Wymagania edukacyjne. Klasa 1. Zakres podstawowy. Nowa
edycja
Temat lekcji |
Ocena |
||||
dopuszczająca |
dostateczna |
dobra |
bardzo dobra |
celująca |
|
1.
Historia jako nauka |
Uczeń: · formułuje definicję historii i prehistorii · wymienia rodzaje źródeł historycznych |
Uczeń: · wymienia rodzaje źródeł historycznych i podaje przykłady źródeł każdego rodzaju · przedstawia periodyzację dziejów |
Uczeń: · wyjaśnia problemy, jakie mogą się pojawić przy podziale dziejów · wyjaśnia różnicę między historią a prehistorią |
Uczeń: · wyjaśnia pojęcie historiografii · na dowolnym przykładzie pokazuje, czego możemy się dowiedzieć ze źródła ikonograficznego |
Uczeń: ·
wyjaśnia, jakie korzyści i
trudności wiążą się z poszukiwaniem informacji z historii w Internecie ·
wymienia nauki pomocnicze
historii i wyjaśnia ich rolę przy poznawaniu dziejów |
I. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu |
|||||
2.
Cywilizacje starożytnej Mezopotamii |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny Mezopotamii i przykładowe miasta sumeryjskie (Ur, Uruk) · rozumie i poprawnie posługuje się terminami: system irygacyjny, pismo klinowe, kodeks Hammurabiego |
Uczeń: · wymienia różne cywilizacje, które istniały w rejonie Mezopotamii (sumeryjską, babilońską, perską) w kolejności chronologicznej · charakteryzuje religię mieszkańców Mezopotamii |
Uczeń: · wymienia osiągnięcia cywilizacji sumeryjskiej · przedstawia sposób sprawowania władzy w cywilizacji starożytnej Mezopotamii · przytacza zasadę prawną zawartą w kodeksie Hammurabiego |
Uczeń: · formułuje i wyjaśnia zasady prawne zawarte w kodeksie Hammurabiego · porównuje osiągnięcia cywilizacji starożytnej Mezopotamii · poprawnie posługuje się terminami wymienionymi w celach |
Uczeń: ·
wyjaśnia, do czego może
być źródłem dziewiętnastowieczna wizja miasta Nimrud
zamieszczona w podręczniku ·
wymienia bogów
sumeryjskich i babilońskich ·
wymienia inne niż w
podręczniku osiągnięcia kultury sumeryjskiej i babilońskiej |
3.
Starożytny Egipt |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny starożytnego Egiptu z podziałem na Egipt Górny i Egipt Dolny · wie, kim był faraon · wymienia przykładowych bogów egipskich |
Uczeń: · przedstawia strukturę społeczną w starożytnym Egipcie · wymienia uprawnienia faraona · wymienia przykładowe osiągnięcia kultury egipskiej, w tym pismo · charakteryzuje gospodarkę egipską |
Uczeń: · charakteryzuje pozycję poszczególnych grup społecznych w państwie faraonów · przedstawia osiągnięcia kultury egipskiej · charakteryzuje religię egipską · przedstawia cechy sztuki egipskiej |
Uczeń: · przedstawia związki między religią, sztuką a władzą w starożytnym Egipcie (np. mumifikacja, piramidy, faraon jako syn boga) · wyjaśnia, dlaczego w Egipcie kapłani mieli wysoką pozycję · zna atrybuty przykładowych bogów egipskich |
Uczeń: ·
wyjaśnia pojęcie monarchii
despotycznej ·
porównuje monarchów
despotycznych Mezopotamii z faraonem ·
zna symbole władzy faraona i rozpoznaje
wizerunki niektórych bogów egipskich |
4.
