Przedmiotowy system oceniania
Historia i teraźniejszość.
Liceum ogólnokształcące i technikum. Zakres podstawowy
Część 2
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny[1]
Wymagania konieczne – ocena dopuszczająca. Uczeń: |
Wymagania podstawowe – ocena dostateczna. Uczeń wie i potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Wymagania rozszerzające – ocena dobra. Uczeń wie i potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Wymagania dopełniające – ocena bardzo
dobra Uczeń wie i potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Wymagania
wyczerpujące – Uczeń wie i potrafi to, co na ocenę
bardzo dobrą, oraz: |
|
1. Sytuacja na świecie w latach 70.
XX w. |
· zna
genezę i skutki osłabienia pozycji Stanów Zjednoczonych na świecie na rzecz
obozu komunistycznego; · wskazuje
przyczyny interwencji amerykańskiej w Wietnamie; · wskazuje
strony konfliktu w wojnie Jom Kipur; · zna
i wyjaśnia pojęcie Vietcong |
· omawia
przebieg konfliktu w Wietnamie; · omawia
przebieg rewolucji islamskiej w Iranie; · omawia
przyczyny kryzysu naftowego; · zna
i wyjaśnia pojęcia: doktryna powstrzymywania, efekt domina w Azji
Południowo- · wie,
kim była wymieniona postać: Ho Chi Minh |
· przedstawia
reakcje społeczeństwa amerykańskiego na interwencję wojskową w Wietnamie; · omawia
skutki rewolucji islamskiej w Iranie; · wyjaśnia,
dlaczego wojnę w Wietnamie i wojnę Jom Kipur można nazwać wojnami zastępczymi |
· ocenia
rolę mediów podczas wojny w Wietnamie; · ocenia
skutki wojny w Wietnamie dla USA; · charakteryzuje
przyczyny i skutki osłabienia pozycji Stanów Zjednoczonych na świecie na
rzecz obozu komunistycznego w latach 70. XX w.; · wie,
kim były wymienione postacie, oraz omawia ich historyczną rolę: Pol Pot, Ruhollah Chomejni; · charakteryzuje
konsekwencje wzrostu wpływów komunistycznych na świecie w latach 70. XX w.
(w tym ludobójczą politykę Czerwonych Khmerów w Kambodży) |
· ocenia
wpływ: wystąpień społecznych w USA na decyzję o dymisji prezydenta
Nixona po ujawnieniu afery Watergate, wystąpień społecznych w Iranie na
ucieczkę szacha Mohammada Rezy Pahlawiego; · wyszukuje
informacje na temat dyktatury Czerwonych Khmerów; · zna
i wyjaśnia pojęcie impeachment |
2. Wzrost wpływów ZSRS w Azji,
Afryce i Ameryce Łacińskiej |
· zna
i wyjaśnia terminy: KGB, Specnaz; · wymienia
państwa w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej, w których ZSRS angażował się
politycznie i / lub militarnie |
· zna
i wyjaśnia pojęcie doradcy wojskowi (sowieccy, kubańscy);
· przedstawia
przyczyny sowieckiego zaangażowania w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce; · zna
sowiecką strategię realizowaną w polityce zagranicznej przez ekipę
Leonida Breżniewa w latach 70. XX w. |
· omawia
metody działania ZSRS w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej; · korzystając
z mapy w podręczniku, omawia sposoby realizacji sowieckiej polityki
ekspansji w latach 70 XX w. w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce; · omawia sowiecką strategię realizowaną w polityce
zagranicznej przez ekipę Leonida Breżniewa w latach 70. XX w.; · zna
i wyjaśnia pojęcia: wojna somalijsko-etiopska, Sandinowski
Front Wyzwolenia Narodowego, wojna domowa w Angoli, mudżahedini,
Ludowy Ruch Wyzwolenia Angoli, Pathet
Lao |
· charakteryzuje
rolę KGB w polityce zewnętrznej ZSRS za czasów Breżniewa; · wyjaśnia
rolę wojsk kubańskich i wietnamskich w sowieckiej polityce; · charakteryzuje
konsekwencje wzrostu wpływów komunistycznych na świecie w latach 70. XX w.
(uwzględnia kwestię kubańskich „doradców” w Afryce) |
· zbiera
i prezentuje informacje na temat roli Ernesto „Che”
Guevary w popkulturze; · samodzielnie
zbiera informację na temat tzw. doktryny Breżniewa – wyjaśnia jej założenia i określa,
które z działań sowieckich w latach 60. i 70. XX w. można uznać za
realizację tej koncepcji (w odpowiedzi odwołuje się też do informacji
dotyczących stłumienia Praskiej Wiosny), uzasadnia swoją odpowiedź |
3. Polityka odprężenia |
· zna
wydarzenia (i ich daty roczne) stanowiące kolejne etapy w procesie odprężenia
w stosunkach USA–ZSRS: zawarcie zbiorowego układu o zakazie prób z
bronią jądrową (1963 r.), podpisanie układu o nierozprzestrzenianiu
broni atomowej (1968 r.), podpisanie sowiecko- · rozwija
skróty: KBWE, OBWE |
· wymienia
przyczyny, dla których USA i ZSRS zdecydowały się rozpocząć politykę
odprężenia; · omawia
najważniejsze etapy zawierania porozumień rozbrojeniowych USA–ZSRS; · wymienia
przyczyny, dla których USA odeszły od polityki odprężenia; · zna
i wyjaśnia pojęcie dyplomacja pingpongowa; · wiem,
czym zajmowały / zajmują się organizacje: KBWE, OBWE |
· wyjaśnia,
na czym polegała polityka odprężenia (détente)
w relacjach międzynarodowych w latach 70. XX w.; · wyjaśnia,
jakie znaczenie dla pokoju i odprężenia na świecie miały postanowienia KBWE (Helsinki,
1975 r.); · omawia
okoliczności zawarcia porozumienia z Camp
David w 1978 r.; · wie,
kim były wymienione postacie, oraz omawia ich historyczną rolę: Richard
Nixon, Henry Kissinger, Jimmy Carter, Ronald Reagan |
· charakteryzuje
przełomowe znaczenie unormowania relacji USA–ChRL na początku lat 70. XX w.; · charakteryzuje
treść tzw. pięciu koszyków konferencji helsińskiej; · ocenia
znaczenie porozumienia z Camp David z 1978 r. |
· z
perspektywy USA i ZSRS ocenia, czy polityka odprężenia na świecie w latach
70. XX w. była sukcesem czy klęską |
5. Państwa
niemieckie – współistnienie i stosunek do nazistowskiego dziedzictwa |
· zna
i rozumie założenia doktryny Hallsteina i Ostpolitik
kanclerza Willy’ego Brandta; · na
podstawie tabeli w podręczniku wymienia najważniejsze wydarzenia
związane z kwestią niemieckich reparacji / odszkodowań wojennych na rzecz
Polski |
· omawia
sytuację społeczno-polityczną w Niemczech Zachodnich po ustąpieniu
kanclerza Konrada Adenauera; · wymienia
przyczyny niezadowolenia społecznego w RFN w latach 60. XX w.; · omawia
warunki życia społeczeństwa NRD; · zna
i wyjaśnia pojęcia: restytucja, rewindykacja, Stasi |
· charakteryzuje
genezę wystąpień młodzieży w RFN; · wyjaśnia,
na czym polegało przełomowe znaczenie Ostpolitik kanclerza Willy’ego Brandta; · porównuje
standard życia społeczeństwa polskiego i wschodnioniemieckiego; · wyjaśnia,
dlaczego Polska nie odzyskała wielu dzieł sztuki zrabowanych przez Niemców w
czasie II wojny światowej |
· analizuje,
z czego mogły wynikać różnice w standardzie życia społeczeństwa NRD i PRL,
mimo że oba kraje znajdowały się w sferze wpływów ZSRS; · charakteryzuje
sposób rozliczenia się Niemiec z dziedzictwem rządów nazistowskich
(podaje przykłady pozytywne i negatywne: działalność Centrali Badania Zbrodni
Narodowosocjalistycznych w Ludwigsburgu, kariera
Heinza Reinefartha, sprawa reparacji i restytucji
zagrabionych w Polsce dzieł sztuki); · ocenia
niepociągnięcie do odpowiedzialności karnej wielu niemieckich zbrodniarzy
wojennych; · przygotowuje
prezentację na temat zbrodniczej działalności Heinza Reinefartha
lub Iwana Demianiuka |
· wyjaśnia,
jak polskie władze i społeczeństwo w kolejnych latach po
