WOS
klasa IIB 2028/19 A>Podemska-Bergmann
Wymagania podstawowe: oceny
dopuszczająca i dostateczna
Wymagania ponadpodstawowe: oceny dobra,
bardzo dobra, celująca
Temat lekcji |
Zagadnienia |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca) Uczeń: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna) Uczeń potrafi to, |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra) Uczeń potrafi to, co na ocenę
dostateczną, oraz: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra) Uczeń potrafi to, co |
Wymagania wykraczające (ocena celująca) Uczeń potrafi to, |
|
||||||
Społeczeństwo |
|
||||||||||||
Człowiek
jako istota społeczna |
–
socjologia –
formy życia społecznego –
normy społeczne –
instytucje społeczne –
anomia –
konflikty społeczne –
rozwiązywanie konfliktów społecznych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: zbiorowość, stosunki społeczne, społeczność,
społeczeństwo, norma społeczna, instytucja społeczna, konflikt społeczny –
przedstawia rodzaje norm społecznych –
wymienia przykłady instytucji społecznych –
podaje źródła konfliktów społecznych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: socjologia, więź społeczna, zależność społeczna,
działanie społeczne, para, krąg społeczny, publiczność, wspólnota, wartości,
konformizm –
charakteryzuje formy życia społecznego –
wymienia i opisuje formy zbiorowości –
omawia rodzaje norm społecznych – opisuje
funkcje norm społecznych –
przedstawia przykłady instytucji społecznych – podaje elementy
konfliktów społecznych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: zbiór społeczny, styczność przestrzenna,
styczność społeczna, sankcje, anomia –
wymienia i opisuje rodzaje więzi społecznych –
charakteryzuje zadania instytucji społecznych –
opisuje przyczyny, przejawy i skutki anomii –
omawia sposoby rozwiązywania konfliktów |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: socjologia ogólna, socjologia szczegółowa,
łączność psychiczna, innowacja, rytualizm, wycofanie, bunt, alienacja –
przedstawia wpływ poglądów Augusta Comte’a, Herberta Spencera, Emila
Durkheima, Maxa Webera na badania socjologiczne –
charakteryzuje fazy konfliktu społecznego. |
– ocenia
sposoby rozwiązywania konfliktów |
|
||||||
Socjalizacja
i role w społeczueństwie. |
–
socjalizacja pierwotna i wtórna –
modele socjalizacji –
czynniki socjalizacji –
kontrola społeczna –
stygmatyzacja społeczna –
resocjalizacja |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: wychowanie, socjalizacja, uspołecznienie –
uzasadnia, dlaczego człowiek jest istotą społeczną –
tłumaczy, jaki wpływ na człowieka ma kontrola społeczna |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: natura ludzka, socjalizacja pierwotna, socjalizacja
wtórna, porządek społeczny, kontrola społeczna, resocjalizacja –
charakteryzuje etapy socjalizacji –
wymienia czynniki socjalizacji –
opisuje formy i środki kontroli społecznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: dewiacja, stygmatyzacja –
charakteryzuje różne modele socjalizacji –
opisuje czynniki socjalizacji –
omawia teorię stygmatyzacji społecznej –
tłumaczy, na czym polega proces resocjalizacji |
–
porównuje różne modele socjalizacji –
opisuje typy socjalizacji –
omawia mechanizmy procesów socjalizacyjnych |
–
ocenia wpływ czynników socjalizacji na przystosowanie młodych ludzi do
funkcjonowania w zbiorowości –
ocenia skutki stygmatyzacji społecznej – ocenia
skutki resocjalizacji |
|
||||||
Grupy społeczne |
–
podział grup społecznych, –
czynniki grupotwórcze –
cechy grupy społecznej –
pozycja i rola społeczna –
status społeczny – grupy odniesienia |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: grupa społeczna, interakcja społeczna –
wymienia cechy grupy społecznej –
omawia funkcjonowanie małej grupy społecznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: piramida Maslowa, pozycja społeczna, rola
społeczna, status społeczny –
charakteryzuje rodzaje grup społecznych –
opisuje klasyfikację potrzeb według Abrahama Maslowa |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: kategoria statystyczna, kategoria socjologiczna,
kategoria społeczna, grupy odniesienia –
wymienia czynniki grupotwórcze –
omawia rodzaje ról społecznych i ich wpływ na funkcjonowanie grupy społecznej –
opisuje różne style kierowania grupą |
–
wyjaśnia wpływ liczebności, interakcji i więzi społecznych, celów, wartości i
norm oraz poczucia odrębności i wspólnoty na sposób funkcjonowania grupy
społecznej –
charakteryzuje grupy odniesienia i omawia ich wpływ na społeczne
funkcjonowanie jednostki |
–
ocenia różne style kierowania grupą |
|
||||||
Rodzina |
–
rodzina w ujęciu historycznym i współczesnym –
cechy współczesnej rodziny –
modele rodziny –
nowe formy rodziny –
funkcje rodziny |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: rodzina –
wymienia cechy współczesnej rodziny |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: konkubinat, związek partnerski –
omawia cechy współczesnej rodziny –
charakteryzuje nowe formy rodziny –
opisuje sytuację współczesnej rodziny w Polsce |
–
przedstawia i opisuje charakter i formy rodziny na przestrzeni wieków –
charakteryzuje funkcje rodziny i sposoby ich realizacji przez rodziny
współczesne –
omawia postawy rodzicielskie |
–
charakteryzuje modele rodziny ze względu na typ małżeństwa, wielkość, podział
władzy i miejsce zamieszkania |
–
porównuje tradycyjny model rodziny ze współczesnym –
ocenia różne postawy rodzicielskie –
ocenia sytuację współczesnej rodziny w Polsce |
|
||||||
Społeczeństwo i jego struktura. Podziały
społeczne |
–
zróżnicowanie społeczne –
struktura i warstwa społeczna –
ruchliwość społeczna –
