Wszystkie umiejętności zapisane w tabeli dotyczą kształcenia w zakresie podstawowym.
KLASA PIERWSZA
OCENA |
WYMAGANIA
EDUKACYJNE |
DOPUSZCZAJĄCY (K) |
- podaje przykłady liczb:
naturalnych, całkowitych, wymiernych, niewymiernych, pierwszych i złożonych
oraz przyporządkowuje liczbę do odpowiedniego zbioru liczb - rozkłada na czynniki pierwsze liczby naturalne - zna definicję wartości bezwzględnej i oblicza wartość bezwzględną liczby rzeczywistej - zna kolejność wykonywania działań, pojęcia: liczba przeciwna
i liczba odwrotna - zna sposoby wykonywania czterech podstawowych działań na
ułamkach zwykłych i dziesiętnych , zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i
odwrotnie przy wykonywaniu działań, - porównuje dwie liczby - wykonuje
działania na liczbach wymiernych, - znajduje
rozwinięcia dziesiętne liczby wymiernej, - sprawdza, czy wynik
obliczeń jest liczbą wymierną, - zna różnicę między
błędem bezwzględnym a błędem względnym przybliżeń - zna pojęcie procentu , punktu procentowego , potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym (lokaty
i kredyty), - zamienia procent pewnej wielkości na ułamek i odwrotnie, - oblicza, jakim
procentem jednej liczby jest druga liczba,
procent danej liczby, liczbę na podstawie danego jej procentu, - odczytuje informacje dane za pomocą diagramów
procentowych - sporządza
diagramy procentowe - zna definicję potęgi
o wykładniku naturalnym i całkowitym ujemnym, - zna wzory na mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych
podstawach, wzory na mnożenie i dzielenie potęg o jednakowych
wykładnikach i na potęgowanie potęgi, sposoby wykonywania działań na
potęgach, - oblicza potęgi o wykładnikach naturalnych i całkowitych
ujemnych, mnoży i dzieli potęgi o jednakowych podstawach , mnoży i dzieli
potęgi o jednakowych wykładnikach, umie potęgować potęgi, potęgować iloczyny i ilorazy, - zna definicję
pierwiastka arytmetycznego ,prawa działań na pierwiastkach, wzór na
obliczanie pierwiastka n–tego stopnia z n–tej potęgi, wzór na obliczanie n–tej potęgi pierwiastka n–tego stopnia, jak
oblicza się pierwiastki iloczynu i ilorazu oraz iloczyn i iloraz
pierwiastków, - wie jak
oblicza się pierwiastek n–tego stopnia z n–tej potęgi oraz jak oblicza się n–tą potęgę
pierwiastka n–tego stopnia z liczby nieujemnej, - umie obliczać pierwiastki n–tego stopnia - zna budowę twierdzenia - zna pojęcie: wyrażenia algebraicznego , jednomianu ,
jednomianu uporządkowanego,
jednomianów podobnych - zna wzory skróconego
mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy, różnica kwadratów) - rozumie zasadę:
redukowania wyrazów podobnych ,
zapisywania i nazywania wyrażeń algebraicznych, dodawania i
odejmowania sum algebraicznych ,
mnożenia sumy algebraicznej przez jednomian , mnożenia sumy algebraicznej przez sumę algebraiczną - buduje proste
wyrażenia algebraiczne - odczytuje proste
wyrażenia algebraiczne - dodaje, odejmuje, mnoży sumy algebraiczne - oblicza wartości
liczbowe wyrażeń algebraicznych - zaznacza na osi
liczbowej przedziały liczbowe - wyznacza
iloczyn, sumę i różnicę przedziałów liczbowych - zapisuje podane przedziały liczbowe za pomocą
nierówności i odwrotnie - rozwiązuje
równania i nierówności pierwszego stopnia - podaje
interpretację geometryczną rozwiązania nierówności liniowej - rozwiązuje
układy równań pierwszego stopnia metodą podstawiania i metodą
przeciwnych współczynników - zna interpretację geometryczną układu równań liniowych - zna pojęcie wartości bezwzględnej liczby
rzeczywistej - wyznacza zmienną z prostego wzoru - oblicza wyróżnik równania
kwadratowego i jego pierwiastki - rozwiązuje równania kwadratowe niezupełne metodą rozkładu na czynniki
oraz stosując wzory skróconego mnożenia - określa
liczbę pierwiastków równania kwadratowego w zależności od znaku wyróżnika — rozumie intuicyjnie
pojęcie podobieństwa — oblicza wymiary figury
podobnej do danej
w danej skali — zna cechy podobieństwa
trójkątów i stosuje je, aby wykazać, że trójkąty są podobne — zna cechy przystawania
trójkątów i potrafi na ich podstawie wykazać przystawanie trójkątów — zna związki miarowe w
trójkącie równobocznym i prostokątnym - rozróżnia kąty:
wierzchołkowe, przyległe, naprzemianległe, odpowiadające, - rozróżnia trójkąty:
ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne - stosuje twierdzenie o
sumie miar kątów w trójkącie -sprawdza, czy z trzech
odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt - stosuje
twierdzenie Pitagorasa - oblicza pola trójkątów - zna
rodzaje czworokątów , ich
własności, wzory na obliczanie i oblicza
pola i obwody czworokątów - rozpoznaje
przyporządkowania będące funkcjami - określa funkcję
różnymi sposobami (wzorem, tabelką, wykresem, opisem słownym) - oblicza wartość funkcji dla różnych argumentów na
podstawie wzoru funkcji - poprawnie stosuje
pojęcia związane z pojęciem funkcji: dziedzina, zbiór wartości, argument,
wartość i wykres funkcji - odczytuje z
wykresu dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, najmniejszą i największą
