Wymagania edukacyjne na poszczególne
oceny − Ponad słowami klasa 3
część 1. Edycja 2024
Warunkiem koniecznym
do uzyskania oceny pozytywnej niezależnie od średniej ważonej jest
przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz
zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności
(np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).
* zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania na ocenę
dopuszczającą |
Wymagania na ocenę dostateczną |
Wymagania na ocenę dobrą |
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą |
Wymagania na ocenę celującą |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
|
MŁODA POLSKA – O EPOCE |
|||||
1. i 2. Schyłek wieku |
• wymienić nazwy epoki • umiejscowić Młodą Polskę w czasie |
• wyjaśnić etymologię nazw epoki • wyjaśnić znaczenie pojęć: dekadentyzm, filister, sztuka dla sztuki |
• scharakteryzować cechy przełomu modernistycznego |
• opisać specyfikę przełomu modernistycznego na ziemiach polskich
|
• wyjaśnić znaczenie Krakowa dla rozwoju Młodej Polski |
3. Filozofia końca wieku |
• wymienić najważniejszych filozofów epoki |
• wymienić główne założenia filozofii Arthura Schopenhauera • wymienić główne założenia filozofii Friedricha Nietzschego • wymienić główne założenia filozofii Henriego Bergsona |
• scharakteryzować główne założenia filozofii Arthura
Schopenhauera • scharakteryzować główne założenia filozofii Friedricha
Nietzschego • scharakteryzować główne założenia filozofii Henriego Bergsona |
• wyjaśnić przyczyny popularności filozofii Arthura Schopenhauera
pod koniec XIX wieku |
• porównać poznane założenia
filozoficzne |
4. i 5. U progu
sztuki nowoczesnej |
• wymienić dominujące kierunki w sztuce
modernistycznej |
•
scharakteryzować nowe kierunki w sztuce •
zilustrować przykładami cechy nowych kierunków w sztuce |
•
scharakteryzować twórczość najważniejszych artystów modernistycznych •
wymienić najważniejsze dzieła młodopolskie i modernistyczne |
•
dokonać analizy wybranych dzieł sztuki reprezentujących impresjonizm |
•
opisać zmiany, jakie zaszły w teatrze na przełomie wieków XIX |
MŁODA POLSKA – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
6. Wprowadzenie do literatury modernizmu |
• wymienić nurty |
• zdefiniować pojęcia: symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm,
klasycyzm, naturalizm |
• opisać wpływ nowych kierunków sztuki
na literaturę |
• omówić sposób zastosowania nowych kierunków sztuki |
• omówić
zjawisko krytyki literackiej w okresie Młodej Polski *zdefiniować
synestezję |
7. Francuscy poeci przeklęci – Charles
Baudelaire |
• omówić treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu |
• wskazać w utworze środki stylistyczne i omówić ich funkcję • wskazać w utworze elementy dekadentyzmu |
• sformułować tezę interpretacyjną • przedstawić symboliczne znaczenie padliny • omówić funkcję puenty wiersza • odnaleźć w wierszu motyw vanitas |
• zinterpretować wymowę wiersza |
• dokonać analizy językowej wybranego fragmentu wiersza |
8. Francuscy poeci przeklęci – Arthur
Rimbaud |
• omówić treść wiersza • omówić sytuację liryczną |
• wskazać w utworze środki językowe |
• sformułować tezę interpretacyjną • odnaleźć w wierszu motyw homo
viator |
• zinterpretować przesłanie wiersza • wskazać elementy symboliczne |
• dokonać
sfunkcjonalizowanej analizy wiersza |
9. Francuscy poeci przeklęci – Paul Verlaine |
• omówić treść wiersza • określić typ liryki • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu |
• wyjaśnić na podstawie utworu, czym powinno charakteryzować się
prawdziwe dzieło sztuki |
• wymienić elementy, jakich powinien wystrzegać się poeta
modernistyczny |
•
wskazać w utworze elementy impresjonistyczne |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza |
10. Człowiek |
