Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny: OBLICZA GEOGRAFII 4,
zakres rozszerzony
I. PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI:
II.OCENIANIE:
OCENA |
% |
celujący |
powyżej 95% |
bardzo dobry |
86 - 94% |
dobry |
70 - 85% |
dostateczny |
55 - 69% |
dopuszczający |
40 - 54% |
niedostateczny |
0 - 39% |
9. Ocena za
semestr jak i roczna jest ustalana na podstawie średniej
ważonej z uwzględnieniem
wymogu koniecznego wg poniższych progów:
OCENA |
ŚREDNIA WAŻONA |
celujący |
powyżej 5,35 |
bardzo dobry |
4,55 - 5,35 |
dobry |
3,60 - 4,54 |
dostateczny |
2,70 - 3,59 |
dopuszczający |
1,8 - 2,69 |
niedostateczny |
ponieważ 1,8 |
10.
Odpowiedzi pisemne (kartkówki) dotyczą trzech ostatnich tematów
(nie lekcji) i nie muszą być zapowiadane
przez nauczyciela. Sprawdzają przygotowanie uczniów do lekcji bieżącej.
11. Brak
zadania domowego uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją jako nieprzygotowanie, jeśli tego nie uczyni przed lekcją otrzymuje ocenę niedostateczną wagi 1.
12. Brak podręcznika (1 na dwoje uczniów),
co uniemożliwia przeprowadzenie lekcji, jest równoznaczne z nieprzygotowaniem ucznia do lekcji.
III. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I
UMIEJĘTNOŚCI ORAZ ICH WAGI
FORMA |
WAGA |
sprawdzian |
4 |
sprawdzian umiejętności maturalnych |
4 |
kartkówka (2-3 tematy) |
2 |
kartkówka (1 temat) |
1 |
konturówka |
2 |
odpowiedź ustna |
2 |
projekt krótkoterminowy |
2 |
projekt długoterminowy |
3 |
prezentacja |
1 |
ćwiczenia |
1 |
praca na lekcji |
1 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych |
2 |
wysokie osiągnięcie w konkursach wojewódzkich, krajowych,
międzynarodowych i olimpiadach |
4 |
Wymagania
na poszczególne oceny |
||||
na
ocenę dopuszczającą |
na
ocenę dostateczną |
na
ocenę dobrą |
na
ocenę bardzo dobrą |
na
ocenę celującą |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
I. Strefowość środowiska przyrodniczego na
Ziemi |
||||
Uczeń: •
wyjaśnia,
czym są strefowość i astrefowość •
podaje
przykłady strefowych zjawisk przyrodniczych na Ziemi •
wyróżnia
strefy klimatyczne i wskazuje ich zasięg na podstawie mapy •
wymienia
rodzaje wietrzenia •
wymienia
czynniki astrefowe •
wymienia
strefy klimatyczno-roślinno-glebowe na podstawie mapy •
przedstawia
główne prawidłowości dotyczące rozmieszczenia zwierząt na Ziemi |
Uczeń: •
charakteryzuje
strefy oświetlenia Ziemi na podstawie schematu •
analizuje
rozkład średniej rocznej temperatury powietrza na Ziemi na podstawie mapy •
podaje
czynniki wpływające na długość okresu wegetacyjnego •
omawia
rozmieszczenie gleb na Ziemi na podstawie mapy •
przedstawia
zasoby biomasy na Ziemi z wykorzystaniem mapy •
wymienia
parametry klimatyczne wpływające na strefowość formacji roślinnych •
wymienia
główne cechy środowiska przyrodniczego stref klimatyczno-roślinno-glebowych:
od równikowej do polarnych •
omawia
wybrane czynniki astrefowe |
Uczeń: •
omawia
czynniki wpływające na globalną cyrkulację atmosfery •
przedstawia
zróżnicowanie rocznej sumy opadów atmosferycznych na Ziemi •
porównuje
długość okresu wegetacyjnego w poszczególnych typach klimatu •
analizuje
intensywność poszczególnych rodzajów wietrzenia w różnych szerokościach
geograficznych •
omawia
czynniki kształtujące strefowość biomasy •
omawia
wpływ rozmieszczenia lądów i mórz na wielkość temperatury i opadów na Ziemi •
analizuje
wpływ prądów morskich na rozkład temperatury powietrza i opadów na Ziemi •
omawia
wpływ rzeźby terenu i wysokości nad poziomem morza na rozkład temperatury
powietrza i opadów na Ziemi •
charakteryzuje
strefy klimatyczno-roślinno-glebowe na Ziemi •
