CHEMIA
– KLASA 3C, 3D - poziom rozszerzony
Zasady pracy na lekcji chemii
1. Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są
ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do
dziennika.
2. Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie –
omówienie wyników.
3. Sprawdzian i zapowiedziana kartkówka są formami obowiązkowymi.
4. Każdy sprawdzian oraz zapowiedziana kartkówka wskazana przez
nauczyciela, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.
5. Powtórki maturalne, jako forma sprawdzianu, dla osób zdających chemię
na maturze, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.
6. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena
jest średnią arytmetyczną ocen (sprawdzian/kartkówka i ich
poprawa).
7. W ciągu dwóch tygodni od oddania sprawdzianu/kartkówki uczeń ma prawo
poprawić ocenę. Termin poprawy ustala nauczyciel razem z
uczniami.
8. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na sprawdzianie lub
zapowiedzianej kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji,
na której jest obecny. W
przypadku dłużej nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości
ustalane są indywidualnie.
9. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w
czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca, a jej nowy
termin napisania ustala
nauczyciel.
10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1
na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych
przez nauczyciela ćwiczeń/kart
pracy.
11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń
ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie.
Uczeń informuje o tym fakcie
nauczyciela.
12. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności)
nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:
- dwa nieprzygotowania w
semestrze w klasach z 3 i więcej lekcjami chemii w tygodniu.
Nieprzygotowania nie obejmują sprawdzianów,
lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel
odnotowuje zgłoszenie
nieprzygotowania w dzienniku.
13. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:
RODZAJ |
WAGA |
sprawdzian / poprawa sprawdzianu |
4 |
sprawdzian umiejętności maturalnych |
4 |
kartkówka duża (2-3 tematy) |
2 |
kartkówka mała (1 temat) |
1 |
odpowiedź ustna |
2 |
ćwiczenia, praca na lekcji |
1 |
doświadczenia proste |
1 |
doświadczenia złożone |
2 |
projekt |
2 |
prezentacja |
1 |
wysokie osiągnięcia w konkursach
wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie osiągnięcia w konkursach
wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Propozycje wymagań programowych na poszczególne
oceny przygotowane na podstawie treści zawartych
w podstawie programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. z 2024 r., poz. 1019),
programie nauczania oraz w części 1. podręcznika dla liceum ogólnokształcącego
i technikum To jest chemia. Chemia ogólna
i nieorganiczna, zakres rozszerzony
8. Reakcje w wodnych roztworach elektrolitów
Ocena
dopuszczająca [1] |
Ocena
dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo
dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 +
5] |
Uczeń: - definiuje
pojęcia elektrolity i nieelektrolity - podaje założenia
teorii dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) Arrheniusa w odniesieniu do kwasów, zasad i soli - definiuje
pojęcia: reakcja odwracalna, reakcja nieodwracalna, stan równowagi chemicznej, stała dysocjacji elektrolitycznej, hydroliza soli - podaje treść prawa
działania mas - podaje treść reguły
przekory - pisze proste
równania dysocjacji jonowej elektrolitów i podaje nazwy powstających jonów - definiuje
pojęcie stopień dysocjacji
elektrolitycznej - wymienia
przykłady elektrolitów mocnych i słabych - wyjaśnia, na
czym polega reakcja zobojętniania i pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej w postaci cząsteczkowej - wskazuje w
tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie związki chemiczne
trudno rozpuszczalne - pisze proste
równania reakcji strącania osadów w postaci cząsteczkowej - definiuje
pojęcie odczyn roztworu - wymienia
podstawowe wskaźniki - wyjaśnia, co
to jest skala pH i w jaki sposób można z niej korzystać |
Uczeń: - wyjaśnia
kryterium podziału substancji na elektrolity i nieelektrolity - wyjaśnia rolę
cząsteczek wody jako dipoli w procesie dysocjacji elektrolitycznej - podaje
założenia teorii Brønsteda–Lowry’ego w odniesieniu do kwasów i zasad - podaje
założenia teorii Lewisa w odniesieniu
do kwasów i zasad - pisze równania
reakcji dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli z uwzględnieniem
dysocjacji wielostopniowej - wyjaśnia
kryterium podziału elektrolitów na mocne i słabe - porównuje moc
elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji - wymienia
przykłady reakcji odwracalnych i nieodwracalnych - pisze wzór
matematyczny przedstawiający treść prawa działania mas - podaje
przykłady wyjaśniające regułę przekory - wymienia
czynniki wpływające na stan równowagi chemicznej - pisze wzory
matematyczne na obliczanie stopnia dysocjacji elektrolitycznej i stałej
dysocjacji elektrolitycznej - wymienia
czynniki wpływające na wartość stałej dysocjacji elektrolitycznej i stopnia
dysocjacji elektrolitycznej - pisze równania
reakcji zobojętniania w postaci cząsteczkowej, jonowej i jonowej
skróconej - analizuje
tabelę rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie pod kątem
możliwości przeprowadzenia reakcji strącania osadów - pisze równania
reakcji strącania osadów w postaci cząsteczkowej, jonowej i jonowej
skróconej - wyjaśnia
pojęcie iloczyn jonowy wody - wyznacza pH
roztworów z użyciem wskaźników kwasowo-zasadowych oraz określa ich odczyn - wyjaśnia, na
czym polega reakcja hydrolizy soli - tłumaczy
właściwości sorpcyjne oraz kwasowość gleby - wyjaśnia
korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania środków ochrony roślin - wyjaśnia pojęcie iloczyn
rozpuszczalności substancji |
Uczeń: - projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego i zmiany barwy wskaźników
kwasowo-zasadowych w wodnych roztworach różnych związków chemicznych oraz
dokonuje podziału substancji na elektrolity i nieelektrolity - wyjaśnia
założenia teorii - stosuje prawo
działania mas na konkretnym przykładzie reakcji odwracalnej, np. dysocjacji
słabych elektrolitów - wykonuje obliczenia
chemiczne z zastosowaniem pojęcia stopień
dysocjacji - stosuje regułę
przekory w konkretnych reakcjach chemicznych - porównuje
przewodnictwo elektryczne roztworów różnych kwasów o takich samych stężeniach
i interpretuje wyniki doświadczeń chemicznych - projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne mające na celu zbadanie przewodnictwa
roztworów kwasu octowego o różnych stężeniach oraz interpretuje wyniki
