CHEMIA KLASA 1C, poziom rozszerzony
Zasady pracy na lekcjach chemii, kl. 1c - zakres rozszerzony
Forma sprawdzania
wiadomości i umiejętności |
Waga |
Sprawdzian, poprawa
sprawdzianu |
4 (2+2) |
Test |
3 |
Kartkówka lub odpowiedź ustna obejmująca 3 tematy
lekcyjne (od 10 – 20 minut) |
2 |
Krótka odpowiedź ustna lub kartkówka z 1 tematu |
1 |
Doświadczenia proste |
1 |
Doświadczenia złożone |
2 |
Projekty chemiczne |
2 |
Udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych z
pozytywnym wynikiem |
4 |
Ćwiczenia |
1 |
Aktywność |
1 |
1. Sprawdzian
Terminy
sprawdzianów są ustalane z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do
dziennika.
Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a
po sprawdzianie – omówienie
wyników. Sprawdzian jest obowiązkowy.
2. Poprawa sprawdzianu/kartkówki
§ Uczeń ma prawo
do poprawienia oceny ze sprawdzianu.
§ W ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma
prawo poprawić ocenę, termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.
§ Prawo
poprawienia oceny z kartkówki dotyczy tylko kartkówek wskazanych przez
nauczyciela.
§ Sprawdzian ma
wagę 4, waga sprawdzianu jest podzielona
na dwie części: 2 + 2. Zapis w dzienniku: sprawdzian - waga 2 oraz poprawa
sprawdzianu - waga 2 [suma wag wynosi 4 ].
3. W przypadku
nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze tę formę
na najbliższej lekcji, na której jest obecny.
W szczególnych przypadkach termin ustala nauczyciel
razem z uczniem.
4. W przypadku
nieobecności ucznia na kartkówce uczeń pisze tę formę
na najbliższej lekcji chemii, na której jest obecny lub
w terminie wskazanym przez nauczyciela.
5. W przypadku
nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania wiadomości i umiejętności lub uzupełniania zaległości ustalane są indywidualnie.
6. Uczniowi posiadającemu
ściągę lub przyłapanemu na ściąganiu nauczyciel odbiera pracę i wyznacza nowy termin w celu
napisania formy.
7. Uczeń jest
zobowiązany do przynoszenia
na lekcję podręcznika (min.
1 na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart pracy.
8. Jeśli nieobecność
ucznia w szkole trwała ponad tydzień,
uczeń ma prawo być nieprzygotowany
do pierwszej lekcji po powrocie, jeżeli
lekcja jest w ciągu trzech dni
od powrotu. Uczeń ma obowiązek
poinformować nauczyciela o swojej nieobecności.
9. Uczeń może
zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie bez podawania przyczyny
– przysługują dwa nieprzygotowania w klasach z 3 i więcej lekcjami w tygodniu. Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.
10. Ocena semestralna
jest średnią ważoną ocen uzyskanych
w czasie trwania semestru. Ocena roczna
jest średnią ważoną ocen uzyskanych
w czasie trwania roku szkolnego.
11. W klasach
realizujących zakres rozszerzony warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny semestralnej i końcoworocznej jest uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów i wskazanych przez nauczyciela kartkówek.
12. Ocena roczna jest ustalana
z uwzględnieniem progów
zgodnie ze Statutem szkoły:
ocena średnia
celujący powyżej 5,35
bardzo dobry 4,55 - 5,35
dobry
3,60 - 4,54
dostateczny
2,70 - 3,59
dopuszczający 1,8 - 2,69
niedostateczny poniżej 1,8.
