Przedmiotowy system oceniania

Historia i teraźniejszość. Liceum ogólnokształcące i technikum. Zakres podstawowy

Część 2

 

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny[1]

 

Temat

Wymagania konieczne

ocena dopuszczająca.

Uczeń:

Wymagania podstawowe – ocena dostateczna.

Uczeń wie i potrafi to, co na

ocenę dopuszczającą, oraz:

Wymagania rozszerzające – ocena dobra.

Uczeń wie i potrafi to, co na

ocenę dostateczną, oraz:

Wymagania dopełniające – ocena bardzo dobra

Uczeń wie i potrafi to, co na

ocenę dobrą, oraz:

Wymagania wyczerpujące 
ocena celująca

Uczeń wie i potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

I. ŚWIAT I POLSKA W LATACH 1970–1980

1. Sytuacja na świecie w latach 70. XX w.

 

·  zna genezę i skutki osłabienia pozycji Stanów Zjednoczonych na świecie na rzecz obozu komunistycznego;

·  wskazuje przyczyny interwencji amerykańskiej w Wietnamie;

·  wskazuje strony konfliktu w wojnie Jom Kipur;

·  zna i wyjaśnia pojęcie Vietcong

·  omawia przebieg konfliktu w Wietnamie;

·  omawia przebieg rewolucji islamskiej w Iranie;

·  omawia przyczyny kryzysu naftowego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: doktryna powstrzymywania, efekt domina w Azji Południowo-
-Wschodniej
, afera Watergate, Czerwoni Khmerzy, ajatollah, rewolucja islamska, kryzys naftowy, embargo, wojna zastępcza;

·  wie, kim była wymieniona postać: Ho Chi Minh

·  przedstawia reakcje społeczeństwa amerykańskiego na interwencję wojskową w Wietnamie;

·  omawia skutki rewolucji islamskiej w Iranie;

·  wyjaśnia, dlaczego wojnę w Wietnamie i wojnę Jom Kipur można nazwać wojnami zastępczymi

·  ocenia rolę mediów podczas wojny w Wietnamie;

·  ocenia skutki wojny w Wietnamie dla USA;

·  charakteryzuje przyczyny i skutki osłabienia pozycji Stanów Zjednoczonych na świecie na rzecz obozu komunistycznego w latach 70. XX w.;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz omawia ich historyczną rolę: Pol Pot, Ruhollah Chomejni;

·  charakteryzuje konsekwencje wzrostu wpływów komunistycznych na świecie w latach 70. XX w. (w tym ludobójczą politykę Czerwonych Khmerów w Kambodży)

·  ocenia wpływ: wystąpień społecznych w USA na decyzję o dymisji prezydenta Nixona po ujawnieniu afery Watergate, wystąpień społecznych w Iranie na ucieczkę szacha Mohammada Rezy Pahlawiego;

·  wyszukuje informacje na temat dyktatury Czerwonych Khmerów;

·  zna i wyjaśnia pojęcie impeachment

2. Wzrost wpływów ZSRS w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej

 

 

·  zna i wyjaśnia terminy: KGB, Specnaz;

·  wymienia państwa w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej, w których ZSRS angażował się politycznie i / lub militarnie

·  zna i wyjaśnia pojęcie doradcy wojskowi (sowieccy, kubańscy);

·  przedstawia przyczyny sowieckiego zaangażowania w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce;

·  zna sowiecką strategię realizowaną w polityce zagranicznej przez ekipę Leonida Breżniewa w latach 70. XX w.

·  omawia metody działania ZSRS w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej;

·  korzystając z mapy w podręczniku, omawia sposoby realizacji sowieckiej polityki ekspansji w latach 70 XX w. w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce;

·  omawia sowiecką strategię realizowaną w polityce zagranicznej przez ekipę Leonida Breżniewa w latach 70. XX w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: wojna somalijsko-etiopska, Sandinowski Front Wyzwolenia Narodowego, wojna domowa w Angoli, mudżahedini, Ludowy Ruch Wyzwolenia Angoli, Pathet Lao

·  charakteryzuje rolę KGB w polityce zewnętrznej ZSRS za czasów Breżniewa;

·  wyjaśnia rolę wojsk kubańskich i wietnamskich w sowieckiej polityce;

·  charakteryzuje konsekwencje wzrostu wpływów komunistycznych na świecie w latach 70. XX w. (uwzględnia kwestię kubańskich „doradców” w Afryce)

·  zbiera i prezentuje informacje na temat roli Ernesto „Che” Guevary w popkulturze;

·  samodzielnie zbiera informację na temat tzw. doktryny Breżniewa – wyjaśnia jej założenia i określa, które z działań sowieckich w latach 60. i 70. XX w. można uznać za realizację tej koncepcji (w odpowiedzi odwołuje się też do informacji dotyczących stłumienia Praskiej Wiosny), uzasadnia swoją odpowiedź

 

3. Polityka odprężenia

 

·  zna wydarzenia (i ich daty roczne) stanowiące kolejne etapy w procesie odprężenia w stosunkach USA–ZSRS: zawarcie zbiorowego układu o zakazie prób z bronią jądrową (1963 r.), podpisanie układu o nierozprzestrzenianiu broni atomowej (1968 r.), podpisanie sowiecko-
-amerykańskiego układ SALT 1 o ograniczeniu zbrojeń strategicznych (1972 r.); podpisanie Aktu końcowego Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (1975 r.); zawarcie amerykańsko-sowieckiego układu SALT 2 (1979 r.);

·  rozwija skróty: KBWE, OBWE

·  wymienia przyczyny, dla których USA i ZSRS zdecydowały się rozpocząć politykę odprężenia;

·  omawia najważniejsze etapy zawierania porozumień rozbrojeniowych USA–ZSRS;

·  wymienia przyczyny, dla których USA odeszły od polityki odprężenia;

·  zna i wyjaśnia pojęcie dyplomacja pingpongowa;

·  wiem, czym zajmowały / zajmują się organizacje: KBWE, OBWE

 

 

 

 

·  wyjaśnia, na czym polegała polityka odprężenia (détente) w relacjach międzynarodowych w latach 70. XX w.;

·  wyjaśnia, jakie znaczenie dla pokoju i odprężenia na świecie miały postanowienia KBWE (Helsinki, 1975 r.);

·  omawia okoliczności zawarcia porozumienia z Camp David w 1978 r.;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz omawia ich historyczną rolę: Richard Nixon, Henry Kissinger, Jimmy Carter, Ronald Reagan

·  charakteryzuje przełomowe znaczenie unormowania relacji USA–ChRL na początku lat 70. XX w.;

·  charakteryzuje treść tzw. pięciu koszyków konferencji helsińskiej;

·  ocenia znaczenie porozumienia z Camp David z 1978 r.

 

·  z perspektywy USA i ZSRS ocenia, czy polityka odprężenia na świecie w latach 70. XX w. była sukcesem czy klęską

 

5. Państwa niemieckie – współistnienie i stosunek do nazistowskiego dziedzictwa

 

 

·  zna i rozumie założenia doktryny Hallsteina i Ostpolitik kanclerza Willy’ego Brandta;

·  na podstawie tabeli w podręczniku wymienia najważniejsze wydarzenia związane z kwestią niemieckich reparacji / odszkodowań wojennych na rzecz Polski

·  omawia sytuację społeczno-polityczną w Niemczech Zachodnich po ustąpieniu kanclerza Konrada Adenauera;

·  wymienia przyczyny niezadowolenia społecznego w RFN w latach 60. XX w.;

·  omawia warunki życia społeczeństwa NRD;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: restytucja, rewindykacja, Stasi

·  charakteryzuje genezę wystąpień młodzieży w RFN;

·  wyjaśnia, na czym polegało przełomowe znaczenie Ostpolitik kanclerza Willy’ego Brandta;

·  porównuje standard życia społeczeństwa polskiego i wschodnioniemieckiego;

·  wyjaśnia, dlaczego Polska nie odzyskała wielu dzieł sztuki zrabowanych przez Niemców w czasie II wojny światowej

·  analizuje, z czego mogły wynikać różnice w standardzie życia społeczeństwa NRD i PRL, mimo że oba kraje znajdowały się w sferze wpływów ZSRS;

