Wymagania edukacyjne: Oblicza geografii, zakres podstawowy –
klasa I a, c, d/e, f
rok szkolny 2018/2019
Poziom wymagań (oceny) |
||||||
Nr lekcji
|
Temat lekcji
|
Konieczny (dopuszczający) |
Podstawowy (dostateczny) |
Rozszerzający (dobry) |
Dopełniający (bardzo dobry) |
Wykraczający (celujący) |
MAPA ŚWIATA |
||||||
1. |
Lekcja organizacyjna. Przedstawienie
przedmiotowego systemu oceniania oraz wstępna diagnoza wiedzy i umiejętności
uczniów |
|||||
2. |
Zmiany na mapie politycznej świata |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: państwo, integracja,dezintegracja · wskazuje
na mapie politycznej świata wybrane państwa i ich stolice · wymienia
przykłady największych i najmniejszych państw pod względem powierzchni i
liczby ludności · wymienia
nazwy państw powstałych w Europie po 1989 r. · wymienia
nazwy państw sąsiadujących z Polską · wymienia
nazwy województw Polski |
Uczeń poprawnie: · wymienia
elementy państwa · wyjaśnia
różnicę między enklawą a eksklawą · wskazuje
na mapie politycznej świata przykłady enklaw i eksklaw · porównuje
powierzchnię państw na podstawie danych statystycznych · wymienia
nazwy kontynentów objętych procesem dekolonizacji · podaje
przyczyny dekolonizacji · wymienia
przykłady terytoriów zależnych · podaje
przyczyny procesów integracji i dezintegracji państw · wymienia
regiony świata, w których zachodzą procesy integracji i dezintegracji · opisuje
położenie i granice Polski · opisuje
podział administracyjny Polski |
Uczeń poprawnie: · opisuje
zmiany na mapie politycznej świata w różnych okresach historycznych · opisuje
skutki dekolonizacji · analizuje
mapę polityczną świata · opisuje
zmiany na mapie politycznej świata po 1989 r. oraz następstwa tych zmian · opisuje
na podstawie mapy Polski i danych statystycznych zmiany granic Polski po 1945
r. |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
kształtowanie się aktualnego podziału politycznego od okresu wielkich odkryć
geograficznych przez kolonializm po proces dekolonizacji · opisuje
ustroje polityczne na świecie · wyjaśnia
gospodarcze, społeczne oraz polityczne skutki integracji i dezintegracji w
skali lokalnej, regionalnej i globalnej · wykazuje
korzyści wynikające z położenia geograficznego Polski |
Uczeń poprawnie: · analizuje
przyczyny integracji i dezintegracji państw · uzasadnia,
dlaczego niektóre kraje ulegają rozpadowi politycznemu · ocenia
znaczenie położenia geopolitycznego Polski w Europie i na świecie |
LUDNOŚĆ I URBANIZACJA |
||||||
3,
|
Liczba ludności świata i jej zmiany
|
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: demografia,
przyrost naturalny, eksplozja demograficzna · wymienia
czynniki wzrostu liczby ludności na świecie · wymienia
nazwy najludniejszych kontynentów i wskazuje te kontynenty na mapie
świata · wymienia
nazwy krajów o wysokim i niskim przyroście naturalnym · odczytuje
z wykresu wartość współczynników: urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego w
Polsce |
Uczeń poprawnie: · opisuje
na podstawie danych statystycznych zmiany liczby ludności na poszczególnych
kontynentach · opisuje
czynniki wpływające na zmiany liczby ludności na świecie · odczytuje
z mapy tematycznej zróżnicowanie współczynnika przyrostu naturalnego na
świecie · wymienia
czynniki wpływające na eksplozję demograficzną · analizuje
wykres przedstawiający model przejścia demograficznego · opisuje
na podstawie wykresu i danych statystycznych zmiany liczby ludności w
Polsce po 1946 r. |
Uczeń poprawnie: · oblicza
współczynnik przyrostu naturalnego · wykazuje
przyczyny zmian współczynnika przyrostu naturalnego na świecie · porównuje
na podstawie danych statystycznych wartość współczynnika przyrostu
naturalnego w krajach słabo i wysoko rozwiniętych · charakteryzuje
fazy przejścia demograficznego i epidemiologicznego na przykładach z
całego świata · wymienia
czynniki wpływające na niską wartość przyrostu naturalnego w Polsce |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
przyczyny dysproporcji między wartością współczynnika przyrostu naturalnego w
krajach wysoko i słabo rozwiniętych gospodarczo · analizuje
skutki eksplozji demograficznej · analizuje
skutki ujemnego przyrostu naturalnego w krajach wysoko rozwiniętych · opisuje
cechy społeczeństw w różnych fazach przejścia demograficznego na
wybranych przykładach · analizuje
model przejścia epidemiologicznego na wybranych przykładach · ukazuje