wartość funkcji - oblicza argument odpowiadający podanej wartości
funkcji - wyznacza dziedzinę funkcji określonej tabelką lub
opisem słownym - odczytuje wartości
funkcji dla danego argumentu lub argument dla danej wartości z: tabelki, grafu,
wykresu - wskazuje miejsca
zerowe funkcji - odczytuje własności funkcji z wykresu - wyznacza miejsca
zerowe funkcji danej wzorem (w prostych przykładach) - określa na
podstawie wykresu przedziały monotoniczności funkcji - rozpoznaje
funkcję liniową na podstawie wzoru lub wykresu - rysuje wykres funkcji liniowej danej wzorem - oblicza wartość
funkcji liniowej dla danego argumentu i odwrotnie - wyznacza miejsce
zerowe funkcji liniowej - interpretuje współczynniki ze wzoru funkcji
liniowej - wyznacza algebraicznie oraz odczytuje z wykresu
funkcji liniowej zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości
dodatnie (ujemne) - odczytuje z wykresu funkcji liniowej jej własności:
dziedzinę, zbiór wartości, miejsce zerowe, monotoniczność -zna postać ogólną prostej i potrafi przekształcić
ją do postaci kierunkowej(o ile to możliwe) - rysuje prostą daną w postaci ogólnej — wyjaśnia związek
pomiędzy liczbą rozwiązań
układu dwóch równań
liniowych z dwiema
niewiadomymi a wzajemnym
położeniem prostych — rozwiązuje graficznie i
algebraicznie proste układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi - rysuje wykres
funkcji - sprawdza algebraicznie, czy dany punkt należy do
wykresu danej funkcji kwadratowej - oblicza
współrzędne wierzchołka paraboli - oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej - zna pojęcie postaci kanonicznej i iloczynowej funkcji
kwadratowej - rysuje wykres funkcji kwadratowej i określa jej
własności - zna nierówność kwadratową i rozwiązuje typowe
nierówności kwadratowe |
DOSTATECZNY (P) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli
opanował poziom (K) oraz dodatkowo: - rozumie ideę prostego dowodu twierdzenia - stosuje
zaokrąglanie liczb, - zna różnicę
między rozwinięciem dziesiętnym liczby wymiernej i niewymiernej - porównuje liczby
wymierne - rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na
liczbach - znajduje
największy wspólny dzielnik i najmniejszą wspólną wielokrotność liczb -
rozwiązuje zadania z zastosowaniem
obliczeń procentowych - oblicza
błędy bezwzględne i błędy względne przybliżeń - zapisuje liczby w
postaci potęg, iloczynu potęg - zapisuje liczby w notacji wykładniczej - przedstawia
potęgi w postaci: iloczynu i ilorazu
potęg o jednakowych podstawach, iloczynu i ilorazu potęg o jednakowych
wykładnikach - porównuje potęgi - doprowadza wyrażenia do najprostszych postaci, stosując
działania na potęgach (w tym potęg o wykładniku wymiernym i rzeczywistym) - oblicza wartość pierwiastka dowolnego stopnia z
liczby nieujemnej oraz wartość pierwiastka nieparzystego stopnia z liczby
rzeczywistej - wyłącza czynnik przed znak pierwiastka - włącza czynnik pod znak pierwiastka - stosując odpowiednie twierdzenia, wykonuje
działania na pierwiastkach tego samego stopnia - usuwa niewymierność z mianownika w wyrażeniach
typu - doprowadza wyrażenia algebraiczne do prostszych postaci - odczytuje trudniejsze
wyrażenia algebraiczne - zapisuje obwody i pola figur za pomocą wyrażeń
algebraicznych - wyłącza wspólne czynniki poza nawias - przekształca wyrażenia algebraiczne, stosując wzory
skróconego mnożenia - zapisuje treści
zadań za pomocą równań i nierówności - rozwiązuje
układy równań pierwszego stopnia metodą przeciwnych współczynników - zapisuje treści
zadań w postaci układów równań - oblicza wartości bezwzględne liczb - stosuje
interpretację geometryczną wartości bezwzględnej liczby do rozwiązywania
elementarnych równań i nierówności typu - rozwiązuje równania kwadratowe, stosując wzory na
pierwiastki równania kwadratowego — bada, czy
dane prostokąty są
podobne — znajduje skalę
podobieństwa dwóch figur
podobnych — stosuje własności kątów w prostych zadaniach — wykorzystuje wzory na przekątną kwadratu i wysokość
trójkąta równobocznego - wyznacza dziedzinę funkcji danej wzorem,
wymagającym jednego założenia - podaje argumenty, dla których funkcja przyjmuje
wartości dodatnie lub ujemne - sporządza wykresy funkcji spełniających określone
warunki - sporządza wykres funkcji określonej wzorem - stosuje funkcje i
ich własności w prostych sytuacjach praktycznych - podaje przykłady funkcji liniowych opisujących
sytuacje z życia codziennego - wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres
przechodzi przez dane dwa punkty wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykresem jest
dana prosta - wyznacza współrzędne punktów przecięcia wykresu
funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych - sprawdza algebraicznie i graficznie, czy dany punkt
należy do wykresu funkcji liniowej - przekształca równanie ogólne prostej do postaci
kierunkowej i odwrotnie - sprawdza, czy dane trzy punkty są współliniowe - stosuje warunek równoległości i prostopadłości
prostych - wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres
przechodzi przez dany punkt i jest równoległy (prostopadły) do wykresu danej
