CHEMIA KLASA 1C, poziom rozszerzony

 

Zasady pracy na lekcjach chemii, kl. 1c - zakres rozszerzony

 

Forma sprawdzania wiadomości i umiejętności

Waga

Sprawdzian, poprawa sprawdzianu

4 (2+2)

Test

3

Kartkówka lub odpowiedź ustna obejmująca 3 tematy lekcyjne  (od 10 – 20 minut)

2

Krótka odpowiedź ustna lub kartkówka z 1 tematu

1

Doświadczenia proste

1

Doświadczenia złożone

2

Projekty chemiczne

2

Udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych z pozytywnym wynikiem

4

Ćwiczenia

1

Aktywność

1

 

1.      Sprawdzian

     Terminy sprawdzianów są ustalane z tygodniowym wyprzedzeniem i wpisane do dziennika.

Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie – omówienie

wyników. Sprawdzian jest obowiązkowy.

             

2.      Poprawa sprawdzianu/kartkówki

§  Uczeń ma prawo do poprawienia oceny ze sprawdzianu.

§  W ciągu 2 tygodni od oddania sprawdzianu uczeń ma prawo poprawić ocenę, termin poprawy ustala nauczyciel razem z uczniami.

§  Prawo poprawienia oceny z kartkówki dotyczy tylko kartkówek wskazanych przez nauczyciela.

§  Sprawdzian ma wagę 4, waga sprawdzianu  jest podzielona na dwie części: 2 + 2. Zapis w dzienniku: sprawdzian - waga 2 oraz poprawa sprawdzianu - waga 2 [suma wag wynosi 4 ]. 

 

3.      W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń pisze formę na najbliższej lekcji, na której jest obecny. W szczególnych przypadkach termin ustala nauczyciel razem z uczniem.

 

4.      W przypadku nieobecności ucznia na kartkówce uczeń pisze formę na najbliższej lekcji chemii, na której jest obecny lub w terminie wskazanym przez nauczyciela.

 

5.      W przypadku nieobecności ucznia spowodowanej długą chorobą, terminy form sprawdzania wiadomości i umiejętności lub uzupełniania zaległości ustalane indywidualnie.

 

6.      Uczniowi posiadającemu ściągę lub przyłapanemu na ściąganiu nauczyciel odbiera pracę i wyznacza nowy termin w celu napisania formy.

 

7.      Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1 na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń/kart pracy.

 

8.      Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała ponad tydzień, uczeń ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie, jeżeli lekcja jest w ciągu trzech dni od powrotu. Uczeń ma obowiązek poinformować nauczyciela o swojej nieobecności.

 

9.      Uczeń może zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie bez podawania przyczynyprzysługują dwa nieprzygotowania w klasach z 3 i więcej lekcjami w tygodniu. Nieprzygotowania nie obejmują zapowiedzianych sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.

 

10.  Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czasie trwania semestru. Ocena roczna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czasie trwania roku szkolnego.

 

11.  W klasach realizujących zakres rozszerzony warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny semestralnej i końcoworocznej jest uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów i wskazanych przez nauczyciela kartkówek.

 

12.  Ocena roczna jest ustalanauwzględnieniem progów zgodnie ze  Statutem szkoły:

ocena                                        średnia

celujący                 powyżej 5,35

bardzo dobry                            4,55 - 5,35

dobry                                        3,60 - 4,54

dostateczny                               2,70 - 3,59

dopuszczający                        1,8  -  2,69

niedostateczny                        poniżej 1,8.

