Wymagania
edukacyjne - biologia poziom podstawowy
Poziomy
oczekiwanych osiągnięć ucznia
Wymagania
podstawowe |
Wymagania ponadpodstawowe |
konieczne
(na stopień dopuszczający) podstawowe
(na stopień dostateczny) |
rozszerzające
(na stopień dobry) dopełniające (na stopień bardzo dobry) |
obejmują
treści i umiejętności |
obejmują treści i umiejętności |
najważniejsze w uczeniu się biologii |
złożone i mniej przystępne niż zaliczone do wymagań podstawowych |
łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego |
wymagające korzystania z różnych źródeł informacji |
często powtarzające się w procesie nauczania |
umożliwiające rozwiązywanie problemów |
określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań
zawartych w podstawie programowej |
pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym |
użyteczne w życiu codziennym |
pozwalające łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin |
Stopnie
szkolne
Stopień
dopuszczający
Stopień dopuszczający można
wystawić uczniowi, który przyswoił treści konieczne. Taki uczeń z pomocą nauczyciela
jest w stanie nadrobić braki w podstawowych umiejętnościach.
Stopień
dostateczny
Stopień dostateczny może
otrzymać uczeń, który opanował wiadomości podstawowe i z niewielką pomocą
nauczyciela potrafi rozwiązać podstawowe problemy. Analizuje również proste
zależności, a także próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone
stanowisko.
Stopień
dobry
Stopień dobry można wystawić
uczniowi, który przyswoił treści rozszerzające, właściwie stosuje terminologię
przedmiotową, a także wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z
lekcji i podręcznika, rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem
poznanych metod, samodzielnie pracuje z podręcznikiem i materiałem źródłowym
oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Stopień
bardzo dobry
Stopień bardzo dobry może
otrzymać uczeń, który opanował treści dopełniające. Potrafi on samodzielnie
interpretować zjawiska oraz bronić swych poglądów.
Stopień
celujący
Stopień celujący może otrzymać
uczeń, który opanował treści wykraczające poza informacje zawarte w podręczniku.
Potrafi on selekcjonować i hierarchizować wiadomości, z powodzeniem bierze
udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, a także pod okiem nauczyciela
prowadzi własne prace badawcze.
Wymagania edukacyjne Biologia na czasie – zakres podstawowy
Dział programu |
Lp. |
Temat |
Poziom wymagań |
|||||||
konieczny (K) na ocene dopuszczający |
podstawowy (P) na ocene podstawowy |
rozszerzający (R) na ocenę dobry |
dopełniający (D) na ocenę bardzo dobry |
|||||||
I. Od genu do cechy |
1 |
Budowa
i funkcje kwasów nukleinowych |
• określa rolę DNA jako
nośnika informacji genetycznej • wymienia elementy budowy
DNA i RNA • wymienia zasady azotowe
wchodzące w skład obu typów kwasów nukleinowych • definiuje pojęcia: genetyka, nukleotyd • wymienia rodzaje RNA |
• definiuje pojęcia: inżynieria genetyczna, replikacja DNA • wyjaśnia regułę
komplementarności zasad • omawia proces replikacji
DNA • określa rolę
poszczególnych rodzajów RNA • porównuje budowę i rolę
DNA z budową i rolą RNA • rozpoznaje na modelu lub
ilustracji DNA i RNA |
• wyjaśnia, z czego wynika
komplementarność zasad • przedstawia graficznie
regułę komplementarności zasad • wykazuje, że replikacja
DNA ma charakter semikonserwatywny • wykazuje związek między
kwasami nukleinowymi a cechami organizmów • przedstawia za pomocą schematycznego
rysunku budowę nukleotydu DNA i RNA |
• określa rolę polimerazy
DNA w replikacji DNA • wykazuje rolę replikacji
DNA w zachowaniu niezmienionej informacji genetycznej • uzasadnia konieczność
zachodzenia procesu replikacji DNA przed podziałem komórki |
