Wymagania edukacyjne. Klasa 2. Zakres rozszerzony.
Nowa edycja
1. Ucznia obowiązuje warunek konieczny – podejście do i zaliczenie
na minimum 40% wszystkich planowanych prac klasowych z historii.
Temat lekcji |
Ocena |
||||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
I. Kształtowanie się nowożytnego
świata |
|||||
1. Cywilizacje pozaeuropejskie u progu epoki
nowożytnej |
Uczeń: • wymienia czynniki, które wpłynęły na
poszerzenie horyzontów geograficznych Europejczyków; •
wymienia kultury prekolumbijskie; |
Uczeń: • wyjaśnia, jak poszerzenie horyzontów
geograficznych Europejczyków wpływało na ich wyobrażenia o świecie; •
wymienia najważniejsze cechy kultur prekolumbijskich; |
Uczeń: • charakteryzuje kultury prekolumbijskie
u progu nowożytności, zwracając uwagę na ustrój, religię i kulturę; • porównuje cywilizacje Azteków i Inków; |
Uczeń: • wyjaśnia, jaki element wierzeń ludów Ameryki
ułatwił ich podbój przez Hiszpanów; • przedstawia, jak ludzie średniowiecza
wyobrażali sobie ludzi mieszkających poza Europą • porównuje wyobrażenia istot z nieznanych
stron w średniowieczu i współcześnie; |
Uczeń: • przedstawia ślady, jakie na innych
kontynentach pozostawiły chińskie wyprawy z XV w. |
2. Wielkie odkrycia geograficzne |
Uczeń: • pokazuje na mapie trasy wypraw Portugalczyków
i Hiszpanów oraz odkryte przez nich obszary; • wymienia przykładowe wynalazki, które
umożliwiły Europejczykom podróże oceaniczne; • wymienia przykładowe przyczyny i skutki
odkryć geograficznych |
Uczeń: • wymienia polityczne i gospodarcze
przyczyny wielkich odkryć geograficznych; • wyjaśnia, w jaki sposób zmiany
techniczne i wynalazki pozwoliły Europejczykom na podróże dalekomorskie; • przedstawia skutki wielkich odkryć geograficznych |
Uczeń: • wymienia społeczne i kulturalne
przyczyny wielkich odkryć geograficznych; • wyjaśnia, dlaczego tereny odkryte
w Ameryce zostały nazwane Indiami Zachodnimi; • przedstawia wpływ wielkich odkryć
geograficznych na różne dziedziny życia; • wymienia postanowienia traktatu
z Tordesillas |
Uczeń: • wyjaśnia związki między przyczynami wielkich
odkryć geograficznych a sytuacją na Półwyspie Iberyjskim; • ocenia, czy zostały zrealizowane cele, które
stawiano przed odkrywcami; • wyjaśnia, dlaczego potrzebne były dwa
traktaty dotyczące podziału świata zawarte pomiędzy Hiszpanią
a Portugalią; • przedstawia stosunek innych państw do
porozumienia hiszpańsko-portugalskiego i wyjaśnia jego przyczyny |
Uczeń: • charakteryzuje pierwsze wyprawy odkrywcze
Francuzów i Anglików; • porównuje wyprawy Francuzów i Anglików
z wyprawami Hiszpanów i Portugalczyków |
3. Ekspansja kolonialna Hiszpanii i Portugalii
w XVI w. |
Uczeń: • charakteryzuje podboje Hernána
Cortésa i Francisca Pizarra w Ameryce; • przedstawia organizację terenów zajętych
przez Hiszpanów i Portugalczyków; • wymienia skutki XVI-wiecznej ekspansji
kolonialnej dla Europy |
Uczeń: • przedstawia sposób zajmowania nowych terenów
przez Portugalczyków; • przedstawia, jak ludność miejscowa
przyjmowała Europejczyków; • wymienia zmiany, które zaszły w Nowym
Świecie w wyniku jego podboju przez Europejczyków |
Uczeń: • przedstawia proces chrystianizacji
podbijanych ludów; • porównuje politykę Portugalii
i Hiszpanii wobec ludności miejscowej; • przedstawia XVI-wieczne oceny ekspansji
europejskiej |
Uczeń: • wskazuje i wyjaśnia przyczyny
podobieństw oraz różnic w sposobach ekspansji, a także organizacji
terenów podbitych przez Portugalię i Hiszpanię; • ocenia, które ze zmian, zachodzących
w Nowym Świecie pod wpływem Europejczyków, mogły być dobre dla ludności
miejscowej |
Uczeń: • przedstawia pozostałości panowania
hiszpańskiego i portugalskiego w Nowym Świecie; • przedstawia, jak współcześnie jest oceniane
panowanie hiszpańskie i portugalskie w Nowym Świecie; • porównuje współczesne oceny z ocenami
XVI-wiecznymi i wyjaśnia, co wpływa na różnice |
4. Gospodarka Europy w XVI
stuleciu |
Uczeń: • przedstawia
zmianę szlaków handlowych i pokazuje to na mapie; • pokazuje na mapie
miasta, które rozwinęły się w wyniku wielkich odkryć geograficznych; • wymienia
instytucje, które przyczyniły się do rozwoju handlu; |
Uczeń: • charakteryzuje
proces urbanizacji Europy; • wyjaśnia
przyczyny zmiany szlaków handlowych i procesu urbanizacji; • definiuje
pojęcia: rewolucja cen i dualizm gospodarczy |
Uczeń: • przedstawia
zmiany, które zaszły w sposobie produkcji na kontynencie europejskim,
i wyjaśnia przyczyny tego zjawiska; • przedstawia
zmiany w rolnictwie angielskim i ich przyczyny; • wyjaśnia
pojęcia: dualizm gospodarczy i rewolucja cen |
Uczeń: • charakteryzuje
różne regiony gospodarcze Europy; • przedstawia
związki między różnym rozwojem gospodarczym poszczególnych regionów Europy; • wyjaśnia wpływ
wielkich odkryć geograficznych na przemiany w gospodarce europejskiej; |
Uczeń: • ocenia, która
polityka ekonomiczna (Anglii, Hiszpanii czy Niderlandów) była
najkorzystniejsza dla rozwoju gospodarczego kraju, i wyjaśnia dlaczego; • przedstawia
działalność gospodarczą ludzi w XVI w. na przykładzie rodziny
Fuggerów; |
5. Kształtowanie się kultury odrodzenia |
Uczeń: • wymienia cechy architektury, rzeźby
i malarstwa renesansowego; • wymienia twórców renesansu i niektóre
ich dzieła; • rozpoznaje zabytki architektury renesansowej |
Uczeń: • wymienia czynniki sprzyjające rozwojowi
renesansu i humanizmu; • charakteryzuje rolę mecenatu w rozwoju
sztuki renesansu; • charakteryzuje myśl polityczną odrodzenia |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego renesans rozpoczął się w miastach
włoskich; • rozpoznaje dzieła sztuki renesansowej (malarstwo, rzeźba)
z obszaru Włoch; • porównuje myśl polityczną Niccoló
Machiavellego, Jeana Bodina i Andrzeja Frycza Modrzewskiego; • charakteryzuje literaturę renesansu |
Uczeń: • wskazuje na różnice i podobieństwa
sztuki renesansu w różnych regionach Europy; • wyjaśnia związki myśli politycznej XVI w.
