Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny − Ponad słowami klasa 4. Edycja 2024

Warunkiem koniecznym do uzyskania oceny pozytywnej niezależnie od średniej ważonej jest przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności (np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).

 

 

* zakres rozszerzony

            materiał obligatoryjny

            materiał fakultatywny

 

Numer
i temat lekcji

Wymagania na

ocenę dopuszczającą

Wymagania na

ocenę dostateczną

Wymagania na

ocenę dobrą

Wymagania na

ocenę bardzo dobrą

Wymagania na

ocenę celującą

Uczeń potrafi:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz:

Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz:

WSPÓŁCZESNOŚĆ – O EPOCE

2. Współczesna rzeczywistość

• określić początek epoki

• wskazać wydarzenia historyczne oraz inne czynniki, które ukształtowały epokę

• zaprezentować najważniejsze wydarzenia w powojennej historii Polski i omówić ich wpływ na kulturę

• omówić zjawisko globalizacji

• wypowiedzieć się na temat rewolucji informatycznej i jej znaczenia we współczesnym świecie

• wypowiedzieć się na temat funkcjonowania demokracji i przestrzegania praw człowieka we współczesnym świecie

 

• wypowiedzieć się na temat zjawiska wielokulturowości we współczesnym świecie

3. Filozofia współczesna

• wymienić najważniejsze kierunki filozoficzne współczesności

• zreferować założenia współczesnych nurtów filozoficznych

 

• omówić relacje pomiędzy filozofią a rzeczywistością współczesną

• porównać współczesne nurty filozoficzne

• podjąć dyskusję na temat współczesnych nurtów filozoficznych

 

4. i 5. Sztuka współczesna

• wymienić cechy dominujących w epoce stylów sztuki

• omówić nowe formy artystyczne

• rozpoznać na przykładach dominujące style sztuki współczesnej

• wymienić nazwiska najważniejszych twórców epoki i rozpoznać ich dzieła

• wskazać najważniejsze tendencje w historii kina powojennego

 

• wskazać najważniejsze tendencje we współczesnej muzyce rozrywkowej i je omówić

 

• wskazać dominujące tendencje w teatrze współczesnym

• przeanalizować wybrane dzieło sztuki na podstawie podanych kryteriów

WSPÓŁCZESNOŚĆ – TEKSTY Z EPOKI

6. Wprowadzenie do literatury współczesnej

• wymienić tendencje we współczesnej literaturze światowej

• wskazać najważniejszych twórców literatury światowej

• wskazać najważniejsze tendencje w literaturze polskiej i omówić ich związek z wydarzeniami historycznymi

• wymienić i scharakteryzować tematy dominujące w literaturze polskiej

• omówić wybrany trend literatury światowej

7. Powieść‑świadectwo – Droga donikąd Józefa Mackiewicza (lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść poznanych fragmentów

• wskazać realia historyczne opisane w powieści

• wskazać cechy reportażu w powieści

• wskazać konteksty historyczne

• wskazać i omówić fragmenty opisujące życie bohaterów w przestrzeni zsowietyzowanej

• zinterpretować warstwę symboliczną utworu

• omówić kontekst historyczny

8. Bohaterowie i ich wybory – Droga donikąd Józefa Mackiewicza (lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować działania bohaterów

• scharakteryzować bohaterów

• omówić różne spojrzenia bohaterów na nową polityczną rzeczywistość

• wskazać konteksty społeczne, historyczne

• zrekonstruować światopogląd bohaterów na podstawie ich słów i zachowań

• zinterpretować tytuł powieści

 

• zaprezentować uniwersalną wymowę powieści

9. i 10. Dżuma Alberta Camusa – różne poziomy odbioru powieści

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść powieści

• wskazać elementy powieści pozwalające traktować ją jako parabolę

• wskazać metaforyczne odczytania powieści

 

• uzasadnić, w oparciu o tekst, możliwość odczytania utworu jako opowieści o chorobie, wojnie, systemie totalitarnym, ogólnym problemie zła w świecie

• zinterpretować zakończenie utworu

• omówić konteksty potrzebne do interpretacji utworu

11. i 12. Bohaterowie w konfrontacji ze złem – Dżuma Alberta Camusa

(lektura obowiązkowa)

• scharakteryzować życie mieszkańców Oranu przed dżumą i w trakcie epidemii

• omówić postawy bohaterów wobec dżumy w znaczeniu dosłownym i metaforycznym

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• zinterpretować historię Jeana Tarrou

• rozpatrzyć postawę doktora Rieux w kontekście filozofii egzystencjalnej

 

• dokonać analizy kazań ojca Paneloux

13. Dżuma Alberta Camusa – kształt artystyczny utworu

• wskazać różne formy narracji w powieści

• określić funkcję różnych form narracyjnych w utworze

• wypowiedzieć się na temat stosunku narratora do orańczyków oraz bohaterów drugoplanowych

• omówić funkcję uniwersalizacji czasu i przestrzeni w powieści

• analizować sposób opisu miasta w powieści

14. Motyw zła w literaturze

• wymienić utwory, w których pojawił się motyw zła

• rozpoznać i skategoryzować realizacje motywu zła w opisanych utworach

• omówić różne sposoby opisywania zła w utworach literackich

• przeanalizować sposób ukazania zła w utworach literackich

• omówić sposób przedstawienia zła w tekście nieliterackim

15. Kreowanie świata poprzez słowo – W środku życia Tadeusza Różewicza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w wierszu

• wykorzystywać odpowiednie konteksty w interpretacji kreacji podmiotu lirycznego

• omówić funkcję środków językowych w budowaniu przesłania wiersza

• zinterpretować symbolikę noża i chleba w kontekście utworu

• zinterpretować zakończenie wiersza

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

16. Dialog z kulturą w wierszu Tadeusza Różewicza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• przytoczyć kontekst mitologiczny – mit o Dedalu i Ikarze

• wskazać powiązania pomiędzy obrazem a wierszem

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w tekście

• omówić reinterpretację mitu dokonaną przez Pietera Bruegla

• omówić stosunek podmiotu lirycznego do Ikara w pierwszej i drugiej części wiersza

• określić funkcję środków językowych użytych w wierszu

• zinterpretować znaczenie tytułu

 