13. Punktacja za
prace pisemne:
ocena niedostateczna 0 – 39 %
ocena dopuszczająca 40 – 54 %
ocena dostateczna 55 – 70 %
ocena dobra 71
– 85 %
ocena bardzo dobra 86 – 94 %
ocena celująca 95 – 100%
Wymagania programowe na
poszczególne oceny przygotowana na podstawie treści zawartych w podstawie
programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. 2024 r., poz. 1019),
programie nauczania oraz w części 1. podręcznika dla liceum i technikum NOWA To jest chemia, zakres rozszerzony
1. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków
chemicznych
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
Uczeń: -
wymienia nazwy szkła i sprzętu
laboratoryjnego -
zna i stosuje zasady BHP obowiązujące
w pracowni chemicznej -
bezpiecznie posługuje się podstawowym
sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi -
definiuje pojęcia: atom, elektron, proton, neutron, nukleony, elektrony
walencyjne -
oblicza liczbę protonów, elektronów
i neutronów w atomie danego pierwiastka chemicznego na podstawie zapisu -
definiuje pojęcia: masa atomowa, liczba atomowa, liczba
masowa, jednostka masy atomowej,
masa cząsteczkowa -
podaje masy atomowe i liczby atomowe
pierwiastków chemicznych, korzystając z układu okresowego -
oblicza masy cząsteczkowe prostych
związków chemicznych, np. MgO, CO2 -
definiuje pojęcia dotyczące
współczesnego modelu budowy atomu: orbital
atomowy, liczby kwantowe (n, l,
m, ms, s), stan energetyczny, stan kwantowy, elektrony sparowane -
wyjaśnia na przykładzie atomu wodoru,
co to są izotopy pierwiastków chemicznych -
omawia współczesne teorie dotyczące
budowy modelu atomu -
definiuje pojęcie pierwiastek chemiczny -
podaje treść prawa
okresowości -
omawia budowę układu okresowego
pierwiastków chemicznych (podział na grupy, okresy i bloki konfiguracyjne) -
wskazuje w układzie okresowym
pierwiastki chemiczne należące do bloków s,
p, d oraz f -
określa podstawowe właściwości
pierwiastka chemicznego na podstawie jego położenia w układzie okresowym -
wskazuje w układzie okresowym
pierwiastki chemiczne zaliczane do niemetali i metali |
Uczeń: -
wyjaśnia przeznaczenie podstawowego
szkła i sprzętu laboratoryjnego -
wykonuje proste obliczenia związane
z pojęciami: masa atomowa, masa cząsteczkowa, liczba atomowa, liczba
masowa, jednostka masy atomowej -
podaje treść zasady nieoznaczoności
Heisenberga, reguły Hunda oraz zakazu Pauliego -
opisuje typy orbitali atomowych -
zapisuje konfiguracje elektronowe
atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 10 -
definiuje pojęcia: promieniotwórczość naturalna i promieniotwórczość sztuczna, okres półtrwania -
wymienia zastosowania izotopów
pierwiastków promieniotwórczych -
przedstawia ewolucję poglądów na
temat budowy materii od starożytności do czasów współczesnych -
wyjaśnia budowę współczesnego układu
okresowego pierwiastków chemicznych, uwzględniając podział na bloki s, p,
d oraz f -
wyjaśnia, co stanowi podstawę budowy
współczesnego układu okresowego pierwiastków chemicznych (konfiguracja
elektronowa wyznaczająca podział na bloki s,
p, d oraz f) -
wyjaśnia, podając przykłady, jakich
informacji na temat pierwiastka chemicznego dostarcza znajomość jego
położenia w układzie okresowym |
Uczeń: -
wyjaśnia, od czego zależy ładunek
jądra atomowego i dlaczego atom jest elektrycznie obojętny -
wykonuje obliczenia związane -
zapisuje konfiguracje elektronowe
atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 36 oraz jonów o podanym ładunku za pomocą symboli
podpowłok elektronowych s, p, d,
f (zapis konfiguracji pełny,
skrócony oraz graficzny – schemat klatkowy), korzystając z reguły Hunda i zakazu Pauliego -
określa stan kwantowy elektronów w
atomie za pomocą czterech liczb kwantowych (n, l, m, ms),
korzystając z praw mechaniki kwantowej -
oblicza masę atomową pierwiastka
chemicznego o znanym składzie izotopowym -
oblicza procentową zawartość izotopów
w pierwiastku chemicznym -
określa rodzaje i właściwości
promieniowania (a, b–) -
wyjaśnia pojęcie szereg promieniotwórczy -
podaje przykłady praktycznego
wykorzystania zjawiska promieniotwórczości -
