CHEMIA
– KLASA 2D - poziom rozszerzony
Zasady pracy na lekcji chemii
1. Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są
ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do
dziennika.
2. Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie –
omówienie wyników.
3. Sprawdzian i zapowiedziana kartkówka są formami obowiązkowymi.
4. Każdy sprawdzian oraz zapowiedziana kartkówka wskazana przez
nauczyciela, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.
5. Powtórki maturalne, jako forma sprawdzianu, dla osób zdających chemię
na maturze, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.
6. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena
jest średnią arytmetyczną ocen (sprawdzian/kartkówka i ich
poprawa).
7. W ciągu dwóch tygodni od oddania sprawdzianu/kartkówki uczeń ma prawo
poprawić ocenę. Termin poprawy ustala nauczyciel razem z
uczniami.
8. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na sprawdzianie lub
zapowiedzianej kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji,
na której jest obecny. W
przypadku dłużej nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości
ustalane są indywidualnie.
9. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w
czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca, a jej nowy
termin napisania ustala
nauczyciel.
10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1
na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart
pracy.
11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń
ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie.
Uczeń informuje o tym fakcie
nauczyciela.
12. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności)
nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:
- dwa nieprzygotowania w
semestrze w klasach z 3 i więcej lekcjami chemii w tygodniu.
Nieprzygotowania nie obejmują sprawdzianów,
lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel
odnotowuje zgłoszenie
nieprzygotowania w dzienniku.
13. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
RODZAJ |
WAGA |
sprawdzian / poprawa sprawdzianu |
4 |
sprawdzian umiejętności maturalnych |
4 |
kartkówka duża (2-3 tematy) |
2 |
kartkówka mała (1 temat) |
1 |
odpowiedź ustna |
2 |
ćwiczenia, praca na lekcji |
1 |
doświadczenia proste |
1 |
doświadczenia złożone |
2 |
projekt |
2 |
prezentacja |
1 |
wysokie osiągnięcia w konkursach
wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie osiągnięcia w konkursach
wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY Z CHEMII
Chemia
cz. 1 i cz. 2, wyd. Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro
Stechiometria |
|||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
Uczeń:
·
określa stosunki stechiometryczne reagentów: molowe, masowe, objętościowe, ·
zapisuje równanie Clapeyrona i tłumaczy zawarte w nim wielkości
fizyczne. |
Uczeń:
|
Uczeń: ·
przelicza liczbę drobin na liczbę moli, masę (i odwrotnie), ·
oblicza masę, liczbę moli, liczbę drobin danej objętości gazów w
dowolnych warunkach ciśnienia i temperatury, ·
określa parametry warunków standardowych, ·
ustala wzory sumaryczne gazowych związków, znając ich wzór elementarny
i gęstość w dowolnych warunkach ciśnienia i temperatury, ·
ustala wzory elementarne i rzeczywiste związków na podstawie
stosunków masowych pierwiastków w tych związkach i ich składu procentowego, ·
ustala wzory gazowych reagentów na podstawie stechiometrycznych
stosunków objętościowych, ·
oblicza masę, objętość, liczbę molekuł reagenta na podstawie danej
masy, liczby moli, liczby molekuł innego reagenta w dowolnych warunkach
ciśnienia i temperatury, ·
oblicza masy i objętości gazowych produktów reakcji po zmieszaniu
