Wymagania edukacyjne
na poszczególne oceny – NOWE Ponad słowami klasa 1 część 2. Edycja 2024
Warunkiem koniecznym
do uzyskania oceny pozytywnej niezależnie od średniej ważonej jest
przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz
zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności
(np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).
*
zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania na ocenę
dopuszczającą |
Wymagania na ocenę dostateczną |
Wymagania na ocenę dobrą |
Wymagania na ocenę bardzo dobrą |
Wymagania na ocenę celującą |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi to, co na ocenę
dobrą, oraz: |
Uczeń: potrafi to, co na ocenę
bardzo dobrą, oraz: |
|
RENESANS
– O EPOCE |
|||||
1. i 2. U
progu czasów nowożytnych |
•
wyjaśnić znaczenie nazwy epoki •
wskazać powiązania pomiędzy renesansem a antykiem •
wyjaśnić, na czym polegała reformacja |
• wyjaśnić pojęcia humanizm i antropocentryzm w
kontekście epoki • objaśnić, na czym polegała reformacja,
podać jej przyczyny i opisać rolę Marcina Lutra • wymienić wyznania protestanckie |
•
wyjaśnić rolę wydarzeń wyznaczających początek renesansu w kształtowaniu
nowej epoki • omówić powiązania pomiędzy renesansem a
antykiem •
analizować wpływ antyku na narodziny nowej epoki |
• przedstawić główne idee Erazma z Rotterdamu, Mirandoli,
Machiavellego i Morusa • opisać tych filozofów na
kształtowanie się nowej epoki |
•
przedstawić zmiany społeczne kształtujące nową epokę |
3. Filmowy
obraz nocy św. Bartłomieja – Królowa Margot Patrice’a
Chéreau |
• omówić tematykę filmu |
• na podstawie filmu opisać konflikty
stanowiące kanwę fabuły filmu |
• przedstawić stosunki panujące
na dworze francuskim jako tło wydarzeń rozgrywających się w filmie |
• analizować pobudki kierujące
tytułową bohaterką filmu |
• rozważyć problemy moralne
poruszone w filmie |
4. Sztuka renesansu |
•
rozpoznać styl sztuki renesansowej •
wymienić najważniejszych twórców renesansu |
• wymienić cechy charakterystyczne
stylu renesansowego i omówić je na przykładach • wyjaśnić pojęcia: mimesis, perspektywa |
•
wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze tematy sztuki renesansowej •
opisać twórczość najważniejszych artystów renesansu (Leonardo da Vinci,
Michał Anioł, Rafael, Sandro Botticelli) |
•
dokonać analizy dzieła renesansowego •
omówić wpływ antyku na sztukę renesansu |
•
dostrzec i omówić wartości humanistyczne w sztuce renesansu |
RENESANS – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
5. i 6. Wzorzec
życia szlacheckiego – Żywot człowieka poczciwego Mikołaja Reja |
•
przedstawić tematykę utworu •
wyjaśnić, na czym polega dydaktyczny charakter Żywota |
•
streścić podane fragmenty •
wymienić cechy idealnego szlachcica |
•
na podstawie tekstu scharakteryzować idealnego szlachcica •
wskazać środki językowe zastosowane we fragmentach |
• omówić obraz świata
przedstawiony we fragmentach •
omówić funkcję środków językowych zastosowanych we fragmentach |
•
wyjaśnić, na czym polega antropocentryczny charakter utworu |
7. Renesansowa wizja Boga – Czego chcesz od nas, Panie Jana
Kochanowskiego |
•
zrelacjonować treść pieśni Czego chcesz
od nas, Panie •
wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego •
określić rodzaj liryki |
•
określić gatunek utworu i podać jego pochodzenie •
omówić sposób kreacji nadawcy i adresata tekstu •
wskazać użyte środki językowe •
wypowiedzieć się na temat twórczości Jana Kochanowskiego |
•
dokonać interpretacji wiersza •
zanalizować renesansowy charakter wiersza •
omówić funkcję środków językowych |
• porównać obraz Boga w wierszu
Jana Kochanowskiego z obrazem Boga w utworach średniowiecznych |
•
rozpoznać rodzaj wersyfikacji |
8. i 9. Światopogląd
Jana Kochanowskiego utrwalony w Pieśniach |
• zrelacjonować treść Pieśni IX • zdefiniować gatunek pieśń |
• wskazać podmiot liryczny i adresata
lirycznego pieśni • wskazać elementy światopoglądu
renesansowego w utworze • wyjaśnić pojęcia: horacjanizm, cnota, fortuna, stoicyzm,
epikureizm |
• omówić kompozycję wiersza • omówić kreację podmiotu lirycznego • odnaleźć i omówić motywy horacjańskie w utworze
Kochanowskiego •
omówić kontekst filozoficzny • na podstawie wiersza scharakteryzować
światopogląd poety |
• dokonać funkcjonalnej analizy i
interpretacji utworu • przedstawić humanistyczny ideał człowieka na
podstawie pieśni |
• wskazać w utworze cechy wiersza
sylabicznego |
10. Liryka patriotyczna Jana Kochanowskiego – Pieśń
V |
• zrelacjonować treść pieśni • zdefiniować gatunek pieśń |
• wskazać podmiot liryczny i adresata
lirycznego • wypowiedzieć się na temat
przynależności gatunkowej utworu • wskazać użyte środki językowe • przedstawić argumentację podmiotu
lirycznego |
• omówić funkcję użytych środków
językowych • omówić kontekst historyczny |
• wyjaśnić pojęcie liryka tyrtejska • uzasadnić przynależność Pieśni V do liryki tyrtejskiej • przedstawić sposób przedstawienia
motywu ojczyzny w wybranym przez siebie utworze literackim |
•
omówić sposób przedstawienia motywu ojczyzny w twórczości współczesnej |
11.