Dzieje i religia starożytnego Izraela |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny Palestyny · wymienia zasady judaizmu · posługuje się terminami: judaizm, Tora, Arka Przymierza |
Uczeń: · przedstawia dzieje Izraela związane z Mojżeszem, Dawidem i Salomonem · posługuje się terminami: mesjasz, prorok, monoteizm, Talmud |
Uczeń: · przedstawia dzieje Izraela związane z postacią Abrahama i niewolą babilońską · posługuje się terminami: rabin, menora, synagoga, świątynia |
Uczeń: · wymienia symbole ważne dla judaizmu i wyjaśnia ich rolę · wyjaśnia różnicę między świątynią a synagogą · posługuje się poprawnie wszystkimi terminami wymienionymi w celach |
Uczeń: ·
wyjaśnia, dlaczego przez
stulecia Żydzi żyli w diasporze |
II. Świat
starożytnych Greków |
|||||
5. Hellada i jej mieszkańcy |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny Półwyspu Bałkańskiego i opisuje jego warunki naturalne · wymienia niektóre cechy polis |
Uczeń: · przedstawia cechy polis i wyjaśnia związek między jej powstaniem a warunkami naturalnymi panującymi na Półwyspie Bałkańskim · wymienia występujące w poleis ustroje |
Uczeń: · charakteryzuje ustroje poleis greckich · definiuje pojęcie obywatela |
Uczeń: · charakteryzuje pozycję arystokracji w polis · wyjaśnia kto był obywatelem polis |
Uczeń: ·
pokazuje
na mapie obszar świata greckiego po wielkiej kolonizacji greckiej ·
dzieli
skutki wielkiej kolonizacji na skutki dla poszczególnych poleis,
dla całego świata greckiego, dla innych ludów, z którymi zetknęli się Grecy ·
charakteryzuje
kulturę minojską i mykeńską |
6. Sparta – państwo żołnierzy |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny Sparty (polis i ziemie przez nią podbite) · wymienia organy władzy w Sparcie · wymienia grupy społeczne w Sparcie i wskazuje, które z nich miały prawa polityczne · rozumie termin: spartańskie warunki |
Uczeń: · wymienia przykładowe uprawnienia organów władzy w Sparcie · charakteryzuje wychowanie spartańskie |
Uczeń: · wyjaśnia związki między wychowaniem spartańskim a funkcjonowaniem polis · charakteryzuje grupy społeczne występujące w Sparcie |
Uczeń · wyjaśnia, jak wychowanie spartańskie wpływało na kulturę · przedstawia rolę Likurga w historii Sparty · uzasadnia, że w Sparcie panował ustrój oligarchiczny |
Uczeń: ·
przedstawia
sposób podejmowania decyzji na zgromadzeniu obywateli ·
charakteryzuje
pozycję obywateli w systemie ustrojowym Sparty ·
charakteryzuje
rolę geruzji w systemie ustrojowym Sparty |
7. Ateny |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny Aten (polis i Attykę) · wymienia organy władzy w Atenach w V w. p.n.e. · wymienia grupy społeczne w Atenach i wskazuje, kto miał prawa polityczne w V w. p.n.e. |
Uczeń: · charakteryzuje demokrację ateńską w czasach Peryklesa · wyjaśnia, w jaki sposób Perykles zachęcał obywateli Aten do udziału w życiu publicznym
|
Uczeń: · wymienia reformy Drakona i Klejstenesa, które funkcjonowały w V w. p.n.e. · charakteryzuje społeczeństwo ateńskie · ocenia zalety demokracji |
Uczeń: · wskazuje związki między rozwojem demokracji i kultury w Atenach
|
Uczeń: ·
charakteryzuje pozycję
obywateli w systemie ustrojowym Aten ·
porównuje pozycję
obywateli w Atenach i Sparcie |
8. Wojny w świecie greckim |
Uczeń: · pokazuje na mapie Maraton, Termopile i Salaminę · wymienia przykładowe przyczyny i skutki wojen grecko-perskich ·
rozumie termin: falanga |
Uczeń: · przedstawia skutki ekspansji perskiej w Azji Mniejszej · rozumie termin: hoplita |
Uczeń: · omawia charakter wojen w świecie greckim · przedstawia skutki wojen grecko-perskich |
Uczeń:
|
Uczeń: ·