1945 r. odnosiły się do kwestii rozliczenia Niemiec ze zbrodni z okresu II
wojny światowej (w swojej odpowiedzi wskazuje różne przykłady reakcji społecznych
i działań władz); · analizuje,
w jakim stopniu działalność Centrali Badania Zbrodni Narodowosocjalistycznych
realizowała zasadę denazyfikacji (w uzasadnieniu odpowiedzi podaje
przykłady działań prowadzonych przez tę instytucję) |
5. Polityka wschodnia Stolicy
Apostolskiej |
· zna
i wyjaśnia pojęcia: dyplomacja papieska, Stolica Apostolska, Sekretariat
Stanu Stolicy Apostolskiej, pontyfikat; · wie,
kim były wymienione postacie e, oraz podaje pełnione przez nie funkcje: Jan
XXIII, Paweł VI, Jan Paweł I, Jan Paweł II |
· wskazuje
główne kierunki działania dyplomacji papieskiej po II wojnie światowej; · omawia
stosunek papiestwa do ZSRS i państw bloku wschodniego po II wojnie
światowej; · wymienia
obawy władz PRL związane z wyborem Polaka na papieża |
· dostrzega
zmiany w dyplomacji papieskiej i łączy je z rozpoczęciem
pontyfikatu Jana Pawła II; · omawia
dokonania papieży Pawła VI i Jana Pawła II na rzecz pokoju na świecie; · wyjaśnia
znaczenie wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża dla Polski; · porównuje
założenia polityki wschodniej Pawła VI i Jana Pawła II (omawia podobieństwa
i różnice) |
· przedstawia
rolę prymasa Stefana Wyszyńskiego w dziejach Kościoła katolickiego w Europie
Środkowej i Wschodniej; · omawia
rolę papiestwa na konferencji helsińskiej; · omawia
zapis dotyczący wolności wyznania zawarty w Akcie końcowym KBWE; · wyjaśnia
znaczenie wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża dla świata; · ocenia
działania papieża Jana Pawła II podejmowane w celu przeciwstawienia się
komunizmowi na świecie; · ocenia
wkład papieża Jana Pawła II w walkę o ochronę praw człowieka i zmianę
ustroju w Polsce |
· ocenia
wkład dyplomacji papieskiej w działania zmierzające do zapewnienia pokoju na
świecie; · ocenia
moralną wymowę spotkania Jana Pawła II z Mehmetem
Alim Ağcą oraz przebaczenia zamachowcowi przez
papieża; · ocenia
znaczenie podróży (pielgrzymek) papieża Jana Pawła II dla społeczeństw
różnych krajów, do których przybywał (odwołuje się do przykładów) |
6. Chiny i „państwowy kapitalizm” |
· na
mapie wskazuje państwa, z którymi Chiny są w sporach terytorialnych; · zna
datę roczną masakry na placu Tian’anmen |
· omawia
okoliczności dojścia do władzy Denga Xiaopinga; · wymienia
problemy, z którymi borykała się gospodarka chińska przed reformami
Denga Xiaopinga; · podaje
przyczyny protestów studenckich w Chinach w drugiej połowie lat 80. XX
w.; · zna
i wyjaśnia pojęcia: socjalizm o chińskiej specyfice, kapitalizm
państwowy, dekolektywizacja |
· omawia
reformy Denga Xiaopinga; · omawia
genezę problemów, z którymi borykała się gospodarka chińska przed
reformami Denga Xiaopinga; · wyjaśnia
sens hasła „jeden kraj, dwa systemy” |
· charakteryzuje
zmiany zachodzące w Chinach po śmierci Mao Zedonga (rządy Denga Xiaopinga i początek państwowego kapitalizmu); · ocenia
doktrynę „jeden kraj, dwa systemy”; · charakteryzuje
wystąpienia studenckie w Chinach w drugiej połowie lat 80. XX w.; · ocenia,
stosunek świata wobec masakry na placu Tian’anmen |
· ocenia
skuteczność chińskiego modelu gospodarczego wprowadzonego przez Denga Xiaopinga; · na
podstawie samodzielnie zebranych informacji wyjaśnia, na czym polegała
specyfika chińskiego socjalizmu; · przygotowuje
prezentację na temat łamania praw człowieka we współczesnym Hongkongu |
7. Neoliberalizm i nowa prawica |
· określa
najważniejsze cechy gospodarek zachodnich po 1945 r.; · wskazuje
główne przyczyny ukształtowania się doktryny gospodarczej neoliberalizmu; · wymienia
podstawowe założenia reaganomiki; · wymienia
podstawowe założenia thatcheryzmu; · zna
i wyjaśnia pojęcia: państwo opiekuńcze, thatcheryzm, reaganomika, neoliberalizm |
· wymienia
zmiany, które zaszły w gospodarkach państw zachodnich w latach 70. XX
w.; · podaje
przyczyny zmiany założeń polityki USA za prezydentury Ronalda Reagana; · omawia
problemy gospodarki brytyjskiej w latach 70. XX w.; · zna
i wyjaśnia pojęcia: nowa prawica, keynesizm (interwencjonizm
państwowy), związek zawodowy, stagflacja |
· omawia
zmiany, które zaszły w gospodarkach państw zachodnich w latach 70.
XX w.; · omawia
przyczyny ukształtowania się nurtu nowej prawicy w USA; · omawia
założenia polityki Ronalda Reagana; · omawia
założenia polityki Margaret Thatcher |
· charakteryzuje
przyczyny zmian w gospodarkach państw zachodnich w latach 70. XX w.; · na
przykładzie państw zachodnich charakteryzuje różnice programowe między
różnymi nurtami politycznymi – socjaldemokratycznym, chadeckim, konserwatywnym
i liberalnym (w dziedzinie polityki społecznej i gospodarczej oraz
systemu wartości); · charakteryzuje
główne założenia gospodarki neoliberalnej w latach 80. XX w.; · wyjaśnia
znaczenie zwycięstwa wyborczego Margaret Thatcher w Wielkiej Brytanii
(1979 r.) i Ronalda Reagana w Stanach Zjednoczonych (1980 r.) dla
polityki wewnętrznej i międzynarodowej tych państw |
· rozważa,
która z doktryn ekonomicznych – keynesizm czy neoliberalizm – bardziej
sprzyja rozwojowi gospodarczemu (uzasadnia swoją opinię) |
8. Polska Rzeczpospolita Ludowa w czasach
Edwarda Gierka (1971–1976) |
· wie,
w którym okresie Edward Gierek pełnił funkcję I sekretarza KC PZPR; · zna
i wyjaśnia pojęcia: plan 5-letni (1971–1976), plenum, Komitet
Centralny, Biuro Polityczne, „propaganda sukcesu”, sklepy
komercyjne, maluch (samochód), czyn partyjny; · na podstawie mapy z podręcznika wymienia
najważniejsze inwestycje gospodarcze w Polsce epoki Edwarda Gierka; · wie,
na czym polegała reorganizacja administracji przeprowadzona w Polsce w 1975 r.; · na
podstawie mapy z podręcznika wymienia nazwy województw istniejących od
1975 r.; · wie,
że w 1976 r. dokonano zmian w Konstytucji PRL |
· na
podstawie podręcznika przedstawia karierę polityczną Edwarda Gierka; · zna
i wyjaśnia pojęcia: nowelizacja konstytucji, dobrobyt na kredyt,
„druga Polska”, Pewex; · omawia
najważniejsze wydarzenia i zmiany, które zaszły w Polsce w czasach rządów Gierka
w dziedzinach: gospodarki, kultury, sportu · wskazuje elementy polityki ekipy Gierka,
które miały zapewnić rządzącym poparcie społeczne; · wymienia
zmiany wprowadzone w Konstytucji PRL w 1976 r. i wskazuje
skutki ich wprowadzenia (protesty społeczne); · wie,
kim był Leonid Breżniew |
· omawia
okoliczności objęcia władzy przez Edwarda Gierka; · omawia
zmiany wprowadzone w Konstytucji PRL w 1976 r.; · wskazuje
rzeczywiste cele reformy administracyjnej z 1975 r.; · omawia
koncepcję budowy „drugiej Polski” i sposoby wdrażania tego projektu w
życie; · wyjaśnia
cele i skutki „propagandy sukcesu” w epoce Gierka; · omawia
elementy polityki ekipy Gierka, które miały zapewnić rządzącym poparcie
społeczne; · przedstawia
zmiany wprowadzone w Konstytucji PRL w 1976 r. i wyjaśnia
przyczyny protestów społecznych związanych z wprowadzeniem tych zmian; · wie,
kim były / są wymienione postacie, oraz omawia ich polityczną rolę: Piotr