zmiany liczby ludności w Polsce |
Uczeń poprawnie: · prognozuje
zmiany liczby ludności na świecie · przewiduje
skutki wzrostu liczby ludności na świecie · formułuje
wnioski na podstawie analizy diagramu ilustrującego zmiany współczynnika
przyrostu naturalnego w Polsce w wybranych latach |
4 |
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: struktura
demograficzna, struktura
zatrudnienia · wymienia
cechy struktury demograficznej · wymienia
państwa o różnej średniej długości trwania życia na świecie oraz wskazuje je
na mapie · odczytuje
dane z piramidy wieku i płci · definiuje
bezrobocie |
· opisuje
strukturę wieku i płci na podstawie danych statystycznych oraz piramidy wieku
i płci na wybranych przykładach · odczytuje
z mapy średnią długość trwania życia na świecie · omawia
przyczyny wzrostu średniej długości trwania życia w Europie · omawia
przyczyny starzenia się społeczeństw · charakteryzuje
na podstawie piramidy wieku cechy społeczeństwa młodego i starego · charakteryzuje
strukturę zatrudnienia ludności w wybranych krajach · omawia
przyczyny bezrobocia na wybranych przykładach |
· wymienia
skutki starzenia się społeczeństw · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania współczynnika feminizacji i maskulinizacji
w krajach słabo i wysoko rozwiniętych gospodarczo · analizuje
piramidę wieku i płci ludności Polsku · porównuje
strukturę zatrudnienia w wybranych krajach świata na podstawie danych
statystycznych i wykresu · wyjaśnia
przyczyny różnych rodzajów bezrobocia |
· interpretuje
piramidę wieku i płci społeczeństwa młodego (rozwojowego), zastojowego
i starego (regresywnego) · wykazuje
zależność pomiędzy strukturą płci a wiekiem społeczeństwa · porównuje
strukturę demograficzną Polski ze strukturą demograficzną wybranych krajów
świata · wykazuje
zależność struktury zatrudnienia od poziomu gospodarczego państw · wymienia
społeczne i ekonomiczne skutki bezrobocia na świecie · wyjaśnia,
na czym polegają zmiany zachodzące na rynku pracy w skali globalnej
i regionalnej, wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii
informacyjno-komunikacyjnych
|
· analizuje
konsekwencje struktury wieku w społeczeństwach odznaczających się
wysokim i niskim odsetkiem dzieci i młodzieży · wymienia
sposoby przeciwdziałania bezrobociu na świecie · uzasadnia
konieczność dostosowania kwalifikacji zawodowych do zmieniających się potrzeb
gospodarki w Europie i w Polsce |
5,
|
Rozmieszczenie ludności na świecie |
· wyjaśnia
znaczenie terminu gęstość zaludnienia · wymienia
nazwy obszarów o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia na
świecie i wskazuje te obszary na mapie · wymienia
na podstawie mapy bariery osadnicze na świecie · odczytuje
z danych statystycznych gęstość zaludnienia na kontynentach |
· omawia
czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności na wybranych przykładach · omawia
na podstawie mapy gęstości zaludnienia zróżnicowanie rozmieszczenia ludności
na świecie · wyróżnia
i charakteryzuje obszary o optymalnych i trudnych warunkach do zamieszkania
w skali globalnej i regionalnej · opisuje
na podstawie mapy rozmieszczenie ludności w Polsce |
· porównuje
gęstość zaludnienia w krajach słabo i wysoko rozwiniętych gospodarczo · oblicza
wskaźnik gęstości zaludnienia · porównuje
wartość gęstości zaludnienia w wybranych krajach · opisuje
geograficzne czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności w Polsce
|
· wykazuje
wpływ barier osadniczych na rozmieszczenie ludności na świecie · wykazuje
zależność pomiędzy liczbą ludności a poziomem rozwoju gospodarczego na danym
obszarze |
· formułuje
prawidłowości rządzące rozmieszczeniem ludności na świecie · analizuje
skutki dużej lub małej gęstości zaludnienia w krajach słabo i wysoko
rozwiniętych gospodarczo |
6,
|
Migracje na świecie |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: migracja, emigracja,imigracja, reemigracja, saldo migracji · wymienia
czynniki migracji na świecie · wymienia
przyczyny migracji zagranicznych Polaków · wymienia
nazwy krajów, do których migrują Polacy, i wskazuje te kraje na mapie |
· klasyfikuje
migracje i podaje ich przyczyny · odczytuje
z wykresu saldo migracji w wybranych krajach świata · wyjaśnia
przyczyny ujemnego salda migracji ludności w wybranych
krajach · opisuje
główne kierunki migracji na świecie |
· porównuje
saldo migracji w wybranych krajach · oblicza