·  charakteryzuje sposób rozliczenia się Niemiec z dziedzictwem rządów nazistowskich (podaje przykłady pozytywne i negatywne: działalność Centrali Badania Zbrodni Narodowosocjalistycznych w Ludwigsburgu, kariera Heinza Reinefartha, sprawa reparacji i restytucji zagrabionych w Polsce dzieł sztuki);

·  ocenia niepociągnięcie do odpowiedzialności karnej wielu niemieckich zbrodniarzy wojennych;

·  przygotowuje prezentację na temat zbrodniczej działalności Heinza Reinefartha lub Iwana Demianiuka

·  wyjaśnia, jak polskie władze i społeczeństwo w kolejnych latach po 1945 r. odnosiły się do kwestii rozliczenia Niemiec ze zbrodni z okresu II wojny światowej (w swojej odpowiedzi wskazuje różne przykłady reakcji społecznych i działań władz);

·  analizuje, w jakim stopniu działalność Centrali Badania Zbrodni Narodowosocjalistycznych realizowała zasadę denazyfikacji (w uzasadnieniu odpowiedzi podaje przykłady działań prowadzonych przez tę instytucję)

5. Polityka wschodnia Stolicy Apostolskiej

·  zna i wyjaśnia pojęcia: dyplomacja papieska, Stolica Apostolska, Sekretariat Stanu Stolicy Apostolskiej, pontyfikat;

·  wie, kim były wymienione postacie e, oraz podaje pełnione przez nie funkcje: Jan XXIII, Paweł VI, Jan Paweł I, Jan Paweł II

·  wskazuje główne kierunki działania dyplomacji papieskiej po II wojnie światowej;

·  omawia stosunek papiestwa do ZSRS i państw bloku wschodniego po II wojnie światowej;

·  wymienia obawy władz PRL związane z wyborem Polaka na papieża

·  dostrzega zmiany w dyplomacji papieskiej i łączy je z rozpoczęciem pontyfikatu Jana Pawła II;

·  omawia dokonania papieży Pawła VI i Jana Pawła II na rzecz pokoju na świecie;

·  wyjaśnia znaczenie wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża dla Polski;

·  porównuje założenia polityki wschodniej Pawła VI i Jana Pawła II (omawia podobieństwa i różnice)

·  przedstawia rolę prymasa Stefana Wyszyńskiego w dziejach Kościoła katolickiego w Europie Środkowej i Wschodniej;

·  omawia rolę papiestwa na konferencji helsińskiej;

·  omawia zapis dotyczący wolności wyznania zawarty w Akcie końcowym KBWE;

·  wyjaśnia znaczenie wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża dla świata;

·  ocenia działania papieża Jana Pawła II podejmowane w celu przeciwstawienia się komunizmowi na świecie;

·  ocenia wkład papieża Jana Pawła II w walkę o ochronę praw człowieka i zmianę ustroju w Polsce

·  ocenia wkład dyplomacji papieskiej w działania zmierzające do zapewnienia pokoju na świecie;

·  ocenia moralną wymowę spotkania Jana Pawła II z Mehmetem Alim Ağcą oraz przebaczenia zamachowcowi przez papieża;

·  ocenia znaczenie podróży (pielgrzymek) papieża Jana Pawła II dla społeczeństw różnych krajów, do których przybywał (odwołuje się do przykładów)

6. Chiny i „państwowy kapitalizm”

 

·  na mapie wskazuje państwa, z którymi Chiny są w sporach terytorialnych;

·  zna datę roczną masakry na placu Tian’anmen

·  omawia okoliczności dojścia do władzy Denga Xiaopinga;

·  wymienia problemy, z którymi borykała się gospodarka chińska przed reformami Denga Xiaopinga;

·  podaje przyczyny protestów studenckich w Chinach w drugiej połowie lat 80. XX w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: socjalizm o chińskiej specyfice, kapitalizm państwowy, dekolektywizacja

·  omawia reformy Denga Xiaopinga;

·  omawia genezę problemów, z którymi borykała się gospodarka chińska przed reformami Denga Xiaopinga;

·  wyjaśnia sens hasła „jeden kraj, dwa systemy”

·  charakteryzuje zmiany zachodzące w Chinach po śmierci Mao Zedonga (rządy Denga Xiaopinga i początek państwowego kapitalizmu);

·  ocenia doktrynę „jeden kraj, dwa systemy”;

·  charakteryzuje wystąpienia studenckie w Chinach w drugiej połowie lat 80. XX w.;

·  ocenia, stosunek świata wobec masakry na placu Tian’anmen

·  ocenia skuteczność chińskiego modelu gospodarczego wprowadzonego przez Denga Xiaopinga;

·  na podstawie samodzielnie zebranych informacji wyjaśnia, na czym polegała specyfika chińskiego socjalizmu;

·  przygotowuje prezentację na temat łamania praw człowieka we współczesnym Hongkongu

7. Neoliberalizm i nowa prawica

·  określa najważniejsze cechy gospodarek zachodnich po 1945 r.;

·  wskazuje główne przyczyny ukształtowania się doktryny gospodarczej neoliberalizmu;

·  wymienia podstawowe założenia reaganomiki;

·  wymienia podstawowe założenia thatcheryzmu;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: państwo opiekuńcze, thatcheryzm, reaganomika, neoliberalizm

·  wymienia zmiany, które zaszły w gospodarkach państw zachodnich w latach 70. XX w.;

·  podaje przyczyny zmiany założeń polityki USA za prezydentury Ronalda Reagana;

·  omawia problemy gospodarki brytyjskiej w latach 70. XX w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: nowa prawica, keynesizm (interwencjonizm państwowy), związek zawodowy, stagflacja

 

·  omawia zmiany, które zaszły w gospodarkach państw zachodnich w latach 70. XX w.;

·  omawia przyczyny ukształtowania się nurtu nowej prawicy w USA;

·  omawia założenia polityki Ronalda Reagana;

·  omawia założenia polityki Margaret Thatcher

·  charakteryzuje przyczyny zmian w gospodarkach państw zachodnich w latach 70. XX w.;

·  na przykładzie państw zachodnich charakteryzuje różnice programowe między różnymi nurtami politycznymi – socjaldemokratycznym, chadeckim, konserwatywnym i liberalnym (w dziedzinie polityki społecznej i gospodarczej oraz systemu wartości);

·  charakteryzuje główne założenia gospodarki neoliberalnej w latach 80. XX w.;

·  wyjaśnia znaczenie zwycięstwa wyborczego Margaret Thatcher w Wielkiej Brytanii (1979 r.) i Ronalda Reagana w Stanach Zjednoczonych (1980 r.) dla polityki wewnętrznej i międzynarodowej tych państw

 

·  rozważa, która z doktryn ekonomicznych – keynesizm czy neoliberalizm – bardziej sprzyja rozwojowi gospodarczemu (uzasadnia swoją opinię)

 

8. Polska Rzeczpospolita Ludowa w czasach Edwarda Gierka (1971–1976)

·  wie, w którym okresie Edward Gierek pełnił funkcję I sekretarza KC PZPR;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: plan 5-letni (1971–1976), plenum, Komitet Centralny, Biuro Polityczne, „propaganda sukcesu”, sklepy komercyjne, maluch (samochód), czyn partyjny;

·   na podstawie mapy z podręcznika wymienia najważniejsze inwestycje gospodarcze w Polsce epoki Edwarda Gierka;

·  wie, na czym polegała reorganizacja administracji przeprowadzona w Polsce w 1975 r.;

·  na podstawie mapy z podręcznika wymienia nazwy województw istniejących od 1975 r.;

·  wie, że w 1976 r. dokonano zmian w Konstytucji PRL

·  na podstawie podręcznika przedstawia karierę polityczną Edwarda Gierka;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: nowelizacja konstytucji, dobrobyt na kredyt, „druga Polska”, Pewex;

·  omawia najważniejsze wydarzenia i zmiany, które zaszły w Polsce w czasach rządów Gierka w dziedzinach: gospodarki, kultury, sportu

