Przedmiotowy
system oceniania. Klasa 4. Zakres podstawowy
Tematy 1.–34.
Temat
lekcji |
Ocena
|
||||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo
dobra |
celująca |
|
I.
II wojna światowa |
|||||
1. Wojna obronna Polski w 1939 r. |
Uczeń: · wymienia i pokazuje na mapie najważniejsze bitwy wojny obronnej 1939 r.; · wyjaśnia pojęcia: blitzkrieg i wojna
totalna; · wymienia przykładowe skutki walk z września i początków października 1939 r. |
Uczeń: · wymienia cele ataku Niemiec i ZSRS na Polskę; · przedstawia bilans walk z września i początków października 1939 r.; · przedstawia udział ludności cywilnej w obronie kraju we wrześniu 1939 r. |
Uczeń: · przedstawia i ocenia rolę Stefana Starzyńskiego w obronie Warszawy oraz znaczenie obrony Westerplatte; · przedstawia działania Anglii i Francji w pierwszych tygodniach II wojny światowej; · przedstawia okoliczności ataku ZSRS na Polskę |
Uczeń: · charakteryzuje pozycję międzynarodową Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej; · wyjaśnia, dlaczego wojnę obronną Polski można określić jako wojnę totalną; · ocenia szanse Polaków w wojnie obronnej 1939 r. |
Uczeń: · przedstawia wydarzenia, które miały miejsce w okolicach jego miejscowości we wrześniu i początkach października 1939 r.; · wyjaśnia, dlaczego obrona bunkrów pod Wizną jest określana jako polskie Termopile |
2. Działania wojenne w latach 1939–1941 |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny opanowane przez III Rzeszę i ZSRS w latach 1939–1940; · wyjaśnia pojęcie „dziwna wojna”; · wymienia przyczyny ataku III Rzeszy na ZSRS |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny zaatakowane przez Włochy w latach 1940–1941; · charakteryzuje etapy bitwy o Anglię; · wyjaśnia znaczenie walk na Atlantyku dla przebiegu II wojny światowej |
Uczeń: · przedstawia reakcję władz Norwegii, Danii i Francji na atak wojsk niemieckich; · wyjaśnia, dlaczego Hitler zaatakował Wielką Brytanię; · wyjaśnia, w jaki sposób sytuacja militarna
Włochów wpłynęła na niemieckie plany wojenne |
Uczeń: · przedstawia reakcję ludności Norwegii, Danii i Francji na atak wojsk niemieckich; · porównuje metody stosowane w czasie zajmowania terenów przez ZSRS wobec Finlandii oraz republik bałtyckich; · wyjaśnia, co ułatwiało Hitlerowi zajmowanie terenów ZSRS, i co spowodowało jego ostateczną porażkę |
Uczeń: · przedstawia postaci i wydarzenia, do jakich odwoływały się państwa, prowadząc kampanię propagandową w czasie pierwszych lat II wojny światowej |
3. Polityka Niemiec w okupowanej Europie |
Uczeń: · wymienia elementy polityki III Rzeszy wobec państw okupowanych; · charakteryzuje politykę III Rzeszy wobec ludności żydowskiej; · przedstawia znaczenie konferencji w Wannsee |
Uczeń: · przedstawia różnice w polityce niemieckiej wobec krajów okupowanych w Europie Zachodniej i Środkowo-Wschodniej; · wymienia przykłady działań ruchu oporu w Europie; · wyjaśnia, w jaki sposób władze III Rzeszy starały się włączyć władze i ludność terenów okupowanych w swoją politykę wobec ludności żydowskiej |
Uczeń: · wyjaśnia, na czym polegał Generalny Plan Wschodni; · charakteryzuje działalność ruchu oporu w krajach europejskich; · wymienia przykłady kolaboracji z władzami niemieckimi w krajach okupowanych |
Uczeń: · wyjaśnia, co wpływało na różną politykę Niemców wobec krajów okupowanych; · wyjaśnia, dlaczego nazwisko Vidkuna Quislinga stało się synonimem kolaboracji; · wymienia inne grupy ludności, które poddano eksterminacji i wyjaśnia, dlaczego |
Uczeń: · charakteryzuje trzy grupy partyzanckie działające na terenie Jugosławii: czetnicy, ustasze i komuniści; · wyjaśnia przyczyny różnic między nimi |
4. Wielka koalicja i przełom na frontach |
Uczeń: · wymienia dokumenty, które były podstawą powstania wielkiej koalicji; · wymienia przykładowe postanowienia Karty atlantyckiej; · wymienia i pokazuje na mapie miejsca bitew, które zmieniły sytuację na frontach II wojny światowej; · wymienia przykładowe postanowienia konferencji w Teheranie |
Uczeń: · wymienia przykładowe postanowienia Deklaracji Narodów Zjednoczonych; · przedstawia znaczenie konferencji w Teheranie; · wyjaśnia, które bitwy i dlaczego miały przełomowe znaczenie dla sytuacji na frontach II wojny światowej |
Uczeń: · przedstawia proces kształtowania się wielkiej koalicji; · przedstawia stosunek Stanów Zjednoczonych do wojny przed ich formalnym przystąpieniem do koalicji antyhitlerowskiej; · wymienia cele ekspansji japońskiej na Dalekim Wschodzie |