współczynnik przyrostu rzeczywistego · opisuje
wpływ ruchów migracyjnych na zmiany liczby ludności na świecie |
· charakteryzuje
współczesne kierunki emigracji Polaków · charakteryzuje
czynniki wpływające na atrakcyjność niektórych państw dla imigrantów · opisuje
pozytywne i negatywne skutki migracji zagranicznych |
· analizuje
główne kierunki migracji we współczesnym świecie · ocenia
skutki migracji zagranicznych |
7,
|
Zróżnicowanie ludności świata. Kręgi
kulturowe |
· wymienia
główne i mieszane odmiany ludzkie i wskazuje rozmieszczenie ich
przedstawicieli na mapie · wymienia
główne rodziny i grupy językowe na świecie · wymienia
główne religie na świecie · wyjaśnia
znaczenie terminumniejszość narodowa · wymienia
mniejszości narodowe żyjące w Polsce |
· wyjaśnia
przyczyny kulturowego zróżnicowania ludności na świecie · opisuje
na podstawie danych statystycznych strukturę wyznaniową na świecie · opisuje
na podstawie mapy zróżnicowanie językowe ludności świata · opisuje
na podstawie mapy kręgi cywilizacyjne na świecie · wymienia
nazwy regionów zamieszkiwanych przez mniejszości narodowe w Polsce i wskazuje
te regiony na mapie |
· charakteryzuje
na podstawie mapy zróżnicowanie odmian ludzkich · charakteryzuje
różnice między poszczególnymi kręgami kulturowymi na świecie · analizuje
zróżnicowanie kulturowe ludności Polski
|
· podaje
konsekwencje występowania wielu odmian ludzkich oraz dużego zróżnicowania
etnicznego na świecie · wyjaśnia
znaczenie kultury i tradycji regionalnych w procesie różnicowania
się regionów pod względem rozwoju społeczno- · wyjaśnia
rolę tradycji w rozwoju przedsiębiorczości w państwach Azji
Południowo-Wschodniej |
· podaje
przykłady działań, które mogłyby ograniczyć negatywne przejawy zróżnicowania
rasowego, językowego i religijnego na świecie |
8,
|
Osadnictwo |
· wymienia
rodzaje jednostek osadniczych · wyjaśnia
znaczenie terminów: miasto, wieś · wymienia
funkcje miast na świecie · wskazuje
na mapie świata i Polski największe miasta · wymienia
kryteria wyróżniania miast w Polsce |
· wyjaśnia
różnicę między miastem a wsią · podaje
przykłady typowych form osadnictwa wiejskiego · opisuje
czynniki miastotwórcze i funkcje miast · opisuje
na podstawie fotografii typy fizjonomiczne przykładowych miast świata · wymienia
na podstawie mapy miasta w Polsce liczące powyżej 200 tysięcy mieszkańców |
· opisuje
typy form osadnictwa wiejskiego · opisuje
zmiany w funkcji obszarów wiejskich na wybranych przykładach (np. w Unii
Europejskiej, w regionach turystycznych, w państwach rozwijających
się) · porównuje
miasta typowe dla poszczególnych regionów świata · wymienia
przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia miast w Polsce |
· ocenia
pozytywne i negatywne skutki życia w mieście · podaje
przykłady typów miast odznaczających się podobnymi elementami
architektonicznym i układem przestrzennym · opisuje
kryteria wyróżniania miast w Polsce |
· wyjaśnia
szanse i zagrożenia dla środowiska przyrodniczego i mieszkańców
poszczególnych regionów wynikające z procesów przemian zachodzących na
terenach wiejskich
|
9 |
Urbanizacja na świecie |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji, zespoły miejskie · wymienia
płaszczyzny urbanizacji · wymienia
czynniki mające wpływ na intensywność urbanizacji · odczytuje
na podstawie danych statystycznych wskaźniki urbanizacji w wybranych
krajach świata · wymienia
nazwy najlepiej i najsłabiej zurbanizowanych województw w Polsce |
· opisuje
przyczyny urbanizacji na świecie · wymienia
typy aglomeracji miejskich · wyjaśnia
zróżnicowanie procesów urbanizacji na świecie · wyjaśnia
proces dezurbanizacji · wskazuje
na mapie świata obszary najsilniej i najsłabiej zurbanizowane oraz największe
zespoły miejskie · wymienia
fazy urbanizacji
|
· opisuje
fazy urbanizacji · porównuje
i opisuje wskaźniki urbanizacji na świecie i w wybranych
regionach · opisuje
procesy tworzenia się aglomeracji miejskich oraz ich formy · wykazuje
różnice między aglomeracją monocentryczną a policentryczną · opisuje
przyczyny powstawania dzielnic nędzy w krajach słabo rozwiniętych
gospodarczo |
· wykazuje
przyczyny i skutki ekspansji przestrzennej wielkich metropolii świata · charakteryzuje
proces suburbanizacji i reurbanizacji w Polsce · wyjaśnia
przyczyny powstawania dzielnic nędzy, wzrostu przestępczości, degradacji
środowiska przyrodniczego i problemów komunikacyjnych w dużych miastach
