Wymagania edukacyjne. Klasa 2. Zakres rozszerzony. Nowa edycja

1.  Ucznia obowiązuje warunek konieczny – podejście do i zaliczenie na minimum 40% wszystkich planowanych prac klasowych z historii.

Temat lekcji

Ocena

dopuszczająca

dostateczna

dobra

bardzo dobra

celująca

I. Kształtowanie się nowożytnego świata

1. Cywilizacje pozaeuropejskie u progu epoki nowożytnej

Uczeń:

wymienia czynniki, które wpłynęły na poszerzenie horyzontów geograficznych Europejczyków;

• wymienia kultury prekolumbijskie;

 

Uczeń:

wyjaśnia, jak poszerzenie horyzontów geograficznych Europejczyków wpływało na ich wyobrażenia o świecie;

• wymienia najważniejsze cechy kultur prekolumbijskich;

Uczeń:

charakteryzuje kultury prekolumbijskie u progu nowożytności, zwracając uwagę na ustrój, religię i kulturę;

porównuje cywilizacje Azteków i Inków;

 

Uczeń:

wyjaśnia, jaki element wierzeń ludów Ameryki ułatwił ich podbój przez Hiszpanów;

przedstawia, jak ludzie średniowiecza wyobrażali sobie ludzi mieszkających poza Europą

porównuje wyobrażenia istot z nieznanych stron w średniowieczu i współcześnie;

Uczeń:

przedstawia ślady, jakie na innych kontynentach pozostawiły chińskie wyprawy z XV w.

2. Wielkie odkrycia geograficzne

Uczeń:

pokazuje na mapie trasy wypraw Portugalczyków i Hiszpanów oraz odkryte przez nich obszary;

wymienia przykładowe wynalazki, które umożliwiły Europejczykom podróże oceaniczne;

wymienia przykładowe przyczyny i skutki odkryć geograficznych

Uczeń:

wymienia polityczne i gospodarcze przyczyny wielkich odkryć geograficznych;

wyjaśnia, w jaki sposób zmiany techniczne i wynalazki pozwoliły Europejczykom na podróże dalekomorskie;

przedstawia skutki wielkich odkryć geograficznych

Uczeń:

wymienia społeczne i kulturalne przyczyny wielkich odkryć geograficznych;

wyjaśnia, dlaczego tereny odkryte w Ameryce zostały nazwane Indiami Zachodnimi;

przedstawia wpływ wielkich odkryć geograficznych na różne dziedziny życia;

wymienia postanowienia traktatu z Tordesillas

Uczeń:

wyjaśnia związki między przyczynami wielkich odkryć geograficznych a sytuacją na Półwyspie Iberyjskim;

ocenia, czy zostały zrealizowane cele, które stawiano przed odkrywcami;

wyjaśnia, dlaczego potrzebne były dwa traktaty dotyczące podziału świata zawarte pomiędzy Hiszpanią a Portugalią;

przedstawia stosunek innych państw do porozumienia hiszpańsko-portugalskiego i wyjaśnia jego przyczyny

Uczeń:

charakteryzuje pierwsze wyprawy odkrywcze Francuzów i Anglików;

porównuje wyprawy Francuzów i Anglików z wyprawami Hiszpanów i Portugalczyków

3. Ekspansja kolonialna Hiszpanii i Portugalii w XVI w.

Uczeń:

charakteryzuje podboje Hernána Cortésa i Francisca Pizarra w Ameryce;

przedstawia organizację terenów zajętych przez Hiszpanów i Portugalczyków;

wymienia skutki XVI-wiecznej ekspansji kolonialnej dla Europy

Uczeń:

przedstawia sposób zajmowania nowych terenów przez Portugalczyków;

przedstawia, jak ludność miejscowa przyjmowała Europejczyków;

wymienia zmiany, które zaszły w Nowym Świecie w wyniku jego podboju przez Europejczyków

Uczeń:

przedstawia proces chrystianizacji podbijanych ludów;

porównuje politykę Portugalii i Hiszpanii wobec ludności miejscowej;

przedstawia XVI-wieczne oceny ekspansji europejskiej

Uczeń:

wskazuje i wyjaśnia przyczyny podobieństw oraz różnic w sposobach ekspansji, a także organizacji terenów podbitych przez Portugalię i Hiszpanię;

ocenia, które ze zmian, zachodzących w Nowym Świecie pod wpływem Europejczyków, mogły być dobre dla ludności miejscowej

Uczeń:

przedstawia pozostałości panowania hiszpańskiego i portugalskiego w Nowym Świecie;

przedstawia, jak współcześnie jest oceniane panowanie hiszpańskie i portugalskie w Nowym Świecie;

porównuje współczesne oceny z ocenami XVI-wiecznymi i wyjaśnia, co wpływa na różnice

4. Gospodarka Europy w XVI stuleciu

Uczeń:

przedstawia zmianę szlaków handlowych i pokazuje to na mapie;

pokazuje na mapie miasta, które rozwinęły się w wyniku wielkich odkryć geograficznych;

wymienia instytucje, które przyczyniły się do rozwoju handlu;

 

Uczeń:

charakteryzuje proces urbanizacji Europy;

wyjaśnia przyczyny zmiany szlaków handlowych i procesu urbanizacji;

definiuje pojęcia: rewolucja cen i dualizm gospodarczy

Uczeń:

przedstawia zmiany, które zaszły w sposobie produkcji na kontynencie europejskim, i wyjaśnia przyczyny tego zjawiska;

przedstawia zmiany w rolnictwie angielskim i ich przyczyny;

wyjaśnia pojęcia: dualizm gospodarczy i rewolucja cen

Uczeń:

charakteryzuje różne regiony gospodarcze Europy;

przedstawia związki między różnym rozwojem gospodarczym poszczególnych regionów Europy;

wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na przemiany w gospodarce europejskiej;

 

Uczeń:

ocenia, która polityka ekonomiczna (Anglii, Hiszpanii czy Niderlandów) była najkorzystniejsza dla rozwoju gospodarczego kraju, i wyjaśnia dlaczego;

przedstawia działalność gospodarczą ludzi w XVI w. na przykładzie rodziny Fuggerów;

5. Kształtowanie się kultury odrodzenia

Uczeń:

wymienia cechy architektury, rzeźby i malarstwa renesansowego;

wymienia twórców renesansu i niektóre ich dzieła;

rozpoznaje zabytki architektury renesansowej

Uczeń:

wymienia czynniki sprzyjające rozwojowi renesansu i humanizmu;

charakteryzuje rolę mecenatu w rozwoju sztuki renesansu;

charakteryzuje myśl polityczną odrodzenia

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego renesans rozpoczął się w miastach włoskich;

rozpoznaje dzieła sztuki  renesansowej (malarstwo, rzeźba) z obszaru Włoch;

porównuje myśl polityczną Niccoló Machiavellego, Jeana Bodina i Andrzeja Frycza Modrzewskiego;

charakteryzuje literaturę renesansu

Uczeń:

wskazuje na różnice i podobieństwa sztuki renesansu w różnych regionach Europy;

wyjaśnia związki myśli politycznej XVI w. z sytuacją polityczną w Europie tego okresu;

porównuje różne wizje utopijnego społeczeństwa prezentowane przez Tomasza Morusa i Tomasza Campanellę;

przedstawia zasługi Erazma z Rotterdamu dla kultury

Uczeń:

rozpoznaje na przykładach dzieł sztuki (malarstwo, rzeźba) zabytki sztuki gotyckiej i renesansowej oraz wyjaśnia różnice między nimi;

ocenia, twórczość których pisarzy renesansu jest aktualna także obecnie, i wyjaśnia dlaczego

