PLAN WYNIKOWY
Plan wynikowy z wymaganiami edukacyjnymi przedmiotu filozofia (zakres
podstawowy)
dla XIV Liceum Ogólnokształcącego i klas:
1 B1 LO14
1 B2 LO14
1 C LO14
Temat |
Ocena dopuszczająca |
Ocena dostateczna |
Ocena dobra |
Ocena bardzo dobra |
Ocena celująca |
I. Pojęcie
filozofii |
|||||
1.
Czym jest filozofia? Geneza namysłu filozoficznego |
Uczeń: – wymienia najważniejsze elementy namysłu filozoficznego, – opisuje historyczne i
kulturowe źródła refleksji filozoficznej, – omawia poszczególne okresy
filozofii starożytnej, – przytacza definicję filozofii
jako „umiłowania mądrości”. |
Uczeń: –
rozważa różne sposoby pojmowania filozofii na przestrzeni dziejów i odnosi je
do klasycznej definicji tej dziedziny, – przedstawia
związki między historycznymi i kulturowymi źródłami filozofii (kontekstem) a poszczególnymi
własnościami myślenia filozoficznego (istotą filozofii), –
definiuje podstawowe pojęcia związane z namysłem filozoficznym. |
Uczeń: – korzysta z różnych źródeł
wiedzy, poszukując odpowiedzi na temat źródeł refleksji filozoficznej, – porównuje ze sobą różne ujęcia
filozofii obecne w dziejach starożytności i wskazuje na występujące w nich podobieństwa
i różnice, – zestawia ze sobą
poszczególne okresy filozofii, poszukując podobieństw i różnic pomiędzy nimi. |
Uczeń: – zajmuje stanowisko w
kwestii definicji filozofii – opowiada się za określonym ujęciem i logicznie uzasadnia
swój sąd, – wskazuje zastosowania
wiedzy filozoficznej w codziennym życiu, – aktywnie
i samodzielnie angażuje się w rozważania na temat źródeł i specyfiki
refleksji filozoficznej. |
Uczeń: – wskazuje zastosowania
wiedzy filozoficznej w refleksji naukowej i kulturowej, – podejmuje
polemikę z przyjętymi rozstrzygnięciami dotyczącymi rozumienia filozofii, –
broniąc swoich racji, stosuje argumentację i aparat pojęciowy filozofii. |
2.
Filozofia jako nauka |
Uczeń: – opisuje podział nauk opracowany przez Arystotelesa, – przedstawia współczesny
podział dyscyplin filozoficznych, – rozpoznaje
i podaje przykłady zagadnień z zakresu poszczególnych dziedzin filozofii. |
Uczeń: – podaje przykłady
zagadnień poruszanych w ramach nauk wyszczególnionych przez Arystotelesa, – rozważa problemy
charakterystyczne dla poszczególnych dziedzin namysłu filozoficznego. |
Uczeń: – korzysta z różnych źródeł
wiedzy, rozważając problemy dotyczące poszczególnych dziedzin filozofii, – dyskutuje na temat
zagadnień i problemów wskazanych podczas rozważań dotyczących poszczególnych
dziedzin filozofii. |
Uczeń: – zajmuje stanowisko na
temat naukowego ujęcia filozofii przez Arystotelesa, – wskazuje zastosowania
rozważań charakteryzujących poszczególne dziedziny filozofii w codziennym
życiu, – aktywnie
angażuje się w dyskusję na temat zagadnień filozoficznych, – argumentuje na
rzecz przedstawianych przez siebie poglądów. |
Uczeń: – wskazuje zastosowania
rozważań szczegółowych w filozofii w odniesieniu do problemów naukowych,
społecznych, politycznych, kulturowych, – podejmuje
polemikę na temat zagadnień z zakresu poszczególnych dziedzin filozofii, –
broniąc swoich racji, stosuje argumentację, zakres tematyczny i aparat
pojęciowy danej dyscypliny filozofii. |
3.
Pytania filozoficzne |
Uczeń: – charakteryzuje pytania filozoficzne pod względem ich
najważniejszych własności, – formułuje przykłady pytań
filozoficznych z zakresu poszczególnych dziedzin namysłu, – formułuje własne
odpowiedzi na opracowane lub zidentyfikowane pytania filozoficzne (w formie
wypowiedzi ustnej i pisemnej), – rozważa praktyczne
zastosowania wiedzy filozoficznej (m.in. w formie projektu edukacyjnego). |
Uczeń: – rozpoznaje pytania
filozoficzne i odróżnia je od innego rodzaju pytań, na podstawie ich cech
charakterystycznych, – podejmuje
dyskusję na temat wybranych problemów z zakresu filozofii oraz rozważania w
formie wypowiedzi pisemnej, –
konstruuje własne pytania filozoficzne wykraczające poza najprostszy schemat
dziedzinowy, –
angażuje się w poszukiwanie praktycznych zastosowań refleksji filozoficznej
(m.in. w formie projektu edukacyjnego). |
Uczeń: – rozstrzyga problemy
filozoficzne na podstawie zróżnicowanych źródeł wiedzy, – zajmuje
stanowisko w kwestii wybranych problemów z zakresu filozofii oraz broni
swoich racji podczas dyskusji oraz w formie wypowiedzi pisemnej, –
dostrzega zastosowania praktyczne refleksji filozoficznej (m.in. w formie
projektu edukacyjnego). |
Uczeń: – analizuje zagadnienia na
podstawie źródeł filozoficznych i rozważań naukowych, – zajmuje
stanowisko oraz logicznie uzasadnia swoje racje podczas dyskusji oraz w
formie wypowiedzi pisemnej, –
czynnie angażuje się w rozstrzyganie pytań filozoficznych w odniesieniu do
codziennych zastosowań wiedzy (m.in. w formie projektu edukacyjnego). |
Uczeń: – podejmuje
rozważania filozoficzne, opierając się na wiedzy naukowej i ogólnej, –
broniąc swoich racji w dyskusji oraz w formie wypowiedzi pisemnej, stosuje
argumentację, zakres tematyczny i aparat pojęciowy filozofii, –
stosuje wiedzę filozoficzną i naukową, rozstrzygając problemy filozoficzne i
odnosząc je do praktycznych zastosowań (m.in. w formie projektu edukacyjnego). |
II. Pierwsze
pytania filozoficzne |
|||||
4.
