Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny: OBLICZA GEOGRAFII 4, zakres rozszerzony

 

I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:

  1. Opanowanie materiału z trzech ostatnich tematów.
  2. Wykonanie zadania domowego (jeśli zostało zadane).
  3. Posiadanie na lekcji podręcznika (wystarczy jeden na ławkę).
  4. Uczeń może zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze przy 1 lub 2 godz. geografii tygodniowo oraz dwa nieprzygotowania przy trzech i więcej godzinach tygodniowo.

II.OCENIANIE:

  1. Oceny obowiązkowe:
    1. sprawdziany
    2. zapowiedziane kartkówki
    3. konturówki
    4. powtórki maturalne (dot. uczniów klas 4, którzy deklarują zdawanie matury rozszerzonej z geografii)
  2. Warunkiem koniecznym do uzyskania pozytywnej oceny semestralnej i końcoworocznej w klasach z rozszerzoną geografią jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich sprawdzianów bez względu na uzyskaną średnią ważoną.
  1. W przypadku nieobecności uczeń powinien przystąpić do obowiązkowych form w ciągu 2 tygodni, po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielem daty i sposobu zdawania. Obowiązkiem ucznia jest samodzielne zgłoszenie się do nauczyciela i ustalenie terminu.
  2. W przypadku niesamodzielnej pracy uczniowi zostaje zabrany arkusz, do dziennika zostaje wpisana uwaga i wyznaczony zostaje nowy termin przez nauczyciela.
  3. Uczeń, który zadeklarował przystąpienie do matury z geografii jest zobowiązany do napisania
    organizowanej matury próbnej.
  4. Nauczyciel informuje ucznia o terminie sprawdzianu (materiał obejmujący więcej niż 3 ostatnie lekcje) z tygodniowym wyprzedzeniem.
  5. Uczeń ma prawo poprawić oceny niedostateczne.
  6. Punktacja za prace pisemne zgodna jest ze szkolnym systemem oceniania:

 

 

 

 

 

OCENA

%

celujący

powyżej 95%

bardzo dobry

86 - 94%

dobry

70 - 85%

dostateczny

55 - 69%

dopuszczający

40 - 54%

niedostateczny

0 - 39%

9. Ocena za semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej ważonej z uwzględnieniem wymogu koniecznego wg poniższych progów:

 

OCENA

ŚREDNIA WAŻONA

celujący

powyżej 5,35

bardzo dobry

4,55 - 5,35

dobry

3,60 - 4,54

dostateczny

2,70 - 3,59

dopuszczający

1,8 - 2,69

niedostateczny

ponieważ 1,8

10. Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów (nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.

11. Brak zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.

12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów), co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.

 

III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI

FORMA

WAGA

sprawdzian

4

sprawdzian umiejętności maturalnych

4

kartkówka (2-3 tematy)

2

kartkówka (1 temat)

1

konturówka

2

odpowiedź ustna

2

projekt krótkoterminowy

2

projekt długoterminowy

3

prezentacja

1

ćwiczenia

1

praca na lekcji

1

wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych

2

wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych, międzynarodowych i olimpiadach

4

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny

na ocenę dopuszczającą

na ocenę dostateczną

na ocenę dobrą

na ocenę bardzo dobrą

na ocenę celującą

2

3

4

5

6

I. Strefowość środowiska przyrodniczego na Ziemi

Uczeń:

   wyjaśnia, czym są strefowość i astrefowość

   podaje przykłady strefowych zjawisk przyrodniczych na Ziemi

   wyróżnia strefy klimatyczne i wskazuje ich zasięg na podstawie mapy

   wymienia rodzaje wietrzenia

   wymienia czynniki astrefowe

   wymienia strefy klimatyczno-roślinno-glebowe na podstawie mapy

   przedstawia główne prawidłowości dotyczące rozmieszczenia zwierząt na Ziemi

Uczeń:

    charakteryzuje strefy oświetlenia Ziemi na podstawie schematu

    analizuje rozkład średniej rocznej temperatury powietrza na Ziemi na podstawie mapy

