Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej

w zakresie podstawowym.

 

Temat

Poziom wymagań

ocena dopuszczająca

ocena dostateczna

ocena dobra

ocena bardzo dobra

ocena celująca

1. Znaczenie nauk biologicznych

1. Znaczenie nauk biologicznych

Uczeń:

• definiuje pojęcie biologia

• wskazuje cechy organizmów

• wymienia dziedziny życia, w których mają znaczenie osiągnięcia biologiczne

• wykorzystuje różnorodne źródła i metody do pozyskiwania informacji

Uczeń:

• wyjaśnia, jakie cechy mają organizmy

• podaje przykłady współczesnych osiągnięć biologicznych

• wyjaśnia znaczenie nauk przyrodniczych w różnych dziedzinach życia

• odróżnia wiedzę potoczną od wiedzy uzyskanej metodami naukowymi

Uczeń:

• omawia cechy organizmów

• wyjaśnia cele, przedmiot

i metody badań naukowych

w biologii

• omawia istotę kilku współczesnych odkryć biologicznych

• analizuje różne źródła informacji pod względem ich wiarygodności

Uczeń:

• wyjaśnia, na czym polegają współczesne odkrycia biologiczne

• analizuje wpływ rozwoju nauk biologicznych na różne dziedziny życia

• wyjaśnia, czym zajmują się różne dziedziny nauk biologicznych, np. bioinformatyka

Uczeń:

• wykazuje związek współczesnych odkryć biologicznych z rozwojem metodologii badań biologicznych

• wyjaśnia związek pomiędzy nabytą wiedzą biologiczną

a przygotowaniem do wykonywania różnych współczesnych zawodów

• odnosi się krytycznie do informacji pozyskanych

z różnych źródeł, w tym internetowych

2. Zasady prowadzenia badań biologicznych

• wymienia metody poznawania świata

• definiuje pojęcia doświadczenie, obserwacja, teoria naukowa, problem badawczy, hipoteza, próba badawcza, próba kontrolna, wniosek

• wymienia etapy badań biologicznych

• wskazuje sposoby dokumentacji wyników badań biologicznych

• wskazuje różnicę miedzy obserwacją

a doświadczeniem

rozróżnia problem badawczy od hipotezy

rozróżnia próbę badawczą od próby kontrolnej

• odczytuje i analizuje informacje tekstowe, graficzne i liczbowe

• odróżnia fakty od opinii

• wyjaśnia, na czym polega różnica między obserwacją

a doświadczeniem

• formułuje ówne etapy badań do konkretnych obserwacji i doświadczeń biologicznych

• wyjaśnia i omawia zasady prowadzenia

i dokumentowania badań

• planuje przykładową obserwację biologiczną

• wykonuje dokumentację przykładowej obserwacji

• analizuje etapy prowadzenia badań biologicznych

• ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych

• planuje, przeprowadza

i dokumentuje proste doświadczenie biologiczne

• interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe

w typowych sytuacjach

• formułuje wnioski

• odnosi się do wyników uzyskanych przez innych badaczy

• określa warunki doświadczenia

• właściwie planuje obserwacje

i doświadczenia oraz interpretuje ich wyniki

• stosuje dwa rodzaje prób kontrolnych

w przeprowadzonych doświadczeniach

• wskazuje różnice między danymi ilościowymi

a danymi jakościowymi

3. Obserwacje biologiczne

• wskazuje różnicę między obserwacją makroskopową

a obserwacją mikroskopową

• wymienia, jakie obiekty można zobaczyć gołym okiem, a jakie przy użyciu różnych rodzajów mikroskopów

• podaje nazwy elementów układu optycznego i układu mechanicznego mikroskopu optycznego

• wymienia cechy obrazu oglądanego pod mikroskopem optycznym

• obserwuje pod mikroskopem optycznym gotowe preparaty

• przedstawia zasady mikroskopowania

• prowadzi samodzielnie obserwacje makro- i mikroskopowe

• oblicza powiększenie mikroskopu

• wyjaśnia sposób działania mikroskopów: optycznego

i elektronowego

• porównuje działanie mikroskopu optycznego

z działaniem mikroskopu elektronowego

• wymienia zalety i wady mikroskopów optycznych oraz elektronowych

• definiuje i stosuje pojęcie zdolność rozdzielcza przy opisie działania różnych typów mikroskopów