wyjaśnia, na jakiej podstawie
klasyfikowano pierwiastki chemiczne w XIX w. -
omawia kryterium klasyfikacji
pierwiastków chemicznych zastosowane przez Dmitrija Mendelejewa -
wykazuje zależność między położeniem
pierwiastka chemicznego w danej grupie i bloku energetycznym a
konfiguracją elektronową powłoki walencyjnej |
Uczeń: -
zapisuje za pomocą liczb kwantowych
konfiguracje elektronowe atomów dowolnych pierwiastków chemicznych oraz jonów
wybranych pierwiastków -
zapisuje przebieg reakcji jądrowych -
wyjaśnia kontrolowany -
porównuje układ okresowy pierwiastków
chemicznych opracowany przez Mendelejewa (XIX w.) ze współczesną wersją -
uzasadnia przynależność pierwiastków
chemicznych do poszczególnych bloków energetycznych |
Uczeń: -
wyjaśnia, dlaczego masa atomowa
pierwiastka chemicznego zwykle nie jest liczbą całkowitą -
zapisuje konfiguracje elektronowe
atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 38 oraz jonów o podanym ładunku za pomocą symboli
podpowłok elektronowych s, p, d,
f (zapis konfiguracji pełny,
skrócony oraz graficzny – schemat klatkowy), korzystając z reguły Hunda i zakazu Pauliego -
analizuje zmienność charakteru
chemicznego pierwiastków grup 1., 2. oraz 13.–18. w zależności od położenia w
układzie okresowym -
uzasadnia, dlaczego lantanowce
znajdują się w grupie 3. i okresie 6., a aktynowce w grupie 3. i
okresie 7. |
2. Wiązania chemiczne
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
Uczeń: -
definiuje pojęcie elektroujemność -
wymienia nazwy pierwiastków
elektrododatnich i elektroujemnych, korzystając z tabeli elektroujemności -
wymienia przykłady cząsteczek
pierwiastków (np. O2, H2) -
definiuje pojęcia: wiązanie chemiczne, wartościowość, polaryzacja wiązania, dipol,
moment dipolowy -
wymienia i charakteryzuje rodzaje
wiązań chemicznych (jonowe, kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane) -
wskazuje zależność między różnicą
elektroujemności w cząsteczce -
wymienia przykłady cząsteczek, -
definiuje pojęcia: wiązanie typu σ, wiązanie typu π, wiązanie metaliczne, wiązanie wodorowe, wiązanie koordynacyjne, donor pary elektronowej, akceptor pary elektronowej -
opisuje budowę wewnętrzną metali -
definiuje pojęcie hybrydyzacja orbitali atomowych -
wskazuje, od czego zależy kształt
cząsteczki (rodzaj hybrydyzacji) |
Uczeń: -
omawia, jak zmienia się
elektroujemność pierwiastków chemicznych w układzie okresowym -
wyjaśnia regułę dubletu elektronowego
i regułę oktetu elektronowego -
przewiduje rodzaj wiązania
chemicznego na podstawie różnicy elektroujemności pierwiastków chemicznych -
wyjaśnia sposób powstawania wiązań
kowalencyjnych, kowalencyjnych spolaryzowanych, jonowych i metalicznych -
wymienia przykłady i określa
właściwości substancji, w których występują wiązania metaliczne, wodorowe,
kowalencyjne, jonowe -
wyjaśnia właściwości metali na
podstawie znajomości natury wiązania metalicznego -
wyjaśnia pojęcia: stan podstawowy atomu, stan wzbudzony atomu -
wyjaśnia, na czym polega hybrydyzacja
orbitali atomowych -
podaje warunek wystąpienia
hybrydyzacji orbitali atomowych -
przedstawia przykład przestrzennego
rozmieszczenia wiązań w cząsteczkach (np. CH4, BF3) -
wyjaśnia, na czym polega i do czego
służy metoda VSERP -
definiuje pojęcia: atom centralny, ligand, liczba
koordynacyjna |
Uczeń: -
analizuje, jak zmieniają się elektroujemność
i charakter chemiczny pierwiastków w układzie okresowym -
zapisuje wzory elektronowe (wzory
kropkowe) i kreskowe cząsteczek, w których występują wiązania kowalencyjne,
jonowe oraz koordynacyjne -
wyjaśnia, dlaczego wiązanie koordynacyjne
nazywane jest też wiązaniem donorowo- -
wyjaśnia pojęcie energia jonizacji -
omawia sposób, w jaki atomy
pierwiastków chemicznych bloków s i
p osiągają trwałe konfiguracje
elektronowe (tworzenie jonów) -
charakteryzuje wiązania metaliczne
i wodorowe oraz podaje przykłady ich powstawania -
zapisuje równania reakcji powstawania
jonów i tworzenia wiązania jonowego -
określa wpływ wiązania wodorowego na
nietypowe właściwości wody -
wyjaśnia pojęcie siły van der Waalsa -
porównuje właściwości substancji
