Wymagania edukacyjne z historii dla klasy IIIDE

                 2018/2019

 

 

 

 

Nauczyciele: Aneta Podemska- Bergmann

 

Na bieżące ocenianie mają wpływ:

-               aktywności ucznia na lekcji przejawiające się gotowością do udziału
w zajęciach,

-               udzielanie odpowiedzi,

-               wyciąganie i formułowanie wniosków,

-               wyrażanie własnych poglądów,

-               argumentowanie swoich przekonań,

-               posługiwanie się podręcznikiem, aktami prawnymi i innymi źródłami.

-               udział w konkursach i olimpiadach szkolnych i pozaszkolnych

 

Szczegółowy zakres tematyki dla klasy III :

 

-               Antyczny wzór obywatela,

-               Armia starożytna,

-               Świat grecki i świat rzymski,

-               Król i jego monarchia,

-               Uniwersalistyczne wizje Europy,

-               Europa średniowieczna – władza w mieście,

-               Gospodarka Europy od XV do XIX wieku,

-               Parlamenty w Polsce i w Europie ,

-               Polska XVI i XVIII wieku,

-               Średniowieczna armia i wojny sprawiedliwe,

-               Rewolucja angielska

-               Wielka Rewolucja Francuska

-               Ruchy narodowo-społeczne w XIX i XX wieku,

-               Nowożytna armia Rzeczpospolitej,

-               Europa Napoleona,

-               Wojny totalne w XX wieku,

-               Opozycja polityczna w PRL,

-               Rok 1989 w Europie

 

 

Na ocenę celującą uczeń potrafi:

 

-               umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,

-               charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej republiki

-               przedstawić osiągnięcia armii od starożytności do współczesności

-               omówić pozycje króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie

-               omówić kształtowanie się organów władzy w średniowiecznym mieście,

-               charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,

-               przedstawić konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,

-               wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,

-               wymienić przyczyny i przebieg rewolucji angielskiej,

-               wymienić najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,

-               przedstawić przyczyny, przebieg i skutki dziewiętnastowiecznych ruchów polityczno-społecznych,

-               przedstawić wielkie zwycięstwa Napoleona

-               omówić rewolucje w Europie w XX wieku

-               przedstawić wojny światowe – wojny totalne

-               omówić opozycje Polaków wobec władz komunistycznych

-               scharakteryzować proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego – upadek komunizm

-               zając wysokie miejsce w wojewódzkich etapach konkursów i olimpiad

 

 

 

Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:

 

-               Obywatel

-               Hoplici

-               Falanga

-               Legion

-               Barbaryzacja

-               Armia starożytna

-               Monarchia patrymonialna

-               Wasal

-               Senior

-               Lenno

-               Hołd lenny

-               Giermek

-               Primogenitury

-               Wojny prywatne

-               Krucjaty

-               Prawo magdeburskie

-               Wójt

-               Ława miejska

-               Rada miejska

-               Burmistrz

-               Pospólstwo

-               Monarchia stanowa

-               Prymat papieża

-               Cesarstwo

-               Mieszczaństwo

-               Manufaktura

-               Nakładcy

-               Nożyce cenowe

-               Uwłaszczenie

-               Rabacja

-               Folwark

-               Feudalizm

-               Pańszczyzna

-               Parlament

-               Unia

-               Przywilej

-               Sejm walny

-               Pikinierzy

-               Muszkiet

-               Kontrmarsz

-               Bagnet

-               Bastion,

-               Kurtyny

-               Wojska zaciężne

-               Pospolite ruszenie

-               Rewolucja

-               Demokracja szlachecka

-               Parlamentaryzm

-               Monarchia parlamentarna

-               Wolna elekcja

-               Unia realna

-               Kapitalizm

-               Socjalizm

-               Komunizm

-               Anarchizm

-               Kolonia

-               Rewolucja

-               Absolutyzm

-               Trójprzymierze

-               Trójporozumienie

-               Wojna totalna

Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi:

 

-               umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,

-               charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej republiki

-               przedstawić najważniejsze osiągnięcia armii od starożytności do współczesności

-               omówić pozycje króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie

-               omówić kształtowanie się organów władzy w średniowiecznym mieście,

-               charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,

-               przedstawić konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,

-               wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,

-               wymienić przyczyny i przebieg rewolucji angielskiej,

-               wymienić najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,

-               przedstawić przyczyny, przebieg i skutki dziewiętnastowiecznych ruchów polityczno-społecznych,

-               przedstawić wielkie zwycięstwa Napoleona

-               omówić rewolucje w Europie w XX wieku

-               przedstawić wojny światowe – wojny totalne

-               omówić opozycje Polaków wobec władz komunistycznych

-               scharakteryzować proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego – upadek komunizm

 

 

 

Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:

 

-               Obywatel

-               Hoplici

-               Falanga

-               Legion

-               Armia starożytna

-               Monarchia patrymonialna

-               Wasal

-               Senior

-               Lenno

-               Hołd lenny

-               Primogenitury

-               Wojny prywatne

-               Krucjaty

-               Prawo magdeburskie

-               Wójt

-               Ława miejska

-               Rada miejska

-               Burmistrz

-               Pospólstwo

-               Monarchia stanowa

-               Prymat papieża

-               Cesarstwo

-               Mieszczaństwo

-               Manufaktura

-               Nakładcy

-               Nożyce cenowe

-               Uwłaszczenie

-               Rabacja

-               Folwark

-               Feudalizm

-               Pańszczyzna

-               Parlament

-               Unia

-               Przywilej

-               Sejm walny

-               Pikinierzy

-               Muszkiet

-               Kontrmarsz

-               Kurtyny

-               Wojska zaciężne

-               Pospolite ruszenie

-               Rewolucja

-               Demokracja szlachecka

-               Parlamentaryzm

-               Monarchia parlamentarna

-               Wolna elekcja

-               Unia realna

-               Kapitalizm

-               Socjalizm

-               Komunizm

-               Anarchizm

-               Kolonia

-               Rewolucja

-               Absolutyzm

-               Trójprzymierze

-               Trójporozumienie

-               Wojna totalna

 