 

13.  Punktacja za prace pisemne:

ocena niedostateczna           0 – 39 %

ocena dopuszczająca            40 – 54 %

ocena dostateczna           55 – 70 %

ocena dobra                71 – 85 %

ocena bardzo dobra             86 – 94 %

ocena celująca            95 – 100%

 

 

Wymagania programowe na poszczególne oceny przygotowana na podstawie treści zawartych w podstawie programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. 2024 r., poz. 1019), programie nauczania oraz w części 1. podręcznika dla liceum i technikum NOWA To jest chemia, zakres rozszerzony

 

1. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków chemicznych

 

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-   wymienia nazwy szkła i sprzętu laboratoryjnego

-   zna i stosuje zasady BHP obowiązujące w pracowni chemicznej

-   bezpiecznie posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi

-   definiuje pojęcia: atom, elektron, proton, neutron, nukleony, elektrony walencyjne

-   oblicza liczbę protonów, elektronów i neutronów w atomie danego pierwiastka chemicznego na podstawie zapisu

-   definiuje pojęcia: masa atomowa, liczba atomowa, liczba masowa, jednostka masy atomowej, masa cząsteczkowa

-   podaje masy atomowe i liczby atomowe pierwiastków chemicznych, korzystając z układu okresowego

-   oblicza masy cząsteczkowe prostych związków chemicznych, np. MgO, CO2

-   definiuje pojęcia dotyczące współczesnego modelu budowy atomu: orbital atomowy, liczby kwantowe (n, l, m, ms, s), stan energetyczny, stan kwantowy, elektrony sparowane

-   wyjaśnia na przykładzie atomu wodoru, co to są izotopy pierwiastków chemicznych

-   omawia współczesne teorie dotyczące budowy modelu atomu

-   definiuje pojęcie pierwiastek chemiczny

-   podaje treść prawa okresowości

-   omawia budowę układu okresowego pierwiastków chemicznych (podział na grupy, okresy i bloki konfiguracyjne)

-   wskazuje w układzie okresowym pierwiastki chemiczne należące do bloków s, p, d oraz f

-   określa podstawowe właściwości pierwiastka chemicznego na podstawie jego położenia w układzie okresowym

-   wskazuje w układzie okresowym pierwiastki chemiczne zaliczane do niemetali i metali

Uczeń:

-  wyjaśnia przeznaczenie podstawowego szkła i sprzętu laboratoryjnego

-  wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami: masa atomowa, masa cząsteczkowa, liczba atomowa, liczba masowa, jednostka masy atomowej

-  podaje treść zasady nieoznaczoności Heisenberga, reguły Hunda oraz zakazu Pauliego

-  opisuje typy orbitali atomowych
i rysuje ich kształty

-  zapisuje konfiguracje elektronowe atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 10

-  definiuje pojęcia: promieniotwórczość naturalna promieniotwórczość sztuczna, okres półtrwania

-  wymienia zastosowania izotopów pierwiastków promieniotwórczych

-  przedstawia ewolucję poglądów na temat budowy materii od starożytności do czasów współczesnych

-  wyjaśnia budowę współczesnego układu okresowego pierwiastków chemicznych, uwzględniając podział na bloki s, p, d oraz f

-  wyjaśnia, co stanowi podstawę budowy współczesnego układu okresowego pierwiastków chemicznych (konfiguracja elektronowa wyznaczająca podział na bloki s, p, d oraz f)

-  wyjaśnia, podając przykłady, jakich informacji na temat pierwiastka chemicznego dostarcza znajomość jego położenia w układzie okresowym

Uczeń:

-  wyjaśnia, od czego zależy ładunek jądra atomowego i dlaczego atom jest elektrycznie obojętny

-  wykonuje obliczenia związane
z pojęciami: masa atomowa, masa cząsteczkowa, liczba atomowa, liczba masowa, jednostka masy atomowej (o większym stopniu trudności)

-  zapisuje konfiguracje elektronowe atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 36 oraz jonów o podanym ładunku za pomocą symboli podpowłok elektronowych s, p, d, f (zapis konfiguracji pełny, skrócony oraz graficzny – schemat klatkowy), korzystając z reguły Hunda i zakazu Pauliego

-  określa stan kwantowy elektronów w atomie za pomocą czterech liczb kwantowych (n, l, m, ms), korzystając z praw mechaniki kwantowej

-  oblicza masę atomową pierwiastka chemicznego o znanym składzie izotopowym

-  oblicza procentową zawartość izotopów w pierwiastku chemicznym

-  określa rodzaje i właściwości promieniowania (a, b)

-  wyjaśnia pojęcie szereg promieniotwórczy

-  podaje przykłady praktycznego wykorzystania zjawiska promieniotwórczości

-  wyjaśnia, na jakiej podstawie klasyfikowano pierwiastki chemiczne w XIX w.