• wykonuje samodzielnie preparaty mikroskopowe

• przeprowadza obserwację przygotowanych preparatów mikroskopowych

• prawidłowo dokumentuje wyniki obserwacji preparatów mikroskopowych

 

• planuje i przeprowadza nietypowe obserwacje

• na podstawie różnych zdjęć, zamieszczonych

w literaturze popularno-

-naukowej wskazuje, za pomocą jakiego mikroskopu uzyskano przedstawiony obraz oraz uzasadnia swój wybór

• na podstawie różnych źródeł wiedzy objaśnia zastosowanie mikroskopów

w diagnostyce chorób człowieka

2. Chemiczne podstawy życia

1. Skład chemiczny organizmów.

Makro- i mikroelementy

• klasyfikuje związki chemiczne na organiczne

i nieorganiczne

• wymienia związki budujące organizm

• klasyfikuje pierwiastki na makroelementy

i mikroelementy

• wymienia pierwiastki biogenne

• definiuje pojęcie pierwiastki biogenne

• wyjaśnia pojęcia makroelementy

i mikroelementy

• wymienia znaczenie wybranych makro-

I mikroelementów

• przedstawia hierarchiczność budowy organizmów na przykładzie człowieka

• omawia znaczenie wybranych makro-

I mikroelementów

• uzasadnia słuszność stwierdzenia, że pierwiastki są podstawowymi składnikami organizmów

• wskazuje kryterium podziału pierwiastków

• na podstawie różnych źródeł wiedzy wskazuje pokarmy, które źródłem makro-

i mikroelementów

2. Znaczenie wody dla organizmów

• wymienia właściwości wody

• wymienia funkcje wody dla organizmów

• podaje znaczenie wody dla organizmów

• przedstawia właściwości wody

• wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów

• charakteryzuje właściwości fizykochemiczne wody i ich znaczenie dla organizmów

• uzasadnia znaczenie wody dla organizmów

• określa, za jakie właściwości wody odpowiadają wskazane zjawiska, np. unoszenie lodu na powierzchni wody

• wykazuje związek między właściwościami wody a jej rolą w organizmie

• przedstawia i analizuje zawartość wody w różnych narządach ciała człowieka

• przeprowadza samodzielnie nietypowe doświadczenia dotyczące zmian napięcia powierzchniowego wody oraz właściwie interpretuje wyniki

3. Węglowodany – budowa i znaczenie

• klasyfikuje węglowodany na cukry proste, dwucukry

i wielocukry

• podaje przykłady cukrów prostych, dwucukrów

i wielocukrów

• nazywa wiązanie

O-glikozydowe

• wymienia właściwości cukrów prostych, dwucukrów i wielocukrów

• określa kryterium klasyfikacji węglowodanów

• wyjaśnia, w jaki sposób powstaje wiązanie

O-glikozydowe

• omawia występowanie

i znaczenie cukrów prostych, dwucukrów

i wielocukrów

• wskazuje sposoby wykrywania glukozy i skrobi

• wskazuje różnice

w budowie między poszczególnymi cukrami prostymi

• porównuje i charakteryzuje budowę wybranych cukrów prostych, dwucukrów

i wielocukrów

• ilustruje powstawanie wiązania O-glikozydowego

• planuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające wykryć glukozę w soku

z winogron i skrobię

w bulwie ziemniaka

• uzasadnia, że wybrane węglowodany pełnią funkcję zapasową

• planuje doświadczenie mające na celu wykrycie glukozy i skrobi

w materiale biologicznym

4. Białka – budulec życia

• przedstawia budowę aminokwasów

• podaje nazwę wiązania między aminokwasami

• wyróżnia białka proste

i złożone

• podaje przykłady białek prostych i złożonych

• wymienia funkcje białek

w organizmie człowieka

• podaje kryteria klasyfikacji białek

• wskazuje wiązanie peptydowe

• omawia funkcje przykładowych białek

• odróżnia białka proste od złożonych

• wskazuje grupy funkcyjne aminokwasów, które biorą udział w tworzeniu wiązania peptydowego

