Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. NOWE Oblicza geografii.
Zakres podstawowy. Część 1
I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:
II.OCENIANIE:
OCENA |
% |
celujący |
powyżej 95% |
bardzo dobry |
86 - 94% |
dobry |
70 - 85% |
dostateczny |
55 - 69% |
dopuszczający |
40 - 54% |
niedostateczny |
0 - 39% |
9. Ocena za
semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej
ważonej z uwzględnieniem
wymogu koniecznego wg poniższych progów:
OCENA |
ŚREDNIA WAŻONA |
celujący |
powyżej 5,35 |
bardzo dobry |
4,55 - 5,35 |
dobry |
3,60 - 4,54 |
dostateczny |
2,70 - 3,59 |
dopuszczający |
1,8 - 2,69 |
niedostateczny |
ponieważ 1,8 |
10.
Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów
(nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane
przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.
11. Brak
zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.
12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów),
co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.
III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I
UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI
FORMA |
WAGA |
sprawdzian |
4 |
kartkówka (2-3 tematy) |
2 |
kartkówka (1 temat) |
1 |
konturówka |
2 |
odpowiedź ustna |
2 |
projekt krótkoterminowy |
2 |
projekt długoterminowy |
3 |
prezentacja |
1 |
ćwiczenia |
1 |
praca na lekcji |
1 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych,
międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Wymagania na poszczególne oceny |
||||
na ocenę dopuszczającą |
na ocenę dostateczną |
na ocenę dobrą |
na ocenę bardzo dobrą |
na ocenę celującą |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
I.
Obraz Ziemi |
||||
Uczeń: ●
dokonuje podziału nauk
geograficznych na dyscypliny, ●
wymienia źródła informacji geograficznej, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: mapa, skala, ●
wymienia elementy mapy,
●
omawia i czyta legendę mapy, ●
rozpoznaje rodzaje map w atlasie, ●
rozpoznaje i rozróżnia rodzaje skal, ●
opisuje na podstawie mapy turystycznej
dowolny obszar. |
Uczeń: ●
opisuje przedmiot i cele badań
geograficznych, ●
wymienia źródła informacji
potrzebne do charakterystyki własnego regionu, ●
wymienia funkcje GIS, ●
klasyfikuje mapy ze względu na
skalę oraz ze względu na treść, ●
porównuje i szereguje skale, ●
wymienia najczęściej stosowane
metody prezentowania informacji na mapach, ●
rozróżnia formy terenu na mapie
na podstawie układu poziomic, ●
podaje przykłady zastosowania
map topograficznych, ●
posługuje się mapą
hipsometryczną, ●
odnajduje na mapie obiekty
geograficzne przedstawione na fotografii. |
Uczeń: ●
określa miejsce geografii wśród
innych nauk, ●
omawia przydatność i możliwości
wykorzystania źródeł informacji geograficznej, ●
interpretuje dane liczbowe
przedstawione w tabelach, na wykresach i diagramach, ●
przedstawia przykłady
zastosowania różnych rodzajów map, ●
stosuje różne rodzaje skal i je przekształca, ●
posługuje się skalą mapy do
obliczania odległości w terenie, ●
rozróżnia ilościowe i jakościowe
metody przedstawiania informacji geograficznej, ●
podaje przykłady zastosowania
różnego rodzaju map, ●
wskazuje różnice w sposobie
przedstawiania rzeźby terenu na mapach topograficznej i ogólnogeograficznej, ●
określa współrzędne geograficzne
na mapie. |
Uczeń: ●
wykazuje interdyscyplinarny charakter nauk
geograficznych, ●
wymienia przykłady informacji pozyskiwanych
na podstawie obserwacji i pomiarów prowadzonych w terenie, ●
porównuje metody jakościowe i ilościowe
prezentacji informacji geograficznej, ●
interpretuje zdjęcia satelitarne, ●
czyta i interpretuje treści różnych rodzajów
map, w tym topograficznych, ●
charakteryzuje działania systemu nawigacji
satelitarnej GPS. |
Uczeń: ●
podaje przykłady praktycznego
zastosowania geografii, ●
przedstawia możliwości
wykorzystania różnych źródeł informacji geograficznych i ocenia ich
przydatność, ●
omawia przykłady wykorzystania
narzędzi GIS do analiz zróżnicowania przestrzennego środowiska
geograficznego, ●
wykazuje przydatność fotografii
i zdjęć satelitarnych do uzyskiwania informacji o środowisku geograficznym, ●
wyznacza współrzędne
geograficzne z użyciem odbiornika GPS. |
II.
