CHEMIA – KLASA 3C, 3D - poziom rozszerzony

 

Zasady pracy na lekcji chemii

1. Terminy sprawdzianów obejmujących więcej niż 3 ostatnie lekcje są ustalane przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do

dziennika.

2. Każdy sprawdzian poprzedza powtórzenie materiału, a po sprawdzianie – omówienie wyników.

3. Sprawdzian i zapowiedziana kartkówka są formami obowiązkowymi.

4. Każdy sprawdzian oraz zapowiedziana kartkówka wskazana przez nauczyciela, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.

5. Powtórki maturalne, jako forma sprawdzianu, dla osób zdających chemię na maturze, muszą być zaliczone na co najmniej 40%.   

6. Uczeń ma prawo do poprawy oceny. Wpisana do dziennika poprawiona ocena jest średnią arytmetyczną ocen (sprawdzian/kartkówka i ich

    poprawa).

7. W ciągu dwóch tygodni od oddania sprawdzianu/kartkówki uczeń ma prawo poprawić ocenę. Termin poprawy ustala nauczyciel razem z

    uczniami.

8. W przypadku nieobecności ucznia (poniżej tygodnia) na sprawdzianie lub zapowiedzianej kartkówce, uczeń pisze tę formę na najbliższej lekcji,

    na której jest obecny. W przypadku dłużej nieobecności (tydzień bądź dłużej) uzupełnienie zaległości ustalane są indywidualnie.

9. Uczniowi, który posiada ściągę lub przyłapany zostanie na ściąganiu w czasie sprawdzania wiadomości, zostaje odebrana praca, a jej nowy

    termin napisania ustala nauczyciel.

10. Uczeń jest zobowiązany do przynoszenia na lekcję podręcznika (min. 1 na ławkę), zeszytu, odpowiedniego zbioru zadań oraz wskazanych

    przez nauczyciela ćwiczeń/kart pracy.

11. Jeśli nieobecność ucznia w szkole trwała nieprzerwanie tydzień, uczeń ma prawo być nieprzygotowany do pierwszej lekcji po powrocie.  

     Uczeń informuje o tym fakcie nauczyciela.

12. Uczeń może zgłosić na początku lekcji (podczas sprawdzania obecności) nieprzygotowanie bez podawania przyczyny:

    - dwa nieprzygotowania w semestrze w klasach z 3 i więcej lekcjami chemii w tygodniu.

    Nieprzygotowania nie obejmują sprawdzianów, lekcji powtórzeniowych, zapowiedzianych kartkówek, ćwiczeń na ocenę. Nauczyciel

    odnotowuje zgłoszenie nieprzygotowania w dzienniku.

13. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności:           

RODZAJ

WAGA

sprawdzian / poprawa sprawdzianu

4

sprawdzian umiejętności maturalnych

4

kartkówka duża (2-3 tematy)

2

kartkówka mała (1 temat)

1

odpowiedź ustna

2

ćwiczenia, praca na lekcji

1

doświadczenia proste

1

doświadczenia złożone

2

projekt

2

prezentacja

1

wysokie osiągnięcia w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych

2

wysokie osiągnięcia w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach

4

 

Propozycje wymagań programowych na poszczególne oceny przygotowane na podstawie treści zawartych
w podstawie programowej (
załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. z 2024 r., poz. 1019), programie nauczania oraz w części 1. podręcznika dla liceum ogólnokształcącego i technikum To jest chemia. Chemia ogólna i nieorganiczna, zakres rozszerzony

 

8. Reakcje w wodnych roztworach elektrolitów

 

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-  definiuje pojęcia elektrolitynieelektrolity

-  podaje założenia teorii dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) Arrheniusa w odniesieniu do kwasów, zasad i soli

-  definiuje pojęcia: reakcja odwracalna, reakcja nieodwracalna, stan równowagi chemicznej, stała dysocjacji elektrolitycznej, hydroliza soli

-  podaje treść prawa działania mas

-  podaje treść reguły przekory
Le Chateliera–Brauna

-  pisze proste równania dysocjacji jonowej elektrolitów i podaje nazwy powstających jonów

-  definiuje pojęcie stopień dysocjacji elektrolitycznej

-  wymienia przykłady elektrolitów mocnych i słabych

-  wyjaśnia, na czym polega reakcja zobojętniania i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej w postaci cząsteczkowej

-  wskazuje w tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie związki chemiczne trudno rozpuszczalne

-  pisze proste równania reakcji strącania osadów w postaci cząsteczkowej

-  definiuje pojęcie odczyn roztworu

-  wymienia podstawowe wskaźniki
kwasowo-zasadowe (pH) i omawia ich zastosowania

-  wyjaśnia, co to jest skala pH i w jaki sposób można z niej korzystać

 

Uczeń:

-  wyjaśnia kryterium podziału substancji na elektrolity i nieelektrolity

-  wyjaśnia rolę cząsteczek wody jako dipoli w procesie dysocjacji elektrolitycznej

-  podaje założenia teorii Brønsteda–Lowry’ego w odniesieniu do kwasów i zasad

-  podaje założenia teorii Lewisa w odniesieniu do kwasów i zasad

-  pisze równania reakcji dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli z uwzględnieniem dysocjacji wielostopniowej

-  wyjaśnia kryterium podziału elektrolitów na mocne i słabe

-  porównuje moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji

-  wymienia przykłady reakcji odwracalnych i nieodwracalnych

-  pisze wzór matematyczny przedstawiający treść prawa działania mas

-  podaje przykłady wyjaśniające regułę przekory

-  wymienia czynniki wpływające na stan równowagi chemicznej

-  pisze wzory matematyczne na obliczanie stopnia dysocjacji elektrolitycznej i stałej dysocjacji elektrolitycznej

-  wymienia czynniki wpływające na wartość stałej dysocjacji elektrolitycznej i stopnia dysocjacji elektrolitycznej

-  pisze równania reakcji zobojętniania w postaci cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej

-  analizuje tabelę rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie pod kątem możliwości przeprowadzenia reakcji strącania osadów

-  pisze równania reakcji strącania osadów w postaci cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej

-  wyjaśnia pojęcie iloczyn jonowy wody

-  wyznacza pH roztworów z użyciem wskaźników kwasowo-zasadowych oraz określa ich odczyn

-  wyjaśnia, na czym polega reakcja hydrolizy soli

-  tłumaczy właściwości sorpcyjne oraz kwasowość gleby

-  wyjaśnia korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania środków ochrony roślin

-  wyjaśnia pojęcie iloczyn rozpuszczalności substancji

 

Uczeń:

-  projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego i zmiany barwy wskaźników kwasowo-zasadowych w wodnych roztworach różnych związków chemicznych oraz dokonuje podziału substancji na elektrolity i nieelektrolity

-  wyjaśnia założenia teorii
Br
ønsteda–Lowry’ego w odniesieniu do kwasów i zasad oraz wymienia przykłady kwasów i zasad według znanych teorii

-  stosuje prawo działania mas na konkretnym przykładzie reakcji odwracalnej, np. dysocjacji słabych elektrolitów

-  wykonuje obliczenia chemiczne z zastosowaniem pojęcia stopień dysocjacji

-  stosuje regułę przekory w konkretnych reakcjach chemicznych

-  porównuje przewodnictwo elektryczne roztworów różnych kwasów o takich samych stężeniach i interpretuje wyniki doświadczeń chemicznych

-  projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne mające na celu zbadanie przewodnictwa roztworów kwasu octowego o różnych stężeniach oraz interpretuje wyniki doświadczenia chemicznego

-  projektuje doświadczenie chemiczne Reakcje zobojętniania zasad kwasami

-  pisze równania reakcji zobojętniania w postaci cząsteczkowej, jonowej i skróconego zapisu jonowego

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie osadów trudno rozpuszczalnych wodorotlenków

-  projektuje doświadczenie chemiczne Strącanie osadu trudno rozpuszczalnej soli

-  bada odczyn wodnych roztworów soli i interpretuje wyniki doświadczeń chemicznych

-  przewiduje na podstawie wzorów soli, które z nich ulegają reakcji hydrolizy, oraz określa rodzaj reakcji hydrolizy

-  pisze równania reakcji hydrolizy soli w postaci jonowej

-  wyjaśnia znaczenie reakcji zobojętniania w stosowaniu dla działania leków na nadkwasotępodaje treść prawa rozcieńczeń Ostwalda i przedstawia jego zapis w sposób matematyczny

-  określa zależność między wartością iloczynu rozpuszczalności a rozpuszczalnością soli w danej temperaturze

-  wyjaśnia, na czym polega efekt wspólnego jonu

Uczeń:

-  omawia na dowolnych przykładach kwasów i zasad różnice w interpretacji dysocjacji elektrolitycznej według teorii Arrheniusa, Brønsteda–Lowry’ego i Lewisa

-  stosuje prawo działania mas w różnych reakcjach odwracalnych

-  przewiduje warunki przebiegu konkretnych reakcji chemicznych w celu zwiększenia ich wydajności

-  wyjaśnia proces dysocjacji jonowej z uwzględnieniem roli wody w tym procesie

-  wyjaśnia przyczynę kwasowego odczynu roztworów kwasów oraz zasadowego odczynu roztworów wodorotlenków; pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  pisze równania dysocjacji jonowej, używając wzorów ogólnych kwasów, zasad i soli

-  analizuje zależność stopnia dysocjacji od rodzaju elektrolitu i stężenia roztworu

-  wykonuje obliczenia chemiczne, korzystając z definicji stopnia dysocjacji

-  omawia istotę reakcji zobojętniania i strącania osadów oraz podaje zastosowania tych reakcji chemicznych

-  wyjaśnia zależność między pH a iloczynem jonowym wody

-  posługuje się pojęciem pH w odniesieniu do odczynu roztworu i stężenia jonów H+ i OH-

-  przewiduje odczyn wodnych roztworów soli, pisze równania reakcji hydrolizy w postaci jonowej oraz określa rodzaj reakcji hydrolizy

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie odczynu wodnych roztworów soli; pisze równania reakcji hydrolizy w postaci cząsteczkowej i jonowej oraz określa rodzaj reakcji hydrolizy

-  przewiduje odczyn roztworu po reakcji chemicznej substancji zmieszanych w ilościach stechiometrycznych i niestechiometrycznych

-  oblicza stałą i stopień dysocjacji elektrolitycznej elektrolitu o znanym stężeniu z wykorzystaniem prawa rozcieńczeń Ostwalda

-  stosuje prawo rozcieńczeń Ostwalda do rozwiązywania zadań o znacznym stopniu trudności

-  przewiduje, która z trudno rozpuszczalnych soli o znanych iloczynach rozpuszczalności w danej temperaturze strąci się łatwiej, a która trudniej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Miareczkowanie zasady kwasem w obecności wskaźnika kwasowo-zasadowego

Uczeń:

-  wykonuje problemowe zadania rachunkowe dotyczące równowagi chemicznej

-  projektuje i przeprowadza doświadczenie z wykorzystaniem miareczkowania

 

 

 

9. Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych

 

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-  określa budowę atomów wodoru i helu na podstawie ich położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  określa budowę atomu sodu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne sodu

-  pisze wzory najważniejszych związków sodu (NaOH, NaCl)

-  określa budowę atomu wapnia na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  określa budowę atomu glinu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne glinu

-  wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu, i wymienia zastosowania tego procesu

-  definiuje pojęcie amfoteryczność na przykładzie wodorotlenku glinu

-  określa budowę atomu krzemu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  wymienia zastosowania krzemu, wiedząc, że jest on półprzewodnikiem

-  pisze wzór i nazwę systematyczną związku krzemu, który jest głównym składnikiem piasku

-  wyjaśnia, czym jest powietrze, i wymienia jego najważniejsze składniki

-  określa budowę atomu tlenu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  pisze równania reakcji spalania węgla, siarki i magnezu w tlenie

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania tlenu

-  wyjaśnia, na czym polega proces fotosyntezy i jaką rolę odgrywa w przyrodzie

-  określa budowę atomu azotu na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne azotu

