Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy pierwszej
szkoły ponadpodstawowej
w
zakresie podstawowym.
Temat |
Poziom
wymagań |
||||
ocena
dopuszczająca |
ocena
dostateczna |
ocena
dobra |
ocena
bardzo dobra |
ocena
celująca |
|
1. Znaczenie nauk biologicznych |
|||||
1. Znaczenie nauk biologicznych |
Uczeń: • definiuje pojęcie biologia • wskazuje cechy organizmów • wymienia dziedziny życia, w których mają znaczenie
osiągnięcia biologiczne • wykorzystuje różnorodne źródła i metody do pozyskiwania informacji |
Uczeń: • wyjaśnia, jakie cechy mają organizmy • podaje przykłady współczesnych osiągnięć biologicznych • wyjaśnia znaczenie nauk przyrodniczych w różnych dziedzinach życia • odróżnia wiedzę potoczną od wiedzy uzyskanej
metodami naukowymi |
Uczeń: • omawia cechy organizmów • wyjaśnia cele, przedmiot i metody badań naukowych w biologii • omawia istotę kilku współczesnych odkryć biologicznych • analizuje różne źródła informacji pod względem ich wiarygodności |
Uczeń: • wyjaśnia, na czym polegają współczesne odkrycia biologiczne • analizuje wpływ rozwoju nauk biologicznych na różne dziedziny życia • wyjaśnia, czym zajmują się różne dziedziny nauk biologicznych, np. bioinformatyka |
Uczeń: • wykazuje związek współczesnych odkryć biologicznych z rozwojem metodologii badań biologicznych • wyjaśnia związek pomiędzy nabytą wiedzą
biologiczną a przygotowaniem do wykonywania różnych współczesnych zawodów • odnosi się krytycznie do informacji pozyskanych z różnych źródeł, w tym internetowych |
2. Zasady prowadzenia badań biologicznych |
• wymienia metody poznawania świata • definiuje pojęcia doświadczenie, obserwacja,
teoria naukowa, problem badawczy, hipoteza, próba badawcza, próba kontrolna, wniosek • wymienia etapy badań biologicznych • wskazuje sposoby dokumentacji wyników badań
biologicznych |
• wskazuje różnicę miedzy obserwacją a doświadczeniem • rozróżnia problem badawczy od hipotezy • rozróżnia próbę badawczą od próby kontrolnej • odczytuje i analizuje informacje tekstowe,
graficzne i liczbowe • odróżnia fakty od opinii |
• wyjaśnia, na czym polega różnica między obserwacją a doświadczeniem • formułuje główne etapy badań do konkretnych obserwacji i doświadczeń biologicznych • wyjaśnia i omawia zasady prowadzenia i dokumentowania badań • planuje przykładową obserwację biologiczną • wykonuje dokumentację przykładowej obserwacji |
• analizuje etapy prowadzenia badań biologicznych • ocenia poprawność zastosowanych procedur
badawczych • planuje, przeprowadza i dokumentuje proste doświadczenie biologiczne • interpretuje i przetwarza informacje tekstowe,
graficzne, liczbowe w typowych sytuacjach • formułuje wnioski • odnosi się do wyników uzyskanych przez innych badaczy |
• określa warunki doświadczenia • właściwie planuje obserwacje i doświadczenia oraz interpretuje ich wyniki • stosuje dwa rodzaje prób kontrolnych w przeprowadzonych doświadczeniach • wskazuje różnice między danymi ilościowymi a danymi jakościowymi |
3. Obserwacje biologiczne |
• wskazuje różnicę między obserwacją
makroskopową a obserwacją mikroskopową • wymienia, jakie obiekty można zobaczyć gołym
okiem, a jakie przy użyciu różnych rodzajów mikroskopów • podaje nazwy elementów układu optycznego i układu mechanicznego
mikroskopu optycznego • wymienia cechy obrazu oglądanego pod mikroskopem
optycznym • obserwuje pod mikroskopem optycznym gotowe
preparaty |
• przedstawia zasady mikroskopowania • prowadzi samodzielnie obserwacje makro- i
mikroskopowe • oblicza powiększenie mikroskopu |
• wyjaśnia sposób działania mikroskopów:
optycznego i elektronowego • porównuje działanie mikroskopu optycznego z działaniem mikroskopu elektronowego • wymienia zalety i wady mikroskopów optycznych oraz elektronowych • definiuje i stosuje pojęcie zdolność