6. Cywilizacja europejska w XVI w.

Uczeń:

przedstawia zmiany w sposobie mierzenia czasu – zegar, kalendarz gregoriański;

charakteryzuje rozwój kartografii;

 

Uczeń:

przedstawia rozwój edukacji w XVI w.;

charakteryzuje sytuację na Rusi

Uczeń:

wyjaśnia znaczenie teorii heliocentrycznej Kopernika dla reformy kalendarza;

 

Uczeń:

charakteryzuje edukację dziewcząt w XVI w.;

wyjaśnia, dlaczego Wielkie Księstwo Moskiewskie zamknęły się na wpływy Europy Zachodniej

Uczeń:

porównuje przedstawienia rodzin na obrazach gotyckich i renesansowych oraz wyjaśnia, jak to wpływało na postrzeganie roli dziecka i kobiety;

analizuje atrybuty, z którymi się portretowano, i wyjaśnia ich znaczenie

7. Rozłam zachodniego chrześcijaństwa – reformacja

Uczeń:

pokazuje na mapie zasięg wyznań protestanckich;

wymienia przykładowe przyczyny reformacji;

wymienia zasady wyznań protestanckich: luteranizmu i kalwinizmu;

wymienia postanowienia pokoju augsburskiego i edyktu nantejskiego;

Uczeń:

dzieli przyczyny reformacji na religijne, gospodarczo--społeczne, polityczne;

przedstawia zasady wyznania anglikańskiego;

charakteryzuje przebieg wojen religijnych w Niemczech i we Francji;

Uczeń:

przedstawia związki między religijnymi, gospodarczo--społecznymi i politycznymi przyczynami reformacji;

porównuje zasady wyznań protestanckich;

porównuje postanowienia pokoju augsburskiego i edyktu nantejskiego;

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego część książąt niemieckich poparła Marcina Lutra;

wyjaśnia, gdzie i dlaczego poparcie uzyskało wyznanie kalwińskie;

wyjaśnia, jaki wpływ na różne dziedziny życia miały wyznania protestanckie, np. edukacja, gospodarka;

Uczeń:

wyjaśnia symbolikę propagandy protestanckiej na przykładowych źródłach ikonograficznych;

przedstawia związki propagandy protestanckiej z zasadami wyznań protestanckich;

8. Reforma Kościoła katolickiego

Uczeń:

wymienia postanowienia soboru trydenckiego;

wymienia formy działalności jezuitów;

pokazuje na mapie obszary działalności jezuitów;

wyjaśnia, co to jest trydenckie wyznanie wiary

Uczeń:

przedstawia sposoby zwalczania protestantyzmu przez Kościół katolicki;

wyjaśnia, jaką rolę odgrywały: Kongregacja Powszechnej Inkwizycji oraz Indeks Ksiąg Zakazanych;

dzieli przykładowe postanowienia soboru trydenckiego na dotyczące doktryny wiary i reformy kleru

Uczeń:

charakteryzuje formy propagandy wiary;

wyjaśnia, jaką rolę w propagandzie wiary odgrywała sztuka;

wyjaśnia, na czym polegała reforma w zakonach;

wymienia nowo powstałe zakony i ich zadania

Uczeń:

ocenia, które z reform soboru trydenckiego były reakcją na zarzuty stawiane Kościołowi katolickiemu przez protestantów;

wyjaśnia, w jaki sposób jezuici działający na innych kontynentach dostosowywali się do miejscowych zwyczajów, i dlaczego to robili

Uczeń:

ocenia efekty działań kontrreformacji;

porównuje propagandę religijną kościołów protestanckich i Kościoła katolickiego

9. Przemiany społeczno-
-polityczne w Europie XVI w.

Uczeń:

przedstawia proces centralizacji władzy państwowej na przykładzie Francji;

przedstawia poglądy na władzę Jeana Bodina;

charakteryzuje samodzierżawie w Rosji

Uczeń:

przedstawia proces centralizacji władzy państwowej na przykładzie Anglii;

wymienia zmiany w strukturze społecznej, które zaszły w XVI w.;

wymienia przykładowe przyczyny i skutki wojny o niepodległość Niderlandów;

Uczeń:

porównuje proces centralizacji władzy na przykładzie Anglii i Francji;

wyjaśnia, czym różniło się samodzierżawie w Rosji od scentralizowanych monarchii Europy Zachodniej;

przedstawia, w jaki sposób XVI-wieczni filozofowie wspierali proces centralizacji władzy

Uczeń:

wyjaśnia przyczyny kształtowania się szlachty i jej wewnętrznego zróżnicowania;

wyjaśnia, w jaki sposób przemiany w stanie szlacheckim sprzyjały centralizacji władzy państwowej;

wymienia różne przyczyny wojny o niepodległość Niderlandów i wskazuje na zależności między nimi;

Uczeń:

charakteryzuje politykę Filipa II i księcia Alby w Niderlandach, a także wyjaśnia, jak wpłynęła ona na wybuch wojny

10. Stosunki międzynarodowe w XVI-wiecznej Europie

Uczeń:

pokazuje na mapie tereny ekspansji imperium osmańskiego;

pokazuje na mapie tereny ekspansji Wielkiego Księstwa Moskiewskiego;

pokazuje na mapie obszary, które w XVI w. były we władzy Habsburgów, dzieląc je na te, które były pod panowaniem linii hiszpańskiej, oraz te – pod panowaniem linii austriackiej

Uczeń:

charakteryzuje politykę dynastyczną Habsburgów;

wymienia przyczyny konfliktów między Hiszpanią a Anglią

Uczeń:

wyjaśnia, kto i dlaczego mógł się czuć zagrożony polityką dynastyczną Habsburgów;

przedstawia stosunek Habsburgów do imperium osmańskiego;

charakteryzuje układ sił w Europie w XVI w.

Uczeń:

przedstawia różnice w polityce władców europejskich wobec imperium osmańskiego i wyjaśnia ich przyczyny;

wyjaśnia przyczyny ekspansji Wielkiego Księstwa Moskiewskiego

Uczeń:

przedstawia stosunki Holandii z Wielką Brytanią w XVI w. i ich wpływ na relacje Wielkiej Brytanii z Hiszpanią

II. Rzeczpospolita w XVI stuleciu

11. Polska i Litwa pod panowaniem ostatnich Jagiellonów

Uczeń:

wymienia uprawnienia, które sejm uzyskał w XVI w.;

wymienia sukcesy ruchu egzekucyjnego;

wymienia warunki pokoju krakowskiego

Uczeń:

przedstawia rozwarstwienie stanu szlacheckiego w Polsce;

przedstawia pozycję polityczną szlachty;

wymienia skutki wojny północnej (o Inflanty);

Uczeń:

przedstawia rywalizację szlachty i władców w procesie kształtowania się pozycji polskiego sejmu w XVI w.;

wyjaśnia genezę powstania szlacheckiego ruchu egzekucyjnego

Uczeń:

pokazuje związki między sukcesami ruchu egzekucyjnego a zmianą polityki królewskiej;

przedstawia założenia polskiego programu dominium Maris Baltici;

ocenia, jakie korzyści miałaby Polska z realizacji programu dominium Maris Baltici

