Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Oblicza geografii. Zakres rozszerzony. Część 2

 

 

I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:

  1. Opanowanie materiału z trzech ostatnich tematów.
  2. Wykonanie zadania domowego (jeśli zostało zadane).
  3. Posiadanie na lekcji podręcznika (wystarczy jeden na ławkę).
  4. Uczeń może zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze przy 1 lub 2 godz. geografii tygodniowo oraz dwa nieprzygotowania przy trzech i więcej godzinach tygodniowo.

II.OCENIANIE:

  1. Oceny obowiązkowe:
    1. sprawdziany
    2. zapowiedziane kartkówki
    3. konturówki
    4. projekty
  2. Warunkiem koniecznym do uzyskania pozytywnej oceny semestralnej i końcoworocznej w klasach z rozszerzoną geografią jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich sprawdzianów bez względu na uzyskaną średnią ważoną.
  1. W przypadku nieobecności uczeń powinien przystąpić do obowiązkowych form w ciągu 2 tygodni, po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielem daty i sposobu zdawania. Obowiązkiem ucznia jest samodzielne zgłoszenie się do nauczyciela i ustalenie terminu.
  2. W przypadku niesamodzielnej pracy uczniowi zostaje zabrany arkusz, do dziennika zostaje wpisana uwaga i wyznaczony zostaje nowy termin przez nauczyciela.
  3. Nauczyciel informuje ucznia o terminie sprawdzianu (materiał obejmujący więcej niż 3 ostatnie lekcje) z tygodniowym wyprzedzeniem.
  4. Uczeń ma prawo poprawić oceny niedostateczne.
  5. Punktacja za prace pisemne zgodna jest ze szkolnym systemem oceniania:

 

OCENA

%

celujący

powyżej 95%

bardzo dobry

86 - 94%

dobry

70 - 85%

dostateczny

55 - 69%

dopuszczający

40 - 54%

niedostateczny

0 - 39%

9. Ocena za semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej ważonej z uwzględnieniem wymogu koniecznego wg poniższych progów:

 

OCENA

ŚREDNIA WAŻONA

celujący

powyżej 5,35

bardzo dobry

4,55 - 5,35

dobry

3,60 - 4,54

dostateczny

2,70 - 3,59

dopuszczający

1,8 - 2,69

niedostateczny

ponieważ 1,8

10. Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów (nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.

11. Brak zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.

12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów), co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.

III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI

FORMA

WAGA

sprawdzian

4

sprawdzian umiejętności maturalnych

4

kartkówka (2-3 tematy)

2

kartkówka (1 temat)

1

konturówka

2

odpowiedź ustna

2

projekt krótkoterminowy

2

projekt długoterminowy

3

prezentacja

1

ćwiczenia

1

praca na lekcji

1

wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych

2

wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny

na ocenę dopuszczającą

na ocenę dostateczną

na ocenę dobrą

na ocenę bardzo dobrą

na ocenę celującą

2

3

4

5

6

I.      Zmiany na mapie politycznej

Uczeń:

   wyjaśnia znaczenie terminów: państwo, granica państwa, enklawa, eksklawa, terytorium zależne

   podaje różnice w powierzchni wybranych państw na świecie

   wymienia największe i najmniejsze państwa świata i wskazuje je
na mapie

    podaje aktualną liczbę państw świata

   wyjaśnia znaczenie terminów: kolonializm, dekolonizacja

   wyjaśnia różnicę między integracją
a dezintegracją państw

    wymienia państwa powstałe
po 1989 roku i wskazuje je na mapie świata

   podaje przykłady organizacji międzynarodowych

   podaje przyczyny konfliktów zbrojnych na świecie

   wymienia podstawowe wskaźniki rozwoju gospodarczego
i społecznego państw

   wyjaśnia, czym jest PKB

Uczeń:

   wymienia różnice między enklawą
a eksklawą

   wskazuje na mapie granice oraz stolice wybranych państw

   omawia specjalny status Antarktydy

   wymienia płaszczyzny integracji państw lub obszarów

   wymienia główne cele działalności wybranych organizacji międzynarodowych

   wskazuje na mapie świata obszary ważniejszych konfliktów zbrojnych

   wymienia czynniki wpływające
na rozwój państw

   omawia prawidłowości
w zróżnicowaniu przestrzennym państw świata pod względem PKB per capita

   wyjaśnia, czym jest HDI

   wymienia kraje o najwyższych
i najniższych wartościach HDI

Uczeń:

   omawia podział terytorialny mórz
i oceanów

   podaje przykłady enklaw, eksklaw
i terytoriów zależnych na świecie oraz wskazuje je na mapie

  przedstawia wpływ kolonializmu
i dekolonizacji na ludność byłych kolonii oraz jej kulturę

   podaje przyczyny procesów dezintegracyjnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej pod koniec
XX w.

   opisuje działalność ONZ

   omawia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata

   opisuje wybrane konflikty zbrojne

   omawia przyczyny zwiększania się dysproporcji w rozwoju społeczno-
-gospodarczym państw

   omawia strukturę PKB według trzech głównych sektorów gospodarki

   wyjaśnia, czym jest wartość dodana brutto (WDB)