nierówności społeczne |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: społeczeństwo, struktura społeczna, klasa,
warstwa –
przedstawia przyczyny zróżnicowania społecznego |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: stratyfikacja społeczna, system klasowy, system
warstwowy, struktura klasowo–warstwowa, struktura społeczno-zawodowa,
ruchliwość społeczna –
opisuje różne rodzaje stratyfikacji społecznej –
omawia przyczyny, przejawy i skutki nierówności społecznych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: system kastowy, ruchliwość pozioma, ruchliwość
pionowa, awans, degradacja –
porównuje różne rodzaje stratyfikacji społecznej –
omawia procesy społeczne, które mają wpływ na trwałość i stabilność
stratyfikacji społecznej –
charakteryzuje różne rodzaje struktury społecznej –
wymienia przyczyny i rodzaje ruchliwości społecznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: kooptacja, zasada kumulatywnych korzyści –
opisuje i porównuje strukturę społeczeństwa polskiego czasów PRL i
współcześnie |
– ocenia
społeczne skutki nierówności społecznych |
|
||||||
Przemiany
struktury społeczeństwa i problemy życia społecznego w Polsce |
–
wykluczenie społeczne –
problem bezrobocia –
sytuacja niepełnosprawnych –
perspektywy ludzi młodych |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: bezrobocie –
charakteryzuje przyczyny i skutki bezrobocia |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: wykluczenie społeczne, polityka społeczna –
omawia sposoby zwalczania bezrobocia –
charakteryzuje główne problemy społeczne w Polsce i omawia możliwości ich
rozwiązania |
–
charakteryzuje rodzaje bezrobocia –
omawia przyczyny i przejawy wykluczenia społecznego –
charakteryzuje i ocenia sytuację niepełnosprawnych w Polsce –
omawia problemy i ocenia perspektywy ludzi młodych w Polsce |
–
opisuje następstwa wykluczenia społecznego –
omawia instrumenty aktywnej polityki społecznej |
–
ocenia perspektywy ludzi młodych w Polsce |
|
||||||
Zmiana
społeczna |
–
przyczyny zmian społecznych –
reakcje na zmiany społeczne –
typy społeczeństw –
społeczeństwo współczesne –
formy zmian społecznych: rewolucja i reformy –
ruchy społeczne –
ruch kobiet –
ruch niepodległościowy –
ruch praw obywatelskich |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: zmiana społeczna, rewolucja, reformy –
omawia przyczyny i skutki zmian społecznych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: proces społeczny, rozwój społeczny, regres
społeczny, postęp społeczny, ruch społeczny –
charakteryzuje społeczeństwo współczesne –
omawia istotę i złożoność ruchów społecznych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: transformacja ustrojowa, ruch radykalny, ruch
reformatorski, ruch emancypacyjny –
omawia sposoby i formy zmian społecznych oraz ocenia ich wpływ na jednostkę i
społeczeństwo –
opisuje reakcje na zmiany społeczne –
wymienia i charakteryzuje typy społeczeństw |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: dyfuzja, feminizm, ruch niepodległościowy non-violence,
ruch praw obywatelskich –
charakteryzuje ruchy społeczne na przykładzie ruchu kobiet, ruchu
niepodległościowego i ruchu praw obywatelskich |
– ocenia
ruchy społeczne na przykładzie ruchu kobiet, ruchu niepodległościowego i
ruchu praw obywatelskich |
|
||||||
Naród
,ojczyzna mniejszości narodowe |
–
czynniki narodotwórcze –
koncepcje narodu –
tożsamość narodowa –
postawy wobec ojczyzny i narodu –
szowinizm –
rasizm –
antysemityzm –
mniejszości narodowe i etniczne w Polsce –
sytuacja prawna mniejszości etnicznych i narodowych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: naród, symbole narodowe, patriotyzm –
wymienia czynniki narodotwórcze |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: świadomość narodowa, kosmopolityzm, rasizm,
antysemityzm, nacjonalizm, mniejszość narodowa, mniejszość etniczna –
charakteryzuje czynniki narodotwórcze –
opisuje postawy wobec ojczyzny i narodu –
przedstawia mniejszości narodowe i etniczne w Polsce |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: tożsamość narodowa, asymilacja, ksenofobia,
szowinizm, wielokulturowość –
opisuje koncepcję etniczno-kulturową i polityczną tworzenia się narodu –
przedstawia negatywne postawy związane z postrzeganiem narodu –
charakteryzuje sytuację prawną mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: rekulturacja –
przedstawia poglądy Johanna G. Herdera i Romana Dmowskiego na genezę państwa –
wyjaśnia przyczyny, przejawy i skutki zanikania tożsamości narodowej |
–
ocenia postawy wobec ojczyzny i narodu –
ocenia negatywne postawy związane z postrzeganiem narodu |
|
||||||
Procesy
narodowościowe i społeczne Kultura
i pluralizm kulturowy Współczesne
spory światopoglądowe Edukacja
w XXI wieku Obywatel
i obywatelstwo Społeczeństwo
obywatelskie Opinia
publicza Środki
masowego przekazu Polityka Demokracja Polityka, Ideologie,doktryny
i programy polityczne |
–
aborcja –
eutanazja –
kara śmierci –
genetyka –
inżynieria genetyczna –
prawa mniejszości seksualnych –
rozwój szkolnictwa –
zadania szkoły współczesnej –
edukacja wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego –
kształcenie ustawiczne –
edukacja a rynek pracy –
wzorce obywatelstwa –
nabywanie i zrzekanie się obywatelstwa –
obywatelstwo a narodowość –
prawa i obowiązki obywatela polskiego –
obywatelstwo unijne –
obywatelskie nieposłuszeństwo –
obywatelskość –
podmioty społeczeństwa obywatelskiego –
kapitał społeczny –
organizacje pozarządowe w Polsce –
organizacje pożytku publicznego –
kształtowanie się opinii publicznej –
rola opinii publicznej –
marketing społeczny –
historia badań opinii publicznej –
metody badań opinii publicznej –
ośrodki badania opinii publicznej w Polsce –
wpływ opinii publicznej na decyzje polityczne –