przedstawia
warunki występowania astrefowych formacji roślinnych |
Uczeń: • wyjaśnia, z czego wynika i na czym polega
strefowość zjawisk przyrodniczych • przedstawia zależność między szerokością
geograficzną a rozkładem zachmurzenia i występowaniem opadów atmosferycznych
na Ziemi • przedstawia zależność między rodzajem gleb a
roślinnością strefową • przedstawia zależność między występowaniem
zasobów biomasy a strefami klimatycznymi • przedstawia zależność między rodzajem skał a
typami gleb i składem gatunkowym szaty roślinnej • przedstawia zależność między warunkami
wodnymi a glebami i formacjami roślinnymi • omawia zależność między głównymi cechami
klimatu a formacjami roślinnymi i właściwościami gleb na podstawie schematu • przedstawia główne cechy środowiska
przyrodniczego stref klimatyczno-roślinno-glebowych: od równikowej do
polarnych |
Uczeń: •
identyfikuje
prawidłowości dotyczące zróżnicowania środowiska przyrodniczego na Ziemi •
przedstawia
powiązania między poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego •
identyfikuje
na przykładach współzależności między elementami środowiska przyrodniczego w
strefach klimatyczno-roślinno-glebowych: od równikowej do polarnych •
wyjaśnia,
w jaki sposób astrefowe czynniki przyrodnicze modyfikują przebieg zjawisk
strefowych na Ziemi |
II. Problemy środowiskowe współczesnego
świata |
||||
Uczeń: ●
wyjaśnia,
czym jest geozagrożenie ●
wymienia
przykłady geozagrożeń ●
wyjaśnia
znaczenie terminów: katastrofa
naturalna, klęska żywiołowa ●
wyjaśnia,
na czym polega teledetekcja geozagrożeń ●
wyjaśnia,
czym są geozagrożenia meteorologiczne i geozagrożenia klimatyczne ●
podaje
przykłady zagrożeń meteorologicznych i klimatycznych ●
wymienia
przyczyny współczesnego globalnego ocieplenia ●
wskazuje
na mapach obszary współcześnie zlodzone ●
wymienia
zagrożenia geologiczne ●
wyjaśnia
znaczenie terminów: wulkanizm, trzęsienie ziemi ●
wyjaśnia,
czym jest lej krasowy ●
wyjaśnia,
czym są erozja i dewastacja gleb ●
wymienia
przyczyny erozji gleb ●
wyjaśnia,
czym jest pustynnienie ●
wymienia
obszary nadmiaru i niedoboru zasobów wodnych na Ziemi ●
wyjaśnia,
czym jest ślad wodny ●
wyjaśnia,
czym są bioróżnorodność i georóżnorodność |
Uczeń: ●
przedstawia
podział geozagrożeń ze względu na przyczynę ●
wymienia
różne sposoby ostrzegania przed klęskami żywiołowymi w różnych krajach ●
przedstawia
trasy cyklonów tropikalnych ●
wskazuje
obszary występowania trąb powietrznych na mapie ●
wymienia
inne geozagrożenia meteorologiczne ●
wskazuje
na mapie regiony najbardziej narażone na powodzie ●
wymienia
czynniki naturalne wpływające na zmiany klimatu na Ziemi ●
omawia
antropogeniczne źródła gazów cieplarnianych na świecie na podstawie wykresu ●
przedstawia
zmiany zasięgu pokrywy leśnej na świecie na podstawie mapy ●
wymienia
globalne skutki zmian klimatu ●
podaje
przyczyny powstawania trzęsień ziemi ●
podaje
przyczyny wulkanizmu ●
wskazuje
na mapie obszary sejsmiczne i regiony, w których występuje najwięcej wulkanów ●
przedstawia
naturalne i antropogeniczne przyczyny erozji gleb ●
podaje
przyczyny pustynnienia ●
omawia
zasoby wodne na Ziemi na podstawie infografiki ●
podaje
przyczyny zmniejszania się bioróżnorodności ●
wymienia
przestrzenne formy ochrony georóżnorodności |
Uczeń: ●
przedstawia
główne powiązania geozagrożeń ze sferami Ziemi na
podstawie schematu ●
wykazuje
znaczenie CEMS dla krajów zagrożonych kataklizmami ●
charakteryzuje
zagrożenia meteorologiczne: cyklony tropikalne i trąby powietrzne z
wykorzystaniem map i infografik ●
wymienia
obszary występowania zagrożeń meteorologicznych na podstawie mapy ●
wyjaśnia,
