Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny: OBLICZA GEOGRAFII 3, zakres rozszerzony

 

I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:

  1. Opanowanie materiału z trzech ostatnich tematów.
  2. Wykonanie zadania domowego (jeśli zostało zadane).
  3. Posiadanie na lekcji podręcznika (wystarczy jeden na ławkę).
  4. Uczeń może zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze przy 1 lub 2 godz. geografii tygodniowo oraz dwa nieprzygotowania przy trzech i więcej godzinach tygodniowo.

II.OCENIANIE:

  1. Oceny obowiązkowe:
    1. sprawdziany
    2. zapowiedziane kartkówki
    3. konturówki
    4. projekty
  2. Warunkiem koniecznym do uzyskania pozytywnej oceny semestralnej i końcoworocznej w klasach z rozszerzoną geografią jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich sprawdzianów bez względu na uzyskaną średnią ważoną.
  1. W przypadku nieobecności uczeń powinien przystąpić do obowiązkowych form w ciągu 2 tygodni, po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielem daty i sposobu zdawania. Obowiązkiem ucznia jest samodzielne zgłoszenie się do nauczyciela i ustalenie terminu.
  2. W przypadku niesamodzielnej pracy uczniowi zostaje zabrany arkusz, do dziennika zostaje wpisana uwaga i wyznaczony zostaje nowy termin przez nauczyciela.
  3. Nauczyciel informuje ucznia o terminie sprawdzianu (materiał obejmujący więcej niż 3 ostatnie lekcje) z tygodniowym wyprzedzeniem.
  4. Uczeń ma prawo poprawić oceny niedostateczne.
  5. Punktacja za prace pisemne zgodna jest ze szkolnym systemem oceniania:

 

 

 

 

 

 

OCENA

%

celujący

powyżej 95%

bardzo dobry

86 - 94%

dobry

70 - 85%

dostateczny

55 - 69%

dopuszczający

40 - 54%

niedostateczny

0 - 39%

9. Ocena za semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej ważonej z uwzględnieniem wymogu koniecznego wg poniższych progów:

 

OCENA

ŚREDNIA WAŻONA

celujący

powyżej 5,35

bardzo dobry

4,55 - 5,35

dobry

3,60 - 4,54

dostateczny

2,70 - 3,59

dopuszczający

1,8 - 2,69

niedostateczny

ponieważ 1,8

10. Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów (nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.

11. Brak zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.

12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów), co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.

 

 

III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI

FORMA

WAGA

sprawdzian

4

sprawdzian umiejętności maturalnych

4

kartkówka (2-3 tematy)

2

kartkówka (1 temat)

1

konturówka

2

odpowiedź ustna

2

projekt krótkoterminowy

2

projekt długoterminowy

3

prezentacja

1

ćwiczenia

1

praca na lekcji

1

wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych

2

wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny

na ocenę dopuszczającą

na ocenę dostateczną

na ocenę dobrą

na ocenę bardzo dobrą

na ocenę celującą

2

3

4

5

6

I. Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski

Uczeń:

   podaje powierzchnię Polski oraz długość jej granic lądowych i morskich

   wymienia państwa graniczące z Polską i wskazuje je na mapie

   wyjaśnia znaczenie terminów: wyłączna strefa ekonomiczna, wody terytorialne, morskie wody wewnętrzne

   wskazuje na mapie geometryczny środek Polski

   wyjaśnia znaczenie terminu region fizycznogeograficzny

   wymienia na podstawie mapy geologicznej trzy wielkie struktury geologiczne, w których granicach leży terytorium Polski

   przedstawia podział dziejów Ziemi na ery i okresy

   przedstawia podział surowców mineralnych ze względu na zastosowanie

   podaje nazwy i wysokości kulminacji w poszczególnych pasach rzeźby terenu

   wymienia pasy rzeźby terenu w Polsce i wskazuje ich zasięg na mapie

   wymienia formy polodowcowe występujące na obszarze Polski

   wymienia klimatyczne pory roku

   wymienia czynniki wpływające na klimat Polski

   podaje średnie wartości temperatury powietrza, średnie roczne sumy opadów atmosferycznych i długość okresu wegetacyjnego oraz określa częstość kierunków wiatru i liczbę dni z silnym wiatrem w Polsce na podstawie map tematycznych

   wyjaśnia, czym jest bilans wodny

   wymienia główne cechy sieci rzecznej w Polsce na podstawie mapy

   wskazuje na mapie zlewiska i dorzecza głównych rzek Polski

   wyjaśnia znaczenie terminu jeziorność

   wymienia najmniejsze i największe jeziora w Polsce i wskazuje je na mapie

   wymienia największe sztuczne zbiorniki w Polsce i wskazuje je na mapie

   opisuje położenie Morza Bałtyckiego

   podaje nazwy państw położonych nad Morzem Bałtyckim

   wymienia wyspy Morza Bałtyckiego i podaje ich przynależność państwową

   wymienia typy wybrzeży Morza Bałtyckiego

   odczytuje z mapy średnie wartości zasolenia oraz temperatury powierzchniowej warstwy wody w Bałtyku