substratów w stosunku niestechiometrycznym. |
Uczeń: ·
projektuje doświadczenia, za pomocą których stwierdza słuszność
prawa zachowania masy i prawa stałości składu, ·
porównuje masy i liczby moli związków chemicznych z liczbą drobin
zawartych w tych próbkach, ·
oblicza objętość dowolnej mieszaniny gazów w dowolnych warunkach
ciśnienia i temperatury, ·
oblicza masę danej objętości lub liczby moli gazu w dowolnych
warunkach ciśnienia i temperatury, ·
oblicza gęstości gazów w dowolnych warunkach ciśnienia i
temperatury, ·
posługuje się w obliczeniach procentem objętościowym mieszanin w
warunkach standardowych, ·
przelicza objętość mieszaniny na masę, ·
ustala wzory elementarne i sumaryczne związków gazowych na podstawie
składu procentowego i składu masowego, ·
oblicza masę, objętość, liczbę moli reagenta na podstawie danej
masy, liczby moli, liczby drobin innego reagenta w dowolnych warunkach
ciśnienia i temperatury, ·
oblicza skład procentowy objętościowy mieszanin poreakcyjnych, po
zmieszaniu gazowych substratów w stosunku niestechiometrycznym. |
Elektrochemia |
|||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
Uczeń:
|
Uczeń: ·
podaje definicje pojęć: reakcja dysproporcjonowania,
reakcja synproporcjonowania, półogniwo metaliczne, półogniwo gazowe,
półogniwo redoks, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny,
ogniwo Daniella, siła elektromotoryczna SEM, potencjał standardowy półogniwa,
reguła zegara, szereg napięciowy metali, szereg napięciowy półogniw redoks,
bateria, ogniwo nieregenerowalne, ogniwo regenerowalne (akumulator), ogniwo
paliwowe, ·
wyjaśnia różnicę pomiędzy pojęciami: wartościowość i
stopień utlenienia, ·
wskazuje najczęściej spotykane stopnie utlenienia tlenu,
wodoru, fluoru, litowców i berylowców, ·
wyznacza stopnie utlenienia pierwiastków wchodzących w
skład prostych związków nieorganicznych, ·
wyznacza stopnie utlenienia pierwiastków wchodzących w
skład jonów prostych i jonów złożonych, ·
ustala brakujące indeksy stechiometryczne we wzorach
sumarycznych na podstawie stopni utlenienia pierwiastków,
|
Uczeń:
|
Uczeń
|
Roztwory |
|||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
Uczeń: ·
podaje definicję pojęć: układ, otoczenie, faza, mieszanina, roztwór,
koloid, zawiesina, emulsja, emulgator, piana, ·
dokonuje podziału mieszanin według różnych kryteriów, ·
opisuje sposoby otrzymywania roztworów nasyconych i nienasyconych, ·
wyjaśnia, na czym polega solwatacja i hydratacja, ·
wymienia sposoby rozdzielania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych, ·
wymienia sposoby wyrażania stężeń roztworów, ·
wyjaśnia pojęcie stężenia procentowego roztworu, ·
wyjaśnia pojęcie stężenia molowego roztworu, ·
wykonuje proste obliczenia dotyczę rozpuszczalności, stężenia
procentowego i stężenia molowego, ·
omawia zasady stosowane przy sporządzaniu roztworów o określonym
stężeniu molowym, ·
wymienia sposoby zwiększania stężenia roztworów i ich rozcieńczania, ·
dokonuje podziału koloidów ze względu na ich powinowactwo do rozpuszczalnika, ·
wyjaśnia pojęcia: rozwarstwienie, desaturacja i ekstrakcja, ·
wyjaśnia czym różni się sól bezwodna od soli uwodnionej (hydratu), ·
ustala wzory hydratów na podstawie nazwy systematycznej (i
odwrotnie). |
Uczeń: ·
wyjaśnia różnice między rozpuszczaniem i rozpuszczalnością, ·
interpretuje wykresy zależności rozpuszczalności od temperatury, ·
dokonuje obliczeń związanych z rozpuszczalnością, ·
przelicza rozpuszczalność na stężenie procentowe (i odwrotnie), ·
posługuje się w obliczeniach stężeniami procentowymi i molowymi, ·
oblicza liczbę moli substancji rozpuszczonej, jej masę, objętość
