Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Oblicza geografii. Zakres podstawowy. Część 2
I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:
II.OCENIANIE:
OCENA |
% |
celujący |
powyżej 95% |
bardzo dobry |
86 - 94% |
dobry |
70 - 85% |
dostateczny |
55 - 69% |
dopuszczający |
40 - 54% |
niedostateczny |
0 - 39% |
9. Ocena za
semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej
ważonej z uwzględnieniem
wymogu koniecznego wg poniższych progów:
OCENA |
ŚREDNIA WAŻONA |
celujący |
powyżej 5,35 |
bardzo dobry |
4,55 - 5,35 |
dobry |
3,60 - 4,54 |
dostateczny |
2,70 - 3,59 |
dopuszczający |
1,8 - 2,69 |
niedostateczny |
ponieważ 1,8 |
10.
Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów
(nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane
przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.
11. Brak
zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.
12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów),
co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.
III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I
UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI
FORMA |
WAGA |
sprawdziany |
4 |
kartkówka (2-3 tematy) |
2 |
kartkówka (1 temat) |
1 |
konturówka |
2 |
odpowiedź ustna |
2 |
projekt krótkoterminowy |
2 |
projekt długoterminowy |
3 |
prezentacja |
1 |
ćwiczenia |
1 |
praca na lekcji |
1 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych,
międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Wymagania na
poszczególne oceny |
||||
na ocenę dopuszczającą |
na ocenę dostateczną |
na ocenę dobrą |
na ocenę bardzo dobrą |
na ocenę celującą |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
I.
Zmiany na mapie politycznej |
||||
Uczeń: ●
wyjaśnia znaczenie terminów: państwo, eksklawa, terytorium
zależne ●
wymienia elementy państwa ●
wymienia wielkie państwa ●
określa różnice w powierzchni państw ●
podaje powierzchnię Polski ●
podaje aktualną liczbę państw świata ●
wyjaśnia znaczenie terminów: integracja, dezintegracja ●
wymienia przyczyny procesów integracyjnych
na świecie ●
wymienia państwa w Europie powstałe po 1989
r. ●
podaje przykłady organizacji
międzynarodowych ●
wymienia przyczyny konfliktów zbrojnych na
świecie ●
wymienia wskaźniki rozwoju gospodarczego i
społecznego państw |
Uczeń: ●
podaje przykłady eksklaw i
wskazuje je ●
wskazuje na mapie wielkie
państwa ●
określa pozycję Polski w Europie
●
wyjaśnia różnicę między
integracją ●
podaje przykłady procesów
integracji ●
określa główne cele ONZ ●
wskazuje na mapie świata miejsca
ważniejszych konfliktów zbrojnych ●
podaje definicje wskaźników
rozwoju krajów: PKB, HDI ●
omawia na wybranych przykładach
cechy krajów o różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego |
Uczeń: ●
podaje przykłady terytoriów
zależnych w XXI w. na świecie ●
odczytuje na mapach aktualny
podział polityczny ●
omawia na przykładach procesy
integracji i dezintegracji w Europie ●
podaje przykłady organizacji
międzyrządowych i pozarządowych ●
podaje przykłady organizacji
międzynarodowych, których członkiem jest Polska ●
omawia przyczyny konfliktów
zbrojnych na świecie ●
charakteryzuje wybrane konflikty
●
omawia przyczyny dysproporcji ●
omawia składowe wskaźnika HDI ●
opisuje zróżnicowanie
przestrzenne państw świata według wskaźników HDI |
Uczeń: ●
podaje przykłady krajów nieuznawanych na
arenie międzynarodowej ●
opisuje zmiany, które zaszły na mapie
politycznej świata po II wojnie światowej ●