• omówić wykorzystanie toposu Ikara w różnych tekstach literackich na przestrzeni epok

17. Poeta wobec braku Boga – bez Tadeusza Różewicza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego

• wskazać nawiązania biblijne obecne w wierszu

• wskazać konteksty filozoficzne

• zinterpretować początek utworu

 

• zinterpretować wiersz w kontekście filozofii egzystencjalnej i nietzscheańskiej tezy „Bóg umarł”

18. Współczesne piekło – brama Tadeusza Różewicza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• opisać przestrzeń przedstawioną w wierszu

• wskazać aluzję literacką w wierszu Różewicza

 

• wskazać elementy groteski w wierszu Różewicza

 

• określić funkcję groteski w wierszu Różewicza

• omówić wykorzystanie nawiązań do Boskiej komedii Dantego w różnych tekstach literackich na przestrzeni epok

• zinterpretować znaczenie wizji piekła przedstawionych w obu tekstach

• zinterpretować symboliczne znaczenie bramy w kontekstach: religijnym, literackim, historycznym

19. Poetycki pomnik – Matka odchodzi Tadeusza Różewicza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• zrelacjonować treść fragmentów

• wskazać środki językowe użyte we fragmentach i określić ich funkcję

• wypowiedzieć się na temat kreacji narratora i podmiotu lirycznego

• wskazać środki językowe użyte w podanych fragmentach

• wskazać w tekście cechy literatury funeralnej

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• omówić sposób opisywania matki w podanych fragmentach

• omówić sposób przedstawienia emocji w podanych fragmentach

• określić funkcję środków językowych użytych w podanych fragmentach

• porównać język liryki z językiem prozy we fragmentach

 

• omówić sposób przedstawienia samotności osoby umierającej

• zinterpretować przesłanie wierszy

• omówić wykorzystanie toposu matki w różnych tekstach literackich na przestrzeni epok

20. Kartoteka Tadeusza Różewicza – wprowadzenie do analizy utworu (lektura uzupełniająca)

• wskazać w Kartotece cechy zaczerpnięte z tradycji dramaturgicznej

• omówić funkcję didaskaliów

• wskazać elementy oniryczne w utworze

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• omówić funkcję fragmentarycznej kompozycji dramatu

• wyjaśnić znaczenie tytułu

• wyjaśnić, w jaki sposób Kartoteka realizuje założenia teatru otwartego

 

21. Wśród bohaterów Kartoteki (lektura uzupełniająca)

• wymienić bohaterów pojawiających się w utworze i wyjaśnić, jaką pełnią funkcję w dramacie

• omówić kreację postaci

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w tekście

• wskazać elementy groteski w dramacie

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• określić funkcję środków językowych

• określić funkcję chóru

• określić funkcję groteski

• omówić funkcję didaskaliów

• omówić kreację Bohatera – przedstawionego w samotności i wśród innych postaci

 

• omówić sposób konstruowania postaci w dramacie

22. Kartoteka – diagnoza współczesności (lektura uzupełniająca)

• ułożyć życiorys Bohatera na podstawie informacji znajdujących się w tekście

• wskazać doświadczenia generacyjne, które dzielą bohaterów

• wskazać w tekście elementy języka propagandy

• wskazać konteksty historyczne, społeczne i literackie

• omówić stosunek Bohatera do świata

• omówić wpływ przeszłości na Bohatera

• wypowiedzieć się na temat nieufności Bohatera wobec języka

• omówić funkcję przestrzeni scenicznej w utworze

23. Kartoteka Tadeusza Różewicza – konteksty (lektura uzupełniająca)

• wymienić konteksty powiązane z utworem

• zaprezentować wybrane konteksty

• wskazać powiązania pomiędzy tekstem Kartoteki a kontekstami

• zinterpretować znaczenia wynikające z intertekstualnego odczytania utworu

• przeanalizować sposób przedstawienia podobnego motywu w Kartotece i przywołanych kontekstach

24. Obraz państwa totalitarnego w Roku 1984 George’a Orwella

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść powieści

• zaprezentować ministerstwa Oceanii i zakres ich działalności

• zaprezentować podział społeczny Oceanii i scharakteryzować przestrzeń, w której rozgrywa się akcja antyutopii

• wymienić i omówić sposoby sprawowania kontroli nad obywatelami

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• omówić rolę Emmanuela Goldsteina w procesie kreacji państwa totalitarnego

• omówić funkcję konfliktów zbrojnych w procesie kształtowania się państwa totalitarnego

 

 

• wypowiedzieć się na temat relacji międzyludzkich w państwie totalitarnym

• przywołać i omówić konteksty kulturowe, historyczne i społeczno-polityczne

25. Kondycja człowieka i człowieczeństwo w warunkach państwa totalitarnego

(lektura obowiązkowa)

• scharakteryzować Winstona i Julię

• zaprezentować, na czym polega wolność według Winstona i jak postrzega ją Julia

• zaprezentować, na czym polega bunt bohaterów

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• wyjaśnić przyczyny różnych sposobów postrzegania wolności przez bohaterów

• omówić koncepcję człowieczeństwa na podstawie ostatniej rozmowy Winstona z O’Brienem

• przywołać konteksty literackie dotyczące człowieczeństwa i wolności

• zinterpretować słowa Winstona

• zinterpretować zakończenie powieści

• podjąć dyskusję na temat człowieczeństwa w kontekście utworu

26. Językowy obraz świata – nowomowa w Roku 1984 Orwella

(lektura obowiązkowa)

• wyjaśnić, na czym polega kontrola nad przeszłością

• scharakteryzować nowomowę

• wyjaśnić, na czym polega dwójmyślenie

• wyjaśnić funkcję redukcji słownictwa w procesie indoktrynacji

• omówić funkcję kontroli przeszłości w państwie totalitarnym

• w kontekście lektury wyjaśnić znaczenie słów Ludwiga Wittgensteina

• podjąć dyskusję na temat tezy głoszącej, że granice naszego języka są granicami naszego świata

27. Rok 1984 George’a Orwella – konteksty

• porównać metody przesłuchań opisane w Roku 1984 z metodami śledczymi przedstawionymi w Innym świecie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

