Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów z
języka angielskiego w roku szkolnym 2018/19
1.
Jeśli uczeń nie zjawia
się w szkole, aby napisać pracę klasową bądź zapowiedziany sprawdzian i nie
przedstawia pisemnego usprawiedliwienia swojej nieobecności (na podstawie
którego wychowawca usprawiedliwił tę nieobecność w dzienniku), otrzymuje
„zero”.
2.
Jeśli nieobecność ucznia
jest usprawiedliwiona i trwa od jednego do trzech dni, uczeń zalicza ten
sprawdzian lub pracę klasową na pierwszej lekcji, na której się zjawi (ma
obowiązek zgłosić się samodzielnie).
3.
Jeśli nieobecność ucznia
jest usprawiedliwiona i trwa dłużej niż trzy dni, uczeń zalicza tę pracę
klasową/sprawdzian po uzgodnieniu terminu z nauczycielem (ma obowiązek zgłosić
się samodzielnie pierwszego dnia po powrocie). Termin ten nie może obejmować
więcej niż dwóch tygodni od powrotu ucznia do szkoły.
4.
Jeśli uczeń nie stawi się
w tym umówionym terminie, otrzymuje „zero”.
5.
Uczeń przyłapany na
ściąganiu w czasie pracy klasowej/sprawdzianu/kartkówki, otrzymuje ocenę
„zero”. Może przystąpić do poprawy klasówki w ramach poprawy pracy klasowej lub
po uzgodnieniu terminu z nauczycielem.
6.
Do poprawy pracy
klasowej uczeń może przystąpić jedynie w dniu wyznaczonym przez nauczyciela
(nauczyciel ustala z zainteresowanymi uczniami termin poprawy).
7.
Uczeń ma prawo do
poprawiania jedynie oceny uzyskanej za pracę klasową, zapowiedzianą z
wagą 4 oraz sprawdzianu, trwającego dłużej niż 20 minut, z wagą 3. Do
średniej semestralnej/rocznej wliczana jest średnia arytmetyczna ocen
uzyskanych za pracę klasową/sprawdzian oraz za poprawę. Wynikająca ze średniej
arytmetycznej ocena (np. ocena niedostateczna poprawiona na dopuszczającą da
ostatecznie ocenę 1+, ocena niedostateczna poprawiona na ocenę dostateczną da
ostatecznie ocenę 2 itp.) zostanie wliczona do średniej semestralnej/rocznej z
pierwotną wagą wyznaczoną dla tej formy sprawdzania osiągnięć ucznia, czyli
odpowiednio 4 lub 3.
8.
Jeśli uczeń otrzyma za
poprawę pracy klasowej/sprawdzianu ocenę taką samą jak uzyskana za tę formę
sprawdzania osiągnięć w pierwszym terminie, ocena uzyskana za poprawę nie
będzie uwzględniana w średniej ważonej.
9.
Oceny z odpowiedzi, prac
domowych i kartkówek są ostateczne, gdyż sprawdzają systematyczność uczenia
się.
10.
Uczeń ma prawo do jednego
nieprzygotowania się do odpowiedzi w ciągu semestru bez podania przyczyny, gdy
liczba godzin języka obcego w ciągu tygodnia nie przewyższa trzech. Gdy liczba
godzin języka obcego w tygodniu jest wyższa niż trzy, uczeń ma prawo do
dwukrotnego nieprzygotowania się do odpowiedzi w ciągu semestru.
11.
Jeśli uczeń nie odrobił
zadania domowego, ma obowiązek poinformować o tym fakcie nauczyciela na
początku lekcji. Nauczyciel wpisuje do dziennika „minus”. Uczniowie spóźnieni
na lekcję mają obowiązek zgłoszenia braku zadania wchodząc do klasy. Uczeń
ma prawo do zgłoszenia dwóch braków zadania domowego. Każdy kolejny brak
zadania domowego to ocena niedostateczna (waga 1).
12.
Jeśli uczeń nie zgłosi
faktu braku zadania domowego na początku lekcji, a fakt ten zostanie odkryty
przez nauczyciela w trakcie lekcji, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (waga
1).
13.
W przypadku
zaobserwowania faktu, że uczeń nie pracuje w czasie lekcji w odpowiedni sposób,
nauczyciel ma prawo postawić uczniowi ocenę niedostateczną z wagą 1.