• omówić treść utworu • wskazać narratora tekstu |
• opisać przedstawione • przedstawić sylwetkę Kurtza |
• wypowiedzieć się na podstawie utworu na temat okoliczności, • zinterpretować komentarze Marlowa pod
adresem Europejczyków |
•
zaprezentować przedstawioną w utworze koncepcję ludzkiej natury |
• dokonać analizy relacji między Marlowem
a Kurtzem |
11. W stronę ciemności – Jądro ciemności Josepha Conrada |
• scharakteryzować Marlowa i Kurtza |
• omówić przemianę Marlowa |
• zinterpretować tytuł tekstu |
• zinterpretować wyprawę Marlowa |
•
odnieść motyw katabazy do treści utworu |
12. Jądro ciemności Josepha Conrada jako utwór modernistyczny |
• określić rodzaj
narracji |
• omówić kompozycję
utworu • określić funkcję
budowy szkatułkowej |
• uzasadnić tezę, że Jądro ciemności jest opowiadaniem
psychologicznym • omówić techniki
zastosowane przy opisach natury |
• zinterpretować
symboliczne znaczenie mroku |
• wskazać konteksty: historycznoliteracki, psychologiczny, społeczny,
kulturowy itp. |
13. Konteksty i nawiązania – Julia Hartwig,
W jądrze ciemności |
• omówić treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego i adresata
lirycznego utworu • wymienić na podstawie wiersza doświadczenia ofiar i
ograniczenia, którym one podlegały |
• odnieść treść wiersza do Jądra
ciemności Josepha Conrada • zdefiniować charakter wypowiedzi podmiotu lirycznego |
• zinterpretować zakończenie utworu •
zinterpretować wymowę utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
14. Poszukiwanie leku na ból istnienia w
wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera Koniec
wieku XIX |
• omówić treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu • omówić kompozycję wiersza i określić
jej funkcję • wskazać środki językowe użyte |
• wskazać cechy wspólne wiersza i
filozofii Arthura Schopenhauera • scharakteryzować na podstawie wiersza
światopogląd dekadencki |
•
wypowiedzieć się na temat przedstawionego |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
15. Konteksty i nawiązania – Wisława
Szymborska, Schyłek wieku |
• omówić treść wiersza • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu |
• wymienić oczekiwania ludzi odnośnie XX wieku • wskazać środki językowe użyte |
• wypowiedzieć się na temat przedstawionej w wierszu roli artysty |
• zinterpretować puentę wiersza • porównać wiersz Wisławy Szymborskiej |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
16. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować informacje zawarte |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekstach |
• rozpoznać
główne problemy w tekstach |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowiska autorów • przedstawić i uzasadnić własne sądy |
• podjąć polemikę |
17. Rola artysty i funkcja sztuki w wierszu
Evviva l’arte!
Kazimierza Przerwy-Tetmajera |
• omówić treść wiersza • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego utworu |
• przedstawić na podstawie wiersza
wizerunek młodopolskiego artysty • wskazać środki stylistyczne • omówić sposób przedstawienia filistra |
• przedstawić system wartości
młodopolskiego artysty na podstawie wiersza • wskazać toposy • wypowiedzieć się na temat funkcji
kontrastu pomiędzy filistrem a artystą |
• zinterpretować funkcję tytułu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza |
18. Inspiracja filozofią Arthura
Schopenhauera |
• omówić treść wiersza • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu |
• wskazać w utworze środki stylistyczne •
omówić kompozycję wiersza |
• odnaleźć w wierszu elementy filozofii Arthura Schopenhauera • wskazać w utworze elementy dekadentyzmu |
• omówić funkcję kontekstu filozoficznego w wierszu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków stylistycznych |