|
· identyfikuje
i wyjaśnia procesy wzrostu liczby ludności oraz ekspansji przestrzennej
wielkich metropolii świata · proponuje
działania, które mogą poprawić jakość życia mieszkańców w dzielnicach nędzy
(slumsach, fawelach) |
10 |
Lekcja powtórzeniowa |
|||||
11 |
Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Mapa świata oraz Ludność i urbanizacja |
|||||
GLOBALNA GOSPODARKA |
||||||
12.09.2016 |
Czynniki rozwoju rolnictwa |
Uczeń poprawnie: · wymienia
nazwy obszarów o korzystnych czynnikach rozwoju rolnictwa i wskazuje te
obszary na mapie świata · wymienia
czynniki ograniczające rozwój rolnictwa · wyjaśnia
znaczenie terminów:struktura
użytkowania ziemi,monokultura, rolnictwo towarowe, rolnictwo samozaopatrzeniowe |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie rolnictwa · opisuje
na podstawie map warunki przyrodnicze rozwoju rolnictwa na świecie · wymienia
pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa · wyróżnia
na podstawie danych statystycznych i wykresu główne cechy struktury
użytkowania ziemi · opisuje
na podstawie danych statystycznych poziom mechanizacji rolnictwa
w wybranych krajach świata · wymienia
cechy rolnictwa ekstensywnego i intensywnego |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
przyczyny przestrzennego zróżnicowania rolnictwa na świecie · porównuje
cechy rolnictwa intensywnego i ekstensywnego na wybranych przykładach · oblicza
wielkość plonów na wybranych przykładach |
Uczeń poprawnie: · ocenia
wpływ wybranych czynników przyrodniczych i społeczno-gospodarczych na
zmiany struktury użytkowania ziemi · wykazuje
pozytywne i negatywne skutki rolnictwa uprzemysłowionego · analizuje
przestrzenne rozmieszczenie sposobów gospodarowania na świecie
i w wybranych regionach |
Uczeń poprawnie: · wykazuje
na wybranych przykładach zależność poziomu produkcji rolnej od warunków
pozaprzyrodniczych · porównuje
warunki rozwoju rolnictwa w Polsce z warunkami rozwoju rolnictwa w
krajach Unii Europejskiej i formułuje wnioski |
13 |
Główne obszary upraw
|
· wymienia
nazwy głównych roślin uprawnych na świecie · wymienia
czynniki warunkujące rozmieszczenie upraw na świecie · wymienia
główne uprawy w Polsce |
· klasyfikuje
rośliny uprawne · podaje
przyczyny zróżnicowania w rozmieszczeniu obszarów upraw wybranych roślin · wymienia
nazwy obszarów upraw wybranych roślin i wskazuje te obszary na mapie
świata · wymienia
największych producentów wybranych roślin · wyjaśnia
znaczenie roślin zbożowych i przemysłowych w Polsce |
· opisuje
główne obszary upraw na świecie · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia obszarów wybranych upraw na świecie · porównuje
wielkość produkcji rolniczej w wybranych krajach świata i w Polsce
|
· uzasadnia
przyczyny zróżnicowania upraw roślin w wybranych regionach · ocenia
zmiany w strukturze zasiewów w Polsce |
· porównuje
na podstawie danych statystycznych plony i zbiory roślin uprawnych
w wybranych krajach świata i w Polsce oraz formułuje wnioski |
15 |
Chów zwierząt na świecie |
· wymienia
cele hodowli zwierząt · wymienia
główne gatunki zwierząt hodowlanych w różnych regionach świata · wymienia
przeznaczenie wybranych zwierząt hodowlanych |
· przedstawia
czynniki wpływające na hodowlę zwierząt na świecie · omawia
na podstawie wykresów pogłowie zwierząt hodowlanych na wybranych przykładach · wymienia
nazwy regionów hodowli zwierząt i wskazuje te regiony na mapie świata · opisuje
główne kierunki produkcji zwierzęcej w Polsce |
· opisuje
główne obszary chowu zwierząt na świecie · wymienia
przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia chowu na świecie · porównuje
intensywny i ekstensywny chów zwierząt · omawia
czynniki wpływające na zróżnicowanie rozmieszczenia hodowli bydła w różnych
regionach · wyjaśnia
przyczyny spadku pogłowia zwierząt hodowlanych w Polsce |
· ocenia
strukturę hodowli zwierząt na świecie · ocenia
znaczenie chowu zwierząt dla polskiej gospodarki |
· wykazuje
zależność w rozmieszczeniu chowu niektórych gatunków zwierząt
hodowlanych od warunków produkcji rolnej (przyrodniczych
i pozaprzyrodniczych) |
16,
|
Leśnictwo i gospodarka morska |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: monokultura
leśna,lesistość, rybołówstwo,rybactwo, akwakultura,marikultura · wymienia
największe kompleksy leśne na Ziemi · wymienia
funkcje lasów · wymienia
na podstawie mapy województwa o największym i najmniejszym zalesieniu