-  pisze wzory najważniejszych związków azotu (kwasu azotowego(V), azotanów(V)) i wymienia ich zastosowania

-  określa budowę atomu siarki na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne siarki

-  pisze wzory najważniejszych związków siarki (tlenku siarki(IV), tlenku siarki(VI), kwasu siarkowego(VI) i siarczanów(VI))

-  określa budowę atomu chloru na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  pisze wzory najważniejszych związków chloru (kwasu chlorowodorowego i chlorków)

-  określa, jak zmienia się moc kwasów beztlenowych fluorowców wraz ze zwiększaniem się masy atomów fluorowców

-  podaje kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloków s, p, d oraz f

-  wymienia nazwy i symbole chemiczne pierwiastków bloku s

-  wymienia właściwości fizyczne, chemiczne oraz zastosowania wodoru i helu

-  podaje wybrany sposób otrzymywania wodoru i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  pisze wzór tlenku i wodorotlenku dowolnego pierwiastka chemicznego należącego do bloku s

-  wymienia nazwy i symbole chemiczne pierwiastków bloku p

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne borowców oraz wzory tlenków borowców i podaje ich charakter chemiczny

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne węglowców oraz wzory tlenków węglowców i podaje ich charakter chemiczny

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne azotowców oraz przykładowe wzory tlenków, kwasów i soli azotowców

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne tlenowców oraz przykładowe wzory związków tlenowców (tlenków, nadtlenków, siarczków i wodorków)

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców oraz przykładowe wzory związków fluorowców

-  określa, jak zmienia się aktywność chemiczna fluorowców wraz ze zwiększaniem się liczby atomowej

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne helowców oraz omawia ich aktywność chemiczną

-  omawia, jak zmieniają się aktywność chemiczna i charakter chemiczny pierwiastków bloku p

-  wskazuje w układzie okresowym pierwiastki chemiczne bloku d

-  pisze konfigurację elektronową atomów manganu i żelaza

-  pisze konfigurację elektronową atomów miedzi i chromu, uwzględniając promocję elektronu

-  pisze wzory i nazwy systematyczne związków chemicznych, które tworzy chrom

-  określa, od czego zależy charakter chemiczny związków chromu

-  pisze wzory i nazwy systematyczne związków chemicznych, które tworzy mangan

-  określa, od czego zależy charakter chemiczny związków manganu

-  omawia aktywność chemiczną żelaza na podstawie jego położenia w szeregu napięciowym metali

-  pisze wzory i nazwy systematyczne związków żelaza oraz wymienia ich właściwości

-  wymienia nazwy systematyczne i wzory sumaryczne związków miedzi oraz omawia ich właściwości

-  wymienia typowe właściwości pierwiastków chemicznych bloku d

-  omawia podobieństwa właściwości pierwiastków chemicznych w ramach grup układu okresowego i zmiany tych właściwości w okresach

Uczeń:

-  przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie właściwości sodu oraz formułuje wniosek

-  przeprowadza doświadczenie chemiczne Reakcja sodu z wodą oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  omawia właściwości fizyczne i chemiczne sodu na podstawie przeprowadzonych doświadczeń chemicznych oraz położenia tego pierwiastka chemicznego w układzie okresowym

-  pisze wzory i nazwy systematyczne najważniejszych związków sodu (m.in. NaNO3) oraz omawia ich właściwości

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne wapnia na podstawie znajomości jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych oraz przeprowadzonych doświadczeń chemicznych

-  pisze wzory i nazwy chemiczne wybranych związków wapnia (CaCO3, CaSO4 · 2 H2O, CaO, Ca(OH)2) oraz omawia ich właściwości

-  omawia właściwości fizyczne i chemiczne glinu na podstawie przeprowadzonych doświadczeń chemicznych oraz położenia tego pierwiastka w układzie okresowym

-  wyjaśnia pojęcie pasywacji oraz rolę, jaką odgrywa ten proces w przemyśle materiałów konstrukcyjnych

-  wyjaśnia, na czym polega amfoteryczność wodorotlenku glinu, zapisując odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne krzemu na podstawie położenia tego pierwiastka w układzie okresowym

-  wymienia składniki powietrza i określa, które z nich są stałe, a które zmienne

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne tlenu oraz azotu na podstawie położenia tych pierwiastków w układzie okresowym

-  wyjaśnia zjawisko alotropii na przykładzie tlenu i omawia różnice we właściwościach odmian alotropowych tlenu

-  wyjaśnia, na czym polega proces skraplania gazów

-  przeprowadza doświadczenie chemiczne Otrzymywanie tlenu z manganianu(VII) potasu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  przeprowadza doświadczenie chemiczne Spalanie węgla, siarki i magnezu w tlenie oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  wyjaśnia rolę tlenu w przyrodzie

-  pisze wzory i nazwy systematyczne najważniejszych związków azotu i tlenu (N2O5, HNO3, azotany(V))

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne siarki na podstawie jej położenia w układzie okresowym pierwiastków oraz wyników przeprowadzonych doświadczeń chemicznych

-  wymienia odmiany alotropowe siarki

-  charakteryzuje wybrane związki siarki (SO2, SO3, H2SO4, siarczany(VI), H2S, siarczki)

-  wyjaśnia pojęcie higroskopijność

-  wyjaśnia pojęcie woda chlorowa i omawia jej właściwości

-  przeprowadza doświadczenie chemiczne Działanie chloru na substancje barwne i formułuje wniosek

-  pisze równania reakcji chemicznych chloru z wybranymi metalami

-  wymienia właściwości fizyczne i chemiczne chloru na podstawie jego położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych oraz wyników przeprowadzonych doświadczeń chemicznych

-  proponuje doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać chlorowodór w reakcji syntezy, oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  proponuje doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać chlorowodór z soli kamiennej, oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  wyjaśnia kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do poszczególnych bloków energetycznych i pisze strukturę elektronową wybranych pierwiastków bloku s

-  wyjaśnia, dlaczego wodór i hel należą do pierwiastków bloku s

-  przeprowadza doświadczenie chemiczne, w którego wyniku można otrzymać wodór

-  omawia sposoby otrzymywania wodoru oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  pisze wzory ogólne tlenków i wodorotlenków pierwiastków chemicznych bloku s