    podaje czynniki wpływające na długość okresu wegetacyjnego

    omawia rozmieszczenie gleb na Ziemi na podstawie mapy

    przedstawia zasoby biomasy na Ziemi z wykorzystaniem mapy

    wymienia parametry klimatyczne wpływające na strefowość formacji roślinnych

    wymienia główne cechy środowiska przyrodniczego stref klimatyczno-roślinno-glebowych: od równikowej do polarnych

    omawia wybrane czynniki astrefowe

Uczeń:

     omawia czynniki wpływające na globalną cyrkulację atmosfery

     przedstawia zróżnicowanie rocznej sumy opadów atmosferycznych na Ziemi

     porównuje długość okresu wegetacyjnego w poszczególnych typach klimatu

     analizuje intensywność poszczególnych rodzajów wietrzenia w różnych szerokościach geograficznych

     omawia czynniki kształtujące strefowość biomasy

     omawia wpływ rozmieszczenia lądów i mórz na wielkość temperatury i opadów na Ziemi

     analizuje wpływ prądów morskich na rozkład temperatury powietrza i opadów na Ziemi

     omawia wpływ rzeźby terenu i wysokości nad poziomem morza na rozkład temperatury powietrza i opadów na Ziemi

    charakteryzuje strefy klimatyczno-roślinno-glebowe na Ziemi

    przedstawia warunki występowania astrefowych formacji roślinnych

Uczeń:

   wyjaśnia, z czego wynika i na czym polega strefowość zjawisk przyrodniczych

   przedstawia zależność między szerokością geograficzną a rozkładem zachmurzenia i występowaniem opadów atmosferycznych na Ziemi

   przedstawia zależność między rodzajem gleb a roślinnością strefową

   przedstawia zależność między występowaniem zasobów biomasy a strefami klimatycznymi

   przedstawia zależność między rodzajem skał a typami gleb i składem gatunkowym szaty roślinnej

   przedstawia zależność między warunkami wodnymi a glebami i formacjami roślinnymi

  omawia zależność między głównymi cechami klimatu a formacjami roślinnymi i właściwościami gleb na podstawie schematu

  przedstawia główne cechy środowiska przyrodniczego stref klimatyczno-roślinno-glebowych: od równikowej do polarnych

Uczeń:

   identyfikuje prawidłowości dotyczące zróżnicowania środowiska przyrodniczego na Ziemi

   przedstawia powiązania między poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego

   identyfikuje na przykładach współzależności między elementami środowiska przyrodniczego w strefach klimatyczno-roślinno-glebowych: od równikowej do polarnych

   wyjaśnia, w jaki sposób astrefowe czynniki przyrodnicze modyfikują przebieg zjawisk strefowych na Ziemi

II. Problemy środowiskowe współczesnego świata

Uczeń:

   wyjaśnia, czym jest geozagrożenie

   wymienia przykłady geozagrożeń

   wyjaśnia znaczenie terminów: katastrofa naturalna, klęska żywiołowa

   wyjaśnia, na czym polega teledetekcja geozagrożeń

   wyjaśnia, czym są geozagrożenia meteorologiczne i geozagrożenia klimatyczne

   podaje przykłady zagrożeń meteorologicznych i klimatycznych

   wymienia przyczyny współczesnego globalnego ocieplenia

   wskazuje na mapach obszary współcześnie zlodzone

   wymienia zagrożenia geologiczne

   wyjaśnia znaczenie terminów: wulkanizm, trzęsienie ziemi

   wyjaśnia, czym jest lej krasowy

   wyjaśnia, czym są erozja i dewastacja gleb

   wymienia przyczyny erozji gleb

   wyjaśnia, czym jest pustynnienie

   wymienia obszary nadmiaru i niedoboru zasobów wodnych na Ziemi

   wyjaśnia, czym jest ślad wodny

   wyjaśnia, czym są bioróżnorodność i georóżnorodność

Uczeń:

   przedstawia podział geozagrożeń ze względu na przyczynę

   wymienia różne sposoby ostrzegania przed klęskami żywiołowymi w różnych krajach

   przedstawia trasy cyklonów tropikalnych

   wskazuje obszary występowania trąb powietrznych na mapie

   wymienia inne geozagrożenia meteorologiczne

   wskazuje na mapie regiony najbardziej narażone na powodzie

   wymienia czynniki naturalne wpływające na zmiany klimatu na Ziemi

   omawia antropogeniczne źródła gazów cieplarnianych na świecie na podstawie wykresu