-  omawia kryterium klasyfikacji pierwiastków chemicznych zastosowane przez Dmitrija Mendelejewa

-  wykazuje zależność między położeniem pierwiastka chemicznego w danej grupie i bloku energetycznym a konfiguracją elektronową powłoki walencyjnej

Uczeń:

-  zapisuje za pomocą liczb kwantowych konfiguracje elektronowe atomów dowolnych pierwiastków chemicznych oraz jonów wybranych pierwiastków

-  zapisuje przebieg reakcji jądrowych

-  wyjaśnia kontrolowany
i niekontrolowany przebieg reakcji łańcuchowej

-  porównuje układ okresowy pierwiastków chemicznych opracowany przez Mendelejewa (XIX w.) ze współczesną wersją

-  uzasadnia przynależność pierwiastków chemicznych do poszczególnych bloków energetycznych

Uczeń:

-  wyjaśnia, dlaczego masa atomowa pierwiastka chemicznego zwykle nie jest liczbą całkowitą

-  zapisuje konfiguracje elektronowe atomów pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 38 oraz jonów o podanym ładunku za pomocą symboli podpowłok elektronowych s, p, d, f (zapis konfiguracji pełny, skrócony oraz graficzny – schemat klatkowy), korzystając z reguły Hunda i zakazu Pauliego

-  analizuje zmienność charakteru chemicznego pierwiastków grup 1., 2. oraz 13.–18. w zależności od położenia w układzie okresowym

-  uzasadnia, dlaczego lantanowce znajdują się w grupie 3. i okresie 6., a aktynowce w grupie 3. i okresie 7.

 


2. Wiązania chemiczne

 

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-  definiuje pojęcie elektroujemność

-  wymienia nazwy pierwiastków elektrododatnich i elektroujemnych, korzystając z tabeli elektroujemności

-  wymienia przykłady cząsteczek pierwiastków (np. O2, H2)
i związków chemicznych
(np. H2O, HCl)

-  definiuje pojęcia: wiązanie chemiczne, wartościowość, polaryzacja wiązania, dipol, moment dipolowy

-  wymienia i charakteryzuje rodzaje wiązań chemicznych (jonowe, kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane)

-  wskazuje zależność między różnicą elektroujemności w cząsteczce
a rodzajem wiązania

-  wymienia przykłady cząsteczek,
w których występuje wiązanie jonowe, kowalencyjne i kowalencyjne spolaryzowane

-  definiuje pojęcia: wiązanie typu σ, wiązanie typu π, wiązanie metaliczne, wiązanie wodorowe, wiązanie koordynacyjne, donor pary elektronowej, akceptor pary elektronowej

-  opisuje budowę wewnętrzną metali

-  definiuje pojęcie hybrydyzacja orbitali atomowych

-  wskazuje, od czego zależy kształt cząsteczki (rodzaj hybrydyzacji)

Uczeń:

-  omawia, jak zmienia się elektroujemność pierwiastków chemicznych w układzie okresowym

-  wyjaśnia regułę dubletu elektronowego i regułę oktetu elektronowego

-  przewiduje rodzaj wiązania chemicznego na podstawie różnicy elektroujemności pierwiastków chemicznych

-  wyjaśnia sposób powstawania wiązań kowalencyjnych, kowalencyjnych spolaryzowanych, jonowych i metalicznych

