Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – Informatyka na czasie, klasa 3, Leszek Bernaczyk, rok szkolny 2022/23

 

Lp.

Temat

L.  godz.

Osiągnięcia uczniów (wymagania): uczeń

konieczne

(ocena dopuszczająca)

podstawowe

(ocena dostateczna

rozszerzające

(ocena dobra)

dopełniające

(ocena bardzo dobra)

wykraczające

(ocena celująca)

1

Algorytmy na tekstach

3

     zapisuje informacje tekstowe w komputerze

     definiuje pojęcia: kod liczbowy znaku, tablica UNICODE, ASCII

     implementuje algorytmy przetwarzania tekstów w języku C++, w tym porównywania oraz naiwnego wyszukiwania wzorca

     używa w programach typu znakowego char, łańcuchów znaków string, funkcji: find, rfind, length z biblioteki string oraz stałych

     wykonuje zadania o podwyższ. stopniu trudności: oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku

     optymalizuje programy, szacuje ich efektywność

     wyszukuje w tekście anagramy i palindromy

     wykonuje zadania z arkuszy maturalnych z lat poprzednich lub konkursów i olimpiad informatycznych

2

Szyfrujemy wiadomości

3

     definiuje pojęcia – kryptologia, kryptografia, kryptoanaliza, informacja jawna, szyfrogram, klucz szyfrowania

     implementuje algorytmy szyfrujące metodą kolumnową

     wymienia metody łamania klasycznych szyfrów (atak siłowy, analiza częstości

     wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności

     rozróżnia szyfry przestawieniowe i podstawieniowe

     implementuje algorytmy szyfrujące i deszyfrujące metodą Cezara

     definiuje pojęcia klucz symetryczny i niesymetryczny w algorytmach szyfrowania

     stosuje pętle zagnieżdżone

     omawia i implementuje inne algorytmy szyfrowania (np.: szyfry: Beauforta, skokowy, afiniczny Vigenere’a, algorytm RS

      

3

Porządek ma znaczenie, czyli sortujemy liczby

4

     definiuje pojęcie porządkowania (sortowania)

     wyjaśnia znaczenie uporządkowania danych w procesie wyszukiwania

     omawia oraz implementuje algorytm sortowania bąbelkowego

     wskazuje operacje kluczowe w algorytmach sortowania (porównywania i zamiany)

     stosuje pętle zagnieżdżone

 

     wykorzystuje strukturalne typy danych (tablice) do przechowywania danych

 

     wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności

 

     stosuje algorytmy sortowania o mniejszej złożoności czasowej (szybkie, przez scalanie

4

Podejście zachłanne w rozwiązywaniu problemów

4

     definiuje problemy optymalizacyjne

     stosuje metodę zachłanną do rozwiązywania przykładowych problemów

     stosuje stałe tablicowe i tablice równoległe

     opisuje, na czym polegają metoda zachłanna i rozwiązanie optymalne

     wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności

 

     stosuje algorytmy dynamiczne do rozwiązywania problemów optymalizacyjnych

      

5

Rekurencja

4

     definiuje rekurencję, algorytm rekurencyjny, warunki początkowe, wywołania rekurencyjne

     zapisuje rekurencyjnie oraz iteracyjnie funkcje w języku C++ (silnia, potęga, ciąg Fibonacciego, algorytm Euklidesa)

     przedstawia drzewo binarne n-tego stopnia jako przykład fraktala

     zastępuje iterację rekurencją i odwrotnie, wyjaśnia konsekwencje takiej zamiany

     przedstawia graficznie wywołania rekurencyjne funkcji

 

     wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności

     definiuje rekurencyjnie problemy – np. sortowanie przez scalanie

     definiuje rekurencyjnie i iteracyjnie ciągi liczbowe

 

P1

Pułapki cyfrowego świata

2

     wyjaśnia, czym jest dokumentacja projektu, bierze czynny

     wyjaśnia, czym jest dyskusja panelowa

     przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt

     aktywnie uczestniczy w realizacji projektu, wykorzystując specjalistyczne narzędzia do gromadzenia, opracowania i prezentacji danych oraz prowadzenia spotkań online

      

     przyjmuje funkcję eksperta lub moderatora

      

11

Sterujemy robotem

3

     definiuje pojęcie robota

     omawia budowę oraz wybrane parametry robotów (serwomotor, magnetometr, akcelerometr, diody, czujniki, wyświetlacz)

     programuje roboty, wykorzystując specjalistyczne narzędzia (aplikacje), w tym symulatory online

     wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku

     wykazuje się kreatywnością przy projektowaniu własnych projektów, takich jak np.: stacja pogodowa

     stosuje aplikacje mobilne do sterowania robotami

12

Sztuka publikowania w sieci

2

     opracowuje interesujące treści internetowe dostosowane do potrzeb potencjalnych odbiorców, wykorzystując zasadę 5W, dba o identyfikację wizualną

     korzysta z narzędzi graficznych i multimedialnych do wzbogacania treści

     montuje materiały, wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie (np. Stream z pakietu Office 365

     występuje przed kamerą i mikrofonem, przekazuje treści w sposób atrakcyjny dla odbiorców, utrzymuje ich uwagę

     wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku

     tworzy podcasty i publikacje wideo na wybrane tematy wymagające dużego nakładu pracy (np. promocja czy jubileusz szkoły

13

Grafiki informacyjne

3

     wymienia różne sposoby przedstawiania informacji

     poprawnie projektuje proste infografiki zawierające uporządkowane informacje, umiejętnie wykorzystuje tekst i obraz

     definiuje pojęcie grafiki informacyjnej, wymienia przykłady grafiki narracyjnej i wizualizacji danych

     tworzy infografikę z wykorzystaniem języka piktogramów Isotype

     wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności, oznaczone trzema gwiazdkami w podręczniku

     wykazuje się kreatywnością, tworząc infografiki dotyczące globalnych problemów współczesnego świata, lokalnych, szkolnej społeczności

      

P2

Analiza postępu technologicznego w ostatnich latach

1

     wyjaśnia, czym jest dokumentacja, bierze czynny udział w jej tworzeniu

     definiuje cel projektu

     analizuje trendy popularności wybranych technologii, wykorzystując np. Google Trends

     przeprowadza badania ankietowe wykorzystując formularze online (np.

     aktywnie uczestniczy w realizacji projektu, wykorzystując popularne narzędzia do pracy zespołowej (MS Teams,

     przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt

     opracowuje prezentacje multimedialne, filmy przedstawiające wyniki wspólnej pracy

     przydziela zadania, nadzoruje pracę innych

     opracowując złożone problemy, posługuje się aplikacjami w stopniu zaawansowanym