Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny – NOWE Ponad słowami klasa 1 część 2. Edycja 2024

Warunkiem koniecznym do uzyskania oceny pozytywnej niezależnie od średniej ważonej jest przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności (np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).

 

* zakres rozszerzony

            materiał obligatoryjny

            materiał fakultatywny

 

Numer
i temat lekcji

Wymagania na

ocenę dopuszczającą

Wymagania na

ocenę dostateczną

Wymagania na

ocenę dobrą

Wymagania na

ocenę bardzo dobrą

Wymagania na

ocenę celującą

Uczeń potrafi:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

Uczeń: potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

RENESANS – O EPOCE

1. i 2.

U progu czasów nowożytnych

• wyjaśnić znaczenie nazwy epoki

• wskazać powiązania pomiędzy renesansem a antykiem

• wyjaśnić, na czym polegała reformacja

 

• wyjaśnić pojęcia humanizm i antropocentryzm w kontekście epoki

• objaśnić, na czym polegała reformacja, podać jej przyczyny i opisać rolę Marcina Lutra

• wymienić wyznania protestanckie

 

• wyjaśnić rolę wydarzeń wyznaczających początek renesansu w kształtowaniu nowej epoki

• omówić powiązania pomiędzy renesansem a antykiem

• analizować wpływ antyku na narodziny nowej epoki

• przedstawić główne idee Erazma z Rotterdamu, Mirandoli, Machiavellego i Morusa

• opisać tych filozofów na kształtowanie się nowej epoki

 

• przedstawić zmiany społeczne kształtujące nową epokę

 

3.

Filmowy obraz nocy św. Bartłomieja – Królowa Margot Patrice’a Chéreau

• omówić tematykę filmu

• na podstawie filmu opisać konflikty stanowiące kanwę fabuły filmu

 

• przedstawić stosunki panujące na dworze francuskim jako tło wydarzeń rozgrywających się w filmie

 

• analizować pobudki kierujące tytułową bohaterką filmu

 

• rozważyć problemy moralne poruszone w filmie

4.

Sztuka renesansu

• rozpoznać styl sztuki renesansowej

• wymienić najważniejszych twórców renesansu

• wymienić cechy charakterystyczne stylu renesansowego i omówić je na przykładach

• wyjaśnić pojęcia: mimesis, perspektywa

• wskazać i zilustrować przykładami najważniejsze tematy sztuki renesansowej

• opisać twórczość najważniejszych artystów renesansu (Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael, Sandro Botticelli)

• dokonać analizy  dzieła renesansowego

• omówić wpływ antyku na sztukę renesansu

• dostrzec i omówić wartości humanistyczne w sztuce renesansu

RENESANS – TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA

5. i 6.

Wzorzec życia szlacheckiego – Żywot człowieka poczciwego Mikołaja Reja

• przedstawić tematykę utworu

• wyjaśnić, na czym polega dydaktyczny charakter Żywota

• streścić podane fragmenty

• wymienić cechy idealnego szlachcica

 

• na podstawie tekstu scharakteryzować idealnego szlachcica

• wskazać środki językowe zastosowane we fragmentach

 

• omówić obraz świata przedstawiony we fragmentach

• omówić funkcję środków językowych zastosowanych we fragmentach

 

• wyjaśnić, na czym polega antropocentryczny charakter utworu

7.

Renesansowa wizja Boga – Czego chcesz od nas, Panie Jana Kochanowskiego

• zrelacjonować treść pieśni Czego chcesz od nas, Panie

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego

• określić rodzaj liryki

 

• określić gatunek utworu i podać jego pochodzenie

• omówić sposób kreacji nadawcy i adresata tekstu

• wskazać użyte środki językowe

• wypowiedzieć się na temat twórczości Jana Kochanowskiego

• dokonać interpretacji wiersza

• zanalizować renesansowy charakter wiersza

• omówić funkcję środków językowych

• porównać obraz Boga w wierszu Jana Kochanowskiego z obrazem Boga w utworach średniowiecznych

 

• rozpoznać rodzaj wersyfikacji

8. i 9.

Światopogląd Jana Kochanowskiego utrwalony w Pieśniach

• zrelacjonować treść Pieśni IX

• zdefiniować gatunek pieśń

 

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego pieśni

• wskazać elementy światopoglądu renesansowego w utworze

• wyjaśnić pojęcia: horacjanizm, cnota, fortuna, stoicyzm, epikureizm

• omówić kompozycję wiersza

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• odnaleźć i omówić motywy horacjańskie w utworze Kochanowskiego

• omówić kontekst filozoficzny

• na podstawie wiersza scharakteryzować światopogląd poety

• dokonać funkcjonalnej analizy i interpretacji utworu

• przedstawić humanistyczny ideał człowieka na podstawie pieśni

 

• wskazać w utworze cechy wiersza sylabicznego

10.