-  wymienia przykłady i określa właściwości substancji, w których występują wiązania metaliczne, wodorowe, kowalencyjne, jonowe

-  wyjaśnia właściwości metali na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego

-  wyjaśnia pojęcia: stan podstawowy atomu, stan wzbudzony atomu

-  wyjaśnia, na czym polega hybrydyzacja orbitali atomowych

-  podaje warunek wystąpienia hybrydyzacji orbitali atomowych

-  przedstawia przykład przestrzennego rozmieszczenia wiązań w cząsteczkach (np. CH4, BF3)

-  wyjaśnia, na czym polega i do czego służy metoda VSERP

-  definiuje pojęcia: atom centralny, ligand, liczba koordynacyjna

Uczeń:

-  analizuje, jak zmieniają się elektroujemność i charakter chemiczny pierwiastków w układzie okresowym

-  zapisuje wzory elektronowe (wzory kropkowe) i kreskowe cząsteczek, w których występują wiązania kowalencyjne, jonowe oraz koordynacyjne

-  wyjaśnia, dlaczego wiązanie koordynacyjne nazywane jest też wiązaniem donorowo-
-akceptorowym

-  wyjaśnia pojęcie energia jonizacji

-  omawia sposób, w jaki atomy pierwiastków chemicznych bloków s i p osiągają trwałe konfiguracje elektronowe (tworzenie jonów)

-  charakteryzuje wiązania metaliczne i wodorowe oraz podaje przykłady ich powstawania

-  zapisuje równania reakcji powstawania jonów i tworzenia wiązania jonowego

-  określa wpływ wiązania wodorowego na nietypowe właściwości wody

-  wyjaśnia pojęcie siły van der Waalsa

-  porównuje właściwości substancji jonowych, cząsteczkowych, kowalencyjnych, metalicznych oraz substancji o wiązaniach wodorowych

-  oblicza liczbę przestrzenną i na podstawie jej wartości określa typ hybrydyzacji oraz możliwy kształt cząsteczek

-  opisuje typy hybrydyzacji orbitali atomowych (sp, sp2, sp3)

Uczeń:

-  wyjaśnia zależność między długością wiązania a jego energią

-  porównuje wiązanie koordynacyjne z wiązaniem kowalencyjnym

-  proponuje wzory elektronowe (wzory kropkowe) i kreskowe dla cząsteczek lub jonów, w których występują wiązania koordynacyjne

-  określa typy wiązań (σ i π) w prostych cząsteczkach (np. CO2, N2)

-  określa rodzaje oddziaływań między atomami a cząsteczkami na podstawie wzoru chemicznego lub informacji o oddziaływaniu

-  analizuje mechanizm przewodzenia prądu elektrycznego przez metale
i stopione sole

-  wyjaśnia wpływ rodzaju wiązania na właściwości fizyczne substancji

-  przewiduje typ hybrydyzacji
w cząsteczkach (np. CH4, BF3)

Uczeń:

-  udowadnia zależność między typem hybrydyzacji a kształtem cząsteczki

-  określa wpływ wolnych par elektronowych na geometrię cząsteczki

-  określa kształt cząsteczek i jonów metodą VSEPR

 

3. Systematyka związków nieorganicznych

 

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-  definiuje pojęcia zjawisko fizyczne
i reakcja chemiczna

-  wymienia przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych znanych z życia codziennego

-  definiuje pojęcia: równanie reakcji chemicznej, substraty, produkty

-  zapisuje równania prostych reakcji chemicznych (reakcji syntezy, analizy i wymiany)

-  podaje treść prawa zachowania masy i prawa stałości składu związku chemicznego

-  interpretuje równania reakcji chemicznych w aspektach jakościowym i ilościowym