Uczeń: · wyjaśnia, które państwa i dlaczego odgrywały największą rolę w koalicji antyhitlerowskiej; · wyjaśnia znaczenie Lend-Lease Act dla sytuacji wojennej w Europie; · charakteryzuje sytuację we Włoszech po
obaleniu Benito Mussoliniego |
Uczeń: · wyjaśnia, dlaczego Francja nie była sygnatariuszem Deklaracji Narodów Zjednoczonych z 1942 r. |
5. Zakończenie II wojny światowej |
Uczeń: · wymienia i pokazuje na mapie miejsca ostatnich bitew II wojny światowej; · wymienia postanowienia konferencji w Jałcie dotyczące Niemiec |
Uczeń: · wymienia postanowienia konferencji w Poczdamie dotyczące Niemiec; · wymienia skutki II wojny światowej |
Uczeń: · wyjaśnia, co przesądziło o zwycięstwie aliantów na Dalekim Wschodzie; · wymienia postanowienia konferencji w Jałcie; · przedstawia bilans II wojny światowej |
Uczeń: · wymienia postanowienia konferencji w Poczdamie; · wyjaśnia, w jaki sposób pozycja poszczególnych państw w koalicji antyhitlerowskiej wpływała na decyzje i działania podejmowane przez koalicję |
Uczeń: · porównuje sposób prowadzenia działań wojennych i postęp techniczny w czasie I i II wojny światowej |
II.
Polska w latach II wojny światowej |
|||||
6. Polska pod okupacją niemiecką |
Uczeń: · pokazuje na mapie linię podziału państwa polskiego między okupantów oraz podziały ziem okupowanych przez III Rzeszę i ZSRS; · wymienia przykłady polityki władz niemieckich wobec ludności polskiej na ziemiach okupowanych |
Uczeń: · podaje przykłady eksterminacji elit polskich na ziemiach okupowanych przez Niemców; · charakteryzuje postawy Polaków wobec ludności żydowskiej w czasie II wojny światowej |
Uczeń: · przedstawia cele polityki władz niemieckich wobec Polaków w Generalnym Gubernatorstwie; · wyjaśnia, co wpływało na postawy Polaków wobec Żydów w czasie II wojny światowej; · wyjaśnia, co to była granatowa policja |
Uczeń: · przedstawia cele polityki władz niemieckich wobec Polaków na ziemiach wcielonych do III Rzeszy; · wyjaśnia przyczyny różnic w polityce Niemiec wobec obywateli polskich na ziemiach okupowanych; · wyjaśnia, co oznaczało przyjęcie volkslisty i jak traktowano Polaków, którzy się na niej znaleźli na ziemiach wcielonych do III Rzeszy i w Generalnym Gubernatorstwie |
Uczeń: · na wybranym przykładzie przedstawia losy powstańców śląskich i ich rodzin w czasie II wojny światowej, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
7. Ziemie polskie pod okupacją sowiecką |
Uczeń: · przedstawia przeprowadzone na ziemiach okupowanych przez ZSRS zmiany administracyjne; · wymienia przykładowe represje wobec Polaków pod okupacją sowiecką; · wyjaśnia, co to była zbrodnia katyńska |
Uczeń: · przedstawia sposób, w jaki doszło do włączenia Kresów Wschodnich do republik sowieckich; · przedstawia losy polskich oficerów wziętych
do niewoli sowieckiej; · przedstawia schemat deportacji Polaków z Kresów Wschodnich |
Uczeń: · przedstawia konsekwencje zmian administracyjnych przeprowadzonych na ziemiach polskich pod okupacją sowiecką; · charakteryzuje politykę władz sowieckich
wobec obywateli polskich na ziemiach okupowanych |
Uczeń · wyjaśnia, dlaczego na początku władze sowieckie inaczej traktowały ludność białoruską i ukraińską niż polską i na czym to polegało; · przedstawia sytuację Polaków na Wileńszczyźnie |
Uczeń: · przedstawia losy przykładowych komunistów polskich lub Polaków sympatyzujących z komunizmem, którzy na początku wojny znaleźli się na terenach okupowanych przez ZSRS |
8. Władze polskie na uchodźstwie |
Uczeń: · wymienia osoby pełniące funkcje państwowe na uchodźstwie; · wymienia postanowienia układu Sikorski–Majski; · wyjaśnia, co spowodowało zerwanie stosunków z ZSRS |
Uczeń: · wyjaśnia, co to była Rada Narodowa RP · wymienia cele działań rządu polskiego na uchodźstwie; · przedstawia przykładowe wydarzenia, które wpłynęły na relacje polsko-sowieckie w czasie II wojny światowej; · przedstawia działalność Jana Karskiego |
Uczeń: · przedstawia okoliczności powstania polskich władz na uchodźstwie; · charakteryzuje stosunki władz londyńskich z ZSRS; · przedstawia działania polskich władz na uchodźstwie podjęte w obronie ludności żydowskiej |
Uczeń: · wyjaśnia, co wpływało na relacje polsko-radzieckie w czasie II wojny światowej; · wyjaśnia, co wpływało na pozycję międzynarodową władz polskich na uchodźstwie; ocenia, które
cele udało się zrealizować władzom polskim na uchodźstwie |
Uczeń: · przedstawia
losy Prezydenta Ignacego Mościckiego, ministra spraw zagranicznych
Józefa Becka i marszałka Edwarda Rydza–Śmigłego po internowaniu w Rumunii, korzystając ze