rozdzielcza przy opisie działania różnych typów mikroskopów |
• wykonuje samodzielnie preparaty mikroskopowe • przeprowadza obserwację przygotowanych preparatów mikroskopowych • prawidłowo dokumentuje wyniki obserwacji preparatów mikroskopowych |
• planuje i przeprowadza nietypowe obserwacje • na podstawie różnych zdjęć, zamieszczonych w literaturze popularno- -naukowej wskazuje, za pomocą jakiego mikroskopu
uzyskano przedstawiony obraz oraz uzasadnia swój wybór • na podstawie różnych źródeł wiedzy objaśnia zastosowanie mikroskopów w diagnostyce chorób człowieka |
2. Chemiczne podstawy życia |
|||||
1. Skład chemiczny organizmów. Makro- i mikroelementy |
• klasyfikuje związki chemiczne na organiczne i nieorganiczne • wymienia związki budujące organizm • klasyfikuje pierwiastki na makroelementy i mikroelementy • wymienia pierwiastki biogenne |
• definiuje pojęcie pierwiastki biogenne • wyjaśnia pojęcia makroelementy i mikroelementy • wymienia znaczenie wybranych makro- I mikroelementów |
• przedstawia hierarchiczność budowy organizmów na przykładzie człowieka • omawia znaczenie wybranych makro- I mikroelementów |
• uzasadnia słuszność stwierdzenia, że pierwiastki
są podstawowymi składnikami organizmów |
• wskazuje kryterium podziału pierwiastków • na podstawie różnych źródeł wiedzy wskazuje pokarmy, które są źródłem
makro- i mikroelementów |
2. Znaczenie wody dla organizmów |
• wymienia właściwości wody • wymienia funkcje wody dla organizmów • podaje znaczenie wody dla organizmów |
• przedstawia właściwości wody • wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów |
• charakteryzuje właściwości fizykochemiczne wody i
ich znaczenie dla organizmów • uzasadnia znaczenie wody dla organizmów • określa, za jakie właściwości wody odpowiadają
wskazane zjawiska, np. unoszenie lodu na powierzchni wody |
• wykazuje związek między właściwościami wody a jej
rolą w organizmie • przedstawia i analizuje zawartość wody w różnych narządach ciała człowieka |
• przeprowadza samodzielnie nietypowe doświadczenia
dotyczące zmian napięcia powierzchniowego wody oraz właściwie interpretuje
wyniki |
3. Węglowodany – budowa i znaczenie |
• klasyfikuje węglowodany na cukry proste, dwucukry i wielocukry • podaje przykłady cukrów prostych, dwucukrów i wielocukrów • nazywa wiązanie O-glikozydowe • wymienia właściwości cukrów prostych, dwucukrów i wielocukrów |
• określa kryterium klasyfikacji węglowodanów • wyjaśnia, w jaki sposób powstaje wiązanie O-glikozydowe • omawia występowanie i znaczenie cukrów prostych, dwucukrów i wielocukrów • wskazuje sposoby wykrywania glukozy i skrobi |
• wskazuje różnice w budowie między poszczególnymi cukrami prostymi • porównuje i charakteryzuje budowę wybranych cukrów prostych, dwucukrów i wielocukrów |
• ilustruje powstawanie wiązania O-glikozydowego • planuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające
wykryć glukozę w soku z winogron i skrobię w bulwie ziemniaka |
• uzasadnia, że wybrane węglowodany pełnią funkcję
zapasową • planuje doświadczenie mające na celu wykrycie
glukozy i skrobi w materiale biologicznym |
4. Białka – budulec życia |
• przedstawia budowę aminokwasów • podaje nazwę wiązania między aminokwasami • wyróżnia białka proste i złożone • podaje przykłady białek prostych i złożonych • wymienia funkcje białek w organizmie człowieka |
• podaje kryteria klasyfikacji białek • wskazuje wiązanie peptydowe • omawia funkcje przykładowych białek |
• odróżnia białka proste od złożonych • wskazuje grupy funkcyjne aminokwasów, które biorą udział w tworzeniu wiązania peptydowego |
• przedstawia rolę podstawnika (R) w aminokwasie • charakteryzuje przykładowe białka w pełnieniu