   przedstawia zmiany zasięgu pokrywy leśnej na świecie na podstawie mapy

   wymienia globalne skutki zmian klimatu

   podaje przyczyny powstawania trzęsień ziemi

   podaje przyczyny wulkanizmu

   wskazuje na mapie obszary sejsmiczne i regiony, w których występuje najwięcej wulkanów

   przedstawia naturalne i antropogeniczne przyczyny erozji gleb

   podaje przyczyny pustynnienia

   omawia zasoby wodne na Ziemi na podstawie infografiki

   podaje przyczyny zmniejszania się bioróżnorodności

   wymienia przestrzenne formy ochrony georóżnorodności

Uczeń:

   przedstawia główne powiązania geozagrożeń ze sferami Ziemi na podstawie schematu

   wykazuje znaczenie CEMS dla krajów zagrożonych kataklizmami

   charakteryzuje zagrożenia meteorologiczne: cyklony tropikalne i trąby powietrzne z wykorzystaniem map i infografik

   wymienia obszary występowania zagrożeń meteorologicznych na podstawie mapy

   wyjaśnia, w jaki sposób powstają trąby powietrzne

   podaje przyczyny powstawania powodzi

   omawia zmiany klimatyczne przed rewolucją przemysłową na podstawie wykresu

   omawia przyczyny współczesnego globalnego ocieplenia

   omawia wpływ zmian klimatu na gospodarkę człowieka

   przedstawia wpływ ruchu płyt litosfery na występowania trzęsień ziemi

   charakteryzuje skutki trzęsień ziemi

   wyjaśnia, na czym polega system ostrzegania przed tsunami

   przedstawia genezę lejów krasowych na podstawie infografiki

   wymienia obszary o największej degradacji gleb na podstawie mapy

   wskazuje na mapie pustynie i obszary zagrożone pustynnieniem

   przedstawia zmiany odnawialnych zasobów wody w wybranych krajach na podstawie wykresu

   przedstawia odnawialne zasoby wody i jej wykorzystanie na świecie na podstawie map i wykresów

   omawia stan bioróżnorodności na Ziemi

   wymienia miary georóżnorodności

Uczeń:

   omawia rolę ISOK w ograniczeniu zagrożenia powodziowego

   omawia skutki cyklonów tropikalnych i trąb powietrznych

   wyjaśnia skutki powodzi

   wyjaśnia wpływ deforestacji na zwiększenie zagrożenia powodzią lub spływem błotnym

   omawia główne czynniki naturalne wpływające na zmiany klimatu na Ziemi

   przedstawia wpływ wylesiania na zmiany klimatu

   omawia skutki zmian klimatu dla obszarów okołobiegunowych i wysokogórskich

   przedstawia sposoby przeciwdziałania zmianom klimatycznym

   omawia częstotliwość, siłę i skutki trzęsień ziemi

   omawia genezę tsunami i skutki, które ono wywołuje

   przedstawia skutki powstawania lejów krasowych

   przedstawia konsekwencje erozji i degradacji gleb na świecie

   prezentuje skutki pustynnienia na wybranych przykładach

   omawia cechy środowiska przyrodniczego i sposób zagospodarowania wybranych obszarów objętych pustynnieniem

   przedstawia obszary o deficycie zasobów wodnych wynikającym z dużego zapotrzebowania na wodę

   podaje przykłady katastrof ekologicznych na świecie wywołanych niewłaściwym gospodarowaniem zasobami wodnymi

   omawia znaczenie bioróżnorodności dla środowiska przyrodniczego

 