• przedstawia rolę podstawnika (R)

w aminokwasie

• charakteryzuje przykładowe białka w pełnieniu określonej funkcji

• wykazuje związek budowy białek z ich funkcjami w organizmie człowieka

5. Właściwości

i wykrywanie białek

• definiuje pojęcia koagulacja

i denaturacja

• wymienia czynniki wywołujące koagulację

i denaturację białka

• opisuje doświadczenie wpływu jednego

z czynników fizykochemicznych na białko

• wyjaśnia, na czym polegają koagulacja białka

i denaturacja białka

• określa warunki, w których zachodzą koagulacja białka

i denaturacja białka

• klasyfikuje czynniki wywołujące denaturację, dzieląc je na czynniki fizyczne i chemiczne

• zgodnie z instrukcją przeprowadza doświadczenie wpływu wybranego czynnika na białko

• rozróżnia koagulację białka od denaturacji białka

• planuje doświadczenie wpływu różnych czynników fizykochemicznych na białko

• porównuje proces koagulacji białek

z procesem denaturacji białek

• wskazuje znaczenie koagulacji i denaturacji białek dla organizmów

• przeprowadza doświadczenie dotyczące wpływu różnych czynników fizykochemicznych na białka

• planuje i przeprowadza doświadczenie wykrywające białka

w materiale biologicznym

6. Lipidy – budowa

i znaczenie

• klasyfikuje lipidy ze względu na budowę cząsteczki

• przedstawia budowę lipidów prostych

i złożonych

• nazywa wiązanie estrowe

• wymienia znaczenie lipidów

• podaje różnicę między lipidami prostymi a lipidami złożonymi

• odróżnia tłuszcze właściwe od wosków

• klasyfikuje kwasy tłuszczowe na nasycone

i nienasycone

• przedstawia klasyfikację lipidówwskazuje kryterium tego podziału

(konsystencja, pochodzenie)

• charakteryzuje lipidy proste

i lipidy złożone

• przeprowadza doświadczenie dotyczące wykrywania obecności lipidów w nasionach słonecznika

• wskazuje związek między obecnością wiązań podwójnych w kwasach tłuszczowych

a właściwościami lipidów

• porównuje poszczególne grupy lipidów

• omawia budowę fosfolipidów i ich znaczenie

w rozmieszczeniu w błonie biologicznej

• wyjaśnia związek między budową poszczególnych lipidów a funkcjami, które pełnią w organizmach

• planuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące wykrywania lipidów

w materiale roślinnym

7. Budowa i funkcje kwasów nukleinowych

• wyróżnia rodzaje kwasów nukleinowych

• wymienia elementy budowy nukleotydu DNA i RNA

• przedstawia znaczenie

DNA i RNA

• określa lokalizację DNA

i RNA w komórkach

• wymienia wiązania występujące w DNA

• definiuje pojęcie replikacja

DNA

• wymienia rodzaje RNA

• charakteryzuje budowę

DNA i RNA

• wyjaśnia, na czym polega komplementarność zasad azotowych

• wymienia inne rodzaje nukleotydów

• wskazuje wiązania występujące w DNA

• wyjaśnia, na czym polega proces replikacji DNA

• charakteryzuje budowę chemiczną i przestrzenną

DNA i RNA

• odróżnia nukleotydy budujące DNA od nukleotydów budujących

RNA

• charakteryzuje podobieństwa i różnice

w budowie DNA i RNA

• wyjaśnia znaczenie DNA jako nośnika informacji genetycznej

• podaje przykłady innych nukleotydów niż nukleotydy budujące DNA i RNA

• wskazuje ATP jako jeden z rodzajów nukleotydów

3. Komórka

1. Budowa komórki eukariotycznej

• definiuje pojęcie komórka

• wyróżnia komórki

prokariotyczne

i eukariotyczne

• wymienia przykłady komórek prokariotycznych

i eukariotycznych

• wskazuje na rysunku

i nazywa struktury komórki eukariotycznej

rozróżnia komórki: zwierzęcą, roślinną

i grzybową

• wymienia elementy budowy komórki eukariotycznej

• wskazuje i opisuje różnice między komórkami eukariotycznymi

• podaje funkcje różnych komórek w zależności od miejsca ich występowania

• rysuje wybraną komórkę eukariotyczną na podstawie obserwacji mikroskopowej

• buduje model przestrzenny komórki eukariotycznej

• stosuje kryterium podziału komórek ze względu na występowanie jądra komórkowego

