PRZEDMIOTOWY
SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII
XIV LO im.
Kazimierza Wielkiego w Poznaniu
dla klas I
Zasady
1.
Nauczyciel, na początku roku szkolnego, informuje uczniów i rodziców (prawnych
opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych z katechezy, wynikających z realizowanego
programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
o warunkach uzyskania oceny rocznej wyższej niż przewidywana.
2.
Praktyki religijne nie podlegają ocenie.
3.
Każda ocena jest jawna dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów), a także
wystawiana według ustalonych kryteriów.
4.
Do wystawienia oceny śródrocznej wymagane są minimum trzy oceny bieżące.
5.
Uczeń może być niesklasyfikowany w przypadku ponad 50% nieusprawiedliwionych
nieobecności.
6.
Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych
możliwości psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom.
7.
Uczeń jest zobowiązany do prowadzenia zeszytu oraz do przygotowywania się w
domu do niektórych tematów.
8.
Sprawdziany wiedzy (jeśli są zaplanowane) są obowiązkowe, jeśli uczeń w tym
czasie był nieobecny na lekcji, powinien zaliczyć sprawdzian w terminie
późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem.
9.
W przypadku wystąpienia poważnych przyczyn losowych, które przeszkodziły w
przygotowaniu się ucznia do lekcji, uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji,
jeżeli są one potwierdzone pisemnie lub ustnie przez rodzica (opiekuna) przed
lekcją.
10.
Zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i na określonych w nim zasadach
uczeń może skorzystać ze zwolnienia z odpowiedzi ustnej (np. tzw. ,,szczęśliwy
numerek” i innych form przyjętych w danej szkole), nie dotyczy to
zapowiedzianych sprawdzianów.
11.
Jeśli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do pomocy ze strony
nauczyciela lub innego ucznia. Warunkiem jest aktywna obecność na lekcjach lub
usprawiedliwiona dłuższa nieobecność.
12.
O ocenie niedostatecznej śródrocznej czy rocznej uczeń informowany jest ustnie,
a jego rodzice (opiekunowie) w formie pisemnej na miesiąc przed radą
pedagogiczną klasyfikacyjną. Za pisemne poinformowanie rodzica (opiekuna)
odpowiada wychowawca. Szczegółowe postępowanie określa Wewnątrzszkolny System
Oceniania.
13.
Na 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej uczniowie są
informowani o przewidywanych ocenach śródrocznych lub rocznych.
14.
Kryteria odpowiadające poszczególnym śródrocznym i rocznym stopniom szkolnym są
zgodne z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
Obszary
podlegające ocenianiu na katechezie w klasie I
Formy ustne:
· odpowiedzi/wypowiedzi ustne
· opowiadania odtwórcze i twórcze
· aktywna postawa
· prezentacja (referat, prezentacja multimedialna)
Formy pisemne:
·
sprawdziany,
testy, kartkówki
·
zadania
domowe
·
wypracowania
(opowiadanie, charakterystyka, list, zaproszenie, telegram i inne)
·
ćwiczenia
wykonane podczas lekcji
Formy
praktyczne:
·
realizacja
projektów (np. album, gazetka, przedstawienia, inne)
·
podejmowanie
działań wynikających z głównego celu katechezy szkolnej
·
tworzenie
pomocy dydaktycznych
·
rozwijanie
postawy religijnej (np. udział w przedstawieniach szkolnych o charakterze
religijnym, konkursach religijnych, Olimpiadzie Teologii Katolickiej, poszerzanie
wiadomości o literaturę religijną, korzystanie ze stron internetowych o
tematyce religijnej)
·
aktywność
ucznia na lekcji i współpraca w zespole.
Prawa i
obowiązki ucznia i katechety
Uczeń ma
obowiązek:
·
Prowadzić
zeszyt przedmiotowy.
·
Zaliczyć
wszystkie formy sprawdzania wiedzy.
·
W
razie nieobecności na sprawdzianie lub teście zaliczyć pracę w ciągu 2 tygodni
od dnia powrotu do szkoły.
