdzie i w jaki sposób uzyskać dowód osobisty, paszport i prawo jazdy
oraz zarejestrować pojazd -
wypełnia wniosek o wydanie dowodu osobistego |
Uczeń: -
zna zasady prawidłowego wypełniania formularzy -
wyjaśnia znaczenie terminów: administracja publiczna, administracja rządowa,
administracja samorządowa -
wymienia organy administracji publicznej w Polsce |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminu: służba cywilna -
wyjaśnia, jaką funkcję pełni dowód osobisty |
Uczeń: -
charakteryzuje strukturę i zadania administracji rządowej i samorządowej -
wymienia rodzaje paszportów i ich cechy charakterystyczne |
Uczeń: - ocenia stopień znajomości procedur podejmowania decyzji
administracyjnych - ocenia działalność urzędów w Polsce |
|
5.
Informacja publiczna i e-urząd |
-
informacja publiczna i jej charakterystyka -
sposoby udostępniania informacji publicznej -
prawa obywatela wobec urzędu -
skuteczne załatwianie sprawy -
odwołanie od decyzji -
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP). |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminu: informacja publiczna -
wskazuje elementy składowe podania -
pisze podanie |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminu: urząd elektroniczny -
opisuje cechy charakterystyczne informacji publicznej -
wymienia sposoby udostępniania informacji publicznej -
charakteryzuje prawa obywatela wobec rządu -
wymienia ułatwienia, jaki niesie obywatelom e-urząd |
Uczeń: -
wyjaśnia sposób odwoływania się od decyzji urzędu -
pisze odwołanie od decyzji urzędu |
Uczeń: -
wymienia przykłady spraw i opisuje sposób ich załatwiania za pośrednictwem
ePUAP -
wypełnia wniosek o udostępnienie informacji publicznej |
Uczeń: - ocenia znaczenie dostępu do informacji publicznej dla
funkcjonowanie demokratycznego społeczeństwa |
|
Rozdział II: Prawo |
|||||||
1.
Prawo i jego funkcje |
-
pojęcie i funkcje prawa -
charakter i rodzaje norm społecznych -
norma prawna a przepis prawny -
prawo naturalne i pozytywne -
praworządność -
rodziny prawa -
cechy systemu prawnego -
zasady prawa -
kultura prawna i postawy obywateli wobec prawa |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
prawo, praworządność -
wymienia rodzaje norm społecznych -
wymienia postawy obywateli wobec prawa |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
norma prawna, przepis prawny, kultura prawna -
opisuje rodzaje norm społecznych -
charakteryzuje funkcje prawa -
wymienia i opisuje najczęściej stosowane zasady prawa wywodzące się z prawa
rzymskiego -
charakteryzuje postawy obywateli wobec prawa |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
prawo naturalne, prawo pozytywne, prawo stanowione -
opisuje cechy charakterystyczne norm społecznych -
charakteryzuje rodziny prawa i podaje ich przykłady -
opisuje cechy systemu prawnego |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
prawo zwyczajowe, prawo powszechne zwyczajowe -
rozpoznaje części składowe normy prawnej -
wskazuje różnice między prawem naturalnym a pozytywnym |
Uczeń: - ocenia postawy obywateli wobec prawa - ocenia kulturę prawną społeczeństwa w Polsce |
|
2.
Źródła i obszary prawa |
-
źródła prawa -
źródła poznania prawa -
hierarchia aktów prawnych w Polsce -
prawo wspólnotowe jako źródło prawa w Polsce -
podział prawa -
stosowanie prawa |
Uczeń: -
wymienia źródła prawa obowiązujące w Polsce -
przedstawia podział prawa |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
źródła prawa, prawo wewnętrzne, prawo międzynarodowe, prawo publiczne, prawo
prywatne, prawo materialne, prawo formalne -
opisuje podział prawa -
opisuje etapy działalności prawnej |
Uczeń: -
charakteryzuje źródła prawa obowiązujące w Polsce i zna ich hierarchię -
wymienia cechy charakterystyczne prawa wewnętrznego, międzynarodowego,
publicznego, prywatnego, materialnego i formalnego |
Uczeń:
-
wyjaśnia
znaczenie terminu:
prawo wspólnotowe -
rozróżnia i opisuje źródła prawa wspólnotowego -
wskazuje różnice między poszczególnymi rodzajami prawa |
Uczeń: -
ocenia problem zależności między prawem unijnym a prawem polskim |
|
3.