• charakteryzuje funkcje struktur komórki eukariotycznej

• porównuje komórki eukariotyczne

• na podstawie schematów, rysunków, zdjęć i opisów wskazuje struktury komórkowe

• na podstawie mikrofotografii rozpoznaje, wskazuje i charakteryzuje struktury komórkowe

• wykonuje samodzielnie

i obserwuje nietrwały preparat mikroskopowy

• wyjaśnia, dlaczego komórki mają niewielkie rozmiary

• argumentuje i wyjaśnia przyczyny różnic w budowie

i funkcjonowaniu komórek

• wykazuje związek między budową organelli a ich funkcją

2. Budowa i znaczenie błon biologicznych

• nazywa i wskazuje składniki błon biologicznych

• wymienia właściwości błon biologicznych

• wymienia podstawowe funkcje błon biologicznych

i krótko je opisuje

• wymienia rodzaje transportu przez błony

(transport bierny: dyfuzja prosta i dyfuzja ułatwiona; transport czynny, endocytoza i egzocytoza)

• definiuje pojęcia osmoza, dyfuzja, roztwór hipotoniczny, roztwór izotoniczny, roztwór hipertoniczny

• omawia model budowy błony biologicznej

• wyjaśnia funkcje błon biologicznych

• wyjaśnia różnice między transportem biernym

a transportem czynnym

• odróżnia endocytozę od egzocytozy

• analizuje schematy transportu substancji przez błony biologiczne

• stosuje pojęcia roztwór hipertoniczny, roztwór izotoniczny i roztwór hipotoniczny

• konstruuje tabelę, w której porównuje rodzaje transportu przez błonę biologiczną

• omawia właściwości błon biologicznych

• charakteryzuje rodzaje transportu przez błony biologiczne

• wyjaśnia rolę błony komórkowej

• porównuje zjawiska osmozy i dyfuzji

• przedstawia skutki umieszczenia komórki roślinnej oraz komórki zwierzęcej w roztworach: hipotonicznym, izotonicznym

i hipertonicznym

• wykazuje związek między budową błon a ich funkcjami

• analizuje rozmieszczenie białek

i lipidów w błonach biologicznych

• wyjaśnia rolę i właściwości błony komórkowej

i tonoplastu w procesach osmotycznych

• wykazuje związek między budową błony biologicznej

a pełnionymi przez nią funkcjami

• planuje doświadczenie mające na celu badanie wpływu roztworów

o różnym stężeniu na zjawisko osmozy

w komórkach roślinnych

• na wybranych przykładach wyjaśnia różnice między endocytozą a egzocytozą

• planuje i przeprowadza doświadczenie dotyczące transportu substancji przez błony biologiczne

• wyjaśnia, dlaczego błona biologiczna jest selektywnie przepuszczalna i omawia, jakie to ma znaczenie dla komórki

3. Budowa

i rola jądra komórkowego

• definiuje pojęcia chromatyna, chromosom

• podaje budowę jądra komórkowego

• wymienia funkcje jądra komórkowego

• przedstawia budowę chromosomu

• identyfikuje elementy budowy jądra komórkowego

• określa skład chemiczny chromatyny

• wyjaśnia funkcje poszczególnych elementów jądra komórkowego

• wymienia i identyfikuje kolejne etapy upakowania

DNA w jądrze komórkowym

• rysuje skondensowany chromosom i wskazuje elementy jego budowy

• charakteryzuje elementy jądra komórkowego

• charakteryzuje budowę chromosomu

• wyjaśnia znaczenie spiralizacji chromatyny

w chromosomie

• wykazuje związek między budową jądra komórkowego a jego funkcją w komórce

• dowodzi przyczyn zawartości różnej liczby jąder komórkowych

w komórkach eukariotycznych

• uzasadnia stwierdzenie, że jądro komórkowe odgrywa w komórce rolę kierowniczą

• uzasadnia znaczenie upakowania DNA w jądrze komórkowym

• wyjaśnia, jakie znaczenie ma obecność porów jądrowych

4. Składniki cytoplazmy

• definiuje pojęcie cytozol

• wymienia składniki cytozolu

• podaje funkcje cytozolu

• wymienia funkcje

cytoszkieletu

• podaje budowę oraz funkcje mitochondriów, siateczki śródplazmatycznej, rybosomów, wakuoli, lizosomów, aparatu