||||
2 |
Geny i genomy |
• definiuje pojęcia: gen, genom, chromosom, chromatyna,
kariotyp, pozagenowy DNA • przedstawia budowę
chromosomu • wymienia organelle
komórki zawierające DNA |
• definiuje pojęcia: nukleosom, chromosom homologiczny, komórka haploidalna, komórka diploidalna • podaje liczbę chromosomów
w komórkach somatycznych i rozrodczych człowieka • oblicza liczbę
chromosomów w komórce haploidalnej, znając liczbę chromosomów w komórce
diploidalnej danego organizmu |
• wyjaśnia różnicę między
eksonem a intronem • omawia organizację
materiału genetycznego w jądrze komórkowym • wskazuje i nazywa miejsca
występowania DNA w komórkach
prokariotycznych i eukariotycznych • opisuje budowę chromatyny
• charakteryzuje budowę i
rodzaje chromosomów w kariotypie człowieka |
• uzasadnia różnice w
budowie genomów bakterii i organizmów jądrowych • podaje przykłady wykorzystania badań DNA w różnych dziedzinach życia człowieka |
|||||
3 |
Kod genetyczny |
• wyjaśnia pojęcia: kod genetyczny, kodon • wymienia cechy kodu genetycznego
|
• omawia sposób zapisania
informacji genetycznej w DNA • wyjaśnia znaczenie kodu
genetycznego • charakteryzuje cechy kodu
genetycznego |
• analizuje schemat
przepływu informacji genetycznej • odczytuje kolejność
aminokwasów kodowanych przez dany fragment mRNA przy pomocy tabeli kodu
genetycznego • nazywa cechy kodu
genetycznego na podstawie schematów |
• oblicza liczbę
nukleotydów i kodonów kodujących określoną liczbę aminokwasów oraz liczbę
aminokwasów kodowaną przez określoną liczbę nukleotydów i kodonów • zapisuje sekwencję nukleotydów mRNA oraz sekwencję kodującej nici DNA, znając skład aminokwasowy krótkiego odcinka białka |
|||||
4 |
Ekspresja genów |
• wymienia etapy ekspresji
genów • określa cel transkrypcji
i translacji |
• omawia przebieg
transkrypcji i translacji • wyjaśnia rolę tRNA w
translacji • rozróżnia etapy ekspresji
genów |
• wskazuje i nazywa
poszczególne etapy ekspresji genów w komórce • określa znaczenie
struktury przestrzennej dla funkcjonalności białek • opisuje budowę cząsteczki
tRNA • omawia rolę rybosomów w
ekspresji genu |
• uzasadnia konieczność
modyfikacji białka po translacji • omawia różnicę w
ekspresji genów kodujących RNA i białka • omawia rolę polimerazy RNA w transkrypcji |
|||||
5 |
Podstawowe reguły
dziedziczenia genów |
• definiuje pojęcia: genotyp, fenotyp, allel, homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność • wymienia i rozpoznaje
cechy dominujące i recesywne u ludzi • zapisuje genotypy:
homozygoty dominującej, homozygoty recesywnej i heterozygoty |
• wykazuje zależność między
genotypem a fenotypem • omawia I i II prawo
Mendla • na schemacie krzyżówki
genetycznej rozpoznaje genotyp oraz określa fenotyp rodziców i pokolenia
potomnego • wykonuje krzyżówki
genetyczne dotyczące dziedziczenia jednego genu • wymienia inne przykłady
dziedziczenia cech |
• omawia badania Mendla • wyjaśnia mechanizm
dziedziczenia cech zgodnie z I i II prawem Mendla • wykonuje krzyżówki
genetyczne dotyczące dziedziczenia dwóch genów • interpretuje krzyżówki
genetyczne, używając określeń homozygota,
heterozygota, cecha dominująca, cecha recesywna • omawia przykłady innych
sposobów dziedziczenia cech |
• ocenia znaczenie prac
Mendla dla rozwoju genetyki • określa
prawdopodobieństwo pojawienia się określonych genotypów i fenotypów potomstwa
na podstawie genotypów rodziców • uzasadnia różnice w dziedziczeniu genów zgodnie z prawami Mendla i genów sprzężonych |
|||||
6 |
Genetyczne uwarunkowania
płci. Cechy sprzężone z płcią |
• wyjaśnia zasadę
dziedziczenia płci u człowieka za pomocą krzyżówki genetycznej • wymienia przykłady chorób
sprzężonych z płcią • rozróżnia chromosomy płci
