Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Oblicza geografii. Zakres podstawowy. Część 3

 

 

 

I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:

  1. Opanowanie materiału z trzech ostatnich tematów.
  2. Wykonanie zadania domowego (jeśli zostało zadane).
  3. Posiadanie na lekcji podręcznika (wystarczy jeden na ławkę).
  4. Uczeń może zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze przy 1 lub 2 godz. geografii tygodniowo oraz dwa nieprzygotowania przy trzech i więcej godzinach tygodniowo.

II.OCENIANIE:

  1. Oceny obowiązkowe:
    1. zapowiedziane kartkówki
    2. konturówki
    3. sprawdziany
    4. projekty
  1. W przypadku nieobecności uczeń powinien przystąpić do obowiązkowych form w ciągu 2 tygodni, po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielem daty i sposobu zdawania. Obowiązkiem ucznia jest samodzielne zgłoszenie się do nauczyciela i ustalenie terminu.
  2. W przypadku niesamodzielnej pracy uczniowi zostaje zabrany arkusz, do dziennika zostaje wpisana uwaga i wyznaczony zostaje nowy termin przez nauczyciela.
  3. Nauczyciel informuje ucznia o terminie sprawdzianu (materiał obejmujący więcej niż 3 ostatnie lekcje) z tygodniowym wyprzedzeniem.
  4. Uczeń ma prawo poprawić oceny niedostateczne.
  5. Punktacja za prace pisemne zgodna jest ze szkolnym systemem oceniania:

 

 

 

 

 

 

OCENA

%

celujący

powyżej 95%

bardzo dobry

86 - 94%

dobry

70 - 85%

dostateczny

55 - 69%

dopuszczający

40 - 54%

niedostateczny

0 - 39%

9. Ocena za semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej ważonej z uwzględnieniem wymogu koniecznego wg poniższych progów:

 

OCENA

ŚREDNIA WAŻONA

celujący

powyżej 5,35

bardzo dobry

4,55 - 5,35

dobry

3,60 - 4,54

dostateczny

2,70 - 3,59

dopuszczający

1,8 - 2,69

niedostateczny

ponieważ 1,8

10. Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów (nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.

11. Brak zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.

12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów), co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.

 

 

III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI

FORMA

WAGA

sprawdzian

4

kartkówka (2-3 tematy)

2

kartkówka (1 temat)

1

konturówka

2

odpowiedź ustna

2

projekt krótkoterminowy

2

projekt długoterminowy

3

prezentacja

1

ćwiczenia

1

praca na lekcji

1

wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych

2

wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny

na ocenę dopuszczającą

na ocenę dostateczną

na ocenę dobrą

na ocenę bardzo dobrą

na ocenę celującą

2

3

4

5

6

I.       Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski

Uczeń:

   podaje wartość powierzchni Polski oraz długość granic

   wymienia i wskazuje na mapie państwa graniczące z Polską

   wskazuje współrzędne geograficzne najdalej wysuniętych punktów

   wymienia obszary morskie wchodzące
w skład terytorium Polski

   wymienia na podstawie mapy tematycznej jednostki tektoniczne Europy

   podaje przykłady państw europejskich, które leżą w obrębie różnych struktur geologicznych

   przedstawia podział dziejów Ziemi na ery i okresy

   przedstawia podział surowców mineralnych

   wymienia nazwy surowców mineralnych i ich występowanie w regionie, w którym mieszka

   wymienia cechy ukształtowania powierzchni Polski

   wymienia czynniki wpływające na klimat Polski

  wymienia termiczne pory roku

  podaje na podstawie mapy tematycznej długość okresu wegetacyjnego i jego zróżnicowanie w Polsce

   wskazuje na mapie wybrane rzeki Polski
i podaje ich nazwy

  podaje na podstawie mapy główne cechy sieci rzecznej w Polsce

  wymienia największe i najgłębsze jeziora w Polsce i wskazuje je na mapie

  wymienia na podstawie mapy największe sztuczne zbiorniki wodne w Polsce

  wyjaśnia znaczenie terminu jeziorność

  określa położenie Morza Bałtyckiego

  charakteryzuje linię brzegową Morza Bałtyckiego

  wskazuje na mapie główne zatoki, wyspy i cieśniny Morza Bałtyckiego

Uczeń:

   prezentuje na podstawie mapy ogólnogeograficznej charakterystyczne cechy położenia fizycznogeograficznego Polski

   przedstawia podział Polski na regiony fizycznogeograficzne i wskazuje te regiony na mapie

   prezentuje na podstawie mapy geologicznej przebieg strefy T–T na obszarze Europy

   podaje przykłady ważnych wydarzeń geologicznych charakterystycznych dla każdej ery

   wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych w Polsce

   wymienia nazwy surowców mineralnych występujących w regionie, w którym mieszka

   odczytuje informacje z krzywej hipsograficznej Polski

   wymienia na podstawie mapy zlodowacenia w Polsce i ich zasięgi

   omawia na podstawie map klimatycznych
i klimatogramów cechy klimatu Polski

   wymienia masy powietrza kształtujące warunki pogodowe w Polsce

   wskazuje obszary nadwyżek i niedoborów wody w Polsce

   wymienia główne cechy sieci rzecznej
w Polsce

  wymienia zalety śródlądowego transportu wodnego

  omawia na podstawie map tematycznych rozmieszczenie jezior w Polsce

  wskazuje na mapie ogólnogeograficznej przykłady poszczególnych typów jezior

omawia czynniki wpływające na temperaturę wód powierzchniowych Morza Bałtyckiego

wskazuje najbardziej i najmniej zasolone rejony Morza Bałtyckiego

Uczeń:

  przedstawia charakterystyczne cechy położenia fizycznogeograficznego, matematycznego i geopolitycznego Polski

  wymienia i wskazuje na mapie jednostki tektoniczne występujące na obszarze Polski oraz regionu, w którym mieszka

  omawia na podstawie tabeli stratygraficznej najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej obszaru Polski

  omawia znaczenie gospodarcze głównych zasobów surowców mineralnych Polski

  przedstawia cechy rzeźby terenu Polski
i jej pasowy układ

opisuje na podstawie infografiki formy rzeźby polodowcowej

  omawia zróżnicowanie przestrzenne temperatury powietrza, opadów atmosferycznych i okresu wegetacyjnego w Polsce

  porównuje na podstawie mapy klimatycznej zimowe i letnie temperatury powietrza w Polsce

  przedstawia przyczyny niedoboru wody
w wybranych regionach Polski

   opisuje asymetrię dorzeczy Wisły i Odry oraz wyjaśnia jej przyczynę

  porównuje na podstawie fotografii
i planów jeziora morenowe i rynnowe oraz podaje ich przykłady

  opisuje funkcje sztucznych zbiorników wodnych

  podaje przyczyny różnego zasolenia wód powierzchniowych Morza Bałtyckiego

  opisuje florę i faunę Morza Bałtyckiego

  omawia formy ochrony Morza Bałtyckiego

Uczeń:

  opisuje na podstawie mapy ogólnogeograficznej cechy charakterystyczne terytorium oraz granic Polski

  omawia na podstawie tabeli
i mapy tematycznej główne cechy budowy platformy wschodnioeuropejskiej

  wyjaśnia przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia surowców mineralnych w Polsce

  omawia wpływ budowy geologicznej na ukształtowanie powierzchni Polski

  charakteryzuje poszczególne pasy ukształtowania powierzchni Polski

  wykazuje wpływ czynników klimatotwórczych na klimat
w Polsce

  ocenia gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski

  podaje skutki niedoboru wody
w wybranych regionach kraju

  omawia główne typy genetyczne jezior

  omawia znaczenie przyrodnicze, społeczne i gospodarcze (w tym turystyczne) jezior i sztucznych zbiorników w Polsce

  ocenia stan środowiska przyrodniczego Bałtyku

Uczeń:

ocenia konsekwencje położenia fizycznogeograficznego, matematycznego i geopolitycznego Polski