funkcji liniowej lub do prostej danej w postaci ogólnej - rozstrzyga, czy dany układ dwóch równań liniowych
jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny - określa liczbę rozwiązań układu równań liniowych,
korzystając z jego interpretacji geometrycznej - oblicza
współrzędne punktu przecięcia wykresów dwóch funkcji liniowych - sporządza wykresy
funkcji: -
rysuje wykres funkcji kwadratowej danej
w postaci kanonicznej i podaje jej własności - ustala wzór
funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej na podstawie informacji o
przesunięciach wykresu - wyznacza wzór funkcji której wykresem jest parabola - przekształca wzór funkcji kwadratowej z postaci
kanonicznej do postaci ogólnej i odwrotnie - zapisuje wzór funkcji kwadratowej w postaci
kanonicznej - zapisuje wzór
funkcji kwadratowej spełniającej dane warunki - oblicza
współrzędne punktów przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych
oraz współrzędne jej wierzchołka - oblicza
miejsca zerowe funkcji kwadratowej - określa liczbę miejsc zerowych funkcji kwadratowej w
zależności od wartości wyróżnika trójmianu kwadratowego - oblicza, dla
jakich argumentów funkcja spełnia określone warunki - oblicza
współrzędne punktów przecięcia wykresów danych funkcji - rozwiązuje
nierówności kwadratowe - znajduje iloczyn, sumę i różnicę zbiorów rozwiązań nierówności
kwadratowych - określa argumenty, dla których wartości jednej funkcji są
większe od wartości drugiej funkcji - opisuje
zależności między wielkościami za pomocą funkcji kwadratowej - rozwiązuje zadania tekstowe stosując własności funkcji
kwadratowej - wyznacza
wartość największą i najmniejszą w
przedziale domkniętym - wyznacza
wartość największą i najmniejszą w
przedziale domkniętym |
DOBRY (R) |
Uczeń otrzymuje ocenę dobry jeśli opanował
poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo: - stosuje ogólny zapis liczb naturalnych parzystych,
nieparzystych, podzielnych przez 3 itp. - wykorzystuje dzielenie z resztą do przedstawienia
liczby naturalnej w postaci a ∙ k
+ r - konstruuje odcinki o długościach niewymiernych - usuwa niewymierność z mianownika wyrażenia typu - wykonuje działania łączne na liczbach
rzeczywistych - zamienia ułamek dziesiętny okresowy na ułamek zwykły - oblicza, o ile procent jedna liczba jest większa
(mniejsza) od drugiej - rozwiązuje proste
równania i nierówności z zastosowaniem wartości bezwzględnej - podaje przykłady
liczb wymiernych i niewymiernych spełniających określone warunki - rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na
liczbach - rozwiązuje
złożone zadania tekstowe, wykorzystując obliczenia procentowe - ocenia dokładność
zastosowanego przybliżenia - oblicza wartości i przekształca wyrażenia arytmetyczne,
w których występują potęgi i
pierwiastki - rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na
potęgach - porównuje
ilorazowo i różnicowo liczby podane w notacji wykładniczej - wykonuje
działania na potęgach o wykładnikach wymiernych i rzeczywistych - buduje i nazywa
wyrażenia algebraiczne o wielodziałaniowej konstrukcji - wykorzystuje wyrażenia algebraiczne do rozwiązywania
zadań związanych z podzielnością i dzieleniem z resztą - zapisuje przedziały liczbowe za pomocą nierówności z
zastosowaniem wartości bezwzględnej - graficznie przedstawia sumę, różnicę i iloczyn
zbiorów - wyznacza sumy, różnice i iloczyny podanych
przedziałów - przekształca wyrażenia algebraiczne, korzystając z
własności wartości bezwzględnej - zapisuje
treści zadań za pomocą równań lub nierówności oraz przedstawia ich
rozwiązania - tworzy układy równań, mając dane rozwiązania - rozwiązuje zadania
tekstowe za pomocą układów równań - zapisuje konieczne założenia w trakcie przekształcania
wzorów - rozwiązuje zadania tekstowe (zad praktyczne) z zastosowaniem
równań kwadratowych - rozwiązuje
układy równań prowadzące do równania kwadratowego - stosuje własności kątów w trudniejszych zadaniach - rozwiązuje zadania z zastosowaniem twierdzenia
Pitagorasa i twierdzenia do niego odwrotnego - rozwiązuje zadania na obliczanie pól i obwodów
trójkątów - przeprowadza dowody geometryczne odwołując się do cech
przystawania i cech podobieństwa
trójkątów -oblicza pola i obwody figur podobnych - rozpoznaje i
opisuje zależności funkcyjne w otaczającej nas rzeczywistości - przedstawia daną funkcję na różne sposoby - określa dziedzinę oraz wyznacza miejsca zerowe
funkcji danej wzorem, który wymaga kilku
założeń - podaje
argumenty, dla których wartości funkcji spełniają określone warunki - analizuje
funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski - na podstawie wykresu funkcji określa liczbę rozwiązań równania f(x)
= m w zależności od wartości parametru m - na podstawie
wykresu funkcji odczytuje zbiory rozwiązań nierówności: - sprawdza, dla jakich wartości parametru funkcja
liniowa jest rosnąca, malejąca, stała - rysuje wykres
funkcji przedziałami liniowej i omawia jej własności - oblicza pole figury ograniczonej wykresami funkcji
liniowych oraz osiami układu współrzędnych - sprawdza, dla