·
Poprawić
ocenę niedostateczną w ciągu tygodnia od otrzymania wyników sprawdzianu wiedzy.
Uczeń może:
·
Uzyskać
dodatkowe oceny (od dobrej do celującej po wcześniejszym uzgodnieniu z
nauczycielem) za prace typu: projekty, albumy, prezentacje multimedialne itp.
·
Otrzymać
ocenę celującą za zajęcie I, II, III miejsca lub wyróżnienia w konkursach
religijnych poczynając od szczebla Archidiecezji.
·
Za
bardzo dobre wyniki nauczania, zajęcie najwyższych miejsc lub wyróżnień w
konkursach przedmiotowych z religii (np. Konkurs Biblijny, Olimpiada Teologii
Katolickiej) na etapie diecezjalnym, ogólnopolskim otrzymuje ocenę celującą śródroczną
lub roczną.
Katecheta ma
obowiązek:
·
Powiadomić
ucznia o sprawdzianie lub teście na 1 tydzień przed terminem.
·
Sprawdzić
prace pisemne w ciągu 2 tygodni, z wynikami testu zapoznać rodziców w czasie
konsultacji, wywiadówek, dni otwartych.
·
Udzielać
informacji rodzicom (prawnym opiekunom) oraz uczniom na temat prac pisemnych i
postępów ucznia.
·
Katecheci
dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości ucznia, uwzględniając opinie
i orzeczenia wydane prze Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Przy stwierdzonych
rodzajach dysfunkcji:
W przypadku
dysortografii:
·
Błędy
ortograficzne nie mają wpływu na ocenę pracy pisemnej.
W przypadku
dysgrafii:
·
Nie
ocenia się estetyki pisma w zeszycie przedmiotowym oraz na testach i
kartkówkach.
·
Uczeń
ma prawo przeczytać nauczycielowi treść pracy pisemnej, gdy ten ma trudności z
jej odczytaniem.
·
Uczeń
z głęboką dysgrafią może zaliczyć sprawdzian w formie odpowiedzi ustnej.
W przypadku
dysleksji:
·
Zachęcanie
uczniów do czytania krótkich tekstów.
·
Wydłużanie
czasu pracy.
·
Ograniczenie
ilości wykonywanych w czasie zajęć ćwiczeń.
·
Oceny
bieżące stanowią o śródrocznej i rocznej ocenie ucznia. Powiadamianie rodziców
o ocenach ich dzieci odbywa się zgodnie z przyjętymi zasadami z Wewnątrzszkolnego
Systemu Oceniania.
Podstawowe wymagania
programowe i kryteria oceniania
Na ocenę
celującą uczeń:
·
Prowadzi
zeszyt, wykonuje zadane ćwiczenia.
·
Jest
wzorem dla innych pod względem: pilności, odpowiedzialności, samodzielności.
·
Wyczerpująco
wypowiada się na temat poruszanego zagadnienia, wykazuje się wiadomościami
wykraczającymi poza program religii.
·
Uczestniczy
w konkursach religijnych.
·
Angażuje
się w przygotowanie jasełek, misteriów, rozważań, nabożeństw, adoracji.
·
Samodzielnie
poszerza zdobytą na lekcjach wiedzę o przez lekturę Pisma Świętego, czytanie
książek religijnych, prasy katolickiej, korzysta ze stron internetowych o
tematyce religijnej.
·
Aktywnie
uczestniczy w lekcjach i biegle posługuje się zdobytą wiedzą.
Na ocenę bardzo
dobrą uczeń:
·
Prowadzi
zeszyt, wykonuje zadane ćwiczenia.
·
Prezentuje
wiedzę wypowiadając się swobodnie i wyczerpująco.
·
W
poruszanych tematach dostrzega związki między faktami, potrafi wyciągnąć
wnioski, dokonać całościowej oceny poruszanego zagadnienia.
·
Odznacza
się dużą aktywnością na katechezie.