roztworu, ·
przelicza stężenie procentowe na molowe (i odwrotnie), ·
oblicza stosunki objętościowe i masowe roztworów wykorzystując
schematy krzyżowe, ·
wyjaśnia na czym polega efekt Tyndalla, ·
projektuje doświadczenie, w którym otrzymuje koloid, ·
wyjaśnia różnicę w znaczeniu pojęć: zol i żel, ·
wyjaśnia różnicę w znaczeniu pojęć: koagulacja i peptyzacja, ·
wyjaśnia czym różni się emulsja W/O od emulsji O/W, ·
wyjaśnia zasadę działania emulgatora, ·
opisuje zjawiska, które mogą towarzyszyć rozpuszczaniu substancji, ·
projektuje doświadczenia, w którym rozdziela składniki mieszaniny i
odzyskuje substancję rozpuszczoną, ·
projektuje doświadczenia, w którym rozdziela składniki mieszaniny i
odzyskuje rozpuszczalnik. |
Uczeń: ·
rozróżnia rodzaje układów dyspersyjnych na podstawie stanu
skupienia fazy rozproszonej i fazy rozpraszającej, ·
podaje przykłady układów koloidalnych, opisuje ich właściwości, ·
sporządza roztwór o określonym stężeniu molowym, ·
sporządza roztwory nasycone i nienasycone, ·
przelicza rozpuszczalność na stężenie molowe (i odwrotnie). |
·
posługuje się w obliczeniach stężeń, gęstością roztworów i rozpuszczalnika, ·
oblicza stężenia roztworów powstałych w wyniku reakcji chemicznych, ·
oblicza masy molowe, masy cząsteczkowe substancji rozpuszczonej
oraz gęstości roztworów, wykorzystując zależność stężenia molowego od
stężenia procentowego, ·
oblicza stężenia roztworów po zmianie ilości substancji rozpuszczonej
i rozpuszczalnika, ·
wyprowadza zależność między stężeniem procentowym i molowym, ·
wykonuje obliczenia związane z rozpuszczalnością hydratów. |
Kinetyka i równowaga chemiczna |
|||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
Uczeń: ·
podaje definicję pojęć: szybkość średnia reakcji, szybkość chwilowa
reakcji, cząsteczkowość reakcji, mechanizm reakcji, etap reakcji, produkt
pośredni, równanie kinetyczne, stała szybkości, rząd reakcji, reakcja
elementarna, reakcja złożona, ·
oblicza szybkość średnią reakcji na podstawie zmian stężenia
reagentów i czasu trwania przemiany, ·
przedstawia wykres zależności szybkości reakcji od czasu, ·
przedstawia wykres zależności stężenia reagentów od czasu trwania
przemiany, ·
wskazuje czynniki wpływające na szybkość reakcji, ·
podaje treść reguły van’t Hoffa, ·
oblicza zmianę szybkości reakcji w zależności od zmiany temperatury, ·
podaje definicję pojęć: energia aktywacji, kataliza, katalizator,
inhibitor, ·
wskazuje rodzaje katalizatorów, ·
wyjaśnia odwracalność i nieodwracalność reakcji, ·
podaje definicje pojęć: stan równowagi chemicznej, reguła przekory, ·
podaje treść prawa działania mas, ·
przedstawia wykres zależności szybkości reakcji (oraz stężenia) od
czasu dla reakcji osiągającej stan równowagi, ·
zapisuje wyrażenie na stałą równowagi reakcji przebiegającej w
układzie homofazowym. |
Uczeń: ·
interpretuje szybkość reakcji jako zmianę stężenia reagenta w
czasie, ·
podaje definicję pojęć: równanie kinetyczne, stała szybkości
reakcji, rząd reakcji, reakcja homofazowa, reakcja heterofazowa, ·
zapisuje równanie kinetyczne dla reakcji jednoetapowych, ·
zapisuje równanie kinetyczne na podstawie danych o wpływie zmian
stężenia reagenta na szybkość reakcji, ·
wykonuje obliczenia ukazujące wpływ zmiany stężenia reagenta na
szybkość reakcji, ·
wykonuje obliczenia ukazujące wpływ zmiany objętości naczynia i
ciśnienia w naczyniu na szybkość reakcji przebiegających w fazie gazowej, ·
projektuje doświadczenie, które pokazuje wpływ różnych czynników na
szybkość reakcji, ·
oblicza czas połowicznego zaniku na podstawie stałej szybkości
reakcji pierwszego rzędu, ·
