FILOZOFIA – SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCENIANIA W XIV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM

w roku szkolnym 2024/2025

 

 

Nauczyciel: Paweł Nowak                                                                                                                             klasy:  I B1 I B2, I C

                Filozofia, to przedmiot szczególny, w którym stawia się przede wszystkim na wykształcenie w młodym człowieku umiejętności rozumowania na materiale werbalnym oraz zdolności sądzenia oraz krytycznego myślenia. Nauczyciel oceniając postępy ucznia/uczennicy, będzie zwracać uwagę na opanowanie następujących umiejętności: wnioskowania, definiowania pojęć, stosowania analogii, formułowania hipotez, klasyfikowania, odnajdywania ukrytych założeń, werbalizowania założeń, uzasadniania, wyjaśniania, opisywania, oraz myślenia o procesach myślowych.

 

1.    Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów oraz wagi poszczególnych ocen:

a) odpowiedzi ustne, dyskusja, aktywność, zeszyt (waga 1)

b) referat, prezentacja, prace długoterminowe (waga 2)

c) prezentacje multimedialne (waga 2)

d) sprawdziany pisemne (testy, sprawdziany, kartkówki) ( test 3, sprawdzian 3, kartkówka 1)

e) wypowiedzi pisemne (zadania domowe, praca na lekcji) (waga 1)

f) czytanie ze zrozumieniem tekstu źródłowego - zadania (waga 2)

g) udział w konkursach, debatach, olimpiadach, pracach projektowych na forum szkoły (waga 3)

h) udział w konkursach, debatach, olimpiadach, pracach projektowych poza szkołą (waga 4)
i) projekty (waga 2 – 4)

j) praca na lekcji, praca w grupie (waga 1 lub 2)

k) zeszyt (waga 1-3)

2.    Uczeń, jako osoba współodpowiedzialna za swoją edukację, może prowadzić zeszyt przedmiotowy, który może zostać oceniony i tym samym podwyższyć ocenę półroczną/roczną (ocenie podlega jedynie zawartość merytoryczna zeszytu: tematy oraz notatki z lekcji).

3.    Raz w ciągu każdego okresu, uczeń ma prawo, zgłosić nieprzygotowanie do lekcji/zajęć oraz brak zeszytu (wykorzystanie tej możliwości, nauczyciel każdorazowo odnotowuje w dzienniku lekcyjnym).

4.    Uczeń ma możliwość poprawienia każdej oceny niedostatecznej w ciągu dwóch tygodni od daty otrzymania oceny i wpisania jej w Dziennik elektroniczny. Nie zgłoszenie się ucznia w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z utrzymaniem wystawionej oceny.

5.    Uczniowie, którzy z uzasadnionych powodów nie osiągnęli wymaganej do zaliczenia przedmiotu ilości punktów (1,75 pkt), a mają pozytywną ocenę z co najmniej jednego sprawdzianu, mogą na koniec okresu/roku, przystąpić do pisemnego sprawdzianu (tzw. ostatniej szansy) obejmującego swym zakresem całość przerobionego w danym okresie materiału. Pozytywne zaliczenie tego sprawdzianu, daje uczniowi ocenę dopuszczającą i pozwala zaliczyć okres/rok.

6.    Jeżeli uczeń nie zgadza się z propozycją oceny na koniec okresu lub na koniec roku, nauczyciel może wyrazić zgodę na jej poprawianie. Uczeń pisze wtedy sprawdzian z materiału wskazanego przez nauczyciela.

7.    O podwyższenie przewidywanej oceny klasyfikacyjnej może ubiegać się uczeń, który:

·           systematycznie uczęszczał na zajęcia, także w kształceniu na odległość;

·           nieobecności na tych zajęciach są usprawiedliwione;

·           przystąpił do większości sprawdzianów w danym okresie w pierwszym lub dodatkowym terminie, także przeprowadzanych w kształceniu na odległość;

·           którego spotkało zdarzenie losowe mogące mieć istotny wpływ na wyniki rzeczonego przedmiotu.

Oceny spełnienia przez ucznia ww. warunków dokonuje nauczyciel przedmiotu.

8.    Korzystanie przez ucznia w czasie lekcji oraz wykonywania prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek oraz innych form sprawdzania wiedzy) z telefonów komórkowych i niedozwolonych pomocy, stanowi podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej (odpowiednio praca na lekcji/sprawdzian, kartkówka itp.).    

9.    Zasady zaliczania sprawdzianów przez uczniów nieobecnych w dniu weryfikacji wiedzy:

a)       Uczniowie nieobecni na sprawdzianie, posiadający usprawiedliwienie, przystąpią do niego w nowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Uczniowie z nieusprawiedliwioną nieobecnością otrzymają na w/w sprawdzianie dodatkowe zadanie/zagadnienie do wykonania. 

b)      Jeżeli uczeń nie dopełni obowiązku ustalenia z nauczycielem terminu napisania zaległej pracy lub po uzgodnieniu terminu nie napisze jej z powodów nieusprawiedliwionych, jest zobowiązany do napisania takiej pracy na najbliższej lekcji, na której będzie obecny.

c)       Odmowa napisania zaległej pracy lub oddanie pustej kartki, skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej.

10.Zasady uwzględniania szczególnych osiągnięć przy ustalaniu oceny okresowej/rocznej:

a)       uczeń reprezentujący szkołę w Olimpiadzie Filozoficznej lub osiągający znaczące sukcesy w nauce przedmiotu, otrzymuje ocenę cząstkową celującą z wagą (3 lub 4 pkt.);

b)      finalista lub laureat olimpiady przedmiotowej z filozofii otrzymuje ocenę roczną celującą.

11.W uzasadnionych przypadkach, pula punktów może zostać zmieniona i obliczona indywidualnie.

12.Kryteria ustalania oceny okresowej/rocznej:

Ocenę okresową nauczyciel ustala na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia. Znak „+” przy ocenie cząstkowej oznacza dodatkowe 0,5 pkt.

Ocena roczna jest średnią arytmetyczną średnich ważonych uzyskanych w obu okresach, pod warunkiem, że obie średnie ważone wynoszą co najmniej 1,75 tzn., że uczeń na koniec obu okresów uzyskał oceny pozytywne.
ocenę celującą – uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 5,6 pkt.

lub gdy jest laureatem/finalistą Olimpiady filozoficznej.

·         ocenę bardzo dobrą – uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 4,6 pkt.

·         ocenę dobrą – uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 3,6 pkt.

·         ocenę dostateczną – uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 2,6 pkt.

·         ocenę dopuszczającą - uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 1,75 pkt.

·         ocenę niedostateczną – otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią poniżej 1,75 pkt.

13.Odstępstwa w powyższym systemie oceniania mogą nastąpić wyłącznie w sytuacjach losowych.