-  pisze strukturę elektronową powłoki walencyjnej wybranych pierwiastków chemicznych bloku p

-  omawia, jak zmienia się charakter chemiczny tlenków węglowców

-  omawia, jak zmienia się charakter chemiczny tlenków azotowców

-  omawia sposób otrzymywania, właściwości i zastosowania amoniaku

-  pisze wzory i nazwy systematyczne wybranych soli azotowców

-  omawia obiegi azotu i tlenu w przyrodzie

-  omawia, jak zmienia się charakter chemiczny tlenków siarki, selenu i telluru

-  pisze wzory i nazwy systematyczne związków chemicznych tlenowców

-  wyjaśnia, jak – wraz ze zwiększaniem się liczby atomowej – zmienia się aktywność chemiczna tlenowców

-  omawia, jak zmieniają się właściwości fluorowców

-  wyjaśnia, jak zmieniają się aktywność chemiczna i właściwości utleniające fluorowców

-  pisze wzory i nazwy systematyczne kwasów tlenowych i beztlenowych fluorowców oraz omawia, jak zmienia się moc tych kwasów

-  omawia typowe właściwości pierwiastków chemicznych bloku p

-  pisze strukturę elektronową zewnętrznej powłoki wybranych pierwiastków bloku d

Uczeń:

-  omawia podobieństwa i różnice właściwości metali i niemetali na podstawie ich położenia w układzie okresowym pierwiastków chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Działanie roztworów mocnych kwasów na glin oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Pasywacja glinu w kwasie azotowym(V) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  porównuje budowę wodorowęglanu sodu i węglanu sodu

-  pisze równanie reakcji chemicznej otrzymywania węglanu sodu z wodorowęglanu sodu

-  wskazuje hydrat wśród podanych związków chemicznych oraz pisze równania reakcji prażenia tego hydratu

-  omawia właściwości krzemionki

-  omawia sposób otrzymywania oraz właściwości amoniaku i soli amonowych

-  pisze wzory ogólne tlenków, wodorków, azotków i siarczków pierwiastków chemicznych bloku s

-  wyjaśnia, jak zmienia się charakter chemiczny pierwiastków bloku s

-  pisze wzory ogólne tlenków, kwasów tlenowych, kwasów beztlenowych oraz soli pierwiastków chemicznych bloku p

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie siarki plastycznej i formułuje wniosek

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości tlenku siarki(IV) i formułuje wniosek

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) i formułuje wniosek

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie siarkowodoru z siarczku żelaza(II) i kwasu chlorowodorowego oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  omawia właściwości tlenku siarki(IV) i stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI)

-  omawia sposób otrzymywania siarkowodoru

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie aktywności chemicznej fluorowców oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  porównuje, jak zmieniają się aktywność chemiczna oraz właściwości utleniające fluorowców wraz ze zwiększaniem się ich liczby atomowej

-  wyjaśnia bierność chemiczną helowców

-  charakteryzuje pierwiastki bloku p pod względem tego, jak zmieniają się ich właściwości, elektroujemność, aktywność chemiczna i charakter chemiczny

-  wyjaśnia, dlaczego wodór, hel, litowce i berylowce należą do pierwiastków chemicznych bloku s

-  porównuje, jak – w zależności od położenia danego pierwiastka chemicznego w grupie – zmienia się aktywność litowców i berylowców

-  pisze strukturę elektronową pierwiastków chemicznych bloku d z uwzględnieniem promocji elektronu

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku chromu(III) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja wodorotlenku chromu(III) z kwasem i zasadą oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Utlenianie jonów chromu(III) nadtlenkiem wodoru w środowisku wodorotlenku sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja dichromianu(VI) potasu z azotanem(III) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI), pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej oraz udowadnia, że jest to reakcja redoks (wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji)

-  projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja chromianu(VI) sodu z kwasem siarkowym(VI) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja manganianu(VII) potasu z siarczanem(IV) sodu w środowiskach kwasowym, obojętnym i zasadowym, pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych oraz udowadnia, że są to reakcje redoks (wskazuje utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji)

-  wyjaśnia zależność charakteru chemicznego związków chromu i manganu od stopni utlenienia związków chromu i manganu w tych związkach chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku żelaza(II) i badanie jego właściwości oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku żelaza(III) i badanie jego właściwości oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  charakteryzuje pierwiastki chemiczne bloku d

-  rozwiązuje chemografy dotyczące pierwiastków chemicznych bloków s, p oraz d

-  projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II) i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości wodorotlenku miedzi(II) i pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

 

Uczeń:

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości amoniaku i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-  projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości kwasu azotowego(V) i pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-  przewiduje podobieństwa i różnice właściwości sodu, wapnia, glinu, krzemu, tlenu, azotu, siarki i chloru na podstawie położenia tych pierwiastków w układzie okresowym

-  wyjaśnia różnicę między tlenkiem, nadtlenkiem i ponadtlenkiem

-  przewiduje i pisze wzór strukturalny nadtlenku sodu

-  projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja chloru z sodem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej w postaci cząsteczkowej i jonowej

-  rozróżnia tlenki obojętne, kwasowe, zasadowe i amfoteryczne wśród tlenków omawianych pierwiastków chemicznych

-  pisze równania reakcji chemicznych potwierdzające charakter chemiczny danego tlenku

-  omawia charakter chemiczny, aktywność chemiczną oraz elektroujemność pierwiastków bloku s i udowadnia, że właściwości te zmieniają się w ramach bloku

-  udowadnia, że właściwości związków chemicznych pierwiastków bloku s zmieniają się w ramach bloku

-  omawia charakter chemiczny, aktywność chemiczną oraz elektroujemność pierwiastków bloku p i udowadnia, że właściwości te zmieniają się w ramach bloku

-  udowadnia, że właściwości związków chemicznych pierwiastków bloku p zmieniają się w ramach bloku

-  projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające zbadanie właściwości związków manganu, chromu, miedzi i żelaza