media na świecie i w Polsce –
funkcje mediów –
niezależność i pluralizm mediów –
etyka mediów i dziennikarzy –
polityka – interpretacja pojęcia –
politycy – przywódcy polityczni – mężowie stanu –
polityka a moralność –
kultura polityczna wartości będące
fundamentem współczesnej demokracji – zasady
demokracji – fale
demokratyzacji –
demokratyczne wybory –
formy demokracji bezpośredniej –
polskie tradycje demokratyczne –
polityka – interpretacja pojęcia –
politycy – przywódcy polityczni – mężowie stanu –
polityka a moralność –
kultura polityczna –
typy kultury politycznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: demokracja, wolność, równość, sprawiedliwość,
wybory –
omawia wartości będące fundamentem współczesnej demokracji –
wyjaśnia znaczenie terminów: ideologia, doktryna polityczna, program
polityczny –
charakteryzuje zależności między światopoglądem, ideologią, doktryną i
programem politycznym |
wymienia:
mniejszości narodowe w Polsce, Wie
czym zajmuje się ONZ w ramach ochronr mniejszości –
wyjaśnia znaczenie terminów: subkultura, akceptacja –
omawia źródła i cechy charakterystyczne kultury wysokiej i masowej oraz
kultury narodowej i ludowej –
opisuje rodzaje subkultur i podaje ich przykłady –
porównuje postawy tolerancji –
– wyjaśnia znaczenie terminów: inżynieria genetyczna, GMO –
omawia osiągnięcia inżynierii genetycznej –
charakteryzuje problem równouprawnienia mniejszości seksualnych –
wyjaśnia znaczenie terminów: inżynieria genetyczna, GMO –
omawia osiągnięcia inżynierii genetycznej –
charakteryzuje problem równouprawnienia mniejszości seksualnych –
omawia zadania współczesnej szkoły w zakresie nauczania i wychowania –
wyjaśnia znaczenie terminów: prawo krwi, prawo ziemi –
omawia zasady nabywania i zrzekania się obywatelstwa polskiego –
porównuje cechy charakterystyczne obywatelstwa z wyznacznikami narodowości –
wymienia uprawnienia wynikające z posiadania obywatelstwa unijnego –
wyjaśnia znaczenie terminów: stowarzyszenie, fundacja –
opisuje podmioty społeczeństwa obywatelskiego –
omawia czynniki wpływające na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego –
charakteryzuje rodzaje organizacji pozarządowych w Polsce –
wyjaśnia znaczenie terminów: sondaż, ankieta, wywiad, sonda –
omawia rolę opinii publicznej –
opisuje najczęściej stosowane metody badania opinii publicznej –
wyjaśnia znaczenie terminu: globalna wioska –
przedstawia klasyfikację środków masowego przekazu –
określa, na czym polega niezależność i pluralizm mediów –
wyjaśnia znaczenie terminu: przywódca polityczny –
opisuje cechy charakterystyczne przywódców politycznych –
wyjaśnia zależności między polityką a moralnością –
wyjaśnia znaczenie terminów: cenzus, demokracja bezpośrednia, demokracja
przedstawicielska (pośrednia), demokratyzacja, referendum –
charakteryzuje zasady współczesnej demokracji –
omawia zasady prawa wyborczego terminu:
przywódca polityczny –
opisuje cechy charakterystyczne przywódców politycznych –
wyjaśnia zależności między polityką a moralnością |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: mąż stanu, kultura polityczna –
opisuje proces kreowania przywódców politycznych i sposoby sprawowania przez
nich władzy –
omawia elementy kultury politycznej –
wymienia i charakteryzuje rodzaje kultury politycznej terminów:
faszyzm, nazizm, komunizm, socjalizm, idea wodzostwa, korporacje, marksizm,
rewolucja proletariacka, dyktatura proletariatu, stalinizm –
charakteryzuje historyczne i współczesne |
Wymienia
zadania OBWE i innych organizacji w
sprawie mniejszości narodowych, analizuje tekst żródłowy –
formułuje własne stanowisko w sporze –
przedstawia argumenty popierające lub krytykujące różne postawy wobec sporów światopoglądowych analizuje
rozwój szkolnictwa na przestrzeni dziejów –
omawia programy unijne realizujące ideę uczenia się przez całe życie –
przedstawia historyczne i współczesne przykłady obywatelskiego
nieposłuszeństwa –
przedstawia, porównuje i ocenia poglądy Johna Locke’a, Georga Wilhelma Hegla
i Alexisa de Tocqueville’a dotyczące społeczeństwa obywatelskiego –
przedstawia historię badań opinii publicznej –
wymienia ośrodki badań opinii publicznej w Polsce –
porównuje public relations z marketingiem politycznym Przedstawia
Radę Etyki Mediów –
omawia poglądy Arystotelesa, Niccola Machiavellego, Carla Schmitta i Michela
Foucaulta na istotę polityki –
przedstawia klasyfikację polityków według teorii Maxa Webera –
wyjaśnia związki między zjawiskami politycznymi a czynnikami kulturowymi –
wyjaśnia, na czym polega zjawisko fal demokratyzacji oraz jakie są jego
uwarunkowania i skutki –
omawia polskie tradycje demokratyczne –
wyjaśnia znaczenie terminów: korporacje, socjalizm utopijny, socjalizm
naukowy, zasada subsydiarności, solidaryzm społeczny –
porównuje doktrynę konserwatyzmu, liberalizmu, socjaldemokracji i
chrześcijańskiej |
\ –
ocenia ideologie totalitarne –
ocenia doktrynę konserwatyzmu, liberalizmu, socjaldemokracji i
chrześcijańskiej demokracji |
|
||||||
Państwo i
polityka |
|
|
|
–
wyjaśnia znaczenie terminów: faszyzm, nazizm, komunizm, socjalizm, idea
wodzostwa, korporacje, marksizm, rewolucja proletariacka, dyktatura
proletariatu, stalinizm –
charakteryzuje historyczne i współczesne sposoby klasyfikacji nurtów myśli
politycznej –
omawia cechy charakterystyczne ideologii totalitarnych |
–
formułuje własne stanowisko w sporze –
przedstawia argumenty popierające lub krytykujące różne postawy wobec sporów
światopoglądowych |
||||||||
Instytucja
państwa |
–
definicja państwa –
procesy państwowotwórcze –
geneza państwa –
współczesne państwa –
funkcje państwa –
cechy państwa –
prawomocność władzy –