Liryka autotematyczna Jana
Kochanowskiego – Pieśń XXIV |
•
relacjonować treść wiersza •
wskazać podmiot liryczny |
•
omówić kreację podmiotu lirycznego •
wskazać motywy mitologiczne w utworze •
wskazać środki językowe •
wyjaśnić, na czym polega autotematyzm wiersza |
•
omówić kontekst historycznoliteracki •
omówić funkcję motywów mitologicznych w utworze •
omówić funkcję środków językowych •
omówić realizację motywu non omnis moriar w
wierszu |
•
wskazać elementy światopoglądu renesansowego w wierszu |
•
wypowiedzieć się na temat symboliki ptaka w literaturze i sztuce |
12.,
13. i 14. „Żaden
ojciec podobno barziej nie miłował dziecięcia” – o Trenach Jana Kochanowskiego |
• odnieść Treny Jana Kochanowskiego do jego biografii • zrelacjonować treść Trenów IX, X i XI • zdefiniować tren |
• wyjaśnić, na czym polegał kryzys
światopoglądowy poety widoczny w Trenach • wskazać nawiązania do antyku w poznanych
trenach (filozofii, mitologii) •
wskazać nawiązania biblijne w poznanych trenach |
• wyjaśnić, na czym polega polemika ze
stoicyzmem w poznanych trenach • wypowiedzieć się na temat kreacji
podmiotu lirycznego w poznanych trenach •
wskazać ironię w Trenie IX i
określić jej funkcję •
wskazać punkt kulminacyjny w Trenie X i wyjaśnić jego istotę •
wskazać wyobrażenia eschatologiczne obecne w Trenie X •
przedstawić wątpliwości podmiotu lirycznego w Trenie XI |
• dokonać analizy i interpretacji Trenów IX, X i XI |
• wyjaśnić, na czym polegało
nowatorstwo Trenów Kochanowskiego |
15. Żałoba po stracie dziecka – ***[Anka!
to już trzy i pół roku] Władysława Broniewskiego |
•
zrelacjonować treść wiersza •
określić rodzaj liryki •
wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego |
•
odnaleźć nawiązania do Trenów Jana
Kochanowskiego |
•
dokonać analizy wiersza •
wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego w kontekście Trenów Jana Kochanowskiego |
• interpretować zakończenie
wiersza • omówić kontekst historyczny
utworu |
•
podjąć dyskusję na temat opisu śmierci i żałoby w różnych epokach literackich |
*16.
i 17. Treny jako cykl poetycki |
• przedstawić kompozycję cyklu •
grupować utwory w obszary tematyczne |
• omówić sposób przedstawienia Urszulki
w Trenach • omówić odniesienia do antyku i Biblii
obecne w Trenach • wskazać środki językowe użyte w
utworach • odczytać ewolucję światopoglądu poety
w cyklu Trenów |
• omówić cykl Trenów jako kreację artystyczną • wskazać elementy renesansowe w cyklu • określić funkcję środków językowych
użytych w utworach •
omówić sposób przedstawienia śmierci w wierszach |
• omówić cykl jako świadectwo kryzysu
światopoglądowego •
przedstawić ewolucję poglądów Jana Kochanowskiego w cyklu, odwołując się do
wierszy •
porównać kreacje literackie bohaterów dotkniętych cierpieniem – podmiot
liryczny Trenów i Hioba |
•
wyjaśnić, na czym polega konsolacyjny charakter Trenów •
podjąć dyskusję na temat uniwersalnego charakteru Trenów •
omówić funkcję przedstawienia sytuacji lirycznej na podobieństwo snu w Trenie
XIX •
omówić wizje życia pośmiertnego w Trenach |
18. O czym jest Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego? |
•
zrelacjonować treść dramatu •
wymienić bohaterów tragedii i podać ich pierwowzory z mitologii greckiej |
•
wskazać nawiązania do mitu o wojnie trojańskiej •
wskazać nawiązania do budowy tragedii antycznej •
scharakteryzować bohaterów |
•
przedstawić problematykę dramatu •
wyjaśnić, na czym polega konflikt postaw w dramacie |
•
przedstawić okoliczności wystawienia utworu |
• omówić kunszt poetycki pieśni
chóru |
19. i 20. Zastosowanie chwytów retorycznych
w polityce – Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego |
•
przedstawić argumenty Antenora i Aleksandra |
•
wskazać chwyty retoryczne i erystyczne w wypowiedziach Antenora, Aleksandra i
Iketaona |
•
przeanalizować argumenty mówców •
omówić mechanizmy powstawania decyzji przesądzających o losach zbiorowości zaprezentowane
w utworze •
na podstawie pieśni Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie stworzyć
kodeks etyczny polityka |