W poszukiwaniu arché. Jońscy
filozofowie przyrody |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polegało przejście od mitycznego
do naukowego myślenia w starożytnej Grecji, – definiuje pojęcie arché, – przedstawia
rozumienie zasady rzeczywistości według poszczególnych filozofów jońskich. |
Uczeń: – rozważa znaczenie mitologii i religii jako podstaw
myślenia naukowego w starożytnej Grecji, – interpretuje termin arché w
odniesieniu do jego bogatego i wieloaspektowego znaczenia, – porównuje
rozumienie zasady rzeczywistości według poszczególnych filozofów jońskich. |
Uczeń: – porównuje mitologię grecką z mitologią
charakteryzującą inne kultury, – odnosi rozważania na temat
arché do
współczesnych zagadnień, – krytycznie analizuje
rozważania poszczególnych filozofów jońskich, zajmując wobec ich poglądów
własne stanowisko. |
Uczeń: – samodzielnie odpowiada na pytanie o to, dlaczego
filozofia powstała w starożytnej Grecji w konkretnym momencie dziejowym, – stosuje rozważania na
temat arché do
współczesnych problemów egzystencjalnych, – analizuje
rozważania poszczególnych filozofów jońskich, odnosząc je do współczesnej
wiedzy naukowej. |
Uczeń: – odnosi
rozważania poszczególnych filozofów jońskich do podstawowych problemów z
zakresu metodologii nauk, –
swobodnie posługuje się terminologią filozoficzną dotyczącą filozofii
przyrody okresu presokratejskiego. |
5.
Czy filozofowie jońscy byli pierwszymi naukowcami? |
Uczeń: – wymienia elementy namysłu, które są niezbędne, aby
daną dziedzinę wiedzy uznać za rozważania naukowe, – rozważa
kwestię naukowości rozważań pierwszych filozofów. |
Uczeń: – rozważa znaczenie
poszczególnych elementów namysłu jako niezbędnych do uznania danej dyscypliny
za refleksję naukową, – analizuje i opisuje przebieg
procesu konstruowania teorii naukowych. |
Uczeń: – rozważa przebieg procesu
konstruowania teorii naukowych na podstawie konkretnych przykładów z historii
nauki oraz na podstawie dzieł filmowych, – porównuje działalność
naukową pierwszych filozofów z działalnością współczesnych naukowców. |
Uczeń: – bierze czynny udział w
konstruowaniu i rozstrzyganiu wybranego problemu, stosując się do podanych
wytycznych charakteryzujących proces konstruowania prostych modeli
teoretycznych. |
Uczeń: – bierze czynny udział w
konstruowaniu i rozstrzyganiu wybranego problemu filozoficznego, – udoskonala lub modyfikuje
zasady (instrukcje) związane z tworzeniem prostych modeli teoretycznych. |
III. Pierwsze
spory filozoficzne |
|||||
6.
Stałość i zmienność. Filozoficzny spór na temat natury rzeczywistości |
Uczeń: – opisuje paradoks Statku
Tezeusza i odnosi go do problemu zmienności świata, – opisuje
i wyjaśnia stanowisko filozoficzne Heraklita z Efezu (wariabilizm) oraz
stanowisko Parmenidesa z Elei
(statyzm). |
Uczeń: –
rekonstruuje argumentację za zmiennością oraz za stałością świata na
podstawie paradoksu Statku Tezeusza, – porównuje
wariabilizm Heraklita z Efezu ze statyzmem Parmenidesa z Elei. |
Uczeń: – zajmuje własne stanowisko
w sporze o dynamizm rzeczywistości i argumentuje na jego rzecz, – krytycznie analizuje
poglądy Heraklita z Efezu i Parmenidesa z Elei, wskazując mocne oraz słabe strony rozumowań obu
filozofów. |
Uczeń: – przedstawia logiczną
argumentację w sporze o dynamizm rzeczywistości i posługuje się
filozoficznymi pojęciami w rozstrzyganiu tego sporu, – stosuje wiedzę dotyczącą
dynamizmu do współczesnych zagadnień i problemów. |
Uczeń: – proponuje własne
rozstrzygnięcie paradoksu na podstawie nowych argumentów lub konstruuje
własny paradoks ilustrujący problem zmienności świata, – odnosi wiedzę z zakresu
omawianych zagadnień do problemów współczesnej nauki. |
7.
W jaki sposób starożytni myśliciele uzasadniali swoje racje? |
Uczeń: – opisuje poszczególne rodzaje rozumowań: dowodzenie,
wnioskowanie, wyjaśnianie, – przedstawia i wyjaśnia
paradoksy ruchu i wielości autorstwa eleatów, – omawia poszczególne
stanowiska filozoficzne dotyczące wielości rzeczy (monizm, pluralizm). |
Uczeń: – rozpoznaje i podaje
przykłady poszczególnych typów uzasadnień, – odnosi poszczególne typy
uzasadnień do rozważań starożytnych myślicieli, – porównuje stanowiska
monistyczne i pluralistyczne na gruncie filozofii presokratejskiej. |
Uczeń: – podaje sposoby
rozstrzygania paradoksów ruchu i wielości autorstwa eleatów, – opowiada się za określonym
stanowiskiem w kwestii ilości istniejących bytów (monizm, pluralizm) oraz
uzasadnia swoją opinię. |
Uczeń: – konstruuje własne
przykłady ilustrujące poszczególne typy uzasadnień, – rozstrzyga paradoksy ruchu
i wielości autorstwa eleatów na postawie własnych rozumowań, – argumentuje na rzecz
określonego stanowiska w kwestii ilości istniejących bytów (monizm,
pluralizm). |
Uczeń: – konstruuje własne
przykłady paradoksów ruchu i wielości, –
argumentuje na rzecz określonego stanowiska w kwestii ilości istniejących
bytów (monizm, pluralizm) na podstawie rozważań logicznych oraz naukowych. |
IV. Z
czego składa się świat i ludzki umysł? |
|||||
8.
