Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 3 część 1. Edycja 2024

Warunkiem koniecznym do uzyskania oceny pozytywnej niezależnie od średniej ważonej jest przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności (np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).

 

* zakres rozszerzony

            materiał obligatoryjny

            materiał fakultatywny

 

Numer
i temat lekcji

Wymagania na

ocenę dopuszczającą

Wymagania na

ocenę dostateczną

Wymagania na

ocenę dobrą

Wymagania na

ocenę bardzo dobrą

Wymagania na

ocenę celującą

Uczeń potrafi:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

MŁODA POLSKA – O EPOCE

1. i 2.

Schyłek wieku

• wymienić nazwy epoki

• umiejscowić Młodą Polskę w czasie

• wyjaśnić etymologię nazw epoki

• wyjaśnić znaczenie pojęć: dekadentyzm, filister, sztuka dla sztuki

• scharakteryzować cechy przełomu modernistycznego

• opisać specyfikę przełomu modernistycznego na ziemiach polskich

 

• wyjaśnić znaczenie Krakowa dla rozwoju Młodej Polski

3.

Filozofia końca wieku

• wymienić najważniejszych filozofów epoki

• wymienić główne założenia filozofii Arthura Schopenhauera

• wymienić główne założenia filozofii Friedricha Nietzschego

• wymienić główne założenia filozofii Henriego Bergsona

• scharakteryzować główne założenia filozofii Arthura Schopenhauera

• scharakteryzować główne założenia filozofii Friedricha Nietzschego

• scharakteryzować główne założenia filozofii Henriego Bergsona

• wyjaśnić przyczyny popularności filozofii Arthura Schopenhauera pod koniec XIX wieku

• porównać poznane założenia filozoficzne

4. i 5.

U progu sztuki nowoczesnej

• wymienić dominujące kierunki w sztuce modernistycznej

• scharakteryzować nowe kierunki w sztuce

• zilustrować przykładami cechy nowych kierunków w sztuce

• scharakteryzować twórczość najważniejszych artystów modernistycznych

• wymienić najważniejsze dzieła młodopolskie i modernistyczne

• dokonać analizy wybranych dzieł sztuki reprezentujących impresjonizm
i symbolizm

 

• opisać zmiany, jakie zaszły w teatrze na przełomie wieków XIX
i XX

MŁODA POLSKA – TEKSTY Z EPOKI I NAWIĄZANIA

6.

Wprowadzenie do literatury modernizmu

• wymienić nurty
w sztuce, które znalazły swoje odzwierciedlenie
w literaturze

• zdefiniować pojęcia: symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, klasycyzm, naturalizm

• opisać wpływ nowych kierunków sztuki na literaturę

omówić sposób zastosowania nowych kierunków sztuki
w literaturze

• omówić zjawisko krytyki literackiej w okresie Młodej Polski

*zdefiniować synestezję

7.

Francuscy poeci przeklęci – Charles Baudelaire

• omówić treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

• wskazać w utworze środki stylistyczne i omówić ich funkcję

• wskazać w utworze elementy dekadentyzmu

• sformułować tezę interpretacyjną

• przedstawić symboliczne znaczenie padliny

• omówić funkcję puenty wiersza

• odnaleźć w wierszu motyw vanitas
i określić jego funkcję

• zinterpretować wymowę wiersza

• dokonać analizy językowej wybranego fragmentu wiersza

 

8.

Francuscy poeci przeklęci – Arthur Rimbaud

• omówić treść wiersza

• omówić sytuację liryczną

• wskazać w utworze środki językowe
i określić ich funkcję

• sformułować tezę interpretacyjną

• odnaleźć w wierszu motyw homo viator
i określić jego funkcję

• zinterpretować przesłanie wiersza

• wskazać elementy symboliczne
i zinterpretować ich znaczenie

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

9.