z sytuacją polityczną w Europie tego okresu; • porównuje różne
wizje utopijnego społeczeństwa prezentowane przez Tomasza Morusa
i Tomasza Campanellę; • przedstawia zasługi Erazma z Rotterdamu
dla kultury |
Uczeń: • rozpoznaje na przykładach dzieł sztuki
(malarstwo, rzeźba) zabytki sztuki gotyckiej i renesansowej oraz
wyjaśnia różnice między nimi; • ocenia, twórczość których pisarzy renesansu
jest aktualna także obecnie, i wyjaśnia dlaczego |
6. Cywilizacja europejska w XVI w. |
Uczeń: • przedstawia zmiany w sposobie mierzenia
czasu – zegar, kalendarz gregoriański; • charakteryzuje rozwój kartografii; |
Uczeń: • przedstawia rozwój edukacji w XVI w.; • charakteryzuje sytuację na Rusi |
Uczeń: • wyjaśnia znaczenie teorii heliocentrycznej
Kopernika dla reformy kalendarza; |
Uczeń: • charakteryzuje edukację dziewcząt w XVI
w.; • wyjaśnia, dlaczego Wielkie Księstwo
Moskiewskie zamknęły się na wpływy Europy Zachodniej |
Uczeń: • porównuje przedstawienia rodzin na obrazach
gotyckich i renesansowych oraz wyjaśnia, jak to wpływało na postrzeganie
roli dziecka i kobiety; • analizuje atrybuty, z którymi się
portretowano, i wyjaśnia ich znaczenie |
7. Rozłam zachodniego chrześcijaństwa – reformacja |
Uczeń: • pokazuje na mapie zasięg wyznań
protestanckich; • wymienia przykładowe przyczyny reformacji; • wymienia zasady wyznań protestanckich:
luteranizmu i kalwinizmu; • wymienia postanowienia pokoju augsburskiego
i edyktu nantejskiego; |
Uczeń: • dzieli przyczyny reformacji na religijne,
gospodarczo--społeczne, polityczne; • przedstawia zasady wyznania anglikańskiego; • charakteryzuje przebieg wojen religijnych
w Niemczech i we Francji; |
Uczeń: • przedstawia związki między religijnymi,
gospodarczo--społecznymi i politycznymi przyczynami reformacji; • porównuje zasady wyznań protestanckich; • porównuje postanowienia pokoju augsburskiego
i edyktu nantejskiego; |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego część książąt niemieckich
poparła Marcina Lutra; • wyjaśnia, gdzie i dlaczego poparcie
uzyskało wyznanie kalwińskie; • wyjaśnia, jaki wpływ na różne dziedziny życia
miały wyznania protestanckie, np. edukacja, gospodarka; |
Uczeń: • wyjaśnia symbolikę propagandy protestanckiej
na przykładowych źródłach ikonograficznych; • przedstawia związki propagandy protestanckiej
z zasadami wyznań protestanckich; |
8. Reforma Kościoła katolickiego |
Uczeń: • wymienia postanowienia soboru trydenckiego; • wymienia formy działalności jezuitów; • pokazuje na mapie obszary działalności
jezuitów; • wyjaśnia, co to jest trydenckie wyznanie
wiary |
Uczeń: • przedstawia sposoby zwalczania protestantyzmu
przez Kościół katolicki; • wyjaśnia, jaką rolę odgrywały: Kongregacja
Powszechnej Inkwizycji oraz Indeks Ksiąg Zakazanych; • dzieli przykładowe postanowienia soboru
trydenckiego na dotyczące doktryny wiary i reformy kleru |
Uczeń: • charakteryzuje formy propagandy wiary; • wyjaśnia, jaką rolę w propagandzie wiary
odgrywała sztuka; • wyjaśnia, na czym polegała reforma
w zakonach; • wymienia nowo powstałe zakony i ich
zadania |
Uczeń: • ocenia, które z reform soboru
trydenckiego były reakcją na zarzuty stawiane Kościołowi katolickiemu przez
protestantów; • wyjaśnia, w jaki sposób jezuici
działający na innych kontynentach dostosowywali się do miejscowych zwyczajów,
i dlaczego to robili |
Uczeń: • ocenia efekty działań kontrreformacji; • porównuje propagandę religijną kościołów
protestanckich i Kościoła katolickiego |
9. Przemiany społeczno- |
Uczeń: • przedstawia proces centralizacji władzy
państwowej na przykładzie Francji; • przedstawia poglądy na władzę Jeana Bodina; • charakteryzuje samodzierżawie w Rosji |
Uczeń: • przedstawia proces centralizacji władzy
państwowej na przykładzie Anglii; • wymienia zmiany w strukturze społecznej,
które zaszły w XVI w.; • wymienia przykładowe przyczyny i skutki
wojny o niepodległość Niderlandów; |
Uczeń: • porównuje proces centralizacji władzy na
przykładzie Anglii i Francji; • wyjaśnia, czym różniło się samodzierżawie
w Rosji od scentralizowanych monarchii Europy Zachodniej; • przedstawia, w jaki sposób XVI-wieczni
filozofowie wspierali proces centralizacji władzy |
Uczeń: • wyjaśnia przyczyny kształtowania się szlachty
i jej wewnętrznego zróżnicowania; • wyjaśnia, w jaki sposób przemiany
w stanie szlacheckim sprzyjały centralizacji władzy państwowej; • wymienia różne przyczyny wojny
o niepodległość Niderlandów i wskazuje na zależności między nimi; |
Uczeń: • charakteryzuje politykę Filipa II
i księcia Alby w Niderlandach, a także wyjaśnia, jak wpłynęła
ona na wybuch wojny |
10. Stosunki międzynarodowe w XVI-wiecznej
Europie |
Uczeń: • pokazuje na mapie tereny ekspansji imperium
osmańskiego; • pokazuje na mapie tereny ekspansji Wielkiego
Księstwa Moskiewskiego; • pokazuje na mapie obszary, które
w XVI w. były we władzy Habsburgów, dzieląc je na te, które były
pod panowaniem linii hiszpańskiej, oraz te – pod panowaniem linii
austriackiej |
Uczeń: • charakteryzuje politykę dynastyczną
Habsburgów; • wymienia przyczyny konfliktów między
Hiszpanią a Anglią |
Uczeń: • wyjaśnia, kto i dlaczego mógł się czuć
zagrożony polityką dynastyczną Habsburgów; • przedstawia stosunek Habsburgów do imperium
osmańskiego; • charakteryzuje układ sił w Europie
w XVI w. |
Uczeń: • przedstawia różnice w polityce władców
europejskich wobec imperium osmańskiego i wyjaśnia ich przyczyny; • wyjaśnia przyczyny ekspansji Wielkiego
Księstwa Moskiewskiego |
Uczeń: • przedstawia stosunki Holandii z Wielką
Brytanią w XVI w. i ich wpływ na relacje Wielkiej Brytanii
z Hiszpanią |
II. Rzeczpospolita w XVI
stuleciu |
|||||
11. Polska i Litwa pod panowaniem ostatnich
Jagiellonów |
Uczeń: • wymienia uprawnienia, które sejm uzyskał
w XVI w.; • wymienia sukcesy ruchu egzekucyjnego; • wymienia warunki pokoju krakowskiego |
Uczeń: • przedstawia rozwarstwienie stanu
szlacheckiego w Polsce; • przedstawia pozycję polityczną szlachty; • wymienia skutki wojny północnej (o Inflanty); |
Uczeń: • przedstawia rywalizację szlachty
i władców w procesie kształtowania się pozycji polskiego sejmu
w XVI w.; • wyjaśnia genezę powstania szlacheckiego ruchu
egzekucyjnego |
Uczeń: • pokazuje związki między sukcesami ruchu
egzekucyjnego a zmianą polityki królewskiej; • przedstawia założenia polskiego programu dominium
Maris Baltici; • ocenia, jakie korzyści miałaby Polska
z realizacji programu dominium Maris Baltici |
Uczeń: • przedstawia specyfikę demokracji szlacheckiej
na tle Europy Zachodniej; • ocenia politykę zagraniczną ostatnich
Jagiellonów |
12. Początki Rzeczypospolitej Obojga Narodów |
Uczeń: • wymienia postanowienia unii lubelskiej; • przedstawia organizację wolnych elekcji po