źródeł pozapodręcznikowych |
9. Polskie Państwo Podziemne |
Uczeń: · wymienia organy wojskowe i cywilne Polskiego Państwa Podziemnego; · wymienia Komendantów Głównych AK; · wymienia przykładowe działania pionu wojskowego Polskiego Państwa Podziemnego; · wymienia przykładowe działania pionu cywilnego Polskiego Państwa Podziemnego |
Uczeń: · przedstawia proces formowania się struktur wojskowych Polskiego Państwa Podziemnego; · przedstawia działalność małego sabotażu; · wymienia Delegatów Rządu na Kraj; · wymienia przykładowe oddziały zbrojne tworzone przez partie polityczne |
Uczeń: · przedstawia działalność pionu wojskowego Polskiego Państwa Podziemnego; · przedstawia działalność pionu cywilnego Polskiego Państwa Podziemnego; · charakteryzuje powstanie w getcie warszawskim |
Uczeń: · wyjaśnia, dlaczego dochodziło do zmian w strukturach wojskowych Polskiego Państwa Podziemnego; · ocenia, jakie znaczenie miała działalność Polskiego Państwa Podziemnego dla Polaków pod okupacją |
Uczeń: · przedstawia, jak wyglądała współpraca między organizacjami żydowskimi a Polskim Państwem Podziemnym; · wskazuje, kiedy w przeszłości Polacy stworzyli podobne struktury organizacyjne |
10. Polacy na frontach II wojny światowej |
Uczeń: · wymienia i pokazuje na mapie najważniejsze bitwy z udziałem polskich oddziałów; · przedstawia rolę polskich lotników w bitwie o Anglię; · wymienia armie polskie, które powstały w Związku Sowieckim |
Uczeń: · przedstawia proces kształtowania się Polskich Sił Zbrojnych; · przedstawia okoliczności tworzenia dwóch armii polskich w ZSRS; · przedstawia znaczenie wybranych bitew, w których brały udział oddziały polskie |
Uczeń: · wymienia przykładowe miejsca tworzenia polskich oddziałów i wyjaśnia, dlaczego właśnie tam one powstawały; · przedstawia rolę polskich okrętów w czasie II wojny światowej; · przedstawia znaczenie bitew i rolę, jaką odegrały w nich oddziały polskie |
Uczeń: · porównuje okoliczności tworzenia dwóch polskich armii w ZSRS; · przedstawia szlak bojowy wybranych
oddziałów polskich; · ocenia wkład polskich oddziałów w działania wojenne II wojny światowej |
Uczeń: · na podstawie informacji z podręcznika i innych źródeł przedstawia stosunek mieszkańców miast europejskich do oddziałów PSZ |
11. Sytuacja Polski i Polaków w przełomowym
okresie wojny (1942–1943) |
Uczeń: · wymienia polskie organizacje komunistyczne powstałe na ziemiach polskich i w ZSRS; · przedstawia program polskich komunistów; · wyjaśnia, co to była zbrodnia wołyńska |
Uczeń: · przedstawia relacje polsko-ukraińskie przed i w czasie II wojny światowej; · wyjaśnia podłoże zbrodni wołyńskiej; · wymienia postanowienia Manifestu
PKWN |
Uczeń: · przedstawia cele powstania polskich organizacji komunistycznych na ziemiach polskich i w ZSRS; · przedstawia proces kształtowania się władz komunistycznych na ziemiach polskich; · charakteryzuje działalność polskich komunistów |
Uczeń: · przedstawia okoliczności powstania polskich organizacji komunistycznych na ziemiach polskich i w ZSRS; · przedstawia sytuację Polaków na Kresach po 1941 r.; · wyjaśnia różnice między programami polskich komunistów i Rady Jedności Narodowej |
Uczeń: · ocenia, jak decyzje podejmowane na konferencjach w Teheranie i Jałcie wpływały na pozycję władz londyńskich i komunistycznych ośrodków władzy na ziemiach polskich |
12. Powstanie
warszawskie |
Uczeń: · wymienia założenia akcji „Burza”; · wymienia przykładowe przyczyny wybuchu powstania warszawskiego; · wymienia przykładowe wydarzenia z powstania warszawskiego; · wymienia przykładowe skutki powstania warszawskiego |
Uczeń: · wymienia przykładowe działania podjęte w ramach akcji „Burza”; · przedstawia przebieg powstania warszawskiego; · przedstawia stosunek wojsk niemieckich i wspierających je jednostek do powstańców i ludności cywilnej Warszawy; · wymienia dowódcę powstania warszawskiego |
Uczeń: · przedstawia okoliczności wybuchu powstania warszawskiego; · charakteryzuje stosunek ludności cywilnej do walk powstańczych w Warszawie; · przedstawia stosunek aliantów do powstania warszawskiego |
Uczeń: · ocenia szanse realizacji założeń akcji „Burza”; · wyjaśnia, co wpływało na stosunek ludności cywilnej do powstania warszawskiego; · wyjaśnia, co wpływało na stosunek aliantów do powstania warszawskiego; · przedstawia
bilans powstania warszawskiego |
Uczeń: · ocenia zasadność wybuchu powstania warszawskiego, przedstawiając argumenty zwolenników i przeciwników jego wybuchu |
III.