·   wskazuje elementy polityki ekipy Gierka, które miały zapewnić rządzącym poparcie społeczne;

·  wymienia zmiany wprowadzone w Konstytucji PRL w 1976 r. i wskazuje skutki ich wprowadzenia (protesty społeczne);

·  wie, kim był Leonid Breżniew

·  omawia okoliczności objęcia władzy przez Edwarda Gierka;

·  omawia zmiany wprowadzone w Konstytucji PRL w 1976 r.;

·  wskazuje rzeczywiste cele reformy administracyjnej z 1975 r.;

·  omawia koncepcję budowy „drugiej Polski” i sposoby wdrażania tego projektu w życie;

·  wyjaśnia cele i skutki „propagandy sukcesu” w epoce Gierka;

·  omawia elementy polityki ekipy Gierka, które miały zapewnić rządzącym poparcie społeczne;

·  przedstawia zmiany wprowadzone w Konstytucji PRL w 1976 r. i wyjaśnia przyczyny protestów społecznych związanych z wprowadzeniem tych zmian;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz omawia ich polityczną rolę: Piotr Jaroszewicz, Richard Nixon, Jimmy Carter;

·  zna i wyjaśnia pojęcie półkownik

 

 

·  wyjaśnia genezę przejęcia władzy w PRL przez Edwarda Gierka;

·  ocenia otwarcie PRL na Zachód dokonane w czasach rządów Edwarda Gierka;

·  ocenia trzy kluczowe reformy Edwarda Gierka;

·  ocenia skutki nowelizacji Konstytucji PRL w 1976 r. dla PZPR i polskiego społeczeństwa;

·  ocenia elementy polityki ekipy Gierka, które miały zapewnić rządzącym poparcie społeczne

·  ocenia postawę posła Stanisława Stommy w 1976 r. (rozważa, czy jego postępowanie jest przykładem obywatelskiego nieposłuszeństwa);

·  przygotowuje i moderuje klasową debatę na temat: Edward Gierek – funkcjonariusz sytemu komunistycznego czy nowator, który otworzył Polskę na Zachód?

9. Kryzys gospodarczy i społeczny w Polsce w drugiej połowie lat 70. XX w.

·  wymienia wydarzenia, które doprowadziły do protestów robotniczych w 1976 r.;

·  podaje przyczyny protestów robotniczych w 1976 r.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Czerwiec 1976, „ścieżka zdrowia”, ZOMO, reglamentacja towarów, kartki żywnościowe

·  omawia sytuację gospodarczą Polski w drugiej połowie lat 70. XX w.;

·  omawia przyczyny kryzysu gospodarczego w PRL w latach 70. XX w.;

·  omawia przebieg wystąpień społecznych w 1976 r.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: pułapka zadłużenia, „manewr gospodarczy”

·  przypomina znaczenie pojęcia gospodarka niedoboru i odnosi je do Polski w drugiej połowie lat 70. XX w.;

·  porównuje rekcję władz (w tym zastosowane represje) na wystąpienia społeczne w 1970 i 1976 r.

·  charakteryzuje standard życia społeczeństwa polskiego w warunkach gospodarki niedoboru, posługuje się przykładami;

·  ocenia skutki wystąpień społecznych z 1976 r.

·  na podstawie zebranych informacji przygotowuje prezentację na temat: Czy uczestnicy wystąpień społecznych z 1976 r. doczekali się zadośćuczynienia za krzywdy i represje, które ich dotknęły?;

·  odnajduje relacje osób pamiętających Czerwiec 1976 i prezentuje je w klasie;

·  przygotowuje pytania do ankiety, która mogłaby posłużyć do zbadania, jak Polacy pamiętają dzisiaj epokę Gierka

 

10. Opozycja demokratyczna w Polsce
1976–1980

·  wymienia formy pomocy dla represjonowanych uczestników protestów robotniczych z 1976 r. i ich rodzin;

·  podaje nazwy organizacji opozycji demokratycznej w Polsce działające w latach 70. XX w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia oraz rozwija skróty: opozycja, opozycja demokratyczna, Komitet obrony Robotników / Komitet Samoobrony Społecznej KOR, Studenckie Komitety Solidarności (SKS), Wolne Związki Zawodowe (WZZ), Ruch Obrony Praw Człowieka i Obywatela (ROPCiO), Konfederacja Polski Niepodległej (KPN), Towarzystwo Kursów Naukowych (TKN), drugi obieg, latający uniwersytet, tajny współpracownik

 

·  omawia formy pomocy dla represjonowanych uczestników protestów robotniczych z 1976 r. i ich rodzin prowadzone przez KOR;

·  omawia główne organizacje opozycji demokratycznej działające w Polsce w latach 70. XX w.

·  wyjaśnia znaczenie utworzenia KOR;

·  omawia główne formy działania opozycji demokratycznej w Polsce w latach 70. XX w.

·  charakteryzuje rolę Kościoła katolickiego jako instytucji wspierającej działanie opozycji demokratycznej;

·  wyjaśnia, dlaczego opozycja demokratyczna prowadziła działalność w różnych sferach życia społecznego

·  przygotowuje prezentację o wybranym członku KOR;

·  przygotowuje prezentację na temat wybranej organizacji opozycyjnej działającej w Polsce w latach 70. XX w.;

·  zbiera informacje i przygotowuje krótką prezentację o działaniu opozycji demokratycznej w latach 70. XX w. swojej miejscowości / swoim regionie

II. ŚWIAT I POLSKA W LATACH 1980–1991

11. Powstanie Solidarności

·  wymienia najważniejsze problemy gospodarcze Polski na przełomie lat 70. I 80. XX w.;

·  wymienia przykładowe postulaty strajkujących robotników z sierpnia 1980 r.;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Lech Wałęsa, Tadeusz Mazowiecki

·  przedstawia postulaty strajkujących robotników z lipca i sierpnia 1980 r.;

·  dzieli je na polityczne i ekonomiczne;

·  wymienia postanowienia porozumień sierpniowych;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Międzyzakładowy Komitet Strajkowy, porozumienia sierpniowe;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Anna Walentynowicz, Bronisław Geremek, Mieczysław Jagielski

·  charakteryzuje sytuację gospodarczą w Polsce w 1980 r.;

·  wyjaśnia rolę Międzyzakładowych Komitetów Strajkowych w rozmowach strajkujących robotników z władzami;

·  przedstawia konsekwencje zawarcia porozumień sierpniowych;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: „przerwy w pracy”, karnawał „Solidarności”;

·  wie, kim są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Bogdan Borusewicz, Andrzej Gwiazda, Bogdan Lis

·  ocenia, które z postulatów robotniczych z sierpnia 1980 r. były możliwe do spełnienia;

·  wyjaśnia, na czym polegała różnica między strajkami z sierpnia 1980 r. a wcześniejszymi wystąpieniami robotników;

·  przedstawia reakcję władz PZPR na porozumienia sierpniowe;

·  przedstawia znaczenie Posłania I Krajowego Zjazdu Delegatów NSZZ „Solidarność” do ludzi pracy Europy Wschodniej;

·  zna i wyjaśnia pojęcie Niezależne Zrzeszenie Studentów;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Jan Olszewski, Lech Kaczyński

·  ocenia, które z postulatów robotniczych z sierpnia 1980 r. były najbardziej niewygodne dla władzy i uzasadnia swoje stanowisko;

·  zbiera informacje o działalności NSZZ „Solidarność” lub NSZZ „Solidarność” RI, lub NZS w swoim regionie;

przedstawia reakcję władz państw bloku wschodniego na Posłanie I Krajowego Zjazdu Delegatów NSZZ „Solidarność” do ludzi pracy Europy Wschodniej;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Władysław Siła-Nowicki, Marian Jurczyk

12. Stan wojenny w Polsce i jego następstwa

·  wymienia przyczyny wprowadzenia stanu wojennego;

·  wymienia przykładowe ograniczenia nałożone na obywateli w czasie stanu wojennego;

·  wymienia przykładowe represje władz wobec społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego, internowanie, godzina milicyjna,

·  wie, kim był gen. Wojciech Jaruzelski, i przedstawia jego historyczną rolę

·  charakteryzuje ograniczenia nałożone na obywateli w czasie stanu wojennego;