Czy istnieją przedmioty niepodzielne? |
Uczeń: – wyjaśnia na czym polegał starożytny spór dotyczący
podzielności przedmiotów, – omawia atomistyczną
koncepcję Leucypa i Demokryta, – wymienia
wybrane nowożytne i współczesne koncepcje naukowe z zakresu atomizmu. |
Uczeń: – porównuje pluralizm
ilościowy i jakościowy, – rozważa wpływ nauczania
Demokryta z Abdery na nowożytne i współczesne
koncepcje naukowe. |
Uczeń: – opowiada się za pluralizmem
ilościowym lub pluralizmem jakościowym i argumentuje na rzecz własnego
stanowiska, – podaje przykłady
wykorzystania atomizmu we współczesnej nauce. |
Uczeń: – dokonuje polemiki z
koncepcją atomizmu Demokryta z Abdery lub
współczesnych rozstrzygnięć w tym zakresie, – podaje przykłady koncepcji
naukowych stojących w opozycji do atomizmu. |
Uczeń: – zajmuje stanowisko w
kwestii podzielności przedmiotów i uzasadnia je z zastosowaniem terminologii
filozoficznej, narzędzi logicznych oraz przykładów naukowych. |
9.
Filozoficzny spór na temat natury umysłu: materializm i dualizm |
Uczeń: – przedstawia stanowisko materialistyczne i
dualistyczne na temat ludzkiego umysłu, – podaje
przykłady eksperymentów myślowych dotyczących problematyki ludzkiego umysłu. |
Uczeń: – porównuje stanowiska
dualizmu i materializmu, – rozważa współczesne
eksperymenty myślowe dotyczące rozumienia ludzkiego umysłu i odnosi je do
problematyki umysłu ludzkiego. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję na temat rozumienia ludzkiego
umysłu, – opowiada się za jednym ze
stanowisk na temat ludzkiego umysłu, – odnosi współczesne
eksperymenty myślowe do rzeczywistych problemów dotyczących ludzkiego umysłu. |
Uczeń: – odnosi dyskusję na temat rozumienia ludzkiego umysłu
do współczesnych problemów dotyczących człowieka i poznania, – opowiadając się za jednym
ze stanowisk na temat ludzkiego umysłu, stosuje argumentację z dziedziny
filozofii i nauki. |
Uczeń: – odnosi dyskusję na temat umysłu do zagadnień
naukowych, np. do kwestii neuronauk i kognitywistyki, – polemizuje z
poszczególnymi koncepcjami dotyczącymi ludzkiego umysłu, – konstruuje
własne eksperymenty myślowe odnoszące się do problemów naukowych i
filozoficznych. |
V.
Filozofia Sokratesa. Początki refleksji
antropologicznej |
|||||
10.
Dlaczego ludzie postępują źle? Intelektualizm etyczny Sokratesa |
Uczeń: – wyjaśnia, czym jest intelektualizm etyczny Sokratesa, – opisuje i definiuje
stanowiska obiektywizmu i subiektywizmu etycznego oraz absolutyzmu i
relatywizmu etycznego. |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polega
zależność między wiedzą i cnotą, – porównuje stanowiska
obiektywizmu i subiektywizmu oraz stanowiska relatywizmu i absolutyzmu. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję w
formule sokratejskiej, – odpowiada na pytanie,
dlaczego ludzie postępują źle, i uzasadnia swój pogląd. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję w
formule sokratejskiej i aktywnie w niej uczestniczy. –
formułuje własne stanowisko na temat intelektualizmu etycznego oraz logicznie
uzasadnia swój pogląd, –
świadomie posługuje się terminologią filozoficzną w dyskusji i odnosi wnioski
z niej płynące do problemów codzienności. |
Uczeń: – inicjuje dyskusję w
formule sokratejskiej i proponuje tematykę do rozmowy, – naukowo
i logicznie uzasadnia swoje poglądy etyczne i filozoficzne, –
posługuje się terminologią filozoficzną w dyskusji i odnosi wnioski z niej
płynące do problemów naukowych. |
11.
Życie i metoda Sokratesa: misja wobec Aten |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polegała misja Sokratesa wobec
Aten, – opisuje sokratejskie i
współczesne rozumienie indywidualizmu, – opisuje
i wyjaśnia metodę dialektyczną Sokratesa. |
Uczeń: – wyjaśnia kontekst historyczny i filozoficzny misji
Sokratesa wobec Ateńczyków, – rozważa i porównuje
sokratejskie oraz współczesne rozumienie indywidualizmu, – stosuje
metodę dialektyczną Sokratesa – opracowuje dialogi filozoficzne. |
Uczeń: – odnosi filozoficzne i
współczesne rozumienie indywidualizmu do rozważań własnych i do problemów
codziennej egzystencji, – stosuje metodę
dialektyczną Sokratesa –odgrywa opracowane przez siebie dialogi filozoficzne. |
Uczeń: – opracowuje argumentację na
rzecz indywidualizmu w jego różnych odmianach, – podaje
przykłady indywidualistów z różnych obszarów aktywności ludzkiej i odnosi je
do nauczania Sokratesa. |
Uczeń: – krytycznie odnosi się do
koncepcji indywidualizmu Sokratesa i analizuje jej poszczególne aspekty, – zajmuje
stanowisko w kwestii indywidualizmu w odniesieniu do jego społecznego i
politycznego kontekstu. |
12.