doświadczenia chemicznego - projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcje
zobojętniania zasad kwasami - pisze równania
reakcji zobojętniania w postaci cząsteczkowej, jonowej i skróconego
zapisu jonowego - projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
osadów trudno rozpuszczalnych wodorotlenków - projektuje
doświadczenie chemiczne Strącanie osadu
trudno rozpuszczalnej soli - bada odczyn
wodnych roztworów soli i interpretuje wyniki doświadczeń chemicznych - przewiduje na
podstawie wzorów soli, które z nich ulegają reakcji hydrolizy, oraz
określa rodzaj reakcji hydrolizy - pisze równania
reakcji hydrolizy soli w postaci jonowej - wyjaśnia
znaczenie reakcji zobojętniania w stosowaniu dla działania leków na nadkwasotępodaje treść prawa rozcieńczeń Ostwalda i przedstawia
jego zapis w sposób matematyczny - określa zależność między wartością iloczynu
rozpuszczalności a rozpuszczalnością soli w danej temperaturze - wyjaśnia, na czym polega efekt wspólnego jonu |
Uczeń: - omawia na
dowolnych przykładach kwasów i zasad różnice w interpretacji
dysocjacji elektrolitycznej według teorii Arrheniusa, Brønsteda–Lowry’ego
i Lewisa - stosuje prawo
działania mas w różnych reakcjach odwracalnych - przewiduje
warunki przebiegu konkretnych reakcji chemicznych w celu zwiększenia ich
wydajności - wyjaśnia proces
dysocjacji jonowej z uwzględnieniem roli wody w tym procesie - wyjaśnia
przyczynę kwasowego odczynu roztworów kwasów oraz zasadowego odczynu
roztworów wodorotlenków; pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych - pisze równania
dysocjacji jonowej, używając wzorów ogólnych kwasów, zasad i soli - analizuje
zależność stopnia dysocjacji od rodzaju elektrolitu i stężenia roztworu - wykonuje
obliczenia chemiczne, korzystając z definicji stopnia dysocjacji - omawia istotę
reakcji zobojętniania i strącania osadów oraz podaje zastosowania tych
reakcji chemicznych - wyjaśnia
zależność między pH a iloczynem jonowym wody - posługuje się
pojęciem pH w odniesieniu do odczynu roztworu i stężenia jonów H+
i OH- - przewiduje
odczyn wodnych roztworów soli, pisze równania reakcji hydrolizy w postaci
jonowej oraz określa rodzaj reakcji hydrolizy - projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie odczynu
wodnych roztworów soli; pisze równania reakcji hydrolizy w postaci
cząsteczkowej i jonowej oraz określa rodzaj reakcji hydrolizy - przewiduje
odczyn roztworu po reakcji chemicznej substancji zmieszanych w ilościach
stechiometrycznych i niestechiometrycznych - oblicza stałą i stopień dysocjacji elektrolitycznej
elektrolitu o znanym stężeniu z wykorzystaniem prawa rozcieńczeń
Ostwalda - stosuje prawo rozcieńczeń Ostwalda do rozwiązywania
zadań o znacznym stopniu trudności - przewiduje, która z trudno rozpuszczalnych soli o
znanych iloczynach rozpuszczalności w danej temperaturze strąci się
łatwiej, a która trudniej - projektuje
doświadczenie chemiczne Miareczkowanie
zasady kwasem w obecności wskaźnika kwasowo-zasadowego |
Uczeń: - wykonuje problemowe zadania rachunkowe dotyczące
równowagi chemicznej - projektuje i przeprowadza doświadczenie z
wykorzystaniem miareczkowania |
9. Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych
Ocena
dopuszczająca [1] |
Ocena
dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo
dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 +
5] |
Uczeń: - określa budowę
atomów wodoru i helu na podstawie ich położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych - określa budowę
atomu sodu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków
chemicznych - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne sodu - pisze wzory
najważniejszych związków sodu (NaOH, NaCl) - określa budowę
atomu wapnia na podstawie jego położenia w układzie okresowym
pierwiastków chemicznych - określa budowę
atomu glinu na podstawie jego położenia w układzie okresowym
pierwiastków chemicznych - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne glinu - wyjaśnia, na
czym polega pasywacja glinu, i wymienia zastosowania tego procesu - definiuje
pojęcie amfoteryczność na
przykładzie wodorotlenku glinu - określa budowę
atomu krzemu na podstawie jego położenia w układzie okresowym
pierwiastków chemicznych - wymienia
zastosowania krzemu, wiedząc, że jest on półprzewodnikiem - pisze wzór i
nazwę systematyczną związku krzemu, który jest głównym składnikiem piasku - wyjaśnia, czym
jest powietrze, i wymienia jego najważniejsze składniki - określa budowę
atomu tlenu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków
chemicznych - pisze równania
reakcji spalania węgla, siarki i magnezu w tlenie - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania tlenu - wyjaśnia, na
czym polega proces fotosyntezy i jaką rolę odgrywa w przyrodzie - określa budowę
atomu azotu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków
chemicznych - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne azotu - pisze wzory
najważniejszych związków azotu (kwasu azotowego(V), azotanów(V))
i wymienia ich zastosowania - określa budowę
atomu siarki na podstawie jego położenia w układzie okresowym
pierwiastków chemicznych - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne siarki - pisze wzory
najważniejszych związków siarki (tlenku siarki(IV), tlenku siarki(VI), kwasu
siarkowego(VI) i siarczanów(VI)) - określa budowę
atomu chloru na podstawie jego położenia w układzie okresowym
pierwiastków chemicznych - pisze wzory
najważniejszych związków chloru (kwasu chlorowodorowego i chlorków) - określa, jak
zmienia się moc kwasów beztlenowych fluorowców wraz ze zwiększaniem się masy
atomów fluorowców - podaje
kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloków s, p,
d oraz f - wymienia nazwy
i symbole chemiczne pierwiastków bloku s - wymienia
właściwości fizyczne, chemiczne oraz zastosowania wodoru i helu - podaje wybrany
sposób otrzymywania wodoru i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej - pisze wzór
tlenku i wodorotlenku dowolnego pierwiastka chemicznego należącego do bloku s - wymienia nazwy
i symbole chemiczne pierwiastków bloku p - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne borowców oraz wzory tlenków borowców
i podaje ich charakter chemiczny - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne węglowców oraz wzory tlenków węglowców
i podaje ich charakter chemiczny - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne azotowców oraz przykładowe wzory
tlenków, kwasów i soli azotowców - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne tlenowców oraz przykładowe wzory
związków tlenowców (tlenków, nadtlenków, siarczków i wodorków) - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców oraz przykładowe wzory
