PLAN WYNIKOWY

Plan wynikowy z wymaganiami edukacyjnymi przedmiotu filozofia (zakres podstawowy)
dla XIV Liceum Ogólnokształcącego i klas:
1 B1 LO14

1 B2 LO14

1 C   LO14

 

 

Temat

 

Ocena dopuszczająca

Ocena dostateczna

Ocena dobra

Ocena bardzo dobra

Ocena celująca

I.     Pojęcie filozofii

1. Czym jest filozofia? Geneza namysłu filozoficznego

Uczeń:

wymienia najważniejsze elementy namysłu filozoficznego,

– opisuje historyczne i kulturowe źródła refleksji filozoficznej,

– omawia poszczególne okresy filozofii starożytnej,

– przytacza definicję filozofii jako „umiłowania mądrości”.

Uczeń:

– rozważa różne sposoby pojmowania filozofii na przestrzeni dziejów i odnosi je do klasycznej definicji tej dziedziny,

– przedstawia związki między historycznymi i kulturowymi źródłami filozofii (kontekstem) a poszczególnymi własnościami myślenia filozoficznego (istotą filozofii),

– definiuje podstawowe pojęcia związane z namysłem filozoficznym.

Uczeń:

– korzysta z różnych źródeł wiedzy, poszukując odpowiedzi na temat źródeł refleksji filozoficznej,

– porównuje ze sobą różne ujęcia filozofii obecne w dziejach starożytności i wskazuje na występujące w nich podobieństwa i różnice,

– zestawia ze sobą poszczególne okresy filozofii, poszukując podobieństw i różnic pomiędzy nimi.

Uczeń:

– zajmuje stanowisko w kwestii definicji filozofii – opowiada się za określonym ujęciem i logicznie uzasadnia swój sąd,

– wskazuje zastosowania wiedzy filozoficznej w codziennym życiu,

– aktywnie i samodzielnie angażuje się w rozważania na temat źródeł i specyfiki refleksji filozoficznej.

Uczeń:

– wskazuje zastosowania wiedzy filozoficznej w refleksji naukowej i kulturowej,

– podejmuje polemikę z przyjętymi rozstrzygnięciami dotyczącymi rozumienia filozofii,

– broniąc swoich racji, stosuje argumentację i aparat pojęciowy filozofii.

2. Filozofia jako nauka

Uczeń:

opisuje podział nauk opracowany przez Arystotelesa,

– przedstawia współczesny podział dyscyplin filozoficznych,

– rozpoznaje i podaje przykłady zagadnień z zakresu poszczególnych dziedzin filozofii.

Uczeń:

– podaje przykłady zagadnień poruszanych w ramach nauk wyszczególnionych przez Arystotelesa,

– rozważa problemy charakterystyczne dla poszczególnych dziedzin namysłu filozoficznego.

Uczeń:

– korzysta z różnych źródeł wiedzy, rozważając problemy dotyczące poszczególnych dziedzin filozofii,

– dyskutuje na temat zagadnień i problemów wskazanych podczas rozważań dotyczących poszczególnych dziedzin filozofii.

 

Uczeń:

– zajmuje stanowisko na temat naukowego ujęcia filozofii przez Arystotelesa,

– wskazuje zastosowania rozważań charakteryzujących poszczególne dziedziny filozofii w codziennym życiu,

– aktywnie angażuje się w dyskusję na temat zagadnień filozoficznych, – argumentuje na rzecz przedstawianych przez siebie poglądów.

Uczeń:

– wskazuje zastosowania rozważań szczegółowych w filozofii w odniesieniu do problemów naukowych, społecznych, politycznych, kulturowych,

– podejmuje polemikę na temat zagadnień z zakresu poszczególnych dziedzin filozofii,

– broniąc swoich racji, stosuje argumentację, zakres tematyczny i aparat pojęciowy danej dyscypliny filozofii.

3. Pytania filozoficzne

Uczeń:

charakteryzuje pytania filozoficzne pod względem ich najważniejszych własności,

– formułuje przykłady pytań filozoficznych z zakresu poszczególnych dziedzin namysłu,

– formułuje własne odpowiedzi na opracowane lub zidentyfikowane pytania filozoficzne (w formie wypowiedzi ustnej i pisemnej),

– rozważa praktyczne zastosowania wiedzy filozoficznej (m.in. w formie projektu edukacyjnego).

Uczeń:

– rozpoznaje pytania filozoficzne i odróżnia je od innego rodzaju pytań, na podstawie ich cech charakterystycznych,

– podejmuje dyskusję na temat wybranych problemów z zakresu filozofii oraz rozważania w formie wypowiedzi pisemnej,

– konstruuje własne pytania filozoficzne wykraczające poza najprostszy schemat dziedzinowy,

– angażuje się w poszukiwanie praktycznych zastosowań refleksji filozoficznej (m.in. w formie projektu edukacyjnego).

Uczeń:

– rozstrzyga problemy filozoficzne na podstawie zróżnicowanych źródeł wiedzy,

– zajmuje stanowisko w kwestii wybranych problemów z zakresu filozofii oraz broni swoich racji podczas dyskusji oraz w formie wypowiedzi pisemnej,

– dostrzega zastosowania praktyczne refleksji filozoficznej (m.in. w formie projektu edukacyjnego).

Uczeń:

– analizuje zagadnienia na podstawie źródeł filozoficznych i rozważań naukowych,

– zajmuje stanowisko oraz logicznie uzasadnia swoje racje podczas dyskusji oraz w formie wypowiedzi pisemnej,

– czynnie angażuje się w rozstrzyganie pytań filozoficznych w odniesieniu do codziennych zastosowań wiedzy (m.in. w formie projektu edukacyjnego).