Uczeń:

   wymienia na podstawie mapy najdalej wysunięte punkty w Polsce oraz podaje ich współrzędne geograficzne

   opisuje przebieg granic Polski na podstawie mapy ogólnogeograficznej

   podaje nazwy megaregionów i prowincji Polski i wskazuje je na mapie

   wymienia jednostki tektoniczne występujące na obszarze Polski

   podaje przykłady najważniejszych wydarzeń geologicznych w poszczególnych erach i okresach

   wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski

   podaje cechy uksztaltowania powierzchni Polski

   odczytuje informacje z krzywej hipsograficznej Polski

   omawia zasięgi zlodowaceń na obszarze Polski na podstawie mapy

   omawia cechy klimatu Polski na podstawie map klimatycznych i klimatogramów

   wyjaśnia różnice między astronomicznymi, kalendarzowymi i klimatycznymi porami roku

   wskazuje obszary nadwyżek i niedoborów wody w Polsce

   przedstawia zróżnicowanie gęstości sieci rzecznej w Polsce na podstawie map tematycznych

   opisuje rozmieszczenie jezior w Polsce

   porównuje powierzchnię i głębokość głównych jezior Polski na podstawie danych statystycznych

   przedstawia cechy Morza Bałtyckiego na podstawie mapy tematycznej

   omawia zróżnicowanie zasolenia i temperatury powierzchniowej warstwy wody w Bałtyku

   opisuje florę i faunę Bałtyku

Uczeń:

   przedstawia charakterystyczne cechy położenia fizycznogeograficznego, matematyczno-geograficznego i geopolitycznego Polski

   podaje nazwy podprowincji Polski i wskazuje je na mapie

   opisuje jednostki tektoniczne występujące na obszarze Polski

   omawia najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Polski na podstawie tabeli stratygraficznej

   omawia znaczenie gospodarcze głównych surowców mineralnych Polski (węgla kamiennego, węgla brunatnego, rud miedzi i soli kamiennej)

   wymienia czynniki wpływające na ukształtowanie powierzchni Polski

   omawia rozmieszczenie form polodowcowych na obszarze Polski na podstawie mapy

   podaje różnice między krajobrazem młodoglacjalnym a krajobrazem staroglacjalnym

   przedstawia wpływ mas powietrza na pogodę w Polsce

   omawia zróżnicowanie przestrzenne temperatury powietrza, opadów atmosferycznych, okresu wegetacyjnego i wiatrów w Polsce

   charakteryzuje zasoby wodne Polski

   analizuje bilans wodny Polski w roku hydrologicznym

   opisuje przyczyny niedoborów wody w Polsce

   podaje przyczyny powstawania powodzi w Polsce

   charakteryzuje główne typy genetyczne jezior Polski na wybranych przykładach

   przedstawia typy sztucznych zbiorników wodnych i podaje ich przykłady

   omawia genezę Morza Bałtyckiego na podstawie map tematycznych

   omawia czynniki wpływające na temperaturę wód powierzchniowych Morza Bałtyckiego na podstawie mapy

   podaje przyczyny zróżnicowania zasolenia wód Morza Bałtyckiego na podstawie mapy

Uczeń:

   ocenia konsekwencje położenia fizycznogeograficznego, matematyczno-geograficznego i geopolitycznego Polski

   przedstawia charakterystyczne cechy makroregionu, w którym mieszka

   przedstawia przebieg strefy T-T na obszarze Polski na podstawie mapy geologicznej

   omawia znaczenie gospodarcze surowców mineralnych Polski

   wyjaśnia przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia surowców mineralnych w Polsce

   charakteryzuje pasy rzeźby terenu

   wyjaśnia, czym jest klimat peryglacjalny

   wykazuje wpływ poszczególnych czynników klimatycznych na klimat Polski

   przedstawia przyczyny i skutki niedoboru wody w wybranych regionach Polski

   wymienia rodzaje powodzi występujących w Polsce

   podaje przyczyny zróżnicowania gęstości sieci rzecznej w Polsce

   omawia znaczenie jezior w Polsce

   omawia funkcje sztucznych zbiorników w Polsce

   charakteryzuje linię brzegową i typy wybrzeży Morza Bałtyckiego

   omawia formy ochrony Morza Bałtyckiego

Uczeń:

   analizuje zmiany terytorium oraz granic państwa polskiego na przestrzeni dziejów

   przedstawia kryteria regionalizacji fizycznogeograficznej

   przedstawia budowę geologiczną Polski na tle struktur geologicznych Europy

   uzasadnia stwierdzenia, że Polska odznacza się skomplikowaną budową geologiczną

   wyjaśnia uwarunkowania tworzenia się i występowania złóż surowców mineralnych

   omawia występowanie głównych surowców mineralnych w regionie, w którym mieszka, i wyjaśnia, jak powstały ich złoża

   identyfikuje związki między budową geologiczną Polski a głównymi cechami ukształtowania powierzchni

   porównuje ukształtowanie powierzchni Polski z ukształtowaniem innych europejskich krajów

   omawia procesy, które zachodziły na obszarach występowania klimatu peryglacjalnego i wyjaśnia ich wpływ na obecne ukształtowanie powierzchni Polski

   analizuje zróżnicowanie klimatyczne Polski

   przedstawia gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski

   analizuje zasoby wodne w regionie, w którym mieszka, na podstawie różnych źródeł informacji

   wykazuje na przykładach zależność sieci rzecznej od budowy geologicznej i rzeźby terenu

   podaje przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia jezior w Polsce

   wyjaśnia przyczyny dużej koncentracji sztucznych zbiorników w południowej części Polski

   przedstawia i ocenia stan środowiska przyrodniczego wód Bałtyku

   proponuje działania ograniczające ilość zanieczyszczeń przedostających się do Bałtyku

