Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – Informatyka na czasie, klasa 1, Leszek Bernaczyk

Dział

Temat działu

Liczba godzin

Osiągnięcia uczniów (wymagania): uczeń

konieczne

(ocena dopuszczająca)

podstawowe

(ocena dostateczna

rozszerzające

(ocena dobra)

dopełniające

(ocena bardzo dobra)

wykraczające

(ocena celująca)

1

Systemy operacyjne w środowisku sieciowym

2

-       wymienia systemy operacyjne oraz ich zadania

-       rozumie kwestie związane z bezpieczeństwem w przestrzeni cyfrowej

-       zna zasady tworzenia mocnych haseł

-       rozumie potrzebę stosowania kont użytkownika w systemie operacyjnym

-       stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej

-       instaluje i aktualizuje oprogramowanie

-       zakłada i usuwa konto w środowisku aplikacji Google

-       pracuje w środowisku sieciowym

-       wyjaśnia, w jakim trybie (jądra czy użytkownika) powinien pracować program sterownika urządzenia w większości systemów operacyjnych

-       zna procedurę wykonania kopii zapasowej dla systemu operacyjnego i wszystkich danych użytkownika komputera

-       wie, jaka jest rola systemu plików jako części systemu operacyjnego

-       sprawdza, jaki system plików został przypisany do danego dysku

-       wie, w jaki sposób uruchomić tryb awaryjny w systemie Windows (od wersji Windows 7), zna poszczególne opcje dostępne dla trybu awaryjnego i wie, do czego służą

-       tworzy nośnik awaryjny uruchamiający komputer, gdy zainstalowany na nim system operacyjny nie działa prawidłowo

-       wie, czym są fragmentacja i defragmentacja dysku

-       sprawdza poziom fragmentacji dysku komputera i ocenia, czy wymagana jest jego defragmentacja

-       zna polecenia w trybie tekstowym Windows i posługuje się nimi

2

Nowe technologie i oprogramowanie

1

-       rozumie pojęcia takie jak: sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa i posługuje się nimi

-       wymienia zastosowania automatyki i robotyki w życiu codziennym

-       wskazuje zalety i sposoby wykorzystania druku 3D

-       proponuje własne, dotąd nieznane, sposoby na wykorzystanie nowych technologii

-       wyjaśnia zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych w różnych dziedzinach życia

-       posługując się darmowymi aplikacjami do tworzenia rozszerzonej rzeczywistości,

-       tworzy filmy, artykuły i infografiki

3

Sieci komputerowe – budowa i usługi

2

-       rozumie pojęcia: sieć, protokół sieciowy, topologia sieci

-       rozróżnia i poprawnie nazywa sieci komputerowe ze względu na ich zasięg i topologię

-       opisuje budowę sieci lokalnej i sieci Internet

-       wymienia różne usługi internetowe

-       rozumie pojęcia takie jak adres IP, host, router, maska podsieci, brama, DNS oraz omawia zasadę adresowania urządzeń w sieci Internet

-       potrafi opisać warstwowy model działania Internetu oraz wymienić zadania poszczególnych warstw

-       testuje prędkość połączenia z siecią Internet na wybranym urządzeniu i interpretuje otrzymany wynik

-       zna polecenia tekstowe służące do diagnostyki sieci i korzysta z nich

-       rozumie, czym jest model warstwowy TCP/IP

-       oblicza liczbę możliwych do zaadresowania hostów na podstawie adresów IP i masek podsieci

 

-       wyjaśnia sposoby działania usługi NAT

4

E-usługi

1

-       poprawnie definiuje pojęcie e-usługi

-       wymienia różne zastosowania usług elektronicznych

-       charakteryzuje problemy oraz wymienia zalety związane z wykorzystaniem e-usług

-       opisuje zabezpieczenia wybranych e-usług (w tym systemu ePUAP)

-       określa możliwości rozwoju dla wybranych e-usług, z których korzysta

-       wymienia narzędzia dostępne w sieci, które umożliwiają utworzenie wybranych e-usług

5

Korzystanie
z e-zasobów i współpraca zdalna

1

-       rozumie pojęcie informacji

-       korzysta z zasobów internetowych, wyszukując potrzebne informacje

-       wymienia etapy rozwoju technologii komputerowych

-       korzysta z różnych wyszukiwarek internetowych

-       wykorzystuje zasoby sieciowe do poszerzania własnej wiedzy (e-learning)

-       zna podstawy prawa autorskiego

-       stosuje zasady netykiety i korzysta z niej w komunikacji zdalnej

-       wie, czym jest pozycjonowanie serwisów internetowych

-       wyjaśnia sposób tworzenia wybranych e-zasobów oraz wskazuje zalety i wady poszczególnych rozwiązań

-       zna i stosuje zapisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

6

Rozbudowane dokumenty tekstowe

3

-       korzysta z programu Microsoft Word

-       stosuje style nagłówkowe (korzysta z gotowych, tworzy własne i modyfikuje je)

-       stosuje numeracje i wypunktowania, dostosowując ich styl

-       wstawia w dokumencie spisy treści, tabel, ilustracji

-       poprawnie operuje nagłówkiem i stopką dokumentu

-       tworzy strony tytułowe

-       formatuje elementy dokumentu odpowiedzialne za automatyczne spisy (treści, tabel, ilustracji)

-       współpracuje przy edycji dokumentu z innymi użytkownikami, korzystając z opcji recenzji dokumentu