przedstawia polityczną i
militarną rolę Aten i Sparty w świecie greckim w V – IV w. p.n.e. |
9. Podboje Aleksandra Wielkiego |
Uczeń: · pokazuje na mapie Macedonię i tereny opanowane przez Aleksandra Wielkiego · wymienia najważniejsze bitwy stoczone przez Aleksandra Wielkiego ·
rozumie pojęcie: kultura hellenistyczna |
Uczeń: · wyjaśnia rolę Związku Korynckiego · wymienia przykładowe działania Aleksandra Wielkiego wobec ludów podbitych ·
wyjaśnia pojęcie: monarchia hellenistyczna |
Uczeń: · przedstawia okoliczności powstania Związku Korynckiego · charakteryzuje politykę Aleksandra Wielkiego na podbitych terenach |
Uczeń:
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, dlaczego bitwa
pod Issos jest uważana za jedną z decydujących bitew w historii ·
wyjaśnia, dlaczego
Aleksander Macedoński jest uważany za jednego z największych wodzów w
historii |
10. Religia i kultura Greków |
Uczeń: · wymienia przykładowych bogów greckich i ich atrybuty, rozpoznaje ich wizerunki · wymienia najważniejsze poglądy Sokratesa ·
wymienia przykładowe osiągnięcia kultury
greckiej (przede wszystkim z dziedziny literatury) |
Uczeń: · rozpoznaje style architektoniczne i podaje przykłady zabytków architektury greckiej · przedstawia formy kultu w starożytnej Grecji ·
wymienia najważniejsze poglądy Platona i Arystotelesa i zna
założone przez nich szkoły |
Uczeń: · wyjaśnia, co przyczyniło się do rozwoju filozofii w starożytnej Grecji · wymienia osiągnięcia starożytnych Greków · przedstawia rolę teatru i igrzysk w życiu Greków |
Uczeń: · wyjaśnia związki sportu i teatru z religią starożytnych Greków
|
Uczeń: ·
przedstawia wpływy i
motywy kultury greckiej w późniejszych epokach ·
przedstawia wpływy kultury
greckiej we współczesnym świecie |
III. Imperium
rzymskie |
|||||
11. Rzym – od królestwa do republiki |
Uczeń: · pokazuje na mapie Półwysep Apeniński i Rzym · wymienia najważniejsze urzędy republiki rzymskiej · wymienia podstawowe grupy obywateli rzymskich |
Uczeń: · porównuje warunki naturalne Półwyspu Apenińskiego i Półwyspu Bałkańskiego · wymienia organy władzy republiki rzymskiej i ich przykładowe kompetencje |
Uczeń: · wyjaśnia przyczyny zmian w strukturze społecznej Rzymian · charakteryzuje ustrój republiki rzymskiej |
Uczeń: · wskazuje elementy monarchiczne, oligarchiczne i demokratyczne w ustroju republiki rzymskiej
|
Uczeń: · opisuje początki Rzymu ·
charakteryzuje kulturę
Etrusków ·
przedstawia wpływ Etrusków
na Rzymian · wyjaśnia związek symboliki związanej z Rzymem z legendą o założeniu miasta |
12. Ekspansja terytorialna Rzymu |
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń: ·
porównuje ekspansję Rzymu
z wielką kolonizacją grecką ·
charakteryzuje politykę
wewnętrzną Juliusza Cezara |
13. Cesarstwo rzymskie |
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń: ·
charakteryzuje rządy dwóch
cesarzy z I – III w. i wyjaśnia, dlaczego ich rządy były, jego zdaniem, ważne
dla cesarstwa rzymskiego |
14. Religia i kultura Rzymian |
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń: ·
przedstawia wpływy kultury
rzymskiej we współczesnym świecie ·
ocenia wpływ kultury antycznej na późniejsze
epoki |
15. Chrześcijaństwo w świecie rzymskim |
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń: ·
przedstawia sylwetkę cesarza
Juliana Apostaty ·
wyjaśnia różnicę między
męczennikiem a wyznawcą |
16. Upadek cesarstwa rzymskiego na
Zachodzie |
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
Uczeń: ·
przedstawia stosunek
różnych plemion germańskich do cesarstwa rzymskiego w III – V w. |
IV. Europa
wczesnego średniowiecza |
|||||
17.