Uczeń:

– podejmuje rozważania filozoficzne, opierając się na wiedzy naukowej i ogólnej,

– broniąc swoich racji w dyskusji oraz w formie wypowiedzi pisemnej, stosuje argumentację, zakres tematyczny i aparat pojęciowy filozofii,

– stosuje wiedzę filozoficzną i naukową, rozstrzygając problemy filozoficzne i odnosząc je do praktycznych zastosowań (m.in. w formie projektu edukacyjnego).

II.   Pierwsze pytania filozoficzne

4. W poszukiwaniu arché. Jońscy filozofowie przyrody

Uczeń:

wyjaśnia, na czym polegało przejście od mitycznego do naukowego myślenia w starożytnej Grecji,

– definiuje pojęcie arché,

– przedstawia rozumienie zasady rzeczywistości według poszczególnych filozofów jońskich.

Uczeń:

rozważa znaczenie mitologii i religii jako podstaw myślenia naukowego w starożytnej Grecji,

– interpretuje termin arché w odniesieniu do jego bogatego i wieloaspektowego znaczenia,

– porównuje rozumienie zasady rzeczywistości według poszczególnych filozofów jońskich.

Uczeń:

porównuje mitologię grecką z mitologią charakteryzującą inne kultury,

– odnosi rozważania na temat arché do współczesnych zagadnień,

– krytycznie analizuje rozważania poszczególnych filozofów jońskich, zajmując wobec ich poglądów własne stanowisko.

Uczeń:

samodzielnie odpowiada na pytanie o to, dlaczego filozofia powstała w starożytnej Grecji w konkretnym momencie dziejowym,

– stosuje rozważania na temat arché do współczesnych problemów egzystencjalnych,

– analizuje rozważania poszczególnych filozofów jońskich, odnosząc je do współczesnej wiedzy naukowej.

Uczeń:

– odnosi rozważania poszczególnych filozofów jońskich do podstawowych problemów z zakresu metodologii nauk,

– swobodnie posługuje się terminologią filozoficzną dotyczącą filozofii przyrody okresu presokratejskiego.

5. Czy filozofowie jońscy byli pierwszymi naukowcami?

Uczeń:

wymienia elementy namysłu, które są niezbędne, aby daną dziedzinę wiedzy uznać za rozważania naukowe,

– rozważa kwestię naukowości rozważań pierwszych filozofów.

Uczeń:

– rozważa znaczenie poszczególnych elementów namysłu jako niezbędnych do uznania danej dyscypliny za refleksję naukową,

– analizuje i opisuje przebieg procesu konstruowania teorii naukowych.

Uczeń:

– rozważa przebieg procesu konstruowania teorii naukowych na podstawie konkretnych przykładów z historii nauki oraz na podstawie dzieł filmowych,

– porównuje działalność naukową pierwszych filozofów z działalnością współczesnych naukowców.

Uczeń:

– bierze czynny udział w konstruowaniu i rozstrzyganiu wybranego problemu, stosując się do podanych wytycznych charakteryzujących proces konstruowania prostych modeli teoretycznych.

 

Uczeń:

– bierze czynny udział w konstruowaniu i rozstrzyganiu wybranego problemu filozoficznego,

– udoskonala lub modyfikuje zasady (instrukcje) związane z tworzeniem prostych modeli teoretycznych.

III.       Pierwsze spory filozoficzne

6. Stałość i zmienność. Filozoficzny spór na temat natury rzeczywistości

Uczeń:

opisuje paradoks Statku Tezeusza i odnosi go do problemu zmienności świata,

– opisuje i wyjaśnia stanowisko filozoficzne Heraklita z Efezu (wariabilizm) oraz stanowisko Parmenidesa z Elei (statyzm).

Uczeń:

– rekonstruuje argumentację za zmiennością oraz za stałością świata na podstawie paradoksu Statku Tezeusza,

– porównuje wariabilizm Heraklita z Efezu ze statyzmem Parmenidesa z Elei.

Uczeń:

– zajmuje własne stanowisko w sporze o dynamizm rzeczywistości i argumentuje na jego rzecz,

– krytycznie analizuje poglądy Heraklita z Efezu i Parmenidesa z Elei, wskazując mocne oraz słabe strony rozumowań obu filozofów.

Uczeń:

– przedstawia logiczną argumentację w sporze o dynamizm rzeczywistości i posługuje się filozoficznymi pojęciami w rozstrzyganiu tego sporu,

– stosuje wiedzę dotyczącą dynamizmu do współczesnych zagadnień i problemów.

Uczeń:

– proponuje własne rozstrzygnięcie paradoksu na podstawie nowych argumentów lub konstruuje własny paradoks ilustrujący problem zmienności świata,

– odnosi wiedzę z zakresu omawianych zagadnień do problemów współczesnej nauki.

7. W jaki sposób starożytni myśliciele uzasadniali swoje racje?

Uczeń:

opisuje poszczególne rodzaje rozumowań: dowodzenie, wnioskowanie, wyjaśnianie,

– przedstawia i wyjaśnia paradoksy ruchu i wielości autorstwa eleatów,

– omawia poszczególne stanowiska filozoficzne dotyczące wielości rzeczy (monizm, pluralizm).

Uczeń:

– rozpoznaje i podaje przykłady poszczególnych typów uzasadnień,

– odnosi poszczególne typy uzasadnień do rozważań starożytnych myślicieli,

– porównuje stanowiska monistyczne i pluralistyczne na gruncie filozofii presokratejskiej.

 

Uczeń:

– podaje sposoby rozstrzygania paradoksów ruchu i wielości autorstwa eleatów,

– opowiada się za określonym stanowiskiem w kwestii ilości istniejących bytów (monizm, pluralizm) oraz uzasadnia swoją opinię.