-       tworzy styl według wzoru

-       pracuje nad dokumentem wspólnie z innymi osobami w trybie śledzenia zmian

7

Sztuka prezentacji

2

-       korzysta z programu Microsoft PowerPoint

-       zna zasady zachowania się podczas wystąpień publicznych

-       opracowuje plan prezentacji

-       zna narzędzia i pomoce wizualne wykorzystywane podczas prelekcji

-       prezentuje poprawnie sformatowaną treść slajdów

-       stosuje efekty i multimedia w prezentacji

-       dodaje do slajdów swój komentarz głosowy i zapisuje prezentację jako film

-       posługuje się notatkami i ekranem prezentera

-       zapisuje prezentację w postaci filmu i publikuje ją w Internecie

P1

Nowoczesne technologie w służbie człowiekowi – projekt zespołowy

3

-       aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych

-       przyjmuje różne role w zespole realizującym projekt

-       prezentuje efekty wspólnej pracy

-       uzupełnia swoją wiedzę, korzystając z zasobów udostępnionych na platformie do e-nauczania

-       wykorzystuje różnorodne aplikacje w projekcie

-       przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt

8

Moja cyfrowa tożsamość

1

-       definiuje pojęcie cyfrowej tożsamości

-       zna problemy zarządzania zasobami cyfrowymi

-       bezpiecznie kreuje swój wizerunek w przestrzeni medialnej

-       rozumie pojęcie wirtualnej komunikacji i komunikuje się z innymi w środowisku wirtualnym

-       dostrzega zalety i wady komunikacji wirtualnej oraz posługiwania się cyfrową tożsamością

-       rozumie pojęcie hejtu i dostrzega jego destrukcyjny wpływ

-       rozumie zagrożenia wynikające z upraszczania komunikacji za pośrednictwem sieci

-       zna narzędzia wirtualnej komunikacji

-       wie, czym jest zautomatyzowane profilowanie i przetwarzanie danych

-       zna prawa przysługujące osobom, których dane są wykorzystywane

-       zabezpiecza swój cyfrowy wizerunek i dba o niego

9

Przemiany społeczne
a technologie

1

-       rozumie i wymienia czynniki przemian społecznych

-       dostrzega możliwości wynikające z przemian gospodarczych

-       określa obszary w społeczeństwie, na które wpływa rozwój technologii

-       rozumie potrzebę stosowania regulacji prawnych i norm etycznych

-       wskazuje pozytywne i negatywne skutki rozwoju technologii informacyjnej

-       zna wyzwania, przed którymi stoi edukacja

-       rozumie pojęcie mediów i przestrzeni medialnej w kontekście IT

-       operuje pojęciami: e-zasoby, e-usługi, e-learning

-       wskazuje możliwości zapobiegania negatywnym skutkom rozwoju technologii

-       potrafi scharakteryzować i opisać tendencje rozwoju technologicznego i towarzyszącymi im przemianom społecznym

-       wymyśla rozwiązania technologiczne, których nie ma jeszcze na rynku

10

Cyberbezpieczeństwo

2

-       rozpoznaje zagrożenia związane z oprogramowaniem komputerowym

-       dba o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa, korzystając z urządzeń mobilnych czy komputera

-       właściwie zachowuje się w sytuacji cyberprzemocy

-       bezpiecznie korzysta z bankowości elektronicznej

-       stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem w Internecie

-       rozumie związek ochrony danych osobowych z cyberbezpieczeństwem

-       wymienia symptomy wskazujące na zainfekowanie komputera złośliwym oprogramowaniem

-       umiejętnie i w bezpieczny sposób weryfikuje własną tożsamość, korzystając z e-usług

-       wie, czym jest infrastruktura krytyczna i jak się ją chroni

11

Tworzenie stron internetowych

3

-       korzysta z różnych przeglądarek internetowych

-       zna strukturę strony WWW

-       definiuje podstawowe znaczniki HTML

-       stosuje narzędzia wspierające pisanie kodu źródłowego

-       korzysta z atrybutów znaczników

-       zna reguły stosowania arkuszy stylów w połączeniu z kodem HTML

-       wyszukuje informacje w sieci i korzysta z zasobów witryn internetowych na temat tworzenia stron WWW

-       tworzy rozbudowaną stronę WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi, formatując jej wygląd za pomocą stylów CSS

-       tworzy rozbudowaną stronę WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi, w połączeniu z kodem HTML

12

Grafika 2D i 3D

4

-       rozróżnia pojęcia grafiki rastrowej i wektorowej

-       stosuje właściwe narzędzia do edycji zdjęć w wybranym programie graficznym

-       wykonuje różne operacje na obrazie w grafice rastrowej

-       zna różne formaty graficzne dla plików i korzysta z nich

-       modeluje proste obiekty w grafice 3D za pomocą wybranego oprogramowania

-       rysuje za pomocą narzędzi grafiki wektorowej

-       tworzy bryły obrotowe i kompozycje obiektów na scenie

-       tworzy wektorowe modele sfotografowanego przez siebie wybranego obiektu

-       projektuje bardziej skomplikowane trójwymiarowe modele

-       tworzy trójwymiarowe modele dowolnego budynku

P2

Responsywna strona WWW w systemie CMS – projekt zespołowy

4

-       aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych

-       przyjmuje różne role w zespole realizującym projekt

-       prezentuje efekty wspólnej pracy

-       publikuje własną stronę w Internecie

-       przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt

 

Razem

30