Wymagania edukacyjne z geografii – zakres
rozszerzony dla klasy II b, e/d, f
na rok szkolny 2018/2019
Wymagania
edukacyjne : Oblicza geografii 1 –
zakres rozszerzony
Poziom wymagań |
|
||||||||
Nr lekcji
|
Temat Lekcji
|
konieczny |
podstawowy |
rozszerzający |
dopełniający |
wykraczający |
|
||
I. OBRAZ
ZIEMI |
|
||||||||
1. |
Lekcja
organizacyjna |
||||||||
2. |
Geografia
jako nauka |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: geografia,
środowisko geograficzne, epigeosfera · wymienia
cele badań geograficznych · wymienia
źródła informacji geograficznej |
Uczeń poprawnie: · określa
przedmiot badań geografii oraz innych nauk o Ziemi · klasyfikuje
nauki geograficzne · wymienia
sfery Ziemi oraz określa ich wzajemne oddziaływanie · wymienia
i klasyfikuje pośrednie i bezpośrednie źródła informacji geograficznej |
Uczeń poprawnie: · wykazuje
interdyscyplinarny charakter nauk geograficznych · odróżnia
przedmiot badań geografii fizycznej i społeczno- · podaje
przykłady związków geografii z innymi naukami · wymienia
sposoby pozyskiwania i przetwarzania informacji geograficznej |
Uczeń poprawnie: · podaje
przykłady praktycznego zastosowania wiedzy geograficznej · ocenia
wiarygodność i przydatność źródeł wiedzy geograficznej |
Uczeń poprawnie: · omawia
rolę systemu informacji geograficznej (GIS) w gromadzeniu, przetwarzaniu
i analizowaniu danych |
|
||
3. |
Kształt
i rozmiary Ziemi |
· przedstawia
poglądy na kształt Ziemi w starożytnej Grecji i Babilonii · podaje
ważniejsze wymiary Ziemi · posługuje
się definicjami szerokości geograficznej i długości geograficznej |
· wymienia dowody
na kulistość Ziemi · wyjaśnia
znaczenie terminuelipsoida obrotowa · wyjaśnia
różnicę między długością promienia równikowego a długością promienia
biegunowego · odczytuje
współrzędne geograficzne wybranych punktów |
· opisuje dawne i
współczesne metody pomiarowe stosowane do określania wymiarów Ziemi · odróżnia
elipsoidę od geoidy · oblicza
rozciągłość południkową i równoleżnikową obiektów w stopniach i
kilometrach |
· oblicza obwód
Ziemi metodą Eratostenesa · wymienia
przykłady zastosowań współrzędnych geograficznych praktyce |
· wyjaśnia
i opisuje metody pomiarów geodezyjnych |
|
||
4. |
Mapa jako
obraz Ziemi |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: kartografia,
mapa, skala mapy · wymienia
rodzaje skal |
· podaje różnice
między mapą a planem · wymienia
funkcje mapy · klasyfikuje
mapy ze względu na różne kryteria · przelicza
skalę liczbową na mianowaną · oblicza
odległość rzeczywistą na podstawie skali mapy |
· wyjaśnia zasady
generalizacji mapy · rozpoznaje
poszczególne rodzaje map · porównuje
i szereguje różne rodzaje skal · oblicza
skalę mapy, znając wymiary obiektów geograficznych na mapie
i w rzeczywistości |
· posługuje się
skalą polową do obliczania powierzchni · wymienia
przykłady zastosowania map o różnej treści, szczegółowości i skali · analizuje
mapy w różnej skali pod kątem stopnia generalizacji |
· wykorzystuje
skalę do rozwiązywania zadań matematyczno-geograficznych · kreśli
plan najbliższej okolicy |
|
||
5. |
Odwzorowania
kartograficzne |
· wyjaśnia
różnicę między siatką geograficzną a kartograficzną · wymienia
rodzaje odwzorowań klasycznych |
· wymienia zalety
i wady globusa z punktu widzenia jego zastosowania · wymienia
na podstawie mapy i schematów rodzaje siatek kartograficznych · wymienia
rodzaje zniekształceń |
· opisuje różne
rodzaje siatek kartograficznych i zna kryteria ich podziału · rozpoznaje
najczęściej stosowane siatki kartograficzne na podstawie układu równoleżników
i południków · wymienia
różne typy rzutów kartograficznych |
· wymienia
zastosowanie poszczególnych siatek kartograficznych w praktyce · wyjaśnia
sposób tworzenia różnych odwzorowań kartograficznych · wyjaśnia,
dlaczego na siatkach kartograficznych występują zniekształcenia |
· wyjaśnia,
w jakim celu stosuje się różne odwzorowania kartograficzne |
|
||
6. |
Przedstawianie
zjawisk na mapach |
· wymienia metody
przedstawienia rzeźby terenu na mapach · wyjaśnia
znaczenie terminów: poziomica, izolinia,
sygnatura · dokonuje
podziału metod prezentacji zjawisk na mapach na jakościowe i ilościowe |
· opisuje
ilościowe i jakościowe metody prezentacji zjawisk na mapach · wyszukuje
w atlasie przykłady różnych graficznych metod prezentacji zjawisk geograficznych
na mapach |
· podaje
przykłady zastosowania ilościowych i jakościowych metod prezentacji na mapach · dobiera
właściwą metodę do zaprezentowania zjawiska na mapie · wyjaśnia
różnicę między kartogramem a kartodiagramem |
· porównuje
ilościowe i jakościowe metody prezentacji zjawisk na mapach · wyjaśnia,
na czym polega metoda interpolacji polowej |
· wykonuje prostą
interpolację · podaje
przykłady praktycznego zastosowania cyfrowej metody prezentacji zjawisk GIS |
|
||
7. |
Inne
sposoby prezentacji danych o przestrzeni geograficznej |
· wymienia
sposoby prezentacji geograficznej · odczytuje
informacje ze szkicu terenu · wymienia
różnice między wykresem a diagramem |
· wymienia
rodzaje diagramów słupkowych · odczytuje
dane statystyczne z wykresów słupkowych, liniowych oraz diagramów
kołowych · odczytuje dane z tabel
statystycznych
|
· wyjaśnia
specyfikę diagramu złożonego · interpretuje
zjawiska geograficzne przedstawione na wykresach i diagramach · podaje
przykłady wykorzystania diagramów strukturalnych |
· dobiera typ
wykresu do prezentacji elementów środowiska przyrodniczego
i pozaprzyrodniczego · formułuje
prawidłowości dotyczące rożnych zjawisk i procesów na podstawie danych z
tabeli statystycznej · analizuje
dane statystyczne przedstawione w tabelach, na wykresach
i diagramach |
· przedstawia
dane liczbowe za pomocą różnych rodzajów wykresów i diagramów |
|
||
8. |
Interpretacja
mapy samochodowej |
· wymienia cechy
mapy samochodowej · czyta
legendę mapy samochodowej |
· posługuje się
kierunkami na mapie samochodowej · posługuje
się numerami dróg na mapie samochodowej · oblicza
czas przejazdu między wybranymi obiektami na podstawie mapy samochodowej |
· wyznacza i
opisuje trasę przejazdu między wybranymi miejscowościami na podstawie mapy
samochodowej · oblicza
odległość wzdłuż dróg na podstawie kilometrażu |
· omawia sposób
funkcjonowania systemu nawigacji satelitarnej GPS · odczytuje
i interpretuje informacje o infrastrukturze drogowej |
· odczytuje i
interpretuje treść mapy samochodowej |
|
||
9. |
Odczytywanie
treści mapy turystyczno- |
· potrafi
wyznaczyć kierunki na mapie topograficznej · wymienia
cechy mapy topograficznej · czyta
legendę mapy topograficznej |
· posługuje się
numerami dróg na mapie topograficznej · rozpoznaje
na mapie topograficznej obiekty na podstawie legendy i opisu · odczytuje
rzeźbę terenu na podstawie mapy topograficznej · oblicza
wysokość względną · odczytuje
wysokość bezwzględną |
· oblicza
odległość na podstawie skali mapy · kreśli
profil hipsometryczny · oblicza
średnie nachylenie terenu |
· charakteryzuje
układ sieci hydrograficznej na podstawie mapy · wykorzystuje
w praktyce znajomość metod prezentacji informacji geograficznej · oblicza
powierzchnię na podstawie skali mapy topograficznej |
· przygotowuje
projekt zagospodarowania obszaru · podaje
przykłady wykorzystania mapy topograficznej |
|
||
10. |
Interpretacja
treści i wykorzystanie map turystyczno- |
· wymienia
informacje prezentowane na mapach turystycznych · wymienia
cechy mapy turystycznej · czyta
legendę mapy turystycznej |
· przedstawia
różnice pomiędzy mapą topograficzną a turystyczną · wyjaśnia,
że mapa turystyczna jest ważnym źródłem wiedzy o danym regionie · odczytuje
rzeźbę terenu na podstawie mapy turystycznej |
· oblicza
odległość na podstawie skali mapy · oblicza
czas pieszej wędrówki między wybranymi obiektami na podstawie mapy
turystyczno-topograficznej |
· potrafi
orientować mapę w terenie · wykorzystuje
system nawigacji satelitarnej GPS do określania położenia · ocenia
trudność szlaków turystycznych, uwzględniając rzeźbę powierzchni |
· planuje trasę
wycieczki na podstawie mapy turystycznej · wyciąga
wnioski na podstawie analizy treści mapy turystycznej |
|
||
11./12. |
Powtórzenie
i sprawdzenie wiadomości z rozdziału Obraz
Ziemi |
||||||||
II. ZIEMIA
WE WSZECHŚWIECIE |
|
||||||||
13. |
Wszechświat |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: wszechświat,
kosmos, galaktyka, ciało niebieskie, gwiazda, planeta · wymienia
jednostki odległości: jednostkę
astronomiczną, rok świetlny, parsek · omawia
założenia teorii geocentrycznej i heliocentrycznej |
Uczeń poprawnie: · przedstawia
teorie powstania wszechświata · porównuje
odległości we wszechświecie · wymienia
typy galaktyk we wszechświecie |
Uczeń poprawnie: · opisuje
na podstawie schematu położenie Ziemi we wszechświecie · opisuje
budowę Drogi Mlecznej · wyjaśnia
etapy ewolucji gwiazd |
Uczeń poprawnie: · opisuje
cechy budowy wszechświata oraz określa położenie różnych ciał niebieskich we
wszechświecie |
Uczeń poprawnie: · określa
wpływ badań kosmosu na kształtowanie się poglądów dotyczących Ziemi i innych
ciał niebieskich |
|
||
14. |
Układ
Słoneczny |
· wymienia ciała
niebieskie tworzące Układ Słoneczny · podaje
różnice między planetą a gwiazdą · wymienia
planety wg kolejności w Układzie Słonecznym · wymienia
nazwy planet grupy ziemskiej i planet olbrzymów |
· opisuje budowę
Układu Słonecznego · charakteryzuje
ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny · porównuje
planety grupy ziemskiej z planetami olbrzymami · charakteryzuje
mniejsze ciała niebieskie Układu Słonecznego |
· porównuje na
podstawie danych cechy planet Układu Słonecznego · wskazuje
zależność między oddaleniem planet od Słońca a ich prędkością na orbicie · opisuje
cechy Ziemi na tle innych planet Układu Słonecznego |
· prezentuje
współczesne poglądy na rozwój Układu Słonecznego · opisuje
etapy powstawania Ziemi |
· formułuje
zależności zachodzące między Słońcem a planetami Układu Słonecznego |
|
||
15. |
Ruch obiegowy
Ziemi |
· wymienia
podstawowe cechy ruchu obiegowego Ziemi · wyjaśnia
znaczenie terminów: ekliptyka,
peryhelium, aphelium, górowanie Słońca |
· omawia na
podstawie schematu układ horyzontalny · omawia
na podstawie schematu obieg Ziemi dookoła Słońca · podaje
czas obiegu Ziemi wokół Słońca · wymienia
różnice między rokiem przestępnym a zwykłym · podaje,
w jakich dniach Słońce góruje w zenicie na równiku, zwrotniku Raka
i zwrotniku Koziorożca |
· opisuje na
podstawie schematu zróżnicowanie oświetlenia Ziemi w różnych porach roku · wyjaśnia
przyczyny występowania dnia polarnego i nocy polarnej · podaje
czas trwania dnia i nocy na różnych szerokościach geograficznych w dniach
równonocny i przesileń · omawia
na podstawie schematu zaćmienie Słońca i zaćmienie Księżyca |
· wymienia
przyczyny występowania pór roku na Ziemi · wskazuje
konsekwencje ruchu obiegowego Ziemi · wyjaśnia
przyczynę zaćmienia Słońca i zaćmienia Księżyca |
· wykazuje
zależność między widomym ruchem Słońca na tle gwiazdozbiorów a ruchem
obiegowym Ziemi · opisuje
zjawisko precesji osi Ziemi
|
|
||
16. |
Strefy
oświetlenia Ziemi |
· wymienia nazwy
astronomicznych pór roku na półkuli północnej i południowej oraz dni, w których
się rozpoczynają · wymienia
granice stref oświetlenia Ziemi |
· wymienia strefy
oświetlenia Ziemi i wskazuje na mapie · wyjaśnia
kryteria wydzielania stref oświetlenia Ziemi · wymienia
konsekwencje przyrodnicze występowania stref oświetlenia Ziemi |