Gałęzie prawa wewnętrznego |
-
gałęzie polskiego prawa wewnętrznego -
prawo karne i jego zasady -
prawo cywilne -
prawo administracyjne -
inne ważniejsze gałęzie prawa w Polsce i ich cechy charakterystyczne. |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
kodeks, przestępstwo, grzywna -
wymienia rodzaje kar przewidzianych w polskim Kodeksie karnym |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
osoba fizyczna, osoba prawna, akt administracyjny -
wymienia źródła prawa karnego, cywilnego i administracyjnego -
przedstawia cechy charakterystyczne prawa karnego, cywilnego i
administracyjnego -
wymienia inne niż prawo karne, cywilne i administracyjne gałęzie prawa w
Polsce |
Uczeń: -
opisuje zasady obowiązujące w prawie karnym -
wyjaśnia różnicę między zdolnością prawną a zdolnością do czynności prawnych -
opisuje podział prawa cywilnego -
charakteryzuje inne niż prawo karne, cywilne i administracyjne gałęzie prawa
w Polsce |
Uczeń: -
charakteryzuje relacje prawne przewidziane w prawie administracyjnym -
przedstawia podział aktów administracyjnych i wskazuje ich przykłady |
Uczeń: -
ocenia problem nadmiernej ilości regulacji prawnych w Polsce -
ocenia problem zaostrzania kar za najcięższe przestępstwa |
|
4.
Władza sądownicza w Polsce |
-
charakterystyka władzy sądowniczej -
dwuinstancyjność sądownictwa -
struktura władzy sądowniczej w Polsce -
Krajowa Rada Sądownictwa -
Sąd Najwyższy -
sądy powszechne -
sędziowie sądów powszechnych -
ławnicy -
sądy administracyjne i wojskowe -
Trybunał Konstytucyjny -
Trybunał Stanu |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
sędzia, ławnik -
charakteryzuje strukturę władzy sądowniczej w Polsce |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
kasacja, apelacja, skarga konstytucyjna -
omawia zasady funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce -
wyjaśnia, na czym polega immunitet sędziowski oraz konstytucyjne zasady
niezawisłości i nieusuwalności sędziów -
omawia zadania ławników |
Uczeń: -
omawia zasady, jakimi powinni kierować się sędziowie i członkowie trybunałów -
przedstawia warunki, jakie musi spełniać kandydat na ławnika i sposób jego
wyboru -
opisuje zadania Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, wojskowych i
administracyjnych -
przedstawia uprawnienia Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu |
Uczeń:
-
charakteryzuje skład i zadania Krajowej Rady Sądownictwa -
opisuje strukturę Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału
Stanu -
charakteryzuje procedurę wszczynania postępowania przed Trybunałem
Konstytucyjnym i Trybunałem Stanu |
Uczeń: -
ocenia rolę ławników w systemie sądownictwa polskiego |
|
5.
Postępowanie sądowe |
-
postępowanie sądowe -
sprawy cywilne -
sprawy karne -sprawy administracyjne -
proces cywilny -
pozew w procesie cywilnym -
proces karny -
zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa -
sądy polubowne |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
postępowanie sądowe, strona powodowa (powód), strona pozwana (pozwany), -
wymienia uczestników procesu cywilnego i procesu karnego |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminów:
przestępstwo, wykroczenie, mediacja, sąd polubowny -
wskazuje przykłady spraw rozpatrywanych przez sądy cywilne, karne i
administracyjne -
wymienia prawa ofiary, świadka i oskarżonego w procesie karnym |
Uczeń: -
charakteryzuje przebieg procesu cywilnego i procesu karnego -
wskazuje różnice między procesem cywilnym i karnym -
wyjaśnia sposób postępowania po złożeniu zawiadomienia o popełnieniu
przestępstwa -
wymienia cechy dobrego mediatora -
sporządza według wzoru pozew w procesie cywilnym i zawiadomienie o
popełnieniu przestępstwa |
Uczeń:
-
wyjaśnia
znaczenie terminów:
postępowanie procesowe, postępowanie nieprocesowe, postępowanie
przygotowawcze -
wskazuje różnice między postępowaniem procesowym a nieprocesowym -
omawia sposób postępowania przed sądem polubownym |
Uczeń: -
ocenia rolę mediacji w postępowaniu sądowym -
ocenia świadomość prawną społeczeństwa polskiego |
|
6.