i chromosomy autosomalne |
• wyjaśnia mechanizm
ujawnienia się cech recesywnych sprzężonych z płcią • wykonuje krzyżówki
genetyczne dotyczące dziedziczenia chorób sprzężonych z płcią • wymienia przykłady cech
związanych z płcią • definiuje pojęcia: chromosomy płci, chromosomy autosomalne |
• podaje przykłady
mechanizmów dziedziczenia płci u innych organizmów • interpretuje krzyżówki
genetyczne dotyczące dziedziczenia chorób sprzężonych z płcią • uzasadnia różnicę między
cechami sprzężonymi a cechami związanymi z płcią • wyjaśnia, w jaki sposób
dziedziczy się hemofilę |
• uzasadnia, dlaczego
mężczyźni częściej chorują na hemofilię i daltonizm niż kobiety • omawia różnice między
chromosomem X a chromosomem Y |
|||||
7 |
Zmiany w informacji
genetycznej |
• definiuje pojęcie rekombinacja genetyczna • definiuje pojęcie mutacja • rozróżnia mutacje genowe
i chromosomowe • wymienia czynniki
mutagenne • klasyfikuje mutacje ze
względu na ich konsekwencje |
• opisuje znaczenie
rekombinacji genetycznej w kształtowaniu zmienności genetycznej • wymienia czynniki
mutagenne • omawia skutki mutacji
genowych • omawia skutki mutacji
chromosomowych |
• opisuje procesy
warunkujące rekombinację genetyczną • rozróżnia mutacje
spontaniczne i indukowane • klasyfikuje czynniki
mutagenne • wyjaśnia, na czym
polegają poszczególne rodzaje mutacji genowych i chromosomowych • wyjaśnia, w jaki sposób
mutacje prowadzą do chorób nowotworowych |
• omawia przebieg procesu crossing-over • analizuje rodowody pod
kątem metody diagnozowania mutacji • rozróżnia mutacje w
zależności od rodzaju komórki, w której mają miejsce • uzasadnia, że mutacje są źródłem zmienności organizmów |
|||||
8 |
Choroby genetyczne
człowieka |
• definiuje pojęcie choroba genetyczna • klasyfikuje choroby
genetyczne ze względu na przyczynę • wymienia przykłady chorób
genetycznych • wyjaśnia, na czym polega
profilaktyka genetyczna |
• charakteryzuje choroby
jednogenowe z uwzględnieniem sposobu dziedziczenia, skutków mutacji, objawów
i leczenia • charakteryzuje choroby
chromosomalne z uwzględnieniem zmian w kariotypie, objawów i leczenia • rozróżnia wybrane choroby
genetyczne |
• analizuje dziedziczenie
wybranej choroby genetycznej jednogenowej • wyjaśnia, na czym polega
poradnictwo genetyczne oraz wymienia sytuacje, w których należy wykonać
badania DNA • klasyfikuje badania
prenatalne oraz dokonuje ich charakterystyki |
• dostrzega wady i zalety
badań prenatalnych • omawia znaczenie
przeprowadzania testów pourodzeniowych • szacuje ryzyko wystąpienia mutacji u dziecka |
|||||
II. Biotechnologia i inżynieria genetyczna |
11 |
Biotechnologia tradycyjna |
• definiuje pojęcie biotechnologia • wymienia przykłady produktów otrzymywanych
metodami biotechnologii tradycyjnej |
• przedstawia zastosowania fermentacji mlekowej • przedstawia zastosowania fermentacji etanolowej |
• wyjaśnia, na czym polega reakcja fermentacji • uzasadnienia różnicę między biotechnologią
tradycyjną a biotechnologią nowoczesną • zapisuje reakcje fermentacji |
• omawia wykorzystanie bakterii octowych • omawia na przykładach znaczenie fermentacji
mlekowej • dowodzi pozytywnego i negatywnego znaczenia
zachodzenia fermentacji dla człowieka |
|
|||
12 |
Biotechnologia
w ochronie środowiska |
• wymienia przykłady praktycznego wykorzystania
organizmów do rozkładu substancji • definiuje pojęcia: oczyszczanie biologiczne, tworzywa biodegradowalne, biologiczne
zwalczanie szkodników • wymienia metody utylizacji odpadów komunalnych |
•
wyjaśnia mechanizm biologicznego oczyszczania ścieków • omawia zastosowanie testów uzyskanych metodami
biotechnologicznymi do oceny stanu środowiska |
• omawia istotę funkcjonowania biofiltrów • wykazuje rolę