·
Umie
współpracować w grupie.
Na ocenę dobrą
uczeń:
·
Prowadzi
zeszyt, wykonuje zadane ćwiczenia.
·
Samodzielnie
udziela odpowiedzi (nie wyczerpuje poruszonego zagadnienia).
·
Angażuje
się w daną jednostkę lekcyjną.
·
Opanował
materiał programowy z religii.
·
Konsekwentnie
wykonuje zadaną pracę, stara się być aktywnym na lekcji.
Na ocenę
dostateczną uczeń:
·
Przychodzi
przygotowany do zajęć.
·
Prowadzi
zeszyt.
·
Opanował
łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, umiejętności.
·
Udziela
odpowiedzi na pytania nauczyciela.
·
Czasem
angażuje się w pracę grupy.
Na ocenę
dopuszczającą uczeń:
·
Opanował
konieczne pojęcia religijne.
·
Prowadzi
zeszyt.
·
Przy
pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na postawione pytania.
·
Wykonuje
jedynie część wyznaczonej pracy.
·
Czasem
angażuje się w pracę grupy.
Na ocenę
niedostateczną uczeń:
·
Nie
prowadził zeszytu.
·
Nie
opanował minimum programowego.
·
Nie
skorzystał z pomocy nauczyciela i kolegów w celu poprawienia oceny.
Szczegółowe wymagania programowe i kryteria
oceniania
Na ocenę
celującą uczeń:
·
Opanował
materiał przewidziany programem w stopniu bardzo dobrym.
·
Biegle
posługuje się zdobytą wiedzą.
·
Uzupełnia
zdobytą na lekcjach wiedzę przez lekturę literatury religijnej.
·
Uczestniczy
w organizowanych konkursach.
·
Jest
wzorem i przykładem dla innych uczniów.
·
W
życiu codziennym kieruje się dobrem własnym i drugiego człowieka.
Na ocenę bardzo
dobrą uczeń:
·
Potrafi
wyjaśnić, na czym polega istota wiary.
·
Potrafi
wyjaśnić, dlaczego Biblia jest Księgą natchnioną i potrafi się nią biegle
posługiwać.
·
Potrafi
scharakteryzować Osoby Trójcy Świętej.
·
Umie
wymienić i omówić sakramenty sprawowane w Kościele katolickim.
·
Wie,
co to jest Kościół i potrafi go scharakteryzować.
·
Zna
podstawowe wydarzenia z historii Kościoła.
·
Wyjaśnia,
że Jezus Chrystus jest postacią historyczną.
·
Umie
wyjaśnić różnice między soborem i synodem (podać przykłady w oparciu o historię
Kościoła).
·
Potrafi
scharakteryzować patrona roku oraz patronów Polski.
·
Ukazuje,
dlaczego bł. Jan Paweł II był człowiekiem modlitwy.
·
Rozumie
istotę, konieczność modlitwy.
·
Potrafi
wymienić 8 błogosławieństw oraz je wyjaśnić.
·
Zna
poszczególne okresy roku liturgicznego.
·
Stara
się o świadome przeżywanie gestów, słów i postaw religijnych.
·
Troszczy
się o osobistą dojrzałość religijną.
·
Posiada
uzupełniony zeszyt.
Na ocenę dobrą
uczeń:
·
Zna
sakramenty i potrafi je scharakteryzować.
·
Potrafi
wyjaśnić, na czym polega istota wiary.
·
Wie,
co to jest Pismo Święte i potrafi się nim posługiwać.
·
Potrafi
uzasadnić, dlaczego Jezus Chrystus jest głową Kościoła.
·
Wyjaśnia,
że Jezus Chrystus jest postacią historyczną.
·
Wie,
co to jest Kościół i potrafi krótko scharakteryzować pojęcia m.in.: sobór,
synod, diecezja, dekanat, parafia, episkopat.
·
Potrafi
scharakteryzować patrona roku oraz wymienia patronów Polski.
·
Rozumie
istotę, konieczność modlitwy.