Liryka patriotyczna Jana Kochanowskiego – Pieśń V

• zrelacjonować treść pieśni

• zdefiniować gatunek pieśń

 

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego

• wypowiedzieć się na temat przynależności gatunkowej utworu

• wskazać użyte środki językowe

• przedstawić argumentację podmiotu lirycznego

 

• omówić funkcję użytych środków językowych

• omówić kontekst historyczny

 

• wyjaśnić pojęcie liryka tyrtejska

• uzasadnić przynależność Pieśni V do liryki tyrtejskiej

• przedstawić sposób przedstawienia motywu ojczyzny w wybranym przez siebie utworze literackim

 

• omówić sposób przedstawienia motywu ojczyzny w twórczości współczesnej

11.

Liryka autotematyczna Jana Kochanowskiego – Pieśń XXIV

• relacjonować treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny

 

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• wskazać motywy mitologiczne w utworze

• wskazać środki językowe

• wyjaśnić, na czym polega autotematyzm wiersza

 

 

• omówić kontekst historycznoliteracki

• omówić funkcję motywów mitologicznych w utworze

• omówić funkcję środków językowych

• omówić realizację motywu non omnis moriar  w wierszu

• wskazać elementy światopoglądu renesansowego w wierszu

 

• wypowiedzieć się na temat symboliki ptaka w literaturze i sztuce

 

12., 13. i 14.

„Żaden ojciec podobno barziej nie miłował dziecięcia” – o Trenach Jana Kochanowskiego

• odnieść Treny Jana Kochanowskiego do jego biografii

• zrelacjonować treść Trenów IX, X i XI

• zdefiniować tren

• wyjaśnić, na czym polegał kryzys światopoglądowy poety widoczny w Trenach

• wskazać nawiązania do antyku w poznanych trenach (filozofii, mitologii)

• wskazać nawiązania biblijne w poznanych trenach

 

 

 

• wyjaśnić, na czym polega polemika ze stoicyzmem w poznanych trenach

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego w poznanych trenach

• wskazać ironię w Trenie IX i określić jej funkcję

• wskazać punkt kulminacyjny w Trenie X i wyjaśnić jego istotę

• wskazać wyobrażenia eschatologiczne obecne w Trenie X

• przedstawić wątpliwości podmiotu lirycznego w Trenie XI

• dokonać analizy i interpretacji Trenów IX, X i XI

 

• wyjaśnić, na czym polegało nowatorstwo Trenów Kochanowskiego

 

15.

Żałoba po stracie dziecka – ***[Anka! to już trzy i pół roku] Władysława Broniewskiego

• zrelacjonować treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego

• odnaleźć nawiązania do Trenów Jana Kochanowskiego

 

• dokonać analizy wiersza

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego w kontekście Trenów Jana Kochanowskiego

• interpretować zakończenie wiersza

• omówić kontekst historyczny utworu

 

• podjąć dyskusję na temat opisu śmierci i żałoby w różnych epokach literackich

 

*16. i 17.

Treny jako cykl poetycki

• przedstawić kompozycję cyklu

• grupować utwory w obszary tematyczne

 

• omówić sposób przedstawienia Urszulki w Trenach

• omówić odniesienia do antyku i Biblii obecne w Trenach

• wskazać środki językowe użyte w utworach

• odczytać ewolucję światopoglądu poety w cyklu Trenów

 

• omówić cykl Trenów jako kreację artystyczną

• wskazać elementy renesansowe w cyklu

• określić funkcję środków językowych użytych w utworach

• omówić sposób przedstawienia śmierci w wierszach

• omówić cykl jako świadectwo kryzysu światopoglądowego

• przedstawić ewolucję poglądów Jana Kochanowskiego w cyklu, odwołując się do wierszy

• porównać kreacje literackie bohaterów dotkniętych cierpieniem – podmiot liryczny Trenów i Hioba

• wyjaśnić, na czym polega konsolacyjny charakter Trenów

• podjąć dyskusję na temat uniwersalnego charakteru Trenów

• omówić funkcję przedstawienia sytuacji lirycznej na podobieństwo snu w Trenie XIX

• omówić wizje życia pośmiertnego w Trenach

18.

O czym jest Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego?

• zrelacjonować treść dramatu

• wymienić bohaterów tragedii i podać ich pierwowzory z mitologii greckiej

 

 

• wskazać nawiązania do mitu o wojnie trojańskiej

• wskazać nawiązania do budowy tragedii antycznej

• scharakteryzować bohaterów

• przedstawić problematykę dramatu

• wyjaśnić, na czym polega konflikt postaw w dramacie

 

• przedstawić okoliczności wystawienia utworu

 

• omówić kunszt poetycki pieśni chóru

 

19. i 20.