·  przedstawia represje władz wobec społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego;

·  wymienia przykładowe formy oporu społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego;

·  wyjaśnia, jaką rolę odgrywała militaryzacja niektórych zakładów pracy i środków masowego przekazu;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Patriotyczny Ruch Odrodzenia Narodowego, Tymczasowa Komisja Koordynacyjna, pacyfikacja kopalni „Wujek”;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: gen. Czesław Kiszczak, Jan Dobraczyński, Jerzy Popiełuszko

·  przedstawia stosunek PZPR do „Solidarności”;

·  charakteryzuje formy oporu społeczeństwa po wprowadzeniu stanu wojennego;

·  przestawia rolę i działania Kościoła po wprowadzeniu stanu wojennego;

·  przedstawia reakcję państw zachodnich na wprowadzenie stanu wojennego w Polsce;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: prowokacja bydgoska, „Solidarność Walcząca”;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: płk Ryszard Kukliński, Józef kard. Glemp, Władysław Frasyniuk, Kornel Morawiecki

·  ocenia legalność i zasadność wprowadzenia stanu wojennego;

·  ocenia znaczenie powstania nielegalnych organizacji, w tym struktur „Solidarności” dla umacniania oporu społeczeństwa;

·  przedstawia reakcję ZSRS na wprowadzenie stanu wojennego w Polsce;

·  przedstawia pomoc społeczeństw zachodnich i środowisk emigracyjnych dla Polaków w czasie stanu wojennego

·  ocenia, czy władze PRL, wprowadzając stan wojenny, osiągnęły zamierzone cele i przywróciły pełną kontrolę nad społeczeństwem;

·  zbiera informacje, jak wyglądały realia stanu wojennego w jego regionie

13. Kryzys w ZSRS i państwach bloku wschodniego

·  charakteryzuje kryzys gospodarczy w ZSRS i krajach bloku wschodniego;

·  charakteryzuje kryzys społeczny w ZSRS;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: bumelant, amnestia, indoktrynacja

·  wyjaśnia przyczyny kryzysu gospodarczego w ZSRS i krajach bloku wschodniego;

·  charakteryzuje kryzys społeczny w krajach bloku wschodniego;

·  charakteryzuje relacje między ZSRS a Stanami Zjednoczonymi;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: „imperium zła”, „gwiezdne wojny”

·  wyjaśnia przyczyny wyścigu zbrojeń na początku lat 80. XX w.;

·  wymienia przykładowe organizacje opozycyjne w krajach bloku wschodniego;

·  przedstawia postawy społeczeństw państw komunistycznych wobec władzy;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: dysydent, azyl polityczny, Karta 77, Konfederacja Polski Niepodległej;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Aleksander Sołżenicyn, Andriej Sacharow

·  charakteryzuje politykę władz ZSRS wobec ludzi, którzy się z nimi nie zgadzali;

·  przedstawia zasięg wpływów organizacji opozycyjnych w społeczeństwach państw komunistycznych i wyjaśnia jego przyczyny;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Jurij Andropow, Konstantin Czernienko

·  zbiera informacje o kontaktach polskich organizacji opozycyjnych z organizacjami opozycyjnymi w krajach bloku wschodniego;

·  porównuje wpływy organizacji opozycyjnych na społeczeństwo w Polsce i innych krajach bloku wschodniego

14. Pierestrojka w ZSRS i jej konsekwencje w krajach bloku

wschodniego

·  wymienia reformy wewnętrzne przeprowadzone w ZSRS przez Michaiła Gorbaczowa;

·  przedstawia relacje między ZSRS a Stanami Zjednoczonymi za rządów Michaiła Gorbaczowa;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: pierestrojka, głasnost;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Michaił Gorbaczow, Ronald Reagan, George Bush

·  wyjaśnia, na czym polegały reformy wewnętrzne wprowadzane przez Michaiła Gorbaczowa;

·  przedstawia konsekwencje katastrofy elektrowni atomowej w Czarnobylu;

·  zna i wyjaśnia pojęcie uwłaszczenie nomenklatury

·  przedstawia wpływ reform w ZSRS na sytuację w krajach bloku wschodniego;

·  charakteryzuje politykę zagraniczną Michaiła Gorbaczowa;

·  wyjaśnia przyczyny zmian relacji między ZSRS a Stanami Zjednoczonymi za rządów Michaiła Gorbaczowa;

·  wie, kim był Mieczysław Rakowski

·  ocenia efekty reform wewnętrznych wprowadzonych przez Michaiła Gorbaczowa;

·  wyjaśnia wpływ rządów Michaiła Gorbaczowa na pozycję ZSRS w świecie

·  ocenia, czy Michaił Gorbaczow zrealizował cele swojej polityki i uzasadnia swoje stanowisko;

·  ocenia relacje między państwami bloku wschodniego a ZSRS za rządów Michaiła Gorbaczowa i porównuje je z relacjami za rządów Leonida Breżniewa

15. Przełomowy rok 1989

·  wymienia problemy gospodarcze Polski w II poł. lat 80. XX w.;

·  wymienia przykładowe postanowienia Okrągłego Stołu;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Okrągły Stół, pluralizm, wybory kontraktowe;

·  wie, kim były /są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Lech Wałęsa, gen. Wojciech Jaruzelski

·  przedstawia problemy gospodarcze Polski w II poł. lat 80. XX w.;

·  wymienia działania podejmowane przez władze, aby przezwyciężyć trudności gospodarcze;

·  wymienia postanowienia Okrągłego Stołu;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Komitet Obywatelski,

·  wie, kim był Alfred Miodowicz

·  charakteryzuje próby przezwyciężenia trudności gospodarczych podejmowane przez władze;

·  przedstawia genezę Okrągłego Stołu;

·  przedstawia realizację postanowień Okrągłego Stołu;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: gruba kreska, desygnacja, Obywatelski Klub Parlamentarny

·  wie, kim był Tadeusz Mazowiecki

·  przedstawia reakcje społeczeństwa na postanowienia Okrągłego Stołu;

·  ocenia zakres zmian ustrojowych przeprowadzonych na mocy postanowień Okrągłego Stołu;

·  wyjaśnia, co spowodowało, że obóz solidarnościowy zdecydował się na utworzenie rządu

·  wyjaśnia, dlaczego określenie gruba kreska jest różnie rozumiane;

·  wyjaśnia, dlaczego niektóre organizacje opozycyjne krytycznie odnosiły się do ustaleń Okrągłego Stołu i ich realizacji;

·  zbiera informacje na temat wyborów 4 czerwca w jego regionie

16. Jesień Narodów w Europie Środkowo-

-Wschodniej i rozpad ZSRS

·  wymienia etapy przejmowania władzy przez opozycję w Czechosłowacji, na Węgrzech i w Bułgarii;

·  wymienia etapy procesu jednoczenia Niemiec;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Karta 77, aksamitna rewolucja, Fidesz, Trójkątny Stół, Okrągły Stół;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Václav Havel, Erich Honecker, Helmut Kohl

·  przedstawia proces przejmowania władzy przez opozycję w Czechosłowacji, na Węgrzech i w Bułgarii;

·  wymienia przyczyny rozpadu ZSRS i Jugosławii;

·  wymienia etapy procesu rozpadu ZSRS i Jugosławii;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: pucz, czystki etniczne,

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Borys Jelcyn, Giennadij Janajew

·  wyjaśnia przyczyny wzrostu pozycji opozycji w krajach bloku wschodniego;

·  przedstawia proces obalenia Nicolae Ceauşescu w Rumunii;

·  wyjaśnia trudności związane z procesem jednoczenia Niemiec;

·  przedstawia proces rozpadu ZSRS i Jugosławii;

·  zna i wyjaśnia pojęcie Wspólnota Niepodległych Państw

·  wie, kim był Nicolae Ceauşescu

·  omawia genezę powstania Wspólnoty Niepodległych Państw;

·  porównuje procesy przemian ustrojowych w krajach bloku wschodniego, wskazując podobieństwa i różnice między procesami zachodzącymi w poszczególnych państwach;

·  porównuje przyczyny rozpadu ZSRS i Jugosławii;

·  wyjaśnia, dlaczego procesy przemian ustrojowych w krajach bloku wschodniego zostały określone jako Jesień Narodów

·  wyjaśnia, dlaczego upadek muru berlińskiego stał się symbolem upadku komunizmu w Europie Środkowo-Wschodniej;

·  ocenia, które czynniki odegrały największą rolę w procesie rozpadu ZSRS i Jugosławii oraz jak to wpłynęło na przebieg tych procesów

17. Transformacja gospodarczo-

-ustrojowa

1989–1990

·  wymienia problemy gospodarcze Polski na początku lat 90. XX w.;

·  przedstawia założenia planu Balcerowicza;

·  przedstawia wyniki wyborów prezydenckich w 1990 r.