wygaśnięciu dynastii Jagiellonów; • wymienia postanowienia artykułów
henrykowskich |
Uczeń: • wymienia przyczyny przekształcenia unii
personalnej w unię realną; • przedstawia wojny Stefana Batorego
z Rosją; • przedstawia politykę sądową Stefana Batorego |
Uczeń: • przedstawia dążenia szlachty polskiej
i litewskiej do zawarcia unii realnej; • wyjaśnia przyczyny oporu magnatów litewskich
przeciwko unii realnej; • przedstawia organizację państwa
polsko-litewskiego w okresie bezkrólewia; • przedstawia cele polityki zagranicznej
Stefana Batorego i ocenia ich realizację |
Uczeń: • wyjaśnia, w jaki sposób szlachta
zabezpieczyła swoje prawa przed absolutystycznymi dążeniami kandydatów do
tronu polskiego; • przedstawia okoliczności dwóch pierwszych
wolnych elekcji; • omawia przyczyny i skutki konfliktu
Stefana Batorego z Gdańskiem; • ocenia politykę wewnętrzną Stefana Batorego |
Uczeń: • przedstawia pozycję Gdańska
w Rzeczypospolitej w II połowie XVI w.; • ocenia, jak pozycja Gdańska wpływała na
stosunki między miastem a królami polskimi w II połowie XVI w. |
13. Terytorium, ludność i gospodarka państwa
polsko- |
Uczeń: • pokazuje na mapie obszar Rzeczypospolitej
z podziałem na tereny Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego; • pokazuje na mapie rejony wydobycia surowców
i kierunki handlu Rzeczypospolitej; • wymienia przyczyny kształtowania się folwarku
pańszczyźnianego |
Uczeń: • przedstawia sytuację demograficzną
Rzeczypospolitej; • przedstawia proces powiększania ziemi
folwarcznej; • przedstawia pozycję Gdańska w gospodarce
Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wyjaśnia przyczyny kształtowania się folwarku
pańszczyźnianego z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej na Zachodzie
Europy; • przedstawia ograniczenia nakładane na inne
stany przez szlachtę i wyjaśnia, czym było to spowodowane; • przedstawia bilans handlowy Rzeczypospolitej |
Uczeń: • charakteryzuje pozycję miast
w Rzeczypospolitej; • wyjaśnia, na czym polegało uprzywilejowanie
gospodarcze szlachty; • ocenia, czy uprzywilejowanie gospodarcze
szlachty było korzystne dla rozwoju gospodarczego Rzeczypospolitej |
Uczeń: • porównuje
gospodarkę i proces urbanizacji Rzeczypospolitej z podobnymi
zjawiskami zachodzącymi w Europie Zachodniej XVI w.; • ocenia zależność
gospodarki Rzeczypospolitej od koniunktury gospodarczej w Europie |
14. Religie, wyznania, narody Korony i Litwy
w XVI w. |
Uczeń: • przedstawia strukturę etniczną
i wyznaniową Polski w XV i XVI w.; • wymienia przyczyny reformacji
w Rzeczypospolitej; • wymienia wyznania protestanckie, które stały
się popularne wśród społeczeństwa Rzeczypospolitej; • wymienia postanowienia konfederacji
warszawskiej |
Uczeń: • wyjaśnia różnice w strukturze etnicznej
i wyznaniowej Polski XV i XVI w.; • przedstawia sytuację Kościoła katolickiego
w Polsce na przełomie XV i XVI w.; • wymienia sukcesy ruchu egzekucyjnego, które
sprzyjały rozwojowi reformacji; • wymienia dzieła kultury polskiej związane
z protestantyzmem; • wymienia formy działań jezuitów w Polsce |
Uczeń: • wyjaśnia, które wyznania protestanckie
cieszyły się popularnością w poszczególnych grupach społeczeństwa
Rzeczypospolitej; • wyjaśnia, co sprzyjało szerzeniu się
reformacji w Rzeczypospolitej i istnieniu różnorodności wyznań
protestanckich; • przedstawia okoliczności uchwalenia
konfederacji warszawskiej; • wymienia postanowienia unii brzeskiej |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego arianie byli potępiani
przez inne wyznania; • przedstawia wpływ wyznań protestanckich na
rozwój kultury polskiej i języka polskiego; • omawia znaczenie szkolnictwa protestanckiego
i jezuickiego na poziom wykształcenia społeczeństwa i rozwój
kultury; • ocenia politykę religijną Zygmunta III Wazy |
Uczeń: • charakteryzuje
specyfikę stosunków religijnych w Rzeczypospolitej na tle Europy; • wyjaśnia, co wpływało na postawy władców
polskich wobec reformacji; • ocenia, czy można mówić
o Rzeczypospolitej jako o „państwie bez stosów” |
15. System rządów w |
Uczeń: • wymienia organy władzy centralnej w
Rzeczypospolitej i ich przykładowe kompetencje; • przedstawia sposób powoływania i skład
sejmu; • wymienia
podstawowe rodzaje wojsk w Rzeczypospolitej w XVI w. |
Uczeń: • przedstawia strukturę stanu szlacheckiego
i jej przemiany w XVI w.; • wymienia uprawnienia sądu sejmowego; • wymienia źródła dochodów monarszych |
Uczeń: • wymienia
organy władzy centralnej i lokalnej w Rzeczypospolitej i ich
kompetencje; • przedstawia
wzajemne zależności pomiędzy organami władzy w Rzeczypospolitej
w XVI w., ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji między
królem a sejmem; • wyjaśnia rolę
artykułów henrykowskich w kształtowaniu się ustroju Rzeczypospolitej |
Uczeń: • ocenia, w jakim stopniu król mógł
prowadzić samodzielną politykę; • ocenia skuteczność i efektywność systemu
obrony Rzeczypospolitej w XVI w.; • przedstawia rolę Jana Zamoyskiego u boku
Stefana Batorego |
Uczeń: • uzasadnia, który termin uważa za właściwszy
do określenia ustroju Rzeczypospolitej w XVI w.: demokracja
szlachecka czy monarchia mieszana |
16. Kultura polska epoki odrodzenia |
Uczeń: • wymienia cechy architektury renesansowej w Polsce; • rozpoznaje budowle renesansowe; • wymienia przykładowych pisarzy odrodzenia
w Polsce i ich dzieła; • wymienia osiągnięcia naukowe Mikołaja
Kopernika |
Uczeń: • wymienia cechy sztuki renesansowej
(malarstwo, rzeźba) w Polsce oraz podaje przykłady zabytków; • przedstawia rolę Krakowa jako ośrodka życia
kulturalnego i naukowego; • przedstawia poglądy na funkcjonowanie państwa
i społeczeństwo Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stanisława
Orzechowskiego |
Uczeń: • omawia rolę mecenatu królewskiego
i magnackiego w rozwoju kultury polskiego odrodzenia; • przedstawia przykładowe osiągnięcia polskich
uczonych epoki odrodzenia; • porównuje poglądy na państwo
i społeczeństwo Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stanisława
Orzechowskiego; • przedstawia wzorce osobowe, które
funkcjonowały w polskiej literaturze okresu odrodzenia |
Uczeń: • porównuje poglądy na państwo
i społeczeństwo Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stanisława
Orzechowskiego z poglądami Stanisława Hozjusza; • omawia rolę mecenatu królewskiego
i magnackiego w rozwoju kultury polskiego odrodzenia; • wyjaśnia, gdzie kronikarze polscy szukali
korzeni szlachty polskiej, litewskiej i ruskiej |
Uczeń: • przedstawia wkład Jana Zamoyskiego
w rozwój kultury i oświaty polskiego odrodzenia; • ocenia, w jakim stopniu Zamość założony
przez Jana Zamoyskiego spełniał założenia idealnego miasta renesansowego |
III. Europa i świat
w „wieku wiary i rozumu” |
|||||
17. Gospodarka Europy i świata w XVII w. |
