Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – języki obce
rok szk. 2021/22
1.
Uczeń
otrzymuje ocenę NIEDOSTATECZNĄ jeżeli:
·
jego
zasób wiedzy i umiejętności (gramatyka i leksyka) wynosi mniej niż 33%. Leksyka
obejmuje następujące zagadnienia: człowiek, szkoła, praca, życie rodzinne,
żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie,
nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o
krajach danego obszaru językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie:
rzeczownik, czasownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia,
słowotwórstwo, przeczenia.
·
nie
rozumie większości poleceń nauczyciela,
·
selektywnie
i globalnie rozumie teksty słuchane i czytane w poniżej 33%,
·
nie
potrafi streścić wysłuchanych tekstów,
·
nie
potrafi odpowiedzieć na pytania nauczyciela ani wypowiedzieć się na określony
temat,
·
popełnia
liczne błędy, zakłócające komunikację,
·
zasób
słownictwa jest bardzo ubogi,
·
jego
wypowiedzi ustne i pisemne nie zawierają wymaganego słownictwa,
·
nie
buduje spójnych zdań,
·
nie
opanował materiału, objętego programem nauczania w danej klasie,
·
nie
uczestniczy systematycznie w zajęciach, nie odrabia prac domowych, nie jest
aktywny,
·
z
prac pisemnych uzyskuje poniżej 33%.
2.
Aby
otrzymać ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ, uczeń:
·
opanował
wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 33% do 49%. Leksyka obejmuje następujące
zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie,
żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie,
nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo, elementy wiedzy o
krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru językowego. Gramatyka
obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik, rzeczownik, liczebnik,
zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo, przeczenia;
·
ma
bardzo słabo opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu
słuchanego i czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i
pisanego;
·
potrafi
komunikować się na bardzo słabym poziomie wartości komunikacyjnej;
·
poważnie
narusza normę językową, co znacznie zakłóca komunikację;
·
reaguje
po dodatkowym ukierunkowaniu,
·
zna
biernie struktury gramatyczne oraz leksykalne;
·
popełnia
bardzo liczne błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne;
·
formułuje
wypowiedzi o bardzo ubogiej treści;
·
jest
słabo umotywowany;
·
nie
robi postępów w nauce.
3.
Aby
otrzymać ocenę DOSTATECZNĄ, uczeń:
·
opanował
wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 50% do 70%. Leksyka obejmuje
następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i
towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura,
sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo,
elementy wiedzy o krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru
językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik,
rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo,
przeczenia;
·
ma
słabo opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i
czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;
·
potrafi
komunikować się na słabym poziomie wartości komunikacyjnej;
·
narusza
normę językową, potrafi jednak wyrazić intencję komunikacyjną;
·
reaguje
powolnie i formułuje jedynie krótkie wypowiedzi;
·
stosuje
struktury gramatyczno-leksykalne o niskim stopniu złożoności;
·
popełnia
dość liczne błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne;
·
robi
słabe postępy w nauce.
4.
Aby
otrzymać ocenę DOBRĄ, uczeń:
·
opanował
wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 71% do 85%. Leksyka obejmuje
następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i
towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura,
sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo,
elementy wiedzy o krajach anglosaskich niemieckiego i rosyjskiego obszaru
językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik,
rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo,
przeczenia;
·
ma
zadowalająco opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu
słuchanego i czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i
pisanego;
·
operuje
językiem na poziomie dobrej wartości komunikacyjnej;
·
nieznacznie
narusza normę językową;
·
szybko
reaguje na pytania;
·
samodzielnie
formułuje krótkie, ale poprawne wypowiedzi;
·
poprawnie
stosuje struktury gramatyczno-leksykalne;
·
popełnia
drobne błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne;
·
pracuje
systematycznie;
·
jest
zaangażowany i aktywny.
5.
Aby otrzymać
ocenę BARDZO DOBRĄ, uczeń:
·
opanował
wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 86% do 94%. Leksyka obejmuje
następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i
towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura,
sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo,
elementy wiedzy o krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru
językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik,
rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo,
przeczenia;
·
ma
biegle opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i
czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;
·
potrafi
komunikować się na bardzo dobrym poziomie wartości komunikacyjnej;
·
reaguje
szybko i poprawnie;
·
posługuje
się bogatym słownictwem;
·
stosuje
zróżnicowane struktury gramatyczno-leksykalne;
·
formułuje
dłuższe wypowiedzi nieznacznie odbiegające od normy w sposób swobodny i
samodzielny;
·
udziela
wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania;
·
pracuje
systematycznie;
·
jest
zaangażowany i aktywny.
6.
Aby
otrzymać ocenę CELUJĄCĄ, uczeń:
·
opanował
wiedzę (leksykę i gramatykę) w skali od 95% do 100%. Leksyka obejmuje
następujące zagadnienia: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i
towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura,
sport, zdrowie, nauka, technika, świat przyrody, państwo i społeczeństwo,
elementy wiedzy o krajach anglosaskich, niemieckiego i rosyjskiego obszaru
językowego. Gramatyka obejmuje następujące kategorie: czasownik, rodzajnik,
rzeczownik, liczebnik, zaimek, przymiotnik, przyimek, składnia, słowotwórstwo,
przeczenia;
·
ma
biegle opanowane umiejętności odtwarzania i przetwarzania tekstu słuchanego i
czytanego, reagowania językowego, tworzenia tekstu mówionego i pisanego;
·
potrafi
komunikować się na bardzo wysokim poziomie wartości komunikacyjnej;
·
posiada
bogaty zasób słownictwa, zna różne wyrażenia idiomatyczne i przysłowia;
·
formułuje
rozbudowane wypowiedzi nie odbiegające od normy językowej w sposób swobodny i
samodzielny;
·
udziela
wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania;
·
posługuje
się różnorodnymi konstrukcjami gramatyczno-leksykalnymi;
·
reprezentuje
szkołę w etapie okręgowym, uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady
językowej
·
pracuje
systematycznie;
·
jest
zaangażowany i aktywny.
Ocenę celującą uczeń otrzymuje za sprawdziany (prace
klasowe i testy leksykalno-gramatyczne), sprawdziany, kartkówki oraz różne
formy wypowiedzi pisemnej i ustnej tworzone podczas lekcji i sprawdzające jego
wiedzę i umiejętności.