·  zna i wyjaśnia pojęcie plan Balcerowicza;

·  wie, kim jest Leszek Balcerowicz

·  wyjaśnia, które problemy wynikały z polityki gospodarczej władz komunistycznych;

·  omawia społeczne skutki realizacji planu Balcerowicza;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: transformacja, bezrobocie strukturalne, hiperinflacja, kuroniówka

·  wie, kim był Jacek Kuroń

·  charakteryzuje proces prywatyzacji i reprywatyzacji;

·  wyjaśnia problemy i konsekwencje procesu prywatyzacji i reprywatyzacji;

·  przedstawia przyczyny i przebieg wyborów prezydenckich w 1990 r.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: prywatyzacja, reprywatyzacja;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Jarosław Kaczyński, Stanisław Tymiński

·  charakteryzuje proces dekomunizacji, odwołując się do przykładów ze swojego regionu;

·  przedstawia konsekwencje polityczne wyborów prezydenckich w 1990 r.;

·  zna i wyjaśnia pojęcie dekomunizacja

·  przedstawia realizację planu Balcerowicza i jego skutki w swoim regionie

18. Ku społeczeństwu obywatelskiemu

·  zna definicję społeczeństwa obywatelskiego;

·  wymienia formy aktywności społecznej;

·  wymienia sektory działania organizacji w społeczeństwie obywatelskim;

·  zna pojęcia: społeczeństwo obywatelskie, referendum, organizacje pozarządowe

·  charakteryzuje czynniki, które wpływają na rozwój społeczeństwa obywatelskiego;

·  wymienia przykładowe organizacje pozarządowe i przedstawia ich działania;

·  wyjaśnia, dlaczego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego największe znaczenie mają organizacje pozarządowe;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: społeczeństwo obywatelskie, organizacje pozarządowe, stowarzyszenie, fundacja, organizacje pożytku publicznego

·  wyjaśnia, dlaczego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego ważne są kapitał społeczny i zaufanie społeczne;

·  wyjaśnia różnice między stowarzyszeniem a fundacją;

·  charakteryzuje organizacje pożytku publicznego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: kapitał społeczny, zaufanie społeczne, obywatelskie nieposłuszeństwo, wolontariat

·  porównuje różne typy organizacji pozarządowych;

·  omawia działalność organizacji pozarządowych i ich rolę w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego na przykładach ze swojego regionu;

·  ocenia rolę wolontariatu w kształtowaniu się społeczeństwa obywatelskiego

·  ocenia, czy społeczeństwo polskie jest społeczeństwem obywatelskim i uzasadnia swoje stanowisko;

·  daje przykłady obywatelskiego nieposłuszeństwa, biorąc pod uwagę klasyczną jego definicję

19. Sprawiedliwość jako moralny fundament ładu społecznego

·  zna definicje demokratycznego państwa prawa i sprawiedliwości społecznej;

·  wymienia różne możliwości rozumienia terminu sprawiedliwość

·  wymienia różne typy sprawiedliwości;

·  wyjaśnia pojęcia: demokratyczne państwo prawa, sprawiedliwość społeczna

·  wymienia różnice pomiędzy różnymi typami sprawiedliwości;

·  wyjaśnia różnice pomiędzy sprawiedliwością rozdzielczą a sprawiedliwością wyrównawczą;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: sprawiedliwość rozdzielcza, sprawiedliwość wyrównawcza

 

·  charakteryzuje rolę sprawiedliwości społecznej w funkcjonowaniu państwa i społeczeństwa;

·  uzasadnia, że państwo polskie jest demokratycznym państwem prawa

·  daje przykłady z działań władz państwowych i samorządowych stosowania sprawiedliwości rozdzielczej i sprawiedliwości wyrównawczej

III. ŚWIAT I POLSKA W LATACH 1991–2001

20. Nowy ład światowy

·  wymienia działania Stanów Zjednoczonych zmierzające do utrzymania ładu na świecie w końcu XX w.;

·  przedstawia proces globalizacji w gospodarce;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Pustynna Burza, globalizacja;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: George Bush, Saddam Husajn

·  wymienia koncepcje świata w końcu XX w. i ich autorów;

·  wyjaśnia, na czym polega proces globalizacji;

·  charakteryzuje politykę Stanów Zjednoczonych na Bliskim Wschodzie;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: koniec historii, zderzenie cywilizacji, globalna wioska;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Francis Fukuyama, Samuel Huntington, Zbigniew Brzeziński

·  wskazuje różnice pomiędzy koncepcjami świata w końcu XX w.;

·  charakteryzuje proces globalizacji w różnych dziedzinach życia

·  ocenia, czy można określić Stany Zjednoczone jako żandarma ładu na świecie w końcu XX w.;

·  wyjaśnia, w jaki sposób ZSRS usiłował utrzymać wpływy na świecie;

·  wie, kim był Michaił Gorbaczow

·  ocenia, która z koncepcji świata w końcu XX w. okazała się najbliższa rzeczywistości i uzasadnia swoje stanowisko

21. Blaski i cienie zmian na świecie na przełomie tysiącleci

·  wymienia najważniejsze konflikty zbrojne na przełomie XX i XXI w.;

·  wymienia różnice pomiędzy globalną Północą a globalnym Południem

·  wymienia najważniejsze przyczyny konfliktów zbrojnych na przełomie XX i XXI w.;

·  przedstawia proces upadku apartheidu w RPA;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: apartheid, bantustany;

·   wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Nelson Mandela, Frederik de Klerk

·   wyjaśnia przyczyny konfliktów zbrojnych na przełomie XX i XXI w.;

·  wyjaśnia przyczyny podziału świata na globalną Północ i globalne Południe;

·  wyjaśnia przyczyny konfliktu w Rwandzie;

·  zna i wyjaśnia pojęcie konflikt Północ–Południe

·  wyjaśnia przyczyny konfliktów religijnych na świecie na przełomie XX i XXI w.;

·  charakteryzuje sytuację w Afryce na przełomie XX i XXI w.

·  przedstawia i ocenia rolę wojsk ONZ w czasie konfliktu w Rwandzie

22. Integracja europejska

·  wymienia dokumenty tworzące Unię Europejską i ich najważniejsze postanowienia;

·  wymienia organy Unii Europejskiej;

·  wymienia państwa strefy euro;

·  pokazuje na mapie proces rozszerzania się Unii Europejskiej;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Jednolity Akt Europejski, traktat z Maastricht, Unia Europejska, traktat nicejski, traktat lizboński, strefa euro

·  wymienia kryteria przyjmowania nowych państw do Unii Europejskiej;

·  wymienia płaszczyzny współpracy między krajami Unii Europejskiej;

·  wymienia państwa strefy Schengen;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: kryteria kopenhaskie, strefa Schengen

·  przedstawia zakres współpracy pomiędzy państwami Unii Europejskiej;

·  wskazuje różnice pomiędzy poszczególnymi dokumentami tworzącymi podstawy prawne Unii Europejskiej;

·  wyjaśnia znaczenie strefy Schengen i strefy euro;

·  przedstawia współpracę Unii Europejskiej z Norwegią i wyjaśnia jej stosunek do Unii Europejskiej

·  wyjaśnia, dlaczego strefa Schengen i strefa euro nie pokrywa się z krajami Unii Europejskiej;

·  wyjaśnia przyczyny rozszerzania zakresu współpracy pomiędzy państwami Unii Europejskiej;

·  przedstawia współpracę Unii Europejskiej ze Szwajcarią i wyjaśnia stosunek Szwajcarii do Unii Europejskiej

·  wyjaśnia znaczenie Jednolitego Aktu Europejskiego i traktatu z Maastricht;

·  wyjaśnia, dlaczego został zawarty traktat lizboński;

·  wyjaśnia, dlaczego Finlandia starała się o członkostwo w Unii Europejskiej dopiero w latach 90. XX w.