-  definiuje pojęcie tlenki

-  zapisuje wzory i nazwy systematyczne wybranych tlenków metali i niemetali

-  zapisuje równanie reakcji otrzymywania tlenków co najmniej jednym sposobem

-  ustala doświadczalnie charakter chemiczny danego tlenku

-  definiuje pojęcia: tlenki kwasowe, tlenki zasadowe, tlenki obojętne

-  zapisuje wzory i nazwy systematyczne wybranych wodorków

-  definiuje pojęcia wodorotlenki
i zasady

-  zapisuje wzory i nazwy systematyczne wybranych wodorotlenków

-  wyjaśnia różnicę między zasadą a wodorotlenkiem

-  zapisuje równanie reakcji otrzymywania wybranej zasady

-  definiuje pojęcia: amfoteryczność, tlenki amfoteryczne, wodorotlenki amfoteryczne

-  zapisuje wzory i nazwy wybranych tlenków i wodorotlenków amfoterycznych

-  definiuje pojęcia: kwasy, moc kwasu

-  wymienia sposoby klasyfikacji kwasów (ze względu na ich skład, moc i właściwości utleniające)

-  zapisuje wzory i nazwy systematyczne kwasów

-  zapisuje równania reakcji otrzymywania kwasów

-  definiuje pojęcie sole

-  wymienia rodzaje soli

-  zapisuje wzory i nazwy systematyczne prostych soli

-  przeprowadza doświadczenie mające na celu otrzymanie wybranej soli w reakcji zobojętniania oraz zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  wymienia przykłady soli występujących w środowisku przyrodniczym, określa ich właściwości i zastosowania

-  definiuje pojęcia: wodorki, azotki, węgliki

Uczeń:

-  wymienia różnicę między zjawiskiem fizycznym a reakcją chemiczną

-  przeprowadza doświadczenie chemiczne mające na celu otrzymanie prostego związku chemicznego (np. FeS), zapisuje równanie przeprowadzonej reakcji chemicznej, określa jej typ oraz wskazuje substraty i produkty

-  zapisuje równanie reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 30

-  opisuje budowę tlenków

-  dokonuje podziału tlenków na kwasowe, zasadowe, obojętne
i amfoteryczne

-  zapisuje równania reakcji chemicznych tlenków kwasowych
i zasadowych z wodą

-  wymienia przykłady zastosowania tlenków

-  zapisuje wzory i nazwy systematyczne wodorotlenków

-  opisuje budowę wodorotlenków

-  zapisuje równania reakcji otrzymywania zasad

-  wyjaśnia pojęcia: amfoteryczność, tlenki amfoteryczne, wodorotlenki amfoteryczne

-  zapisuje równania reakcji chemicznych wybranych tlenków
i wodorotlenków z kwasami
i zasadami

-  wymienia przykłady zastosowania wodorków

-  wymienia przykłady zastosowania wodorotlenków

-  wymienia przykłady tlenków kwasowych, zasadowych, obojętnych i amfoterycznych

-  opisuje budowę kwasów

-  dokonuje podziału podanych kwasów na tlenowe i beztlenowe

-  wymienia metody otrzymywania kwasów i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  wymienia przykłady zastosowania kwasów

-  opisuje budowę soli

-  zapisuje wzory i nazwy systematyczne soli

-  wyjaśnia pojęcia wodorosole
i hydroksosole

-  zapisuje równania reakcji otrzymywania wybranej soli trzema sposobami

-  znajduje informacje na temat występowania soli w środowisku przyrodniczym

-  wymienia zastosowania soli
w przemyśle i życiu codziennym

-  określa przyczyny twardości wody
i sposoby jej usuwania

-  projektuje doświadczenie chemiczne Sporządzanie zaprawy gipsowej i badanie jej twardnienia oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

 

Uczeń:

-  wskazuje zjawiska fizyczne
i reakcje chemiczne wśród podanych przemian

-  określa typ reakcji chemicznej na podstawie jej przebiegu

-  stosuje prawo zachowania masy
i prawo stałości składu związku chemicznego

-  podaje przykłady nadtlenków i ich wzory sumaryczne

-  wymienia kryteria podziału tlenków i na tej podstawie dokonuje ich klasyfikacji