w Polsce · wymienia
na podstawie danych statystycznych nazwy państw o największych połowach
morskich · wymienia
nazwy portów rybackich w Polsce |
· przedstawia
gospodarcze wykorzystanie lasów · wymienia
różnice między rabunkową a racjonalną gospodarką leśną · wymienia
kraje na świecie o zróżnicowanej lesistości · opisuje
na podstawie mapy rozmieszczenie głównych kompleksów leśnych w Polsce · przedstawia
podział obszarów morskich na świecie · wymienia
przykłady wykorzystania oceanu światowego · opisuje
na podstawie mapy obszary połowów morskich · porównuje
na podstawie danych statystycznych wielkość połowów morskich w Polsce z
innymi krajami |
· charakteryzuje
racjonalną gospodarkę leśną na wybranych przykładach · charakteryzuje
kierunki zmian w powierzchni lasów na świecie (w wyniku wylesiania
i zalesiania) · omawia
problemy gospodarki leśnej w Polsce · charakteryzuje
cechy gospodarki morskiej · porównuje
udział oceanów w światowych połowach · omawia
problemy gospodarki morskiej w Polsce
|
· analizuje
skutki nieracjonalnej gospodarki leśnej na świecie i w Polsce · podaje
przykłady pozytywnego i negatywnego gospodarowania zasobami leśnymi · wykazuje
przyczyny rabunkowej gospodarki leśnej na wybranych przykładach · analizuje
zagrożenia wynikające ze zbyt intensywnej eksploatacji zasobów morskich |
· uzasadnia
potrzebę ochrony zasobów leśnych oraz formułuje wnioski · uzasadnia
potrzebę współdziałania państw w zakresie ochrony zasobów morskich |
17
|
Rozwój i znaczenie przemysłu
|
· wymienia
sekcje i działy przemysłu · wymienia
funkcje przemysłu · wymienia
przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki lokalizacji przemysłu · wymienia
najlepiej rozwijające się działy produkcji przemysłowej w Polsce · wyjaśnia
znaczenie terminów: okręg
przemysłowy,ośrodek przemysłowy · wymienia
na podstawie mapy nazwy okręgów przemysłowych na świecie |
· przedstawia
znaczenie przemysłu · omawia
na wybranych przykładach czynniki lokalizacji przemysłu · wymienia
na podstawie danych statystycznych i wskazuje na mapie świata kraje o
największej produkcji przemysłowej w wybranych dziedzinach · charakteryzuje
na podstawie wykresu udział przemysłu w tworzeniu PKB w wybranych krajach · przedstawia
na podstawie danych statystycznych i wykresu strukturę produkcji
przemysłowej w Polsce · charakteryzuje
cechy okręgu przemysłowego · wymienia
rodzaje okręgów przemysłowych na świecie i lokalizuje je na mapie |
· omawia
różnice między przymusową, związaną i swobodną lokalizacją przemysłu · podaje
przykłady lokalizacji przymusowej, związanej i swobodnej · charakteryzuje
rewolucje przemysłowe · wyjaśnia
przyczyny zmian zachodzących w polskim przemyśle w ostatnim 30-leciu · charakteryzuje
na podstawie mapy czynniki lokalizacji wybranych okręgów przemysłowych · omawia
strukturę gałęziową przemysłu w wybranych okręgach |
· wyjaśnia
związki między lokalizacją przemysłu a warunkami naturalnymi, rynkiem
zbytu, szlakami komunikacyjnymi i potencjałem ludzkim · analizuje
przyczyny prywatyzacji i restrukturyzacji przemysłu w Polsce · wyjaśnia
udział i znaczenie inwestycji zagranicznych w Polsce · wymienia
pozytywne i negatywne skutki koncentracji przemysłu |
· ocenia
skutki procesu restrukturyzacji i modernizacji przemysłu na świecie
i w Polsce · ocenia
politykę państw wysoko rozwiniętych gospodarczo dotyczącą restrukturyzacji
okręgów przemysłowych |
18 |
Przemysł wysokiej technologii na świecie |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: restrukturyzacja
przemysłu, modernizacja
przemysłu, deglomeracja
przemysłu · wymienia
branże przemysłu high-tech · wymienia
na podstawie mapy regiony, w których rozwija się przemysł high-tech |
· wymienia
cechy restrukturyzacji i modernizacji przemysłu · przedstawia
cechy przemysłu wysokiej technologii · wymienia
czynniki lokalizacji przemysłu high-tech · opisuje
rozmieszczenie ośrodków high-tech na świecie |
· charakteryzuje
formy przestrzenne przemysłu high- · charakteryzuje
wybrany ośrodek high-tech · wymienia
przykłady najszybciej rozwijających się gałęzi nowoczesnego przemysłu |
· analizuje
na podstawie mapy udział produktów wysokiej technologii w eksporcie artykułów
przemysłowych w wybranych krajach · opisuje
wpływ przemysłu wysokich technologii na rozwój gospodarczy państw |
· uzasadnia
korzyści wynikające z rozwijania nowoczesnych gałęzi przemysłu |
19.
20.