Polska i świat po II wojnie światowej |
|||||
13. Świat po II wojnie światowej |
Uczeń: · pokazuje na mapie zmiany polityczne, które nastąpiły w wyniku II wojny światowej; · wymienia cele działalności Organizacji Narodów Zjednoczonych; · wymienia organy ONZ; · wyjaśnia, jakie treści zawiera Powszechna Deklaracja Praw Człowieka |
Uczeń: · wymienia przykładowe skutki II wojny światowej w różnych dziedzinach życia; · wyjaśnia, jakie treści zawiera Karta Narodów Zjednoczonych; · wymienia przykładowe uprawnienia organów ONZ; · wymienia przykładowe organizacje afiliowane i współpracujące z ONZ |
Uczeń: · przedstawia straty gospodarczo-społeczne spowodowane II wojną światową; · wymienia przyczyny i wskazuje kierunki migracji ludności po II wojnie światowej; · wyjaśnia częściowo, co wpłynęło na polityczny układ sił na mapie Europy po II wojnie światowej |
Uczeń: · wyjaśnia, jak doszło do powstania dwóch państw chińskich; · przedstawia wpływ II wojny światowej na sztukę; · wyjaśnia w pełni, co wpłynęło na polityczny układ sił na mapie Europy po II wojnie światowej |
Uczeń: · przedstawia różne reakcje artystów, inne niż w podręczniku, na doświadczenia II wojny światowej; · wymienia przykładowe misje pokojowe ONZ, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
14. Początki zimnej wojny |
Uczeń: · wyjaśnia pojęcia: zimna wojna, żelazna kurtyna, NATO, Układ Warszawski; · przedstawia proces powstania dwóch państw niemieckich po II wojnie światowej |
Uczeń: · przedstawia proces przejmowania władzy przez komunistów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej na wybranych przykładach; · wyjaśnia, jaką rolę miały odgrywać NATO i Układ Warszawski |
Uczeń: · wyjaśnia pojęcia: doktryna Trumana i plan Marshalla; · przedstawia okoliczności powstania Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) i Układu Warszawskiego; · porównuje proces przejmowania władzy przez komunistów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej na wybranych przykładach; · wymienia przyczyny i skutki wojny koreańskiej |
Uczeń: · wyjaśnia specyficzną sytuację Jugosławii wśród państw komunistycznych; · porównuje proces przejmowania władzy przez komunistów w krajach Europy Środkowo-Wschodniej; · wyjaśnia, w jaki sposób starano się ograniczyć wpływy komunistyczne w Europie Zachodniej i Południowej |
Uczeń: · wyjaśnia, na czym polegała taktyka salami, korzystając ze źródeł
pozapodręcznikowych |
15.
Powojenna Polska |
Uczeń: · pokazuje na mapie zmiany w przebiegu granicy polskiej po II wojnie światowej; · pokazuje na mapie kierunki migracji ludności na ziemiach polskich i do Polski |
Uczeń: · przedstawia sytuację gospodarczą na ziemiach polskich po II wojnie światowej; · wymienia ośrodki emigracji polskiej po II wojnie światowej |
Uczeń: · wyjaśnia przyczyny zmian w przebiegu granicy polskiej po II wojnie światowej; · wyjaśnia przyczyny migracji ludności na ziemiach polskich i do Polski |
Uczeń: · przedstawia sytuację społeczną na ziemiach polskich po II wojnie światowej; · przedstawia sytuację Polaków i władz polskich na emigracji i w ZSRS |
Uczeń: · przedstawia
zmiany gospodarczo-społeczne, które zaszły po II wojnie światowej w jego
regionie |
16. Tworzenie
podstaw władzy komunistycznej w Polsce |
Uczeń: · przedstawia wyniki referendum z 1946 r. i wyborów do Sejmu Ustawodawczego z 1947 r.; · wymienia założenia reformy rolnej z 1944 r.; · wyjaśnia pojęcia: proces szesnastu, Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej |
Uczeń: · przedstawia okoliczności procesu szesnastu i powstania Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej; · wyjaśnia, na czym polegała gospodarka
centralnie planowana; · przedstawia założenia planu trzyletniego |
Uczeń: · przedstawia represje stosowane wobec ludności polskiej przez bezpiekę; · wyjaśnia, jakie były cele zmian
gospodarczych wprowadzanych przez komunistów |
Uczeń: · wyjaśnia, w jaki sposób komuniści umacniali swoją władzę w Polsce; · ocenia skuteczność i efektywność
polityki gospodarczej władz komunistycznych w Polsce |
Uczeń: · wyjaśnia polityczne względy lokalizacji Nowej Huty pod Krakowem; · wymienia inne przykłady inwestycji przemysłowych, które miały odegrać podobną rolę, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
17. Niepodległościowe podziemie zbrojne |
Uczeń: · wymienia przykładowe organizacje polskiego podziemia niepodległościowego i ich dowódców; · wymienia cele Zrzeszenia „Wolność i Niezawisłość” |
Uczeń: · przedstawia metody walki komunistów z oddziałami podziemia niepodległościowego; · wyjaśnia, z czym wiązały nadzieję na zmianę
sytuacji w Polsce organizacje powstałe po rozwiązaniu Armii Krajowej |
Uczeń: · przedstawia motywy, którymi kierowali się żołnierze kontynuujący walkę zbrojną po zakończeniu II wojny światowej; · wymienia różne nurty ideowe wśród
organizacji niepodległościowych |
Uczeń: · przedstawia bilans działalności polskiego podziemia niepodległościowego; · wyjaśnia genezę określenia żołnierze
wyklęci / żołnierze niezłomni |
Uczeń: · przedstawia działalność oddziału poakowskiego dowodzonego przez Antoniego Hedę „Szarego” lub innego oddziału podziemia niepodległościowego nieopisanego w podręczniku |
18.