Jaroszewicz, Richard Nixon, Jimmy Carter; · zna
i wyjaśnia pojęcie „półkownik” |
· wyjaśnia
genezę przejęcia władzy w PRL przez Edwarda Gierka; · ocenia
otwarcie PRL na Zachód dokonane w czasach rządów Edwarda Gierka; · ocenia
trzy kluczowe reformy Edwarda Gierka; · ocenia
skutki nowelizacji Konstytucji PRL w 1976 r. dla PZPR i polskiego społeczeństwa; · ocenia
elementy polityki ekipy Gierka, które miały zapewnić rządzącym poparcie
społeczne |
· ocenia
postawę posła Stanisława Stommy w 1976 r. (rozważa, czy jego
postępowanie jest przykładem obywatelskiego nieposłuszeństwa); · przygotowuje
i moderuje klasową debatę na temat: Edward Gierek – funkcjonariusz sytemu
komunistycznego czy nowator, który otworzył Polskę na Zachód? |
9. Kryzys gospodarczy i społeczny
w Polsce w drugiej połowie lat 70. XX w. |
· wymienia
wydarzenia, które doprowadziły do protestów robotniczych w 1976 r.; · podaje
przyczyny protestów robotniczych w 1976 r.; · zna
i wyjaśnia pojęcia: Czerwiec 1976, „ścieżka zdrowia”, ZOMO,
reglamentacja towarów, kartki żywnościowe |
· omawia
sytuację gospodarczą Polski w drugiej połowie lat 70. XX w.; · omawia
przyczyny kryzysu gospodarczego w PRL w latach 70. XX w.; · omawia
przebieg wystąpień społecznych w 1976 r.; · zna
i wyjaśnia pojęcia: pułapka zadłużenia, „manewr gospodarczy” |
· przypomina
znaczenie pojęcia gospodarka niedoboru i odnosi je do Polski w drugiej
połowie lat 70. XX w.; · porównuje
rekcję władz (w tym zastosowane represje) na wystąpienia społeczne w 1970 i
1976 r. |
· charakteryzuje
standard życia społeczeństwa polskiego w warunkach gospodarki niedoboru,
posługuje się przykładami; · ocenia
skutki wystąpień społecznych z 1976 r. |
· na
podstawie zebranych informacji przygotowuje prezentację na temat: Czy uczestnicy
wystąpień społecznych z 1976 r. doczekali się zadośćuczynienia za krzywdy i
represje, które ich dotknęły?; · odnajduje
relacje osób pamiętających Czerwiec 1976 i prezentuje je w klasie; · przygotowuje
pytania do ankiety, która mogłaby posłużyć do zbadania, jak Polacy pamiętają dzisiaj
epokę Gierka |
10. Opozycja demokratyczna w Polsce
|
· wymienia formy pomocy dla
represjonowanych uczestników protestów
robotniczych z 1976 r. i ich rodzin; · podaje
nazwy organizacji opozycji demokratycznej w Polsce działające w latach
70. XX w.; · zna
i wyjaśnia pojęcia oraz rozwija skróty: opozycja, opozycja
demokratyczna, Komitet obrony Robotników / Komitet Samoobrony
Społecznej KOR, Studenckie Komitety Solidarności (SKS), Wolne
Związki Zawodowe (WZZ), Ruch Obrony Praw Człowieka i Obywatela
(ROPCiO), Konfederacja Polski
Niepodległej (KPN), Towarzystwo Kursów Naukowych (TKN), drugi
obieg, latający uniwersytet, tajny współpracownik |
· omawia
formy pomocy dla represjonowanych uczestników protestów robotniczych
z 1976 r. i ich rodzin prowadzone przez KOR; · omawia
główne organizacje opozycji demokratycznej działające w Polsce w latach 70.
XX w. |
· wyjaśnia
znaczenie utworzenia KOR; · omawia
główne formy działania opozycji demokratycznej w Polsce w latach 70. XX
w. |
· charakteryzuje
rolę Kościoła katolickiego jako instytucji wspierającej działanie opozycji
demokratycznej; · wyjaśnia,
dlaczego opozycja demokratyczna prowadziła działalność w różnych sferach
życia społecznego |
· przygotowuje
prezentację o wybranym członku KOR; · przygotowuje
prezentację na temat wybranej organizacji opozycyjnej działającej w Polsce w latach
70. XX w.; · zbiera
informacje i przygotowuje krótką prezentację o działaniu opozycji
demokratycznej w latach 70. XX w. swojej miejscowości / swoim regionie |
11. Powstanie Solidarności |
· wymienia najważniejsze problemy gospodarcze Polski na przełomie lat 70. I 80. XX w.; · wymienia przykładowe postulaty strajkujących robotników z sierpnia 1980 r.; · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Lech Wałęsa, Tadeusz Mazowiecki |
· przedstawia postulaty strajkujących robotników z lipca i sierpnia 1980 r.; · dzieli je na polityczne i ekonomiczne; · wymienia postanowienia porozumień sierpniowych; · zna i wyjaśnia pojęcia: Międzyzakładowy Komitet Strajkowy, porozumienia sierpniowe; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Anna Walentynowicz, Bronisław Geremek, Mieczysław Jagielski |
· charakteryzuje sytuację gospodarczą w Polsce w 1980 r.; · wyjaśnia rolę Międzyzakładowych Komitetów Strajkowych w rozmowach strajkujących robotników z władzami; · przedstawia konsekwencje zawarcia porozumień sierpniowych; · zna i wyjaśnia pojęcia: „przerwy w pracy”, karnawał „Solidarności”; · wie, kim są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Bogdan Borusewicz, Andrzej Gwiazda, Bogdan Lis |
· ocenia, które z postulatów robotniczych z sierpnia 1980 r. były możliwe do spełnienia; · wyjaśnia, na czym polegała różnica między strajkami z sierpnia 1980 r. a wcześniejszymi wystąpieniami robotników; · przedstawia reakcję władz PZPR na porozumienia sierpniowe; · przedstawia znaczenie Posłania I Krajowego Zjazdu Delegatów NSZZ „Solidarność” do ludzi pracy Europy Wschodniej; · zna i wyjaśnia pojęcie Niezależne Zrzeszenie Studentów; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Jan Olszewski, Lech Kaczyński |
· ocenia, które z postulatów robotniczych z sierpnia 1980 r. były najbardziej niewygodne dla władzy i uzasadnia swoje stanowisko; · zbiera informacje o działalności NSZZ „Solidarność” lub NSZZ „Solidarność” RI, lub NZS w swoim regionie; przedstawia reakcję władz państw bloku wschodniego na Posłanie I Krajowego Zjazdu Delegatów NSZZ „Solidarność” do ludzi pracy Europy Wschodniej; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Władysław Siła-Nowicki, Marian Jurczyk |
12. Stan wojenny w Polsce i jego
następstwa |
· wymienia przyczyny wprowadzenia stanu wojennego; · wymienia przykładowe ograniczenia nałożone na obywateli w czasie stanu wojennego; · wymienia przykładowe represje władz wobec społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego; · zna i wyjaśnia pojęcia: Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego, internowanie, godzina milicyjna, · wie, kim był gen. Wojciech Jaruzelski, i przedstawia jego historyczną rolę |
· charakteryzuje ograniczenia nałożone na obywateli w czasie stanu wojennego; · przedstawia represje władz wobec społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego; · wymienia przykładowe formy oporu społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego; · wyjaśnia, jaką rolę odgrywała militaryzacja niektórych zakładów pracy i środków masowego przekazu; · zna i wyjaśnia pojęcia: Patriotyczny Ruch Odrodzenia Narodowego, Tymczasowa Komisja Koordynacyjna, pacyfikacja kopalni „Wujek”; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: gen. Czesław Kiszczak, Jan Dobraczyński, Jerzy Popiełuszko |
· przedstawia stosunek PZPR do „Solidarności”; · charakteryzuje formy oporu społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego; · przestawia rolę i działania Kościoła po wprowadzeniu stanu wojennego; · przedstawia reakcję państw zachodnich na wprowadzenie stanu wojennego w Polsce; · zna i wyjaśnia pojęcia: prowokacja bydgoska, „Solidarność Walcząca”; · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: płk Ryszard Kukliński, Józef kard. Glemp, Władysław Frasyniuk, Kornel Morawiecki |
