WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY Z
BIOLOGII DLA KLASY DRUGIEJ SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ
DLA ZAKRESU PODSTAWOWEGO OD 1 WRZEŚNIA 2024 r.
KLASY: 2a, 2b, 2d,
I.
Formy
sprawdzania wiedzy i umiejętności
Forma
sprawdzania wiadomości i umiejętności |
Waga |
sprawdzian |
4 |
sprawdzian
umiejętności maturalnych |
4 |
kartkówka duża
(2-3 tematy) |
2 |
kartkówka mała
(1 temat) |
1 |
odpowiedź ustna |
2 |
ćwiczenia |
1 |
praca na lekcji |
1 |
projekt 1 |
2 |
prezentacja |
1 |
wysokie
osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie
osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i
olimpiadach |
4 |
II.
Warunki konieczne do uzyskania oceny
pozytywnej w klasach z poziomem rozszerzonym:
1.
sprawdziany
zaliczone na min. 40%,
2.
kartkówki
wskazane przez nauczyciela zaliczone na min. 40%,
3.
w klasach 4
dla uczniów zdających maturę obowiązkowe są powtórki maturalne w formie
ustalonej przez nauczyciela zaliczone na min. 40%.
III.
Szczegółowe zasady oceniania:
1)
Terminy
sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są̨ ustalane przez
nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika.
Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie – omówienie
wyników. Sprawdzian jest obowiązkowy.
2) Poprawa
sprawdzianu/kartkówki:
·
Uczeń
ma prawo do poprawienia oceny ze sprawdzianu.
·
W
ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma prawo poprawić ocenę̨,
termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.
·
Prawo
poprawienia oceny z kartkówki dotyczy tylko kartkówek wskazanych przez
nauczyciela. Wpisana do dziennika poprawiona ocena jest średnią
arytmetyczną ocen (kartkówka i jej poprawa).
3) W przypadku nieobecności
ucznia na sprawdzianie uczeń pisze tę formę̨ w drugim terminie –
razem z osobami poprawiającymi lub w terminie wskazanym przez nauczyciela.
4) W przypadku nieobecności
ucznia na kartkówce uczeń pisze tę formę̨ na najbliższej lekcji
biologii, na której jest obecny lub w terminie wskazanym przez nauczyciela.
5) W przypadku nieobecności
ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania
wiadomości i umiejętności lub uzupełniania zaległości ustalane są
indywidualnie.
6)
W
przypadku niesamodzielnej pracy ucznia w trakcie sprawdzianu, kartkówki lub
innej formy nauczyciel odbiera pracę ucznia i wyznacza termin kolejnego pisania
pracy. Uczeń otrzymuje naganę.
7)
Uczeń
jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1 na
ławkę̨), odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych przez nauczyciela
ćwiczeń/kart pracy.
8)
Jeśli
nieobecność ucznia w szkole trwała ponad tydzień, uczeń ma prawo być
nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie. Uczeń ma obowiązek
poinformować nauczyciela o swojej nieobecności.
9)
Uczeń
może zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie bez podawania przyczyny –
przysługuje jedno nieprzygotowanie w semestrze w klasach z 1 i 2 lekcjami
biologii w tygodniu, dwa nieprzygotowania w klasach z 3 i więcej lekcjami w
tygodniu. Nieprzygotowania nie obejmują̨ zapowiedzianych sprawdzianów,
lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na ocenę̨.
Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.
10)
Osoby
deklarujące zdawanie biologii na maturze zobowiązane są do powtórkowych form
pisemnych wg ustaleń nauczyciela oraz przystąpienia do matury próbnej i
zaliczenia sprawdzianów umiejętności maturalnych.
11)
W
klasach 2 i 3 z poziomem rozszerzonym uczniowie przystępują do próbnej matury,
która odbywa się w pierwszym/drugim tygodniu czerwca. Dla klas 2 z zakresu
materiału klasy 1 i 2, dla klas 3 z zakresu materiału klasy 1, 2, 3.
12)
Ocena
semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czasie trwania semestru.
Ocena roczna jest średnią̨ ważoną̨ ocen uzyskanych w czasie trwania
roku szkolnego. W klasach z rozszerzoną biologią warunkiem uzyskania pozytywne
oceny na semestr i koniec roku jest dodatkowe spełnienie warunków koniecznych.
Ocena
jest ustalana z uwzględnieniem następujących progów:
|
Punktacja
za prace pisemne:
|
IV.
Zakres
wymagań na poszczególne oceny:
Lp. |
Temat |
Poziom wymagań |
||||
ocena dopuszczająca |
ocena dostateczna |
ocena dobra |
ocena bardzo dobra |
ocena celująca |
||
Rozdział
1. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość |
||||||
1.
|
Hierarchiczna budowa organizmu człowieka |
Uczeń: · przedstawia
hierarchiczną budowę organizmu · definiuje
pojęcia: komórka, tkanka, narząd, układ narządów,
organizm · wymienia nazwy
układów narządów · rozpoznaje na
ilustracjach poszczególne elementy organizmu · wymienia główne
funkcje poszczególnych układów narządów · definiuje
pojęcie homeostaza · wymienia
parametry istotne w utrzymywaniu homeostazy |
Uczeń: · omawia główne
funkcje poszczególnych układów narządów · przedstawia
podstawowe powiązania funkcjonalne między narządami · przedstawia
podstawowe powiązania funkcjonalne między układami narządów w obrębie
organizmu · charakteryzuje
poszczególne układy narządów · podaje
znaczenie pojęć: termoregulacja, ciśnienie krwi |
Uczeń: · wykazuje
związek budowy narządów z pełnionymi przez nie funkcjami · przedstawia
powiązania funkcjonalne między narządami w obrębie poszczególnych układów · przedstawia
powiązania funkcjonalne między układami narządów · wyjaśnia
mechanizmy warunkujące homeostazę |
Uczeń: · dowodzi, że
ciało człowieka stanowi wielopoziomową strukturę · podaje na
podstawie różnych źródeł wiedzy przykłady narządów współpracujących ze sobą i
wyjaśnia, na czym polega ich współpraca |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że między narządami |
2.
|
Tkanki:
nabłonkowa, mięśniowa i nerwowa |
Uczeń: · klasyfikuje
tkanki zwierzęce · przedstawia
budowę i rolę tkanek: nabłonkowej, mięśniowej i nerwowej · rozpoznaje na
schematach tkanki: nabłonkową, mięśniową |
Uczeń: · rozpoznaje
tkanki: nabłonkową, mięśniową, nerwową podczas obserwacji preparatów pod
mikroskopem, na schematach, mikrofotografiach przedstawiających obraz spod
mikroskopu · klasyfikuje
tkanki na podstawie kształtu i liczby warstw komórek · charakteryzuje
tkankę mięśniową: przedstawia jej rodzaje, budowę, sposób funkcjonowania · charakteryzuje
tkankę nerwową |
Uczeń: · wykonuje
schematyczne rysunki tkanek zwierzęcych · charakteryzuje
nabłonki pod względem budowy, roli i miejsca występowania · porównuje
tkankę mięśniową gładką z tkanką poprzecznie prążkowaną serca oraz tkanką
poprzecznie prążkowaną szkieletową pod względem budowy · wskazuje
różnice między tkankami: nerwową, mięśniową i nabłonkową · dostrzega oraz
omawia podobieństwa i różnice między neuronami a komórkami glejowymi |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową tkanek a pełnionymi przez nie funkcjami · rozpoznaje · uzasadnia, że
istnieje korelacja między funkcjonowaniem neuronów |
Uczeń: · ustala, które
elementy tkanek: nabłonkowej, mięśniowej |
3.