analizuje przyczyny integracji politycznej,
gospodarczej i militarnej ●
omawia skutki konfliktów zbrojnych ●
ocenia strukturę PKB Polski na tle innych
krajów ●
porównuje strukturę PKB państw znajdujących
się na różnych poziomach rozwoju społeczno- |
Uczeń: ●
omawia pozytywne i negatywne
skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie ●
przedstawia wpływ mediów ●
omawia konsekwencje
zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno- |
II. Ludność i
urbanizacja |
||||
Uczeń: ●
podaje aktualną liczbę ludności
świata i prognozy zmian ●
porównuje kontynenty pod
względem liczby ludności ●
wymienia najludniejsze państwa ●
wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów, współczynnik przyrostu naturalnego ●
opisuje model przejścia
demograficznego ●
wyjaśnia znaczenie terminów: eksplozja demograficzna, regres demograficzny ●
wymienia typy demograficzne
społeczeństw ●
wymienia dominujące na świecie
modele rodziny ●
wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik dzietności ●
wyjaśnia znaczenie terminów: ekumena, subekumena, anekumena ●
wymienia czynniki rozmieszczenia
ludności w podziale na przyrodnicze, społeczno-gospodarcze i polityczne ●
wymienia bariery osadnicze ●
wyjaśnia znaczenie terminu wskaźnik gęstości zaludnienia ●
wymienia najgęściej zaludnione
kraje na świecie ●
wyjaśnia znaczenie terminów: imigracja, emigracja, reemigracja, saldo migracji ●
przedstawia podział migracji ●
podaje główne kierunki
współczesnych migracji ludności na świecie ●
wyjaśnia znaczenie terminu religia ●
wymienia religie uniwersalne ●
wymienia i wskazuje na mapie
główne kręgi kulturowe na świecie ●
wymienia rodzaje jednostek
osadniczych ●
wyjaśnia znaczenie terminów: miasto, wieś ●
wymienia czynniki lokalizacji
jednostek osadniczych ●
wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji ●
wymienia płaszczyzny urbanizacji ●
podaje fazy urbanizacji ●
podaje typy zespołów miejskich ●
podaje różnicę między wsią a
obszarem wiejskim ●
wyjaśnia znaczenie terminów: wieś, obszar wiejski ●
wymienia kryteria podziału
jednostek osadniczych ●
podaje na wybranych przykładach
funkcje wsi |
Uczeń: ●
przedstawia przyczyny zmian
liczby ludności świata ●
podaje różnice w przyroście
naturalnym w krajach wysoko i słabo rozwiniętych pod względem
społeczno-gospodarczym ●
oblicza współczynniki urodzeń,
zgonów ●
opisuje fazy rozwoju
demograficznego ●
podaje przykłady państw, w
których występują eksplozja demograficzna ●
porównuje piramidy wieku i płci ●
wymienia przyczyny starzenia się
społeczeństw ●
podaje przykłady państw
starzejących się ●
wymienia modele rodziny i omawia
ich występowanie na świecie ●
podaje wybrane czynniki
rozmieszczenia ludności na świecie ●
opisuje ograniczenia w
rozmieszczeniu ludności ●
oblicza wskaźnik gęstości
zaludnienia ●
wskazuje obszary słabo
zaludnione ●
podaje główne przyczyny migracji
●
wskazuje na mapie kraje
emigracyjne ●
odróżnia uchodźstwo od migracji
ekonomicznej ●
charakteryzuje wielkie religie i
wskazuje na mapie obszary ich występowania ●
przedstawia strukturę wyznaniową
●
omawia płaszczyzny procesu
urbanizacji ●
przedstawia wskaźnik urbanizacji
i jego zróżnicowanie w Polsce i na świecie ●
opisuje fazy urbanizacji ●
wymienia typy aglomeracji i
podaje przykłady w Polsce i na świecie ●
wymienia czynniki wpływające na
rozwój obszarów wiejskich |
Uczeń: ●
analizuje dynamikę zmian liczby
ludności świata ●
wyjaśnia przyczyny różnic między
wartością przyrostu naturalnego ●