• przywołać obrazy antyutopii w znanych sobie filmach

• zaprezentować literackie obrazy władzy totalitarnej w znanych sobie tekstach literackich

• wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny

 

• przeanalizować plakaty propagandowe i porównać je z obrazem świata przedstawionym przez Orwella

• omówić adaptacje książki Orwella

28. Motyw utopii w literaturze

 

• wymienić utwory, w których zawarty jest motyw utopii

• rozpoznać i skategoryzować realizacje motywu utopii w opisanych utworach

• omówić różne sposoby przedstawiania utopii w utworach literackich

• interpretować motyw utopi w odniesieniu do kontekstów: historycznego,  społecznego i politycznego

• przeanalizować sposób ukazania utopii w utworach literackich

29. Kto przyniesie światu moralne ocalenie? – Traktat moralny Czesława Miłosza (lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego

• określić tematykę Traktatu moralnego

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• wskazać w tekście postawę, którą zaleca poeta wobec wszelkich idei, teorii, programów

• wskazać wykorzystane w utworze zabiegi retoryczne

• wyjaśnić, w jaki sposób została przedstawiona relacja człowiek – historia

• omówić zaproponowany przez podmiot liryczny sposób ocalenia moralnego

 

• zinterpretować zakończenie traktatu

• omówić funkcję zabiegów retorycznych

30. Odezwa do rządzących – Który skrzywdziłeś Czesława Miłosza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• wskazać adresata utworu

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• przedstawić zawartą w utworze koncepcję artysty i sztuki

• omówić funkcję zastosowanej w utworze liryki apelu

• wskazać konteksty literackie odnoszące się do roli poety w zbiorowości

• zinterpretować ostatni wers utworu

• zinterpretować przesłanie utworu

 

• podjąć dyskusję na temat aktualności wiersza

31. Ars poetica? Czesława Miłosza – dialog z tradycją*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• zrelacjonować treść wiersza

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• wskazać w tekście fragmenty mówiące o problemach związanych z aktem tworzenia dzieła literackiego

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw poety

 

• omówić sposób przedstawienia artysty w wierszu

• wyjaśnić, jaka, według podmiotu lirycznego, powinna być relacja między formą a treścią dzieła

• scharakteryzować język wywodu poetyckiego

• wskazać konteksty dotyczące ujęcia motywu ars poetica

• omówić sposób przedstawienia motywu poety w różnych utworach literackich

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

32. O społecznej i intymnej roli języka – Moja wierna mowo Czesława Miłosza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• zrelacjonować treść wiersza

• wskazać podmiot liryczny i adresata lirycznego

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw ojczyzny

 

• omówić kontekst historyczny utworu

• omówić kontekst biograficzny utworu

• omówić powiązania pomiędzy kontekstem biograficznym i historycznym a treścią utworu

• omówić sposób przedstawienia motywu ojczyzny w różnych utworach literackich

• zinterpretować metaforykę utworu

• zinterpretować ostatnią strofę wiersza

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

33. Odwrócony topos raju – Nad strumieniem Czesława Miłosza*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• określić rodzaj liryki

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w tekście

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw raju

• określić funkcję środków językowych

• omówić sposób przedstawienia natury w wierszu

• wyjaśnić, na czym polega paradoksalny charakter piękna

• omówić odwołanie do motywu raju w utworze

• wskazać konteksty literackie dotyczące kreacji świata

• zinterpretować zakończenie utworu

• omówić sposób przedstawienia motywu raju w różnych utworach literackich

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

34. Poetycki obraz Apokalipsy – U wrót doliny Zbigniewa Herberta*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• wskazać kontekst biblijny

• zaprezentować różne postawy ludzkie wobec nieuniknionego

 

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• określić rodzaj stylów językowych zestawionych ze sobą w utworze

• wskazać kontekst historyczny – II wojnę światową, obozy koncentracyjne

• wskazać konteksty kulturowe

• omówić znaczenie czasu i przestrzeni w wierszu

• omówić stosunek bohaterów wiersza do innych ludzi, zwierząt i przedmiotów

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw sądu ostatecznego

 

• omówić sposób przedstawienia motywu sądu ostatecznego w różnych utworach literackich

• wypowiedzieć się na temat uniwersalnej wymowy wiersza

 

35. Konfrontacja dwóch koncepcji sztuki – Apollo i Marsjasz Zbigniewa Herberta*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• zrelacjonować mit o Apollu i Marsjaszu

• określić rodzaj liryki

• określić, jaką koncepcję sztuki symbolizuje Apollo, a jaką – Marsjasz

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w tekście

• omówić kreację Apolla w wierszu Herberta

• omówić sposób przedstawienia Marsjasza

• omówić funkcję kontrastowego zestawienia Apolla i Marsjasza

• omówić funkcję cierpienia w wierszu

 

• zinterpretować początkowe wersy utworu

• zinterpretować zakończenie wiersza

 

• wypowiedzieć się na temat dwóch koncepcji sztuki przedstawionych w wierszu

36. Dlaczego klasycy Zbigniewa Herberta* – manifest artystyczny poety

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• przedstawić sytuację liryczną

• określić rodzaj liryki

wskazać części kompozycyjne utworu

• zaprezentować kontekst historyczny wiersza

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w tekście

• wypowiedzieć się na temat postawy Tukidydesa

• skonfrontować ze sobą postawy Tukidydesa i współczesnych dowódców

• określić artystyczne credo poety poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule

• zinterpretować ostatnią strofę

 

• podjąć dyskusję na temat roli i zadań sztuki w kontekście utworu

*37. Refleksje na temat historii i kultury – Akropol Zbigniewa Herberta*

 

*W podstawie programowej wybrany esej tego poety jest wskazany jako obowiązkowy.