Bizancjum |
Uczeń: · pokazuje na mapie obszar cesarstwa bizantyjskiego · przedstawia rolę Konstantynopola
|
Uczeń: · wymienia przykładowe zabytki sztuki bizantyjskiej · pokazuje na mapie obszary zajęte przez cesarza Justyniana
|
Uczeń: · charakteryzuje okres panowania cesarza Justyniana · przedstawia konsekwencje schizmy wschodniej · wymienia cechy kultury bizantyjskiej |
Uczeń: · wyjaśnia przyczyny schizmy wschodniej · ocenia zasługi cesarza Justyniana dla cesarstwa bizantyjskiego
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, na czym polegał
spór o obrazy (ikonoklazm) w Kościele Wschodnim |
18.
Świat islamu |
Uczeń: · pokazuje na mapie obszary opanowane przez Arabów · wymienia filary islamu
|
Uczeń: · przedstawia działalność Mahometa · wyjaśnia różnice między odłamami islamu |
Uczeń: · przedstawia organizację polityczną i religijną świata arabskiego po przyjęciu islamu
|
Uczeń: · przedstawia sytuację na Półwyspie Arabskim przed działalnością Mahometa
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, dlaczego bitwa
pod Poitiers jest uważana za jedną z decydujących bitew w historii |
19. Narodziny i rozwój państwa Franków |
Uczeń: · pokazuje na mapie obszar monarchii frankijskiej za panowania Karola Wielkiego · przedstawia dążenia Karola Wielkiego do odnowienia cesarstwa rzymskiego
|
Uczeń: · przedstawia na mapie etapy ekspansji państwa Franków · przedstawia organizację państwa Franków |
Uczeń: · przedstawia rolę Chlodwiga w kształtowaniu się państwa Franków · przedstawia cały proces kształtowania się państwa frankijskiego · podaje definicję monarchii patrymonialnej
|
Uczeń: · charakteryzuje gospodarkę monarchii Karola Wielkiego · uzasadnia, że państwo frankijskie było monarchią patrymonialną
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, dlaczego Karol
Wielki jest wymieniany jako jeden z prekursorów zjednoczonej Europy |
20. Nowe państwa w Europie Zachodniej.
Początki feudalizmu |
Uczeń: · pokazuje na mapie obszar monarchii ottońskiej · charakteryzuje rządy dynastii ottońskiej i jej dążenie do odnowienia cesarstwa rzymskiego
|
Uczeń: · wyjaśnia ideę cesarstwa uniwersalistycznego Ottona III · wyjaśnia, dlaczego doszło do odnowienia cesarstwa na terenie Rzeszy · przedstawia hołd lenny i jego znaczenie
|
Uczeń: · przedstawia sytuację w Anglii po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego
|
Uczeń: · wskazuje różnice między systemem lennym a drabiną feudalną · poprawnie używa pojęć: hołd lenny, inwestytura, immunitet |
Uczeń: ·
przedstawia związki Ottona
III z cesarzami bizantyjskimi i wyjaśnia, jaki to miało wpływ na koncepcje
polityczne Ottona III |
21. Powstanie państw w Europie Północnej
i Środkowo-Wschodniej |
Uczeń: · pokazuje na mapie pierwsze państwa słowiańskie i główne trasy wypraw wikingów
|
Uczeń: · charakteryzuje działalność św.św. Cyryla i Metodego
|
Uczeń: · wyjaśnia dlaczego św.św. Cyryl i Metody są nazywani Apostołami Słowian · przedstawia konsekwencje wypraw wikingów
|
Uczeń: · przedstawia genezę pojawienia się Słowian w Europie · ocenia wkład św.św. Cyryla i Metodego w rozwój kulturalny Słowian |
Uczeń: ·
charakteryzuje kulturę
ludów skandynawskich |
22. Papiestwo i cesarstwo |
Uczeń:
|
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny rywalizacji między papieżem
a cesarzem ·
wyjaśnia rolę konkordatu wormackiego |
Uczeń: · wymienia przyczyny kryzysu w Kościele w X–XI w. ·