państwo a naród |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: państwo, władza –
wymienia cechy państwa |
–
wyjaśnia, na czym polega proces państwowotwórczy –
charakteryzuje cechy państwa –
opisuje funkcje państwa –
tłumaczy, na czym polega prawomocność władzy |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: tabloid –
charakteryzuje kierunki rozwoju mediów na świecie i w Polsce –
uzasadnia, dlaczego media nazywane są „czwartą władzą” –
omawia etyczne zasady mediów i pracy dziennikarzy |
–
charakteryzuje i porównuje teorie dotyczące genezy państwa |
– ocenia
wpływ zasady samostanowienia narodów na kształtowanie się współczesnej Europy |
|
||||||
Obywatel
i obywatelstwo |
–
wzorce obywatelstwa –
nabywanie i zrzekanie się obywatelstwa –
obywatelstwo a narodowość –
prawa i obowiązki obywatela polskiego –
obywatelstwo unijne –
obywatelskie nieposłuszeństwo –
obywatelskość |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: obywatelstwo, narodowość –
przedstawia prawa i obowiązki obywatela w świetle Konstytucji RP |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: prawo krwi, prawo ziemi –
omawia zasady nabywania i zrzekania się obywatelstwa polskiego –
porównuje cechy charakterystyczne obywatelstwa z wyznacznikami narodowości –
wymienia uprawnienia wynikające z posiadania obywatelstwa unijnego |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: edukacja nieformalna –
charakteryzuje wpływ współczesnej szkoły na kształtowanie się społeczeństwa
informacyjnego |
–
przedstawia historyczne i współczesne przykłady obywatelskiego
nieposłuszeństwa |
–
ocenia postawę obywatelskiego nieposłuszeństwa |
|
||||||
Polityka
i kultura polityczna |
–
polityka – interpretacja pojęcia –
politycy – przywódcy polityczni – mężowie stanu –
polityka a moralność –
kultura polityczna –
typy kultury politycznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: polityka –
przedstawia różne interpretacje pojęcia polityki |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: przywódca polityczny –
opisuje cechy charakterystyczne przywódców politycznych –
wyjaśnia zależności między polityką a moralnością |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: mąż stanu, kultura polityczna –
opisuje proces kreowania przywódców politycznych i sposoby sprawowania przez
nich władzy –
omawia elementy kultury politycznej –
wymienia i charakteryzuje rodzaje kultury politycznej |
–
omawia poglądy Arystotelesa, Niccola Machiavellego, Carla Schmitta i Michela
Foucaulta na istotę polityki –
przedstawia klasyfikację polityków według teorii Maxa Webera –
wyjaśnia związki między zjawiskami politycznymi a czynnikami kulturowymi |
– opisuje i
ocenia kulturę polityczną w Polsce |
|
||||||
Ideologie,
doktryny i programy polityczne |
–
światopogląd i ideologia –
ideologia – doktryna – program –
prawica i lewica –
ideologie totalitarne –
faszyzm –
nazizm –
komunizm –
doktryna konserwatywna –
doktryna liberalna –
doktryna socjalistyczna –
socjaldemokracja –
chrześcijańska demokracja |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: ideologia, doktryna polityczna, program
polityczny –
charakteryzuje zależności między światopoglądem, ideologią, doktryną i
programem politycznym |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: światopogląd, konserwatyzm, liberalizm,
socjaldemokracja, chrześcijańska demokracja –
tłumaczy źródła współczesnych doktryn politycznych –
charakteryzuje doktrynę konserwatyzmu, liberalizmu, socjaldemokracji i
chrześcijańskiej demokracji |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: faszyzm, nazizm, komunizm, socjalizm, idea
wodzostwa, korporacje, marksizm, rewolucja proletariacka, dyktatura
proletariatu, stalinizm –
charakteryzuje historyczne i współczesne sposoby klasyfikacji nurtów myśli
politycznej –
omawia cechy charakterystyczne ideologii totalitarnych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: korporacje, socjalizm utopijny, socjalizm
naukowy, zasada subsydiarności, solidaryzm społeczny –
porównuje doktrynę konserwatyzmu, liberalizmu, socjaldemokracji i
chrześcijańskiej demokracji –
zestawia cechy charakterystyczne ideologii totalitarnych |
–
ocenia ideologie totalitarne –
ocenia doktrynę konserwatyzmu, liberalizmu, socjaldemokracji i chrześcijańskiej
demokracji |
|
||||||
Systemy partyjne |
–
partia polityczna –
funkcje partii politycznych –
rodzaje partii politycznych –
systemy partyjne –
system partyjny a system wyborczy |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: partia polityczna, ordynacja wyborcza –
omawia cechy charakterystyczne partii politycznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: partia masowa, system jednopartyjny, system
dwupartyjny, system wielopartyjny bez partii dominującej, system wyborczy –
opisuje funkcje partii politycznych –
charakteryzuje wybrane systemy partyjne i podaje ich przykłady |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: koteria arystokratyczna, klub polityczny, system
dwuipółpartyjny, system wielopartyjny z partią dominującą, ordynacja
większościowa, ordynacja proporcjonalna, próg wyborczy –
przedstawia proces powstawania partii politycznych –
charakteryzuje różne rodzaje partii politycznych –
opisuje wybrane systemy partyjne i podaje ich przykłady |
–
przedstawia zależności między systemem partyjnym a systemem wyborczym –
porównuje ordynację większościową z proporcjonalną –
charakteryzuje polską i europejską scenę polityczną |
–
ocenia ordynację większościową i proporcjonalną |
|
||||||
Społeczeństwo
obywatelskie |
–
podmioty społeczeństwa obywatelskiego –
kapitał społeczny –
organizacje pozarządowe w Polsce –
organizacje pożytku publicznego |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: społeczeństwo obywatelskie –