jakich wartości parametru dwie proste są równoległe, prostopadłe - określa związek między przekształceniem wykresu
funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia - na podstawie wykresu określa liczbę rozwiązań równania f(x)
= m w zależności od parametru m, gdzie y = f(x) jest funkcją kwadratową - oblicza pola figur spełniających określone warunki - rozwiązuje
zadania tekstowe prowadzące do równań lub nierówności kwadratowych - rozwiązuje zadania tekstowe stosując własności funkcji kwadratowej (kontekst praktyczny) |
BARDZO DOBRY (D) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli
opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo: - rozwiązuje trudniejsze
zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach, potęgach oraz procentów - oblicza wartości skomplikowanych
wyrażeń arytmetycznych zawierających pierwiastki - buduje i nazywa
wyrażenia algebraiczne o znacznej
wielodziałaniowej konstrukcji - wykorzystywać wyrażenia algebraiczne do rozwiązywania
zadań trudniejszych związanych z
podzielnością i dzieleniem z resztą - wyznacza przedziały liczbowe określone za pomocą wartości bezwzględnej - rozwiązuje trudniejsze
zadania tekstowe za pomocą układów równań - rozwiązuje układy równań z parametrem - dobiera równania w układach tak, aby otrzymywać żądane
rodzaje układów - przeprowadza dowody dotyczące liczb rzeczywistych - rozwiązuje zadania wieloetapowe na obliczanie pól i
obwodów figur - odczytuje z
wykresów funkcji rozwiązania równań i nierówności typu f(x) = g(x),
f(x)<g(x), f(x)>g(x) - szkicuje wykres
funkcji spełniającej podane warunki - rozwiązuje algebraicznie układ trzech równań
liniowych z trzema niewiadomymi - mając dany wykres funkcji |
CELUJĄCY (W) |
Uczeń
otrzymuje ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania z
poziomów niższych oraz
posiada umiejętność
rozwiązywania zadań znacznie
wykraczających poza wymagania
na poziomie D
stopniem trudności lub
tematyką. |
KLASA DRUGA
OCENA |
WYMAGANIA
EDUKACYJNE |
DOPUSZCZAJĄCY (K) |
— Zna definicję potęgi o
wykładniku wymiernym i wykonuje działania na potęgach o takich wykładnikach. — oblicza wartość
logarytmu w najprostszych przypadkach np. — korzysta ze
wzorów na logarytm
iloczynu, ilorazu i
potęgi — szkicuje wykres
dowolnej funkcji wykładniczej określa jej własności — oblicza wartość
wielkości opisanej podaną funkcją
wykładniczą — porządkuje jednomiany — rozpoznaje
sumy algebraiczne, dodaje je,
odejmuje i mnoży — Rozwiązuje równania
kwadratowe — Rozwiązuje proste równania
stopni wyższych — Zna i potrafi zastosować wzory skróconego
mnożenia — Zna definicję proporcjonalności
odwrotnej — Rozwiązuje zadania tekstowe
stosując proporcjonalność odwrotną - zna i rozumie pojęcie wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie wartości liczbowej wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie dziedziny wyrażenia wymiernego - zna i rozumie pojęcie równości wyrażeń wymiernych - potrafi obliczać wartości liczbowe wyrażeń wymiernych dla
podanych wartości zmiennej - potrafi określać
dziedzinę wyrażenia wymiernego - potrafi upraszczać
wyrażenia wymierne - potrafi dodawać,
odejmować, mnożyć wyrażenia wymierne - zna i rozumie pojęcie równania wymiernego - zna i rozumie sposoby rozwiązywania prostych równań wymiernych - potrafi rozwiązywać
proste równania wymierne - potrafi określać założenia, przy których dane równanie
wymierne ma sens - potrafi przekształcać wzory tak, aby wyznaczyć wskazaną
wielkość - zna i rozumie pojęcie hiperboli - zna i rozumie zasady sporządzania wykresów funkcji: y =
−f (x), y = f (x + a) + b,
gdy dany jest wykres funkcji y = f (x) - zna i rozumie położenie gałęzi hiperboli w zależności od znaku a - potrafi określać dziedzinę i sporządzać wykres funkcji f (x)
= - potrafi określać
położenie gałęzi hiperboli w zależności od znaku a - potrafi określać własności funkcji y= — rozumie intuicyjnie
pojęcie ciągu, oblicza
dany wyraz ciągu — podaje przykłady ciągów
monotonicznych, arytmetycznych i geometrycznych — określa monotoniczność
ciągu arytmetycznego i geometrycznego — uzasadnia, że ciąg nie jest
monotoniczny, gdy danych jest kilka jego wyrazów — rozumie intuicyjnie pojęcie
ciągu arytmetycznego (geometrycznego), podaje
i rozpoznaje przykłady — potrafi utworzyć
kolejne wyrazy ciągu
arytmetycznego
(geometrycznego), znając pierwszy
wyraz i różnicę
(iloraz) — potrafi rozwiązywać proste
zadania dotyczące ciągu arytmetycznego i geometrycznego stosując wzór na n-ty
wyraz ciągu — oblicza odsetki
lokat: rocznych według
podanego oprocentowania — wyznacza równanie prostej
prostopadłej bądź równoległej do danej prostej. — Zna i stosuje wzory na
długość okręgu, długość łuku, pole koła i pole wycinka kołowego, stosuje te
wzory do obliczania pól i obwodów figur — Określa wzajemne położenie
dwóch okręgów, mając dane promienie tych okręgów i odległość środków — Określa wzajemne położenie
prostej i okręgu przy danych warunkach — Rozpoznaje kąty wpisane i
środkowe, stosuje twierdzenie dotyczące kąta środkowego i wpisanego opartych