Francuscy poeci przeklęci – Paul Verlaine

• omówić treść wiersza

• określić typ liryki

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

• wyjaśnić na podstawie utworu, czym powinno charakteryzować się prawdziwe dzieło sztuki

• wymienić elementy, jakich powinien wystrzegać się poeta modernistyczny

• wskazać w utworze elementy impresjonistyczne

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

10.

Człowiek
i człowieczeństwo
w Jądrze ciemności Josepha Conrada

• omówić treść utworu

• wskazać narratora tekstu

• opisać przedstawione
w utworze relacje między kolonizatorami
a mieszkańcami Afryki

• przedstawić sylwetkę Kurtza
i omówić jego przemianę

• wypowiedzieć się na podstawie utworu na temat okoliczności,
w których dochodzi do głosu ciemna strona natury człowieka

• zinterpretować komentarze Marlowa pod adresem Europejczyków

• zaprezentować przedstawioną w utworze koncepcję ludzkiej natury

• dokonać analizy relacji między Marlowem a Kurtzem

 

11.

W stronę ciemności – Jądro ciemności Josepha Conrada

• scharakteryzować Marlowa i Kurtza

• omówić przemianę Marlowa
w kontekście rozmowy
z narzeczoną Kurtza

• zinterpretować tytuł tekstu

• zinterpretować wyprawę Marlowa
w sensie geograficznym, psychologicznym
i moralnym

 

• odnieść motyw katabazy do treści utworu

 

12.

Jądro ciemności Josepha Conrada jako utwór modernistyczny

• określić rodzaj narracji

• omówić kompozycję utworu

• określić funkcję budowy szkatułkowej

• uzasadnić tezę, że Jądro ciemności jest opowiadaniem psychologicznym

• omówić techniki zastosowane przy opisach natury

• zinterpretować symboliczne znaczenie mroku
i światła w utworze

• wskazać konteksty: historycznoliteracki, psychologiczny, społeczny, kulturowy itp.

13.

Konteksty i nawiązania – Julia Hartwig, W jądrze ciemności

• omówić treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata lirycznego utworu

• wymienić na podstawie wiersza doświadczenia ofiar i ograniczenia, którym one podlegały

• odnieść treść wiersza do Jądra ciemności Josepha Conrada

• zdefiniować charakter wypowiedzi podmiotu lirycznego

• zinterpretować zakończenie utworu

• zinterpretować wymowę utworu

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

14.

Poszukiwanie leku na ból istnienia w wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera Koniec wieku XIX

• omówić treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• omówić kompozycję wiersza i określić jej funkcję

• wskazać środki językowe użyte
w utworze i określić ich funkcję

• wskazać cechy wspólne wiersza i filozofii Arthura Schopenhauera

• scharakteryzować na podstawie wiersza światopogląd dekadencki

• wypowiedzieć się na temat przedstawionego
w wierszu portretu pokolenia

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

15.

Konteksty i nawiązania – Wisława Szymborska, Schyłek wieku

• omówić treść wiersza

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• wymienić oczekiwania ludzi odnośnie XX wieku

• wskazać środki językowe użyte
w wierszu i określić ich funkcję

• wypowiedzieć się na temat przedstawionej w wierszu roli artysty

• zinterpretować puentę wiersza

• porównać wiersz Wisławy Szymborskiej
z utworem Kazimierza Przerwy-Tetmajera Koniec wieku XIX

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

16.

Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia

• uporządkować informacje zawarte
w tekstach

• przetworzyć informacje zawarte w tekstach

• rozpoznać główne problemy w tekstach

• sformułować argumenty potwierdzające stanowiska autorów

• przedstawić i uzasadnić własne sądy

• podjąć polemikę

17.