jonowych, cząsteczkowych, kowalencyjnych, metalicznych oraz substancji o
wiązaniach wodorowych -
oblicza liczbę przestrzenną i na
podstawie jej wartości określa typ hybrydyzacji oraz możliwy kształt
cząsteczek -
opisuje typy hybrydyzacji orbitali atomowych (sp, sp2, sp3) |
Uczeń: -
wyjaśnia zależność między długością
wiązania a jego energią -
porównuje wiązanie koordynacyjne
z wiązaniem kowalencyjnym -
proponuje wzory elektronowe (wzory
kropkowe) i kreskowe dla cząsteczek lub jonów, w których występują wiązania
koordynacyjne -
określa typy wiązań (σ i π) w prostych cząsteczkach (np. CO2, N2) -
określa rodzaje oddziaływań między
atomami a cząsteczkami na podstawie wzoru chemicznego lub informacji o
oddziaływaniu -
analizuje mechanizm przewodzenia
prądu elektrycznego przez metale -
wyjaśnia wpływ rodzaju wiązania na
właściwości fizyczne substancji -
przewiduje typ hybrydyzacji |
Uczeń: -
udowadnia zależność między typem hybrydyzacji
a kształtem cząsteczki -
określa wpływ wolnych par
elektronowych na geometrię cząsteczki -
określa kształt cząsteczek i jonów
metodą VSEPR |
3. Systematyka związków nieorganicznych
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
Uczeń: -
definiuje pojęcia zjawisko fizyczne -
wymienia przykłady zjawisk fizycznych
i reakcji chemicznych znanych z życia codziennego -
definiuje pojęcia: równanie reakcji chemicznej, substraty, produkty -
zapisuje równania prostych reakcji
chemicznych (reakcji syntezy, analizy i wymiany) -
podaje treść prawa zachowania masy i
prawa stałości składu związku chemicznego -
interpretuje równania reakcji
chemicznych w aspektach jakościowym i ilościowym -
definiuje pojęcie tlenki -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wybranych tlenków metali i niemetali -
zapisuje równanie reakcji
otrzymywania tlenków co najmniej jednym sposobem -
ustala doświadczalnie charakter
chemiczny danego tlenku -
definiuje pojęcia: tlenki kwasowe, tlenki zasadowe, tlenki
obojętne -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wybranych wodorków -
definiuje pojęcia wodorotlenki -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wybranych wodorotlenków -
wyjaśnia różnicę między zasadą
a wodorotlenkiem -
zapisuje równanie reakcji
otrzymywania wybranej zasady -
definiuje pojęcia: amfoteryczność, tlenki amfoteryczne, wodorotlenki
amfoteryczne -
zapisuje wzory i nazwy wybranych
tlenków i wodorotlenków amfoterycznych -
definiuje pojęcia: kwasy, moc kwasu -
wymienia sposoby klasyfikacji kwasów
(ze względu na ich skład, moc i właściwości utleniające) -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
kwasów -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania kwasów -
definiuje pojęcie sole -
wymienia rodzaje soli -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
prostych soli -
przeprowadza doświadczenie mające na
celu otrzymanie wybranej soli w reakcji zobojętniania oraz zapisuje
odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
wymienia przykłady soli występujących
w środowisku przyrodniczym, określa ich właściwości i zastosowania -
definiuje pojęcia: wodorki, azotki, węgliki |
Uczeń: -
wymienia różnicę między zjawiskiem
fizycznym a reakcją chemiczną -
przeprowadza doświadczenie chemiczne
mające na celu otrzymanie prostego związku chemicznego (np. FeS), zapisuje równanie przeprowadzonej reakcji
chemicznej, określa jej typ oraz wskazuje substraty i produkty -
zapisuje równanie reakcji
otrzymywania tlenków pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 30 -
opisuje budowę tlenków -
dokonuje podziału tlenków na kwasowe,
zasadowe, obojętne -
zapisuje równania reakcji chemicznych
tlenków kwasowych -
wymienia przykłady zastosowania
tlenków -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
wodorotlenków -
opisuje budowę wodorotlenków -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania zasad -
wyjaśnia pojęcia: amfoteryczność, tlenki amfoteryczne, wodorotlenki
amfoteryczne -
zapisuje równania reakcji chemicznych
wybranych tlenków -
wymienia przykłady zastosowania
wodorków -
wymienia przykłady zastosowania
wodorotlenków -
wymienia przykłady tlenków kwasowych,