Na ocenę dobrą uczeń potrafi:

 

-               umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,

-               charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej republiki

-               przedstawić najważniejsze osiągnięcia armii od starożytności do współczesności

-               omówić pozycje króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie

-               omówić kształtowanie się organów władzy w średniowiecznym mieście,

-               charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,

-               przedstawić konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,

-               wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,

-               wymienić przyczyny i przebieg rewolucji angielskiej,

-               wymienić najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,

-               przedstawić powstania narodowe,

-               przedstawić wielkie zwycięstwa Napoleona

-               omówić rewolucje w Europie w XX wieku

-               przedstawić wojny światowe – wojny totalne

-               omówić opozycje Polaków wobec władz komunistycznych

-               scharakteryzować upadek komunizm

 

 

Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:

 

-               Obywatel

-               Hoplici

-               Falanga

-               Legion

-               Armia starożytna

-               Monarchia patrymonialna

-               Wasal

-               Senior

-               Lenno

-               Hołd lenny

-               Krucjaty

-               Prawo magdeburskie

-               Wójt

-               Ława miejska

-               Rada miejska

-               Burmistrz

-               Monarchia stanowa

-               Prymat papieża

-               Cesarstwo

-               Mieszczaństwo

-               Manufaktura

-               Nakładcy

-               Nożyce cenowe

-               Uwłaszczenie

-               Rabacja

-               Folwark

-               Feudalizm

-               Pańszczyzna

-               Parlament

-               Unia

-               Przywilej

-               Sejm walny

-               Muszkiet

-               Kontrmarsz

-               Kurtyny

-               Wojska zaciężne

-               Pospolite ruszenie

-               Rewolucja

-               Demokracja szlachecka

-               Parlamentaryzm

-               Monarchia parlamentarna

-               Wolna elekcja

-               Unia realna

-               Kapitalizm

-               Socjalizm

-               Komunizm

-               Anarchizm

-               Kolonia

-               Rewolucja

-               Absolutyzm

-               Trójprzymierze

-               Trójporozumienie

-               Wojna totalna

 

Na ocenę dostateczną uczeń potrafi:

 

-               umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,

-               charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej republiki

-               omówić pozycje króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie

-               charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,

-               przedstawić konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,

-               wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,

-               wymienić przyczyny i przebieg rewolucji angielskiej,

-               wymienić najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,

-               przedstawić powstania narodowe,

-               przedstawić wielkie zwycięstwa Napoleona

-               omówić rewolucje w Europie w XX wieku

-               przedstawić wojny światowe – wojny totalne

-               omówić opozycje Polaków wobec władz komunistycznych

-               scharakteryzować upadek komunizm

 

 

 

Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:

 

-               Obywatel

-               Monarchia patrymonialna

-               Wasal

-               Senior

-               Lenno

-               Hołd lenny

-               Krucjaty

-               Monarchia stanowa

-               Prymat papieża

-               Cesarstwo

-               Mieszczaństwo

-               Manufaktura

-               Nakładcy

-               Nożyce cenowe

-               Uwłaszczenie

-               Rabacja

-               Folwark

-               Feudalizm

-               Pańszczyzna

-               Parlament

-               Unia

-               Przywilej

-               Sejm walny

-               Pospolite ruszenie

-               Rewolucja

-               Demokracja szlachecka

-               Parlamentaryzm

-               Monarchia parlamentarna

-               Wolna elekcja

-               Unia realna

-               Kapitalizm

-               Socjalizm

-               Komunizm

-               Anarchizm

-               Rewolucja

-               Absolutyzm

-               Trójprzymierze

-               Trójporozumienie

-               Wojna totalna

 

ocenę dopuszczającą uczeń potrafi:

 

-               umiejscowić w czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,

-               charakteryzować na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej republiki

-               omówić pozycje cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie

-               charakteryzować ustrój demokracji szlacheckiej,

-               przedstawić konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,

-               wskazać koncepcje reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,

-               wymienić przebieg rewolucji angielskiej,

-               wymienić najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,

-               przedstawić powstania narodowe,

-               przedstawić wielkie zwycięstwa Napoleona

-               przedstawić wojny światowe – wojny totalne

-               omówić opozycje Polaków wobec władz komunistycznych

-               scharakteryzować upadek komunizm

 

 

 

Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:

 

-               Obywatel

-               Monarchia patrymonialna

-               Wasal

-               Senior

-               Lenno

-               Hołd lenny

-               Krucjaty

-               Monarchia stanowa

-               Prymat papieża

-               Cesarstwo

-               Uwłaszczenie

-               Rabacja

-               Folwark

-               Feudalizm

-               Pańszczyzna

-               Parlament

-               Unia

-               Przywilej

-               Sejm walny

-               Pospolite ruszenie

-               Rewolucja

-               Demokracja szlachecka

-               Parlamentaryzm

-               Monarchia parlamentarna

-               Unia realna

-               Kapitalizm

-               Socjalizm

-               Komunizm

-               Anarchizm

-               Rewolucja

-               Absolutyzm

-               Wojna totalna