Wymagania
edukacyjne na poszczególne oceny – Informatyka na czasie, klasa 2,
Leszek Bernaczyk, 2022/2023
Dział |
Temat
działu |
Liczba
godzin |
Osiągnięcia uczniów (wymagania): uczeń |
||||
konieczne (ocena
dopuszczająca) |
podstawowe (ocena dostateczna |
rozszerzające (ocena
dobra) |
dopełniające (ocena
bardzo dobra) |
wykraczające (ocena
celująca) |
|||
1 |
Jak
pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego |
2 |
- wyjaśnia,
dlaczego warto stosować narzędzia wymiany danych - wymienia
podstawowe zastosowania arkusza kalkulacyjnego - wyjaśnia
podstawowe pojęcia związane z arkuszem kalkulacyjnym: skoroszyt, arkusz,
adres komórki, formuła, funkcja, zakres adresów - sposoby,
również między arkuszami - kopiuje
formuły - stosuje
funkcje: SUMA, ŚREDNIA, MAX, MIN, DŁ, JEŻELI - przedstawia
dane w postaci wykresów |
- pobierana
dane z różnych źródeł i przetwarza je - modyfikuje
dane w arkuszu - wykorzystuje
adresy komórek w formułach obliczeniowych - wyjaśnia
różnice między formułami i funkcjami - korzysta
z wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego - stosuje
różne sposoby zaznaczania zakresów komórek - kopiuje
dane z komórek i wkleja je na różne |
- wyszukuje
samodzielnie w Internecie dane potrzebne do realizacji określonych zadań - importuje
do arkusza dane z różnych źródeł, w tym ze stron WWW - poprawnie
stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane |
- modyfikuje
dane podczas ich importowania - dobiera
typ wykresu do rodzaju danych - interpretuje
otrzymane wyniki zgodnie z ustalonymi założeniami |
- wyszukuje
w Internecie informacje na temat nowych funkcji i stosuje je w zadaniach - buduje
złożone formuły pozwalające wykonywać obliczenia, rozwiązujące określone
problemy |
2 |
Wyciągamy
wiedzę z danych |
4 |
- omawia
różnicę między filtrowaniem i sortowaniem danych - filtruje
i sortuje dane - tworzy
tabele i stosuje w nich sortowanie i filtrowanie danych - opisuje
możliwości tabel przestawnych - tworzy
tabele przestawne - filtruje
dane w tabeli - przestawnej - tworzy
wykresy przestawne |
- stosuje
formuły arkusza kalkulacyjnego do losowego generowania zbiorów danych - stosuje
funkcję INDEKS do zwracania wartości określonych komórek - aktualizuje
tabelę przestawną po modyfikacji danych źródłowych - stosuje
gotowe style tabel przestawnych - podsumowuje
dane w tabeli przestawnej na różne sposoby - stosuje
różne sposoby wyświetlania wartości w tabeli przestawnej - grupuje
i rozgrupowuje daty w tabelach przestawnych |
- generuje
zestawy danych za pomocą narzędzi online - tworzy
fragmentatory i korzysta z osi czasu - interpretuje
wyniki tabel i wykresów przestawnych |
- modyfikuje
style tabel przestawnych - buduje
tabele przestawne dla dużych zbiorów danych - |
- stosuje
tabele przestawne do rozwiązywania złożonych zadań, w których wykorzystano
duże zbiory danych |
3 |
Korespondencja
seryjna |
2 |
- tworzy
dokument główny korespondencji seryjnej - umieszcza
pola korespondencji seryjnej w tworzonych dokumentach - poprawnie
scala dokumenty seryjne |
- tworzy
bazę adresatów - stosuje
reguły warunkowe do personalizacji listów seryjnych |
- drukuje
listy seryjne - wysyła
korespondencję seryjną za pomocą poczty elektronicznej |
- tworzy
zestawy dokumentów seryjnych (listy, etykiety, koperty) |
- zarządza
danymi adresatów korespondencji seryjnej w arkuszu kalkulacyjnym |
4 |
Relacyjne
bazy danych |
5 |
- wyjaśnia
podstawowe pojęcia związane z bazami danych: tabela, atrybut, rekord, pole,
klucz główny, klucz obcy, relacja - wymienia
różne zastosowania baz danych - tworzy
tabele i definiuje relacje między nimi - tworzy
raporty z użyciem kreatora |
- projektuje
nieduże bazy danych - zarządza
danymi w bazie danych w programie MS Access - modyfikuje
dane zawarte w bazie danych |
- drukuje
i eksportuje raporty do pliku |
- dostosowuje
raport do aktualnych potrzeb |
- tworzy
kwerendy, formularze oraz raporty w programie |
P1 |
Współdziałanie
aplikacji – projekt zespołowy |
4 |
- współpracuje
w grupie, korzystając z narzędzi online - korzysta
z programów graficznych podczas pracy nad zadaniem projektowym |
- stosuje
funkcje arkusza kalkulacyjnego do przetwarzania danych - korzysta
