Kryteria ocen z etyki na semestr i koniec roku szkolnego oraz plan dydaktyczny

rok szkolny 2018/2019

Nauczyciel: Paweł Nowak

 

 

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

-         systematycznie i z zaangażowaniem uczestniczy na wszystkich zajęciach z etyki;

-     prezentuje wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania na poziomie celujący (odzwierciedlające się w otrzymywanych ocenach: celujący i bardzo dobry);

-         terminowo wywiązuje się ze swoich obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);

-          podejmuje refleksję nad problemami związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);  

-        bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych (kwalifikuje się do finału olimpiad

na szczeblu co najmniej wojewódzkim lub jest ich laureatem);

-    sumiennie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne związane z przedmiotem.

 

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

-        systematycznie i z zaangażowaniem uczestniczy na wszystkich zajęciach etyki;

-     prezentuje wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania na poziomie bardzo dobry (odzwierciedlające się w otrzymywanych ocenach: bardzo bobry);

-       terminowo wywiązuje się ze swoich obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty, prace pisemne);

-          podejmuje refleksję nad problemami związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);  

-          bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz zajęciach pozalekcyjnych.

 

Ocenę dobra (4) otrzymuje uczeń, który:

-         systematycznie uczestniczy w zajęciach etyki;

-     dobrze opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania;

-        terminowo wywiązuje się ze swoich obowiązków, (w termie oddaje prace, pisze sprawdziany, odrabia zadania domowe i dodatkowe, polecone przez nauczyciela – np. przygotowuje referaty);  

-          podejmuje refleksję nad problemami związanymi z tematyką etyczną (np. tzw. dylematami etycznymi);

-     sumiennie uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne związane z przedmiotem.

 

 

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

-          uczęszcza na zajęciach etyki (nie przekroczył dopuszczalnej liczby nieobecności),

-          opanował wiedzę i umiejętności określone programem nauczania na poziomie podstawowym;

-         otrzymuje ocenę co najmniej dostateczną z różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe);

-     pojawia się na zajęciach pozalekcyjnych związanych z przedmiotem.

 

Ocenę dopuszczająca (2) otrzymuje uczeń, który:

-         opusza zajęcia z etyki (ma niską/niezadawalającą frekwencję);

-         opanował na poziomie minimalnym wiedzę i umiejętności określone programem nauczania dla danej klasy;

-     otrzymuje ocenę co najmniej dopuszczającą z różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe);

-          sporadycznie pojawia się na zajęciach pozalekcyjnych związanych z przedmiotem.

 

Oceną niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

-         nie uczęszcza na zajęcia etyki,

-      nie opanował wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania dla danej klasy.

-         nie wywiązuje się z obowiązków ucznia ( nie wykonuje zadań przewidzianych w programie nauczania);

-     unika lub otrzymuje ocenę niedostateczną z różnych form sprawdzania wiedzy (sprawdziany kartkówki, prace domowe).

 

Podział materiału na trzy lata nauki (2h tygodniowo) opracowany na podstawie podręcznika: 

P. Kłodziński i J. Kapiszewski, Etyka – podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, zakres podstawowy,

Wyd. Operon Gdynia 2012, Numer dopuszczenia: 408/2011

 

Klasa Pierwsza

 

1. Lekcja organizacyjna.

2. Etyka – wprowadzenie w tematykę przedmiotu (realizowaną w klasie pierwszej).

3. Etyka – podstawowe definicje/terminy.

4. Doświadczenie zła.

5. Patrzenie bierne jako swoista odpowiedź na doświadczenie zła.

6. Myślenie o złu.

7. Czym jest zło?

8. Różne rodzaje zła cz.1 zło ontyczne.

9. Różne rodzaje zła cz.2 zło moralne.

10. Człowiek wobec nacisku zła.

11. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

12. Pojęcie dobra w etyce.

13. Pojęcie szczęścia w etyce.

14. Stawiając znak równości między wartościami: DOBRO = RZYJEMNOŚĆ/SZCZĘŚCIE ?

15. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

16. Spojrzenie na rozwój moralności: od Kalego do trybunału w Norymberdze.

17. Jak człowiek usprawiedliwia zło, którego jest sprawcą…

18. Analiza języka/wypowiedzi w kontekście etyki.

19. Analiza i ocena wyborów w sytuacji konfliktu motywacyjnego.

20. Hedonizm jako filozoficzna/etyczna postawa.

21. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

22. Poziomy egoizmu, czyli myślenie premoralne.

23. Pojęcie – klucz do etyki: Subiektywizm aksjologiczny.

24. Pojęcie – klucz do etyki: obiektywizm aksjologiczny.

25. Pojęcie – klucz do etyki: absolutyzm aksjologiczny.

26. Altruizm – jako postawa człowieka wobec innego bytu ludzkiego.

27. Analiza i ocena wyborów w sytuacji konfliktu motywacyjnego.

28. Problem ludobójstwa jako wyzwanie dla myślenia etycznego.

29. „Upiory przeszłości” – nacjonalizm.

30. „Upiory przeszłości” – homofobia.

31. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

32. W kręgu wartości moralnych cz.1 strach.

33. W kręgu wartości moralnych cz. 2 odwaga.

34. W kręgu wartości moralnych cz. 3 sumienie.

35. Strach jako kategoria egzystencjalna.

36. Strach jako kategoria etyczna.

37. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

38. Być odważnym… ?

39. Sumienia – struktura ludzkiego sumienia.

40. Działanie sumienia ludzkiego.

41. Sumienie a wolna wola.

42. Pojęcie – klucz do etyki: empiryzm.

43. Empiryzm a etyka.

44. Wartości etyczne.

45. Doświadczanie wartości etycznych.

46. Natura wartości etycznych.

47. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

48. Ważność tego, co nas otacza.

49. Asceza jako filozoficzna/etyczna postawa.

50. Odpowiedzialność formalna.

51. Odpowiedzialność moralna.

52. Kiedy możemy a kiedy musimy być odpowiedzialni?

53. Odpowiedzialność za Siebie.

54. Odpowiedzialność za drugiego Człowieka.

55. Odpowiedzialność za Kraj.

56. Odpowiedzialność za Świat.

57. Istnienie wartości etycznych – Kultura jako depozytariusz wartości ogólnoludzkich.

58. Hierarchia wartości etycznych.

59. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

60. Kodeks moralny – skąd się wzięła moralność?

61. Kodeks moralny – przykłady.

62. Kodeks moralny – funkcje.

63. Personalizm w etyce.

64. Wrażliwość aksjologiczna jako cecha ogólnoludzka.

65. Poznanie wartości i jego zaburzenia.

66. Być, czy mieć? jako pytanie o charakterze etycznym.

67. Perspektywa etyki religijnej.

68. Etyka sfery publicznej – interwencje zbrojne i wojna.

69. Etyka sfery publicznej – Prawa obywatelskie i zadania państwa.

70. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

 

Klasa Druga

1. Lekcja organizacyjna.

2. Etyka – wprowadzenie w tematykę przedmiotu (realizowaną w klasie drugiej).

3. Etyka – podstawowe definicje/terminy (przypomnienie).

4. Prawda w etyce.

5. Odpowiedzialność. Prosty termin a niosący tyle treści.

6. Przeżycie odpowiedzialności.

7. Rodzaje odpowiedzialności.

8. Kiedy możemy być odpowiedzialni?

9. Niełatwo jest mówić o dobru.

10. Czym jest dobro?

11. Stawiając znak równości między wartościami: DOBRO = RZYJEMNOŚĆ ?

12. Pojęcie – klucz do etyki: obyczaj.

13. Pojęcie – klucz do etyki: moralność.

14. Pojęcie – klucz do etyki: etyka opisowa i normatywna.

15. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

16. Ocenianie w wypowiedziach językowych (prawda czy dobro?).

17. Spór o realność powinności moralnej.

18. Normy moralne a rozwój człowieka.

19. Struktura norm moralnych.

20. Rodzaje norm moralnych.

21. Rozwój moralny człowieka.

22. Etapy rozwoju moralnego człowieka (Podręcznik s.119).

23. Gra edukacyjna (Podręcznik s.118).

24. W pogoni za cnotą gr. arete.

25. Poglądy etyczne Sofistów.

26. Pojęcie – klucz do etyki: relatywizm etyczny.

27. Intelektualizm etyczny Sokratesa

28. Etyczne powinności wg. Sokratesa: gr enkrateia, eleutheria, autarkia.

29. Pojęcie – klucz do etyki: cnota – łac. virtu.

30. Poglądy etyczne Platona.

31. Pojęcie – klucz do etyki: monizm, dualizm ontologiczny.

32. Platońska koncepcja duszy i jej wpływ na los/życie człowieka.

33. Miłość platońska jako dążenie do nieosiągalnego ideału.

34. Dylemat Eutyfrona.

35. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

36. Poglądy etyczne Arystotelesa.

37. Pojęcie – klucz do etyki: gr. eudajmonia i phronesis.

38. Etyka wg Arystotelesa - Teoria cnoty.

39. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

40. W poszukiwaniu najwyższego dobra.

41. Etyczne poglądy Cyników.

42. Pojęcie – klucz do etyki: gr. ponos.

43. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

44. Etyczne poglądy Cyreniaków.

45. Pojęcie – klucz do etyki: gr. hedonizm.

46. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

47. Etyczne poglądy Epikura i jego kontynuatorów.

48. Pojęcie – klucz do etyki: gr. aponia i ataraksja.

49. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

50. Etyczne poglądy Stoików.

51. Pojęcie – klucz do etyki: gr. logos.

52. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

53. Etyczne poglądy Sceptyków.

54. Pojęcie – klucz do etyki: gr. aphasia.

55. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

56. Dylematy etyczne współczesnego człowieka: kłamstwo.

57. Dylematy etyczne współczesnego człowieka: prawa zwierząt.

58. Wpływ rozwoju emocjonalnego na jego rozwój moralny: samowiedza, samoświadomość i empatia (Podręcznik s.124).

59. Etyka a środowisko przyrodnicze.

60. Etyki środowiskowe: koncepcje humanistyczne.

61. Etyki środowiskowe: koncepcje biocentryczne.

62. Etyki środowiskowe: koncepcje ekoholistyczne.

63. Antropocentryzm a stosunek człowieka do Przyrody.

64. Nieuchronność dylematów etycznych.

65. Etyka zasady: „przede wszystkim ja”.

66. Etyka zasady: „przede wszystkim my”.

67. Bóg kazał mi to zrobić – o różnicy między użyciem wiary i rozumu jako przewodnika moralnego.

68. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

69. To co ludzie robią jest naturalne – koncepcja Prawa Naturalnego.

70. Jaka jest Twoja filozofia życiowa? (normy etyczne nadają znaczenie i cel naszemu życiu).

 