· ocenia legalność i zasadność wprowadzenia stanu wojennego; · ocenia znaczenie powstania nielegalnych organizacji, w tym struktur „Solidarności” dla umacniania oporu społeczeństwa; · przedstawia reakcję ZSRS na wprowadzenie stanu wojennego w Polsce; · przedstawia pomoc społeczeństw zachodnich i środowisk emigracyjnych dla Polaków w czasie stanu wojennego |
· ocenia, czy władze PRL, wprowadzając stan wojenny, osiągnęły zamierzone cele i przywróciły pełną kontrolę nad społeczeństwem; · zbiera informacje, jak wyglądały realia stanu wojennego w jego regionie |
13. Kryzys w ZSRS i państwach
bloku wschodniego |
· charakteryzuje kryzys gospodarczy w ZSRS i krajach bloku wschodniego; · charakteryzuje kryzys społeczny w ZSRS; · zna i wyjaśnia pojęcia: bumelant, amnestia, indoktrynacja |
· wyjaśnia przyczyny kryzysu gospodarczego w ZSRS i krajach bloku wschodniego; · charakteryzuje kryzys społeczny w krajach bloku wschodniego; · charakteryzuje relacje między ZSRS a Stanami Zjednoczonymi; · zna i wyjaśnia pojęcia: „imperium zła”, „gwiezdne wojny” |
· wyjaśnia przyczyny wyścigu zbrojeń na początku lat 80. XX w.; · wymienia przykładowe organizacje opozycyjne w krajach bloku wschodniego; · przedstawia postawy społeczeństw państw komunistycznych wobec władzy; · zna i wyjaśnia pojęcia: dysydent, azyl polityczny, Karta 77, Konfederacja Polski Niepodległej; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Aleksander Sołżenicyn, Andriej Sacharow |
· charakteryzuje politykę władz ZSRS wobec ludzi, którzy się z nimi nie zgadzali; · przedstawia zasięg wpływów organizacji opozycyjnych w społeczeństwach państw komunistycznych i wyjaśnia jego przyczyny; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Jurij Andropow, Konstantin Czernienko |
· zbiera informacje o kontaktach polskich organizacji opozycyjnych z organizacjami opozycyjnymi w krajach bloku wschodniego; · porównuje wpływy organizacji opozycyjnych na społeczeństwo w Polsce i innych krajach bloku wschodniego |
14. Pierestrojka w ZSRS
i jej konsekwencje w krajach bloku wschodniego |
· wymienia reformy wewnętrzne przeprowadzone w ZSRS przez Michaiła Gorbaczowa; · przedstawia relacje między ZSRS a Stanami Zjednoczonymi za rządów Michaiła Gorbaczowa; · zna i wyjaśnia pojęcia: pierestrojka, głasnost’; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Michaił Gorbaczow, Ronald Reagan, George Bush |
· wyjaśnia, na czym polegały reformy wewnętrzne wprowadzane przez Michaiła Gorbaczowa; · przedstawia konsekwencje katastrofy elektrowni atomowej w Czarnobylu; · zna i wyjaśnia pojęcie uwłaszczenie nomenklatury |
· przedstawia wpływ reform w ZSRS na sytuację w krajach bloku wschodniego; · charakteryzuje politykę zagraniczną Michaiła Gorbaczowa; · wyjaśnia przyczyny zmian relacji między ZSRS a Stanami Zjednoczonymi za rządów Michaiła Gorbaczowa; · wie, kim był Mieczysław Rakowski |
· ocenia efekty reform wewnętrznych wprowadzonych przez Michaiła Gorbaczowa; · wyjaśnia wpływ rządów Michaiła Gorbaczowa na pozycję ZSRS w świecie |
· ocenia, czy Michaił Gorbaczow zrealizował cele swojej polityki i uzasadnia swoje stanowisko; · ocenia relacje między państwami bloku wschodniego a ZSRS za rządów Michaiła Gorbaczowa i porównuje je z relacjami za rządów Leonida Breżniewa |
15. Przełomowy rok 1989 |
· wymienia problemy gospodarcze Polski w II poł. lat 80. XX w.; · wymienia przykładowe postanowienia Okrągłego Stołu; · zna i wyjaśnia pojęcia: Okrągły Stół, pluralizm, wybory kontraktowe; · wie, kim były /są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Lech Wałęsa, gen. Wojciech Jaruzelski |
· przedstawia problemy gospodarcze Polski w II poł. lat 80. XX w.; · wymienia działania podejmowane przez władze, aby przezwyciężyć trudności gospodarcze; · wymienia postanowienia Okrągłego Stołu; · zna i wyjaśnia pojęcia: Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Komitet Obywatelski, · wie, kim był Alfred Miodowicz |
· charakteryzuje próby przezwyciężenia trudności gospodarczych podejmowane przez władze; · przedstawia genezę Okrągłego Stołu; · przedstawia realizację postanowień Okrągłego Stołu; · zna i wyjaśnia pojęcia: gruba kreska, desygnacja, Obywatelski Klub Parlamentarny · wie, kim był Tadeusz Mazowiecki |
· przedstawia reakcje społeczeństwa na postanowienia Okrągłego Stołu; · ocenia zakres zmian ustrojowych przeprowadzonych na mocy postanowień Okrągłego Stołu; · wyjaśnia, co spowodowało, że obóz solidarnościowy zdecydował się na utworzenie rządu |
· wyjaśnia, dlaczego określenie gruba kreska jest różnie rozumiane; · wyjaśnia, dlaczego niektóre organizacje opozycyjne krytycznie odnosiły się do ustaleń Okrągłego Stołu i ich realizacji; · zbiera informacje na temat wyborów 4 czerwca w jego regionie |
16. Jesień Narodów w Europie
Środkowo- -Wschodniej i rozpad ZSRS |
· wymienia etapy przejmowania władzy przez opozycję w Czechosłowacji, na Węgrzech i w Bułgarii; · wymienia etapy procesu jednoczenia Niemiec; · zna i wyjaśnia pojęcia: Karta 77, aksamitna rewolucja, Fidesz, Trójkątny Stół, Okrągły Stół; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Václav Havel, Erich Honecker, Helmut Kohl |
· przedstawia proces przejmowania władzy przez opozycję w Czechosłowacji, na Węgrzech i w Bułgarii; · wymienia przyczyny rozpadu ZSRS i Jugosławii; · wymienia etapy procesu rozpadu ZSRS i Jugosławii; · zna i wyjaśnia pojęcia: pucz, czystki etniczne, · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Borys Jelcyn, Giennadij Janajew |
· wyjaśnia przyczyny wzrostu pozycji opozycji w krajach bloku wschodniego; · przedstawia proces obalenia Nicolae Ceauşescu w Rumunii; · wyjaśnia trudności związane z procesem jednoczenia Niemiec; · przedstawia proces rozpadu ZSRS i Jugosławii; · zna i wyjaśnia pojęcie Wspólnota Niepodległych Państw · wie, kim był Nicolae Ceauşescu |
· omawia genezę powstania Wspólnoty Niepodległych Państw; · porównuje procesy przemian ustrojowych w krajach bloku wschodniego, wskazując podobieństwa i różnice między procesami zachodzącymi w poszczególnych państwach; · porównuje przyczyny rozpadu ZSRS i Jugosławii; · wyjaśnia, dlaczego procesy przemian ustrojowych w krajach bloku wschodniego zostały określone jako Jesień Narodów |
· wyjaśnia, dlaczego upadek muru berlińskiego stał się symbolem upadku komunizmu w Europie Środkowo-Wschodniej; · ocenia, które czynniki odegrały największą rolę w procesie rozpadu ZSRS i Jugosławii oraz jak to wpłynęło na przebieg tych procesów |
17. Transformacja gospodarczo- -ustrojowa 1989–1990 |
· wymienia problemy gospodarcze Polski na początku lat 90. XX w.; · przedstawia założenia planu Balcerowicza; · przedstawia wyniki wyborów prezydenckich w 1990 r. · zna i wyjaśnia pojęcie plan Balcerowicza; · wie, kim jest Leszek Balcerowicz |