• zrelacjonować treść eseju

• wskazać cechy gatunkowe eseju w tekście

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w tekście

• omówić, opisane przez Herberta, doświadczenie podróży

• wyjaśnić, na czym polegały obawy poety przed konfrontacją z Akropolem

• określić funkcję środków językowych użytych w tekście

• zinterpretować tytuł zbioru Labirynt nad morzem

• omówić refleksje poety na temat współczesnego oglądu sztuki greckiej

38. O postawie wyprostowanej – Przesłanie Pana Cogito

• określić sytuację liryczną w wierszu

• wskazać adresata lirycznego

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• wskazać konteksty filozoficzne w odniesieniu do kreacji podmiotu lirycznego

• na podstawie wiersza stworzyć kodeks moralny człowieka wyprostowanego

• określić funkcję wykorzystanych w wierszu kontekstów kulturowych

• określić funkcję wykorzystanych w wierszu środków językowych

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw mędrca

• zinterpretować metaforykę wiersza

 

• omówić sposób przedstawienia motywu mędrca w różnych utworach literackich

39. Poeta w czasie wojennym – Raport z oblężonego miasta Zbigniewa Herberta

• zaprezentować sytuację liryczną przedstawioną w utworze

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• odnieść treść wiersza do tytułowej formy raportu

• wskazać konteksty historyczne w wierszu

• omówić sytuację egzystencjalną człowieka żyjącego w oblężonym mieście

• omówić sposób przedstawienia kronikarza w wierszu Herberta i Dżumie Alberta Camusa

• omówić funkcję kontekstów historycznych w wierszu

• zinterpretować metaforę oblężenia w kontekście innych utworów literackich

• porównać sposób przedstawienia oblężenia w wierszu Herberta i Dżumie Alberta Camusa, uwzględniając konteksty filozoficzne

40. Poetycka pokuta – Rehabilitacja Wisławy Szymborskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

zrelacjonować treść wiersza

 

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego, uwzględniając kontekst biograficzny

• rozpoznać i wskazać środki językowe użyte w tekście

• omówić topos błazna w odniesieniu do wcześniej poznanych lektur

• określić funkcję środków językowych użytych w tekście

• zinterpretować zakończenie wiersza

• zinterpretować wiersz w kontekście historycznym i w odniesieniu do prawd uniwersalnych

 

41. Człowiek wobec natury – Rozmowa z kamieniem Wisławy Szymborskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• wymienić cechy charakterystyczne dla twórczości Wisławy Szymborskiej

• zrelacjonować treść wiersza

• omówić kompozycję wiersza

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• omówić specyfikę twórczości Wisławy Szymborskiej

• omówić funkcję powtórzeń

• wypowiedzieć się na temat wyłaniającego się z utworu obrazu człowieka

• zinterpretować sformułowane przez kamień argumenty

 

• podjąć dyskusję na temat zawartej w wierszu koncepcji człowieczeństwa

42. Poetycki akt kreacji – Radość pisania Wisławy Szymborskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• opisać świat wykreowany przez poetkę

• omówić kreację podmiotu lirycznego

• wskazać środki językowe służące do wykreowania efektu plastyczności i zmysłowości

• porównać zaprezentowany w wierszu świat poetycki ze światem realnym

• omówić motyw poety kreatora w odniesieniu do wiersza i innych utworów literackich

• zinterpretować metaforykę wiersza

• zinterpretować tytuł utworu

• zinterpretować puentę utworu

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

43. Filozoficzny namysł nad człowiekiem – Monolog dla Kasandry Wisławy Szymborskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• zaprezentować sytuację liryczną

• wskazać fragmenty nawiązujące do mitologicznego źródła

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego w odniesieniu do kontekstu mitologicznego

• omówić kompozycję wiersza

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw Kasandry

• wskazać środki językowe użyte w tekście

• zaprezentować i zinterpretować wnioski Kasandry na temat jej postawy

• odnieść przesłanie wiersza do kontekstów filozoficznych

• omówić funkcję środków językowych użytych w tekście

• zinterpretować obecne w utworze przeciwstawienia jaoni

• przeanalizować stosunek Kasandry do umiejętności jasnowidzenia

• zinterpretować zakończenie wiersza

 

• omówić sposób przedstawienia motywu Kasandry w różnych utworach literackich

44. Namysł nad sztuką zideologizowaną – Miniatura średniowieczna Wisławy Szymborskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• omówić sytuację liryczną w wierszu

• wskazać elementy opisanej w wierszu feudalnej rzeczywistości

• określić rodzaj liryki

• odnaleźć w wierszu zarzuty wobec sztuki podporządkowanej konkretnej wizji świata

• wskazać konteksty kulturowe i historyczne

• omówić funkcję idealizacji świata

• omówić funkcję użytych w tekście środków językowych

• zaprezentować uniwersalną wymowę wiersza

• odnieść problematykę wiersza do znanych sobie kontekstów literackich i kulturowych

 

• podjąć dyskusję na temat zasadności istnienia sztuki zideologizowanej

45. Życie jako przedstawienie Życie na poczekaniu Wisławy Szymborskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• zaprezentować sytuację liryczną wiersza

• wskazać sformułowania związane z teatrem

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• wypowiedzieć się na temat zapisanej w utworze wizji roli człowieka w świecie

• zaprezentować utwory, w których pojawia się topos theatrum mundi

• zinterpretować funkcję odwołań do teatru w wierszu

• zinterpretować zakończenie wiersza

 

• omówić sposób przedstawienia toposu theatrum mundi w różnych utworach literackich

46. Namysł nad fenomenem zła – Nienawiść Wisławy Szymborskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• wskazać przedstawione w wierszu przyczyny istnienia nienawiści i skutki jej działań

• wskazać środki językowe użyte w tekście

• scharakteryzować tytułową nienawiść

• wskazać konteksty historyczne i społeczne, które łączą się z problematyką utworu

• określić funkcję środków językowych

• odnieść problematykę wiersza do zakończenia Dżumy Alberta Camusa

• omówić funkcję zastosowanej w wierszu ironii

• zinterpretować metaforykę wiersza

• zinterpretować zakończenie utworu

• sformułować uniwersalne przesłanie wiersza

 

47. Kochankowie jako motyw literacki – *** [Jestem Julią…] Haliny Poświatowskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• zaprezentować sytuację liryczną w wierszu

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego

• wskazać środki językowe użyte w tekście

• wskazać utwory, w których pojawia się motyw kochanków

• omówić sposób przeżywania miłości przez podmiot liryczny

• omówić sposób mówienia o miłości – w kontekście biologicznym i kulturowym

• omówić tragizm podmiotu lirycznego

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw kochanków

• zinterpretować znaczenie specyficznej kompozycji wiersza

 

• omówić sposób przedstawienia motywu kochanków w różnych utworach literackich

48. Śmierć i miłość w wierszu ***[Zawsze kiedy chcę żyć krzyczę…] Haliny Poświatowskiej*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tej poetki są wskazane jako obowiązkowe.