-  dokonuje podziału tlenków na kwasowe, zasadowe, obojętne
i amfoteryczne oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych tych tlenków z kwasami i zasadami

-  wskazuje w układzie okresowym pierwiastki chemiczne, które mogą tworzyć tlenki i wodorotlenki amfoteryczne

-  wymienia metody otrzymywania tlenków, wodorków, wodorotlenków i kwasów oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie Badanie charakteru chemicznego wybranych wodorków i zapisuje odpowiednie równania reakcji

-  projektuje doświadczenie Otrzymywanie wodorotlenku sodu
i zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  projektuje doświadczenie Otrzymywanie wodorotlenku wapnia i zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu chlorowodorowego i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu siarkowodorowego i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie kwasu siarkowego(IV) i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie Otrzymywanie kwasu fosforowego(V) i zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  omawia typowe właściwości chemiczne kwasów (zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy) oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  podaje nazwy kwasów nieorganicznych na podstawie ich wzorów chemicznych

-  wymienia metody otrzymywania soli

-  zapisuje równania reakcji otrzymywania wybranej soli co najmniej pięcioma sposobami

-  podaje nazwy i zapisuje wzory sumaryczne wybranych wodorosoli i hydroksosoli

-  odszukuje informacje na temat występowania w środowisku przyrodniczym tlenków
i wodorotlenków, podaje ich wzory
i nazwy systematyczne oraz zastosowania

-  opisuje budowę, właściwości oraz zastosowania węglików i azotków

-  opisuje różnice we właściwościach hydratów i soli bezwodnych na przykładzie skał gipsowych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Wykrywanie węglanu wapnia i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Termiczny rozkład wapieni i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Gaszenie wapna palonego i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

Uczeń:

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie charakteru chemicznego tlenków metali i niemetali oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie działania wodorotlenku i kwasu na tlenki oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  przewiduje charakter chemiczny tlenków wybranych pierwiastków
i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  określa charakter chemiczny tlenków pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych Z od 1 do 30 na podstawie ich zachowania wobec wody, kwasu i zasady; zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  określa różnice w budowie cząsteczek tlenków i nadtlenków

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku żelaza(III) oraz zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  przewiduje wzór oraz charakter chemiczny tlenku, znając produkty reakcji chemicznej tego tlenku
z wodorotlenkiem sodu i kwasem chlorowodorowym

-  analizuje właściwości pierwiastków chemicznych pod względem możliwości tworzenia tlenków
i wodorotlenków amfoterycznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Działanie kwasu chlorowodorowego na siarczan(IV) sodu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  określa różnice w budowie cząsteczek soli obojętnych, hydroksosoli i wodorosoli oraz podaje przykłady tych związków chemicznych

-  określa różnice w budowie cząsteczek soli obojętnych, prostych, podwójnych i uwodnionych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Ogrzewanie siarczanu(VI) miedzi(II)–woda(1/5) oraz zapisuje odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  ustala nazwy różnych soli na podstawie ich wzorów chemicznych

-  ustala wzory soli na podstawie ich nazw

-  proponuje metody, którymi można otrzymać wybraną sól, i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  ocenia, które z poznanych związków chemicznych mają istotne znaczenie w przemyśle
i gospodarce

-  określa typ wiązania chemicznego występującego w azotkach

-  zapisuje równania reakcji chemicznych, w których wodorki, węgliki i azotki występują jako substraty

Uczeń:

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie zachowania tlenku glinu wobec wodorotlenku i kwasu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych
w postaciach cząsteczkowej
i jonowej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie działania kwasu i zasady na wodorotlenek glinu oraz zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych w postaciach cząsteczkowej i jonowej