Uczeń:

   opisuje wpływ kolonializmu
na współczesny podział polityczny świata

   wskazuje na mapie obszary
o nieustalonym statusie

   omawia skutki kolonializmu
i dekolonizacji

   opisuje kształtowanie się mapy politycznej świata do 1989 roku

   omawia wpływ przemian społeczno-
-ustrojowych po 1989 roku na podział polityczny świata

   analizuje przyczyny i skutki integracji europejskiej

   opisuje tendencje dezintegracyjne w Europie na przykładzie Katalonii

   omawia skutki współczesnych konfliktów zbrojnych

   porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnych poziomach rozwoju gospodarczego

   omawia prawidłowości przestrzenne w zróżnicowaniu państw świata pod względem PKB i HDI

   porównuje cechy krajów o różnym poziomie rozwoju społeczno-
-gospodarczego na wybranych przykładach

Uczeń:

   opisuje historię utworzenia Sudanu Południowego

   omawia wpływ kolonializmu
i dekolonizacji na współczesny podział polityczny świata oraz występowanie konfliktów zbrojnych

   omawia znaczenie Unii Europejskiej
w przemianach społeczno-
-gospodarczych państw członkowskich

   opisuje działalność wybranej organizacji międzynarodowej

   omawia wpływ konfliktów zbrojnych na społeczeństwo i gospodarkę państw

   opisuje ekonomiczne, demograficzne i społeczne cechy państw o różnym poziomie rozwoju gospodarczego

 

II.    Ludność i osadnictwo

Uczeń:

   podaje aktualną liczbę ludności świata

   wymienia najludniejsze państwa świata i wskazuje je na mapie

   wyjaśnia znaczenie terminów: przyrost naturalny, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów, współczynnik przyrostu naturalnego

   wyjaśnia znaczenie terminów: eksplozja demograficzna, regres demograficzny

   wymienia etapy rozwoju demograficznego ludności

   wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik dzietności

   wymienia typy demograficzne społeczeństw

   podaje przykłady państw, których społeczeństwa się starzeją

   wymienia czynniki rozmieszczenia ludności na Ziemi

   wymienia bariery osadnicze

   wyjaśnia znaczenie terminów: ekumena, subekumena, anekumena, gęstość zaludnienia

   wymienia najgęściej zaludnione kraje na świecie

   wyjaśnia znaczenie terminów: imigracja, emigracja, reemigracja, saldo migracji, współczynnik salda migracji

   dokonuje podziału migracji ze względu na zasięg

   podaje główne kierunki współczesnych migracji na świecie

   wskazuje na mapie przykładowe kraje emigracyjne i kraje imigracyjne

   wymienia państwa, które w ostatnim czasie przyjęły najwięcej uchodźców

   wymienia odmiany ludzkie

   wyjaśnia znaczenie terminów: rasizm, mniejszość narodowa, mniejszość etniczna

   wymienia mniejszości narodowe
w Polsce

   wymienia przykłady języków urzędowych i języków sztucznych

   podaje nazwy najbardziej rozpowszechnionych języków świata

   wyjaśnia, czym jest wskaźnik analfabetyzmu

   wyjaśnia znaczenie terminu religia

   wymienia wybrane religie świata

   wyjaśnia znaczenie terminów: kultura, krąg kulturowy

   wymienia rodzaje jednostek osadniczych

   wyjaśnia znaczenie terminów: wieś, miasto

   wyjaśnia znaczenie terminu urbanizacja

   wymienia płaszczyzny urbanizacji

   wyjaśnia, czym jest metropolia

   wymienia funkcje miast

   wymienia najludniejsze zespoły miejskie świata

   wyjaśnia znaczenie terminów: megamiasto, megalopolis

   wyjaśnia znaczenie terminów: obszar wiejski, wieś

   wymienia nowe funkcje obszarów wiejskich

Uczeń:

omawia różnice w zaludnieniu regionów

oblicza współczynniki urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego

podaje przyczyny eksplozji demograficznej i regresu demograficznego

podaje przykłady państw, w których występuje eksplozja demograficzna lub regres demograficzny

omawia model przejścia demograficznego

porównuje piramidy wieku i płci sporządzone dla wybranych krajów świata

wymienia przyczyny starzenia się społeczeństw

omawia wybrane czynniki rozmieszczenia ludności na świecie

wskazuje obszary największej i najmniejszej koncentracji ludności na świecie

oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia

oblicza współczynnik przyrostu rzeczywistego

podaje główne przyczyny migracji zagranicznych na świecie

wskazuje na mapie przykłady krajów o dodatnim i ujemnym saldzie migracji zagranicznych

wyjaśnia, czym jest uchodźstwo

opisuje rozmieszczenie odmian ludzkich na świecie

wyjaśnia różnice między narodem
a grupą etniczną

wymienia przykłady krajów jednolitych oraz zróżnicowanych
pod względem narodowościowym
i etnicznym

wymienia przykłady rodzin językowych

omawia zróżnicowanie językowe ludności świata

wyjaśnia, czym jest wskaźnik skolaryzacji

przedstawia strukturę religijną ludności świata

wymienia trzy wielkie religie uniwersalne

podaje przykłady krajów jednolitych oraz zróżnicowanych pod względem religijnym

wymienia główne kręgi kulturowe
na świecie

wymienia kryteria podziału jednostek osadniczych na wsie i miasta

wymienia czynniki lokalizacji jednostek osadniczych

wyjaśnia, czym jest wskaźnik urbanizacji, oraz przedstawia jego zróżnicowanie na świecie i w Polsce

podaje przykłady miast o różnych funkcjach

wskazuje na mapie najludniejsze zespoły miejskie świata

wymienia formy zespołów miejskich

podaje przykłady megamiast oraz megalopolis i wskazuje je na mapie

omawia udział ludności wiejskiej
w całkowitej liczbie ludności danego kraju

opisuje udział obszarów wiejskich
w powierzchni kraju

przedstawia czynniki rozwoju obszarów wiejskich na świecie

 