związków fluorowców - określa, jak
zmienia się aktywność chemiczna fluorowców wraz ze zwiększaniem się liczby
atomowej - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne helowców oraz omawia ich aktywność
chemiczną - omawia, jak
zmieniają się aktywność chemiczna i charakter chemiczny pierwiastków bloku p - wskazuje w
układzie okresowym pierwiastki chemiczne bloku d - pisze
konfigurację elektronową atomów manganu i żelaza - pisze
konfigurację elektronową atomów miedzi i chromu, uwzględniając promocję
elektronu - pisze wzory i
nazwy systematyczne związków chemicznych, które tworzy chrom - określa, od
czego zależy charakter chemiczny związków chromu - pisze wzory i
nazwy systematyczne związków chemicznych, które tworzy mangan - określa, od
czego zależy charakter chemiczny związków manganu - omawia
aktywność chemiczną żelaza na podstawie jego położenia w szeregu
napięciowym metali - pisze wzory i
nazwy systematyczne związków żelaza oraz wymienia ich właściwości - wymienia nazwy
systematyczne i wzory sumaryczne związków miedzi oraz omawia ich
właściwości - wymienia
typowe właściwości pierwiastków chemicznych bloku d - omawia
podobieństwa właściwości pierwiastków chemicznych w ramach grup układu
okresowego i zmiany tych właściwości w okresach |
Uczeń: - przeprowadza
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości sodu oraz formułuje wniosek - przeprowadza
doświadczenie chemiczne Reakcja sodu z wodą
oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej - omawia
właściwości fizyczne i chemiczne sodu na podstawie przeprowadzonych
doświadczeń chemicznych oraz położenia tego pierwiastka chemicznego
w układzie okresowym - pisze wzory i
nazwy systematyczne najważniejszych związków sodu (m.in. NaNO3)
oraz omawia ich właściwości - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne wapnia na podstawie znajomości jego
położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych oraz
przeprowadzonych doświadczeń chemicznych - pisze wzory i
nazwy chemiczne wybranych związków wapnia (CaCO3, CaSO4
· 2 H2O, CaO, Ca(OH)2) oraz omawia ich właściwości - omawia
właściwości fizyczne i chemiczne glinu na podstawie przeprowadzonych
doświadczeń chemicznych oraz położenia tego pierwiastka w układzie
okresowym - wyjaśnia
pojęcie pasywacji oraz rolę, jaką odgrywa ten proces w przemyśle
materiałów konstrukcyjnych - wyjaśnia, na
czym polega amfoteryczność wodorotlenku glinu, zapisując odpowiednie równania
reakcji chemicznych - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne krzemu na podstawie położenia tego
pierwiastka w układzie okresowym - wymienia
składniki powietrza i określa, które z nich są stałe, a które
zmienne - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne tlenu oraz azotu na podstawie położenia
tych pierwiastków w układzie okresowym - wyjaśnia
zjawisko alotropii na przykładzie tlenu i omawia różnice we właściwościach
odmian alotropowych tlenu - wyjaśnia, na
czym polega proces skraplania gazów - przeprowadza
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
tlenu z manganianu(VII) potasu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej - przeprowadza
doświadczenie chemiczne Spalanie węgla,
siarki i magnezu w tlenie oraz
pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych - wyjaśnia rolę
tlenu w przyrodzie - pisze wzory i
nazwy systematyczne najważniejszych związków azotu i tlenu (N2O5,
HNO3, azotany(V)) - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne siarki na podstawie jej położenia w
układzie okresowym pierwiastków oraz wyników przeprowadzonych doświadczeń
chemicznych - wymienia
odmiany alotropowe siarki - charakteryzuje
wybrane związki siarki (SO2, SO3, H2SO4,
siarczany(VI), H2S, siarczki) - wyjaśnia
pojęcie higroskopijność - wyjaśnia
pojęcie woda chlorowa i omawia
jej właściwości - przeprowadza
doświadczenie chemiczne Działanie
chloru na substancje barwne i formułuje wniosek - pisze równania
reakcji chemicznych chloru z wybranymi metalami - wymienia
właściwości fizyczne i chemiczne chloru na podstawie jego położenia w układzie
okresowym pierwiastków chemicznych oraz wyników przeprowadzonych doświadczeń
chemicznych - proponuje
doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać chlorowodór w reakcji
syntezy, oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej - proponuje
doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać chlorowodór z
soli kamiennej, oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej - wyjaśnia
kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do poszczególnych bloków
energetycznych i pisze strukturę elektronową wybranych pierwiastków
bloku s - wyjaśnia,
dlaczego wodór i hel należą do pierwiastków bloku s - przeprowadza
doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać wodór - omawia sposoby
otrzymywania wodoru oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych - pisze wzory
ogólne tlenków i wodorotlenków pierwiastków chemicznych bloku s - pisze
strukturę elektronową powłoki walencyjnej wybranych pierwiastków chemicznych
bloku p - omawia, jak
zmienia się charakter chemiczny tlenków węglowców - omawia, jak
zmienia się charakter chemiczny tlenków azotowców - omawia sposób
otrzymywania, właściwości i zastosowania amoniaku - pisze wzory i
nazwy systematyczne wybranych soli azotowców - omawia obiegi
azotu i tlenu w przyrodzie - omawia, jak
zmienia się charakter chemiczny tlenków siarki, selenu i telluru - pisze wzory i
nazwy systematyczne związków chemicznych tlenowców - wyjaśnia, jak –
wraz ze zwiększaniem się liczby atomowej – zmienia się aktywność chemiczna
tlenowców - omawia, jak
zmieniają się właściwości fluorowców - wyjaśnia, jak
zmieniają się aktywność chemiczna i właściwości utleniające fluorowców - pisze wzory i
nazwy systematyczne kwasów tlenowych i beztlenowych fluorowców oraz omawia,
jak zmienia się moc tych kwasów - omawia typowe
właściwości pierwiastków chemicznych bloku p - pisze
strukturę elektronową zewnętrznej powłoki wybranych pierwiastków bloku d |
Uczeń: - omawia
podobieństwa i różnice właściwości metali i niemetali na podstawie ich
położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych - projektuje
doświadczenie chemiczne Działanie
roztworów mocnych kwasów na glin oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych - projektuje
doświadczenie chemiczne Pasywacja glinu
w kwasie azotowym(V) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej - porównuje
budowę wodorowęglanu sodu i węglanu sodu - pisze równanie
reakcji chemicznej otrzymywania węglanu sodu z wodorowęglanu sodu - wskazuje
hydrat wśród podanych związków chemicznych oraz pisze równania reakcji