w jaki sposób powstają trąby powietrzne ●
podaje
przyczyny powstawania powodzi ●
omawia
zmiany klimatyczne przed rewolucją przemysłową na podstawie wykresu ●
omawia
przyczyny współczesnego globalnego ocieplenia ●
omawia
wpływ zmian klimatu na gospodarkę człowieka ●
przedstawia
wpływ ruchu płyt litosfery na występowania trzęsień ziemi ●
charakteryzuje
skutki trzęsień ziemi ●
wyjaśnia,
na czym polega system ostrzegania przed tsunami ●
przedstawia
genezę lejów krasowych na podstawie infografiki ●
wymienia
obszary o największej degradacji gleb na podstawie mapy ●
wskazuje
na mapie pustynie i obszary zagrożone pustynnieniem ●
przedstawia
zmiany odnawialnych zasobów wody w wybranych krajach na podstawie wykresu ●
przedstawia
odnawialne zasoby wody i jej wykorzystanie na świecie na podstawie map i
wykresów ●
omawia
stan bioróżnorodności na Ziemi ●
wymienia
miary georóżnorodności |
Uczeń: ●
omawia
rolę ISOK w ograniczeniu zagrożenia powodziowego ●
omawia
skutki cyklonów tropikalnych i trąb powietrznych ●
wyjaśnia
skutki powodzi ●
wyjaśnia
wpływ deforestacji na zwiększenie zagrożenia powodzią lub spływem błotnym ●
omawia
główne czynniki naturalne wpływające na zmiany klimatu na Ziemi ●
przedstawia
wpływ wylesiania na zmiany klimatu ●
omawia
skutki zmian klimatu dla obszarów okołobiegunowych i wysokogórskich ●
przedstawia
sposoby przeciwdziałania zmianom klimatycznym ●
omawia
częstotliwość, siłę i skutki trzęsień ziemi ●
omawia
genezę tsunami i skutki, które ono wywołuje ●
przedstawia
skutki powstawania lejów krasowych ●
przedstawia
konsekwencje erozji i degradacji gleb na świecie ●
prezentuje
skutki pustynnienia na wybranych przykładach ●
omawia
cechy środowiska przyrodniczego i sposób zagospodarowania wybranych obszarów
objętych pustynnieniem ●
przedstawia
obszary o deficycie zasobów wodnych wynikającym z dużego zapotrzebowania na
wodę ●
podaje
przykłady katastrof ekologicznych na świecie wywołanych niewłaściwym
gospodarowaniem zasobami wodnymi ●
omawia
znaczenie bioróżnorodności dla środowiska przyrodniczego |
Uczeń: ●
przedstawia
narzędzia umożliwiające skuteczne prognozowanie zasięgu katastrof ●
proponuje
działania ograniczające skutki zagrożeń meteorologicznych ●
omawia
wpływ dodatnich sprzężeń zwrotnych na tempo globalnego ocieplenia na
podstawie wykresu ●
ocenia
wpływ zmian klimatycznych na zasięg pokrywy lodowej ●
omawia
przykłady działań ograniczających skutki zagrożeń geologicznych ●
proponuje
sposoby zapobiegania intensywnej erozji gleb i pustynnieniu ●
ocenia
skalę zagrożenia niedoborem wody w przyszłości ●
prezentuje
działania wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą ●
przedstawia
działania na rzecz ochrony różnorodności biologicznej ●
opisuje
czynniki wpływające na bioróżnorodność i georóżnorodność
swojego regionu ●
wykorzystuje
zdjęcia satelitarne i lotnicze do lokalizowania oraz wskazywania zasięgu
katastrof przyrodniczych |
III. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej
działalności człowieka |
||||
Uczeń: ● wymienia warunki przyrodnicze decydujące o rozwoju
rolnictwa ● wyjaśnia znaczenie terminu żyzność gleby ● wymienia najżyźniejsze gleby na świecie na podstawie
mapy tematycznej ● omawia podział surowców mineralnych ● podaje przykłady przyrodniczych ograniczeń działalności
gospodarczej |
Uczeń: ● przedstawia obszary o korzystnych i niekorzystnych
warunkach klimatyczno-glebowych do rozwoju rolnictwa na podstawie mapy
tematycznej ● omawia przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Polsce ● omawia rozmieszczenie upraw i chowu zwierząt w Polsce na
podstawie mapy tematycznej ● przedstawia rozmieszczenie wybranych surowców