wymienia podmioty społeczeństwa obywatelskiego |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: stowarzyszenie, fundacja –
opisuje podmioty społeczeństwa obywatelskiego –
omawia czynniki wpływające na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego –
charakteryzuje rodzaje organizacji pozarządowych w Polsce |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: kapitał społeczny, organizacja pożytku
publicznego –
przedstawia rozumienie społeczeństwa obywatelskiego na przestrzeni dziejów –
określa, jaki wpływ na rozwój społeczeństwa obywatelskiego ma
kapitał społeczny –
charakteryzuje zasady i cele funkcjonowania organizacji pozarządowych w
Polsce |
–
przedstawia, porównuje i ocenia poglądy Johna Locke’a, Georga Wilhelma Hegla
i Alexisa de Tocqueville’a dotyczące społeczeństwa obywatelskiego |
–
ocenia wpływ kapitału społecznego na rozwój społeczeństwa obywatelskiego |
|
||||||
Modele
demokracji |
|
||||||||||||
Demokracja
– zasady i procedury |
–
wartości będące fundamentem
współczesnej demokracji – zasady
demokracji – fale
demokratyzacji –
demokratyczne wybory –
formy demokracji bezpośredniej –
polskie tradycje demokratyczne |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: demokracja, wolność, równość, sprawiedliwość,
wybory –
omawia wartości będące fundamentem współczesnej demokracji |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: cenzus, demokracja bezpośrednia, demokracja
przedstawicielska (pośrednia), demokratyzacja, referendum –
charakteryzuje zasady współczesnej demokracji –
omawia zasady prawa wyborczego |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: plebiscyt, inicjatywa ludowa, recall –
przedstawia rodzaje równości i sprawiedliwości –
charakteryzuje wybory w Polsce –
omawia formy demokracji bezpośredniej i podaje ich przykłady –
wymienia i opisuje rodzaje referendów |
–
wyjaśnia, na czym polega zjawisko fal demokratyzacji oraz jakie są jego
uwarunkowania i skutki –
omawia polskie tradycje demokratyczne |
– ocenia
znaczenie i przestrzeganie zasad i wartości demokratycznych we współczesnej
demokracji |
|
||||||
Modele
ustrojowe państw demokratycznych |
–
formy współczesnych państw –
formy państw złożonych –
modele ustrojowe państw demokratycznych –
system parlamentarno-gabinetowy –
system kanclerski –
system prezydencki –
system półprezydencki –
system parlamentarno-komitetowy –
relacja pomiędzy państwem a Kościołem |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: monarchia, republika, państwo unitarne, państwo
złożone –
wymienia rodzaje form rządów państw współczesnych –
określa rodzaje reżimu politycznego państw współczesnych –
podaje rodzaje ustroju terytorialno-prawnego państw współczesnych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: system polityczny, wotum zaufania, wotum
nieufności, państwo wyznaniowe, państwo ateistyczne, konkordat –
charakteryzuje rodzaje form rządów państw współczesnych –
omawia rodzaje reżimu politycznego państw współczesnych –
przedstawia rodzaje ustroju terytorialno-prawnego państw współczesnych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: reżim polityczny, federacja, konfederacja, unia,
system parlamentarno-gabinetowy, system kanclerski, system prezydencki,
system półprezydencki, system parlamentarno-komitetowy, odpowiedzialność
polityczna, odpowiedzialność konstytucyjna, państwo neutralne światopoglądowo –
opisuje modele ustrojowe współczesnych państw demokratycznych –
charakteryzuje systemy polityczne USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i
Szwajcarii –
omawia relacje między władzą świecką i duchowną we współczesnym państwie |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: kontrasygnata, konstruktywne wotum nieufności,
weto zawieszające –
porównuje modele ustrojowe współczesnych państw demokratycznych –
przedstawia relacje między władzą ustawodawczą i wykonawczą w systemie
parlamentarno-gabinetowym, kanclerskim, prezydenckim, półprezydenckim i
parlamentarno-komitetowym |
–
charakteryzuje i ocenia relacje między państwem a Kościołem w Polsce |
|
||||||
Władza
ustawodawcza w państwie demokratycznym |
–
aparat państwowy –
parlament i jego funkcje –
struktura parlamentu –
funkcjonowanie parlamentu –
wybory parlamentarne –
mandat parlamentarny –
immunitet parlamentarny –
koalicja i opozycja |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: organ państwa, parlament, mandat, immunitet
parlamentarny –
przedstawia rolę i zadania izb parlamentu |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: urząd, legislatywa, kadencja, większość zwykła,
większość bezwzględna, większość kwalifikowana, ordynacja wyborcza, klub
parlamentarny, koalicja rządowa, opozycja –
charakteryzuje funkcje parlamentu –
omawia sposoby podejmowania decyzji na forum parlamentu –
opisuje sposoby przeprowadzania wyborów do parlamentu, –
wyjaśnia, jaką rolę w działalności parlamentarzystów pełni mandat poselski i
immunitet |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: aparat państwowy, tryb sesyjny, tryb
permanencji, komisja zwyczajna, komisja nadzwyczajna, komisja śledcza,
kworum, system większościowy, system proporcjonalny, mandat wolny, mandat
imperatywny, immunitet formalny, immunitet materialny, dyscyplina klubowa –
omawia klasyfikację organów państwowych –
przedstawia strukturę parlamentu –
wymienia sposoby funkcjonowania parlamentu –
charakteryzuje rolę i zadania komisji parlamentarnych –
wyjaśnia sposób powstawania koalicji rządowej i opozycji oraz relacje między
nimi |
–
omawia zależności między parlamentarną i partyjną działalnością
parlamentarzystów |
–
ocenia zasadność funkcjonowania immunitetu parlamentarnego w Polsce. |
|
||||||
Władza