prażenia tego hydratu - omawia
właściwości krzemionki - omawia sposób
otrzymywania oraz właściwości amoniaku i soli amonowych - pisze wzory
ogólne tlenków, wodorków, azotków i siarczków pierwiastków chemicznych bloku s - wyjaśnia, jak
zmienia się charakter chemiczny pierwiastków bloku s - pisze wzory
ogólne tlenków, kwasów tlenowych, kwasów beztlenowych oraz soli pierwiastków
chemicznych bloku p - projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
siarki plastycznej i formułuje wniosek - projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości tlenku siarki(IV) i formułuje wniosek - projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) i formułuje wniosek - projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
siarkowodoru z siarczku żelaza(II) i kwasu chlorowodorowego oraz pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej - omawia
właściwości tlenku siarki(IV) i stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) - omawia sposób
otrzymywania siarkowodoru - projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
aktywności chemicznej fluorowców oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych - porównuje, jak
zmieniają się aktywność chemiczna oraz właściwości utleniające fluorowców
wraz ze zwiększaniem się ich liczby atomowej - wyjaśnia
bierność chemiczną helowców - charakteryzuje
pierwiastki bloku p pod względem tego,
jak zmieniają się ich właściwości, elektroujemność, aktywność chemiczna
i charakter chemiczny - wyjaśnia,
dlaczego wodór, hel, litowce i berylowce należą do pierwiastków
chemicznych bloku s - porównuje, jak
– w zależności od położenia danego pierwiastka chemicznego w grupie – zmienia
się aktywność litowców i berylowców - pisze
strukturę elektronową pierwiastków chemicznych bloku d z uwzględnieniem promocji elektronu - projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku chromu(III) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej - projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
wodorotlenku chromu(III) z kwasem i zasadą oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych - projektuje
doświadczenie chemiczne Utlenianie
jonów chromu(III) nadtlenkiem wodoru w środowisku wodorotlenku sodu oraz pisze
odpowiednie równanie reakcji chemicznej - projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
dichromianu(VI) potasu z azotanem(III) potasu w środowisku kwasu
siarkowego(VI), pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej oraz
udowadnia, że jest to reakcja redoks (wskazuje utleniacz, reduktor, proces
utleniania i proces redukcji) - projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
chromianu(VI) sodu z kwasem siarkowym(VI) oraz pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej - projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV) sodu w środowiskach
kwasowym, obojętnym i zasadowym, pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych oraz udowadnia, że są to reakcje redoks (wskazuje utleniacz,
reduktor, proces utleniania i proces redukcji) - wyjaśnia
zależność charakteru chemicznego związków chromu i manganu od stopni
utlenienia związków chromu i
manganu w tych związkach chemicznych - projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku żelaza(II) i badanie jego właściwości oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych - projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku żelaza(III) i badanie jego właściwości oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych - charakteryzuje
pierwiastki chemiczne bloku d - rozwiązuje chemografy dotyczące pierwiastków chemicznych bloków s, p
oraz d - projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
wodorotlenku miedzi(II) i pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej - projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości wodorotlenku miedzi(II) i pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych |
Uczeń: - projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości amoniaku i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej - projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości kwasu azotowego(V) i pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych - przewiduje
podobieństwa i różnice właściwości sodu, wapnia, glinu, krzemu, tlenu, azotu,
siarki i chloru na podstawie położenia tych pierwiastków w układzie okresowym - wyjaśnia
różnicę między tlenkiem, nadtlenkiem i ponadtlenkiem - przewiduje i pisze
wzór strukturalny nadtlenku sodu - projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja chloru
z sodem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej w postaci
cząsteczkowej i jonowej - rozróżnia
tlenki obojętne, kwasowe, zasadowe i amfoteryczne wśród tlenków omawianych
pierwiastków chemicznych - pisze równania
reakcji chemicznych potwierdzające charakter chemiczny danego tlenku - omawia
charakter chemiczny, aktywność chemiczną oraz elektroujemność pierwiastków
bloku s i udowadnia, że właściwości
te zmieniają się w ramach bloku - udowadnia, że właściwości
związków chemicznych pierwiastków bloku s
zmieniają się w ramach bloku - omawia charakter
chemiczny, aktywność chemiczną oraz elektroujemność pierwiastków bloku p i udowadnia, że właściwości te zmieniają
się w ramach bloku - udowadnia, że
właściwości związków chemicznych pierwiastków bloku p zmieniają się w ramach bloku - projektuje
doświadczenie chemiczne umożliwiające zbadanie właściwości związków manganu,
chromu, miedzi i żelaza - rozwiązuje chemografy o dużym stopniu trudności dotyczące
pierwiastków chemicznych bloków s, p oraz d - omawia typowe
właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, z uwzględnieniem
ich zachowania wobec wody i zasad - omawia kryterium przynależności pierwiastków
chemicznych do bloku f - wyjaśnia pojęcia lantanowce
i aktynowce - charakteryzuje lantanowce i aktynowce - wymienia zastosowania pierwiastków chemicznych bloku f |
Uczeń: - projektuje
i przeprowadza doświadczenia, w których wykazuje wpływ środowiska na
właściwości utleniające KMnO4; pisze odpowiednie równania reakcji
i uzgadania je z zastosowaniem bilansu
jonowo-elektronowego - projektuje
i przeprowadza doświadczenia, w których wykazuje właściwości utleniające K2Cr2O7;
pisze odpowiednie równania reakcji i uzgadania
je z zastosowaniem bilansu jonowo-elektronowego - projektuje
i przeprowadza doświadczenia, w których wykazuje trwałość jonów
chromianowych(VI) i dichromianowych(VI)
w odpowiednim środowisku |
Propozycje wymagań programowych na poszczególne
oceny przygotowane na podstawie treści zawartych
w podstawie programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. z 2018 r., poz.