Zastosowanie chwytów retorycznych w polityce – Odprawa posłów greckich Jana Kochanowskiego

• przedstawić argumenty Antenora i Aleksandra

 

• wskazać chwyty retoryczne i erystyczne w wypowiedziach Antenora, Aleksandra i Iketaona

 

• przeanalizować  argumenty mówców

• omówić mechanizmy powstawania decyzji przesądzających o losach zbiorowości zaprezentowane w utworze

• na podstawie pieśni Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie stworzyć kodeks etyczny polityka

• przeanalizować mowę Iketaona pod kątem zabiegów manipulacyjnych

• omówić przesłanie zawarte w zakończeniu dramatu

 

• wyjaśnić, czym jest kostium historyczny w utworze i odnieść to pojęcie do Odprawy posłów greckich

21.

Odprawa posłów greckich jako dramat humanistyczny

• przedstawić budowę Odprawy posłów greckich

 

• wskazać cechy gatunkowe tragedii antycznej w Odprawie posłów greckich

• wskazać cechy dramatu humanistycznego w Odprawie posłów greckich

• omówić cechy gatunkowe tragedii antycznej zastosowane przez Jana Kochanowskiego

• omówić funkcję pieśni chóru w dramacie

 

• wypowiedzieć się na temat sporu pomiędzy Aleksandrem a Antenorem w odniesieniu do konfliktu tragicznego

 

• omówić funkcję monologu Kasandry

22.

Przed czym ostrzega Kasandra? – Rozterka Kasandry Anny Kamieńskiej

• zrelacjonować treść wiersza

• nazwać rodzaj liryki

 

• omówić kontekst mitologiczny wiersza

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego

• wskazać użyte środki językowe

• scharakteryzować typy ludzi, o których mówi podmiot liryczny

• przedstawić zagrożenia, przed którymi ostrzega Kasandra w wierszu

• określić funkcję użytych środków językowych

• porównać przesłanie wiersza Kamieńskiej z wypowiedzią Kasandry w Odprawie posłów greckich

• wypowiedzieć się na temat tragicznego wydźwięku obu tekstów

• podjąć dyskusję na temat aktualności wiersza

 

23.

Podsumowanie wiadomości na temat Jana Kochanowskiego

• omówić kontekst biograficzny twórczości Jana Kochanowskiego

• wymienić najważniejsze utwory Jana Kochanowskiego

• scharakteryzować wybrane utwory Jana Kochanowskiego

• wskazać najważniejsze tematy i motywy w twórczości Jana Kochanowskiego

• omówić kontekst filozoficzny twórczości Jana Kochanowskiego

 

• omówić znaczenie twórczości Jana Kochanowskiego w rozwoju literatury polskiej

• omówić renesansowy charakter twórczości Jana Kochanowskiego

*24. i 25.

Życie w idealnym państwie – Utopia Tomasza Morusa

• zrelacjonować treść fragmentu utworu

• zdefiniować pojęcie utopia

 

• omówić koncepcję organizacji życia społecznego przedstawioną w dziele

 

• wymienić prawa i obowiązki mieszkańców Utopii

 

• podjąć dyskusję na temat ideału społeczeństwa przedstawionego w dziele Morusa

• przedstawić motyw utopii dawniej i dziś

• wyjaśnić, na czym polega antyutopia i podać przykłady

*26.

Niebezpieczeństwa utopii – Nowy wspaniały świat Aldousa Huxleya

• zrelacjonować treść fragmentu utworu

• wyjaśnić pojęcie antyutopia

• wyjaśnić, na czym polega antyhumanizm utopii opisanej przez Huxleya

• wskazać elementy konwencji science fiction we fragmentach

• omówić relacje między utopią i antyutopią na przykładzie Utopii Tomasza Morusa i Nowego wspaniałego świata Aldousa Huxleya

• podjąć dyskusję, czy ważniejsza jest jednostka, czy społeczność

• podać przykłady utopii i antyutopii w kulturze współczesnej

27. i 28.

Retoryka w służbie ojczyźnie – Kazania sejmowe Piotra Skargi

• określić, na czym polega dydaktyczny charakter Kazań sejmowych

• wyjaśnić pojęcie retoryka

• zrelacjonować argumentację Piotra Skargi

• wskazać w tekście chwyty retoryczne

• wskazać w tekście nawiązania do Biblii

 

• omówić funkcję zastosowanych środków retorycznych

• omówić realizację toposu ojczyzny w utworze

 

• scharakteryzować stylizację biblijnego proroctwa obecną w Kazaniach sejmowych

• podjąć dyskusję na temat wymowy politycznej Kazań sejmowych

• umieścić Kazania sejmowe w kontekście historycznym

• wypowiedzieć się na temat wizji Skargi ukazanej na obrazie Jana Matejki

• ocenić ideologiczną funkcję obrazu

RENESANS – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

29. i 30.