wykonawcza w państwie demokratycznym |
–
egzekutywa –
głowa państwa –
rząd w państwie demokratycznym –
biurokracja |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: głowa państwa, rząd –
charakteryzuje rodzaje głów państwa –
opisuje skład i zadania rządu |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: egzekutywa, biurokraci –
omawia funkcje i zasady organizacji władzy wykonawczej –
charakteryzuje sposoby wybierania głów państwa i zakres ich kompetencji |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: egzekutywa polityczna, egzekutywa urzędnicza –
omawia czynniki wpływające na pozycję premiera w rządzie i państwie –
przedstawia rolę biurokratów w zarządzaniu państwem |
–
charakteryzuje relacje między władzą wykonawczą a władzą ustawodawczą i
elektoratem w systemie prezydenckim, półprezydenckim,
parlamentarno–gabinetowym, parlamentarno–komitetowym i kanclerskim |
– ocenia wady
i zalety monarchii i republiki – ocenia
wpływ biurokratów na sposób funkcjonowania państwa |
|
||||||
Współczesna
demokracja – problemy i zagrożenia |
–
partycypacja obywatelska –
bezpieczeństwo socjalne –
ruchy obywatelskiego sprzeciwu i emancypacji –
patologie życia publicznego –
korupcja –
demagogia –
populizm –
nepotyzm i klientelizm |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: bezpieczeństwo socjalne, patologia, korupcja –
opisuje rodzaje korupcji i podaje jej przykłady |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: emancypacja, demagogia –
podaje sposoby i przykłady walki z korupcją na przykładzie Polski –
opisuje wpływ bezpieczeństwa socjalnego na stabilność systemu demokratycznego |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: partycypacja obywatelska, antyglobalizm,
alterglobalizm, populizm, nepotyzm, klientelizm –
omawia cechy charakterystyczne partycypacji obywatelskiej –
przedstawia narzędzia partycypacji obywatelskiej –
opisuje zjawiska populizmu i demagogii oraz ich wpływ na współczesną
demokrację |
–
charakteryzuje ruchy obywatelskiego sprzeciwu i emancypacji oraz ich
znaczenie dla współczesnej demokracji –
przedstawia wpływ nepotyzmu i klientelizmu na funkcjonowanie państwa
demokratycznego |
–
ocenia wpływ bezpieczeństwa socjalnego na stabilność systemu demokratycznego –
ocenia wpływ korupcji na funkcjonowanie państwa i relacje między obywatelami
a państwem –
porównuje i ocenia zjawiska populizmu i demagogii oraz ich wpływ na
współczesną demokrację –
ocenia wpływ nepotyzmu i klientelizmu na funkcjonowanie państwa
demokratycznego |
|
||||||
System
polityczny RP |
|
||||||||||||
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej |
–
konstytucja i jej funkcje –
zasady ustroju RP –
system rządów w Polsce –
suwerenność a prawo międzynarodowe –
procedura zmiany konstytucji –
stany nadzwyczajne –
stan wojenny –
stan wyjątkowy –
stan klęski żywiołowej |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: konstytucja –
wymienia zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej |
–
opisuje funkcje konstytucji –
charakteryzuje zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej |
–
prezentuje atrybuty konstytucji jako ustawy zasadniczej –
omawia polskie tradycje konstytucyjne –
przedstawia strukturę Konstytucji RP
z 1997 r., –
opisuje procedurę zmiany ustawy zasadniczej –
charakteryzuje rodzaje stanów nadzwyczajnych, sposoby ich wprowadzania i
kompetencje organów państwa w tym zakresie |
–
omawia system rządów w Polsce, –
przedstawia relacje między prawem krajowym i międzynarodowym, w tym unijnym |
– formułuje
argumenty uzasadniające lub odrzucające konieczność zmiany Konstytucji RP – ocenia
realną możliwość zmiany ustawy zasadniczej. |
|
||||||
Parlament
Rzeczypospolitej Polskiej |
–
sejm i senat –
wybory –
posłowie i senatorowie –
organy sejmu i senatu –
funkcjonowanie sejmu i senatu –
skrócenie kadencji parlamentu –
funkcje parlamentu –
Zgromadzenie Narodowe |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: sejm, senat –
charakteryzuje skład i zadania parlamentu polskiego |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: czynne prawo wyborcze, bierne prawo wyborcze,
inicjatywa ustawodawcza, Zgromadzenie Narodowe –
charakteryzuje strukturę i funkcje parlamentu polskiego –
opisuje cechy charakterystyczne wyborów do sejmu i senatu –
omawia obowiązki, zadania i uprawnienia posłów i senatorów –
tłumaczy, na czym polega kontrolna funkcja parlamentu – omawia rolę
i zadania Zgromadzenia Narodowego |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: dieta poselska, absolutorium, interpelacja
poselska, zapytanie poselskie –
omawia rolę i zadania senatu w strukturze parlamentaryzmu polskiego –
charakteryzuje sposób funkcjonowania sejmu i senatu –
określa uwarunkowania, w jakich może nastąpić skrócenie kadencji parlamentu w
Polsce –
opisuje proces legislacyjny w parlamencie polskim –
przedstawia tryb uchwalania ustawy budżetowej –
wymienia uprawnienia parlamentu w zakresie powoływania i odwoływania organów
władzy publicznej |
–
opisuje skład, zadania i funkcje organów wewnętrznych sejmu i senatu –
charakteryzuje uprawnienia parlamentu wynikające z członkostwa w Unii
Europejskiej |
–
ocenia rolę i zadania senatu w strukturze parlamentaryzmu polskiego |
|
||||||
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej |
–
model prezydentury w Polsce –
zasady wyboru prezydenta –
kadencja prezydenta –
uprawnienia wobec parlamentu, rządu, władzy sądowniczej, –
prezydent a bezpieczeństwo państwa –
uprawnienia w polityce zagranicznej –
odpowiedzialność prezydenta |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: inicjatywa ustawodawcza, weto ustawodawcze –
określa uprawnienia Prezydenta RP wobec parlamentu, rządu i władzy
sądowniczej –
