Przedmiotowy system oceniania
Przedmiotowy system
oceniania (PSO) to podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z
danego przedmiotu. Powinien być zgodny z podstawą programową oraz
wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO). Prezentowany materiał może posłużyć
nauczycielom jako pomoc w opracowaniu własnych systemów zgodnych z
wytycznymi obowiązującymi w szkole.
Ocenę celującą otrzymuje
uczeń, który spełnia kryteria ocen niższych, a ponadto:
·
charakteryzuje skomplikowane
sytuacje algorytmiczne, proponuje optymalne rozwiązanie sytuacji problemowej z
zastosowaniem złożonych struktur danych,
·
bierze udział w konkursach i
olimpiadach informatycznych i zajmuje punktowane miejsca,
·
pisze programy o wysokim stopniu
trudności: z olimpiad przedmiotowych, konkursów informatycznych,
·
optymalizuje programy, szacuje ich
efektywność,
·
wykorzystuje poznane algorytmy do
rozwiązywania problemów nieomawianych na lekcjach, np. sprawdzanie spójności
grafu,
·
projektuje rozbudowane relacyjne bazy
danych, zarządza nimi, wykorzystując zaawansowane narzędzia oraz klauzule
języka SQL,
·
tworzy infografiki, korzystając z
zaawansowanych narzędzi graficznych,
·
programuje roboty wg własnych projektów,
wykazując się przy tym kreatywnością, oraz wykorzystuje aplikacje mobilne do
sterowania nimi,
·
tworzy podcasty i publikacje wideo wymagające
znajomości zaawansowanych narzędzi i dużego nakładu pracy,
·
w projektach zespołowych przyjmuje
rolę lidera, opracowuje złożone problemy, posługując się aplikacjami w stopniu
zaawansowanym,
·
w dyskusjach panelowych przyjmuje
funkcję eksperta.
Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria ocen
niższych, a ponadto:
·
charakteryzuje sytuacje algorytmiczne, proponuje
sposoby ich rozwiązania,
·
pisze programy o podwyższonym stopniu
trudności: rozwiązuje zadania oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku,
·
optymalizuje rozwiązania,
·
stosuje zaawansowane funkcje środowiska i
języka programowania,
·
dobiera
struktury danych i metody do rodzaju problemu,
·
szacuje
złożoność algorytmów,
·
implementuje
algorytmy grafowe – BFS, DFS, algorytm Dijkstry,
·
w
reprezentacji liczb rzeczywistych w komputerze stosuje reprezentację stało- lub
zmiennoprzecinkową zgodnie ze specyfikacją algorytmu, minimalizując błędy w
obliczeniach,
·
stosuje
schemat Hornera do szybkiego podnoszenia do potęgi,
·
implementuje
algorytmy numeryczne: znajdowania miejsc zerowych funkcji oraz obliczania pierwiastka
kwadratowego metodą bisekcji, obliczania pierwiastka kwadratowego metodą
Newtona-Raphsona,
·
implementuje
algorytmy badające własności geometryczne,
·
implementuje
w języku JavaScript algorytmy generujące fraktale danego stopnia,
·
stosuje
metodę IFS do tworzenia fraktali w arkuszu kalkulacyjnym,
·
stosuje
funkcję haszującą oraz algorytm Karpa-Rabina w programach wyszukujących wzorzec w tekście,
·
pisze
programy szyfrujące i deszyfrujące informacje w algorytmie RSA,
·
projektuje
zaawansowane relacyjne bazy danych, zarządza nimi, tworzy tabele pomostowe,
kwerendy,
·
formułuje
zapytania w języku SQL, stosując selekcję, sortowanie, projekcję oraz
agregowanie danych,
·
testuje i
optymalizuje programy sterujące robotem,
·
tworzy
interesujące podcasty i publikacje wideo, dba o właściwy format plików, stosuje
kompresję, stosuje zasady pracy z kamerą i mikrofonem,
·
tworzy
infografiki dostosowane do odbiorców, wykazując się dużymi umiejętnościami
korzystania z narzędzi graficznych,
·
aktywnie
uczestniczy w realizacji projektu zespołowego na wszystkich jego etapach,
opracowuje prezentacje multimedialne, filmy przedstawiające efekty wspólnej
pracy,
·
w
dyskusji panelowej przyjmuje rolę moderatora.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia
kryteria ocen niższych, a ponadto:
·
pisze
programy o różnym stopniu trudności, szacuje ich efektywność,
·
dobiera
typy danych do rozwiązania problemu,
·
do