Uczeń:

   analizuje dynamikę zmian liczby ludności świata

   omawia zróżnicowanie przyrostu naturalnego na świecie

   opisuje etapy rozwoju demograficznego na wybranych przykładach

   omawia zróżnicowanie struktury wieku na świecie

   charakteryzuje typy demograficzne społeczeństw na podstawie piramidy wieku i płci na wybranych przykładach

   omawia czynniki kształtujące strukturę wieku

   omawia przestrzenne zróżnicowanie współczynnika dzietności na świecie

   przedstawia uwarunkowania rozmieszczenia ludności na świecie

   opisuje bariery ograniczające osadnictwo i podaje ich przykłady

   opisuje różnice w gęstości zaludnienia kontynentów

   opisuje migracje wewnętrzne

   omawia współczesne migracje zagraniczne i wymienia kraje, do których w ostatnich latach przybyło najwięcej imigrantów

   wyjaśnia przyczyny dodatniego
lub ujemnego salda migracji
w wybranych krajach świata

   przedstawia rozmieszczenie państwa o dodatnim i ujemnym saldzie migracji

   wskazuje różnice między uchodźstwem a migracjami ekonomicznymi

   omawia różnice między mniejszością narodową a mniejszością etniczną

   opisuje strukturę narodowościową
i etniczną ludności Polski

   przedstawia podział indoeuropejskiej rodziny językowej

   omawia przyczyny upowszechniania się wybranych języków na świecie

   omawia wartości wskaźnika analfabetyzmu i wskaźnika skolaryzacji w wybranych krajach

   opisuje zróżnicowanie religijne ludności świata

   omawia strukturę wyznaniową
w wybranych państwach i w Polsce

   opisuje zróżnicowanie kulturowe ludności świata

   omawia fazy urbanizacji i ich przebieg w różnych rejonach świata

   omawia i rozpoznaje formy zespołów miejskich na świecie

   wyjaśnia zależność między udziałem ludności wiejskiej w całkowitej liczbie mieszkańców a poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego kraju

   opisuje nowe funkcje obszarów wiejskich

Uczeń:

   wyjaśnia przyczyny zmian tempa wzrostu liczby ludności w skali globalnej i regionalnej

   analizuje zróżnicowanie przestrzenne współczynnika przyrostu naturalnego w krajach wysoko i słabo rozwiniętych

   omawia społeczno-kulturowe uwarunkowania zróżnicowania modelu rodziny

   opisuje zróżnicowanie demograficzne społeczeństw

   omawia zróżnicowanie współczynnika feminizacji
i współczynnika maskulinizacji
na świecie

   omawia prawidłowości
w rozmieszczeniu ludności na świecie

   opisuje problemy uchodźców

   omawia przyczyny i skutki migracji zagranicznych na świecie

   przedstawia skutki zróżnicowania narodowościowego i etnicznego ludności na przykładzie wybranego państwa

   przedstawia konsekwencje upowszechniania się wybranych języków na świecie

   analizuje zróżnicowanie struktury wykształcenia ludności na świecie

   omawia główne założenia wybranych religii

   omawia konsekwencje zróżnicowania kulturowego ludności świata

   charakteryzuje procesy metropolizacji w wybranych regionach świata

   charakteryzuje typy fizjonomiczne miast i podaje ich przykłady

   omawia przyczyny wyludniania się obszarów wiejskich na przykładzie Europy

   wyjaśnia przyczyny depopulacji niektórych wsi w Polsce

   wyjaśnia przyczyny zacierania się granic między miastem a wsią

Uczeń:

   przedstawia skutki zmian tempa wzrostu liczby ludności na świecie

   ocenia skutki wysokiego i niskiego przyrostu naturalnego w krajach wysoko i słabo rozwiniętych

   ocenia skutki eksplozji demograficznej i regresu demograficznego

   analizuje i ocenia zróżnicowanie mieszkańców różnych regionów świata pod względem dzietności

   omawia konsekwencje starzenia się społeczeństw oraz zróżnicowanie przestrzenne tego zjawiska

   przedstawia społeczno-ekonomiczne i ekologiczne skutki nadmiernej koncentracji ludności

   analizuje skutki migracji w krajach emigracyjnych i w krajach imigracyjnych na przykładzie migracji Ukraińców do Polski w ostatnich latach

   analizuje problemy państw o różnej zwartości socjoetnicznej

   dostrzega związek między wykształceniem ludności a poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego kraju

   opisuje wpływ wybranych religii na życie człowieka i gospodarkę

   podaje przykłady wpływu religii
na społeczeństwo i gospodarkę
w Polsce

   analizuje na podstawie map cyfrowych zróżnicowanie sieci osadniczej na świecie

   wyjaśnia różnice między procesami urbanizacji zachodzącymi
w państwach o niskim i wysokim poziomie rozwoju społeczno-
-gospodarczego

   analizuje przyczyny i skutki urbanizacji w wybranych regionach świata

   proponuje działania, które mogą zapobiec wyludnianiu się wsi

III.        Sektory gospodarki

Uczeń:

   przedstawia podział gospodarki
na sektory

   przedstawia sekcje Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)

   wyjaśnia znaczenie terminów: globalizacja, indeks globalizacji

 

