Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny: OBLICZA GEOGRAFII 3,
zakres rozszerzony
I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:
II.OCENIANIE:
OCENA |
% |
celujący |
powyżej 95% |
bardzo dobry |
86 - 94% |
dobry |
70 - 85% |
dostateczny |
55 - 69% |
dopuszczający |
40 - 54% |
niedostateczny |
0 - 39% |
9. Ocena za
semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej
ważonej z uwzględnieniem
wymogu koniecznego wg poniższych progów:
OCENA |
ŚREDNIA WAŻONA |
celujący |
powyżej 5,35 |
bardzo dobry |
4,55 - 5,35 |
dobry |
3,60 - 4,54 |
dostateczny |
2,70 - 3,59 |
dopuszczający |
1,8 - 2,69 |
niedostateczny |
ponieważ 1,8 |
10.
Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów
(nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane
przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.
11. Brak
zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.
12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów),
co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.
III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I
UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI
FORMA |
WAGA |
sprawdzian |
4 |
sprawdzian umiejętności maturalnych |
4 |
kartkówka (2-3 tematy) |
2 |
kartkówka (1 temat) |
1 |
konturówka |
2 |
odpowiedź ustna |
2 |
projekt krótkoterminowy |
2 |
projekt długoterminowy |
3 |
prezentacja |
1 |
ćwiczenia |
1 |
praca na lekcji |
1 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych,
międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Wymagania
na poszczególne oceny |
||||
na
ocenę dopuszczającą |
na
ocenę dostateczną |
na
ocenę dobrą |
na
ocenę bardzo dobrą |
na
ocenę celującą |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
I. Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego
Polski |
||||
Uczeń: •
podaje
powierzchnię Polski oraz długość jej granic lądowych i morskich •
wymienia
państwa graniczące z Polską i wskazuje je na mapie •
wyjaśnia
znaczenie terminów: wyłączna strefa
ekonomiczna, wody terytorialne,
morskie wody wewnętrzne •
wskazuje
na mapie geometryczny środek Polski •
wyjaśnia
znaczenie terminu region
fizycznogeograficzny •
wymienia
na podstawie mapy geologicznej trzy wielkie struktury geologiczne, w których
granicach leży terytorium Polski •
przedstawia
podział dziejów Ziemi na ery i okresy •
przedstawia
podział surowców mineralnych ze względu na zastosowanie •
podaje
nazwy i wysokości kulminacji w poszczególnych pasach rzeźby terenu •
wymienia
pasy rzeźby terenu w Polsce i wskazuje ich zasięg na mapie •
wymienia
formy polodowcowe występujące na obszarze Polski •
wymienia
klimatyczne pory roku •
wymienia
czynniki wpływające na klimat Polski •
podaje
średnie wartości temperatury powietrza, średnie roczne sumy opadów
atmosferycznych i długość okresu wegetacyjnego oraz określa częstość
kierunków wiatru i liczbę dni z silnym wiatrem w Polsce na podstawie map
tematycznych •
wyjaśnia,
czym jest bilans wodny •
wymienia
główne cechy sieci rzecznej w Polsce na podstawie mapy •
wskazuje
na mapie zlewiska i dorzecza głównych rzek Polski •
wyjaśnia
znaczenie terminu jeziorność •
wymienia
najmniejsze i największe jeziora w Polsce i wskazuje je na mapie •
wymienia
największe sztuczne zbiorniki w Polsce i wskazuje je na mapie •
opisuje
położenie Morza Bałtyckiego •
podaje
nazwy państw położonych nad Morzem Bałtyckim •
wymienia
wyspy Morza Bałtyckiego i podaje ich przynależność państwową •
wymienia
typy wybrzeży Morza Bałtyckiego •
odczytuje
z mapy średnie wartości zasolenia oraz temperatury powierzchniowej warstwy
wody w Bałtyku |
Uczeń: •
wymienia
na podstawie mapy najdalej wysunięte punkty w Polsce oraz podaje ich
współrzędne geograficzne •
opisuje
przebieg granic Polski na podstawie mapy ogólnogeograficznej •
podaje
nazwy megaregionów i prowincji Polski
i wskazuje je na mapie •
wymienia
jednostki tektoniczne występujące na obszarze Polski •
podaje
przykłady najważniejszych wydarzeń geologicznych w poszczególnych erach i
okresach •
wskazuje
na mapie rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski •
podaje
cechy uksztaltowania powierzchni Polski •
odczytuje
informacje z krzywej hipsograficznej Polski •
omawia
zasięgi zlodowaceń na obszarze Polski na podstawie mapy •
omawia
cechy klimatu Polski na podstawie map klimatycznych i klimatogramów •
wyjaśnia
różnice między astronomicznymi, kalendarzowymi i klimatycznymi porami roku •
wskazuje
obszary nadwyżek i niedoborów wody w Polsce •
przedstawia