23. Polska droga do demokracji 1991–2005

·  wymienia najważniejsze partie w Polsce po 1990 r.;

·  wymienia zmiany ustrojowe, które wprowadziła Mała Konstytucja;

·  wymienia reformy rządu Jerzego Buzka;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Sojusz Lewicy Demokratycznej, Unia Demokratyczna, Mała Konstytucja;

·  wie, kim jest Jerzy Buzek

·  wymienia ruchy polityczne w Polsce po 1990 r.;

·  wyjaśnia przyczyny zmian na polskiej scenie politycznej po 1990 r.;

·  wyjaśnia, jak chciano zapobiec rozdrobnieniu politycznemu w Polsce;

·  wymienia podstawy prawne, na których opierają się relacje między państwem polskim a kościołami i związkami wyznaniowymi;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Bezpartyjny Blok Wspierania Reform, konkordat, próg wyborczy

·  wyjaśnia przyczyny zmian rządów po 1990 r.;

·  przedstawia przebieg prac nad nową konstytucją;

·  charakteryzuje reformy rządu Jerzego Buzka;

·  przedstawia stosunki wyznaniowe w Polsce;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: recesja, lustracja;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Jan K. Bielecki, Aleksander Kwaśniewski, Leszek Miller, Jan Olszewski, Antoni Macierewicz

·  ocenia, czy reformy rządu Jerzego Buzka spełniły oczekiwania Polaków;

·  przedstawia proces podpisania i ratyfikowania konkordatu;

·  ocenia stabilność polskiej sceny politycznej i jej wpływ na funkcjonowanie państwa;

·  wie, kim jest Hanna Suchocka

·  przedstawia relacje między rządem a Prezydentem w Polsce w latach 1991–2005;

·  ocenia funkcjonowanie rządów w Polsce w latach 1991–2005, przywołując ich sukcesy i porażki

24. III Rzeczpospolita – konstytucyjne zasady ustrojowe

·  wymienia zasady ustrojowe zawarte w konstytucji polskiej;

·  wymienia prawa i obowiązki obywatela zawarte w konstytucji;

·  wymienia organy władzy ustawodawczej i ich dwie kompetencje;

·  wymienia organy władzy wykonawczej i ich dwie kompetencje;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: zasada suwerenności narodu, zasada trójpodziału władzy

·  wyjaśnia zasady ustrojowe zawarte w konstytucji polskiej;

·  wyjaśnia, na czym polegają prawa i obowiązki obywatela zawarte w konstytucji;

·  wymienia przykładowe kompetencje organów władzy ustawodawczej;

·  wymienia podstawowe kompetencje organów władzy wykonawczej;

·  wymienia przykładowe zasady sadownictwa w Polsce;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: zasada demokratycznego państwa prawa, zasada pluralizmu politycznego, zasada niezawisłości sędziów

·  charakteryzuje uprawnienia władzy ustawodawczej i wykonawczej w Polsce z zastosowaniem podziału tych uprawnień;

·  wymienia etapy procesu legislacyjnego;

·  przedstawia strukturę sądownictwa w Polsce;

·  wymienia zasady sadownictwa w Polsce;

·  wymienia przykładowe uprawnienia Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: preambuła, proces legislacyjny, Trybunał Konstytucyjny, Trybunał Stanu

·  wyjaśnia wzajemne zależności między organami władzy wykonawczej i ustawodawczej oraz podaje przykłady ich zastosowania;

·  wyjaśnia zasady sądownictwa w Polsce;

·  charakteryzuje pozycję Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu w polskim systemie ustrojowym;

·  zna i wyjaśnia pojęcie konstruktywne votum nieufności

·  wskazuje różnice w procesie legislacyjnym w zależności od typu ustawy (np. ustawa zwykła i ustawa budżetowa);

·  ocenia skuteczność funkcjonowania Trybunału Stanu

25. Rzeczpospolita samorządna

·  wymienia organy władzy samorządu gminnego i sposób ich powoływania;

·  przedstawia przykładowe kompetencje organów samorządu gminnego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: samorząd terytorialny, domniemanie kompetencji, zadania własne, zadania zlecone, gmina, burmistrz, wójt

·  wymienia organy władzy samorządu powiatowego i sposób ich powoływania;

·  przedstawia przykładowe kompetencje organów samorządu powiatowego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: powiat, starosta

·  wymienia organy władzy samorządu wojewódzkiego i sposób ich powoływania;

·  przedstawia przykładowe kompetencje organów samorządu wojewódzkiego;

·  wymienia źródła finansowania jednostek samorządu terytorialnego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: subwencja, dotacja, marszałek sejmiku wojewódzkiego, sejmik województwa

·  wyjaśnia podstawy prawne i zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego;

·  wyjaśnia, na jakie zadania jednostki samorządu terytorialnego mogą mieć różne źródła finansowania;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: decentralizacja, zasada pomocniczości

·  charakteryzuje proces odwoławczy od decyzji jednostek samorządu terytorialnego;

·  przedstawia działania podejmowane przez samorząd swojej gminy, powiatu i województwa

26. System prawny współczesnej Polski

·  wymienia podmioty i zakres spraw, które obejmuje prawo cywilne;

·  wymienia sprawy pomiędzy członkami rodziny, które są regulowane prawem rodzinnym;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: norma prawna, osoba fizyczna, osoba prawna, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych

·  wyjaśnia różnice pomiędzy prawem naturalnym a prawem stanowionym;

·  charakteryzuje podmioty i zakres spraw, które obejmuje prawo cywilne;

·  wymienia najważniejsze zapisy prawa karnego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: własność, służebność, hipoteka, wykroczenie, występek, zbrodnia, odpowiedzialność karna

·  rozumie podstawowe terminy związane z naukami prawnymi;

·  przedstawia sprawy pomiędzy członkami rodziny, które są regulowane prawem rodzinnym;

·  omawia najważniejsze zapisy prawa karnego;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: przysposobienie, obowiązek alimentacyjny

·  charakteryzuje relacje między organami władzy albo organami władzy a obywatelami, które reguluje prawo administracyjne;

·  wyjaśnia różnicę między wykroczeniem, występkiem i zbrodnią;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: odwołanie, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

·  wyjaśnia różnicę między prawem materialnym a procesowym;

·  analizuje przykładowe pisma z zakresu prawa cywilnego, karnego i administracyjnego (np. pozew, zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, decyzję administracyjną)

27. Prawa człowieka oraz ich ochrona w Polsce i na świecie

·  definiuje prawa człowieka, wymieniając ich cechy;

·  wymienia przykładowe prawa człowieka, przyporządkowując je do odpowiednich generacji;

·  wymienia polskie dokumenty, w których zawarte są prawa człowieka;

·  wymienia polskie instytucje zajmujące się ochroną praw człowieka i wyjaśnia, w jaki sposób je chronią;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: prawa człowieka, trzy generacje praw człowieka, Rzecznik Praw Obywatelskich

·   omawia cechy praw człowieka;

·  charakteryzuje trzy generacje praw człowieka;

·  wymienia dokumenty chroniące prawa człowieka w Europie;

·  wymienia europejskie instytucje zajmujące się ochroną praw człowieka i wyjaśnia, w jaki sposób je chronią;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Europejski Trybunał Praw Człowieka

·  przedstawia proces kształtowania się praw człowieka po II wojnie światowej;

·  wymienia dokumenty chroniące prawa człowieka na świecie;

·  wymienia organy ONZ, zajmujące się ochroną praw człowieka i wyjaśnia, w jaki sposób je chronią;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Rada Praw Człowieka, Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka, Międzynarodowy Trybunał Karny;