Uczeń:

   opisuje poszczególne sektory gospodarki i ich funkcje

   przedstawia zmiany znaczenia sektorów gospodarki wraz
z rozwojem cywilizacyjnym

   omawia wzrost udziału usług
w strukturze zatrudnienia wraz
z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju

   wskazuje na mapie kraje
o najwyższym i najniższym indeksie globalizacji na świecie

   wymienia płaszczyzny globalizacji

Uczeń:

   omawia strukturę zatrudnienia
i strukturę WDB według sektorów gospodarki oraz zmiany tych struktur w czasie w wybranych krajach świata

   opisuje zmiany struktury zatrudnienia i struktury WDB według sektorów gospodarki w Polsce

   podaje przyczyny zmian znaczenia sektorów gospodarki

   wymienia przykłady działalności znajdujących się na pograniczu sektorów gospodarki

   przedstawia przejawy globalizacji
na płaszczyznach: gospodarczej, społecznej i politycznej

Uczeń:

   wyjaśnia, jak zmieniają się struktura zatrudnienia i struktura WDB według sektorów gospodarki wraz
z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju

   klasyfikuje działalność gospodarczą według PKD

   omawia pozytywne i negatywne skutki globalizacji na przykładzie Polski

Uczeń:

   dostrzega współzależność sektora przemysłowego i usługowego

   przedstawia wpływ globalizacji
i rozwoju technologii na zmiany
w zatrudnieniu oraz przemiany wewnątrzsektorowe

 

 

 

 

IV.        Rolnictwo

Uczeń:

   wymienia przyrodnicze
i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa

   wymienia formy użytkowania ziemi

   podaje rodzaje terenów tworzących strukturę użytków rolnych

   wymienia kryteria podziału rolnictwa

   wymienia typy rolnictwa

   wskazuje na mapie główne regiony rolnicze na świecie

   wymienia główne cechy rolnictwa uprzemysłowionego i rolnictwa ekologicznego

   wyjaśnia znaczenie terminu GMO

   wymienia państwa, w których uprawia się rośliny modyfikowane genetycznie

   wymienia główne rośliny uprawne

   wymienia głównych producentów ryżu, pszenicy i ziemniaków
na świecie

   wyjaśnia różnicę między chowem
a hodowlą zwierząt

   wymienia typy chowu zwierząt

   wymienia państwa o największym pogłowiu wybranych zwierząt gospodarskich

   wymienia główne typy lasów

   wyjaśnia znaczenie terminów: lesistość, wskaźnik lesistości

   wymienia funkcje lasów

   wyjaśnia znaczenie terminów: rybactwo, rybołówstwo, akwakultura, marikultura

   wymienia najczęściej poławiane gatunki organizmów wodnych

   wyjaśnia, czym jest przełowienie

Uczeń:

   określa udział użytków rolnych
w powierzchni kraju w wybranych państwach

   opisuje zróżnicowanie struktury użytków rolnych w wybranych krajach

   omawia strukturę użytkowania ziemi i strukturę użytków rolnych w Polsce

   wyjaśnia, na czym polega intensywność produkcji rolnej

   wskazuje główne różnice między rolnictwem ekstensywnym
a rolnictwem intensywnym

   omawia czynniki rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego

   przedstawia zasady rolnictwa ekologicznego

   dokonuje podziału roślin uprawnych ze względu na cechy biologiczne

   podaje przykłady zastosowania wybranych roślin uprawnych

   omawia różnice między chowem intensywnym a chowem ekstensywnym

   przedstawia podział zwierząt gospodarskich i kierunki ich chowu

   wyjaśnia różnice między leśnictwem a gospodarką leśną

   charakteryzuje główne typy lasów

   przedstawia rozmieszczenie lasów
na Ziemi

   omawia zmiany lesistości w Polsce

   opisuje funkcje lasów

   omawia rozmieszczenie najważniejszych łowisk na świecie

   podaje przyczyny przełowienia

   wskazuje nadmiernie eksploatowane łowiska na mapie

 