zróżnicowanie gęstości sieci rzecznej w Polsce na podstawie map tematycznych ●
opisuje
rozmieszczenie jezior w Polsce •
porównuje
powierzchnię i głębokość głównych jezior Polski na podstawie danych
statystycznych ●
przedstawia
cechy Morza Bałtyckiego na podstawie mapy tematycznej ●
omawia
zróżnicowanie zasolenia i temperatury powierzchniowej warstwy wody w Bałtyku ●
opisuje
florę i faunę Bałtyku |
Uczeń: •
przedstawia
charakterystyczne cechy położenia fizycznogeograficznego,
matematyczno-geograficznego i geopolitycznego Polski •
podaje
nazwy podprowincji Polski i wskazuje je na mapie •
opisuje
jednostki tektoniczne występujące na obszarze Polski •
omawia
najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Polski na podstawie
tabeli stratygraficznej •
omawia
znaczenie gospodarcze głównych surowców mineralnych Polski (węgla kamiennego,
węgla brunatnego, rud miedzi i soli kamiennej) •
wymienia
czynniki wpływające na ukształtowanie powierzchni Polski •
omawia
rozmieszczenie form polodowcowych na obszarze Polski na podstawie mapy •
podaje
różnice między krajobrazem młodoglacjalnym a
krajobrazem staroglacjalnym •
przedstawia
wpływ mas powietrza na pogodę w Polsce •
omawia
zróżnicowanie przestrzenne temperatury powietrza, opadów atmosferycznych,
okresu wegetacyjnego i wiatrów w Polsce •
charakteryzuje
zasoby wodne Polski •
analizuje
bilans wodny Polski w roku hydrologicznym •
opisuje
przyczyny niedoborów wody w Polsce •
podaje
przyczyny powstawania powodzi w Polsce ●
charakteryzuje
główne typy genetyczne jezior Polski na wybranych przykładach ●
przedstawia
typy sztucznych zbiorników wodnych i podaje ich przykłady ●
omawia
genezę Morza Bałtyckiego na podstawie map tematycznych ●
omawia
czynniki wpływające na temperaturę wód powierzchniowych Morza Bałtyckiego
na podstawie mapy ●
podaje
przyczyny zróżnicowania zasolenia wód Morza Bałtyckiego na podstawie mapy |
Uczeń: •
ocenia
konsekwencje położenia fizycznogeograficznego, matematyczno-geograficznego
i geopolitycznego Polski •
przedstawia
charakterystyczne cechy makroregionu, w którym mieszka •
przedstawia
przebieg strefy T-T na obszarze Polski na podstawie mapy geologicznej •
omawia
znaczenie gospodarcze surowców mineralnych Polski •
wyjaśnia
przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia surowców mineralnych w Polsce •
charakteryzuje
pasy rzeźby terenu • wyjaśnia, czym jest klimat
peryglacjalny • wykazuje wpływ poszczególnych
czynników klimatycznych na klimat Polski • przedstawia przyczyny i skutki
niedoboru wody w wybranych regionach Polski • wymienia rodzaje powodzi występujących w
Polsce •
podaje
przyczyny zróżnicowania gęstości sieci rzecznej w Polsce ●
omawia
znaczenie jezior w Polsce ●
omawia
funkcje sztucznych zbiorników w Polsce ●
charakteryzuje
linię brzegową i typy wybrzeży Morza Bałtyckiego ●
omawia
formy ochrony Morza Bałtyckiego |
Uczeń: •
analizuje
zmiany terytorium oraz granic państwa polskiego na przestrzeni dziejów •
przedstawia
kryteria regionalizacji fizycznogeograficznej •
przedstawia
budowę geologiczną Polski na tle struktur geologicznych Europy •
uzasadnia
stwierdzenia, że Polska odznacza się skomplikowaną budową geologiczną •
wyjaśnia
uwarunkowania tworzenia się i występowania złóż surowców mineralnych •
omawia
występowanie głównych surowców mineralnych w regionie, w którym mieszka, i
wyjaśnia, jak powstały ich złoża •
identyfikuje
związki między budową geologiczną Polski a głównymi cechami ukształtowania
powierzchni •
porównuje
ukształtowanie powierzchni Polski z ukształtowaniem innych europejskich
krajów •
omawia
procesy, które zachodziły na obszarach występowania klimatu
peryglacjalnego i wyjaśnia ich wpływ na obecne ukształtowanie powierzchni
Polski ●
analizuje
zróżnicowanie klimatyczne Polski •
przedstawia
gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych
regionach Polski •
analizuje
zasoby wodne w regionie, w którym mieszka, na podstawie różnych źródeł
informacji •
wykazuje
na przykładach zależność sieci rzecznej od budowy geologicznej i rzeźby
terenu •
podaje
przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia jezior w Polsce •
wyjaśnia
przyczyny dużej koncentracji sztucznych zbiorników w południowej części
Polski ●
przedstawia
i ocenia stan środowiska przyrodniczego wód Bałtyku •
proponuje
działania ograniczające ilość zanieczyszczeń przedostających się
do Bałtyku |
II. Związki między elementami środowiska
przyrodniczego |
||||
Uczeń: ● opisuje położenie i obszar Tatr ● wskazuje na mapie przebieg granicy między Tatrami
