Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny – Informatyka na czasie, klasa 1,
Leszek Bernaczyk
Dział |
Temat działu |
Liczba godzin |
Osiągnięcia uczniów (wymagania): uczeń |
||||
konieczne (ocena dopuszczająca) |
podstawowe (ocena dostateczna |
rozszerzające (ocena dobra) |
dopełniające (ocena bardzo dobra) |
wykraczające (ocena celująca) |
|||
1 |
Systemy operacyjne
w środowisku sieciowym |
2 |
-
wymienia systemy operacyjne
oraz ich zadania -
rozumie kwestie związane z
bezpieczeństwem w przestrzeni cyfrowej -
zna zasady tworzenia
mocnych haseł -
rozumie potrzebę stosowania
kont użytkownika w systemie operacyjnym -
stosuje zasady
bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej |
-
instaluje i aktualizuje
oprogramowanie -
zakłada i usuwa konto w środowisku
aplikacji Google -
pracuje w środowisku
sieciowym |
-
wyjaśnia, w jakim trybie
(jądra czy użytkownika) powinien pracować program sterownika urządzenia w
większości systemów operacyjnych -
zna procedurę wykonania
kopii zapasowej dla systemu operacyjnego i wszystkich danych użytkownika
komputera -
wie, jaka jest rola systemu
plików jako części systemu operacyjnego -
sprawdza, jaki system
plików został przypisany do danego dysku -
wie, w jaki sposób
uruchomić tryb awaryjny w systemie Windows (od wersji Windows 7), zna
poszczególne opcje dostępne dla trybu awaryjnego i wie, do czego służą |
-
tworzy nośnik awaryjny
uruchamiający komputer, gdy zainstalowany na nim system operacyjny nie działa
prawidłowo -
wie, czym są fragmentacja i
defragmentacja dysku |
-
sprawdza poziom
fragmentacji dysku komputera i ocenia, czy wymagana jest jego defragmentacja -
zna polecenia w trybie
tekstowym Windows i posługuje się nimi |
2 |
Nowe technologie
i oprogramowanie |
1 |
-
rozumie pojęcia takie jak:
sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa i posługuje się nimi |
-
wymienia zastosowania
automatyki i robotyki w życiu codziennym -
wskazuje zalety i sposoby
wykorzystania druku 3D |
-
proponuje własne, dotąd
nieznane, sposoby na wykorzystanie nowych technologii -
wyjaśnia zastosowanie
nowych rozwiązań technologicznych w różnych dziedzinach życia |
-
posługując się darmowymi
aplikacjami do tworzenia rozszerzonej rzeczywistości, |
-
tworzy filmy, artykuły i
infografiki |
3 |
Sieci komputerowe – budowa
i usługi |
2 |
-
rozumie pojęcia: sieć,
protokół sieciowy, topologia sieci -
rozróżnia i poprawnie
nazywa sieci komputerowe ze względu na ich zasięg i topologię -
opisuje budowę sieci
lokalnej i sieci Internet -
wymienia różne usługi
internetowe |
-
rozumie pojęcia takie jak
adres IP, host, router, maska podsieci, brama, DNS oraz omawia zasadę
adresowania urządzeń w sieci Internet -
potrafi opisać warstwowy
model działania Internetu oraz wymienić zadania poszczególnych warstw |
-
testuje prędkość połączenia
z siecią Internet na wybranym urządzeniu i interpretuje otrzymany wynik -
zna polecenia tekstowe
służące do diagnostyki sieci i korzysta z nich -
rozumie, czym jest model
warstwowy TCP/IP |
-
oblicza liczbę możliwych do
zaadresowania hostów na podstawie adresów IP i masek podsieci |
-
wyjaśnia sposoby działania
usługi NAT |
4 |
E-usługi |
1 |
-
poprawnie definiuje pojęcie
e-usługi -