· opisuje różnice
między astronomicznymi, kalendarzowymi i klimatycznymi porami roku · wykazuje
zależność między ilością energii docierającej do powierzchni Ziemi a
wysokością Słońca nad horyzontem · porównuje
pozorną wędrówkę Słońca nad widnokręgiem w ciągu doby w różnych porach
roku · oblicza
wysokość górowania Słońca nad widnokręgiem w różnych szerokościach
geograficznych |
· oblicza
szerokość geograficzną dowolnego punktu na powierzchni Ziemi na
podstawie wysokości górowania Słońca w dniach równonocny i przesileń |
· opisuje
przykłady wpływu zmian oświetlenia Ziemi w ciągu roku na życie i działalność
człowieka |
|
||
17. |
Ruch
obrotowy Ziemi |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: ruch obrotowy,
doba · podaje
kierunek i czas obrotu Ziemi wokół własnej osi |
· przedstawia
cechy ruchu obrotowego Ziemi · omawia
różnicę między dobą gwiazdową a dobą słoneczną · rozróżnia
prędkość kątową i liniową · objaśnia
zjawisko wschodu i zachodu Słońca |
· wymienia
konsekwencje ruchu obrotowego Ziemi · wymienia
dowody ruchu obrotowego |
· opisuje
działanie siły odśrodkowej i siły Coriolisa · wyjaśnia
zjawisko faz Księżyca |
· wskazuje skutki
występowania siły Coriolisa dla środowiska przyrodniczego |
|
||
18. |
Rachuba
czasu na Ziemi – czas słoneczny |
· wyjaśnia
znaczenie terminu czas słoneczny · omawia dawny i współczesny podział jednostek
czasu |
· wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania czasu na Ziemi · oblicza
czas słoneczny |
· wyjaśnia
zależność czasu słonecznego od długości geograficznej · oblicza
długość geograficzną danego miejsca na podstawie czasu słonecznego |
· wyjaśnia
zależność pomiędzy kierunkiem obrotu Ziemi w ruchu dookoła własnej osi
a zmianą czasu |
· opisuje
przykłady wpływu różnic czasu słonecznego na życie
i działalność człowieka |
|
||
19. |
Czas
strefowy i urzędowy |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: czas uniwersalny,
czas strefowy, czas urzędowy · wskazuje
na mapie międzynarodową linię zmiany daty |
· omawia czas
strefowy · określa
znaczenie czasu uniwersalnego (UTC) · podaje
nazwy europejskich stref czasu · wymienia
różnicę między kalendarzem juliańskim a gregoriańskim |
· określa czas
lokalny za pomocą mapy stref czasowych · wyjaśnia
przyczyny wprowadzenia stref czasowych i czasu urzędowego na Ziemi oraz
granicy zmiany daty · posługuje
się mapą stref czasowych do określenia różnicy czasu strefowego |
· przelicza czas
słoneczny na czas uniwersalny i strefowy · wyjaśnia
różnicę między czasem letnim a zimowym · wyjaśnia
skutki wprowadzenia czasu strefowego i urzędowego na Ziemi |
· opisuje
przykłady wpływu różnic czasu strefowego na życie i działalność
człowieka |
|
||
20./21. |
Powtórzenie
i sprawdzenie wiadomości z rozdziału Ziemia
we wszechświecie |
||||||||
III. ATMOSFERA |
|
||||||||
22. |
Skład i
budowa atmosfery |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: atmosfera,
aerozole atmosferyczne, magnetosfera · określa
skład chemiczny atmosfery · odróżnia
składniki stałe od składników zmiennych atmosfery · wymienia
nazwy poszczególnych warstw atmosfery |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
pochodzenie aerozoli atmosferycznych · podaje
najważniejsze cechy poszczególnych warstw atmosfery |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
pochodzenie atmosfery Ziemi · porównuje
cechy poszczególnych warstw atmosfery · omawia
zmiany temperatury powietrza w profilu pionowym atmosfery · omawia
cechy pola magnetycznego Ziemi |
Uczeń poprawnie: · ocenia
ochronne znaczenie atmosfery dla życia na Ziemi · wyjaśnia
znaczenie magnetosfery · wyjaśnia
przyczyny powstawania zorzy polarnej |
Uczeń poprawnie: · opisuje
i podaje przykłady oddziaływania promieniowania kosmicznego na środowisko geograficzne
Ziemi |
|
||
23. |
Obieg
ciepła |
· wymienia
rodzaje promieniowania · wymienia
źródła ciepła na Ziemi |
· wyjaśnia
znaczenie promieniowania całkowitego · omawia
bilans promieniowania na podstawie schematu · wymienia
i wskazuje na mapie obszary o dodatnim i ujemnym saldzie bilansu
promieniowania · wyjaśnia
znaczenie terminów:albedo, turbulencja,
konwekcja, radiacja, adwekcja |
· wymienia
sposoby wymiany ciepła w atmosferze · wykazuje
zależność między ilością energii docierającej do powierzchni Ziemi a
wysokością Słońca nad horyzontem |
· omawia bilans
promieniowania Ziemi · omawia
wpływ zachmurzenia na temperaturę powietrza · omawia
zmiany wartości ciśnienia i zawartości ozonu w profilu pionowym
atmosfery |
· wyjaśnia, w
jaki sposób aerozole znajdujące się w atmosferze wpływają na wielkość
promieniowania bezpośredniego i rozproszonego |
|
||
24. |
Czynniki
kształtujące rozkład temperatury |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: temperaturapowietrza,
izoterma · wymienia
rodzaje skal, w których dokonuje się pomiarów temperatury powietrza · porównuje
temperaturę powietrza w różnych skalach · wymienia
czynniki wpływające na rozkład temperatury powietrza |
· opisuje na
podstawie wykresów i map zróżnicowanie temperatury powietrza
w troposferze · opisuje
czynniki wpływające na rozkład temperatury powietrza · oblicza
średnią dobową temperaturę powietrza |
· porównuje
rozkład temperatury powietrza w poszczególnych porach roku na półkuli
północnej i południowej · wyjaśnia
wpływ rzeźby terenu na nasłonecznienie i temperaturę powietrza · charakteryzuje
na podstawie mapy roczne amplitudy temperatury powietrza na Ziemi · oblicza
średnią roczną i roczną amplitudę temperatury powietrza · wykazuje
przyczyny zróżnicowania średniej rocznej temperatury powietrza na Ziemi |
· wykazuje
związek między strefami termicznymi a strefami oświetlenia Ziemi · wskazuje
na podstawie mapy przyczyny nierównomiernego rozkładu temperatury powietrza
na Ziemi · oblicza
temperaturę powietrza na różnych wysokościach na podstawie gradientu
termicznego |
· wyjaśnia
zjawisko inwersji termicznej · opisuje
przykłady wpływu temperatury powietrza na życie i działalność człowieka |
|
||
25. |
Ruchy
powietrza atmosferycznego |
· wymienia
jednostki ciśnienia atmosferycznego i przyrządy do jego pomiaru · wyróżnia
podstawowe układy baryczne · odczytuje
z mapy izobar wartość ciśnienia atmosferycznego |
· wyjaśnia na
podstawie schematu przyczyny powstawania ośrodków barycznych · wskazuje
strefy podwyższonego i obniżonego ciśnienia na kuli ziemskiej |
· wykazuje
zależność ciśnienia atmosferycznego od temperatury powietrza · omawia
krążenie powietrza w ośrodkach barycznych na półkuli północnej i
południowej |
· omawia
przyczyny ruchu powietrza atmosferycznego · omawia
na podstawie mapy rozmieszczenie stałych oraz sezonowych wyżów i niżów
atmosferycznych na Ziemi |
· dostrzega
znaczenie ruchu powietrza atmosferycznego dla działalności gospodarczej
człowieka |
|
||
26. |
Globalna
cyrkulacja atmosfery. Pasaty i monsuny |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: pasat,
antypasat, monsun · wymienia
obszary występowania pasatów i monsunów oraz wskazuje je na mapie |
· wyjaśnia
rozmieszczenie stałych ośrodków ciśnienia · omawia
na podstawie schematu cyrkulację powietrza w strefie międzyzwrotnikowej · wyjaśnia
mechanizm powstawania pasatów · wyjaśnia
mechanizm powstawania monsunów |
· opisuje
cyrkulację powietrza w strefie międzyzwrotnikowej, umiarkowanej
i okołobiegunowej · wymienia
cechy pasatów · podaje
przyczyny cykliczności zmian cyrkulacji monsunowej |
· wyjaśnia na
podstawie schematu globalną cyrkulację powietrza w troposferze · wymienia
nazwy komórek cyrkulacyjnych, w których obrębie odbywa się ruch mas powietrza · wyjaśnia
mechanizm powstawania pasatów jako skutek cyrkulacji powietrza w strefie
międzyzwrotnikowej |
· wyjaśnia na
przykładach znaczenie pasatów i monsunów dla przebiegu pogody i
działalności gospodarczej człowieka |
|
||
27. |
Rodzaje
wiatrów lokalnych |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: bryza, fen,
wiatr górski, dolinny, bora · wymienia
wiatry lokalne |
· wyjaśnia
mechanizm powstawania bryzy · wskazuje
na mapie obszary występowania wiatrów lokalnych |
· wymienia cechy
wiatrów lokalnych · wyjaśnia
mechanizm powstawania wiatru fenowego, górskiego, dolinnego i bory · podaje
lokalne nazwy wiatru fenowego |
· wyjaśnia genezę
wiatrów lokalnych: bryzy, fenu, bory, wiatru górskiego i dolinnego |
· wyjaśnia wpływ
wiatrów lokalnych na środowisko geograficzne |
|
||
28. |
Wilgotność
powietrza i opady atmosferyczne |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: wilgotność
względna, wilgotność bezwzględna · wymienia
rodzaje opadów i osadów atmosferycznych · odczytuje
z mapy roczne sumy opadów atmosferycznych |
· przedstawia
miary wilgotności powietrza · opisuje
proces kondensacji pary wodnej · wyjaśnia
proces resublimacji · opisuje
typy genetyczne opadów atmosferycznych · wymienia
obszary o najmniejszych i największych rocznych sumach opadów
i wskazuje je na mapie |
· wyjaśnia
mechanizm powstawania chmur oraz opadów i osadów atmosferycznych · wyjaśnia
różnicę między mgłą radiacyjną a mgłą adwekcyjną · rozróżnia
typy genetyczne chmur · wyjaśnia
przyczyny nierównomiernego rozkładu opadów atmosferycznych na Ziemi |
· wyjaśnia etapy
powstawania opadu atmosferycznego · podaje
i omawia różnice między poszczególnymi typami genetycznymi opadów |
· wyjaśnia
powstawanie cienia opadowego i podaje przykłady jego występowania |
|
||
29. |
Masy
powietrza i fronty atmosferyczne |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: masy
powietrza, front atmosferyczny, front zokludowany, strefa frontalna · wymienia
rodzaje mas powietrza i rodzaje frontów atmosferycznych |
· wymienia
kryteria podziału i podaje cechy mas powietrza · omawia
rozmieszczenie mas powietrza i frontów atmosferycznych na kuli ziemskiej oraz
wskazuje je na mapie · odróżnia
na podstawie schematu front chłodny od ciepłego |
· analizuje
przebieg zjawisk atmosferycznych w strefie frontu ciepłego i zimnego · opisuje
zjawisko okluzji |
· przewiduje
skutki przemieszczania się różnych frontów atmosferycznych |
· przewiduje
nadejście frontu atmosferycznego na podstawie obserwacji zjawisk
meteorologicznych |
|
||
30. |
Prognozowanie
pogody |
· wymienia
elementy meteorologiczne pogody
|
· wymienia metody
badań meteorologicznych · odczytuje
informacje z mapy synoptycznej |
· uzasadnia
konieczność prognozowania pogody · dostrzega
potrzebę dokonywania pomiarów i obserwacji elementów meteorologicznych
z wykorzystaniem nowoczesnych technik do prognozowania
pogody · wyjaśnia
przyczyny regionalnego zróżnicowania zjawisk pogodowych na Ziemi |
· przewiduje
pogodę na podstawie danych synoptycznych · przygotowuje
krótkoterminową prognozę pogody na podstawie mapy synoptycznej oraz
obserwacji i pomiarów meteorologicznych |
· wykazuje na
przykładach wpływ pogody na życie i działalność gospodarczą człowieka |
|
||
31./32. |
Klimaty
kuli ziemskiej |
· odróżnia klimat
od pogody · wymienia
składniki klimatu · wymienia
czynniki klimatotwórcze · wymienia
strefy klimatyczne |
· charakteryzuje
czynniki klimatyczne · wskazuje
na mapie główne strefy klimatyczne świata · odczytuje
z klimatogramów wartość temperatury powietrza i opadów · wykazuje
różnice między klimatem morskim a klimatem kontynentalnym |
· analizuje wpływ
czynników na procesy klimatotwórcze · rozpoznaje
typ klimatu na podstawie jego opisu · wyjaśnia
strefowość klimatyczną na Ziemi · wyróżnia
klimaty astrefowe i podaje ich przykłady · opisuje
