Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – Informatyka na czasie, klasa 2, Leszek Bernaczyk, 2022/2023

Dział

Temat działu

Liczba godzin

Osiągnięcia uczniów (wymagania): uczeń

konieczne

(ocena dopuszczająca)

podstawowe

(ocena dostateczna

rozszerzające

(ocena dobra)

dopełniające

(ocena bardzo dobra)

wykraczające

(ocena celująca)

1

Jak pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego

2

-       wyjaśnia, dlaczego warto stosować narzędzia wymiany danych

-       wymienia podstawowe zastosowania arkusza kalkulacyjnego

-       wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z arkuszem kalkulacyjnym: skoroszyt, arkusz, adres komórki, formuła, funkcja, zakres adresów

-       sposoby, również między arkuszami

-       kopiuje formuły

-       stosuje funkcje: SUMA, ŚREDNIA, MAX, MIN, DŁ, JEŻELI

-       przedstawia dane w postaci wykresów

-       pobierana dane z różnych źródeł i przetwarza je

-       modyfikuje dane w arkuszu

-       wykorzystuje adresy komórek w formułach obliczeniowych

-       wyjaśnia różnice między formułami i funkcjami

-       korzysta z wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego

-       stosuje różne sposoby zaznaczania zakresów komórek

-       kopiuje dane z komórek i wkleja je na różne

-       wyszukuje samodzielnie w Internecie dane potrzebne do realizacji określonych zadań

-       importuje do arkusza dane z różnych źródeł, w tym ze stron WWW

-       poprawnie stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane

-       modyfikuje dane podczas ich importowania

-       dobiera typ wykresu do rodzaju danych

-       interpretuje otrzymane wyniki zgodnie z ustalonymi założeniami

-       wyszukuje w Internecie informacje na temat nowych funkcji i stosuje je w zadaniach

-       buduje złożone formuły pozwalające wykonywać obliczenia, rozwiązujące określone problemy

 

2

Wyciągamy wiedzę z danych

4

-       omawia różnicę między filtrowaniem i sortowaniem danych

-       filtruje i sortuje dane

-       tworzy tabele i stosuje w nich sortowanie i filtrowanie danych

-       opisuje możliwości tabel przestawnych

-       tworzy tabele przestawne

-       filtruje dane w tabeli

-       przestawnej

-       tworzy wykresy przestawne

-       stosuje formuły arkusza kalkulacyjnego do losowego generowania zbiorów danych

-       stosuje funkcję INDEKS do zwracania wartości określonych komórek

-       aktualizuje tabelę przestawną po modyfikacji danych źródłowych

-       stosuje gotowe style tabel przestawnych

-       podsumowuje dane w tabeli przestawnej na różne sposoby

-       stosuje różne sposoby wyświetlania wartości w tabeli przestawnej

-       grupuje i rozgrupowuje daty w tabelach przestawnych

-       generuje zestawy danych za pomocą narzędzi online

-       tworzy fragmentatory i korzysta z osi czasu

-       interpretuje wyniki tabel i wykresów przestawnych

-       modyfikuje style tabel przestawnych

-       buduje tabele przestawne dla dużych zbiorów danych

-        

-       stosuje tabele przestawne do rozwiązywania złożonych zadań, w których wykorzystano duże zbiory danych

3

Korespondencja seryjna

2

-       tworzy dokument główny korespondencji seryjnej

-       umieszcza pola korespondencji seryjnej w tworzonych dokumentach

-       poprawnie scala dokumenty seryjne

-       tworzy bazę adresatów

-       stosuje reguły warunkowe do personalizacji listów seryjnych

-       drukuje listy seryjne

-       wysyła korespondencję seryjną za pomocą poczty elektronicznej

-       tworzy zestawy dokumentów seryjnych (listy, etykiety, koperty)

-       zarządza danymi adresatów korespondencji seryjnej w arkuszu kalkulacyjnym

4

Relacyjne bazy danych

5

-       wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z bazami danych: tabela, atrybut, rekord, pole, klucz główny, klucz obcy, relacja

-       wymienia różne zastosowania baz danych

-       tworzy tabele i definiuje relacje między nimi

-       tworzy raporty z użyciem kreatora

-       projektuje nieduże bazy danych

-       zarządza danymi w bazie danych w programie MS Access

-       modyfikuje dane zawarte w bazie danych

-       drukuje i eksportuje raporty do pliku

-       dostosowuje raport do aktualnych potrzeb

-       tworzy kwerendy, formularze oraz raporty w programie
MS Access

P1

Współdziałanie aplikacji – projekt zespołowy

4

-       współpracuje w grupie, korzystając z narzędzi online

-       korzysta z programów graficznych podczas pracy nad zadaniem projektowym

-       stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego do przetwarzania danych

