Wymagania
edukacyjne z historii dla klasy IIIDE
2018/2019
Nauczyciele: Aneta
Podemska- Bergmann
Na bieżące ocenianie mają wpływ:
-
aktywności ucznia
na lekcji przejawiające się gotowością do udziału
w zajęciach,
-
udzielanie odpowiedzi,
-
wyciąganie i
formułowanie wniosków,
-
wyrażanie
własnych poglądów,
-
argumentowanie
swoich przekonań,
-
posługiwanie się
podręcznikiem, aktami prawnymi i innymi źródłami.
-
udział w
konkursach i olimpiadach szkolnych i pozaszkolnych
Szczegółowy zakres tematyki dla klasy III :
-
Antyczny
wzór obywatela,
-
Armia
starożytna,
-
Świat
grecki i świat rzymski,
-
Król
i jego monarchia,
-
Uniwersalistyczne
wizje Europy,
-
Europa
średniowieczna – władza w mieście,
-
Gospodarka
Europy od XV do XIX wieku,
-
Parlamenty
w Polsce i w Europie ,
-
Polska
XVI i XVIII wieku,
-
Średniowieczna
armia i wojny sprawiedliwe,
-
Rewolucja
angielska
-
Wielka
Rewolucja Francuska
-
Ruchy
narodowo-społeczne w XIX i XX wieku,
-
Nowożytna
armia Rzeczpospolitej,
-
Europa
Napoleona,
-
Wojny
totalne w XX wieku,
-
Opozycja
polityczna w PRL,
-
Rok
1989 w Europie
Na ocenę celującą uczeń potrafi:
-
umiejscowić w
czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
-
charakteryzować
na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej
republiki
-
przedstawić osiągnięcia
armii od starożytności do współczesności
-
omówić pozycje
króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie
-
omówić kształtowanie
się organów władzy w średniowiecznym mieście,
-
charakteryzować
ustrój demokracji szlacheckiej,
-
przedstawić
konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,
-
wskazać koncepcje
reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
-
wymienić przyczyny
i przebieg rewolucji angielskiej,
-
wymienić
najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
-
przedstawić
przyczyny, przebieg i skutki dziewiętnastowiecznych ruchów
polityczno-społecznych,
-
przedstawić
wielkie zwycięstwa Napoleona
-
omówić rewolucje
w Europie w XX wieku
-
przedstawić wojny
światowe – wojny totalne
-
omówić opozycje
Polaków wobec władz komunistycznych
-
scharakteryzować
proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego – upadek komunizm
-
zając wysokie
miejsce w wojewódzkich etapach konkursów i olimpiad
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
-
Obywatel
-
Hoplici
-
Falanga
-
Legion
-
Barbaryzacja
-
Armia starożytna
-
Monarchia
patrymonialna
-
Wasal
-
Senior
-
Lenno
-
Hołd lenny
-
Giermek
-
Primogenitury
-
Wojny prywatne
-
Krucjaty
-
Prawo
magdeburskie
-
Wójt
-
Ława miejska
-
Rada miejska
-
Burmistrz
-
Pospólstwo
-
Monarchia stanowa
-
Prymat papieża
-
Cesarstwo
-
Mieszczaństwo
-
Manufaktura
-
Nakładcy
-
Nożyce cenowe
-
Uwłaszczenie
-
Rabacja
-
Folwark
-
Feudalizm
-
Pańszczyzna
-
Parlament
-
Unia
-
Przywilej
-
Sejm walny
-
Pikinierzy
-
Muszkiet
-
Kontrmarsz
-
Bagnet
-
Bastion,
-
Kurtyny
-
Wojska zaciężne
-
Pospolite
ruszenie
-
Rewolucja
-
Demokracja
szlachecka
-
Parlamentaryzm
-
Monarchia
parlamentarna
-
Wolna elekcja
-
Unia realna
-
Kapitalizm
-
Socjalizm
-
Komunizm
-
Anarchizm
-
Kolonia
-
Rewolucja
-
Absolutyzm
-
Trójprzymierze
-
Trójporozumienie
-
Wojna totalna
Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi:
-
umiejscowić w
czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
-
charakteryzować
na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej
republiki
-
przedstawić
najważniejsze osiągnięcia armii od starożytności do współczesności
-
omówić pozycje
króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie
-
omówić kształtowanie
się organów władzy w średniowiecznym mieście,
-
charakteryzować
ustrój demokracji szlacheckiej,
-
przedstawić
konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,
-
wskazać koncepcje
reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
-
wymienić
przyczyny i przebieg rewolucji angielskiej,
-
wymienić
najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
-
przedstawić
przyczyny, przebieg i skutki dziewiętnastowiecznych ruchów
polityczno-społecznych,
-
przedstawić
wielkie zwycięstwa Napoleona
-
omówić rewolucje
w Europie w XX wieku
-
przedstawić wojny
światowe – wojny totalne
-
omówić opozycje
Polaków wobec władz komunistycznych
-
scharakteryzować
proces demokratyzacji życia społecznego i politycznego – upadek komunizm
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
-
Obywatel
-
Hoplici
-
Falanga
-
Legion
-
Armia starożytna
-
Monarchia
patrymonialna
-
Wasal
-
Senior
-
Lenno
-
Hołd lenny
-
Primogenitury
-
Wojny prywatne
-
Krucjaty
-
Prawo
magdeburskie
-
Wójt
-
Ława miejska
-
Rada miejska
-
Burmistrz
-
Pospólstwo
-
Monarchia stanowa
-
Prymat papieża
-
Cesarstwo
-
Mieszczaństwo
-
Manufaktura
-
Nakładcy
-
Nożyce cenowe
-
Uwłaszczenie
-
Rabacja
-
Folwark
-
Feudalizm
-
Pańszczyzna
-
Parlament
-
Unia
-
Przywilej
-
Sejm walny
-
Pikinierzy
-
Muszkiet
-
Kontrmarsz
-
Kurtyny
-
Wojska zaciężne
-
Pospolite
ruszenie
-
Rewolucja
-
Demokracja
szlachecka
-
Parlamentaryzm
-
Monarchia parlamentarna
-
Wolna elekcja
-
Unia realna
-
Kapitalizm
-
Socjalizm
-
Komunizm
-
Anarchizm
-
Kolonia
-
Rewolucja
-
Absolutyzm
-
Trójprzymierze
-
Trójporozumienie
-
Wojna totalna
Na ocenę dobrą uczeń potrafi:
-
umiejscowić w
czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
-
charakteryzować
na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej
republiki
-
przedstawić
najważniejsze osiągnięcia armii od starożytności do współczesności
-
omówić pozycje
króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie
-
omówić
kształtowanie się organów władzy w średniowiecznym mieście,
-
charakteryzować
ustrój demokracji szlacheckiej,
-
przedstawić
konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,
-
wskazać koncepcje
reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
-
wymienić przyczyny
i przebieg rewolucji angielskiej,
-
wymienić
najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
-
przedstawić
powstania narodowe,
-
przedstawić
wielkie zwycięstwa Napoleona
-
omówić rewolucje
w Europie w XX wieku
-
przedstawić wojny
światowe – wojny totalne
-
omówić opozycje
Polaków wobec władz komunistycznych
-
scharakteryzować
upadek komunizm
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
-
Obywatel
-
Hoplici
-
Falanga
-
Legion
-
Armia starożytna
-
Monarchia
patrymonialna
-
Wasal
-
Senior
-
Lenno
-
Hołd lenny
-
Krucjaty
-
Prawo magdeburskie
-
Wójt
-
Ława miejska
-
Rada miejska
-
Burmistrz
-
Monarchia stanowa
-
Prymat papieża
-
Cesarstwo
-
Mieszczaństwo