zasadowych, obojętnych i amfoterycznych -
opisuje budowę kwasów -
dokonuje podziału podanych kwasów na
tlenowe i beztlenowe -
wymienia metody otrzymywania kwasów
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wymienia przykłady zastosowania
kwasów -
opisuje budowę soli -
zapisuje wzory i nazwy systematyczne
soli -
wyjaśnia pojęcia wodorosole -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania wybranej soli trzema sposobami -
znajduje informacje na temat
występowania soli w środowisku przyrodniczym -
wymienia zastosowania soli -
określa przyczyny twardości wody -
projektuje doświadczenie chemiczne Sporządzanie zaprawy gipsowej i badanie
jej twardnienia oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych |
Uczeń: -
wskazuje zjawiska fizyczne -
określa typ reakcji chemicznej na
podstawie jej przebiegu -
stosuje prawo zachowania masy -
podaje przykłady nadtlenków i ich
wzory sumaryczne -
wymienia kryteria podziału tlenków i
na tej podstawie dokonuje ich klasyfikacji -
dokonuje podziału tlenków na kwasowe,
zasadowe, obojętne -
wskazuje w układzie okresowym
pierwiastki chemiczne, które mogą tworzyć tlenki i wodorotlenki
amfoteryczne -
wymienia metody otrzymywania tlenków,
wodorków, wodorotlenków i kwasów oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie Badanie charakteru chemicznego wybranych wodorków i zapisuje
odpowiednie równania reakcji -
projektuje doświadczenie Otrzymywanie wodorotlenku sodu -
projektuje doświadczenie Otrzymywanie wodorotlenku wapnia i
zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu siarkowego(IV)
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie Otrzymywanie kwasu fosforowego(V) i
zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
omawia typowe właściwości chemiczne
kwasów (zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów
o mniejszej mocy) oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
podaje nazwy kwasów nieorganicznych
na podstawie ich wzorów chemicznych -
wymienia metody otrzymywania soli -
zapisuje równania reakcji
otrzymywania wybranej soli co najmniej pięcioma sposobami -
podaje nazwy i zapisuje wzory
sumaryczne wybranych wodorosoli i hydroksosoli -
odszukuje informacje na temat
występowania w środowisku przyrodniczym tlenków -
opisuje budowę, właściwości oraz
zastosowania węglików i azotków -
opisuje różnice we właściwościach
hydratów i soli bezwodnych na przykładzie skał gipsowych -
projektuje doświadczenie chemiczne Wykrywanie węglanu wapnia i zapisuje
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Termiczny rozkład wapieni i zapisuje
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Gaszenie wapna palonego i zapisuje
odpowiednie równania reakcji chemicznych |
Uczeń: -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie charakteru chemicznego tlenków
metali i niemetali oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie działania wodorotlenku i kwasu na
tlenki oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przewiduje charakter chemiczny
tlenków wybranych pierwiastków -
określa charakter chemiczny tlenków
pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 30 na podstawie ich zachowania wobec wody, kwasu i
zasady; zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
określa różnice w budowie cząsteczek
tlenków i nadtlenków -
projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku żelaza(III)
oraz zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przewiduje wzór oraz charakter
chemiczny tlenku, znając produkty reakcji chemicznej tego tlenku -
analizuje właściwości pierwiastków
chemicznych pod względem możliwości tworzenia tlenków -
projektuje doświadczenie chemiczne Działanie kwasu chlorowodorowego na
siarczan(IV) sodu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
określa różnice w budowie cząsteczek
soli obojętnych, hydroksosoli i wodorosoli oraz podaje przykłady tych
związków chemicznych -
określa różnice w budowie cząsteczek
soli obojętnych, prostych, podwójnych i uwodnionych -
projektuje doświadczenie chemiczne Ogrzewanie siarczanu(VI) miedzi(II)–woda(1/5)