· wyjaśnia, które problemy wynikały z polityki gospodarczej władz komunistycznych; · omawia społeczne skutki realizacji planu Balcerowicza; · zna i wyjaśnia pojęcia: transformacja, bezrobocie strukturalne, hiperinflacja, kuroniówka · wie, kim był Jacek Kuroń |
· charakteryzuje proces prywatyzacji i reprywatyzacji; · wyjaśnia problemy i konsekwencje procesu prywatyzacji i reprywatyzacji; · przedstawia przyczyny i przebieg wyborów prezydenckich w 1990 r.; · zna i wyjaśnia pojęcia: prywatyzacja, reprywatyzacja; · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Jarosław Kaczyński, Stanisław Tymiński |
· charakteryzuje proces dekomunizacji, odwołując się do przykładów ze swojego regionu; · przedstawia konsekwencje polityczne wyborów prezydenckich w 1990 r.; · zna i wyjaśnia pojęcie dekomunizacja |
· przedstawia
realizację planu Balcerowicza i jego skutki w swoim regionie |
18. Ku społeczeństwu
obywatelskiemu |
· zna definicję społeczeństwa obywatelskiego; · wymienia formy aktywności społecznej; · wymienia sektory działania organizacji w społeczeństwie obywatelskim; · zna pojęcia: społeczeństwo obywatelskie, referendum, organizacje pozarządowe |
· charakteryzuje czynniki, które wpływają na rozwój społeczeństwa obywatelskiego; · wymienia przykładowe organizacje pozarządowe i przedstawia ich działania; · wyjaśnia, dlaczego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego największe znaczenie mają organizacje pozarządowe; · zna i wyjaśnia pojęcia: społeczeństwo obywatelskie, organizacje pozarządowe, stowarzyszenie, fundacja, organizacje pożytku publicznego |
· wyjaśnia, dlaczego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego ważne są kapitał społeczny i zaufanie społeczne; · wyjaśnia różnice między stowarzyszeniem a fundacją; · charakteryzuje organizacje pożytku publicznego; · zna i wyjaśnia pojęcia: kapitał społeczny, zaufanie społeczne, obywatelskie nieposłuszeństwo, wolontariat |
· porównuje różne typy organizacji pozarządowych; · omawia działalność organizacji pozarządowych i ich rolę w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego na przykładach ze swojego regionu; · ocenia rolę wolontariatu w kształtowaniu się społeczeństwa obywatelskiego |
· ocenia, czy społeczeństwo polskie jest społeczeństwem obywatelskim i uzasadnia swoje stanowisko; · daje przykłady obywatelskiego nieposłuszeństwa, biorąc pod uwagę klasyczną jego definicję |
· zna definicje demokratycznego państwa prawa i sprawiedliwości społecznej; · wymienia różne możliwości rozumienia terminu sprawiedliwość |
· wymienia różne typy sprawiedliwości; · wyjaśnia pojęcia: demokratyczne państwo prawa, sprawiedliwość społeczna |
· wymienia różnice pomiędzy różnymi typami sprawiedliwości; · wyjaśnia różnice pomiędzy sprawiedliwością rozdzielczą a sprawiedliwością wyrównawczą; · zna i wyjaśnia pojęcia: sprawiedliwość rozdzielcza, sprawiedliwość wyrównawcza |
· charakteryzuje
rolę sprawiedliwości społecznej w funkcjonowaniu państwa i społeczeństwa; · uzasadnia,
że państwo polskie jest demokratycznym państwem prawa |
· daje
przykłady z działań władz państwowych i samorządowych stosowania
sprawiedliwości rozdzielczej i sprawiedliwości wyrównawczej |
|
20. Nowy ład światowy |
· wymienia działania Stanów Zjednoczonych zmierzające do utrzymania ładu na świecie w końcu XX w.; · przedstawia proces globalizacji w gospodarce; · zna i wyjaśnia pojęcia: Pustynna Burza, globalizacja; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: George Bush, Saddam Husajn |
· wymienia koncepcje świata w końcu XX w. i ich autorów; · wyjaśnia, na czym polega proces globalizacji; · charakteryzuje politykę Stanów Zjednoczonych na Bliskim Wschodzie; · zna i wyjaśnia pojęcia: koniec historii, zderzenie cywilizacji, globalna wioska; · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Francis Fukuyama, Samuel Huntington, Zbigniew Brzeziński |
· wskazuje różnice pomiędzy koncepcjami świata w końcu XX w.; · charakteryzuje proces globalizacji w różnych dziedzinach życia |
· ocenia, czy można określić Stany Zjednoczone jako żandarma ładu na świecie w końcu XX w.; · wyjaśnia, w jaki sposób ZSRS usiłował utrzymać wpływy na świecie; · wie, kim był Michaił Gorbaczow |
· ocenia, która z koncepcji świata w końcu XX w. okazała się najbliższa rzeczywistości i uzasadnia swoje stanowisko |
21. Blaski i cienie zmian na świecie na przełomie tysiącleci |
· wymienia najważniejsze konflikty zbrojne na przełomie XX i XXI w.; · wymienia różnice pomiędzy globalną Północą a globalnym Południem |
· wymienia najważniejsze przyczyny konfliktów zbrojnych na przełomie XX i XXI w.; · przedstawia proces upadku apartheidu w RPA; · zna i wyjaśnia pojęcia: apartheid, bantustany; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Nelson Mandela, Frederik de Klerk |
· wyjaśnia przyczyny konfliktów zbrojnych na przełomie XX i XXI w.; · wyjaśnia przyczyny podziału świata na globalną Północ i globalne Południe; · wyjaśnia przyczyny konfliktu w Rwandzie; · zna i wyjaśnia pojęcie konflikt Północ–Południe |
· wyjaśnia przyczyny konfliktów religijnych na świecie na przełomie XX i XXI w.; · charakteryzuje sytuację w Afryce na przełomie XX i XXI w. |
· przedstawia
i ocenia rolę wojsk ONZ w czasie konfliktu w Rwandzie |
22. Integracja europejska |
· wymienia dokumenty tworzące Unię Europejską i ich najważniejsze postanowienia; · wymienia organy Unii Europejskiej; · wymienia państwa strefy euro; · pokazuje na mapie proces rozszerzania się Unii Europejskiej; · zna i wyjaśnia pojęcia: Jednolity Akt Europejski, traktat z Maastricht, Unia Europejska, traktat nicejski, traktat lizboński, strefa euro |
· wymienia kryteria przyjmowania nowych państw do Unii Europejskiej; · wymienia płaszczyzny współpracy między krajami Unii Europejskiej; · wymienia państwa strefy Schengen; · zna i wyjaśnia pojęcia: kryteria kopenhaskie, strefa Schengen |
· przedstawia zakres współpracy pomiędzy państwami Unii Europejskiej; · wskazuje różnice pomiędzy poszczególnymi dokumentami tworzącymi podstawy prawne Unii Europejskiej; · wyjaśnia znaczenie strefy Schengen i strefy euro; · przedstawia współpracę Unii Europejskiej z Norwegią i wyjaśnia jej stosunek do Unii Europejskiej |
· wyjaśnia, dlaczego strefa Schengen i strefa euro nie pokrywa się z krajami Unii Europejskiej; · wyjaśnia przyczyny rozszerzania zakresu współpracy pomiędzy państwami Unii Europejskiej; · przedstawia współpracę Unii Europejskiej ze Szwajcarią i wyjaśnia stosunek Szwajcarii do Unii Europejskiej |
· wyjaśnia znaczenie Jednolitego Aktu Europejskiego i traktatu z Maastricht; · wyjaśnia, dlaczego został zawarty traktat lizboński; · wyjaśnia, dlaczego Finlandia starała się o członkostwo w Unii Europejskiej dopiero w latach 90. XX w. |
23. Polska droga do demokracji 1991–2005 |
· wymienia najważniejsze partie w Polsce po 1990 r.; · wymienia zmiany ustrojowe, które wprowadziła Mała Konstytucja; · wymienia reformy rządu Jerzego Buzka; · zna i wyjaśnia pojęcia: Sojusz Lewicy Demokratycznej, Unia Demokratyczna, Mała Konstytucja; · wie, kim jest Jerzy Buzek |