Uczeń:

   przedstawia narzędzia umożliwiające skuteczne prognozowanie zasięgu katastrof

   proponuje działania ograniczające skutki zagrożeń meteorologicznych

   omawia wpływ dodatnich sprzężeń zwrotnych na tempo globalnego ocieplenia na podstawie wykresu

   ocenia wpływ zmian klimatycznych na zasięg pokrywy lodowej

   omawia przykłady działań ograniczających skutki zagrożeń geologicznych

   proponuje sposoby zapobiegania intensywnej erozji gleb i pustynnieniu

   ocenia skalę zagrożenia niedoborem wody w przyszłości

   prezentuje działania wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą

   przedstawia działania na rzecz ochrony różnorodności biologicznej

   opisuje czynniki wpływające na bioróżnorodność i georóżnorodność swojego regionu

   wykorzystuje zdjęcia satelitarne i lotnicze do lokalizowania oraz wskazywania zasięgu katastrof przyrodniczych

III. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka

Uczeń:

    wymienia warunki przyrodnicze decydujące o rozwoju rolnictwa

    wyjaśnia znaczenie terminu żyzność gleby

    wymienia najżyźniejsze gleby na świecie na podstawie mapy tematycznej

    omawia podział surowców mineralnych

    podaje przykłady przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej

Uczeń:

    przedstawia obszary o korzystnych i niekorzystnych warunkach klimatyczno-glebowych do rozwoju rolnictwa na podstawie mapy tematycznej

    omawia przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Polsce

    omawia rozmieszczenie upraw i chowu zwierząt w Polsce na podstawie mapy tematycznej

    przedstawia rozmieszczenie wybranych surowców energetycznych na świecie na podstawie mapy tematycznej

    przedstawia rozmieszczenie rud miedzi, złota i diamentów na świecie na podstawie mapy tematycznej

    wymienia największych producentów rud miedzi, złota i diamentów na świecie

    przedstawia obszary występowania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej

    omawia ideę zrównoważonego rozwoju

Uczeń:

         charakteryzuje wpływ klimatu na zróżnicowanie chowu zwierząt na świecie

         charakteryzuje wpływ warunków glebowych na strukturę upraw na świecie

         przedstawia wpływ warunków wodnych na strukturę upraw i chowu zwierząt na świecie

         omawia wpływ surowców mineralnych na rozwój przemysłu

         omawia znaczenie wybranych surowców energetycznych

         podaje przykłady krajów, w których strukturze eksportu duży udział mają surowce mineralne

         wskazuje sposoby przełamywania ograniczeń przyrodniczych przez człowieka na przykładzie infografiki dotyczącej Norylska oraz schematu dotyczącego pozyskiwania ropy naftowej

 

Uczeń:

  wykazuje związek między warunkami klimatycznymi a rodzajem uprawianych roślin na przykładzie wybranego regionu świata

  przedstawia zależność między wysokością nad poziomem morza a obszarami upraw i chowu zwierząt na podstawie mapy tematycznej

  wykazuje zależność między żyznością gleb a ich przydatnością dla rolnictwa na podstawie mapy tematycznej

  przedstawia zmiany znaczenia wybranych surowców mineralnych

  przedstawia związek między występowaniem złóż surowców i ich eksploatacją a rozwojem gospodarczym na przykładzie wybranych krajów

  dostrzega zależność między rozwojem społeczno-gospodarczym państw a zrównoważonym rozwojem

  Uczeń:

  wykazuje związek między kierunkiem produkcji rolnej a klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i warunkami wodnymi

  wyjaśnia związek między występowaniem surowców mineralnych a kierunkiem rozwoju przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego

  prezentuje przykłady pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej i ocenia ich zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju

  przedstawia zmiany znaczenia czynników przyrodniczych dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów w przeszłości i w XXI w.

IV. Problemy polityczne współczesnego świata

Uczeń:

wymienia państwa powstałe w XXI w. i wskazuje je na mapie politycznej świata

wymienia państwa należące do UE i wskazuje je na mapie politycznej świata

wyjaśnia znaczenie terminu terroryzm

 

Uczeń:

wskazuje na mapie politycznej świata kontynent, na którym w XX w. powstało lub odzyskało niepodległość najwięcej państw

wymienia pozytywne skutki przemian ustrojowych, które nastąpiły w Polsce po 1989 r.