Impresjonistyczne obrazowanie w poezji – Melodia mgieł nocnych Kazimierza
Przerwy-Tetmajera |
• omówić treść wiersza • wskazać podmiot liryczny utworu • określić sytuację liryczną |
• omówić funkcję czasowników użytych w
wierszu • wskazać zmysły, na które oddziałuje
utwór • określić funkcję rzeczowników
nazywających ulotne elementy rzeczywistości |
• wypowiedzieć się na temat barw |
•
uzasadnić tezę, że wiersz tworzy pejzaż impresjonistyczny |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
środków stylistycznych *podać przykłady synestezji i określić
jej funkcję |
20. Konteksty i nawiązania – Andrzej Stasiuk, Kucając (fragment) |
• omówić treść fragmentu tekstu |
• przedstawić sposób, w jaki narrator mówi • odnaleźć elementy obrazowania impresjonistycznego |
• omówić relacje między człowiekiem a naturą w tekście |
•
porównać sposób przedstawienia natury |
• dokonać analizy sposobu przedstawienia natury w tekście |
21. Lubię, kiedy kobieta... Kazimierza
Przerwy-Tetmajera – młodopolski obraz erotyzmu |
• omówić treść wiersza • przedstawić sytuację liryczną |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu |
• omówić sposób przedstawienia kobiety w utworze |
• zinterpretować obraz Władysława
Podkowińskiego Szał uniesień w
kontekście wiersza |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków stylistycznych |
22. Konteksty i nawiązania – Anna
Świrszczyńska, Kochanków dzieli miłość |
• omówić treść wiersza • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego utworu • wskazać adresata lirycznego utworu |
• określić relację między podmiotem lirycznym • wskazać środki językowe użyte w wierszu i określić ich funkcję |
• wyjaśnić paradoks w tytule wiersza |
• zinterpretować pierwsze zdanie wiersza |
• wypowiedzieć się na temat roli cielesności |
23. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstu |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę kontekstów w odczytaniu
sensu utworu |
• omówić funkcję środków językowych w tekście |
24. Nietzscheanizm |
• omówić treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego utworu • określić sytuację liryczną |
• omówić kompozycję wiersza • określić funkcję czasowników użytych w wierszu • odnieść definicję sonetu do
kompozycji wiersza |
• wskazać w wierszu elementy filozofii Friedricha Nietzschego |
• zinterpretować znaczenie symboli • zinterpretować zakończenie wiersza |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków językowych *rozpoznać metonimię i omówić jej
funkcję |
Budowanie
nastroju |
• omówić treść wiersza24 sytuację
liryczną |
• omówić kompozycję wiersza • wskazać środki stylistyczne |
• omówić sposób tworzenia nastroju • wskazać środki stylistyczne
wpływające na muzyczność wiersza • wskazać powiązania między treścią a
formą wiersza |
• scharakteryzować pejzaż wewnętrzny
bohatera utworu •
wskazać w wierszu elementy obrazowania impresjonistycznego |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
środków językowych *rozpoznać
synestezję i omówić jej funkcję |
26. Humanistyczna
afirmacja życia w Przedśpiewie Leopolda
Staffa |
• omówić treść wiersza • określić sytuację liryczną |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego utworu • omówić motywy i symbole wskazujące na
postawę podmiotu lirycznego • wskazać środki artystyczne i określić
ich funkcję |
• odnaleźć w wierszu elementy
humanizmu, stoicyzmu • odnaleźć w wierszu elementy
klasycyzmu |
• zinterpretować tytuł wiersza • zinterpretować puentę utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
środków językowych *omówić
archetyp wędrowca występujący w
wierszu |
27. Konteksty i nawiązania – Jan
Twardowski, To nieprawdziwe |
• omówić treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego utworu • wymienić przedstawione |
• zinterpretować tytuł utworu •
