Wymagania edukacyjne z przedmiotu „Statystyka w praktyce” w klasie 3B

1. Ocena: dopuszczający.(K)

Uczeń zna i rozumie pojęcia: średniej arytmetycznej, średniej ważonej, mediany, dominanty, wariancji, odchylenia standardowego. Uczeń potrafi porządkować dane statystyczne i wyznacza w/w wielkości. Uczeń potrafi interpretować i porządkować dane statystyczne przedstawione w tabelach, przy pomocy diagramów i wykresów (proste przypadki). Uczeń potrafi wykonać własne badanie statystyczne i interpretować jego wyniki.

2. Ocena: dostateczny (P)

Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:

odczytuje  informacje  z  tabel,  diagramów  słupkowych  i  kołowych (zadania trudniejsze),  oblicza modę i medianę danych liczb, oblicza średnią  arytmetyczną  danych  zapisanych  w  postaci  tabeli  lub  histogramu, wyciąga  wnioski  z informacji w  postaci  średnich i odchylenia  standardowego, przedstawia  dane  w  postaci  tabel  i  diagramów(zadania trudniejsze). Uczeń potrafi wyznaczać graficznie modę i dominantę w prostych przykładach. Uczeń zna pojęcie średniej harmonicznej, średniej geometrycznej i średniej ucinanej.

 

3. Ocena: dobry (R)

Uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz:

        Uczeń bezbłędnie i sprawnie oblicza średnią arytmetyczną, średnią ważoną, sprawnie wyznacza medianę i dominantę oraz odchylenie standardowe zestawu danych przedstawionych na diagramach, w tabelach, na wykresach. Wyznacza graficznie modę i medianę w trudniejszych przypadkach. Interpretuje krzywą Gaussa, zna i rozumie pojęcie rozkładu normalnego. Zna i rozumie pojęcia: średniej harmonicznej, średniej geometrycznej i średniej ucinanej i potrafi obliczać te wartości.

 

4.Ocena: bardzo dobry (D)

Uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz:

Rozwiązuje zadania ze statystyki o dużym stopniu trudności, wymagające problemowego podejścia; znajduje błyskotliwe rozwiązania trudniejszych zadań dotyczących obliczeń statystycznych, interpretacji zestawu danych i obliczeń statystycznych, sprawnie i bezbłędnie pracuje z arkuszem kalkulacyjnym, wyciąga  wnioski  z informacji w  postaci  średnich i odchylenia  standardowego; opracowuje problem statystycznie.

 

5.Ocena: celujący (W)

Uczeń spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz posiada umiejętność  rozwiązywania  zadań  znacznie  wykraczających  poza  wymagania  na  poziomie  D  stopniem  trudności  lub  tematyką.