mikroorganizmów w biologicznym oczyszczaniu ścieków • charakteryzuje metody
utylizacji odpadów komunalnych • opisuje metody zwalczania
szkodników z użyciem metod biologicznych |
• dowodzi roli
przetwarzania odpadów komunalnych jako alternatywnego źródła energii • analizuje korzyści wynikające z zastosowania tworzyw biodegradowalnych
zamiast tradycyjnych tworzyw sztucznych • ocenia zastosowanie metod biotechnologicznych do wytwarzania energii |
|
||||
13 |
Podstawowe techniki
inżynierii genetycznej |
• definiuje pojęcia: inżynieria genetyczna,
organizm zmodyfikowany genetycznie, organizm transgeniczny,
enzym restrykcyjny, wektor • wymienia techniki inżynierii genetycznej |
• wyjaśnia, czym zajmuje się inżynieria genetyczna • wyjaśnia, na czym polega: sekwencjonowanie DNA,
elektroforeza, łańcuchowa reakcja polimerazy, sonda molekularna |
• omawia sposoby otrzymania organizmów
transgenicznych • wyjaśnia funkcję enzymów restrykcyjnych • porównuje działanie ligazy i enzymów
restrykcyjnych |
• analizuje poszczególne etapy: elektroforezy,
metody PCR i wprowadzenia genu do komórki
• określa cel wykorzystania sondy molekularnej |
|
||||
14 |
Organizmy zmodyfikowane
genetycznie |
• wymienia cele tworzenia roślin i zwierząt
zmodyfikowanych genetycznie |
• wyjaśnia cele tworzenia roślin i zwierząt
zmodyfikowanych genetycznie • określa korzyści wynikające ze stosowania
zmodyfikowanych genetycznie zwierząt w rolnictwie, medycynie, nauce i
przemyśle |
• określa rodzaje modyfikacji genetycznych roślin
oraz wskazuje cechy, które rośliny zyskują dzięki nim • omawia kolejne etapy transformacji genetycznej
roślin i zwierząt |
•
analizuje argumenty za i przeciw genetycznej modyfikacji organizmów • ocenia rzetelność przekazu medialnego na temat GMO |
|
||||
15 |
Biotechnologia a medycyna |
• definiuje pojęcia: diagnostyka molekularna, terapia genowa • wymienia przykłady
molekularnych metod diagnostycznych |
• określa cel molekularnych
metod diagnostycznych • podaje przykłady leków uzyskiwanych dzięki
zastosowaniu biotechnologii nowoczesnej • uzasadnia rolę organizmów zmodyfikowanych
genetycznie w produkcji biofarmaceutyków • wyjaśnia, na czym polega terapia genowa • wyjaśnia znaczenie biotechnologii w otrzymywaniu
materiałów medycznych nowej generacji |
• omawia badania prowadzone w ramach diagnostyki
molekularnej • omawia techniki otrzymywania biofarmeceutyków • omawia możliwości związane z hodowlą tkanek i
narządów w transplantologii • charakteryzuje poszczególne rodzaje terapii
genowej • rozróżnia rodzaje terapii genowej |
• rozróżnia molekularne
metody diagnostyczne • dowodzi skuteczności badania prowadzonych w ramach
diagnostyki molekularnej w indywidualizacji procesu leczenia • określa znaczenie wykorzystania komórek
macierzystych w leczeniu chorób • ocenia skuteczność leczenia schorzeń metodami
terapii genowej |
|
||||
16 |
Klonowanie - tworzenie
genetycznych kopii |
• definiuje pojęcia: klonowanie, klon • wymienia przykłady organizmów będących naturalnymi
klonami • wymienia cele klonowania DNA, komórek, roślin i
zwierząt |
• udowadnia, że bliźnięta jednojajowe są naturalnymi
klonami • wyjaśnia, w jaki sposób otrzymuje się klony DNA,
komórek, roślin i zwierząt •
uzasadnia swoje stanowisko w sprawie klonowania człowieka |
• omawia rodzaje rozmnażania bezpłciowego jako
przykłady naturalnego klonowania • omawia
sposoby klonowania roślin i zwierząt • rozróżnia klonowanie reprodukcyjne i terapeutyczne • formułuje argumenty za i przeciw klonowaniu
człowieka |
• analizuje kolejne etapy klonowania ssakówt metodą
transplantacji jąder komórkowych • ocenia przekaz medialny dotyczący klonowania, w
tym klonowania człowieka • uzasadnia rolę klonowania w zachowaniu bioróżnorodności gatunkowej |