Wysokimi a Tatrami Zachodnimi ● wymienia piętra klimatyczno-roślinne w Tatrach ● wymienia góry średnie i góry niskie w Polsce ● opisuje położenie gór średnich i niskich ● wyjaśnia znaczenie terminu flisz karpacki ● wymienia główne rzeki Sudetów na podstawie mapy ● omawia położenie Gór Świętokrzyskich ● wyjaśnia znaczenie terminu gołoborza ● opisuje położenie i obszar pasa wyżyn ● wyróżnia główne jednostki w pasie wyżyn i wskazuje
je na mapie ● opisuje położenie i obszar nizin ● wymienia główne rzeki i sztuczne zbiorniki wodne pasa
nizin ● wymienia nazwy parków narodowych pasa nizin ● wskazuje na mapie duże aglomeracje w pasie nizin ● opisuje położenie i obszar pasa pojezierzy ● wymienia regiony wchodzące w skład pojezierzy ● wymienia największe kompleksy leśne pojezierzy
i podaje nazwy krain, na których obszarze się one znajdują ● wymienia największe jeziora pasa pojezierzy
ii wskazuje je na mapie ● opisuje położenie, obszar i granice pasa pobrzeży ● wyróżnia krainy wchodzące w skład pasa pobrzeży ● wymienia nadmorskie miejscowości i podaje ich funkcje |
Uczeń: ●
wymienia czynniki wpływające na
krajobraz Tatr ●
przedstawia podział Tatr ●
wymienia formy rzeźby
wysokogórskiej ●
charakteryzuje wody
powierzchniowe Tatr ●
opisuje świat zwierząt w Tatrach ●
opisuje florę i faunę Bieszczad ●
wymienia pasma górskie Sudetów ●
opisuje klimat i roślinność
Sudetów ●
omawia warunki klimatyczne
występujące w Górach Świętokrzyskich ●
opisuje rzeźbę krasową na
Wyżynie ●
wymienia główne surowce
mineralne występujące na wyżynach ●
podaje cechy krajobrazu staroglacjalnego ●
charakteryzuje wody
powierzchniowe w pasie nizin ●
omawia warunki klimatyczne
występujące w pasie nizin ●
wymienia najważniejsze elementy
środowiska przyrodniczego parków narodowych pasa nizin ●
podaje cechy krajobrazu młodoglacjalnego na obszarze pojezierzy ●
opisuje warunki klimatyczne
występujące na pojezierzach ●
opisuje cechy krajobrazu pasa
pobrzeży ●
wymienia czynniki rzeźbotwórcze
wpływające na rzeźbę poszczególnych regionów pasa pobrzeży ●
charakteryzuje wody
powierzchniowe w pasie pobrzeży |
Uczeń: ●
wymienia formy polodowcowe i
formy krasowe występujące w Tatrach ●
wymienia cechy klimatu Tatr ●
charakteryzuje działalność
gospodarczą w Tatrach ●
opisuje korzyści i zagrożenia
związane z rozwojem turystyki w Tatrach ●
omawia piętrowość roślinną w
Bieszczadach ●
omawia cechy środowiska
przyrodniczego Sudetów ●
wymienia skały dominujące w
budowie geologicznej poszczególnych pasm sudeckich ●
charakteryzuje poszczególne
pasma Sudetów ●
charakteryzuje krajobraz gór
niskich ●
omawia cechy środowiska
przyrodniczego Gór Świętokrzyskich ●
charakteryzuje cechy środowiska
przyrodniczego pasa wyżyn ●
opisuje zlodowacenia na obszarze
pasa nizin ●
przedstawia rzeźbę pasa nizin ●
charakteryzuje gleby równin staroglacjalnych na podstawie profili glebowych ●
omawia zlodowacenia na obszarze
pojezierzy ●
omawia wpływ lądolodu na rzeźbę
pojezierzy ●
charakteryzuje użytkowanie
terenu na pojezierzach ●
przedstawia czynniki wpływające
na rzeźbę pasa pobrzeży ●
charakteryzuje środowisko
przyrodnicze poszczególnych regionów pasa pobrzeży ●
charakteryzuje typy wybrzeży
Morza Bałtyckiego ●
omawia wpływ Morza Bałtyckiego
na klimat pobrzeży ●
opisuje działalność gospodarczą
w pasie pobrzeży |
Uczeń: ●
omawia budowę geologiczną Tatr
na podstawie schematu ●
omawia wpływ procesów
zewnętrznych na rzeźbę Tatr ●
porównuje środowisko
przyrodnicze Tatr Wysokich ze środowiskiem przyrodniczym Tatr Zachodnich ●
omawia budowę geologiczną
Sudetów jako przykładu gór zrębowych ●
omawia budowę geologiczną Gór
Świętokrzyskich ●
charakteryzuje dzieje
geologiczne pasa wyżyn ●
opisuje zróżnicowanie środowiska
przyrodniczego pasa wyżyn ●
przedstawia warunki powstawania
węgla kamiennego ●
wyjaśnia wpływ lądolodu
na środowisko nizin ●
omawia proces powstawania
pradolin i ich przebieg na obszarze pasa nizin na podstawie mapy ●
wyjaśnia genezę pól wydmowych
występujących w pasie nizin ●
porównuje warunki klimatyczne
Niziny Śląskiej z warunkami klimatycznymi Niziny Północnopodlaskiej ●
omawia wpływ budowy geologicznej
na występowanie surowców mineralnych i wód głębinowych w pasie nizin ●
omawia wpływ budowy geologicznej
pojezierzy na gleby i roślinność ●
omawia zależności między
poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego w pasie pojezierzy ●
opisuje etapy powstawania delty
Wisły na obszarze Żuław Wiślanych ●
omawia procesy powstawania
mierzei i klifu na podstawie schematu ●