-  rozwiązuje chemografy o dużym stopniu trudności dotyczące pierwiastków chemicznych bloków s, p oraz d

-  omawia typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, z uwzględnieniem ich zachowania wobec wody i zasad

-  omawia kryterium przynależności pierwiastków chemicznych do bloku f

-  wyjaśnia pojęcia lantanowce aktynowce

-  charakteryzuje lantanowce i aktynowce

-  wymienia zastosowania pierwiastków chemicznych bloku f

 

 

Uczeń:

-  projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których wykazuje wpływ środowiska na właściwości utleniające KMnO4; pisze odpowiednie równania reakcji i uzgadania je z zastosowaniem bilansu jonowo-elektronowego

-  projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których wykazuje właściwości utleniające K2Cr2O7; pisze odpowiednie równania reakcji i uzgadania je z zastosowaniem bilansu jonowo-elektronowego

-  projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których wykazuje trwałość jonów chromianowych(VI) i dichromianowych(VI) w odpowiednim środowisku

 

 

 

 

Propozycje wymagań programowych na poszczególne oceny przygotowane na podstawie treści zawartych
w podstawie programowej (
załącznik nr 1 do rozporządzenia, Dz.U. z 2018 r., poz. 467), programie nauczania oraz w części 2. podręcznika dla liceum ogólnokształcącego i technikum To jest chemia. Chemia organiczna, zakres rozszerzony

 

Chemia organiczna jako chemia związków węgla

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-         definiuje pojęcie chemii organicznej

-         wymienia pierwiastki chemiczne wchodzące w skład związków organicznych

-         określa najważniejsze właściwości atomu węgla na podstawie położenia tego pierwiastka chemicznego w układzie okresowym pierwiastków

-         wymienia odmiany alotropowe węgla

-         definiuje pojęcie hybrydyzacji orbitali atomowych

 Uczeń:

-         wyjaśnia pojęcie chemii organicznej

-         określa właściwości węgla na podstawie położenia tego pierwiastka chemicznego w układzie okresowym pierwiastków

-         omawia występowanie węgla w środowisku przyrodniczym

-         wymienia odmiany alotropowe węgla i ich właściwości

-         wyjaśnia, dlaczego atom węgla w większości związków chemicznych tworzy cztery wiązania kowalencyjne

Uczeń:

-         porównuje historyczną definicję chemii organicznej z definicją współczesną

-         wyjaśnia przyczynę różnic między właściwościami odmian alotropowych węgla

-         wymienia przykłady nieorganicznych związków węgla i przedstawia ich właściwości

-         charakteryzuje hybrydyzację jako operację matematyczną, a nie proces fizyczny

-         wyjaśnia pojęcia: sublimacja, resublimacja, ekstrakcja, krystalizacja, chromatografia, destylacja

-         projektuje doświadczenia chemiczne umożliwiające rozdzielanie na składniki mieszanin jednorodnych

-         projektuje doświadczenie chemiczne Rozdzielanie składników tuszu metodą chromatografii bibułowej

-         stosuje i wyjaśnia pojęcia: wzór strukturalny, wzór półstrukturalny, wzór grupowy, wzór szkieletowy

-         rozróżnia typy reakcji chemicznych stosowanych w chemii organicznej: substytucja, addycja, eliminacja oraz reakcje jonowe i rodnikowe

Uczeń:

-         przedstawia historię rozwoju chemii organicznej

-         ocenia znaczenie związków organicznych i ich różnorodność

-         analizuje sposoby otrzymywania fulerenów i wymienia ich rodzaje

-         ustala wzory empiryczny (elementarny) i rzeczywisty (sumaryczny) danego związku organicznego

-         podaje założenia teorii strukturalnej budowy związków organicznych

Uczeń:

-         projektuje i przeprowadza doświadczenia dotyczące wykrywania obecność węgla, wodoru, tlenu, azotu i siarki w związkach organicznych

-         ustala wzory empiryczny (elementarny) i rzeczywisty (sumaryczny) danego związku organicznego w zadaniach problemowych

 

 

Węglowodory

 

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-   definiuje pojęcia: węglowodory; alkany; alkeny; alkiny; szereg homologiczny węglowodorów; grupa alkilowa; reakcje: podstawiania (substytucji), przyłączania (addycji), polimeryzacji, spalania; rzędowość atomów węgla, izomeria położeniowa i łańcuchowa

-   definiuje pojęcia: stan podstawowy, stan wzbudzony, wiązania typu sp, rodnik, izomeria

-   podaje kryterium podziału węglowodorów ze względu na rodzaj wiązania między atomami węgla w cząsteczce

-   pisze wzory ogólne alkanów, alkenów, alkinów i na ich podstawie wyprowadza wzory sumaryczne węglowodorów

-   pisze wzory sumaryczne i strukturalne oraz podaje nazwy systematyczne węglowodorów nasyconych i nienasyconych o liczbie atomów węgla od 1 do 4

-   pisze wzory związków w szeregach homologicznych węglowodorów oraz podaje ich nazwy, właściwości i zastosowania

-   pisze równania reakcji spalania i bromowania metanu

-   pisze równania reakcji spalania, uwodorniania oraz polimeryzacji etenu i etynu

-   wymienia przykłady węglowodorów aromatycznych (wzór, nazwa, zastosowanie)

-   wymienia rodzaje izomerii

-   wymienia źródła występowania węglowodorów w środowisku przyrodniczym

-   wymienia produkty destylacji ropy naftowej i ich zastosowania

-   wymienia produkty pirolizy węgla kamiennego o och zastosowania

-   podaje źródła zanieczyszczeń powietrza

Uczeń:

-                 wyjaśnia pojęcia: węglowodory, alkany, cykloalkany, alkeny, alkiny, grupa alkilowa, areny

-                 wyjaśnia pojęcia: stan podstawowy, stan wzbudzony, wiązania typu s i p, reakcja substytucji, rodnik, izomeria

-                 pisze konfigurację elektronową atomu węgla w stanach podstawowym i wzbudzonym

-                 pisze wzory ogólne alkanów, alkenów i alkinów na podstawie wzorów czterech pierwszych związków w szeregach homologicznych