Uczeń:

przedstawia specyfikę demokracji szlacheckiej na tle Europy Zachodniej;

ocenia politykę zagraniczną ostatnich Jagiellonów

12. Początki Rzeczypospolitej Obojga Narodów

Uczeń:

wymienia postanowienia unii lubelskiej;

przedstawia organizację wolnych elekcji po wygaśnięciu dynastii Jagiellonów;

wymienia postanowienia artykułów henrykowskich

Uczeń:

wymienia przyczyny przekształcenia unii personalnej w unię realną;

przedstawia wojny Stefana Batorego z Rosją;

przedstawia politykę sądową Stefana Batorego

Uczeń:

przedstawia dążenia szlachty polskiej i litewskiej do zawarcia unii realnej;

wyjaśnia przyczyny oporu magnatów litewskich przeciwko unii realnej;

przedstawia organizację państwa polsko-litewskiego w okresie bezkrólewia;

przedstawia cele polityki zagranicznej Stefana Batorego i ocenia ich realizację

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób szlachta zabezpieczyła swoje prawa przed absolutystycznymi dążeniami kandydatów do tronu polskiego;

przedstawia okoliczności dwóch pierwszych wolnych elekcji;

omawia przyczyny i skutki konfliktu Stefana Batorego z Gdańskiem;

ocenia politykę wewnętrzną Stefana Batorego

Uczeń:

przedstawia pozycję Gdańska w Rzeczypospolitej w II połowie XVI w.;

ocenia, jak pozycja Gdańska wpływała na stosunki między miastem a królami polskimi w II połowie XVI w.

13. Terytorium, ludność i gospodarka państwa polsko-
-litewskiego

Uczeń:

pokazuje na mapie obszar Rzeczypospolitej z podziałem na tereny Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego;

pokazuje na mapie rejony wydobycia surowców i kierunki handlu Rzeczypospolitej;

wymienia przyczyny kształtowania się folwarku pańszczyźnianego

Uczeń:

przedstawia sytuację demograficzną Rzeczypospolitej;

przedstawia proces powiększania ziemi folwarcznej;

przedstawia pozycję Gdańska w gospodarce Rzeczypospolitej

Uczeń:

wyjaśnia przyczyny kształtowania się folwarku pańszczyźnianego z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej na Zachodzie Europy;

przedstawia ograniczenia nakładane na inne stany przez szlachtę i wyjaśnia, czym było to spowodowane;

przedstawia bilans handlowy Rzeczypospolitej

Uczeń:

charakteryzuje pozycję miast w Rzeczypospolitej;

wyjaśnia, na czym polegało uprzywilejowanie gospodarcze szlachty;

ocenia, czy uprzywilejowanie gospodarcze szlachty było korzystne dla rozwoju gospodarczego Rzeczypospolitej

Uczeń:

porównuje gospodarkę i proces urbanizacji Rzeczypospolitej z podobnymi zjawiskami zachodzącymi w Europie Zachodniej XVI w.;

ocenia zależność gospodarki Rzeczypospolitej od koniunktury gospodarczej w Europie

14. Religie, wyznania, narody Korony i Litwy w XVI w.

Uczeń:

przedstawia strukturę etniczną i wyznaniową Polski w XV i XVI w.;

wymienia przyczyny reformacji w Rzeczypospolitej;

wymienia wyznania protestanckie, które stały się popularne wśród społeczeństwa Rzeczypospolitej;

wymienia postanowienia konfederacji warszawskiej

Uczeń:

wyjaśnia różnice w strukturze etnicznej i wyznaniowej Polski XV i XVI w.;

przedstawia sytuację Kościoła katolickiego w Polsce na przełomie XV i XVI w.;

wymienia sukcesy ruchu egzekucyjnego, które sprzyjały rozwojowi reformacji;

wymienia dzieła kultury polskiej związane z protestantyzmem;

wymienia formy działań jezuitów w Polsce

Uczeń:

wyjaśnia, które wyznania protestanckie cieszyły się popularnością w poszczególnych grupach społeczeństwa Rzeczypospolitej;

wyjaśnia, co sprzyjało szerzeniu się reformacji w Rzeczypospolitej i istnieniu różnorodności wyznań protestanckich;

przedstawia okoliczności uchwalenia konfederacji warszawskiej;

wymienia postanowienia unii brzeskiej

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego arianie byli potępiani przez inne wyznania;

przedstawia wpływ wyznań protestanckich na rozwój kultury polskiej i języka polskiego;

omawia znaczenie szkolnictwa protestanckiego i jezuickiego na poziom wykształcenia społeczeństwa i rozwój kultury;

ocenia politykę religijną Zygmunta III Wazy

Uczeń:

charakteryzuje specyfikę stosunków religijnych w Rzeczypospolitej na tle Europy;

wyjaśnia, co wpływało na postawy władców polskich wobec reformacji;

ocenia, czy można mówić o Rzeczypospolitej jako o „państwie bez stosów”

15. System rządów w
Rzeczypospolitej

Uczeń:

wymienia organy władzy centralnej w Rzeczypospolitej i ich przykładowe kompetencje;

przedstawia sposób powoływania i skład sejmu;

wymienia podstawowe rodzaje wojsk w Rzeczypospolitej w XVI w.

Uczeń:

przedstawia strukturę stanu szlacheckiego i jej przemiany w XVI w.;

wymienia uprawnienia sądu sejmowego;

wymienia źródła dochodów monarszych

Uczeń:

wymienia organy władzy centralnej i lokalnej w Rzeczypospolitej i ich kompetencje;

przedstawia wzajemne zależności pomiędzy organami władzy w Rzeczypospolitej w XVI w., ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji między królem a sejmem;

wyjaśnia rolę artykułów henrykowskich w kształtowaniu się ustroju Rzeczypospolitej

Uczeń:

ocenia, w jakim stopniu król mógł prowadzić samodzielną politykę;

ocenia skuteczność i efektywność systemu obrony Rzeczypospolitej w XVI w.;

przedstawia rolę Jana Zamoyskiego u boku Stefana Batorego

Uczeń:

uzasadnia, który termin uważa za właściwszy do określenia ustroju Rzeczypospolitej w XVI w.: demokracja szlachecka czy monarchia mieszana

16. Kultura polska epoki odrodzenia

Uczeń:

wymienia cechy architektury renesansowej w Polsce;

rozpoznaje budowle renesansowe;

wymienia przykładowych pisarzy odrodzenia w Polsce i ich dzieła;

wymienia osiągnięcia naukowe Mikołaja Kopernika

Uczeń:

wymienia cechy sztuki renesansowej (malarstwo, rzeźba) w Polsce oraz podaje przykłady zabytków;

przedstawia rolę Krakowa jako ośrodka życia kulturalnego i naukowego;

przedstawia poglądy na funkcjonowanie państwa i społeczeństwo Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stanisława Orzechowskiego

Uczeń:

omawia rolę mecenatu królewskiego i magnackiego w rozwoju kultury polskiego odrodzenia;

przedstawia przykładowe osiągnięcia polskich uczonych epoki odrodzenia;

porównuje poglądy na państwo i społeczeństwo Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stanisława Orzechowskiego;

przedstawia wzorce osobowe, które funkcjonowały w polskiej literaturze okresu odrodzenia

Uczeń:

porównuje poglądy na państwo i społeczeństwo Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stanisława Orzechowskiego z poglądami Stanisława Hozjusza;

omawia rolę mecenatu królewskiego i magnackiego w rozwoju kultury polskiego odrodzenia;

wyjaśnia, gdzie kronikarze polscy szukali korzeni szlachty polskiej, litewskiej i ruskiej

Uczeń:

przedstawia wkład Jana Zamoyskiego w rozwój kultury i oświaty polskiego odrodzenia;

ocenia, w jakim stopniu Zamość założony przez Jana Zamoyskiego spełniał założenia idealnego miasta renesansowego

III. Europa i świat w „wieku wiary i rozumu”

17. Gospodarka Europy i świata w XVII w.

Uczeń:

pokazuje na mapie obszary skolonizowane przez państwa europejskie w XVII w.;

definiuje pojęcie merkantylizm;

wymienia zmiany w rzemiośle i rolnictwie w XVII w.