•
przeanalizować mowę Iketaona pod kątem zabiegów
manipulacyjnych •
omówić przesłanie zawarte w zakończeniu dramatu |
• wyjaśnić, czym jest kostium historyczny w utworze i
odnieść to pojęcie do Odprawy posłów
greckich |
21. Odprawa posłów greckich jako dramat humanistyczny |
•
przedstawić budowę Odprawy posłów greckich |
•
wskazać cechy gatunkowe tragedii antycznej w Odprawie posłów greckich •
wskazać cechy dramatu humanistycznego w Odprawie posłów greckich |
•
omówić cechy gatunkowe tragedii antycznej zastosowane przez Jana
Kochanowskiego •
omówić funkcję pieśni chóru w dramacie |
•
wypowiedzieć się na temat sporu pomiędzy Aleksandrem a Antenorem w
odniesieniu do konfliktu tragicznego |
• omówić funkcję monologu
Kasandry |
22. Przed czym ostrzega Kasandra? – Rozterka
Kasandry Anny Kamieńskiej |
•
zrelacjonować treść wiersza •
nazwać rodzaj liryki |
•
omówić kontekst mitologiczny wiersza •
wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego •
wskazać użyte środki językowe |
•
scharakteryzować typy ludzi, o których mówi podmiot liryczny •
przedstawić zagrożenia, przed którymi ostrzega Kasandra w wierszu •
określić funkcję użytych środków językowych |
•
porównać przesłanie wiersza Kamieńskiej z wypowiedzią Kasandry w Odprawie
posłów greckich •
wypowiedzieć się na temat tragicznego wydźwięku obu tekstów |
•
podjąć dyskusję na temat aktualności wiersza |
23. Podsumowanie wiadomości na temat
Jana Kochanowskiego |
• omówić kontekst biograficzny
twórczości Jana Kochanowskiego •
wymienić najważniejsze utwory Jana Kochanowskiego |
•
scharakteryzować wybrane utwory Jana Kochanowskiego •
wskazać najważniejsze tematy i motywy w twórczości Jana Kochanowskiego |
• omówić kontekst filozoficzny
twórczości Jana Kochanowskiego |
•
omówić znaczenie twórczości Jana Kochanowskiego w rozwoju literatury polskiej |
• omówić renesansowy charakter
twórczości Jana Kochanowskiego |
*24. i 25. Życie w idealnym państwie – Utopia
Tomasza Morusa |
•
zrelacjonować treść fragmentu utworu •
zdefiniować pojęcie utopia |
• omówić koncepcję organizacji
życia społecznego przedstawioną w dziele |
•
wymienić prawa i obowiązki mieszkańców Utopii |
• podjąć dyskusję na temat ideału
społeczeństwa przedstawionego w dziele Morusa • przedstawić motyw
utopii dawniej i dziś |
• wyjaśnić, na czym polega
antyutopia i podać przykłady |
*26. Niebezpieczeństwa utopii – Nowy wspaniały świat Aldousa Huxleya |
•
zrelacjonować treść fragmentu utworu •
wyjaśnić pojęcie antyutopia |
•
wyjaśnić, na czym polega antyhumanizm utopii opisanej przez Huxleya • wskazać elementy konwencji science
fiction we fragmentach |
• omówić relacje między utopią i
antyutopią na przykładzie Utopii Tomasza
Morusa i Nowego wspaniałego świata
Aldousa Huxleya |
• podjąć dyskusję,
czy ważniejsza jest jednostka, czy społeczność |
• podać przykłady utopii i
antyutopii w kulturze współczesnej |
27. i 28. Retoryka w służbie ojczyźnie – Kazania sejmowe Piotra Skargi |
• określić, na czym polega
dydaktyczny charakter Kazań sejmowych •
wyjaśnić pojęcie retoryka |
•
zrelacjonować argumentację Piotra Skargi •
wskazać w tekście chwyty retoryczne •
wskazać w tekście nawiązania do Biblii |
•
omówić funkcję zastosowanych środków retorycznych • omówić realizację toposu
ojczyzny w utworze |
•
scharakteryzować stylizację biblijnego proroctwa obecną w Kazaniach sejmowych •
podjąć dyskusję na temat wymowy politycznej Kazań sejmowych •
umieścić Kazania sejmowe w
kontekście historycznym |
• wypowiedzieć się na temat wizji
Skargi ukazanej na obrazie Jana Matejki • ocenić ideologiczną funkcję
obrazu |
RENESANS – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
29. i 30. Zapożyczenia |
• definiować pojęcie zapożyczenie • przedstawić podział zapożyczeń ze
względu na pochodzenie |
• przedstawić historię zapożyczeń w
języku polskim • podać przykłady zapożyczeń i sklasyfikować
je ze względu na pochodzenie |
• wyjaśnić przyczyny zmiany źródeł
zapożyczeń na przestrzeni wieków • rozpoznać zapożyczenia w tekście i
dokonać ich klasyfikacji |
• przekształcić podane zdania tak, aby