określonej funkcji |
• wykazuje związek budowy białek z ich funkcjami w
organizmie człowieka |
5. Właściwości i wykrywanie białek |
• definiuje pojęcia koagulacja i denaturacja • wymienia czynniki wywołujące koagulację i denaturację białka • opisuje doświadczenie wpływu jednego z czynników fizykochemicznych na białko |
• wyjaśnia, na czym polegają koagulacja białka i denaturacja białka • określa warunki, w których zachodzą koagulacja białka i denaturacja białka • klasyfikuje czynniki wywołujące denaturację,
dzieląc je na czynniki fizyczne i chemiczne • zgodnie z instrukcją przeprowadza doświadczenie
wpływu wybranego czynnika na białko |
• rozróżnia koagulację białka od denaturacji białka • planuje doświadczenie wpływu różnych czynników fizykochemicznych
na białko |
• porównuje proces koagulacji białek z procesem denaturacji białek • wskazuje znaczenie koagulacji i denaturacji białek
dla organizmów • przeprowadza doświadczenie dotyczące wpływu różnych czynników fizykochemicznych
na białka |
• planuje i przeprowadza doświadczenie wykrywające
białka w materiale biologicznym |
6. Lipidy – budowa i znaczenie |
• klasyfikuje lipidy ze względu na budowę cząsteczki • przedstawia budowę lipidów prostych i złożonych • nazywa wiązanie estrowe • wymienia znaczenie lipidów |
• podaje różnicę między lipidami prostymi a lipidami złożonymi • odróżnia tłuszcze właściwe od wosków • klasyfikuje kwasy tłuszczowe na nasycone i nienasycone • przedstawia klasyfikację lipidów – wskazuje kryterium
tego podziału (konsystencja, pochodzenie) |
• charakteryzuje lipidy proste i lipidy złożone • przeprowadza doświadczenie dotyczące wykrywania
obecności lipidów w nasionach słonecznika • wskazuje związek między obecnością wiązań podwójnych w kwasach tłuszczowych a właściwościami lipidów |
• porównuje poszczególne grupy lipidów • omawia budowę fosfolipidów i ich znaczenie w rozmieszczeniu w błonie biologicznej |
• wyjaśnia związek między budową poszczególnych lipidów a funkcjami, które pełnią w organizmach • planuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące
wykrywania lipidów w materiale roślinnym |
7. Budowa i funkcje kwasów nukleinowych |
• wyróżnia rodzaje kwasów nukleinowych • wymienia elementy budowy nukleotydu DNA i RNA • przedstawia znaczenie DNA i RNA • określa lokalizację DNA i RNA w komórkach • wymienia wiązania występujące w DNA • definiuje pojęcie replikacja DNA • wymienia rodzaje RNA |
• charakteryzuje budowę DNA i RNA • wyjaśnia, na czym polega komplementarność zasad
azotowych • wymienia inne rodzaje nukleotydów • wskazuje wiązania występujące w DNA • wyjaśnia, na czym polega proces replikacji DNA |
• charakteryzuje budowę chemiczną i przestrzenną DNA i RNA • odróżnia nukleotydy budujące DNA od nukleotydów budujących RNA |
• charakteryzuje podobieństwa i różnice w budowie DNA i RNA • wyjaśnia znaczenie DNA jako nośnika informacji
genetycznej |
• podaje przykłady innych nukleotydów niż nukleotydy budujące DNA i RNA • wskazuje ATP jako jeden z rodzajów nukleotydów |
3. Komórka |
|||||
1. Budowa komórki eukariotycznej |
• definiuje pojęcie komórka • wyróżnia komórki prokariotyczne i eukariotyczne • wymienia przykłady komórek prokariotycznych i eukariotycznych • wskazuje na rysunku i nazywa struktury komórki eukariotycznej • rozróżnia komórki: zwierzęcą,
roślinną i grzybową • wymienia elementy budowy komórki eukariotycznej |
• wskazuje i opisuje różnice między komórkami eukariotycznymi • podaje funkcje różnych komórek w zależności
od miejsca ich występowania • rysuje wybraną komórkę eukariotyczną na podstawie obserwacji mikroskopowej • buduje model przestrzenny komórki eukariotycznej |