energetycznych na świecie na podstawie mapy tematycznej ● przedstawia rozmieszczenie rud miedzi, złota i diamentów
na świecie na podstawie mapy tematycznej ● wymienia największych producentów rud miedzi, złota i
diamentów na świecie ● przedstawia obszary występowania przyrodniczych
ograniczeń działalności gospodarczej ● omawia ideę zrównoważonego rozwoju |
Uczeń: ●
charakteryzuje wpływ klimatu na
zróżnicowanie chowu zwierząt na świecie ●
charakteryzuje wpływ warunków
glebowych na strukturę upraw na świecie ●
przedstawia wpływ warunków
wodnych na strukturę upraw i chowu zwierząt na świecie ●
omawia wpływ surowców
mineralnych na rozwój przemysłu ●
omawia znaczenie wybranych
surowców energetycznych ●
podaje przykłady krajów, w
których strukturze eksportu duży udział mają surowce mineralne ●
wskazuje sposoby przełamywania
ograniczeń przyrodniczych przez człowieka na przykładzie infografiki
dotyczącej Norylska oraz schematu dotyczącego pozyskiwania ropy naftowej |
Uczeń: ●
wykazuje związek między
warunkami klimatycznymi a rodzajem uprawianych roślin na przykładzie
wybranego regionu świata ●
przedstawia zależność między
wysokością nad poziomem morza a obszarami upraw i chowu zwierząt na podstawie
mapy tematycznej ●
wykazuje zależność między
żyznością gleb a ich przydatnością dla rolnictwa na podstawie mapy
tematycznej ●
przedstawia zmiany znaczenia
wybranych surowców mineralnych ●
przedstawia związek między
występowaniem złóż surowców i ich eksploatacją a rozwojem gospodarczym na
przykładzie wybranych krajów ●
dostrzega zależność między
rozwojem społeczno-gospodarczym państw a zrównoważonym rozwojem |
●
Uczeń: ●
wykazuje związek między
kierunkiem produkcji rolnej a klimatem, ukształtowaniem powierzchni,
żyznością gleb i warunkami wodnymi ●
wyjaśnia związek między
występowaniem surowców mineralnych a kierunkiem rozwoju przemysłu i strukturą
towarową handlu zagranicznego ●
prezentuje przykłady pokonywania
przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej i ocenia ich zgodność z
zasadami zrównoważonego rozwoju ●
przedstawia zmiany znaczenia
czynników przyrodniczych dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów w
przeszłości i w XXI w. |
IV. Problemy polityczne współczesnego świata |
||||
Uczeń: ● wymienia państwa powstałe w XXI w. i wskazuje je na
mapie politycznej świata ● wymienia państwa należące do UE i wskazuje je na mapie
politycznej świata ● wyjaśnia znaczenie terminu terroryzm |
Uczeń: ● wskazuje na mapie politycznej świata kontynent, na
którym w XX w. powstało lub odzyskało niepodległość najwięcej państw ● wymienia pozytywne skutki przemian ustrojowych, które
nastąpiły w Polsce po 1989 r. ● wymienia główne założenia funkcjonowania Unii
Europejskiej ● przedstawia zróżnicowanie zamożności regionów UE
wyrażone wartością PKB per capita
wg parytetu siły nabywczej w odniesieniu do średniej wartości tego wskaźnika
dla UE na podstawie mapy ● podaje przykłady ataków terrorystycznych w Europie i na świecie |
Uczeń: • omawia zmiany na mapie politycznej świata w XXI w. na
podstawie mapy • charakteryzuje przemiany ustrojowe i gospodarcze w
Europie po 1989 r. • określa wpływ przemian ustrojowych i gospodarczych na
społeczeństwo • przedstawia główne problemy gospodarcze i społeczne UE •
wymienia główne ugrupowania terrorystyczne
na świecie |
Uczeń: •
przedstawia przebieg przemian ustrojowych i
gospodarczych w Europie po 1989 r. •
omawia wpływ transformacji systemowej na
gospodarkę wybranych państw •
analizuje problemy związane z
bezpieczeństwem energetycznym i polityką ekologiczną w Unii Europejskiej •