Nauczanie Sokratesa: samopoznanie i mądrość |
Uczeń: – definiuje pojęcia: cnota, mądrość i sumienie w ujęciu Sokratesa, – opisuje kontekst i
szczegóły związane z procesem Sokratesa, – przedstawia najważniejsze
aspekty nauczania przedstawione w dialogu „Obrona Sokratesa”. |
Uczeń: – rozważa nauczanie
Sokratesa w odniesieniu do zarzutów przedstawionych podczas procesu, – tworzy
listę argumentów za i przeciw winie Sokratesa na potrzeby odegrania procesu
filozofa. |
Uczeń: – rozważa, dlaczego nie
należy krzywdzić innych ludzi i dlaczego warto żyć zgodnie z własnym
sumieniem, – rozważa w formie sporu
(procesu) winę Sokratesa, aktywnie uczestnicząc w inscenizacji (np.
uzasadniając winę w odniesieniu do wątków biograficznych lub historycznych). |
Uczeń: – przedstawia i uzasadnia
własne stanowisko na temat tego, dlaczego nie należy krzywdzić innych ludzi i
dlaczego warto żyć zgodnie z własnym sumieniem, – aktywnie
uczestniczy w odgrywaniu ról obrońców i oskarżycieli Sokratesa,
przedstawiając argumentację i reagując na uzasadnienia innych uczestników
inscenizacji. |
Uczeń: –
podczas inscenizacji procesu Sokratesa stosuje argumentację odnoszącą się do
filozoficznych pojęć i stanowiska intelektualizmu etycznego, a nie jedynie do
wątków biograficznych, –
odnosi przykład Sokratesa do innych postaci historycznych i literackich oraz
uogólnia wnioski płynące z rozważań. |
VI. Idealizm
Platona |
|||||
13.
Teoria idei |
Uczeń: – wyjaśnia teorię idei Platona, – wyjaśnia i interpretuje znaczenie
alegorii jaskini w systemie Platona, – opisuje
poszczególne stanowiska w sporze o status ontyczny liczb. |
Uczeń: – interpretuje znaczenie
alegorii jaskini i poszczególnych symboli w odniesieniu do koncepcji
idealizmu i dualizmu Platona, – odnosi
poszczególne stanowiska w sporze o status ontyczny liczb do koncepcji
naukowych. |
Uczeń: – interpretuje znaczenie
alegorii jaskini i poszczególnych symboli w odniesieniu do współczesnych
problemów i zagadnień spoza problematyki filozoficznej, – rozważa problem statusu
ontycznego liczb i opisuje własne stanowisko w tej kwestii. |
Uczeń: – tworzy własną alegorię
świata na wzór Platońskiej jaskini, – zajmuje
stanowisko w sporze dotyczącym statusu ontycznego liczb i uzasadnia swój
pogląd. |
Uczeń: – polemizuje ze stanowiskiem
idealizmu oraz krytycznie odnosi je do wcześniejszych koncepcji
filozoficznych, –
w sporze dotyczącym statusu ontycznego liczb uzasadnia swój pogląd w na
podstawie logicznej oraz naukowej argumentacji oraz skutecznie odpiera
zarzuty innych uczestników dyskusji. |
14.
Teoria poznania |
Uczeń: – definiuje pojęcia doksa i epiesteme, – wyjaśnia
proces anamnezy w ludzkim poznaniu. |
Uczeń: – wyjaśnia różnicę między rzetelną, naukową wiedzą i
ludzkim mniemaniem, – rozważa znaczenie prawdy w
ludzkim życiu, – odnosi pojęcia z zakresu
epistemologii do rozważań ontologicznych Platona. |
Uczeń: – porównuje ze sobą idealizm i naturalizm oraz
przedstawia stosowną argumentację za tymi stanowiskami, – podaje przykłady sytuacji,
w których dążenie do prawdy okazuje się bardzo istotnym celem ludzkiego
życia. |
Uczeń: – opowiada się po jednej ze stron sporu
epistemologicznego (idealizm – naturalizm) i uzasadnia swój pogląd, – uzasadnia
konieczność dążenia do prawdy w ludzkim życiu i konstruuje własne przykłady
ilustrujące tę potrzebę. |
Uczeń: – w sporze epistemologicznym (idealizm – naturalizm)
uzasadnia swój pogląd, stosując argumentację naukową i logiczną oraz
posługując się terminologią filozoficzną, – w
sporze dotyczącym poszukiwania prawdy uzasadnia tę potrzebę w odniesieniu do
faktów naukowych (np. psychologicznych, socjologicznych) oraz argumentów
logicznych. |
15.
Mistyczny aspekt nauczania Platona |
Uczeń: – przedstawia argumentację Platona na rzecz
nieśmiertelności ludzkiej duszy, – przedstawia wizję
powstania świata według Platona, – przedstawia
koncepcję stworzenia świata według biblijnego wzorca. |
Uczeń: – ocenia argumentację Platona na rzecz
nieśmiertelności ludzkiej duszy, – porównuje
koncepcję stworzenia świata według antycznego oraz biblijnego wzorca. |
Uczeń: – rozważa problem rozumienia oraz nieśmiertelności
ludzkiej duszy,
– ocenia i analizuje
koncepcję stworzenia świata według antycznego oraz biblijnego wzorca. |
Uczeń: – określa własne stanowisko w kwestii nieśmiertelności
ludzkiej duszy
oraz uzasadnia swój pogląd, – odnosi
koncepcję stworzenia świata według antycznego oraz biblijnego wzorca do modeli
stworzenia obecnych w innych kulturach. |
Uczeń: – odnosi kwestię nieśmiertelności ludzkiej duszy do teorii naukowych i
psychologicznych, – posługuje
się terminologią i metodologią charakterystyczną dla namysłu filozoficznego. |
VII. Rola
i znaczenie filozofii Platona |
|||||
16.