|
Energetyka na świecie
Energetyka
w Polsce |
· wymienia
źródła energii na świecie · wymienia
surowce energetyczne · wymienia
największych producentów surowców energetycznych · wymienia
główne surowce energetyczne w Polsce · wymienia
typy elektrowni · wymienia
odnawialne źródła energii · wymienia
nazwy różnych typów elektrowni w Polsce |
· przedstawia
na podstawie mapy rozmieszczenie surowców energetycznych na świecie · opisuje
znaczenie surowców energetycznych · wymienia
nazwę organizacji skupiającej największych eksporterów ropy naftowej · odczytuje
z wykresu zmiany w bilansie energetycznym świata · odczytuje
na podstawie wykresów udział wybranych krajów w światowej produkcji energii
elektrycznej · lokalizuje
na mapie surowce energetyczne w Polsce · wymienia
zalety i wady różnych rodzajów elektrowni · wymienia
i lokalizuje na mapie obszary występowania różnych typów elektrowni · wyjaśnia
znaczenie odnawialnych źródeł energii elektrycznej dla gospodarki · lokalizuje
na mapie Polski elektrownie cieplne i wodne |
· wymienia
czynniki wpływające na strukturę energii w danym kraju · analizuje
bilans energetyczny świata · wyjaśnia
twierdzenie, że ropa naftowa rządzi światem · analizuje
strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce · wykazuje
korzyści z wykorzystywania niekonwencjonalnych źródeł energii |
· wymienia
skutki eksploatacji i wykorzystywania tradycyjnych surowców
energetycznych · charakteryzuje
i ocenia zróżnicowanie i zmiany struktury wykorzystania surowców
energetycznych na świecie · ocenia
zjawisko uzależnienia produkcji energii na świecie od źródeł zaopatrzenia
surowców nieodnawialnych · ocenia
pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki atomowej · przedstawia
problemy przemysłu energetycznego w Polsce |
· prognozuje
zmiany w bilansie energetycznym świata do 2050 r. · uzasadnia
konieczność racjonalnej gospodarki surowcami energetycznymi i energią · ocenia
możliwości wykorzystania w Polsce źródeł energii odnawialnej |
21 |
Komunikacja |
· wyjaśnia
znaczenie usług · wymienia
rodzaje usług · wymienia
działy komunikacji · klasyfikuje
rodzaje transportu · wyjaśnia
znaczenie terminuinfrastruktura
transportowa · wymienia
czynniki rozwoju transportu · wymienia
na podstawie mapy nazwy głównych portów morskich oraz wskazuje główne szlaki
transportu morskiego · wymienia
na podstawie mapy nazwy regionów o największej gęstości dróg kołowych na
świecie |
· wyjaśnia
znaczenie usług we współczesnej gospodarce · wykazuje
znaczenie transportu · opisuje
zróżnicowanie sieci transportowej na świecie · opisuje
działy łączności · opisuje
znaczenie poszczególnych rodzajów transportu lądowego na świecie · opisuje
na podstawie mapy przestrzenne zróżnicowanie gęstości sieci dróg kołowych
i sieci kolejowej na świecie · opisuje
znaczenie transportu wodnego i lotniczego |
· ocenia
rolę nowoczesnych usług komunikacyjnych w funkcjonowaniu gospodarki
i w życiu codziennym · opisuje
na podstawie wykresu dostęp do internetu w wybranych krajach świata · wyjaśnia
przyczyny, które zadecydowały o stanie sieci transportowej w poszczególnych
państwach, · charakteryzuje
wady i zalety różnych rodzajów transportu · omawia
znaczenie nowoczesnych terminali w rozwoju regionów |
· wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania udziału sektora usług w tworzeniu dochodu narodowego
na świecie · omawia
zmiany zachodzące w kierunkach i natężeniu ruchu osób i towarów na
świecie i w wybranych regionach |
· uzasadnia,
że zatrudnienie w usługach jest jednym z mierników poziomu rozwoju
gospodarczego · wyjaśnia
znaczenie łączności w funkcjonowaniu polskiej gospodarki · charakteryzuje
główne problemy transportu w Polsce |
22
23. 24.
|
Rozwój turystyki na świecie Turystyka w Polsce Atrakcje
turystyczne Polski i Świata |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: turystyka, walory
turystyczne infrastruktura
turystyczna · wymienia
rodzaje turystyki · wymienia
przyczyny rozwoju turystyki |
· wyjaśnia
znaczenie turystyki w gospodarce państw świata · klasyfikuje
turystykę wg różnych kryteriów · charakteryzuje
rodzaje turystyki · wymienia
nazwy regionów o wysokich walorach turystycznych i wskazuje te regiony
na mapie |
· charakteryzuje
wybrane obszary intensywnie zagospodarowane turystycznie · identyfikuje
pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki dla gospodarki
i środowiska przyrodniczego |
· opisuje
atrakcje turystyczne wybranych regionów świata · wyjaśnia
przyczyny zmian kierunków wyjazdów turystycznych Polaków · ocenia
atrakcyjność turystyczną Polski |
· wykazuje
potrzebę ochrony walorów turystycznych · opisuje
turystykę jako źródło dochodu ludności |
25 |
Lekcja powtórzeniowa |
|||||
26 |
Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Globalna gospodarka |
|||||
GLOBALNE PROBLEMY |
||||||
27 |
Dysproporcje w rozwoju ekonomicznym