charakteryzuje środowisko przyrodnicze Żuław
Wiślanych |
●
Uczeń: ●
omawia rozmieszczenie lodowców w
Tatrach w plejstocenie na podstawie dostępnych źródeł informacji ●
przedstawia czynniki decydujące
o zmianach szaty roślinnej wraz ze wzrostem wysokości nad poziomem morza ●
porównuje granice pięter
klimatyczno-roślinnych w Sudetach i Tatrach ●
przedstawia różnice między
cechami środowiska przyrodniczego Sudetów, Gór Świętokrzyskich i Bieszczad ●
opisuje wpływ skał węglanowych i
lessowych na inne elementy środowiska przyrodniczego ●
opisuje czynniki przyrodnicze, które
wpłynęły na gospodarowanie w pasie wyżyn ●
wyjaśnia związek między budową
geologiczną nizin a zagospodarowaniem tego obszaru ●
przedstawia zależność między
budową geologiczną pojezierzy a ich zagospodarowaniem ●
porównuje krajobraz młodoglacjalny z krajobrazem staroglacjalnym
(uwzględnia między innymi wysokości bezwzględne, formy terenu i wody
powierzchniowe) ● omawia podobieństwa i różnice między środowiskiem
przyrodniczym pojezierzy a środowiskiem przyrodniczym pobrzeży |
III. Krajobrazy Polski |
||||
Uczeń: ●
wyjaśnia znaczenie terminu krajobraz ●
wymienia czynniki kształtujące
wybrane typy krajobrazów ●
wymienia cechy krajobrazu
przyrodniczego ●
podaje przykłady krajobrazu
przyrodniczego ●
wyjaśnia znaczenie terminu krajobraz kulturowy ●
podaje przykłady krajobrazu
kulturowego ●
wymienia cechy krajobrazu
mozaikowego |
Uczeń: ● wymienia elementy krajobrazu ● wymienia typy krajobrazów przyrodniczych i podaje ich
przykłady ● opisuje krajobraz leśny zbliżony do pierwotnego na
przykładzie Puszczy Białowieskiej ● wymienia cechy krajobrazu górskiego ponad granicą lasu,
torfowisk wysokich i muraw na przykładzie Karkonoszy ● podaje główne cechy krajobrazu turni na przykładzie
Tatr ● podaje cechy krajobrazu kulturowego ● podaje cechy krajobrazu wiejskiego na przykładzie
Roztocza ● podaje cechy krajobrazu małomiasteczkowego na
przykładzie Tykocina ● wymienia elementy krajobrazu komunikacyjnego na
podstawie fotografii |
Uczeń: ●
przedstawia podział krajobrazów
ze względu na stopień przekształcenia środowiska ●
porównuje krajobraz przyrodniczy
z krajobrazem kulturowym ●
charakteryzuje krajobrazy
przyrodniczo-kulturowe ●
charakteryzuje krajobrazy
jeziorne i bagienno-łąkowe i podaje obszary ich występowania ●
opisuje cechy krajobrazu
podmiejskiego i rezydencjalnego na przykładzie podwarszawskich miejscowości ●
opisuje cechy krajobrazu
przemysłowego na wybranym przykładzie |
Uczeń: ●
charakteryzuje krajobrazy
wyróżnione ze względu na rzeźbę terenu ●
charakteryzuje czynniki
zagrażające krajobrazom ●
przedstawia główne cechy
wybranych krajobrazów przyrodniczych ●
wymienia czynniki wpływające
na zachowanie krajobrazów zbliżonych do pierwotnych ●
charakteryzuje krajobraz
kulturowy wielkich miast Polski na przykładzie Warszawy ●
charakteryzuje krajobraz
górniczy na przykładzie kopalni w Bełchatowie |
Uczeń: ●
omawia rolę krajobrazu w życiu
człowieka ●
opisuje krajobraz dominujący w
regionie, w którym mieszka, oraz ocenia stopień jego przekształcenia
w wyniku antropopresji ●
rozpoznaje na podstawie
materiałów źródłowych, np. map, fotografii i obrazów satelitarnych, wybrane
krajobrazy przyrodnicze i kulturowe ●
prezentuje przykłady działań
służących zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz
zapobieganiu ich degradacji |
IV. Ludność i urbanizacja w Polsce |
||||
Uczeń: • podaje aktualną liczbę ludności w Polsce • wymienia województwa w Polsce i wskazuje je na mapie • wyjaśnia znaczenie terminu depopulacja • wymienia obszary w Polsce o dodatnim i ujemnym
współczynniku przyrostu naturalnego na podstawie mapy • wyjaśnia
znaczenie terminu współczynnik
dzietności • wymienia obszary o najwyższym wskaźniku starości
demograficznej • wyjaśnia znaczenie terminu współczynnik feminizacji • podaje cechy piramidy wieku i płci ludności Polski • podaje wartość wskaźnika gęstości zaludnienia w Polsce • wymienia regiony silnie i słabo zaludnione
na podstawie mapy gęstości zaludnienia • wymienia obszary o dodatnim i ujemnym saldzie migracji
wewnętrznych w Polsce • wymienia państwa, w których żyje najliczniejsza Polonia,
i wskazuje je na mapie • wyjaśnia znaczenie terminów mniejszość narodowa i mniejszość
etniczna • wymienia mniejszości narodowe i mniejszości etniczne w
Polsce • wyjaśnia znaczenie terminu region etnograficzny • wymienia regiony etnograficzne na podstawie mapy • wymienia ekonomiczne grupy wiekowe ludności • wyjaśnia znaczenie terminu aktywność ekonomiczna • omawia strukturę ludności Polski według aktywności