Ziemia we wszechświecie |
||||
Uczeń: ●
posługuje się terminami: gwiazda, planeta, księżyc, planetoida, meteoroid, kometa, ●
wymienia ciała niebieskie
tworzące Układ Słoneczny, ●
wymienia kolejno nazwy planet
Układu Słonecznego, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: ruch obiegowy, wysokość górowania Słońca, noc
polarna, dzień polarny, ●
podaje cechy ruchu obiegowego
Ziemi, ●
wymienia strefy oświetlenia
Ziemi i wskazuje na mapie świata ich granice, ●
posługuje się terminami: ruch obrotowy, czas uniwersalny,
czas strefowy, ●
wymienia cechy ruchu obrotowego. |
Uczeń: ●
charakteryzuje i porównuje
planety Układu Słonecznego, w tym Ziemię, ●
podaje przyczyny zmian
oświetlenia Ziemi w ciągu roku, ●
podaje przyczyny zmian długości
dnia i nocy w różnych szerokościach geograficznych, ●
wymienia skutki
ruchu obrotowego Ziemi, ●
wymienia rodzaje czasów na
Ziemi, ●
wyjaśnia, czym są czas
uniwersalny i czas strefowy. |
Uczeń: ●
opisuje ciała niebieskie:
planety karłowate, księżyce, planetoidy, meteoroidy,
komety, ●
rozpoznaje ciała niebieskie na
zdjęciach i mapach kosmosu, ●
podaje cechy Ziemi odróżniające
ją od innych planet Układu Słonecznego, ●
przedstawia następstwa
ruchu obiegowego Ziemi, ●
opisuje poszczególne strefy
oświetlenia Ziemi, ●
wyjaśnia przyczyny zróżnicowania
czasu na Ziemi, ●
analizuje mapę stref czasowych
na Ziemi. |
Uczeń: ●
omawia teorie pochodzenia wszechświata, ●
rozpoznaje wybrane gwiazdozbiory
nieba północnego, ●
omawia powstawanie Układu Słonecznego, ●
porównuje cechy budowy planet grupy
ziemskiej oraz planet olbrzymów, ●
wyjaśnia przyczyny zmian oświetlenia Ziemi w
ciągu roku, ●
przedstawia dowody na ruch obrotowy Ziemi, ●
podaje przykłady oddziaływania siły
Coriolisa i jego skutki w środowisku przyrodniczym, ●
oblicza czas strefowy na podstawie mapy
stref czasowych. |
Uczeń: ●
porównuje odległości we
wszechświecie i uzasadnia złożoność wszechświata, ●
wyjaśnia wpływ zmian oświetlenia
Ziemi w ciągu roku na życie i działalność człowieka, ●
wyjaśnia wpływ różnic czasu na
życie i działalność człowieka. |
III.