II. Związki między elementami środowiska przyrodniczego

Uczeń:

   opisuje położenie i obszar Tatr

   wskazuje na mapie przebieg granicy między Tatrami Wysokimi a Tatrami Zachodnimi

   wymienia piętra klimatyczno-roślinne w Tatrach

   wymienia góry średnie i góry niskie w Polsce

   opisuje położenie gór średnich i niskich

   wyjaśnia znaczenie terminu flisz karpacki

   wymienia główne rzeki Sudetów na podstawie mapy

   omawia położenie Gór Świętokrzyskich

   wyjaśnia znaczenie terminu gołoborza

   opisuje położenie i obszar pasa wyżyn

   wyróżnia główne jednostki w pasie wyżyn i wskazuje je na mapie

   opisuje położenie i obszar nizin

   wymienia główne rzeki i sztuczne zbiorniki wodne pasa nizin

   wymienia nazwy parków narodowych pasa nizin

   wskazuje na mapie duże aglomeracje w pasie nizin

   opisuje położenie i obszar pasa pojezierzy

   wymienia regiony wchodzące w skład pojezierzy

   wymienia największe kompleksy leśne pojezierzy i podaje nazwy krain, na których obszarze się one znajdują

   wymienia największe jeziora pasa pojezierzy ii wskazuje je na mapie

   opisuje położenie, obszar i granice pasa pobrzeży

   wyróżnia krainy wchodzące w skład pasa pobrzeży

   wymienia nadmorskie miejscowości i podaje ich funkcje

Uczeń:

   wymienia czynniki wpływające na krajobraz Tatr

   przedstawia podział Tatr

   wymienia formy rzeźby wysokogórskiej

   charakteryzuje wody powierzchniowe Tatr

   opisuje świat zwierząt w Tatrach

   opisuje florę i faunę Bieszczad

   wymienia pasma górskie Sudetów

   opisuje klimat i roślinność Sudetów

   omawia warunki klimatyczne występujące w Górach Świętokrzyskich

   opisuje rzeźbę krasową na Wyżynie
Krakowsko-Częstochowskiej na podstawie infografiki

   wymienia główne surowce mineralne występujące na wyżynach

   podaje cechy krajobrazu staroglacjalnego

   charakteryzuje wody powierzchniowe w pasie nizin

   omawia warunki klimatyczne występujące w pasie nizin

   wymienia najważniejsze elementy środowiska przyrodniczego parków narodowych pasa nizin

   podaje cechy krajobrazu młodoglacjalnego na obszarze pojezierzy

   opisuje warunki klimatyczne występujące na pojezierzach

   opisuje cechy krajobrazu pasa pobrzeży

   wymienia czynniki rzeźbotwórcze wpływające na rzeźbę poszczególnych regionów pasa pobrzeży

   charakteryzuje wody powierzchniowe w pasie pobrzeży

Uczeń:

   wymienia formy polodowcowe i formy krasowe występujące w Tatrach

   wymienia cechy klimatu Tatr

   charakteryzuje działalność gospodarczą w Tatrach

   opisuje korzyści i zagrożenia związane z rozwojem turystyki w Tatrach

   omawia piętrowość roślinną w Bieszczadach

   omawia cechy środowiska przyrodniczego Sudetów

   wymienia skały dominujące w budowie geologicznej poszczególnych pasm sudeckich

   charakteryzuje poszczególne pasma Sudetów

   charakteryzuje krajobraz gór niskich

   omawia cechy środowiska przyrodniczego Gór Świętokrzyskich

   charakteryzuje cechy środowiska przyrodniczego pasa wyżyn

   opisuje zlodowacenia na obszarze pasa nizin

   przedstawia rzeźbę pasa nizin

   charakteryzuje gleby równin staroglacjalnych na podstawie profili glebowych

   omawia zlodowacenia na obszarze pojezierzy

   omawia wpływ lądolodu na rzeźbę pojezierzy

   charakteryzuje użytkowanie terenu na pojezierzach

   przedstawia czynniki wpływające na rzeźbę pasa pobrzeży

   charakteryzuje środowisko przyrodnicze poszczególnych regionów pasa pobrzeży

   charakteryzuje typy wybrzeży Morza Bałtyckiego

   omawia wpływ Morza Bałtyckiego na klimat pobrzeży

   opisuje działalność gospodarczą w pasie pobrzeży

Uczeń:

   omawia budowę geologiczną Tatr na podstawie schematu

   omawia wpływ procesów zewnętrznych na rzeźbę Tatr

   porównuje środowisko przyrodnicze Tatr Wysokich ze środowiskiem przyrodniczym Tatr Zachodnich