zastąpić zapożyczenia słowami rodzimymi |
•
podjąć dyskusję na temat roli zapożyczeń w języku polskim •
sklasyfikować przykłady zapożyczeń ze względu na stopień przyswojenia |
RENESANS – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z
ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
31. Perswazja w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej |
• wyjaśnić, czym jest perswazja |
• znać i rozróżniać rodzaje argumentów
stosowanych w perswazji |
• znać i stosować zabiegi językowe wzmacniające
perswazję • wskazać cele perswazyjne w podanych
tekstach |
• rozumieć i stosować zasady budowy
skutecznej wypowiedzi perswazyjnej • wskazać językowe i pozajęzykowe
środki perswazji w podanych tekstach i zaprezentowanych sytuacjach |
• wskazać i rozróżniać cele perswazyjne
w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej •
przygotować mowę perswazyjną |
32. Jak skutecznie przemawiać? |
• wylicza rodzaje przemówień • wylicza środki retoryczne |
• rozumie i stosuje w tekstach
retorycznych zasadę kompozycyjną • wyjaśnić, w jaki sposób użyte środki retoryczne oddziałują na odbiorcę |
• analizować przemówienie pod kątem
użytych środków retorycznych |
• stosować retoryczne zasady
kompozycyjne w tworzeniu własnego tekstu • wygłosić mowę z uwzględnieniem środków pozajęzykowych |
• zbudować wypowiedź retoryczną z
uwzględnieniem jej funkcji językowej, celu i adresata |
RENESANS – PODSUMOWANIE I
POWTÓRZENIE |
|||||
33. i 34. Powtórzenie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
BAROK – O EPOCE |
|||||
35. i 36. Barok – epoka sprzeczności |
• wyjaśnić etymologię terminu barok • określić ramy czasowe epoki w Europie
i Polsce |
• scharakteryzować podstawowe różnice
pomiędzy renesansem a barokiem •
omówić kontekst historyczny epoki • wyjaśnić pojęcie kontrreformacja • scharakteryzować specyfikę polskiego
baroku • wyjaśnić pojęcie sarmatyzm |
• wyjaśnić znaczenie soboru
trydenckiego dla epoki •
omówić główne idee filozofii Kartezjusza •
omówić najważniejsze idee filozofii Pascala i wyjaśnić, na czym polega zakład
Pascala |
• wypowiedzieć się na temat życia codziennego w
baroku |
• omówić przyczyny i przejawy niepokojów
duchowych charakterystycznych dla epoki |
37. i 38. Sztuka baroku |
• wymienić najważniejszych twórców
okresu baroku • wymienić najważniejsze cechy stylu
barokowego |
• zaprezentować twórczość
najważniejszych przedstawicieli sztuki barokowej • rozpoznać cechy stylu barokowego na
przedstawionych przykładach |
• scharakteryzować malarstwo barokowe,
posługując się przykładami • wymienić i opisać najważniejsze dzieła sztuki
barokowej |
• scharakteryzować idee, które ukształtowały sztukę
baroku • dokonać analizy dzieła barokowego według
wskazanych kryteriów |
• opisać rolę Kościoła katolickiego jako mecenasa
sztuki barokowej |
39. Portret malarza
barokowego – Dziewczyna z
perłą Petera Webbera |
•
zrelacjonować życie codzienne w baroku na podstawie filmu •
opisać proces powstawania dzieła sztuki |
•
scharakteryzować postacie głównych bohaterów |
• przeanalizować
kreację Scarlett Johansson |
• porównać kadry z
filmu z obrazami Jana Vermeera |
• stworzyć prezentację na temat
obrazu artysty w filmie • sformułować recenzję filmu |
BAROK – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
40. i 41. Poezja metafizyczna Mikołaja Sępa Szarzyńskiego |
• wskazać podmiot liryczny i adresata
lirycznego oraz określić sytuację liryczną |
• odczytać ze zrozumieniem wiersze
Szarzyńskiego • określić problematykę utworów • wskazać środki stylistyczne |
• określić funkcję użytych środków stylistycznych • wskazać w utworze cechy sonetu • wypowiedzieć się na temat kreacji
podmiotu lirycznego w analizowanych sonetach |
• dokonać analizy i interpretacji utworów • odnaleźć cechy poezji metafizycznej w
utworach Szarzyńskiego |
•
porównać obraz Boga zawarty w wierszach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego z obrazem
Boga w Hymnie Jana Kochanowskiego |
42. i 43. Kunsztowna poezja barokowa – wiersze Daniela
Naborowskiego |