Atmosfera |
||||
Uczeń: ●
wymienia czynniki wpływające na rozkład
temperatury powietrza, ●
odczytuje z mapy klimatycznej temperaturę
powietrza na Ziemi, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: ciśnienie atmosferyczne, wyż baryczny,
niż baryczny, ●
odczytuje z mapy klimatycznej wartości
ciśnienia atmosferycznego, ●
wskazuje na mapie ciśnienia atmosferycznego
rozmieszczenie stałych wyżów barycznych i niżów barycznych na Ziemi, ●
wyjaśnia znaczenie terminu kondensacja pary wodnej, ●
wymienia przyczyny występowania opadów na
Ziemi, ●
wymienia i wskazuje na mapie obszary o
najmniejszych i największych rocznych sumach opadów na Ziemi, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: pogoda, prognoza pogody, ●
wymienia elementy pogody, ●
ustala warunki pogodowe na podstawie mapy
synoptycznej, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: klimat, strefa klimatyczna, ●
wskazuje na mapie strefy klimatyczne na
Ziemi, ●
opisuje na podstawie map tematycznych
dowolną strefę klimatyczną na Ziemi. |
Uczeń: ● charakteryzuje czynniki wpływające na rozkład
temperatury powietrza, ●opisuje na podstawie map rozkład temperatury powietrza
na Ziemi w styczniu i w lipcu, ●wskazuje na mapie obszary, w których zaznacza się wpływ
prądów morskich i wysokości bezwzględnych na temperaturę powietrza, ●opisuje na podstawie map rozkład ciśnienia
atmosferycznego na Ziemi w styczniu i w lipcu, ●wyjaśnia przyczyny ruchu powietrza, ●wskazuje na mapie obszary objęte cyrkulacją pasatową, ●wymienia czynniki wpływające na rozkład opadów
atmosferycznych, ●opisuje na podstawie mapy zróżnicowanie opadów na Ziemi, ●wymienia sposoby pozyskiwania danych meteorologicznych, ●charakteryzuje pogodę panującą na wybranym obszarze na
podstawie mapy synoptycznej, ●podaje różnicę między pogodą a klimatem, ●wymienia przykłady globalnych zmian klimatu. |
Uczeń: ●
porównuje rozkład temperatury w
lipcu i w styczniu na półkuli północnej i półkuli południowej, ●
oblicza średnią roczną temperaturę powierza
w danej stacji klimatycznej, ●
wykazuje zależność ciśnienia atmosferycznego
od temperatury powietrza, ●
wyjaśnia
mechanizm powstawania układów barycznych na podstawie schematu, ●
przedstawia warunki niezbędne do powstania
opadu atmosferycznego,
●
podaje przykłady obszarów, na których
występują zmienne warunki pogodowe w ciągu całego roku, ●
porównuje uproszczoną mapę pogody z mapą
synoptyczną, ●
omawia czynniki klimatotwórcze, ●
opisuje na podstawie klimatogramów
i mapy stref klimatycznych typy klimatów, ●
wykazuje różnicę między klimatem morskim i
kontynentalnym, ●
wymienia przykłady lokalnych zmian klimatu. |
Uczeń: ●
wskazuje przyczyny nierównomiernego rozkładu
temperatury powietrza na Ziemi, ●
wyjaśnia przyczyny zróżnicowania ciśnienia
atmosferycznego na Ziemi, ●
opisuje na podstawie schematu globalną
cyrkulację atmosfery, ●
przedstawia na podstawie mapy synoptycznej i
zdjęć satelitarnych prognozę pogody dla danego obszaru, ●
uzasadnia znaczenie prognozowania pogody w
działalności człowieka na podstawie dostępnych źródeł informacji, ●
charakteryzuje i porównuje strefy
klimatyczne i typy klimatów na Ziemi oraz uzasadnia ich zasięgi, ●
przedstawia przyczyny i skutki globalnych
zmian klimatu. |
Uczeń: ●
wykazuje na podstawie schematu
związek między szerokością geograficzną a rozkładem temperatury powietrza na
Ziemi, ●
wyjaśnia mechanizm cyrkulacji
powietrza w strefie międzyzwrotnikowej i wyższych szerokościach
geograficznych, ●
podaje przyczyny występowania
strefy podwyższonego i obniżonego ciśnienia na kuli ziemskiej, ●
wyjaśnia przyczyny występowania
dużych sum opadów atmosferycznych w strefie klimatów równikowych, ●
wyjaśnia, na czym polega
strefowość i astrefowość klimatów na Ziemi, ●
przedstawia przyczyny i skutki
lokalnych zmian klimatu. |
IV.