Uczeń:

wyjaśnia rolę kompanii handlowych w rozwoju gospodarki państw europejskich;

przedstawia rolę banku emisyjnego w rozwoju gospodarki;

wyjaśnia rolę aktów nawigacyjnych dla gospodarki angielskiej

Uczeń:

przedstawia wpływ ekspansji kolonialnej na rozwój gospodarki Europy;

przedstawia założenia merkantylizmu i jego realizację na przykładzie Francji i Anglii;

przedstawia zależności między zmianami zachodzącymi w rolnictwie i rzemiośle w XVII w.;

wymienia przyczyny migracji ludności w XVII w.

Uczeń:

przedstawia znaczenie Holandii w gospodarce europejskiej XVII w.;

wyjaśnia, w jaki sposób starano się ograniczyć pozycję handlową Holandii;

wyjaśnia przyczyny zmian demograficznych w XVII-wiecznej Europie

Uczeń:

przedstawia konsekwencje powiązań i zależności gospodarczych między poszczególnymi regionami;

przedstawia przykład XVII-wiecznej spekulacji

18. Wojna trzydziestoletnia

Uczeń:

wymienia przyczyny wojny trzydziestoletniej;

wymienia obozy walczące w wojnie trzydziestoletniej i państwa je popierające;

pokazuje na mapie zmiany terytorialne, które zaszły na mocy pokoju westfalskiego

Uczeń:

dzieli przyczyny wojny trzydziestoletniej na religijne, ustrojowe i polityczne;

wymienia etapy wojny trzydziestoletniej, najważniejsze bitwy i przykładowych dowódców;

pokazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew wojny trzydziestoletniej;

przedstawia najważniejsze zmiany w układzie sił w Europie po wojnie trzydziestoletniej

Uczeń:

przedstawia udział Francji i Polaków w wojnie trzydziestoletniej;

wymienia postanowienia pokoju westfalskiego

porównuje układ sił w Europie przed wojną trzydziestoletnią i po jej zakończeniu;

 

Uczeń:

ocenia, czy wojna trzydziestoletnia miała bardziej charakter wojny religijnej, czy politycznej;

przedstawia wpływ wojny trzydziestoletniej na państwowość i kulturę Czechów;

przedstawia stosunek wojskowych do ludności cywilnej w trakcie wojny trzydziestoletniej

Uczeń:

wyjaśnia, czego symbolem jest dla Czechów bitwa pod Białą Górą;

porównuje, jak zmienił się obraz wojny w malarstwie i grafice XVII-wiecznej w stosunku do wcześniejszych epok

19. Absolutyzm i despotyzm w Europie XVII w.

Uczeń:

wymienia przykładowe centralne organy władzy we Francji;

wymienia przykładowe kompetencje monarchy i intendentów

Uczeń:

wymienia czynniki, które utrudniały centralizację władzy we Francji;

wyjaśnia, kto i dlaczego wspierał monarchę w dążeniach do absolutyzmu

Uczeń:

przedstawia sposoby ograniczania roli sił i środowisk odśrodkowych w monarchii francuskiej;

przedstawia proces centralizacji władzy i ujednolicania państwa francuskiego;

przedstawia pozycję monarchy w monarchii absolutnej;

Uczeń:

wymienia prawa i ograniczenia, którym podlegał król Francji;

charakteryzuje znaczenie Wersalu jako symbolu absolutyzmu francuskiego i potęgi Francji;

charakteryzuje samodzierżawie w Rosji XVII w.

Uczeń:

uzasadnia określenie Ludwika XIV jako Króla Słońce i ocenia jego zasadność;

przedstawia oddziaływanie dworu w Wersalu na inne dwory europejskie

20. Rewolucja angielska

Uczeń:

wymienia przyczyny rewolucji w Anglii;

wymienia zmiany, które zaszły w Anglii w wyniku wojny domowej;

wymienia cechy monarchii parlamentarnej w Anglii na przełomie XVII i XVIII w.

Uczeń:

przedstawia okoliczności powrotu Stuartów do władzy;

wymienia przyczyny Sławetnej Rewolucji;

wymienia dokumenty, które ukształtowały ustrój angielski na przełomie XVII i XVIII w.;

• porównuje uprawnienia monarchy francuskiego i angielskiego w XVII w.

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego doszło do zwołania Krótkiego i Długiego Parlamentu;

przedstawia rolę Olivera Cromwella w trakcie rewolucji angielskiej i po jej zakończeniu;

przedstawia pozycję i uprawnienia parlamentu oraz króla w Anglii, a także ich wzajemne relacje na przełomie XVII i XVIII w.

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób konflikty religijne w Anglii wpłynęły na jej sytuację polityczną w XVII w.;

wyjaśnia przyczyny Sławetnej Rewolucji;

wyjaśnia sformułowanie „król panuje, lecz nie rządzi”;

• porównuje zasady ustrojowe we Francji i Anglii w XVII w.;

Uczeń:

porównuje pozycję oraz uprawnienia parlamentu i króla w Anglii na przełomie XVII i XVIII w. z pozycją oraz uprawnieniami sejmu i króla w Rzeczypospolitej w końcu XVI w.

21. Rewolucja intelektualna XVII w. i kultura baroku

Uczeń:

wymienia przykładowych uczonych i ich odkrycia;

definiuje pojęcia: racjonalizm i empiryzm;

wymienia cechy architektury baroku i podaje przykłady zabytków

Uczeń:

przedstawia rozwój nauk matematyczno--przyrodniczych;

rozpoznaje dzieła sztuki barokowej;

przedstawia poglądy Thomasa Hobbesa i Johna Locke’a na państwo i społeczeństwo

Uczeń:

przedstawia znaczenie wynalazków i odkryć XVII-wiecznych dla rozwoju nauki;

przedstawia rolę akademii nauk zakładanych w różnych państwach;

porównuje poglądy pisarzy politycznych XVII w. na państwo i społeczeństwo

Uczeń:

porównuje różne sposoby badawcze, które rozwinęły się w XVII w.;

porównuje różne nurty w sztuce baroku;

przedstawia rolę Francji i Niderlandów w rozwoju kultury epoki baroku

Uczeń:

przedstawia działalność Królewskiego Towarzystwa w Londynie i Akademii Nauk w Paryżu