z zasobów internetowych, wyszukując potrzebne informacje - stosuje
zasady netykiety i korzysta z niej w komunikacji zdalnej |
- przyjmuje
rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt |
- testuje
rozwiązania wypracowane w grupie |
- prezentuje
efekty pracy grupowej na forum klasy |
5 |
Od
problemu do programu |
4 |
- wyjaśnia
pojęcie algorytmu - podaje
przykłady algorytmów niekomputerowych - wymienia
cechy poprawnego algorytmu - wyjaśnia
na przykładzie pojęcie specyfikacji problemu - wyjaśnia
pojęcia związane z algorytmiką i programowaniem: schemat blokowy, lista
kroków, kod źródłowy, kod wynikowy, kompilator, interpreter, słowa kluczowe,
funkcje, plik wykonywalny - wyjaśnia
pojęcie zmiennej i typu zmiennej - wymienia
zasady tworzenia kodu źródłowego w wybranym języku programowania |
- tworzy
algorytm wyznaczania pierwiastka kwadratowego - zapisuje
algorytm Herona w postaci listy kroków - zapisuje
algorytm w postaci kodu źródłowego - kompiluje
zapisany kod źródłowy - tworzy
program sprawdzający warunek trójkąta - stosuje
podstawowe konstrukcje wybranego języka programowania: instrukcje wejścia i
wyjścia, operatory arytmetyczne i logiczne oraz instrukcję warunkową |
- tworzy
samodzielnie programy, wykorzystując poznane instrukcje wybranego języka
programowania - instrukcje
warunkowe |
- znajduje
i poprawia błędy w kodzie źródłowym programu - stosuje
w swoich programach zagnieżdżone |
- pisze
programy rozwiązujące zadania matematyczne i fizyczne oraz problemy z
napisami |
6 |
Wyszukujemy
i sumujemy |
1 |
- wyjaśnia,
na czym polega iteracyjne rozwiązywanie problemu - stosuje
w swoich programach podstawowe rodzaje pętli: while
i for - opisuje
zasady użycia pętli w programach - |
- analizuje
w tabeli działanie algorytmu krok po kroku - opisuje,
jak komputer porównuje dwie wartości - tworzy
program wyszukiwania największej liczby z zadanego ciągu liczb |
- stosuje
różne rodzaje pętli, dostosowując wybór do rozwiązywanego problemu - używa
w algorytmach rozwiązania z wartownikiem, czyli specjalną wartością
wskazującą koniec ciągu wczytywanych do programu wartości |
- stosuje
w kodzie operatory inkrementacji i dekrementacji |
- analizuje
kod źródłowy i poprawia ewentualne błędy |
7 |
Binarny
system liczbowy |
3 |
- zapisuje
liczby w binarnym systemie liczbowym oraz w systemie szesnastkowym - wyjaśnia
pojęcia związane z systemami liczbowymi: system pozycyjny, podstawa systemu
liczbowego |
- zapisuje
algorytm konwersji między systemami liczbowymi w postaci programu
komputerowego - omawia
algorytm konwersji liczb między systemami dziesiętnym i binarnym |
- stosuje
operację dzielenia całkowitego w rozwiązywaniu problemów |
- tworzy
algorytmy konwersji między różnymi systemami liczbowymi |
- programuje
algorytmy konwersji między różnymi systemami liczbowymi, stosując strukturę
tablicy lub listy |
8 |
Czy
ta liczba jest pierwsza? |
3 |
- definiuje
liczby złożone i liczby pierwsze - podaje
przykłady użycia liczb pierwszych - omawia
algorytmy sprawdzające podzielność liczb |
- bada
podzielność wybranych liczb, programując poznane algorytmy w wybranym języku - grupuje
instrukcje w funkcje i wyjaśnia cel stosowania funkcji |
- wyjaśnia
pojęcia liczb doskonałych, bliźniaczych, zaprzyjaźnionych - wyjaśnia
praktyczne znaczenie liczb pierwszych w informatyce |
- tworzy
samodzielnie programy dla poznanych algorytmów |
- pisze
programy wykorzystujące poznane rodzaje liczb pierwszych |
9 |
Algorytm
Euklidesa i działania na ułamkach |
3 |
- wyjaśnia
pojęcia: NWD, NWW - podaje
przykłady zastosowania algorytmu Euklidesa - zapisuje
algorytm Euklidesa w postaci listy kroków |
- tworzy
program pozwalający na dodawanie ułamków
- stosuje
odpowiednie konstrukcje wybranego języka programowania do implementacji
omawianych zagadnień (w tym: funkcję, która nie zwraca wartości) |
- tworzy
programy realizujące działania na ułamkach - dzieleniem |
- opisuje
algorytm Euklidesa i tworzy realizujący go program w wybranym języku
programowania - opisuje
różnicę w sprawności dwóch wersji algorytmu Euklidesa: z odejmowaniem i z |
- poznaje
inne zastosowania algorytmu Euklidesa, wykorzystując informacje zawarte w Internecie
lub innych źródłach |
|
Razem |
31 |
|
|
|
|
|