FILOZOFIA – SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCENIANIA
W XIV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
w roku szkolnym 2024/2025
Nauczyciel: Paweł Nowak
klasy: I B1 I B2, I C
Filozofia,
to przedmiot szczególny, w którym stawia się przede wszystkim na wykształcenie
w młodym człowieku umiejętności rozumowania na materiale werbalnym oraz zdolności
sądzenia oraz krytycznego myślenia. Nauczyciel oceniając postępy
ucznia/uczennicy, będzie zwracać uwagę na opanowanie następujących
umiejętności: wnioskowania, definiowania pojęć, stosowania analogii,
formułowania hipotez, klasyfikowania, odnajdywania ukrytych założeń,
werbalizowania założeń, uzasadniania, wyjaśniania, opisywania, oraz myślenia o procesach
myślowych.
1.
Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności
uczniów oraz wagi poszczególnych ocen:
a) odpowiedzi ustne, dyskusja,
aktywność, zeszyt (waga 1)
b) referat,
prezentacja, prace długoterminowe (waga 2)
c) prezentacje multimedialne
(waga 2)
d) sprawdziany
pisemne (testy, sprawdziany, kartkówki) ( test 3, sprawdzian 3, kartkówka 1)
e) wypowiedzi
pisemne (zadania domowe, praca na lekcji) (waga 1)
f) czytanie ze
zrozumieniem tekstu źródłowego - zadania (waga 2)
g) udział w
konkursach, debatach, olimpiadach, pracach projektowych na forum szkoły (waga
3)
h) udział w konkursach, debatach,
olimpiadach, pracach projektowych poza szkołą (waga 4)
i)
projekty (waga 2 – 4)
j)
praca na lekcji, praca w grupie (waga 1 lub 2)
k) zeszyt (waga 1-3)
2.
Uczeń, jako osoba współodpowiedzialna za swoją
edukację, może
prowadzić zeszyt
przedmiotowy, który może zostać oceniony i tym samym
podwyższyć ocenę półroczną/roczną (ocenie podlega jedynie zawartość
merytoryczna zeszytu: tematy oraz notatki z lekcji).
3.
Raz w ciągu każdego okresu, uczeń ma prawo,
zgłosić nieprzygotowanie do lekcji/zajęć oraz brak zeszytu (wykorzystanie tej
możliwości, nauczyciel każdorazowo odnotowuje w dzienniku lekcyjnym).
4.
Uczeń ma
możliwość poprawienia każdej oceny niedostatecznej w ciągu dwóch tygodni od daty
otrzymania oceny i wpisania jej w Dziennik elektroniczny. Nie zgłoszenie się
ucznia w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z utrzymaniem wystawionej
oceny.
5.
Uczniowie, którzy z uzasadnionych powodów nie
osiągnęli wymaganej do zaliczenia przedmiotu ilości punktów (1,75 pkt), a mają
pozytywną ocenę z co najmniej jednego sprawdzianu, mogą na koniec okresu/roku,
przystąpić do pisemnego sprawdzianu (tzw. ostatniej szansy) obejmującego swym
zakresem całość przerobionego w danym okresie materiału. Pozytywne zaliczenie
tego sprawdzianu, daje uczniowi ocenę dopuszczającą i pozwala zaliczyć
okres/rok.
6.
Jeżeli uczeń nie zgadza się z propozycją oceny
na koniec okresu lub na koniec roku, nauczyciel może wyrazić zgodę na jej
poprawianie. Uczeń pisze wtedy sprawdzian z materiału wskazanego przez
nauczyciela.
7.
O podwyższenie przewidywanej oceny
klasyfikacyjnej może ubiegać się uczeń, który:
·
systematycznie uczęszczał na zajęcia, także w
kształceniu na odległość;
·
nieobecności na tych zajęciach są
usprawiedliwione;
·
przystąpił do większości sprawdzianów w danym
okresie w pierwszym lub dodatkowym terminie, także przeprowadzanych w
kształceniu na odległość;
·
którego spotkało zdarzenie losowe mogące mieć
istotny wpływ na wyniki rzeczonego przedmiotu.
Oceny spełnienia przez ucznia ww. warunków dokonuje nauczyciel
przedmiotu.
8.
Korzystanie przez ucznia w czasie lekcji oraz
wykonywania prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówek oraz innych form
sprawdzania wiedzy) z telefonów komórkowych i niedozwolonych pomocy, stanowi
podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej (odpowiednio praca na
lekcji/sprawdzian, kartkówka itp.).
9.
Zasady zaliczania sprawdzianów przez uczniów
nieobecnych w dniu weryfikacji wiedzy:
a) Uczniowie
nieobecni na sprawdzianie, posiadający usprawiedliwienie, przystąpią do niego w
nowym terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Uczniowie z nieusprawiedliwioną
nieobecnością otrzymają na w/w sprawdzianie dodatkowe zadanie/zagadnienie do
wykonania.
b)
Jeżeli uczeń nie dopełni
obowiązku ustalenia z nauczycielem terminu napisania zaległej pracy lub po
uzgodnieniu terminu nie napisze jej z powodów nieusprawiedliwionych, jest
zobowiązany do napisania takiej pracy na najbliższej lekcji, na której będzie
obecny.
c)
Odmowa napisania zaległej pracy lub oddanie pustej
kartki, skutkuje wystawieniem oceny niedostatecznej.
10.Zasady uwzględniania szczególnych
osiągnięć przy ustalaniu oceny okresowej/rocznej:
a) uczeń
reprezentujący szkołę w Olimpiadzie Filozoficznej lub osiągający znaczące
sukcesy w nauce przedmiotu, otrzymuje ocenę cząstkową celującą z wagą (3 lub 4 pkt.);
b) finalista
lub laureat olimpiady przedmiotowej z filozofii otrzymuje ocenę roczną
celującą.
11.W uzasadnionych przypadkach, pula
punktów może zostać zmieniona i obliczona indywidualnie.
12.Kryteria ustalania oceny okresowej/rocznej:
Ocenę okresową nauczyciel ustala na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia. Znak „+” przy ocenie cząstkowej oznacza dodatkowe 0,5 pkt.
Ocena roczna jest
średnią arytmetyczną średnich ważonych uzyskanych w obu okresach, pod
warunkiem, że obie średnie ważone wynoszą co najmniej 1,75 tzn., że uczeń na
koniec obu okresów uzyskał oceny pozytywne.
ocenę
celującą – uczeń otrzymuje po
uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 5,6 pkt.
lub
gdy jest laureatem/finalistą Olimpiady filozoficznej.
·
ocenę bardzo
dobrą – uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 4,6
pkt.
·
ocenę dobrą
– uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 3,6 pkt.
·
ocenę dostateczną
– uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 2,6 pkt.
·
ocenę dopuszczającą
- uczeń otrzymuje po uzyskaniu średniej ważonej na co najmniej 1,75 pkt.
·
ocenę niedostateczną
– otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią poniżej 1,75 pkt.
13.Odstępstwa w powyższym systemie
oceniania mogą nastąpić wyłącznie w sytuacjach losowych.