Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Oblicza geografii. Zakres podstawowy. Część 2

 

 

I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:

  1. Opanowanie materiału z trzech ostatnich tematów.
  2. Wykonanie zadania domowego (jeśli zostało zadane).
  3. Posiadanie na lekcji podręcznika (wystarczy jeden na ławkę).
  4. Uczeń może zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze przy 1 lub 2 godz. geografii tygodniowo oraz dwa nieprzygotowania przy trzech i więcej godzinach tygodniowo.

II.OCENIANIE:

  1. Oceny obowiązkowe:
    1. zapowiedziane kartkówki
    2. konturówki
    3. sprawdziany
    4. projekty
  1. W przypadku nieobecności uczeń powinien przystąpić do obowiązkowych form w ciągu 2 tygodni, po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielem daty i sposobu zdawania. Obowiązkiem ucznia jest samodzielne zgłoszenie się do nauczyciela i ustalenie terminu.
  2. W przypadku niesamodzielnej pracy uczniowi zostaje zabrany arkusz, do dziennika zostaje wpisana uwaga i wyznaczony zostaje nowy termin przez nauczyciela.
  3. Nauczyciel informuje ucznia o terminie sprawdzianu (materiał obejmujący więcej niż 3 ostatnie lekcje) z tygodniowym wyprzedzeniem.
  4. Uczeń ma prawo poprawić oceny niedostateczne.
  5. Punktacja za prace pisemne zgodna jest ze szkolnym systemem oceniania:

 

 

 

 

 

 

OCENA

%

celujący

powyżej 95%

bardzo dobry

86 - 94%

dobry

70 - 85%

dostateczny

55 - 69%

dopuszczający

40 - 54%

niedostateczny

0 - 39%

9. Ocena za semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej ważonej z uwzględnieniem wymogu koniecznego wg poniższych progów:

 

OCENA

ŚREDNIA WAŻONA

celujący

powyżej 5,35

bardzo dobry

4,55 - 5,35

dobry

3,60 - 4,54

dostateczny

2,70 - 3,59

dopuszczający

1,8 - 2,69

niedostateczny

ponieważ 1,8

10. Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów (nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.

11. Brak zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.

12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów), co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.

 

III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI

FORMA

WAGA

sprawdziany

4

kartkówka (2-3 tematy)

2

kartkówka (1 temat)

1

konturówka

2

odpowiedź ustna

2

projekt krótkoterminowy

2

projekt długoterminowy

3

prezentacja

1

ćwiczenia

1

praca na lekcji

1

wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych

2

wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny

na ocenę dopuszczającą

na ocenę dostateczną

na ocenę dobrą

na ocenę bardzo dobrą

na ocenę celującą

2

3

4

5

6

I.     Zmiany na mapie politycznej

Uczeń:

  wyjaśnia znaczenie terminów: państwo, eksklawa, terytorium zależne

  wymienia elementy państwa

  wymienia wielkie państwa
i minipaństwa

  określa różnice w powierzchni państw

  podaje powierzchnię Polski

  podaje aktualną liczbę państw świata

  wyjaśnia znaczenie terminów: integracja, dezintegracja

  wymienia przyczyny procesów integracyjnych na świecie

  wymienia państwa w Europie powstałe po 1989 r.

  podaje przykłady organizacji międzynarodowych

  wymienia przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie

  wymienia wskaźniki rozwoju gospodarczego i społecznego państw

 

Uczeń:

  podaje przykłady eksklaw i wskazuje je
na mapie

  wskazuje na mapie wielkie państwa
i minipaństwa

  określa pozycję Polski w Europie
pod względem powierzchni

  wyjaśnia różnicę między integracją
a dezintegracją państw

  podaje przykłady procesów integracji
i dezintegracji w Europie po 1989 r.

  określa główne cele ONZ

  wskazuje na mapie świata miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych
w wybranych regionach w XXI w.

  podaje definicje wskaźników rozwoju krajów: PKB, HDI

  omawia na wybranych przykładach cechy krajów o różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego

Uczeń:

  podaje przykłady terytoriów zależnych w XXI w. na świecie

  odczytuje na mapach aktualny podział polityczny

  omawia na przykładach procesy integracji i dezintegracji w Europie
po 1989 r.