omawia skalę terroryzmu w XXI w. oraz główne
metody działania terrorystów |
Uczeń: • przedstawia i ocenia skutki przemian ustrojowych i
gospodarczych w Europie po 1989 r. • dyskutuje na temat funkcjonowania Unii Europejskiej w
sferach społeczno-gospodarczej i środowiskowej • dyskutuje na temat przyczyn i skutków brexitu • wyjaśnia, dlaczego terroryzm jest wielkim wyzwaniem dla
współczesnego świata |
V. Problemy społeczne współczesnego świata |
||||
Uczeń: ● wyjaśnia znaczenie terminów: eksplozja demograficzna, implozja
demograficzna, migracje, uchodźstwo, bezrobocie, handel ludźmi,
praca dzieci, wolność religijna, nietolerancja,
ksenofobia, rasizm ● klasyfikuje migracje wg wybranych kryteriów ● wyjaśnia, czym jest współczynnik (stopa) bezrobocia ● wymienia formy nietolerancji |
Uczeń: ● omawia zmiany liczby ludności świata w XX i XXI w. na
podstawie wykresu i mapy ● przedstawia obszary występowania eksplozji
demograficznej i implozji demograficznej na podstawie mapy ● wymienia czynniki wpływające na decyzję o migracji w
podziale na czynniki przyciągające i czynniki wypychające ● określa wielkość bezrobocia za pomocą współczynnika
(stopy) bezrobocia ● wymienia przyczyny bezrobocia w krajach wysoko
rozwiniętych i słabo rozwiniętych gospodarczo ● omawia zmiany stopy bezrobocia młodych w krajach UE na
podstawie wykresu ● podaje przyczyny podejmowania pracy przez dzieci ● przedstawia liczbę i strukturę pracujących dzieci wg
wieku w poszczególnych regionach świata na podstawie wykresu ● omawia wybrane formy nietolerancji (np. ksenofobię,
rasizm, dyskryminację ze względu na status społeczny czy płeć) |
Uczeń: ● podaje główne przyczyny eksplozji demograficznej i
implozji demograficznej ● określa przyczyny starzenia się społeczeństw ● przedstawia problemy związane z migracjami dobrowolnymi
i przymusowymi w skali globalnej i krajowej ● omawia problemy związane z uchodźstwem w skali globalnej
i krajowej ● omawia migracje związane ze zmianami klimatycznymi ● wskazuje współczesne kierunki przemieszczania się
uchodźców na podstawie danych statystycznych ● omawia zróżnicowanie przestrzenne stopy bezrobocia na
świecie na podstawie mapy ● omawia problem bezrobocia wśród młodych ludzi ● przedstawia różnice między stopą bezrobocia ogółem a
stopą bezrobocia młodych w wybranych państwach ● przedstawia sposoby wykorzystywania pracy dzieci w
poszczególnych regionach świata ● omawia przykłady nietolerancji na świecie |
Uczeń: ● omawia skutki eksplozji demograficznej i implozji
demograficznej ● wymienia kraje o największym udziale ludności w wieku 65
lat i więcej w społeczeństwie ● proponuje działania ograniczające skutki starzenia się
społeczeństw ● charakteryzuje przebieg ważniejszych historycznych i
współczesnych fal migracji na świecie ● omawia pozytywne skutki migracji ● przedstawia pozytywne i negatywne skutki bezrobocia dla
społeczeństwa ● podaje przyczyny podejmowania pracy przez dzieci
(przykłady uwarunkowań społecznych, kulturowych i gospodarczych) ● omawia problem wykorzystywania pracy osób w krajach o
niskich kosztach pracy ● przedstawia skutki dyskryminacji rasowej, ksenofobii i
innych form nietolerancji ● przedstawia przykłady wpływu wykluczania grup ludności
na życie społeczne i gospodarcze państw • omawia przykłady sposobów przeciwdziałania dyskryminacji rasowej,
ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie |
Uczeń: ● omawia wpływ procesów starzenia się społeczeństw na
życie społeczne i gospodarkę, ze szczególnym uwzględnieniem Europy ● podaje przykłady działań podejmowanych w związku z
problemem uchodźstwa przez społeczność międzynarodową ● proponuje działania, które mogłaby podjąć społeczność