Uczeń: • pokazuje na mapie obszary skolonizowane przez
państwa europejskie w XVII w.; • definiuje pojęcie merkantylizm; • wymienia zmiany w rzemiośle
i rolnictwie w XVII w. |
Uczeń: • wyjaśnia rolę kompanii handlowych
w rozwoju gospodarki państw europejskich; • przedstawia rolę banku emisyjnego
w rozwoju gospodarki; • wyjaśnia rolę aktów nawigacyjnych dla
gospodarki angielskiej |
Uczeń: • przedstawia wpływ ekspansji kolonialnej na
rozwój gospodarki Europy; • przedstawia
założenia merkantylizmu i jego realizację na przykładzie Francji
i Anglii; • przedstawia zależności między zmianami
zachodzącymi w rolnictwie i rzemiośle w XVII w.; • wymienia przyczyny migracji ludności
w XVII w. |
Uczeń: • przedstawia znaczenie Holandii
w gospodarce europejskiej XVII w.; • wyjaśnia, w jaki sposób starano się
ograniczyć pozycję handlową Holandii; • wyjaśnia przyczyny zmian demograficznych
w XVII-wiecznej Europie |
Uczeń: • przedstawia konsekwencje powiązań
i zależności gospodarczych między poszczególnymi regionami; • przedstawia przykład XVII-wiecznej spekulacji |
18. Wojna trzydziestoletnia |
Uczeń: • wymienia przyczyny wojny trzydziestoletniej; • wymienia obozy walczące w wojnie
trzydziestoletniej i państwa je popierające; • pokazuje na mapie zmiany terytorialne, które
zaszły na mocy pokoju westfalskiego |
Uczeń: • dzieli przyczyny
wojny trzydziestoletniej na religijne, ustrojowe i polityczne; • wymienia etapy wojny trzydziestoletniej,
najważniejsze bitwy i przykładowych dowódców; • pokazuje na mapie miejsca najważniejszych
bitew wojny trzydziestoletniej; • przedstawia najważniejsze zmiany
w układzie sił w Europie po wojnie trzydziestoletniej |
Uczeń: • przedstawia udział Francji i Polaków
w wojnie trzydziestoletniej; • wymienia postanowienia pokoju westfalskiego • porównuje układ sił w Europie przed
wojną trzydziestoletnią i po jej zakończeniu; |
Uczeń: • ocenia, czy wojna trzydziestoletnia miała
bardziej charakter wojny religijnej, czy politycznej; • przedstawia wpływ wojny trzydziestoletniej na
państwowość i kulturę Czechów; • przedstawia stosunek wojskowych do ludności
cywilnej w trakcie wojny trzydziestoletniej |
Uczeń: • wyjaśnia, czego symbolem jest dla Czechów
bitwa pod Białą Górą; • porównuje, jak
zmienił się obraz wojny w malarstwie
i grafice XVII-wiecznej w stosunku do wcześniejszych epok |
19. Absolutyzm i despotyzm w Europie XVII
w. |
Uczeń: • wymienia przykładowe centralne organy władzy
we Francji; • wymienia przykładowe kompetencje monarchy
i intendentów |
Uczeń: • wymienia czynniki, które utrudniały
centralizację władzy we Francji; • wyjaśnia, kto i dlaczego wspierał
monarchę w dążeniach do absolutyzmu |
Uczeń: • przedstawia sposoby ograniczania roli sił
i środowisk odśrodkowych w monarchii francuskiej; • przedstawia proces centralizacji władzy
i ujednolicania państwa francuskiego; • przedstawia pozycję monarchy w monarchii
absolutnej; |
Uczeń: • wymienia prawa i ograniczenia, którym
podlegał król Francji; • charakteryzuje znaczenie Wersalu jako symbolu
absolutyzmu francuskiego i potęgi Francji; • charakteryzuje
samodzierżawie w Rosji XVII w. |
Uczeń: • uzasadnia określenie Ludwika XIV jako Króla
Słońce i ocenia jego zasadność; • przedstawia oddziaływanie dworu
w Wersalu na inne dwory europejskie |
20. Rewolucja angielska |
Uczeń: • wymienia przyczyny rewolucji w Anglii; • wymienia zmiany, które zaszły w Anglii
w wyniku wojny domowej; • wymienia cechy monarchii parlamentarnej
w Anglii na przełomie XVII i XVIII w. |
Uczeń: • przedstawia okoliczności powrotu Stuartów do
władzy; • wymienia przyczyny Sławetnej Rewolucji; • wymienia dokumenty, które ukształtowały
ustrój angielski na przełomie XVII i XVIII w.; •
porównuje uprawnienia monarchy francuskiego i angielskiego w XVII w. |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego doszło do zwołania
Krótkiego i Długiego Parlamentu; • przedstawia rolę Olivera Cromwella
w trakcie rewolucji angielskiej i po jej zakończeniu; • przedstawia pozycję i uprawnienia
parlamentu oraz króla w Anglii, a także ich wzajemne relacje na
przełomie XVII i XVIII w. |
Uczeń: • wyjaśnia, w jaki sposób konflikty
religijne w Anglii wpłynęły na jej sytuację polityczną w XVII w.; • wyjaśnia przyczyny Sławetnej Rewolucji; • wyjaśnia sformułowanie „król panuje, lecz nie
rządzi”; •
porównuje zasady ustrojowe we Francji i Anglii w XVII w.; |
Uczeń: • porównuje pozycję oraz uprawnienia parlamentu
i króla w Anglii na przełomie XVII i XVIII w. z pozycją
oraz uprawnieniami sejmu i króla w Rzeczypospolitej w końcu
XVI w. |
21. Rewolucja intelektualna XVII w. i kultura
baroku |
Uczeń: • wymienia przykładowych uczonych i ich
odkrycia; • definiuje pojęcia: racjonalizm
i empiryzm; • wymienia cechy architektury baroku
i podaje przykłady zabytków |
Uczeń: • przedstawia rozwój nauk
matematyczno--przyrodniczych; • rozpoznaje dzieła sztuki barokowej; • przedstawia poglądy Thomasa Hobbesa
i Johna Locke’a na państwo
i społeczeństwo |
Uczeń: • przedstawia znaczenie wynalazków i odkryć
XVII-wiecznych dla rozwoju nauki; • przedstawia rolę akademii nauk zakładanych
w różnych państwach; • porównuje poglądy pisarzy politycznych
XVII w. na państwo i społeczeństwo |
Uczeń: • porównuje różne sposoby badawcze, które rozwinęły
się w XVII w.; • porównuje różne nurty w sztuce baroku; • przedstawia rolę Francji i Niderlandów
w rozwoju kultury epoki baroku |
Uczeń: • przedstawia działalność Królewskiego
Towarzystwa w Londynie i Akademii Nauk w Paryżu |
IV. Rzeczpospolita w dobie
wielkich wojen XVII w. |
|||||
22. Konflikty wewnętrzne i wojny ze Szwecją za
panowania Zygmunta III i Władysława IV |
Uczeń: • pokazuje na mapie ziemie, które utraciła
Rzeczpospolita po wojnach ze Szwecją w I połowie XVII w.; • pokazuje na mapie miejsca najważniejszych
bitew z wojen polsko-szwedzkich w I połowie XVII w. (Kircholm,
Oliwa); • wymienia warunki rozejmu w Sztumskiej
Wsi |
Uczeń: • wymienia przyczyny konfliktu Zygmunta III
Wazy ze szlachtą; • wymienia skutki rokoszu Zebrzydowskiego; • wymienia przyczyny wojen polsko-szwedzkich
w I połowie XVII w.; • porównuje postanowienia rozejmów
w Starym Targu i Sztumskiej Wsi |
Uczeń: • przedstawia okoliczności objęcia władzy przez
Zygmunta III Wazę w Polsce; • przedstawia przebieg rokoszu Zebrzydowskiego
i radykalizację postaw szlachty w jego trakcie; • wyjaśnia, jaki wpływ na warunki rozejmów
Rzeczypospolitej ze Szwecją miała sytuacja międzynarodowa |
Uczeń: • wyjaśnia, jaki wpływ na stosunki króla ze
szlachtą miały jego dążenia do objęcia tronu w Szwecji i polityka
religijna; • przedstawia procedurę wypowiadania
posłuszeństwa królowi przyjętą przez szlachtę po rokoszu Zebrzydowskiego; • przedstawia związki Wazów z Habsburgami
i wyjaśnia ich wpływ na politykę zagraniczną Rzeczypospolitej |