   omawia budowę geologiczną Sudetów jako przykładu gór zrębowych

   omawia budowę geologiczną Gór Świętokrzyskich

   charakteryzuje dzieje geologiczne pasa wyżyn

   opisuje zróżnicowanie środowiska przyrodniczego pasa wyżyn

   przedstawia warunki powstawania węgla kamiennego

   wyjaśnia wpływ lądolodu na środowisko nizin

   omawia proces powstawania pradolin i ich przebieg na obszarze pasa nizin na podstawie mapy

   wyjaśnia genezę pól wydmowych występujących w pasie nizin

   porównuje warunki klimatyczne Niziny Śląskiej z warunkami klimatycznymi Niziny Północnopodlaskiej

   omawia wpływ budowy geologicznej na występowanie surowców mineralnych i wód głębinowych w pasie nizin

   omawia wpływ budowy geologicznej pojezierzy na gleby i roślinność

   omawia zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego w pasie pojezierzy

   opisuje etapy powstawania delty Wisły na obszarze Żuław Wiślanych

   omawia procesy powstawania mierzei i klifu na podstawie schematu

    charakteryzuje środowisko przyrodnicze Żuław Wiślanych

   Uczeń:

   omawia rozmieszczenie lodowców w Tatrach w plejstocenie na podstawie dostępnych źródeł informacji

   przedstawia czynniki decydujące o zmianach szaty roślinnej wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza

   porównuje granice pięter klimatyczno-roślinnych w Sudetach i Tatrach

   przedstawia różnice między cechami środowiska przyrodniczego Sudetów, Gór Świętokrzyskich i Bieszczad

   opisuje wpływ skał węglanowych i lessowych na inne elementy środowiska przyrodniczego

    opisuje czynniki przyrodnicze, które wpłynęły na gospodarowanie w pasie wyżyn

   wyjaśnia związek między budową geologiczną nizin a zagospodarowaniem tego obszaru

   przedstawia zależność między budową geologiczną pojezierzy a ich zagospodarowaniem

   porównuje krajobraz młodoglacjalny z krajobrazem staroglacjalnym (uwzględnia między innymi wysokości bezwzględne, formy terenu i wody powierzchniowe)

   omawia podobieństwa i różnice między środowiskiem przyrodniczym pojezierzy a środowiskiem przyrodniczym pobrzeży

III. Krajobrazy Polski

Uczeń:

   wyjaśnia znaczenie terminu krajobraz

   wymienia czynniki kształtujące wybrane typy krajobrazów

   wymienia cechy krajobrazu przyrodniczego

   podaje przykłady krajobrazu przyrodniczego

   wyjaśnia znaczenie terminu krajobraz kulturowy

   podaje przykłady krajobrazu kulturowego

   wymienia cechy krajobrazu mozaikowego

 

Uczeń:

    wymienia elementy krajobrazu

    wymienia typy krajobrazów przyrodniczych i podaje ich przykłady

    opisuje krajobraz leśny zbliżony do pierwotnego na przykładzie Puszczy Białowieskiej

    wymienia cechy krajobrazu górskiego ponad granicą lasu, torfowisk wysokich i muraw na przykładzie Karkonoszy

    podaje główne cechy krajobrazu turni na przykładzie Tatr

    podaje cechy krajobrazu kulturowego

    podaje cechy krajobrazu wiejskiego na przykładzie Roztocza

    podaje cechy krajobrazu małomiasteczkowego na przykładzie Tykocina

    wymienia elementy krajobrazu komunikacyjnego na podstawie fotografii

 

Uczeń:

   przedstawia podział krajobrazów ze względu na stopień przekształcenia środowiska

   porównuje krajobraz przyrodniczy z krajobrazem kulturowym

   charakteryzuje krajobrazy przyrodniczo-kulturowe

   charakteryzuje krajobrazy jeziorne i bagienno-łąkowe i podaje obszary ich występowania

   opisuje cechy krajobrazu podmiejskiego i rezydencjalnego na przykładzie podwarszawskich miejscowości

   opisuje cechy krajobrazu przemysłowego na wybranym przykładzie

 

Uczeń:

  charakteryzuje krajobrazy wyróżnione ze względu na rzeźbę terenu

  charakteryzuje czynniki zagrażające krajobrazom

  przedstawia główne cechy wybranych krajobrazów przyrodniczych

  wymienia czynniki wpływające na zachowanie krajobrazów zbliżonych do pierwotnych

  charakteryzuje krajobraz kulturowy wielkich miast Polski na przykładzie Warszawy

  charakteryzuje krajobraz górniczy na przykładzie kopalni w Bełchatowie

 

Uczeń:

  omawia rolę krajobrazu w życiu człowieka

  opisuje krajobraz dominujący w regionie, w którym mieszka, oraz ocenia stopień jego przekształcenia w wyniku antropopresji

  rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych, np. map, fotografii i obrazów satelitarnych, wybrane krajobrazy przyrodnicze i kulturowe

  prezentuje przykłady działań służących zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz zapobieganiu ich degradacji

 