· wymienia ruchy polityczne w Polsce po 1990 r.; · wyjaśnia przyczyny zmian na polskiej scenie politycznej po 1990 r.; · wyjaśnia, jak chciano zapobiec rozdrobnieniu politycznemu w Polsce; · wymienia podstawy prawne, na których opierają się relacje między państwem polskim a kościołami i związkami wyznaniowymi; · zna i wyjaśnia pojęcia: Bezpartyjny Blok Wspierania Reform, konkordat, próg wyborczy |
· wyjaśnia przyczyny zmian rządów po 1990 r.; · przedstawia przebieg prac nad nową konstytucją; · charakteryzuje reformy rządu Jerzego Buzka; · przedstawia stosunki wyznaniowe w Polsce; · zna i wyjaśnia pojęcia: recesja, lustracja; · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Jan K. Bielecki, Aleksander Kwaśniewski, Leszek Miller, Jan Olszewski, Antoni Macierewicz |
· ocenia, czy reformy rządu Jerzego Buzka spełniły oczekiwania Polaków; · przedstawia proces podpisania i ratyfikowania konkordatu; · ocenia stabilność polskiej sceny politycznej i jej wpływ na funkcjonowanie państwa; · wie, kim jest Hanna Suchocka |
· przedstawia relacje między rządem a Prezydentem w Polsce w latach 1991–2005; · ocenia funkcjonowanie rządów w Polsce w latach 1991–2005, przywołując ich sukcesy i porażki |
24. III Rzeczpospolita – konstytucyjne zasady ustrojowe |
· wymienia zasady ustrojowe zawarte w konstytucji polskiej; · wymienia prawa i obowiązki obywatela zawarte w konstytucji; · wymienia organy władzy ustawodawczej i ich dwie kompetencje; · wymienia organy władzy wykonawczej i ich dwie kompetencje; · zna i wyjaśnia pojęcia: zasada suwerenności narodu, zasada trójpodziału władzy |
· wyjaśnia zasady ustrojowe zawarte w konstytucji polskiej; · wyjaśnia, na czym polegają prawa i obowiązki obywatela zawarte w konstytucji; · wymienia przykładowe kompetencje organów władzy ustawodawczej; · wymienia podstawowe kompetencje organów władzy wykonawczej; · wymienia przykładowe zasady sadownictwa w Polsce; · zna i wyjaśnia pojęcia: zasada demokratycznego państwa prawa, zasada pluralizmu politycznego, zasada niezawisłości sędziów |
· charakteryzuje uprawnienia władzy ustawodawczej i wykonawczej w Polsce z zastosowaniem podziału tych uprawnień; · wymienia etapy procesu legislacyjnego; · przedstawia strukturę sądownictwa w Polsce; · wymienia zasady sadownictwa w Polsce; · wymienia przykładowe uprawnienia Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu; · zna i wyjaśnia pojęcia: preambuła, proces legislacyjny, Trybunał Konstytucyjny, Trybunał Stanu |
· wyjaśnia wzajemne zależności między organami władzy wykonawczej i ustawodawczej oraz podaje przykłady ich zastosowania; · wyjaśnia zasady sądownictwa w Polsce; · charakteryzuje pozycję Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu w polskim systemie ustrojowym; · zna i wyjaśnia pojęcie konstruktywne votum nieufności |
· wskazuje różnice w procesie legislacyjnym w zależności od typu ustawy (np. ustawa zwykła i ustawa budżetowa); · ocenia skuteczność funkcjonowania Trybunału Stanu |
25. Rzeczpospolita samorządna |
· wymienia organy władzy samorządu gminnego i sposób ich powoływania; · przedstawia przykładowe kompetencje organów samorządu gminnego; · zna i wyjaśnia pojęcia: samorząd terytorialny, domniemanie kompetencji, zadania własne, zadania zlecone, gmina, burmistrz, wójt |
· wymienia organy władzy samorządu powiatowego i sposób ich powoływania; · przedstawia przykładowe kompetencje organów samorządu powiatowego; · zna i wyjaśnia pojęcia: powiat, starosta |
· wymienia organy władzy samorządu wojewódzkiego i sposób ich powoływania; · przedstawia przykładowe kompetencje organów samorządu wojewódzkiego; · wymienia źródła finansowania jednostek samorządu terytorialnego; · zna i wyjaśnia pojęcia: subwencja, dotacja, marszałek sejmiku wojewódzkiego, sejmik województwa |
· wyjaśnia podstawy prawne i zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego; · wyjaśnia, na jakie zadania jednostki samorządu terytorialnego mogą mieć różne źródła finansowania; · zna i wyjaśnia pojęcia: decentralizacja, zasada pomocniczości |
· charakteryzuje proces odwoławczy od decyzji jednostek samorządu terytorialnego; · przedstawia działania podejmowane przez samorząd swojej gminy, powiatu i województwa |
26. System prawny współczesnej Polski |
· wymienia podmioty i zakres spraw, które obejmuje prawo cywilne; · wymienia sprawy pomiędzy członkami rodziny, które są regulowane prawem rodzinnym; · zna i wyjaśnia pojęcia: norma prawna, osoba fizyczna, osoba prawna, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych |
· wyjaśnia różnice pomiędzy prawem naturalnym a prawem stanowionym; · charakteryzuje podmioty i zakres spraw, które obejmuje prawo cywilne; · wymienia najważniejsze zapisy prawa karnego; · zna i wyjaśnia pojęcia: własność, służebność, hipoteka, wykroczenie, występek, zbrodnia, odpowiedzialność karna |
· rozumie podstawowe terminy związane z naukami prawnymi; · przedstawia sprawy pomiędzy członkami rodziny, które są regulowane prawem rodzinnym; · omawia najważniejsze zapisy prawa karnego; · zna i wyjaśnia pojęcia: przysposobienie, obowiązek alimentacyjny |
· charakteryzuje relacje między organami władzy albo organami władzy a obywatelami, które reguluje prawo administracyjne; · wyjaśnia różnicę między wykroczeniem, występkiem i zbrodnią; · zna i wyjaśnia pojęcia: odwołanie, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy |
· wyjaśnia różnicę między prawem materialnym a procesowym; · analizuje przykładowe pisma z zakresu prawa cywilnego, karnego i administracyjnego (np. pozew, zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, decyzję administracyjną) |
27. Prawa człowieka oraz ich ochrona w Polsce i na świecie |
· definiuje prawa człowieka, wymieniając ich cechy; · wymienia przykładowe prawa człowieka, przyporządkowując je do odpowiednich generacji; · wymienia polskie dokumenty, w których zawarte są prawa człowieka; · wymienia polskie instytucje zajmujące się ochroną praw człowieka i wyjaśnia, w jaki sposób je chronią; · zna i wyjaśnia pojęcia: prawa człowieka, trzy generacje praw człowieka, Rzecznik Praw Obywatelskich |
· omawia cechy praw człowieka; · charakteryzuje trzy generacje praw człowieka; · wymienia dokumenty chroniące prawa człowieka w Europie; · wymienia europejskie instytucje zajmujące się ochroną praw człowieka i wyjaśnia, w jaki sposób je chronią; · zna i wyjaśnia pojęcia: Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Europejski Trybunał Praw Człowieka |
· przedstawia proces kształtowania się praw człowieka po II wojnie światowej; · wymienia dokumenty chroniące prawa człowieka na świecie; · wymienia organy ONZ, zajmujące się ochroną praw człowieka i wyjaśnia, w jaki sposób je chronią; · zna i wyjaśnia pojęcia: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Rada Praw Człowieka, Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka, Międzynarodowy Trybunał Karny; · wie, kim była Eleanor Roosevelt |