państw |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminuprodukt krajowy brutto
(PKB) · wymienia
przyczyny dysproporcji w rozwoju społeczno-gospodarczym świata · odczytuje
z tabeli wybrane wskaźniki społeczno- · wymienia
i wskazuje na mapie politycznej świata przykłady państw wysoko, średnio i
słabo rozwiniętych gospodarczo · wyróżnia
na podstawie mapy regiony bogate i biedne |
Uczeń poprawnie: · opisuje
wskaźniki społeczno- · porównuje
na podstawie mapy i danych statystycznych produkt krajowy brutto na
1 mieszkańca w wybranych krajach · charakteryzuje
wskaźnik rozwoju społecznego (HDI) · odczytuje
z mapy zróżnicowanie wskaźnika HDI w wybranych krajach · opisuje
cechy krajów o różnym poziomie rozwoju na wybranych przykładach · określa
na podstawie mapy i danych statystycznych, które regiony zalicza się do
bogatej Północy, a które – do biednego Południa |
Uczeń poprawnie: · klasyfikuje
państwa na podstawie analizy wskaźników społeczno-gospodarczych · opisuje
skutki nierównomiernego rozwoju państw |
Uczeń poprawnie: · porównuje
wybrane kraje świata pod względem wartości PKB na 1 mieszkańca (tys. USD)
oraz wskaźnika HDI · dostrzega
zależności między wartością wskaźnika PKB i HDI · analizuje
działania bogatych państw i organizacji międzynarodowych mające na celu
zniwelowanie różnic pomiędzy najbogatszymi i najbiedniejszymi krajami |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
przyczyny dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno- · proponuje
sposoby zmniejszenia nierówności w rozwoju społeczno- |
28 |
Wyżywienie na świecie |
· wymienia
czynniki wpływające na nierównomierny dostęp do żywności · wymienia
na podstawie mapy kraje o niedoborze i nadprodukcji żywności |
· opisuje
przyczyny głodu i niedożywienia · odczytuje
z wykresu strukturę niedożywienia w wybranych regionach świata · wskazuje
na mapie regiony głodu i niedożywienia na świecie · wymienia
nazwy organizacji międzynarodowych zajmujących się pomocą dla regionów, w
których występuje zjawisko głodu |
· opisuje
poziomy wyżywienia na świecie · wyjaśnia,
z czego wynikają różnice w wielkości i strukturze spożycia żywności na
świecie · wyjaśnia
przyczyny otyłości na świecie · wyjaśnia,
na czym polegała zielona rewolucja |
· wykazuje
zależność poziomu wyżywienia ludności od warunków produkcji rolnej · analizuje
skutki głodu i niedożywienia na świecie · wyjaśnia
skutki zielonej rewolucji · wyjaśnia
skutki otyłości jako choroby cywilizacyjnej |
· ocenia
i projektuje różne formy pomocy krajów i organizacji pozarządowych
państwom oraz regionom dotkniętym głodem · ocenia
skuteczność działań organizacji międzynarodowych zajmujących się pomocą dla
regionów dotkniętych głodem |
29 |
Globalizacja. Przyczyny i skutki |
· wyjaśnia
znaczenie terminuglobalizacja · wymienia
przyczyny globalizacji · wymienia
płaszczyzny globalizacji |
· wymienia
przykłady procesów globalizacji · wymienia
korzyści wynikające z rozwoju procesu globalizacji · wymienia
nazwy największych korporacji na świecie |
· opisuje
procesy globalizacji na świecie i ich wpływ na rozwój regionalny i lokalny · charakteryzuje
wielkie korporacje i ich rolę w procesie globalizacji |
· omawia
pozytywne i negatywne skutki procesu globalizacji · podaje
i analizuje przyczyny sprzeciwu wobec globalizacji
|
· analizuje
korzyści, jakie osiągają kraje średnio i słabo rozwinięte gospodarczo
z lokalizacji filii międzynarodowych koncernów na ich terenie · uzasadnia
na dowolnych przykładach, że Polska jest objęta procesem globalizacji |
30 |
Współpraca międzynarodowa. Organizacje
międzynarodowe |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: integracja
międzynarodowa, handel
zagraniczny, import, eksport,bilans handlu zagranicznego · wymienia
płaszczyzny integracji międzynarodowej · wymienia
na podstawie mapy nazwy organizacji międzynarodowych |
· opisuje
cele integracji w skali globalnej i regionalnej · wyjaśnia
znaczenie handlu międzynarodowego · wyjaśnia,
co składa się na bilans handlu zagranicznego · wymienia
na podstawie diagramów głównych światowych eksporterów i importerów · wymienia
na podstawie mapy nazwy euroregionów na obszarach przygranicznych Polski |
· przedstawia
korzyści wynikające ze współpracy międzynarodowej · analizuje
znaczenie ONZ · charakteryzuje
organizacje międzynarodowe, których członkiem jest Polska · wymienia
nazwy euroregionów na obszarach przygranicznych Polski |
· wyjaśnia
znaczenie współpracy międzynarodowej na szczeblu krajowym i regionalnym · wyjaśnia
na wybranych przykładach przyczyny procesów integracyjnych i ich skutki
gospodarcze, społeczne i polityczne · analizuje
pozytywne i negatywne skutki integracji europejskiej
|
· uzasadnia,
że integracja polityczna i gospodarcza jest korzystna dla krajów zrzeszonych
w poszczególnych organizacjach |
31 |
Konflikty zbrojne. Terroryzm |
· wyjaśnia
znaczenie terminuterroryzm · wymienia