przedstawia wykres zależności szybkości reakcji od stężenia reagenta
dla reakcji różnych rzędów, ·
rysuje krzywe przebiegu reakcji egzo- i endotermicznej, ·
zapisuje wyrażenie na stałą równowagi reakcji przebiegającej w
układzie heterofazowym, ·
projektuje doświadczenie z przebiegiem reakcji bez i z udziałem
katalizatora, ·
oblicza stężenia początkowe reagentów na podstawie stężeń w stanie
równowagi (i odwrotnie), ·
wyjaśnia wpływ zmian stężenia reagentów, temperatury i ciśnienia w
układzie na układ znajdujący się w stanie równowagi, ·
oblicza wydajność reakcji. |
Uczeń: ·
podaje definicję pojęć: mechanizm reakcji, akt elementarny, etap
reakcji, produkt pośredni, cząsteczkowość reakcji, ·
wyprowadza jednostkę stałej szybkości reakcji dla reakcji dowolnego
rzędu, ·
oblicza szybkość chwilową reakcji, wykorzystując równanie
kinetyczne, ·
oblicza zmiany szybkości reakcji w zadaniu o zwiększonym stopniu
trudności, ·
podaje założenia teorii zderzeń i teorii kompleksu aktywnego, ·
oblicza stężenia początkowe reagentów na podstawie stężeń w stanie
równowagi (i odwrotnie) o zwiększonym stopniu trudności, ·
interpretuje dane zawarte w tabelach i na wykresach dotyczące
reakcji osiągających stan równowagi, ·
wyjaśnia wpływ katalizatora na szybkość ustalania się stanu
równowagi, ·
wyjaśnia wpływ katalizatora na wydajność reakcji. |
Uczeń: ·
podaje definicje pojęć: etap limitujący, ·
zapisuje równanie kinetyczne dla reakcji złożonych na podstawie
mechanizmu przebiegu reakcji, ·
proponuje mechanizm przebiegu reakcji z udziałem katalizatora, ·
przedstawia wykres zależności szybkości reakcji (stężenia reagenta)
od czasu dla reakcji osiągającej stan równowagi, dla której stan ten został
zakłócony, ·
oblicza wydajność reakcji, wykorzystując równowagowy stopień
przemiany. |
Chemia roztworów wodnych |
|||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
Uczeń: ·
podaje definicje pojęć: dysocjacja jonowa, elektrolit,
nieelektrolit, hydratacja jonów, jon oksoniowy H3O+,
stopień dysocjacji, stała dysocjacji, elektrolit mocny, elektrolit słaby,
dysocjacja jonowa stopniowa, prawo rozcieńczeń Ostwalda, autodysocjacja wody,
kwas (w myśl teorii Arrheniusa), zasada (w myśl teorii Arrheniusa), iloczyn
jonowy wody, skala pH, skala pOH, odczyn roztworu, wskaźnik odczynu roztworu,
reakcja cząsteczkowa, reakcja jonowa, reakcja zobojętniania, reakcja
strąceniowa, reakcja hydrolizy soli, ·
zapisuje równania dysocjacji jonowej kwasów,
wodorotlenków i soli, ·
podaje nazwy jonów prostych i jonów złożonych, ·
wymienia elektrolity mocne i wskazuje elektrolity słabe, ·
podaje barwy wskaźników (fenoloftaleiny, oranżu
metylowego i uniwersalnego papierka wskaźnikowego) w roztworach o różnym
odczynie, ·
wskazuje naturalne wskaźniki odczynu roztworu, ·
określa znaczenie pH gleby, ·
korzysta z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków. |
Uczeń: ·
podaje definicje
pojęć: kwas (w myśl teorii Brønsteda i Lowry’ego), zasada (w
myśl teorii Brønsteda i Lowry’ego), drobina amfiprotyczna, sprzężona
para kwas-zasada, stała dysocjacji kwasowej Ka, stała dysocjacji zasadowej Kb, miareczkowanie, titrant, analit, punkt
równoważnikowy, iloczyn rozpuszczalności, rozpuszczalność molowa, hydroliza
wielostopniowa, roztwór buforowy, ·
wyjaśnia mechanizm dysocjacji substancji o budowie
kowalencyjnej, ·
wyjaśnia mechanizm dysocjacji substancji o budowie
jonowej, ·
zapisuje równania dysocjacji stopniowej kwasów i
wodorotlenków, ·
podaje nazwy jonów, które tworzą się w procesie
dysocjacji stopniowej, ·
wyjaśnia, od czego zależy moc kwasów beztlenowych, ·
wyjaśnia, od czego zależy moc kwasów tlenowych, ·