· przedstawia proces kształtowania się praw człowieka do II wojny światowej; · porównuje zawartość i rolę dokumentów chroniących prawa człowieka; · przedstawia proces postępowania obywatela polskiego, który oskarża instytucje państwowe o złamanie praw człowieka (rozpatruje wszystkie możliwości odwoławcze); · wyjaśnia, które prawa człowieka i w jakich okolicznościach mogą być ograniczone |
· wyjaśnia, które prawa człowieka są negatywne, a które pozytywne; · wyjaśnia, w przypadku których praw człowieka obywatel może dochodzić swych praw; · ocenia skuteczność decyzji lub wyroków różnych instytucji chroniących prawa człowieka |
28. Rozliczenie dziedzictwa PRL po 1989 r. |
· wymienia sposoby upamiętnienia żołnierzy podziemia niepodległościowego i osób represjonowanych w okresie PRL-u; · zna i wyjaśnia pojęcie rehabilitacja |
· przedstawia działania podejmowane przez polskie władze w celu rozliczenia postępowania władz PRL-u; · wyjaśnia, dlaczego było trudno uzyskać wyroki skazujące w procesach autorów stanu wojennego i w sprawie użycia broni w kopalni „Wujek” |
· omawia różne formy działalności Instytutu Pamięci Narodowej; · zna i wyjaśnia pojęcia: Instytut Pamięci Narodowej, Rzecznik Interesu Publicznego, status osoby pokrzywdzonej |
· wyjaśnia problemy związane z przeprowadzeniem procesu lustracji; · zna i wyjaśnia pojęcie kłamstwo lustracyjne |
· porównuje proces rozliczenia władz komunistycznych w Polsce z podobnymi procesami w innych były państwach komunistycznych; · ocenia, czy można było proces dekomunizacji przeprowadzić lepiej i uzasadnia swoje stanowisko |
29. Polska droga do NATO i Unii Europejskiej |
· wymienia etapy przystąpienia Polski do NATO i Unii Europejskiej; · podaje przykładowe przyczyny, dlaczego Polsce zależało na członkostwie w NATO i Unii Europejskiej; · zna i wyjaśnia pojęcie traktat akcesyjny |
· omawia etapy przystąpienia Polski do NATO i Unii Europejskiej; · wyjaśnia, dlaczego Polsce zależało na członkostwie w NATO i Unii Europejskiej; · zna i wyjaśnia pojęcie Partnerstwo dla Pokoju |
· przedstawia współpracę Polski z innymi krajami regionu w celu wstąpienia do NATO i Unii Europejskiej; · charakteryzuje relacje polsko-niemieckie w latach 90. XX w.; · zna i wyjaśnia pojęcia: Trójkąt Weimarski, Trójkąt Wyszehradzki / Grupa Wyszehradzka |
· charakteryzuje stosunki polsko-rosyjskiej w latach 90. XX w.; · przedstawia aktywność Polski w rejonie Europy Środkowej w latach 90. XX w.; · wyjaśnia, jakie czynniki wpływały na relacje Polski z innymi państwami |
· przedstawia działania Polaków w ramach Partnerstwa dla Pokoju; · porównuje argumenty euroentuzjastów i eurosceptyków w czasie starania się Polski o członkostwo w Unii Europejskiej |
IV.
ŚWIAT I POLSKA W PIERWSZYCH DWÓCH DEKADACH XXI W. |
|||||
30. Świat na początku XXI w. |
· wymienia czynniki, które wpływają na pozycję Chin na początku XXI w.; · wymienia przykładowe skutki globalizacji |
· przedstawia pozycję Chin na początku XXI w.; · przedstawia skutki globalizacji; · wymienia sposoby radzenia sobie z pandemią COVID-19; · zna i wyjaśnia pojęcia: COVID-19, SARS-CoV-2, pandemia |
· charakteryzuje sytuację w Korei Północnej na początku XXI w.; · przedstawia skutki Arabskiej Wiosny; · przedstawia sposoby radzenia sobie z pandemią COVID-19; · zna i wyjaśnia pojęcie Arabska Wiosna |
· przedstawia skutki kryzysu finansowego z początku XXI w.; · wyjaśnia przyczyny Arabskiej Wiosny |
· ocenia skutki pandemii COVID-19 dla życia społecznego; · ocenia wpływ Arabskiej Wiosny na stabilizację w rejonie Bliskiego Wschodu |
31. Wojna z terroryzmem w XXI w. |
· wymienia różne nurty terroryzmu w XXI w. · wymienia przykładowe zamachy terrorystyczne w XXI w. i ich konsekwencje; · zna i wyjaśnia pojęcia: terroryzm, World Trade Center |
· charakteryzuje różne nurty terroryzmu w XXI w. · omawia interwencję wojsk koalicji w Afganistanie; · zna i wyjaśnia pojęcia: Al-Kaida, talibowie, · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Osama bin Laden, George W. Bush |
· omawia interwencję wojsk koalicji w Iraku; · charakteryzuje działalność Państwa Islamskiego; · przedstawia znaczenie Stanów Zjednoczonych w wojnie z terroryzmem; · zna i wyjaśnia pojęcia: szariat, Państwo Islamskie |
· przedstawia udział Polaków w walkach w Afganistanie i Iraku; · wyjaśnia związek między zamachami terrorystycznymi w Europie a wojną z terroryzmem na Bliskim Wschodzie; · wymienia skutki wojny z terroryzmem dla państw muzułmańskich, Stanów Zjednoczonych i Europy |
· ocenia skuteczność interwencji wojsk koalicji w Afganistanie i Iraku; · przedstawia rolę i dążenia Kurdów w trakcie wojny z terroryzmem |
32. Unia Europejska w XXI w. |
· wymienia organy władzy Unii Europejskiej i ich przykładowe uprawnienia; · wymienia przykładowe przyczyny i skutki kryzysu migracyjnego w Unii Europejskiej; · wymienia przykładowe działania Unii Europejskiej wobec pandemii COVID-19; · zna i wyjaśnia pojęcia: Przewodniczący Rady Europejskiej, Wysoki Przedstawiciel Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, lockdown |
· wymienia dokumenty unijne zawarte na początku XXI w. i ich główne założenia; · wyjaśnia przyczyny kryzysu migracyjnego w Unii Europejskiej; · charakteryzuje politykę Unii Europejskiej wobec pandemii COVID-19; · zna i wyjaśnia pojęcia: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, traktat nicejski, traktat lizboński, tarcza antykryzysowa |
· przedstawia koncepcje integracji Europy; · przedstawia postawy państw Unii Europejskiej wobec kryzysu migracyjnego; · wymienia przyczyny i skutki wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej; · zna i wyjaśnia pojęcia: Stany Zjednoczone Europy, Europa Ojczyzn, Europa wielu prędkości |
· porównuje koncepcje integracji Europy; · charakteryzuje przyczyny i skutki wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej; · ocenia politykę Unii Europejskiej wobec pandemii COVID-19; · wyjaśnia wpływ problemów, z którymi mierzy się Unia Europejska, na jej funkcjonowanie i pozycję w niej poszczególnych państw |
· ocenia koncepcje integracji europejskiej pod kątem korzyści, które niosą one ze sobą dla poszczególnych grup państw członkowski; · przedstawia możliwości działania obywateli państw członkowskich w ramach Unii Europejskiej |
33. Rosja i jej ekspansja w XXI w. |
· wymienia przyczyny i skutki wojny w Czeczenii; · wymienia przyczyny i skutki konfliktu w Gruzji; · wymienia przyczyny wojny w Ukrainie; · zna i wyjaśnia pojęcie Euromajdan; · wie, kim są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Władimir Putin, Wołodymyr Zełenski |
· omawia sytuację w Gruzji; · przedstawia przebieg wojny w Ukrainie; · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Dżochar Dudajew, Achmat Kadyrow, Ramzan Kadyrow |
· przedstawia, w jaki sposób przywódcy Rosji dążą do wzmocnienia władzy; · przedstawia proces aneksji Krymu; · przedstawia stosunek państw środkowoeuropejskich do polityki rosyjskiej na Kaukazie i Ukrainie; · charakteryzuje różne formy prowadzenia wojny przez Rosję; · zna i wyjaśnia pojęcia; „zielone ludziki”, wojna hybrydowa, szantaż gazowy; · wie, kim był Borys Jelcyn |