Klasa Trzecia

1. Lekcja organizacyjna.

2. Etyka – wprowadzenie w tematykę przedmiotu (realizowaną w klasie trzeciej).

3. Etyka – podstawowe definicje/terminy (przypomnienie).

4. Ja – TY – My (kosmopolityzm – etyczna utopia?).

5. Od etyki teistycznej do ateistycznej.

6. Poglądy etyczne św. Augustyna.

7. Wolna wola a koncepcja predestynacji wg św. Augustyna.

8. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

9. Poglądy etyczne św. Tomasza z Akwinu.

10. Skąd się wzięło zło na świecie – koncepcja Prawa Naturalnego wg św. Tomasza.

11. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

12. Poglądy etyczne Barucha Spinozy.

13. Poglądy etyczne Fryderyka Nietzschego.

14. Przewartościowanie wszystkich wartości podstawą „nowej etyki” wg Fryderyka Nietzschego.

15. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

16. Egzystencjalizm –XX wieczny nurt w filozofii i etyce.

17. Jean Paul Sartre – Egzystencjalizm jest humanizmem.

18. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

19. Ocena moralna czynu (od deontologizmu do utylitaryzmu).

20. Poglądy etyczne Immanuela Kanta.

21. Niełatwo być dobrym - imperatyw kategoryczny, maksyma i prawo wg Immanuela Kanta.

22. Etyki deontologiczne.

23. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

24. Konsekwencjalizm etyczny.

25. Utylitaryzm Jeremy’ego Benthama i Johna Stewarta Milla.

26. Maksymalizacja dobra, czyli rachunek hedonistyczny Jeremy’ego Benthama.

27. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

28. Gra edukacyjna (Podręcznik s.118).

29. Relacje między jednostką a zbiorowością. Etyka a polityka.

30. Powstanie państwa – koncepcja tzw. umowy społecznej vs walka

31. Mechanizm władzy w Księciu Niccola Machiavellego.

32. Polityka jako odpowiedzialność.

33. Państwo i obywatel – wolność pozytywna vs wolność negatywna.

34. Ideologie totalitarne (stalinizm, faszyzm).

35. Człowiek współczesny w świetle dobra i zła.

36. Podmiot etyczny w cywilizacji konsumpcyjnej.

37. Człowieka zniewala to, co uważa za niezbędne – w pułapce uzależnień.

38. Złożony problem tolerancji.

39. Odcienie miłości.

40. Przyjaźń.

41. Miłość erotyczna.

42. Miłość braterska.

43. Miłość rodzicielska/rodzinna.

44. Dobrze żyć = dobrze się mieć?

45. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

46. Etyczne dylematy współczesnego człowieka (aborcja, in vitro).

47. Meandry „dorosłego życia”: korupcja, uleganie wpływom…

48. Pojęcie – klucz do etyki: homofobia.

49. Etyka a rzeczywistość szkolna.

50. Zasada respektowania potrzeb uczniów.

51. Zasada wolności nauczania.

52. Idea demokracji w klasie.

53. W poszukiwaniu szczęścia.

54. Refleksja etyczna wobec „dni szczególnych”.

55. Etyczny wymiar: Wigilii, Dnia Niepodległości, Dnia Ziemi.

56. Ekoetyki – nowe spojrzenie na człowieka i jego miejsce w przyrodzie.

57. Etyki środowiskowe: koncepcje humanistyczne.

58. Etyki środowiskowe: koncepcje biocentryczne.

59. Etyki środowiskowe: koncepcje ekoholistyczne.

60. Antropocentryzm a stosunek człowieka do Przyrody.

61. Personalizm – nurt w filozofii i etyce.

62. Karol Wojtyła jako przedstawiciel chrześcijańskiego personalizmu.

63. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

64. Życie za życie o moralnych i psychologicznych konsekwencjach przyjęcia kary śmierci.

65. Co to znaczy godne umieranie? (dyskusja na temat eutanazji).

66. Moje życie, to wyłącznie moja sprawa? (człowiek nie jest samotną wyspą, żyje wśród ludzi).

67. Etyka w praktyce – normy aksjologiczne i kodeksy etyczne wybranych zawodów (analiza).

68. W kręgu myśli etycznej - analiza tekstu źródłowego.

69. Dobry człowiek a zły świat?

70. Dobry świat a zły człowiek – w pułapce źle rozumianej wolności

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                               Paweł Nowak