oraz zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
ustala nazwy różnych soli na
podstawie ich wzorów chemicznych -
ustala wzory soli na podstawie ich
nazw -
proponuje metody, którymi można
otrzymać wybraną sól, i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych -
ocenia, które z poznanych związków
chemicznych mają istotne znaczenie w przemyśle -
określa typ wiązania chemicznego
występującego w azotkach -
zapisuje równania reakcji
chemicznych, w których wodorki, węgliki i azotki występują jako
substraty |
Uczeń: -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie zachowania tlenku glinu wobec
wodorotlenku i kwasu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne Badanie działania kwasu i zasady na
wodorotlenek glinu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych
w postaciach cząsteczkowej i jonowej -
projektuje doświadczenie, w którym
produktem będzie odpowiedni tlenek, podaje obserwacje, formułuje wniosek,
zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne,
na podstawie którego określi charakter chemiczny podanego tlenku, podaje
obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne, w
którym produktem będzie wodorotlenek rozpuszczalny -
projektuje doświadczenie chemiczne, w
którym produktem będzie osad trudno ropuszczalnego
w wodzie wodorotlenku; podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje
równania zachodzących reakcji chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne,
na podstawie którego określi charakter chemiczny podanego wodorotlenku,
podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji
chemicznych -
projektuje doświadczenie chemiczne, w
którym produktem będzie kwas; podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje
równania zachodzących reakcji chemicznych -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje -
wyszukuje, porządkuje, porównuje |
4. Stechiometria
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
Uczeń: -
definiuje pojęcia: mol i masa molowa -
wykonuje bardzo proste obliczenia związane z pojęciami mola i masy molowej -
podaje treść prawa Avogadra -
wykonuje proste obliczenia stechiometryczne związane |
Uczeń: -
wyjaśnia pojęcie objętość molowa
gazów -
wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami: mol, masa molowa, objętość
molowa gazów -
interpretuje równania reakcji
chemicznych na
sposób cząsteczkowy, molowy, ilościowo w masach molowych, ilościowo
w objętościach molowych (gazy) oraz ilościowo w liczbach cząsteczek -
wyjaśnia, na czym polegają obliczenia stechiometryczne -
wykonuje proste obliczenia stechiometryczne związane z masą molową oraz
objętością molową substratów i produktów reakcji chemicznej |
Uczeń: -
wyjaśnia pojęcie stała Avogadra -
wykonuje obliczenia związane -
wyjaśnia pojęcie wydajność reakcji
chemicznej -
oblicza skład procentowy związków chemicznych -
wyjaśnia różnicę między gazem doskonałym a gazem rzeczywistym -
podaje równanie Clapeyrona -
wyjaśnia różnicę między wzorem elementarnym (empirycznym) a wzorem
rzeczywistym związku chemicznego -
rozwiązuje proste zadania związane z ustaleniem wzorów elementarnych
i rzeczywistych związków chemicznych |
Uczeń: -
porównuje gęstości różnych gazów, znając ich masy molowe -
wykonuje obliczenia związane -
wykonuje obliczenia umożliwiające określenie wzorów elementarnych
i rzeczywistych związków chemicznych -
wykonuje obliczenia stechiometryczne dotyczące mas molowych, objętości
molowych, liczby cząsteczek oraz niestechiometrycznych ilości substratów i
produktów -
stosuje równanie Clapeyrona do obliczenia objętości lub liczby moli gazu
w dowolnych warunkach ciśnienia i temperatury -
wykonuje obliczenia stechiometryczne z zastosowaniem równania
Clapeyrona |
Uczeń: -
wykonuje obliczenia stechiometryczne dotyczące mas molowych, objętości
molowych, liczby cząsteczek oraz niestechiometrycznych ilości substratów
i produktów -
wykonuje obliczenia stechiometryczne z zastosowaniem równania
Clapeyrona (o znacznym stopniu trudności) -
wykonuje obliczenia umożliwiające określenie wzorów elementarnych
i rzeczywistych związków chemicznych (o znacznym stopniu trudności) |