Doskonałe państwo – sprawiedliwy człowiek |
Uczeń: – opisuje utopijną wizję
państwa Platona, – przedstawia koncepcję
ludzkiej duszy w ujęciu Platona. |
Uczeń: – wyjaśnia analogię między ludzką duszą i
sprawiedliwym państwem, –
rozważa różne sposoby pojmowania funkcji państwa. |
Uczeń: – odnosi koncepcję duszy do wiedzy na temat metafizyki
i epistemologii Platona, – dokonuje oceny koncepcji
państwa w ujęciu Platona i argumentuje za własnym stanowiskiem w tej kwestii. |
Uczeń: – konstruuje własną wizję sprawiedliwego ustroju
państwa i uzasadnia swój pogląd w tej kwestii, – podaje przykłady
literackie oraz historyczne utopii społecznych i porównuje je z koncepcją
Platona. |
Uczeń: – podejmuje polemikę z koncepcją Platona z
zastosowaniem terminologii filozoficznej, – uzasadnia
logicznie własną wizję sprawiedliwego państwa i broni własnych racji podczas
dyskusji na ten temat. |
17.
Miłość platoniczna |
Uczeń: – wyjaśnia i porównuje pojęcia miłości platonicznej i
platońskiej, – rekonstruuje i streszcza
wypowiedzi poszczególnych uczestników „Uczty” Platona. |
Uczeń: – odnosi
pojęcie miłości platońskiej do współczesnych czasów, – porównuje
stanowiska poszczególnych uczestników „Uczty” Platona, – interpretuje
mowę Diotymy o Erosie jako wypowiedź na temat roli
filozofa w świecie. |
Uczeń: – odnosi
treść dialogu „Uczta” do epistemologii i ontologii Platona, – odgrywa rolę wyznaczonego
bohatera „Uczty” Platona, właściwie interpretując i trafnie przedstawiając
jego stanowisko filozoficzne. |
Uczeń: – odnosi
treść dialogu „Uczta” do współczesnych zagadnień i problemów, –
podczas odgrywania roli wyznaczonego bohatera „Uczty” Platona, argumentuje za
stanowiskiem swojej postaci oraz polemizuje z innymi uczestnikami „Uczty”. |
Uczeń: – polemizuje z koncepcją
miłości Platona, konstruując własną argumentację w tym zakresie, – odnosi rozumienie
miłości według Platona do literatury oraz innych tekstów kultury i swobodnie
wykorzystuje te konteksty podczas własnych wypowiedzi. |
VIII. System
filozoficzny Arystotelesa |
|||||
18.
Metafizyka Arystotelesa |
Uczeń: – definiuje pojęcia: byt, materia i forma, substancja oraz Bóg, – opisuje różnice pomiędzy
systemem Platona i Arystotelesa. |
Uczeń: –
przedstawia koncepcję Arystotelesa jako próbę pogodzenia eleatyzmu i
wariabilizmu, –
wyjaśnia oraz interpretuje najważniejsze pojęcia i kategorie metafizyki
Arystotelesa. |
Uczeń: – omawia
koncepcję Arystotelesa oraz ilustruje ją adekwatnymi przykładami, – odnosi koncepcję
Arystotelesa do własnego życia. |
Uczeń: – odnosi
koncepcję Arystotelesa do codziennych problemów i zagadnień, – ocenia
rozstrzygnięcia metafizyczne Arystotelesa i argumentuje za lub przeciw
poszczególnym tezom. |
Uczeń: – odnosi
koncepcję Arystotelesa do problemów naukowych, m.in. do zagadnień kosmologii, – analizując
koncepcję Arystotelesa, posługuje się terminologią i aparatem pojęciowym
filozofii. |
19.
Kim jest człowiek? Próba definicji |
Uczeń: – podaje definicję człowieka w koncepcji Arystotelesa, – opisuje rolę wspólnoty w
rozwoju społecznym człowieka, – opisuje,
czym jest definicja klasyczna i wyjaśnia, z jakich składa się elementów. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję na
temat znaczenia języka oraz roli wspólnoty w rozwoju człowieka, – podaje przykłady definicji
skonstruowanych według klasycznego schematu Arystotelesa, – porównuje różne ujęcia
człowieka w koncepcji Arystotelesa i Platona. |
Uczeń: – ocenia koncepcję człowieka w ujęciu Arystotelesa i
odnosi ją do własnych spostrzeżeń, – odnosi koncepcję człowieka do założeń
metafizycznych i epistemologicznych Arystotelesa. |
Uczeń: – odnosi definicję człowieka
w koncepcji Arystotelesa do codziennego życia innych ludzi, – dyskutuje na temat
sformułowań dotyczących człowieka i przedstawia adekwatną argumentację. |
Uczeń: – polemizuje z koncepcją
Arystotelesa na podstawie kategorii logicznych i z zastosowaniem
filozoficznego aparatu pojęciowego, – odnosi koncepcję
Arystotelesa do rozstrzygnięć naukowych w zakresie socjologii, psychologii i
biologii. |
20.