  podaje przykłady organizacji międzyrządowych i pozarządowych

  podaje przykłady organizacji międzynarodowych, których członkiem jest Polska

  omawia przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie

  charakteryzuje wybrane konflikty
na świecie w latach 90. XX w.
i na początku XXI w.

  omawia przyczyny dysproporcji
w rozwoju społeczno-gospodarczym państw świata

  omawia składowe wskaźnika HDI
na przykładzie Polski

  opisuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników HDI

Uczeń:

  podaje przykłady krajów nieuznawanych na arenie międzynarodowej

  opisuje zmiany, które zaszły na mapie politycznej świata po II wojnie światowej

  analizuje przyczyny integracji politycznej, gospodarczej i militarnej
na świecie na przykładzie Unii Europejskiej

  omawia skutki konfliktów zbrojnych
na świecie

  ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów

  porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnych poziomach rozwoju społeczno-
-gospodarczego

Uczeń:

  omawia pozytywne i negatywne skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie

  przedstawia wpływ mediów
na społeczny odbiór przyczyn
i skutków konfliktów na świecie
na wybranych przykładach

  omawia konsekwencje zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno-
-gospodarczego krajów i regionów
na świecie

II.   Ludność i urbanizacja

Uczeń:

  podaje aktualną liczbę ludności świata i prognozy zmian

  porównuje kontynenty pod względem liczby ludności

  wymienia najludniejsze państwa
na świecie

  wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów, współczynnik przyrostu naturalnego

  opisuje model przejścia demograficznego

  wyjaśnia znaczenie terminów: eksplozja demograficzna, regres demograficzny

  wymienia typy demograficzne społeczeństw

  wymienia dominujące na świecie modele rodziny

  wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik dzietności

  wyjaśnia znaczenie terminów: ekumena, subekumena, anekumena

  wymienia czynniki rozmieszczenia ludności w podziale na przyrodnicze, społeczno-gospodarcze i polityczne

  wymienia bariery osadnicze

  wyjaśnia znaczenie terminu wskaźnik gęstości zaludnienia

  wymienia najgęściej zaludnione kraje na świecie

  wyjaśnia znaczenie terminów: imigracja, emigracja, reemigracja, saldo migracji

  przedstawia podział migracji

  podaje główne kierunki współczesnych migracji ludności na świecie

  wyjaśnia znaczenie terminu religia

  wymienia religie uniwersalne

  wymienia i wskazuje na mapie główne kręgi kulturowe na świecie

  wymienia rodzaje jednostek osadniczych

  wyjaśnia znaczenie terminów: miasto, wieś

  wymienia czynniki lokalizacji jednostek osadniczych

  wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji

  wymienia płaszczyzny urbanizacji

  podaje fazy urbanizacji

  podaje typy zespołów miejskich

  podaje różnicę między wsią a obszarem wiejskim

  wyjaśnia znaczenie terminów: wieś, obszar wiejski

  wymienia kryteria podziału jednostek osadniczych

  podaje na wybranych przykładach funkcje wsi

Uczeń:

  przedstawia przyczyny zmian liczby ludności świata

  podaje różnice w przyroście naturalnym w krajach wysoko i słabo rozwiniętych pod względem społeczno-gospodarczym

  oblicza współczynniki urodzeń, zgonów
i przyrostu naturalnego

  opisuje fazy rozwoju demograficznego

  podaje przykłady państw, w których występują eksplozja demograficzna
i regres demograficzny

  porównuje piramidy wieku i płci
w wybranych krajach wysoko i słabo rozwiniętych pod względem społeczno-
-gospodarczym

  wymienia przyczyny starzenia się społeczeństw

  podaje przykłady państw starzejących się

  wymienia modele rodziny i omawia ich występowanie na świecie

  podaje wybrane czynniki rozmieszczenia ludności na świecie

  opisuje ograniczenia w rozmieszczeniu ludności

  oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia
dla wybranego obszaru

  wskazuje obszary słabo zaludnione
i bezludne

  podaje główne przyczyny migracji
na świecie

  wskazuje na mapie kraje emigracyjne
i imigracyjne

  odróżnia uchodźstwo od migracji ekonomicznej

  charakteryzuje wielkie religie i wskazuje na mapie obszary ich występowania

  przedstawia strukturę wyznaniową
w Polsce

  omawia płaszczyzny procesu urbanizacji

  przedstawia wskaźnik urbanizacji i jego zróżnicowanie w Polsce i na świecie

  opisuje fazy urbanizacji

  wymienia typy aglomeracji i podaje przykłady w Polsce i na świecie

  wymienia czynniki wpływające na rozwój obszarów wiejskich

Uczeń:

  analizuje dynamikę zmian liczby ludności świata

  wyjaśnia przyczyny różnic między wartością przyrostu naturalnego
w krajach wysoko i słabo rozwiniętych
pod względem społeczno-
-gospodarczym

  opisuje przyczyny występowania eksplozji demograficznej i regresu demograficznego na świecie

  omawia zróżnicowanie struktury wieku na świecie

  wymienia czynniki kształtujące strukturę wieku

  omawia zróżnicowanie współczynnika dzietności

  analizuje wpływ wybranych czynników na rozmieszczenie ludności na świecie

  opisuje bariery osadnicze

  omawia cechy rozmieszczenia ludności na świecie

  analizuje zróżnicowanie gęstości zaludnienia na świecie

  omawia obszary zamieszkane
i niezamieszkane na świecie

  omawia współczesne migracje zagraniczne

  analizuje saldo migracji zagranicznych na świecie

  wyjaśnia przyczyny dodatniego lub ujemnego salda migracji na świecie

  omawia strukturę religijną w wybranych krajach

  przedstawia zróżnicowanie religijne
w Polsce

  wymienia przyczyny urbanizacji wybranych regionów świata

  charakteryzuje typy zespołów miejskich, podaje ich przykłady w Polsce
i na świecie oraz wskazuje je na mapie

  charakteryzuje obszary wiejskie
na świecie

  omawia zmiany funkcji współczesnych wsi

Uczeń:

  wyjaśnia przyczyny zmian tempa wzrostu liczby ludności na świecie

  analizuje przestrzenne różnice
w wielkości wskaźników urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego
na świecie

  analizuje przyczyny kształtujące przyrost naturalny w poszczególnych fazach przejścia demograficznego

  analizuje i porównuje piramidy wieku
i płci w wybranych krajach świata

  omawia przyczyny i skutki starzenia się ludności na przykładach wybranych regionów świata

  określa społeczno-kulturowe uwarunkowania zróżnicowania modelu rodziny

  porównuje współczynnik dzietności
w krajach wysoko i słabo rozwiniętych pod względem społeczno-
-gospodarczym

  przedstawia prawidłowości
w rozmieszczeniu ludności świata

  dostrzega problemy uchodźców
w wybranych państwach

  przedstawia konsekwencje zróżnicowania religijnego i kulturowego ludności na świecie

  analizuje sieć osadniczą wybranych regionów świata na podstawie map cyfrowych

  przedstawia gęstość zaludnienia obszarów miejskich na wybranych etapach urbanizacji

  wyjaśnia przyczyny przestrzennego zróżnicowania poziomu urbanizacji
na świecie

  wymienia skutki urbanizacji wybranych regionów świata

  podaje przyczyny zacierania się granic między miastem a wsią

   

Uczeń:

  przedstawia skutki zmian tempa wzrostu liczby ludności na świecie

  ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej i regresu demograficznego w wybranych państwach

  analizuje i ocenia zróżnicowanie ludności świata pod względem dzietności w różnych regionach świata

  przedstawia społeczno-ekonomiczne
i ekologiczne skutki nadmiernej koncentracji ludności

  omawia skutki ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki wybranych państw świata

  analizuje wpływ religii na życie człowieka i na gospodarkę

  analizuje przyczyny i skutki urbanizacji wybranych regionów świata

  przedstawia zależność między udziałem ludności wiejskiej
w ogólnej liczbie ludności
a poziomem rozwoju społeczno-
-gospodarczego kraju

III.   Sektory gospodarki. Globalizacja

Uczeń:

  przedstawia podział gospodarki
na sektory

  wymienia funkcje poszczególnych sektorów gospodarki

  wyjaśnia znaczenie terminów: globalizacja, indeks globalizacji

  wymienia płaszczyzny globalizacji

Uczeń:

  omawia znaczenie poszczególnych sektorów gospodarki

  opisuje funkcje poszczególnych sektorów gospodarki

  wyjaśnia, czym jest struktura zatrudnienia

  wymienia kraje o najwyższym indeksie globalizacji na świecie

 

