ETYKA – SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCENIANIA W XIV
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
w roku szkolnym 2024/2025
Nauczyciel: Paweł Nowak
klasy: I, II,III i IV
1.
Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności
uczniów oraz wagi poszczególnych ocen:
a) odpowiedzi ustne, dyskusja, aktywność, zeszyt (waga 1)
b) referat, prezentacja, prace długoterminowe (waga 2)
c) prezentacje multimedialne (waga 2)
d) sprawdziany pisemne (testy, sprawdziany, kartkówki) ( test 3,
sprawdzian 3, kartkówka 1)
e) wypowiedzi pisemne (zadania domowe, praca na lekcji) (waga 1)
f) czytanie ze zrozumieniem tekstu źródłowego - zadania (waga 2)
g) udział w konkursach, debatach, olimpiadach, pracach projektowych na
forum szkoły (waga 3)
h) udział w konkursach, debatach, olimpiadach, pracach projektowych poza
szkołą (waga 4)
i) projekty (waga 2 – 4)
j) praca na lekcji, praca w grupie (waga 1 lub
2)
2.
Uczeń, jako osoba współodpowiedzialna za swoją
edukację, może prowadzić zeszyt
przedmiotowy, który może zostać oceniony i tym samym podwyższyć ocenę
półroczną/roczną (ocenie podlega jedynie zawartość merytoryczna zeszytu: tematy
oraz notatki z lekcji).
3.
Raz w ciągu każdego okresu, uczeń ma prawo,
zgłosić nieprzygotowanie do lekcji/zajęć oraz brak zeszytu (wykorzystanie tej możliwości,
nauczyciel każdorazowo odnotowuje w dzienniku lekcyjnym).
4.
Uczeń ma
możliwość poprawienia każdej oceny niedostatecznej w ciągu dwóch tygodni od daty otrzymania oceny i wpisania jej w Dziennik
elektroniczny. Nie zgłoszenie się ucznia w wyznaczonym terminie jest
równoznaczne z utrzymaniem wystawionej oceny.
5.
Uczniowie, którzy z uzasadnionych powodów nie
osiągnęli wymaganej do zaliczenia przedmiotu ilości punktów (1,75 pkt), a mają
pozytywną ocenę z co najmniej jednego sprawdzianu, mogą na koniec okresu/roku,
przystąpić do pisemnego sprawdzianu (tzw. ostatniej szansy) obejmującego swym
zakresem całość przerobionego w danym okresie materiału. Pozytywne zaliczenie
tego sprawdzianu, daje uczniowi ocenę dopuszczającą i pozwala zaliczyć
okres/rok.
7.
O podwyższenie przewidywanej oceny klasyfikacyjnej
może ubiegać się uczeń, który:
·
systematycznie uczęszczał na zajęcia, także w
kształceniu na odległość;
·
nieobecności na tych zajęciach są
usprawiedliwione;
·
przystąpił do większości sprawdzianów w danym
okresie w pierwszym lub dodatkowym terminie, także przeprowadzanych w
kształceniu na odległość;
·
którego spotkało zdarzenie losowe mogące mieć
istotny wpływ na wyniki rzeczonego przedmiotu.
Oceny spełnienia przez ucznia ww.
warunków dokonuje nauczyciel przedmiotu.
8.
Korzystanie przez ucznia w czasie lekcji oraz
wykonywania prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek oraz innych form
sprawdzania wiedzy) z telefonów
komórkowych i niedozwolonych pomocy, stanowi podstawę do wystawienia
oceny niedostatecznej (odpowiednio praca na lekcji/sprawdzian, kartkówka
itp.).
9.
Zasady zaliczania sprawdzianów przez uczniów
nieobecnych w dniu weryfikacji wiedzy:
a) Uczniowie
nieobecni na sprawdzianie, posiadający usprawiedliwienie, przystąpią do niego w
nowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Uczniowie z nieusprawiedliwioną
nieobecnością otrzymają na w/w sprawdzianie dodatkowe zadanie/zagadnienie do
wykonania.
b)
Jeżeli uczeń nie dopełni
obowiązku ustalenia z nauczycielem terminu napisania zaległej pracy lub po
uzgodnieniu terminu nie napisze jej z powodów nieusprawiedliwionych, jest
zobowiązany do napisania takiej pracy na najbliższej lekcji, na której będzie
obecny.
c)
Odmowa napisania zaległej pracy lub oddanie pustej
kartki, skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej.
10.Zasady uwzględniania szczególnych
osiągnięć przy ustalaniu oceny okresowej/rocznej:
a) uczeń
reprezentujący szkołę w Olimpiadzie Filozoficznej/Etycznej lub osiągający
znaczące sukcesy w nauce przedmiotu (sumienny, aktywny, kreatywny, zaangażowany
w proces nauczania), otrzymuje ocenę cząstkową celującą z wagą (3 lub 4 pkt.);
b) finalista
lub laureat olimpiady przedmiotowej z filozofii/etyki otrzymuje ocenę roczną
celującą.
11.W uzasadnionych przypadkach, pula
punktów może zostać zmieniona i obliczona indywidualnie.
12.Kryteria ustalania oceny
okresowej/rocznej:
Ocenę okresową
nauczyciel ustala na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych
uzyskanych przez ucznia. Znak „+” przy ocenie cząstkowej oznacza dodatkowe 0,5
pkt.
Ocena roczna jest
średnią arytmetyczną średnich ważonych uzyskanych w obu okresach, pod
warunkiem, że obie średnie ważone wynoszą co najmniej 1,75 tzn., że uczeń na
koniec obu okresów uzyskał oceny pozytywne.
·
ocenę celującą – uczeń otrzymuje po uzyskaniu
średniej ważonej na co najmniej 5,6 pkt.
lub gdy jest laureatem/finalistą Olimpiady filozoficznej.
·
ocenę bardzo dobrą – uczeń otrzymuje po
uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 4,6 pkt.
·
ocenę dobrą – uczeń otrzymuje po uzyskaniu
średniej ważonej na co najmniej 3,6 pkt.
·
ocenę dostateczną – uczeń otrzymuje po
uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 2,6 pkt.
·
ocenę dopuszczającą - uczeń otrzymuje po
uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 1,75 pkt.
·
ocenę niedostateczną – otrzymuje uczeń, który
uzyskał średnią poniżej 1,75 pkt.
13.Odstępstwa w powyższym systemie
oceniania mogą nastąpić wyłącznie w sytuacjach losowych.