• zaprezentować sytuację liryczną w wierszu

• określić rodzaj liryki

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotu lirycznego w kontekście biograficznym

• zaprezentować koncept, na podstawie którego poetka konstruuje swój wiersz

• omówić sposób przedstawienia motywów miłości i śmierci w wierszu

• zaprezentować utwory, w których pojawia się topos vanitas

• zinterpretować użytą w wierszu grę słów

• zinterpretować puentę utworu

 

• omówić sposób przedstawienia toposu vanitas w różnych utworach literackich

49. Estetyka kiczu i przestrzeń sacrum w Karuzeli z madonnami Mirona Białoszewskiego*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• zaprezentować sytuację liryczną przedstawioną w wierszu

• określić rodzaj liryki

• zaprezentować kolorystykę zawartą w wierszu

• wskazać fragmenty, w których język literacki łączy się z językiem potocznym

• wskazać w wierszu fragmenty charakterystyczne dla poezji lingwistycznej

• wyjaśnić, kim są madonny w wierszu Białoszewskiego

• wskazać konteksty literackie, kulturowe i religijne w wierszu

• wskazać utwory, w których pojawia się motyw Madonny

• omówić sposób przedstawienia ruchu karuzeli w utworze

• omówić funkcję kolorystyki zawartej w wierszu

• wyjaśnić, w jaki sposób został w wierszu osiągnięty efekt melodyjności

• omówić funkcję łączenia języka literackiego z potocznym

• omówić funkcję kontekstów literackich, kulturowych i religijnych w wierszu

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw Madonny

• odnaleźć motyw karuzeli w innych utworach literackich i omówić sposób jego wykorzystania

 

• omówić sposób przedstawienia motywu Madonny w różnych utworach literackich

50. Sakralizacja codzienności – Podłogo błogosław Mirona Białoszewskiego*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• wskazać w wierszu zwroty należące do sfery sacrum i profanum

• wskazać adresata wiersza

• wskazać parafrazy i motywy biblijne w wierszu

• wskazać konteksty kulturowe i religijne

 

• wskazać utwory, w których pojawia się motyw codzienności

• omówić funkcję parafraz i motywów biblijnych w wierszu

• omówić warstwę brzmieniową wiersza

• wyjaśnić, na czym polega poetycka deklaracja Białoszewskiego

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw codzienności

• na podstawie fragmentów tekstów zamieszczonych w podręczniku wypowiedzieć się na temat symbolicznej funkcji przedmiotów codziennego użytku

 

• omówić sposób przedstawienia motywu codzienności w różnych utworach literackich

51. namuzowywanie – deklaracja poetycka Mirona Białoszewskiego*

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• wyjaśnić znaczenie neologizmów użytych w wierszu

• na podstawie wiersza sformułować prośbę, z jaką podmiot liryczny zwraca się do muzy

• dokonać analizy słowotwórczej neologizmów, utworzonych przez Białoszewskiego

• wskazać konteksty literackie odnoszące się do wykorzystania motywu muzy

• wyjaśnić, na czym polega lingwistyczny charakter wiersza

• wskazać związek pomiędzy budową neologizmów a problematyką wiersza

• wyjaśnić, z czego wynika żartobliwy charakter wiersza namuzowywanie

• zinterpretować motyw muzy użyty w wierszu i w kontekście mitologicznym

• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy wiersza

52. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia

• uporządkować informacje zawarte w tekście

• przetworzyć informacje zawarte w tekście

• rozpoznać główny problem w tekście

• sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki

• przedstawić i uzasadnić własne sądy

• podjąć polemikę z tezami postawionymi przez autorów

53. Interpretacja tekstu – ćwiczenia

• odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstu

• zinterpretować tekst według podanych wskazówek

• wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny

• określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworu

• omówić funkcję środków językowych w tekście

*54. Współczucie Sławomira Mrożka* – mechanizmy działania ludzkiej psychiki

 

*W podstawie programowej wybrane opowiadania tego twórcy są wskazane jako obowiązkowe.

• zrelacjonować treść opowiadania

• określić rodzaj narracji

• wypowiedzieć się na temat narratora

• określić problematykę opowiadania

• wskazać elementy ironii i groteski w utworze

• określić funkcję ironii i groteski w utworze

• wskazać nawiązania do egzystencjalizmu

• zinterpretować puentę opowiadania

• omówić obraz ludzkiej natury, który wyłania się z utworu

• podjąć polemikę z przesłaniem utworu

*55. Realne i metaforyczne więzienie w opowiadaniu Mój przyjaciel nieznajomy Sławomira Mrożka*

 

*W podstawie programowej wybrane opowiadania tego twórcy są wskazane jako obowiązkowe.

• zrelacjonować treść opowiadania

• określić rodzaj narracji

• scharakteryzować narratora

• określić problematykę opowiadania

• wskazać środki językowe użyte w tekście

• wskazać ironię

• wskazać konteksty społeczno-polityczne i kulturowe

• określić funkcję środków językowych

• omówić funkcję zacytowanego fragmentu Hamleta Williama Szekspira

• wypowiedzieć się na temat postawy moralnej narratora

• określić funkcję ironii w tekście

• omówić symboliczne znaczenie gołębia

• zinterpretować zakończenie utworu

• zinterpretować tytuł opowiadania

• zinterpretować utwór w kontekście państwa totalitarnego

• odnieść symboliczne znaczenie gołębia do problematyki utworu

• omówić różne sposoby ukazania motywu szatana w różnych tekstach kultury

56. i 57. Dramat o rodzinie i społeczeństwie – Tango Sławomira Mrożka

(lektura obowiązkowa)

• opisać przestrzeń sceniczną

• zrelacjonować treść dramatu

• scharakteryzować bohaterów dramatu

• zaprezentować bohaterów dramatu jako reprezentantów grup społecznych

 