Hydrosfera |
||||
Uczeń: ●
wyjaśnia znaczenie terminu hydrosfera, ●
podaje charakterystyczne cechy hydrosfery, ●
przedstawia podział wszechoceanu na mapie
świata, ●
wskazuje na mapie wybrane morza i zatoki
oraz podaje ich nazwy, ●
odczytuje z mapy zasolenie powierzchniowej
warstwy wód oceanicznych, ●
wymienia rodzaje prądów morskich, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: rzeka, dorzecze, system rzeczny,
zlewisko, ●
wymienia rodzaje rzek, ●
wskazuje na mapie świata przykładowe rzeki
główne, systemy rzeczne i zlewiska, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: lodowiec górski, lądolód, granica wiecznego śniegu. |
Uczeń: ●opisuje cechy fizykochemiczne wód morskich, ●wyjaśnia, czym są prądy morskie, ●przedstawia rozkład prądów morskich na świecie na
podstawie mapy, ●opisuje na
podstawie schematu system rzeczny wraz z dorzeczem, ●charakteryzuje na podstawie mapy sieć rzeczną na
poszczególnych kontynentach, ●wyjaśnia różnicę między lodowcem górskim i lądolodem, ●wymienia części składowe lodowca górskiego, ●wskazuje na mapie świata obszary występowania lodowców
górskich i lądolodów. |
Uczeń: ●
analizuje rodzaje i wielkość zasobów wodnych
na Ziemi, ●
podaje przyczyny zróżnicowania zasolenia wód
morskich, ●
omawia problem zanieczyszczenia wód
morskich, ●
uzasadnia zależność gęstości sieci rzecznej
na Ziemi od warunków klimatycznych, ●
przedstawia sposoby zasilania najdłuższych
rzek Europy, Azji, Afryki i Ameryki Północnej i Ameryki Południowej, ●
opisuje warunki powstawania lodowców, ●
omawia wpływ zaniku pokrywy lodowej na życie
zwierząt w Arktyce. |
Uczeń: ●
objaśnia mechanizm powstawania i układ
powierzchniowych prądów morskich, ●
omawia na wybranym przykładzie ze świata
znaczenie przyrodnicze i gospodarcze wielkich rzek, ●
wyjaśnia przyczyny występowania granicy
wiecznego śniegu na różnej wysokości, ●
omawia etapy powstawania lodowca górskiego. |
Uczeń: ●
wykazuje znaczenie wody dla
funkcjonowania systemu przyrodniczego Ziemi, ●
omawia wpływ prądów morskich na
życie i gospodarkę człowieka, ●
przedstawia podstawowy podział
jezior ze względu na genezę misy jeziornej, ●
omawia wpływ zanikania pokrywy
lodowej w obszarach okołobiegunowych na środowisko geograficzne. |
V.
Litosfera. Procesy wewnętrzne |
||||
Uczeń: ●
wyjaśnia znaczenie terminów: litosfera, skorupa ziemska, ●
wymienia warstwy Ziemi, ●
wymienia główne minerały budujące skorupę
ziemską, ●
wymienia podstawowe rodzaje skał
występujących na Ziemi, ●
wyjaśnia, czym są procesy endogeniczne i je
klasyfikuje, ●
wskazuje na mapie największe płyty litosfery
i ich granice, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: plutonizm, wulkanizm, trzęsienia Ziemi, ●
omawia budowę stożka wulkanicznego na
podstawie schematu, ●
podaje na podstawie źródeł informacji
przykłady wybranych trzęsień ziemi występujących na świecie. |
Uczeń: ●podaje cechy budowy wnętrza Ziemi, ●wymienia powierzchnie nieciągłości we wnętrzu Ziemi, ●opisuje warunki powstawania różnych rodzajów skał, ●podaje przykłady skał o różnej genezie, ●omawia podstawowe założenia teorii tektoniki płyt
litosfery, ●wymienia produkty wulkaniczne, ●wyjaśnia różnicę między magmą i lawą, ●wskazuje na mapie obszary sejsmiczne i asejsmiczne. |
Uczeń: ●