IV. Ludność i urbanizacja w Polsce

Uczeń:

   podaje aktualną liczbę ludności w Polsce

   wymienia województwa w Polsce i wskazuje je na mapie

   wyjaśnia znaczenie terminu depopulacja

   wymienia obszary w Polsce o dodatnim i ujemnym współczynniku przyrostu naturalnego na podstawie mapy

    wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik dzietności

   wymienia obszary o najwyższym wskaźniku starości demograficznej

   wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik feminizacji

   podaje cechy piramidy wieku i płci ludności Polski

   podaje wartość wskaźnika gęstości zaludnienia w Polsce

   wymienia regiony silnie i słabo zaludnione na podstawie mapy gęstości zaludnienia

   wymienia obszary o dodatnim i ujemnym saldzie migracji wewnętrznych w Polsce

   wymienia państwa, w których żyje najliczniejsza Polonia, i wskazuje je na mapie

   wyjaśnia znaczenie terminów mniejszość narodowa i mniejszość etniczna

   wymienia mniejszości narodowe i mniejszości etniczne w Polsce

   wyjaśnia znaczenie terminu region etnograficzny

   wymienia regiony etnograficzne na podstawie mapy

   wymienia ekonomiczne grupy wiekowe ludności

   wyjaśnia znaczenie terminu aktywność ekonomiczna

   omawia strukturę ludności Polski według aktywności ekonomicznej w 2019 r. na podstawie danych statystycznych

   wymienia sektory gospodarki

   wyjaśnia znaczenie terminów podaż pracypopyt na pracę

   wymienia wskaźniki dotyczące oceny poziomu życia ludności

   wyjaśnia znaczenie terminu ubóstwo

   wymienia wskaźniki ubóstwa

   wymienia organy władzy publicznej wybierane w demokratycznych wyborach w Polsce

   wymienia główne opcje polityczne w Polsce

   wymienia województwa o wysokim i o niskim wskaźniku urbanizacji

   wymienia miasta według grup wielkościowych na podstawie wykresu

   wymienia najludniejsze miasta Polski i wskazuje na mapie

   wymienia cechy wiejskiej sieci osadniczej

   wymienia wybrane typy genetyczne kształtów wsi

Uczeń:

    analizuje zmiany liczby ludności w Polsce w danym przedziale czasowym

    oblicza wskaźnik dynamiki zmian liczby ludności

    przedstawia trójstopniowy podział administracyjny Polski

    oblicza współczynnik przyrostu naturalnego na wybranym przykładzie

    przedstawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika starości demograficznej na podstawie mapy

    przedstawia regionalne zróżnicowanie współczynnika feminizacji na podstawie mapy

    oblicza współczynnik feminizacji

    podaje przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia ludności w Polsce

    oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia

    podaje przyczyny migracji wewnętrznych w Polsce

    omawia współczynnik salda migracji wewnętrznych w Polsce na podstawie mapy

    wymienia państwa, do których migrują Polacy w XXI w.

    oblicza współczynnik przyrostu rzeczywistego

    podaje główne kierunki i wielkość współczesnych emigracji Polaków

    przedstawia współczesną strukturę narodowościowo-etniczną w Polsce na podstawie danych statystycznych

    przedstawia zróżnicowanie etnograficzne ludności Polski na podstawie materiałów źródłowych

    wymienia mierniki poziomu aktywności zawodowej ludności Polski

    podaje przyczyny zmian w strukturze zatrudnienia ludności Polski

    wymienia czynniki wpływające na poziom życia

    wyjaśnia różnice między referendami ogólnokrajowymi a referendami lokalnymi

    omawia wskaźnik urbanizacji w Polsce i jego regionalne zróżnicowanie na podstawie danych statystycznych i mapy tematycznej

    omawia funkcje polskich miast i podaje ich przykłady

    podaje przykłady aglomeracji miejskich

    podaje różnice między aglomeracją monocentryczną a aglomeracją policentryczną

    wyjaśnia znaczenie terminu inteligentne miasta i podaje przykłady inteligentnych miast

    wyjaśnia, na czym polega gettoizacja przestrzeni miejskiej

    podaje wady i zalety życia na wsi

Uczeń:

    omawia zmiany liczby ludności Polski po II wojnie światowej

    omawia skutki depopulacji

    analizuje współczynnik przyrostu naturalnego w Polsce w wybranych latach na podstawie wykresu

    omawia współczynnik dzietności w Polsce w latach 1960–2019 na podstawie wykresu

    podaje przyczyny zmian przyrostu naturalnego w Polsce w ostatnich trzech dekadach

    podaje przyczyny starzenia się polskiego społeczeństwa

    omawia wpływ czynników przyrodniczych na rozmieszczenie ludności w Polsce na podstawie map tematycznych

    omawia zróżnicowanie przestrzenne salda migracji wewnętrznych w Polsce

    omawia przyczyny migracji zagranicznych w Polsce w ujęciu historycznym

    omawia wielkość migracji zagranicznych na pobyt stały w Polsce na podstawie wykresu

    przedstawia przestrzenne zróżnicowanie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce

    charakteryzuje wybrane grupy etnograficzne w Polsce

    przedstawia współczesną strukturę narodowościowo-etniczną w Polsce

    charakteryzuje mierniki poziomu aktywności zawodowej ludności Polski

    omawia formy zatrudnienia w Polsce

    przedstawia rozkład wysokości wynagrodzeń brutto w Polsce na podstawie wykresu i mapy tematycznej