• wyjaśnić, na czym polega odwrócenie ról w świecie Tanga

• omówić wyłaniający się z dramatu obraz rodziny i stosunków międzyludzkich

• omówić relacje pomiędzy członkami rodziny a Edkiem w kontekście problematyki społecznej

• omówić postawy poszczególnych członków rodziny jako reprezentantów różnych postaw społecznych

• zinterpretować utwór jako dramat rodzinny

• zinterpretować tytuł utworu

• zinterpretować zakończenie utworu jako parabolę polityczną

 

58. Obraz buntu w Tangu Sławomira Mrożka

(lektura obowiązkowa)

• zdefiniować pojęcie buntu

• wymienić cechy bohatera romantycznego

• scharakteryzować Artura

• wskazać cechy bohatera romantycznego w Arturze

• wskazać cechy stylu romantycznego w wypowiedziach Artura

• wskazać elementy groteskowe w utworze

• wskazać konteksty literacki i historycznoliteracki

• wyjaśnić przyczyny niezgody Artura na zastaną rzeczywistość

• omówić funkcję narzuconego przez Artura ceremoniału

• porównać wypowiedzi Artura do monologów Konrada, wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy nimi

• omówić funkcję groteski w utworze

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw buntu

• omówić tragizm Artura

 

• omówić sposób przedstawienia motywu buntu w różnych utworach literackich

59. Wokół Tanga Sławomira Mrożka

(lektura obowiązkowa)

• przedstawić trzy tańce opisane w: Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, Weselu Stanisława Wyspiańskiego i Tangu Sławomira Mrożka

• porównać trzy tańce przedstawione w różnych tekstach literackich: Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, Weselu Stanisława Wyspiańskiego i Tangu Sławomira Mrożka

• omówić portrety polskiej inteligencji w różnych tekstach kultury

• porównać sposoby ukazania konfliktów społecznych w różnych tekstach literackich

• zinterpretować plakat Andrzeja Pągowskiego

 

• wypowiedzieć się na temat trudnych wyborów młodego bohatera w różnych tekstach literackich i filmowych

*60. Wypełnić czytelnym pismem, Tłum, który tłumi i tłumaczy Stanisława Barańczaka* – gry językowe poety

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• wymienić wyrażenia, zwroty i formy językowe charakterystyczne dla języka urzędowego oraz sformułowania charakterystyczne dla stylu poetyckiego w Wypełnić czytelnym pismem

• wskazać wyrazy i sformułowania charakteryzujące tłum w wierszu Tłum, który tłumi i tłumaczy

 

• określić problematykę utworów

• wypowiedzieć się na temat sposobu traktowania człowieka w państwie totalitarnym w kontekście wierszy

• wskazać paradoks w wierszu Tłum, który tłumi i tłumaczy

• wskazać elementy poetyki lingwistycznej w omawianych utworach

• odnieść treść wierszy do kontekstu historycznego – rzeczywistości PRL-u

• wyjaśnić funkcję paradoksu w wierszu Tłum, który tłumi i tłumaczy

• zinterpretować zakończenia utworów

• podjąć dyskusję na temat uniwersalności omawianych wierszy

• omówić funkcję niejednorodności stylistycznej wiersza

• analizować warstwę językową wiersza

*61. i 62. Skargi do Pana Boga – Drogi kąciku porad i Widokówka z tego świata Stanisława Barańczaka*

 

*W podstawie programowej wybrane wiersze tego poety są wskazane jako obowiązkowe.

• zrelacjonować treść wierszy

• wskazać adresatów lirycznych wierszy

• wypowiedzieć się na temat kreacji podmiotów lirycznych w wierszach

• omówić kompozycję utworów

• określić problematykę utworów

• wskazać teksty literackie, w których pojawia się motyw rozmowy człowieka z Bogiem

• omówić sposób przedstawienia świata i człowieka w wierszach

• omówić różne postawy bohaterów literackich wobec Boga

• zinterpretować zakończenia utworów

• zinterpretować tytuł wiersza Widokówka z tego świata

• przeanalizować stronę graficzną wiersza Drogi kąciku porad

 

*63. Straszny i śmieszny obraz PRL-u. Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść utworu

• omówić świat przedstawiony w powieści

• opisać przedstawioną w utworze rzeczywistość PRL-u

• wypowiedzieć się na temat narracji

• wskazać elementy autobiograficzne w utworze

• scharakteryzować bohaterów pod kątem ich postaw i stosunku do ustroju

• wypowiedzieć się na temat funkcji nieokreślonego czasu i przestrzeni w powieści

• omówić symbolikę przestrzeni w powieści

 

*64. i 65. Wędrówka w poszukiwaniu odpowiedzi – Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować etapy wędrówki bohatera-narratora

• scharakteryzować bohatera-narratora

• wskazać toposy i motywy literackie wykorzystane w kreacji przestrzeni

• wskazać elementy katastroficzne w powieści

• omówić motywy działania bohatera

• wskazać konteksty biblijne i omówić ich funkcję

• wypowiedzieć się na temat symbolicznego znaczenia wędrówki bohatera

• zinterpretować znaczenie tytułu

• podjąć dyskusję na temat roli paradygmatu polskiej kultury tyrtejskiej w powieści

*66. Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego w dialogu z tekstami kultury

• wskazać utwory, w których pojawiają się podobne wątki i motywy

• zaprezentować różne ujęcia motywu samobójstwa w tekstach literackich

• omówić sposób ukazania motywu miłości w rzeczywistości państwa totalitarnego w Małej Apokalipsie i Mistrzu i Małgorzacie Bułhakowa oraz w innych tekstach kultury

• porównać obraz i funkcję przestrzeni w powieści Konwickiego i Procesie Franza Kafki

 

• omówić, jaką funkcję pełni szpital psychiatryczny w powieściach Mała Apokalipsa oraz Mistrz i Małgorzata

 

*67. Krytyczne czytanie tekstu – ćwiczenia

• uporządkować informacje zawarte w tekście

• przetworzyć informacje zawarte w tekście

• rozpoznać główny problem w tekście

• sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki

• przedstawić i uzasadnić własne sądy

• podjąć polemikę z tezą artykułu

68. Realizm i symbolika stanu wojennego – Raport o stanie wojennym Marka Nowakowskiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść opowiadania