·  wie, kim była Eleanor Roosevelt

·  przedstawia proces kształtowania się praw człowieka do II wojny światowej;

·  porównuje zawartość i rolę dokumentów chroniących prawa człowieka;

·  przedstawia proces postępowania obywatela polskiego, który oskarża instytucje państwowe o złamanie praw człowieka (rozpatruje wszystkie możliwości odwoławcze);

·  wyjaśnia, które prawa człowieka i w jakich okolicznościach mogą być ograniczone

·  wyjaśnia, które prawa człowieka są negatywne, a które pozytywne;

·  wyjaśnia, w przypadku których praw człowieka obywatel może dochodzić swych praw;

·  ocenia skuteczność decyzji lub wyroków różnych instytucji chroniących prawa człowieka

28. Rozliczenie dziedzictwa PRL po 1989 r.

·  wymienia sposoby upamiętnienia żołnierzy podziemia niepodległościowego i osób represjonowanych w okresie PRL-u;

·  zna i wyjaśnia pojęcie rehabilitacja

·  przedstawia działania podejmowane przez polskie władze w celu rozliczenia postępowania władz PRL-u;

·  wyjaśnia, dlaczego było trudno uzyskać wyroki skazujące w procesach autorów stanu wojennego i w sprawie użycia broni w kopalni „Wujek”

·  omawia różne formy działalności Instytutu Pamięci Narodowej;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Instytut Pamięci Narodowej, Rzecznik Interesu Publicznego, status osoby pokrzywdzonej

·  wyjaśnia problemy związane z przeprowadzeniem procesu lustracji;

·  zna i wyjaśnia pojęcie kłamstwo lustracyjne

·  porównuje proces rozliczenia władz komunistycznych w Polsce z podobnymi procesami w innych były państwach komunistycznych;

·  ocenia, czy można było proces dekomunizacji przeprowadzić lepiej i uzasadnia swoje stanowisko

29. Polska droga do NATO i Unii Europejskiej

·  wymienia etapy przystąpienia Polski do NATO i Unii Europejskiej;

·  podaje przykładowe przyczyny, dlaczego Polsce zależało na członkostwie w NATO i Unii Europejskiej;

·  zna i wyjaśnia pojęcie traktat akcesyjny

·  omawia etapy przystąpienia Polski do NATO i Unii Europejskiej;

·  wyjaśnia, dlaczego Polsce zależało na członkostwie w NATO i Unii Europejskiej;

·  zna i wyjaśnia pojęcie Partnerstwo dla Pokoju

·  przedstawia współpracę Polski z innymi krajami regionu w celu wstąpienia do NATO i Unii Europejskiej;

·  charakteryzuje relacje polsko-niemieckie w latach 90. XX w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Trójkąt Weimarski, Trójkąt Wyszehradzki / Grupa Wyszehradzka

·  charakteryzuje stosunki polsko-rosyjskiej w latach 90. XX w.;

·  przedstawia aktywność Polski w rejonie Europy Środkowej w latach 90. XX w.;

·  wyjaśnia, jakie czynniki wpływały na relacje Polski z innymi państwami

·  przedstawia działania Polaków w ramach Partnerstwa dla Pokoju;

·  porównuje argumenty euroentuzjastów i eurosceptyków w czasie starania się Polski o członkostwo w Unii Europejskiej

IV. ŚWIAT I POLSKA W PIERWSZYCH DWÓCH DEKADACH XXI W.

30. Świat na początku XXI w.

·  wymienia czynniki, które wpływają na pozycję Chin na początku XXI w.;

·  wymienia przykładowe skutki globalizacji

·  przedstawia pozycję Chin na początku XXI w.;

·  przedstawia skutki globalizacji;

·  wymienia sposoby radzenia sobie z pandemią COVID-19;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: COVID-19, SARS-CoV-2, pandemia

·  charakteryzuje sytuację w Korei Północnej na początku XXI w.;

·  przedstawia skutki Arabskiej Wiosny;

·  przedstawia sposoby radzenia sobie z pandemią COVID-19;

·  zna i wyjaśnia pojęcie Arabska Wiosna

·  przedstawia skutki kryzysu finansowego z początku XXI w.;

·  wyjaśnia przyczyny Arabskiej Wiosny

·  ocenia skutki pandemii COVID-19 dla życia społecznego;

·  ocenia wpływ Arabskiej Wiosny na stabilizację w rejonie Bliskiego Wschodu

31. Wojna z terroryzmem w XXI w.

·  wymienia różne nurty terroryzmu w XXI w.

·  wymienia przykładowe zamachy terrorystyczne w XXI w. i ich konsekwencje;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: terroryzm, World Trade Center

·  charakteryzuje różne nurty terroryzmu w XXI w.

·  omawia interwencję wojsk koalicji w Afganistanie;

·  zna i wyjaśnia pojęcia:

Al-Kaida, talibowie,

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Osama bin Laden, George W. Bush

·  omawia interwencję wojsk koalicji w Iraku;

·  charakteryzuje działalność Państwa Islamskiego;

·  przedstawia znaczenie Stanów Zjednoczonych w wojnie z terroryzmem;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: szariat, Państwo Islamskie

·  przedstawia udział Polaków w walkach w Afganistanie i Iraku;

·  wyjaśnia związek między zamachami terrorystycznymi w Europie a wojną z terroryzmem na Bliskim Wschodzie;

·  wymienia skutki wojny z terroryzmem dla państw muzułmańskich, Stanów Zjednoczonych i Europy

·  ocenia skuteczność interwencji wojsk koalicji w Afganistanie i Iraku;

·  przedstawia rolę i dążenia Kurdów w trakcie wojny z terroryzmem

32. Unia Europejska w XXI w.

·  wymienia organy władzy Unii Europejskiej i ich przykładowe uprawnienia;

·  wymienia przykładowe przyczyny i skutki kryzysu migracyjnego w Unii Europejskiej;

·  wymienia przykładowe działania Unii Europejskiej wobec pandemii COVID-19;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Przewodniczący Rady Europejskiej, Wysoki Przedstawiciel Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, lockdown

·  wymienia dokumenty unijne zawarte na początku XXI w. i ich główne założenia;

·  wyjaśnia przyczyny kryzysu migracyjnego w Unii Europejskiej;

·  charakteryzuje politykę Unii Europejskiej wobec pandemii COVID-19;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, traktat nicejski, traktat lizboński, tarcza antykryzysowa

·  przedstawia koncepcje integracji Europy;

·  przedstawia postawy państw Unii Europejskiej wobec kryzysu migracyjnego;

·  wymienia przyczyny i skutki wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Stany Zjednoczone Europy, Europa Ojczyzn, Europa wielu prędkości

·  porównuje koncepcje integracji Europy;

·  charakteryzuje przyczyny i skutki wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej;

·  ocenia politykę Unii Europejskiej wobec pandemii COVID-19;

·  wyjaśnia wpływ problemów, z którymi mierzy się Unia Europejska, na jej funkcjonowanie i pozycję w niej poszczególnych państw

·  ocenia koncepcje integracji europejskiej pod kątem korzyści, które niosą one ze sobą dla poszczególnych grup państw członkowski;

·  przedstawia możliwości działania obywateli państw członkowskich w ramach Unii Europejskiej

33. Rosja i jej ekspansja w XXI w.

·  wymienia przyczyny i skutki wojny w Czeczenii;

·  wymienia przyczyny i skutki konfliktu w Gruzji;

·  wymienia przyczyny wojny w Ukrainie;

·  zna i wyjaśnia pojęcie Euromajdan;

·  wie, kim są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Władimir Putin, Wołodymyr Zełenski

·  omawia sytuację w Gruzji;

·  przedstawia przebieg wojny w Ukrainie;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Dżochar Dudajew, Achmat Kadyrow, Ramzan Kadyrow

·  przedstawia, w jaki sposób przywódcy Rosji dążą do wzmocnienia władzy;

·  przedstawia proces aneksji Krymu;

·  przedstawia stosunek państw środkowoeuropejskich do polityki rosyjskiej na Kaukazie i Ukrainie;

·  charakteryzuje różne formy prowadzenia wojny przez Rosję;