    analizuje zróżnicowanie bezrobocia w Polsce na podstawie mapy

    omawia zróżnicowanie regionalne wskaźników dotyczących poziomu życia w Polsce na podstawie map tematycznych

    porównuje subiektywny wskaźnik poziomu zadowolenia z życia w miastach i na wsi na podstawie danych statystycznych

    analizuje frekwencję wyborczą w Polsce na podstawie wykresu

    przedstawia preferencje wyborcze Polaków na podstawie wykresu

    wyjaśnia uwarunkowania współczesnych procesów urbanizacyjnych w Polsce

    przedstawia przestrzenne zróżnicowanie procesów urbanizacyjnych w Polsce na podstawie danych statystycznych

    opisuje czynniki warunkujące jakość życia w polskich miastach

    charakteryzuje genius loci miasta

    charakteryzuje wybrane typy genetyczne kształtów wsi w Polsce

    omawia cechy strefy podmiejskiej

    wskazuje negatywne skutki rozwoju strefy podmiejskiej

Uczeń:

  analizuje regionalne zróżnicowanie dynamiki zmian liczby ludności na podstawie danych statystycznych

  przedstawia zmiany przyrostu naturalnego w Polsce w drugiej połowie XX w. i na początku XXI w. na podstawie wykresu

  charakteryzuje zachowania prokreacyjne Polaków i przestrzenne zróżnicowanie tych zachowań

  wykazuje związek zachowań prokreacyjnych Polaków z uwarunkowaniami
społeczno-kulturowymi

  wyjaśnia zmiany kształtu piramidy wieku i płci ludności Polski oraz porównuje ją z piramidami wieku i płci ludności innych państw

  wykazuje wpływ czynników
społeczno-ekonomicznych i historyczno-politycznych na rozmieszczenie ludności w Polsce na podstawie dostępnych źródeł informacji

  omawia skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce

  przedstawia główne motywy migracji Polaków na początku XXI w.

  analizuje przyrost rzeczywisty ludności Polski i jego składowe na podstawie wykresu

  wyjaśnia przyczyny zróżnicowania etnograficznego ludności Polski

  porównuje wartości współczynnika aktywności zawodowej i stopy bezrobocia w Polsce z wartościami tych wskaźników w wybranych krajach UE

  analizuje zmiany struktury zatrudnienia w Polsce na podstawie danych statystycznych

  wyjaśnia na przykładach przyczyny i skutki bezrobocia w Polsce

  porównuje poziom życia ludności w Polsce z poziomem życia w innych krajach na podstawie dostępnych źródeł informacji

  analizuje przestrzenne zróżnicowanie frekwencji wyborczej w Polsce na podstawie map

  analizuje przestrzenne zróżnicowanie wyników wyborów parlamentarnych w 2019 r. na podstawie map

  opisuje na przykładach układy urbanistyczne miast powstałych w różnych okresach historycznych

  przedstawia działania związane z rewitalizacją podupadłych dzielnic miast

  przedstawia zróżnicowanie wiejskiej sieci osadniczej w Polsce na podstawie mapy

  omawia przyczyny zmian w osadnictwie wiejskim w Polsce

  przedstawia demograficzne i społeczne przemiany na obszarach wiejskich

  omawia funkcjonalne i przestrzenne przemiany na obszarach wiejskich

Uczeń:

     prognozuje wpływ współczesnych  przemian demograficznych w Polsce na rozwój społeczno-gospodarczego kraju

    analizuje zmiany przyrostu naturalnego i przyrostu rzeczywistego ludności Polski na podstawie dostępnych źródeł informacji

    przedstawia działania przeciwdziałające wyludnianiu się niektórych obszarów Polski podejmowane na szczeblu rządowym i samorządowym

  przedstawia przyczyny niewielkiego zróżnicowania narodowo-etnicznego ludności Polski

    wyjaśnia wpływ starzenia się polskiego społeczeństwa na rynek pracy

    opisuje działania państwa na rzecz ograniczania ubóstwa

    analizuje wyniki wyborów w regionie, w którym mieszka, na podstawie danych PKW

    porównuje frekwencję i wyniki ostatnich wyborów do Sejmu RP w regionie, w którym mieszka, z wynikami w całej Polsce

    wyjaśnia wpływ przemian społecznych i gospodarczych na przebieg urbanizacji w Polsce po II wojnie światowej

    omawia przyczyny i konsekwencje gettoizacji przestrzeni miejskiej

    wykazuje zależność między zmianami w osadnictwie wiejskim a przemianami społeczno-gospodarczymi zachodzącymi w Polsce

V. Gospodarka Polski

Uczeń:

   wymienia przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa

   wymienia pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa

   wyjaśnia znaczenie terminu rolnictwo ekologiczne

   podaje liczbę ekologicznych gospodarstw w Polsce

   wymienia cechy żywności ekologicznej

   wyjaśnia, na czym polegała transformacja gospodarcza po 1989 r.