• zaprezentować kontekst historyczny

• wypowiedzieć się na temat narracji

• omówić kreację postaci

• wymienić, jakie środki językowe zostały użyte w tekście

• wskazać elementy symboliczne i omówić ich znaczenie

• omówić funkcję środków językowych

• omówić sposób realizacji założeń małego realizmu w opowiadaniu

• zinterpretować tytuł opowiadania

• zinterpretować znaczenia niedosłowne w opowiadaniu

• zinterpretować symboliczne znaczenie zdjęcia Chrisa Niedenthala

 

69. Edek w nowej rzeczywistości – Górą Edek Marka Nowakowskiego

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść opowiadania

• scharakteryzować bohaterów opowiadania

• omówić kreację bohaterów

• wypowiedzieć się na temat narracji

• wskazać konteksty: społeczno-obyczajowy i literacki

• omówić funkcję nawiązań do Tanga Sławomira Mrożka

• omówić kontekst społeczno-obyczajowy lat 90. XX wieku

• wyjaśnić symboliczny sens sceny na parkingu

• zinterpretować tytuł

• omówić konteksty: społeczno-obyczajowy i literacki

*70. i 71. Wieża Gustawa Herlinga-Grudzińskiego – studium samotności (lektura uzupełniająca)

• zrelacjonować treść opowiadania

• wskazać plany czasowe w opowiadaniu

• wypowiedzieć się na temat narracji opowiadania

• omówić kompozycję utworu

• zaprezentować utwory, w których pojawia się motyw samotności

• wypowiedzieć się na temat drogi Lebbroso do zaakceptowania swojej samotności

• omówić kompozycyjną funkcję motywu pielgrzyma świętokrzyskiego

• wypowiedzieć się na temat parabolicznej wymowy utworu

• zinterpretować symboliczne znaczenie wieży

• porównać stosunek do samotności bohaterów opowiadania – Lebbrosa i nauczyciela z Turynu

• zinterpretować znaczenie tytułu

• omówić sposób przedstawienia motywu samotności w różnych tekstach kultury

*72. i 73. Rozważania o cierpieniu w Dzienniku pisanym nocą Gustawa Herlinga-Grudzińskiego*

 

*W podstawie programowej należy omówić wybrany esej wskazanych autorów, w tym Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

• zrelacjonować treść fragmentu

• wymienić utwory, w których pojawia się motyw cierpienia

 

• wypowiedzieć się na temat struktury eseju

• wskazać cechy gatunkowe eseju

• wskazać analogie literackie, kulturowe i filozoficzne, które stały się osią tekstu

 

• omówić sposób interpretacji tekstów literackich i filozoficznych w Dzienniku pisanym nocą

• omówić funkcję kompozycyjną przedostatniego akapitu fragmentu

 

• omówić sposób przedstawienia motywu cierpienia w różnych utworach literackich

• podjąć dyskusję na temat roli cierpienia w ludzkim życiu

*74., 75. i 76. W poszukiwaniu bliskości drugiego człowieka – Antygona w Nowym Jorku Janusza Głowackiego

• zrelacjonować treść dramatu

• zaprezentować miejsce akcji dramatu

 

• scharakteryzować bohaterów dramatu w kontekście losu emigranta i kryzysu bezdomności

• omówić relacje pomiędzy bohaterami

• wskazać utwory, w których pojawia się motyw domu

 

• omówić funkcję przestrzeni w dramacie

• omówić rolę Policjanta

• wskazać elementy tragiczne i komiczne w dramacie i określić ich funkcję

• wypowiedzieć się na temat funkcji czekania w dramacie

• porównać Antygonę w Nowym Jorku i Antygonę Sofoklesa

• wypowiedzieć się na temat fatum w obu dramatach

• zinterpretować ostatnie słowa Policjanta

 

• omówić funkcję aluzji literackiej w dramacie

• omówić sposób przedstawienia motywu domu w różnych tekstach kultury, uwzględniając szerokie konteksty

77. i 78. Tęsknota za mitem – Madame Antoniego Libery

• zrelacjonować treść powieści

• określić świat przedstawiony powieści

 

• wypowiedzieć się na temat narratora

• scharakteryzować Madame

• określić kompozycję powieści i omówić jej funkcję

• wskazać kontekst historyczno-obyczajowy w powieści

• wypowiedzieć się na temat symbolicznego charakteru postaci Madame

• omówić proces mitologizacji pozyskanych informacji na temat Madame

• zaprezentować obraz szkoły i wypowiedzieć się na temat jego realistycznego charakteru

• omówić funkcję kontekstów wykorzystanych w powieści

• zinterpretować scenę pożegnania ucznia z nauczycielką

 

• wypowiedzieć się na temat potrzeby mityzacji rzeczywistości

 

79. Madame – wśród znaków kultury

• wymienić etapy dojrzewania bohatera

• wymienić cechy powieści inicjacyjnej

 

• wskazać cechy powieści inicjacyjnej w utworze

• wskazać utwory, w których pojawia się motyw młodości

• omówić sposób przedstawienia relacji uczeń – nauczyciel w powieści Libery i innych tekstach kultury

• wypowiedzieć się na temat sposobu ukazania postaci tajemniczej kobiety w Madame i innych tekstach kultury

• omówić sposób przedstawienia młodości w powieści

• wypowiedzieć się na temat funkcji pamięci w przedstawianiu przeszłości, odwołując się do Madame i innych tekstów literackich

 

• omówić sposób przedstawienia motywu młodości w różnych utworach literackich

80. i 81. Beskidzki realizm magiczny – Miejsce Andrzeja Stasiuka

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść opowiadania

• określić rodzaj narracji w utworze

• wypowiedzieć się na temat narratora

• zaprezentować różne płaszczyzny czasowe przedstawione w opowiadaniu

• wskazać w tekście środki językowe

• wskazać cechy realizmu magicznego w utworze

• wskazać konteksty potrzebne do interpretacji utworu

• omówić funkcję przedstawienia różnych perspektyw czasowych w utworze

• wypowiedzieć się na temat sposobu postrzegania przestrzeni w opowiadaniu

• omówić rolę natury w opowiadaniu

• omówić funkcję środków językowych użytych w tekście

 

• zinterpretować tytuł utworu

• wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia motywu przemijania w opowiadaniu