na tym samym łuku — Podaje różne wzory na pole
trójkąta i oblicza pole trójkąta dobierając odpowiedni wzór — Rozwiązuje zadania
dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny i prostokątny — Podaje wzory na pole
równoległoboku, rombu i trapezu i stosuje je — Oblicza pole wielokątów
foremnych — oblicza odległość
między punktami o danych
współrzędnych — zna i stosuje wzór na
współrzędne środka odcinka — zna pojęcie symetrii
osiowej, podaje figury osiowosymetryczne, znajduje osie symetrii figury — zna pojęcie symetrii
środkowej, podaje figury środkowo- symetryczne, znajduje środek symetrii
figury — zna pojęcie f. trygonometrycznych w trójkącie
prostokątnym — oblicza f. trygonometryczne kątów ostrych — oblicza długości boków trójkąta prostokątnego, mając
wśród danych jedną z f. trygonometrycznych jednego z kątów ostrych — rozwiązuje trójkąty prostokątne — odczytuje z
tablic lub oblicza za pomocą kalkulatora wartość f. trygonometryczne danego
kąta lub
miarę kąta, mając dane jego f
.trygonometryczną - konstruuje
kąty ostre, mając dane wartości funkcji trygonometrycznych tych kątów - zna wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30◦,
45◦, 60◦ - zna podstawowe
tożsamości trygonometryczne i związki
między funkcjami trygonometrycznymi
kąta α i kąta 90◦− α |
DOSTATECZNY (P) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli
opanował poziom (K) oraz dodatkowo: - potrafi rozkładać sumy algebraiczne na czynniki,
stosując:
– wyłączanie wspólnego czynnika poza nawias
– wzory skróconego mnożenia
– rozkład trójmianu kwadratowego na czynniki w zależności od znaku
wyróżnika ∆ — rozwiązuje proste
równania wyższych stopni —
stosuje wzory skróconego mnożenia przy
przekształcaniu sum algebraicznych -
potrafi: obliczać wartości liczbowe
wyrażeń wymiernych dla podanych wartości zmiennej, określać dziedzinę
wyrażenia wymiernego, podawać przykłady wyrażeń wymiernych spełniających dane
warunki, upraszczać wyrażenia wymierne, dodawać, odejmować, mnożyć wyrażenia
wymierne -
zna i rozumie sposoby rozwiązywania
równań wymiernych -
potrafi: rozwiązywać
równania wymierne, określać
założenia, przy których dane równanie wymierne ma sens, dzielić wyrażenia wymierne, przekształcać wzory tak, aby wyznaczyć wskazaną wielkość -
zna i rozumie pojęcie osi symetrii
hiperboli, pojęcie wierzchołków hiperboli -
zna i rozumie zasady sporządzania
wykresów funkcji: y = −f (x), y = f (x + a) +
b, gdy dany jest wykres funkcji y = f (x) , - potrafi określać wzór funkcji, która
powstanie, gdy wykres funkcji f (x) = –
odbijemy
symetrycznie względem osi układu współrzędnych –
odbijemy
symetrycznie względem początku układu współrzędnych –
przesuniemy
równolegle o a jednostek w prawo lub w lewo i o b jednostek do
góry lub w dół - potrafi określać dziedzinę i sporządzać
wykres funkcji f (x) = -
potrafi: określić własności wykresu funkcji f (x)
= - ustala równania asymptot wykresów funkcji w/w - przekształca wykresy funkcji wykładniczej — oblicza wartość
logarytmu: dziesiętnego
lub naturalnego za
pomocą kalkulatora — wyjaśnia, w
jaki sposób własności
funkcji postaci y
= ax zależą od liczby
a; odczytuje własności
funkcji wykładniczej z
jej wykresu (zadania prostsze) — wykorzystuje własności
funkcji wykładniczej do rozwiązywania zadań
opisywanych za pomocą
takich funkcji (zadania
prostsze) — stosując prawa działań na
logarytmach oblicza wartości wyrażeń zawierających logarytmy — znajduje regułę,
którą można opisać
ciąg, którego kolejne
wyrazy zostały podane
i w prostych
wypadkach zapisuje ją
wzorem — rozwiązuje zadania
dotyczące ciągu arytmetycznego i geometrycznego o wyższym stopniu trudności –
stosując wzory na: n-ty wyraz ciągu i wzory na sumę n początkowych wyrazów
ciągu — udowadnia, że dany ciąg
jest arytmetyczny lub geometryczny — zapisuje w postaci równania
informację o tym ,że trzy dane liczby tworzą ciąg arytmetyczny lub
geometryczny — oblicza odsetki
lokat: w procencie składanym — określa wzajemne położenie okręgu i prostej,
porównując odległość jego środka od prostej z długością promienia okręgu — zna i rozumie pojęcie:
okrąg opisany na
wielokącie, okrąg wpisany
w wielokąt — wykonuje konstrukcje okręgu
wpisanego w dany trójkąt i okręgu opisanego na danym trójkącie — wykonuje konstrukcje figury
symetrycznej do danej — oblicz pola i obwody
trójkątów i czworokątów, wykorzystując związki miarowe w tych figurach - oblicza tangens kąta nachylenia prostej y = ax + b do osi x - rozwiązuje
trójkąty prostokątne stosując funkcje trygonometryczne - oblicza pole
trójkąta z zastosowaniem sinusa kąta - sposób wyznaczania wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30◦, 45◦, 60 - oblicza wartości innych funkcji trygonometrycznych,
mając daną wartość jednej z nich - przekształca
wyrażenia, stosując podstawowe tożsamości trygonometryczne |
DOBRY (R) |
Uczeń poza
wymaganiami na ocenę dopuszczającą i dostateczną: - potrafi rozwiązywać trudniejsze równania
wyższych stopni - znajduje wartości parametrów wiedząc ,że podana suma algebraiczna spełnia określone warunki - potrafi:
określać dziedzinę wyrażenia wymiernego oraz wykonywać działania na
wyrażeniach wymiernych, podawać
przykłady wyrażeń wymiernych spełniających dane warunki, upraszczać wyrażenia
wymierne, - potrafi określać, dla jakich wartości parametrów wyrażenia
wymierne spełniają określone warunki, rozwiązywać zadania z zastosowaniem
wyrażeń wymiernych - potrafi rozwiązywać trudniejsze równania wymierne, określać założenia, przy których dane równanie wymierne ma
sens, dzielić wyrażenia wymierne, przekształcać wzory tak, aby
wyznaczyć wskazaną wielkość - potrafi rozwiązywać
trudniejsze zadania z zastosowaniem
równań wymiernych - potrafi określać wartość parametru, dla którego funkcja f
(x) = - potrafi określać wzory funkcji, których wykresami
są hiperbole spełniające określone warunki — wyjaśnia, w jaki sposób
własności funkcji postaci y=a^x zależą od liczby a — odczytuje własności funkcji
wykładniczej z jej wykresu (zadania trudniejsze) — wykorzystuje własności
funkcji wykładniczej do rozwiązywania zadań
opisywanych za pomocą
takich funkcji(zadania
trudniejsze) — upraszcza bardziej
skomplikowane wyrażenia
algebraiczne zawierające logarytmy — wykorzystuje logarytmy
w badaniu zjawisk
opisywanych za pomocą
funkcji wykładniczej (zadania
trudniejsze) — rozwiązuje trudniejsze
zadania dotyczące ciągu arytmetycznego i geometrycznego — korzystając z
własności ciągu arytmetycznego (geometrycznego), bada
zjawiska opisane przez
taki ciąg — oblicza odsetki
lokat: w różnych okresach
kapitalizacji — wyznacza równanie
prostej spełniającej dane
warunki — rozwiązuje trudniejsze
zadania związane z
odległością punktów w
układzie współrzędnych — rozwiązuje zadania związane
z okręgiem opisanym na trójkącie — wykorzystuje umiejętność
wyznaczania pól trójkątów do wyznaczania pól innych figur — formułuje i dowodzi
twierdzenia dotyczące kątów w okręgu — stosuje wzór na środek
odcinka rozwiązywania zadań związanych
z figurami geometrycznymi w układzie współrzędnych - wyprowadza
wzór na jedynkę trygonometryczną oraz pozostałe związki między funkcjami
trygonometrycznymi tego samego kąta - przekształca
wyrażenia trygonometryczne, stosując związki między funkcjami trygonometrycznymi
tego samego kąta - stosuje definicję funkcji trygonometrycznych kąta
dowolnego |
BARDZO DOBRY (D) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli
opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo: — znajduje wzór ciągu arytmetycznego (geometrycznego) na podstawie podanych informacji w rozwiązywaniu trudnych zadań – prowadzących do układów równań z dwiema i trzema niewiadomymi — korzystając z
własności ciągu arytmetycznego (geometrycznego), bada
zjawiska opisane przez
taki ciąg (zadania trudniejsze) — porównuje oferty
banków i instytucji
finansowych — rozwiązuje różne
zadania, wykorzystując cechy
podobieństwa trójkątów — rozwiązuje trudne zadania
dotyczące związków miarowych w wielokątach, kołach, okręgach. Oblicz pola i
obwody takich figur. — Przekształca wzory na pole
trójkąta i udowadnia je — wyznacza równanie
prostej spełniającej dane
warunki(zadania trudniejsze) — rozwiązuje zadania
związane z odległością
punktów w układzie
współrzędnych(zadania trudniejsze) i odległością punktu od prostej |
CELUJĄCY (W) |
Uczeń
otrzymuje ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania z
poziomów niższych oraz
posiada umiejętność
rozwiązywania zadań znacznie
wykraczających poza wymagania
na poziomie D
stopniem trudności lub
tematyką. |
KLASA TRZECIA
OCENA |
WYMAGANIA
EDUKACYJNE |
DOPUSZCZAJĄCY (K) |
- zna i rozumie pojęcia: doświadczenie losowe, zdarzenie
elementarne, przestrzeń zdarzeń elementarnych, zdarzenie losowe - zna i rozumie klasyczną definicję prawdopodobieństwa - potrafi określać
zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego - potrafi określać
zbiór zdarzeń elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu - potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
klasycznej definicji prawdopodobieństwa - zna i rozumie metodę drzewek - potrafi obliczać
prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z metody drzewek - zna i rozumie pojęcia: suma, iloczyn, różnica zdarzeń, zdarzenia
wykluczające się - zna i rozumie pojęcie zdarzenia przeciwnego - zna i rozumie pojęcia: zdarzenie pewne, zdarzenie niemożliwe - zna i rozumie własności prawdopodobieństwa - zna i rozumie twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń - potrafi ustalać
zdarzenia przeciwne do danych - potrafi rozpoznawać zdarzenia wykluczające się - potrafi określać sumę, iloczyn, różnicę zdarzeń - potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
własności prawdopodobieństwa - zna i rozumie zasadę mnożenia - zna i rozumie pojęcie silni - zna i rozumie pojęcie permutacji - potrafi stosować
zasadę mnożenia - potrafi ustalać
liczbę permutacji - potrafi stosować zasadę mnożenia w rachunku
prawdopodobieństwa - rozwiązuje zadania z prawdopodobieństwa stosując
metodę drzewek — odczytuje informacje
z tabel, diagramów
słupkowych i kołowych (zadania prostsze) — oblicza średnią arytmetyczną danych