Uczeń:

  porównuje strukturę zatrudnienia
w wybranych krajach w latach 90. XX w. i obecnie

  opisuje zmiany w strukturze zatrudnienia w Polsce po 1950 r.

  omawia przebieg procesów globalizacji na płaszczyźnie gospodarczej, społecznej i politycznej

Uczeń:

  omawia zmiany w strukturze zatrudnienia ludności Polski na tle krajów o różnym poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego

  wykazuje zależność między wskaźnikiem indeksu globalizacji
a poziomem rozwoju społeczno-
-gospodarczego kraju

  analizuje skutki globalizacji
na przykładzie Polski

Uczeń:

  przedstawia przyczyny
i prawidłowości zmiany roli sektorów gospodarki wraz z rozwojem cywilizacyjnym w wybranych krajach świata
i w Polsce

  przedstawia wpływ globalizacji
na gospodarkę światową i życie człowieka

IV.        Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo

Uczeń:

  wymienia przyrodnicze
i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa

  wymienia formy użytkowania ziemi

  wymienia elementy tworzące strukturę użytków rolnych

  wymienia najważniejsze grupy roślin uprawnych i podaje przykłady należących do nich roślin

  wymienia czołowych producentów wybranych roślin uprawnych

  wymienia najważniejsze grupy zwierząt gospodarskich i podaje przykłady zwierząt należących
do każdej grupy

  wyjaśnia znaczenie terminu pogłowie

  podaje kraje o największym pogłowiu bydła, trzody chlewnej, owiec
i drobiu na świecie

  wymienia funkcje lasów

  wymienia czynniki decydujące
o rozmieszczeniu lasów na Ziemi

  wyjaśnia, czym jest wskaźnik lesistości

  wyjaśnia znaczenie terminów: rybactwo, rybołówstwo, akwakultura, marikultura

  podaje kraje, w których rybołówstwo odgrywa istotna rolę

wymienia najczęściej poławiane organizmy wodne

Uczeń:

  przedstawia zróżnicowanie warunków przyrodniczych produkcji rolnej
na świecie

  omawia formy użytkowania ziemi
na świecie i w Polsce

  opisuje strukturę użytków rolnych
na świecie i w Polsce

  omawia czynniki wpływające na rozmieszczenie upraw

  przedstawia podział i zastosowanie roślin uprawnych

  przedstawia podział zwierząt gospodarskich i kierunki ich chowu

  wyjaśnia różnicę między chowem
a hodowlą

  omawia rozmieszczenie lasów na Ziemi

  przedstawia rozmieszczenie głównych łowisk na świecie

  omawia rozmieszczenie najbardziej eksploatowanych łowisk na świecie

wyjaśnia, czym jest przełowienie

Uczeń:

  wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych
na rozwój rolnictwa na świecie

  porównuje strukturę użytkowania ziemi w Polsce ze strukturą użytkowania ziemi w wybranych krajach

  opisuje warunki i rejony upraw wybranych roślin oraz ich głównych producentów

  dostrzega różnicę między chowem intensywnym a chowem ekstensywnym

  omawia czynniki przyrodnicze wpływające na rozmieszczenie pogłowia zwierząt gospodarskich
na świecie

  omawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika lesistości na świecie
i w Polsce

  przedstawia sposoby wykorzystania lasów na świecie

  opisuje wielkość i znaczenie rybołówstwa na świecie

  omawia znaczenie akwakultury
w gospodarce morskiej świata

 

Uczeń:

  opisuje zróżnicowanie przyrodniczych warunków produkcji rolnej
w wybranym kraju lub regionie

  omawia zmiany w strukturze użytkowania ziemi na świecie

  omawia warunki i rejony uprawy oraz głównych producentów zbóż, roślin przemysłowych, bulwiastych
i korzeniowych

  omawia uprawę warzyw i owoców oraz używek na świecie

  omawia czynniki gospodarcze
i religijno-kulturowe wpływające
na rozmieszczenie pogłowia zwierząt gospodarskich na świecie

  charakteryzuje rozmieszczenie
i wielkość pogłowia bydła, trzody chlewnej, owiec i drobiu na świecie