• zrelacjonować wiersze • wskazać podmiot liryczny, adresata
lirycznego i określić sytuację liryczną |
• wyjaśnić, na czym polega koncept w wierszu Na
oczy królewny angielskiej •
wyjaśnić, na czym polega dramatyzm przedstawienia ludzkiej egzystencji w
wierszu Krótkość żywota • wskazać środki stylistyczne |
• określić funkcję środków stylistycznych w
wierszach Naborowskiego • odczytać wiersz Krótkość żywota jako traktat zawierający tezę i argumentację w
obronie tezy |
• dokonać analizy i interpretacji utworów • omówić funkcję
nawiązań do Księgi Koheleta w wierszu Marność • wskazać cechy poezji dworskiej w wierszu Na
oczy królewny angielskiej • wskazać cechy poezji metafizycznej w wierszu Krótkość
żywota |
• omówić funkcjonowanie w kulturze motywu vanitas |
44. Echa baroku
w poezji współczesnej – Jarosław Marek Rymkiewicz, Róża oddana Danielowi
Naborowskiemu |
•
zrelacjonować treść wiersza •
wyjaśnić pojęcia: topos, puenta, koncept, vanitas |
•
określić zasadę kompozycyjną, według której zbudowany jest wiersz •
wskazać podobieństwa pomiędzy wierszem Rymkiewicza a poezją Naborowskiego |
• wykazać się
znajomością motywów barokowych i wskazać, które motywy zostały wykorzystane w
wierszu Rymkiewicza • zinterpretować puentę utworu |
• omówić symbolikę
róży w kulturze • dokonać analizy i
interpretacji wiersza • wskazać nawiązania
do barokowego konceptyzmu |
• porównać wiersz
Rymkiewicza z wierszem barokowym o podobnej konstrukcji |
45. i 46. Poezja dworska Jana Andrzeja Morsztyna |
• zrelacjonować treść wierszy • wskazać podmiot liryczny, adresata lirycznego i
określić sytuację liryczną w utworach |
• omówić kompozycję utworów • wyjaśnić istotę konceptu w wierszach • wskazać środki stylistyczne w utworach |
• wskazać cechy poezji dworskiej w wierszach Jana
Andrzeja Morsztyna • omówić funkcję użytych środków stylistycznych • wskazać cechy sonetu w utworze Do trupa |
• dokonać analizy i interpretacji wierszy • wskazać obecność sensualizmu w analizowanych wierszach |
• omówić połączenie toposu miłości i śmierci w
wierszach Morsztyna i innych wybranych tekstach kultury |
47. Barokowość w poezji
współczesnej – Stanisław Grochowiak, ***[Dla
zakochanych to samo staranie...] |
•
wyjaśnić pojęcie erotyk |
•
wskazać użyte środki językowe •
wskazać podobieństwa między doświadczeniami miłości i śmierci |
• określić
problematykę wiersza • omówić funkcję użytych
środków stylistycznych • omówić związki między
wierszem Grochowiaka a poezją Jana Andrzeja Morsztyna |
• dokonać analizy i
interpretacji wiersza |
• wskazać elementy makabry w
wierszu • wyjaśnić, na czym polega ich
groteskowość |
48. William Szekspir i
epoka elżbietańska |
• wymienić najważniejsze dzieła Williama Szekspira |
•
zrelacjonować najważniejsze fakty z biografii Williama Szekspira |
• wyjaśnić, czym był teatr
elżbietański |
• wyjaśnić związek między narodzinami teatru elżbietańskiego a
rozkwitem kultury w Anglii pod panowaniem Elżbiety I |
• scharakteryzować ogólnie
tematykę dzieł Szekspira |
49. Romeo i Julia – najsłynniejsza opowieść o
miłości |
•
streścić fabułę dramatu |
•
wyjaśnić, na czym polega tragizm losów bohaterów •
scharakteryzować bohaterów tragedii |
•
przedstawić kompozycję utworu |
•
wskazać zwroty akcji i omówić ich funkcję |
• podjąć dyskusję na temat
aktualności dzieła |
50. Tragizm Romea i
Julii |
•
wskazać przeszkody, z którymi muszą się mierzyć bohaterowie |
•
omówić sposób postrzegania miłości przez poszczególnych bohaterów |
•
omówić kreację Romea i Julii jako bohaterów dynamicznych •
wyjaśnić, na czym polega idealizm bohaterów |
•
omówić tragizm tytułowych bohaterów dramatu •
wyjaśnić, na czym polega tragizm w utworze literackim w odniesieniu do
tradycji |
• wypowiedzieć się na temat
problemu konfliktu pokoleń przedstawionego w utworze |
51. Romeo i Julia wobec tradycji literackiej |
•
wskazać i omówić cechy dramatu szekspirowskiego |
•
porównać budowę dramatu Szekspira z budową tragedii antycznej |
•
wypowiedzieć się na temat funkcji przeznaczenia w utworze i porównać je z
antycznym fatum |
•
przeanalizować język utworu •