wymienia różne zastosowania
usług elektronicznych |
-
charakteryzuje problemy
oraz wymienia zalety związane z wykorzystaniem e-usług |
-
opisuje zabezpieczenia
wybranych e-usług (w tym systemu ePUAP) |
-
określa możliwości rozwoju
dla wybranych e-usług, z których korzysta |
-
wymienia narzędzia dostępne
w sieci, które umożliwiają utworzenie wybranych e-usług |
5 |
Korzystanie |
1 |
-
rozumie pojęcie informacji -
korzysta z zasobów
internetowych, wyszukując potrzebne informacje -
wymienia etapy rozwoju
technologii komputerowych -
korzysta z różnych
wyszukiwarek internetowych |
-
wykorzystuje zasoby
sieciowe do poszerzania własnej wiedzy (e-learning) -
zna podstawy prawa
autorskiego -
stosuje zasady netykiety i
korzysta z niej w komunikacji zdalnej |
-
wie, czym jest
pozycjonowanie serwisów internetowych |
-
wyjaśnia sposób tworzenia
wybranych e-zasobów oraz wskazuje zalety i wady poszczególnych rozwiązań |
-
zna i stosuje zapisy ustawy
o prawie autorskim i prawach pokrewnych |
6 |
Rozbudowane dokumenty
tekstowe |
3 |
-
korzysta z programu
Microsoft Word -
stosuje style nagłówkowe
(korzysta z gotowych, tworzy własne i modyfikuje je) -
stosuje numeracje i
wypunktowania, dostosowując ich styl |
-
wstawia w dokumencie spisy
treści, tabel, ilustracji -
poprawnie operuje
nagłówkiem i stopką dokumentu -
tworzy strony tytułowe -
formatuje elementy
dokumentu odpowiedzialne za automatyczne spisy (treści, tabel, ilustracji) |
-
współpracuje przy edycji
dokumentu z innymi użytkownikami, korzystając z opcji recenzji dokumentu |
-
tworzy styl według wzoru |
-
pracuje nad dokumentem
wspólnie z innymi osobami w trybie śledzenia zmian |
7 |
Sztuka prezentacji |
2 |
-
korzysta z programu
Microsoft PowerPoint -
zna zasady zachowania się
podczas wystąpień publicznych -
opracowuje plan prezentacji -
zna narzędzia i pomoce
wizualne wykorzystywane podczas prelekcji |
-
prezentuje poprawnie
sformatowaną treść slajdów -
stosuje efekty i multimedia
w prezentacji |
-
dodaje do slajdów swój
komentarz głosowy i zapisuje prezentację jako film |
-
posługuje się notatkami i
ekranem prezentera |
-
zapisuje prezentację w
postaci filmu i publikuje ją w Internecie |
P1 |
Nowoczesne technologie
w służbie człowiekowi – projekt zespołowy |
3 |
-
aktywnie uczestniczy w
realizacji projektów informatycznych -
przyjmuje różne role w
zespole realizującym projekt |
-
prezentuje efekty wspólnej
pracy |
-
uzupełnia swoją wiedzę,
korzystając z zasobów udostępnionych na platformie do e-nauczania |
-
wykorzystuje różnorodne
aplikacje w projekcie |
-
przyjmuje rolę lidera
odpowiedzialnego za zespół i projekt |
8 |
Moja cyfrowa tożsamość |
1 |
-
definiuje pojęcie cyfrowej
tożsamości -
zna problemy zarządzania
zasobami cyfrowymi -
bezpiecznie kreuje swój wizerunek
w przestrzeni medialnej -
rozumie pojęcie wirtualnej
komunikacji i komunikuje się z innymi w środowisku wirtualnym |
-
dostrzega zalety i wady
komunikacji wirtualnej oraz posługiwania się cyfrową tożsamością -
rozumie pojęcie hejtu i
dostrzega jego destrukcyjny wpływ -
rozumie zagrożenia
wynikające z upraszczania komunikacji za pośrednictwem sieci -
zna narzędzia wirtualnej
komunikacji |
-
wie, czym jest
zautomatyzowane profilowanie i przetwarzanie danych |