-       korzysta z zasobów internetowych, wyszukując potrzebne informacje

-       stosuje zasady netykiety i korzysta z niej w komunikacji zdalnej

-       przyjmuje rolę lidera odpowiedzialnego za zespół i projekt

-       testuje rozwiązania wypracowane w grupie

-       prezentuje efekty pracy grupowej na forum klasy

5

Od problemu do programu

4

-       wyjaśnia pojęcie algorytmu

-       podaje przykłady algorytmów niekomputerowych

-       wymienia cechy poprawnego algorytmu

-       wyjaśnia na przykładzie pojęcie specyfikacji problemu

-       wyjaśnia pojęcia związane z algorytmiką i programowaniem: schemat blokowy, lista kroków, kod źródłowy, kod wynikowy, kompilator, interpreter, słowa kluczowe, funkcje, plik wykonywalny

-       wyjaśnia pojęcie zmiennej i typu zmiennej

-       wymienia zasady tworzenia kodu źródłowego w wybranym języku programowania

-       tworzy algorytm wyznaczania pierwiastka kwadratowego

-       zapisuje algorytm Herona w postaci listy kroków

-       zapisuje algorytm w postaci kodu źródłowego

-       kompiluje zapisany kod źródłowy

-       tworzy program sprawdzający warunek trójkąta

-       stosuje podstawowe konstrukcje wybranego języka programowania: instrukcje wejścia i wyjścia, operatory arytmetyczne i logiczne oraz instrukcję warunkową

-       tworzy samodzielnie programy, wykorzystując poznane instrukcje wybranego języka programowania

-       instrukcje warunkowe

-       znajduje i poprawia błędy w kodzie źródłowym programu

-       stosuje w swoich programach zagnieżdżone

-       pisze programy rozwiązujące zadania matematyczne i fizyczne oraz problemy z napisami

6

Wyszukujemy i sumujemy

1

-       wyjaśnia, na czym polega iteracyjne rozwiązywanie problemu

-       stosuje w swoich programach podstawowe rodzaje pętli: while i for

-       opisuje zasady użycia pętli w programach

-        

-       analizuje w tabeli działanie algorytmu krok po kroku

-       opisuje, jak komputer porównuje dwie wartości

-       tworzy program wyszukiwania największej liczby z zadanego ciągu liczb

-       stosuje różne rodzaje pętli, dostosowując wybór do rozwiązywanego problemu

-       używa w algorytmach rozwiązania z wartownikiem, czyli specjalną wartością wskazującą koniec ciągu wczytywanych do programu wartości

-       stosuje w kodzie operatory inkrementacji i dekrementacji

-       analizuje kod źródłowy i poprawia ewentualne błędy

7

Binarny system liczbowy

3

-       zapisuje liczby w binarnym systemie liczbowym oraz w systemie szesnastkowym

-       wyjaśnia pojęcia związane z systemami liczbowymi: system pozycyjny, podstawa systemu liczbowego

-       zapisuje algorytm konwersji między systemami liczbowymi w postaci programu komputerowego

-       omawia algorytm konwersji liczb między systemami dziesiętnym i binarnym 

-       stosuje operację dzielenia całkowitego w rozwiązywaniu problemów

-       tworzy algorytmy konwersji między różnymi systemami liczbowymi

-       programuje algorytmy konwersji między różnymi systemami liczbowymi, stosując strukturę tablicy lub listy

8

Czy ta liczba jest pierwsza?

3

-       definiuje liczby złożone i liczby pierwsze

-       podaje przykłady użycia liczb pierwszych

-       omawia algorytmy sprawdzające podzielność liczb

-       bada podzielność wybranych liczb, programując poznane algorytmy w wybranym języku

-       grupuje instrukcje w funkcje i wyjaśnia cel stosowania funkcji

-       wyjaśnia pojęcia liczb doskonałych, bliźniaczych, zaprzyjaźnionych

-       wyjaśnia praktyczne znaczenie liczb pierwszych w informatyce

-       tworzy samodzielnie programy dla poznanych algorytmów

-       pisze programy wykorzystujące poznane rodzaje liczb pierwszych

9

Algorytm Euklidesa i działania na ułamkach

3

-       wyjaśnia pojęcia: NWD, NWW

-       podaje przykłady zastosowania algorytmu Euklidesa

-       zapisuje algorytm Euklidesa w postaci listy kroków

-       tworzy program pozwalający na dodawanie ułamków 

-       stosuje odpowiednie konstrukcje wybranego języka programowania do implementacji omawianych zagadnień (w tym: funkcję, która nie zwraca wartości)

-       tworzy programy realizujące działania na ułamkach

-       dzieleniem

-       opisuje algorytm Euklidesa i tworzy realizujący go program w wybranym języku programowania

-       opisuje różnicę w sprawności dwóch wersji algorytmu Euklidesa: z odejmowaniem i z

-       poznaje inne zastosowania algorytmu Euklidesa, wykorzystując informacje zawarte w Internecie lub innych źródłach

 

Razem

31