przedstawić nowatorstwo twórczości Szekspira w stosunku do tragedii
klasycznej |
• porównać utwory podejmujące
temat miłości silniejszej od śmierci |
52. Makbet wystawiony na próbę – kreacja tytułowego
bohatera dzieła Williama Szekspira |
• streścić fabułę dramatu |
• scharakteryzować Makbeta z początku
dzieła jako wcielenie ideału rycerza feudalnego • omówić stopniową przemianę Makbeta |
• omówić funkcję spotkania z
czarownicami w życiu Makbeta |
• analizować motywację zachowań
bohatera • wskazać przyczyny ostatecznej klęski
Makbeta |
• interpretować znaczenie słów: „Makbet
zabija sen” |
53. Lady Makbet – kobieta fatalna czy bohaterka
tragiczna? |
• przedstawić historię Lady Makbet |
• omówić reakcję Lady Makbet na
wiadomość o wróżbie czarownic • omówić zachowanie Lady Makbet tuż po
dokonaniu zabójstwa i pod koniec dramatu |
• wskazać elementy manipulacji
językowej w wypowiedziach Lady Makbet podczas próby przekonywania męża do
zabójstwa • wskazać cechy Lady Makbet, które
wyróżniają ja na tle tradycji literackiej |
• omówić stereotypowy wizerunek kobiety
w literaturze • przeanalizować relacje między
małżonkami • przeanalizować dialogi między
Makbetem a Lady Makbet przed dokonaniem zabójstwa |
• podjąć dyskusję na temat przyczyn
obłędu bohaterki |
54. Funkcja świata nadprzyrodzonego w Makbecie
Williama Szekspira |
• wskazać elementy fantastyki w utworze |
• omówić sposób kreacji wiedźm • wypowiedzieć się na temat funkcji
wiedźm w dramacie |
• wypowiedzieć się na temat wizerunku
czarownicy w kulturze • omówić, w jaki sposób wiedźmy
manipulują Makbetem • omówić funkcję wprowadzenia elementów
fantastyki do dramatu |
• wypowiedzieć się na temat motywu theatrum mundi w Makbecie,
dostrzegając w tytułowym bohaterze aktora, a w czarownicach –reżyserki
dramatu |
• podjąć dyskusję, w jakim stopniu
wróżby determinowały działania bohatera |
55. Makbet – dramat o władzy |
• podać przykłady zachowania Makbeta
świadczące o jego przemianie w tyrana |
• scharakteryzować Makbeta jako władcę |
• omówić funkcję strachu i ambicji w
kreacji Makbeta |
• porównać drogę do władzy Makbeta i
Balladyny |
• podjąć dyskusję na temat wpływu
władzy na człowieka |
56. Makbet
Williama Szekspira – dramat szekspirowski |
• porównać budowę dramatu Szekspira z
budową tragedii antycznej • wskazać elementy realistyczne i
fantastyczne w dramacie |
• określić funkcję fantastyki w utworze • wskazać cechy dramatu
szekspirowskiego w Makbecie |
• wyjaśnić, w jaki sposób Szekspir
buduje napięcie dramatyczne w utworze • zdefiniować tragizm w utworze |
• określić funkcję różnicowania języka
bohaterów |
• analizować przyczyny ponadczasowej
aktualności dzieł Szekspira • wymienić przykłady adaptacji dzieł
Szekspira |
*57. Hamlet – utwór o władzy |
• zrelacjonować sposób przejęcia władzy
przez Klaudiusza |
• scharakteryzować Klaudiusza jako
władcę |
• wskazać elementy makiawelizmu w
sposobie sprawowania władzy przez Klaudiusza • przeanalizować rolę Ducha w utworze
jako symbol władzy ojcowskiej nad synem |
• analizować monolog Klaudiusza
wygłoszony po przedstawieniu i omówić zagadnienie teatralności polityki |
• wypowiedzieć się na temat sposobu
przejęcia władzy przez Fortynbrasa |
*58. i 59. Hamlet jako symbol postawy życiowej |
• streścić fabułę dramatu |
• omówić relacje pomiędzy Hamletem a
innymi bohaterami |
• wypowiedzieć się na temat szaleństwa
bohatera • omówić realizację motywu vanitas w scenie na cmentarzu |
• przeanalizować i zinterpretować
monologi Hamleta • omówić motyw theatrum
mundi w odniesieniu do Hamleta |
• ocenić postawę tytułowego bohatera |
*60. Tragedia zemsty |
• wyjaśnić przyczyny dążenia do zemsty
przez: Hamleta, Laertesa i Fortynbrasa |
• omówić sposób realizacji zemsty przez
Hamleta • omówić sposób realizacji zemsty przez
Laertesa • omówić sposób realizacji zemsty przez
Fortynbrasa |
• omówić funkcję rozmowy Hamleta z
duchem ojca • dostrzec tragizm Hamleta wynikający z
narzucenia mu obowiązku zemsty • porównać trzy postawy wobec zemsty |
• wypowiedzieć się na temat kulturowo