Golgiego

• wyjaśnia funkcje

cytoszkieletu

• charakteryzuje budowę

i funkcje siateczki śródplazmatycznej, rybosomów, wakuoli, lizosomów, aparatu

Golgiego, mitochondrium

• omawia funkcje systemu błon wewnątrzkomórkowych

• definiuje przedziałowość

(kompartmentację)

• wyjaśnia, na czym polega funkcjonalne powiązanie między rybosomami, siateczką śródplazmatyczną, aparatem Golgiego a błoną komórkową

• omawia funkcje wakuoli

• wyjaśnia, od czego zależy liczba i rozmieszczenie mitochondriów w komórce

• porównuje siateczkę śródplazmatyczną szorstką

z siateczką śródplazmatyczną gładką

• wyjaśnia rolę rybosomów

w syntezie białek

• wyjaśnia rolę tonoplastu komórek roślinnych

w procesach osmotycznych

• wyjaśnia związek między budową a funkcją składników cytoszkieletu

• przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę

w kompartmentacji komórki

• wyjaśnia znaczenie lizosomów dla funkcjonowania komórek organizmu człowieka, np. układu odpornościowego

• analizuje udział poszczególnych organelli

w syntezie i transporcie białek poza komórkę

• określa zależność między aktywnością metaboliczną komórki a ilością i budową mitochondriów

• wyjaśnia rolę przedziałów komórkowych

w wytwarzanych przez nie różnych substancjach, np. enzymach

5. Cykl komórkowy

• definiuje pojęcia cykl komórkowy, mitoza, cytokineza

• przedstawia i nazywa etapy cyklu komórkowego

• wyjaśnia rolę interfazy

w cyklu życiowym komórki

• analizuje schemat przedstawiający zmiany ilości DNA i chromosomów

w poszczególnych etapach cyklu komórkowego

• charakteryzuje cykl komórkowy

• wyjaśnia przebieg cyklu komórkowego

• wskazuje, w jaki sposób zmienia się ilość DNA

w cyklu komórkowym

• uzasadnia konieczność podwojenia ilości DNA przed podziałem komórki

• określa liczbę cząsteczek

DNA w komórkach różnych organizmów

w poszczególnych fazach cyklu komórkowego

• interpretuje zależność między występowaniem nowotworu a zaburzonym cyklem komórkowym

6. Znaczenie mitozy, mejozy i apoptozy

• definiuje pojęcia mejoza, apoptoza

• przedstawia istotę mitozy i mejozy

• przedstawia znaczenie mitozy i mejozy

• wskazuje różnicę między komórką haploidalną a komórką diploidalną

• opisuje efekty mejozy

• omawia na schemacie przebieg procesu apoptozy

rozróżnia po liczbie powstających komórek mitozę od mejozy

• wskazuje, który procesmitoza czy mejozaprowadzi do powstania gamet, uzasadnia swój wybór

• porównuje zmiany liczby chromosomów w przebiegu mitozy i mejozy

• wyjaśnia, na czym polega apoptoza

• przedstawia istotę różnicy między mitozą a mejozą

• określa znaczenie apoptozy w prawidłowym rozwoju organizmów

• wyjaśnia zmiany zawartości

DNA podczas mejozy

• wyjaśnia znaczenie mitozy i mejozy

• wyjaśnia, dlaczego mejoza jest nazwana podziałem redukcyjnym

• argumentuje konieczności zmian zawartości DNA podczas mejozy

• wyjaśnia związek między rozmnażaniem płciowym a zachodzeniem procesu mejozy

• argumentuje, że proces apoptozy jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