Zapożyczenia

• definiować pojęcie zapożyczenie

• przedstawić podział zapożyczeń ze względu na pochodzenie

 

• przedstawić historię zapożyczeń w języku polskim

• podać przykłady zapożyczeń i sklasyfikować je ze względu na pochodzenie

• wyjaśnić przyczyny zmiany źródeł zapożyczeń na przestrzeni wieków

• rozpoznać zapożyczenia w tekście i dokonać ich klasyfikacji

 

• przekształcić podane zdania tak, aby zastąpić zapożyczenia słowami rodzimymi

 

• podjąć dyskusję na temat roli zapożyczeń w języku polskim

• sklasyfikować przykłady zapożyczeń ze względu na stopień przyswojenia

RENESANS – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI

31.

Perswazja w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej

• wyjaśnić, czym jest perswazja

 

• znać i rozróżniać rodzaje argumentów stosowanych w perswazji

 

• znać i stosować zabiegi językowe wzmacniające perswazję

• wskazać cele perswazyjne w podanych tekstach

 

• rozumieć i stosować zasady budowy skutecznej wypowiedzi perswazyjnej

• wskazać językowe i pozajęzykowe środki perswazji w podanych tekstach i zaprezentowanych sytuacjach

• wskazać i rozróżniać cele perswazyjne w

wypowiedzi literackiej i nieliterackiej

• przygotować mowę perswazyjną

32.

Jak skutecznie przemawiać?

• wylicza rodzaje przemówień

• wylicza środki retoryczne

 

• rozumie i stosuje w tekstach retorycznych

zasadę kompozycyjną

• wyjaśnić, w jaki sposób użyte środki

retoryczne oddziałują na odbiorcę

 

• analizować przemówienie pod kątem użytych środków retorycznych

 

• stosować retoryczne zasady kompozycyjne w tworzeniu własnego tekstu

• wygłosić mowę

z uwzględnieniem środków pozajęzykowych

• zbudować wypowiedź retoryczną z uwzględnieniem jej funkcji językowej, celu i adresata

RENESANS – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

33. i 34.

Powtórzenie wiadomości

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólnić, podsumować i porównać

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

BAROK – O EPOCE

35. i 36.

Barok – epoka sprzeczności

• wyjaśnić etymologię terminu barok

• określić ramy czasowe epoki w Europie i Polsce

 

• scharakteryzować podstawowe różnice pomiędzy renesansem a barokiem

• omówić kontekst historyczny epoki

• wyjaśnić pojęcie kontrreformacja

• scharakteryzować specyfikę polskiego baroku

• wyjaśnić pojęcie sarmatyzm

• wyjaśnić znaczenie soboru trydenckiego dla epoki

• omówić główne idee filozofii Kartezjusza

• omówić najważniejsze idee filozofii Pascala i wyjaśnić, na czym polega zakład Pascala

• wypowiedzieć się na temat życia codziennego w baroku

• omówić przyczyny i przejawy niepokojów duchowych charakterystycznych dla epoki

 

37. i 38.

Sztuka baroku

• wymienić najważniejszych twórców okresu baroku

• wymienić najważniejsze cechy stylu barokowego

 

• zaprezentować twórczość najważniejszych przedstawicieli sztuki barokowej

• rozpoznać cechy stylu barokowego na przedstawionych przykładach

• scharakteryzować malarstwo barokowe, posługując się przykładami

• wymienić i opisać najważniejsze dzieła sztuki barokowej

• scharakteryzować idee, które ukształtowały sztukę baroku

• dokonać analizy dzieła barokowego według wskazanych kryteriów

• opisać rolę Kościoła katolickiego jako mecenasa sztuki barokowej

 

39.

Portret malarza barokowego –  Dziewczyna z perłą Petera Webbera

• zrelacjonować życie codzienne w baroku na podstawie filmu

• opisać proces powstawania dzieła sztuki

• scharakteryzować postacie głównych bohaterów

• przeanalizować kreację Scarlett Johansson

• porównać kadry z filmu z obrazami Jana Vermeera

• stworzyć prezentację na temat obrazu artysty w filmie

• sformułować recenzję filmu

 

BAROK – TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA

40. i 41.

Poezja metafizyczna Mikołaja Sępa Szarzyńskiego

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego oraz określić sytuację liryczną

• odczytać ze zrozumieniem wiersze Szarzyńskiego

• określić problematykę utworów

• wskazać środki stylistyczne

• określić funkcję użytych  środków stylistycznych

• wskazać w utworze cechy sonetu

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego w analizowanych sonetach

 

• dokonać analizy i interpretacji utworów

• odnaleźć cechy poezji metafizycznej w utworach Szarzyńskiego

 

 

• porównać obraz Boga zawarty w wierszach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego z obrazem Boga w Hymnie Jana Kochanowskiego

42. i 43.