467), programie nauczania oraz w części 2. podręcznika dla liceum
ogólnokształcącego i technikum To jest
chemia. Chemia organiczna, zakres rozszerzony
Chemia organiczna jako chemia związków węgla
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
Uczeń: -
definiuje
pojęcie chemii organicznej -
wymienia
pierwiastki chemiczne wchodzące w skład związków organicznych -
określa
najważniejsze właściwości atomu węgla na podstawie położenia tego pierwiastka
chemicznego w układzie okresowym pierwiastków -
wymienia odmiany
alotropowe węgla -
definiuje
pojęcie hybrydyzacji orbitali atomowych |
Uczeń: -
wyjaśnia pojęcie
chemii organicznej -
określa
właściwości węgla na podstawie położenia tego pierwiastka chemicznego
w układzie okresowym pierwiastków -
omawia
występowanie węgla w środowisku przyrodniczym -
wymienia odmiany
alotropowe węgla i ich właściwości -
wyjaśnia,
dlaczego atom węgla w większości związków chemicznych tworzy cztery
wiązania kowalencyjne |
Uczeń: -
porównuje
historyczną definicję chemii
organicznej z definicją współczesną -
wyjaśnia
przyczynę różnic między właściwościami odmian alotropowych węgla -
wymienia
przykłady nieorganicznych związków węgla i przedstawia ich właściwości -
charakteryzuje
hybrydyzację jako operację matematyczną, a nie proces fizyczny -
wyjaśnia
pojęcia: sublimacja, resublimacja, ekstrakcja, krystalizacja,
chromatografia, destylacja -
projektuje
doświadczenia chemiczne umożliwiające rozdzielanie na składniki mieszanin
jednorodnych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Rozdzielanie
składników tuszu metodą chromatografii bibułowej -
stosuje i
wyjaśnia pojęcia: wzór strukturalny,
wzór półstrukturalny, wzór grupowy, wzór szkieletowy -
rozróżnia typy
reakcji chemicznych stosowanych w chemii organicznej: substytucja, addycja,
eliminacja oraz reakcje jonowe i rodnikowe |
Uczeń: -
przedstawia
historię rozwoju chemii organicznej -
ocenia znaczenie
związków organicznych i ich różnorodność -
analizuje
sposoby otrzymywania fulerenów i wymienia ich rodzaje -
ustala wzory
empiryczny (elementarny) i rzeczywisty (sumaryczny) danego związku
organicznego -
podaje założenia
teorii strukturalnej budowy związków organicznych |
Uczeń: -
projektuje
i przeprowadza doświadczenia dotyczące wykrywania obecność węgla, wodoru,
tlenu, azotu i siarki w związkach organicznych -
ustala
wzory empiryczny (elementarny) i rzeczywisty (sumaryczny) danego związku
organicznego w zadaniach problemowych |
Węglowodory
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 + 5] |
Uczeń: -
definiuje
pojęcia: węglowodory; alkany; alkeny; alkiny; szereg homologiczny węglowodorów; grupa alkilowa; reakcje: podstawiania (substytucji), przyłączania
(addycji), polimeryzacji, spalania; rzędowość atomów węgla,
izomeria położeniowa i łańcuchowa -
definiuje
pojęcia: stan podstawowy, stan wzbudzony, wiązania typu s i p, rodnik, izomeria -
podaje kryterium
podziału węglowodorów ze względu na rodzaj wiązania między atomami węgla
w cząsteczce -
pisze wzory
ogólne alkanów, alkenów, alkinów i na ich podstawie wyprowadza wzory
sumaryczne węglowodorów -
pisze wzory
sumaryczne i strukturalne oraz podaje nazwy systematyczne węglowodorów
nasyconych i nienasyconych o liczbie atomów węgla od 1 do
4 -
pisze wzory związków
w szeregach homologicznych węglowodorów oraz podaje ich nazwy, właściwości i zastosowania -
pisze równania
reakcji spalania i bromowania metanu -
pisze równania
reakcji spalania, uwodorniania oraz polimeryzacji etenu i etynu -
wymienia
przykłady węglowodorów aromatycznych (wzór, nazwa, zastosowanie) -
wymienia rodzaje
izomerii -
wymienia źródła
występowania węglowodorów w środowisku przyrodniczym -
wymienia
produkty destylacji ropy naftowej i ich zastosowania -
wymienia
produkty pirolizy węgla kamiennego o och zastosowania -
podaje źródła
zanieczyszczeń powietrza |
Uczeń: -
wyjaśnia
pojęcia: węglowodory, alkany, cykloalkany, alkeny, alkiny, grupa alkilowa, areny -
wyjaśnia
pojęcia: stan podstawowy, stan wzbudzony, wiązania typu s i p, reakcja
substytucji, rodnik, izomeria -
pisze
konfigurację elektronową atomu węgla w stanach podstawowym
i wzbudzonym -
pisze wzory
ogólne alkanów, alkenów i alkinów na podstawie wzorów czterech
pierwszych związków w szeregach homologicznych -
przedstawia
sposoby otrzymywania: metanu, etenu i etynu oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przedstawia
właściwości metanu, etenu i etynu oraz pisze
równania reakcji chemicznych, którym ulegają -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie gazu
ziemnego oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie butanu
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
podaje nazwy
systematyczne izomerów na podstawie wzorów półstrukturalnych -
stosuje zasady
nazewnictwa systematycznego alkanów (proste przykłady) -
pisze równania
reakcji spalania całkowitego i niecałkowitego węglowodorów -
pisze równania
reakcji bromowania etenu i etynu -
określa
rzędowość dowolnego atomu węgla w cząsteczce węglowodoru -
wyjaśnia pojęcie
aromatyczności na przykładzie
benzenu -
wymienia reakcje
chemiczne, którym ulega benzen (spalanie, bromowanie z użyciem katalizatora,
uwodornianie, nitrowanie i sulfonowanie) -
wymienia
przykłady (wzory i nazwy) homologów benzenu -
wymienia
przykłady (wzory i nazwy) arenów
wielopierścieniowych -
wyjaśnia
pojęcia: izomeria łańcuchowa, izomeria położeniowa, izomeria funkcyjna, izomeria cis-trans -
wymienia
przykłady izomerów cis-trans oraz wyjaśnia różnice między
nimi -
proponuje
sposoby ochrony środowiska przyrodniczego |
Uczeń: -
określa