4. Metabolizm

1. Kierunki przemian metabolicznych

• definiuje pojęcia metabolizm, anabolizm, katabolizm

• wymienia nośniki energii

i elektronów w komórce

• przedstawia budowę ATP

• podaje funkcje ATP

• definiuje szlak metaboliczny

i cykl metaboliczny

• wymienia cechy ATP i jego znaczenie w procesach metabolicznych

• przedstawia rolę przenośników elektronów

• odróżnia na ilustracji szlak metaboliczny od cyklu metabolicznego

• wyjaśnia różnicę między procesami katabolicznymi

a procesami anabolicznymi

• charakteryzuje szlak metaboliczny i cykl metaboliczny

• omawia przemiany ATP

w ADP

• wykazuje związek między budową ATP a jego rolą biologiczną

• wykazuje, że procesy anaboliczne i kataboliczne są ze sobą powiązane

• porównuje przebieg szlaków metabolicznych

z przebiegiem cyklów metabolicznych

• wyjaśnia, w jaki sposób

ATP sprzęga procesy metaboliczne

• definiuje i uzasadnia kryteria podziału przemian metabolicznych

2. Budowa i działanie enzymów

• definiuje pojęcia: enzym, katalizator, kataliza enzymatyczna, energia aktywacji, centrum aktywne, kompleks enzym–substrat

• przedstawia budowę enzymów

• podaje rolę enzymów

w komórce

• wymienia właściwości enzymów

• charakteryzuje budowę enzymów

• omawia właściwości enzymów

• przedstawia sposób działania enzymów

• wymienia etapy katalizy enzymatycznej

• przeprowadza doświadczenie wykazującego wpływ enzymów z ananasa na białka zawarte w żelatynie

• wyjaśnia znaczenie kształtu centrum aktywnego enzymu dla przebiegu reakcji enzymatycznej

• wyjaśnia mechanizm działania i właściwości enzymów

• wyjaśnia sposób przyspieszania przebiegu reakcji chemicznej przez enzymy

• wyjaśnia mechanizm katalizy enzymatycznej

rozróżnia właściwości enzymów

• interpretuje wyniki przeprowadzonego doświadczenia wykazującego wpływ enzymów z ananasa na białka zawarte w żelatynie

 

 

 

 

3. Regulacja aktywności enzymów

• definiuje pojęcia: inhibitor, aktywator, ujemne sprzężenie zwrotne

• wymienia podstawowe czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych

• podaje rolę aktywatorów

i inhibitorów enzymów

• przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów

• określa, na czym polega inhibicja, aktywacja

i ujemne sprzężenie zwrotne

• opisuje wpływ aktywatorów

i inhibitorów na przebieg reakcji enzymatycznej

• omawia wpływ temperatury, wartości pH i stężenia substratu na działanie enzymów

• przeprowadza doświadczenie badające wpływ temperatury na aktywność katalazy

• wyjaśnia wpływ stężenia substratu, temperatury

i wartości pH na przebieg reakcji metabolicznej

• porównuje mechanizm działania inhibitorów odwracalnych

z mechanizmem działania inhibitorów nieodwracalnych

• interpretuje wyniki doświadczenia dotyczącego wpływu wysokiej temperatury na aktywność katalazy

• planuje i przeprowadza doświadczenie mające wykazać wpływ dowolnego czynnika na aktywność enzymu

• wyjaśnia mechanizm ujemnego sprzężenia zwrotnego jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych

• interpretuje i przewiduje wyniki doświadczenia wpływu różnych czynników na aktywność enzymów