Uczeń:

   opisuje przyrodnicze
i pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa

   porównuje strukturę użytków rolnych w Polsce ze strukturą użytków rolnych w wybranych krajach

   omawia typy rolnictwa na świecie

   analizuje różnice między rolnictwem intensywnym a rolnictwem ekstensywnym

   wykazuje różnice między rolnictwem uprzemysłowionym a rolnictwem ekologicznym oraz przedstawia ich wady i zalety

   omawia areał upraw GMO

   opisuje rozmieszczenie i wielkość produkcji ważniejszych upraw
na świecie

   wymienia czołowych producentów wybranych roślin uprawnych

   charakteryzuje rozmieszczenie i wielkość pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich na świecie

   przedstawia sposoby gospodarowania zasobami leśnymi

   omawia udział oceanów
w światowych połowach

   przedstawia wielkość połowów
i produkcji akwakulturowej
na świecie

Uczeń:

   wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i czynników pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa na świecie

   porównuje strukturę użytkowania ziemi w Polsce ze strukturą użytkowania ziemi w wybranych krajach

   omawia przyczyny dużego udziału gruntów ornych w strukturze użytkowania ziemi wybranych państw

   omawia czynniki sprzyjające dużej wydajności rolnictwa w Europie Zachodniej

   charakteryzuje rolnictwo pierwotne, rolnictwo tradycyjne i rolnictwo rynkowe

   dokonuje analizy udziału rolnictwa ekologicznego w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej

   przedstawia skutki rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i rolnictwa ekologicznego

   charakteryzuje warunki uprawy roślin: zbożowych, strączkowych, bulwiastych
i korzeniowych oraz przemysłowych,
a także warzyw i owoców oraz używek

   omawia czynniki wpływające
na zróżnicowanie gatunkowe chowu zwierząt gospodarskich na świecie

   ocenia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika lesistości na świecie
i w Polsce

   wykazuje skutki rabunkowej gospodarki leśnej w wybranych regionach świata

   omawia wzrost udziału akwakultury w rybactwie

Uczeń:

   omawia zmiany w strukturze użytkowania ziemi wybranych państw

   charakteryzuje główne regiony rolnicze świata

   omawia korzyści i problemy wynikające z wykorzystywania roślin modyfikowanych genetycznie

   omawia czynniki, które wpływają
na zróżnicowanie wysokości plonów zbóż w wybranych krajach

   analizuje przestrzenne zróżnicowanie chowu poszczególnych zwierząt gospodarskich i wyjaśnia jego przyczyny

   uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi na świecie

   rozumie zasady zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony przyrody

   dostrzega związek między wielkością połowów i produkcji akwakulturowej a równowagą ekosystemów wodnych

   podaje sposoby zapobiegania wyczerpywaniu się zasobów wód morskich i śródlądowych

V.    Przemysł

Uczeń:

   dokonuje podziału czynników lokalizacji przemysłu

   wymienia najważniejsze przyrodnicze, techniczno-
-ekonomiczne i społeczno-polityczne czynniki lokalizacji przemysłu

   wymienia działy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii
(high-tech)

   podaje czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i przemysłu high-tech

   wyjaśnia znaczenie terminów: industralizacja, dezidustrializacja, reindustrializacja

   podaje przykłady dezindustrializacji
i reindustrializacji na świecie
i w Polsce

   wymienia czynniki koncentracji przemysłu

   wymienia formy koncentracji przemysłu tradycyjnego

   wyjaśnia znaczenie terminu budownictwo

  podaje nazwy odnawialnych
i nieodnawialnych źródeł energii

  wymienia główne surowce energetyczne

  wymienia największych producentów surowców energetycznych na świecie

  wymienia głównych producentów
i konsumentów energii elektrycznej na świecie

  wymienia typy elektrowni

  wymienia kraje wytwarzające najwięcej energii jądrowej

Uczeń:

   wymienia różnice między przymusową a związaną lokalizacją przemysłu

   omawia przyrodnicze czynniki lokalizacji przemysłu

   podaje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii

   porównuje czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego z czynnikami przemysłu zaawansowanych technologii

   wskazuje różnice między dezindustrializacją
a reindustrializacją przemysłu

   podaje przyczyny dezindustrializacji

   przedstawia różnice między ośrodkiem przemysłowym
a okręgiem przemysłowym

   omawia etapy rozwoju okręgu przemysłowego

   wymienia formy koncentracji przemysłu high-tech

   przedstawia prawidłowości przestrzenne udziału budownictwa
w strukturze zatrudnienia na świecie

   omawia źródła energii na świecie w podziale na odnawialne i nieodnawialne

   przedstawia rozmieszczenie surowców energetycznych na świecie

   wymienia odnawialne źródła energii

   przedstawia bilans energetyczny
i jego zmiany na przestrzeni wieków

   omawia gospodarcze znaczenie energii elektrycznej

   porównuje wielkość produkcji energii elektrycznej przypadającej na jedną osobę w wybranych krajach

   opisuje udział energii jądrowej
w całkowitej produkcji energii elektrycznej na świecie