międzynarodowa w celu zmniejszenia liczby uchodźców na świecie ● wykazuje związek między poziomem rozwoju gospodarczego
państwa a odnotowywaną w nim stopą bezrobocia ● wyjaśnia negatywny wpływ pracy dzieci na świecie na
rozwój społeczny i gospodarczy państw ● proponuje działania przeciwdziałające wykorzystywaniu
pracy dzieci ● uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji
rasowej, ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie |
VI. Zróżnicowanie jakości życia ludności na
świecie |
||||
Uczeń: ● wyjaśnia znaczenie terminu jakość życia ● wymienia rodzaje oceny jakości życia ● wyjaśnia, czym jest właściwe odżywianie się ● wymienia czynniki wpływające na sposób odżywiania się ● wymienia rodzaje zagrożeń życia ludzi ● wymienia rodzaje chorób ● wymienia zagrożenia życia ludzi ● wymienia największe zagrożenia w życiu codziennym ● wyjaśnia, czym jest poczucie bezpieczeństwa ● wyjaśnia znaczenie terminu edukacja ● wymienia poziomy, na których jest realizowana edukacja ● wyjaśnia znaczenie terminu analfabetyzm ● wyjaśnia, czym jest wskaźnik analfabetyzmu |
Uczeń: ● wymienia syntetyczne wskaźniki obiektywnej oceny jakości
życia ● analizuje zróżnicowanie wartości HDI na świecie na
podstawie mapy tematycznej i danych statystycznych ● omawia przestrzenne zróżnicowanie stopnia zaspokojenia
norm żywieniowych na podstawie mapy tematycznej ● analizuje zróżnicowanie wartości energetycznej dostępnej
żywności na świecie na podstawie mapy tematycznej ● wymienia czynniki wpływające na stan zdrowia ludności na
podstawie wykresu ● wymienia czynniki wywołujące choroby niezakaźne ● analizuje zróżnicowanie dostępu do usług zdrowotnych na
świecie na podstawie mapy tematycznej ● wymienia czynniki wpływające na poczucie bezpieczeństwa ● analizuje przebieg edukacji formalnej na trzech
poziomach na podstawie schematu ● analizuje zmiany wskaźnika analfabetyzmu w
poszczególnych częściach świata na podstawie wykresu |
Uczeń: ● analizuje schemat przedstawiający hierarchię potrzeb
ludzkich ● wyjaśnia różnice między subiektywną a obiektywną oceną
jakości życia ● podaje przyczyny zróżnicowania obiektywnej oceny jakości
życia na świecie ● przedstawia zmiany subiektywnej oceny jakości życia w
wybranych krajach ● opisuje czynniki wpływające na stopień zaspokojenia norm
żywieniowych ● charakteryzuje wybrane choroby, zakaźne i pasożytnicze
oraz niezakaźne ● omawia prawidłowości dotyczące zachorowań
na choroby zakaźne i pasożytnicze oraz niezakaźne na świecie ● analizuje na podstawie mapy tematycznej zmiany poczucia
bezpieczeństwa mieszkańców wybranych regionów świata ● analizuje liczbę zgonów w wyniku wypadków drogowych w
różnych regionach świata na podstawie danych statystycznych i mapy
tematycznej ● przedstawia zagrożenie przestępczością w różnych
regionach świata ● opisuje zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi
oraz z klęskami żywiołowymi ● opisuje ogólny system edukacji na świecie ● charakteryzuje mierniki uczestnictwa w edukacji
formalnej na świecie ● omawia zróżnicowanie zaspokojenia potrzeb edukacyjnych
na świecie na podstawie danych statystycznych i mapy tematycznej |
Uczeń: ● wyjaśnia, w jaki sposób formułuje się obiektywną i
subiektywną ocenę jakości życia ● przedstawia konsekwencje zróżnicowania jakości życia na
świecie ● charakteryzuje na przykładach kraje o wysokiej i niskiej
jakości życia ● omawia sposoby rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych i
pasożytniczych ● przedstawia skutki występowania chorób ● omawia czynniki wpływające na stan zdrowia społeczeństw