-  projektuje doświadczenie, w którym produktem będzie odpowiedni tlenek, podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne, na podstawie którego określi charakter chemiczny podanego tlenku, podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne, w którym produktem będzie wodorotlenek rozpuszczalny
w wodzie; podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne, w którym produktem będzie osad trudno ropuszczalnego w wodzie wodorotlenku; podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne, na podstawie którego określi charakter chemiczny podanego wodorotlenku, podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne, w którym produktem będzie kwas; podaje obserwacje, formułuje wniosek, zapisuje równania zachodzących reakcji chemicznych

-  wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje
o właściwościach i zastosowaniach skał wapiennych (wapień, marmur, kreda)

-  wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje o odmianach tlenku krzemu(IV) występujących
w środowisku przyrodniczym i ich zastosowaniach

-  wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje o procesie produkcji szkła; jego rodzajach, właściwościach i zastosowaniach

-  wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje
o właściwościach i zastosowaniach skał gipsowych

-  wyszukuje, porządkuje, porównuje
i prezentuje informacje na temat składników zawartych w wodzie mineralnej w aspekcie ich działania na organizm ludzki

 


4. Stechiometria

 

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-  definiuje pojęcia: mol i masa molowa

-  wykonuje bardzo proste obliczenia związane z pojęciami mola i masy molowej

-  podaje treść prawa Avogadra

-  wykonuje proste obliczenia stechiometryczne związane
z pojęciem masy molowej (z zachowaniem stechiometrycznych ilości substratów i produktów reakcji chemicznej)

Uczeń:

-  wyjaśnia pojęcie objętość molowa gazów

-  wykonuje proste obliczenia związane z pojęciami: mol, masa molowa, objętość molowa gazów
w warunkach normalnych

-  interpretuje równania reakcji chemicznych na sposób cząsteczkowy, molowy, ilościowo w masach molowych, ilościowo w objętościach molowych (gazy) oraz ilościowo w liczbach cząsteczek

-  wyjaśnia, na czym polegają obliczenia stechiometryczne

-  wykonuje proste obliczenia stechiometryczne związane z masą molową oraz objętością molową substratów i produktów reakcji chemicznej

Uczeń:

-  wyjaśnia pojęcie stała Avogadra

-  wykonuje obliczenia związane
z pojęciami: mol, masa molowa, objętość molowa gazów, stała Avogadra (o większym stopniu trudności)

-  wyjaśnia pojęcie wydajność reakcji chemicznej

-  oblicza skład procentowy związków chemicznych

-  wyjaśnia różnicę między gazem doskonałym a gazem rzeczywistym

-  podaje równanie Clapeyrona

-  wyjaśnia różnicę między wzorem elementarnym (empirycznym) a wzorem rzeczywistym związku chemicznego

-  rozwiązuje proste zadania związane z ustaleniem wzorów elementarnych i rzeczywistych związków chemicznych

Uczeń:

-  porównuje gęstości różnych gazów, znając ich masy molowe

-  wykonuje obliczenia związane
z wydajnością reakcji chemicznych

-  wykonuje obliczenia umożliwiające określenie wzorów elementarnych i rzeczywistych związków chemicznych

-  wykonuje obliczenia stechiometryczne dotyczące mas molowych, objętości molowych, liczby cząsteczek oraz niestechiometrycznych ilości substratów i produktów

-  stosuje równanie Clapeyrona do obliczenia objętości lub liczby moli gazu w dowolnych warunkach ciśnienia i temperatury

-  wykonuje obliczenia stechiometryczne z zastosowaniem równania Clapeyrona

Uczeń:

-  wykonuje obliczenia stechiometryczne dotyczące mas molowych, objętości molowych, liczby cząsteczek oraz niestechiometrycznych ilości substratów i produktów
(o znacznym stopniu trudności)

-  wykonuje obliczenia stechiometryczne z zastosowaniem równania Clapeyrona (o znacznym stopniu trudności)

-  wykonuje obliczenia umożliwiające określenie wzorów elementarnych i rzeczywistych związków chemicznych (o znacznym stopniu trudności)