Kunsztowna poezja barokowa – wiersze Daniela Naborowskiego

• zrelacjonować wiersze

• wskazać podmiot liryczny, adresata lirycznego i określić sytuację liryczną

• wyjaśnić, na czym polega koncept w wierszu Na oczy królewny angielskiej

• wyjaśnić, na czym polega dramatyzm przedstawienia ludzkiej egzystencji w wierszu Krótkość żywota

• wskazać środki stylistyczne

• określić funkcję środków stylistycznych w wierszach Naborowskiego

• odczytać wiersz Krótkość żywota jako traktat zawierający tezę i argumentację w obronie tezy

• dokonać analizy i interpretacji utworów

• omówić funkcję nawiązań do Księgi Koheleta w wierszu Marność

• wskazać cechy poezji dworskiej w wierszu Na oczy królewny angielskiej

• wskazać cechy poezji metafizycznej w wierszu Krótkość żywota

• omówić funkcjonowanie w kulturze motywu vanitas

44.

Echa baroku w poezji współczesnej – Jarosław Marek Rymkiewicz, Róża oddana Danielowi Naborowskiemu

• zrelacjonować treść wiersza

• wyjaśnić pojęcia: topos, puenta, koncept, vanitas

• określić zasadę kompozycyjną, według której zbudowany jest wiersz

• wskazać podobieństwa pomiędzy wierszem Rymkiewicza a poezją Naborowskiego

• wykazać się znajomością motywów barokowych i wskazać, które motywy zostały wykorzystane w wierszu Rymkiewicza

• zinterpretować puentę utworu

• omówić symbolikę róży w kulturze

• dokonać analizy i interpretacji wiersza

• wskazać nawiązania do barokowego konceptyzmu

• porównać wiersz Rymkiewicza z wierszem barokowym o podobnej konstrukcji

 

45. i 46.

Poezja dworska Jana Andrzeja Morsztyna

• zrelacjonować treść wierszy

• wskazać podmiot liryczny, adresata lirycznego i określić sytuację liryczną w utworach

• omówić kompozycję utworów

• wyjaśnić istotę konceptu w wierszach

• wskazać środki stylistyczne w utworach

• wskazać cechy poezji dworskiej w wierszach Jana Andrzeja Morsztyna

• omówić funkcję użytych  środków stylistycznych

• wskazać cechy sonetu w utworze Do trupa

• dokonać analizy i interpretacji wierszy

• wskazać obecność   sensualizmu w analizowanych wierszach

 

• omówić połączenie toposu miłości i śmierci w wierszach Morsztyna i innych wybranych tekstach kultury

47.

Barokowość w poezji współczesnej – Stanisław Grochowiak, ***[Dla zakochanych to samo staranie...]

• wyjaśnić pojęcie erotyk

• wskazać użyte środki językowe

• wskazać podobieństwa między doświadczeniami miłości i śmierci

• określić problematykę wiersza

• omówić funkcję użytych środków stylistycznych

• omówić związki między wierszem Grochowiaka a poezją Jana Andrzeja Morsztyna

• dokonać analizy i interpretacji wiersza

• wskazać elementy makabry w wierszu

• wyjaśnić, na czym polega ich groteskowość

48.

William Szekspir i epoka elżbietańska

• wymienić najważniejsze dzieła Williama Szekspira

• zrelacjonować najważniejsze fakty z biografii Williama Szekspira

• wyjaśnić, czym był  teatr elżbietański

• wyjaśnić związek między narodzinami teatru elżbietańskiego a rozkwitem kultury w Anglii pod panowaniem Elżbiety I

• scharakteryzować ogólnie tematykę dzieł Szekspira

49.

Romeo i Julia – najsłynniejsza opowieść o miłości

• streścić fabułę dramatu

 

• wyjaśnić, na czym polega tragizm losów bohaterów

• scharakteryzować bohaterów tragedii

 

• przedstawić kompozycję utworu

 

• wskazać zwroty akcji i omówić ich funkcję

 

• podjąć dyskusję na temat aktualności dzieła

50.

Tragizm Romea i Julii

• wskazać przeszkody, z którymi muszą się mierzyć bohaterowie

 

• omówić sposób postrzegania miłości przez poszczególnych bohaterów

 

• omówić kreację Romea i Julii jako bohaterów dynamicznych

• wyjaśnić, na czym polega idealizm bohaterów

 

• omówić tragizm tytułowych bohaterów dramatu

• wyjaśnić, na czym polega tragizm w utworze literackim w odniesieniu do tradycji

• wypowiedzieć się na temat problemu konfliktu pokoleń przedstawionego w utworze

51.