Rola artysty i funkcja sztuki w wierszu Evviva l’arte! Kazimierza Przerwy-Tetmajera

• omówić treść wiersza

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• przedstawić na podstawie wiersza wizerunek młodopolskiego artysty

• wskazać środki stylistyczne
w wierszu i określić ich funkcję

• omówić sposób przedstawienia filistra

• przedstawić system wartości młodopolskiego artysty na podstawie wiersza

• wskazać toposy
i motywy wykorzystane w wierszu i określić ich funkcję

• wypowiedzieć się na temat funkcji kontrastu pomiędzy filistrem a artystą

• zinterpretować funkcję tytułu
i refrenu

 

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

18.

Inspiracja filozofią Arthura Schopenhauera
w wierszu Nie wierzę
w nic…
Kazimierza Przerwy-Tetmajera

• omówić treść wiersza

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• wskazać w utworze środki stylistyczne

• omówić kompozycję wiersza

• odnaleźć w wierszu elementy filozofii Arthura Schopenhauera

• wskazać w utworze elementy dekadentyzmu

• omówić funkcję kontekstu filozoficznego w wierszu

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków stylistycznych

19.

Impresjonistyczne obrazowanie w poezji – Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy-Tetmajera

• omówić treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny utworu

• określić sytuację liryczną

• omówić funkcję czasowników użytych w wierszu

• wskazać zmysły, na które oddziałuje utwór

• określić funkcję rzeczowników nazywających ulotne elementy rzeczywistości

• wypowiedzieć się na temat barw
w wierszu

 

• uzasadnić tezę, że wiersz tworzy pejzaż impresjonistyczny

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków stylistycznych

*podać przykłady synestezji i określić jej funkcję

20.

Konteksty i nawiązania – Andrzej Stasiuk, Kucając (fragment)

• omówić treść fragmentu tekstu

• przedstawić sposób, w jaki narrator mówi
o przemijaniu

• odnaleźć elementy obrazowania impresjonistycznego

• omówić relacje między człowiekiem a naturą w tekście

• porównać sposób przedstawienia natury
w tekście Andrzeja Stasiuka i w wierszu Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy-Tetmajera

• dokonać analizy sposobu przedstawienia natury w tekście

 

21.

Lubię, kiedy kobieta... Kazimierza Przerwy-Tetmajera – młodopolski obraz erotyzmu

• omówić treść wiersza

• przedstawić sytuację liryczną

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• omówić sposób przedstawienia kobiety w utworze

• zinterpretować obraz Władysława Podkowińskiego Szał uniesień w kontekście wiersza

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków stylistycznych

22.

Konteksty i nawiązania – Anna Świrszczyńska, Kochanków dzieli miłość

• omówić treść wiersza

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• wskazać adresata lirycznego utworu

• określić relację między podmiotem lirycznym
a adresatem lirycznym

• wskazać środki językowe użyte w wierszu i określić ich funkcję

• wyjaśnić paradoks w tytule wiersza

• zinterpretować pierwsze zdanie wiersza

 

• wypowiedzieć się na temat roli cielesności
w wierszu

23.

Interpretacja tekstu – ćwiczenia

• odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstu

• zinterpretować tekst według podanych wskazówek

• wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny

• określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworu

• omówić funkcję środków językowych w tekście

24.

Nietzscheanizm
w wierszu Leopolda Staffa Kowal

• omówić treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu

• określić sytuację liryczną

• omówić kompozycję wiersza

• określić funkcję czasowników użytych w wierszu

• odnieść definicję sonetu do kompozycji wiersza

• wskazać w wierszu elementy filozofii Friedricha Nietzschego

• zinterpretować znaczenie symboli

• zinterpretować zakończenie wiersza

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków językowych

*rozpoznać metonimię i omówić jej funkcję

25.

Budowanie nastroju
w poezji – Deszcz jesienny Leopolda Staffa

• omówić treść wiersza24 sytuację liryczną

• omówić kompozycję wiersza

• wskazać środki stylistyczne
i określić ich funkcji

• omówić sposób tworzenia nastroju
w wierszu

• wskazać środki stylistyczne wpływające na muzyczność wiersza

• wskazać powiązania między treścią a formą wiersza

• scharakteryzować pejzaż wewnętrzny bohatera utworu

• wskazać w wierszu elementy obrazowania impresjonistycznego

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków językowych

*rozpoznać synestezję i omówić jej funkcję

26.

