Wymagania edukacyjne z
przedmiotu „Statystyka w praktyce” w klasie 3B
1. Ocena: dopuszczający.(K)
Uczeń zna i
rozumie pojęcia: średniej arytmetycznej, średniej ważonej, mediany, dominanty,
wariancji, odchylenia standardowego. Uczeń potrafi porządkować dane
statystyczne i wyznacza w/w wielkości. Uczeń potrafi interpretować i
porządkować dane statystyczne przedstawione w tabelach, przy pomocy diagramów i
wykresów (proste przypadki). Uczeń potrafi wykonać własne badanie statystyczne
i interpretować jego wyniki.
2. Ocena: dostateczny (P)
Uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczającą oraz:
odczytuje informacje
z tabel, diagramów
słupkowych i kołowych (zadania trudniejsze), oblicza modę i medianę danych liczb, oblicza
średnią arytmetyczną danych
zapisanych w postaci
tabeli lub histogramu, wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego, przedstawia dane
w postaci tabel
i diagramów(zadania trudniejsze).
Uczeń potrafi wyznaczać graficznie modę i dominantę w prostych przykładach.
Uczeń zna pojęcie średniej harmonicznej, średniej geometrycznej i średniej
ucinanej.
3. Ocena: dobry (R)
Uczeń spełnia
wymagania na ocenę dostateczną oraz:
Uczeń bezbłędnie i sprawnie
oblicza średnią arytmetyczną, średnią ważoną, sprawnie wyznacza medianę i
dominantę oraz odchylenie standardowe zestawu danych przedstawionych na
diagramach, w tabelach, na wykresach. Wyznacza graficznie modę i medianę w
trudniejszych przypadkach. Interpretuje krzywą Gaussa, zna i rozumie pojęcie
rozkładu normalnego. Zna i rozumie pojęcia: średniej harmonicznej, średniej
geometrycznej i średniej ucinanej i potrafi obliczać te wartości.
4.Ocena: bardzo dobry (D)
Uczeń spełnia
wymagania na ocenę dobrą oraz:
Rozwiązuje
zadania ze statystyki o dużym stopniu trudności, wymagające problemowego
podejścia; znajduje błyskotliwe rozwiązania trudniejszych zadań dotyczących
obliczeń statystycznych, interpretacji zestawu danych i obliczeń
statystycznych, sprawnie i bezbłędnie pracuje z arkuszem kalkulacyjnym, wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego; opracowuje problem
statystycznie.
5.Ocena: celujący (W)
Uczeń spełnia
wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz posiada
umiejętność rozwiązywania zadań
znacznie wykraczających poza
wymagania na poziomie
D stopniem trudności
lub tematyką.