• stosuje kryterium podziału komórek ze względu na występowanie jądra komórkowego • charakteryzuje funkcje struktur komórki eukariotycznej • porównuje komórki eukariotyczne • na podstawie schematów, rysunków, zdjęć i opisów wskazuje
struktury komórkowe |
• na podstawie mikrofotografii rozpoznaje, wskazuje
i charakteryzuje struktury komórkowe • wykonuje samodzielnie i obserwuje nietrwały preparat mikroskopowy |
• wyjaśnia, dlaczego komórki mają niewielkie rozmiary • argumentuje i wyjaśnia przyczyny różnic w budowie i funkcjonowaniu komórek • wykazuje związek między budową organelli a ich
funkcją |
2. Budowa i znaczenie błon biologicznych |
• nazywa i wskazuje składniki błon biologicznych • wymienia właściwości błon biologicznych • wymienia podstawowe funkcje błon biologicznych i krótko je opisuje • wymienia rodzaje transportu przez błony (transport bierny: dyfuzja prosta i dyfuzja
ułatwiona; transport czynny, endocytoza i egzocytoza) • definiuje pojęcia osmoza, dyfuzja, roztwór hipotoniczny, roztwór izotoniczny,
roztwór hipertoniczny |
• omawia model budowy błony biologicznej • wyjaśnia funkcje błon biologicznych • wyjaśnia różnice między transportem
biernym a transportem czynnym • odróżnia endocytozę od egzocytozy • analizuje schematy transportu substancji przez
błony biologiczne • stosuje pojęcia roztwór hipertoniczny, roztwór izotoniczny i roztwór hipotoniczny • konstruuje tabelę, w której porównuje rodzaje transportu przez błonę biologiczną |
• omawia właściwości błon biologicznych • charakteryzuje rodzaje transportu przez błony
biologiczne • wyjaśnia rolę błony komórkowej • porównuje zjawiska osmozy i dyfuzji • przedstawia skutki umieszczenia komórki roślinnej
oraz komórki zwierzęcej w roztworach: hipotonicznym, izotonicznym i hipertonicznym • wykazuje związek między budową błon a ich
funkcjami |
• analizuje rozmieszczenie białek i lipidów w błonach biologicznych • wyjaśnia rolę i właściwości błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych • wykazuje związek między budową błony biologicznej a pełnionymi przez nią funkcjami • planuje doświadczenie mające na celu badanie
wpływu roztworów o różnym stężeniu na zjawisko osmozy w komórkach roślinnych • na wybranych przykładach wyjaśnia różnice między endocytozą
a egzocytozą |
• planuje i przeprowadza doświadczenie dotyczące
transportu substancji przez błony biologiczne • wyjaśnia, dlaczego błona biologiczna jest
selektywnie przepuszczalna i omawia, jakie to ma znaczenie dla komórki |
3. Budowa i rola jądra komórkowego |
• definiuje pojęcia chromatyna, chromosom • podaje budowę jądra komórkowego • wymienia funkcje jądra komórkowego • przedstawia budowę chromosomu |
• identyfikuje elementy budowy jądra komórkowego • określa skład chemiczny chromatyny • wyjaśnia funkcje poszczególnych elementów jądra komórkowego • wymienia i identyfikuje kolejne etapy upakowania DNA w jądrze komórkowym • rysuje skondensowany chromosom i wskazuje elementy
jego budowy |
• charakteryzuje elementy jądra komórkowego • charakteryzuje budowę chromosomu • wyjaśnia znaczenie spiralizacji chromatyny w chromosomie • wykazuje związek między budową jądra komórkowego a jego funkcją w komórce |
• dowodzi przyczyn zawartości różnej liczby jąder komórkowych w komórkach eukariotycznych • uzasadnia stwierdzenie, że jądro komórkowe odgrywa w komórce
rolę kierowniczą |
• uzasadnia znaczenie upakowania DNA w jądrze komórkowym • wyjaśnia, jakie znaczenie ma obecność porów jądrowych |
4. Składniki cytoplazmy |
• definiuje pojęcie cytozol • wymienia składniki cytozolu • podaje funkcje cytozolu • wymienia funkcje cytoszkieletu • podaje budowę oraz funkcje mitochondriów, siateczki śródplazmatycznej, rybosomów, wakuoli, lizosomów, aparatu Golgiego |