  charakteryzuje na podstawie informacji z różnych źródeł dowolny makroregion w Polsce

  opisuje na podstawie mapy tektoniczno-geologicznej Europy budowę geologiczną Polski na tle europejskich jednostek geologicznych

  omawia skutki orogenezy hercyńskiej w Europie

  wyjaśnia geologiczne uwarunkowania tworzenia się i występowania surowców energetycznych

  identyfikuje związki pomiędzy budową geologiczną Polski a głównymi cechami ukształtowania powierzchni

  porównuje ukształtowanie powierzchni w pasie nizin i pasie pojezierzy oraz wyjaśnia przyczyny tych różnic

  dokonuje na podstawie informacji
z różnych źródeł analizy zasobów wodnych w swoim regionie

  wyjaśnia, dlaczego północna część Polski ma większą jeziorność niż reszta kraju

  omawia działania, które przyczyniają się do poprawy środowiska przyrodniczego wód Bałtyku

II.     Ludność i urbanizacja w Polsce

Uczeń:

    podaje aktualną liczbę ludności w Polsce

   wskazuje na mapie województwa i ich stolice

    wymienia województwa o wysokim
i niskim współczynniku przyrostu naturalnego

    podaje cechy piramidy wieku i płci ludności Polski

    podaje aktualną wartość wskaźnika gęstości zaludnienia w Polsce

    wymienia na podstawie mapy gęstości zaludnienia regiony silnie i słabo zaludnione

    wymienia obszary o dodatnim
i ujemnym współczynniku salda migracji wewnętrznych w Polsce

   wymienia największe skupiska Polonii
na świecie

    posługuje się terminami: aktywny zawodowo, bierny zawodowo, bezrobotny, stopa bezrobocia

   wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik aktywności zawodowej

    wymienia ekonomiczne grupy wiekowe ludności

    wymienia podstawowe jednostki osadnicze

    posługuje się terminem wskaźnik urbanizacji

    podaje nazwy największych miast Polski

    podaje przykłady aglomeracji monocentrycznych i policentrycznych
w Polsce

    wymienia województwa wysoko i nisko zurbanizowane

Uczeń:

    podaje przyczyny wyludniania się określonych regionów Polski

    wymienia poszczególne szczeble podziału administracyjnego Polski

    oblicza współczynnik przyrostu naturalnego

    porównuje na podstawie wykresu średnią długość życia Polek i Polaków

    podaje przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia ludności w Polsce

    omawia zróżnicowanie przestrzenne współczynnika salda migracji wewnętrznych w Polsce

    podaje najważniejsze cechy migracji wewnętrznych w Polsce

    wymienia czynniki wpływające na aktywność zawodową ludności

    podaje różnice między miastem a wsią

    prezentuje na podstawie mapy tematycznej przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji w Polsce

    wymienia główne funkcje miasta i podaje ich przykłady

    charakteryzuje osadnictwo wiejskie
w Polsce

Uczeń:

  omawia na podstawie wykresu zmiany liczby ludności Polski

  analizuje zmiany liczby ludności
w miastach i na wsiach

  omawia na podstawie mapy cechy podziału administracyjnego Polski

  analizuje na podstawie wykresu zmiany współczynnika przyrostu naturalnego ludności w Polsce

  podaje przyczyny starzenia się polskiego społeczeństwa

  wymienia główne bariery osadnicze na obszarze Polski

  omawia przyczyny migracji wewnętrznych w Polsce

  wyjaśnia zmiany kierunków migracji wewnętrznych w Polsce

  podaje główne kierunki współczesnych emigracji Polaków

  oblicza współczynnik przyrostu rzeczywistego

  analizuje na podstawie danych statystycznych strukturę zatrudnienia
w Polsce

  porównuje strukturę zatrudnienia we własnym województwie ze strukturą zatrudnienia w Polsce

  określa przyczyny bezrobocia w Polsce

  omawia najważniejsze cechy sieci osadniczej Polski

  przedstawia czynniki rozwoju miast

  opisuje współczesne funkcje wsi

Uczeń:

  wyjaśnia przyczyny zmian liczby ludności Polski w latach 1946–2019

  omawia na podstawie mapy zmiany liczby ludności
w poszczególnych województwach

  przedstawia konsekwencje zmian liczby ludności Polski

  przedstawia zróżnicowanie współczynnika przyrostu naturalnego według województw

  omawia przyczyny małej liczby urodzeń w Polsce

  omawia główne cechy struktury demograficznej Polski według płci i wieku

  omawia na podstawie map tematycznych wpływ czynników przyrodniczych
i pozaprzyrodniczych na rozmieszczenie ludności w Polsce

  przedstawia pozytywne
i negatywne skutki migracji zagranicznych Polaków

  analizuje przyrost rzeczywisty ludności Polski w przedziale czasowym

  porównuje na podstawie wykresu współczynnik aktywności zawodowej Polski z wartościami dla wybranych krajów

  wyjaśnia przyczyny zmian struktury zatrudnienia ludności Polski

  omawia zróżnicowanie przestrzenne stopy bezrobocia
w Polsce

  analizuje wskaźnik urbanizacji
w Polsce i podaje przyczyny jego zróżnicowania

  charakteryzuje czynniki wpływające na współczesne przemiany polskich miast

  omawia przyczyny zmian
w osadnictwie wiejskim w Polsce

Uczeń:

   omawia przyczyny zmian liczby ludności w swoim województwie
w XXI w.

   prognozuje skutki współczesnych przemian demograficznych w Polsce dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju

   wyjaśnia zmiany kształtu piramidy wieku i płci ludności Polski

   omawia skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce

   opisuje przykłady wpływu ruchów migracyjnych na rozmieszczenie ludności w Polsce

   wykazuje zależność struktury zatrudnienia od poziomu rozwoju gospodarczego poszczególnych regionów w naszym kraju

   omawia sytuację na rynku pracy we własnej miejscowości (gminie, powiecie)

   określa wpływ przemian społeczno-
-gospodarczych na procesy urbanizacyjne i osadnictwo wiejskie
w Polsce

III.   Gospodarka Polski

Uczeń:

  wymienia na podstawie mapy obszary
o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa w Polsce

  wyjaśnia znaczenie terminu rolnictwo ekologiczne

  wymienia mocne i słabe strony rolnictwa ekologicznego

  podaje liczbę gospodarstw ekologicznych w poszczególnych województwach

  wyjaśnia znaczenie terminów: system wolnorynkowy, prywatyzacja

  wyjaśnia znaczenie terminu innowacyjna gospodarka

  wymienia najważniejsze rodzaje transportu w Polsce

  wyjaśnia znaczenie terminów: węzeł transportowy, terminal transportowy

  wymienia główne węzły i terminale transportowe w Polsce

  wymienia najważniejsze porty handlowe, pasażerskie i rybackie w Polsce

  wymienia towary przeładowywane
w polskich portach handlowych

  wymienia walory przyrodnicze
i kulturowe Polski

  wyjaśnia znaczenie terminu infrastruktura turystyczna

Uczeń:

   przedstawia regionalne zróżnicowanie przyrodniczych warunków rozwoju rolnictwa w Polsce

   prezentuje na podstawie wykresu strukturę wielkościową gospodarstw rolnych
w Polsce

   omawia cechy systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce

   porównuje na podstawie wykresu liczbę gospodarstw ekologicznych oraz powierzchnię ekologicznych użytków rolnych w Polsce

   omawia cechy polskiego przemysłu przed
1989 r.

   omawia zróżnicowanie przestrzenne gęstości dróg według województw
w Polsce

   wskazuje na mapie Polski główne drogi wodne – rzeki, kanały

    

   wymienia warunki rozwoju transportu wodnego

   przedstawia cechy polskiej gospodarki morskiej

   wymienia polskie obiekty znajdujące się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO

   wymienia główne rodzaje zabytków kultury materialnej i niematerialnej

Uczeń:

   omawia przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce

   analizuje udział i miejsce Polski
w produkcji wybranych artykułów rolnych w Unii Europejskiej

   przedstawia przyczyny rozwoju rolnictwa ekologicznego

   podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r.

