Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – Informatyka na czasie, klasa 3, Leszek
Bernaczyk, rok szkolny 2022/23
Lp. |
Temat |
L. godz. |
Osiągnięcia uczniów (wymagania): uczeń |
||||
konieczne (ocena dopuszczająca) |
podstawowe (ocena dostateczna |
rozszerzające (ocena dobra) |
dopełniające (ocena bardzo dobra) |
wykraczające (ocena celująca) |
|||
1 |
Algorytmy na tekstach |
3 |
ꟷ
zapisuje informacje tekstowe w komputerze ꟷ
definiuje pojęcia: kod liczbowy znaku, tablica
UNICODE, ASCII |
ꟷ
implementuje algorytmy przetwarzania tekstów w
języku C++, w tym porównywania oraz naiwnego wyszukiwania wzorca |
ꟷ
używa w programach typu znakowego char, łańcuchów
znaków string, funkcji: find, rfind,
length z biblioteki string oraz stałych |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższ. stopniu trudności:
oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku |
ꟷ
optymalizuje programy, szacuje ich efektywność ꟷ
wyszukuje w tekście anagramy i palindromy ꟷ
wykonuje zadania z arkuszy maturalnych z lat
poprzednich lub konkursów i olimpiad informatycznych |
2 |
Szyfrujemy wiadomości |
3 |
ꟷ
definiuje pojęcia – kryptologia, kryptografia, kryptoanaliza, informacja jawna, szyfrogram, klucz
szyfrowania ꟷ
implementuje algorytmy szyfrujące metodą kolumnową ꟷ
wymienia metody łamania klasycznych szyfrów (atak
siłowy, analiza częstości |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności ꟷ
rozróżnia szyfry przestawieniowe
i podstawieniowe ꟷ
implementuje algorytmy szyfrujące i deszyfrujące
metodą Cezara |
ꟷ
definiuje pojęcia klucz symetryczny i niesymetryczny
w algorytmach szyfrowania ꟷ
stosuje pętle zagnieżdżone |
ꟷ
omawia i implementuje inne algorytmy szyfrowania
(np.: szyfry: Beauforta, skokowy, afiniczny Vigenere’a,
algorytm RS |
ꟷ
|
3 |
Porządek ma znaczenie, czyli sortujemy liczby |
4 |
ꟷ
definiuje pojęcie porządkowania (sortowania) ꟷ
wyjaśnia znaczenie uporządkowania danych w procesie
wyszukiwania ꟷ
omawia oraz implementuje algorytm sortowania
bąbelkowego |
ꟷ
wskazuje operacje kluczowe w algorytmach sortowania
(porównywania i zamiany) ꟷ
stosuje pętle zagnieżdżone |
ꟷ
wykorzystuje strukturalne typy danych (tablice) do
przechowywania danych |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności |
ꟷ
stosuje algorytmy sortowania o mniejszej złożoności
czasowej (szybkie, przez scalanie |
4 |
Podejście zachłanne w rozwiązywaniu problemów |
4 |
ꟷ
definiuje problemy optymalizacyjne ꟷ
stosuje metodę zachłanną do rozwiązywania
przykładowych problemów ꟷ
stosuje stałe tablicowe i tablice równoległe |
ꟷ
opisuje, na czym polegają metoda zachłanna i
rozwiązanie optymalne |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności |
ꟷ
stosuje algorytmy dynamiczne do rozwiązywania
problemów optymalizacyjnych |
ꟷ
|
5 |
Rekurencja |
4 |
ꟷ
definiuje rekurencję, algorytm rekurencyjny, warunki
początkowe, wywołania rekurencyjne ꟷ
zapisuje rekurencyjnie oraz iteracyjnie funkcje w
języku C++ (silnia, potęga, ciąg Fibonacciego, algorytm Euklidesa) |
ꟷ
przedstawia drzewo binarne n-tego stopnia
jako przykład fraktala ꟷ
zastępuje iterację rekurencją i odwrotnie, wyjaśnia