|
||||
17 |
Inżynieria genetyczna –
korzyści i zagrożenia |
• podaje argumenty za i przeciw stosowaniu technik
inżynierii genetycznej w badaniach naukowych, medycynie, rolnictwie,
przemyśle i ochronie środowiska • wymienia argumenty za i przeciw stosowaniu
zwierząt w eksperymentach naukowych |
• wyjaśnia, w jaki sposób GMO mogą wpłynąć
negatywnie na środowisko naturalne • rozpoznaje produkty GMO |
• ocenia wpływ produktów GMO na zdrowie człowieka • uzasadnia obawy etyczne związane z GMO • omawia sposoby zapobiegania zagrożeniom ze strony
organizmów zmodyfikowanych genetycznie |
• omawia regulacje prawne dotyczące GMO w Unii
Europejskiej • ocenia przekaz medialny dotyczący badań naukowych oraz przewiduje skutki nierzetelnej informacji obecnej w mediach |
|
||||
18 |
Znaczenie
badań nad DNA |
• podaje przykłady praktycznego zastosowania badań
nad DNA w medycynie, medycynie sądowej, biotechnologii nowoczesnej,
ewolucjonizmie i systematyce • definiuje pojęcie profil genetyczny |
• wyjaśnia, na czym polega zastosowanie badań nad
DNA w medycynie, medycynie sądowej, biotechnologii nowoczesnej,
ewolucjonizmie i systematyce • wyjaśnia sposób wykorzystania DNA do określenia
pokrewieństwa oraz ustalenia lub wykluczenia ojcostwa |
• podaje przykłady organizmów oraz pozyskiwanych od
nich genów • omawia metody śledzenia funkcjonowania wybranego
genu • omawia wykorzystanie badań DNA w medycynie sądowej
• uzasadnia znaczenie analizy sekwencji DNA w
badaniach ewolucyjnych i taksonomicznych |
• analizuje kolejne etapy metody ustalania profilu
genetycznego • przewiduje możliwe kierunki rozwoju inżynierii genetycznej na podstawie zdobytej wiedzy |
|
||||
III. Ochrona przyrody |
19 |
Czym jest różnorodność
biologiczna? |
• wymienia poziomy
różnorodności biologicznej • wskazuje trzy miejsca na
Ziemi szczególnie cenne pod względem różnorodności biologicznej |
• wyjaśnia pojęcie różnorodność biologiczna • omawia wskazany czynnik
kształtujący różnorodność biologiczną • wyjaśnia różnice pomiędzy
poziomami różnorodności biologicznej • uzasadnia praktyczne
znaczenie bioróżnorodności dla człowieka |
• charakteryzuje poziomy
różnorodności biologicznej • porównuje poziomy
różnorodności biologicznej • charakteryzuje wybrane
miejsca na Ziemi, szczególnie cenne pod względem różnorodności biologicznej • opisuje metody
pozwalające na określenie poziomu bioróżnorodności |
• analizuje wpływ różnych
czynników na kształtowanie się różnorodności biologicznej • analizuje zmiany
różnorodności gatunkowej w czasie • dowodzi istnienia trudności w określaniu liczby gatunków na świecie |
||||
20 |
Zagrożenia różnorodności
biologicznej |
• wymienia przykłady
gatunków zagrożonych wyginięciem • wymienia przykłady
gatunków wymarłych • wylicza czynniki
wpływające na stan ekosystemów |
• podaje przykłady
działalności człowieka przyczyniającej się do spadku różnorodności
biologicznej • wymienia miejsca
najbardziej narażone na zanik różnorodności biologicznej • podaje przykłady gatunków
inwazyjnych |
• omawia przyczyny
wymierania gatunków • wskazuje działalność
człowieka jako przyczynę spadku różnorodności biologicznej • wyjaśnia przyczyny
zanikania różnorodności biologicznej na świecie • analizuje wpływ rolnictwa
na zachowanie różnorodności biologicznej • ocenia skutki wyginięcia
gatunków zwornikowych |
• dowodzi istnienia różnic
pomiędzy współczesnym wymieraniem gatunków a poprzednimi wymieraniami • przewiduje skutki
osuszania obszarów podmokłych • omawia wpływ gatunków obcych, w tym inwazyjnych, na ekosystemy |
|||||
21 |
Motywy i koncepcje ochrony
przyrody |
• wymienia zadania ochrony
przyrody • wymienia motywy ochrony
przyrody |
• uzasadnia konieczność