przynależność węglowodoru do danego szeregu homologicznego na podstawie jego
wzoru sumarycznego -
charakteryzuje
zmianę właściwości węglowodorów w zależności od długości łańcucha węglowego -
określa
zależność między rodzajem wiązania (pojedyncze, podwójne, potrójne) a typem
hybrydyzacji -
otrzymuje metan,
eten i etyn oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wyjaśnia, w jaki
sposób tworzą się w etenie i etynie wiązania typu s i p -
wyjaśnia, na
czym polega izomeria konstytucyjna, i podaje jej przykłady -
podaje nazwę
systematyczną izomeru na podstawie wzoru półstrukturalnego
i odwrotnie (przykłady o średnim stopniu trudności) -
określa typy
reakcji chemicznych, którym ulega dany węglowodór, i pisze ich równania -
opisuje przebieg
krakingu i reformingu oraz wyjaśnia znaczenie tych procesów -
pisze mechanizm
reakcji substytucji na przykładzie bromowania metanu -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
zachowania metanu wobec wody bromowej i roztworu manganianu(VII) potasu
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości butanu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
odróżnia
doświadczalnie węglowodory nasycone od nienasyconych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie etenu
oraz badanie zachowania etenu wobec bromu i roztworu manganianu(VII)
potasu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Spalanie etynu oraz badanie zachowania etenu wobec bromu i roztworu
manganianu(VII) potasu oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
wyjaśnia budowę
pierścienia benzenowego (aromatyczność) -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości benzenu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
pisze równania
reakcji chemicznych, którym ulega benzen (spalanie, bromowanie z użyciem
katalizatora i bez, uwodornianie, nitrowanie i sulfonowanie) -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości metylobenzenu oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
wyjaśnia, na
czym polega kierujący wpływ podstawników -
opisuje
kierujący wpływ podstawników i pisze równania reakcji chemicznych -
charakteryzuje
areny wielopierścieniowe, pisze ich wzory i podaje nazwy -
opisuje
właściwości naftalenu -
podaje nazwy
izomerów cis-trans węglowodorów o
kilku atomach węgla -
wyjaśnia
znaczenie pojęcia liczby oktanowej (LO) |
Uczeń: -
przewiduje
kształt cząsteczki, znając typ hybrydyzacji -
wyjaśnia na
dowolnych przykładach mechanizmy reakcji: substytucji, addycji i eliminacji
oraz przegrupowania wewnątrzcząsteczkowego -
proponuje
kolejne etapy substytucji rodnikowej i pisze je na przykładzie
chlorowania etanu -
pisze mechanizm
reakcji addycji na przykładzie reakcji etenu z chlorem -
pisze wzory
strukturalne dowolnych węglowodorów (izomerów) oraz określa typ izomerii -
projektuje i
doświadczalnie identyfikuje produkty całkowitego spalania węglowodorów -
pisze równania
reakcji spalania węglowodorów z zastosowaniem wzorów ogólnych
węglowodorów -
udowadnia, że
dwa węglowodory o takim samym masowym składzie procentowym mogą należeć
do dwóch różnych szeregów homologicznych -
projektuje
doświadczenia chemiczne dowodzące różnic we właściwościach węglowodorów
nasyconych, nienasyconych i aromatycznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Destylacja
frakcjonowana ropy naftowej |
Uczeń: -
projektuje
i przeprowadza doświadczenie dotyczące identyfikacji węglowodorów nasyconych
i nienasyconych; stosując metodę bilansu-jonowo elektronowego pisze i
uzgadnia równania reakcji -
projektuje
i przeprowadza doświadczenie dotyczące identyfikacji węglowodorów
aromatycznych i niearomatycznych (np. cykloheksanu i toluenu) -
wykonuje
problemowe zadania rachunkowe dotyczące ustalenia wzoru empirycznego
i rzeczywistego węglowodoru -
wyszukuje,
porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat destylacji ropy
naftowej, wymienia nazwy produktów tego procesu i ich zastosowania -
wyszukuje,
porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat pirolizy węgla
kamiennego; wymienia nazwy produktów tego procesu i ich zastosowania; |
Jednofunkcyjne
pochodne węglowodorów
[1] |
Ocena
dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo
dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Ocena celująca [1 + 2 + 3 + 4 +
5] |
Uczeń: -
definiuje
pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono- i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy, amidy -
pisze wzory i
podaje nazwy grup funkcyjnych, które występują w związkach organicznych -
pisze wzory i
nazwy wybranych fluorowcopochodnych -
pisze wzory
metanolu i etanolu, podaje ich właściwości oraz wpływ na organizm
człowieka -
podaje zasady
nazewnictwa systematycznego fluorowcopochodnych, alkoholi monohydroksylowych
i polihydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów,
amin -
pisze wzory
ogólne alkoholi monohydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów
karboksylowych, estrów, amin -
pisze wzory
półstrukturalne i sumaryczne czterech pierwszych związków szeregu
homologicznego alkoholi -
określa, na czym
polega proces fermentacji alkoholowej -
pisze wzór
glicerolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania -
pisze wzór
fenolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania -
pisze wzory metanalu
i etanalu, podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe -
omawia metodę
otrzymywania metanalu i etanalu -
wymienia reakcje
charakterystyczne aldehydów -
pisze wzór i
określa właściwości -
pisze wzory
kwasów metanowego i etanowego, podaje ich nazwy systematyczne i