opisuje właściwości fizyczne poszczególnych
warstw Ziemi, ●
wyjaśnia różnice między skorupą oceaniczną a
skorupą kontynentalną, ●
charakteryzuje wybrane skały o różnej
genezie, ●
rozpoznaje wybrane skały, ●
omawia przyczyny przemieszczania się płyt
litosfery, ●
wskazuje
na mapie świata przykłady gór powstałych w wyniku kolizji płyt litosfery, ●charakteryzuje formy powstałe wskutek plutonizmu, ●opisuje rodzaje wulkanów ze względu na przebieg erupcji
i rodzaj wydobywających się produktów wulkanicznych, ●wskazuje na mapie ważniejsze wulkany i określa ich
położenie w stosunku do granic płyt litosfery, ●opisuje przyczyny i przebieg trzęsienia ziemi. |
Uczeń: ●
opisuje zmiany temperatury, ciśnienia i
gęstości zachodzące we wnętrzu Ziemi wraz ze wzrostem głębokości, ●
omawia zastosowanie skał w gospodarce, ●
rozróżnia góry fałdowe, góry zrębowe i góry
wulkaniczne, ●
opisuje
na podstawie schematu powstawanie gór w wyniku kolizji płyt litosfery, ●
podaje przykłady świadczące o ruchach
pionowych na lądach, ●
wyjaśnia wpływ ruchu płyt litosfery na
genezę procesów endogenicznych, ●
wykazuje zależność między ruchami płyt
litosfery a występowaniem wulkanów i trzęsień Ziemi. |
Uczeń: ●
wyjaśnia związek budowy wnętrza
Ziemi z ruchem płyt litosfery, ●
podaje przykłady występowania i
wykorzystania skał we własnym regionie, ●
wskazuje różnice w procesach
powstawania wybranych gór, na przykład Himalajów i Andów, ●
wymienia przykłady wpływu
zjawisk wulkanicznych na środowisko przyrodnicze i działalność człowieka. |
V.
Litosfera. Procesy zewnętrzne |
||||
Uczeń: ●
klasyfikuje procesy egzogeniczne
kształtujące powierzchnię Ziemi, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: wietrzenie, zwietrzelina, ●
wyróżnia rodzaje wietrzenia, ●
wyjaśnia znaczenie terminu kras, ●
wymienia skały, które są
rozpuszczane przez wodę, ●
wymienia podstawowe formy
krasowe, ●
wymienia rodzaje erozji
rzecznej, ●
wymienia typy ujść rzecznych, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: lodowiec górski, lądolód, ●
wymienia rodzaje moren, ●
wyjaśnia znaczenie terminów: abrazja, klif, plaża, mierzeja, ●
wymienia czynniki kształtujące
wybrzeża morskie, ●
podaje czynnik wpływający na
siłę transportową wiatru, ●
wymienia rodzaje wydm, ●
wymienia rodzaje pustyń, ●
podaje nazwy największych pustyń
na Ziemi i wskazuje je na mapie. |
Uczeń: ●wymienia czynniki rzeźbotwórcze, ●podaje czynniki wpływające na intensywność wietrzenia na
kuli ziemskiej, ●omawia warunki, w jakich zachodzą procesy krasowe, ●odróżnia formy krasu powierzchniowego i krasu
podziemnego, ●rozróżnia erozję wgłębną, erozję wsteczną i erozję
boczną, ●porównuje na podstawie infografiki cechy rzeki w biegu górnym,
środkowym i dolnym, ●wskazuje na mapie największe delty i ujścia lejkowate, ●wymienia formy rzeźby terenu powstałe wskutek
rzeźbotwórczej działalności lodowców, ●omawia proces powstawania różnych typów moren, ●rozróżnia na podstawie fotografii formy rzeźby terenu
powstałe wskutek działalności lodowców górskich i lądolodów, ●wymienia przykłady niszczącej i budującej działalności
morza, ●rozróżnia typy wybrzeży na podstawie map i fotografii, ●wymienia formy terenu powstałe w wyniku rzeźbotwórczej
działalności wiatru, ●wyjaśnia na podstawie ilustracji różnice między wydmą