cechy klimatów lokalnych (miejska wyspa ciepła) |
· opisuje typy
klimatów na podstawie klimatogramów i mapy klimatycznej · uzasadnia
zasięg występowania stref klimatycznych i typów klimatu na Ziemi · opisuje
piętrowość klimatyczną w górach |
· porównuje
klimatogramy charakterystyczne dla różnych typów klimatu · wykazuje
związek między działalnością człowieka a klimatem lokalnym (miejscowym) |
|
||
33. |
Zmiany
atmosfery i klimatu |
· wymienia efekty
zmian zachodzących w atmosferze · wymienia
nazwy gazów przyczyniających się do powstawania efektu cieplarnianego
|
· omawia na
podstawie schematu mechanizm efektu cieplarnianego · analizuje
na podstawie wykresu zmiany średniej rocznej temperatury powietrza
na świecie · wyjaśnia
znaczenie gazów cieplarnianych |
· wyjaśnia
przyczyny zmian klimatu na Ziemi · wymienia
skutki powstawania dziury ozonowej |
· wyjaśnia
znaczenie ozonosfery dla życia ludzi na Ziemi · opisuje
skutki globalnych zmian klimatu |
· proponuje
działania ograniczające wpływ człowieka na zmiany atmosfery i klimatu |
|
||
34. |
Ekstremalne
zjawiska atmosferyczne i ich skutki |
· wymienia
niebezpieczne zjawiska meteorologiczne · wskazuje
na mapie obszary występowania ekstremalnych zjawisk atmosferycznych |
· klasyfikuje na
podstawie tabeli tornada ze względu na poziom ich intensywności · podaje
przyczyny występowania susz · wymienia
obszary zagrożone pustynnieniem |
· wyjaśnia
przyczyny powstawania ekstremalnych zjawisk i anomalii pogodowych na Ziemi · omawia
budowę cyklonu tropikalnego · wymienia
lokalne nazwy cyklonów tropikalnych |
· podaje
przykłady skutków ekstremalnych zjawisk atmosferycznych · podaje
skutki występowania susz |
· podaje
działania podejmowane przez człowieka w celu zmniejszenia ekstremalnych
zjawisk i anomalii pogodowych |
|
||
35./36. |
Powtórzenie
i sprawdzenie wiadomości z rozdziału Atmosfera |
||||||||
IV. HYDROSFERA |
|
||||||||
37. |
Cykl
hydrologiczny |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: hydrosfera,
mały obieg wody, duży obieg wody, retencja · analizuje
dane liczbowe dotyczące zasobów wodnych kuli ziemskiej · wymienia
składniki bilansu wodnego |
Uczeń poprawnie: · analizuje
zasoby wodne w przyrodzie na podstawie wykresu · wymienia
elementy składowe cyklu hydrologicznego · omawia
fizyczne i chemiczne właściwości wody · opisuje
na podstawie mapy regionalne zróżnicowanie bilansu wodnego |
Uczeń poprawnie: · omawia
teorię powstania hydrosfery · wyjaśnia
wpływ energii słonecznej i siły ciężkości na obieg wody w przyrodzie · analizuje
schemat cyklu hydrologicznego |
Uczeń poprawnie: · omawia
cechy cyklu hydrologicznego w różnych warunkach klimatycznych · omawia
rolę retencji w cyklu hydrologicznym · przedstawia
bilans wodny i jego zróżnicowanie w poszczególnych strefach
klimatycznych |
Uczeń poprawnie: · analizuje
przyczyny zróżnicowania elementów bilansu wodnego w poszczególnych
strefach klimatycznych · wykazuje
znaczenie wody dla funkcjonowania systemu przyrodniczego Ziemi |
|
||
38. |
Oceany i
morza |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: morze,
zlewisko mórz, zatoka, cieśnina · wymienia
zasoby wodne wszechoceanu · przedstawia
podział wszechoceanu na mapie świata |
· wymienia typy
mórz i wskazuje ich przykłady na mapie · opisuje
na podstawie schematu skład chemiczny wody morskiej · omawia
na podstawie mapy zasolenie powierzchniowej warstwy wód oceanicznych |
· wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania zasolenia wody morskiej · opisuje
zróżnicowanie termiki przypowierzchniowych wód oceanicznych |
· porównuje
pionowy rozkład temperatury i zasolenia wybranych mórz · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania gęstości wody morskiej |
· uzasadnia
konieczność ochrony wód morskich · ocenia
wpływ człowieka na ekosystemy mórz i oceanów |
|
||
39. |
Dynamika
oceanów – prądy morskie, falowanie |
· wymienia
rodzaje ruchów wody morskiej · wymienia
rodzaje prądów morskich i podaje ich przykłady · wskazuje
na mapie obszary występowania tsunami |
· wymienia źródła
energii powodujące ruch wód morskich · wyjaśnia
przyczyny powstawania prądów morskich · opisuje
na podstawie mapy rozkład prądów morskich na świecie · omawia
przyczyny falowania wód morskich |
· objaśnia wpływ
prądów morskich na warunki klimatyczne · objaśnia
mechanizm powstawania falowania wiatrowego |
· objaśnia
mechanizm powstawania i układu powierzchniowych prądów morskich · omawia
mechanizm powstania i skutki tsunami · podaje
przykłady niszczącej działalności fal morskich – sztormowych i tsunami |
· wskazuje
możliwości gospodarczego wykorzystania oceanów · charakteryzuje
wpływ poszczególnych ruchów wody morskiej na warunki klimatyczne i gospodarkę · podaje
przyczyny i skutki zjawiska EL Niño |
|
||
40 |
Dynamika
oceanów – pływy morskie, sejsze, upwelling |
· wymienia
rodzaje pływów morskich · wymienia
obszary o największych pływach · podaje
rozmiary przypływów w otwartych oceanach i zatokach morskich |
· wymienia
przyczyny i skutki pływów morskich |
· wymienia
przyczyny powstawania sejszy · omawia
na podstawie schematu mechanizm powstawania sejszy |
· objaśnia
mechanizm powstawania upwellingu i downwellingu
|
· przedstawia
wpływ upwellingu i downwellingu na środowisko życia wybrzeży |
|
||
41. |
Zróżnicowanie
sieci rzecznej na Ziemi |
· wyjaśnia znaczenie
terminów: system rzeczny,
dorzecze, dział wodny · wymienia
rodzaje rzek · wskazuje
na mapie wybrane rzeki świata · wskazuje
na mapie świata obszary bezodpływowe oraz pozbawione rzek |
· charakteryzuje
na podstawie schematu system rzeczny wraz z dorzeczem · odróżnia
rzekę stałą od rzeki okresowej i epizodycznej · wymienia
czynniki wpływające na poziom wody w rzece · wyjaśnia
różnicę między wezbraniem a powodzią |
· analizuje
związki między warunkami klimatycznymi a występowaniem rzek na Ziemi · opisuje
na podstawie mapy rozmieszczenie wód powierzchniowych na Ziemi |
· wyjaśnia
przyczyny i skutki powodzi · wyjaśnia
krajobrazowe i gospodarcze funkcje rzek |
· opisuje na
przykładach następstwa nieracjonalnej gospodarki wodnej w wybranych regionach |
|
||
42. |
Ustroje
rzeczne |
· wyjaśnia
znaczenie terminu ustrój rzeczny
(reżim) · wymienia
rodzaje ustrojów rzecznych |
· wymienia
rodzaje zasilania rzek · opisuje
ustroje złożone i podaje przykłady rzek o tych ustrojach |
· opisuje cechy
ustrojów rzecznych · rozpoznaje
cechy ustrojów rzecznych · klasyfikuje
rzeki do odpowiedniego typu ustroju na podstawie wielkości przepływów |
· analizuje
wykresy stanów wód i przepływów wybranych rzek · podaje
przyczyny najwyższych przepływów wybranych rzek |
· analizuje
związki między warunkami klimatycznymi a typami ustrojów rzecznych · ocenia
wpływ różnych czynników na reżim rzeczny |
|
||
43. |
Jeziora |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: jezioro, misa
jeziorna · wymienia
kryteria klasyfikacji jezior · wymienia
najgłębsze i największe jeziora na świecie oraz wskazuje je na mapie · wskazuje
na mapie główne typy jezior |
· wymienia
czynniki warunkujące powstawanie jezior · klasyfikuje
jeziora wg pochodzenia misy jeziornej i żyzności oraz wskazuje
je na mapie · wymienia
funkcje sztucznych zbiorników |
· charakteryzuje
typy genetyczne jezior oraz wskazuje ich przykłady na mapie · opisuje
etapy zarastania jezior (sukcesji) · opisuje
warunki powstawania i występowania bagien i torfowisk |
· analizuje
związki między warunkami klimatycznymi a występowaniem
jezior na Ziemi · czyta
plany batymetryczne wybranych jezior |
· wyjaśnia
krajobrazowe i gospodarcze funkcje jezior |
|
||
44. |
Lodowce
górskie |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: lodowiec
górski, firn, pole firnowe, granica wiecznego śniegu, jęzor lodowcowy,
wieloletnia zmarzlina · wymienia
typy lodowców górskich · wskazuje
na mapie przykłady obszarów występowania lodowców górskich |
· wymienia
czynniki warunkujące powstawanie lodowców górskich · omawia
na podstawie schematu przebieg granicy wiecznego śniegu na kuli ziemskiej na
różnych szerokościach geograficznych · omawia
na podstawie schematu budowę lodowca górskiego |
· wyjaśnia
przyczyny występowania granicy wiecznego śniegu na różnej wysokości · charakteryzuje
wybrane typy lodowców górskich · opisuje
ruch lodu lodowcowego |
· klasyfikuje
typy lodowców górskich ze względu na wielkość i warunki orograficzne ich
powstawania |
· ocenia wpływ
zmian klimatycznych na zmiany zasięgu obszarów współcześnie zlodzonych |
|
||
45. |
Lądolody
i wieloletnia zmarzlina |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: lądolód,
wieloletnia zmarzlina, pak lodowy, soliflukcja · wskazuje
na mapie świata obszary występowania lądolodów |
· omawia warunki
powstawania lądolodów · wymienia
obszary występowania wieloletniej zmarzliny · opisuje
powstawanie barier lodowych · wyjaśnia
zjawisko cielenia się lodowca
|
· analizuje
uwarunkowania rozwoju pokryw lodowych na Ziemi · opisuje
cechy lądolodu antarktycznego i lądolodu grenlandzkiego · omawia
warunki powstawania wieloletniej zmarzliny |
· wskazuje na
mapach zasięg obszarów współcześnie zlodzonych i ocenia wpływ zmian
klimatycznych na zmiany zasięgu tych obszarów · omawia
proces powstawania bariery lodowej i góry lodowej · analizuje
przekrój przez strefę wieloletniej zmarzliny · wskazuje
na mapie świata obszary występowania wieloletniej zmarzliny |
· wyjaśnia wpływ
występowania wieloletniej zmarzliny na działalność człowieka i
zagospodarowanie obszarów |
|
||
46. |
Wody
podziemne |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: warstwa
wodonośna, zwierciadło wód podziemnych, strefa aeracji, strefa saturacji,
infiltracja · klasyfikuje
wody podziemne według różnych kryteriów · wymienia
na podstawie schematu poszczególne poziomy wód podziemnych · wymienia
kryteria podziału źródeł |
· opisuje
poszczególne poziomy wód podziemnych · wyjaśnia
na podstawie schematu powstawanie wód artezyjskich i subartezyjskich · wskazuje
na mapie obszary występowania wód artezyjskich i subartezyjskich, wód
termalnych i gejzerów · wymienia
rodzaje źródeł |
· wyjaśnia
pochodzenie wód podziemnych · wykazuje
zależność cech wód podziemnych od budowy geologicznej · omawia
warunki powstawania gejzerów |
· wyjaśnia
warunki powstania wybranych typów źródeł · omawia
zastosowanie wód artezyjskich w gospodarce · wymienia
przykłady zastosowań źródeł mineralnych (cieplic) w lecznictwie |
· wykazuje
znaczenie wód podziemnych w życiu i gospodarce człowieka |
|
||
47./48. |
Powtórzenie
i sprawdzenie wiadomości z rozdziału Hydrosfera |
||||||||
V. WNĘTRZE
ZIEMI. PROCESY ENDOGENICZNE |
|
||||||||
49. |
Budowa
wnętrza Ziemi |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: litosfera,
astenosfera · wymienia
główne pierwiastki i minerały budujące skorupę ziemską · wymienia
na podstawie schematu warstwy wnętrza Ziemi |
Uczeń poprawnie: · opisuje
zmiany temperatury, ciśnienia i gęstości wraz ze wzrostem głębokości · opisuje
na podstawie schematu budowę wnętrza Ziemi · wyróżnia
powierzchnie nieciągłości |
Uczeń poprawnie: · opisuje
wybrane metody badań wnętrza Ziemi · wymienia
przykłady zróżnicowania wielkości stopnia geotermicznego na Ziemi · wskazuje
różnicę między budową skorupy kontynentalnej a budową skorupy
oceanicznej |
Uczeń poprawnie: · oblicza
temperaturę wnętrza Ziemi, znając stopień geotermiczny · opisuje
właściwości fizyczne wnętrza Ziemi · opisuje
skład mineralogiczny skorupy ziemskiej
|