ekonomicznej w 2019 r. na podstawie danych statystycznych • wymienia sektory gospodarki • wyjaśnia znaczenie terminów podaż pracy i popyt na
pracę • wymienia wskaźniki dotyczące oceny poziomu życia
ludności • wyjaśnia znaczenie terminu ubóstwo • wymienia wskaźniki ubóstwa • wymienia organy władzy publicznej wybierane w
demokratycznych wyborach w Polsce • wymienia główne opcje polityczne w Polsce • wymienia województwa o wysokim i o niskim wskaźniku
urbanizacji • wymienia miasta według grup wielkościowych na podstawie
wykresu • wymienia najludniejsze miasta Polski i wskazuje na mapie • wymienia cechy wiejskiej sieci osadniczej • wymienia wybrane typy genetyczne kształtów wsi |
Uczeń: • analizuje zmiany liczby ludności w Polsce w danym
przedziale czasowym • oblicza wskaźnik dynamiki zmian liczby ludności • przedstawia trójstopniowy podział administracyjny Polski • oblicza współczynnik przyrostu naturalnego
na wybranym przykładzie • przedstawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika
starości demograficznej na podstawie mapy • przedstawia regionalne zróżnicowanie współczynnika
feminizacji na podstawie mapy • oblicza współczynnik feminizacji • podaje przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia ludności w
Polsce • oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia • podaje przyczyny migracji wewnętrznych w Polsce • omawia współczynnik salda migracji wewnętrznych w Polsce
na podstawie mapy • wymienia państwa, do których migrują Polacy w XXI
w. • oblicza współczynnik przyrostu rzeczywistego • podaje główne kierunki i wielkość współczesnych
emigracji Polaków • przedstawia współczesną strukturę
narodowościowo-etniczną w Polsce na podstawie danych statystycznych • przedstawia zróżnicowanie etnograficzne ludności Polski
na podstawie materiałów źródłowych • wymienia mierniki poziomu aktywności zawodowej ludności
Polski • podaje przyczyny zmian w strukturze zatrudnienia
ludności Polski • wymienia czynniki wpływające na poziom życia • wyjaśnia różnice między referendami ogólnokrajowymi a
referendami lokalnymi • omawia wskaźnik urbanizacji w Polsce i jego regionalne
zróżnicowanie na podstawie danych statystycznych i mapy tematycznej • omawia funkcje polskich miast i podaje ich przykłady • podaje przykłady aglomeracji miejskich • podaje różnice między aglomeracją monocentryczną a
aglomeracją policentryczną • wyjaśnia znaczenie terminu inteligentne miasta i podaje przykłady inteligentnych miast • wyjaśnia, na czym polega gettoizacja
przestrzeni miejskiej • podaje wady i zalety życia na wsi |
Uczeń: • omawia zmiany liczby ludności Polski
po II wojnie światowej • omawia skutki depopulacji • analizuje współczynnik przyrostu naturalnego w Polsce w
wybranych latach na podstawie wykresu • omawia współczynnik dzietności w Polsce w latach
1960–2019 na podstawie wykresu • podaje przyczyny zmian przyrostu naturalnego w Polsce w
ostatnich trzech dekadach • podaje przyczyny starzenia się polskiego społeczeństwa • omawia wpływ czynników przyrodniczych
na rozmieszczenie ludności w Polsce na podstawie map tematycznych • omawia zróżnicowanie przestrzenne salda migracji
wewnętrznych w Polsce • omawia przyczyny migracji zagranicznych w Polsce w
ujęciu historycznym • omawia wielkość migracji zagranicznych na pobyt
stały w Polsce na podstawie wykresu • przedstawia przestrzenne zróżnicowanie mniejszości
narodowych i etnicznych w Polsce • charakteryzuje wybrane grupy etnograficzne w Polsce • przedstawia współczesną strukturę
narodowościowo-etniczną w Polsce • charakteryzuje mierniki poziomu aktywności zawodowej
ludności Polski • omawia formy zatrudnienia w Polsce • przedstawia rozkład wysokości wynagrodzeń brutto w
Polsce na podstawie wykresu i mapy tematycznej • analizuje zróżnicowanie bezrobocia w Polsce na podstawie
mapy • omawia zróżnicowanie regionalne wskaźników dotyczących
poziomu życia w Polsce na podstawie map tematycznych • porównuje subiektywny wskaźnik poziomu zadowolenia
z życia w miastach i na wsi na podstawie danych statystycznych • analizuje frekwencję wyborczą w Polsce na podstawie
wykresu • przedstawia preferencje wyborcze Polaków na podstawie
wykresu • wyjaśnia uwarunkowania współczesnych procesów
urbanizacyjnych w Polsce • przedstawia przestrzenne zróżnicowanie procesów
urbanizacyjnych w Polsce na podstawie danych statystycznych • opisuje czynniki warunkujące jakość życia