opisuje przyczyny występowania
eksplozji demograficznej i regresu demograficznego na świecie ●
omawia zróżnicowanie struktury
wieku na świecie ●
wymienia czynniki kształtujące
strukturę wieku ●
omawia zróżnicowanie
współczynnika dzietności ●
analizuje wpływ wybranych
czynników na rozmieszczenie ludności na świecie ●
opisuje bariery osadnicze ●
omawia cechy rozmieszczenia
ludności na świecie ●
analizuje zróżnicowanie gęstości
zaludnienia na świecie ●
omawia obszary zamieszkane ●
omawia współczesne migracje
zagraniczne ●
analizuje saldo migracji
zagranicznych na świecie ●
wyjaśnia przyczyny dodatniego
lub ujemnego salda migracji na świecie ●
omawia strukturę religijną w
wybranych krajach ●
przedstawia zróżnicowanie
religijne ●
wymienia przyczyny urbanizacji
wybranych regionów świata ●
charakteryzuje typy zespołów
miejskich, podaje ich przykłady w Polsce ●
charakteryzuje obszary wiejskie ●
omawia zmiany funkcji
współczesnych wsi |
Uczeń: ●
wyjaśnia przyczyny zmian tempa wzrostu
liczby ludności na świecie ●
analizuje przestrzenne różnice ●
analizuje przyczyny kształtujące przyrost
naturalny w poszczególnych fazach przejścia demograficznego ●
analizuje i porównuje piramidy wieku ●
omawia przyczyny i skutki starzenia się
ludności na przykładach wybranych regionów świata ●
określa społeczno-kulturowe uwarunkowania
zróżnicowania modelu rodziny ●
porównuje współczynnik dzietności ●
przedstawia prawidłowości ●
dostrzega problemy uchodźców ●
przedstawia konsekwencje zróżnicowania
religijnego i kulturowego ludności na świecie ●
analizuje sieć osadniczą wybranych regionów
świata na podstawie map cyfrowych ●
przedstawia gęstość zaludnienia obszarów
miejskich na wybranych etapach urbanizacji ●
wyjaśnia przyczyny przestrzennego
zróżnicowania poziomu urbanizacji ●
wymienia skutki urbanizacji
wybranych regionów świata ●
podaje przyczyny zacierania się granic
między miastem a wsią ●
|
Uczeń: ●
przedstawia skutki zmian tempa
wzrostu liczby ludności na świecie ●
ocenia konsekwencje eksplozji
demograficznej i regresu demograficznego w wybranych państwach ●
analizuje i ocenia zróżnicowanie
ludności świata pod względem dzietności w różnych regionach świata ●
przedstawia
społeczno-ekonomiczne ●
omawia skutki ruchów
migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki wybranych państw świata ●
analizuje wpływ religii na życie
człowieka i na gospodarkę ●
analizuje przyczyny i skutki
urbanizacji wybranych regionów świata ●
przedstawia zależność między
udziałem ludności wiejskiej |
III. Sektory
gospodarki. Globalizacja |
||||
Uczeń: ●
przedstawia podział gospodarki ●
wymienia funkcje poszczególnych sektorów
gospodarki ●
wyjaśnia znaczenie terminów: globalizacja, indeks globalizacji ●
wymienia płaszczyzny globalizacji |
Uczeń: ●
omawia znaczenie poszczególnych
sektorów gospodarki ●
opisuje funkcje poszczególnych
sektorów gospodarki ●
wyjaśnia, czym jest struktura zatrudnienia ●
wymienia kraje o najwyższym
indeksie globalizacji na świecie |
Uczeń: ●
porównuje strukturę zatrudnienia ●
opisuje zmiany w strukturze zatrudnienia w
Polsce po 1950 r. ● omawia przebieg procesów globalizacji na płaszczyźnie gospodarczej,
społecznej i politycznej |
Uczeń: ●
omawia zmiany w strukturze zatrudnienia
ludności Polski na tle krajów o różnym poziomie rozwoju
społeczno-gospodarczego ●
wykazuje zależność między
wskaźnikiem indeksu globalizacji ●
analizuje skutki globalizacji |
Uczeń: ●
przedstawia przyczyny ●
przedstawia wpływ globalizacji |
IV.
Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo |
||||
Uczeń: ●
wymienia przyrodnicze ●
wymienia formy użytkowania ziemi ●
wymienia elementy tworzące strukturę użytków
rolnych ●
wymienia najważniejsze grupy roślin
uprawnych i podaje przykłady należących do nich roślin ●
wymienia czołowych producentów wybranych
roślin uprawnych ●
wymienia najważniejsze grupy zwierząt
gospodarskich i podaje przykłady zwierząt należących ●
wyjaśnia znaczenie terminu pogłowie ●
podaje kraje o największym pogłowiu bydła,
trzody chlewnej, owiec ●
wymienia funkcje lasów ●
wymienia czynniki decydujące ●
wyjaśnia, czym jest wskaźnik lesistości ●
wyjaśnia znaczenie terminów: rybactwo, rybołówstwo, akwakultura, marikultura ●
podaje kraje, w których rybołówstwo odgrywa
istotna rolę wymienia najczęściej poławiane organizmy wodne |
Uczeń: ●
przedstawia zróżnicowanie
warunków przyrodniczych produkcji rolnej ●
omawia formy użytkowania ziemi ●
opisuje strukturę użytków
rolnych ●
omawia czynniki wpływające na
rozmieszczenie upraw ●
przedstawia podział i zastosowanie roślin
uprawnych ●
przedstawia podział zwierząt gospodarskich i
kierunki ich chowu ●
wyjaśnia różnicę między chowem ●
omawia rozmieszczenie lasów na
Ziemi ●
przedstawia rozmieszczenie
głównych łowisk na świecie ●
omawia rozmieszczenie najbardziej
eksploatowanych łowisk na świecie wyjaśnia, czym jest przełowienie |
Uczeń: ●
wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych ●
porównuje strukturę użytkowania ziemi w
Polsce ze strukturą użytkowania ziemi w wybranych krajach ●
opisuje warunki i rejony upraw wybranych
roślin oraz ich głównych producentów ●
dostrzega różnicę między chowem intensywnym
a chowem ekstensywnym ●
omawia czynniki przyrodnicze wpływające na
rozmieszczenie pogłowia zwierząt gospodarskich ●
omawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika
lesistości na świecie ●
przedstawia sposoby wykorzystania lasów na
świecie ●
opisuje wielkość i znaczenie rybołówstwa na
świecie ●
omawia znaczenie akwakultury |
Uczeń: ●
opisuje zróżnicowanie przyrodniczych
warunków produkcji rolnej ●
omawia zmiany w strukturze użytkowania ziemi
na świecie ●
omawia warunki i rejony uprawy oraz głównych
producentów zbóż, roślin przemysłowych, bulwiastych ●
omawia uprawę warzyw i owoców oraz używek na
świecie ●
omawia czynniki gospodarcze ●
charakteryzuje rozmieszczenie ●
opisuje skutki rabunkowej i racjonalnej
gospodarki leśnej w wybranych regionach świata omawia wpływ rybołówstwa |
Uczeń: ●
wyjaśnia zależność poziomu
produkcji rolnej od warunków przyrodniczych ●
porównuje obecny zasięg
wybranych roślin uprawnych z obszarami ich pochodzenia ●
przedstawia tendencje zmian ●
uzasadnia konieczność
racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi ●
rozumie zasady zrównoważonej
gospodarki leśnej i ochrony przyrody ●
dostrzega związek między
wykorzystaniem zasobów biologicznych mórz i wód śródlądowych a potrzebą
zachowania równowagi w ekosystemach wodnych |
V. Przemysł |
||||
Uczeń: ●
wyjaśnia, czym jest przemysł ●
wymienia czynniki lokalizacji przemysłu ●
przedstawia działy przemysłu ●
wyjaśnia znaczenie terminów: industrializacja, dezindustrializacja, reindustrializacja ●
podaje przykłady procesów dezindustralizacji na świecie ●
wymienia źródła energii na świecie ●
wymienia główne surowce energetyczne i
przykłady ich wykorzystania ● wymienia największych na świecie producentów surowców energetycznych
● wyjaśnia, na czym polega bilans
energetyczny ● podaje największych producentów energii elektrycznej ● wymienia rodzaje elektrowni wytwarzających energię ze źródeł
odnawialnych i nieodnawialnych ● wymienia pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki jądrowej |
Uczeń: ●
przyporządkowuje rodzaj
lokalizacji przemysłu do zakładów przemysłowych ●
podaje cechy przemysłu
tradycyjnego ●
wymienia cechy przemysłu high-tech ●
wymienia cechy industrializacji,
dezindustrializacji i reindustrializacji ●
podaje różnicę między industrializacją ● omawia odnawialne źródła energii ●
opisuje nieodnawialne źródła energii ●