4. Oddychanie komórkowe.

Oddychanie tlenowe

• definiuje pojęcie oddychanie komórkowe

• wymienia rodzaje oddychania komórkowego

• zapisuje reakcję oddychania tlenowego

• określa znaczenie oddychania komórkowego dla funkcjonowania organizmu

• wymienia etapy oddychania tlenowego

• lokalizuje etapy oddychania tlenowego w komórce

• wymienia czynniki wpływające na intensywność oddychania tlenowego

• analizuje na podstawie schematu przebieg glikolizy, reakcji pomostowej, cyklu Krebsa

i łańcucha oddechowego

• przedstawia rolę przenośników elektronów

w procesie oddychania tlenowego

• omawia czynniki wpływające na intensywność oddychania tlenowego

• wskazuje substraty

i produkty poszczególnych etapów oddychania tlenowego

• wykazuje związek między budową mitochondrium

a przebiegiem procesu oddychania tlenowego

• omawia przebieg poszczególnych etapów oddychania tlenowego

• uzasadnia, że oddychanie komórkowe ma charakter kataboliczny

• wskazuje miejsca syntezy ATP w procesie oddychania tlenowego

• przedstawia zysk energetyczny z utleniania jednej cząsteczki glukozy w trakcie oddychania tlenowego

• wykazuje związek między liczbą i budową mitochondriów

a intensywnością oddychania tlenowego

• porównuje zysk energetyczny

w poszczególnych etapach oddychania tlenowego

• wyjaśnia, dlaczego łańcuch oddechowy zachodzi wyłącznie w warunkach tlenowych

5. Procesy beztlenowego uzyskiwania energii

• definiuje pojęcie fermentacja

• wymienia rodzaje fermentacji

• wymienia organizmy przeprowadzające fermentację

• określa lokalizację fermentacji w komórce

i ciele człowieka

• nazywa etapy fermentacji

• podaje zastosowanie fermentacji w życiu codziennym

• odróżnia fermentację mleczanową od fermentacji alkoholowej

• przedstawia przebieg poszczególnych etapów fermentacji mleczanowej

• omawia wykorzystanie fermentacji mleczanowej

i alkoholowej w życiu człowieka

• wyjaśnia przebieg poszczególnych etapów fermentacji mleczanowej

• porównuje i wyjaśnia różnicę między zyskiem energetycznym

w oddychaniu tlenowym

a zyskiem energetycznym fermentacji mleczanowej

• określa warunki zachodzenia fermentacji

• przedstawia różnice

w przebiegu fermentacji mleczanowej i alkoholowej

• wskazuje miejsce i rolę przenośników elektronów

w procesie fermentacji

• porównuje drogi przemian

pirogronianu w fermentacji

i w oddychaniu tlenowym

• porównuje oddychanie tlenowe z fermentacją mleczanową

• tworzy i omawia schemat przebiegu fermentacji

• wyjaśnia, dlaczego utlenianie tego samego substratu energetycznego

w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych

• wyjaśnia, dlaczego

w erytrocytach zachodzi fermentacja mleczanowa,

a nie oddychanie tlenowe

6. Inne procesy metaboliczne

• wymienia składniki pokarmowe jako źródła energii

• definiuje pojęcia

glukoneogeneza, glikogenoliza

• wskazuje miejsce i zarys przebiegu przemian białek

i tłuszczów w organizmie człowieka

• wyjaśnia, na czym polegają

glukoneogeneza

i glikogenoliza

• przedstawia rolę składników pokarmowych jako źródła energii

• określa warunki i potrzebę zachodzenia w organizmie człowieka glikogenolizy

i glukoneogenezy

• podaje znaczenie procesu utleniania kwasów tłuszczowych

• omawia znaczenie utleniania kwasów tłuszczowych

• na podstawie schematów omawia przebieg utleniania kwasów tłuszczowych, przemian białek

i glukoneogenezy

• wyjaśnia, w jakich sytuacjach dochodzi do przemian tłuszczów

i białek w komórkach człowieka

• wyjaśnia różnicę między glikolizą a glukoneogenezą

• wyjaśnia przebieg rozkładu białek, cukrów i tłuszczów

• określa znaczenie

acetylo-CoA w przebiegu różnych szlaków metabolicznych

• wyjaśnia, w jaki sposób organizm pozyskuje energię ze składników pokarmowych

• na podstawie schematu przemian metabolicznych określa powiązania między

glukoneogenezą, glikogenolizą, oddychaniem tlenowym oraz utlenianiem kwasów tłuszczowych

• wykazuje związek między procesami metabolicznymi

(utleniania kwasów tłuszczowych,

glukoneogenezy, glikogenolizy)

a pozyskiwaniem energii przez komórkę

 