4.
|
Tkanka łączna |
Uczeń: · przedstawia
budowę i rolę tkanki łącznej · wymienia
przykłady występowania tkanki łącznej w ciele człowieka · wymienia nazwy
rodzajów tkanki łącznej · omawia budowę
tkanki chrzęstnej i tkanki kostnej · charakteryzuje
budowę |
Uczeń: · podaje kryteria
podziału tkanki łącznej · charakteryzuje
tkankę łączną z uwzględnieniem kryteriów jej podziału · wymienia
przykłady tkanek łącznych: właściwych, podporowych i płynnych |
Uczeń: · charakteryzuje
tkanki łączne właściwe pod względem budowy, roli · określa, z
których tkanek właściwych są zbudowane narządy występujące |
Uczeń: · porównuje
rodzaje tkanki łącznej · wykazuje
związek między budową danego rodzaju tkanki łącznej a pełnioną przez tę
tkankę funkcją · charakteryzuje
rodzaje tkanki łącznej właściwej · omawia kryteria
podziału tkanki łącznej płynnej |
Uczeń: · ustala, które
elementy tkanki łącznej świadczą |
Rozdział
2. Skóra – powłoka ciała |
||||||
5.
|
Budowa i
funkcje skóry |
Uczeń: · wymienia nazwy
warstw skóry · podaje nazwy
elementów skóry · wymienia
funkcje skóry · wymienia nazwy
wytworów naskórka |
Uczeń: · opisuje funkcje
skóry · charakteryzuje
gruczoły skóry · przedstawia
znaczenie skóry w termoregulacji · wskazuje na
rolę skóry w termoregulacji |
Uczeń: · opisuje funkcje
poszczególnych wytworów naskórka · opisuje
zależność między budową a funkcjami skóry · analizuje rolę
skóry jako narządu zmysłu |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową · porównuje
poszczególne warstwy skóry pod względem budowy |
Uczeń: · wyjaśnia
mechanizm syntezy witaminy D3 · wyjaśnia,
dlaczego osoby mieszkające na stałe w Polsce są narażone na niedobory
witaminy D3 |
6.
|
Choroby i
higiena skóry |
Uczeń: · wyjaśnia, czym
zajmuje się dermatologia · wymienia
rodzaje chorób skóry · wymienia
czynniki chorobotwórcze będące przyczynami wybranych chorób skóry · przedstawia
zasady profilaktyki wybranych chorób skóry |
Uczeń: · przedstawia
najważniejsze informacje dotyczące badań diagnostycznych chorób skóry · wyjaśnia,
dlaczego należy dbać o skórę · wymienia zasady
higieny skóry · klasyfikuje |
Uczeń: · wyjaśnia, czym
są alergie skórne, grzybice · omawia
zaburzenia funkcjonowania gruczołów łojowych · omawia
przyczyny zachorowań na czerniaka, a także diagnostykę, sposób leczenia i
profilaktykę tej choroby |
Uczeń: · ocenia wpływ
nadmiaru promieniowania UV · uzasadnia
stwierdzenie, że czerniak jest groźną chorobą współczesnego świata |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega fotostarzenie się skóry · analizuje |
7.
8.
|
Powtórzenie i
sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziałów
„Organizm człowieka jako funkcjonalna całość” i „Skóra – powłoka organizmu” |
|||||
Rozdział 3.
Układ ruchu |
||||||
9.
|
Ogólna budowa i
funkcje szkieletu |
Uczeń: · rozróżnia część
czynną · wymienia
funkcje szkieletu · podaje nazwy
głównych kości tworzących szkielet człowieka |
Uczeń: · rozpoznaje
elementy szkieletu osiowego, szkieletu obręczy · opisuje budowę
kości długiej |
Uczeń: · wyjaśnia
związek między budową kości a jej właściwościami mechanicznymi · porównuje
tkankę kostną |
Uczeń: · wymienia
czynniki wpływające · określa, które
właściwości kości wynikają z ich budowy tkankowej · wykazuje
związek między budową kości a pełnionymi przez nie funkcjami |
Uczeń: · wyjaśnia,
dlaczego szkielet człowieka jest zbudowany przede wszystkim z tkanki kostnej |
10.
|
Rodzaje
połączeń kości |
Uczeń: · wymienia
rodzaje połączeń ścisłych · wymienia
rodzaje stawów · wskazuje na
schemacie elementy stawu |
Uczeń: · identyfikuje
typy połączeń kości na schemacie przedstawiającym szkielet i podaje przykłady
tych połączeń · przedstawia
rodzaje połączeń ścisłych · omawia budowę
stawu |
Uczeń: · charakteryzuje
połączenia kości · rozpoznaje
rodzaje stawów · omawia funkcje
poszczególnych elementów stawu |
Uczeń: · klasyfikuje
stawy ze względu na zakres wykonywanych ruchów i kształt powierzchni
stawowych · porównuje stawy
pod względem zakresu wykonywanych ruchów i kształtu powierzchni stawowych |
Uczeń: · porównuje
zakres ruchów, który można wykonywać w obrębie stawów: biodrowego, barkowego,
kolanowego |
11.
|
Szkielet osiowy
i szkielet kończyn |
Uczeń: · wymienia nazwy
elementów szkieletu osiowego i podaje ich funkcje · wymienia nazwy
kości budujących klatkę piersiową · dzieli kości czaszki
na te, które tworzą mózgoczaszkę, i na te, · podaje nazwy
odcinków kręgosłupa · wymienia nazwy
kości obręczy barkowej · wymienia nazwy
kości kończyny górnej ·
podaje nazwy krzywizn kręgosłupa ·
określa rolę krzywizn kręgosłupa |
Uczeń: ·
rozpoznaje na schemacie kości mózgoczaszki ·
rozpoznaje na schemacie kości klatki piersiowej ·
rozróżnia i charakteryzuje odcinki kręgosłupa ·
wyjaśnia znaczenie naturalnych krzywizn kręgosłupa
i wskazuje na schemacie, w których miejscach się one znajdują ·
rozpoznaje na schemacie kości obręczy barkowej ·
rozpoznaje na schemacie kości kończyny górnej |
Uczeń: · charakteryzuje
funkcje szkieletu osiowego · wyjaśnia
związek między budową a funkcjami czaszki · wskazuje
różnice między budową oraz funkcjami twarzoczaszki · porównuje
budowę kończyny górnej z budową kończyny dolnej · wykazuje
związek budowy odcinków kręgosłupa · wykazuje
związek budowy kończyn z pełnionymi przez nie funkcjami |
Uczeń: · omawia rolę
chrząstek · rozpoznaje · rozpoznaje · wyjaśnia
znaczenie zatok |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że występowanie wielu mniejszych kości jest
korzystniejsze dla organizmu niż występowanie kilku kości dużych i długich · wyjaśnia
znaczenie różnic w budowie miednicy u kobiet |
12.
|
Budowa
i funkcjonowanie mięśni szkieletowych |
Uczeń: · podaje nazwy
niektórych mięśni · wymienia
funkcje mięśni · przedstawia
ogólną budowę mięśnia szkieletowego · wymienia
rodzaje tkanek mięśniowych · przedstawia
budowę tkanek mięśniowych · przedstawia antagonistyczne
działanie mięśni |
Uczeń: · porównuje
rodzaje tkanek mięśniowych pod względem budowy · rozpoznaje
najważniejsze mięśnie szkieletowe · wskazuje, że
brzusiec zbudowany jest z włókien mięśniowych · określa funkcje
mięśni szkieletowych wynikające z ich położenia |
Uczeń: · wykazuje
związek budowy tkanki mięśniowej · omawia warunki
prawidłowej pracy mięśni |
Uczeń: · klasyfikuje
mięśnie · wyjaśnia, na czym
polega antagonistyczne działanie mięśni |
Uczeń: · uzasadnia, że
mięśnie szkieletowe mają budowę hierarchiczną |
13.