podaje zależność stężenia jonów wodorowych i
wodorotlenkowych w roztworach o różnym odczynie, ·
podaje zależność matematyczną ilustrującą iloczyn jonowy
wody, ·
podaje wartość iloczynu jonowego wody w temperaturze
pokojowej, ·
oblicza wartość pH roztworu na podstawie stężenia
molowego jonów oksoniowych, np. jeżeli [H3O+] = 1·10–5
to pH = 5, ·
oblicza wartość pOH roztworu na podstawie stężenia
molowego jonów wodorotlenkowych, np.jeżeli
[OH–] = 1·10–5 to pOH = 5, ·
wskazuje zależność liczbową pomiędzy pH a pOH roztworu, ·
podaje wartość pH, znając wartość pOH (i odwrotnie), ·
wskazuje odczyn roztworów obecnych w gospodarstwie
domowym, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada odczyn roztworu
wodnego, ·
wskazuje sprzężone pary kwas-zasada, ·
zapisuje wyrażenie na stałą dysocjacji kwasowej Ka, ·
zapisuje wyrażenie na stałą dysocjacji zasadowej Kb, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada przebieg reakcji
zobojętniania, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji
zobojętniania pomiędzy mocnymi kwasami i mocnymi zasadami, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada przebieg reakcji
strąceniowej, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji
strąceniowej, ·
zapisuje wyrażenie na iloczyn rozpuszczalności
elektrolitu o ograniczonej rozpuszczalności w wodzie, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada odczyn wodnego
roztworu soli, ·
określa odczyn wodnego roztworu soli na podstawie mocy
kwasu i wodorotlenku, z których dana sól powstała. |
Uczeń: ·
projektuje doświadczenie, w którym bada, czy substancja
jest elektrolitem, czy nieelektrolitem, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada wpływ substancji
rozpuszczonej na temperaturę wrzenia rozpuszczalnika, ·
wykonuje obliczenia, wykorzystując stałą dysocjacji
elektrolitu, ·
wykonuje obliczenia, wykorzystując stopień dysocjacji
elektrolitu, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada moc
elektrolityczną kwasów, ·
oblicza wartość pH roztworu na podstawie stężenia
molowego jonów oksoniowych, np. jeżeli [H3O+] = 5·10–5
to pH =
4,3, korzystając z odpowiednich tablic, ·
oblicza wartość pOH roztworu na podstawie stężenia
molowego jonów wodorotlenkowych, np. jeżeli [OH–] = 5·10–5
to pOH =
4,3, korzystając z odpowiednich tablic, ·
oblicza pH wodnych roztworów mocnych elektrolitów, ·
zapisuje równania reakcji drobiny z cząsteczką wody,
uzasadniając jej przynależność do kwasów Brønsteda i Lowry’ego, ·
zapisuje równania reakcji drobiny z cząsteczką wody,
uzasadniając jej przynależność do zasad Brønsteda i Lowry’ego, ·
zapisuje równania reakcji drobiny z cząsteczką wody,
uzasadniając jej przynależność do drobin amfiprotycznych, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji pomiędzy
kwasami i zasadami o różnej mocy, ·
wykonuje obliczenia, wykorzystując iloczyn
rozpuszczalności, ·
zapisuje jonowe równania reakcji hydrolizy soli. |
Uczeń: ·
wykonuje obliczenia, wykorzystując prawo rozcieńczeń
Ostwalda, ·
oblicza pH wodnych roztworów słabych elektrolitów,
korzystając ze stopnia dysocjacji, stałej dysocjacji i prawa rozcieńczeń
Ostwalda,
·
oblicza pH roztworu otrzymanego po zmieszaniu roztworu
kwasu z roztworem zasady po zmieszaniu ich w stosunku niestechiometrycznym, ·
wykonuje obliczenia, wykorzystując rozpuszczalność
molową, ·
oblicza pH wodnego roztworu soli. |
Właściwości pierwiastków grup głównych i ich związków |
|||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
Uczeń:
·
wymienia właściwości fizyczne wodoru,
·
analizuje wyniki prób płomieniowych litu, sodu i potasu,
·
analizuje wyniki prób płomieniowych wapnia, strontu i
baru, ·