· przedstawia możliwości działania opozycji w Rosji; · wyjaśnia wpływ różnych form prowadzenia wojny przez Rosję na sytuację w Europie; · wyjaśnia, od czego zależy polityka Rosji wobec Ukrainy; · przedstawia stosunek państw zachodnioeuropejskich i Stanów Zjednoczonych do polityki rosyjskiej na Kaukazie i Ukrainie; · zna i wyjaśnia pojęcie kolonia karna; · wie, kim jest Wiktor Janukowycz |
· przedstawia działalność „Memoriału” jako organizacji opozycyjnej w Rosji |
34. Polska na początku XXI w. |
· wymienia przykładowe sukcesy i porażki poszczególnych rządów na początku XXI w.; · wymienia główne partie polityczne działające w Polsce na początku XXI w.; · zna i wyjaśnia pojęcia: Platforma Obywatelska, Prawo i Sprawiedliwość, Zjednoczona Prawica |
· wymienia główne założenia poszczególnych rządów w polityce wewnętrznej i zagranicznej; · wymienia przyczyny zmian rządów na początku XXI w.; · zna i wyjaśnia pojęcia: postkomunizm, kohabitacja polityczna, dług publiczny; · wie, kim są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Kazimierz Marcinkiewicz, Bronisław Komorowski, Andrzej Duda |
· charakteryzuje polską scenę polityczną na początku XXI w.; · wyjaśnia przyczyny zmian rządów na początku XXI w.; · zna i wyjaśnia pojęcia: Liga Polskich Rodzin, Samoobrona, katastrofa smoleńska; · wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Donald Tusk, Andrzej Lepper |
· ocenia, jak afery, do których dochodziło za poszczególnych rządów, wpływały na ich ocenę przez społeczeństwo; · ocenia realizację założeń poszczególnych rządów w polityce wewnętrznej i zagranicznej |
· przedstawia działania wybranego przez siebie rządu z początku XXI w. w polityce wewnętrznej i zagranicznej oraz ocenia je pod kątem rozwoju wewnętrznego Polski i jej racji stanu |
35. Polonia i Polacy na świecie |
· pokazuje na mapie skupiska Polaków i Polonii po II wojnie światowej; · wymienia przyczyny emigracji z Polski po II wojnie światowej |
· wymienia przykładowe instytucje polskie działające na emigracji; · przedstawia znaczenie organizacji tworzonych przez Polaków na emigracji dla podtrzymywania polskości i rozwoju kultury polskiej; · zna i wyjaśnia pojęcia: Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego, Instytut Józefa Piłsudskiego, Maisons-Laffitte, Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Jerzy Giedroyć, Jan Nowak Jeziorański |
· wyjaśnia rolę, jaką odgrywały instytucje emigracyjne po II wojnie światowej; · przedstawia podstawy prawne i możliwości działania polskich władz emigracyjnych; · zna i wyjaśnia pojęcia: depozytariusz, miesięcznik „Kultura”; · wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Edward Raczyński, August Zaleski, Ryszard Kaczorowski, Władysław Anders |
· charakteryzuje sytuację Polaków w ZSRS i byłych republikach radzieckich; · wyjaśnia, w jaki sposób rząd polski wspiera Polaków na terenie byłego ZSRS; · zna i wyjaśnia pojęcie Karta Polaka; · wie, jest Andżelika Borys |
· przedstawia działania organizacji polonijnych funkcjonujących w różnych państwach (np. Kongres Polonii Amerykańskiej w Stanach Zjednoczonych czy Związek Polaków w Niemczech) |
36. Zmiany kulturowe w świecie końca XX w. i początku XXI
w. |
· wymienia zalety i wady polityki wielokulturowości; · wymienia główne płaszczyzny współczesnych sporów światopoglądowych; · zna i wyjaśnia pojęcie polityka wielokulturowości |
· przedstawia zalety i wady polityki wielokulturowości; · przedstawia znaczenie dziedzictwa kulturalnego dla współczesnej kultury; · zna i wyjaśnia pojęcia: segregacja rasowa, dziedzictwo kulturowe |
· wyjaśnia założenia polityki wielokulturowości; · wyjaśnia, jakie znaczenie ma obecnie postawa tolerancji i w czym się ona przejawia; · zna i wyjaśnia pojęcia: poprawność polityczna, asymilacja, tolerancja, dyskryminacja |
· ocenia korzyści i zagrożenia płynące z polityki wielokulturowości; · porównuje główne argumenty współczesnych sporów światopoglądowych |
· wyjaśnia, w jaki sposób zmiany kulturowe końca XX i początku XXI w. znajdują odzwierciedlenie w tekstach kultury z tego okresu |
37. Społeczeństwo cyfrowe |
· zna definicję społeczeństwa cyfrowego / społeczeństwa informacyjnego; · wymienia korzyści i zagrożenia wynikające z komunikacji cyfrowej dla jednostki; · zna i wyjaśnia pojęcia: społeczeństwo cyfrowe, społeczeństwo informacyjne |
· wyjaśnia przyczyny rozwoju komunikacji cyfrowej; · charakteryzuje korzyści i zagrożenia wynikające z komunikacji cyfrowej dla jednostki; · zna i wyjaśnia pojęcia: siecioholizm, fake newsy |
· wyjaśnia wpływ rozwoju usług cyfrowych na gospodarkę, edukację; · charakteryzuje korzyści i zagrożenia wynikające z komunikacji cyfrowej dla społeczeństwa; · zna i wyjaśnia pojęcia: wykluczenie cyfrowe, dezinformacja, bańka filtrująca |
· wyjaśnia wpływ rozwoju usług cyfrowych na kulturę; · wyjaśnia, w jaki sposób można nadużywać wolności słowa w Internecie, i przedstawia działania zapobiegające temu zjawisku; · zna i wyjaśnia pojęcie netykieta |
· ocenia, czy we współczesnym świecie można funkcjonować bez korzystania z mediów społecznościowych |
38. Media jako czwarta władza |
· wymienia typy komunikacji społecznej; · wymienia środki masowego przekazu; · zna i wyjaśnia pojęcia: komunikacja społeczna, mass media |
· wymienia zasady, na których opiera się komunikacja społeczna; · wymienia funkcje środków masowego przekazu; · wymienia prawa mediów |
· charakteryzuje zasady, na których opiera się komunikacja społeczna; · charakteryzuje funkcje środków masowego przekazu; · wymienia obowiązki mediów |
· wyjaśnia, dlaczego środki masowego przekazu określa się jako czwartą władzę; · wymienia prawa i obowiązki pracowników mediów |
· podaje przykłady pełnienia przez media funkcji czwartej władzy na podstawie publicystyki, literatury czy filmu |
39. Nasza przyszłość |
· wymienia przykładowe działania Polski w polityce zagranicznej; · wymienia przykładowe działania wojsk polskich w ramach NATO; · wymienia przyczyny kryzysu demograficznego; · wymienia zmiany klimatyczne zachodzące na świecie; · zna i wyjaśnia pojęcia: kryzys demograficzny, ocieplenie klimatu |
· przedstawia działania Polski w polityce zagranicznej; · przedstawia działania wojsk polskich w ramach NATO; · przedstawia sposoby przezwyciężenia kryzysu demograficznego; · przedstawia zmiany klimatyczne zachodzące na świecie |
· przedstawia dorobek Polski w końcu XX i na początku XXI w.; · wyjaśnia przyczyny kryzysu demograficznego; · przedstawia podejmowane przez państwa próby zahamowania zachodzących zmian klimatycznych; · zna i wyjaśnia pojęcia: geopolityka, protokół z Kioto |
· ocenia dorobek Polski w końcu XX i na początku XXI w.; · charakteryzuje działania podjęte przez Polskę w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego; · ocenia skuteczność podejmowanych przez państwa prób zahamowania zachodzących zmian klimatycznych |
· przedstawia działania zmierzające do rozwiązania problemów przedstawionych w rozdziale (demografia, zmiany klimatyczne) w swoim regionie |
[1] Przykładowe wymagania
związane z oceną pracy ucznia ze źródłami historycznymi znajdują się na końcu PSO
do części 1.