|
Higiena i
choroby układu ruchu |
Uczeń: · wymienia
składniki pokarmowe, które mają pozytywny wpływ na stan układu ruchu · dostrzega
znaczenie utrzymywania prawidłowej postawy ciała · rozpoznaje wady
postawy na schematach lub · wymienia
przyczyny powstawania wad postawy · przedstawia
przyczyny płaskostopia · wymienia
podstawowe urazy mechaniczne układu ruchu · wymienia
choroby układu ruchu · definiuje
pojęcie doping |
Uczeń: · rozróżnia urazy
mechaniczne szkieletu · wymienia cechy
prawidłowej postawy ciała · charakteryzuje
choroby układu ruchu · wykazuje, że
codzienna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na układ ruchu · wymienia
składniki diety niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu ruchu · wyjaśnia, kiedy
warto stosować suplementy diety · przedstawia
metody zapobiegania wadom postawy · dowodzi
korzystnego wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie |
Uczeń: · omawia
przyczyny i skutki wad kręgosłupa · omawia
przyczyny i skutki płaskostopia · omawia
przyczyny oraz sposoby diagnozowania · wyjaśnia wpływ
dopingu na organizm człowieka · wykazuje, że
długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej jest niezdrowe dla układu ruchu |
Uczeń: · omawia sposoby
zapobiegania osteoporozie · wskazuje
przyczyny zmian zachodzących w układzie ruchu na skutek osteoporozy · przewiduje
skutki niewłaściwego wykonywania ćwiczeń fizycznych · omawia
działanie wybranych grup środków dopingujących |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób transfuzja krwi u sportowców może wpłynąć na uzyskiwanie przez
nich lepszych wyników oraz jakie skutki zdrowotne wywołuje ten rodzaj dopingu · przedstawia
argumenty przemawiające |
14.
15.
|
Powtórzenie
i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Układ
ruchu” |
|||||
Rozkład
4. Układ pokarmowy |
||||||
16.
|
Organiczne składniki pokarmowe |
Uczeń: · wymienia nazwy
składników pokarmowych · wymienia
przykłady produktów spożywczych bogatych w poszczególne składniki pokarmowe · wymienia
podstawowe funkcje poszczególnych składników pokarmowych · definiuje
pojęcia błonnik, NNKT · podaje funkcję
błonnika |
Uczeń: · rozróżnia
budulcowe · omawia rolę
składników pokarmowych · podaje różnicę
między białkami pełnowartościowymi · definiuje
pojęcia: aminokwasy egzogenne, aminokwasy endogenne · podaje
przykłady aminokwasów endogennych · wyjaśnia znaczenie NNKT dla zdrowia człowieka · wymienia
kryteria podziału węglowodanów · wyjaśnia
znaczenie błonnika pokarmowego |
Uczeń: · porównuje
pokarmy pełnowartościowe · wskazuje
czynniki decydujące o wartości odżywczej pokarmów · klasyfikuje
węglowodany na przyswajalne i nieprzyswajalne |
Uczeń: · przewiduje
skutki diety wegańskiej · porównuje
zawartość białek w poszczególnych produktach · przewiduje
skutki niedoboru i nadmiaru poszczególnych składników odżywczych · wyjaśnia, że |
Uczeń: · porównuje
wartość energetyczną białek z wartością energetyczną węglowodanów · wyjaśnia
zależność między stosowaną dietą · uzasadnia
znaczenie dostarczania do organizmu kwasów omega-3 i omega-6 we właściwych
proporcjach |
17.
|
Rola witamin.
Nieorganiczne składniki pokarmowe |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: witamina, hiperwitaminoza, hipowitaminoza · wymienia nazwy
witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i witamin rozpuszczalnych w wodzie · wymienia główne
źródła witamin · wymienia podstawowe
funkcje poszczególnych witamin · wymienia skutki
niedoboru wybranych witamin · podaje kryteria
podziału składników mineralnych · wymienia nazwy
makroelementów · wymienia
funkcje wody |
Uczeń: · wyjaśnia zasady
klasyfikacji i nazewnictwa witamin · wymienia nazwy
pokarmów będących źródłami witamin rozpuszczalnych · omawia funkcje
witamin rozpuszczalnych · wymienia
przyczyny awitaminozy · omawia
znaczenie składników mineralnych dla organizmu · omawia
znaczenie wody dla organizmu |
Uczeń: · omawia skutki
niedoboru · podaje
przykłady naturalnych antyutleniaczy, którymi są niektóre witaminy (A, C, E) · omawia
znaczenie wybranych makro- · omawia objawy
niedoboru wybranych makroelementów · wyjaśnia, na
czym polega mechanizm regulacji bilansu wodnego człowieka |
Uczeń: · wyjaśnia, jakie
znaczenie mają antyutleniacze dla prawidłowego funkcjonowania organizmu · omawia znaczenie witamin jako naturalnych
antyutleniaczy · uzasadnia
związek między właściwościami a funkcjami wody · wyjaśnia,
dlaczego dodawanie tłuszczów (oliwy lub oleju) do warzyw ma wpływ na
przyswajalność witamin |
Uczeń: · analizuje
zależności między uwodnieniem organizmu · określa na
podstawie literatury zdrowotne konsekwencje spożywania nadmiernej ilości soli
kuchennej |
18.
|
Budowa i
funkcje układu pokarmowego |
Uczeń: · wyróżnia w
układzie pokarmowym przewód pokarmowy i gruczoły trawienne · wymienia nazwy
odcinków przewodu pokarmowego · podaje funkcje
jamy ustnej, gardła, przełyku, żołądka i jelit · przedstawia
budowę · przedstawia
znaczenie ruchów perystaltycznych · podaje funkcje
żołądka · podaje funkcje
ślinianek, wątroby i trzustki · przedstawia
funkcje jelita cienkiego i jelita grubego · przedstawia
funkcje kosmków jelitowych · wskazuje
miejsca wchłaniania pokarmu |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega trawienie pokarmów · wyjaśnia rolę
języka · wyjaśnia, jaką
rolę odgrywa ślina wydzielana przez ślinianki · wymienia
odcinki jelita cienkiego · omawia funkcje
wątroby · wymienia
składniki soku trzustkowego oraz soku jelitowego · wyjaśnia
funkcje kosmków jelitowych · omawia funkcje
jelita grubego · przedstawia
wpływ mikrobiomu na funkcjonowanie organizmu człowieka |
Uczeń: · wyjaśnia rolę
żółci · omawia
działanie enzymów trzustkowych · omawia budowę
kosmków jelitowych · analizuje
mechanizm wchłaniania składników pokarmowych · omawia
znaczenie mikrobiomu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu |
Uczeń: · omawia
mechanizm połykania pokarmu · charakteryzuje
funkcje gruczołów błony śluzowej żołądka · wyjaśnia,
dlaczego występowanie mikrobiomu ma duże znaczenie dla prawidłowego
funkcjonowania organizmu |
Uczeń: · porównuje skład
· wyjaśnia,
dlaczego przewód pokarmowy musi mieć złożoną budowę |
19.