  opisuje skutki rabunkowej i racjonalnej gospodarki leśnej w wybranych regionach świata

omawia wpływ rybołówstwa
i akwakultury na równowagę
w środowisku

Uczeń:

  wyjaśnia zależność poziomu produkcji rolnej od warunków przyrodniczych
i pozaprzyrodniczych na wybranych przykładach

  porównuje obecny zasięg wybranych roślin uprawnych z obszarami ich pochodzenia

  przedstawia tendencje zmian
w pogłowiu zwierząt gospodarskich
na świecie

  uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi
na świecie

  rozumie zasady zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony przyrody

  dostrzega związek między wykorzystaniem zasobów biologicznych mórz i wód śródlądowych a potrzebą zachowania równowagi w ekosystemach wodnych

V.     Przemysł

Uczeń:

  wyjaśnia, czym jest przemysł

  wymienia czynniki lokalizacji przemysłu

  przedstawia działy przemysłu
high-tech

  wyjaśnia znaczenie terminów: industrializacja, dezindustrializacja, reindustrializacja

  podaje przykłady procesów dezindustralizacji na świecie

  wymienia źródła energii na świecie
w podziale na odnawialne
i nieodnawialne

  wymienia główne surowce energetyczne i przykłady ich wykorzystania

  wymienia największych na świecie producentów surowców energetycznych

  wyjaśnia, na czym polega bilans energetyczny

  podaje największych producentów energii elektrycznej

  wymienia rodzaje elektrowni wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych

  wymienia pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki jądrowej

Uczeń:

  przyporządkowuje rodzaj lokalizacji przemysłu do zakładów przemysłowych

  podaje cechy przemysłu tradycyjnego
i jego rozmieszczenie na świecie

  wymienia cechy przemysłu high-tech
i jego rozmieszczenie na świecie

  wymienia cechy industrializacji, dezindustrializacji i reindustrializacji

  podaje różnicę między industrializacją
a reindustrializacją

  omawia odnawialne źródła energii

  opisuje nieodnawialne źródła energii

  przedstawia strukturę produkcji energii na świecie

  podaje zalety i wady elektrowni cieplnych i jądrowych

  omawia zalety i wady wybranych elektrowni odnawialnych

  wskazuje na mapie państwa posiadające elektrownie jądrowe

  przedstawia wielkość produkcji energii elektrycznej wytwarzanej
w elektrowniach jądrowych

 

Uczeń:

  analizuje przyrodnicze
i pozaprzyrodnicze czynniki lokalizacji przemysłu na świecie

  omawia stopień zależności lokalizacji przemysłu od bazy surowcowej
i podaje przykłady tej zależności

  porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii

  omawia przyczyny i skutki dezindustrializacji

  podaje przykłady przejawów reindustrializacji w Polsce i wybranych krajach Europy

  przedstawia bilans energetyczny i jego zmiany na świecie

  przedstawia zmiany w bilansie energetycznym Polski w XX w. i XXI w.

  omawia gospodarcze znaczenie energii elektrycznej

  opisuje zmiany w produkcji i w zużyciu energii elektrycznej na świecie

  omawia rozwój energetyki jądrowej
na świecie

Uczeń:

  omawia wpływ czynników lokalizacji przemysłu na rozmieszczenie i rozwój wybranych działów przemysłu

  omawia znaczenie przemysłu
high-tech na świecie

  omawia przyczyny i przebieg reindustrializacji

  omawia przemiany przemysłu
w Polsce w XX w. i XXI w.

  omawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię

  opisuje strukturę produkcji energii elektrycznej według rodzajów elektrowni na świecie, w wybranych krajach i w Polsce

Uczeń:

  przedstawia przyczyny zmian roli czynników lokalizacji przemysłu

  ocenia wpływ przemysłu zaawansowanych technologii
na rozwój gospodarczy i jakość życia ludności

  uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie,
w Europie i w Polsce

  przedstawia działania podejmowane na rzecz ograniczenia tempa wzrostu zużycia energii

  analizuje wpływ struktury produkcji energii elektrycznej
na bezpieczeństwo energetyczne państwa i środowisko geograficzne