Romeo i Julia wobec tradycji literackiej

• wskazać i omówić cechy dramatu szekspirowskiego

 

• porównać budowę dramatu Szekspira z budową tragedii antycznej

 

• wypowiedzieć się na temat funkcji przeznaczenia w utworze i porównać je z antycznym fatum

• przeanalizować język utworu

• przedstawić nowatorstwo twórczości Szekspira w stosunku do tragedii klasycznej

• porównać utwory podejmujące temat miłości silniejszej od śmierci

52.

Makbet wystawiony na próbę – kreacja tytułowego bohatera dzieła Williama Szekspira

• streścić fabułę dramatu

 

• scharakteryzować Makbeta z początku dzieła jako wcielenie ideału rycerza feudalnego

• omówić stopniową przemianę Makbeta

• omówić funkcję spotkania z czarownicami w życiu Makbeta

 

• analizować motywację zachowań bohatera

• wskazać przyczyny ostatecznej klęski Makbeta

 

• interpretować znaczenie słów: „Makbet zabija sen”

 

53.

Lady Makbet – kobieta fatalna czy bohaterka tragiczna?

• przedstawić historię Lady Makbet

• omówić reakcję Lady Makbet na wiadomość o wróżbie czarownic

• omówić zachowanie Lady Makbet tuż po dokonaniu zabójstwa i pod koniec dramatu

 

• wskazać elementy manipulacji językowej w wypowiedziach Lady Makbet podczas próby przekonywania męża do zabójstwa

• wskazać cechy Lady Makbet, które wyróżniają ja na tle tradycji literackiej

 

• omówić stereotypowy wizerunek kobiety w literaturze

• przeanalizować relacje między małżonkami

• przeanalizować dialogi między Makbetem a Lady Makbet przed dokonaniem zabójstwa

 

• podjąć dyskusję na temat przyczyn obłędu bohaterki

54.

Funkcja świata nadprzyrodzonego w Makbecie Williama Szekspira

• wskazać elementy fantastyki w utworze

• omówić sposób kreacji wiedźm

• wypowiedzieć się na temat funkcji wiedźm w dramacie

 

• wypowiedzieć się na temat wizerunku czarownicy w kulturze

• omówić, w jaki sposób wiedźmy manipulują Makbetem

• omówić funkcję wprowadzenia elementów fantastyki do dramatu

• wypowiedzieć się na temat motywu theatrum mundi w Makbecie, dostrzegając w tytułowym bohaterze aktora, a w czarownicach –reżyserki dramatu

• podjąć dyskusję, w jakim stopniu wróżby determinowały działania bohatera

 

55.

Makbet – dramat o władzy

• podać przykłady zachowania Makbeta świadczące o jego przemianie w tyrana

 

• scharakteryzować Makbeta jako władcę

 

• omówić funkcję strachu i ambicji w kreacji Makbeta

 

• porównać drogę do władzy Makbeta i Balladyny

• podjąć dyskusję na temat wpływu władzy na człowieka

56.

Makbet Williama Szekspira – dramat szekspirowski

• porównać budowę dramatu Szekspira z budową tragedii antycznej

• wskazać elementy realistyczne i fantastyczne w dramacie

• określić funkcję fantastyki w utworze

• wskazać cechy dramatu szekspirowskiego w Makbecie

 

• wyjaśnić, w jaki sposób Szekspir buduje napięcie dramatyczne w utworze

• zdefiniować tragizm w utworze

• określić funkcję różnicowania języka bohaterów

 

• analizować przyczyny ponadczasowej aktualności dzieł Szekspira

• wymienić przykłady adaptacji dzieł Szekspira

*57.

Hamlet – utwór o władzy

• zrelacjonować sposób przejęcia władzy przez Klaudiusza

 

• scharakteryzować Klaudiusza jako władcę

 

• wskazać elementy makiawelizmu w sposobie sprawowania władzy przez Klaudiusza

• przeanalizować rolę Ducha w utworze jako symbol władzy ojcowskiej nad synem

• analizować monolog Klaudiusza wygłoszony po przedstawieniu i omówić zagadnienie teatralności polityki

 

• wypowiedzieć się na temat sposobu przejęcia władzy przez Fortynbrasa

*58. i 59.

Hamlet jako symbol postawy życiowej

• streścić fabułę dramatu

 

• omówić relacje pomiędzy Hamletem a innymi bohaterami

 

• wypowiedzieć się na temat szaleństwa bohatera

• omówić realizację motywu vanitas w scenie na cmentarzu

• przeanalizować i zinterpretować monologi Hamleta

• omówić motyw theatrum mundi w odniesieniu do Hamleta

• ocenić postawę tytułowego bohatera

*60.