20.
|
Procesy trawienia i wchłaniania |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: trawienie, enzymy trawienne · wymienia
najważniejsze enzymy trawienne · określa, w
których miejscach przewodu pokarmowego działają enzymy trawienne, |
Uczeń: · wskazuje
substraty, produkty trawienia · wskazuje
miejsca działania enzymów trawiennych · omawia procesy
trawienia zachodzące w jamie ustnej, żołądku i jelicie · wyjaśnia
mechanizm wchłaniania produktów trawienia w kosmkach jelitowych |
Uczeń: · opisuje procesy
trawienia · omawia przebieg doświadczenia badającego
wpływ pH roztworu na trawienie skrobi przez amylazę ślinową |
Uczeń: · charakteryzuje
etapy trawienia poszczególnych składników pokarmowych · wyjaśnia, co
się dzieje z wchłoniętymi produktami trawienia |
Uczeń: · planuje · wyjaśnia,
dlaczego produkty trawienia tłuszczów są wchłaniane do naczyń limfatycznych,
a nie do naczyń krwionośnych |
21.
|
Zasady
racjonalnego odżywiania się |
Uczeń: · definiuje
pojęcie bilans energetyczny · podaje, jakie
jest zapotrzebowanie energetyczne człowieka · opisuje
piramidę zdrowego żywienia i stylu życia · wskazuje, że
wielkość porcji i proporcje składników posiłków są elementem racjonalnego
odżywiania · wymienia
podstawowe przyczyny i skutki otyłości · oblicza
wskaźnik masy ciała (BMI) · wymienia
podstawowe zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja) |
Uczeń: · wyjaśnia, czym
są bilans energetyczny dodatni · charakteryzuje
zasady racjonalnego odżywiania się · przedstawia
argumenty potwierdzające, · charakteryzuje
przyczyny |
Uczeń: · oblicza
wskaźnik BMI dla osób obu płci w różnym wieku i określa, czy te osoby mają
nadwagę, czy niedowagę · analizuje
piramidę zdrowego żywienia i stylu życia i przedstawia zalecenia dotyczące
proporcji składników pokarmowych · wyjaśnia
różnice między bulimią a anoreksją |
Uczeń: · opracowuje
jednodniowy jadłospis zgodny · przedstawia
skutki otyłości u młodych osób · charakteryzuje
otyłość brzuszną i pośladkowo- |
Uczeń: · przedstawia
pięć propozycji działań, których podjęcie pozwoliłoby zmniejszyć ryzyko
wystąpienia otyłości |
22.
|
Choroby
układu pokarmowego |
Uczeń: · podaje
podstawowe metody diagnozowania chorób układu pokarmowego (USG jamy brzusznej,
kolonoskopię, gastroskopię) · klasyfikuje
choroby układu pokarmowego na pasożytnicze, wirusowe · wymienia nazwy
chorób pasożytniczych · wymienia
bakteryjne · podaje sposoby
zapobiegania chorobom układu pokarmowego |
Uczeń: · wymienia
przyczyny · wymienia i opisuje
wybrane wirusowe choroby przewodu pokarmowego, m.in. WZW typu A, B i C · wymienia nazwy
innych chorób układu pokarmowego: (rak żołądka, rak jelita grubego) |
Uczeń: · charakteryzuje
podstawowe metody diagnozowania chorób układu pokarmowego · wymienia objawy
chorób bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych oraz metody profilaktyki
tych chorób |
Uczeń: · rozpoznaje
choroby układu pokarmowego na podstawie charakterystycznych objawów · omawia
szczegółowo metody diagnozowania chorób układu pokarmowego: gastroskopię · dowodzi, że
właściwa profilaktyka odgrywa ogromną rolę |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że choroby bakteryjne |
23.
24.
|
Powtórzenie i
sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Układ
pokarmowy” |
|||||
Rozdział 5.
Układ oddechowy |
||||||
25.
|
Budowa i
funkcjonowanie układu oddechowego |
Uczeń: · wymienia nazwy
elementów budujących układ oddechowy i wskazuje, że składa się on z dróg
oddechowych oraz płuc · wymienia
funkcje poszczególnych elementów układu oddechowego człowieka · lokalizuje na
schematach poszczególne elementy układu oddechowego |
Uczeń: · wyjaśnia
różnicę między wymianą gazową · omawia funkcje
głośni · omawia związek
między budową a funkcją płuc · wyjaśnia
związek między budową pęcherzyków płucnych a wymianą gazową |
Uczeń: · wyjaśnia
zależności między budową poszczególnych odcinków układu oddechowego a ich funkcjami · omawia proces
powstawania głosu |
Uczeń: · wymienia
czynniki decydujące |
Uczeń: · wykazuje, że
wymiana gazowa oraz oddychanie komórkowe umożliwiają funkcjonowanie organizmu · podaje
argumenty potwierdzające duże znaczenie nagłośni podczas połykania pokarmu |
26.
|
Wentylacja i
wymiana gazowa |
Uczeń: · przedstawia
mechanizm wentylacji płuc · definiuje
pojęcia: całkowita pojemność płuc, pojemność życiowa płuc · podaje
lokalizację ośrodka oddechowego i opisuje jego działanie · porównuje skład
powietrza wdychanego ze składem powietrza wydychanego · wyjaśnia
znaczenie przepony i mięśni międzyżebrowych · wymienia
rodzaje wymiany gazowej i podaje, gdzie one zachodzą |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega mechanizm wentylacji płuc · porównuje mechanizm
wdechu z mechanizmem wydechu · porównuje
wymianę gazową zewnętrzną z wymianą gazową wewnętrzną · wskazuje
różnicę między całkowitą a życiową pojemnością płuc · omawia rolę
krwi |
Uczeń: · przeprowadza
doświadczenie wykazujące działanie przepony · omawia
transport dwutlenku węgla |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową hemoglobiny a jej rolą w transporcie gazów |
Uczeń: · omawia
mechanizm regulacji częstości oddechów |
27.
|
Zaburzenia funkcjonowania układu oddechowego |
Uczeń: · wymienia
zanieczyszczenia powietrza · wyjaśnia, w
jaki sposób można chronić się przed smogiem · omawia skutki
palenia tytoniu · wymienia metody
diagnozowania chorób układu oddechowego · wymienia nazwy
chorób układu oddechowego (nieżyt nosa, przeziębienie, grypa, angina,
gruźlica płuc, rak płuc) |
Uczeń: · klasyfikuje
rodzaje zanieczyszczeń powietrza · wyjaśnia wpływ
zanieczyszczeń powietrza na układ oddechowy · wymienia źródła
czadu · wykazuje
szkodliwość palenia papierosów, także elektronicznych · charakteryzuje
choroby układu oddechowego · wskazuje
sposoby zapobiegania chorobom układu oddechowego |
Uczeń: · wyjaśnia
zależność między występowaniem chorób dróg oddechowych · omawia wpływ
czadu · omawia sposoby
zapobiegania chorobom układu oddechowego · omawia przebieg
badań diagnostycznych chorób układu oddechowego |
Uczeń: · przewiduje
skutki chorób układu oddechowego · omawia sposoby
diagnozowania |
Uczeń: · przeprowadza
pomiar objętości płuc · przedstawia, |
Rozdział 6.