 

Uczeń:

– konstruuje własne przykłady ilustrujące poszczególne typy uzasadnień,

– rozstrzyga paradoksy ruchu i wielości autorstwa eleatów na postawie własnych rozumowań,

– argumentuje na rzecz określonego stanowiska w kwestii ilości istniejących bytów (monizm, pluralizm).

Uczeń:

– konstruuje własne przykłady paradoksów ruchu i wielości,

– argumentuje na rzecz określonego stanowiska w kwestii ilości istniejących bytów (monizm, pluralizm) na podstawie rozważań logicznych oraz naukowych.

IV.       Z czego składa się świat i ludzki umysł?

8. Czy istnieją przedmioty niepodzielne?

Uczeń:

wyjaśnia na czym polegał starożytny spór dotyczący podzielności przedmiotów,

– omawia atomistyczną koncepcję Leucypa i Demokryta,

– wymienia wybrane nowożytne i współczesne koncepcje naukowe z zakresu atomizmu.

Uczeń:

– porównuje pluralizm ilościowy i jakościowy,

– rozważa wpływ nauczania Demokryta z Abdery na nowożytne i współczesne koncepcje naukowe.

 

Uczeń:

– opowiada się za pluralizmem ilościowym lub pluralizmem jakościowym i argumentuje na rzecz własnego stanowiska,

– podaje przykłady wykorzystania atomizmu we współczesnej nauce.

 

Uczeń:

– dokonuje polemiki z koncepcją atomizmu Demokryta z Abdery lub współczesnych rozstrzygnięć w tym zakresie,

– podaje przykłady koncepcji naukowych stojących w opozycji do atomizmu.

 

Uczeń:

– zajmuje stanowisko w kwestii podzielności przedmiotów i uzasadnia je z zastosowaniem terminologii filozoficznej, narzędzi logicznych oraz przykładów naukowych.

 

9. Filozoficzny spór na temat natury umysłu: materializm i dualizm

Uczeń:

przedstawia stanowisko materialistyczne i dualistyczne na temat ludzkiego umysłu,

– podaje przykłady eksperymentów myślowych dotyczących problematyki ludzkiego umysłu.

Uczeń:

– porównuje stanowiska dualizmu i materializmu,

– rozważa współczesne eksperymenty myślowe dotyczące rozumienia ludzkiego umysłu i odnosi je do problematyki umysłu ludzkiego.

 

Uczeń:

podejmuje dyskusję na temat rozumienia ludzkiego umysłu,

– opowiada się za jednym ze stanowisk na temat ludzkiego umysłu,

– odnosi współczesne eksperymenty myślowe do rzeczywistych problemów dotyczących ludzkiego umysłu.

Uczeń:

odnosi dyskusję na temat rozumienia ludzkiego umysłu do współczesnych problemów dotyczących człowieka i poznania,

– opowiadając się za jednym ze stanowisk na temat ludzkiego umysłu, stosuje argumentację z dziedziny filozofii i nauki.

Uczeń:

odnosi dyskusję na temat umysłu do zagadnień naukowych, np. do kwestii neuronauk i kognitywistyki,

– polemizuje z poszczególnymi koncepcjami dotyczącymi ludzkiego umysłu,

– konstruuje własne eksperymenty myślowe odnoszące się do problemów naukowych i filozoficznych.

V.          Filozofia Sokratesa. Początki refleksji antropologicznej

10. Dlaczego ludzie postępują źle? Intelektualizm etyczny Sokratesa

Uczeń:

wyjaśnia, czym jest intelektualizm etyczny Sokratesa,

– opisuje i definiuje stanowiska obiektywizmu i subiektywizmu etycznego oraz absolutyzmu i relatywizmu etycznego.

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega zależność między wiedzą i cnotą,

– porównuje stanowiska obiektywizmu i subiektywizmu oraz stanowiska relatywizmu i absolutyzmu.

Uczeń:

– podejmuje dyskusję w formule sokratejskiej,

– odpowiada na pytanie, dlaczego ludzie postępują źle, i uzasadnia swój pogląd.

Uczeń:

– podejmuje dyskusję w formule sokratejskiej i aktywnie w niej uczestniczy.

– formułuje własne stanowisko na temat intelektualizmu etycznego oraz logicznie uzasadnia swój pogląd,

– świadomie posługuje się terminologią filozoficzną w dyskusji i odnosi wnioski z niej płynące do problemów codzienności.

Uczeń:

– inicjuje dyskusję w formule sokratejskiej i proponuje tematykę do rozmowy,

– naukowo i logicznie uzasadnia swoje poglądy etyczne i filozoficzne,

– posługuje się terminologią filozoficzną w dyskusji i odnosi wnioski z niej płynące do problemów naukowych.

11. Życie i metoda Sokratesa: misja wobec Aten

Uczeń:

wyjaśnia, na czym polegała misja Sokratesa wobec Aten,

– opisuje sokratejskie i współczesne rozumienie indywidualizmu,

– opisuje i wyjaśnia metodę dialektyczną Sokratesa.

Uczeń:

wyjaśnia kontekst historyczny i filozoficzny misji Sokratesa wobec Ateńczyków,

– rozważa i porównuje sokratejskie oraz współczesne rozumienie indywidualizmu,

– stosuje metodę dialektyczną Sokratesa – opracowuje dialogi filozoficzne.

Uczeń:

– odnosi filozoficzne i współczesne rozumienie indywidualizmu do rozważań własnych i do problemów codziennej egzystencji,

– stosuje metodę dialektyczną Sokratesa –odgrywa opracowane przez siebie dialogi filozoficzne.