IV. Rzeczpospolita w dobie wielkich wojen XVII w.

22. Konflikty wewnętrzne i wojny ze Szwecją za panowania Zygmunta III i Władysława IV

Uczeń:

pokazuje na mapie ziemie, które utraciła Rzeczpospolita po wojnach ze Szwecją w I połowie XVII w.;

pokazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew z wojen polsko-szwedzkich w I połowie XVII w. (Kircholm, Oliwa);

wymienia warunki rozejmu w Sztumskiej Wsi

Uczeń:

wymienia przyczyny konfliktu Zygmunta III Wazy ze szlachtą;

wymienia skutki rokoszu Zebrzydowskiego;

wymienia przyczyny wojen polsko-szwedzkich w I połowie XVII w.;

porównuje postanowienia rozejmów w Starym Targu i Sztumskiej Wsi

Uczeń:

przedstawia okoliczności objęcia władzy przez Zygmunta III Wazę w Polsce;

przedstawia przebieg rokoszu Zebrzydowskiego i radykalizację postaw szlachty w jego trakcie;

wyjaśnia, jaki wpływ na warunki rozejmów Rzeczypospolitej ze Szwecją miała sytuacja międzynarodowa

Uczeń:

wyjaśnia, jaki wpływ na stosunki króla ze szlachtą miały jego dążenia do objęcia tronu w Szwecji i polityka religijna;

przedstawia procedurę wypowiadania posłuszeństwa królowi przyjętą przez szlachtę po rokoszu Zebrzydowskiego;

przedstawia związki Wazów z Habsburgami i wyjaśnia ich wpływ na politykę zagraniczną Rzeczypospolitej

Uczeń:

ocenia możliwość wypowiedzenia posłuszeństwa królowi przy zastosowaniu procedury przyjętej przez szlachtę po rokoszu Zebrzydowskiego;

porównuje sylwetki i działalność biskupa Stanisława Karnkowskiego i księdza Piotra Skargi

23. Stosunki Rzeczypospolitej z Rosją, Turcją i Hohenzollernami za panowania Zygmunta III i Władysława IV

Uczeń:

pokazuje na mapie ziemie, które uzyskała Rzeczpospolita po wojnach z Rosją w I połowie XVII w.;

pokazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew z Rosją i Turcją w I połowie XVII w.

Uczeń:

wymienia przyczyny wojen z Rosją i Turcją w I połowie XVII w.;

wskazuje związki między przyczynami wojen a sytuacją międzynarodową

 

Uczeń:

charakteryzuje dymitriady;

wyjaśnia, dlaczego dymitriady nie są traktowane jako wojna Rzeczypospolitej z Rosją;

przedstawia warunki umowy Stanisława Żółkiewskiego z bojarami rosyjskimi;

przedstawia politykę Zygmunta III Wazy wobec władców Prus Książęcych

Uczeń:

ocenia szanse realizacji umowy Stanisława Żółkiewskiego z bojarami;

wyjaśnia, co wpłynęło na politykę Zygmunta III Wazy wobec Prus Książęcych

Uczeń:

ocenia poprawność występującego w publicystyce polskiej określenia „hołd” dla prezentacji na sejmie cara Wasyla Szujskiego i jego braci

24. Rzeczpospolita w okresie powstania Chmielnickiego i potopu szwedzkiego

Uczeń:

pokazuje na mapie zasięg powstania Chmielnickiego i miejsca najważniejszych bitew;

pokazuje na mapie zasięg potopu szwedzkiego i miejsca najważniejszych bitew;

pokazuje na mapie straty terytorialne Rzeczypospolitej po wojnie z Rosją na mocy rozejmu w Andruszowie;

wymienia przyczyny powstania Chmielnickiego

Uczeń:

wymienia przyczyny potopu szwedzkiego;

charakteryzuje postawy szlachty wobec Szwedów w czasie potopu szwedzkiego;

wymienia sojuszników Rzeczypospolitej w trakcie potopu szwedzkiego;

wymienia przyczyny wojny z Rosją w II połowie XVII w.

Uczeń:

charakteryzuje podłoże różnorodnych konfliktów na Ukrainie i przedstawia jego związek z wybuchem powstania Chmielnickiego;

charakteryzuje postawę szlachty wobec Kozaków w czasie powstania Chmielnickiego;

przestawia reakcję państw Europy Środkowo--Wschodniej na potop szwedzki

Uczeń:

charakteryzuje postawę szlachty wobec Kozaków podczas potopu szwedzkiego;

wyjaśnia, na pomoc których państw mogła liczyć Rzeczpospolita w walce ze Szwedami;

ocenia skutki wojen ze Szwedami i Rosją dla Rzeczypospolitej, biorąc pod uwagę kwestie polityczne, gospodarcze i kulturalne

Uczeń:

przedstawia okoliczności podpisania traktatów welawsko-bydgoskich i ugody w Hadziaczu oraz wyjaśnia ich cele

25. Kryzys Rzeczypospolitej i konflikt z Turcją w drugiej połowie XVII w.

Uczeń:

wymienia przyczyny wojen z Turcją w II połowie XVII w.;

pokazuje na mapie miejsca bitew z Turkami w II połowie XVII w.;

pokazuje na mapie zmiany terytorialne po poszczególnych wojnach z Turcją w II połowie XVII w.;

pokazuje na mapie straty terytorialne Rzeczypospolitej po wojnie z Rosją na mocy pokoju Grzymułtowskiego

Uczeń:

wymienia przykładowe skutki gospodarczo--społeczne i kulturalne XVII-wiecznych wojen dla Rzeczypospolitej;

przedstawia funkcjonowanie sejmu walnego w XVII w.;

wyjaśnia, co utrudniało przyjmowanie konstytucji na sejmie walnym;

• ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem;

Uczeń:

przedstawia program reform ustrojowych podejmowany przez Jana Kazimierza;

wyjaśnia cele reform ustrojowych proponowanych przez Jana Kazimierza;

charakteryzuje politykę zagraniczną Jana III Sobieskiego

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób magnaci decydowali o polityce państwa w XVII w.;

przedstawia zależności między gospodarczymi i społecznymi skutkami XVII-wiecznych wojen dla Rzeczypospolitej;

ocenia, czy w II połowie XVII w. możemy mówić o oligarchii magnackiej jako formie ustroju Rzeczypospolitej

Uczeń:

wyjaśnia związki między skutkami gospodarczo-społecznymi XVII-
-wiecznych wojen a kryzysem ustrojowym Rzeczypospolitej w II połowie XVII w.

26. Barok i sarmatyzm w
Rzeczypospolitej Obojga Narodów

Uczeń:

wymienia cechy architektury barokowej;

wymienia przykładowych twórców baroku i ich dzieła;

wymienia cechy sarmatyzmu;

wymienia gatunki literackie, które rozwinęły się w epoce baroku

Uczeń:

rozpoznaje budowle barokowe;

przedstawia wpływ mecenatu królewskiego i kościelnego na rozwój sztuki barokowej w Rzeczypospolitej;

wymienia tematykę piśmiennictwa polskiego epoki baroku i przykładowych twórców

Uczeń:

przedstawia nurty polskiego baroku;

wyjaśnia, w jaki sposób Kościół wykorzystywał sztukę baroku;

wyjaśnia, w jaki sposób mecenat dworu królewskiego i Kościoła wpływał na rozwój mecenatu magnackiego

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób ideologia sarmatyzmu wpływała na życie polityczne i obyczajowość szlachty;

przedstawia, w jaki sposób autorzy epoki baroku reagowali na problemy ludzi sobie współczesnych;

ocenia stosunek szlachty polskiej do innowierców w Rzeczypospolitej w XVII w.;

wyjaśnia, dlaczego wśród szlachty panowało przekonanie, że Polska jest przedmurzem chrześcijaństwa;

Uczeń:

ocenia, w jakim stopniu Nowe Ateny… księdza Benedykta Chmielowskiego oddają poziom wykształcenia szlachty polskiej XVII w.