Stalinizm w Polsce |
Uczeń: · przedstawia represje aparatu bezpieczeństwa wobec społeczeństwa polskiego w okresie stalinizmu; · wymienia przykładowe środki propagandowe stosowane przez komunistów; · wymienia przykładowe postanowienia konstytucji PRL |
Uczeń: · wymienia najważniejsze postanowienia konstytucji PRL; · charakteryzuje politykę gospodarczą komunistów w pierwszej połowie lat 50. XX w. |
Uczeń: · charakteryzuje metody indoktrynacji i propagandy stosowane przez władze komunistyczne; · charakteryzuje politykę władz komunistycznych wobec Kościoła katolickiego; ·
przedstawia rolę aparatu partyjnego i aparatu
bezpieczeństwa w umacnianiu władzy komunistycznej |
Uczeń: · przedstawia rolę wojska w umacnianiu władzy komunistycznej; · ocenia, skutki polityki gospodarczej pierwszej połowy lat. 50. XX w.; · wyjaśnia, co wpływało na różny stosunek społeczeństwa polskiego do władz komunistycznych w Polsce |
Uczeń: · wskazuje elementy polityki wewnętrznej komunistów polskich wzorowane na ZSRS; · wskazuje różnice między sytuacją w Polsce a w krajach Bloku Wschodniego |
IV.
Świat w 2. połowie XX w. |
|||||
19.
Europa Środkowa pod wpływem ZSRS |
Uczeń: · wymienia przykładowe przyczyny i skutki wystąpień społecznych w krajach bloku wschodniego po śmierci Józefa Stalina (Węgry, Czechosłowacja); · przedstawia reakcję władz ZSRS na wystąpienia społeczeństw w Czechosłowacji i na Węgrzech |
Uczeń: · charakteryzuje proces destalinizacji w ZSRS i krajach bloku wschodniego; · wyjaśnia, na czym polegała doktryna Breżniewa; · wymienia przykładowe przyczyny i skutki wystąpień społecznych w NRD oraz reakcję na nie władz ZSRS |
Uczeń: · charakteryzuje wystąpienia społeczeństw w bloku wschodnim po śmierci Józefa Stalina: wydarzenia w NRD, powstanie węgierskie i Praską Wiosnę; · porównuje wystąpienia społeczeństw w bloku wschodnim po śmierci Józefa Stalina; · wskazuje różnice w reakcji państw i społeczeństw bloku wschodniego na wystąpienia w NRD, Czechosłowacji i na Węgrzech |
Uczeń: · przedstawia politykę zagraniczną Nikity Chruszczowa; · ocenia szanse przeprowadzenia liberalnych reform w bloku wschodnim po śmierci Józefa Stalina |
Uczeń: · przedstawia, w jaki sposób pamięć o wystąpieniach społecznych została uczczona w przestrzeni publicznej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
20.
Dekolonizacja w Azji i Afryce |
Uczeń: · przedstawia zmiany na mapie świata powstałe w wyniku procesu dekolonizacji po II wojnie światowej; · wymienia przykładowe skutki procesu dekolonizacji |
Uczeń: · wyjaśnia wpływ II wojny światowej na proces dekolonizacji; · przedstawia proces uzyskiwania niepodległości przez Indie; · wyjaśnia pojęcia: apartheid i neokolonializm |
Uczeń: · przedstawia i porównuje proces dekolonizacji przeprowadzany przez Wielką Brytanię i Francję; · charakteryzuje przemiany w Republice Południowej Afryki |
Uczeń: · przedstawia stosunek mocarstw i ONZ do procesu dekolonizacji; · przedstawia bilans procesu dekolonizacji |
Uczeń: · przedstawia problemy związane z procesem dekolonizacji obecne w literaturze i filmie, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
21.