posługuje się poprawnie terminami: symonia,
nepotyzm, konkordat |
Uczeń:
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, w jaki sposób
rywalizacja między papieżem a cesarzem wiązała się z funkcjonowaniem państwa
średniowiecznego ·
wyjaśnia poglądy
Innocentego III na wzajemne relacje między władzą cesarską a papieską |
V. Europa
rozkwitu i schyłku średniowiecza |
|||||
23. Wyprawy krzyżowe i ich następstwa |
Uczeń: · pokazuje na mapie obszar objęty wyprawami krzyżowymi · wymienia przykładowe przyczyny i skutki krucjat
|
Uczeń: · pokazuje na mapie Królestwo Jerozolimskie · wymienia przyczyny i skutki krucjat, dzieląc je na polityczne, gospodarcze i religijne
|
Uczeń: · pokazuje na mapie państwie utworzone przez krzyżowców na Bliskim Wschodzie · wyjaśnia związki między sytuacją w Europie a poparciem dla wypraw krzyżowych
|
Uczeń: · charakteryzuje specyfikę czwartej krucjaty
|
Uczeń: ·
przedstawia stosunek
przykładowych władców bliskowschodnich do krzyżowców i chrześcijan ·
przedstawia stosunek
ludności arabskiej do wypraw krzyżowych |
24. Przemiany gospodarcze na wsi |
Uczeń: · przedstawia zmiany w sposobie uprawy roli, które zaszły w XII w. · posługuje się terminami: dwupolówka i trójpolówka
|
Uczeń: · charakteryzuje zmiany, które zachodziły w technice rolnej w XII−XIII w. · wymienia narzędzia, które przyczyniły się do rozwoju rolnictwa · przedstawia sytuację chłopów (ich pozycję i obowiązki) |
Uczeń: · wyjaśnia, w jaki sposób zmiany w technice rolnej wpłynęły na jej wydajność · przedstawia warunki życia chłopów
|
Uczeń: · wskazuje rolę samorządu wiejskiego · wyjaśnia i ocenia konsekwencje rozwoju rolnictwa |
Uczeń: ·
wyjaśnia, czym różniła się
włość wczesnośredniowieczna od majątku z XII – XIII w. ·
wyjaśnia, dlaczego włość
wczesnośredniowieczna była samowystarczalna |
25. Miasta w średniowieczu |
Uczeń: · wymienia przykładowe przyczyny powstawania miast · przedstawia organizację przestrzeni miejskiej
|
Uczeń: · przedstawia proces powstawania i rozwoju miast
|
Uczeń: · charakteryzuje strukturę społeczną mieszkańców miasta · wyjaśnia różnice w organizacji handlu lokalnego i międzynarodowego
|
Uczeń: · ocenia rolę miast w rozwoju gospodarki średniowiecznej
|
Uczeń: ·
na współczesnym planie
miasta pokazuje jego elementy związane ze średniowieczem; uzasadnia swoje
decyzje ·
przedstawia rolę Hanzy |
26. Przemiany polityczne późnego
średniowiecza |
Uczeń: · pokazuje na mapie obszar ekspansji Turków osmańskich · wymienia przykładowe skutki ekspansji tureckiej w Europie |
Uczeń: ·
pokazuje na mapie zmiany polityczne, które zachodzą
w wyniku ekspansji tureckiej ·
przedstawia znaczenie upadku Konstantynopola |
Uczeń: ·
przedstawia zmiany polityczne w Europie XIV i
XV w. , które zaszły w wyniku ekspansji tureckiej ·
wymienia przykłady współpracy między państwami
w walce z zagrożeniem tureckim |
Uczeń:
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, w jakich
okolicznościach odwoływano się w XX w. do bitwy na Kosowym Polu |
27. Społeczeństwo stanowe i kryzys
późnego średniowiecza |
Uczeń: · definiuje stan · przedstawia strukturę społeczeństwa stanowego
|
Uczeń: · przedstawia przyczyny i skutki epidemii dżumy w XIV w.
|
Uczeń: · wyjaśnia konsekwencje kryzysu demograficznego z II poł. XIV w. · przedstawia proces kształtowania się stanów
|
Uczeń: · ocenia możliwości awansu społecznego w XIV–XV w.