zwyczajowe, właściwości i zastosowania -
omawia, na czym
polega proces fermentacji octowej -
podaje przykład
kwasu tłuszczowego -
określa, co to
są mydła, i podaje sposób ich otrzymywania -
pisze dowolny
przykład reakcji zmydlania -
omawia metodę
otrzymywania estrów, podaje ich właściwości i zastosowania -
definiuje
tłuszcze jako specyficzny rodzaj estrów -
wymienia
właściwości tłuszczów i określa, jaką funkcję pełnią
w organizmie człowieka -
dzieli tłuszcze
na proste i złożone oraz wymienia przykłady takich tłuszczów -
pisze wzór metanoaminy i określa jej właściwości
|
Uczeń: -
wyjaśnia
pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono-i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy, amidy -
omawia metody
otrzymywania i zastosowania fluorowcopochodnych węglowodorów -
wyjaśnia pojęcie
rzędowości alkoholi i amin -
pisze wzory
czterech pierwszych alkoholi w szeregu homologicznym i podaje ich nazwy
systematyczne -
wyprowadza wzór
ogólny alkoholi monohydroksylowych na podstawie wzorów czterech pierwszych związków
szeregu homologicznego tych związków chemicznych -
podaje nazwy
systematyczne i zwyczajowe metanolu i etanolu -
pisze równania
reakcji chemicznych, którym ulegają alkohole (spalanie, reakcje z sodem
i z chlorowodorem) -
pisze równanie
reakcji fermentacji alkoholowej i wyjaśnia złożoność tego procesu -
pisze wzór
glikolu etylenowego, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości
i zastosowania -
pisze równanie
reakcji spalania glicerolu oraz równanie reakcji glicerolu z sodem -
pisze wzór
ogólny fenoli, podaje źródła występowania, otrzymywanie i właściwości
fenolu -
pisze wzory
czterech pierwszych aldehydów w szeregu homologicznym i podaje ich
nazwy systematyczne -
pisze równanie
reakcji otrzymywania etanalu z etanolu -
wyjaśnia
przebieg reakcji charakterystycznych aldehydów na przykładzie metanalu –
próba Tollensa i próba Trommera -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości etanalu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wyjaśnia zasady
nazewnictwa systematycznego ketonów -
omawia metody
otrzymywania ketonów -
pisze wzory
czterech pierwszych kwasów karboksylowych w szeregu homologicznym
i podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe -
pisze równanie
reakcji fermentacji octowej jako jednej z metod otrzymywania kwasu etanowego -
omawia
właściwości kwasów metanowego i etanowego (odczyn, palność, reakcje z metalami,
tlenkami metali i zasadami); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
omawia
zastosowania kwasu etanowego -
pisze wzory kwasów
palmitynowego, stearynowego i oleinowego, podaje ich nazwy i wyjaśnia,
dlaczego są zaliczane do wyższych kwasów karboksylowych -
otrzymuje mydło
sodowe (stearynian sodu), bada jego właściwości i pisze równanie reakcji
chemicznej -
wyjaśnia budowę
substancji powierzchniowo-czynnych, omawia mechanizm mycia i prania -
określa
charakter chemiczny składników substancji używanych do mycia
i czyszczenia -
omawia
powszechność stosowania środków ochrony roślin oraz zagrożenia wynikające
z nierozważnego ich użycia -
wyjaśnia, na
czym polega reakcja estryfikacji -
pisze wzór
ogólny estru -
pisze równanie
reakcji otrzymywania etanianu etylu i omawia warunki, w jakich
zachodzi ta reakcja chemiczna -
przeprowadza
reakcję otrzymywania etanianu etylu i bada jego właściwości -
omawia miejsca
występowania i zastosowania estrów -
dzieli tłuszcze
ze względu na pochodzenie i stan skupienia -
wyjaśnia, na
czym polega reakcja zmydlania tłuszczów -
wyjaśnia na czym
polega utwardzanie tłuszczów -
podaje kryterium
podziału tłuszczów na proste i złożone -
omawia ogólne
właściwości lipidów oraz ich podział -
opisuje
tworzenie się emulsji i ich zastosowania -
analizuje skład
kosmetyków -
wyjaśnia budowę
cząsteczek amin, ich rzędowość i nazewnictwo systematyczne -
wyjaśnia budowę
cząsteczek amidów -
omawia
właściwości oraz zastosowania amin |
Uczeń: -
omawia
właściwości fluorowcopochodnych węglowodorów -
wymienia
podstawowe rodzaje i źródła zanieczyszczeń powietrza (np. freony) -
wyjaśnia
znaczenie pojęć: termoplasty, duroplasty -
podaje przykłady
nazw systematycznych duroplastów i termoplastów -
porównuje
właściwości alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach węglowych różnej
długości -
bada
doświadczalnie właściwości etanolu (rozpuszczalność w wodzie, palność,
reakcja z sodem, odczyn, działanie na białko jaja, reakcja
z chlorowodorem); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
wykrywa
doświadczalnie obecność etanolu w próbce -
bada
doświadczalnie właściwości glicerolu (rozpuszczalność w wodzie, palność,
reakcja glicerolu z sodem) -
bada
doświadczalnie charakter chemiczny fenolu w reakcji z wodorotlenkiem
sodu i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja fenolu
z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Wykrywanie
fenolu – reakcja fenolu z chlorkiem żelaza(III) -
omawia kierujący
wpływ podstawników oraz pisze równania reakcji bromowania i nitrowania
fenolu -
projektuje
doświadczenie chemiczne Otrzymywanie
etanalu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z amoniakalnym roztworem tlenku srebra(I) – próba Tollensa oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z wodorotlenkiem miedzi(II) – próba Trommera oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
przeprowadza
próby Tollensa i Trommera dla etanalu -
pisze równania
reakcji przedstawiające próby Tollensa i Trommera dla etanalu -
wyjaśnia, na
czym polega próba jodoformowa i dla jakich ketonów
zachodzi -
bada