Uczeń:

   omawia techniczno-ekonomiczne czynniki lokalizacji przemysłu

   wymienia korzyści i niekorzyści aglomeracji

   omawia proces deglomeracji przemysłu

   opisuje społeczno-polityczne czynniki lokalizacji przemysłu

   wymienia behawioralne czynniki lokalizacji przemysłu

   porównuje cechy przemysłu tradycyjnego z cechami przemysłu zaawansowanych technologii

   opisuje rozmieszczenie przemysłu tradycyjnego oraz przemysłu high-
-tech na świecie

   omawia przebieg dezindustrializacji w wybranych państwach świata

   opisuje gospodarcze znaczenie reindustrializacji

  podaje rodzaje i przykłady okręgów przemysłowych na świecie

   omawia rozmieszczenie ważniejszych okręgów przemysłowych na świecie

   omawia czynniki warunkujące powstanie technopolii

   przedstawia rolę budownictwa
w gospodarce

   charakteryzuje energetykę opartą
na nieodnawialnych źródłach energii

    charakteryzuje energetykę opartą
na odnawialnych źródłach energii

   określa udział poszczególnych źródeł energii w bilansie energetycznym świata

   omawia bilans energetyczny Polski

   dostrzega prawidłowości w zmianach udziału nieodnawialnych
i odnawialnych źródeł energii
w bilansie energetycznym świata

   przedstawia strukturę produkcji energii według typów elektrowni
w wybranych krajach

   porównuje strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce ze strukturą produkcji energii elektrycznej w wybranych krajach Europy i świata

   omawia zmiany w strukturze zużycia energii elektrycznej w wybranych krajach

   omawia rozwój energetyki jądrowej na świecie

   omawia znaczenie energetyki jądrowej na świecie

Uczeń:

   omawia wpływ czynników lokalizacji przemysłu na rozwój wybranych działów przemysłu i rozmieszczenie zakładów przemysłowych

   opisuje zmiany znaczenia czynników lokalizacji przemysłu tradycyjnego
i przemysłu zaawansowanych technologii w procesie rozwoju cywilizacyjnego

   omawia znaczenie przemysłu zaawansowanych technologii

   podaje skutki dezindustrializacji
w wybranych państwach świata

   omawia przebieg industrializacji, dezidustrializacji i reindustrializacji
w Polsce

  omawia rozmieszczenie ośrodków i okręgów przemysłowych w Polsce

   charakteryzuje wybrany okręg przemysłowy w Polsce

   charakteryzuje wybrane technopolie na świecie i wskazuje je na mapie

   wyjaśnia, czym są klastry, i omawia ich rolę w budowie gospodarki opartej na wiedzy

   przedstawia różne oblicza budownictwa na świecie i w Polsce

   opisuje skutki wzrostu zapotrzebowania na energię

  omawia prawidłowości w zakresie zmian udziału źródeł odnawialnych źródeł w strukturze zużycia energii

  przedstawia zalety i wady wybranych typów elektrowni

   omawia pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki jądrowej

   omawia plany rozwoju energetyki jądrowej w Polsce

Uczeń:

   przedstawia przyczyny zmian roli czynników lokalizacji przemysłu
w czasie

   ocenia trafność lokalizacji wybranego zakładu przemysłowego w Polsce

   ocenia wpływ przemysłu zaawansowanych technologii
na rozwój gospodarczy państw
i jakość życia ludzi

   omawia rolę reindustrializacji
w gospodarce

   prezentuje zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii
na świecie z uwzględnieniem Polski

   prezentuje argumenty przemawiające za potrzebą zharmonizowania stylu budownictwa z krajobrazem przyrodniczym
i krajobrazem kulturowym

   omawia działania podejmowane
na rzecz ograniczenia tempa wzrostu zużycia energii

   opisuje nietypowe źródła energii
na przykładzie Szwecji

   przedstawia związek między strukturą produkcji energii elektrycznej a bezpieczeństwem energetycznym kraju i środowiskiem geograficznym

    

VI.        Usługi

Uczeń:

   klasyfikuje usługi według różnych systemów

   charakteryzuje usługi podstawowe
i usługi wyspecjalizowane

   wymienia rodzaje transportu
i kryteria jego podziału

   podaje czynniki rozwoju transportu

  wyjaśnia znaczenie terminu łączność

   przedstawia podział łączności

   wymienia przejawy kształtowania się społeczeństwa informacyjnego

   wyjaśnia, czym jest kapitał ludzki

   przedstawia wydatki państwa
na edukację w wybranych krajach

   wymienia państwa przeznaczające największe nakłady na działalność badawczo-rozwojową

   wymienia największe banki świata

   wyjaśnia znaczenie terminów: handel zagraniczny, eksport, import, reeksport, bilans handlowy

   wymienia przedmioty handlu międzynarodowego

   wyjaśnia znaczenie terminu turystyka

   wymienia kraje, z których przyjeżdża do Polski najwięcej turystów

   podaje czynniki wpływające
na atrakcyjność turystyczną

   wymienia regiony najczęściej odwiedzane przez turystów

   wskazuje na mapie główne regiony turystyczne Europy

Uczeń:

   omawia zróżnicowanie sektora usługowego na świecie

   omawia czynniki rozwoju transportu w Polsce

   wymienia elementy infrastruktury transportowej

   wskazuje miejsce łączności w PKD

   omawia rozwój łączności

   wymienia czynniki wpływające
na innowacyjność i rozwój gospodarki opartej na wiedzy

   wymienia główne centra finansowe na świecie

   podaje czynniki wpływające
na rozwój handlu międzynarodowego

   wyjaśnia, na czym polega międzynarodowy przepływ kapitału między państwami

   omawia kierunki międzynarodowej wymiany towarowej

   wymienia głównych partnerów handlowych Polski

   omawia rozwój ruchu turystycznego na świecie

   charakteryzuje wybrany region turystyczny świata

   omawia udział poszczególnych regionów świata w ogólnej liczbie przyjazdów turystycznych