V. Europa i świat w epoce oświecenia

27. Przemiany społeczno-
-gospodarcze w XVIII stuleciu

Uczeń:

wymienia czynniki, które sprzyjały wzrostowi demograficznemu w XVIII w.;

wymienia zmiany, które zaszły w rolnictwie w XVIII w.;

przedstawia założenia liberalizmu ekonomicznego

Uczeń:

wyjaśnia, jaką rolę w rozwoju przemysłu odegrała maszyna parowa;

wymienia skutki społeczne przemian gospodarczych w XVIII w.;

wyjaśnia w jaki sposób zmiany w rolnictwie wpłynęły na demografię

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób warunki życia i przemiany w rolnictwie wpłynęły na wzrost demograficzny w XVIII w.;

wyjaśnia, jak zmieniało się rozmieszczenie ludności i co było przyczyną zmian;

przedstawia przemiany w przemyśle w XVIII w. i ich wpływ na życie ludzi;

wymienia założenia fizjokratyzmu

Uczeń:

wyjaśnia związki między rewolucją agrarną a rewolucją przemysłową;

wyjaśnia, dlaczego w Wielkiej Brytanii najwcześniej doszło do przemian gospodarczych na dużą skalę;

porównuje założenia fizjokratyzmu i liberalizmu ekonomicznego

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób zmiany w transporcie przyczyniły się do rozwoju przemysłu;

przedstawia teorię Malthusa i wyjaśnia, co spowodowało, że jego przewidywania się nie sprawdziły

28. Filozofia i myśl polityczna oświecenia

Uczeń:

wymienia czynniki rozwoju myśli oświeceniowej;

wymienia prawa naturalne;

przedstawia poglądy Monteskiusza

Uczeń:

wyjaśnia różnicę między deizmem a ateizmem;

przedstawia poglądy Jeana-Jacques’a Rousseau;

przedstawia rolę Encyklopedii... w rozwoju myśli oświeceniowej

Uczeń:

wyjaśnia przyczyny rozwoju filozofii oświecenia;

przedstawia poglądy filozofów oświecenia na religię;

wyjaśnia ideę praw naturalnych;

przedstawia poglądy Immanuela Kanta

Uczeń:

porównuje poglądy filozofów oświecenia na władzę;

wyjaśnia, co dla filozofów tej epoki było najważniejszą wartością w stosunkach między władzą a społeczeństwem;

przedstawia rolę Woltera w propagowaniu myśli oświeceniowej;

przedstawia sposoby docierania myśli oświeceniowej do społeczeństwa

Uczeń:

wskazuje we współczesnych nurtach filozoficznych odniesienia do filozofów XVIII-wiecznych

29. Edukacja, nauka i kultura XVIII w.

Uczeń:

wymienia najważniejsze odkrycia z dziedziny chemii i fizyki oraz ich autorów;

wymienia cechy architektury rokokowej i klasycystycznej

Uczeń:

rozpoznaje dzieła sztuki w stylu rokokowym i klasycystycznym;

przedstawia nurty w literaturze XVIII w. i wymienia pisarzy tworzących w tamtym czasie

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób udostępniano osiągnięcia naukowe szerszej publiczności;

przedstawia rozwój nauk matematyczno-
-przyrodniczych;

wyjaśnia rolę odkryć geograficznych w poszerzaniu wiedzy o świecie;

Uczeń:

przedstawia zastosowanie wyników doświadczeń nauk matematyczno-przyrodniczych w życiu codziennym w XVIII w.;

wyjaśnia, co wpłynęło na pojawienie się odwołań do antyku w sztuce klasycystycznej;

 

Uczeń:

przedstawia rolę salonów literackich i kobiet w rozwoju kultury i nauki w XVIII w.;

wyjaśnia, jak zainteresowanie kulturą starożytną wpłynęło na rozwój nauk humanistycznych

30. Mocarstwa europejskie i polityka równowagi sił

Uczeń:

pokazuje na mapie zmiany terytorialne w Europie po wojnach toczonych w XVIII w.;

pokazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew;

wymienia skutki wojny północnej i wojny siedmioletniej

 

Uczeń:

wymienia przyczyny wojny północnej i wojny siedmioletniej;

przedstawia momenty zwrotne w czasie wojny północnej i wojny siedmioletniej;

wyjaśnia wpływ tych momentów na przebieg działań wojennych

Uczeń:

wymienia przyczyny i skutki wojny o sukcesję hiszpańską;

wymienia przyczyny i skutki wojny o sukcesję austriacką;

porównuje układ sił w Europie na początku i pod koniec XVIII w.

Uczeń:

wyjaśnia, jak na układ sił w Europie wpłynęła wojna o sukcesję polską;

wyjaśnia, dlaczego przed wojną siedmioletnią doszło do odwrócenia przymierzy;

przedstawia realizację zasady równowagi sił, przywołując odpowiednie postanowienia traktatów pokojowych kończących XVIII-wieczne wojny

Uczeń:

przedstawia przebieg wojny siedmioletniej w koloniach;

wyjaśnia, w jaki sposób wojna siedmioletnia wpłynęła na pozycję Anglii i Francji w Ameryce i Azji

31. Sąsiedzi Rzeczypospolitej w XVIII w. – Prusy, Austria, Rosja

Uczeń:

wyjaśnia pojęcie oświecony absolutyzm (absolutyzm doby oświecenia);

wymienia przykładowe reformy przeprowadzone w Prusach, Austrii i Rosji;

pokazuje na mapie rozrost terytorialny Prus i Rosji

Uczeń:

dzieli reformy przeprowadzone w Prusach, Austrii i Rosji na administracyjne, gospodarcze i związane z epoką oświecenia;

przedstawia cele i ekspansję terytorialną Prus i Rosji;

charakteryzuje politykę józefinizmu

Uczeń:

przedstawia cele wprowadzania poszczególnych grup reform w Prusach, Austrii i Rosji;

przedstawia wydarzenia, które doprowadziły do wzrostu pozycji Prus na arenie międzynarodowej w XVIII w.;

charakteryzuje politykę carów wobec cerkwi prawosławnej

Uczeń:

uzasadnia, że mimo przeprowadzanych reform w przypadku Rosji możemy w dalszym ciągu mówić o samodzierżawiu;

przedstawia rolę Petersburga;

porównuje poglądy Fryderyka II i Józefa II na rolę władcy w państwie

Uczeń:

wymienia reformy obyczajowe Piotra I;

wyjaśnia, w jaki sposób Piotr I europeizował Rosję;

wyjaśnia, dlaczego Petersburg był nazywany Wenecją Północy, a Katarzyna II Semiramidą Północy

32. Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki

Uczeń:

wymienia przyczyny wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych;

pokazuje na mapie miejsca najważniejszych bitew, także tych z udziałem Polaków;

pokazuje na mapie granice Stanów Zjednoczonych po pokoju paryskim;

wymienia federalne organy władzy i ich przykładowe kompetencje

Uczeń:

przedstawia sytuację gospodarczą kolonii angielskich w połowie XVIII w.;

wyjaśnia, w jaki sposób polityka gospodarcza Wielkiej Brytanii wobec kolonii doprowadziła do konfliktu kolonii z metropolią;

przedstawia wzajemne relacje między federalnymi organami władzy w Stanach Zjednoczonych