porównać kreacje podmiotów lirycznych |
• zinterpretować klamrę kompozycyjną wiersza |
• dokonać analizy wiersza pod kątem funkcji antytez, kontrastów |
28. W poszukiwaniu harmonii – Ogród przedziwny Leopolda Staffa |
• omówić treść wiersza • przedstawić sytuację liryczną |
• wskazać elementy świadczące • wskazać środki stylistyczne |
• zinterpretować warstwę metaforyczną wiersza • wypowiedzieć się na temat postawy podmiotu lirycznego |
• zinterpretować symbole zawarte |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy środków językowych *omówić na podstawie wiersza cechy
konwencji baśniowej i onirycznej |
29. Spokój odnaleziony – Curriculum vitae Leopolda Staffa |
• omówić treść wiersza |
• opisać postawy podmiotu lirycznego na poszczególnych etapach
życia • wskazać środki stylistyczne • omówić kompozycję wiersza |
• wypowiedzieć się na temat przedstawionego • odnieść przedstawiony wizerunek poety do tradycji młodopolskiej |
•
zinterpretować symbolikę |
• przedstawić ewolucję programu filozoficznego poety • porównać wiersz z innymi tekstami
kultury |
30. i 31. Krytyczne czytanie
tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte |
• przetworzyć informacje zawarte w tekstach |
• rozpoznać główne problemy w tekstach |
• sformułować argumenty potwierdzające
stanowiska autorów •
przedstawić i uzasadnić własne sądy |
•
podjąć polemikę |
32. Wiejska gromada jako mikrokosmos – Chłopi Władysława Stanisława Reymonta (lektura obowiązkowa – fragmenty) |
• omówić treść fragmentu • wymienić bohaterów fragmentu |
• przedstawić strukturę społeczną wsi • omówić obyczajowość powiązaną z
określonym stopniem w hierarchii społecznej • zaprezentować tradycje, obyczaje
przedstawione |
• omówić funkcję kościoła i tradycji w
życiu społeczności wiejskiej |
• omówić wady i zalety podporządkowania
się wspólnocie oraz jej prawom |
• wskazać wartości uniwersalne w
sposobie przedstawienia wspólnoty |
33. Konteksty i nawiązania – Wiesław
Myśliwski, Kamień na kamieniu |
• omówić treść tekstu • wskazać narratora tekstu |
• wypowiedzieć się na temat narracji • scharakteryzować relacje między ojcem • wskazać elementy stylizacji i
określić jej funkcję |
• zinterpretować symboliczne znaczenie
opisanego obrzędu |
• porównać sposób przedstawienia
obyczajów i wartości we fragmentach powieści Wiesława Myśliwskiego |
• wyjaśnić, czym się charakteryzuje
nurt literatury wiejskiej |
34. Konteksty i nawiązania – Wioletta
Grzegorzewska, Guguły
(fragmenty) |
• omówić treść fragmentów tekstu • wypowiedzieć się na temat narracji i narratorki • przedstawić zwyczaje mieszkańców wsi, |
• omówić sposób kreacji świata
przedstawionego • scharakteryzować główną bohaterkę • wskazać środki językowe użyte w celu
opisu domu i określić ich funkcję • przytoczyć elementy stylizacji
gwarowej |
• omówić sposób przedstawienia
dojrzewania w tekście |
• wypowiedzieć się na temat stosunku
człowieka do śmierci w kulturach tradycyjnych na podstawie fragmentów prozy
Wioletty Grzegorzewskiej |
• porównać fragment Chłopów Władysława
Reymonta z Gugułami Wioletty
Grzegorzewskiej na poziomie kreacji narratora |
35. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować teksty według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę kontekstów w odczytaniu
sensu utworów |
• omówić funkcję środków językowych w tekście |
36. Wprowadzenie do analizy Wesela Stanisława Wyspiańskiego
(lektura obowiązkowa) |
• wymienić obszary działalności twórczej Stanisława Wyspiańskiego • przedstawić najważniejsze fakty z życia Stanisława
Wyspiańskiego |
• przedstawić genezę Wesela
• przedstawić pierwowzory głównych
bohaterów Wesela |
• wskazać w didaskaliach
rozpoczynających utwór elementy obrazowania impresjonistycznego • wskazać w utworze elementy realistyczne |
• wskazać |