   omawia zmiany zatrudnienia
w przemyśle według sektorów własności w Polsce

   podaje przyczyny zmian w polskim transporcie

   omawia zróżnicowanie sieci kolejowej
w Polsce

   charakteryzuje transport lotniczy
w Polsce

   porównuje na podstawie mapy ruch pasażerski w polskich portach lotniczych

   omawia współczesne znaczenie morskich portów pasażerskich w Polsce

   omawia strukturę przeładunków
w głównych portach handlowych Polski

   przedstawia czynniki warunkujące rozwój turystyki w Polsce

   prezentuje na podstawie mapy zagospodarowanie turystyczne w różnych regionach Polski

Uczeń:

  ocenia przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa we własnym regionie

  charakteryzuje wybrane regiony rolnicze w Polsce

  wskazuje cele certyfikacji
żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce

  charakteryzuje skutki przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r.

  omawia na podstawie informacji
z różnych źródeł wartość nakładów na działalność badawczo-rozwojową oraz ich dynamikę w Polsce

  przedstawia przyczyny nierównomiernego rozwoju sieci kolejowej w Polsce

  omawia rolę transportu
w krajowej gospodarce

  określa rolę transportu przesyłowego dla gospodarki Polski

  charakteryzuje przemysł stoczniowy w Polsce

  przedstawia stan rybactwa
i przetwórstwa rybnego w Polsce

  omawia znaczenie infrastruktury turystycznej i dostępności komunikacyjnej dla rozwoju turystyki

  omawia rolę turystyki w krajowej gospodarce

  ocenia walory przyrodnicze
i kulturowe dla rozwoju turystyki wybranego regionu w Polsce

Uczeń:

   analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian w rolnictwie Polski

   przedstawia pozytywne i negatywne skutki rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce

   ocenia wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na rozwój przemysłu w naszym kraju

   omawia znaczenie sieci transportuw gospodarce kraju

   opisuje specjalizacje polskich portów morskich

   określa znaczenie lotnictwa
w komunikacji krajowej
i międzynarodowej

   wykorzystuje mapę do opisania atrakcji turystycznych na wybranej trasie

IV.   Stan środowiska i jego ochrona w Polsce

Uczeń:

  wymienia źródła zanieczyszczeń powietrza w Polsce

  podaje przyczyny powstawania smogu

  wymienia miasta w Unii Europejskiej najbardziej zanieczyszczone pyłami

  wymienia rodzaje odpadów stanowiące zagrożenie dla środowiska

wyjaśnia główne motywy ochrony przyrody w Polsce

wymienia formy ochrony przyrody
w Polsce

  podaje na podstawie danych statystycznych liczbę obiektów będących poszczególnymi formami ochrony przyrody

Uczeń:

  przedstawia wielkość emisji ważniejszych zanieczyszczeń powietrza w Polsce

  podaje przyczyny zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych

  wskazuje na mapie przykłady parków narodowych, krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu w Polsce

Uczeń:

  charakteryzuje na wybranych przykładach zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego w Polsce

  przedstawia konsekwencje emisji zanieczyszczeń powietrza

wymienia przyczyny degradacji gleb

  opisuje walory wybranych parków narodowych

  wymienia proekologiczne działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego

Uczeń:

  wymienia sposoby ograniczenia zanieczyszczenia atmosfery

  analizuje produkcję odpadów przemysłowych i komunalnych
w Polsce według województw

  wyjaśnia różnice w sposobie ochrony przyrody w parkach narodowych i rezerwatach przyrody

  wymienia przykłady współpracy międzynarodowej na rzecz ochrony przyrody

Uczeń:

  wykorzystuje aplikację GIS do analizy stanu zanieczyszczenia powietrza
w swoim regionie

  uzasadnia konieczność podejmowania globalnych działań na rzecz ochrony atmosfery