Uczeń poprawnie: · opisuje
współczesny rozwój poglądów na budowę wnętrza Ziemi |
|
||
50. |
Minerały
i skały |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: minerał,
skała, magma, metamorfizm, konkrecja · wymienia
główne minerały skałotwórcze · podaje
różnice między minerałem a skałą · rozpoznaje
najpospolitsze skały występujące na Ziemi |
· wymienia cechy
różniące minerały · opisuje
skały o różnej genezie i podaje ich przykłady · wymienia
przykłady minerałów i skał będących surowcami mineralnymi · wymienia
na podstawie schematu formy skupienia złóż mineralnych · wymienia
obszary występowania skał magmowych, osadowych i metamorficznych |
· opisuje warunki
powstawania minerałów · opisuje
właściwości wybranych skał · charakteryzuje
typy złóż · charakteryzuje
rodzaje surowców mineralnych ze względu na pochodzenie |
· przedstawia
gospodarcze wykorzystanie skał i minerałów na konkretnych przykładach
|
· ocenia zmiany środowiska
przyrodniczego związane z eksploatacją surowców mineralnych |
|
||
51. |
Odtwarzanie
i datowanie dziejów Ziemi |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: geologia
historyczna, skamieniałość przewodnia, wiek względny, wiek bezwzględny · wymienia
nauki geologii historycznej · wymienia
przykłady skamieniałości przewodnich |
· wymienia cele
badań geologii historycznej · odróżnia
wiek względny od wieku bezwzględnego · wymienia
główne jednostki podziału dziejów Ziemi |
· opisuje metody
określania wieku względnego i bezwzględnego · opisuje
tabelę stratygraficzną · wymienia
eony, ery, okresy i epoki w dziejach Ziemi · porównuje
długość trwania poszczególnych er · wyjaśnia
na podstawie schematu powstawanie skamieniałości |
· wyjaśnia zasady
odtwarzania i określania chronologii dziejów Ziemi · wyjaśnia,
na czym polega zasada aktualizmu geologicznego · przedstawia
na podstawie profilu geologicznego historię geologiczną regionu |
· wyjaśnia, dlaczego metodę
radiowęglową stosuje się do datowania młodych utworów · analizuje
przekrój geologiczny |
|
||
52. |
Kronika
dziejów Ziemi |
· odczytuje z
tabeli stratygraficznej najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi |
· rozpoznaje
okres geologiczny na podstawie opisu · opisuje
zmiany klimatu w dziejach Ziemi na podstawie tabeli |
· omawia
rozwój fauny i flory w dziejach Ziemi · rozpoznaje
okres geologiczny na podstawie skamieniałości przewodnich · omawia
najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Ziemi |
· opisuje zmiany
położenia kontynentów w dziejach Ziemi · opisuje
na podstawie mapy maksymalne zasięgi plejstoceńskich pokryw lodowych na Ziemi |
· opisuje
hipotezy tłumaczące przyczyny wielkiego wymierania świata organicznego pod
koniec mezozoiku |
|
||
53. |
Tektonika
płyt litosfery |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: tektonika,
strefa spredingu strefa subdukcji, prądy konwekcyjne · rozróżnia
na schemacie strefy spredingu i subdukcji · wskazuje
na mapie świata przebieg granic płyt litosfery |
· wymienia
założenia teorii dryfu kontynentów A. Wegenera · przedstawia
założenia teorii tektoniki płyt litosfery · wymienia
i wskazuje na mapie tektonicznej płyty litosfery i grzbiety
śródoceaniczne |
· wyjaśnia
przyczyny wzajemnego przemieszczania się płyt litosfery i określa kierunek
ich ruchu · omawia
budowę strefy spredingu i strefy subdukcji oraz wymienia procesy w nich
zachodzące · wskazuje
na mapie strefy ryftowe oraz strefy subdukcji i kolizji płyt litosfery · wymienia
przykłady zbieżnych i rozbieżnych granic płyt litosfery |
· wymienia dowody
dryfu kontynentów · wyjaśnia
mechanizm działania prądów konwekcyjnych · omawia
na podstawie schematu etapy rozwoju ryftu |
·wykazuje zależność między ruchami
płyt litosfery a rozmieszczeniem pasm górskich oraz grzbietów
śródoceanicznych |
|
||
54. |
Ruchy
górotwórcze |
· wyjaśnia
znaczenie terminu procesy
endogeniczne · wymienia
przejawy procesów endogenicznych · wymienia
nazwy najważniejszych orogenez w dziejach Ziemi |
· wymienia
obszary fałdowań kaledońskich, hercyńskich i alpejskich oraz wskazuje je
na mapie · porównuje
na podstawie fotografii cechy gór powstałych w orogenezie kaledońskiej
i alpejskiej |
· analizuje na
podstawie mapy tematycznej budowę podstawowych struktur tektonicznych · wyjaśnia
proces powstawania gór |
· omawia
zależność między wiekiem orogenezy a wysokością gór |
·wykazuje różnicę w procesach
powstawania gór, np. Himalajów i Andów |
|
||
55. |
Deformacje
tektoniczne i typy genetyczne gór |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: deformacja
tektoniczna, uskok, zrąb · wymienia
typy genetyczne gór |
· wymienia
elementy fałdu i uskoku · charakteryzuje
na podstawie schematu typy genetyczne gór · podaje
przykłady gór fałdowych, zrębowych i wulkanicznych |
· podaje różnice
między górami fałdowymi a górami zrębowymi · wskazuje
na mapie obszary występowania różnych typów gór |
· opisuje na
podstawie schematu powstawanie podstawowych struktur tektonicznych (intruzji,
deformacji ciągłych i nieciągłych) |
·opisuje etapy powstawania gór
fałdowych i zrębowych |
|
||
56. |
Plutonizm
i wulkanizm |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: plutonizm,
wulkanizm · wymienia
na podstawie schematu typy intruzji magmatycznych · wskazuje
na mapie największe wulkany na świecie |
· charakteryzuje
przebieg i występowanie zjawisk plutonicznych · wyjaśnia
przyczyny zjawisk wulkanicznych · wymienia
na podstawie schematu elementy wulkanu · wymienia
produkty erupcji wulkanicznych · podaje
przykłady obszarów wulkanicznych na świecie |
· podaje skutki
procesów plutonicznych · charakteryzuje
przebieg zjawisk wulkanicznych · klasyfikuje
typy wulkanów według różnych kryteriów |
· wykazuje
zależność między budową wulkanu a przebiegiem jego erupcji · opisuje
negatywne i pozytywne skutki zjawisk wulkanicznych · opisuje
katastrofy wywołane wybuchami wulkanów |
·wykazuje związek występowania
zjawisk wulkanicznych z przebiegiem granic płyt litosfery ·podaje
przykłady wykorzystania energii wnętrza Ziemi w gospodarce |
|
||
57. |
Trzęsienia
ziemi |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: trzęsienie
ziemi, sejsmograf · wymienia
rodzaje trzęsień ziemi · wymienia
skale opisujące trzęsienia ziemi · wskazuje
na mapie obszary występowania trzęsień ziemi |
· omawia schemat
rozchodzenia się fal sejsmicznych · odróżnia
hipocentrum od epicentrum · dokonuje
podziału trzęsień ziemi ze względu na genezę · wskazuje
na mapie obszary sejsmiczne, pensejsmiczne i asejsmiczne |
· wyjaśnia
przyczyny trzęsień ziemi · wyjaśnia
przyczyny rozmieszczenia stref sejsmicznych na Ziemi · wskazuje
na mapie obszary występowania podstawowych typów trzęsień ziemi |
· wykazuje
zależność między ruchami płyt litosfery i trzęsieniami Ziemi · opisuje
katastrofy wywołane trzęsieniami ziemi |
·wymienia sposoby ochrony przed
skutkami trzęsień ziemi ·ocenia
warunki życia i działalności człowieka na obszarach aktywnych sejsmicznie |
|
||
58. |
Ruchy
epejrogeniczne oraz izostatyczne |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: transgresja
morza, regresja morza, ruchy talasogeniczne · wskazuje
na mapie przykłady obszarów objętych ruchami obniżającymi i ruchami
wznoszącymi |
· podaje
podobieństwa i różnice między ruchami epejrogenicznymi a izostatycznymi · wymienia
i wskazuje na mapie świata obszary poddawane współcześnie ruchom
epejrogenicznym i izostatycznym |
· opisuje
przyczyny procesów epejrogenicznych i izostatycznych · podaje
dowody na istnienie ruchów epejrogenicznych |
· omawia na
podstawie mapy ruchy izostatyczne na Półwyspie Skandynawskim · opisuje
skutki procesów epejrogenicznych i izostatycznych |
·omawia znaczenie gospodarcze
ruchów epejrogenicznych i izostatycznych |
|
||
59. |
Wielkie
formy ukształtowania lądów |
· rozróżnia formy
ukształtowania pionowego i poziomego lądów · wyjaśnia
znaczenie terminów: depresja,
kryptodepresja · wskazuje
na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i wybrane pasma górskie oraz depresje |
· charakteryzuje
i podaje przykłady wielkich form ukształtowania powierzchni Ziemi · porównuje
na podstawie danych statystycznych ukształtowanie powierzchni kontynentów |
· opisuje
ukształtowanie powierzchni Ziemi jako efekt oddziaływania procesów
endogenicznych |
· kreśli krzywą
hipsograficzną wybranego obszaru |
·wykazuje na przykładach zależność
wielkich form rzeźby od budowy skorupy ziemskiej ·omawia
wpływ procesów endogenicznych na budowę geologiczną i ukształtowanie
powierzchni Ziemi |
|
||
60. |
Wielkie
formy ukształtowania oceanów |
· wyróżnia formy
dna oceanicznego · odróżnia
szelfy od stoków kontynentalnych |
· charakteryzuje
wielkie formy dna oceanicznego · porównuje
na podstawie danych statystycznych ukształtowanie głębokościowe oceanów |
· wskazuje na
mapie wielkie formy ukształtowania den morskich i oceanicznych · wskazuje
na mapie rowy oceaniczne |
· wyjaśnia
przyczyny powstawania rowów oceanicznych · oblicza
największą deniwelację na Ziemi |
·kreśli krzywą batymetryczną |
|
||
61./62. |
Powtórzenie
i sprawdzenie wiadomości z rozdziału Wnętrze
Ziemi. Procesy endogeniczne |
||||||||
VI. PROCESY EGZOGENICZNE |
|
||||||||
63. |
Wietrzenie
skał |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: wietrzenie,
zwietrzelina · wymienia
i rozróżnia rodzaje wietrzenia · wymienia
produkty wietrzenia · wymienia
rodzaje wietrzenia fizycznego |
Uczeń poprawnie: · klasyfikuje
procesy egzogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi · opisuje
typy wietrzenia · opisuje
etapy wietrzenia mrozowego · podaje
przykłady skał podlegających intensywnemu wietrzeniu chemicznemu · wskazuje
na mapie obszary, na których zachodzą intensywne procesy wietrzenia |
Uczeń poprawnie: · opisuje
czynniki odpowiedzialne za przebieg wietrzenia chemicznego
i biologicznego · omawia
przebieg procesu wietrzenia · charakteryzuje
produkty i formy powstałe w wyniku wietrzenia fizycznego · wskazuje
dominujący typ wietrzenia w określonej strefie klimatycznej |
Uczeń poprawnie: · wykazuje
zależność między klimatem a typem wietrzenia · podaje
przykłady form powstałych wskutek wietrzenia · opisuje
skutki procesów wietrzenia |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie wietrzenia jako procesu przygotowującego do przekształcenia rzeźby
powierzchni Ziemi |
|
||
64. |
Ruchy
masowe |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: denudacja,
ruchy masowe, erozja · wymienia
podstawowe rodzaje ruchów masowych · podaje
różnicę między odpadaniem a obrywaniem, osuwaniem a spełzywaniem |
· wymienia
przyczyny powstawania ruchów masowych · omawia
na podstawie schematów rodzaje ruchów masowych |
· wykazuje wpływ
budowy geologicznej danego obszaru na grawitacyjne ruchy masowe · wyjaśnia
przyczyny powstawania spływów błotnych i ziemnych |
· podaje
konsekwencje ruchów masowych · wykazuje
na przykładach zależność ruchów masowych od rzeźby terenu, klimatu
i warunków wodnych |
· wykazuje wpływ
działalności człowieka na intensywność ruchów masowych |
|
||
65. |
Procesy
krasowe |
· wymienia skały
rozpuszczalne przez wodę · wyjaśnia
znaczenie terminu krasowienie · wymienia
formy krasu powierzchniowego i podziemnego |
· odróżnia formy
krasu powierzchniowego i podziemnego · wymienia
i rozpoznaje formy szaty naciekowej w jaskini · wskazuje
na mapie świata i Europy obszary krasowe |
· opisuje
czynniki, które wpływają na przebieg zjawisk krasowych · wymienia