Uczeń: • ocenia możliwość wypowiedzenia posłuszeństwa
królowi przy zastosowaniu procedury przyjętej przez szlachtę po rokoszu
Zebrzydowskiego; • porównuje sylwetki i działalność biskupa
Stanisława Karnkowskiego i księdza Piotra Skargi |
23. Stosunki Rzeczypospolitej z Rosją, Turcją
i Hohenzollernami za panowania Zygmunta III i Władysława IV |
Uczeń: • pokazuje na mapie ziemie, które uzyskała
Rzeczpospolita po wojnach z Rosją w I połowie XVII w.; • pokazuje na mapie miejsca najważniejszych
bitew z Rosją i Turcją w I połowie XVII w. |
Uczeń: • wymienia przyczyny wojen z Rosją
i Turcją w I połowie XVII w.; • wskazuje związki między przyczynami wojen
a sytuacją międzynarodową |
Uczeń: • charakteryzuje dymitriady; • wyjaśnia, dlaczego dymitriady
nie są traktowane jako wojna Rzeczypospolitej z Rosją; • przedstawia warunki umowy Stanisława
Żółkiewskiego z bojarami rosyjskimi; • przedstawia politykę Zygmunta III Wazy wobec
władców Prus Książęcych |
Uczeń: • ocenia szanse realizacji umowy Stanisława
Żółkiewskiego z bojarami; • wyjaśnia, co wpłynęło na politykę Zygmunta
III Wazy wobec Prus Książęcych |
Uczeń: • ocenia poprawność występującego
w publicystyce polskiej określenia „hołd” dla prezentacji na sejmie cara
Wasyla Szujskiego i jego braci |
24. Rzeczpospolita w okresie powstania Chmielnickiego
i potopu szwedzkiego |
Uczeń: • pokazuje na mapie zasięg powstania
Chmielnickiego i miejsca najważniejszych bitew; • pokazuje na mapie zasięg potopu szwedzkiego
i miejsca najważniejszych bitew; • pokazuje na mapie straty terytorialne
Rzeczypospolitej po wojnie z Rosją na mocy rozejmu w Andruszowie; • wymienia przyczyny powstania Chmielnickiego |
Uczeń: • wymienia przyczyny potopu szwedzkiego; • charakteryzuje postawy szlachty wobec Szwedów
w czasie potopu szwedzkiego; • wymienia sojuszników Rzeczypospolitej
w trakcie potopu szwedzkiego; • wymienia przyczyny wojny z Rosją
w II połowie XVII w. |
Uczeń: • charakteryzuje podłoże różnorodnych
konfliktów na Ukrainie i przedstawia jego związek z wybuchem
powstania Chmielnickiego; • charakteryzuje postawę szlachty wobec Kozaków
w czasie powstania Chmielnickiego; • przestawia reakcję państw Europy
Środkowo--Wschodniej na potop szwedzki |
Uczeń: • charakteryzuje postawę szlachty wobec Kozaków
podczas potopu szwedzkiego; • wyjaśnia, na pomoc których państw mogła
liczyć Rzeczpospolita w walce ze Szwedami; • ocenia skutki wojen ze Szwedami i Rosją
dla Rzeczypospolitej, biorąc pod uwagę kwestie polityczne, gospodarcze
i kulturalne |
Uczeń: • przedstawia okoliczności podpisania traktatów
welawsko-bydgoskich i ugody w Hadziaczu
oraz wyjaśnia ich cele |
25. Kryzys Rzeczypospolitej i konflikt
z Turcją w drugiej połowie XVII w. |
Uczeń: • wymienia przyczyny wojen z Turcją
w II połowie XVII w.; • pokazuje na mapie miejsca bitew
z Turkami w II połowie XVII w.; • pokazuje na mapie zmiany terytorialne po
poszczególnych wojnach z Turcją w II połowie XVII w.; • pokazuje na mapie straty terytorialne
Rzeczypospolitej po wojnie z Rosją na mocy pokoju Grzymułtowskiego |
Uczeń: • wymienia przykładowe skutki
gospodarczo--społeczne i kulturalne XVII-wiecznych wojen dla
Rzeczypospolitej; • przedstawia funkcjonowanie sejmu walnego
w XVII w.; • wyjaśnia, co utrudniało przyjmowanie
konstytucji na sejmie walnym; •
ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem; |
Uczeń: • przedstawia program reform ustrojowych
podejmowany przez Jana Kazimierza; • wyjaśnia cele reform ustrojowych
proponowanych przez Jana Kazimierza; • charakteryzuje politykę zagraniczną Jana III
Sobieskiego |
Uczeń: • wyjaśnia, w jaki sposób magnaci
decydowali o polityce państwa w XVII w.; • przedstawia zależności między gospodarczymi
i społecznymi skutkami XVII-wiecznych wojen dla Rzeczypospolitej; • ocenia, czy w II połowie XVII w. możemy
mówić o oligarchii magnackiej jako formie ustroju Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wyjaśnia związki między skutkami gospodarczo-społecznymi
XVII- |
26. Barok i sarmatyzm w |
Uczeń: • wymienia cechy architektury barokowej; • wymienia przykładowych twórców baroku
i ich dzieła; • wymienia cechy sarmatyzmu; • wymienia gatunki literackie, które rozwinęły
się w epoce baroku |
Uczeń: • rozpoznaje budowle barokowe; • przedstawia wpływ mecenatu królewskiego
i kościelnego na rozwój sztuki barokowej w Rzeczypospolitej; • wymienia tematykę piśmiennictwa polskiego
epoki baroku i przykładowych twórców |
Uczeń: • przedstawia nurty polskiego baroku; • wyjaśnia, w jaki sposób Kościół
wykorzystywał sztukę baroku; • wyjaśnia, w jaki sposób mecenat dworu
królewskiego i Kościoła wpływał na rozwój mecenatu magnackiego |
Uczeń: • wyjaśnia, w jaki sposób ideologia
sarmatyzmu wpływała na życie polityczne i obyczajowość szlachty; • przedstawia, w jaki sposób autorzy epoki
baroku reagowali na problemy ludzi sobie współczesnych; • ocenia stosunek szlachty polskiej do
innowierców w Rzeczypospolitej w XVII w.; • wyjaśnia, dlaczego wśród szlachty panowało
przekonanie, że Polska jest przedmurzem chrześcijaństwa; |
Uczeń: • ocenia, w jakim stopniu Nowe Ateny…
księdza Benedykta Chmielowskiego oddają poziom wykształcenia szlachty
polskiej XVII w. |
V. Europa i świat
w epoce oświecenia |
|||||
27. Przemiany społeczno- |
Uczeń: • wymienia czynniki, które sprzyjały wzrostowi
demograficznemu w XVIII w.; • wymienia zmiany, które zaszły w rolnictwie w XVIII w.; • przedstawia założenia liberalizmu
ekonomicznego |
Uczeń: • wyjaśnia, jaką rolę w rozwoju przemysłu
odegrała maszyna parowa; • wymienia skutki społeczne przemian
gospodarczych w XVIII w.; • wyjaśnia w jaki sposób zmiany
w rolnictwie wpłynęły na demografię |
Uczeń: • wyjaśnia, w jaki sposób warunki życia
i przemiany w rolnictwie wpłynęły na wzrost demograficzny
w XVIII w.; • wyjaśnia, jak zmieniało się rozmieszczenie
ludności i co było przyczyną zmian; • przedstawia przemiany w przemyśle
w XVIII w. i ich wpływ na życie ludzi; • wymienia założenia fizjokratyzmu |
Uczeń: • wyjaśnia związki między rewolucją agrarną
a rewolucją przemysłową; • wyjaśnia, dlaczego w Wielkiej Brytanii
najwcześniej doszło do przemian gospodarczych na dużą skalę; • porównuje założenia fizjokratyzmu
i liberalizmu ekonomicznego |
Uczeń: • wyjaśnia, w jaki sposób zmiany
w transporcie przyczyniły się do rozwoju przemysłu; • przedstawia teorię Malthusa i wyjaśnia,
co spowodowało, że jego przewidywania się nie sprawdziły |
28. Filozofia i myśl polityczna oświecenia |
Uczeń: • wymienia czynniki rozwoju myśli
oświeceniowej; • wymienia prawa naturalne; • przedstawia poglądy Monteskiusza |
Uczeń: • wyjaśnia różnicę między deizmem
a ateizmem; • przedstawia poglądy Jeana-Jacques’a
Rousseau; • przedstawia rolę Encyklopedii...