wymienia główne założenia funkcjonowania Unii Europejskiej

przedstawia zróżnicowanie zamożności regionów UE wyrażone wartością PKB per capita wg parytetu siły nabywczej w odniesieniu do średniej wartości tego wskaźnika dla UE na podstawie mapy

podaje przykłady ataków terrorystycznych w Europie i na świecie

 

Uczeń:

  omawia zmiany na mapie politycznej świata w XXI w. na podstawie mapy

  charakteryzuje przemiany ustrojowe i gospodarcze w Europie po 1989 r.

  określa wpływ przemian ustrojowych i gospodarczych na społeczeństwo

  przedstawia główne problemy gospodarcze i społeczne UE

  wymienia główne ugrupowania terrorystyczne na świecie

 

Uczeń:

   przedstawia przebieg przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie po 1989 r.

   omawia wpływ transformacji systemowej na gospodarkę wybranych państw

   analizuje problemy związane z bezpieczeństwem energetycznym i polityką ekologiczną w Unii Europejskiej

   omawia skalę terroryzmu w XXI w. oraz główne metody działania terrorystów

Uczeń:

    przedstawia i ocenia skutki przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie po 1989 r.

    dyskutuje na temat funkcjonowania Unii Europejskiej w sferach społeczno-gospodarczej i środowiskowej

    dyskutuje na temat przyczyn i skutków brexitu

    wyjaśnia, dlaczego terroryzm jest wielkim wyzwaniem dla współczesnego świata

 

V. Problemy społeczne współczesnego świata

Uczeń:

    wyjaśnia znaczenie terminów: eksplozja demograficzna, implozja demograficzna, migracje, uchodźstwo, bezrobocie, handel ludźmi, praca dzieci, wolność religijna, nietolerancja, ksenofobia, rasizm

    klasyfikuje migracje wg wybranych kryteriów

    wyjaśnia, czym jest współczynnik (stopa) bezrobocia

    wymienia formy nietolerancji

 

 

Uczeń:

    omawia zmiany liczby ludności świata w XX i XXI w. na podstawie wykresu i mapy

    przedstawia obszary występowania eksplozji demograficznej i implozji demograficznej na podstawie mapy

    wymienia czynniki wpływające na decyzję o migracji w podziale na czynniki przyciągające i czynniki wypychające

    określa wielkość bezrobocia za pomocą współczynnika (stopy) bezrobocia

    wymienia przyczyny bezrobocia w krajach wysoko rozwiniętych i słabo rozwiniętych gospodarczo

    omawia zmiany stopy bezrobocia młodych w krajach UE na podstawie wykresu

    podaje przyczyny podejmowania pracy przez dzieci

    przedstawia liczbę i strukturę pracujących dzieci wg wieku w poszczególnych regionach świata na podstawie wykresu

    omawia wybrane formy nietolerancji (np. ksenofobię, rasizm, dyskryminację ze względu na status społeczny czy płeć)

Uczeń:

    podaje główne przyczyny eksplozji demograficznej i implozji demograficznej

    określa przyczyny starzenia się społeczeństw

    przedstawia problemy związane z migracjami dobrowolnymi i przymusowymi w skali globalnej i krajowej

    omawia problemy związane z uchodźstwem w skali globalnej i krajowej

    omawia migracje związane ze zmianami klimatycznymi

    wskazuje współczesne kierunki przemieszczania się uchodźców na podstawie danych statystycznych

    omawia zróżnicowanie przestrzenne stopy bezrobocia na świecie na podstawie mapy

    omawia problem bezrobocia wśród młodych ludzi

    przedstawia różnice między stopą bezrobocia ogółem a stopą bezrobocia młodych w wybranych państwach

    przedstawia sposoby wykorzystywania pracy dzieci w poszczególnych regionach świata

    omawia przykłady nietolerancji na świecie

 