wymienia kompetencje Prezydenta RP w zakresie bezpieczeństwa państwa |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: desygnacja, Rada Bezpieczeństwa Narodowego –
charakteryzuje zasady wyboru Prezydenta RP –
omawia uprawnienia Prezydenta RP wobec parlamentu, w relacjach z rządem oraz
wobec władzy sądowniczej –
przedstawia kompetencje Prezydenta RP w zakresie bezpieczeństwa państwa i w polityce
zagranicznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: prezydentura arbitrażowa, arbitraż ustrojowy,
arbitraż polityczny, Rada Gabinetowa, odpowiedzialność konstytucyjna,
odpowiedzialność polityczna, prerogatywy –
przedstawia model prezydentury w Polsce –
opisuje pozycję prezydenta w systemie rządów w Polsce –
omawia zakres odpowiedzialności Prezydenta RP |
–
omawia uwarunkowania i skutki zawieszenia lub usunięcia Prezydenta RP z
urzędu –
wyjaśnia, w jakich okolicznościach następuje opróżnienie urzędu Prezydenta RP –
wymienia najistotniejsze prerogatywy Prezydenta RP |
– ocenia
pozycję Prezydenta RP w systemie ustrojowym państwa polskiego |
|
||||||
Rada
Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej |
–
procedura powołania rządu –
zmiana rządów i ministrów –
odpowiedzialność polityczna Rady Ministrów –
rząd mniejszościowy –
administracja rządowa –
kompetencje wojewody –
służba cywilna w Polsce |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: premier, minister, wojewoda –
wymienia kompetencje Rady Ministrów |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: służba cywilna –
omawia skład Rady Ministrów –
opisuje procedurę powoływania rządu –
przedstawia strukturę i zadania administracji rządowej –
charakteryzuje kompetencje wojewody |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: rząd większościowy, rząd mniejszościowy,
administracja zespolona, administracja niezespolona –
przedstawia uwarunkowania, w jakich może nastąpić zmiana rządu i ministrów w
trakcie trwania kadencji sejmu –
omawia sposób pociągania całej Rady Ministrów i poszczególnych ministrów do
odpowiedzialności politycznej przed sejmem –
omawia zadania i sposób funkcjonowania służby cywilnej w Polsce |
–
wyjaśnia okoliczności, w jakich powoływany jest rząd mniejszościowy oraz
określa sposób jego funkcjonowania |
– ocenia
pozycję premiera w systemie ustrojowym państwa polskiego – ocenia
sposób funkcjonowania służby cywilnej w Polsce |
|
||||||
Sądy
i trybunały |
–
struktura sądownictwa w Polsce –
konstytucyjne zasady działania sądów –
Sąd Najwyższy –
Krajowa Rada Sądownictwa –
Trybunał Konstytucyjny –
skarga konstytucyjna –
Trybunał Stanu |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: wymiar sprawiedliwości –
przedstawia strukturę sądownictwa w Polsce –
wymienia konstytucyjne zasady działania sądów |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: skarga konstytucyjna, odpowiedzialność
konstytucyjna –
opisuje strukturę sądownictwa w Polsce –
charakteryzuje konstytucyjne zasady działania sądów –
omawia kompetencje Sądu Najwyższego, Trybunału Stanu, Trybunału
Konstytucyjnego |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: kasacja, pismo procesowe –
omawia strukturę i kompetencje Krajowej Rady Sądownictwa –
przedstawia strukturę Sądu Najwyższego, Trybunału Stanu, Trybunału
Konstytucyjnego –
opisuje sposób funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego –
tłumaczy, jaką funkcję pełni skarga konstytucyjna |
–
wyjaśnia, jaką rolę w państwie pełni Krajowa Rada Sądownictwa –
omawia elementy skargi konstytucyjnej |
– ocenia
znaczenie skargi konstytucyjnej dla funkcjonowania państwa |
|
||||||
Organy
kontroli państwowej, ochrony prawa |
–
Najwyższa Izba Kontroli –
Urząd Rzecznika Praw Obywatelskich –
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji –
prokuratura –
policja –
Instytut Pamięci Narodowej –
procedura lustracyjna –
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów –
Urząd Komunikacji Elektronicznej |
–
wymienia zadania i działalność Urzędu Rzecznika Praw Obywatelskich –
opisuje zadania i działalność policji |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: zasada apolityczności, lustracja –
charakteryzuje działalność kontrolną NIK –
przedstawia zadania i działalność KRRiT |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: kasacja –
omawia zadania i działalność IPN –
wymienia osoby podlegające obowiązkowi lustracyjnemu –
charakteryzuje procedurę lustracyjną –
opisuje zadania i działalność UOKiK –
przedstawia zadania i działalność UKE |
–
przedstawia strukturę NIK, prokuratury i IPN –
omawia sposób powoływania prezesa Najwyższej Izby Kontroli, rzecznika praw
obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, prokuratora generalnego,
prezesa Instytutu Pamięci Narodowej, prezesa Urzędu Komunikacji Elektroniczne |
–
ocenia zasadność prowadzenia lustracji w Polce |
|
||||||
Samorząd
terytorialny w Polsce |
–
samorząd –
formy samorządu –
struktura samorządu terytorialnego –
zadania samorządu terytorialnego –
organy samorządu terytorialnego –
referendum lokalne –
źródła dochodów samorządów –
procedura uchwalania budżetu –
nadzór nad samorządem terytorialnym |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: samorząd, gmina, powiat, województwo –
przedstawia strukturę samorządu terytorialnego w Polsce |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: decentralizacja –
charakteryzuje różne formy samorządu –
omawia cechy charakterystyczne samorządu terytorialnego w Polsce –
opisuje zadania własne gminy, powiatu i województwa –
przedstawia skład i zadania organów stanowiących i wykonawczych gminy,
powiatu i województwa |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: subwencja, dotacja –
przedstawia zakres zadań samorządu terytorialnego –