doświadczalnie właściwości -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości redukujących -
bada
doświadczalnie właściwości kwasu etanowego (palność, odczyn, reakcje
z magnezem, tlenkiem miedzi(II) i wodorotlenkiem sodu); pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości kwasów metanowego i etanowego oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z magnezem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z tlenkiem miedzi(II) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
etanowego z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Porównanie mocy
kwasów: etanowego, węglowego i siarkowego(VI) oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
metanowego z wodnym roztworem manganianu(VII) potasu i kwasem
siarkowym(VI) oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
bada
doświadczalnie właściwości kwasu stearynowego i oleinowego (reakcje
z wodorotlenkiem sodu oraz z wodą bromową) oraz pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości wyższych kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie
równania reakcji chemicznych -
porównuje
właściwości kwasów karboksylowych zmieniające się w zależności od
długości łańcucha węglowego -
wyjaśnia
mechanizm reakcji estryfikacji -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja etanolu
z kwasem etanowym oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przeprowadza
hydrolizę etanianu etylu i pisze równanie zachodzącej reakcji chemicznej -
proponuje sposób
otrzymywania estru kwasu nieorganicznego, pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
przeprowadza
reakcję zmydlania tłuszczu i pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
pisze równanie
utwardzania tłuszczów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu
stearynowego z zasadą sodową oraz pisze odpowiednie równanie reakcji
chemicznej -
pisze równanie
reakcji hydrolizy tłuszczu -
bada
doświadczalnie zasadowy odczyn aniliny oraz pisze odpowiednie równanie
reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
właściwości amin oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych |
Uczeń: -
wyjaśnia
przebieg reakcji polimeryzacji fluorowcopochodnych węglowodorów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Wykrywanie
obecności etanolu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
projektuje
doświadczenie chemiczne Badanie
zachowania alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec utleniaczy oraz
pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych -
porównuje
doświadczalnie charakter chemiczny alkoholi mono- i polihydroksylowych
na przykładzie etanolu i glicerolu -
wyjaśnia
zjawisko kontrakcji objętości etanolu -
ocenia wpływ
pierścienia benzenowego na charakter chemiczny fenolu -
wykrywa obecność
fenolu -
porównuje budowę
cząsteczek oraz właściwości alkoholi i fenoli -
proponuje różne
metody otrzymywania alkoholi i fenoli oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
wykazuje, że
aldehydy można otrzymać w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych, pisze
odpowiednie równania reakcji chemicznych -
udowadnia, że
aldehydy mają właściwości redukujące, przeprowadza odpowiednie doświadczenia
chemiczne i pisze równania reakcji chemicznych -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja
metanalu z fenolem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej -
przeprowadza
reakcję polikondensacji metanalu z fenolem, pisze jej równanie
i wyjaśnia, czym różni się ona od reakcji polimeryzacji -
proponuje różne
metody otrzymywania aldehydów oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
wyjaśnia,
dlaczego w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych powstają
aldehydy, natomiast drugorzędowych – ketony -
analizuje i
porównuje budowę cząsteczek oraz właściwości aldehydów i ketonów -
udowadnia, że
aldehydy i ketony o tych samych wzorach sumarycznych są względem siebie
izomerami -
dokonuje
klasyfikacji kwasów karboksylowych ze względu na długość łańcucha węglowego,
charakter grupy węglowodorowej oraz liczbę grup karboksylowych -
porównuje
właściwości kwasów nieorganicznych i karboksylowych na wybranych
przykładach -
ocenia wpływ
wiązania podwójnego w cząsteczce na właściwości kwasów tłuszczowych -
proponuje różne
metody otrzymywania kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie równania
reakcji chemicznych -
pisze równania
reakcji powstawania estrów różnymi sposobami i podaje ich nazwy
systematyczne -
udowadnia, że
estry o takim samym wzorze sumarycznym mogą mieć różne wzory
strukturalne i nazwy -
projektuje
i wykonuje doświadczenie chemiczne wykazujące nienasycony charakter
oleju roślinnego -
udowadnia, że
aminy są pochodnymi zarówno amoniaku, jak i węglowodorów -
projektuje
doświadczenie chemiczne Reakcja aniliny
z kwasem chlorowodorowym oraz pisze odpowiednie równania reakcji
chemicznych -
udowadnia na
dowolnych przykładach, na czym polega różnica w rzędowości alkoholi i amin -
wyjaśnia
przyczynę zasadowych właściwości amoniaku i amin |
Uczeń: -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie, którego celem jest identyfikacja różnych związków
(jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów) znajdujących się w nieopisanych
naczyniach -
projektuje i
przeprowadza doświadczenie, którego celem jest utlenienie odpowiedniego
węglowodoru lub jego pochodnej przy użyciu odpowiednich utleniaczy (KMnO4,
K2Cr2O7); pisze i uzgadnia równania
reakcji stosując metodę bilansu jonowo-elektronowego -
wykonuje
problemowe zadania dotyczące ustalenia wzoru empirycznego i rzeczywistego
jednofunkcyjnej pochodnej węglowodoru |