w polskich miastach • charakteryzuje genius loci miasta • charakteryzuje wybrane typy genetyczne kształtów wsi w
Polsce • omawia cechy strefy podmiejskiej • wskazuje negatywne skutki rozwoju strefy podmiejskiej |
Uczeń: • analizuje regionalne zróżnicowanie dynamiki zmian liczby ludności
na podstawie danych statystycznych • przedstawia zmiany przyrostu naturalnego w Polsce w drugiej połowie
XX w. i na początku XXI w. na podstawie wykresu • charakteryzuje zachowania prokreacyjne Polaków i przestrzenne
zróżnicowanie tych zachowań • wykazuje związek zachowań prokreacyjnych
Polaków z uwarunkowaniami • wyjaśnia zmiany kształtu piramidy wieku i płci ludności Polski oraz
porównuje ją z piramidami wieku i płci ludności innych państw • wykazuje wpływ czynników • omawia skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce • przedstawia główne motywy migracji Polaków na początku XXI w. • analizuje przyrost rzeczywisty ludności Polski i jego składowe na
podstawie wykresu • wyjaśnia przyczyny zróżnicowania etnograficznego ludności Polski • porównuje wartości współczynnika aktywności zawodowej i stopy
bezrobocia w Polsce z wartościami tych wskaźników w wybranych krajach UE • analizuje zmiany struktury zatrudnienia w Polsce na podstawie danych
statystycznych • wyjaśnia na przykładach przyczyny i skutki bezrobocia w Polsce • porównuje poziom życia ludności w Polsce z poziomem życia w
innych krajach na podstawie dostępnych źródeł informacji • analizuje przestrzenne zróżnicowanie frekwencji wyborczej w Polsce
na podstawie map • analizuje przestrzenne zróżnicowanie wyników wyborów parlamentarnych
w 2019 r. na podstawie map • opisuje na przykładach układy urbanistyczne miast powstałych
w różnych okresach historycznych • przedstawia działania związane z rewitalizacją podupadłych
dzielnic miast • przedstawia zróżnicowanie wiejskiej sieci osadniczej w Polsce
na podstawie mapy • omawia przyczyny zmian w osadnictwie wiejskim w Polsce • przedstawia demograficzne i społeczne przemiany na obszarach
wiejskich • omawia funkcjonalne i przestrzenne przemiany na obszarach wiejskich |
Uczeń: • prognozuje wpływ
współczesnych przemian demograficznych
w Polsce na rozwój społeczno-gospodarczego kraju • analizuje zmiany przyrostu naturalnego i przyrostu
rzeczywistego ludności Polski
na podstawie dostępnych źródeł
informacji • przedstawia działania przeciwdziałające wyludnianiu się
niektórych obszarów Polski podejmowane na szczeblu rządowym i samorządowym • przedstawia przyczyny niewielkiego zróżnicowania narodowo-etnicznego
ludności Polski • wyjaśnia wpływ starzenia się polskiego społeczeństwa na
rynek pracy • opisuje działania państwa na rzecz ograniczania ubóstwa • analizuje wyniki wyborów w regionie, w którym mieszka,
na podstawie danych PKW • porównuje frekwencję i wyniki ostatnich wyborów do Sejmu
RP w regionie, w którym mieszka, z wynikami w całej Polsce • wyjaśnia wpływ przemian społecznych i gospodarczych
na przebieg urbanizacji w Polsce po II wojnie światowej • omawia przyczyny i konsekwencje gettoizacji
przestrzeni miejskiej • wykazuje zależność między zmianami w osadnictwie
wiejskim a przemianami społeczno-gospodarczymi zachodzącymi w Polsce |
V. Gospodarka Polski |
||||
Uczeń: •
wymienia
przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa •
wymienia pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa •
wyjaśnia
znaczenie terminu rolnictwo ekologiczne •
podaje
liczbę ekologicznych gospodarstw w Polsce •
wymienia
cechy żywności ekologicznej •
wyjaśnia,
na czym polegała transformacja gospodarcza po 1989 r. •
wyjaśnia,
na czym polegała restrukturyzacja przemysłu •
wymienia
najważniejsze działy przemysłu high-tech w Polsce •
wymienia
rodzaje transportu funkcjonujące w Polsce •
wymienia
główne porty lotnicze w Polsce •
wymienia
główne węzły i terminale transportowe w Polsce i
wskazuje je na mapie •
wymienia
rodzaje działalności gospodarczej zaliczane do gospodarki morskiej •
wskazuje na
mapie główne porty handlowe i pasażerskie na polskim wybrzeżu •
wskazuje na
mapie główne porty rybackie na polskim wybrzeżu •
przedstawia
walory przyrodnicze sprzyjające rozwojowi turystyki w Polsce •
wymienia
główne obszary turystyczne Polski |
Uczeń: •
wymienia
obszary w Polsce o najkorzystniejszych warunkach rozwoju rolnictwa •
podaje
cechy rolnictwa ekologicznego •
opisuje
zmiany liczby gospodarstw ekologicznych w Polsce •
podaje
przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia zakładów przemysłowych
w Polsce •
określa
miejsce Polski w światowej produkcji przemysłowej na podstawie danych