• omówić funkcję kontekstów przywołanych w utworze

82. i 83. Samotność i wyobcowanie – Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk

(lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść opowiadania

• określić narrację w utworze

• omówić świat przedstawiony, uwzględniając kontekst historyczny

• wypowiedzieć się na temat kreacji tytułowego bohatera

• wskazać konteksty historyczne i literackie

• wskazać symbole występujące w opowiadaniu i omówić ich funkcję

• omówić przyczyny zagubienia bohatera w Warszawie

• omówić funkcję kontekstu literackiego

• zaprezentować utwory, w których pojawia się topos labiryntu

• omówić symboliczne znaczenie toposu labiryntu w opowiadaniu

• zinterpretować zakończenie utworu

 

• omówić sposób przedstawienia toposu labiryntu w różnych utworach literackich

84. i 85. Spotkanie z innością – Podróże z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego (lektura obowiązkowa)

• zrelacjonować treść fragmentu

• wskazać różnice kulturowe pomiędzy reporterem a spotkanymi ludźmi

 

• zaprezentować zdanie Kapuścińskiego na temat istoty zawodu reportera

• scharakteryzować język, którym posługuje się autor

• omówić funkcję Dziejów Herodota w reportażu Kapuścińskiego

• omówić sposób przedstawienia inności przez Kapuścińskiego

• omówić funkcję fragmentów autobiograficznych

• wypowiedzieć się na temat znaczeń wędrówki w różnych epokach

 

• omówić ujęcia motywu podróży w różnych utworach literackich

 

WSPÓŁCZESNOŚĆ – KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

86. Od informacji do dezinformacji

• definiować zjawisko dezinformacji

 

• omówić funkcję fake newsów w procesie dezinformacji

• wskazać różnice pomiędzy dezinformacją a kłamstwem

• rozpoznać fake newsy

• zaprezentować strategie odróżniania fake newsów od rzetelnych informacji

• wyjaśnić, na czym polega nierzetelność wskazanych wypowiedzi

• wyjaśnić, w jaki sposób dezinformacja przyczynia się do manipulowania informacją i opinią publiczną

 

• rozpoznać manipulację medialną w podanym przykładzie i wyjaśnić jej mechanizm

 

87. Kompetencje językowe i komunikacyjne – ćwiczenia

• posługiwać się nowo poznaną terminologią

• wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań

 

• poszerzać swoją świadomość językową

• funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową

• wykorzystywać wiedzę językową przy analizie tekstów literackich

WSPÓŁCZESNOŚĆ – TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI

88.

Reklama w wymiarze pragmatycznym i etycznym

• określić cel reklamy i wymienić jej formy

• wymienić techniki perswazyjne, stosowane w reklamie

 

• wskazać charakterystyczne cechy języka reklamy

• zaprezentować techniki tworzenia sloganów

• rozpoznać argumenty retoryczne, stosowane w tekście reklamowym

• wskazać techniki manipulacyjne, stosowane w reklamie

• rozpoznać techniki perswazyjne w reklamie

• zaprezentować i omówić obraz świata, przedstawiony w reklamie

• rozpoznać manipulację w tekstach reklamowych

• rozpoznać ukryte treści reklamowe

• analizować język wybranych reklam

• tworzy slogan reklamowy

 

• wypowiedzieć się na temat etycznego wymiary reklamy

 

89.

Nowomowa

• definiuje nowomowę

• wymienić podstawowe właściwości nowomowy

• wymienić zabiegi językowe, występujące w nowomowie

 

• wskazać literackie pochodzenie terminu

• wskazać właściwości nowomowy w podanych tekstach

• rozpoznać językowe cechy nowomowy w podanych przykładach

• wyjaśnić, na czym polegają językowe cechy nowomowy w podanych przykładach

• omówić funkcję sloganów w podanych przykładach

• uzasadnić, że podany tekst został napisany językiem nowomowy

 

• analizować teksty propagandowe i wyjaśnić, jak nowomowa może wpływać na odbiorcę

*90. Esej

 

• definiować esej

• wymienić najważniejsze cechy eseju

 

• wskazać cechy charakterystyczne języka eseju

 

• omówić założenia kompozycyjne eseju

• przygotować materiały do napisania eseju

• analizować problematykę podanego eseju

• analizować język podanego eseju

• tworzyć, poprawny pod względem językowym i kompozycyjnym, esej

*91.

Reportaż

• definiować reportaż

• wymienić najważniejsze cechy reportażu

 

• wskazać cechy reportażu w podanych przykładach

• wymienić i omówić odmiany reportażu

• rozpoznać odmiany reportażu

• zaprezentować założeniakompozycyjne reportażu

• rozpoznać cechy językowe reportażu

• omówić cele i funkcje reportażu

• omówić strukturę wskazanego reportażu

• zgromadzić materiały do napisania reportażu

• przeanalizować kompozycję wskazanych reportaży

• przeanalizować język podanego reportażu

• stworzyć poprawny pod względem językowym i kompozycyjnym reportaż

POWTÓRZENIE I PODSUMOWANIE WSZYSTKICH EPOK

92. Powtórzenie do matury – antyk

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

93. Powtórzenie do matury – Biblia

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

94. Powtórzenie do matury – średniowiecze

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

95. Powtórzenie do matury – renesans

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

96. Powtórzenie do matury – barok

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

97. Powtórzenie do matury – oświecenie

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

98. Powtórzenie do matury – romantyzm

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

99. Powtórzenie do matury – pozytywizm

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

100. Powtórzenie do matury – Młoda Polska

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

101. Powtórzenie do matury – dwudziestolecie międzywojenne

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

102. Powtórzenie do matury – wojna i okupacja

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

103., 104. i 105. Powtórzenie do matury – współczesność

• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie

• wykorzystać najważniejsze konteksty

• wyciągnąć wnioski

• określić własne stanowisko

• poprawnie zinterpretować wymagany materiał

• właściwie argumentować

• uogólniać, podsumowywać i porównywać

• wskazać i wykorzystać konteksty

Autorka: Magdalena Lotterhoff

 

Uwaga: w wyniku uszczuplenia podstawy programowej, według przedstawionego rozkładu materiału, niewykorzystane godziny pozostają do decyzji nauczyciela.