Układ krążenia |
||||||
28.
|
Skład i funkcje
krwi |
Uczeń: · wymienia nazwy
składników krwi · wymienia
podstawowe funkcje krwi |
Uczeń: · charakteryzuje
składniki krwi · omawia funkcje
krwi · porównuje
elementy komórkowe krwi pod względem budowy · wymienia nazwy
i funkcje składników osocza |
Uczeń: · klasyfikuje
składniki krwi · porównuje
składniki krwi pod względem pełnionych przez nie funkcji |
Uczeń: · podaje zasadę podziału
leukocytów ze względu na obecność ziarnistości |
Uczeń: · uzasadnia
związek między cechami elementów morfotycznych krwi |
29.
30.
|
Budowa i
funkcje układu krwionośnego |
Uczeń: · wymienia
funkcje układu krwionośnego · podaje nazwy
elementów układu krążenia · podaje nazwy
elementów serca człowieka · określa
położenie serca · wyjaśnia, na
czym polega automatyzm serca · opisuje cykl
pracy serca · omawia funkcje
naczyń wieńcowych · wymienia typy
naczyń krwionośnych · odróżnia
krwiobieg duży od krwiobiegu małego · wskazuje
prawidłowe wartości ciśnienia krwi |
Uczeń: · porównuje
tętnice z żyłami pod względem budowy anatomicznej · rozróżnia typy
sieci naczyń krwionośnych · rozróżnia
rodzaje naczyń krwionośnych · omawia przepływ
krwi |
Uczeń: · wyjaśnia
związek między budową anatomiczną · rozróżnia
zastawki w sercu · omawia budowę
układu przewodzącego serca · porównuje
krwiobieg duży z krwiobiegiem małym pod względem pełnionych funkcji · interpretuje
wyniki pomiarów tętna · interpretuje
wyniki pomiaru ciśnienia krwi |
Uczeń: · charakteryzuje
typy sieci naczyń krwionośnych · analizuje
sposób przepływu krwi · wyjaśnia, na
czym polega automatyzm serca · omawia różnicę
między wartościami ciśnienia skurczowego · omawia sposób
regulacji ciśnienia krwi w naczyniach |
Uczeń: · wyjaśnia rolę
układu krwionośnego · wyjaśnia
różnicę między układem wrotnym a siecią dziwną · wyjaśnia
przyczynę różnicy między wartościami ciśnienia skurczowego |
31.
|
Układ
limfatyczny |
Uczeń: · wymienia
funkcje układu limfatycznego · wymienia nazwy
narządów układu limfatycznego · przedstawia
budowę · określa sposób
powstawania i funkcje limfy |
Uczeń: · określa funkcje
narządów wchodzących w skład układu limfatycznego · charakteryzuje
cechy naczyń limfatycznych |
Uczeń: · porównuje
narządy układu limfatycznego pod względem pełnionych przez nie funkcji · omawia skład limfy
i jej rolę · porównuje układ
krwionośny z układem limfatycznym pod względem budowy |
Uczeń: · ocenia
znaczenie prawidłowego funkcjonowania narządów tworzących układ limfatyczny · omawia sposób
powstawania limfy · podaje
argumenty potwierdzające, że układ krwionośny · porównuje
naczynia limfatyczne i żyły pod względem budowy |
Uczeń: · wyjaśnia, na podstawie źródeł popularno- |
32.
|
Choroby układu
krążenia |
Uczeń: · wymienia
sposoby zapobiegania chorobom układu krążenia · wskazuje
związek między stylem życia a chorobami układu krążenia · wymienia metody
diagnozowania chorób układu krążenia (EKG, pomiar ciśnienia krwi, badanie
krwi) · wymienia nazwy
chorób układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, żylaki, miażdżyca, udar,
choroba wieńcowa, zawał serca) |
Uczeń: · wymienia
przyczyny chorób układu krążenia · właściwie
interpretuje wyniki morfologii krwi i lipidogramu · charakteryzuje
metody diagnozowania chorób układu krążenia · wyjaśnia,
dlaczego należy badać ciśnienie krwi · charakteryzuje
wybrane choroby układu krążenia |
Uczeń: · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, · omawia
przyczyny, objawy i profilaktykę chorób układu krążenia |
Uczeń: · rozróżnia
objawy chorób układu krążenia · wyjaśnia, na
czym polega niewydolność układu krążenia |
Uczeń: · wskazuje metody
diagnozowania poszczególnych chorób układu krążenia · wyszukuje w
różnych źródłach informacje na temat sposobów zapobiegania rozwojowi
miażdżycy naczyń wieńcowych |
33.
34.
|
Powtórzenie
i sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziałów
„Układ oddechowy” i „Układ krążenia” |
|||||
Rozdział 7.
Odporność organizmu |
||||||
35.
36.
|
Budowa układu
odpornościowego. Rodzaje odporności |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: antygen, przeciwciało, infekcja, patogen · wymienia
funkcje układu odpornościowego · wymienia nazwy
elementów układu odpornościowego · wyjaśnia, na
czym polega infekcja wirusowa · określa
znaczenie przeciwciał · wymienia główne
rodzaje odporności: nieswoista i swoista · wymienia trzy
linie obrony organizmu · wymienia
mechanizmy odporności humoralnej · definiuje
pojęcie pamięć immunologiczna · wyjaśnia
znaczenie szczepień ochronnych · wymienia
sposoby nabierania odporności swoistej |
Uczeń: · przedstawia
rolę poszczególnych elementów układu odpornościowego · wyjaśnia
mechanizm infekcji · opisuje
działanie barier obronnych · porównuje
odporność nabytą z odpornością wrodzoną · wyjaśnia
mechanizm działania odporności wrodzonej · porównuje
odporność nieswoistą z odpornością swoistą · wyjaśnia, na
czym polegają humoralna · rozróżnia
rodzaje odporności swoistej · wyjaśnia, na
czym polega odpowiedź immunologiczna pierwotna i odpowiedź immunologiczna
wtórna |
Uczeń: · klasyfikuje
poszczególne elementy układu odpornościowego · wyjaśnia, na
czym polega swoistość przeciwciał · porównuje
odporność komórkową z odpornością humoralną · wyjaśnia
mechanizm działania odporności nabytej · wyjaśnia
znaczenie pamięci immunologicznej · porównuje
pierwotną odpowiedź immunologiczną z wtórną odpowiedzią immunologiczną |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega rola poszczególnych tkanek, narządów, komórek · określa rolę
fagocytozy · wskazuje
różnice dotyczące czasu uruchamiania się mechanizmów odporności humoralnej · wyjaśnia
celowość stosowania szczepionek |
Uczeń: · porównuje
limfocyty biorące udział · przedstawia
argumenty potwierdzające tezę, że apoptoza ma duże znaczenie dla zachowania
homeostazy · wyjaśnia, w
jaki sposób oraz w jakich sytuacjach |
37.
|
Zaburzenia
funkcjonowania układu odpornościowego |
Uczeń: · wymienia
czynniki osłabiające układ odpornościowy · wymienia nazwy
chorób autoimmunologicznych · przedstawia
reakcje alergiczne jako nadmierną reakcję układu odpornościowego · definiuje
pojęcie główny układ zgodności
tkankowej (MHC) · przedstawia cel
stosowania przeszczepów · definiuje
pojęcie immunosupresja |
Uczeń: · przedstawia
mechanizm reakcji alergicznej · wykazuje, że
alergia jest stanem nadwrażliwości organizmu · podaje
przyczyny konfliktu serologicznego · analizuje na
schemacie mechanizm stosowania immunosupresji · charakteryzuje
choroby autoimmunologiczne · charakteryzuje
przebieg zakażenia wirusem HIV · omawia
profilaktykę AIDS · podaje
przyczyny alergii |
Uczeń: · wymienia
przyczyny nieprawidłowych reakcji odpornościowych · omawia
znaczenie antygenów zgodności tkankowej · przedstawia
zasady przeszczepiania tkanek · wymienia zasady, których należy przestrzegać przy
przeszczepach |
Uczeń: · dowodzi, że
AIDS jest chorobą układu odpornościowego · omawia
znaczenie antygenów zgodności tkankowej |
Uczeń: · wykazuje
związek zgodności tkankowej |
Rozdział 8.