Konflikty na Bliskim Wschodzie |
Uczeń: · przedstawia okoliczności powstania państwa Izrael w Palestynie; · pokazuje na mapie tereny Izraela |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny sporne między Izraelem a państwami arabskimi; · przedstawia cele i charakteryzuje działalność Organizacji Wyzwolenia Palestyny |
Uczeń: · charakteryzuje stosunki Izraela z państwami arabskimi; · wymienia przyczyny i skutki kolejnych wojen Izraela z państwami arabskimi |
Uczeń: · przedstawia rolę islamu w życiu politycznym w państwach bliskowschodnich; · wymienia przyczyny i skutki rewolucji islamskiej w Iranie |
Uczeń: · charakteryzuje współczesne relacje izraelsko-palestyńskie, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
22.
Rywalizacja Stanów Zjednoczonych i ZSRS |
Uczeń: · wymienia przykładowe przyczyny i skutki kryzysu kubańskiego; · wymienia przykładowe przyczyny i skutki kryzysu berlińskiego; · wymienia przykładowe postanowienia aktu końcowego KBWE |
Uczeń: · wymienia przykładowe przyczyny i skutki wojny w Wietnamie; · przedstawia inne płaszczyzny, na których dochodziło do rywalizacji między Stanami Zjednoczonymi a ZSRS |
Uczeń: · przedstawia sytuację na Kubie na przełomie lat 50. i 60. XX w.; · przedstawia przyczyny i skutki kryzysu kubańskiego; · przedstawia przyczyny i skutki kryzysu berlińskiego |
Uczeń: · przedstawia przyczyny i skutki wojny w Wietnamie; · ocenia wpływ konfliktów międzynarodowych na pozycję Stanów Zjednoczonych i ZSRS |
Uczeń: · przedstawia, w jaki sposób udział w wojnie w Wietnamie odcisnął się na społeczeństwie amerykańskim |
23.
Integracja europejska |
Uczeń: · pokazuje na mapie proces rozszerzania się Wspólnot Europejskich, a potem Unii Europejskiej; · wymienia przykładowe przyczyny współpracy pomiędzy państwami europejskimi; · wymienia ojców założycieli Unii Europejskiej |
Uczeń: · przedstawia etapy i obszary integracji europejskiej; · wymienia organy Unii Europejskiej i ich przykładowe kompetencje |
Uczeń: · wymienia przyczyny współpracy i integracji pomiędzy państwami europejskimi; · wyjaśnia, co wpłynęło na pojawienie się idei integracji europejskiej |
Uczeń: · ocenia korzyści, jakie wynikają z członkostwa w Unii Europejskiej; · ocenia zagrożenia, jakie może nieść za sobą funkcjonowanie Unii Europejskiej |
Uczeń: · wyjaśnia, czym się różnią i jakie mogą być konsekwencje różnych koncepcji jednoczenia Europy |
24.
Przemiany społeczne i kulturowe w 2. połowie XX w. |
Uczeń: · wymienia zmiany demograficzne i społeczne w 2. połowie XX w.; · charakteryzuje kulturę masową 2. połowy XX w. |
Uczeń: · przedstawia nurty w muzyce, literaturze i filmie w 2. połowie XX w.; · przedstawia zmiany w sztukach plastycznych w 2. połowie XX w. |
Uczeń: · przedstawia konsekwencje przemian demograficznych i społecznych w 2. połowie XX w.; · przedstawia zmiany w pozycji kobiety w społeczeństwie w 2. połowie XX w. |
Uczeń: · przedstawia nurty filozoficzne w 2. połowie XX w.; · wyjaśnia wpływ soboru watykańskiego II i pontyfikatu Jana Pawła II na przemiany w Kościele katolickim |
Uczeń: · wymienia
przykładowe filmy i dzieła literackie, które, jego zdaniem, najlepiej
przedstawiają zmiany zachodzące w społeczeństwie w XX w. i uzasadnia swój wybór |
V.
Polska Rzeczpospolita Ludowa |
|||||
25. Postalinowska
odwilż |
Uczeń: · wyjaśnia, kto to byli puławianie i natolińczycy; · wymienia przykładowe przyczyny i skutki poznańskiego Czerwca |
Uczeń: · wymienia zmiany w polityce władz komunistycznych po śmierci Józefa Stalina; · przedstawia okoliczności objęcia władzy przez Władysława Gomułkę |
Uczeń: · wyjaśnia, na czym polegała walka o władzę w łonie PZPR po śmierci Bolesława Bieruta; · przedstawia przyczyny, przebieg i skutki poznańskiego Czerwca |
Uczeń: · ocenia, w której dziedzinie zmiany wprowadzane po śmierci Józefa Stalina były najbardziej widoczne; · ocenia politykę Władysława Gomułki w kontekście przemian w Polsce po śmierci Józefa Stalina |
Uczeń: · ocenia
rolę wyborów do sejmu w 1957 r. w kontekście przemian politycznych w 2. połowie lat 50. XX w., korzystając
ze źródeł pozapodręcznikowych |
26. Polska w czasach Władysława
Gomułki |
Uczeń: · przedstawia obchody Milenium Chrztu Polski i Tysiąclecia Państwa Polskiego; · wymienia przykładowe przyczyny i skutki wydarzeń Marca 1968 r. |
Uczeń: · charakteryzuje sytuację gospodarczą w okresie rządów Władysława Gomułki; · charakteryzuje stosunek władz komunistycznych do Kościoła katolickiego na przełomie lat 50. i 60. XX w. |
Uczeń: · wyjaśnia, dlaczego zorganizowano dwa odrębne obchody rocznicy wydarzenia związanego z początkiem Polski; · przedstawia rywalizację wewnątrz PZPR w latach 60. XX w.; · przedstawia przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń Marca 1968 r. |
Uczeń: · przedstawia wpływ rywalizacji wewnątrz PZPR w latach 60. XX w. na wydarzenia Marca 1968 r.; · ocenia znaczenie listu biskupów polskich do biskupów niemieckich z 1965 r.; · ocenia, w jakim stopniu Władysław Gomułka spełnił nadzieje Polaków związane z objęciem przez niego władzy |
Uczeń: · wyjaśnia, co to było poselskie koło „Znak”, i przedstawia jego działalność, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
27.