·  zna i wyjaśnia pojęcia; „zielone ludziki”, wojna hybrydowa, szantaż gazowy;

·  wie, kim był Borys Jelcyn

·  przedstawia możliwości działania opozycji w Rosji;

·  wyjaśnia wpływ różnych form prowadzenia wojny przez Rosję na sytuację w Europie;

·  wyjaśnia, od czego zależy polityka Rosji wobec Ukrainy;

·  przedstawia stosunek państw zachodnioeuropejskich i Stanów Zjednoczonych do polityki rosyjskiej na Kaukazie i Ukrainie;

·  zna i wyjaśnia pojęcie kolonia karna;

·  wie, kim jest Wiktor Janukowycz

·  przedstawia działalność „Memoriału” jako organizacji opozycyjnej w Rosji

34. Polska na początku XXI w.

·  wymienia przykładowe sukcesy i porażki poszczególnych rządów na początku XXI w.;

·  wymienia główne partie polityczne działające w Polsce na początku XXI w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Platforma Obywatelska, Prawo i Sprawiedliwość, Zjednoczona Prawica

·  wymienia główne założenia poszczególnych rządów w polityce wewnętrznej i zagranicznej;

·  wymienia przyczyny zmian rządów na początku XXI w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: postkomunizm, kohabitacja polityczna, dług publiczny;

·   wie, kim są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Kazimierz Marcinkiewicz, Bronisław Komorowski, Andrzej Duda

·  charakteryzuje polską scenę polityczną na początku XXI w.;

·  wyjaśnia przyczyny zmian rządów na początku XXI w.;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Liga Polskich Rodzin, Samoobrona, katastrofa smoleńska;

·  wie, kim były / są wymienione postacie, oraz przedstawia ich polityczną rolę: Donald Tusk, Andrzej Lepper

·  ocenia, jak afery, do których dochodziło za poszczególnych rządów, wpływały na ich ocenę przez społeczeństwo;

·  ocenia realizację założeń poszczególnych rządów w polityce wewnętrznej i zagranicznej

·  przedstawia działania wybranego przez siebie rządu z początku XXI w. w polityce wewnętrznej i zagranicznej oraz ocenia je pod kątem rozwoju wewnętrznego Polski i jej racji stanu

35. Polonia i Polacy na świecie

·  pokazuje na mapie skupiska Polaków i Polonii po II wojnie światowej;

·  wymienia przyczyny emigracji z Polski po II wojnie światowej

·  wymienia przykładowe instytucje polskie działające na emigracji;

·  przedstawia znaczenie organizacji tworzonych przez Polaków na emigracji dla podtrzymywania polskości i rozwoju kultury polskiej;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego, Instytut Józefa Piłsudskiego, Maisons-Laffitte, Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Jerzy Giedroyć, Jan Nowak Jeziorański

·  wyjaśnia rolę, jaką odgrywały instytucje emigracyjne po II wojnie światowej;

·  przedstawia podstawy prawne i możliwości działania polskich władz emigracyjnych;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: depozytariusz, miesięcznik „Kultura”;

·  wie, kim były wymienione postacie, oraz przedstawia ich historyczną rolę: Edward Raczyński, August Zaleski, Ryszard Kaczorowski, Władysław Anders

·  charakteryzuje sytuację Polaków w ZSRS i byłych republikach radzieckich;

·  wyjaśnia, w jaki sposób rząd polski wspiera Polaków na terenie byłego ZSRS;

·  zna i wyjaśnia pojęcie Karta Polaka;

·  wie, jest Andżelika Borys

·  przedstawia działania organizacji polonijnych funkcjonujących w różnych państwach (np. Kongres Polonii Amerykańskiej w Stanach Zjednoczonych czy Związek Polaków w Niemczech)

36. Zmiany kulturowe w świecie końca XX w. i początku XXI w.

·  wymienia zalety i wady polityki wielokulturowości;

·  wymienia główne płaszczyzny współczesnych sporów światopoglądowych;

·  zna i wyjaśnia pojęcie polityka wielokulturowości

·  przedstawia zalety i wady polityki wielokulturowości;

·  przedstawia znaczenie dziedzictwa kulturalnego dla współczesnej kultury;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: segregacja rasowa, dziedzictwo kulturowe

·  wyjaśnia założenia polityki wielokulturowości;

·  wyjaśnia, jakie znaczenie ma obecnie postawa tolerancji i w czym się ona przejawia;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: poprawność polityczna, asymilacja, tolerancja, dyskryminacja

·  ocenia korzyści i zagrożenia płynące z polityki wielokulturowości;

·  porównuje główne argumenty współczesnych sporów światopoglądowych

·  wyjaśnia, w jaki sposób zmiany kulturowe końca XX i początku XXI w. znajdują odzwierciedlenie w tekstach kultury z tego okresu

37. Społeczeństwo cyfrowe

·  zna definicję społeczeństwa cyfrowego / społeczeństwa informacyjnego;

·  wymienia korzyści i zagrożenia wynikające z komunikacji cyfrowej dla jednostki;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: społeczeństwo cyfrowe, społeczeństwo informacyjne

·  wyjaśnia przyczyny rozwoju komunikacji cyfrowej;

·  charakteryzuje korzyści i zagrożenia wynikające z komunikacji cyfrowej dla jednostki;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: siecioholizm, fake newsy

·  wyjaśnia wpływ rozwoju usług cyfrowych na gospodarkę, edukację;

·  charakteryzuje korzyści i zagrożenia wynikające z komunikacji cyfrowej dla społeczeństwa;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: wykluczenie cyfrowe, dezinformacja, bańka filtrująca

·  wyjaśnia wpływ rozwoju usług cyfrowych na kulturę;

·  wyjaśnia, w jaki sposób można nadużywać wolności słowa w Internecie, i przedstawia działania zapobiegające temu zjawisku;

·  zna i wyjaśnia pojęcie netykieta

·  ocenia, czy we współczesnym świecie można funkcjonować bez korzystania z mediów społecznościowych

38. Media jako czwarta władza

·  wymienia typy komunikacji społecznej;

·  wymienia środki masowego przekazu;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: komunikacja społeczna, mass media

·  wymienia zasady, na których opiera się komunikacja społeczna;

·  wymienia funkcje środków masowego przekazu;

·  wymienia prawa mediów

·  charakteryzuje zasady, na których opiera się komunikacja społeczna;

·  charakteryzuje funkcje środków masowego przekazu;

·  wymienia obowiązki mediów

·  wyjaśnia, dlaczego środki masowego przekazu określa się jako czwartą władzę;

·  wymienia prawa i obowiązki pracowników mediów

·  podaje przykłady pełnienia przez media funkcji czwartej władzy na podstawie publicystyki, literatury czy filmu

39. Nasza przyszłość

·  wymienia przykładowe działania Polski w polityce zagranicznej;

·  wymienia przykładowe działania wojsk polskich w ramach NATO;

·  wymienia przyczyny kryzysu demograficznego;

·  wymienia zmiany klimatyczne zachodzące na świecie;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: kryzys demograficzny, ocieplenie klimatu

·  przedstawia działania Polski w polityce zagranicznej;

·  przedstawia działania wojsk polskich w ramach NATO;

·  przedstawia sposoby przezwyciężenia kryzysu demograficznego;

·  przedstawia zmiany klimatyczne zachodzące na świecie

·  przedstawia dorobek Polski w końcu XX i na początku XXI w.;

·  wyjaśnia przyczyny kryzysu demograficznego;

·  przedstawia podejmowane przez państwa próby zahamowania zachodzących zmian klimatycznych;

·  zna i wyjaśnia pojęcia: geopolityka, protokół z Kioto

·  ocenia dorobek Polski w końcu XX i na początku XXI w.;

·  charakteryzuje działania podjęte przez Polskę w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego;

·  ocenia skuteczność podejmowanych przez państwa prób zahamowania zachodzących zmian klimatycznych

·  przedstawia działania zmierzające do rozwiązania problemów przedstawionych w rozdziale (demografia, zmiany klimatyczne) w swoim regionie

 



[1] Przykładowe wymagania związane z oceną pracy ucznia ze źródłami historycznymi znajdują się na końcu PSO do części 1.