-                 przedstawia sposoby otrzymywania: metanu, etenu i etynu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                 przedstawia właściwości metanu, etenu i etynu oraz pisze równania reakcji chemicznych, którym ulegają

-                       projektuje doświadczenie chemiczne Spalanie gazu ziemnego oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                       projektuje doświadczenie chemiczne Spalanie butanu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                 podaje nazwy systematyczne izomerów na podstawie wzorów półstrukturalnych

-                 stosuje zasady nazewnictwa systematycznego alkanów (proste przykłady)

-                 pisze równania reakcji spalania całkowitego i niecałkowitego węglowodorów

-                 pisze równania reakcji bromowania etenu i etynu

-                 określa rzędowość dowolnego atomu węgla w cząsteczce węglowodoru

-                 wyjaśnia pojęcie aromatyczności na przykładzie benzenu

-                 wymienia reakcje chemiczne, którym ulega benzen (spalanie, bromowanie z użyciem katalizatora, uwodornianie, nitrowanie i sulfonowanie)

-                 wymienia przykłady (wzory i nazwy) homologów benzenu

-                 wymienia przykłady (wzory i nazwy) arenów wielopierścieniowych

-                 wyjaśnia pojęcia: izomeria łańcuchowa, izomeria położeniowa, izomeria funkcyjna, izomeria cis-trans

-                 wymienia przykłady izomerów cis-trans oraz wyjaśnia różnice między nimi

-                 proponuje sposoby ochrony środowiska przyrodniczego

Uczeń:

-                               określa przynależność węglowodoru do danego szeregu homologicznego na podstawie jego wzoru sumarycznego

-                               charakteryzuje zmianę właściwości węglowodorów w zależności od długości łańcucha węglowego

-                               określa zależność między rodzajem wiązania (pojedyncze, podwójne, potrójne) a typem hybrydyzacji

-                               otrzymuje metan, eten i etyn oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                               wyjaśnia, w jaki sposób tworzą się w etenie i etynie wiązania typu sp

-                               wyjaśnia, na czym polega izomeria konstytucyjna, i podaje jej przykłady

-                               podaje nazwę systematyczną izomeru na podstawie wzoru półstrukturalnego i odwrotnie (przykłady o średnim stopniu trudności)

-                               określa typy reakcji chemicznych, którym ulega dany węglowodór, i pisze ich równania

-                               opisuje przebieg krakingu i reformingu oraz wyjaśnia znaczenie tych procesów

-                               pisze mechanizm reakcji substytucji na przykładzie bromowania metanu

-                               projektuje doświadczenie chemiczne Badanie zachowania metanu wobec wody bromowej i roztworu manganianu(VII) potasu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                               projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości butanu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                               odróżnia doświadczalnie węglowodory nasycone od nienasyconych

-                               projektuje doświadczenie chemiczne Spalanie etenu oraz badanie zachowania etenu wobec bromu i roztworu manganianu(VII) potasu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                    projektuje doświadczenie chemiczne Spalanie etynu oraz badanie zachowania etenu wobec bromu i roztworu manganianu(VII) potasu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                               wyjaśnia budowę pierścienia benzenowego (aromatyczność)

-                               projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości benzenu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                               pisze równania reakcji chemicznych, którym ulega benzen (spalanie, bromowanie z użyciem katalizatora i bez, uwodornianie, nitrowanie i sulfonowanie)

-                               projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości metylobenzenu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                               wyjaśnia, na czym polega kierujący wpływ podstawników

-                               opisuje kierujący wpływ podstawników i pisze równania reakcji chemicznych

-                               charakteryzuje areny wielopierścieniowe, pisze ich wzory i podaje nazwy

-                               opisuje właściwości naftalenu

-                               podaje nazwy izomerów cis-trans węglowodorów o kilku atomach węgla

-                               wyjaśnia znaczenie pojęcia liczby oktanowej (LO)

Uczeń:

-                     przewiduje kształt cząsteczki, znając typ hybrydyzacji

-                     wyjaśnia na dowolnych przykładach mechanizmy reakcji: substytucji, addycji i eliminacji oraz przegrupowania wewnątrzcząsteczkowego

-                     proponuje kolejne etapy substytucji rodnikowej i pisze je na przykładzie chlorowania etanu

-                     pisze mechanizm reakcji addycji na przykładzie reakcji etenu z chlorem

-                     pisze wzory strukturalne dowolnych węglowodorów (izomerów) oraz określa typ izomerii

-                     projektuje i doświadczalnie identyfikuje produkty całkowitego spalania węglowodorów

-                     pisze równania reakcji spalania węglowodorów z zastosowaniem wzorów ogólnych węglowodorów

-                     udowadnia, że dwa węglowodory o takim samym masowym składzie procentowym mogą należeć do dwóch różnych szeregów homologicznych

-                     projektuje doświadczenia chemiczne dowodzące różnic we właściwościach węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych

-                     projektuje doświadczenie chemiczne Destylacja frakcjonowana ropy naftowej

Uczeń:

-                     projektuje i przeprowadza doświadczenie dotyczące identyfikacji węglowodorów nasyconych i nienasyconych; stosując metodę bilansu-jonowo elektronowego pisze i uzgadnia równania reakcji

-                     projektuje i przeprowadza doświadczenie dotyczące identyfikacji węglowodorów aromatycznych i niearomatycznych (np. cykloheksanu i toluenu)

-                     wykonuje problemowe zadania rachunkowe dotyczące ustalenia wzoru empirycznego i rzeczywistego węglowodoru

-                     wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat destylacji ropy naftowej, wymienia nazwy produktów tego procesu i ich zastosowania

-                     wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje na temat pirolizy węgla kamiennego; wymienia nazwy produktów tego procesu i ich zastosowania;

 

 

Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Ocena celująca

[1 + 2 + 3 + 4 + 5]

Uczeń:

-   definiuje pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono- i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy, amidy

-   pisze wzory i podaje nazwy grup funkcyjnych, które występują w związkach organicznych

-   pisze wzory i nazwy wybranych fluorowcopochodnych

-   pisze wzory metanolu i etanolu, podaje ich właściwości oraz wpływ na organizm człowieka