 

Uczeń:

   porównuje zatrudnienie w sektorze usługowym w Polsce ze strukturą zatrudnienia w usługach
w wybranych krajach świata

   opisuje transport: samochodowy, kolejowy, morski, wodny śródlądowy, lotniczy i przesyłowy na świecie

   przedstawia wady i zalety poszczególnych rodzajów transportu

   omawia rozwój telefonii
i zróżnicowanie jego poziomu
na świecie

   omawia kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego

   omawia cechy gospodarki opartej
na wiedzy

   wyjaśnia znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym

   opisuje dostęp do usług edukacyjnych w wybranych krajach

   omawia dostęp do usług bankowych w wybranych krajach

   opisuje wpływ usług ubezpieczeniowych na życie człowieka

   omawia cele Światowej Organizacji Handlu (WTO)

  omawia na podstawie mapy zróżnicowanie przestrzenne obrotów handlu zagranicznego

   przedstawia strukturę towarową wymiany handlowej w wybranych krajach

   omawia strukturę handlu zagranicznego Polski

   przedstawia główne założenia działalności Światowej Organizacji Sprawiedliwego Handlu (WFTO)

   przedstawia przyczyny szybkiego rozwoju turystyki na świecie

   omawia czynniki wpływające na atrakcyjność turystyczną

   opisuje atrakcyjność turystyczną wybranych regionów turystycznych świata

   przedstawia ograniczenia w rozwoju turystyki

Uczeń:

   analizuje zróżnicowanie gęstości sieci dróg i sieci linii kolejowych na świecie

   charakteryzuje uwarunkowania rozwoju transportu: samochodowego, kolejowego, morskiego, wodnego śródlądowego, lotniczego i przesyłowego na świecie

   przedstawia zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w strukturze przewozów
w wybranych krajach

   przedstawia rozwój telekomunikacji komputerowej i zróżnicowanie jego poziomu na świecie

   przedstawia prawidłowości
w zakresie zróżnicowania dostępu
do internetu na świecie

   omawia rolę telekomunikacji komputerowej w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego

   omawia pozytywne i negatywne skutki kształtowania się społeczeństwa informacyjnego

   wyjaśnia, na czym polega wsparcie udzielane młodym, innowacyjnym przedsiębiorstwom – start-upom – przez inkubatory przedsiębiorczości
i akceleratory biznesu

   przedstawia prawidłowości przestrzenne w zakresie dostępu
do usług edukacyjnych i finansowych na świecie

   wykazuje związek między nakładami na prace badawczo-rozwojowe
a poziomem rozwoju społeczno-
-gospodarczego państwa

   omawia rolę usług w handlu międzynarodowym

  analizuje handel międzynarodowy
w ujęciu globalnym: podaje wartość światowych obrotów handlu międzynarodowego, opisuje strukturę towarową, wymienia najważniejszych eksporterów
i importerów

   opisuje skutki rozwoju turystyki
na świecie

   omawia usługi turystyczne w Polsce

   podaje przykłady skutków rozwoju turystyki w swoim regionie

   przedstawia najważniejsze miejsca pielgrzymkowe różnych religii na świecie i w Polsce oraz omawia znaczenie miejsc świętych dla wyznawców poszczególnych religii

 

Uczeń:

   omawia znaczenie transportu
i łączności w rozwoju społeczno-
-gospodarczym świata i w życiu codziennym

   omawia zmiany roli poszczególnych rodzajów transportu wraz
z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju

   przedstawia zróżnicowanie poziomu innowacyjności gospodarek państw UE na podstawie Europejskiego Rankingu Innowacyjności

   omawia rolę giełd w światowym systemie finansowym i gospodarce państw

   opisuje znaczenie handlu międzynarodowego dla rozwoju społeczno-gospodarczego świata

   omawia zasady sprawiedliwego handlu i wyjaśnia, dlaczego należy ich przestrzegać

   wyjaśnia, jaki wpływ wywiera turystyka na gospodarkę
i społeczeństwo krajów wysoko
i słabo rozwiniętych

   omawia znaczenie usług turystycznych dla rozwoju społeczno-
-gospodarczego świata

 

VII.      Wpływ człowieka na środowisko

Uczeń:

   wyjaśnia znaczenie terminów: środowisko przyrodnicze, środowisko geograficzne, antropopresja

   podaje przykłady konfliktów ekologicznych

   wymienia źródła zanieczyszczeń atmosfery spowodowane działalnością człowieka

   podaje głównych producentów gazów cieplarnianych w Europie

   wymienia rodzaje smogu

   wymienia źródła zanieczyszczeń hydrosfery spowodowane działalnością człowieka

   wyjaśnia znaczenie pojęcia agrotechnika

   wymienia zagrożenia dla środowiska przyrodniczego spowodowane rolnictwem

   wymienia systemy gospodarowania ziemią uprawną

   wymienia rodzaje kopalń i podaje nazwy wydobywanych w nich surowców

   wyjaśnia znaczenie terminu rekultywacja

   podaje przykłady negatywnego wpływu transportu i turystyki
na środowisko przyrodnicze

   podaje definicję pojęcia krajobraz kulturowy

   wymienia formy ochrony krajobrazu

   wyjaśnia znaczenie terminów: rekultywacja krajobrazu, renaturalizacja krajobrazu, rewitalizacja krajobrazu