PRL w okresie rządów Gierka |
Uczeń: · wymienia przykładowe przyczyny i skutki wydarzeń Grudnia 1970 r.; · wymienia przykładowe przyczyny i skutki wydarzeń Czerwca 1976 r. |
Uczeń: · wymienia cele polityki gospodarczej ekipy Edwarda Gierka i podaje przykłady jej realizacji; · wymienia zmiany wprowadzone do konstytucji w 1976 r. |
Uczeń: · przedstawia przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń Grudnia 1970 r.; · przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń Czerwca 1976 r.; · charakteryzuje politykę gospodarczą ekipy Gierka |
Uczeń: · ocenia politykę gospodarczą ekipy Gierka; · charakteryzuje przemiany
ustrojowo-administracyjne z okresu rządów Edwarda Gierka; · wyjaśnia, jakie sukcesy Polaków
i dlaczego wykorzystywała propaganda lat 70. XX w. |
Uczeń: · wyjaśnia, dlaczego fiat 126p stał się symbolem epoki Edwarda Gierka |
28. Opozycja
polityczna w latach 1976–1980 |
Uczeń: · wymienia przykładowe organizacje opozycyjne działające w Polsce w 2. połowie lat 70. XX w. (KOR, ROPCiO, WZZ); · wymienia przykłady działań środowisk opozycyjnych w Polsce w 2. połowie lat 70. XX w.; · wymienia przykładowe przyczyny i skutki strajków z 1980 r. |
Uczeń: · przedstawia cele działań organizacji opozycyjnych w Polsce w latach 70. XX w.; · wyjaśnia, jakie znaczenie miał wybór kardynała Karola Wojtyły na papieża; · przedstawia działalność NSZZ „Solidarność” |
Uczeń: · wymienia organizacje opozycyjne działające w Polsce w 2. połowie lat 70. XX w.; · przedstawia cele działań tych organizacji; · charakteryzuje działalność środowisk opozycyjnych w Polsce w 2. połowie lat 70. XX w. · przedstawia przyczyny, przebieg i skutki strajków z 1980 r. |
Uczeń: · wyjaśnia, który nurt działalności opozycyjnej władze PRL zwalczały najbardziej i dlaczego; · wyjaśnia, jakie znaczenie miała pierwsza pielgrzymka papieża Jana Pawła II do Polski; · przedstawia struktury NSZZ „Solidarność” |
Uczeń: · porównuje formułę wystąpień społecznych z lat 1970 i 1976 ze strajkami z 1980 r. |
29. Czas stanu
wojennego |
Uczeń: · wymienia przykładowe ograniczenia w funkcjonowaniu społeczeństwa, jakie wprowadzono w trakcie stanu wojennego; ·
podaje przykłady represji wobec działaczy
opozycji i osób ją wspierających w trakcie i po zakończeniu stanu
wojennego |
Uczeń: · przedstawia relacje między władzami PRL a NSZZ „Solidarność”; · przedstawia reakcję działaczy „Solidarności” na wprowadzenie stanu wojennego |
Uczeń: · wymienia ograniczenia w funkcjonowaniu społeczeństwa, jakie wprowadzono w trakcie stanu wojennego; · przedstawia reakcję państw zachodnich na wprowadzenie w Polsce stanu wojennego; ·
charakteryzuje rolę Kościoła w trakcie stanu
wojennego |
Uczeń: · ocenia, jak ograniczenia w funkcjonowaniu społeczeństwa, jakie wprowadzono w trakcie stanu wojennego, wpłynęły na życie codzienne obywateli; ·
ocenia legalność i zasadność wprowadzenia
stanu wojennego |
Uczeń: · przedstawia ocenę stanu wojennego w literaturze polskiej i filmie polskim, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
VI.
Polska i świat na przełomie XX i XXI w. |
|||||
30.