Uczeń:

    omawia skutki eksplozji demograficznej i implozji demograficznej

    wymienia kraje o największym udziale ludności w wieku 65 lat i więcej w społeczeństwie

    proponuje działania ograniczające skutki starzenia się społeczeństw

    charakteryzuje przebieg ważniejszych historycznych i współczesnych fal migracji na świecie

    omawia pozytywne skutki migracji

    przedstawia pozytywne i negatywne skutki bezrobocia dla społeczeństwa
i gospodarki

    podaje przyczyny podejmowania pracy przez dzieci (przykłady uwarunkowań społecznych, kulturowych i gospodarczych)

    omawia problem wykorzystywania pracy osób w krajach o niskich kosztach pracy

    przedstawia skutki dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innych form nietolerancji

    przedstawia przykłady wpływu wykluczania grup ludności na życie społeczne i gospodarcze państw

  omawia przykłady sposobów przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie

Uczeń:

    omawia wpływ procesów starzenia się społeczeństw na życie społeczne i gospodarkę, ze szczególnym uwzględnieniem Europy

    podaje przykłady działań podejmowanych w związku z problemem uchodźstwa przez społeczność międzynarodową

    proponuje działania, które mogłaby podjąć społeczność międzynarodowa w celu zmniejszenia liczby uchodźców na świecie

    wykazuje związek między poziomem rozwoju gospodarczego państwa a odnotowywaną w nim stopą bezrobocia

    wyjaśnia negatywny wpływ pracy dzieci na świecie na rozwój społeczny i gospodarczy państw

    proponuje działania przeciwdziałające wykorzystywaniu pracy dzieci

    uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie

 

VI. Zróżnicowanie jakości życia ludności na świecie

Uczeń:

    wyjaśnia znaczenie terminu jakość życia

    wymienia rodzaje oceny jakości życia

    wyjaśnia, czym jest właściwe odżywianie się

    wymienia czynniki wpływające na sposób odżywiania się

    wymienia rodzaje zagrożeń życia ludzi

    wymienia rodzaje chorób

    wymienia zagrożenia życia ludzi

    wymienia największe zagrożenia w życiu codziennym

    wyjaśnia, czym jest poczucie bezpieczeństwa

    wyjaśnia znaczenie terminu edukacja

    wymienia poziomy, na których jest realizowana edukacja

    wyjaśnia znaczenie terminu analfabetyzm

    wyjaśnia, czym jest wskaźnik analfabetyzmu

Uczeń:

    wymienia syntetyczne wskaźniki obiektywnej oceny jakości życia

    analizuje zróżnicowanie wartości HDI na świecie na podstawie mapy tematycznej i danych statystycznych

    omawia przestrzenne zróżnicowanie stopnia zaspokojenia norm żywieniowych na podstawie mapy tematycznej

    analizuje zróżnicowanie wartości energetycznej dostępnej żywności na świecie na podstawie mapy tematycznej

    wymienia czynniki wpływające na stan zdrowia ludności na podstawie wykresu

    wymienia czynniki wywołujące choroby niezakaźne

    analizuje zróżnicowanie dostępu do usług zdrowotnych na świecie na podstawie mapy tematycznej

    wymienia czynniki wpływające na poczucie bezpieczeństwa

    analizuje przebieg edukacji formalnej na trzech poziomach na podstawie schematu

    analizuje zmiany wskaźnika analfabetyzmu w poszczególnych częściach świata na podstawie wykresu

Uczeń:

analizuje schemat przedstawiający hierarchię potrzeb ludzkich

wyjaśnia różnice między subiektywną a obiektywną oceną jakości życia

podaje przyczyny zróżnicowania obiektywnej oceny jakości życia na świecie

przedstawia zmiany subiektywnej oceny jakości życia w wybranych krajach

opisuje czynniki wpływające na stopień zaspokojenia norm żywieniowych

charakteryzuje wybrane choroby, zakaźne i pasożytnicze oraz niezakaźne

omawia prawidłowości dotyczące zachorowań na choroby zakaźne i pasożytnicze oraz niezakaźne na świecie

analizuje na podstawie mapy tematycznej zmiany poczucia bezpieczeństwa mieszkańców wybranych regionów świata

analizuje liczbę zgonów w wyniku wypadków drogowych w różnych regionach świata na podstawie danych statystycznych i mapy tematycznej

przedstawia zagrożenie przestępczością w różnych regionach świata

opisuje zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi oraz z klęskami żywiołowymi

opisuje ogólny system edukacji na świecie

charakteryzuje mierniki uczestnictwa w edukacji formalnej na świecie

omawia zróżnicowanie zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie na podstawie danych statystycznych i mapy tematycznej