liczb — oblicza odchylenie standardowe
danych liczb — rozumie sens
intuicyjny odchylenia standardowego — przedstawia dane
w postaci tabel
i diagramów(zadania prostsze) - zna i rozumie: pojęcie
równoległości i prostopadłości w przestrzeni. - zna i rozumie pojęcia: figura wypukła,
graniastosłup, ostrosłup, podstawa, ściana boczna, wierzchołek, krawędź
boczna, krawędź podstawy graniastosłupa i ostrosłupa - zna i rozumie pojęcia: prostopadłościan,
graniastosłup prosty, graniastosłup pochyły graniastosłup prawidłowy,
ostrosłup prawidłowy, czworościan - zna i rozumie pojęcia: wysokość graniastosłupa, wysokość
ostrosłupa, spodek wysokości, twierdzenia dotyczące ostrosłupów prawidłowych,
reguły rysowania rzutów brył - potrafi: wskazywać graniastosłupy pochyłe, graniastosłupy
proste, wskazywać wierzchołki, podstawy, ściany boczne, krawędzie podstawy i
krawędzie boczne graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi: rysować rzuty graniastosłupów i ostrosłupów,
rysować siatki graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi: rozpoznawać siatki graniastosłupów i
ostrosłupów - potrafi: obliczać liczbę wierzchołków,
krawędzi, ścian bocznych graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi: wyznaczać długości odcinków w graniastosłupach
i ostrosłupach, korzystając z twierdzenia Pitagorasa oraz funkcji
trygonometrycznych kąta w trójkącie prostokątnym - zna i rozumie pojęcia: proste równoległe w przestrzeni, proste
prostopadłe w przestrzeni, proste skośne - zna i rozumie pojęcie prostej prostopadłej do
płaszczyzny - zna i rozumie pojęcia: kąt dwuścienny, kąt między
prostą a płaszczyzną - wskazuje w graniastosłupie prostym kąty: pomiędzy
krawędziami, pomiędzy krawędziami a przekątnymi, pomiędzy przekątnymi - wskazuje w ostrosłupie kąty pomiędzy krawędziami
oraz między wysokością i krawędzią - zna i rozumie: wzór na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa,
wzór na obliczanie objętości graniastosłupa, wzór na obliczanie pola
powierzchni ostrosłupa, wzór na obliczanie objętości ostrosłupa, wzory na obliczanie pól figur płaskich - potrafi obliczać pola powierzchni i objętości
graniastosłupów, obliczać pola powierzchni i objętości ostrosłupów, stosować
związki miarowe w bryłach - potrafi rysować
rzuty wielościanów - zna i rozumie pojęcie
przekroju bryły - potrafi zaznaczać przekroje,
określać rzeczywiste kształty przekrojów wielościanów, obliczać pola i obwody
danych przekrojów w najprostszych przypadkach. - zna i rozumie pojęcia:
walec, tworząca walca, podstawa walca, promień podstawy, wysokość walca, oś
obrotu, przekrój osiowy walca -
zna i rozumie: wzór na obliczanie pola powierzchni walca, wzór na
obliczanie objętości walca - potrafi rysować rzut walca, rysować siatkę walca, wskazywać
kąty między odcinkami oraz odcinkami i podstawami w walcu, obliczać pola
powierzchni i objętości walców - zna i rozumie: pojęcie stożka, pojęcia: podstawa, promień podstawy,
tworząca, wysokość stożka - zna i rozumie pojęcia: oś obrotu, przekrój osiowy
stożka, spodek wysokości, kąt rozwarcia stożka - zna i rozumie wzory na obliczanie pola
powierzchni i objętości stożka - potrafi rysować rzut stożka, rysować siatkę stożka,
wskazywać kąty między odcinkami oraz odcinkami i podstawą w stożku, obliczać pola powierzchni i
objętości stożków - zna i rozumie: pojęcia: kula, sfera, środek, promień, średnica,
koło wielkie, - zna i rozumie: wzory na obliczanie pola
powierzchni i objętości kuli - potrafi: rysować
rzut kuli, obliczać pola powierzchni i objętości kul |
DOSTATECZNY (P) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczny jeśli
opanował poziom (K) oraz dodatkowo: -
potrafi: określać zbiór wszystkich
zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego, określać zbiór zdarzeń
elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu, obliczać
prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z klasycznej definicji prawdopodobieństwa -
potrafi obliczać prawdopodobieństwa
zdarzeń w typowych przypadkach, korzystając z metody drzewek -
potrafi: rozpoznawać zdarzenia
wykluczające się, określać sumę, iloczyn, różnicę zdarzeń, obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
własności prawdopodobieństwa - w prostszych przypadkach. -
potrafi stosować zasadę mnożenia, ustalać liczbę permutacji -
potrafi stosować kombinatorykę w
rachunku prawdopodobieństwa w prostszych przypadkach. — odczytuje informacje
z tabel, diagramów
słupkowych i kołowych (zadania trudniejsze) — oblicza modę i medianę
danych liczb — oblicza średnią arytmetyczną danych
zapisanych w postaci
tabeli lub histogramu — wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego — przedstawia dane
w postaci tabel
i diagramów(zadania
trudniejsze) -
potrafi rozpoznawać siatki
graniastosłupów i ostrosłupów, obliczać liczbę wierzchołków, krawędzi, ścian
bocznych graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi wyznaczać długości odcinków w graniastosłupach i
ostrosłupach, korzystając z twierdzenia Pitagorasa oraz funkcji trygonometrycznych kąta w trójkącie