|
Uczeń: ·
wymienia cechy monarchii
stanowej ·
przedstawia biogramy
Filipa IV Pięknego i Jana bez Ziemi ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w
powstawaniu monarchii stanowych |
VI. Polska w
X–XIII wieku |
|||||
28. Państwo Mieszka I i
Bolesława Chrobrego |
Uczeń: · pokazuje na mapie granice państwa piastowskiego ok. roku 1000 · wymienia przyczyny chrztu Mieszka I
|
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny przyłączone przez Mieszka I i siedziby biskupstw i arcybiskupstwa · przedstawia wojny polsko-niemieckie za panowania Bolesława Chrobrego ·
przedstawia skutki przyjęcia chrztu |
Uczeń: · pokazuje na mapie tereny przyłączone przez Bolesława Chrobrego · wyjaśnia rolę św. Wojciecha w budowaniu struktur kościoła w Polsce ·
wyjaśnia rolę koronacji |
Uczeń: · wyjaśnia, co miało wpływ na kształt stosunków polsko-niemieckich za pierwszych Piastów ·
przedstawia rolę Dagome iudex · ocenia rolę chrztu i organizacji kościelnej w umacnianiu władztwa pierwszych Piastów |
Uczeń: ·
przedstawia wyniki badań
archeologicznych, które powiększają naszą wiedzę o początkach państwa
polskiego |
29. Kryzys i odbudowa monarchii
wczesnopiastowskiej |
Uczeń: · pokazuje na mapie granice państwa piastowskiego ok. roku 1138 · wymienia etapy odbudowy arcybiskupstwa gnieźnieńskiego · przedstawia ekspansję Bolesława Krzywoustego |
Uczeń: · przedstawia proces odbudowy państwa polskiego przez Kazimierza Odnowiciela i Bolesława Śmiałego ·
przedstawia zmiany terytorialne monarchii
wczesnopiastowskiej w czasie (straty terytorialne i odzyskanie utraconych
terenów)
|
Uczeń: ·
przedstawia stosunki Kazimierza Odnowiciela,
Bolesława Śmiałego i Bolesława Krzywoustego z Niemcami, wyjaśniając, co
wpływało na zmiany granicy polsko-niemieckiej
|
Uczeń:
· przedstawia konsekwencje i kontrowersje związane ze sporem Bolesława Śmiałego z biskupem Stanisławem |
Uczeń: ·
wyjaśnia przyczyny kryzysu
monarchii wczesnopiastowskiej |
30. Państwo polskie w dobie rozbicia
dzielnicowego |
Uczeń: ·
wymienia przykładowe przyczyny wydania statutu
(testamentu) przez Bolesława Krzywoustego · pokazuje na mapie poszczególne dzielnice i wymienia ich pierwszych władców · pokazuje na mapie straty terytorialne Polski w okresie rozbicia dzielnicowego |
Uczeń: ·
przedstawia przyczyny wydania statutu
(testamentu) przez Bolesława Krzywoustego · przedstawia zagrożenia zewnętrzne państwa polskiego w okresie rozbicia dzielnicowego
|
Uczeń: ·
wyjaśnia cele wydania statutu (testamentu)
Bolesława Krzywoustego · przedstawia walki synów Bolesława Krzywoustego o władzę zwierzchnią
|
Uczeń: · przedstawia walki książąt piastowskich o władzę zwierzchnią (Kraków) · przedstawia ekspansję Mongołów i jej skutki dla ziem piastowskich
|
Uczeń: ·
wyjaśnia, czy zasady
testamentu Bolesława Krzywoustego były wyjątkiem, czy regułą w Europie
Środkowo-Wschodniej ·
przedstawia stosunki
książąt mazowieckich i kujawskich z Litwinami, Prusami i Jaćwingami ·
wyjaśnia ich wpływ na
stosunki polsko - krzyżackie |
31. Przemiany społeczno-gospodarcze na
ziemiach polskich w XII–XIII w. |
Uczeń: · wymienia główne postanowienia aktów lokacyjnych · wymienia przykładowe skutki kolonizacji na prawie niemieckim |