-   podaje zasady nazewnictwa systematycznego fluorowcopochodnych, alkoholi monohydroksylowych i polihydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów, amin

-   pisze wzory ogólne alkoholi monohydroksylowych, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych, estrów, amin

-   pisze wzory półstrukturalne i sumaryczne czterech pierwszych związków szeregu homologicznego alkoholi

-   określa, na czym polega proces fermentacji alkoholowej

-   pisze wzór glicerolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania

-   pisze wzór fenolu, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania

-   pisze wzory metanalu i etanalu, podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe

-   omawia metodę otrzymywania metanalu i etanalu

-   wymienia reakcje charakterystyczne aldehydów

-   pisze wzór i określa właściwości
propan-2-onu jako najprostszego ketonu

-   pisze wzory kwasów metanowego i etanowego, podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe, właściwości i zastosowania

-         omawia, na czym polega proces fermentacji octowej

-         podaje przykład kwasu tłuszczowego

-         określa, co to są mydła, i podaje sposób ich otrzymywania

-         pisze dowolny przykład reakcji zmydlania

-         omawia metodę otrzymywania estrów, podaje ich właściwości i zastosowania

-         definiuje tłuszcze jako specyficzny rodzaj estrów

-         wymienia właściwości tłuszczów i określa, jaką funkcję pełnią w organizmie człowieka

-         dzieli tłuszcze na proste i złożone oraz wymienia przykłady takich tłuszczów

-         pisze wzór metanoaminy i określa jej właściwości

-         wymienia składniki kawy oraz herbaty i wyjaśnia ich działanie na organizm człowieka

Uczeń:

-   wyjaśnia pojęcia: grupa funkcyjna, fluorowcopochodne, alkohole mono-i polihydroksylowe, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, aminy, amidy

-   omawia metody otrzymywania i zastosowania fluorowcopochodnych węglowodorów

-   wyjaśnia pojęcie rzędowości alkoholi i amin

-   pisze wzory czterech pierwszych alkoholi w szeregu homologicznym i podaje ich nazwy systematyczne

-   wyprowadza wzór ogólny alkoholi monohydroksylowych na podstawie wzorów czterech pierwszych związków szeregu homologicznego tych związków chemicznych

-   podaje nazwy systematyczne i zwyczajowe metanolu i etanolu

-   pisze równania reakcji chemicznych, którym ulegają alkohole (spalanie, reakcje z sodem i z chlorowodorem)

-                                                   pisze równanie reakcji fermentacji alkoholowej i wyjaśnia złożoność tego procesu

-   pisze wzór glikolu etylenowego, podaje jego nazwę systematyczną, właściwości i zastosowania

-   pisze równanie reakcji spalania glicerolu oraz równanie reakcji glicerolu z sodem

-   pisze wzór ogólny fenoli, podaje źródła występowania, otrzymywanie i właściwości fenolu

-   pisze wzory czterech pierwszych aldehydów w szeregu homologicznym i podaje ich nazwy systematyczne

-   pisze równanie reakcji otrzymywania etanalu z etanolu

-                                                                     wyjaśnia przebieg reakcji charakterystycznych aldehydów na przykładzie metanalu – próba Tollensa i próba Trommera

-                                                                     projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości etanalu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-                                                                     wyjaśnia zasady nazewnictwa systematycznego ketonów

-                                                                     omawia metody otrzymywania ketonów

-   pisze wzory czterech pierwszych kwasów karboksylowych w szeregu homologicznym i podaje ich nazwy systematyczne i zwyczajowe

-   pisze równanie reakcji fermentacji octowej jako jednej z metod otrzymywania kwasu etanowego

-   omawia właściwości kwasów metanowego i etanowego (odczyn, palność, reakcje z metalami, tlenkami metali i zasadami); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   omawia zastosowania kwasu etanowego

-   pisze wzory kwasów palmitynowego, stearynowego i oleinowego, podaje ich nazwy i wyjaśnia, dlaczego są zaliczane do wyższych kwasów karboksylowych

-                                                                     otrzymuje mydło sodowe (stearynian sodu), bada jego właściwości i pisze równanie reakcji chemicznej

-                                                                     wyjaśnia budowę substancji powierzchniowo-czynnych, omawia mechanizm mycia i prania

-                                                                     określa charakter chemiczny składników substancji używanych do mycia i czyszczenia

-                                                                     omawia powszechność stosowania środków ochrony roślin oraz zagrożenia wynikające z nierozważnego ich użycia

-   wyjaśnia, na czym polega reakcja estryfikacji

-   pisze wzór ogólny estru

-   pisze równanie reakcji otrzymywania etanianu etylu i omawia warunki, w jakich zachodzi ta reakcja chemiczna

-   przeprowadza reakcję otrzymywania etanianu etylu i bada jego właściwości

-   omawia miejsca występowania i zastosowania estrów

-   dzieli tłuszcze ze względu na pochodzenie i stan skupienia

-   wyjaśnia, na czym polega reakcja zmydlania tłuszczów

-   wyjaśnia na czym polega utwardzanie tłuszczów

-   podaje kryterium podziału tłuszczów na proste i złożone

-   omawia ogólne właściwości lipidów oraz ich podział

-   opisuje tworzenie się emulsji i ich zastosowania

-   analizuje skład kosmetyków

-   wyjaśnia budowę cząsteczek amin, ich rzędowość i nazewnictwo systematyczne

-   wyjaśnia budowę cząsteczek amidów

-   omawia właściwości oraz zastosowania amin

Uczeń:

-   omawia właściwości fluorowcopochodnych węglowodorów

-   wymienia podstawowe rodzaje i źródła zanieczyszczeń powietrza (np. freony)

-   wyjaśnia znaczenie pojęć: termoplasty, duroplasty

-   podaje przykłady nazw systematycznych duroplastów i termoplastów

-   porównuje właściwości alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach węglowych różnej długości

-   bada doświadczalnie właściwości etanolu (rozpuszczalność w wodzie, palność, reakcja z sodem, odczyn, działanie na białko jaja, reakcja z chlorowodorem); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   wykrywa doświadczalnie obecność etanolu w próbce