określa warunki, w jakich może się dobyć referendum lokalne –
wymienia źródła dochodów samorządu lokalnego |
–
omawia procedurę uchwalania budżetu jednostek samorządowych –
wyjaśnia, kto i w jaki sposób sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym |
– ocenia
funkcjonowanie samorządu terytorialnego w Polsce |
|
||||||
Kultura,
media, edukacja |
|
||||||||||||
Kultura i pluralizm
kulturowy |
–
kultura w ujęciu opisowym i normatywnym –
kultura elitarna, masowa, narodowa i ludowa –
kontrkultura –
subkultura –
religia a kultura –
proces przejścia od pluralizmu kulturowego do wielokulturowości |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: kultura, kultura wysoka, kultura masowa, kultura
narodowa, kultura ludowa, tolerancja –
wymienia cechy charakterystyczne kultury wysokiej i masowej oraz kultury
narodowej i ludowej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: subkultura, akceptacja –
omawia źródła i cechy charakterystyczne kultury wysokiej i masowej oraz
kultury narodowej i ludowej –
opisuje rodzaje subkultur i podaje ich przykłady –
porównuje postawy tolerancji i akceptacji |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: folklor, kontrkultura, pluralizm kulturowy,
wielokulturowość, multikulturalizm –
wyjaśnia różnice między opisową a normatywną definicją kultury –
opisuje formy folkloru –
omawia przyczyny narodzin kontrkultury i charakteryzuje różne rozumienia tego
pojęcia |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: etnografia, folkloryzm –
porównuje cechy charakterystyczne kultury wysokiej i masowej oraz kultury
narodowej i ludowej –
określa zależność między religią a kulturą i życiem publicznym w Polsce –
omawia proces przechodzenia od pluralizmu kulturowego do wielokulturowości |
– ocenia
zjawiska pluralizmu kulturowego i
wielokulturowości, a także ich wpływ życie społeczne oraz kulturalne |
|
||||||
Współczesne
spory światopoglądowe |
–
aborcja –
eutanazja –
kara śmierci –
genetyka –
inżynieria genetyczna –
prawa mniejszości seksualnych |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: aborcja, eutanazja –
omawia istotę współczesnych sporów światopoglądowych na przykładzie aborcji,
eutanazji i kary śmierci |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: inżynieria genetyczna, GMO –
omawia osiągnięcia inżynierii genetycznej –
charakteryzuje problem równouprawnienia mniejszości seksualnych |
c–
wyjaśnia znaczenie terminu: eugenika –
przedstawia założenia Powszechnej
deklaracji o genomie ludzkim i prawach człowieka –
omawia etyczną stronę badań genetycznych |
–
formułuje własne stanowisko w sporze –
przedstawia argumenty popierające lub krytykujące różne postawy wobec sporów
światopoglądowych |
c–
ocenia osiągnięcia inżynierii genetycznej –
ocenia etyczną stronę badań genetycznych – ocenia
uregulowania prawne dotyczące aborcji i kary śmierci w Polsce –
ocenia problem równouprawnienia mniejszości seksualnych |
|
||||||
Opinia publiczna |
–
kształtowanie się opinii publicznej –
rola opinii publicznej –
marketing społeczny –
historia badań opinii publicznej –
metody badań opinii publicznej –
ośrodki badania opinii publicznej w Polsce –
wpływ opinii publicznej na decyzje polityczne |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: opinia publiczna –
wyjaśnia różnice między opinią publiczną a opinią społeczną |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: sondaż, ankieta, wywiad, sonda –
omawia rolę opinii publicznej –
opisuje najczęściej stosowane metody badania opinii publicznej |
–
wyjaśnia znaczenie terminów: public relations, marketing polityczny, próba
reprezentatywna –
przedstawia proces kształtowania się opinii publicznej –
opisuje public relations i marketing polityczny –
przedstawia wpływ opinii publicznej na decyzje polityczne |
–
przedstawia historię badań opinii publicznej –
wymienia ośrodki badań opinii publicznej w Polsce –
porównuje public relations z marketingiem politycznym |
– ocenia
wpływ opinii publicznej na życie społeczne i polityczne na przykładzie
współczesnej Polski |
|
||||||
Środki
masowego przekazu |
–
media na świecie i w Polsce –
funkcje mediów –
niezależność i pluralizm mediów –
etyka mediów i dziennikarzy |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: media –
omawia funkcje mediów –
tłumaczy, na czym polega zasada wolności słowa |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: globalna wioska –
przedstawia klasyfikację środków masowego przekazu –
określa, na czym polega niezależność i pluralizm mediów |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: tabloid –
charakteryzuje kierunki rozwoju mediów na świecie i w Polsce –
uzasadnia, dlaczego media nazywane są „czwartą władzą” –
omawia etyczne zasady mediów i pracy dziennikarzy |
–
przedstawia zadania Rady Etyki Mediów |
– ocenia rolę
i funkcje mediów w polskim życiu publicznym |
|
||||||
Edukacja
w XXI w. |
–
rozwój szkolnictwa –
zadania szkoły współczesnej –
edukacja wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego –
kształcenie ustawiczne –
edukacja a rynek pracy |
–
omawia zadania współczesnej szkoły w zakresie nauczania i wychowania |
–
wyjaśnia, na czym polega proces uczenia się przez całe życie –
charakteryzuje rolę społeczną szkoły dawniej i współcześnie |
–
wyjaśnia znaczenie terminu: edukacja nieformalna –
charakteryzuje wpływ współczesnej szkoły na kształtowanie się społeczeństwa
informacyjnego |
–
analizuje rozwój szkolnictwa na przestrzeni dziejów –
omawia programy unijne realizujące ideę uczenia się przez całe życie |
– ocenia
wpływ współczesnej szkoły na kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego –
ocenia wpływ uczenia się przez całe życie na współczesne społeczeństwo |
|