przedstawia strukturę produkcji energii na
świecie ●
podaje zalety i wady elektrowni cieplnych i
jądrowych ●
omawia zalety i wady wybranych elektrowni
odnawialnych ●
wskazuje na mapie państwa posiadające
elektrownie jądrowe ●
przedstawia wielkość produkcji energii
elektrycznej wytwarzanej |
Uczeń: ●
analizuje przyrodnicze ●
omawia stopień zależności lokalizacji
przemysłu od bazy surowcowej ●
porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i
przemysłu zaawansowanych technologii ●
omawia przyczyny i skutki dezindustrializacji ●
podaje przykłady przejawów
reindustrializacji w Polsce i wybranych krajach Europy ● przedstawia bilans energetyczny i jego zmiany na świecie ●
przedstawia zmiany w bilansie energetycznym
Polski w XX w. i XXI w. ●
omawia gospodarcze znaczenie energii
elektrycznej ●
opisuje zmiany w produkcji i w zużyciu
energii elektrycznej na świecie ●
omawia rozwój energetyki jądrowej |
Uczeń: ●
omawia wpływ czynników lokalizacji przemysłu
na rozmieszczenie i rozwój wybranych działów przemysłu ●
omawia znaczenie przemysłu ●
omawia przyczyny i przebieg
reindustrializacji ●
omawia przemiany przemysłu ● omawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię ●
opisuje strukturę produkcji energii
elektrycznej według rodzajów elektrowni na świecie, w wybranych krajach i w
Polsce |
Uczeń: ●
przedstawia przyczyny zmian roli
czynników lokalizacji przemysłu ●
ocenia wpływ przemysłu
zaawansowanych technologii ●
uzasadnia rolę procesów
reindustrializacji na świecie, ●
przedstawia działania
podejmowane na rzecz ograniczenia tempa wzrostu zużycia energii ●
analizuje wpływ struktury
produkcji energii elektrycznej |
VI. Usługi |
||||
Uczeń: ● klasyfikuje usługi ● omawia usługi podstawowe ● wyjaśnia znaczenie terminów: transport, infrastruktura transportowa ● przedstawia podział transportu ● wymienia elementy infrastruktury ● wyjaśnia znaczenie terminu łączność ● przedstawia podział łączności ● wyjaśnia, czym są gospodarka oparta na wiedzy, kapitał ludzki,
społeczeństwo informacyjne ● wymienia czynniki wpływające ● wymienia największe banki świata ●
wyjaśnia znaczenie terminów: handel międzynarodowy (zagraniczny), eksport, import, bilans handlowy państwa ●
podaje przykłady państw o dodatnim ●
wymienia najważniejsze produkty
wymiany międzynarodowej ●
podaje największych światowych
importerów i eksporterów ●
wyjaśnia znaczenie terminów: turystyka, atrakcyjność turystyczna, walory
turystyczne, infrastruktura
turystyczna ●
podaje państwa świata najliczniej odwiedzane
przez turystów ●
wymienia państwa o największych wpływach z
turystyki zagranicznej |
Uczeń: ●
porównuje strukturę zatrudnienia
●
omawia czynniki rozwoju
transportu ●
wymienia zalety i wady różnych
rodzajów transportu ●
przedstawia rozwój telefonii i
jej zróżnicowanie na świecie ●
wymienia cechy społeczeństwa
informacyjnego ●
omawia zróżnicowanie dostępu do usług
bankowych na świecie ●
przedstawia zróżnicowanie salda
handlu międzynarodowego w wybranych państwach ●
podaje czynniki wpływające na
strukturę towarową handlu zagranicznego państw ●
wymienia negatywne skutki
rozwoju handlu międzynarodowego ●
wyjaśnia znaczenie terminów: walory turystyczne, infrastruktura turystyczna, dostępność turystyczna |
Uczeń: ● charakteryzuje poszczególne rodzaje transportu i ich uwarunkowania ● opisuje sieć transportu na świecie ● omawia czynniki rozwoju transportu ● omawia spadek znaczenia usług pocztowych i rozwój telekomunikacji
komputerowej ● podaje cechy gospodarki opartej ● omawia rolę władz w gospodarce opartej na wiedzy ● porównuje dostęp do internetu ●
omawia zróżnicowanie usług edukacyjnych na
świecie ● opisuje kierunki międzynarodowej wymiany towarowej ● przedstawia strukturę handlu zagranicznego Polski ● charakteryzuje główne regiony turystyczne świata |
Uczeń: ●
wyjaśnia znaczenie poszczególnych rodzajów
transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym państw ●
przedstawia prawidłowości ●
opisuje rolę łączności w światowej
gospodarce ●
omawia rozwój innowacyjności ●