Organy ścigania |
-
prokuratura i jej struktury -
zadania prokuratury -
Krajowa Rada Prokuratury -
policja – struktura i zadania -
działalność i uprawnienia policji -
zadania innych służb mundurowych -
dzielnicowy -
prokuratura i policja w postępowaniu karnym -
formy postępowania przygotowawczego -
Interpol |
Uczeń: -
omawia cele i strukturę policji -
opisuje zadania policji i innych służb mundurowych -
wymienia uprawnienia policjantów |
Uczeń: -
omawia cele i strukturę prokuratury -
charakteryzuje zadania prokuratorów -
charakteryzuje formy działania i zadania dzielnicowych -
wyjaśnia rolę policji i prokuratury w postępowaniu karnym |
Uczeń: -
opisuje strukturę prokuratury -
opisuje sposób powoływania i uprawnienia prokuratora generalnego -
wyjaśnia, jakie znaczenie dla działalności prokuratury ma jej hierarchiczność -
charakteryzuje różne sfery działalności policji |
Uczeń:
-
omawia zadania Krajowej Rady Prokuratorów -
wskazuje różnice między śledztwem a dochodzeniem -
omawia skutki postępowania przygotowawczego -
opisuje strukturę i zadania Interpolu |
Uczeń: -
ocenia poziom i poczucie bezpieczeństwa współczesnych Polaków |
|
7.
Nieletni wobec prawa |
-
przestępczość nieletnich -
odpowiedzialność prawna nieletnich -
sądy rodzinne -
środki stosowane przez sądy rodzinne wobec nieletnich -
przepisy prawne dotyczące sprzedaży narkotyków i alkoholu nieletnim oraz
palenia w miejscach publicznych -
konsekwencje zażywania alkoholu i narkotyków oraz palenia papierosów -
proces resocjalizacji |
Uczeń: -
rozumie pojęcia: nieletniego w prawie cywilnym i karnym -
wymienia przejawy demoralizacji nieletnich i popełniane przez nich czyny
karalne -
omawia konsekwencje zażywania alkoholu i narkotyków oraz palenia papierosów |
Uczeń: -
rozumie pojęcie: procesu resocjalizacji -
określa granice prawnej odpowiedzialności nieletnich -
omawia zadania sądów rodzinnych -
wymienia środki stosowane przez sądy rodzinne wobec nieletnich -
charakteryzuje przepisy prawne dotyczące sprzedaży narkotyków i alkoholu
nieletnim oraz palenia w miejscach publicznych |
Uczeń: -
charakteryzuje sposób funkcjonowania sądów rodzinnych w sprawach
przestępczości nieletnich -
opisuje środki stosowane przez sądy rodzinne wobec nieletnich -
omawia zasady niezbędne w skutecznym procesie resocjalizacji |
Uczeń:
-
omawia przestępczość nieletnich na przykładzie wybranych artykułów z Kodeksu wykroczeń -
przedstawia uwarunkowania rozstrzygania spraw nieletnich przez organy
państwowe |
Uczeń: -
ocenia poziom przestępczości wśród nieletnich i problem zaostrzenia kar wobec
nich |
|
Rozdział III: Prawa człowieka |
|||||||
1.