Uczeń: · przedstawia organizację władz we wsiach i miastach lokowanych na prawie niemieckim · charakteryzuje układ przestrzenny miasta lokowanego na prawie niemieckim
|
Uczeń: · wyjaśnia przyczyny kolonizacji na prawie niemieckim · wyjaśnia różnice między kolonizacją niemiecką a kolonizacją na prawie niemieckim
|
Uczeń: · wyjaśnia przyczyny kształtowania się stanów · przedstawia rozwój gospodarczy ziem polskich i wskazuje, jaką rolę odgrywały w nim lokacje
|
Uczeń: ·
charakteryzuje sytuację
ludności żydowskiej w Polsce XIII – XIV w. |
VII. Polska w
XIV–XV wieku |
|||||
32. Zjednoczenie Polski |
Uczeń: · pokazuje na mapie ziemie, które mieli pod swoim panowaniem Przemysł II i Władysław Łokietek w 1320 r. · wymienia skutki konfliktu polsko-krzyżackiego za panowania Władysława Łokietka |
Uczeń: · charakteryzuje stosunki polsko-krzyżackie za panowania Władysława Łokietka
|
Uczeń: · przedstawia działania Wacława II w procesie jednoczenia ziem polskich · wymienia problemów, z jakimi stykał się Władysław Łokietek, jednocząc ziemie polskie |
Uczeń: · wyjaśnia rolę koronacji w procesie jednoczenia ziem polskich z uwzględnieniem koronacji Przemysła II ·
wyjaśnia przyczyny problemów, z jakimi stykał
się Władysław Łokietek, jednocząc ziemie polskie |
Uczeń: ·
wyjaśnia, jaką władzę na
Śląsku mieli królowie czescy ·
pokazuje obszar Śląska,
nad którym królowie czescy sprawowali zwierzchnictwo |
33. Polska pod rządami Kazimierza
Wielkiego i Andegawenów |
Uczeń: · pokazuje na mapie granice monarchii Kazimierza Wielkiego w roku 1370 · wymienia skutki konfliktu polsko-krzyżackiego za panowania Kazimierza Wielkiego
|
Uczeń: ·
przedstawia na mapie zmiany granicy polskiej w
czasie panowania Kazimierza Wielkiego · charakteryzuje politykę wewnętrzną Kazimierza Wielkiego w dziedzinie administracji i prawa
|
Uczeń: · charakteryzuje stosunki polsko-czeskie za panowania Kazimierza Wielkiego w kontekście jednoczenia ziem polskich i stosunków z Krzyżakami · przedstawia okoliczności objęcia władzy przez Ludwika Węgierskiego · poprawnie posługuje się terminem: Korona Królestwa Polskiego |
Uczeń: · ocenia, co było największym osiągnięciem i największą porażką Kazimierza Wielkiego · charakteryzuje rządy Andegawenów w Polsce · wyjaśnia, dlaczego monarchię Kazimierza Wielkiego nazywamy monarchią stanową |
Uczeń: · wyjaśnia, jakie korzyści odniosła Polska z ekspansji na Ruś Halicką ·
wyjaśnia, dlaczego Ludwik
Węgierski na Węgrzech uzyskał przydomek Wielki, a w Polsce jego panowanie
jest oceniane źle |
34. Pierwsi Jagiellonowie na polskim
tronie |
Uczeń: · wymienia przykładowe przyczyny unii w Krewie · wymienia postanowienia unii w Krewie
·
wymienia skutki drugiej unii
polsko-węgierskiej |
Uczeń: · przedstawia skutki unii w Krewie · przedstawia przyczyny i przebieg wielkiej wojny z zakonem krzyżackim · wymienia postanowienia przywileju jedlneńsko-krakowskiego ·
wymienia przyczyny drugiej unii
polsko-węgierskiej |
Uczeń: · charakteryzuje stosunki polsko-krzyżackie za panowania Władysława Jagiełły · wymienia postanowienia unii w Horodle · wyjaśnia, czy unia w Horodle była w pełni unią personalną |
Uczeń: · wymienia postanowienia przywileju czerwińskiego · wyjaśnia przyczyny wydawania przywilejów szlacheckich przez Władysława Jagiełłę · przedstawia okoliczności powołania na tron Kazimierza Jagiellończyka |