przeglądania grafu stosuje algorytm przeszukiwania w głąb (DFS) oraz algorytm
przeszukiwania grafu wszerz (BFS),
·
omawia
algorytm Dijkstry,
·
znajduje reprezentację
liczby zapisanej w systemie dziesiętnym jako liczby pojedynczej i liczby
podwójnej precyzji,
·
świadomie
używa typów float i double w zadaniach,
·
stosuje
schemat Hornera do zamiany liczby w systemie
pozycyjnym o wybranej podstawie na liczbę dziesiętną,
·
w
algorytmach badających własności geometryczne wykorzystuje macierz oraz regułę Sarrusa do obliczania wyznacznika macierzy,
·
omawia
algorytm Karpa-Rabina do wyszukiwania wzorca w tekście z
zastosowaniem funkcji haszującej,
·
pisze program
generujący klucz prywatny i klucz publiczny w algorytmie RSA,
·
projektuje
i tworzy proste bazy danych,
·
programuje
roboty według określonych wytycznych, np. zatrzymanie przed przeszkodą,
·
tworzy
podcasty i publikacje wideo, stosując elementy przyciągające uwagę użytkowników,
montuje materiały, wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie,
·
projektuje
infografiki, umiejętnie stosując tekst i obraz, wykazuje się przy tym znajomością
doboru barw i funkcji koloru, zwraca uwagę na dostosowanie treści do odbiorców,
·
uczestniczy
w realizacji projektu zespołowego na wszystkich jego etapach, bierze czynny
udział w tworzeniu dokumentacji projektowej oraz dyskusji panelowej.
Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dopuszczającej, a ponadto:
·
wyróżnia
operacje, które można wykonywać na dynamicznych strukturach danych (stosie,
kolejce, liście, typie vector),
·
omawia
zastosowanie dynamicznych struktur danych na różnych przykładach,
·
zapisuje
wyrażenia algebraiczne bez użycia nawiasów, w tym w postaci odwrotnej notacji
polskiej,
·
oblicza
wartość wyrażenia arytmetycznego zapisanego w odwrotnej notacji polskiej,
·
omawia
algorytmy znajdowania wyjścia z labiryntu z wykorzystaniem iteracji i rekurencji,
·
stosuje typ
vector do reprezentacji
grafu w postaci list sąsiedztwa,
·
omawia
algorytm przeszukiwania grafu w głąb (DFS),
·
omawia
algorytm przeszukiwania grafu wszerz (BFS),
·
wyjaśnia,
do czego służy algorytm Dijkstry,
·
wyjaśnia różnicę
między przekazywaniem parametrów do funkcji przez wartość i przez referencję,
·
wykorzystuje
pliki tekstowe do wczytywania danych i zapisywania wyników,
·
omawia
algorytm znajdujący rozwinięcie binarne nieskracalnego ułamka właściwego,
·
zapisuje
liczby w postaci znormalizowanej,
·
definiuje
liczby pojedynczej precyzji i liczby podwójnej precyzji,
·
wykonuje
działania na liczbach zmiennoprzecinkowych,
·
wskazuje
różnice między algorytmem stabilnym a algorytmem niestabilnym,
·
znajduje
pierwiastki równania kwadratowego algorytmem stabilnym i algorytmem
niestabilnym,
·
implementuje
algorytm obliczający wartość wielomianu z zastosowaniem schematu Hornera,
·
stosuje w
algorytmach numerycznych metody: bisekcji, Newtona-Raphsona, trapezów, prostokątów,
·
implementuje
algorytm naiwny wyszukiwania wzorca w tekście,
·
wyjaśnia,
jak generuje się klucze publiczny i prywatny oraz szyfruje i deszyfruje
informacje w algorytmie RSA,
·
wyjaśnia,
na czym polegają metoda zstępująca i metoda wstępująca,
·
wyszukuje
informacje w bazach danych, tworzy kwerendy,
·
wykorzystuje
język SQL do tworzenia i usuwania baz danych, dodawania tabel do baz danych,
usuwania tabel z baz, dodawania rekordów do tabel, importowania danych do
tabel, edycji rekordów,
·
tworzy
konta użytkowników i przydziela im uprawnienia do wybranej bazy, używając
języka SQL,
·
formułuje
zapytania zwracające określone dane, sortuje wyniki zapytań,
·
tworzy
proste programy sterujące robotem, korzysta przy tym ze środowiska dostępnego
dla fizycznego modelu robota lub z symulatora,
·
opracowuje
treści internetowe, korzystając z narzędzi graficznych i multimedialnych,
dbając o identyfikację wizualną,
·
projektuje
proste poprawne infografiki zawierające uporządkowane informacje,
·
uczestniczy
w realizacji projektu zespołowego, wykonując powierzone mu zadania.