usankcjonowanego obowiązku zemsty |
• podjąć dyskusję na temat przyczyn
zwlekania z dokonaniem zemsty |
*61. Kreacja Ofelii |
• zrelacjonować historię Ofelii |
• scharakteryzować Ofelię • przedstawić relację pomiędzy Ofelią a
jej ojcem • przedstawić relację pomiędzy Ofelią a
Hamletem |
• wypowiedzieć się na temat przyczyn
obłędu Ofelii |
• porównać obłęd Ofelii i Hamleta |
• podjąć dyskusję na temat teatralności
w zachowaniu Ofelii |
*62. Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny, adresata lirycznego i
omówić sytuację liryczną |
•
wskazać nawiązania do Hamleta
Szekspira •
scharakteryzować Hamleta i Fortynbrasa •
wskazać środki językowe |
• przedstawić
problematykę utworu • omówić funkcję
użytych środków stylistycznych |
• dokonać analizy i
interpretacji utworu |
• podjąć dyskusję na temat
prezentowanych postaw |
63. William Szekspir –
podsumowanie |
• wymienić najważniejsze wydarzenia w biografii
Williama Szekspira • wymienić omówione utwory Williama Szekspira |
• omówić cechy dramatu
szekspirowskiego na podstawie poznanych utworów • porównać Biografioły
Stanisława Barańczaka z fabułą poznanych utworów Szekspira |
• wskazać
najważniejsze tematy i motywy w twórczości Williama Szekspira • wskazać
kolokwializmy w Biografiołach Stanisława
Barańczaka i określić ich funkcję |
• omówić znaczenie
twórczości Williama Szekspira w rozwoju literatury • wskazać
przykłady gry słownej w utworach Barańczaka i wyjaśnić, na czym polegają |
•
wypowiedzieć się na temat trafności parodii zastosowanej przez Barańczaka |
64. i 65. Skąpiec Moliera – komedia charakterów |
• zrelacjonować
treść komedii |
• scharakteryzować
Harpagona |
• wskazać w
utworze fragmenty reprezentujące różne rodzaje komizmu • wskazać
przykłady karykaturalnej przesady w wypowiedziach Harpagona oraz dotyczących
bohatera i omówić ich funkcję |
• wyjaśnić,
na czym polega komizm postaci • wyjaśnić,
na czym polega komizm sytuacyjny |
• omówić
sposób, w jaki Harpagon traktuje ludzi i zwierzęta |
66. Skąpiec Moliera – krytyka obyczajów |
• przedstawić
relacje rodzinne w domu Harpagona |
• omówić stosunek
Harpagona do własnych dzieci |
• wskazać
cechy komedii klasycystycznej • wyjaśnić,
na czym polega dydaktyczny charakter utworu |
• podjąć
dyskusję na temat konfliktu pokoleń przedstawionego w dramacie |
• wypowiedzieć
się na temat obyczajów panujących w XVII-wiecznej Francji na podstawie Skąpca |
BAROK – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
67. Odmiany polszczyzny |
• wyjaśnić,
na czym polega zjawisko odmian języka |
• wskazać, od
jakich czynników zależy sposób mówienia i pisania • wskazać
różnice między mówioną a pisaną odmianą języka • wskazać
różnice między językiem oficjalnym i nieoficjalnym |
• wymienić
dialekty języka polskiego • wskazać
cechy języka nieoficjalnego w podanym fragmencie |
• wyjaśnić,
czym jest środowiskowa odmiana języka i omówić jej cechy • przekształcić
język nieoficjalny na oficjalny |
• posłużyć się
różnymi odmianami polszczyzny w
zależności od sytuacji komunikacyjnej |
BAROK – PODSUMOWANIE I
POWTÓRZENIE |
|||||
68. i 69. Powtórzenie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
OŚWIECENIE – O EPOCE |
|||||
70. Oświecenie w Europie i Polsce |
• objaśnić etymologię nazwy epoki • podać daty graniczne oświecenia w
Europie • podać daty graniczne oświecenia w Polsce |
• opisać światopogląd epoki • przedstawić najważniejsze osiągnięcia
oświecenia w dziedzinie nauki • wymienić najważniejszych myślicieli
epoki oświecenia • wyjaśnsić
pojęcia racjonalizm i utylitaryzm |
• wyjaśnić pojęcia: empiryzm, ateizm, deizm, materializm, sensualizm • opisać przemiany społeczne doby
oświecenia • wyjaśnić pojęcia: umowa społeczna, konstytucja, trójpodział
władzy • scharakteryzować specyfikę polskiego
oświecenia |
• wymienić najważniejsze idee filozofii:
Johna Locke’a, Immanuela Kanta, Jana Jakuba
Rousseau • omówić znaczenie prasy w oświeceniu • wypowiedzieć się na temat edukacji w
oświeceniu • wymienić najważniejsze instytucje
powstałe w czasach stanisławowskich |