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób formułuje się obiektywną i subiektywną ocenę jakości życia

przedstawia konsekwencje zróżnicowania jakości życia na świecie

charakteryzuje na przykładach kraje o wysokiej i niskiej jakości życia

omawia sposoby rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych i pasożytniczych

przedstawia skutki występowania chorób

omawia czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństw i jakość usług medycznych na świecie

proponuje działania na rzecz zapobiegania chorobom i ich zwalczania

analizuje poczucie bezpieczeństwa i postrzeganie różnych zagrożeń na podstawie wyników badań ankietowych

analizuje na podstawie wyników badań ankietowych poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole

określa przyczyny zróżnicowania zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie

Uczeń:

formułuje hipotezy dotyczące przyczyn zróżnicowania jakości życia na świecie

przedstawia przyczyny zagrożenia życia w wybranych regionach świata, w tym związane z rozprzestrzenianiem się chorób, niskim poziomem ochrony zdrowia i degradacją środowiska

wykazuje zależność między poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego a występowaniem poszczególnych rodzajów zagrożeń życia na podstawie danych statystycznych

dokonuje oceny poczucia bezpieczeństwa mieszkańców wybranych regionów świata na podstawie samodzielnie opracowanych kryteriów

dyskutuje na temat skutków zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata

VII. Problemy gospodarcze współczesnego świata

Uczeń:

   wyjaśnia znaczenie terminu produkt krajowy brutto

   wyjaśnia, na czym polega międzynarodowa pomoc rozwojowa

   wyjaśnia, czym jest oficjalna pomoc rozwojowa

   wymienia kraje udzielające pomocy rozwojowej innym państwom

   wymienia przykłady organizacji niosących pomoc rozwojową najbiedniejszym krajom

   wyjaśnia, czym są korporacje międzynarodowe

   wymienia przykłady korporacji międzynarodowych i podaje nazwy państw, z których się wywodzą

Uczeń:

wymienia czynniki wpływające na poziom rozwoju gospodarczego państw

omawia zróżnicowanie wartości PKB per capita na świecie na podstawie mapy tematycznej

wymienia rodzaje pomocy rozwojowej udzielanej państwom

wymienia państwa, które otrzymały środki w ramach oficjalnej pomocy rozwojowej na podstawie mapy tematycznej i danych statystycznych

przedstawia rozmieszczenie największych firm świata na podstawie mapy tematycznej

wymienia główne branże, w których działają największe korporacje międzynarodowe

Uczeń:

    omawia na wybranych przykładach państwa o najwyższej i najniższej wartości PKB per capita

    podaje przyczyny dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw i regionów świata

    omawia przestrzenne zróżnicowanie zadłużenia państw świata na podstawie mapy tematycznej

    omawia działania (inne niż podejmowane w ramach pomocy rozwojowej) mające na celu zmniejszenie dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw

    podaje główne cele rozrastania się korporacji

    omawia rozwój korporacji na przykładzie The Walt Disney Company

Uczeń:

    charakteryzuje problemy społeczno-gospodarcze najbiedniejszych i najbogatszych państw świata

    przedstawia skutki dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw i regionów świata

    przedstawia ewolucję pomocy rozwojowej

    przedstawia wpływ polityki na rozwój korporacji międzynarodowych

    omawia pozytywne i negatywne skutki gospodarczej działalności korporacji międzynarodowych

Uczeń:

    przedstawia problem zadłużenia krajów i obywateli na przykładach państw wysoko i słabo rozwiniętych

    podaje przykłady działań mających na celu zmniejszenie dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw i regionów świata oraz dokonuje ich krytycznej oceny

    ocenia wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwo, politykę, gospodarkę i środowisko przyrodnicze państw oraz regionów świata

    przedstawia wpływ konsumpcjonizmu, pracoholizmu i presji gospodarczej związanej z maksymalizacją zysku na zdrowie i życie człowieka

    omawia wpływ wybranej korporacji międzynarodowej na społeczeństwo, gospodarkę i środowisko przyrodnicze państw