Układ moczowy |
||||||
38.
|
Budowa i
funkcjonowanie układu moczowego |
Uczeń: · wymienia
funkcje układu moczowego · wymienia nazwy
zbędnych produktów przemiany materii · wskazuje na
schematach elementy układu moczowego i podaje ich nazwy · podaje nazwy
procesów zachodzących w nerkach podczas powstawania moczu · określa
lokalizację ośrodka wydalania · podaje nazwę i
miejsce powstawania i wydzielania hormonu regulującego produkcję moczu · podaje nazwę
hormonu produkowanego przez nerki i podaje jego rolę · wymienia nazwy
składników moczu pierwotnego i moczu ostatecznego |
Uczeń: · charakteryzuje
narządy układu moczowego · omawia budowę
anatomiczną nerki · charakteryzuje
procesy zachodzące w nefronie · wymienia drogi
wydalania zbędnych produktów przemiany materii · omawia proces
powstawania moczu |
Uczeń: · porównuje
sposoby wydalania trzech głównych produktów metabolizmu: amoniaku, dwutlenku
węgla · omawia budowę i
funkcje nefronu · porównuje
procesy zachodzące w nefronie · porównuje skład
i ilość moczu pierwotnego ze składem i ilością moczu ostatecznego · wyjaśnia, jaką
rolę odgrywają nerki |
Uczeń: · omawia
mechanizm wydalania moczu · analizuje
regulację objętości wydalanego moczu · analizuje wpływ
hormonów na funkcjonowanie nerek · charakteryzuje
wewnątrzwydzielniczą funkcję nerek · opisuje rolę
ADH w utrzymaniu równowagi wodnej organizmu |
Uczeń: · wyjaśnia
regulację objętości wydalanego moczu |
39.
|
Choroby układu
moczowego |
Uczeń: · wymienia metody
diagnozowania chorób układu moczowego · wymienia nazwy
substancji znajdujących się w moczu zdrowego człowieka · wymienia
najczęstsze choroby układu moczowego · wymienia
przyczyny chorób układu moczowego · przedstawia cel
stosowania dializy |
Uczeń: · charakteryzuje
metody diagnozowania chorób układu moczowego · analizuje
wyniki badania składu moczu zdrowego człowieka · wymienia cechy
moczu zdrowego człowieka · omawia zasady
higieny układu moczowego |
Uczeń: · charakteryzuje
najczęstsze choroby układu moczowego · ocenia
znaczenie dializy · wymienia
składniki moczu, które mogą wskazywać na chorobę lub uszkodzenie nerek |
Uczeń: · rozpoznaje
objawy chorób układu moczowego · wyjaśnia, na
czym polegają hemodializa i dializa otrzewnowa |
Uczeń: · dowodzi dużego
znaczenia badań moczu w diagnostyce chorób nerek · uzasadnia na
podstawie różnych źródeł, że mocz może być wykorzystywany do stawiania
szybkich diagnoz, np. potwierdzania ciąży |
40.
41.
|
Powtórzenie i
sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziałów
„Odporność organizmu” i „Układ moczowy” |
|||||
Rozdział 9.
Układ nerwowy |
||||||
42.
43.
|
Budowa i
działanie układu nerwowego |
Uczeń: · wymienia nazwy
podstawowych elementów układu nerwowego · wymienia
funkcje układu nerwowego · podaje nazwy i
funkcje części neuronu · podaje funkcję
osłonki mielinowej · opisuje
mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego · definiuje
pojęcia: impuls nerwowy, polaryzacja, depolaryzacja, repolaryzacja · wymienia
przykłady neuroprzekaźników |
Uczeń: · omawia ogólną
budowę układu nerwowego · porównuje
dendryty · rozróżnia neurony
pod względem funkcjonalnym (neurony czuciowe, neurony ruchowe, neurony
pośredniczące) · charakteryzuje
budowę i działanie synapsy chemicznej · opisuje sposób
przekazywania impulsu nerwowego przez neurony · definiuje
pojęcia: potencjał spoczynkowy, potencjał czynnościowy |
Uczeń: · charakteryzuje
elementy neuronu i omawia ich funkcje · odróżnia
potencjał spoczynkowy od potencjału czynnościowego · omawia proces
przekazywania impulsów nerwowych między komórkami · omawia rolę
neuroprzekaźników pobudzających |
Uczeń: · klasyfikuje i
opisuje neuroprzekaźniki · wyjaśnia, na
czym polegają: polaryzacja, depolaryzacja |
Uczeń: · wyjaśnia
funkcjonowanie synapsy chemicznej |
44.
|
Ośrodkowy układ nerwowy |
Uczeń: · podaje nazwy
elementów ośrodkowego układu nerwowego · wymienia
funkcje mózgowia · wymienia nazwy
płatów mózgowych i wskazuje na schemacie ich położenie · przedstawia
budowę i rolę rdzenia kręgowego na podstawie schematu |
Uczeń: · omawia budowę
ośrodkowego układu nerwowego · omawia rolę
poszczególnych części mózgowia · rozróżnia płaty
w korze mózgowej · charakteryzuje
budowę · porównuje
położenie istoty szarej z położeniem istoty białej w mózgowiu i rdzeniu kręgowym · omawia funkcje
móżdżku |
Uczeń: · wykazuje, że
mózg jest częścią mózgowia · charakteryzuje
poszczególne części mózgowia |
Uczeń: · porównuje mózg |
Uczeń: · wyjaśnia na
podstawie literatury popularnonaukowej, dlaczego istota szara i istota biała
są umiejscowione · weryfikuje na
podstawie danych |
45.
|
Obwodowy układ
nerwowy |
Uczeń: · przedstawia
budowę obwodowego układu nerwowego · przedstawia
funkcje obwodowego układu nerwowego · definiuje
pojęcia: łuk odruchowy, odruch · wymienia
rodzaje nerwów wyróżnione ze względu · wymienia nazwy
elementów łuku odruchowego · definiuje
pojęcia: odruchy bezwarunkowe, odruchy warunkowe · przedstawia
przykłady odruchów warunkowych |
Uczeń: · omawia budowę
nerwu · przedstawia
rolę nerwów czuciowych, nerwów ruchowych i nerwów mieszanych · rozróżnia nerwy
czaszkowe i nerwy rdzeniowe · charakteryzuje
elementy łuku odruchowego · opisuje
przebieg reakcji odruchowej na podstawie schematu |
Uczeń: · analizuje
przebieg reakcji odruchowej · porównuje
odruchy warunkowe z odruchami bezwarunkowymi · dzieli
przykładowe odruchy na warunkowe · opisuje drogę,
którą pokonuje impuls w łuku odruchowym w dowolnej sytuacji, np. po ukłuciu
palca igłą · wyjaśnia, w
jaki sposób można wyrobić w sobie odruch uczenia się |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób powstaje odruch warunkowy · dowodzi
znaczenia odruchów warunkowych |
Uczeń: · planuje
przebieg doświadczenia, którego celem będzie nauczenie psa, aby spał na swoim
legowisku, · podaje
przykłady odruchów bezwarunkowych oraz wyjaśnia, jakie mają one znaczenie dla
funkcjonowania człowieka · wykazuje, że
powstanie odruchu warunkowego wymaga skojarzenia bodźca obojętnego |
46.