Humanistyczna afirmacja życia w Przedśpiewie Leopolda Staffa

• omówić treść wiersza

• określić sytuację liryczną

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu

• omówić motywy i symbole wskazujące na postawę podmiotu lirycznego

• wskazać środki artystyczne i określić ich funkcję

• odnaleźć w wierszu elementy humanizmu, stoicyzmu
i franciszkanizmu

• odnaleźć w wierszu elementy klasycyzmu

 

• zinterpretować tytuł wiersza

• zinterpretować puentę utworu

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków językowych

*omówić archetyp wędrowca występujący  w wierszu

27.

Konteksty i nawiązania – Jan Twardowski, To nieprawdziwe

• omówić treść wiersza

• określić rodzaj liryki

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego utworu

• wymienić przedstawione
w wierszu elementy świata przyrody
i określić ich funkcję

• zinterpretować tytuł utworu

• porównać kreacje podmiotów lirycznych
w wierszu Jana Twardowskiego
i w Przedśpiewie Leopolda Staffa

• zinterpretować klamrę kompozycyjną wiersza

• dokonać analizy wiersza pod kątem funkcji antytez, kontrastów
i paradoksów

 

28.

W poszukiwaniu harmonii – Ogród przedziwny Leopolda Staffa

• omówić treść wiersza

• przedstawić sytuację liryczną

• wskazać elementy świadczące
o niezwykłości opisanego miejsca

• wskazać środki stylistyczne
i określić ich funkcję

• zinterpretować warstwę metaforyczną wiersza

• wypowiedzieć się na temat postawy podmiotu lirycznego

• zinterpretować symbole zawarte
w wierszu

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków językowych

*omówić na podstawie wiersza cechy konwencji baśniowej i onirycznej

29.

Spokój odnaleziony – Curriculum vitae Leopolda Staffa

• omówić treść wiersza

• opisać postawy podmiotu lirycznego na poszczególnych etapach życia

• wskazać środki stylistyczne
i określić ich funkcję

• omówić kompozycję wiersza

• wypowiedzieć się na temat przedstawionego
wizerunku poety

• odnieść przedstawiony wizerunek poety do tradycji młodopolskiej

• zinterpretować symbolikę
i metaforykę utworu

• przedstawić ewolucję programu filozoficznego poety

• porównać wiersz z innymi tekstami kultury

30. i 31.

Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia

• uporządkować informacje zawarte
w tekstach

• przetworzyć informacje zawarte w tekstach

• rozpoznać główne problemy w tekstach

• sformułować argumenty potwierdzające stanowiska autorów

• przedstawić i uzasadnić własne sądy

• podjąć polemikę

32.

Wiejska gromada jako mikrokosmos – Chłopi Władysława Stanisława Reymonta (lektura obowiązkowa – fragmenty)

• omówić treść fragmentu

• wymienić bohaterów fragmentu

• przedstawić strukturę społeczną wsi

• omówić obyczajowość powiązaną z określonym stopniem w hierarchii społecznej

• zaprezentować tradycje, obyczaje przedstawione
we fragmencie

• omówić funkcję kościoła i tradycji w życiu społeczności wiejskiej

• omówić wady i zalety podporządkowania się wspólnocie oraz jej prawom

• wskazać wartości uniwersalne w sposobie przedstawienia wspólnoty

33.

Konteksty i nawiązania – Wiesław Myśliwski, Kamień na kamieniu

• omówić treść tekstu

• wskazać narratora tekstu

• wypowiedzieć się na temat narracji

• scharakteryzować relacje między ojcem
a dziećmi

• wskazać elementy stylizacji i określić jej funkcję

• zinterpretować symboliczne znaczenie opisanego obrzędu

• porównać sposób przedstawienia obyczajów i wartości we fragmentach powieści Wiesława Myśliwskiego
i Chłopów Władysława Stanisława Reymonta

• wyjaśnić, czym się charakteryzuje nurt literatury wiejskiej

34.