etapy rozwoju form krasu powierzchniowego · odróżnia
wywierzysko od ponoru · wyjaśnia
proces powstawania jaskiń |
· charakteryzuje
wpływ procesów krasowych na rzeźbę obszarów zbudowanych ze skał węglanowych |
· opisuje
zagrożenia występujące w jaskiniach wywołane działalnością człowieka |
|
||
66. |
Rzeźbotwórcza
działalność rzek |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: erozja
wgłębna, erozja wsteczna, erozja boczna, akumulacja · wymienia
czynniki wpływające na tempo erozji rzecznej · wymienia
rodzaje erozji rzecznej · wymienia
elementy doliny rzecznej · podaje
przykłady rzek o różnych typach ujść |
· porównuje cechy
rzeki w biegu górnym, środkowym i dolnym · wymienia
przykłady form powstałych w wyniku erozji i akumulacji · opisuje
na podstawie schematu elementy doliny rzecznej · odróżnia terasę
zalewową od nadzalewowej · wymienia
rodzaje ujść rzecznych i wskazuje ich przykłady na mapie |
· wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania procesów rzeźbotwórczych na poszczególnych odcinkach
rzeki · wyjaśnia
na podstawie schematu proces erozji wstecznej · omawia
na podstawie schematów fazy rozwoju meandrów i starorzeczy · wyjaśnia
proces powstawania delty · wyjaśnia,
w jakich warunkach zachodzi erozja wąwozowa |
· opisuje
przebieg oraz efekty erozyjnej i akumulacyjnej działalności wód płynących · oblicza
przeciętny spadek rzeki · opisuje
na podstawie schematu powstawanie teras rzecznych · opisuje
rzeźbotwórczą działalność wód opadowych (erozja wąwozowa) |
· wskazuje możliwości
zagospodarowania teras zalewowych i nadzalewowych |
|
||
67. |
Rzeźbotwórcza
działalność lodowców górskich |
· wymienia
podstawowe formy powstałe w wyniku działalności lodowca górskiego · wyjaśnia
znaczenie terminów: egzaracja,
muton, dolina · wymienia
rodzaje moren · podaje
przykłady lodowców górskich na świecie |
· wyróżnia
rodzaje rzeźbotwórczej działalności lodowców · dokonuje
podziału form rzeźby polodowcowej na formy erozyjne i akumulacyjne · rozróżnia
formy powstałe w wyniku działalności lodowców górskich · wyjaśnia
powstawanie różnych typów moren |
· opisuje
przebieg niszczącej działalności lodowca górskiego · opisuje
na podstawie schematu powstawanie doliny |
· opisuje skutki
działalności lodowców górskich |
· opisuje
przebieg erozyjnej i akumulacyjnej działalności lodowców i wymienia
formy powstałe w jej wyniku |
|
||
68. |
Rzeźbotwórcza
działalność lądolodów i wód polodowcowych |
· wymienia
podstawowe formy powstałe w wyniku działalności lądolodu · wskazuje
na mapie przykładowe obszary o rzeźbie młodoglacjalnej
|
· rozróżnia formy
powstałe w wyniku działalności lądolodów · wymienia
formy fluwioglacjalne · wymienia
przykłady niszczącej i budującej działalności wód polodowcowych |
· odróżnia rzeźbę
staroglacjalną od młodoglacjalnej · wyjaśnia
na podstawie schematu powstawanie sandrów i pradolin · opisuje na
podstawie schematu proces powstawania kemów |
· opisuje skutki
działalności lądolodów · odróżnia
skutki działalności lądolodów od skutków działalności lodowców górskich |
· omawia wpływ
zlodowaceń na rzeźbę powierzchni Ziemi |
|
||
69. |
Rzeźbotwórcza
działalność wiatru |
· wyjaśnia, na
czym polega erozja eoliczna · wymienia
formy powstałe w wyniku niszczącej i budującej działalności wiatru · wymienia
rodzaje pustyń i wskazuje ich przykłady na mapie |
· wymienia
czynniki wpływające na siłę transportową wiatru · charakteryzuje
niszczącą i budującą działalność wiatru · omawia
budowę wydmy parabolicznej i barchanu · charakteryzuje
typy pustyń i wskazuje ich rozmieszczenie |
· opisuje warunki
sprzyjające rzeźbotwórczej działalności wiatru · wykazuje
zależność kształtu wydm od klimatu · opisuje
proces powstawania grzybów skalnych · opisuje
powstawanie pokryw lessowych i wymienia nazwy obszarów, na których one
występują |
· opisuje
przebieg oraz efekty erozji i akumulacji eolicznej · wymienia
zagrożenia dla działalności człowieka spowodowane deflacją oraz niszczeniem
skał przez piasek niesiony wiatrem |
· wyjaśnia
związek między lessami występującymi w Europie a plejstoceńskimi
lądolodami |
|
||
70. |
Rzeźbotwórcza
działalność morza |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: abrazja,
platforma abrazyjna, nisza abrazyjna · wymienia
czynniki wpływające na intensywność niszczącej działalności morza |
· wymienia
przykłady niszczącej i budującej działalności fal i prądów morskich · wymienia
elementy klifu |
· wyjaśnia na
podstawie schematu proces powstawania klifu · wyjaśnia
proces powstawania mierzei |
· opisuje
przebieg oraz efekty niszczącej i budującej działalności morza · porównuje
rzeźbotwórczą działalność morza na wybrzeżu wysokim i płaskim |
· podaje
przykłady skutków oddziaływania wody morskiej w strefie wybrzeża |
|
||
71. |
Typy
wybrzeży morskich |
· wymienia na
podstawie mapy podstawowe typy wybrzeży
|
· rozpoznaje
podstawowe typy wybrzeży na mapie i fotografii · opisuje typy
genetyczne wybrzeży
|
· opisuje
powstawanie atolu · porównuje
typy wybrzeży |
· charakteryzuje
wybrzeża powstałe przy udziale organizmów żywych · podaje
przykłady zagrożeń dla rozwoju raf koralowych na świecie |
· opisuje rolę
wybrzeży w gospodarczej działalności człowieka |
|
||
72./73. |
Powtórzenie
i sprawdzenie wiadomości z rozdziału Procesy
egzogeniczne |
||||||||
VII. GLEBY. BIOSFERA |
|
||||||||
74. |
Powstawanie
gleb |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów: gleba, proces
glebotwórczy, poziom glebowy, profil glebowy · wymienia
czynniki rozwoju gleb · wymienia
na podstawie schematu poziomy glebowe |
Uczeń poprawnie: · charakteryzuje
procesy glebotwórcze · charakteryzuje
na podstawie schematów profili glebowych najważniejsze poziomy glebowe · podaje
różnice między żyznością a urodzajnością · wymienia
przykłady gleb o różnym odczynie pH |
Uczeń poprawnie: · omawia
czynniki glebotwórcze z uwzględnieniem czynników abiotycznych i
biotycznych · rozróżnia
główne procesy glebotwórcze · opisuje
cechy poszczególnych poziomów profilu glebowego · opisuje
kompleksy rolniczej przydatności gleb |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
wpływ procesu glebotwórczego na żyzność gleb · podaje
przykłady negatywnego oddziaływania człowieka na urodzajność gleb |
Uczeń poprawnie: · wykazuje
ciąg zależności występujących między procesami glebotwórczymi, poziomem
glebowym, profilem glebowym a typem gleb |
|
||
75. |
Typy
genetyczne gleb |
· wymienia
podstawowe typy gleb · rozróżnia
gleby strefowe i astrefowe |
· omawia cechy
gleb strefowych, astrefowych i pozastrefowych · opisuje
rozmieszczenie głównych typów gleb na podstawie mapy · analizuje
wybrane profile glebowe |
· omawia genezę
wybranych typów gleb strefowych, astrefowych i pozastrefowych · przyporządkowuje
gleby strefowe do stref klimatycznych i roślinnych · przyporządkowuje
gleby strefowe do skał podłoża i warunków wodnych |
· ocenia
przydatność rolniczą gleb strefowych, astrefowych i pozastrefowych · rozpoznaje
typy gleb na podstawie opisu i schematu profilu glebowego |
· wykazuje wpływ
czynników antropogenicznych na degradację gleb |
|
||
76. |
Świat
roślin |
· podaje nazwy
formacji roślinnych na świecie · wymienia
czynniki wpływające na zróżnicowanie szaty roślinnej na Ziemi · wymienia
dominujące gatunki roślin w każdej ze stref roślinnych |
· charakteryzuje
poszczególne formacje roślinne na Ziemi · wskazuje
na mapie zasięg występowania głównych stref roślinnych
|
· wyjaśnia
związek między strefami klimatu a formacjami roślinnymi · opisuje
przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia stref roślinnych na Ziemi · charakteryzuje
piętrowość roślinną obszarów górskich na Ziemi |
· podaje
przykłady przystosowania się roślin do warunków środowiska przyrodniczego · omawia
piętra klimatyczno- · wyjaśnia
zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych na świecie |
· porównuje i
opisuje formacje roślinne na różnych kontynentach oraz w określonej
części świata · wykazuje
związek pomiędzy cechami roślinności a warunkami danego środowiska |
|
||
77. |
Świat
zwierząt |
· wyjaśnia
znaczenie terminów: fauna, endemit · wymienia
i wskazuje na mapie krainy i królestwa zoogeograficzne · wymienia
charakterystyczne zwierzęta żyjące w poszczególnych krainach
zoogeograficznych |
· wyróżnia krainy
i królestwa zoogeograficzne · charakteryzuje
wybrane krainy zoogeograficzne · wymienia
strefy życia w wodach oraz charakteryzuje jedną z nich |
· wyjaśnia
geograficzne przyczyny zróżnicowania świata zwierzęcego · wymienia
bariery ograniczające rozprzestrzenianie się zwierząt na Ziemi · przyporządkowuje
typowe gatunki fauny do poszczególnych krain zoogeograficznych |
· podaje
przykłady przystosowania się zwierząt do warunków środowiska przyrodniczego · opisuje
i ocenia warunki życia w poszczególnych strefach mórz i oceanów · charakteryzuje
faunę w strefach mórz i oceanów
|
· wykazuje na
przykładach zależność świata zwierzęcego od budowy geologicznej, klimatu,
warunków wodnych i gleby · wyjaśnia
przyczyny występowania endemitów na Ziemi
|
|
||
78. |
Strefy
krajobrazowe na Ziemi |
· wymienia
czynniki przyrodnicze i antropogeniczne wpływające na kształtowanie się
krajobrazu na Ziemi · wymienia
strefy krajobrazowe na Ziemi i wskazuje je na mapie |
· opisuje
komponenty środowiska przyrodniczego w strefie krajobrazowej · wymienia
wybrane parki narodowe w poszczególnych strefach krajobrazowych
i wskazuje je na mapie |
· porównuje cechy
środowiska przyrodniczego i formy gospodarowania w poszczególnych
strefach krajobrazowych na Ziemi |
· podaje
przykłady oddziaływania komponentów środowiska przyrodniczego na człowieka w
poszczególnych strefach krajobrazowych · wykazuje
na podstawie map tematycznych strefowe i astrefowe zróżnicowanie środowiska
przyrodniczego Ziemi |
· wyjaśnia
zależność między środowiskiem przyrodniczym a życiem człowieka · charakteryzuje
wybrane środowisko strefowe lub astrefowe |
|
||
79. |
Interakcje
między poszczególnymi sferami Ziemi |
· wymienia sfery
Ziemi i wskazuje po jednym przykładzie oddziaływań pomiędzy wybranymi sferami · podaje
przykłady sfer Ziemi kształtowanych przez procesy endogeniczne |
· wymienia
przykłady oddziaływania i wpływu ruchów Ziemi na hydrosferę · wyjaśnia
powstawanie wiatrołomów w wyniku czynników atmosferycznymi · omawia
wpływ organizmów żywych na hydrosferę · omawia
i podaje przykłady wpływu obszarów leśnych na klimat lokalny · opisuje
na przykładach wpływ litosfery na procesy glebotwórcze · podaje
przykłady wpływu rodzaju podłoża na rzeźbę terenu |
· omawia efekty
działania siły odśrodkowej Ziemi i jej wpływ na litosferę · wyjaśnia
wpływ ruchów endogenicznych na zmiany linii brzegowej mórz i jezior oraz
zmiany biegu rzeki · omawia
czynniki warunkujące strefowość klimatyczno- · omawia
wpływ biosfery i pedosfery na rozwój procesów stokowych |
· wykazuje wpływ
oddziaływania ciał niebieskich na poszczególne sfery Ziemi · ocenia
skutki działania atmosfery na rzeźbę terenu · wyjaśnia
zależność występowania lodowców od warunków klimatycznych
i ukształtowania powierzchni · podaje
przykłady wpływu wielkości opadów atmosferycznych na reżim rzek oraz tempo
denudacji |
· ocenia na
przykładach wpływ różnych typów klimatu na litosferę · wykazuje
związek sieci hydrograficznej danego obszaru z budową geologiczną · analizuje
związki między litosferą a czynnikami klimatotwórczymi |
|
||
80./81. |
Powtórzenie
i sprawdzenie wiadomości z rozdziału Gleby.