statystycznych •
wymienia
czynniki decydujące o lokalizacji zakładów przemysłu zaawansowanych
technologii w Polsce •
opisuje
zróżnicowanie gęstości dróg kołowych według województw oraz przebieg
autostrad i dróg ekspresowych w Polsce •
opisuje
zróżnicowanie gęstości sieci kolejowej w Polsce •
wymienia
grupy ładunkowe, w których przeładunku specjalizują się poszczególne porty
morskie •
przedstawia
walory kulturowe sprzyjające rozwojowi turystyki w Polsce |
Uczeń: •
omawia rolę
rolnictwa w polskiej gospodarce •
przedstawia
przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Polsce na podstawie danych
statystycznych •
przedstawia
pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w
Polsce na podstawie danych statystycznych •
przedstawia
rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce po przystąpieniu naszego kraju
do UE •
omawia
przestrzenne rozmieszczenie gospodarstw ekologicznych w Polsce •
omawia
strukturę ekologicznych użytków rolnych •
opisuje
cechy socjalistycznej gospodarki •
podaje
przyczyny przemian w przemyśle Polski po 1989 r. •
przedstawia
uwarunkowania rozwoju przemysłu high-tech w Polsce •
charakteryzuje
czynniki decydujące o lokalizacji przemysłu zaawansowanych technologii w
Polsce •
przedstawia
rozmieszczenie ośrodków przemysłu zaawansowanych
technologii w Polsce •
omawia
znaczenie działalności badawczo- •
podaje
przyczyny zmian w polskim transporcie w ostatnich trzech dekadach •
opisuje
rozwój transportu samochodowego w Polsce •
przedstawia
lokalizację sieci tramwajowych oraz systemu metra w Polsce • omawia czynniki wpływające na rozwój
transportu śródlądowego w Polsce • charakteryzuje transport lotniczy w Polsce • omawia transport przesyłowy w Polsce •
przedstawia
obroty ładunkowe w polskich portach morskich na podstawie danych
statystycznych •
ocenia
walory przyrodnicze warunkujące rozwój turystyki w Polsce • przedstawia polskie obiekty znajdujące się
na Liście UNESCO |
Uczeń: • omawia regionalne zróżnicowanie
przyrodniczych warunków rozwoju rolnictwa na podstawie mapy • omawia regionalne zróżnicowanie pozaprzyrodniczych czynników rozwoju rolnictwa na
podstawie mapy •
przedstawia
pozytywne i negatywne skutki rozwoju rolnictwa ekologicznego •
wskazuje
cele certyfikacji żywności produkowanej w ramach systemu rolnictwa
ekologicznego w Polsce •
przedstawia
rozwój i strukturę polskiego przemysłu do II wojny światowej •
przedstawia
charakter przemian w polskim przemyśle po 1989 r. •
wyjaśnia
skutki przemian w polskim przemyśle po 1989 r. •
porównuje
wydatki na działalność badawczo-rozwojową w Polsce z wydatkami na tę
działalność w innych krajach UE •
omawia
działalność parku technologicznego na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo- •
omawia
zmiany w polskim transporcie w XX i XXI w. •
podaje
przyczyny nierównomiernej gęstości sieci kolejowej na podstawie mapy •
ocenia
poziom rozwoju transportu kolejowego w Polsce •
porównuje
transport kolejowy i samochodowy w Polsce z transportem kolejowym i
samochodowym w Unii Europejskiej • omawia transport przesyłowy w Polsce •
omawia stan
polskiej floty handlowej na podstawie danych statystycznych •
przedstawia
przemiany zachodzące w przemyśle stoczniowym w Polsce •
ocenia
walory kulturowe warunkujące rozwój turystyki w Polsce • analizuje stan infrastruktury turystycznej
w Polsce • projektuje trasę wycieczki uwzględniającą
atrakcje turystyczne w wybranej miejscowości lub w wybranym
regionie |
Uczeń: •
analizuje
wpływ warunków przyrodniczych i czynników pozaprzyrodniczych
na możliwości przemian w rolnictwie Polski •
omawia
znaczenie rolnictwa ekologicznego w dobie zmian klimatu •
uzasadnia
potrzebę kontrolowania gospodarstw produkujących żywność ekologiczną •
przedstawia
perspektywy rozwoju przemysłu w Polsce •
ocenia
wpływ przystąpienia Polski do UE na rozwój przemysłu w naszym kraju •
określa
znaczenie sieci transportu dla gospodarki kraju • prezentuje wartość obiektów stanowiących
dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku
turystycznego |
VI. Stan środowiska i jego ochrona w Polsce |
||||
Uczeń: •
wymienia
rodzaje zanieczyszczeń powietrza •
wyjaśnia,
na czym polega eutrofizacja wód •
wyjaśnia
znaczenie terminu degradacja gleb •
wyjaśnia,
dlaczego należy chronić środowisko przyrodnicze •
wymienia
formy ochrony przyrody w Polsce na podstawie mapy •
wymienia
parki narodowe w Polsce •
wymienia
przykłady gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną |
Uczeń: •
podaje