konsekwencje takiej zamiany |
ꟷ
przedstawia graficznie wywołania rekurencyjne
funkcji |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności ꟷ
definiuje rekurencyjnie problemy – np. sortowanie
przez scalanie |
ꟷ
definiuje rekurencyjnie i iteracyjnie ciągi liczbowe |
P1 |
Pułapki cyfrowego świata |
2 |
ꟷ
wyjaśnia, czym jest dokumentacja projektu, bierze czynny ꟷ
wyjaśnia, czym jest dyskusja panelowa |
ꟷ
przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i
projekt ꟷ
aktywnie uczestniczy w realizacji projektu,
wykorzystując specjalistyczne narzędzia do gromadzenia, opracowania i
prezentacji danych oraz prowadzenia spotkań online |
ꟷ
|
ꟷ
przyjmuje funkcję eksperta lub moderatora |
ꟷ
|
11 |
Sterujemy robotem |
3 |
ꟷ
definiuje pojęcie robota ꟷ
omawia budowę oraz wybrane parametry robotów
(serwomotor, magnetometr, akcelerometr, diody, czujniki, wyświetlacz) |
ꟷ
programuje roboty, wykorzystując specjalistyczne
narzędzia (aplikacje), w tym symulatory online |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku |
ꟷ
wykazuje się kreatywnością przy projektowaniu
własnych projektów, takich jak np.: stacja pogodowa |
ꟷ
stosuje aplikacje mobilne do sterowania robotami |
12 |
Sztuka publikowania w sieci |
2 |
ꟷ
opracowuje interesujące treści internetowe
dostosowane do potrzeb potencjalnych odbiorców, wykorzystując zasadę 5W, dba
o identyfikację wizualną ꟷ
korzysta z narzędzi graficznych i multimedialnych do
wzbogacania treści |
ꟷ
montuje materiały, wykorzystując specjalistyczne
oprogramowanie (np. Stream z pakietu Office 365 |
ꟷ
występuje przed kamerą i mikrofonem, przekazuje
treści w sposób atrakcyjny dla odbiorców, utrzymuje ich uwagę |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku |
ꟷ
tworzy podcasty i publikacje wideo na wybrane tematy
wymagające dużego nakładu pracy (np. promocja czy jubileusz szkoły |
13 |
Grafiki informacyjne |
3 |
ꟷ
wymienia różne sposoby przedstawiania informacji ꟷ
poprawnie projektuje proste infografiki zawierające
uporządkowane informacje, umiejętnie wykorzystuje tekst i obraz |
ꟷ
definiuje pojęcie grafiki informacyjnej, wymienia
przykłady grafiki narracyjnej i wizualizacji danych ꟷ
tworzy infografikę z wykorzystaniem języka
piktogramów Isotype |
ꟷ
wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku |
ꟷ
wykazuje się kreatywnością, tworząc infografiki
dotyczące globalnych problemów współczesnego świata, lokalnych, szkolnej
społeczności |
ꟷ
|
P2 |
Analiza postępu technologicznego w ostatnich latach |
1 |
ꟷ
wyjaśnia, czym jest dokumentacja, bierze czynny
udział w jej tworzeniu ꟷ
definiuje cel projektu |
ꟷ
analizuje trendy popularności wybranych technologii,
wykorzystując np. Google Trends ꟷ
przeprowadza badania ankietowe wykorzystując
formularze online (np. ꟷ
aktywnie uczestniczy w realizacji projektu,
wykorzystując popularne narzędzia do pracy zespołowej (MS Teams,
|
ꟷ
przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i
projekt ꟷ
opracowuje prezentacje multimedialne, filmy
przedstawiające wyniki wspólnej pracy |
ꟷ
przydziela zadania, nadzoruje pracę innych |
ꟷ
opracowując złożone problemy, posługuje się
aplikacjami w stopniu zaawansowanym |