• wyjaśnia funkcje cytoszkieletu • charakteryzuje budowę i funkcje siateczki śródplazmatycznej, rybosomów, wakuoli, lizosomów, aparatu Golgiego, mitochondrium • omawia funkcje systemu błon wewnątrzkomórkowych • definiuje przedziałowość (kompartmentację) |
• wyjaśnia, na czym polega funkcjonalne powiązanie
między rybosomami, siateczką śródplazmatyczną, aparatem Golgiego a błoną komórkową • omawia funkcje wakuoli • wyjaśnia, od czego zależy liczba i rozmieszczenie mitochondriów w komórce • porównuje siateczkę śródplazmatyczną szorstką z siateczką śródplazmatyczną gładką • wyjaśnia rolę rybosomów w syntezie białek • wyjaśnia rolę tonoplastu komórek roślinnych w procesach osmotycznych |
• wyjaśnia związek między budową a funkcją składników cytoszkieletu • przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany
system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki • wyjaśnia znaczenie lizosomów dla funkcjonowania
komórek organizmu człowieka, np. układu odpornościowego • analizuje udział poszczególnych organelli w syntezie i transporcie białek poza komórkę |
• określa zależność między aktywnością metaboliczną
komórki a ilością i budową mitochondriów • wyjaśnia rolę przedziałów komórkowych w wytwarzanych przez nie różnych substancjach, np.
enzymach |
5. Cykl komórkowy |
• definiuje pojęcia cykl komórkowy, mitoza, cytokineza • przedstawia i nazywa etapy cyklu komórkowego |
• wyjaśnia rolę interfazy w cyklu życiowym komórki • analizuje schemat przedstawiający zmiany ilości
DNA i chromosomów w poszczególnych etapach cyklu komórkowego • charakteryzuje cykl komórkowy |
• wyjaśnia przebieg cyklu komórkowego • wskazuje, w jaki sposób zmienia się ilość DNA w cyklu komórkowym |
• uzasadnia konieczność podwojenia ilości DNA przed
podziałem komórki • określa liczbę cząsteczek DNA w komórkach różnych organizmów w poszczególnych fazach cyklu komórkowego |
• interpretuje zależność między występowaniem
nowotworu a zaburzonym cyklem komórkowym |
6. Znaczenie mitozy, mejozy i apoptozy |
• definiuje pojęcia mejoza, apoptoza • przedstawia istotę mitozy i mejozy • przedstawia znaczenie mitozy i mejozy • wskazuje różnicę między komórką haploidalną a komórką diploidalną |
• opisuje efekty mejozy • omawia na schemacie przebieg procesu apoptozy • rozróżnia po liczbie powstających
komórek mitozę od mejozy • wskazuje, który proces – mitoza czy mejoza – prowadzi do powstania gamet, uzasadnia swój wybór |
• porównuje zmiany liczby chromosomów w przebiegu mitozy i mejozy • wyjaśnia, na czym polega apoptoza • przedstawia istotę różnicy między mitozą a mejozą • określa znaczenie apoptozy w prawidłowym rozwoju
organizmów |
• wyjaśnia zmiany zawartości DNA podczas mejozy • wyjaśnia znaczenie mitozy i mejozy • wyjaśnia, dlaczego mejoza jest nazwana podziałem
redukcyjnym |
• argumentuje konieczności zmian zawartości DNA
podczas mejozy • wyjaśnia związek między rozmnażaniem płciowym a
zachodzeniem procesu mejozy • argumentuje, że proces apoptozy jest ważny dla
prawidłowego funkcjonowania organizmu |
4. Metabolizm |
|||||
1. Kierunki przemian metabolicznych |
• definiuje pojęcia metabolizm, anabolizm,
katabolizm • wymienia nośniki energii i elektronów w komórce • przedstawia budowę ATP • podaje funkcje ATP • definiuje szlak metaboliczny i cykl metaboliczny |
• wymienia cechy ATP i jego znaczenie w procesach
metabolicznych • przedstawia rolę przenośników elektronów • odróżnia na ilustracji szlak metaboliczny od cyklu
metabolicznego |
• wyjaśnia różnicę między procesami katabolicznymi a procesami anabolicznymi • charakteryzuje szlak metaboliczny i cykl
metaboliczny • omawia przemiany ATP w ADP |
• wykazuje związek między budową ATP a jego rolą