i jakość usług medycznych na świecie ● proponuje działania na rzecz zapobiegania chorobom i ich
zwalczania ● analizuje poczucie bezpieczeństwa i postrzeganie różnych
zagrożeń na podstawie wyników badań ankietowych ● analizuje na podstawie wyników badań ankietowych
poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole ● określa przyczyny zróżnicowania zaspokojenia potrzeb
edukacyjnych na świecie |
Uczeń: ● formułuje hipotezy dotyczące przyczyn zróżnicowania
jakości życia na świecie ● przedstawia przyczyny zagrożenia życia w wybranych
regionach świata, w tym związane z rozprzestrzenianiem się chorób, niskim
poziomem ochrony zdrowia i degradacją środowiska ● wykazuje zależność między poziomem rozwoju
społeczno-gospodarczego a występowaniem poszczególnych rodzajów zagrożeń
życia na podstawie danych statystycznych ● dokonuje oceny poczucia bezpieczeństwa mieszkańców
wybranych regionów świata na podstawie samodzielnie opracowanych kryteriów ● dyskutuje na temat skutków zróżnicowania poziomu
zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata |
Uczeń: •
wyjaśnia znaczenie terminu produkt krajowy brutto •
wyjaśnia, na czym polega międzynarodowa
pomoc rozwojowa •
wyjaśnia, czym jest oficjalna pomoc
rozwojowa •
wymienia kraje udzielające pomocy rozwojowej
innym państwom •
wymienia przykłady organizacji niosących
pomoc rozwojową najbiedniejszym krajom •
wyjaśnia, czym są korporacje międzynarodowe •
wymienia przykłady korporacji
międzynarodowych i podaje nazwy państw, z których się wywodzą |
Uczeń: • wymienia czynniki wpływające na poziom rozwoju
gospodarczego państw • omawia zróżnicowanie wartości PKB per capita na świecie na podstawie mapy tematycznej • wymienia rodzaje pomocy rozwojowej udzielanej państwom • wymienia państwa, które otrzymały środki w ramach
oficjalnej pomocy rozwojowej na podstawie mapy tematycznej i danych
statystycznych • przedstawia rozmieszczenie największych firm świata na
podstawie mapy tematycznej • wymienia główne branże, w których działają największe
korporacje międzynarodowe |
Uczeń: •
omawia na wybranych przykładach państwa o
najwyższej i najniższej wartości PKB per
capita •
podaje przyczyny dysproporcji w rozwoju
gospodarczym państw i regionów świata •
omawia przestrzenne zróżnicowanie zadłużenia
państw świata na podstawie mapy tematycznej •
omawia działania (inne niż podejmowane w
ramach pomocy rozwojowej) mające na celu zmniejszenie dysproporcji w rozwoju
gospodarczym państw •
podaje główne cele rozrastania się
korporacji •
omawia rozwój korporacji na przykładzie The
Walt Disney Company |
Uczeń: •
charakteryzuje problemy
społeczno-gospodarcze najbiedniejszych i najbogatszych państw świata •
przedstawia skutki dysproporcji w rozwoju
gospodarczym państw i regionów świata •
przedstawia ewolucję pomocy rozwojowej •
przedstawia wpływ polityki na rozwój
korporacji międzynarodowych •
omawia pozytywne i negatywne skutki
gospodarczej działalności korporacji międzynarodowych |
Uczeń: • przedstawia problem zadłużenia krajów i obywateli na
przykładach państw wysoko i słabo rozwiniętych • podaje przykłady działań mających na celu zmniejszenie
dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw i regionów świata oraz dokonuje
ich krytycznej oceny • ocenia wpływ korporacji transnarodowych na
społeczeństwo, politykę, gospodarkę i środowisko przyrodnicze państw oraz
regionów świata • przedstawia wpływ konsumpcjonizmu, pracoholizmu i presji
gospodarczej związanej z maksymalizacją zysku na zdrowie i życie człowieka • omawia wpływ wybranej korporacji międzynarodowej na
społeczeństwo, gospodarkę i środowisko przyrodnicze państw |