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
·
pisze
programy o niewielkim stopniu trudności,
·
wyjaśnia,
co to jest notacja infiksowa, notacja prefiksowa, odwrotna
notacja polska, drzewo wyrażenia algebraicznego,
·
definiuje
pojęcie dynamicznej struktury danych,
·
definiuje
dynamiczne struktury danych takie jak: stos, kolejka, lista, vector,
·
wymienia
rodzaje list,
·
definiuje
graf, wymienia elementy i rodzaje grafów, wymienia sposoby reprezentacji grafu
(macierz sąsiedztwa, lista sąsiedztwa),
·
omawia
różnice między stałoprzecinkową a zmiennoprzecinkową reprezentacją liczb
rzeczywistych w komputerze,
·
wymienia
rodzaje błędów w obliczeniach komputerowych, rozróżnia błąd względny i bezwzględny,
·
znajduje wartość
wielomianu algorytmem naiwnym,
·
wie, na
czym polegają podstawowe metody obliczeń przybliżonych,
·
wyjaśnia,
co to jest fraktal, wskazuje przykłady struktur fraktalnych występujących w przyrodzie,
·
wyszukuje
wzorzec w tekście algorytmem naiwnym,
·
rozumie
działanie funkcji haszującej,
·
wskazuje
różnice między kryptografią symetryczną i kryptografią asymetryczną, definiuje
pojęcia klucz publiczny i klucz prywatny,
·
wyjaśnia,
do czego służy algorytm RSA, i wyróżnia główne etapy tego algorytmu
(generowanie kluczy, szyfrowanie z kluczem publicznym oraz deszyfrowanie z
kluczem prywatnym),
·
definiuje
programowanie strukturalne,
·
zna
podstawowe pojęcia dotyczące relacyjnych baz danych,
·
wie, co
to jest język SQL, zna podstawowe klauzule tego języka,
·
zna
zasady tworzenia zapytań do bazy z wykorzystaniem języka SQL,
·
definiuje
pojęcie robota, omawia funkcje wybranych robotów i ich budowę,
·
rozróżnia
pojęcia webcast, webinarium, screencast
i podcast,
·
definiuje
pojęcie grafiki informacyjnej, wymienia przykłady grafiki narracyjnej i
wizualizacji danych,
·
uczestniczy
w realizacji projektu zespołowego, wykonując powierzone mu zadania o niewielkim
stopniu trudności.
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń, który:
·
nie wyjaśnia
podstawowych pojęć – notacja infiksowa, notacja prefiksowa,
odwrotna notacja polska, dynamiczna struktura danych, graf, stało- i
zmiennoprzecinkowa reprezentacja liczb rzeczywistych, błąd zaokrąglenia, błąd
przybliżenia, błąd reprezentacji, błąd względny, błąd bezwzględny, metody
obliczeń przybliżonych, fraktal, kryptografia symetryczna, kryptografia asymetryczna,
klucz publiczny, klucz prywatny, programowanie strukturalne, relacyjna baza
danych, język SQL, system zarządzania bazą danych,
·
nie zna podstawowych
algorytmów - obliczania
wartości wielomianu (algorytm naiwny), znajdowania miejsc zerowych funkcji, tworzenia
przykładowych fraktali, wyszukiwania wzorca w tekście (algorytm naiwny), szyfrowania
z kluczem publicznym (algorytm RSA),
·
nie umie
utworzyć relacji między tabelami w bazie, wykorzystywać danych pochodzących z
kwerend,
·
nie potrafi
konstruować prostych zapytań w języku SQL,
·
nie zna
pojęcia robota ani jego budowy, nie potrafi utworzyć prostego programu
sterującego robotem, dysponując narzędziami, w tym online,
·
nie umie
opracować prostych treści internetowych, nie posługuje się narzędziami
graficznymi i multimedialnymi do wzbogacania treści,
·
nie bierze
czynnego udziału w lekcjach, nie odrabia prac domowych,
·
nie
rozwiązuje najprostszych zadań,
·
nie uczestniczy
w projektach zespołowych.