System etyczny Arystotelesa |
Uczeń: – opisuje najważniejsze założenia eudajmonizmu Arystotelesa, – streszcza oraz wyjaśnia dylematy
etyczne polegające na wyborze przyjemności lub cnoty, – przedstawia
koncepcję Arystotelesa na temat przyjaźni. |
Uczeń: – wyjaśnia, czym różni się eudajmonizm i etyka cnót, – rozważa dylematy etyczne
polegające na wyborze przyjemności lub cnoty, – rozważa
koncepcję Arystotelesa na temat przyjaźni i podaje adekwatne przykłady. |
Uczeń: – rozstrzyga dylematy
etyczne polegające na wyborze przyjemności lub cnoty w odniesieniu do
koncepcji Arystotelesa, – analizuje i odnosi do
własnego życia przemyślenia Arystotelesa na temat przyjaźni. |
Uczeń: – formułuje własny pogląd na temat sposobów osiągania
szczęścia i eudajmonizmu oraz uzasadnia przedstawione stanowisko, – analizuje
i odnosi zagadnienie eudajmonizmu do współczesnych problemów i zagadnień
etycznych. |
Uczeń: – przedstawia pozytywne oraz negatywne aspekty
eudajmonizmu Arystotelesa, – konstruuje własne
przykłady dylematów etycznych dotyczących wyboru przyjemności lub cnoty. |
21.
Polityka Arystotelesa |
Uczeń: – wyjaśnia genezę i funkcję państwa według Arystotelesa, – przedstawia koncepcję form
ustrojowych wyszczególnionych przez Arystotelesa. |
Uczeń: – porównuje koncepcję
ustrojów według Platona i Arystotelesa, – rozważa problem funkcji i
genezy istnienia państwa według Arystotelesa. |
Uczeń: – odnosi koncepcję polityczną Arystotelesa do
całokształtu jego systemu filozoficznego, – podejmuje dyskusję na temat problemów i zagadnień
filozofii polityki Arystotelesa. |
Uczeń: – odnosi koncepcję polityczną Arystotelesa do wiedzy
historycznej i społecznej oraz przedstawia własną argumentację, – adekwatnie oraz trafnie
odgrywa powierzoną rolę w dyskusji panelowej na temat problemów i zagadnień
filozofii polityki Arystotelesa. |
Uczeń: – podejmuje
filozoficzną polemikę z koncepcją Arystotelesa na temat roli kobiet oraz osób
wykonujących pracę fizyczną w państwie, –
stosuje w dyskusji pojęcia filozoficzne i trafnie odnosi je do poruszanych
kwestii, –
sprawnie odpiera zarzuty innych dyskutantów, stosując filozoficzny aparat
pojęciowy. |
IX. Stoicyzm
i epikureizm – dwa modele życia etycznego |
|||||
22.
Wpływ szkół helleńskich na refleksję etyczną |
Uczeń: – przedstawia koncepcje epistemologiczne i etyczne epikurejczyków
oraz stoików, – wyjaśnia związek pomiędzy
nauczaniem szkół helleńskich a perfekcjonizmem i hedonizmem etycznym. |
Uczeń: – porównuje wizję szczęścia według epikurejczyków i
stoików, – rozważa zasadność odnoszenia
się do perfekcjonizmu i hedonizmu do codziennych sytuacji życiowych. |
Uczeń: – opisuje i realizuje
wybrane ćwiczenia stoickie, – podejmuje refleksję na
temat samego siebie i własnego życia na podstawie wiedzy na temat stoicyzmu i
epikureizmu. |
Uczeń: – rozstrzyga problemy i
zagadnienia etyczne z zastosowaniem pojęć charakterystycznych dla nauczania
szkół helleńskich. |
Uczeń: – podejmuje polemikę
dotyczącą poszczególnych założeń etycznych szkół helleńskich i uzasadnia swój
pogląd w tej kwestii, – podejmuje pracę nad
samym sobą na podstawie uzyskanej samowiedzy etycznej. |
23.
Współczesne modele oceny etycznej – utylitaryzm i deontologia |
Uczeń: – opisuje dwa modele oceny etycznej: utylitaryzm i
deontologię, – przedstawia podobieństwa
pomiędzy opisywanymi modelami a nauczaniem etycznym charakterystycznym dla
szkoły epikurejskiej i stoickiej. |
Uczeń: – zestawia ze sobą dwa modele oceny etycznej:
utylitaryzm i deontologię i odnosi je do starożytnych wzorców, – podaje przykłady
ilustrujące poznane modele oceny etycznej. |
Uczeń: – stosuje poznane modele:
utylitaryzm i deontologię do etycznej oceny działań i czynów ludzkich, – opowiada się za wybranym
modelem oceny działań i uzasadnia jego znaczenie. |
Uczeń: – uzasadnia wybór
określonego modelu etycznej oceny działań ludzkich, stosując trafną
argumentację filozoficzną i ilustrując wybór właściwymi przykładami, – trafnie rozstrzyga
dylematy etyczne z zastosowaniem poznanych koncepcji i modeli oceny etycznej. |
Uczeń: – konstruuje własne przykłady dylematów etycznych
pozwalających na dokonanie wyboru moralnego, – uzasadniając trafność
wyboru określonego modelu oceny etycznej, odnosi się do wiedzy z zakresu
psychologii oraz do wybranych przykładów postaci literackich i filmowych. |
24.
Obecność wątków epikurejskich i stoickich w literaturze polskiej |
Uczeń: – przywołuje dzieła literackie zawierające odniesienie
do stoicyzmu lub epikureizmu, – opisuje i wyróżnia wątki
epikurejskie oraz stoickie w dziełach literackich i malarskich. |
Uczeń: – interpretuje dzieła literackie
w odniesieniu do filozofii hellenistycznej, – interpretuje
dzieło malarskie w odniesieniu do motywów stoickich i epikurejskich. |
Uczeń: – samodzielnie poszukuje nawiązań filozoficznych w znanych sobie dziełach
literackich, malarskich i filmowych, – przedstawia na forum klasy
wybrane przez siebie dzieła pod względem obecności w nich motywów filozofii
helleńskiej. |
Uczeń: – odnosi wybrane dzieła kultury
do wątków pochodzących z filozofii helleńskiej i interpretuje je w szerszym
kontekście filozoficznym, – przedstawia
argumentację filozoficzną wspierającą wybór przedstawianych przez siebie dzieł
literackich lub malarskich. |
Uczeń: – podejmuje samodzielną
polemikę z założeniami filozoficznymi szkół helleńskich w formie
przedstawienia artystycznego odniesienia kontrastującego z wizją epikurejską
lub stoicką, – podejmuje dialog z
poznanymi koncepcjami poprzez własną twórczość (esej, wiersz, etiuda filmowa,
obraz, fotografia itp.). |
X.