Biosfera |
||||||||
WARSZTATY TERENOWE |
|
||||||||
82./84. |
Warsztaty
terenowe – pomiar przepływu cieku wodnego |
Uczeń poprawnie: · przygotowuje
materiał niezbędny do pomiarów przepływu cieku wodnego · ustala
miejsce startu i mety odcinka pomiarowego · powtarza
pomiar czasu, np. pięciokrotnie |
Uczeń poprawnie: · zapisuje
dane pomiarowe w tabeli · oblicza
średni czas pokonania odcinka pomiarowego przez pływak
|
Uczeń poprawnie: · dokonuje
pomiarów szerokości potoku, a następnie głębokości cieku z wykorzystaniem
taśmy mierniczej
|
Uczeń poprawnie: · rysuje
przekrój mokry potoku w skali 1:10 na papierze milimetrowym · rysuje
profil dna potoku · oblicza
prędkość wody w nurcie w m/s, uwzględniając długość odcinka i czas przepływu
pływaka |
Uczeń poprawnie: · oblicza
powierzchnię przekroju mokrego · oblicza
przepływ cieku wodnego w m3/s, uwzględniając prędkość wody w
nurcie i powierzchni przekroju mokrego |
|
||
85./87. |
Warsztaty
terenowe – analiza profilu glebowego |
· opisuje miejsce
odkrywki pod względem użytkowania terenu |
· opisuje miejsce
odkrywki z wykorzystaniem GPS, podając współrzędne geograficzne,
wysokość n.p.m, a także ekspozycję odsłonięcia |
· opisuje profil
glebowy z uwzględnieniem liczby poziomów glebowych · nazywa
poziomy glebowe (np. 0, A ,B), podaje barwę, określa miąższość
poszczególnych warstw oraz głębokość występowania · wykonuje
zadania z kart pracy |
· wykonuje za
pomocą kwasomierza glebowego pomiary pH gleby i ustala jej odczyn · określa
rodzaj gleby na podstawie obserwacji i pomocy dydaktycznych |
· przeprowadza
obserwację i analizę więcej niż jednego typu gleby · porównuje
profile glebowe i ustala poprawność przygotowanych opisów |
|
||
88./90. |
Warsztaty
terenowe – krajobraz najbliższej okolicy |
· wyznacza
kierunki świata w terenie · posługuje
się busolą lub kompasem |
· wyznacza azymut
w terenie · dokonuje
pomiaru wysokości Słońca nad horyzontem, wykorzystując gnomon · posługuje
się tablicami matematyczno-fizycznymi |
· wykonuje
dokumentację fotograficzną · posługuje
się mapą topograficzną |
· opisuje
elementy ukształtowania powierzchni, roślinność, obiekty hydrologiczne
i antropogeniczne |
· przygotowuje
na podstawie zebranych materiałów prezentacje multimedialną dotyczącą wpływu
działalności człowieka na krajobraz najbliższej okolicy |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wymagania edukacyjne: Oblicza
geografii 2, zakres rozszerzony
Poziom wymagań |
||||||
Nr lekcji
|
Temat lekcji
|
konieczny |
podstawowy |
rozszerzający |
dopełniający |
wykraczający |
I. PRZEMIANY POLITYCZNE I GOSPODARCZE ŚWIATA |
||||||
1. |
Lekcja organizacyjna |
|||||
2. |
Klasyfikacja
państw świata |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
znaczenie terminów:morskie wody
wewnętrzne, wody terytorialne,
wyłączna strefa ekonomiczna · wymienia
najczęstsze kryteria przyjmowane podczas formułowania definicji państwa · wymienia
kryteria podziału ustrojów politycznych państw świata · wymienia
państwa mające dwie stolice i wskazuje je na mapie |
Uczeń poprawnie: VIII. wymienia
czynniki wpływające na zmianę liczby państw na świecie IX. wskazuje
na mapie świata przykłady krajów, których granice nawiązują do warunków
przyrodniczych lub zostały wyznaczone w sposób sztuczny |
Uczeń poprawnie: · analizuje
zmiany liczby państw w Europie i na świecie · przedstawia
podział terytorialny mórz i oceanów · analizuje
podział wpływów na Antarktydzie |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia,
dlaczego Antarktyda zgodnie z postanowieniami międzynarodowymi stanowi obszar
międzynarodowy, objęty całkowitym zakazem eksploatacji surowców mineralnych |
Uczeń poprawnie: IV. prognozuje
zmiany liczby państw na podstawie wiedzy o problemach współczesnego
świata |
3. |
Zmiany na
mapie politycznej świata |
V. wymienia
okresy w historii powszechnej, które wpłynęły na obecny układ państw na mapie
politycznej świata VI. wymienia
państwa powstałe w Europie po 1989 r. |
VII. wymienia
czynniki wpływające na współczesny podział polityczny świata · odczytuje
na mapach aktualny podział polityczny świata VIII. wskazuje
przykłady państw będących niegdyś kolonią IX. podaje
przykłady nowo utworzonych państw na świecie |
X.analizuje kształtowanie się mapy
politycznej świata do 1989 r. XI. analizuje
następstwa przemian społeczno-ustrojowych po 1989 r. |
XII. ukazuje
na przykładach procesy integracji i dezintegracji w Europie po 1989 r. XIII. opisuje
wybrane ustroje polityczne na świecie |
· wyjaśnia na
wybranych przykładach procesy, w których wyniku powstały nowe państwa
pozaeuropejskie · wyjaśnia
wpływ kształtowania się podziału politycznego świata na inne
elementy przestrzeni geograficznej |
4. |
Mierniki poziomu rozwoju krajów |
XIV. wymienia
główne mierniki i wskaźniki rozwoju społeczno- XV. wymienia
przykłady państw o różnym poziomie rozwoju gospodarczego |
XVI. definiuje
wybrane ekonomiczne mierniki wzrostu gospodarczego · porównuje
strukturę PKB państw znajdujących się na różnych poziomach rozwoju gospodarczego
|
XVII. charakteryzuje
HDI XVIII. porównuje
składowe HDI w wybranych państwach |
XIX. opisuje
przestrzenne zróżnicowanie wartości PKB i HDI na świecie XX. omawia
podstawowe cechy gospodarcze, demograficzne i społeczne państw o różnym
poziomie rozwoju gospodarczego XXI. wyjaśnia
wpływ rozwoju społeczno-gospodarczego świata na inne elementy przestrzeni
geograficznej (Interakcje) |
XXII. uzasadnia
potrzebę konstruowania syntetycznych mierników rozwoju społeczno- |
5. |
Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z
rozdziału Przemiany polityczne i
gospodarcze świata |
|||||
II. LUDNOŚĆ I URBANIZACJA |
||||||
6. |
Liczba
ludności świata i jej zmiany |
Uczeń poprawnie: · wymienia
i wskazuje na mapie świata najludniejsze państwa · podaje
różnice w zaludnieniu wg kontynentów · wymienia
przykłady państw o wysokim i niskim współczynniku przyrostu naturalnego |
Uczeń poprawnie: · omawia
etapy zaludniania Ziemi · podaje
czynniki wpływające na zróżnicowanie przyrostu naturalnego na świecie · oblicza
współczynnik przyrostu naturalnego |
Uczeń poprawnie: · analizuje
liczbę ludności świata i jej zmiany · oblicza
tempo zmian liczby ludności na danym obszarze · analizuje
zróżnicowanie przyrostu naturalnego na świecie |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
przyczyny oraz skutki tempa wzrostu liczby ludności w skali globalnej i
regionalnej · ukazuje
na przykładach konsekwencje wysokiego współczynnika przyrostu naturalnego · wyjaśnia
wpływ zmian ludnościowych na środowisko przyrodnicze i inne elementy
przestrzeni społeczno-gospodarczej i kulturowej (Interakcje) |
Uczeń poprawnie: · prognozuje
zmiany liczby ludności świata i poszczególnych kontynentów |
7. |
Teoria
rozwoju demograficznego |
wymienia teorie rozwoju społeczeństw wymienia
fazy przejścia demograficznego wymienia
przykłady państw znajdujących się w poszczególnych fazach przejścia
demograficznego wyjaśnia
znaczenie terminów:eksplozja demograficzna, implozja demograficzna |
· charakteryzuje
etapy rozwoju demograficznego ludności na postawie wykresu wymienia
fazy przejścia demograficznego, w których następuje eksplozja demograficzna wymienia
przyczyny eksplozji demograficznej oraz implozji demograficznej |
analizuje model przejścia demograficznego
na wybranych przykładach analizuje
fazy przejścia epidemiologicznego na wybranych przykładach · opisuje
etapy rozwoju demograficznego ludności na przykładach wybranych państw
świata opisuje
przestrzenne zróżnicowanie eksplozji demograficznej i implozji demograficznej |
analizuje przyczyny i skutki eksplozji
demograficznej i implozji demograficznego |
· ukazuje
przyczyny zmian demograficznych i epidemiologicznych w krajach wysoko
rozwiniętych gospodarczo |
8. |
Zróżnicowanie
demograficzne społeczeństw |
· podaje
przykłady społeczeństwa młodego i starego · odczytuje
z wykresów średnią długość trwania życia w wybranych krajach świata · wyjaśnia
znaczenie terminów:współczynnik
feminizacji,współczynnik maskulinizacji |
· wskazuje
czynniki kształtujące strukturę wieku ludności · wymienia
typy demograficzne społeczeństw · charakteryzuje
społeczeństwa młode, zastojowe i stare na przykładach wybranych państw
świata |
· analizuje
strukturę wieku i płci ludności na przykładach wybranych państw świata
(na podstawie danych statystycznych) · wyjaśnia
konsekwencje starzenia się społeczeństwa · oblicza
współczynnik feminizacji i współczynnik maskulinizacji |
· omawia problemy
społeczno- · analizuje
i ocenia zróżnicowanie ludności pod względem przeciętnej długości trwania
życia, dzietności oraz umieralności niemowląt |
· prognozuje
zmiany udziału głównych grup wiekowych ludności Unii Europejskiej
na podstawie różnorodnych źródeł |
9. |
Rozmieszczenie
ludności na świecie
|
· wymienia typy
obszarów wg podziału ze względu na aktualny stopień zaludnienia · podaje
główne cechy rozmieszczenia ludności na świecie · wymienia
obszary o dużej i małej gęstości zaludnienia na świecie · określa
gęstość zaludnienia na poszczególnych kontynentach |
· omawia czynniki
przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozmieszczenia ludności na świecie · wskazuje
obszary największej i najmniejszej koncentracji ludności na świecie na
podstawie mapy tematycznej · przedstawia
przyczyny dużej koncentracji ludności na wybranym obszarze · oblicza
wskaźnik gęstości zaludnienia dla wybranych państw |
· analizuje
rozmieszczenie ludności na świecie na podstawie mapy tematycznej · wykazuje
wpływ barier osadniczych na rozmieszczenie ludności na świecie · porównuje
czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności w krajach wysoko i słabo
rozwiniętych gospodarczo · analizuje
wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozmieszczenie
ludności na świecie |
· ukazuje
przyrodnicze i społeczno-gospodarcze skutki nierównomiernego
rozmieszczenia ludności na świecie · analizuje
wskaźniki gęstości zaludnienia w wybranych państwach |
· wyjaśnia,
dlaczego w analizach demograficznych stosuje się wskaźnik gęstości
zaludnienia i wskaźnik fizjologicznej gęstości zaludnienia