-   bada doświadczalnie właściwości glicerolu (rozpuszczalność w wodzie, palność, reakcja glicerolu z sodem)

-   bada doświadczalnie charakter chemiczny fenolu w reakcji z wodorotlenkiem sodu i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja fenolu z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   projektuje doświadczenie chemiczne Wykrywanie fenolu – reakcja fenolu z chlorkiem żelaza(III)

-   omawia kierujący wpływ podstawników oraz pisze równania reakcji bromowania i nitrowania fenolu

-   projektuje doświadczenie chemiczne Otrzymywanie etanalu oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja metanalu z amoniakalnym roztworem tlenku srebra(I) – próba Tollensa oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja metanalu z wodorotlenkiem miedzi(II) – próba Trommera oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   przeprowadza próby Tollensa i Trommera dla etanalu

-   pisze równania reakcji przedstawiające próby Tollensa i Trommera dla etanalu

-   wyjaśnia, na czym polega próba jodoformowa i dla jakich ketonów zachodzi

-   bada doświadczalnie właściwości
propan-2-onu i wykazuje, że ketony nie mają właściwości redukujących

-   projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości redukujących
propan-2-onu – próby Tollensa i Trommera
oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   bada doświadczalnie właściwości kwasu etanowego (palność, odczyn, reakcje z magnezem, tlenkiem miedzi(II) i wodorotlenkiem sodu); pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne Badanie właściwości kwasów metanowego i etanowego oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu etanowego z magnezem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu etanowego z tlenkiem miedzi(II) oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu etanowego z wodorotlenkiem sodu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   projektuje doświadczenie chemiczne Porównanie mocy kwasów: etanowego, węglowego i siarkowego(VI) oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu metanowego z wodnym roztworem manganianu(VII) potasu i kwasem siarkowym(VI) oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   bada doświadczalnie właściwości kwasu stearynowego i oleinowego (reakcje z wodorotlenkiem sodu oraz z wodą bromową) oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   porównuje właściwości kwasów karboksylowych zmieniające się w zależności od długości łańcucha węglowego

-   wyjaśnia mechanizm reakcji estryfikacji

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja etanolu z kwasem etanowym oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   przeprowadza hydrolizę etanianu etylu i pisze równanie zachodzącej reakcji chemicznej

-   proponuje sposób otrzymywania estru kwasu nieorganicznego, pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   przeprowadza reakcję zmydlania tłuszczu i pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   pisze równanie utwardzania tłuszczów

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja kwasu stearynowego z zasadą sodową oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   pisze równanie reakcji hydrolizy tłuszczu

-   bada doświadczalnie zasadowy odczyn aniliny oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   projektuje doświadczenie chemiczne Badanie właściwości amin oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

 

Uczeń:

-   wyjaśnia przebieg reakcji polimeryzacji fluorowcopochodnych węglowodorów

-   projektuje doświadczenie chemiczne Wykrywanie obecności etanolu oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   projektuje doświadczenie chemiczne Badanie zachowania alkoholi pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych wobec utleniaczy oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   porównuje doświadczalnie charakter chemiczny alkoholi mono- i polihydroksylowych na przykładzie etanolu i glicerolu

-   wyjaśnia zjawisko kontrakcji objętości etanolu

-   ocenia wpływ pierścienia benzenowego na charakter chemiczny fenolu

-   wykrywa obecność fenolu

-   porównuje budowę cząsteczek oraz właściwości alkoholi i fenoli

-   proponuje różne metody otrzymywania alkoholi i fenoli oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   wykazuje, że aldehydy można otrzymać w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych, pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   udowadnia, że aldehydy mają właściwości redukujące, przeprowadza odpowiednie doświadczenia chemiczne i pisze równania reakcji chemicznych

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja metanalu z fenolem oraz pisze odpowiednie równanie reakcji chemicznej

-   przeprowadza reakcję polikondensacji metanalu z fenolem, pisze jej równanie i wyjaśnia, czym różni się ona od reakcji polimeryzacji

-   proponuje różne metody otrzymywania aldehydów oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   wyjaśnia, dlaczego w wyniku utleniania alkoholi pierwszorzędowych powstają aldehydy, natomiast drugorzędowych – ketony

-   analizuje i porównuje budowę cząsteczek oraz właściwości aldehydów i ketonów

-   udowadnia, że aldehydy i ketony o tych samych wzorach sumarycznych są względem siebie izomerami

-   dokonuje klasyfikacji kwasów karboksylowych ze względu na długość łańcucha węglowego, charakter grupy węglowodorowej oraz liczbę grup karboksylowych

-   porównuje właściwości kwasów nieorganicznych i karboksylowych na wybranych przykładach

-   ocenia wpływ wiązania podwójnego w cząsteczce na właściwości kwasów tłuszczowych

-   proponuje różne metody otrzymywania kwasów karboksylowych oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   pisze równania reakcji powstawania estrów różnymi sposobami i podaje ich nazwy systematyczne

-   udowadnia, że estry o takim samym wzorze sumarycznym mogą mieć różne wzory strukturalne i nazwy

-   projektuje i wykonuje doświadczenie chemiczne wykazujące nienasycony charakter oleju roślinnego

-   udowadnia, że aminy są pochodnymi zarówno amoniaku, jak i węglowodorów

-   projektuje doświadczenie chemiczne Reakcja aniliny z kwasem chlorowodorowym oraz pisze odpowiednie równania reakcji chemicznych

-   udowadnia na dowolnych przykładach, na czym polega różnica w rzędowości alkoholi i amin

-   wyjaśnia przyczynę zasadowych właściwości amoniaku i amin

Uczeń:

-   projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest identyfikacja różnych związków (jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów) znajdujących się w nieopisanych naczyniach

-   projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego celem jest utlenienie odpowiedniego węglowodoru lub jego pochodnej przy użyciu odpowiednich utleniaczy (KMnO4, K2Cr2O7); pisze i uzgadnia równania reakcji stosując metodę bilansu jonowo-elektronowego

-   wykonuje problemowe zadania dotyczące ustalenia wzoru empirycznego i rzeczywistego jednofunkcyjnej pochodnej węglowodoru