Uczeń: ·
przedstawia innych
kandydatów do ręki Jadwigi i wymienia powody, z powodu których zostali odrzuceni
przez możnych polskich ·
przedstawia rolę Pawła Włodkowica w sporze z
Krzyżakami |
35. Polska w późnym średniowieczu |
Uczeń: · pokazuje na mapie obszar Prus Królewskich i Prus Zakonnych · wymienia postanowienia II pokoju toruńskiego
|
Uczeń: · przedstawia przyczyny i przebieg wojny trzynastoletniej · przedstawia postanowienia przywilejów, które prowadziły do wzrostu znaczenia politycznego szlachty
|
Uczeń: · charakteryzuje politykę zagraniczną Kazimierza Jagiellończyka · przedstawia postanowienia przywilejów, które prowadziły do wzrostu znaczenia gospodarczego szlachty
|
Uczeń: · wyjaśnia, dlaczego ustrój, który powstał w Polsce, określamy mianem demokracji szlacheckiej · ocenia politykę zagraniczną Kazimierza Jagiellończyka |
Uczeń: ·
wyjaśnia, dlaczego
Elżbieta Rakuszanka jest nazywana matką królów ·
przedstawia rolę jaką
odegrali za panowania pierwszych Jagiellonów: biskup Zbigniew Oleśnicki,
Filip Kallimach, Jan Długosz |
VIII. Kultura
średniowiecza |
|||||
36. Kultura umysłowa wieków średnich |
Uczeń: · wymienia cechy kultury rycerskiej · wymienia przykładowe dzieła literatury średniowiecznej
|
Uczeń: · przedstawia cechy kultury średniowiecza
|
Uczeń: · przedstawia rolę św. Tomasza z Akwinu w kulturze średniowiecza · wyjaśnia wpływ klasztorów na rozwój kultury średniowiecznej
|
Uczeń: · wyjaśnia rolę pisma w kulturze średniowiecza
|
Uczeń: ·
przedstawia rolę
uniwersytetów ·
charakteryzuje literaturę
średniowiecza tworzoną w językach narodowych związaną z kulturą dworską i
plebejską |
37. Sztuka i architektura średniowiecza |
Uczeń: · wymienia przykładowe zabytki romańskie w odniesieniu do swojego regionu
|
Uczeń: · wymienia przykładowe cechy stylu romańskiego w architekturze · wymienia przykładowe cechy stylu gotyckiego w architekturze |
Uczeń: · w budowlach romańskich i gotyckich potrafi wskazać cechy stylu romańskiego i gotyckiego
|
Uczeń: · charakteryzuje rzeźbę i malarstwo romańskie · charakteryzuje rzeźbę i malarstwo gotyckie ·
porównuje styl romański i gotycki, wskazując
różnice między nimi |
Uczeń: ·
wymienia epokę, w której
nawiązywano do stylu romańskiego i gotyckiego w architekturze ·
charakteryzuje styl
neoromański i neogotycki na przykładach |
38. Kultura średniowiecznej Polski |
Uczeń: · wymienia cechy średniowiecznej kultury polskiej · wymienia przykładowe zabytki sztuki i piśmiennictwa średniowiecznego z Polski
|
Uczeń: · wskazuje podobieństwa między średniowieczną kulturą polską a europejską · wymienia zabytki piśmiennictwa w języku polskim
|
Uczeń: · przedstawia rozwój nauki polskiej w średniowieczu i wyjaśnia rolę Akademii Krakowskiej w tym procesie · przedstawia rolę klasztorów i zgromadzeń zakonnych w rozwoju kultury średniowiecznej w Polsce · wskazuje związki kultury polskiego średniowiecza z kulturą europejską |
Uczeń: · wskazuje różnice między kulturą polskiego średniowiecza a kulturą europejską · zwraca uwagę na wyjątkowość niektórych zabytków sztuki średniowiecza w Polsce i wyjaśnia, na czym ona polega |
Uczeń: ·
wyjaśnia, dlaczego mówimy
o Akademii Krakowskiej i Uniwersytecie Jagiellońskim ·
przedstawia dorobek
uczonych polskich wymienionych w rozdziale |