 

 

Forma sprawdzania wiadomości i umiejętności

Waga

sprawdzian

4

sprawdzian umiejętności maturalnych

4

kartkówka duża (2-3 tematy)

2

kartkówka mała (1 temat)

1

odpowiedź ustna

2

ćwiczenia

1

praca na lekcji

1

projekt 1

2

prezentacja

1

wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych

2

wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach

4

 

 Warunki konieczne do uzyskania oceny pozytywnej w klasach z poziomem rozszerzonym:

·         sprawdziany zaliczone na min. 40%,

·         kartkówki wskazane przez nauczyciela na min. 40%,

·         w klasach 4 dla uczniów zdających maturę obowiązkowe są powtórki maturalne w formie ustalonej przez nauczyciela zaliczone na min. 40%

Szczegółowe zasady oceniania:

·         Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są̨ ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika.  Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianieomówienie wyników. Sprawdzian jest obowiązkowy.

·         Poprawa sprawdzianu/kartkówki:

·         Uczeń ma prawo do poprawienia oceny ze sprawdzianu.

·         W ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma prawo poprawić ocenę̨, termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.

·         Prawo poprawienia oceny z kartkówki dotyczy tylko kartkówek wskazanych przez nauczyciela. Wpisana do dziennika poprawiona ocena jest średnią arytmetyczną ocen (kartkówka i jej poprawa).

·         W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze tę formę̨ w drugim terminie – razem z osobami poprawiającymi lub w terminie wskazanym przez nauczyciela.

·         W przypadku nieobecności ucznia na kartkówce uczeń pisze tę formę̨ na najbliższej lekcji biologii, na której jest obecny lub w terminie wskazanym przez nauczyciela.

·         W przypadku nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania wiadomości i umiejętności lub uzupełniania zaległości ustalane są indywidualnie.

·         W przypadku niesamodzielnej pracy ucznia w trakcie sprawdzianu, kartkówki lub innej formy nauczyciel odbiera pracę ucznia i wyznacza termin kolejnego pisania pracy. Uczeń otrzymuje naganę.

·         Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1 na ławkę̨), odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń/kart pracy.

·         Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała ponad tydzień, uczeń ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie. Uczeń ma obowiązek poinformować nauczyciela o swojej nieobecności.

·         Uczeń może zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie bez podawania przyczyny – przysługuje jedno nieprzygotowanie w semestrze w klasach z 1 i 2 lekcjami biologii w tygodniu, dwa nieprzygotowania w klasach z 3 i więcej lekcjami w tygodniu. Nieprzygotowania nie obejmują̨ zapowiedzianych sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na ocenę̨. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.

·         Osoby deklarujące zdawanie biologii na maturze zobowiązane są do powtórkowych form pisemnych wg ustaleń nauczyciela oraz przystąpienia do matury próbnej i zaliczenia sprawdzianów umiejętności maturalnych.

·         W klasach 2 i 3 z poziomem rozszerzonym uczniowie przystępują do próbnej matury, która odbywa się w pierwszym/drugim tygodniu czerwca. Dla klas 2 z zakresu materiału klasy 1 i 2, dla klas 3 z zakresu materiału klasy 1, 2, 3.

·         Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czasie trwania semestru. Ocena roczna jest średnią̨ ważoną̨ ocen uzyskanych w czasie trwania roku szkolnego. W klasach z rozszerzoną biologią warunkiem uzyskania pozytywne oceny na semestr i koniec roku jest dodatkowe spełnienie warunków koniecznych.

·         Ocena jest ustalana z uwzględnieniem następujących progów:

OCENA

ŚREDNIA

celujący

Powyżej 5,35

bardzo dobry

4,55 – 5,35

dobry

3,60 – 4,54

dostateczny

2,70 – 3,59

dopuszczający

1,8 – 2,69

niedostateczny

Poniżej 1,8

·         Punktacja za prace pisemne:

OCENA

ZAKRES PROCENTOWY

celujący

95 – 100%

bardzo dobry

86 – 94 %

dobry

71 - 85 %

dostateczny

55 -7 0%

dopuszczający

40 - 54 %

niedostateczny

0 -39 %