Uczeń:

przedstawia organizację angielskich kolonii w Ameryce;

charakteryzuje różne przyczyny wojny o niepodległość i wskazuje związki między nimi;

przedstawia realizację idei oświeceniowych w Deklaracji NiepodległościKonstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki

Uczeń:

przedstawia proces kształtowania się narodu amerykańskiego;

przedstawia stosunek państw i społeczeństw Europy do wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych;

przedstawia znaczenie rewolucji amerykańskiej;

wymienia różnice między społeczeństwem amerykańskim a społeczeństwami europejskimi

Uczeń:

przedstawia sylwetki ojców założycieli

33. Przyczyny i wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej

Uczeń:

wymienia przykładowe przyczyny wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej;

wymienia postanowienia Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela

 

Uczeń:

dzieli przyczyny wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej na ustrojowe, gospodarcze i społeczne;

przedstawia proces kształtowania się Konstytuanty;

wymienia organy władzy i ich kompetencje wprowadzone na mocy konstytucji z 1791 r.

 

Uczeń:

wskazuje związki przyczynowo-skutkowe między różnymi wydarzeniami, które doprowadziły do wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej;

wyjaśnia wpływ idei oświeceniowych na wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej;

wymienia kluby polityczne działające w czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej i ich działaczy

Uczeń:

charakteryzuje przemiany społeczno-gospodarcze, które zaszły we Francji w latach 1789–1790;

przedstawia wpływ klubów politycznych na przemiany polityczne i społeczno-gospodarcze we Francji;

wskazuje na realizację idei oświeceniowych w dokumentach przyjętych przez Konstytuantę

Uczeń:

wyjaśnia znaczenie symboli Wielkiej Rewolucji Francuskiej;

wymienia kręgi cywilizacyjne, z których wywodziła się część z tych symboli

34. Rewolucja francuska – od ustanowienia republiki do rządów dyrektoriatu

Uczeń:

wymienia przyczyny wojny Francji z I koalicją;

wymienia postanowienia konstytucji jakobińskiej;

wymienia postanowienia konstytucji dyrektoriatu

Uczeń:

przedstawia okoliczności wprowadzenia we Francji republiki;

wyjaśnia, na czym polegał terror jakobiński;

wymienia przyczyny zamachu termidoriańskiego;

porównuje postanowienia konstytucji: jakobińskiej i dyrektoriatu pod względem władzy ustawodawczej i praw obywateli

Uczeń:

przedstawia okoliczności przejęcia władzy przez jakobinów;

przedstawia politykę gospodarczą jakobinów;

charakteryzuje politykę zagraniczną dyrektoriatu

 

Uczeń:

przedstawia opór społeczeństwa francuskiego wobec rządów jakobinów;

charakteryzuje stosunek jakobinów do Kościoła katolickiego i do dawnego porządku oraz wyjaśnia, jak się on przejawiał;

ocenia znaczenie Wielkiej Rewolucji Francuskiej

Uczeń:

interpretuje źródła ikonograficzne związane z dyktaturą jakobinów

VI. Rzeczpospolita w XVIII w.

35. Korona i Litwa w dobie unii z Saksonią

Uczeń:

przedstawia udział Rzeczypospolitej w wojnie północnej;

wymienia postanowienia sejmu niemego;

wymienia przykłady ingerowania Rosji w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej

Uczeń:

wyjaśnia, w jaki sposób i w jakich okolicznościach Rosja ingerowała w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej;

wymienia przyczyny konfliktu Augusta II ze szlachtą;

wyjaśnia, co było przyczyną kryzysu ustrojowego Rzeczypospolitej w I połowie XVIII w.

Uczeń:

wyjaśnia, co ułatwiało ingerencję państw ościennych w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej;

porównuje projekty reform przedstawione przez Stanisława Leszczyńskiego i Stanisława Konarskiego

Uczeń:

charakteryzuje politykę zagraniczną Wettinów;

przedstawia skutki polityki zagranicznej Wettinów dla Rzeczypospolitej

Uczeń:

porównuje politykę Augusta II i Augusta III w Rzeczypospolitej;

wyjaśnia, w jaki sposób i w jakich okolicznościach Szwecja ingerowała w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej;

przestawia działalność Stanisława Leszczyńskiego jako władcy Lotaryngii

36. Rzeczpospolita pod rosyjską protekcją.

I rozbiór

Uczeń:

wymienia przykładowe reformy ostatniego sejmu konwokacyjnego;

wymienia prawa kardynalne;

pokazuje na mapie tereny utracone przez Rzeczpospolitą podczas I rozbioru;

wymienia postanowienia sejmu rozbiorowego

Uczeń:

wyjaśnia, jaki cel miało założenie Szkoły Rycerskiej;

wymienia przyczyny konfederacji barskiej;

wymienia argumenty użyte przez Austrię, Prusy i Rosję na uzasadnienie I rozbioru Rzeczypospolitej

Uczeń:

przedstawia reformy pierwszych lat panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego;

wyjaśnia, dlaczego sprawa dysydentów była łatwym pretekstem dla państw ościennych do ingerowania w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej;

przedstawia rolę sejmu rozbiorowego;

wyjaśnia, jaką rolę miała odgrywać Rada Nieustająca

Uczeń:

wyjaśnia, jak na poprawę sytuacji w miastach wpłynęła polityka Stanisława Augusta Poniatowskiego;

ocenia szanse zrealizowania celów stawianych przez konfederatów barskich;

przedstawia różne reakcje na podpisanie aktu I rozbioru

Uczeń:

przedstawia reakcję władców i elity państw europejskich na konfederację barską i I rozbiór Rzeczypospolitej

37. Społeczeństwo, gospodarka i kultura Rzeczypospolitej w XVIII w.

Uczeń:

przedstawia działalność i znaczenie Komisji Edukacji Narodowej;

wymienia przykłady dzieł sztuki z XVIII w. i ich twórców;

wymienia przykłady mecenatu Stanisława Augusta Poniatowskiego

Uczeń:

przedstawia rozwój manufaktur za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego;

wyjaśnia rolę mecenatu Stanisława Augusta Poniatowskiego w rozwoju sztuki w II połowie XVIII w.

Uczeń:

przedstawia odbudowę gospodarki Rzeczypospolitej ze zniszczeń po wojnach;

przedstawia zmiany w strukturze społeczeństwa polskiego, które zaszły w XVIII w., i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie państwa;

wyjaśnia rolę, jaką miały odegrać w edukacji społeczeństwa Collegium Nobilium i Szkoła Rycerska;

przedstawia rozwój kultury w Rzeczypospolitej XVIII w.