Konteksty i nawiązania – Wioletta Grzegorzewska, Guguły (fragmenty)

• omówić treść fragmentów tekstu

• wypowiedzieć się na temat narracji i narratorki

• przedstawić zwyczaje mieszkańców wsi,
w której rozgrywa się akcja

• omówić sposób kreacji świata przedstawionego

• scharakteryzować główną bohaterkę

• wskazać środki językowe użyte w celu opisu domu i określić ich funkcję

• przytoczyć elementy stylizacji gwarowej
i określić jej funkcję

• omówić sposób przedstawienia dojrzewania w tekście

• wypowiedzieć się na temat stosunku człowieka do śmierci w kulturach tradycyjnych na podstawie fragmentów prozy Wioletty Grzegorzewskiej

• porównać fragment Chłopów Władysława Reymonta z Gugułami Wioletty Grzegorzewskiej

na poziomie kreacji narratora

35.

Interpretacja tekstu – ćwiczenia

• odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów

• zinterpretować teksty według podanych wskazówek

• wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny

• określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów

• omówić funkcję środków językowych w tekście

36.

Wprowadzenie do analizy Wesela Stanisława Wyspiańskiego (lektura obowiązkowa)

• wymienić obszary działalności twórczej Stanisława Wyspiańskiego

• przedstawić najważniejsze fakty z życia Stanisława Wyspiańskiego

• przedstawić genezę Wesela

• przedstawić pierwowzory głównych bohaterów Wesela

 

• wskazać w didaskaliach rozpoczynających utwór elementy obrazowania impresjonistycznego

• wskazać w utworze elementy realistyczne
i fantastyczne

• wskazać
w twórczości plastycznej Stanisława Wyspiańskiego elementy estetyki modernistycznej

• omówić zjawisko chłopomanii jako kontekst do analizy dzieła

*omówić zjawisko syntezy sztuk w dramacie

 

37. i 38.

Portret podzielonego społeczeństwa w Weselu Stanisława Wyspiańskiego (lektura obowiązkowa)

• przedstawić przestrzeń sceniczną na podstawie Dekoracji

• wskazać w opisie Dekoracji elementy kultury materialnej kojarzące się
z chłopstwem i inteligencją

• omówić relacje między chłopstwem a inteligencją w akcie I

• wskazać w akcie I fragmenty nawiązujące do rabacji galicyjskiej

• omówić sposób, w jaki
o rabacji mówią chłopi (Dziad i Ojciec) oraz inteligenci (Pan Młody
i Gospodarz)

 

• wymienić uprzedzenia
i stereotypy, które stoją na przeszkodzie porozumienia między chłopstwem
a inteligencją, oraz dokonać ich analizy

 

• scharakteryzować Rachelę i przedstawić jej funkcję w dramacie

• przedstawić Żyda jako zdystansowanego obserwatora
i komentatora

 

39. i 40.

„Co się w duszy komu gra, co kto w swoich widzi snach…” – widma
i duchy w Weselu Stanisława Wyspiańskiego
(lektura obowiązkowa)

• wymienić osoby dramatu i wskazać ich pierwowzory

• przedstawić cel przybycia Wernyhory
i misję powierzoną Gospodarzowi

• wyjaśnić, dlaczego zjawy ukazują się konkretnym bohaterom

• omówić symbolikę rekwizytów, które pojawiają się w akcie II

• zinterpretować słowa Chochoła: „Co się
w duszy komu gra, co kto w swoich widzi snach…” w kontekście aktu II

• wskazać konteksty kulturowe widoczne
w prezentacji osób dramatu

 

• wyjaśnić symboliczne znaczenie każdej z osób dramatu

• wyjaśnić wyjątkowość Wernyhory na tle pozostałych osób dramatu

 

• dokonać analizy dialogów bohaterów

*wyjaśnić znaczenie konwencji onirycznej w dramacie

41.