prostokątnym -
potrafi wskazywać kąty między ścianami
graniastosłupów i ostrosłupów - potrafi wyznaczać miary kątów między
odcinkami -
potrafi obliczać pola powierzchni i
objętości graniastosłupów, obliczać pola powierzchni i objętości ostrosłupów -
potrafi stosować związki miarowe w bryłach, rozwiązuje zadania dotyczące
graniastosłupów i ostrosłupów polegające na wykorzystaniu pojedynczej funkcji trygonometrycznej. - zna i rozumie pojęcia: pole powierzchni i objętość wielościanu -
potrafi rysować rzuty wielościanów,
obliczać pola powierzchni i objętości wielościanów -
potrafi zaznaczać
przekroje, określać rzeczywiste kształty przekrojów wielościanów, obliczać
pola i obwody danych przekrojów także z wykorzystaniem trygonometrii. -
potrafi wskazywać kąty między odcinkami
oraz odcinkami i podstawami w walcu, obliczać pola powierzchni i objętości
walców -
potrafi wskazywać kąty między odcinkami
oraz odcinkami i podstawą w stożku, obliczać pola powierzchni i objętości
stożków -
potrafi obliczać pola powierzchni i
objętości kul |
DOBRY (R) |
Uczeń otrzymuje ocenę dobry jeśli opanował poziomy
(K) i (P) oraz dodatkowo: — potrafi określać zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych
danego doświadczenia losowego, określać zbiór zdarzeń elementarnych
sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu w mniej typowych przypadkach — potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
klasycznej definicji prawdopodobieństwa — potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
metody drzewek — potrafi obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń, korzystając z
własności prawdopodobieństwa — potrafi stosować zasadę mnożenia, ustalać liczbę permutacji, ustalać liczby wariacji z
powtórzeniami i wariacji bez powtórzeń — potrafi stosować kombinatorykę w rachunku prawdopodobieństwa — wyciąga z
informacji statystycznych wnioski, wykonując odpowiednie
obliczenia(zadania prostsze) — oblicza średnią ważoną
danych liczb — wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego(zadania trudniejsze niż na 3) — opracowuje statystycznie nieskomplikowany problem — potrafi obliczać liczbę wierzchołków, krawędzi, ścian
bocznych graniastosłupów i
ostrosłupów, wyznaczać długości odcinków w graniastosłupach i ostrosłupach
korzystając
z twierdzenia Pitagorasa oraz funkcji trygonometrycznych kąta w
trójkącie prostokątnym - potrafi wskazywać kąty między ścianami graniastosłupów i
ostrosłupów, wyznaczać miary kątów
między odcinkami, miary katów między odcinkami i ścianami oraz między
ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach - potrafi rozwiązywać zadania z wykorzystaniem obliczania miar
kątów między odcinkami, miar kątów między odcinkami i ścianami oraz między ścianami w
graniastosłupach i ostrosłupach - potrafi rozwiązywać
zadania z zastosowaniem obliczania pól powierzchni i objętości
graniastosłupów i ostrosłupów -
potrafi stosować związki miarowe w
bryłach - potrafi rysować rzuty wielościanów, rozwiązywać zadania z
zastosowaniem obliczania pól powierzchni i objętości Wielościanów - potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem obliczania pól
powierzchni i objętości walców - potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem obliczania pól
powierzchni i objętości stożków - potrafi obliczać pola powierzchni i objętości kul |
BARDZO DOBRY (D) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry jeśli
opanował poziomy (K), (P) i (R) oraz dodatkowo: -
potrafi obliczać prawdopodobieństwa
zdarzeń w zadaniach trudniejszych,
korzystając z własności prawdopodobieństwa -
potrafi ustalać liczby permutacji,
wariacji z powtórzeniami oraz wariacji bez powtórzeń -
potrafi stosować kombinatorykę w
rachunku prawdopodobieństwa. Rozwiązuje trudniejsze i nietypowe zadania z
rachunku prawdopodobieństwa. Przeprowadza dowody dotyczące algebry zdarzeń — wyciąga z
informacji statystycznych
wnioski, wykonując
odpowiednie obliczenia (zadania
trudniejsze) — wyciąga wnioski
z informacji w postaci średnich i odchylenia standardowego(zadania trudniejsze niż na 4) — rozumie różnice
pomiędzy różnymi rodzajami
średnich i ograniczenia w
ich stosowaniu — stawia prosty
problem i opracowuje
go statystycznie -
potrafi rozwiązywać trudniejsze zadania
dotyczące wielościanów i brył obrotowych
oraz zadania z zastosowaniem obliczania pól powierzchni i objętości
wielościanów; wykorzystuje te umiejętności do rozwiązywania zadań dotyczących
sytuacji rzeczywistych. - rozwiązuje zadania na obliczanie pól powierzchni i
objętości brył wpisanych w walec i opisanych na walcu. -
potrafi obliczać
pola i obwody danych przekrojów w trudniejszych sytuacjach geometrycznych. -
potrafi rozwiązywać
zadania z zastosowaniem zależności między polami powierzchni i objętościami
brył podobnych |
CELUJĄCY (W) |
Uczeń
otrzymuje ocenę celujący jeśli spełnił wszystkie wymagania z
poziomów niższych oraz
posiada umiejętność
rozwiązywania zadań znacznie
wykraczających poza wymagania
na poziomie D stopniem
trudności lub tematyką. |