Uczeń:

– opracowuje argumentację na rzecz indywidualizmu w jego różnych odmianach,

– podaje przykłady indywidualistów z różnych obszarów aktywności ludzkiej i odnosi je do nauczania Sokratesa.

Uczeń:

– krytycznie odnosi się do koncepcji indywidualizmu Sokratesa i analizuje jej poszczególne aspekty,

– zajmuje stanowisko w kwestii indywidualizmu w odniesieniu do jego społecznego i politycznego kontekstu.

12. Nauczanie Sokratesa: samopoznanie i mądrość

Uczeń:

definiuje pojęcia: cnota, mądrość i sumienie w ujęciu Sokratesa,

– opisuje kontekst i szczegóły związane z procesem Sokratesa,

– przedstawia najważniejsze aspekty nauczania przedstawione w dialogu „Obrona Sokratesa”.

Uczeń:

– rozważa nauczanie Sokratesa w odniesieniu do zarzutów przedstawionych podczas procesu,

– tworzy listę argumentów za i przeciw winie Sokratesa na potrzeby odegrania procesu filozofa.

Uczeń:

– rozważa, dlaczego nie należy krzywdzić innych ludzi i dlaczego warto żyć zgodnie z własnym sumieniem,

– rozważa w formie sporu (procesu) winę Sokratesa, aktywnie uczestnicząc w inscenizacji (np. uzasadniając winę w odniesieniu do wątków biograficznych lub historycznych).

Uczeń:

– przedstawia i uzasadnia własne stanowisko na temat tego, dlaczego nie należy krzywdzić innych ludzi i dlaczego warto żyć zgodnie z własnym sumieniem,

– aktywnie uczestniczy w odgrywaniu ról obrońców i oskarżycieli Sokratesa, przedstawiając argumentację i reagując na uzasadnienia innych uczestników inscenizacji.

Uczeń:

– podczas inscenizacji procesu Sokratesa stosuje argumentację odnoszącą się do filozoficznych pojęć i stanowiska intelektualizmu etycznego, a nie jedynie do wątków biograficznych,

– odnosi przykład Sokratesa do innych postaci historycznych i literackich oraz uogólnia wnioski płynące z rozważań.

VI.       Idealizm Platona

13. Teoria idei

Uczeń:

wyjaśnia teorię idei Platona,

– wyjaśnia i interpretuje znaczenie alegorii jaskini w systemie Platona,

– opisuje poszczególne stanowiska w sporze o status ontyczny liczb.

Uczeń:

– interpretuje znaczenie alegorii jaskini i poszczególnych symboli w odniesieniu do koncepcji idealizmu i dualizmu Platona,

– odnosi poszczególne stanowiska w sporze o status ontyczny liczb do koncepcji naukowych.

Uczeń:

– interpretuje znaczenie alegorii jaskini i poszczególnych symboli w odniesieniu do współczesnych problemów i zagadnień spoza problematyki filozoficznej,

– rozważa problem statusu ontycznego liczb i opisuje własne stanowisko w tej kwestii.

Uczeń:

– tworzy własną alegorię świata na wzór Platońskiej jaskini,

– zajmuje stanowisko w sporze dotyczącym statusu ontycznego liczb i uzasadnia swój pogląd.

Uczeń:

– polemizuje ze stanowiskiem idealizmu oraz krytycznie odnosi je do wcześniejszych koncepcji filozoficznych,

– w sporze dotyczącym statusu ontycznego liczb uzasadnia swój pogląd w na podstawie logicznej oraz naukowej argumentacji oraz skutecznie odpiera zarzuty innych uczestników dyskusji.

14. Teoria poznania

Uczeń:

definiuje pojęcia doksa i epiesteme,

– wyjaśnia proces anamnezy w ludzkim poznaniu.

Uczeń:

– wyjaśnia różnicę między rzetelną, naukową wiedzą i ludzkim mniemaniem,

– rozważa znaczenie prawdy w ludzkim życiu,

– odnosi pojęcia z zakresu epistemologii do rozważań ontologicznych Platona.

Uczeń:

– porównuje ze sobą idealizm i naturalizm oraz przedstawia stosowną argumentację za tymi stanowiskami,

– podaje przykłady sytuacji, w których dążenie do prawdy okazuje się bardzo istotnym celem ludzkiego życia.

Uczeń:

– opowiada się po jednej ze stron sporu epistemologicznego (idealizm – naturalizm) i uzasadnia swój pogląd,

– uzasadnia konieczność dążenia do prawdy w ludzkim życiu i konstruuje własne przykłady ilustrujące tę potrzebę.

Uczeń:

– w sporze epistemologicznym (idealizm – naturalizm) uzasadnia swój pogląd, stosując argumentację naukową i logiczną oraz posługując się terminologią filozoficzną,

– w sporze dotyczącym poszukiwania prawdy uzasadnia tę potrzebę w odniesieniu do faktów naukowych (np. psychologicznych, socjologicznych) oraz argumentów logicznych.

15. Mistyczny aspekt nauczania Platona

Uczeń:

przedstawia argumentację Platona na rzecz nieśmiertelności ludzkiej duszy,

– przedstawia wizję powstania świata według Platona,

– przedstawia koncepcję stworzenia świata według biblijnego wzorca.

Uczeń:

ocenia argumentację Platona na rzecz nieśmiertelności ludzkiej duszy,

– porównuje koncepcję stworzenia świata według antycznego oraz biblijnego wzorca.

Uczeń:

rozważa problem rozumienia oraz nieśmiertelności ludzkiej duszy,

– ocenia i analizuje koncepcję stworzenia świata według antycznego oraz biblijnego wzorca.

Uczeń:

określa własne stanowisko w kwestii nieśmiertelności ludzkiej duszy oraz uzasadnia swój pogląd,

– odnosi koncepcję stworzenia świata według antycznego oraz biblijnego wzorca do modeli stworzenia obecnych w innych kulturach.