|
Autonomiczny układ nerwowy |
Uczeń: · klasyfikuje
części układu nerwowego pod względem funkcjonalnym · wymienia
funkcje układu autonomicznego · podaje
przykłady sytuacji, w których działa układ współczulny, oraz przykłady
sytuacji, |
Uczeń: · rozróżnia
somatyczny · omawia funkcje
układu autonomicznego · wyjaśnia, jakie
znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ma antagonistyczne
działanie części współczulnej i części przywspółczulnej |
Uczeń: · porównuje część
współczulną autonomicznego układu nerwowego z częścią przywspółczulną tego
układu pod względem funkcji · przedstawia
rolę autonomicznego układu nerwowego |
Uczeń: · wykazuje
antagonizm czynnościowy części współczulnej i części przywspółczulnej układu
autonomicznego |
Uczeń: · ocenia
aktywność części współczulnej · wyjaśnia,
dlaczego po stresującym wydarzeniu, |
47.
|
Higiena i
choroby układu nerwowego |
Uczeń: · podaje zasady
higieny układu nerwowego · przedstawia
znaczenie snu dla organizmu · definiuje
pojęcie uzależnienie · wymienia
konsekwencje uzależnienia się od substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy · przedstawia
wybrane choroby układu nerwowego (chorobę Alzheimera, chorobę Parkinsona,
depresję) · wymienia
podstawowe metody diagnozowania chorób układu nerwowego
(elektroencefalografia, tomografia komputerowa, magnetyczny rezonans jądrowy) |
Uczeń: · podaje sposoby
zmniejszania ryzyka powstawania uzależnień · ocenia
znaczenie snu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu · wyjaśnia
znaczenie wczesnej diagnostyki |
Uczeń: · omawia metody
diagnozowania chorób układu nerwowego · wyjaśnia, na
czym polega mechanizm powstawania uzależnienia · dowodzi, że
uzależnienie to choroba układu nerwowego · charakteryzuje
przyczyny |
Uczeń: · przedstawia
profilaktykę wybranych chorób układu nerwowego · ocenia na
podstawie zdobytych informacji słuszność stwierdzenia,
że telefony komórkowe mają negatywny
wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego |
Uczeń: · wyszukuje · wyjaśnia, że
uzależnienie jest chorobą związaną ze zwiększeniem poziomu dopaminy |
Rozdział 10.
Narządy zmysłów |
||||||
48.
|
Budowa i
działanie narządu wzroku |
Uczeń: · wymienia
rodzaje receptorów · definiuje
pojęcia: receptor, adaptacja oka, akomodacja oka · wymienia
elementy oka · wymienia
elementy gałki ocznej · określa funkcje
poszczególnych elementów narządu wzroku · wymienia nazwy
wad wzroku · wymienia
przykłady chorób i zaburzeń widzenia (jaskra, zaćma, zwyrodnienie plamki,
daltonizm) · wskazuje
podstawowe zasady higieny wzroku |
Uczeń: · charakteryzuje
poszczególne receptory · wymienia
funkcje oka · omawia budowę
anatomiczną gałki ocznej · przedstawia
drogę, którą pokonuje światło w gałce ocznej · wymienia cechy
obrazu powstającego · wyjaśnia, na
czym polega akomodacja oka · wymienia
przyczyny wad wzroku · omawia sposoby
korygowania wad wzroku |
Uczeń: · wskazuje
kryterium podziału receptorów · omawia funkcje
elementów gałki ocznej · wyjaśnia,
dlaczego człowiek może widzieć przestrzennie · porównuje
funkcję pręcików z funkcją czopków · charakteryzuje
wady wzroku i sposoby ich korekcji · uzasadnia, że
właściwa dieta, właściwe oświetlenie, unikanie zanieczyszczeń pyłowych oraz
inne czynniki mają istotny wpływ dla utrzymywania oczu w dobrej kondycji |
Uczeń: · uzasadnia
znaczenie widzenia dwuocznego · charakteryzuje
wybrane choroby wzroku · wskazuje i
wyjaśnia różnice między akomodacją |
Uczeń: · przedstawia
mechanizm powstawania obrazu · wyszukuje |
49.
|
Ucho – narząd
zmysłu słuchu i zmysłu równowagi |
Uczeń: · wymienia nazwy
elementów ucha · przedstawia
drogę, którą pokonuje dźwięk w uchu · przedstawia
budowę narządu równowagi · określa
podstawowe funkcje elementów narządu zmysły słuchu · wymienia
negatywne skutki oddziaływania hałasu na funkcjonowanie organizmu |
Uczeń: · opisuje
elementy ucha · charakteryzuje
budowę · dowodzi
szkodliwości hałasu dla zdrowia · rozróżnia ucho
zewnętrzne, ucho środkowe i ucho wewnętrzne · opisuje drogę
fal dźwiękowych i impulsu nerwowego prowadzącą do powstania wrażeń słuchowych |
Uczeń: · charakteryzuje
elementy ucha pod względem budowy i pełnionych funkcji · omawia
mechanizm powstawania wrażeń słuchowych · wyjaśnia,
dlaczego człowiek może słyszeć · omawia sposób
działania narządu równowagi · wyjaśnia zasadę
działania narządu równowagi |
Uczeń: · wykazuje, że
receptory słuchu · określa zakres
częstotliwości dźwięku, na który reaguje ludzkie ucho · wyjaśnia, w
jaki sposób trąbka słuchowa wyrównuje ciśnienie po obu stronach błony
bębenkowej |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób działa narząd równowagi, gdy człowiek się pochyla · wyjaśnia, w
jaki sposób narząd równowagi reaguje |
50.
|
Narządy smaku
oraz węchu |
Uczeń: · przedstawia
budowę narządu smaku · przedstawia
podstawowe funkcje narządu smaku · wymienia nazwy
pięciu podstawowych smaków odczuwanych przez człowieka · przedstawia
budowę narządu węchu · wymienia
funkcje narządu węchu |
Uczeń: · wyjaśnia
biologiczne znaczenie zmysłów smaku i węchu · charakteryzuje
budowę narządów smaku i węchu |
Uczeń: · wyjaśnia, w
jaki sposób powstają wrażenia smakowe i zapachowe · omawia budowę
narządów smaku i węchu · opisuje
mechanizm powstawania wrażeń węchowych i smakowych · wyjaśnia
znaczenie adaptacyjne narządu węchu |
Uczeń: · wykazuje
związek między budową narządów smaku · dowodzi, że
komórki zmysłowe występujące · wykazuje
znaczenie zmysłów węchu |
Uczeń: · planuje |
51.