Tragedia zemsty

• wyjaśnić przyczyny dążenia do zemsty przez: Hamleta, Laertesa i Fortynbrasa

• omówić sposób realizacji zemsty przez Hamleta

• omówić sposób realizacji zemsty przez Laertesa

• omówić sposób realizacji zemsty przez Fortynbrasa

• omówić funkcję rozmowy Hamleta z duchem ojca

• dostrzec tragizm Hamleta wynikający z narzucenia mu obowiązku zemsty

• porównać trzy postawy wobec zemsty

• wypowiedzieć się na temat kulturowo usankcjonowanego obowiązku zemsty

 

• podjąć dyskusję na temat przyczyn zwlekania z dokonaniem zemsty

 

*61.

Kreacja Ofelii

• zrelacjonować historię Ofelii

• scharakteryzować Ofelię

• przedstawić relację pomiędzy Ofelią a jej ojcem

• przedstawić relację pomiędzy Ofelią a Hamletem

• wypowiedzieć się na temat przyczyn obłędu Ofelii

 

• porównać obłęd Ofelii i Hamleta

 

• podjąć dyskusję na temat teatralności w zachowaniu Ofelii

*62.

Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta

• zrelacjonować treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny, adresata lirycznego i omówić sytuację liryczną

• wskazać nawiązania do Hamleta Szekspira

• scharakteryzować Hamleta i Fortynbrasa

• wskazać środki językowe

• przedstawić problematykę utworu

• omówić funkcję użytych środków stylistycznych

• dokonać analizy i interpretacji utworu

• podjąć dyskusję na temat prezentowanych postaw

63.

William Szekspir – podsumowanie

• wymienić najważniejsze wydarzenia w biografii Williama Szekspira

• wymienić omówione utwory Williama Szekspira

• omówić cechy dramatu szekspirowskiego na podstawie poznanych utworów

• porównać Biografioły Stanisława Barańczaka z fabułą poznanych utworów Szekspira

• wskazać najważniejsze tematy i motywy w twórczości Williama Szekspira

• wskazać kolokwializmy w Biografiołach Stanisława Barańczaka i określić ich funkcję

 

• omówić znaczenie twórczości Williama Szekspira w rozwoju literatury

• wskazać przykłady gry słownej w utworach Barańczaka i wyjaśnić, na czym polegają

 

• wypowiedzieć się na temat trafności parodii zastosowanej przez Barańczaka

64. i 65.

Skąpiec Moliera – komedia charakterów

• zrelacjonować treść komedii

• scharakteryzować Harpagona

 

• wskazać w utworze fragmenty reprezentujące różne rodzaje komizmu

• wskazać przykłady karykaturalnej przesady w wypowiedziach Harpagona oraz dotyczących bohatera i omówić ich funkcję

• wyjaśnić, na czym polega komizm postaci

• wyjaśnić, na czym polega komizm sytuacyjny

• omówić sposób, w jaki Harpagon traktuje ludzi i zwierzęta

 

66.

Skąpiec Moliera – krytyka obyczajów

• przedstawić relacje rodzinne w domu Harpagona

 

• omówić stosunek Harpagona do własnych dzieci

 

• wskazać cechy komedii klasycystycznej

• wyjaśnić, na czym polega dydaktyczny charakter utworu

• podjąć dyskusję na temat konfliktu pokoleń przedstawionego w dramacie

• wypowiedzieć się na temat obyczajów panujących w XVII-wiecznej Francji na podstawie Skąpca

BAROK – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

67.

Odmiany polszczyzny

• wyjaśnić, na czym polega zjawisko odmian języka

 

• wskazać, od jakich czynników zależy sposób mówienia i pisania

• wskazać różnice między mówioną a pisaną odmianą języka

• wskazać różnice między językiem oficjalnym i nieoficjalnym

• wymienić dialekty języka polskiego

• wskazać cechy języka nieoficjalnego w podanym fragmencie

 

• wyjaśnić, czym jest środowiskowa odmiana języka i omówić jej cechy

• przekształcić język nieoficjalny na oficjalny

• posłużyć się różnymi odmianami

polszczyzny w zależności od sytuacji

komunikacyjnej

BAROK – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

68. i 69.

Powtórzenie wiadomości

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólnić, podsumować i porównać

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

OŚWIECENIE – O EPOCE

70.

Oświecenie w Europie i Polsce

• objaśnić etymologię nazwy epoki

• podać daty graniczne oświecenia w Europie

• podać daty graniczne oświecenia w Polsce

• opisać światopogląd epoki

• przedstawić najważniejsze osiągnięcia oświecenia w dziedzinie nauki

• wymienić najważniejszych myślicieli epoki oświecenia

wyjaśnsić pojęcia racjonalizm i utylitaryzm

• wyjaśnić pojęcia: empiryzm, ateizm, deizm, materializm, sensualizm

• opisać przemiany społeczne doby oświecenia

• wyjaśnić pojęcia: umowa społeczna, konstytucja, trójpodział władzy

• scharakteryzować specyfikę polskiego oświecenia

• wymienić najważniejsze idee filozofii: Johna Locke’a, Immanuela Kanta, Jana Jakuba Rousseau

• omówić znaczenie prasy w oświeceniu

• wypowiedzieć się na temat edukacji w oświeceniu

• wymienić najważniejsze instytucje powstałe w czasach stanisławowskich

• zaprezentować związek światopoglądu oświecenia z życiem codziennym w epoce

 

71.