|
10. |
Przyczyny i konsekwencje migracji
ludności |
· wyjaśnia
znaczenie terminów:migracja, imigracja, emigracja,reemigracja, saldo migracji,przyrost rzeczywisty · podaje
przykłady państw o dodatnim i ujemnym saldzie migracji zagranicznych
na podstawie mapy tematycznej |
· klasyfikuje
migracje · wyjaśnia
przyczyny migracji · podaje
kierunki współczesnych migracji zagranicznych na świecie · oblicza
współczynnik przyrostu rzeczywistego ludności |
· charakteryzuje
przyczyny i konsekwencje migracji ludności w różnych państwach · analizuje
kierunki współczesnych migracji zewnętrznych i wewnętrznych · podaje
pozytywne i negatywne skutki ruchów migracyjnych |
· wymienia rodzaje
i przyczyny uchodźstwa oraz podaje przykłady tego rodzaju migracji |
· opisuje problem
uchodźstwa na wybranych przykładach |
11. |
Zróżnicowanie
rasowe i narodowościowe ludności |
· wymienia główne
i mieszane odmiany ludzkie · wyjaśnia
znaczenie terminurasizm · wymienia przykłady krajów
jednolitych oraz zróżnicowanych pod względem narodowościowym |
· opisuje
rozmieszczenie odmian ludzkich na świecie na podstawie mapy tematycznej · klasyfikuje
języki świata ze szczególnym uwzględnieniem grup językowych rodziny
indoeuropejskiej · wymienia
najbardziej rozpowszechnione języki świata na podstawie danych statystycznych |
· charakteryzuje
strukturę etniczną i narodowościową ludności świata · wskazuje
przyczyny upowszechniania się wybranych języków na świecie |
· przedstawia
skutki zróżnicowania narodowościowego i etnicznego ludności na przykładach · wskazuje
konsekwencje upowszechniania się wybranych języków na świecie |
· uzasadnia
konieczność walki z rasizmem · omawia
wpływ podbojów kolonialnych na zróżnicowanie językowe świata |
12. |
Zróżnicowanie
religijne i kulturowe ludności |
· wyjaśnia
znaczenie terminureligia · wymienia
nazwy religii uniwersalnych · wymienia
przykłady krajów jednolitych oraz zróżnicowanych pod względem religijnym
i kulturowym |
· charakteryzuje
zróżnicowanie religijne i kulturowe świata · przedstawia
strukturę wyznaniową na świecie na podstawie danych statystycznych · charakteryzuje
kręgi kulturowe (cywilizacyjne) na świecie oraz wskazuje ich zasięg na mapie |
· przedstawia
konsekwencje zróżnicowania religijnego i kulturowego ludności |
· omawia
znaczenie czynników społeczno-kulturowych w rozwoju gospodarczym
wybranych regionów świata |
· ocenia wpływ
religii na postawy społeczne i gospodarkę państw |
13. |
Struktura
zawodowa ludności świata |
· wymienia
kategorie ludności na rynku pracy · wymienia
czynniki decydujące o poziomie aktywności zawodowej ludności |
· charakteryzuje
czynniki decydujące o poziomie aktywności zawodowej ludności · opisuje
współczynnik aktywności zawodowej wg płci w wybranych państwach na podstawie
danych statystycznych · omawia
strukturę zatrudnienia w poszczególnych fazach rozwoju gospodarczego |
· analizuje
strukturę zawodową ludności wybranych państw · oblicza
współczynnik aktywności zawodowej |
· wyjaśnia zróżnicowanie
struktury zatrudnienia w wybranych państwach i jej związek z poziomem
rozwoju państwa · omawia
przyczyny zmian zachodzących na rynku pracy w krajach o różnym poziomie
rozwoju gospodarczego |
· omawia zmiany w
strukturze zatrudnienia wraz z rozwojem gospodarczym, a także ich
konsekwencje na świecie oraz w wybranych krajach · charakteryzuje
współczesne formy zatrudnienia |
14. |
Bezrobocie
na świecie |
· wyjaśnia
znaczenie terminów:stopa bezrobocia, bezrobocie ukryte · wymienia
rodzaje bezrobocia |
· wskazuje
przyczyny bezrobocia na świecie · oblicza
współczynnik (stopę) bezrobocia |
· porównuje
zróżnicowanie stopy bezrobocia w wybranych państwach na podstawie danych
statystycznych · charakteryzuje
rodzaje bezrobocia |
· analizuje
pozytywne i negatywne skutki bezrobocia · opisuje
problem pracy dzieci – przyczyny, konsekwencje i obszary występowania |
· omawia
działania państw podejmowane w celu ograniczenia bezrobocia · przedstawia
psychospołeczne skutki bezrobocia na podstawie materiałów źródłowych |
15. |
Geograficzne
uwarunkowania stanu zdrowia ludności |
· omawia czynniki wpływające
na stan zdrowia ludzi na świecie · wyjaśnia
przyczyny i skutki występowania chorób na świecie · wymienia
typowe choroby w krajach wysoko i słabo rozwiniętych gospodarczo |
· charakteryzuje
choroby cywilizacyjne, w tym otyłość · wymienia
przyczyny zgonów w najbogatszych państwach i krajach słabo
rozwiniętych |
· analizuje
społeczne i gospodarcze skutki występowania chorób na świecie · analizuje
geograficzne uwarunkowania stanu zdrowia ludności świata |
· omawia
zróżnicowanie dostępu do usług medycznych w różnych krajach świata na
podstawie mapy tematycznej · wyjaśnia,
na czym polega profilaktyka chorób |
· proponuje
globalne i regionalne działania, które można podjąć w celu zwalczania
chorób cywilizacyjnych i zakaźnych |
16. |
Osadnictwo
wiejskie i miejskie |
· wymienia
rodzaje jednostek osadniczych · podaje
charakterystyczne cechy wsi · wymienia
funkcje miast · podaje
przykłady miast o różnych funkcjach |
· charakteryzuje
czynniki lokalizacji i rozwoju jednostek osadniczych · charakteryzuje
nowe funkcje wsi · opisuje
wybrane funkcje miast |
· rozpoznaje typy
genetyczne kształtów wsi · opisuje
wpływ czynników przyrodniczych i antropogenicznych na kształtowanie
się sieci osadniczej · rozpoznaje
typy miast i zespołów miejskich na świecie |
· wyjaśnia
przyczyny przemian zachodzących współcześnie w osadnictwie wiejskim · określa
strukturę funkcjonalno- · ocenia
zmiany struktury funkcjonalno-przestrzennej miast wraz z rozwojem
państw
|
· przedstawia
cechy fizjonomiczne miast typowe dla różnych regionów świata oraz ich zmiany
wraz z rozwojem gospodarczym |
17. |
Urbanizacja
na świecie |
· wyjaśnia
znaczenie terminów:urbanizacja, wskaźnik urbanizacji · wymienia
płaszczyzny i fazy urbanizacji · wskazuje
na mapie najludniejsze zespoły miejskie świata |
· charakteryzuje
płaszczyzny urbanizacji · opisuje
fazy urbanizacji · opisuje
typy zespołów miejskich i wskazuje je na mapie · wymienia
przykłady megalopolis na świecie · przedstawia
procesy urbanizacyjne na świecie
|
· analizuje
przyczyny urbanizacji w wybranych regionach · porównuje
zmiany liczby ludności w wybranych miastach świata na podstawie danych
statystycznych · opisuje
zmiany w krajobrazie wielkich miast w różnych regionach świata · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania poziomu urbanizacji w różnych częściach świata |
· analizuje
skutki urbanizacji w wybranych regionach świata · porównuje
układ przestrzenny głównych typów zespołów miejskich · opisuje
zróżnicowanie poziomu życia ludzi w miastach różnych typów i o różnej
wielkości |
· porównuje
problemy mieszkańców wielkich miast w państwach słabo i wysoko
rozwiniętych gospodarczo |
18./19. |
Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z
rozdziału Ludność i urbanizacja |
|||||
III. ROLNICTWO |
||||||
· |
Czynniki
rozwoju rolnictwa |
Uczeń poprawnie: · wymienia
przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa · określa
funkcje rolnictwa |
Uczeń poprawnie: · charakteryzuje
warunki klimatyczno-glebowe do produkcji rolnej na świecie
na podstawie mapy tematycznej · ocenia
poziom mechanizacji i chemizacji rolnictwa w wybranych krajach
świata na podstawie danych statystycznych |
Uczeń poprawnie: · wyjaśnia
wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na rozwój rolnictwa
na wybranych przykładach · analizuje
mierniki wielkości gospodarstw rolnych w wybranych państwach |
Uczeń poprawnie: · ocenia
środowisko przyrodnicze ze względu na możliwości rozwoju rolnictwa na
wybranych przykładach · ocenia
poziom kultury rolnej oraz strukturę wielkościową i własnościową
gospodarstw rolnych w wybranych krajach świata |
Uczeń poprawnie: · przedstawia
korzyści dla rolnictwa wynikające ze zwiększenia mechanizacji
i chemizacji rolnictwa |
· |
Użytkowanie
ziemi na świecie |
· wymienia formy
użytkowania ziemi · wymienia
państwa o największym udziale gruntów ornych w strukturze
użytkowania ziemi |
· charakteryzuje
elementy struktury użytkowania ziemi na podstawie wykresu · wskazuje
przyczyny dużego zróżnicowania udziału gruntów ornych w strukturze
użytkowania ziemi w wybranych państwach |
· przedstawia
wpływ czynników społeczno-gospodarczych na strukturę użytkowania ziemi · przedstawia
zróżnicowanie struktury użytkowania ziemi na świecie na podstawie danych
statystycznych |
· analizuje
przyczyny i skutki zmian wielkości powierzchni gruntów ornych, użytków
zielonych, nieużytków oraz lasów na przykładach państw leżących na
różnych kontynentach |
· proponuje
sposoby wykorzystania nieużytków do celów rolniczych |
· |
Rolnictwo
uprzemysłowione i rolnictwo ekologiczne |
· wymienia cechy
rolnictwa uprzemysłowionego i rolnictwa ekologicznego · wskazuje
na mapie regiony, w których przeważa rolnictwo uprzemysłowione · wyjaśnia
znaczenie GMO |
· wyjaśnia
przyczyny rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i rolnictwa ekologicznego · wskazuje
rejony upraw roślin zmodyfikowanych genetycznie na mapie świata |
· analizuje
wybrane wskaźniki rolnictwa uprzemysłowionego |
· analizuje
skutki rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i rolnictwa ekologicznego |
· wskazuje
problemy związane z upowszechnianiem się roślin uprawnych
zmodyfikowanych genetycznie |
· |
Typy
rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie |
· wymienia
kryteria podziału rolnictwa · wskazuje
na mapie obszary występowania rolnictwa intensywnego i rolnictwa
ekstensywnego |
· wymienia
typy rolnictwa i omawia ich rozmieszczenie na świecie · omawia
różnice między rolnictwem intensywnym a ekstensywnym · charakteryzuje
główne regiony rolnicze na świecie na podstawie mapy tematycznej |
· opisuje cechy
rolnictwa pierwotnego, tradycyjnego i rynkowego · porównuje
gospodarkę rolną w wybranych regionach rolniczych |
· wykazuje
różnice w intensywności rolnictwa w wybranych krajach świata |
· przedstawia
argumenty za i przeciw wybranym sposobom intensyfikacji produkcji
rolnej |
· |
Produkcja
roślinna na świecie |