omawia znaczenie usług edukacyjnych w
rozwoju społeczno-gospodarczym świata ●
omawia rosnącą rolę usług finansowych na
świecie ●
omawia rolę giełdy w systemach finansowych i
gospodarkach państw ●
opisuje zasady sprawiedliwego handlu ●
omawia przyrodnicze |
Uczeń: ● przedstawia uwarunkowania rozwoju różnych rodzajów
transportu ● omawia znaczenie łączności ● omawia przejawy i skutki kształtowania się społeczeństwa
informacyjnego ● omawia znaczenie usług edukacyjnych i finansowych ● omawia znaczenie handlu w rozwoju społeczno-gospodarczym
świata ● omawia rozwój turystyki i jej wpływ na gospodarkę państw
i na jakość życia mieszkańców regionów turystycznych |
VII. Wpływ
człowieka na środowisko |
||||
Uczeń: ●
wyjaśnia znaczenie terminu antropopresja ●
podaje przykłady zagrożeń dla środowiska
przyrodniczego, wynikających z działalności człowieka ●
wymienia filary zrównoważonego rozwoju ●
podaje źródła zanieczyszczeń atmosfery
spowodowane działalnością człowieka ●
wymienia typy smogu ●
wymienia gazy cieplarniane oraz główne
źródła ich emisji ●
wymienia źródła zanieczyszczeń hydrosfery
spowodowane działalnością człowieka ●
wymienia zagrożenia dla środowiska
przyrodniczego jakie niesie działalność rolnicza ●
wymienia rodzaje górnictwa ●
wyjaśnia znaczenie terminu rekultywacja ●
wymienia kierunki rekultywacji terenów pogórniczych ●
wymienia zanieczyszczenia emitowane przez
środki transportu ●
wyjaśnia znaczenie terminu pojemność turystyczna ●
wyjaśnia znaczenie terminu krajobraz kulturowy ●
wymienia czynniki kształtujące krajobraz
kulturowy ●
wyjaśnia, czym jest degradacja krajobrazu ●
wyjaśnia znaczenie terminu rewitalizacja ●
podaje przykłady rewitalizacji |
Uczeń: ●
omawia zasady i filary
zrównoważonego rozwoju ●
wymienia inne przykłady wpływu
działalności człowieka na atmosferę (globalne ocieplenie, kwaśne opady,
dziura ozonowa) ●
omawia zasoby wody na Ziemi i
ich wykorzystanie ●
podaje przyczyny deficytu wody ●
przedstawia wpływ nadmiernego
wypasu zwierząt na środowisko ●
wymienia zagrożenia związane ●
wyjaśnia, na czym polega
rekultywacja terenów pogórniczych ●
przedstawia wpływ awarii
tankowców ●
wymienia cechy krajobrazu
kulturowego terenów wiejskich i miast ●
wymienia rodzaje rewitalizacji |
Uczeń: ●
podaje przykłady nieracjonalnego
gospodarowania zasobami środowiska przyrodniczego ●
opisuje smog typu londyńskiego i smog typu
fotochemicznego ●
przedstawia wpływ monokultury rolnej na
środowisko przyrodnicze ●
wyjaśnia wpływ działalności górniczej ●
omawia wpływ kopalń na stosunki wodne ●
opisuje zmiany krajobrazu wywołane
działalnością transportową ●
wymienia pozytywne i negatywne skutki
dynamicznego rozwoju turystyki ●
omawia degradację krajobrazu rolniczego i
miejskiego ●
omawia przykłady negatywnych zjawisk na
obszarach zdegradowanych ●
opisuje rodzaje rewitalizacji i podaje
przykłady |
Uczeń: ●
omawia skutki wpływu człowieka ●
podaje skutki występowania smogu ●
przedstawia przyrodnicze i społeczno- ●
omawia ingerencję człowieka ●
omawia wpływ chemizacji ●
prezentuje wpływ melioracji ●
opisuje powstawanie leja depresyjnego ●
omawia wpływ górnictwa na pozostałe elementy
krajobrazu ●
wyjaśnia wpływ transportu na warunki życia
ludności ●
omawia wpływ dynamicznego rozwoju turystyki
na środowisko geograficzne ●
podaje przykłady zagrożeń krajobrazu
kulturowego na świecie i w Polsce ●
omawia przykłady proekologicznych rozwiązań
w działalności rolniczej, przemysłowej oraz usługowej |
Uczeń: ●
dostrzega konflikt interesów w
relacji człowiek – środowisko przyrodnicze ●
przedstawia przykłady rozwiązań
konfliktu interesów w relacji człowiek
– środowisko ●
proponuje przykłady działań,
które sprzyjają ochronie atmosfery ●
ocenia wpływ inwestycji
hydrotechnicznych na środowisko geograficzne ●
prezentuje na dowolnym przykładzie wpływ
działalności rolniczej ●
omawia sposoby ograniczenia
wpływu górnictwa na środowisko przyrodnicze ●
przedstawia możliwości stosowania ●
podaje przykłady działań
służących ochronie krajobrazów kulturowych ●
przedstawia przykłady działań na
rzecz środowiska |