Czym są prawa człowieka? |
-
prawa człowieka i ich charakter -
historia praw człowieka -
Powszechna deklaracja praw człowieka -
generacje praw człowieka -
prawa człowieka - dokumenty -
prawa człowieka - instytucje. -
Konwencja praw dziecka |
Uczeń: -
wyjaśnia
znaczenie terminu:
prawa człowieka -
omawia charakter praw człowieka -
wymienia fundamentalne dla praw człowieka dokumenty stworzone przez Radę
Europy i ONZ |
Uczeń: -
wymienia prawa człowieka zapisane w Powszechnej
deklaracji praw człowieka oraz prawa dziecka zapisane w Konwencji praw dziecka -
rozróżnia i charakteryzuje generacje praw człowieka -
wymienia instytucje, które stoją na straży praw człowieka |
Uczeń: -
wymienia prawa przynależne do konkretnej generacji praw człowieka -
omawia strukturę i zadania instytucji stojących na straży praw człowieka |
Uczeń:
-
opisuje historię praw człowieka -
wymienia historyczne akty prawne, które miały wpływ na kształtowanie się praw
człowieka -
charakteryzuje treść dokumentów dotyczących praw człowieka, uchwalonych przez
Radę Europy i ONZ |
Uczeń: -
ocenia problem tzw. czwartej generacji praw człowieka |
|
2.
Międzynarodowy system ochrony praw człowieka |
-
system ochrony praw człowieka (Organizacja Narodów Zjednoczonych, Rada
Europy, Unia Europejska) -
Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu i jego zadania -
Europejska Karta Społeczna -
Urząd Komisarza Praw Człowieka Rady Europy -
Unia Europejska a prawa człowieka -
Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie -
Prawa człowieka a organizacje pozarządowe (Amnesty International,
Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża, Helsińska Fundacja Praw Człowieka,
Human Rights Watch) |
Uczeń: -
wymienia prawa człowieka uregulowane w Europejskiej
Karcie Społecznej oraz Karcie praw
podstawowych -
wymienia ważniejsze organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony praw
człowieka |
Uczeń: -
wyjaśnia, jak funkcjonuje system ochrony praw człowieka -
omawia zadania ONZ, Rady Europy i Unii Europejskiej w dziedzinie praw
człowieka -
wymienia zadania OBWE -
wyjaśnia wpływ organizacji pozarządowych na przestrzeganie praw człowieka |
Uczeń: -
charakteryzuje zadania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka -
omawia wpływ Unii Europejskiej na kształtowanie europejskiego systemu ochrony
praw człowieka -
omawia strukturę ONZ, Rady Europy i Unii Europejskiej i jej wpływ na
przestrzeganie praw człowieka -
charakteryzuje zasady funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka -
charakteryzuje cele i zadania ważniejszych organizacji pozarządowych
działających na rzecz ochrony praw człowieka |
Uczeń: -
opisuje zasady i sposób składania skargi do Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka -
wypełnia formularz skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka według
wzoru -
omawia zadania Komisarza Praw Człowieka Rady Europy -
wyjaśnia okoliczności powstania OBWE i jej strukturę |
Uczeń: -
ocenia sposoby i skuteczność metod walki z łamaniem praw człowieka |
|
3.
Ochrona praw i wolności w Polsce |
-
prawa człowieka w Konstytucji RP -
Urząd Rzecznika Praw Obywatelskich -
Urząd Rzecznika Praw Dziecka -
prawo do prywatności -
prawa jednostki w kontaktach z mediami -
skarga konstytucyjna |
Uczeń: -
wymienia prawa oraz wolności człowieka i obywatela zapisane w Konstytucji RP -
wyjaśnia, na czym polega prawo do prywatności i wskazuje jego zakres -
określa prawa jednostki w kontaktach z mediami |
Uczeń: -
wyjaśnia, jakie są prawne uwarunkowania ograniczenia praw i wolności
zapisanych w Konstytucji RP -
charakteryzuje zadania rzecznika praw człowieka i rzecznika praw dziecka |
Uczeń: -
opisuje sposób powoływania oraz funkcjonowania rzecznika praw człowieka i
rzecznika praw dziecka -
przedstawia zasady składania skargi konstytucyjnej |
Uczeń: -
wyjaśnia zasady i procedury zwracania się z wnioskiem do rzecznika praw
obywatelskich i rzecznika praw dziecka -
pisze skargę do rzecznika praw obywatelskich według wzoru -
wskazuje elementy skargi konstytucyjnej oraz skutki prawne jej uznania przez
Trybunał Konstytucyjny |
Uczeń: -
ocenia problem ochrony praw i wolności w Polsce |
|
4.