wymienia sposoby wykorzystania zaprawy gipsowej w
medycynie i w budownictwie,
·
opisuje właściwości fizyczne tlenku krzemu(IV),
|
Uczeń: ·
podaje definicje pojęć: degradacja biologiczna, gnicie,
mineralizacja, alotropia, polimorfizm, diagram fazowy, ciało bezpostaciowe,
papierek jodoskrobiowy, ·
analizuje położenie wodoru i helu w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania wodoru w laboratorium i w
przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji
otrzymywania wodoru, ·
analizuje położenie litowców w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania litowców w laboratorium i
w przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji
otrzymywania litowców, ·
analizuje położenie berylowców w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania berylowców w laboratorium
i w przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji
otrzymywania berylowców, ·
przedstawia główne rodzaje skał na Ziemi, ·
przedstawia właściwości i zastosowania: węglanu wapnia,
siarczanu(VI) wapnia, tlenku wapnia i wodorotlenku wapnia, ·
opisuje sposoby usuwania twardości przemijającej wody i
twardości trwałej wody, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji procesów
usuwania twardości wody, ·
analizuje położenie borowców w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania glinu w laboratorium i w
przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji
otrzymywania glinu, ·
analizuje położenie węglowców w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania węgla i krzemu w
laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje równania reakcji otrzymywania węgla i krzemu, ·
przedstawia właściwości fizyczne i chemiczne: tlenku
węgla(II), tlenku węgla(IV), ·
opisuje właściwości chemiczne tlenku krzemu(IV) i
zapisuje odpowiednie równania reakcji, ·
analizuje położenie azotowców w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków, ·
wymienia sposoby otrzymywania azotu i fosforu w
laboratorium i w przemyśle, ·
zapisuje równania reakcji otrzymywania azotu i fosforu, ·
zapisuje równania reakcji ilustrujące etapy przemysłowej
syntezy kwasu azotowego(V), ·
charakteryzuje rodzaje nawozów, ·
omawia właściwości sztucznych nawozów fosforowych, ·
omawia zjawisko eutrofizacji, ·
analizuje położenie tlenowców w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków, ·
zapisuje równania reakcji ilustrujące etapy przemysłowej
syntezy kwasu siarkowego(VI), ·
omawia zjawisko dziury ozonowej i zjawisko występowania
kwaśnych deszczy, ·
analizuje położenie fluorowców w układzie okresowym i
wynikające z tego konsekwencje dla budowy atomów tych pierwiastków. |
Uczeń: ·
analizuje właściwości chemiczne litowców, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości litowców i ich związków, ·
analizuje właściwości chemiczne berylowców, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości berylowców i ich związków, ·
projektuje doświadczenie, w którym wykrywa węglan wapnia
w dowolnej próbce, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada właściwości
chemiczne węglanu wapnia, ·
wyjaśnia chemiczny mechanizm twardnienia zaprawy
murarskiej, ·
wyjaśnia chemiczny mechanizm zjawisk krasowych, ·
wyjaśnia przebieg twardnienia zaprawy murarskiej, ·
projektuje doświadczenie, w którym otrzymuje zaprawę
gipsową i bada proces jej twardnienia, ·
zapisuje równanie reakcji twardnienia zaprawy gipsowej, ·
projektuje doświadczenie, w którym otrzymuje wodór w
skali laboratoryjnej, ·
analizuje właściwości chemiczne wodoru, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości wodoru, ·
projektuje doświadczenie, w którym bada przebieg reakcji