paraboliczną a barchanem. |
Uczeń: ●
charakteryzuje procesy zewnętrzne modelujące
powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja), ●
wyjaśnia, na czym polega wietrzenie
fizyczne, wietrzenie chemiczne i wietrzenie biologiczne, ●
przedstawia czynniki wpływające na przebieg
zjawisk krasowych, ●
wskazuje
na mapie znane na świecie, w Europie i w Polsce obszary krasowe, ●
wyjaśnia, na czym polega rzeźbotwórcza
działalność rzek, ●
rozpoznaje na rysunkach i fotografiach formy
powstałe w wyniku rzeźbotwórczej działalności rzek, ●
charakteryzuje typy ujść rzecznych na
podstawie schematu, ●
dokonuje podziału form rzeźby polodowcowej
na formy erozyjne i akumulacyjne, ●
charakteryzuje formy rzeźby terenu powstałe
wskutek działalności lodowców górskich i lądolodów, ●
charakteryzuje formy rzeźby terenu powstałe
wskutek rzeźbotwórczej działalności morza (klif, mierzeja) na podstawie
schematu i zdjęć, ●
omawia czynniki warunkujące procesy
eoliczne, ●
omawia warunki powstawania różnego rodzaju
wydm. |
Uczeń: ●
przedstawia różnice między wietrzeniem
mrozowym a wietrzeniem termicznym, ●
omawia genezę wybranych form krasowych
powierzchniowych i podziemnych, ●
opisuje przebieg oraz skutki erozji,
transportu i akumulacji w różnych odcinkach biegu rzeki, ●
analizuje na podstawie schematu etapy
powstawania meandrów, ●
opisuje niszczącą, transportową i
akumulacyjną działalność lodowca górskiego i lądolodu, ●
porównuje typy wybrzeży morskich, podaje ich
podobieństwa i różnice, ●
opisuje niszczącą, transportującą i budującą
działalność wiatru, ●
rozróżnia
na podstawie zdjęć formy rzeźby erozyjnej i akumulacyjnej działalności
wiatru. |
Uczeń: ●
wyjaśnia przyczyny zróżnicowania
intensywności procesów rzeźbotwórczych rzek, wiatru, lodowców i lądolodów,
mórz oraz wietrzenia, ●
porównuje skutki rzeźbotwórczej
działalności rzek, wiatru, lodowców i lądolodów, mórz oraz wietrzenia. |
VI.
Pedosfera i biosfera |
||||
Uczeń: ●
porządkuje etapy procesu glebotwórczego, ●
wymienia czynniki glebotwórcze, ●
rozróżnia gleby strefowe i niestrefowe, ●
podaje nazwy stref roślinnych, ●
wskazuje na mapie zasięg występowania
głównych stref roślinnych, ●
wymienia gatunki roślin charakterystyczne
dla poszczególnych stref roślinnych, ●
wymienia piętra roślinne na przykładzie Alp. |
Uczeń: ● charakteryzuje najważniejsze poziomy glebowe na
podstawie schematu profilu glebowego, ●prezentuje na mapie rozmieszczenie głównych typów gleb
strefowych i niestrefowych, ●podaje cechy głównych stref roślinnych na świecie, ●porównuje na podstawie schematu piętrowość w wybranych
górach świata. |
Uczeń: ●
omawia cechy głównych typów gleb strefowych
i niestrefowych, ●
charakteryzuje główne typy gleb, ●
opisuje rozmieszczenie i warunki
występowania głównych stref roślinnych na świecie, ●
charakteryzuje piętra roślinne na wybranych
obszarach górskich, ●
podaje wspólne cechy piętrowości na
przykładzie wybranych gór świata. |
Uczeń: ●
charakteryzuje procesy i czynniki
glebotwórcze, ●
opisuje czynniki wpływające na piętrowe
zróżnicowanie roślinności na Ziemi. |
Uczeń: ●
wskazuje zależność między
klimatem a występowaniem typów gleb i formacji roślinnych w układzie
strefowym, ●
wykazuje zależność szaty
roślinnej od wysokości nad poziomem morza. |