Uczeń:

charakteryzuje zmiany, które zaszły w rolnictwie i rzemiośle w Rzeczypospolitej w XVIII w.;

wyjaśnia cele i trudności, jakie trzeba było przezwyciężać podczas zakładania manufaktur;

przedstawia wkład szlachty w rozwój gospodarczy i kulturalny Rzeczypospolitej w XVIII w.;

wyjaśnia, w jaki sposób następowała demokratyzacja kultury

Uczeń:

porównuje sytuację gospodarczą Rzeczypospolitej w okresie saskim i za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego;

wyjaśnia, w jaki sposób mecenat królewski wpływał na działania magnaterii w dziedzinie kultury

38. Państwo polsko-
-litewskie w dobie Sejmu Wielkiego

Uczeń:

charakteryzuje sytuację międzynarodową Rzeczypospolitej w czasie obrad Sejmu Wielkiego;

wymienia stronnictwa działające w czasie Sejmu Wielkiego i najważniejsze punkty ich programów;

wymienia postanowienia Konstytucji 3 maja (Ustawy Rządowej);

wymienia skutki konfederacji targowickiej

Uczeń:

wyjaśnia, jak sytuacja międzynarodowa wpłynęła na swobodę podejmowania decyzji na sejmie;

wymienia postanowienia konstytucji o miastach;

wskazuje nawiązania do myśli oświeceniowej w uchwałach Sejmu Wielkiego;

wymienia przyczyny konfederacji targowickiej

Uczeń:

przedstawia stosunek Stanisława Augusta do stronnictwa patriotycznego i jego chęci sojuszu z Prusami;

wymienia reformy Sejmu Wielkiego z pierwszych lat jego funkcjonowania (do 1790 r.);

przedstawia przebieg konfederacji targowickiej

Uczeń:

charakteryzuje postawy szlachty, które sprzyjały przeprowadzeniu reform w państwie;

ocenia, w jakim stopniu program stronnictwa patriotycznego był realny do zrealizowania w ówczesnych warunkach;

ocenia szanse wprowadzenia w życie reform przyjętych na Sejmie Wielkim;

przedstawia stosunek innych państw do reform Sejmu Wielkiego

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego Sejm Wielki jest nazywany też Sejmem Czteroletnim i jak to wpłynęło na jego skład;

przedstawia sylwetki przywódców stronnictw i reformatorów Sejmu Wielkiego;

przedstawia sylwetkę Jana Dekerta

39. Kres istnienia Rzeczypospolitej

Uczeń:

wymienia przyczyny II rozbioru Rzeczypospolitej;

pokazuje na mapie tereny Rzeczypospolitej, które zostały zajęte w II i III rozbiorze;

wymienia przyczyny insurekcji kościuszkowskiej;

• wymienia skutki upadku Rzeczypospolitej;

Uczeń:

wymienia postanowienia uniwersału połanieckiego;

ocenia, które z państw rozbiorowych osiągnęło największe korzyści z zajętych ziem Rzeczypospolitej;

przedstawia problemy, przed którymi stanęła szlachta polska po rozbiorach

Uczeń:

wymienia postanowienia sejmu rozbiorowego;

charakteryzuje sytuację Rzeczypospolitej po II rozbiorze;

przedstawia konsekwencje insurekcji kościuszkowskiej i III rozbioru;

przedstawia udział chłopów w insurekcji kościuszkowskiej

Uczeń:

przedstawia proces radykalizacji postaw Polaków w czasie insurekcji kościuszkowskiej;

charakteryzuje działania Tadeusza Kościuszki zmierzające do objęcia powstaniem jak najszerszych kręgów społecznych;

charakteryzuje poglądy historyków polskich na przyczyny rozbiorów Rzeczypospolitej;

ocenia znaczenie insurekcji kościuszkowskiej;

• przedstawia skutki upadku Rzeczypospolitej dla Europy;

Uczeń:

porównuje działalność Jana Kilińskiego i Jakuba Jasińskiego w czasie insurekcji kościuszkowskiej;

ocenia, czy Polacy mogli uniknąć rozbiorów swojego państwa

VII. Epoka napoleońska

40. Kształtowanie się systemu napoleońskiego w Europie

Uczeń:

pokazuje na mapie nabytki terytorialne Francji w wyniku wojen napoleońskich i miejsca decydujących bitew;

wymienia przykładowe elementy polityki Napoleona wobec państw zależnych

Uczeń:

wymienia postanowienia konstytucji wprowadzającej konsulat we Francji;

przedstawia, w jaki sposób Napoleon wprowadził cesarstwo we Francji

Uczeń:

charakteryzuje sytuację wewnętrzną we Francji w okresie konsulatu i cesarstwa;

przedstawia cele polityki Napoleona wobec państw zależnych i sposoby ich realizacji;

wyjaśnia, dlaczego Napoleon wprowadził blokadę kontynentalną

Uczeń:

charakteryzuje politykę Napoleona wobec Wielkiej Brytanii;

wyjaśnia, dlaczego blokada kontynentalna nie przyniosła spodziewanych rezultatów;

przedstawia wzrost wpływów francuskich w Europie w różnych sferach życia w wyniku polityki Napoleona

Uczeń:

wyjaśnia symbolikę na obrazach z różnych okresów kariery Napoleona Bonaparte;

wymienia kręgi cywilizacyjne, z których wywodziła się część z tych symboli

41. Księstwo Warszawskie i udział Polaków w wojnach napoleońskich

Uczeń:

pokazuje na mapie obszar Księstwa Warszawskiego w 1808 r. i 1810 r.;

pokazuje na mapie miejsca ważniejszych bitew, w których walczyli Polacy u boku Napoleona lub w sojuszu z nim;

przedstawia proces powstawania Legionów Polskich we Włoszech

Uczeń:

przedstawia walki Legionów Polskich powstałych we Włoszech;

przedstawia wpływ haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej na funkcjonowanie Legionów Polskich;

wymienia postanowienia konstytucji Księstwa Warszawskiego;

charakteryzuje trudności gospodarcze Księstwa Warszawskiego

Uczeń:

charakteryzuje stosunek Napoleona do dążeń Polaków do odzyskania niepodległości;

przedstawia rozwiązanie kwestii chłopskiej w Księstwie Warszawskim;

przedstawia miejsce Księstwa Warszawskiego w systemie napoleońskim;

przedstawia udział Polaków w wojnach napoleońskich do 1811 r.

Uczeń:

charakteryzuje różne postawy Polaków wobec Napoleona;

wskazuje wzorce francuskie i tradycje polskie w konstytucji Księstwa Warszawskiego

Uczeń:

przedstawia koncepcję Adama Czartoryskiego odbudowy państwa polskiego;

porównuje działania Jana Henryka Dąbrowskiego i Adama Jerzego Czartoryskiego mające na celu odzyskanie przez Polaków niepodległości

42. Upadek Napoleona i bilans epoki

Uczeń:

wymienia przyczyny wojny z Rosją w 1812 r.;

pokazuje na mapie miejsca bitew z ostatnich lat panowania Napoleona

 

Uczeń:

wymienia warunki pokoju paryskiego;

wymienia zmiany wprowadzone przez Napoleona, które przetrwały po jego upadku

 

Uczeń:

przedstawia, jakie nadzieje wiązali Polacy z wyprawą Napoleona na Rosję;

wyjaśnia, co przyczyniło się do klęski Napoleona w Rosji;

przedstawia próbę odzyskania władzy przez Napoleona

Uczeń:

ocenia, czy nadzieje Polaków związane z wyprawą na Rosję miały szanse się urzeczywistnić;

porównuje sytuację Napoleona po I i II pokoju paryskim;

przedstawia korzyści i straty, jakie dało Polakom opowiedzenie się po stronie Napoleona;

• ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla Francji i Europy;

Uczeń:

• przedstawia trwałość legendy napoleońskiej w późniejszych epokach;

• przedstawia losy wybranych marszałków napoleońskich po upadku Napoleona;