VI.   Usługi

Uczeń:

  klasyfikuje usługi

  omawia usługi podstawowe
i wyspecjalizowane

  wyjaśnia znaczenie terminów: transport, infrastruktura transportowa

  przedstawia podział transportu

  wymienia elementy infrastruktury

  wyjaśnia znaczenie terminu łączność

  przedstawia podział łączności

  wyjaśnia, czym są gospodarka oparta na wiedzy, kapitał ludzki, społeczeństwo informacyjne

  wymienia czynniki wpływające
na rozwój gospodarki opartej na wiedzy

  wymienia największe banki świata

  wyjaśnia znaczenie terminów: handel międzynarodowy (zagraniczny), eksport, import, bilans handlowy państwa

  podaje przykłady państw o dodatnim
i ujemnym saldzie handlu międzynarodowego

  wymienia najważniejsze produkty wymiany międzynarodowej

  podaje największych światowych importerów i eksporterów

  wyjaśnia znaczenie terminów: turystyka, atrakcyjność turystyczna, walory turystyczne, infrastruktura turystyczna

  podaje państwa świata najliczniej odwiedzane przez turystów

  wymienia państwa o największych wpływach z turystyki zagranicznej

Uczeń:

  porównuje strukturę zatrudnienia
w usługach w Polsce ze strukturą zatrudnienia w wybranych krajach

  omawia czynniki rozwoju transportu

  wymienia zalety i wady różnych rodzajów transportu

  przedstawia rozwój telefonii i jej zróżnicowanie na świecie

  wymienia cechy społeczeństwa informacyjnego

  omawia zróżnicowanie dostępu do usług bankowych na świecie

  przedstawia zróżnicowanie salda handlu międzynarodowego w wybranych państwach

  podaje czynniki wpływające na strukturę towarową handlu zagranicznego państw

  wymienia negatywne skutki rozwoju handlu międzynarodowego

  wyjaśnia znaczenie terminów: walory turystyczne, infrastruktura turystyczna, dostępność turystyczna

Uczeń:

  charakteryzuje poszczególne rodzaje transportu i ich uwarunkowania

  opisuje sieć transportu na świecie

  omawia czynniki rozwoju transportu
w Polsce

  omawia spadek znaczenia usług pocztowych i rozwój telekomunikacji komputerowej

  podaje cechy gospodarki opartej
na wiedzy

  omawia rolę władz w gospodarce opartej na wiedzy

  porównuje dostęp do internetu
w gospodarstwach domowych
w Polsce
i wybranych krajach Unii Europejskiej

  omawia zróżnicowanie usług edukacyjnych na świecie

  opisuje kierunki międzynarodowej wymiany towarowej

  przedstawia strukturę handlu zagranicznego Polski

  charakteryzuje główne regiony turystyczne świata

Uczeń:

  wyjaśnia znaczenie poszczególnych rodzajów transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym państw

  przedstawia prawidłowości
w zróżnicowaniu dostępu do internetu na świecie

  opisuje rolę łączności w światowej gospodarce

  omawia rozwój innowacyjności
i gospodarki opartej na wiedzy
w Polsce

  omawia znaczenie usług edukacyjnych w rozwoju społeczno-gospodarczym świata

  omawia rosnącą rolę usług finansowych na świecie

  omawia rolę giełdy w systemach finansowych i gospodarkach państw

  opisuje zasady sprawiedliwego handlu
i wyjaśnia, dlaczego należy ich przestrzegać

  omawia przyrodnicze
i pozaprzyrodnicze walory turystyczne wpływające na atrakcyjność turystyczną wybranych regionów świata

Uczeń:

  przedstawia uwarunkowania rozwoju różnych rodzajów transportu
w wybranych państwach świata
i w Polsce

  omawia znaczenie łączności
w rozwoju społeczno-gospodarczym świata i w życiu codziennym

  omawia przejawy i skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego

  omawia znaczenie usług edukacyjnych i finansowych
w rozwoju społeczno-
-gospodarczym świata

  omawia znaczenie handlu w rozwoju społeczno-gospodarczym świata

  omawia rozwój turystyki i jej wpływ na gospodarkę państw i na jakość życia mieszkańców regionów turystycznych