· przedstawia
podział roślin uprawnych ze względu na cechy biologiczne i produkcyjne · wymienia
rośliny należące do poszczególnych grup VI. wymienia
czołowych producentów wybranych roślin uprawnych |
· przedstawia
zastosowanie roślin uprawnych VII. opisuje
rozmieszczenie upraw głównych ziemiopłodów na podstawie map tematycznych
|
VIII. analizuje
rozmieszczenie i wielkość produkcji roślinnej w wybranych regionach
świata · omawia
czynniki wpływające na zróżnicowanie wysokości plonów zbóż w wybranych
krajach · oblicza
wielkość plonów |
· wyjaśnia
znaczenie uprawy zbóż, roślin przemysłowych oraz używek na świecie |
· wyjaśnia wpływ
czynników przyrodniczych i społeczno- |
· |
Produkcja
zwierzęca na świecie |
· wymienia
czynniki wpływające na produkcję zwierzęcą · wymienia
produkty pochodzenia zwierzęcego · przedstawia
państwa o największym pogłowiu wybranych zwierząt gospodarskich |
· wskazuje
kierunki chowu zwierząt · przedstawia
typy chowu zwierząt gospodarskich · charakteryzuje
rozmieszczenie i wielkość pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich
na podstawie map tematycznych i danych statystycznych · wymienia
czołowych importerów i eksporterów wołowiny i wieprzowiny na podstawie
danych statystycznych |
· omawia
zróżnicowanie hodowli na świece · wyjaśnia
różnicę miedzy chowem intensywnym a chowem ekstensywnym · analizuje
produkcję zwierzęcą w wybranych regionach świata |
· wyjaśnia
zależność chowu wybranych zwierząt gospodarskich na świecie od czynników
przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych |
· wykazuje
zależność pomiędzy pogłowiem wybranych gatunków zwierząt gospodarskich
a wielkością produkcji mięsa, mleka i innych produktów |
· |
Rybactwo |
· wyjaśnia
znaczenie terminów:rybactwo, rybołówstwo,akwakultura, marikultura · przedstawia
główne łowiska na świecie na podstawie mapy tematycznej · wymienia
kraje o najniższym spożyciu ryb w przeliczeniu na 1 mieszkańca na
podstawie danych statystycznych |
· wskazuje na
mapie kraje o największych światowych połowach morskich · omawia
gospodarcze wykorzystanie wybranych gatunków ryb · wskazuje
przyczyny nadmiernego odławiania organizmów morskich |
· podaje różnice
między akwakulturą a rybołówstwem · wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania wielkości połowów ryb w wybranych państwach świata · analizuje
zagrożenia produktywności mórz i oceanów |
· analizuje
przestrzenne zróżnicowanie wielkości spożycia ryb na świecie · podaje
przykłady zagrożeń wywołanych nadmierną eksploatacją mórz i oceanów · wskazuje
możliwości rozwoju wykorzystania zasobów oceanów i mórz
|
· przedstawia
sposoby zapobiegania wyczerpywaniu się zasobów wód morskich
i śródlądowych |
· |
Wyżywienie ludności świata |
· wyjaśnia
znaczenie terminów:głód, niedożywienie, głód utajony V. podaje
normy żywieniowe na świecie wg FAO VI. wskazuje
liczbę głodujących na świecie na podstawie danych statystycznych |
VII. wyjaśnia
przyczyny oraz skutki głodu i niedożywienia ludności na świecie · analizuje
rozmieszczenie obszarów niedoboru i nadwyżek żywności na podstawie mapy
tematycznej VIII. wskazuje
największych eksporterów żywności na świecie na podstawie danych
statystycznych |
IX. opisuje
problemy wyżywienia ludności świata na podstawie różnych źródeł X.wyjaśnia,
dlaczego w niektórych krajach świata o sprzyjających warunkach rozwoju
rolnictwa występuje problem niedożywienia ludności |
XI. porównuje
i uzasadnia strukturę spożycia żywności w państwach wysoko i słabo
rozwiniętych gospodarczo XII. wyjaśnia
wpływ działalności rolniczej na inne elementy przestrzeni społeczno- |
XIII. proponuje
działania, które można podjąć w celu zwiększenia produkcji rolnej na świecie,
zmiany struktury produkcji oraz dystrybucji żywności XIV. proponuje
sposoby walki z głodem |
· |
Leśnictwo |
· wymienia
funkcje lasów · wskazuje
kraje o największej lesistości · wymienia
kraje o największym udziale w światowej produkcji drewna · wyjaśnia
znaczenie terminudeforestacja |
· przedstawia
rozmieszczenie największych kompleksów leśnych na Ziemi · przedstawia
zróżnicowanie lesistości na świecie na podstawie mapy tematycznej · wymienia
sposoby prowadzenia racjonalnej gospodarki leśnej w różnych regionach |
· opisuje zasoby
leśne świata na podstawie mapy tematycznej i danych statystycznych · wskazuje
przyczyny oraz skutki wycinania i niszczenia lasów równikowych |
· wykazuje
skutki nieracjonalnej gospodarki leśnej w wybranych regionach świata |
· uzasadnia
konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi na świecie · podaje
przykłady działań zapobiegających zmniejszaniu się powierzchni lasów na
świecie |
|
1. Lekcja organizacyjna
2. Geografia jako nauka
3. Kształt i rozmiary Ziemi cz.1
4. Kształt i rozmiary Ziemi cz. 2
5. Mapa jako obraz Ziemi cz. 1
6. Mapa jako obraz Ziemi cz.2
7. Mapa jako obraz Ziemi cz.3
8. Odwzorowania kartograficzne
9. Przedstawianie zjawisk na mapach
10. Metody ilościowe - interpolacja - ćwiczenia
11. Metody ilościowe -kartogram- ćwiczenia
12. Odczytywanie treści mapy turystyczno--topograficznej
13. Interpretacja treści i wykorzystanie map turystyczno—topograficznych
14. Lekcja powtórzeniowa
15. Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Obraz Ziemi
16. Praca z mapa topograficzną – zadania obliczeniowe
17. Praca z mapą topograficzną – czytanie treści mapy
18. Sprawdzian – mapa topograficzna
19. Wszechświat
20. Układ Słoneczny
21. Charakterystyka planet Układu Słonecznego cz.1
22. Ruch obiegowy Ziemi
23. Wyznaczanie szerokości geograficznej i wysokości Słońca cz.1
24. Wyznaczanie szerokości geograficznej i wysokości Słońca cz.2
25. Strefy oświetlenia Ziemi
26. Ruch obrotowy Ziemi
27. Rachuba czasu na Ziemi – czas słoneczny
28. Czas strefowy i urzędowy
29. Rachuba czasu na Ziemi – zadania obliczeniowe cz.1
30. Rachuba czasu na Ziemi – zadania obliczeniowe cz.2
31. Lekcja powtórzeniowa
32. Sprawdzian wiadomości - Ziemia we Wszechświecie
33. Skład i budowa atmosfery
34. Obieg ciepła
35. Czynniki kształtujące rozkład temperatury
36. Ruchy powietrza atmosferycznego
37. Globalna cyrkulacja atmosfery. Pasaty i monsuny
38. Rodzaje wiatrów lokalnych
39. Wilgotność powietrza i opady atmosferyczne
40. Masy powietrza i fronty atmosferyczne
41. Prognozowanie pogody
42. Klimaty kuli ziemskiej cz. 1
43. Klimaty kuli ziemskiej cz.2
44. Ekstremalne zjawiska atmosferyczne i ich skutki
45. Obliczenia w klimatografii
46. Lekcja powtórzeniowa
47. Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Atmosfera
48. Cykl hydrologiczny
49. Oceany i morza - projekcja filmu BBC
50. Oceany i morza
51. Dynamika oceanów – prądy morskie, falowanie
52. Dynamika oceanów – pływy morskie, sejsze, upwelling
53. Wpływ ruchów wody morskiej na klimat
54. Zróżnicowanie sieci rzecznej na Ziemi
55. Sieć rzeczna świata - praca z mapą konturową
56. Ustroje rzeczne
57. Jeziora
58. Zbiorniki sztuczne i ich funkcje
59. Lodowce górskie
60. Lądolody i wieloletnia zmarzlina
61. Wody podziemne
62. Lekcja powtórzeniowa
63. Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Hydrosfera
64. Budowa wnętrza Ziemi
65. Minerały i skały
66. Właściwości minerałów - ćwiczenia
67. Odtwarzanie i datowanie dziejów Ziemi
68. Kronika dziejów Ziemi cz.1
69. Kronika dziejów Ziemi cz.2
70. Tektonika płyt litosfery
71. Analiza profilu geologicznego, cz.1
72. Analiza profilu geologicznego, cz.2
73. Ruchy górotwórcze
74. Deformacje tektoniczne i typy genetyczne gór
75. Plutonizm i wulkanizm
76. Trzęsienia ziemi
77. Ruchy epejrogeniczne oraz izostatyczne
78. Wielkie formy ukształtowania lądów
79. Wielkie formy ukształtowania lądów - praca z mapą fizyczną świata, cz.1
80. Wielkie formy ukształtowania oceanów
81. Lekcja powtórzeniowa
82. Geologia - ćwiczenia powtórzeniowe, cz.1
83. Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Wnętrze Ziemi. Procesy endogeniczne
84. Wietrzenie skał
85. Procesy egzogeniczne - projekcja filmu
86. Ruchy masowe
87. Następstwa ruchów masowych
88. Procesy krasowe
89. Rzeźbotwórcza działalność rzek
90. Działalność wód opadowych
91. Rzeźbotwórcza działalność lodowców górskich
92. Rzeźbotwórcza działalność lądolodów i wód polodowcowych
93. Rzeźbotwórcza działalność wiatru
94. Rzeźbotwórcza działalność morza
95. Typy wybrzeży morskich
96. Lekcja powtórzeniowa
97. Powstawanie gleb
98. Typy genetyczne gleb
99. Świat roślin
100. Świat zwierząt
101. Strefy krajobrazowe na Ziemi
102. Interakcje między poszczególnymi sferami Ziemi
103. Lekcja powtórzeniowa
104. Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Gleby. Biosfera
105. Warsztaty terenowe – pomiar przepływu cieku wodnego cz.1
106. Warsztaty terenowe – pomiar przepływu cieku wodnego cz.2
107. Warsztaty terenowe – pomiar przepływu cieku wodnego cz.3
108. Klasyfikacja państw świata
109. Zmiany na mapie politycznej świata cz. 1
110. Mierniki poziomu rozwoju krajów cz. 1
111. Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Przemiany polityczne i gospodarcze świata
112. Liczba ludności świata i jej zmiany cz.1
113. Teoria rozwoju demograficznego
114. Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
115. Rozmieszczenie ludności na świecie cz.1
116. Przyczyny i konsekwencje migracji ludności
117. Zróżnicowanie rasowe i narodowościowe ludności
118. Zróżnicowanie religijne i kulturowe ludności cz. 2
119. Charakterystyka kręgów kulturowych cz.1
120. Struktura zawodowa ludności świata
121. Bezrobocie na świecie
122. Geograficzne uwarunkowania stanu zdrowia ludności świata
123. Osadnictwo wiejskie i miejskie
124. Urbanizacja na świecie cz.1
125. Charakterystyka wybranych miast świata
126. Lekcja powtórzeniowa
127. Sprawdzenie wiadomości z rozdziału Ludność i urbanizacja
128. Przyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa
129. Pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa na świecie
130. Użytkowanie ziemi na świecie
131. Rolnictwo uprzemysłowione i rolnictwo ekologiczne
132. Typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie
133. Produkcja roślinna na świecie cz. 1
134. Produkcja zwierzęca na świecie
135. Rybactwo
136. Wyżywienie na świecie