• omówić zjawisko chłopomanii jako kontekst do analizy dzieła *omówić zjawisko syntezy sztuk w dramacie |
37. i 38. Portret podzielonego społeczeństwa w Weselu Stanisława Wyspiańskiego (lektura obowiązkowa) |
• przedstawić przestrzeń sceniczną na
podstawie Dekoracji • wskazać w opisie Dekoracji elementy kultury materialnej kojarzące się |
• omówić relacje między chłopstwem a
inteligencją w akcie I |
• wskazać w akcie I fragmenty
nawiązujące do rabacji galicyjskiej • omówić sposób, w jaki |
• wymienić uprzedzenia |
• scharakteryzować Rachelę i
przedstawić jej funkcję w dramacie • przedstawić Żyda jako zdystansowanego
obserwatora |
39. i 40. „Co się w duszy komu gra, co kto w
swoich widzi snach…” – widma |
• wymienić osoby dramatu i wskazać ich
pierwowzory • przedstawić cel przybycia Wernyhory |
• wyjaśnić, dlaczego zjawy ukazują się
konkretnym bohaterom • omówić symbolikę rekwizytów, które
pojawiają się w akcie II |
• zinterpretować słowa Chochoła: „Co
się • wskazać konteksty kulturowe widoczne |
• wyjaśnić symboliczne znaczenie każdej
z osób dramatu • wyjaśnić wyjątkowość Wernyhory na tle
pozostałych osób dramatu |
• dokonać analizy dialogów bohaterów *wyjaśnić znaczenie konwencji
onirycznej w dramacie |
41. W rytmie chocholego tańca – symboliczne
znaczenie aktu III Wesela
Stanisława Wyspiańskiego (lektura
obowiązkowa) |
• przedstawić postawę inteligencji w
akcie III • przedstawić postawę chłopstwa w akcie
III |
• omówić relacje między inteligencją |
• zinterpretować symbolikę złotego rogu • dokonać analizy symboliki Chochoła |
• zinterpretować symbolikę chocholego
tańca i ocenić jej aktualność • porównać motyw tańców kończących Pana Tadeusza Adama Mickiewicza i Wesele Stanisława Wyspiańskiego |
• dokonać analizy symbolicznego
znaczenia rozmowy Poety z Panną Młodą |
42. Narodowa psychodrama – uniwersalny
wydźwięk Wesela Stanisława
Wyspiańskiego (lektura
obowiązkowa) |
•
omówić kompozycję Wesela |
• wskazać w dramacie postacie i motywy fantastyczne
|
• wskazać w
dramacie mity narodowe • omówić sposób obnażania mitów
narodowych |
•
zinterpretować zakończenie utworu |
•
wypowiedzieć się na temat przedstawionej przez Stanisława Wyspiańskiego
diagnozy społeczeństwa i ocenić jej aktualność *interpretować
różne teksty kultury w odniesieniu do Wesela Stanisława Wyspiańskiego *wyjaśnić,
na czym polega mitologizacja i demitologizacja narodowej przeszłości oraz
polskiego społeczeństwa w dramacie Stanisława Wyspiańskiego |
43. Konteksty i nawiązania – Wit Szostak, Chochoły (fragmenty) |
• omówić treść fragmentów tekstu • wskazać narratora utworu |
• wypowiedzieć się na temat kreacji
narratora • wskazać nawiązania do chocholego
tańca |
•
zinterpretować tytuł powieści • omówić analogie między opisem kolacji
wigilijnej we fragmentach tekstu a przedstawieniem uroczystości w dramacie |
• odczytać symbolikę sceny pożegnania
starego roku |
• wypowiedzieć się na temat obrazu
Polaków wyłaniającego się z obu utworów |
44. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
• odczytać
wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
• zinterpretować
teksty według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
• określić rolę kontekstów w odczytaniu
sensu utworów |
• omówić środki językowe w tekście |
45. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia |
• uporządkować informacje zawarte w
tekstach |
• przetworzyć
informacje zawarte w tekstach |
• rozpoznać
główne problemy w tekstach |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowiska autorów • przedstawić i uzasadnić własne sądy |
• podjąć polemikę |
*46. i 47. W domu filistrów – Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej (lektura
uzupełniająca) |
• omówić treść dramatu • scharakteryzować bohaterów dramatu • zrelacjonować sposób postrzegania