w rozwoju myśli oświeceniowej |
Uczeń: • wyjaśnia przyczyny rozwoju filozofii
oświecenia; • przedstawia poglądy filozofów oświecenia na
religię; • wyjaśnia ideę praw naturalnych; • przedstawia poglądy Immanuela Kanta |
Uczeń: • porównuje poglądy filozofów oświecenia na
władzę; • wyjaśnia, co dla filozofów tej epoki było
najważniejszą wartością w stosunkach między władzą
a społeczeństwem; • przedstawia rolę Woltera w propagowaniu
myśli oświeceniowej; • przedstawia sposoby docierania myśli
oświeceniowej do społeczeństwa |
Uczeń: • wskazuje we współczesnych nurtach
filozoficznych odniesienia do filozofów XVIII-wiecznych |
29. Edukacja, nauka
i kultura XVIII w. |
Uczeń: • wymienia
najważniejsze odkrycia z dziedziny chemii i fizyki oraz ich
autorów; • wymienia cechy
architektury rokokowej i klasycystycznej |
Uczeń: • rozpoznaje dzieła
sztuki w stylu rokokowym i klasycystycznym; • przedstawia nurty
w literaturze XVIII w. i wymienia pisarzy tworzących w tamtym
czasie |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób udostępniano osiągnięcia naukowe szerszej publiczności; • przedstawia
rozwój nauk matematyczno- • wyjaśnia rolę
odkryć geograficznych w poszerzaniu wiedzy o świecie; |
Uczeń: • przedstawia
zastosowanie wyników doświadczeń nauk matematyczno-przyrodniczych
w życiu codziennym w XVIII w.; • wyjaśnia, co
wpłynęło na pojawienie się odwołań do antyku w sztuce klasycystycznej; |
Uczeń: • przedstawia rolę
salonów literackich i kobiet w rozwoju kultury i nauki
w XVIII w.; • wyjaśnia, jak
zainteresowanie kulturą starożytną wpłynęło na rozwój nauk humanistycznych |
30. Mocarstwa europejskie i polityka równowagi
sił |
Uczeń: • pokazuje na mapie zmiany terytorialne
w Europie po wojnach toczonych
w XVIII w.; • pokazuje na mapie miejsca najważniejszych
bitew; • wymienia skutki wojny północnej i wojny
siedmioletniej |
Uczeń: • wymienia przyczyny wojny północnej
i wojny siedmioletniej; • przedstawia momenty zwrotne w czasie
wojny północnej i wojny siedmioletniej; • wyjaśnia wpływ tych momentów na przebieg
działań wojennych |
Uczeń: • wymienia przyczyny i skutki wojny
o sukcesję hiszpańską; • wymienia przyczyny i skutki wojny
o sukcesję austriacką; • porównuje układ sił w Europie na
początku i pod koniec XVIII w. |
Uczeń: • wyjaśnia, jak na układ sił w Europie
wpłynęła wojna o sukcesję polską; • wyjaśnia, dlaczego przed wojną siedmioletnią
doszło do odwrócenia przymierzy; • przedstawia realizację zasady równowagi sił,
przywołując odpowiednie postanowienia traktatów pokojowych kończących
XVIII-wieczne wojny |
Uczeń: • przedstawia przebieg wojny siedmioletniej
w koloniach; • wyjaśnia, w jaki sposób wojna
siedmioletnia wpłynęła na pozycję Anglii i Francji w Ameryce
i Azji |
31. Sąsiedzi Rzeczypospolitej w XVIII w. –
Prusy, Austria, Rosja |
Uczeń: • wyjaśnia pojęcie oświecony absolutyzm
(absolutyzm doby oświecenia); • wymienia przykładowe reformy przeprowadzone
w Prusach, Austrii i Rosji; • pokazuje na mapie rozrost terytorialny Prus
i Rosji |
Uczeń: • dzieli reformy przeprowadzone w Prusach,
Austrii i Rosji na administracyjne, gospodarcze i związane
z epoką oświecenia; • przedstawia cele i ekspansję
terytorialną Prus i Rosji; • charakteryzuje politykę józefinizmu |
Uczeń: • przedstawia cele wprowadzania poszczególnych
grup reform w Prusach, Austrii i Rosji; • przedstawia wydarzenia, które doprowadziły do
wzrostu pozycji Prus na arenie międzynarodowej w XVIII w.; • charakteryzuje politykę carów wobec cerkwi
prawosławnej |
Uczeń: • uzasadnia, że mimo przeprowadzanych reform
w przypadku Rosji możemy w dalszym ciągu mówić
o samodzierżawiu; • przedstawia rolę Petersburga; • porównuje poglądy Fryderyka II i Józefa
II na rolę władcy w państwie |
Uczeń: • wymienia reformy obyczajowe Piotra I; • wyjaśnia, w jaki sposób Piotr I europeizował
Rosję; • wyjaśnia, dlaczego Petersburg był nazywany
Wenecją Północy, a Katarzyna II Semiramidą Północy |
32. Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki |
Uczeń: • wymienia przyczyny wojny o niepodległość
Stanów Zjednoczonych; • pokazuje na mapie miejsca najważniejszych
bitew, także tych z udziałem Polaków; • pokazuje na mapie granice Stanów Zjednoczonych
po pokoju paryskim; • wymienia federalne organy władzy i ich
przykładowe kompetencje |
Uczeń: • przedstawia sytuację gospodarczą kolonii
angielskich w połowie XVIII w.; • wyjaśnia, w jaki sposób polityka
gospodarcza Wielkiej Brytanii wobec kolonii doprowadziła do konfliktu kolonii
z metropolią; • przedstawia wzajemne relacje między
federalnymi organami władzy w Stanach Zjednoczonych |
Uczeń: • przedstawia
organizację angielskich kolonii w Ameryce; • charakteryzuje różne przyczyny wojny
o niepodległość i wskazuje związki między nimi; • przedstawia realizację idei oświeceniowych
w Deklaracji Niepodległości i Konstytucji Stanów
Zjednoczonych Ameryki |
Uczeń: • przedstawia proces kształtowania się narodu
amerykańskiego; • przedstawia stosunek państw
i społeczeństw Europy do wojny o niepodległość Stanów
Zjednoczonych; • przedstawia znaczenie rewolucji
amerykańskiej; • wymienia różnice między społeczeństwem
amerykańskim a społeczeństwami europejskimi |
Uczeń: • przedstawia sylwetki ojców założycieli |
33. Przyczyny i wybuch Wielkiej Rewolucji
Francuskiej |
Uczeń: • wymienia przykładowe przyczyny wybuchu
Wielkiej Rewolucji Francuskiej; • wymienia postanowienia Deklaracji Praw
Człowieka i Obywatela |
Uczeń: • dzieli przyczyny
wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej na ustrojowe, gospodarcze
i społeczne; • przedstawia
proces kształtowania się Konstytuanty; • wymienia organy
władzy i ich kompetencje wprowadzone na mocy konstytucji z 1791 r. |
Uczeń: • wskazuje związki
przyczynowo-skutkowe między różnymi wydarzeniami, które doprowadziły do
wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej; • wyjaśnia wpływ