biologiczną • wykazuje, że procesy anaboliczne i kataboliczne są
ze sobą powiązane • porównuje przebieg szlaków metabolicznych z przebiegiem cyklów metabolicznych |
• wyjaśnia, w jaki sposób ATP sprzęga procesy metaboliczne • definiuje i uzasadnia kryteria podziału przemian
metabolicznych |
2. Budowa i działanie enzymów |
• definiuje pojęcia: enzym, katalizator,
kataliza enzymatyczna, energia aktywacji, centrum
aktywne, kompleks enzym–substrat • przedstawia budowę enzymów • podaje rolę enzymów w komórce • wymienia właściwości enzymów |
• charakteryzuje budowę enzymów • omawia właściwości enzymów • przedstawia sposób działania enzymów • wymienia etapy katalizy enzymatycznej • przeprowadza doświadczenie wykazującego wpływ
enzymów z ananasa na białka zawarte
w żelatynie |
• wyjaśnia znaczenie kształtu centrum aktywnego
enzymu dla przebiegu reakcji enzymatycznej • wyjaśnia mechanizm działania i właściwości enzymów • wyjaśnia sposób przyspieszania przebiegu
reakcji chemicznej przez enzymy |
• wyjaśnia mechanizm katalizy enzymatycznej • rozróżnia właściwości enzymów |
• interpretuje wyniki przeprowadzonego doświadczenia
wykazującego wpływ enzymów z ananasa
na białka zawarte w żelatynie |
3. Regulacja aktywności enzymów |
• definiuje pojęcia: inhibitor, aktywator,
ujemne sprzężenie zwrotne • wymienia podstawowe czynniki wpływające na
szybkość reakcji enzymatycznych • podaje rolę aktywatorów i inhibitorów enzymów • przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów |
• określa, na czym polega inhibicja, aktywacja i ujemne sprzężenie zwrotne • opisuje wpływ aktywatorów i inhibitorów na przebieg reakcji enzymatycznej • omawia wpływ temperatury, wartości pH i stężenia substratu na działanie enzymów • przeprowadza doświadczenie badające wpływ
temperatury na aktywność katalazy |
• wyjaśnia wpływ stężenia substratu, temperatury i wartości pH na przebieg
reakcji metabolicznej • porównuje mechanizm działania inhibitorów odwracalnych z mechanizmem działania inhibitorów nieodwracalnych • interpretuje wyniki doświadczenia dotyczącego
wpływu wysokiej temperatury na aktywność katalazy |
• planuje i przeprowadza doświadczenie mające
wykazać wpływ dowolnego czynnika na aktywność enzymu • wyjaśnia mechanizm ujemnego sprzężenia zwrotnego
jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych |
• interpretuje i przewiduje wyniki doświadczenia
wpływu różnych czynników na aktywność enzymów |
4. Oddychanie komórkowe. Oddychanie tlenowe |
• definiuje pojęcie oddychanie komórkowe • wymienia rodzaje oddychania komórkowego • zapisuje reakcję oddychania tlenowego • określa znaczenie oddychania komórkowego dla funkcjonowania
organizmu • wymienia etapy oddychania tlenowego • lokalizuje etapy oddychania tlenowego w komórce • wymienia czynniki wpływające na intensywność
oddychania tlenowego |
• analizuje na podstawie schematu przebieg
glikolizy, reakcji pomostowej, cyklu Krebsa i łańcucha oddechowego • przedstawia rolę przenośników elektronów w procesie oddychania tlenowego • omawia czynniki wpływające na intensywność
oddychania tlenowego |
• wskazuje substraty i produkty poszczególnych etapów oddychania
tlenowego • wykazuje związek między budową mitochondrium a przebiegiem procesu oddychania tlenowego • omawia przebieg poszczególnych etapów oddychania tlenowego |
• uzasadnia, że oddychanie komórkowe ma charakter kataboliczny • wskazuje miejsca syntezy ATP w procesie oddychania
tlenowego • przedstawia zysk energetyczny z utleniania jednej
cząsteczki glukozy w trakcie oddychania tlenowego • wykazuje związek między liczbą i budową mitochondriów a intensywnością oddychania tlenowego |
• porównuje zysk energetyczny w poszczególnych etapach oddychania tlenowego • wyjaśnia, dlaczego łańcuch oddechowy zachodzi