   wyjaśnia, na czym polegała restrukturyzacja przemysłu

   wymienia najważniejsze działy przemysłu high-tech w Polsce

   wymienia rodzaje transportu funkcjonujące w Polsce

   wymienia główne porty lotnicze w Polsce

   wymienia główne węzły i terminale transportowe w Polsce i wskazuje je na mapie

   wymienia rodzaje działalności gospodarczej zaliczane do gospodarki morskiej

   wskazuje na mapie główne porty handlowe i pasażerskie na polskim wybrzeżu

   wskazuje na mapie główne porty rybackie na polskim wybrzeżu

   przedstawia walory przyrodnicze sprzyjające rozwojowi turystyki w Polsce

   wymienia główne obszary turystyczne Polski

Uczeń:

   wymienia obszary w Polsce o najkorzystniejszych warunkach rozwoju rolnictwa

   podaje cechy rolnictwa ekologicznego

   opisuje zmiany liczby gospodarstw ekologicznych w Polsce

   podaje przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia zakładów przemysłowych w Polsce

   określa miejsce Polski w światowej produkcji przemysłowej na podstawie danych statystycznych

   wymienia czynniki decydujące o lokalizacji zakładów przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce

   opisuje zróżnicowanie gęstości dróg kołowych według województw oraz przebieg autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

   opisuje zróżnicowanie gęstości sieci kolejowej w Polsce

   wymienia grupy ładunkowe, w których przeładunku specjalizują się poszczególne porty morskie

   przedstawia walory kulturowe sprzyjające rozwojowi turystyki w Polsce

Uczeń:

   omawia rolę rolnictwa w polskiej gospodarce

   przedstawia przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Polsce na podstawie danych statystycznych

   przedstawia pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce na podstawie danych statystycznych

   przedstawia rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce po przystąpieniu naszego kraju do UE

   omawia przestrzenne rozmieszczenie gospodarstw ekologicznych w Polsce

   omawia strukturę ekologicznych użytków rolnych

   opisuje cechy socjalistycznej gospodarki

   podaje przyczyny przemian w przemyśle Polski po 1989 r.

   przedstawia uwarunkowania rozwoju przemysłu high-tech w Polsce

   charakteryzuje czynniki decydujące o lokalizacji przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce

   przedstawia rozmieszczenie ośrodków przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce

   omawia znaczenie działalności badawczo-
-rozwojowej w rozwoju przemysłu high-tech

   podaje przyczyny zmian w polskim transporcie w ostatnich trzech dekadach

   opisuje rozwój transportu samochodowego w Polsce

   przedstawia lokalizację sieci tramwajowych oraz systemu metra w Polsce

   omawia czynniki wpływające na rozwój transportu śródlądowego w Polsce

   charakteryzuje transport lotniczy w Polsce

   omawia transport przesyłowy w Polsce

   przedstawia obroty ładunkowe w polskich portach morskich na podstawie danych statystycznych

   ocenia walory przyrodnicze warunkujące rozwój turystyki w Polsce

   przedstawia polskie obiekty znajdujące się na Liście UNESCO

Uczeń:

   omawia regionalne zróżnicowanie przyrodniczych warunków rozwoju rolnictwa na podstawie mapy

   omawia regionalne zróżnicowanie pozaprzyrodniczych czynników rozwoju rolnictwa na podstawie mapy

   przedstawia pozytywne i negatywne skutki rozwoju rolnictwa ekologicznego

   wskazuje cele certyfikacji żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa ekologicznego w Polsce

   przedstawia rozwój i strukturę polskiego przemysłu do II wojny światowej

   przedstawia charakter przemian w polskim przemyśle po 1989 r.

   wyjaśnia skutki przemian w polskim przemyśle po 1989 r.

   porównuje wydatki na działalność badawczo-rozwojową w Polsce z wydatkami na tę działalność w innych krajach UE

   omawia działalność parku technologicznego na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo-
-Technologicznego Gdynia

   omawia zmiany w polskim transporcie w XX i XXI w.

   podaje przyczyny nierównomiernej gęstości sieci kolejowej na podstawie mapy

   ocenia poziom rozwoju transportu kolejowego w Polsce

   porównuje transport kolejowy i samochodowy w Polsce z transportem kolejowym i samochodowym w Unii Europejskiej

   omawia transport przesyłowy w Polsce

   omawia stan polskiej floty handlowej na podstawie danych statystycznych

   przedstawia przemiany zachodzące w przemyśle stoczniowym w Polsce

   ocenia walory kulturowe warunkujące rozwój turystyki w Polsce

   analizuje stan infrastruktury turystycznej w Polsce

   projektuje trasę wycieczki uwzględniającą atrakcje turystyczne w wybranej miejscowości lub w wybranym regionie

Uczeń:

   analizuje wpływ warunków przyrodniczych i czynników pozaprzyrodniczych na możliwości przemian w rolnictwie Polski

   omawia znaczenie rolnictwa ekologicznego w dobie zmian klimatu

   uzasadnia potrzebę kontrolowania gospodarstw produkujących żywność ekologiczną

   przedstawia perspektywy rozwoju przemysłu w Polsce

   ocenia wpływ przystąpienia Polski do UE na rozwój przemysłu w naszym kraju

   określa znaczenie sieci transportu dla gospodarki kraju

   prezentuje wartość obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku turystycznego