Uczeń:

odnosi kwestię nieśmiertelności ludzkiej duszy do teorii naukowych i psychologicznych,

– posługuje się terminologią i metodologią charakterystyczną dla namysłu filozoficznego.

VII.    Rola i znaczenie filozofii Platona

16. Doskonałe państwo – sprawiedliwy człowiek

Uczeń:

– opisuje utopijną wizję państwa Platona,

– przedstawia koncepcję ludzkiej duszy w ujęciu Platona.

 

Uczeń:

wyjaśnia analogię między ludzką duszą i sprawiedliwym państwem,

– rozważa różne sposoby pojmowania funkcji państwa.

Uczeń:

odnosi koncepcję duszy do wiedzy na temat metafizyki i epistemologii Platona,

– dokonuje oceny koncepcji państwa w ujęciu Platona i argumentuje za własnym stanowiskiem w tej kwestii.

Uczeń:

konstruuje własną wizję sprawiedliwego ustroju państwa i uzasadnia swój pogląd w tej kwestii,

– podaje przykłady literackie oraz historyczne utopii społecznych i porównuje je z koncepcją Platona.

Uczeń:

podejmuje polemikę z koncepcją Platona z zastosowaniem terminologii filozoficznej,

– uzasadnia logicznie własną wizję sprawiedliwego państwa i broni własnych racji podczas dyskusji na ten temat.

17. Miłość platoniczna

Uczeń:

wyjaśnia i porównuje pojęcia miłości platonicznej i platońskiej,

– rekonstruuje i streszcza wypowiedzi poszczególnych uczestników „Uczty” Platona.

Uczeń:

– odnosi pojęcie miłości platońskiej do współczesnych czasów,

– porównuje stanowiska poszczególnych uczestników „Uczty” Platona,

– interpretuje mowę Diotymy o Erosie jako wypowiedź na temat roli filozofa w świecie.

Uczeń:

– odnosi treść dialogu „Uczta” do epistemologii i ontologii Platona,

– odgrywa rolę wyznaczonego bohatera „Uczty” Platona, właściwie interpretując i trafnie przedstawiając jego stanowisko filozoficzne.

Uczeń:

– odnosi treść dialogu „Uczta” do współczesnych zagadnień i problemów,

– podczas odgrywania roli wyznaczonego bohatera „Uczty” Platona, argumentuje za stanowiskiem swojej postaci oraz polemizuje z innymi uczestnikami „Uczty”.

Uczeń:

– polemizuje z koncepcją miłości Platona, konstruując własną argumentację w tym zakresie,

– odnosi rozumienie miłości według Platona do literatury oraz innych tekstów kultury i swobodnie wykorzystuje te konteksty podczas własnych wypowiedzi.

VIII. System filozoficzny Arystotelesa

18. Metafizyka Arystotelesa

Uczeń:

definiuje pojęcia: byt, materia i forma, substancja oraz Bóg,

– opisuje różnice pomiędzy systemem Platona i Arystotelesa.

Uczeń:

– przedstawia koncepcję Arystotelesa jako próbę pogodzenia eleatyzmu i wariabilizmu,

– wyjaśnia oraz interpretuje najważniejsze pojęcia i kategorie metafizyki Arystotelesa.

Uczeń:

– omawia koncepcję Arystotelesa oraz ilustruje ją adekwatnymi przykładami,

– odnosi koncepcję Arystotelesa do własnego życia.

Uczeń:

– odnosi koncepcję Arystotelesa do codziennych problemów i zagadnień,

– ocenia rozstrzygnięcia metafizyczne Arystotelesa i argumentuje za lub przeciw poszczególnym tezom.

Uczeń:

– odnosi koncepcję Arystotelesa do problemów naukowych, m.in. do zagadnień kosmologii,

– analizując koncepcję Arystotelesa, posługuje się terminologią i aparatem pojęciowym filozofii.

19. Kim jest człowiek? Próba definicji

Uczeń:

podaje definicję człowieka w koncepcji Arystotelesa,

– opisuje rolę wspólnoty w rozwoju społecznym człowieka,

– opisuje, czym jest definicja klasyczna i wyjaśnia, z jakich składa się elementów.

Uczeń:

– podejmuje dyskusję na temat znaczenia języka oraz roli wspólnoty w rozwoju człowieka,

– podaje przykłady definicji skonstruowanych według klasycznego schematu Arystotelesa,

– porównuje różne ujęcia człowieka w koncepcji Arystotelesa i Platona.

Uczeń:

– ocenia koncepcję człowieka w ujęciu Arystotelesa i odnosi ją do własnych spostrzeżeń,

– odnosi koncepcję człowieka do założeń metafizycznych i epistemologicznych Arystotelesa.

Uczeń:

– odnosi definicję człowieka w koncepcji Arystotelesa do codziennego życia innych ludzi,

– dyskutuje na temat sformułowań dotyczących człowieka i przedstawia adekwatną argumentację.

Uczeń:

– polemizuje z koncepcją Arystotelesa na podstawie kategorii logicznych i z zastosowaniem filozoficznego aparatu pojęciowego,

– odnosi koncepcję Arystotelesa do rozstrzygnięć naukowych w zakresie socjologii, psychologii i biologii.

20. System etyczny Arystotelesa

Uczeń:

opisuje najważniejsze założenia eudajmonizmu Arystotelesa,

– streszcza oraz wyjaśnia dylematy etyczne polegające na wyborze przyjemności lub cnoty,

– przedstawia koncepcję Arystotelesa na temat przyjaźni.