instytucji małżeństwa przez Dulską |
• dokonać analizy wyglądu salonu
Dulskich pod kątem sposobu, w jaki charakteryzuje on bohaterów • omówić relacje między bohaterami |
• omówić konsekwencje decyzji tytułowej
bohaterki • omówić kreację Felicjana i
wypowiedzieć się na temat jego funkcji w rodzinie |
• zinterpretować rozmowę Dulskiej z
Lokatorką |
• wskazać w utworze elementy dramatu
naturalistycznego |
*48. Dulscy – dramat uniwersalny (lektura uzupełniająca) |
• wskazać w utworze elementy tragiczne |
• określić funkcje elementów tragicznych |
•
wypowiedzieć się na temat efektu zestawienia tragizmu i komizmu |
•
porównać Emmę Bovary i Anielę Dulską •
odnieść problematykę dramatu do współczesnej rzeczywistości |
•
podjąć dyskusję na temat dulszczyzny we współczesnym świecie •
porównać obszary tabu zaprezentowane w dramacie z tymi, które dostrzega |
MŁODA
POLSKA – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE |
|||||
49. i 50. Wiedza z dziedziny fleksji, leksyki, frazeologii i interpretacji tekstów literackich |
• omówić funkcję czasownika i jego form w konstrukcji tekstów • omówić wpływ odpowiednio dobranych przymiotników na opis
bohaterów, sytuacji i tła zdarzeń |
• omówić wpływ rzeczowników abstrakcyjnych • omówić wpływ doboru czasowników na charakter tekstu • wskazać sposoby wykorzystania form rzeczownika do
stylistycznego nacechowania utworu • omówić funkcję zaimków w budowaniu relacji |
• omówić funkcję frazeologizmów • omówić wpływ synonimów, homonimów |
• wypowiedzieć się na temat wartości stylistycznej neologizmów,
zgrubień i zdrobnień |
• wykorzystać wiadomości z fleksji,
leksyki, frazeologii |
51. i 52. Kompetencje językowe |
•
posługiwać się nowo poznanym słownictwem |
•
wykorzystywać teorię podczas wykonywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę
językową |
• wykorzystywać wiedzę językową przy analizie tekstów literackich |
53. i 54. Ironia |
• definiować ironię jako kategorię
filozoficzną, estetyczną i literacką • wymienić wyznaczniki • przedstawić sposoby osiągania efektów
ironicznych |
• wskazać przykłady ironii w językach
potocznym i oficjalnym oraz w tekście publicystycznym • wymienić i omówić na przykładach cele
ironii • wymienić i omówić na przykładach
funkcje ironii w literaturze |
• rozpoznawać sposoby osiągania efektów
ironicznych • rozpoznawać rodzaje ironii we wskazanych tekstach • omówić funkcje ironii |
• stworzyć tekst |
• omówić specyfikę ironii tragicznej, sokratycznej |
55. Kompetencje językowe |
•
posługiwać się nowo poznanym słownictwem |
•
wykorzystywać teorię podczas wykonywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę
językową |
• wykorzystywać wiedzę językową przy analizie tekstów literackich |
MŁODA POLSKA – TWORZENIE WYPOWIEDZI
Z ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
56. Referat |
• zreferować zasady wygłaszania tekstu naukowego • przedstawić budowę referatu |
• scharakteryzować język referatu • przygotować konspekt referatu • sporządzić opis bibliograficzny źródeł |
• wykorzystywać różne źródła w celu znalezienia informacji
potrzebnych do stworzenia referatu • sformułować tezę referatu i argumentację |
• stworzyć i wygłosić referat |
• dokonać analizy podanego referatu, wskazać jego mocne i słabe
strony |
MŁODA POLSKA – POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE |
|||||
57. i 58. Powtórzenie |
•
odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie |
•
wykorzystać najważniejsze konteksty |
•
wyciągnąć wnioski •
określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać |
• wskazać i wykorzystać konteksty |
Autorka:
Magdalena Lotterhoff
Uwaga: w wyniku uszczuplenia podstawy
programowej, według przedstawionego rozkładu materiału, niewykorzystane godziny
pozostają do decyzji nauczyciela.