W rytmie chocholego tańca – symboliczne znaczenie aktu III Wesela Stanisława Wyspiańskiego (lektura obowiązkowa)

• przedstawić postawę inteligencji w akcie III

• przedstawić postawę chłopstwa w akcie III

• omówić relacje między inteligencją
a chłopstwem wobec zbliżającego się zrywu

• zinterpretować symbolikę złotego rogu
i zgubienia artefaktu przez Jaśka

• dokonać analizy symboliki Chochoła

• zinterpretować symbolikę chocholego tańca i ocenić jej aktualność

• porównać motyw tańców kończących Pana Tadeusza Adama Mickiewicza i Wesele Stanisława Wyspiańskiego

• dokonać analizy symbolicznego znaczenia rozmowy Poety z Panną Młodą

 

42.

Narodowa psychodrama – uniwersalny wydźwięk Wesela Stanisława Wyspiańskiego (lektura obowiązkowa)

omówić kompozycję Wesela

 

• wskazać w dramacie postacie i motywy fantastyczne
oraz omówić ich funkcję

• wskazać w dramacie mity narodowe

• omówić sposób obnażania mitów narodowych

• zinterpretować zakończenie utworu
w kontekście komentarza ks. Józefa Tischnera

• wypowiedzieć się na temat przedstawionej przez Stanisława Wyspiańskiego diagnozy społeczeństwa i ocenić jej aktualność

*interpretować różne teksty kultury w odniesieniu do Wesela Stanisława Wyspiańskiego

*wyjaśnić, na czym polega mitologizacja i demitologizacja narodowej przeszłości oraz polskiego społeczeństwa w dramacie Stanisława Wyspiańskiego

 

43.

Konteksty i nawiązania – Wit Szostak, Chochoły (fragmenty)

• omówić treść fragmentów tekstu

• wskazać narratora utworu

• wypowiedzieć się na temat kreacji narratora

• wskazać nawiązania do chocholego tańca
w scenie pożegnania starego roku

• zinterpretować tytuł powieści

• omówić analogie między opisem kolacji wigilijnej we fragmentach tekstu a przedstawieniem uroczystości w dramacie

• odczytać symbolikę sceny pożegnania starego roku

 

• wypowiedzieć się na temat obrazu Polaków wyłaniającego się z obu utworów

44.

Interpretacja tekstu – ćwiczenia

• odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów

• zinterpretować teksty według podanych wskazówek

• wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny

• określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów

• omówić środki językowe w tekście

45.

Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia

• uporządkować informacje zawarte w tekstach

• przetworzyć informacje zawarte w tekstach

• rozpoznać główne problemy w tekstach

• sformułować argumenty potwierdzające stanowiska autorów

• przedstawić i uzasadnić własne sądy

• podjąć polemikę

*46. i 47.

W domu filistrów – Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej (lektura uzupełniająca)

• omówić treść dramatu

• scharakteryzować bohaterów dramatu

• zrelacjonować sposób postrzegania instytucji małżeństwa przez Dulską

• dokonać analizy wyglądu salonu Dulskich pod kątem sposobu, w jaki charakteryzuje on bohaterów

• omówić relacje między bohaterami

• omówić konsekwencje decyzji tytułowej bohaterki

• omówić kreację Felicjana i wypowiedzieć się na temat jego funkcji w rodzinie

• zinterpretować rozmowę Dulskiej z Lokatorką

• wskazać w utworze elementy dramatu naturalistycznego

*48.