Uczeń:

wyjaśnia, czym różni się eudajmonizm i etyka cnót,

– rozważa dylematy etyczne polegające na wyborze przyjemności lub cnoty,

– rozważa koncepcję Arystotelesa na temat przyjaźni i podaje adekwatne przykłady.

Uczeń:

– rozstrzyga dylematy etyczne polegające na wyborze przyjemności lub cnoty w odniesieniu do koncepcji Arystotelesa,

– analizuje i odnosi do własnego życia przemyślenia Arystotelesa na temat przyjaźni.

Uczeń:

formułuje własny pogląd na temat sposobów osiągania szczęścia i eudajmonizmu oraz uzasadnia przedstawione stanowisko,

– analizuje i odnosi zagadnienie eudajmonizmu do współczesnych problemów i zagadnień etycznych.

Uczeń:

przedstawia pozytywne oraz negatywne aspekty eudajmonizmu Arystotelesa,

– konstruuje własne przykłady dylematów etycznych dotyczących wyboru przyjemności lub cnoty.

 

21. Polityka Arystotelesa

Uczeń:

wyjaśnia genezę i funkcję państwa według Arystotelesa,

– przedstawia koncepcję form ustrojowych wyszczególnionych przez Arystotelesa.

Uczeń:

– porównuje koncepcję ustrojów według Platona i Arystotelesa,

– rozważa problem funkcji i genezy istnienia państwa według Arystotelesa.

 

Uczeń:

– odnosi koncepcję polityczną Arystotelesa do całokształtu jego systemu filozoficznego,

– podejmuje dyskusję na temat problemów i zagadnień filozofii polityki Arystotelesa.

Uczeń:

– odnosi koncepcję polityczną Arystotelesa do wiedzy historycznej i społecznej oraz przedstawia własną argumentację,

– adekwatnie oraz trafnie odgrywa powierzoną rolę w dyskusji panelowej na temat problemów i zagadnień filozofii polityki Arystotelesa.

Uczeń:

– podejmuje filozoficzną polemikę z koncepcją Arystotelesa na temat roli kobiet oraz osób wykonujących pracę fizyczną w państwie,

– stosuje w dyskusji pojęcia filozoficzne i trafnie odnosi je do poruszanych kwestii,

– sprawnie odpiera zarzuty innych dyskutantów, stosując filozoficzny aparat pojęciowy.

IX.       Stoicyzm i epikureizm – dwa modele życia etycznego

22. Wpływ szkół helleńskich na refleksję etyczną

Uczeń:

przedstawia koncepcje epistemologiczne i etyczne epikurejczyków oraz stoików,

– wyjaśnia związek pomiędzy nauczaniem szkół helleńskich a perfekcjonizmem i hedonizmem etycznym.

Uczeń:

porównuje wizję szczęścia według epikurejczyków i stoików,

– rozważa zasadność odnoszenia się do perfekcjonizmu i hedonizmu do codziennych sytuacji życiowych.

Uczeń:

– opisuje i realizuje wybrane ćwiczenia stoickie,

– podejmuje refleksję na temat samego siebie i własnego życia na podstawie wiedzy na temat stoicyzmu i epikureizmu.

Uczeń:

– rozstrzyga problemy i zagadnienia etyczne z zastosowaniem pojęć charakterystycznych dla nauczania szkół helleńskich.

Uczeń:

– podejmuje polemikę dotyczącą poszczególnych założeń etycznych szkół helleńskich i uzasadnia swój pogląd w tej kwestii,

– podejmuje pracę nad samym sobą na podstawie uzyskanej samowiedzy etycznej.

23. Współczesne modele oceny etycznej – utylitaryzm i deontologia

Uczeń:

opisuje dwa modele oceny etycznej: utylitaryzm i deontologię,

– przedstawia podobieństwa pomiędzy opisywanymi modelami a nauczaniem etycznym charakterystycznym dla szkoły epikurejskiej i stoickiej.

Uczeń:

zestawia ze sobą dwa modele oceny etycznej: utylitaryzm i deontologię i odnosi je do starożytnych wzorców,

– podaje przykłady ilustrujące poznane modele oceny etycznej.

 

Uczeń:

– stosuje poznane modele: utylitaryzm i deontologię do etycznej oceny działań i czynów ludzkich,

– opowiada się za wybranym modelem oceny działań i uzasadnia jego znaczenie.

Uczeń:

– uzasadnia wybór określonego modelu etycznej oceny działań ludzkich, stosując trafną argumentację filozoficzną i ilustrując wybór właściwymi przykładami,

– trafnie rozstrzyga dylematy etyczne z zastosowaniem poznanych koncepcji i modeli oceny etycznej.

Uczeń:

konstruuje własne przykłady dylematów etycznych pozwalających na dokonanie wyboru moralnego,

– uzasadniając trafność wyboru określonego modelu oceny etycznej, odnosi się do wiedzy z zakresu psychologii oraz do wybranych przykładów postaci literackich i filmowych.

24. Obecność wątków epikurejskich i stoickich w literaturze polskiej

Uczeń:

przywołuje dzieła literackie zawierające odniesienie do stoicyzmu lub epikureizmu,

– opisuje i wyróżnia wątki epikurejskie oraz stoickie w dziełach literackich i malarskich.

Uczeń:

– interpretuje dzieła literackie w odniesieniu do filozofii hellenistycznej,

– interpretuje dzieło malarskie w odniesieniu do motywów stoickich i epikurejskich.

Uczeń:

– samodzielnie poszukuje nawiązań filozoficznych w znanych sobie dziełach literackich, malarskich i filmowych,

– przedstawia na forum klasy wybrane przez siebie dzieła pod względem obecności w nich motywów filozofii helleńskiej.

