Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych na
lekcjach Etyki,
Rok szkolny 2021/22
Klasy: I, II i III.
Nauczyciel: Paweł Nowak
Zajęcia z Etyki (zakres podstawowy) dla uczniów,
odbywają się w wymiarze 2 godziny tygodniowo.
1.
Uczeń, jako osoba współodpowiedzialna
za swoją edukację, prowadzi zeszyt przedmiotowy, który może zostać oceniony
(ocenie podlega wyłącznie zawartość merytoryczna zeszytu: tematy oraz notatki z
lekcji).
2. Uczeń zobowiązany jest przygotować się do zajęć poprzez:
· opanowanie materiału z trzech ostatnich lekcji
· wykonanie zadanego lekcję wcześniej zadania domowego.
Raz w ciągu każdego
okresu (półrocza), uczeń ma prawo, zgłosić nieprzygotowanie do lekcji
(wykorzystanie tej możliwości, nauczyciel każdorazowo odnotowuje w dzienniku
lekcyjnym).
3. W ciągu roku szkolnego obowiązywać będę
następujące formy sprawdzania wiedzy
i umiejętności uczniów:
·
Formy sprawnościowe (waga 1): czynny
udział w lekcji, umiejętność dyskusji i argumentacji, zaangażowanie w zajęcia
aktywizujące/ćwiczenia praktyczne (posługiwanie się tekstami, również w wersji
Online, z szeroko pojętej etyki).
·
Formy pisemne (waga 1): sprawdziany,
kartkówki, krzyżówki, quizy. Punktacja
za prace pisemne zgodna jest ze szkolnym systemem oceniania.
·
Odpowiedzi ustne i prace projektowe
(waga 1).
4. Ocena za semestr jest ustalana z
uwzględnieniem następujących progów:
Celujący |
powyżej 5,35 |
Bardzo dobry |
4,55 -5,35 |
Dobry |
3,60 – 4,54 |
Dostateczny |
2,70 – 3,59 |
Dopuszczający |
1,7 – 2,69 |
Niedostateczny |
poniżej 1,7 |
5. Ocena roczna jest wystawiana na podstawie ocen
uzyskanych w ciągu całego roku szkolnego, jako średnia arytmetyczna wszystkich
otrzymanych ocen.
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA na poszczególne oceny:
Ø Ocenę niedostateczną otrzymuje
uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w minimum
programowym nauczania etyki w danej klasie, a braki w wiadomościach
uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz nie jest w
stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
Ø Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń,
który spełnia wymagania konieczne, tzn. rozwiązuje (wykonuje) zadania
teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności; ma braki w opanowaniu
minimum programowego, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez
ucznia podstawowej wiedzy z etyki w ciągu dalszej nauki.
Ø Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń,
który spełnia wymagania podstawowe, tzn. opanował wiadomości i umiejętności
określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym
wymagań zawartych w minimum programowym, oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe
zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
Ø Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który
spełnia wymagania rozszerzające, tzn. nie opanował w pełni wiadomości
określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie
przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym oraz poprawnie stosuje
wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub
praktyczne.
Ø Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń,
który spełnia wymagania dopełniające: opanował pełny zakres wiedzy i
umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie
problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować
posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
Ø Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane program nauczania etyki w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.