-
zna prawa przysługujące
osobom, których dane są wykorzystywane |
-
zabezpiecza swój cyfrowy
wizerunek i dba o niego |
9 |
Przemiany społeczne |
1 |
-
rozumie i wymienia czynniki
przemian społecznych -
dostrzega możliwości
wynikające z przemian gospodarczych -
określa obszary w społeczeństwie,
na które wpływa rozwój technologii -
rozumie potrzebę stosowania
regulacji prawnych i norm etycznych |
-
wskazuje pozytywne i
negatywne skutki rozwoju technologii informacyjnej -
zna wyzwania, przed którymi
stoi edukacja -
rozumie pojęcie mediów i
przestrzeni medialnej w kontekście IT -
operuje pojęciami:
e-zasoby, e-usługi, e-learning |
-
wskazuje możliwości
zapobiegania negatywnym skutkom rozwoju technologii |
-
potrafi scharakteryzować i
opisać tendencje rozwoju technologicznego i towarzyszącymi im przemianom
społecznym |
-
wymyśla rozwiązania
technologiczne, których nie ma jeszcze na rynku |
10 |
Cyberbezpieczeństwo |
2 |
-
rozpoznaje zagrożenia
związane z oprogramowaniem komputerowym -
dba o przestrzeganie
podstawowych zasad bezpieczeństwa, korzystając z urządzeń mobilnych czy
komputera -
właściwie zachowuje się w
sytuacji cyberprzemocy |
-
bezpiecznie korzysta z
bankowości elektronicznej -
stosuje pojęcia związane z
bezpieczeństwem w Internecie -
rozumie związek ochrony
danych osobowych z cyberbezpieczeństwem |
-
wymienia symptomy
wskazujące na zainfekowanie komputera złośliwym oprogramowaniem |
-
umiejętnie i w bezpieczny
sposób weryfikuje własną tożsamość, korzystając z e-usług |
-
wie, czym jest
infrastruktura krytyczna i jak się ją chroni |
11 |
Tworzenie stron
internetowych |
3 |
-
korzysta z różnych
przeglądarek internetowych -
zna strukturę strony WWW -
definiuje podstawowe
znaczniki HTML -
stosuje narzędzia
wspierające pisanie kodu źródłowego |
-
korzysta z atrybutów
znaczników -
zna reguły stosowania
arkuszy stylów w połączeniu z kodem HTML |
-
wyszukuje informacje w
sieci i korzysta z zasobów witryn internetowych na temat tworzenia stron WWW |
-
tworzy rozbudowaną stronę
WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi, formatując jej wygląd za
pomocą stylów CSS |
-
tworzy rozbudowaną stronę
WWW z podstronami, tabelą, elementami graficznymi, w połączeniu z kodem HTML |
12 |
Grafika 2D i 3D |
4 |
-
rozróżnia pojęcia grafiki
rastrowej i wektorowej -
stosuje właściwe narzędzia
do edycji zdjęć w wybranym programie graficznym -
wykonuje różne operacje na
obrazie w grafice rastrowej |
-
zna różne formaty graficzne
dla plików i korzysta z nich -
modeluje proste obiekty w
grafice 3D za pomocą wybranego oprogramowania -
rysuje za pomocą narzędzi
grafiki wektorowej |
-
tworzy bryły obrotowe i
kompozycje obiektów na scenie |
-
tworzy wektorowe modele sfotografowanego
przez siebie wybranego obiektu |
-
projektuje bardziej
skomplikowane trójwymiarowe modele -
tworzy trójwymiarowe modele
dowolnego budynku |
P2 |
Responsywna strona WWW w
systemie CMS – projekt zespołowy |
4 |
-
aktywnie uczestniczy w
realizacji projektów informatycznych |
-
przyjmuje różne role w
zespole realizującym projekt |
-
prezentuje efekty wspólnej
pracy |
-
publikuje własną stronę w
Internecie |
-
przyjmuje rolę lidera
odpowiedzialnego za zespół i projekt |
|
Razem |
30 |
|
|
|
|
|