-
Manufaktura
-
Nakładcy
-
Nożyce cenowe
-
Uwłaszczenie
-
Rabacja
-
Folwark
-
Feudalizm
-
Pańszczyzna
-
Parlament
-
Unia
-
Przywilej
-
Sejm walny
-
Muszkiet
-
Kontrmarsz
-
Kurtyny
-
Wojska zaciężne
-
Pospolite
ruszenie
-
Rewolucja
-
Demokracja
szlachecka
-
Parlamentaryzm
-
Monarchia
parlamentarna
-
Wolna elekcja
-
Unia realna
-
Kapitalizm
-
Socjalizm
-
Komunizm
-
Anarchizm
-
Kolonia
-
Rewolucja
-
Absolutyzm
-
Trójprzymierze
-
Trójporozumienie
-
Wojna totalna
Na ocenę dostateczną uczeń potrafi:
-
umiejscowić w
czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
-
charakteryzować
na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej
republiki
-
omówić pozycje
króla, cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie
-
charakteryzować
ustrój demokracji szlacheckiej,
-
przedstawić
konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,
-
wskazać koncepcje
reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
-
wymienić
przyczyny i przebieg rewolucji angielskiej,
-
wymienić
najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
-
przedstawić
powstania narodowe,
-
przedstawić
wielkie zwycięstwa Napoleona
-
omówić rewolucje
w Europie w XX wieku
-
przedstawić wojny
światowe – wojny totalne
-
omówić opozycje
Polaków wobec władz komunistycznych
-
scharakteryzować
upadek komunizm
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
-
Obywatel
-
Monarchia
patrymonialna
-
Wasal
-
Senior
-
Lenno
-
Hołd lenny
-
Krucjaty
-
Monarchia stanowa
-
Prymat papieża
-
Cesarstwo
-
Mieszczaństwo
-
Manufaktura
-
Nakładcy
-
Nożyce cenowe
-
Uwłaszczenie
-
Rabacja
-
Folwark
-
Feudalizm
-
Pańszczyzna
-
Parlament
-
Unia
-
Przywilej
-
Sejm walny
-
Pospolite
ruszenie
-
Rewolucja
-
Demokracja
szlachecka
-
Parlamentaryzm
-
Monarchia
parlamentarna
-
Wolna elekcja
-
Unia realna
-
Kapitalizm
-
Socjalizm
-
Komunizm
-
Anarchizm
-
Rewolucja
-
Absolutyzm
-
Trójprzymierze
-
Trójporozumienie
-
Wojna totalna
ocenę dopuszczającą uczeń potrafi:
-
umiejscowić w
czasie i przestrzeni najważniejsze wydarzenia historyczne,
-
charakteryzować
na wybranych przykładach antyczne wzory obywatela greckiej polis i rzymskiej
republiki
-
omówić pozycje
cesarza i papieża w uniwersalistycznej Europie
-
charakteryzować
ustrój demokracji szlacheckiej,
-
przedstawić
konflikty religijne w Europie XVI i XVII w,
-
wskazać koncepcje
reformy ustroju Rzeczpospolitej od XVI do XVIII w,
-
wymienić przebieg
rewolucji angielskiej,
-
wymienić
najważniejsze idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
-
przedstawić
powstania narodowe,
-
przedstawić
wielkie zwycięstwa Napoleona
-
przedstawić wojny
światowe – wojny totalne
-
omówić opozycje
Polaków wobec władz komunistycznych
-
scharakteryzować
upadek komunizm
Uczeń zna pojęcia historyczne i rozumie ich znaczenie:
-
Obywatel
-
Monarchia
patrymonialna
-
Wasal
-
Senior
-
Lenno
-
Hołd lenny
-
Krucjaty
-
Monarchia stanowa
-
Prymat papieża
-
Cesarstwo
-
Uwłaszczenie
-
Rabacja
-
Folwark
-
Feudalizm
-
Pańszczyzna
-
Parlament
-
Unia
-
Przywilej
-
Sejm walny
-
Pospolite
ruszenie
-
Rewolucja
-
Demokracja
szlachecka
-
Parlamentaryzm
-
Monarchia
parlamentarna
-
Unia realna
-
Kapitalizm
-
Socjalizm
-
Komunizm
-
Anarchizm
-
Rewolucja
-
Absolutyzm
-
Wojna totalna