Uczeń:

   dostrzega konflikt interesów
w relacjach człowiek – środowisko przyrodnicze

   wyjaśnia, na czym polega zrównoważony rozwój

   omawia cele zrównoważonego rozwoju

   wymienia najważniejsze zjawiska związane z zanieczyszczeniem atmosfery

   wyróżnia podstawowe rodzaje zanieczyszczeń atmosfery

   wymienia antropogeniczne źródła zanieczyszczeń atmosfery

   podaje przykłady najbardziej zanieczyszczonych ośrodków miejskich w Polsce

   omawia wykorzystywanie wody przez człowieka

   wymienia wielkie inwestycje hydrotechniczne i wskazuje je
na mapie

   opisuje wpływ monokultury rolnej na środowisko przyrodnicze

   wyjaśnia, na czym polegają chemizacja i mechanizacja rolnictwa

   omawia metody wydobycia surowców w kopalniach otworowych, głębinowych
i odkrywkowych

   podaje przykłady rekultywacji obszarów pogórniczych w Polsce

   wymienia elementy środowiska geograficznego, które podlegają negatywnemu wpływowi transportu

   podaje główne zagrożenia dynamicznego rozwoju turystyki dla środowiska przyrodniczego

   wymienia elementy krajobrazu kulturowego miejskiego i krajobrazu kulturowego wiejskiego

   podaje przykłady rekultywacji, renaturalizacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych w Polsce

Uczeń:

   omawia przyczyny nasilania się konfliktu w relacji człowiek  środowisko przyrodnicze

   opisuje zasady zrównoważonego rozwoju

   wyjaśnia, w jaki sposób powstaje nadmierny efekt cieplarniany
i omawia jego wpływ na globalne ocieplenie

   opisuje mechanizm powstawania dziury ozonowej

   wyjaśnia powstawanie smogu

   omawia emisję dwutlenku węgla
na świecie oraz tlenków siarki
i azotu UE

   wyjaśnia, w jaki sposób działalność gospodarcza człowieka narusza stosunki wodne

   omawia wpływ chemizacji
i mechanizacji rolnictwa
na środowisko przyrodnicze

   wyjaśnia, na czym polega melioracja

   wymienia negatywne skutki działalności górniczej w poszczególnych rodzajach kopalń

   wyjaśnia, jak powstaje lej depresyjny

   opisuje, na czym polega rekultywacja terenów pogórniczych

   omawia wpływ transportu na zanieczyszczenie powietrza, wód i gleby, a także na przekształcenie krajobrazu oraz florę i faunę

   opisuje wpływ działalności turystycznej na środowisko geograficzne

   omawia proces degradacji krajobrazu miejskiego

   opisuje działania człowieka prowadzące do degradacji krajobrazu wiejskiego

   omawia rodzaje i cele działań rewitalizacyjnych

 

Uczeń:

   podaje przykłady racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska przyrodniczego

   wymienia międzynarodowe dokumenty dotyczące zrównoważonego rozwoju

   porównuje smog fotochemiczny
ze smogiem siarkowym

   przedstawia sposoby zapobiegania smogowi

   omawia przyrodnicze skutki budowy zapór wodnych

   opisuje proces zanikania jeziora Czad

   omawia wpływ nadmiernego wypasu zwierząt na środowisko przyrodnicze

   wymienia etapy pustynnienia

   przedstawia pozytywne i negatywne skutki melioracji

   wyjaśnia wpływ działalności górniczej na środowisko przyrodnicze

   opisuje kierunki rekultywacji terenów pogórniczych i podaje ich przykłady

   analizuje wpływ transportu
na człowieka

   omawia zasady zrównoważonej turystyki

   wymienia czynniki zagrażające krajobrazom kulturowym na świecie
i w Polsce

   określa rolę planowania przestrzennego w kształtowaniu
i ochronie krajobrazu kulturowego

   wymienia przykłady proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej oraz usługowej na wybranych obszarach

Uczeń:

   opisuje konflikty ekologiczne
w swojej okolicy, wymienia przyczyny nasilania się tego procesu

   podaje propozycje sposobów rozwiązania konfliktów w relacji człowiek – środowisko

   omawia wpływ zanieczyszczeń powietrza na ludzki organizm

   ocenia wpływ wielkich inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne

   przedstawia działania człowieka mające na celu zapobieganie zanieczyszczaniu wód oraz zmniejszanie stopnia ich zanieczyszczenia

   analizuje na przykładach ze świata
i z Polski wpływ działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze

   analizuje wpływ wybranej kopalni
na środowisko przyrodnicze

   podaje przykłady negatywnych skutków rozwoju turystyki we własnym regionie

   przedstawia przykłady realizacji zasad zrównoważonej turystyki

   prezentuje działania służące ochronie krajobrazu kulturowego

   omawia przykład rekultywacji, renaturalizacji lub rewitalizacji krajobrazu w swojej okolicy