Łamanie praw człowieka |
-
przyczyny łamania praw człowieka -
międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych -
łamanie praw kobiet -
łamanie praw dziecka -
wolność wyznania -
problem uchodźców -
łamanie praw człowieka w Europie (nacjonalizm, szowinizm, rasizm,
antysemityzm, ksenofobia) -
dopuszczalne ograniczenie praw człowieka |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: nacjonalizm, rasizm, antysemityzm -
wymienia przyczyny łamania praw człowieka |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: szowinizm, ksenofobia -
charakteryzuje przyczyny łamania praw człowieka -
wskazuje przykłady państw, w których nie przestrzega się praw człowieka lub
są one zagrożone -
omawia przykłady łamania praw kobiet i dzieci -
podaje przykłady łamania wolności wyznania -
wymienia przyczyny uchodźstwa we współczesnym świecie |
Uczeń: -
wyjaśnia, na czym polega międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów
zbrojnych -
przedstawia cele i zasady konwencji genewskich i uzupełniających je
protokołów -
omawia sytuację uchodźców we współczesnym świecie -
charakteryzuje przejawy nacjonalizmu, szowinizmu, rasizmu, antysemityzmu,
ksenofobii -
wyjaśnia, w jakich okolicznościach można ograniczyć prawa człowieka |
Uczeń: -
wskazuje różnice w przestrzeganiu praw człowieka między rozwiniętymi krajami
demokratycznymi a państwami, które powstały w XX w. i nie mają tradycji
demokratycznych -
opisuje działalność Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw
Uchodźców |
Uczeń: -
uzasadnia, że nacjonalizm, szowinizm, rasizm, antysemityzm i ksenofobia
stanowią przykłady łamania praw człowieka -
ocenia przejawy nacjonalizmu, szowinizmu, rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii |
|
Rozdział IV: Edukacja i praca |
|||||||
1.
System edukacji w Polsce |
-
charakterystyka polskiego systemu edukacji -
zadania MEN i samorządów -
zadania szkoły -
statut i inne szkolne dokumenty -
prawa i obowiązki uczniów -
postępowanie w sytuacji złamania praw ucznia -
konsekwencje niedopełniania obowiązków szkolnych |
Uczeń: -
przedstawia zadania szkoły -
wymienia prawa i obowiązki ucznia -
wyjaśnia, jakie są konsekwencje niedopełniania obowiązków szkolnych |
Uczeń: -
charakteryzuje system edukacji w Polsce -
wyjaśnia, jaką rolę w szkole pełni statut |
Uczeń: -
wymienia zadania MEN i samorządów lokalnych w dziedzinie edukacji -
wymienia inne niż statut dokumenty obowiązujące w szkole -
opisuje procedurę postępowania w przypadku złamania praw ucznia |
Uczeń:
-
wyjaśnia, na czym polegają zadania szkoły w zakresie nauczania i pracy
opiekuńczo-wychowawczej |
Uczeń: -
ocenia skuteczność polskiego systemu edukacji |
|
2.
Polskie szkoły wyższe |
-
organizacja studiów – system boloński -
zalety i wady systemu bolońskiego -
wybór kierunków studiów -
zasady przyjmowania kandydatów na uczelnie wyższe -
warunki przyjęć na uczelnie -
charakterystyka wybranych kierunków studiów -
kształcenie ustawiczne -
edukacyjne programy unijne -
program Comenius |
Uczeń: -
określa kryteria wyboru kierunku studiów -
wyjaśnia, na czym polega kształcenie ustawiczne |
Uczeń: -
wyjaśnia, na czym polega system boloński w organizacji studiów wyższych -
przedstawia zasady i warunki przyjęć na wyższe uczelnie -
wymienia edukacyjne programy unijne |
Uczeń: -
charakteryzuje wybrane kierunki studiów -
wyjaśnia, na czym polega istota programu Comenius
|
Uczeń:
-
przedstawia przebieg postępowania kwalifikacyjnego na wybrany kierunek
studiów i sposób obliczania ilości punktów -
charakteryzuje ofertę edukacyjnych programów unijnych |
Uczeń:
-
ocenia system boloński wskazując jego zalety i wady -
ocenia znaczenie kształcenia ustawicznego dla gospodarki i społeczeństwa |
|
3.