wyłącznie w warunkach tlenowych |
5. Procesy beztlenowego uzyskiwania energii |
• definiuje pojęcie fermentacja • wymienia rodzaje fermentacji • wymienia organizmy przeprowadzające fermentację • określa lokalizację fermentacji w komórce i ciele człowieka • nazywa etapy fermentacji • podaje zastosowanie fermentacji w życiu codziennym |
• odróżnia fermentację mleczanową od fermentacji alkoholowej • przedstawia przebieg poszczególnych etapów fermentacji mleczanowej • omawia wykorzystanie fermentacji mleczanowej i alkoholowej w życiu człowieka |
• wyjaśnia przebieg poszczególnych etapów fermentacji mleczanowej • porównuje i wyjaśnia różnicę
między zyskiem energetycznym w oddychaniu tlenowym a zyskiem energetycznym fermentacji mleczanowej • określa warunki zachodzenia fermentacji • przedstawia różnice w przebiegu fermentacji mleczanowej i alkoholowej • wskazuje miejsce i rolę przenośników elektronów w procesie fermentacji |
• porównuje drogi przemian pirogronianu w fermentacji i w oddychaniu tlenowym • porównuje oddychanie tlenowe z fermentacją mleczanową • tworzy i omawia schemat przebiegu fermentacji |
• wyjaśnia, dlaczego utlenianie tego samego
substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w
warunkach beztlenowych • wyjaśnia, dlaczego w erytrocytach zachodzi fermentacja mleczanowa, a nie oddychanie tlenowe |
6. Inne procesy metaboliczne |
• wymienia składniki pokarmowe jako źródła energii • definiuje pojęcia glukoneogeneza, glikogenoliza • wskazuje miejsce i zarys przebiegu przemian białek i tłuszczów w organizmie
człowieka |
• wyjaśnia, na czym polegają glukoneogeneza i glikogenoliza • przedstawia rolę składników pokarmowych jako źródła energii • określa warunki i potrzebę zachodzenia w
organizmie człowieka glikogenolizy i glukoneogenezy • podaje znaczenie procesu utleniania kwasów tłuszczowych |
• omawia znaczenie utleniania kwasów tłuszczowych • na podstawie schematów omawia przebieg utleniania kwasów tłuszczowych, przemian białek i glukoneogenezy • wyjaśnia, w jakich sytuacjach dochodzi do przemian
tłuszczów i białek w komórkach człowieka |
• wyjaśnia różnicę między glikolizą
a glukoneogenezą • wyjaśnia przebieg rozkładu białek, cukrów i tłuszczów • określa znaczenie acetylo-CoA w przebiegu różnych szlaków metabolicznych • wyjaśnia, w jaki sposób organizm pozyskuje energię ze składników pokarmowych • na podstawie schematu przemian metabolicznych
określa powiązania między glukoneogenezą, glikogenolizą, oddychaniem tlenowym oraz
utlenianiem kwasów tłuszczowych |
• wykazuje związek między procesami metabolicznymi (utleniania kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy) a pozyskiwaniem energii przez komórkę |
Forma
sprawdzania wiadomości i umiejętności |
Waga |
sprawdzian |
4 |
sprawdzian umiejętności maturalnych |
4 |
kartkówka duża (2-3 tematy) |
2 |
kartkówka mała (1 temat) |
1 |
odpowiedź ustna |
2 |
ćwiczenia |
1 |
praca na lekcji |
1 |
projekt 1 |
2 |
prezentacja |
1 |
wysokie osiągnięcie w
konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie osiągnięcie w
konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Warunki konieczne do uzyskania
oceny pozytywnej w klasach z poziomem rozszerzonym:
·
sprawdziany zaliczone na min. 40%,
·
kartkówki wskazane przez nauczyciela na min. 40%,
·
w klasach 4 dla uczniów zdających maturę obowiązkowe
są powtórki maturalne
w formie ustalonej przez nauczyciela zaliczone na min. 40%
Szczegółowe zasady oceniania:
·
Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są̨
ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do
dziennika. Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie – omówienie wyników. Sprawdzian jest obowiązkowy.