źródła konfliktów na świecie · podaje
przykłady wybranych konfliktów zbrojnych |
· opisuje
przyczyny konfliktów zbrojnych · wskazuje
na mapie świata najważniejsze obszary konfliktów zbrojnych i zamachów
terrorystycznych |
· opisuje
miejsce i charakter wybranych zamachów terrorystycznych w XXI w. · wyjaśnia
skutki terroryzmu |
· wymienia
skutki konfliktów zbrojnych · opisuje
wybrany konflikt zbrojny, podając strony konfliktu, jego przebieg
i przyczyny · wyjaśnia,
w jaki sposób społeczność międzynarodowa może zapobiec istniejącym lub
potencjalnym konfliktom zbrojnym |
Uczeń poprawnie: · ocenia
i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych
państwom i regionom dotkniętym konfliktami zbrojnymi |
|
|
|||||
32 |
Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Globalne problemy |
|||||
RELACJE CZŁOWIEK – ŚRODOWISKO |
||||||
33 |
Oddziaływanie człowieka na środowisko |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: środowisko
przyrodnicze, środowisko
geograficzne, antropopresja · wymienia
przyczyny antropopresji · wymienia
nazwy obszarów o dużej antropopresji |
Uczeń poprawnie: · wymienia
przejawy antropopresji związanej z rozwojem rolnictwa · opisuje
wpływ przemysłu i transportu na środowisko przyrodnicze · wymienia
czynniki wpływające na niedobór wody na świecie |
Uczeń poprawnie: · opisuje
efekt cieplarniany i mechanizm powstawania dziury ozonowej · opisuje
przyczyny zachodzących współcześnie globalnych zmian klimatu (globalnego
ocieplenia) · charakteryzuje
obszary niedoboru i nadmiaru wody na świecie i określa przyczyny tego
zróżnicowania · wymienia
działania człowieka przyczyniające się do deficytu zasobów wody na świecie |
Uczeń poprawnie: · wymienia
skutki wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze · ocenia
rozwiązania podejmowane w skali globalnej i regionalnej zapobiegające
ocieplaniu się klimatu · projektuje
działania stosowane w sytuacjach braku lub niedoborów wody w różnych strefach
klimatycznych
|
Uczeń poprawnie: · formułuje
problemy wynikające z eksploatowania zasobów odnawialnych
i nieodnawialnych · wykazuje
na przykładach, że zbyt intensywne wykorzystanie rolnicze gleb oraz
nieumiejętne zabiegi agrotechniczne powodują w wielu częściach świata
degradację gleb, co w konsekwencji prowadzi do spadku produkcji
żywności, a w niektórych regionach świata – do głodu i ubóstwa
|
34 |
Działania na rzecz odbudowania równowagi
ekologicznej |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: ekorozwój, recykling,rekultywacja · rozróżnia
formy ochrony przyrody w Polsce · wymienia
nazwy parków narodowych w Polsce |
· przedstawia
koncepcję zrównoważonego rozwoju · charakteryzuje
filary zrównoważonego rozwoju · omawia
na podstawie wykresu działania związane z recyklingiem |
· opisuje
działania podejmowane na rzecz odbudowania równowagi ekologicznej · wymienia
nazwy międzynarodowych form ochrony przyrody |
· analizuje
etapy relacji człowiek – środowisko · proponuje
sposoby ochrony przyrody |
· przewiduje
globalne przyrodnicze i pozaprzyrodnicze skutki zakłóceń równowagi
ekologicznej · proponuje
sposoby działań na rzecz zachowania równowagi w środowisku przyrodniczym · wykazuje
na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relacje człowiek –
środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych,
zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska) |
1 |
Lekcja organizacyjna |
2 |
Zmiany na mapie politycznej świata |
3 |
Liczba ludności świata i jej zmiany |
4 |
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw |
5 |
Rozmieszczenie ludności na świecie |
6 |
Migracje na świecie |
7 |
Zróżnicowanie ludności świata. Kręgi kulturowe |
8 |
Osadnictwo |
9 |
Urbanizacja na świecie |
10 |
Ludność, osadnictwo i urbanizacja w Polsce |
11 |
Lekcja powtórzeniowa |
12 |
Sprawdzenie wiadomości z rozdziałów Mapa świata i Ludność i urbanizacja. |
13 |
Czynniki rozwoju rolnictwa |
14 |
Główne obszary upraw |
15 |
Chów zwierząt na świecie |
16 |
Leśnictwo i gospodarka morska |
17 |
Cechy rolnictwa, leśnictwa i gospodarki morskiej w Polsce |
18 |
Rozwój i znaczenie przemysłu |
19 |
Przemysł wysokiej technologii na świecie |
20 |
Energetyka na świecie |
21 |
Energetyka w Polsce |
22 |
Komunikacja |
23 |
Rozwój turystyki na świecie |
24 |
Turystyka w Polsce |
25 |
Lekcja powtórzeniowa |
26 |
Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Globalna gospodarka, Test sprawdzający – Książka Nauczyciela |
27 |
Dysproporcje w rozwoju ekonomicznym państw |
28 |
Wyżywienie na świecie |
29 |
Globalizacja. Przyczyny i skutki |
30 |
Współpraca międzynarodowa. Organizacje międzynarodowe |
31 |
Konflikty zbrojne. Terroryzm |
32 |
Lekcja powtórzeniowa |
33 |
Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Globalne problemy, Test sprawdzający – Książka Nauczyciela |
34 |
Oddziaływanie człowieka na środowisko |