Dulscy – dramat uniwersalny (lektura uzupełniająca)

• wskazać w utworze elementy tragiczne
i komiczne

• określić funkcje elementów tragicznych
i komicznych w utworze

• wypowiedzieć się na temat efektu zestawienia tragizmu i komizmu

• porównać Emmę Bovary i Anielę Dulską

• odnieść problematykę dramatu do współczesnej rzeczywistości

• podjąć dyskusję na temat dulszczyzny we współczesnym świecie

• porównać obszary tabu zaprezentowane w dramacie z tymi, które dostrzega
w codziennej rzeczywistości

MŁODA POLSKA – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

49. i 50.

Wiedza z dziedziny fleksji, leksyki,

frazeologii
i słowotwórstwa
w analizie

i interpretacji tekstów literackich

• omówić funkcję czasownika i jego form w konstrukcji tekstów

• omówić wpływ odpowiednio dobranych przymiotników na opis bohaterów, sytuacji i tła zdarzeń

• omówić wpływ rzeczowników abstrakcyjnych
i konkretnych na kształt i sens utworu literackiego

• omówić wpływ doboru czasowników na charakter tekstu

• wskazać sposoby wykorzystania form rzeczownika do stylistycznego nacechowania utworu

• omówić funkcję zaimków w budowaniu relacji
w tekście literackim

• omówić funkcję frazeologizmów
w tekstach literackich

• omówić wpływ synonimów, homonimów
i wyrazów wieloznacznych na wzbogacanie leksyki i wieloznaczność interpretacyjną

• wypowiedzieć się na temat wartości stylistycznej neologizmów, zgrubień i zdrobnień

 

• wykorzystać wiadomości z fleksji, leksyki, frazeologii
i słowotwórstwa podczas analizy stylistycznej tekstów

 

51. i 52.

Kompetencje językowe
i komunikacyjne – ćwiczenia

• posługiwać się nowo poznanym słownictwem

• wykorzystywać teorię podczas wykonywania zadań

• poszerzać swoją świadomość językową

• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową

• wykorzystywać wiedzę językową przy analizie tekstów literackich

53. i 54.

Ironia

• definiować ironię jako kategorię filozoficzną, estetyczną i literacką

• wymienić wyznaczniki
i sygnały ironii

• przedstawić sposoby osiągania efektów ironicznych

• wskazać przykłady ironii w językach potocznym i oficjalnym oraz w tekście publicystycznym

• wymienić i omówić na przykładach cele ironii
w literaturze

• wymienić i omówić na przykładach funkcje ironii w literaturze

• rozpoznawać sposoby osiągania efektów ironicznych

• rozpoznawać rodzaje ironii we wskazanych tekstach

• omówić funkcje ironii
w tekstach pozaliterackich

• stworzyć tekst
o zabarwieniu ironicznym

 

• omówić specyfikę ironii tragicznej, sokratycznej
i romantycznej

55.

Kompetencje językowe
i komunikacyjne – ćwiczenia

• posługiwać się nowo poznanym słownictwem

• wykorzystywać teorię podczas wykonywania zadań

 

• poszerzać swoją świadomość językową

• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową

• wykorzystywać wiedzę językową przy analizie tekstów literackich

MŁODA POLSKA – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI

56.

Referat

• zreferować zasady wygłaszania tekstu naukowego

• przedstawić budowę referatu

• scharakteryzować język referatu

• przygotować konspekt referatu

• sporządzić opis bibliograficzny źródeł

• wykorzystywać różne źródła w celu znalezienia informacji potrzebnych do stworzenia referatu

• sformułować tezę referatu i argumentację

• stworzyć i wygłosić referat

• dokonać analizy podanego referatu, wskazać jego mocne i słabe strony

 

MŁODA POLSKA – POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE

57. i 58.

Powtórzenie
i podsumowanie wiadomości

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać
i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

Autorka: Magdalena Lotterhoff

 

 

 

Uwaga: w wyniku uszczuplenia podstawy programowej, według przedstawionego rozkładu materiału, niewykorzystane godziny pozostają do decyzji nauczyciela.