VII. Wpływ człowieka na środowisko

Uczeń:

  wyjaśnia znaczenie terminu antropopresja

  podaje przykłady zagrożeń dla środowiska przyrodniczego, wynikających z działalności człowieka

  wymienia filary zrównoważonego rozwoju

  podaje źródła zanieczyszczeń atmosfery spowodowane działalnością człowieka

  wymienia typy smogu

  wymienia gazy cieplarniane oraz główne źródła ich emisji

  wymienia źródła zanieczyszczeń hydrosfery spowodowane działalnością człowieka

  wymienia zagrożenia dla środowiska przyrodniczego jakie niesie działalność rolnicza

  wymienia rodzaje górnictwa

  wyjaśnia znaczenie terminu rekultywacja

  wymienia kierunki rekultywacji terenów pogórniczych

  wymienia zanieczyszczenia emitowane przez środki transportu

  wyjaśnia znaczenie terminu pojemność turystyczna

  wyjaśnia znaczenie terminu krajobraz kulturowy

  wymienia czynniki kształtujące krajobraz kulturowy

  wyjaśnia, czym jest degradacja krajobrazu

  wyjaśnia znaczenie terminu rewitalizacja

  podaje przykłady rewitalizacji

Uczeń:

  omawia zasady i filary zrównoważonego rozwoju

  wymienia inne przykłady wpływu działalności człowieka na atmosferę (globalne ocieplenie, kwaśne opady, dziura ozonowa)

  omawia zasoby wody na Ziemi i ich wykorzystanie

  podaje przyczyny deficytu wody
na świecie

  przedstawia wpływ nadmiernego wypasu zwierząt na środowisko

  wymienia zagrożenia związane
z górnictwem

  wyjaśnia, na czym polega rekultywacja terenów pogórniczych

  przedstawia wpływ awarii tankowców
na środowisko przyrodnicze

  wymienia cechy krajobrazu kulturowego terenów wiejskich i miast

  wymienia rodzaje rewitalizacji

Uczeń:

  podaje przykłady nieracjonalnego gospodarowania zasobami środowiska przyrodniczego

  opisuje smog typu londyńskiego i smog typu fotochemicznego

  przedstawia wpływ monokultury rolnej na środowisko przyrodnicze

  wyjaśnia wpływ działalności górniczej
na litosferę i rzeźbę terenu

  omawia wpływ kopalń na stosunki wodne

  opisuje zmiany krajobrazu wywołane działalnością transportową

  wymienia pozytywne i negatywne skutki dynamicznego rozwoju turystyki

  omawia degradację krajobrazu rolniczego i miejskiego

  omawia przykłady negatywnych zjawisk na obszarach zdegradowanych

  opisuje rodzaje rewitalizacji i podaje przykłady

Uczeń:

  omawia skutki wpływu człowieka
na środowisko przyrodnicze

  podaje skutki występowania smogu

  przedstawia przyrodnicze i społeczno-
-gospodarcze skutki globalnego ocieplenia

  omawia ingerencję człowieka
w hydrosferę na przykładzie Wysokiej Tamy na Nilu i zaniku Jeziora Aralskiego

  omawia wpływ chemizacji
i mechanizacji rolnictwa
na środowisko przyrodnicze

  prezentuje wpływ melioracji
na środowisko przyrodnicze
na przykładzie Polski i świata

  opisuje powstawanie leja depresyjnego

  omawia wpływ górnictwa na pozostałe elementy krajobrazu

  wyjaśnia wpływ transportu na warunki życia ludności

  omawia wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne

  podaje przykłady zagrożeń krajobrazu kulturowego na świecie i w Polsce

  omawia przykłady proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej oraz usługowej

Uczeń:

  dostrzega konflikt interesów w relacji człowiekśrodowisko przyrodnicze

  przedstawia przykłady rozwiązań konfliktu interesów w relacji człowiekśrodowisko

  proponuje przykłady działań, które sprzyjają ochronie atmosfery

  ocenia wpływ inwestycji hydrotechnicznych na środowisko geograficzne

  prezentuje na dowolnym przykładzie wpływ działalności rolniczej
na środowisko przyrodnicze

  omawia sposoby ograniczenia wpływu górnictwa na środowisko przyrodnicze

  przedstawia możliwości stosowania
w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju

  podaje przykłady działań służących ochronie krajobrazów kulturowych
na świecie, w Polsce i w najbliższej okolicy

  przedstawia przykłady działań na rzecz środowiska