• zaprezentować związek światopoglądu oświecenia z życiem
codziennym w epoce |
71. Sztuka oświecenia |
•
wskazać na przykładach dzieł sztuki (malarstwa, architektury, rzeźby) cechy
stylu klasycystycznego |
•
wymienić cechy stylu klasycystycznego, rokokowego i sentymentalnego •
wskazać na przykładach cechy stylu rokokowego •
wskazać na przykładach cechy stylu sentymentalnego |
•
wymienić najważniejsze dzieła czołowych twórców klasycyzmu europejskiego •
omówić inspiracje antyczne w sztuce klasycystycznej |
• zanalizować dzieło klasycystyczne według
wskazanych kryteriów |
•
określić, w jaki sposób sztuka oświecenia odzwierciedlała najważniejsze idee
tej epoki |
72. Oblicza miłości do
muzyki – Amadeusz Miloša Formana |
•
streścić fabułę filmu |
•
scharakteryzować Salieriego oraz Mozarta jako dwie
kontrastujące ze sobą postacie |
•
nazwać chwyt narracyjny zastosowany w filmie i określić jego funkcję |
• scharakteryzować
postać Mozarta oraz w tym kontekście wypowiedzieć się na temat miejsca sztuki
w życiu człowieka |
• omówić kontekst historyczny |
OŚWIECENIE
– TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA |
|||||
73. Ignacy Krasicki –
sylwetka twórcy |
•
wymienić najważniejsze fakty z biografii Ignacego Krasickiego |
•
omówić postawę obywatelską Ignacego Krasickiego |
•
omówić działalność publicystyczną i literacką Ignacego Krasickiego |
• wypowiedzieć się na
temat znaczenia działalności Ignacego Krasickiego dla rozwoju polskiego
oświecenia |
• przedstawić kontekst
historyczny epoki |
74. Poetycka definicja patriotyzmu |
• wskazać adresata lirycznego •
opisać wzór patrioty ukazany w utworze |
•
przedstawić okoliczności powstania Hymnu
do miłości ojczyzny • wskazać użyte środki stylistyczne |
• omówić funkcję użytych środków stylistycznych • zdefiniować hymn i wskazać cechy
hymnu w utworze Krasickiego |
• porównać Hymn
do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego z Pieśnią V Jana Kochanowskiego |
•
omówić funkcję zwrotu do miłości ojczyzny obecnego w utworze |
75. i 76. Satyryczny komentarz do rzeczywistości |
• zdefiniować satyrę • zrelacjonować treść satyr Świat zepsuty i Pijaństwo Ignacego Krasickiego |
•
wymienić gatunki literackie dominujące w oświeceniu • scharakteryzować głównych bohaterów
satyry Pijaństwo • wymienić wady ganione przez autora w
obu satyrach • wskazać w utworach cechy satyry |
•
przedstawić cechy stylu klasycystycznego w literaturze •
przedstawić problematykę satyr • wskazać te cechy satyry, które
określają jej przynależność do klasycyzmu • przedstawić kompozycję satyr •
wskazać środki retoryczne w satyrze Świat zepsuty i określić ich
funkcję |
•
omówić sposoby uzyskiwania efektu komicznego w satyrach •
zinterpretować puentę satyry Pijaństwo • omówić sposób piętnowania wad w
satyrach Ignacego Krasickiego |
• omówić satyry w kontekście XVIII-wiecznych obyczajów
i sytuacji politycznej |
77. Współczesna satyra |
•
zrelacjonować treść utworu •
wyjaśnić terminy ironia i stereotyp |
•
wskazać cechy satyry w utworze •
wskazać sposoby uzyskania efektu komicznego |
•
omówić problem poruszony w satyrze •
omówić sposoby uzyskiwania efektu komicznego w satyrze |
• porównać Mistrzostwa w narzekaniu Wojciecha
Młynarskiego z wybraną satyrą Ignacego Krasickiego |
• omówić kontekst
społeczno-polityczny utworu |
OŚWIECENIE
– KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
78. Style funkcjonalne |
• wymienia style funkcjonalne |
• wymienia cechy poszczególnych stylów
funkcjonalnych |
• rozróżnia style funkcjonalne
polszczyzny i rozumie zasady ich stosowania |
• rozpoznaje cechy stylu funkcjonalnego
w podanym tekście |
•
przekształca teksty z jednego stylu na drugi |
OŚWIECENIE
– PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE |
|||||
79. i 80. Powtórzenie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągać wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie interpretować wymagany materiał • właściwie argumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
•
formułować i rozwiązywać problemy badawcze |
Autorka: Magdalena Lotterhoff