14.
Jeśli nieobecność ucznia w
szkole trwała tydzień lub dłużej, uczeń może być nieprzygotowany do odpowiedzi
oraz nie mieć zadania domowego na pierwszej lekcji po powrocie.
15.
Jeśli nieobecność ucznia
w szkole trwała krócej niż tydzień (minimum 2 dni), lecz pierwsza lekcja na
której pojawia się uczeń ma miejsce następnego dnia po okresie, w którym uczeń
był nieobecny, uczeń może być nieprzygotowany do odpowiedzi oraz nie mieć
zadania domowego na tej lekcji.
16.
Ocena końcowa wystawiana
jest na podstawie wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia w ciągu roku
szkolnego. Zarówno ocena śródroczna, jak i roczna ustalana jest na podstawie
średniej ważonej. W ocenie śródrocznej uwzględnia się oceny cząstkowe, które
uczeń otrzymał w pierwszym półroczu, a w ocenie końcowej oceny cząstkowe, które
uczeń otrzymał w pierwszym i drugim półroczu, z zastrzeżeniem, że średnia
ważona ustalona na podstawie ocen uzyskanych tylko w drugim półroczu wynosi
minimum 1,80. Jeśli średnia ważona za drugie półrocze jest niższa niż 1,80,
uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną jako roczną ocenę klasyfikacyjną (§ 42
Statutu szkoły).
16a. Uczniowie
klas realizujących program kontynuacyjny i program rozszerzony, którzy na
podstawie średniej ważonej otrzymali ocenę niedostateczną za pracę w pierwszym
półroczu (ocena śródroczna), w drugim półroczu mają obowiązek zaliczyć
wyznaczone przez nauczyciela partie/działy materiału z pierwszego półrocza.
Warunki i termin (bądź terminy) tej poprawy określa nauczyciel. W dzienniku
elektronicznym w „uwagach” dotyczących ucznia, który otrzymał ocenę
niedostateczną za pracę w pierwszym półroczu, nauczyciel odnotowuje fakt
przystąpienia ucznia do poprawy oraz uzyskany przez niego wynik za wykonanie
wyznaczonego zadania (bądź zadań). Aby uznać, że poprawa jest
satysfakcjonująca, wykonanie wszystkich zadań musi zostać zakwalifikowane na
ocenę co najmniej dopuszczającą. Zaliczenie wybranych przez nauczyciela partii
materiału z pierwszego półrocza jest wymaganiem
niezbędnym, czyli niespełnienie tego wymogu może skutkować otrzymaniem
oceny niedostatecznej w ramach klasyfikacji rocznej (§ 42 Statutu szkoły, ust.
3, pkt 2).
17. Uczeń może otrzymać wyższą od przewidywanej ocenę
roczną. W okresie nie dłuższym niż 3 dni od terminu powiadomienia o
przewidywanej ocenie rocznej, uczeń może zgłosić pisemnie z uzasadnieniem chęć
poprawy oceny. Aby otrzymać roczną ocenę wyższą niż przewidywana, uczeń
zobowiązany jest do wykonania zadań określonych przez nauczyciela przedmiotu.
Ustalenia między nauczycielem a uczniem (lub jego rodzicami/ opiekunami
prawnymi) przyjmują formę pisemnego kontraktu. Szczegółowe informacje na temat warunków i trybu uzyskiwania
wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych znajdują się w §
481 Statutu
szkoły.
WAGI OCEN ZA POSZCZEGÓLNE
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
Praca klasowa/test
(sprawdzian obejmujący dużą partię materiału) – waga 4
Odpowiedź ustna
– waga 3
Sprawdzian trwający
powyżej 20 minut (z możliwością poprawy, zapowiedziany) – waga 3
Kartkówka z
bieżącego materiału (do 20 minut) – waga 2
Kilkuminutowe
prezentacje tematu/prasówki, dialogi – waga 2
Zadanie domowe,
zeszyty maturalne – waga 1
Praca w czasie
lekcji – waga 1 lub 2.
Wartość
średniej ważonej dla poszczególnych ocen półrocznych i końcowych:
1,80 – dopuszczający
2,70 – dostateczny
3,60 – dobry
4,55 – bardzo dobry
5,35 – celujący.