Kryzys w ZSRS |
Uczeń: · wymienia reformy przeprowadzone w ZSRS przez Michaiła Gorbaczowa; · wyjaśnia terminy: pierestrojka i głasnost |
Uczeń: · wymienia trudności gospodarcze ZSRS na przełomie lat 70. i 80. XX w.; · wymienia przyczyny kryzysu wewnętrznego w ZSRS; · wymienia przyczyny i skutki interwencji radzieckiej w Afganistanie |
Uczeń: · charakteryzuje gospodarkę ZSRS na przełomie lat 70. i 80. XX w.; · charakteryzuje politykę wewnętrzną i zagraniczną Michaiła Gorbaczowa |
Uczeń: · charakteryzuje konflikty narodowościowe w ZSRS; · wyjaśnia przyczyny i ocenia skutki interwencji radzieckiej w Afganistanie |
Uczeń: · przedstawia podłoże i konsekwencje konfliktów etnicznych
w ZSRS w 2. połowie lat 80. i w latach 90. XX w. |
31.
Upadek PRL |
Uczeń: · wymienia problemy gospodarcze Polski w latach 80. XX w.; · wymienia zmiany ustrojowe, do których doszło w Polsce w wyniku decyzji podjętych w trakcie obrad Okrągłego Stołu |
Uczeń: · przedstawia relacje między władzą a opozycją po stanie wojennym; · wymienia zmiany, do których doszło w Polsce w wyniku decyzji podjętych w trakcie obrad Okrągłego Stołu; · wymienia kolejne zmiany ustrojowe z lat 1989–1990 |
Uczeń: · charakteryzuje sytuację gospodarczą w Polsce w latach 80. XX w.; · charakteryzuje obrady Okrągłego Stołu |
Uczeń: · wyjaśnia, co wpływało na zmianę stosunku władzy do opozycji; · ocenia realizację ustaleń Okrągłego Stołu |
Uczeń: · wyjaśnia,
genezę i znaczenie pojęć: wybory kontraktowe i sejm kontraktowy |
32.
Jesień Narodów i rozpad ZSRS |
Uczeń: · pokazuje na mapie państwa, które powstały po 1989 r.; · wymienia przyczyny i etapy rozpadu ZSRS; · charakteryzuje przemiany z lat 1989-1990 w Czechosłowacji |
Uczeń: · charakteryzuje przemiany z lat 1989–1990 w NRD i Rumunii; · wymienia przyczyny i skutki wojen czeczeńskich; · wymienia przyczyny i etapy rozpadu Jugosławii |
Uczeń: · charakteryzuje sytuację w krajach bloku wschodniego w latach 70. i 80. XX w.; · porównuje przemiany z lat 1989-1990 w Czechosłowacji, NRD i Rumunii |
Uczeń: · przedstawia proces rozpadu ZSRS; · przedstawia proces rozpadu Jugosławii; · wyjaśnia konsekwencje rozpadu ZSRS i Jugosławii |
Uczeń: · przedstawia proces upadku komunizmu na Węgrzech lub w Bułgarii, korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |
33. III Rzeczpospolita |
Uczeń: · wymienia przykładowe partie polityczne powstałe w Polsce po 1989 r.; · wymienia zasady konstytucji z 1997 r.; · wymienia problemy III Rzeczypospolitej |
Uczeń: · charakteryzuje sytuację w Polsce na początku lat 90. XX w.; · charakteryzuje przemiany składu polskiego sejmu na przełomie XX i XXI w. |
Uczeń: · charakteryzuje scenę polityczną w Polsce na początku lat 90. XX w.; · wyjaśnia, co wpływało na skład polskiego sejmu na przełomie XX i XXI w.; · przedstawia problemy III Rzeczypospolitej |
Uczeń: · przedstawia bilans przemian w Polsce po 1989 r.; · ocenia proces lustracji i dekomunizacji przeprowadzany w Polsce po 1989 r. |
Uczeń: · przedstawia zmiany gospodarczo-społeczne, które zaszły po 1989 r, w jego regionie |
34.
Polska w integrującym się świecie |
Uczeń: · pokazuje na mapie sąsiadów Rzeczypospolitej w XXI w.; · wymienia organizacje, których członkiem stała się Polska na przełomie XX i XXI w.; · wymienia konsekwencje przemian gospodarczych przeprowadzonych w Polsce w latach 90. XX w. |
Uczeń: · wymienia problemy gospodarki polskiej w latach 90. XX w.; · wymienia kierunki polskiej polityki zagranicznej na przełomie XX i XXI w.; · wymienia porażki i sukcesy polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. |
Uczeń: · charakteryzuje sytuację gospodarczą Polski w latach 90. XX w.; · przedstawia proces wejścia Polski do NATO; · przedstawia proces integracji Polski z Unią Europejską |
Uczeń: · przedstawia bilans przemian gospodarczych w Polsce po 1989 r.; · ocenia konsekwencje przemian gospodarczych w Polsce po 1989 r.; · charakteryzuje polską politykę zagraniczną po 1989 r. |
Uczeń: · wyjaśnia, dlaczego w 1990 r. doszło do podpisania układu
granicznego z RFN, mimo że RFN uznała polską granicę zachodnią w 1970 r.,
korzystając ze źródeł pozapodręcznikowych |