Uczeń:

– odnosi wybrane dzieła kultury do wątków pochodzących z filozofii helleńskiej i interpretuje je w szerszym kontekście filozoficznym,

– przedstawia argumentację filozoficzną wspierającą wybór przedstawianych przez siebie dzieł literackich lub malarskich.

Uczeń:

– podejmuje samodzielną polemikę z założeniami filozoficznymi szkół helleńskich w formie przedstawienia artystycznego odniesienia kontrastującego z wizją epikurejską lub stoicką,

– podejmuje dialog z poznanymi koncepcjami poprzez własną twórczość (esej, wiersz, etiuda filmowa, obraz, fotografia itp.).

X.          Ponadczasowa wartość sceptycyzmu

25. Tropy sceptyckie jako wyzwanie dla epistemologii

Uczeń:

przedstawia poszczególne argumenty przeciw możliwości poznania świata,

– definiuje dogmatyzm i sceptycyzm,

– przedstawia najważniejsze aspekty sceptycyzmu.

Uczeń:

– porównuje i ocenia dogmatyzm i sceptycyzm,

– podaje przykłady ilustrujące poszczególne tropy sceptyckie.

Uczeń:

– rozważa współczesne nawiązania do sceptycyzmu,

– zajmuje stanowisko w kwestii konsekwencji filozoficznych sceptycyzmu.

 

Uczeń:

– stosuje poznaną wiedzę do współczesnych rozważań na temat możliwości poznawania prawdy,

– odnosi argumentację sceptyków do innych zagadnień filozoficznych.

Uczeń:

– podejmuje polemikę na temat możliwości dotarcia do prawdy, opierając się na terminologii filozoficznej, tekstach źródłowych oraz wiedzy naukowej.

26. Czy osiągnięcie wiedzy jest możliwe?

Uczeń:

przedstawia wątpliwości i argumentację sceptyków dotyczącą możliwości dotarcia do obiektywnej prawdy,

– rekonstruuje i wyjaśnia eksperymenty myślowe ilustrujące wątpliwości epistemologiczne sceptyków.

Uczeń:

rozważa możliwość dotarcia do obiektywnej prawdy,

– bierze udział w dyskusji na temat możliwości komunikacji między ludźmi,

– porównuje poszczególne stanowiska filozoficzne klasyfikowane jako dogmatyczne lub sceptyczne.

Uczeń:

wyraża własne stanowisko na temat możliwości dotarcia do obiektywnej prawdy,

– w dyskusji na temat możliwości komunikacji między ludźmi stara się jak najtrafniej uzasadnić przedstawiane przez siebie racje,

– samodzielnie rozstrzyga dylematy i eksperymenty myślowe dotyczące ludzkiej wiedzy.

Uczeń:

uzasadnia stanowisko na temat możliwości dotarcia do obiektywnej prawdy,

– odnosi problem wiedzy do innych zagadnień filozoficznych,

– konstruuje własne eksperymenty myślowe dotyczące ludzkiej wiedzy.

Uczeń:

podejmuje polemikę ze sceptycyzmem tworząc argumentację opierającą się na terminologii filozoficznej,

w dyskusji na temat możliwości komunikacji, uzasadnia własne stanowisko, odnosi się do wiedzy naukowej oraz odpiera głosy polemiczne.

27. Błędy w rozumowaniu

Uczeń:

wymienia i opisuje błędy rzeczowe i formalne rozumowań,

– opisuje i wyjaśnia, czym są chwyty erystyczne.

Uczeń:

– dostrzega i nazywa poszczególne błędy w podanych w podręczniku rozumowaniach,

– podaje przykłady błędnych wypowiedzi.

Uczeń:

rozpoznaje błędne rozumowania zawierające ukryte przesłanki,

– identyfikuje usterki logiczne i rzeczowe obecne w dłuższych rozumowaniach,

– wykonuje ćwiczenia ukazujące poprawne i błędne rozumowania.

Uczeń:

rozpoznaje błędne rozumowania obecne w rozważaniach filozoficznych,

– projektuje własne przykłady poprawnych i błędnych rozumowań.

Uczeń:

– wyszukuje błędne rozumowania w przekazach medialnych oraz tekstach filozoficznych,

– przedstawia poprawne rozumowania, zastępując błędy obecne w wypowiedziach,

– reaguje na chwyty erystyczne stosowane w wypowiedziach innych osób.

XI.       Początki filozoficznej teologii

28. Starożytne koncepcje Boga

Uczeń:

wyjaśnia koncepcje Boga w rozumieniu starożytnych myślicieli,

– wyjaśnia, jaki wpływ miały starożytne koncepcje Absolutu na chrześcijańskie ujmowanie Boga.

Uczeń:

interpretuje i porównuje koncepcje Boga w ujęciu poszczególnych starożytnych myślicieli,

– rozważa wpływ starożytnych koncepcji Absolutu na chrześcijańskie pojmowanie Boga.

Uczeń:

– podejmuje dyskusję na temat istnienia i natury Boga,

– poszukuje dodatkowych źródeł informacji na temat pojmowania Boga na przestrzeni dziejów oraz w innych kulturach.

Uczeń:

ocenia rozumowanie stosowane przez myślicieli tworzących własne koncepcje Boga w starożytności,

– zajmuje stanowisko w dyskusji na temat istnienia i natury Boga,

– odnosi problem istnienia i atrybutów Boga do codziennego życia.

Uczeń:

dokonuje filozoficznej polemiki z koncepcjami Boga w ujęciu starożytnych myślicieli,

– w dyskusji na temat istnienia i natury Boga, stosuje argumentację filozoficzną i trafnie odpowiada na argumenty pozostałych rozmówców

– rozważa wpływ starożytnych koncepcji Absolutu na kulturę europejską.