glinu z wodnym roztworem wodorotlenku sodu, ·
projektuje przebieg reakcji aluminotermicznej, ·
analizuje właściwości chemiczne węgla i krzemu, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości węglowców i ich związków, ·
wyjaśnia zjawisko alotropii na przykładzie odmian
alotropowych węgla, ·
bada właściwości adsorpcyjne węgla (projektuje
odpowiednie doświadczenie), ·
wyjaśnia, dlaczego szkło nie ma określonej temperatury
topnienia, ·
opisuje budowę molekularną szkła i porównuje ją z budową
drobinową tlenku krzemu(IV), ·
analizuje właściwości chemiczne azotu i fosforu, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości azotu i fosforu i ich związków, ·
analizuje zjawisko alotropii fosforu, ·
analizuje właściwości chemiczne tlenu i siarki, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości tlenu i siarki i ich związków, ·
opisuje zjawisko alotropii tlenu i siarki,
·
wymienia sposoby otrzymywania chloru w laboratorium i w
przemyśle, ·
zapisuje cząsteczkowe i jonowe równania reakcji
otrzymywania chloru, ·
analizuje właściwości chemiczne fluorowców, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości fluorowców i ich związków, ·
bada reaktywność chemiczną fluorowców (projektuje
odpowiednie doświadczenie), ·
biegle posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie
cząsteczkowym, ·
wykonuje zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia
dotyczące stechiometrii i stężeń roztworów. |
Uczeń: ·
analizuje właściwości chemiczne glinu, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości glinu i jego związków, ·
opisuje chemiczny mechanizm powstawania szkła, ·
biegle korzysta z dodatkowych źródeł wiedzy, np. tablic, ·
biegle posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie
cząsteczkowym i jonowym, ·
wykonuje zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia
dotyczące kinetyki chemicznej, równowag, chemii roztworów wodnych i
elektrochemii. |
Właściwości pierwiastków grup
pobocznych i ich związków |
|||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
bardzo dobry |
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń: ·
analizuje właściwości chemiczne chromu, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości chromu i jego związków na +II, +III i +VI stopniu
utlenienia, ·
bada równowagę, jaka ustala się pomiędzy jonami
chromianowymi(VI) a jonami dichromianowymi(VI) [wykonuje odpowiednie
doświadczenie], ·
bada właściwości utleniające soli dichromianowych(VI) w
środowisku kwasowym (wykonuje odpowiednie doświadczenie), ·
analizuje właściwości chemiczne manganu, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości manganu i jego związków na +II, +IV, +VI i +VII
stopniu utlenienia, ·
bada właściwości utleniające soli manganianowych(VII) w
środowisku kwasowym, obojętnym i zasadowym (wykonuje odpowiednie
doświadczenie), ·
analizuje właściwości chemiczne żelaza, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości żelaza i jego związków na +II i +III stopniu
utlenienia, ·
analizuje właściwości chemiczne cynkowców, ·
zapisuje równania cząsteczkowe i jonowe reakcji, które
potwierdzają właściwości cynkowców i ich związków, ·
biegle posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie
cząsteczkowym, ·
wykonuje zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia
dotyczące stechiometrii i stężeń roztworów. |
Uczeń: ·
biegle korzysta z dodatkowych źródeł wiedzy, np. tablic, ·
biegle posługuje się zapisem równań reakcji w zapisie
cząsteczkowym i jonowym, ·
wykonuje zadania rachunkowe obejmujące zagadnienia
dotyczące kinetyki chemicznej, równowag, chemii roztworów wodnych i
elektrochemii. |