Ponadczasowa wartość sceptycyzmu |
|||||
25.
Tropy sceptyckie jako wyzwanie dla epistemologii |
Uczeń: – przedstawia poszczególne argumenty przeciw
możliwości poznania świata, – definiuje
dogmatyzm i sceptycyzm, –
przedstawia najważniejsze aspekty sceptycyzmu. |
Uczeń: – porównuje i ocenia
dogmatyzm i sceptycyzm, – podaje przykłady
ilustrujące poszczególne tropy sceptyckie. |
Uczeń: – rozważa współczesne
nawiązania do sceptycyzmu, – zajmuje stanowisko w
kwestii konsekwencji filozoficznych sceptycyzmu. |
Uczeń: – stosuje poznaną wiedzę do
współczesnych rozważań na temat możliwości poznawania prawdy, – odnosi argumentację
sceptyków do innych zagadnień filozoficznych. |
Uczeń: – podejmuje polemikę na
temat możliwości dotarcia do prawdy, opierając się na terminologii
filozoficznej, tekstach źródłowych oraz wiedzy naukowej. |
26.
Czy osiągnięcie wiedzy jest możliwe? |
Uczeń: – przedstawia wątpliwości i argumentację sceptyków
dotyczącą możliwości dotarcia do obiektywnej prawdy, – rekonstruuje i wyjaśnia
eksperymenty myślowe ilustrujące wątpliwości epistemologiczne sceptyków. |
Uczeń: – rozważa możliwość dotarcia do obiektywnej prawdy, – bierze udział w dyskusji
na temat możliwości komunikacji między ludźmi, – porównuje
poszczególne stanowiska filozoficzne klasyfikowane jako dogmatyczne lub
sceptyczne. |
Uczeń: – wyraża własne stanowisko na temat możliwości
dotarcia do obiektywnej prawdy, – w dyskusji na temat
możliwości komunikacji między ludźmi stara się jak najtrafniej uzasadnić
przedstawiane przez siebie racje, – samodzielnie rozstrzyga
dylematy i eksperymenty myślowe dotyczące ludzkiej wiedzy. |
Uczeń: – uzasadnia stanowisko na temat możliwości dotarcia do
obiektywnej prawdy, – odnosi problem wiedzy do innych zagadnień
filozoficznych, – konstruuje
własne eksperymenty myślowe dotyczące ludzkiej wiedzy. |
Uczeń: – podejmuje polemikę ze sceptycyzmem tworząc
argumentację opierającą się na terminologii filozoficznej, – w dyskusji na temat możliwości komunikacji,
uzasadnia własne stanowisko, odnosi się do wiedzy naukowej oraz odpiera głosy
polemiczne. |
27.
Błędy w rozumowaniu |
Uczeń: – wymienia i opisuje błędy rzeczowe i formalne
rozumowań, – opisuje i wyjaśnia, czym
są chwyty erystyczne. |
Uczeń: – dostrzega
i nazywa poszczególne błędy w podanych w podręczniku rozumowaniach, –
podaje przykłady błędnych wypowiedzi. |
Uczeń: – rozpoznaje błędne rozumowania zawierające ukryte
przesłanki, – identyfikuje usterki
logiczne i rzeczowe obecne w dłuższych rozumowaniach, – wykonuje ćwiczenia
ukazujące poprawne i błędne rozumowania. |
Uczeń: – rozpoznaje błędne rozumowania obecne w rozważaniach
filozoficznych,
– projektuje
własne przykłady poprawnych i błędnych rozumowań. |
Uczeń: – wyszukuje błędne rozumowania w przekazach medialnych oraz
tekstach filozoficznych, – przedstawia
poprawne rozumowania, zastępując błędy obecne w wypowiedziach, –
reaguje na chwyty erystyczne stosowane w wypowiedziach innych osób. |
XI. Początki
filozoficznej teologii |
|||||
28.
Starożytne koncepcje Boga |
Uczeń: – wyjaśnia koncepcje Boga w rozumieniu starożytnych
myślicieli, – wyjaśnia,
jaki wpływ miały starożytne koncepcje Absolutu na chrześcijańskie ujmowanie
Boga. |
Uczeń: – interpretuje i porównuje koncepcje Boga w ujęciu
poszczególnych starożytnych myślicieli, – rozważa
wpływ starożytnych koncepcji Absolutu na chrześcijańskie pojmowanie Boga. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję na
temat istnienia i natury Boga, – poszukuje dodatkowych
źródeł informacji na temat pojmowania Boga na przestrzeni dziejów oraz w
innych kulturach. |
Uczeń: – ocenia rozumowanie stosowane przez myślicieli
tworzących własne koncepcje Boga w starożytności, – zajmuje stanowisko w dyskusji
na temat istnienia i natury Boga, – odnosi
problem istnienia i atrybutów Boga do codziennego życia. |
Uczeń: – dokonuje filozoficznej polemiki z koncepcjami Boga w
ujęciu starożytnych myślicieli, – w dyskusji na temat
istnienia i natury Boga, stosuje argumentację filozoficzną i trafnie
odpowiada na argumenty pozostałych rozmówców – rozważa
wpływ starożytnych koncepcji Absolutu na kulturę europejską. |
29.