29. Filozoficzne i religijne poszukiwania św. Augustyna z Hippony

Uczeń:

definiuje pojęcia obecne w koncepcji św. Augustyna z Hippony: iluminacja, wola, manicheizm, introspekcja,

– wyjaśnia rozumienie i odmiany zła w koncepcji św. Augustyna,

– objaśnia założenia historiozoficzne filozofa.

Uczeń:

– rozważa filozoficzne znaczenie i historyczną doniosłość poglądów św. Augustyna,

– rozważa problem istnienia i interpretacji zła oraz podaje przykłady ilustrujące to zagadnienie,

– rozważa problem sensu i celowości dziejów człowieka.

Uczeń:

– podejmuje dyskusję na temat przejawów zła moralnego oraz realnego istnienia zła ontycznego,

– odnosi zagadnienia historiozofii do wydarzeń w dziejach ludzkości.

Uczeń:

– formułuje własne stanowisko na temat istnienia zła oraz jego przejawów i argumentuje za przyjętym rozwiązaniem,

– podaje przykłady codziennych sytuacji, które odnoszą się do koncepcji św. Augustyna.

Uczeń:

– podejmuje polemikę na temat pojmowania czasu, wolnej woli oraz umysłu przez św. Augustyna,

– aktywnie dyskutuje na temat koncepcji zła i odnosi ją do wiedzy z zakresu psychologii, socjologii i innych nauk,

– posługuje się pojęciami filozoficznymi i naukowymi podczas wypowiedzi na temat zagadnienia wolnej woli.

XII.    Źródła estetyki

30. Jak pojmowano sztukę na przestrzeni dziejów filozofii?

Uczeń:

wyjaśnia, czym jest estetyka i jakimi kwestiami się zajmuje,

– opisuje klasyczne rozumienie sztuki.

Uczeń:

– porównuje różne koncepcje sztuki obecne w dziejach estetyki,

– rozważa klasyczne rozumienie sztuki i odnosi je do współczesnego ujęcia działalności artystycznej.

Uczeń:

– podejmuje rozważania na temat istoty sztuki w dziejach filozofii i we współczesnym świecie,

– podaje przykłady dzieł artystycznych i na ich podstawie przywołuje klasyczne kategorie estetyczne.

Uczeń:

– zajmuje stanowisko w kwestii funkcji i istoty sztuki i argumentuje za przyjętym rozwiązaniem,

– ilustruje swoje poglądy poprzez przywołanie konkretnych dzieł artystycznych,

– osadza refleksję estetyczną w szerszym kontekście filozofii klasycznej.

Uczeń:

– podejmuje dyskusję na temat różnych sposobów pojmowania sztuki i argumentuje, stosując terminologię filozoficzną,

– podejmuje polemikę z klasyczną koncepcją sztuki w nawiązaniu do historii sztuki i kategorii estetycznych,

– aktywnie angażuje się w spór dotyczący roli sztuki i podaje przykłady mniej znanych dzieł artystycznych, aby zilustrować swoją argumentację.

31. Spór o kryterium piękna

Uczeń:

wyjaśnia, na czym polegała teoria piękna w ujęciu pitagorejczyków,

– rekonstruuje stanowiska estetyczne dotyczące piękna.

 

Uczeń:

– rozważa, czym jest piękno według niego i czym było w kontekście teorii pitagorejczyków,

– rozważa poszczególne argumenty i stanowiska w sporze o kryteria oceny estetycznej.

Uczeń:

– podejmuje rozważania na temat tego, jak zmieniało się pojęcie piękna na przestrzeni dziejów,

– podaje przykłady dzieł artystycznych odzwierciedlających poszczególne ujęcia piękna i zestawia je ze sobą,

– podejmuje dyskusję na temat kryteriów oceny estetycznej.

Uczeń:

– dokonuje samodzielnej oceny estetycznej wybranego dzieła sztuki, stosując w tym celu poznane kategorie,

– wyraża własny pogląd na temat piękna i uzasadnia swoje przekonania,

– porównuje kryteria piękna obecne w kulturze europejskiej z innymi wzorcami.

Uczeń:

– oceniając dzieło sztuki pod względem kategorii piękna, wchodzi w polemikę z przyjętymi kryteriami oceny estetycznej,

– uzasadnia własne przekonania dotyczące piękna i jego własności, odnosząc się do kategorii filozoficznych.

32. Poetyka Arystotelesa: rozumienie i funkcje sztuki

Uczeń:

przedstawia rozumienie sztuki według Arystotelesa,

– opisuje funkcje sztuki według Stagiryty,

– definiuje pojęcia katharsis i mimesis w rozumieniu Arystotelesa.

Uczeń:

– porównuje pojęcia katharsis i mimesis obecne u różnych myślicieli w odniesieniu do koncepcji Arystotelesa,

– porównuje koncepcję sztuki Arystotelesa z ujęciem innych filozofów starożytnych.

Uczeń:

– odnosi koncepcję sztuki do współczesnego pojmowania działalności artystycznej,

– rozważa współczesne zastosowania kategorii katharsis obecnej w systemie Arystotelesa.

Uczeń:

– podejmuje dyskusję na temat funkcji sztuki opisanej przez Arystotelesa,

– odnosząc się do koncepcji filozofa, przedstawia przykłady dzieł ilustrujących jego koncepcję,

– odnosi teorię katharsis do codziennego życia.

Uczeń:

– podejmuje polemikę z koncepcją sztuki w ujęciu Arystotelesa, stosując przy tym terminologię filozoficzną i odnosząc się do wiedzy z zakresu historii sztuki i estetyki,

– ukazując dzieła artystyczne, wskazuje mocne strony i słabości koncepcji Arystotelesa,

– odnosi koncepcję katharsis do psychologii i sztuki współczesnej.