ochrony przyrody • omawia wybrane motywy
ochrony przyrody |
• omawia motywy ochrony
przyrody • charakteryzuje koncepcje
ochrony przyrody • uzasadnia konieczność
podejmowania działań prowadzących do zachowania różnorodności biologicznej |
• podaje przykłady działań w zakresie ochrony przyrody wynikających z poszczególnych motywów ochrony przyrody |
|||||
22 |
Sposoby ochrony przyrody |
• wymienia sposoby ochrony
przyrody • wymienia cele ochrony
przyrody • podaje przykłady ochrony in situ i ex situ |
• omawia wskazany sposób
ochrony przyrody • wyjaśnia różnice pomiędzy
sposobami ochrony przyrody • podaje przykłady
sytuacji, w których niezbędna jest ochrona czynna |
• charakteryzuje sposoby
ochrony przyrody • uzasadnia różnicę między
ochroną bierną a ochroną czynną • uzasadnia konieczność
tworzenia banków nasion • podaje przykłady
gatunków, które restytuowano • podaje przykłady działań,
które dopuszcza się w przypadku ochrony częściowej |
• uzasadnia konieczność
ochrony gatunkowej • wyjaśnia, dlaczego w
stosunku do niektórych gatunków i obszarów stosowana jest ochrona ścisła, a
do innych – ochrona częściowa • wyjaśnia, czym
resystytucja różni się od reintrodukcji • ocenia skuteczność ochrony in situ i ex situ |
|||||
23 |
Ochrona przyrody w Polsce |
• wymienia formy ochrony
przyrody w Polsce • wskazuje na mapie parki
narodowe • podaje nazwy parków
narodowych i krajobrazowych położonych najbliżej miejsca zamieszkania • wymienia po pięć nazw
zwierząt, roślin i grzybów podlegających w Polsce ochronie gatunkowej • podaje przykłady działań
podejmowanych w ramach ochrony czynnej |
• omawia formy ochrony
obszarowej przyjęte w Polsce • wyjaśnia różnice pomiędzy
formami ochrony indywidualnej • rozpoznaje na ilustracji
lub fotografii omawiane wcześniej rośliny, zwierzęta i grzyby podlegające
ochronie gatunkowej • wskazuje przykłady
chronionych gatunków roślin i zwierząt występujących w najbliższej okolicy |
• wyjaśnia rolę
poszczególnych form ochrony przyrody • charakteryzuje park narodowy
położony najbliżej miejsca zamieszkania • klasyfikuje rezerwaty
przyrody ze względu na przedmiot ochrony i typ ekosystemu • wymienia działania
zakazane i dozwolone na obszarach podlegających ochronie |
• wyjaśnia znaczenie otulin
tworzonych wokół parków narodowych • klasyfikuje parki
narodowe według daty założenia lub wielkości |
|||||
24 |
Międzynarodowe formy
ochrony przyrody |
• wymienia międzynarodowe
formy ochrony przyrody • charakteryzuje rezerwat
biosfery jako międzynarodową formę ochrony przyrody |
• wylicza parki narodowe w
Polsce uznane za rezerwaty biosfery • definiuje pojęcie zrównoważony rozwój • omawia działalność
organizacji zajmujących się ochroną przyrody |
• określa znaczenie Agendy 21 • wyjaśnia, na czym polega
zrównoważony rozwój • podaje przykłady
międzynarodowych inicjatyw w zakresie ochrony przyrody • charakteryzuje parki
narodowe w Polsce uznane za rezerwaty biosfery • rozróżnia typy obszarów
sieci Natura 2000 • formułuje sądy dotyczące
zasad zrównoważonego rozwoju oraz sposobów i możliwości wdrażania tych zasad |
• określa znaczenie
konwencji: ramsarskiej, CITES, bońskiej w ochronie przyrody • uzasadnia konieczność
globalnej ochrony przyrody • ocenia znaczenie projektu
Natura 2000 • ocenia działalność
organizacji zajmujących się ochroną przyrody • ocenia stopień realizacji postulatów zrównoważonego rozwoju na świecie i w kraju |
|||||
*wymagania
edukacyjne zawierają szczegółowy wykaz
wiadomości i umiejętności, które uczeń powinien opanować po omówieniu
poszczególnych lekcji z podręcznika Biologia
na czasie – zakres podstawowy. Jest on niezastąpiony przy obiektywnej
ocenie postępów ucznia w nauce.
*Źródło: Wydawnictwo Nowa Era