52.
|
Powtórzenie i
sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziału „Układ
nerwowy i narządy zmysłów” |
|||||
Rozdział 11. Układ hormonalny |
||||||
53.
|
Budowa i rola
układu hormonalnego |
Uczeń: · przedstawia
budowę układu hormonalnego · określa
położenie gruczołów dokrewnych · definiuje
pojęcia: hormon, gruczoł dokrewny · wymienia
gruczoły dokrewne · wymienia nazwy
hormonów wydzielanych przez poszczególne gruczoły dokrewne |
Uczeń: · charakteryzuje
gruczoły dokrewne · przedstawia
rolę poszczególnych hormonów |
Uczeń: · przedstawia
różnicę między budową gruczołu zewnątrz-wydzielniczego · klasyfikuje
hormony |
Uczeń: · przyporządkowuje
hormony do odpowiednich gruczołów na podstawie przedstawionych funkcji · charakteryzuje
rolę różnych hormonów |
Uczeń: · dowodzi
współdziałania różnych hormonów · wyjaśnia na
podstawie literatury, |
54.
|
Regulacja
wydzielania hormonów |
Uczeń: · wyjaśnia
pojęcie ujemne sprzężenie zwrotne · przedstawia na
podstawie schematu antagonistyczne działanie hormonów |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega antagonistyczne działanie hormonów · podaje
przykłady hormonów działających antagonistycznie · omawia
mechanizm ujemnego sprzężenia zwrotnego na przykładzie regulacji pracy
tarczycy |
Uczeń: · omawia
działanie hormonów podwzgórza · porównuje
działanie układu hormonalnego |
Uczeń: · dowodzi
zasadności kontrolowania poziomu glukozy we krwi |
Uczeń: · dowodzi
istnienia związku między układem dokrewnym · wykazuje, że
poziom glukozy we krwi musi podlegać ścisłej regulacji |
55.
|
Nadczynność i
niedoczynność gruczołów dokrewnych. Stres |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: nadczynność gruczołu, niedoczynność gruczołu · wymienia nazwy
chorób tarczycy wynikających z niedoboru i nadmiaru wybranych hormonów · wymienia różne
typy stresorów · podaje sposoby
radzenia sobie ze stresem |
Uczeń: · przedstawia
objawy nadczynności · proponuje inne
niż wymienione |
Uczeń: · charakteryzuje
przebieg reakcji stresowej |
Uczeń: · wyjaśnia, jaką
rolę odgrywa podwzgórze w reakcji stresowej · porównuje stres
krótkotrwały ze stresem długotrwałym |
Uczeń: · wyjaśnia na
podstawie różnych źródeł informacji zmiany, które zachodzą |
Rozdział 12. Rozmnażanie i rozwój człowieka |
||||||
56.
|
Budowa i funkcje męskich narządów
rozrodczych |
Uczeń: · wymienia
pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe męskie cechy płciowe · wymienia nazwy
elementów męskiego układu rozrodczego · wymienia funkcje
męskich narządów płciowych · przedstawia
budowę jąder · przedstawia
budowę plemnika |
Uczeń: · charakteryzuje
budowę · rozpoznaje na
schemacie elementy męskiego układu rozrodczego · omawia budowę
plemnika |
Uczeń: · omawia budowę
poszczególnych elementów męskiego układu rozrodczego · określa funkcje
elementów plemnika |
Uczeń: · wyjaśnia
znaczenie budowy i funkcji prącia w dostarczaniu plemników do organizmu
kobiety |
Uczeń: · uzasadnia
związek między budową męskich narządów płciowych a ich funkcją · wyjaśnia,
dlaczego jądra są zarówno gonadami, jak i narządami wydzielania wewnętrznego |
57.
|
Budowa i
funkcje żeńskich narządów rozrodczych |
Uczeń: · wymienia
pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe żeńskie cechy płciowe · wymienia nazwy
elementów budujących żeński układ rozrodczy · wymienia funkcje
żeńskich narządów płciowych · definiuje
pojęcie: cykl menstruacyjny · wymienia fazy
cyklu menstruacyjnego · wymienia nazwy
hormonów regulujących przebieg cyklu menstruacyjnego |
Uczeń: · charakteryzuje
budowę · rozróżnia
zewnętrzne · rozpoznaje na
schemacie elementy żeńskiego układu rozrodczego · wyjaśnia
funkcje żeńskich hormonów przysadkowych i jajnikowych · omawia budowę i
funkcje komórki jajowej |
Uczeń: · omawia budowę
poszczególnych elementów żeńskiego układu rozrodczego · wyjaśnia, w
jaki sposób żeński układ rozrodczy jest przystosowany do ciąży i porodu · przedstawia
zmiany zachodzące w błonie śluzowej macicy w czasie cyklu menstruacyjnego · określa zmiany
zachodzące w jajnikach w czasie cyklu miesiączkowego |
Uczeń: · wyjaśnia, na
czym polega hormonalna regulacja cyklu miesiączkowego · opisuje zmiany,
które zachodzą w jajniku · wyjaśnia rolę
syntetycznych żeńskich hormonów płciowych w regulacji cyklu miesiączkowego |
Uczeń: · uzasadnia
związek między budową · wykazuje, że w
przypadku zaburzeń cyklu menstruacyjnego jest konieczność stosowania
syntetycznych żeńskich hormonów płciowych |
58.
|
Rozwój
człowieka |
Uczeń: · definiuje
pojęcia: zapłodnienie, implantacja · wymienia nazwy
etapów rozwoju zarodkowego i rozwoju płodowego · podaje rolę
owodni · wymienia
funkcje łożyska · wymienia zmiany
zachodzące w organizmie kobiety w okresie ciąży · wymienia
czynniki wpływające na przebieg ciąży · wymienia nazwy
badań prenatalnych · wymienia etapy
rozwoju postnatalnego |
Uczeń: · opisuje
przebieg okresu zarodkowego i okresu płodowego · określa funkcje
owodni · omawia
znaczenie łożyska · ocenia
znaczenie diagnostyki prenatalnej · charakteryzuje
etapy rozwoju postnatalnego · wymienia skutki
wydłużania się okresu starości · wymienia
substancje, które są transportowane przez łożysko |
Uczeń: · omawia przebieg
zapłodnienia · charakteryzuje
etapy rozwoju zarodkowego · charakteryzuje
rozwój płodowy · omawia przebieg
implantacji zarodka · charakteryzuje
budowę łożyska · ocenia
znaczenie bariery, którą tworzy łożysko · przedstawia
działania, dzięki którym można ograniczyć negatywne skutki wydłużania się
okresu starości |
Uczeń: · omawia wędrówkę
plemników · omawia metody
badań prenatalnych · porządkuje
informacje |
Uczeń: · przedstawia
propozycje obniżenia kosztów społecznych związanych · podaje
argumenty przemawiające |
59.
|
Higiena i
choroby układu rozrodczego |
Uczeń: · wymienia zasady
higieny układu rozrodczego · wymienia metody
diagnozowania chorób układu rozrodczego (badania cytologiczne, USG jamy
brzusznej, badanie krwi, mammografia) · wymienia nazwy
chorób układu rozrodczego · wymienia zasady
zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób przenoszonych drogą płciową |
Uczeń: · ocenia
zagrożenia wynikające z zakażenia chorobami przenoszonymi drogą płciową · charakteryzuje
metody diagnozowania chorób układu rozrodczego · przyporządkowuje
chorobom układu rozrodczego źródła zakażenia · przedstawia
profilaktykę raka jądra i przerostu gruczołu krokowego |
Uczeń: · charakteryzuje
wybrane choroby układu rozrodczego · przedstawia
działania, które pozwalają ustrzec się przed chorobami przenoszonymi drogą
płciową |
Uczeń: · omawia metody
diagnozowania, leczenia i profilaktyki raka szyjki macicy · konstruuje
zalecenia dotyczące przestrzegania zasad higieny okolic intymnych |
Uczeń: · wykazuje
znaczenie, jakie · podaje
argumenty przemawiające za przeprowadzaniem częstych badań kontrolnych,
dzięki którym można wykryć chorobę nowotworową |
60.
|
Powtórzenie i
sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z rozdziałów „Układ
hormonalny” i „Rozmnażanie i rozwój człowieka” |
ü Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny udostępnione przez Nowa Era.