·
Poprawa sprawdzianu/kartkówki:
·
Uczeń ma prawo do poprawienia oceny ze sprawdzianu.
·
W ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma prawo poprawić
ocenę̨, termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.
·
Prawo poprawienia oceny z kartkówki dotyczy tylko kartkówek wskazanych
przez nauczyciela. Wpisana do dziennika poprawiona ocena jest średnią
arytmetyczną ocen (kartkówka i jej poprawa).
·
W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze tę
formę̨ w drugim terminie – razem z osobami poprawiającymi lub w terminie
wskazanym przez nauczyciela.
·
W przypadku nieobecności ucznia na kartkówce uczeń pisze tę formę̨ na najbliższej lekcji biologii, na której
jest obecny lub w terminie wskazanym przez nauczyciela.
·
W przypadku nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą,
terminy form sprawdzania wiadomości i umiejętności lub uzupełniania zaległości
ustalane są indywidualnie.
·
W przypadku niesamodzielnej pracy ucznia w trakcie sprawdzianu,
kartkówki lub innej formy nauczyciel odbiera pracę ucznia i wyznacza termin
kolejnego pisania pracy. Uczeń otrzymuje naganę.
·
Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min.
1 na ławkę̨), odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych przez nauczyciela
ćwiczeń/kart pracy.
·
Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała ponad tydzień, uczeń ma prawo
być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie. Uczeń ma obowiązek
poinformować nauczyciela o swojej nieobecności.
·
Uczeń może zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie bez podawania
przyczyny – przysługuje jedno nieprzygotowanie w semestrze w klasach z 1 i 2
lekcjami biologii w tygodniu, dwa nieprzygotowania w klasach z 3 i więcej
lekcjami w tygodniu. Nieprzygotowania nie obejmują̨ zapowiedzianych
sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na
ocenę̨. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.
·
Osoby deklarujące zdawanie biologii na maturze zobowiązane są do powtórkowych form pisemnych wg ustaleń nauczyciela
oraz przystąpienia do matury próbnej i zaliczenia sprawdzianów
umiejętności maturalnych.
·
W klasach 2 i 3 z poziomem rozszerzonym uczniowie przystępują do próbnej matury, która odbywa się
w pierwszym/drugim tygodniu czerwca. Dla klas 2 z zakresu
materiału klasy 1 i 2, dla klas
3 z zakresu materiału klasy 1, 2, 3.
·
Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czasie trwania
semestru. Ocena roczna jest średnią̨ ważoną̨ ocen uzyskanych w czasie
trwania roku szkolnego. W klasach z rozszerzoną biologią warunkiem uzyskania
pozytywne oceny na semestr i koniec roku jest dodatkowe spełnienie warunków koniecznych.
·
Ocena jest ustalana z uwzględnieniem następujących progów:
OCENA |
ŚREDNIA |
celujący |
Powyżej 5,35 |
bardzo
dobry |
4,55 – 5,35 |
dobry |
3,60 – 4,54 |
dostateczny |
2,70 – 3,59 |
dopuszczający |
1,8 – 2,69 |
niedostateczny |
Poniżej 1,8 |
·
Punktacja za prace pisemne:
OCENA |
ZAKRES PROCENTOWY |
celujący |
95 – 100% |
bardzo
dobry |
86 – 94 % |
dobry |
71 - 85 % |
dostateczny |
55 -7 0% |
dopuszczający |
40 - 54 % |
niedostateczny |
0 -39 % |