Filozoficzne i religijne poszukiwania św. Augustyna z Hippony |
Uczeń: – definiuje pojęcia obecne w koncepcji św. Augustyna z
Hippony: iluminacja,
wola, manicheizm, introspekcja, – wyjaśnia
rozumienie i odmiany zła w koncepcji św. Augustyna, –
objaśnia założenia historiozoficzne filozofa. |
Uczeń: – rozważa filozoficzne
znaczenie i historyczną doniosłość poglądów św. Augustyna, – rozważa
problem istnienia i interpretacji zła oraz podaje przykłady ilustrujące to
zagadnienie, –
rozważa problem sensu i celowości dziejów człowieka. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję na temat przejawów zła
moralnego oraz realnego istnienia zła ontycznego, – odnosi zagadnienia historiozofii do wydarzeń w
dziejach ludzkości. |
Uczeń: – formułuje własne
stanowisko na temat istnienia zła oraz jego przejawów i argumentuje za
przyjętym rozwiązaniem, – podaje przykłady
codziennych sytuacji, które odnoszą się do koncepcji św. Augustyna. |
Uczeń: – podejmuje polemikę na
temat pojmowania czasu, wolnej woli oraz umysłu przez św. Augustyna, – aktywnie dyskutuje na
temat koncepcji zła i odnosi ją do wiedzy z zakresu psychologii, socjologii i
innych nauk, – posługuje się pojęciami
filozoficznymi i naukowymi podczas wypowiedzi na temat zagadnienia wolnej
woli. |
XII. Źródła
estetyki |
|||||
30.
Jak pojmowano sztukę na przestrzeni dziejów filozofii? |
Uczeń: – wyjaśnia, czym jest estetyka i jakimi kwestiami się
zajmuje, – opisuje klasyczne
rozumienie sztuki. |
Uczeń: – porównuje
różne koncepcje sztuki obecne w dziejach estetyki, –
rozważa klasyczne rozumienie sztuki i odnosi je do współczesnego ujęcia
działalności artystycznej. |
Uczeń: – podejmuje rozważania na temat istoty sztuki w
dziejach filozofii i we współczesnym świecie, – podaje przykłady dzieł artystycznych i na ich
podstawie przywołuje klasyczne kategorie estetyczne. |
Uczeń: – zajmuje stanowisko w
kwestii funkcji i istoty sztuki i argumentuje za przyjętym rozwiązaniem, – ilustruje swoje poglądy
poprzez przywołanie konkretnych dzieł artystycznych, – osadza refleksję
estetyczną w szerszym kontekście filozofii klasycznej. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję na
temat różnych sposobów pojmowania sztuki i argumentuje, stosując terminologię
filozoficzną, – podejmuje polemikę z
klasyczną koncepcją sztuki w nawiązaniu do historii sztuki i kategorii
estetycznych, – aktywnie angażuje się w
spór dotyczący roli sztuki i podaje przykłady mniej znanych dzieł
artystycznych, aby zilustrować swoją argumentację. |
31.
Spór o kryterium piękna |
Uczeń: – wyjaśnia, na czym polegała teoria piękna w ujęciu
pitagorejczyków, – rekonstruuje stanowiska
estetyczne dotyczące piękna. |
Uczeń: – rozważa, czym jest piękno
według niego i czym było w kontekście teorii pitagorejczyków, – rozważa
poszczególne argumenty i stanowiska w sporze o kryteria oceny estetycznej. |
Uczeń: – podejmuje rozważania na temat tego, jak zmieniało
się pojęcie piękna na przestrzeni dziejów, – podaje przykłady dzieł artystycznych
odzwierciedlających poszczególne ujęcia piękna i zestawia je ze sobą, – podejmuje dyskusję na temat kryteriów oceny
estetycznej. |
Uczeń: – dokonuje samodzielnej
oceny estetycznej wybranego dzieła sztuki, stosując w tym celu poznane
kategorie, – wyraża własny pogląd na
temat piękna i uzasadnia swoje przekonania, – porównuje kryteria
piękna obecne w kulturze europejskiej z innymi wzorcami. |
Uczeń: – oceniając dzieło sztuki
pod względem kategorii piękna, wchodzi w polemikę z przyjętymi kryteriami
oceny estetycznej, – uzasadnia własne
przekonania dotyczące piękna i jego własności, odnosząc się do kategorii
filozoficznych. |
32.
Poetyka Arystotelesa: rozumienie i funkcje sztuki |
Uczeń: – przedstawia rozumienie sztuki według Arystotelesa, – opisuje funkcje sztuki
według Stagiryty, – definiuje
pojęcia katharsis i mimesis w rozumieniu Arystotelesa. |
Uczeń: – porównuje
pojęcia katharsis i mimesis obecne u różnych myślicieli w
odniesieniu do koncepcji Arystotelesa, –
porównuje koncepcję sztuki Arystotelesa z ujęciem innych filozofów
starożytnych. |
Uczeń: – odnosi koncepcję sztuki do współczesnego
pojmowania działalności artystycznej, – rozważa współczesne zastosowania kategorii katharsis obecnej w systemie
Arystotelesa. |
Uczeń: – podejmuje dyskusję na
temat funkcji sztuki opisanej przez Arystotelesa, – odnosząc się do
koncepcji filozofa, przedstawia przykłady dzieł ilustrujących jego koncepcję, – odnosi teorię katharsis do codziennego życia. |
Uczeń: – podejmuje polemikę z
koncepcją sztuki w ujęciu Arystotelesa, stosując przy tym terminologię
filozoficzną i odnosząc się do wiedzy z zakresu historii sztuki i estetyki, – ukazując dzieła
artystyczne, wskazuje mocne strony i słabości koncepcji Arystotelesa, – odnosi koncepcję katharsis do psychologii i sztuki
współczesnej. |