przyczyny zanieczyszczenia powietrza w Polsce •
podaje
przyczyny zanieczyszczenia wód •
wymienia
przyczyny degradacji gleb ●
wymienia
parki narodowe w Polsce ●
wymienia
elementy środowiska podlegające ochronie w poszczególnych parkach narodowych
w Polsce •
wymienia
rodzaje obszarów chronionych w Polsce •
wymienia
indywidualne formy ochrony przyrody w Polsce |
Uczeń: •
omawia stan
środowiska przyrodniczego w Polsce i jego zmiany w XX i XXI w. •
wskazuje
różnice w składzie ścieków przemysłowych i ścieków komunalnych •
wymienia
rodzaje odpadów stanowiących zagrożenie dla środowiska •
omawia
wybrane zanieczyszczenia powietrza w Polsce według źródeł ich emisji •
opisuje
działania podejmowane na rzecz rekultywacji gleb w Polsce •
prezentuje
przykłady działań na rzecz ochrony przyrody podejmowanych w Polsce •
przedstawia
przestrzenne rozmieszczenie form ochrony przyrody w Polsce •
opisuje
walory środowiskowe poszczególnych parków narodowych w Polsce |
Uczeń: •
omawia
zmiany stanu środowiska w Polsce w XX i XXI w. •
podaje
przyczyny zmniejszania się emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce •
analizuje
wielkość produkcji odpadów przemysłowych i komunalnych w Polsce •
prezentuje
zadania instytucji powołanych do oceny stanu środowiska •
wyjaśnia,
na czym polegają restytucja gatunków i reintrodukcja •
przedstawia
międzynarodowe formy ochrony przyrody |
Uczeń: •
zdobywa
informacje dotyczące szkód w środowisku i zanieczyszczeń powierzchni
ziemi w regionie, w którym mieszka •
dokonuje
analizy stanu środowiska w Polsce i w regionie, w którym mieszka, oraz
przedstawia wnioski z tej analizy na podstawie danych statystycznych i
aplikacji GIS •
uzasadnia
potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego Polski •
znajduje
w internecie informacje dotyczące form ochrony
przyrody w Polsce |
VII. Badania i obserwacje terenowe |
||||
•
wybiera zakład usługowy lub przedsiębiorstwo, które będzie
przedmiotem badań ●
wybiera
rodzaj usług, które będą oceniane pod kątem dostępności i jakości oraz obszar
badań •
wyszukuje
strony i portale internetowe, które mogą być pomocne przy analizie zmian w
układzie przestrzennym i wyglądzie zabudowy •
określa
cele rewitalizacji •
wyjaśnia,
na czym polega analiza SWOT |
Uczeń: •
zbiera
informacje o przedsiębiorstwie lub zakładzie usługowym ●
przygotowuje
ankietę do analizy dostępności usług •
dokonuje
obserwacji wybranego terenu i rozpoznaje elementy krajobrazu, sporządza
dokumentację fotograficzną oraz notatki •
zbiera
informacje niezbędne do analizy zmian w układzie przestrzennym i wyglądzie
zabudowy z różnych źródeł dostępnych w internecie •
zbiera
informacje na temat pomyślnie przeprowadzonej rewitalizacji obszarów
zdegradowanych, np. zurbanizowanych lub poprzemysłowych •
dokonuje
wyboru obszaru badań oraz określa zakres analizy SWOT |
Uczeń: •
analizuje
wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na środowisko
przyrodnicze najbliższego otoczenia ●
zbiera
informacje o dostępności usług – wykorzystuje źródła internetowe, dane
statystyczne, mapy oraz dane uzyskane podczas obserwacji w terenie •
sporządza
plan zagospodarowania przestrzennego wybranego terenu •
dostrzega
zmiany układu przestrzennego i zabudowy wybranego obszaru na podstawie zdjęć
z różnych okresów i planów archiwalnych •
dokonuje
wyboru obszaru wymagającego rewitalizacji •
zbiera
informacje do analizy SWOT |
Uczeń: •
analizuje
wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na rynek pracy i rozwój
gospodarczy najbliższego otoczenia •
analizuje
dostępność i jakość wybranych usług (np. edukacyjnych, zdrowotnych,
rekreacyjnych, handlowych) w najbliższej okolicy •
wyróżnia
główne funkcje wybranego terenu •
dokonuje
analizy zmian układu przestrzennego i zabudowy wybranego obszaru na podstawie
zdjęć z różnych okresów i planów archiwalnych •
identyfikuje
problemy występujące na obszarze wymagającym rewitalizacji •
przedstawia
wyniki analizy SWOT dla wybranej miejscowości lub dzielnicy dużego miasta |
Uczeń: •
ocenia
wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na środowisko
przyrodnicze, rynek pracy, jakość życia ludności i rozwój gospodarczy
najbliższego otoczenia •
ocenia
dostępność i jakość wybranych usług (np. edukacyjnych, zdrowotnych,
rekreacyjnych, handlowych) w najbliższej okolicy •
dokonuje
oceny zagospodarowania wybranego terenu •
wyjaśnia
zmiany układu przestrzennego i wyglądu zabudowy wybranego terenu •
przedstawia
propozycje działań rewitalizacyjnych na wybranym obszarze |