Kształcenie za granicą |
-
możliwości kształcenia za granicą -
charakterystyka kształcenia wyższego w wybranych krajach UE -
matura międzynarodowa -
program matury międzynarodowej |
Uczeń: -
przedstawia zasady podejmowania studiów wyższych za granicą |
Uczeń: -
przedstawia zasady podejmowania studiów wyższych i warunki kształcenia się za
granicą |
Uczeń: -
wyjaśnia, na czym polega program matury międzynarodowej - wymienia korzyści, jaki daje uczniom
realizowanie programu matury międzynarodowej |
Uczeń:
-
charakteryzuje szkolnictwo wyższe w wybranych krajach UE |
Uczeń: -
ocenia problem tzw. drenażu mózgów z punktu widzenia interesów Polski |
|
4.
Podróżowanie po Europie i świecie |
-
obywatel w podróży -
utrata dokumentów za granicą -
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego -
strefa Schengen i jej granice -
charakterystyka zjawiska terroryzmu |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: strefa Schengen, terroryzm -
wyjaśnia, w jaki sposób Ministerstwo Spraw Zagranicznych dba o interesy
Polaków przebywających za granicą |
Uczeń: -
przedstawia procedurę postępowania w przypadku utraty dokumentów lub
problemów zdrowotnych podczas pobytu za granicą -
wyjaśnia, jak funkcjonuje strefa Schengen -
wymienia cechy charakterystyczne zjawiska terroryzmu |
Uczeń: -
opisuje dokumenty zdrowotne, niezbędne podczas pobytu za granicą -
opisuje zasady przekraczania granic zewnętrznych i wewnętrznych strefy
Schengen -
charakteryzuje miejsca szczególnie narażone na terroryzm |
Uczeń:
-
wyjaśnia okoliczności powstania strefy Schengen -
omawia zasady przewozu żywności i leków w komunikacji samolotowej -
opisuje sytuacje, które powinny wzbudzić obawy zagrożenia atakiem
terrorystycznym |
Uczeń: -
ocenia rolę strefy Schengen dla obywateli Unii Europejskiej |
|
5.
Praca w Polsce i za granicą |
-
praca młodzieży w UE -
dziecko i młodociany a problem podejmowania pracy -
praca młodocianych w Polsce -
praca w Wielkiej Brytanii -
podatki i umowy -
Europass -
powrót do kraju |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminów: umowa-zlecenie, umowa o dzieło, umowa o pracę -
przedstawia obowiązki pracodawcy zatrudniającego młodocianych pracowników |
Uczeń: -
wyjaśnia znaczenie terminu: Europass -
wyjaśnia uwarunkowania podejmowania pracy przez młodocianych -
wymienia zasady zatrudniania młodocianych w Polsce -
wyjaśnia rolę Europass w podejmowaniu pracy za granicą przez młodych ludzi |
Uczeń: -
wymienia formalności związane z rejestracją i podejmowaniem pracy za granicą
na przykładzie Wielkiej Brytanii -
wyjaśnia różnice w umowach podpisywanych z młodymi pracownikami - wymienia ułatwienia w powrocie do kraju
Polaków pracujących za granicą |
Uczeń:
-
wyjaśnia, jaką rolę dla młodych ludzi mają uregulowania prawne Europejskiego paktu na rzecz młodzieży -
charakteryzuje dokumenty wchodzące w skład Europass -
sporządza Europass-CV według wzoru |
Uczeń: -
ocenia problem emigracji ludzi młodych w poszukiwaniu pracy |
|