·
Zna
główne okresy roku liturgicznego.
·
Stara
się o świadome przeżywanie gestów, słów i postaw religijnych.
·
Troszczy
się o osobistą dojrzałość.
·
Posiada
uzupełniony zeszyt.
Na ocenę
dostateczną uczeń:
·
Zna
sakramenty, potrafi je krótko omówić.
·
Wie,
dlaczego Jezus Chrystus jest głową Kościoła.
·
Wie,
co to jest Kościół.
·
Umie
posługiwać się Pismem Świętym.
·
Z
pomocą katechety wyjaśnia, że Jezus Chrystus jest postacią historyczną.
·
Rozumie
istotę i konieczność modlitwy.
·
Wie,
co to jest Adwent, Boże Narodzenie, Wielki Post, Wielkanoc.
·
Stara
się świadomie przeżywać gesty, słowa i postawy religijne.
·
Troszczy
się o osobistą dojrzałość religijną.
·
Posiada
uzupełniony zeszyt.
Na ocenę
dopuszczającą uczeń:
·
Zna
sakramenty.
·
Z
pomocą katechety potrafi korzystać z Pisma Świętego.
·
Wie,
co to jest Kościół.
·
Rozumie
istotę, konieczność modlitwy.
·
Wie
co to jest Adwent, Boże Narodzenie, Wielki Post, Wielkanoc.
·
Stara
się o świadome przeżywanie gestów, słów i postaw religijnych.
·
Troszczy
się o osobistą dojrzałość.
·
Zna
Dekalog i Credo.
·
Posiada
uzupełniony zeszyt.
Na ocenę
niedostateczną uczeń:
·
Nie
spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą.
Poprawa oceny
1.
W
przypadku otrzymania ze sprawdzianu oceny niedostatecznej, uczeń ma prawo do
jednorazowej jej poprawy w terminie ustalonym z nauczycielem, przy czym w dzienniku
zachowane są dwie oceny.
2.
W
przypadku otrzymania z odpowiedzi ustnej lub kartkówki oceny niedostatecznej
uczeń ma prawo do jej poprawienia w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
3.
W
przypadku otrzymania niesatysfakcjonującej oceny rocznej istnieje możliwość
odwołania się zgodnie z procedurami przewidzianymi w Wewnątrzszkolnym Systemie
Oceniania.
Przewidywane
osiągnięcia uczniów:
·
Poznanie
Jezusa Chrystusa i Jego nauki.
·
Opanowanie
wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania katechezy na
poszczególnych poziomach zgodnie z systemem oceniania.
·
Umiejętność
odczytania przesłania poznanych fragmentów biblijnych.
·
Znajomość
omawianych symboli wiary.
·
Znajomość
religijnych korzeni wybranych elementów kultury polskiej.
·
Znajomość
okresów liturgicznych i rozumienie ich w kontekście biblijnym i życia
chrześcijańskiego.
·
Zdobycie
wiedzy o rzeczach ostatecznych.
·
Rozpoznawanie
rodzajów sumień.
·
Znajomość
symboliki liturgicznej.
·
Znajomość
zagadnień nauki społecznej kościoła.
·
Aktywne
uczestnictwo w Eucharystii.
·
Znajomość
istoty sakramentów.
·
Zastosowanie
wskazań prawa Bożego w konkretnych sytuacjach życiowych.
·
Umiejętność
kształtowania własnego sumienia, osobowości, charakteru w oparciu o prawo Boże.
·
Znajomość
sposobów i rodzajów modlitwy oraz biblijnych wzorów modlitwy.
·
Umiejętność
rozwiązywania trudnych sytuacji w duchu chrześcijańskim.
·
Umiejętność
reagowania na niewłaściwe zachowania.
·
Odczytywanie
własnych zadań we wspólnocie: parafialnej, rodzinnej, kościelnej, koleżeńskiej,
szkolnej.
·
Zaangażowanie
w różne formy apostolstwa.
·
Umiejętność
wyrażania własnych opinii.