idei oświeceniowych na wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej; • wymienia kluby
polityczne działające w czasie Wielkiej Rewolucji Francuskiej i ich
działaczy |
Uczeń: • charakteryzuje przemiany
społeczno-gospodarcze, które zaszły we Francji w latach 1789–1790; • przedstawia wpływ klubów politycznych na
przemiany polityczne i społeczno-gospodarcze we Francji; • wskazuje na realizację idei oświeceniowych
w dokumentach przyjętych przez Konstytuantę |
Uczeń: • wyjaśnia znaczenie symboli Wielkiej Rewolucji
Francuskiej; • wymienia kręgi cywilizacyjne, z których
wywodziła się część z tych symboli |
34. Rewolucja francuska – od ustanowienia republiki
do rządów dyrektoriatu |
Uczeń: • wymienia przyczyny wojny Francji z I
koalicją; • wymienia postanowienia konstytucji
jakobińskiej; • wymienia postanowienia konstytucji
dyrektoriatu |
Uczeń: • przedstawia okoliczności wprowadzenia we
Francji republiki; • wyjaśnia, na czym polegał terror jakobiński; • wymienia przyczyny zamachu termidoriańskiego; • porównuje
postanowienia konstytucji: jakobińskiej i dyrektoriatu pod względem
władzy ustawodawczej i praw obywateli |
Uczeń: • przedstawia okoliczności przejęcia władzy
przez jakobinów; • przedstawia politykę gospodarczą jakobinów; • charakteryzuje politykę zagraniczną
dyrektoriatu |
Uczeń: • przedstawia opór społeczeństwa francuskiego
wobec rządów jakobinów; • charakteryzuje stosunek jakobinów do Kościoła
katolickiego i do dawnego porządku oraz wyjaśnia, jak się on przejawiał; • ocenia znaczenie Wielkiej Rewolucji
Francuskiej |
Uczeń: • interpretuje źródła ikonograficzne związane
z dyktaturą jakobinów |
VI. Rzeczpospolita w XVIII
w. |
|||||
35. Korona i Litwa w dobie unii z Saksonią |
Uczeń: • przedstawia udział Rzeczypospolitej
w wojnie północnej; • wymienia postanowienia sejmu niemego; • wymienia przykłady ingerowania Rosji
w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wyjaśnia,
w jaki sposób i w jakich okolicznościach Rosja ingerowała
w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej; • wymienia
przyczyny konfliktu Augusta II ze szlachtą; • wyjaśnia, co
było przyczyną kryzysu ustrojowego Rzeczypospolitej w I połowie XVIII w. |
Uczeń: • wyjaśnia, co ułatwiało ingerencję państw
ościennych w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej; • porównuje projekty reform przedstawione przez
Stanisława Leszczyńskiego i Stanisława Konarskiego |
Uczeń: • charakteryzuje politykę zagraniczną Wettinów; • przedstawia skutki polityki zagranicznej
Wettinów dla Rzeczypospolitej |
Uczeń: • porównuje politykę Augusta II i Augusta
III w Rzeczypospolitej; • wyjaśnia,
w jaki sposób i w jakich okolicznościach Szwecja ingerowała
w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej; • przestawia działalność Stanisława
Leszczyńskiego jako władcy Lotaryngii |
36. Rzeczpospolita pod rosyjską protekcją. I rozbiór |
Uczeń: • wymienia przykładowe reformy ostatniego sejmu
konwokacyjnego; • wymienia prawa kardynalne; • pokazuje na mapie tereny utracone przez
Rzeczpospolitą podczas I rozbioru; • wymienia postanowienia sejmu rozbiorowego |
Uczeń: • wyjaśnia, jaki cel miało założenie Szkoły
Rycerskiej; • wymienia przyczyny konfederacji barskiej; • wymienia argumenty użyte przez Austrię, Prusy
i Rosję na uzasadnienie I rozbioru Rzeczypospolitej |
Uczeń: • przedstawia reformy pierwszych lat panowania
Stanisława Augusta Poniatowskiego; • wyjaśnia, dlaczego sprawa dysydentów była
łatwym pretekstem dla państw ościennych do ingerowania w wewnętrzne
sprawy Rzeczypospolitej; • przedstawia rolę sejmu rozbiorowego; • wyjaśnia, jaką rolę miała odgrywać Rada
Nieustająca |
Uczeń: • wyjaśnia, jak na poprawę sytuacji
w miastach wpłynęła polityka Stanisława Augusta Poniatowskiego; • ocenia szanse zrealizowania celów stawianych
przez konfederatów barskich; • przedstawia różne reakcje na podpisanie aktu
I rozbioru |
Uczeń: • przedstawia reakcję władców i elity
państw europejskich na konfederację barską i I rozbiór
Rzeczypospolitej |
37. Społeczeństwo, gospodarka i kultura Rzeczypospolitej
w XVIII w. |
Uczeń: • przedstawia działalność i znaczenie
Komisji Edukacji Narodowej; • wymienia przykłady dzieł sztuki z XVIII
w. i ich twórców; • wymienia przykłady mecenatu Stanisława
Augusta Poniatowskiego |
Uczeń: • przedstawia rozwój manufaktur za panowania
Stanisława Augusta Poniatowskiego; • wyjaśnia rolę mecenatu Stanisława Augusta
Poniatowskiego w rozwoju sztuki w II połowie XVIII w. |
Uczeń: • przedstawia odbudowę gospodarki
Rzeczypospolitej ze zniszczeń po wojnach; • przedstawia
zmiany w strukturze społeczeństwa polskiego, które zaszły
w XVIII w., i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie państwa; • wyjaśnia rolę, jaką miały odegrać
w edukacji społeczeństwa Collegium Nobilium i Szkoła Rycerska; • przedstawia rozwój kultury
w Rzeczypospolitej XVIII w. |
Uczeń: • charakteryzuje zmiany, które zaszły
w rolnictwie i rzemiośle w Rzeczypospolitej
w XVIII w.; • wyjaśnia cele i trudności, jakie trzeba
było przezwyciężać podczas zakładania manufaktur; • przedstawia wkład szlachty w rozwój
gospodarczy i kulturalny Rzeczypospolitej w XVIII w.; • wyjaśnia, w jaki sposób następowała
demokratyzacja kultury |
Uczeń: • porównuje sytuację gospodarczą
Rzeczypospolitej w okresie saskim i za panowania Stanisława Augusta
Poniatowskiego; • wyjaśnia, w jaki sposób mecenat
królewski wpływał na działania magnaterii w dziedzinie kultury |
38. Państwo polsko- |
Uczeń: • charakteryzuje sytuację międzynarodową
Rzeczypospolitej w czasie obrad Sejmu Wielkiego; • wymienia stronnictwa działające w czasie
Sejmu Wielkiego i najważniejsze punkty ich programów; • wymienia postanowienia Konstytucji 3 maja
(Ustawy Rządowej); • wymienia skutki konfederacji targowickiej |