Sztuka oświecenia

• wskazać na przykładach dzieł sztuki (malarstwa, architektury, rzeźby) cechy stylu klasycystycznego

 

• wymienić cechy stylu klasycystycznego, rokokowego i sentymentalnego

• wskazać na przykładach cechy stylu rokokowego

• wskazać na przykładach cechy stylu sentymentalnego

• wymienić najważniejsze dzieła czołowych twórców klasycyzmu europejskiego

• omówić inspiracje antyczne w sztuce klasycystycznej

 

• zanalizować dzieło klasycystyczne według wskazanych kryteriów

 

• określić, w jaki sposób sztuka oświecenia odzwierciedlała najważniejsze idee tej epoki

72.

Oblicza miłości do muzyki – Amadeusz Miloša Formana

• streścić fabułę filmu

• scharakteryzować Salieriego oraz Mozarta jako dwie kontrastujące ze sobą postacie

• nazwać chwyt narracyjny zastosowany w filmie i określić jego funkcję

• scharakteryzować postać Mozarta oraz w tym kontekście wypowiedzieć się na temat miejsca sztuki w życiu człowieka

• omówić kontekst historyczny

OŚWIECENIE – TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA

73.

Ignacy Krasicki – sylwetka twórcy

• wymienić najważniejsze fakty z biografii Ignacego Krasickiego

• omówić postawę obywatelską Ignacego Krasickiego

• omówić działalność publicystyczną i literacką Ignacego Krasickiego

• wypowiedzieć się na temat znaczenia działalności Ignacego Krasickiego dla rozwoju polskiego oświecenia

• przedstawić kontekst historyczny epoki

74.

Poetycka definicja patriotyzmu

• wskazać adresata lirycznego

• opisać wzór patrioty ukazany w utworze

 

• przedstawić okoliczności powstania Hymnu do miłości ojczyzny

• wskazać użyte środki stylistyczne

• omówić funkcję użytych  środków stylistycznych

• zdefiniować hymn i wskazać cechy hymnu w utworze Krasickiego

 

• porównać Hymn do miłości ojczyzny Ignacego Krasickiego z Pieśnią V Jana Kochanowskiego

• omówić funkcję zwrotu do miłości ojczyzny obecnego w utworze

 

75. i 76.

Satyryczny komentarz do rzeczywistości

• zdefiniować satyrę

• zrelacjonować treść satyr Świat zepsuty i Pijaństwo Ignacego Krasickiego

 

• wymienić gatunki literackie dominujące w oświeceniu

• scharakteryzować głównych bohaterów satyry Pijaństwo

• wymienić wady ganione przez autora w obu satyrach

• wskazać w utworach cechy satyry

• przedstawić cechy stylu klasycystycznego w literaturze

• przedstawić problematykę satyr

• wskazać te cechy satyry, które określają jej przynależność do klasycyzmu

• przedstawić kompozycję satyr

• wskazać środki retoryczne w satyrze Świat zepsuty i określić ich funkcję

• omówić sposoby uzyskiwania efektu komicznego w satyrach

• zinterpretować puentę satyry Pijaństwo

• omówić sposób piętnowania wad w satyrach Ignacego Krasickiego

 

• omówić satyry w kontekście XVIII-wiecznych obyczajów i sytuacji politycznej

77.

Współczesna satyra

• zrelacjonować treść utworu

• wyjaśnić terminy ironia i stereotyp

• wskazać cechy satyry w utworze

• wskazać sposoby uzyskania efektu komicznego

• omówić problem poruszony w satyrze

• omówić sposoby uzyskiwania efektu komicznego w satyrze

• porównać Mistrzostwa w narzekaniu Wojciecha Młynarskiego z wybraną satyrą Ignacego Krasickiego 

• omówić kontekst społeczno-polityczny utworu

OŚWIECENIE – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

78.

Style funkcjonalne

• wymienia style funkcjonalne

 

• wymienia cechy poszczególnych stylów funkcjonalnych

• rozróżnia style funkcjonalne polszczyzny

i rozumie zasady ich stosowania

• rozpoznaje cechy stylu funkcjonalnego w podanym tekście

 

• przekształca teksty z jednego stylu na drugi

OŚWIECENIE – PODSUMOWANIE I POWTÓRZENIE

79. i 80.

Powtórzenie wiadomości

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągać wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie interpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólnić, podsumować i porównać

• formułować i rozwiązywać problemy badawcze

Autorka: Magdalena Lotterhoff