VI. Stan środowiska i jego ochrona w Polsce

Uczeń:

   wymienia rodzaje zanieczyszczeń powietrza

   wyjaśnia, na czym polega eutrofizacja wód

   wyjaśnia znaczenie terminu degradacja gleb

   wyjaśnia, dlaczego należy chronić środowisko przyrodnicze

   wymienia formy ochrony przyrody w Polsce na podstawie mapy

   wymienia parki narodowe w Polsce

   wymienia przykłady gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną

Uczeń:

   podaje przyczyny zanieczyszczenia powietrza w Polsce

   podaje przyczyny zanieczyszczenia wód

   wymienia przyczyny degradacji gleb

   wymienia parki narodowe w Polsce

   wymienia elementy środowiska podlegające ochronie w poszczególnych parkach narodowych w Polsce

   wymienia rodzaje obszarów chronionych w Polsce

   wymienia indywidualne formy ochrony przyrody w Polsce

Uczeń:

   omawia stan środowiska przyrodniczego w Polsce i jego zmiany w XX i XXI w.

   wskazuje różnice w składzie ścieków przemysłowych i ścieków komunalnych

   wymienia rodzaje odpadów stanowiących zagrożenie dla środowiska

   omawia wybrane zanieczyszczenia powietrza w Polsce według źródeł ich emisji

   opisuje działania podejmowane na rzecz rekultywacji gleb w Polsce

   prezentuje przykłady działań na rzecz ochrony przyrody podejmowanych w Polsce

   przedstawia przestrzenne rozmieszczenie form ochrony przyrody w Polsce

   opisuje walory środowiskowe poszczególnych parków narodowych w Polsce

Uczeń:

   omawia zmiany stanu środowiska w Polsce w XX i XXI w.

   podaje przyczyny zmniejszania się emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce

   analizuje wielkość produkcji odpadów przemysłowych i komunalnych w Polsce 

   prezentuje zadania instytucji powołanych do oceny stanu środowiska

   wyjaśnia, na czym polegają restytucja gatunków i reintrodukcja

   przedstawia międzynarodowe formy ochrony przyrody

Uczeń:

   zdobywa informacje dotyczące szkód w środowisku i zanieczyszczeń powierzchni ziemi w regionie, w którym mieszka

   dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i w regionie, w którym mieszka, oraz przedstawia wnioski z tej analizy na podstawie danych statystycznych i aplikacji GIS

   uzasadnia potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego Polski

   znajduje w internecie informacje dotyczące form ochrony przyrody w Polsce

VII. Badania i obserwacje terenowe

Uczeń:

   wybiera zakład usługowy lub przedsiębiorstwo, które będzie przedmiotem badań

   wybiera rodzaj usług, które będą oceniane pod kątem dostępności i jakości oraz obszar badań

   wyszukuje strony i portale internetowe, które mogą być pomocne przy analizie zmian w układzie przestrzennym i wyglądzie zabudowy

   określa cele rewitalizacji

   wyjaśnia, na czym polega analiza SWOT

 

Uczeń:

   zbiera informacje o przedsiębiorstwie lub zakładzie usługowym

   przygotowuje ankietę do analizy dostępności usług

   dokonuje obserwacji wybranego terenu i rozpoznaje elementy krajobrazu, sporządza dokumentację fotograficzną oraz notatki

   zbiera informacje niezbędne do analizy zmian w układzie przestrzennym i wyglądzie zabudowy z różnych źródeł dostępnych w internecie

   zbiera informacje na temat pomyślnie przeprowadzonej rewitalizacji obszarów zdegradowanych, np. zurbanizowanych lub poprzemysłowych

   dokonuje wyboru obszaru badań oraz określa zakres analizy SWOT

 

Uczeń:

   analizuje wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na środowisko przyrodnicze najbliższego otoczenia

   zbiera informacje o dostępności usług – wykorzystuje źródła internetowe, dane statystyczne, mapy oraz dane uzyskane podczas obserwacji w terenie

   sporządza plan zagospodarowania przestrzennego wybranego terenu

   dostrzega zmiany układu przestrzennego i zabudowy wybranego obszaru na podstawie zdjęć z różnych okresów i planów archiwalnych

   dokonuje wyboru obszaru wymagającego rewitalizacji

   zbiera informacje do analizy SWOT

 

Uczeń:

   analizuje wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na rynek pracy i rozwój gospodarczy najbliższego otoczenia

   analizuje dostępność i jakość wybranych usług (np. edukacyjnych, zdrowotnych, rekreacyjnych, handlowych) w najbliższej okolicy

   wyróżnia główne funkcje wybranego terenu

   dokonuje analizy zmian układu przestrzennego i zabudowy wybranego obszaru na podstawie zdjęć z różnych okresów i planów archiwalnych

   identyfikuje problemy występujące na obszarze wymagającym rewitalizacji

   przedstawia wyniki analizy SWOT dla wybranej miejscowości lub dzielnicy dużego miasta

Uczeń:

   ocenia wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na środowisko przyrodnicze, rynek pracy, jakość życia ludności i rozwój gospodarczy najbliższego otoczenia

   ocenia dostępność i jakość wybranych usług (np. edukacyjnych, zdrowotnych, rekreacyjnych, handlowych) w najbliższej okolicy

   dokonuje oceny zagospodarowania wybranego terenu

   wyjaśnia zmiany układu przestrzennego i wyglądu zabudowy wybranego terenu

   przedstawia propozycje działań rewitalizacyjnych na wybranym obszarze