Uczeń: • wyjaśnia, jak sytuacja międzynarodowa
wpłynęła na swobodę podejmowania decyzji na sejmie; • wymienia postanowienia konstytucji
o miastach; • wskazuje nawiązania do myśli oświeceniowej
w uchwałach Sejmu Wielkiego; • wymienia przyczyny konfederacji targowickiej |
Uczeń: • przedstawia stosunek Stanisława Augusta do
stronnictwa patriotycznego i jego chęci sojuszu z Prusami; • wymienia reformy Sejmu Wielkiego
z pierwszych lat jego funkcjonowania (do 1790 r.); • przedstawia przebieg konfederacji
targowickiej |
Uczeń: • charakteryzuje postawy szlachty, które
sprzyjały przeprowadzeniu reform w państwie; • ocenia, w jakim stopniu program
stronnictwa patriotycznego był realny do zrealizowania w ówczesnych
warunkach; • ocenia szanse wprowadzenia w życie
reform przyjętych na Sejmie Wielkim; • przedstawia stosunek innych państw do reform
Sejmu Wielkiego |
Uczeń: • wyjaśnia, dlaczego Sejm Wielki jest nazywany
też Sejmem Czteroletnim i jak to wpłynęło na jego skład; • przedstawia sylwetki przywódców stronnictw
i reformatorów Sejmu Wielkiego; • przedstawia sylwetkę Jana Dekerta |
39. Kres istnienia Rzeczypospolitej |
Uczeń: • wymienia przyczyny II rozbioru
Rzeczypospolitej; • pokazuje na mapie tereny Rzeczypospolitej,
które zostały zajęte w II i III rozbiorze; • wymienia przyczyny insurekcji
kościuszkowskiej; •
wymienia skutki upadku Rzeczypospolitej; |
Uczeń: • wymienia postanowienia uniwersału
połanieckiego; • ocenia, które z państw rozbiorowych
osiągnęło największe korzyści z zajętych ziem Rzeczypospolitej; • przedstawia problemy, przed którymi stanęła
szlachta polska po rozbiorach |
Uczeń: • wymienia postanowienia sejmu rozbiorowego; • charakteryzuje sytuację Rzeczypospolitej po
II rozbiorze; • przedstawia konsekwencje insurekcji
kościuszkowskiej i III rozbioru; • przedstawia udział chłopów w insurekcji
kościuszkowskiej |
Uczeń: • przedstawia
proces radykalizacji postaw Polaków w czasie insurekcji
kościuszkowskiej; • charakteryzuje
działania Tadeusza Kościuszki zmierzające do objęcia powstaniem jak
najszerszych kręgów społecznych; • charakteryzuje
poglądy historyków polskich na przyczyny rozbiorów Rzeczypospolitej; • ocenia znaczenie
insurekcji kościuszkowskiej; •
przedstawia skutki upadku Rzeczypospolitej dla Europy; |
Uczeń: • porównuje działalność Jana Kilińskiego
i Jakuba Jasińskiego w czasie insurekcji kościuszkowskiej; • ocenia, czy Polacy mogli uniknąć rozbiorów
swojego państwa |
VII. Epoka napoleońska |
|||||
40. Kształtowanie się systemu
napoleońskiego w Europie |
Uczeń: • pokazuje na
mapie nabytki terytorialne Francji w wyniku wojen napoleońskich
i miejsca decydujących bitew; • wymienia
przykładowe elementy polityki Napoleona wobec państw zależnych |
Uczeń: • wymienia
postanowienia konstytucji wprowadzającej konsulat we Francji; • przedstawia,
w jaki sposób Napoleon wprowadził cesarstwo we Francji |
Uczeń: • charakteryzuje
sytuację wewnętrzną we Francji w okresie konsulatu i cesarstwa; • przedstawia cele
polityki Napoleona wobec państw zależnych i sposoby ich realizacji; • wyjaśnia,
dlaczego Napoleon wprowadził blokadę kontynentalną |
Uczeń: • charakteryzuje
politykę Napoleona wobec Wielkiej Brytanii; • wyjaśnia,
dlaczego blokada kontynentalna nie przyniosła spodziewanych rezultatów; • przedstawia
wzrost wpływów francuskich w Europie w różnych sferach życia
w wyniku polityki Napoleona |
Uczeń: • wyjaśnia
symbolikę na obrazach z różnych okresów kariery Napoleona Bonaparte; • wymienia kręgi
cywilizacyjne, z których wywodziła się część z tych symboli |
41. Księstwo Warszawskie
i udział Polaków w wojnach napoleońskich |
Uczeń: • pokazuje na
mapie obszar Księstwa Warszawskiego w 1808 r. i 1810 r.; • pokazuje na
mapie miejsca ważniejszych bitew, w których walczyli Polacy u boku
Napoleona lub w sojuszu z nim; • przedstawia
proces powstawania Legionów Polskich we Włoszech |
Uczeń: • przedstawia
walki Legionów Polskich powstałych we Włoszech; • przedstawia
wpływ haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej na funkcjonowanie Legionów
Polskich; • wymienia
postanowienia konstytucji Księstwa Warszawskiego; • charakteryzuje
trudności gospodarcze Księstwa Warszawskiego |
Uczeń: • charakteryzuje
stosunek Napoleona do dążeń Polaków do odzyskania niepodległości; • przedstawia
rozwiązanie kwestii chłopskiej w Księstwie Warszawskim; • przedstawia
miejsce Księstwa Warszawskiego w systemie napoleońskim; • przedstawia
udział Polaków w wojnach napoleońskich do 1811 r. |
Uczeń: • charakteryzuje
różne postawy Polaków wobec Napoleona; • wskazuje wzorce
francuskie i tradycje polskie w konstytucji Księstwa Warszawskiego |
Uczeń: • przedstawia
koncepcję Adama Czartoryskiego odbudowy państwa polskiego; • porównuje
działania Jana Henryka Dąbrowskiego i Adama Jerzego Czartoryskiego
mające na celu odzyskanie przez Polaków niepodległości |
42. Upadek Napoleona i bilans epoki |
Uczeń: • wymienia przyczyny wojny z Rosją
w 1812 r.; • pokazuje na mapie miejsca bitew z ostatnich
lat panowania Napoleona |
Uczeń: • wymienia warunki pokoju paryskiego; • wymienia zmiany wprowadzone przez Napoleona,
które przetrwały po jego upadku |
Uczeń: • przedstawia, jakie nadzieje wiązali Polacy
z wyprawą Napoleona na Rosję; • wyjaśnia, co przyczyniło się do klęski
Napoleona w Rosji; • przedstawia próbę odzyskania władzy przez
Napoleona |
Uczeń: • ocenia, czy nadzieje Polaków związane
z wyprawą na Rosję miały szanse się urzeczywistnić; • porównuje
sytuację Napoleona po I i II pokoju paryskim; • przedstawia korzyści i straty, jakie
dało Polakom opowiedzenie się po stronie Napoleona; •
ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla Francji i Europy; |
Uczeń: •
przedstawia trwałość legendy napoleońskiej w późniejszych epokach; •
przedstawia losy wybranych marszałków napoleońskich po upadku Napoleona; |