Wymagania edukacyjne na poszczególne
oceny − Ponad słowami klasa 2
część 1
Warunkiem koniecznym
do uzyskania oceny pozytywnej niezależnie od średniej ważonej jest
przystąpienie do wszystkich obowiązkowych form sprawdzania wiedzy oraz
zaliczenie wskazanych przez nauczyciela form sprawdzenia wiedzy i umiejętności
(np. praca klasowa lub sprawdzian lub wypowiedź ustna).
* zakres rozszerzony
materiał obligatoryjny
materiał fakultatywny
Numer |
Wymagania na ocenę
dopuszczającą |
Wymagania na ocenę dostateczną |
Wymagania na ocenę dobrą |
Wymagania na ocenę
bardzo dobrą |
Wymagania na ocenę celującą |
Uczeń potrafi: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Uczeń potrafi
to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
|
ROMANTYZM – O EPOCE |
|||||
2. i 3. Romantyzm – wprowadzenie do epoki |
• wyjaśnić etymologię nazwy epoki • przedstawić ramy czasowe romantyzmu europejskiego i polskiego |
• wyjaśnić, na czym polegała specyfika romantyzmu polskiego • przedstawić wydarzenia historyczne, które miały wpływ na
kształtowanie się nowej epoki |
• przedstawić rolę rewolucji francuskiej w procesie
kształtowania się nowej epoki |
• przedstawić najważniejsze założenia filozofii romantycznej |
• omówić kontekst historyczny |
4. i 5. Sztuka romantyczna |
• wskazać i zilustrować przykładami
najważniejsze tematy sztuki romantycznej |
• wymienić cechy charakterystyczne
stylu romantycznego i objaśnić je na przykładach |
• wymienić nazwiska najważniejszych
twórców romantyzmu i omówić ich dzieła |
• dokonać analizy wpływu gotyku na
sztukę romantyczną |
• dokonać analizy romantycznego dzieła
sztuki |
ROMANTYZM – TEKSTY Z EPOKI I
NAWIĄZANIA |
|||||
6. Wprowadzenie do literatury romantycznej |
• wymienić motywy i tematy
charakterystyczne dla literatury romantycznej • wymienić gatunki realizowane w
literaturze romantycznej |
• wymienić i omówić cechy bohatera
romantycznego • wymienić typy bohaterów romantycznych
i wskazać ich rodowody |
• określić rolę wątków irracjonalnych w
twórczości romantyków |
• określić rolę wyobraźni i natchnienia
w twórczości romantyków |
• wskazać specyfikę polskiej literatury
romantycznej i wyjaśnić jej genezę |
7. Konteksty i nawiązania – Sándor Márai, Zadanie |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji • wskazać bohatera romantycznego |
• omówić kompozycję opowiadania • scharakteryzować postać głównego bohatera |
• wypowiedzieć się na temat postawy głównego bohatera w
kontekście definicji bohatera romantycznego • zinterpretować tytuł opowiadania |
• zinterpretować ostatnie zdanie utworu |
• wskazać elementy romantycznej wizji świata i wypowiedzieć się
na temat jej konfrontacji z rzeczywistością |
8.
Zacieranie granic
między fikcją a rzeczywistością – Król olch
Johanna Wolfganga Goethego |
• zrelacjonować treść ballady • wskazać narratora i
bohaterów tekstu |
• omówić punkty
widzenia ojca i syna • scharakteryzować
króla olch • omówić cechy
gatunkowe utworu |
• wypowiedzieć się na
temat emocji towarzyszących bohaterom • wyjaśnić,
dlaczego tylko dziecko widzi króla |
• określić nastrój
wiersza i to, w jaki sposób został on zbudowany |
• określić konwencję
literacką dominującą w utworze |
9. Konteksty i nawiązania – Andrzej Sapkowski, Pani Jeziora |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • omówić świat przedstawiony • określić rodzaj narracji |
• wskazać cechy literatury fantasy we fragmentach tekstu • scharakteryzować bohaterów fragmentów tekstu |
• omówić relacje między bohaterami • dokonać analizy nawiązań do
literatury romantycznej – zarówno w treści, jak i w formie tekstu |
• dokonać analizy sposobu budowania nastroju grozy i
dynamizowania akcji |
• podać przykłady archaizacji języka i określić funkcję tego
zabiegu |
10. Cierpienia młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego –
bestseller swoich czasów (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentu tekstu • określić rodzaj narracji |
• scharakteryzować tytułowego bohatera • zaprezentować obraz uczucia Wertera do Lotty wyłaniający się z
tekstu |
• scharakteryzować miłość romantyczną w kontekście przeczytanych
fragmentów tekstu |
• wskazać przykłady funkcji ekspresywnej i wyjaśnić znaczenie jej
dominacji w tekście |
• wyjaśnić przyczynę wyboru powieści epistolarnej |
11. i
12. Johann Wolfgang Goethe, Faust. Tragedia (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść
dramatu na podstawie streszczenia • zrelacjonować treść
fragmentów tekstu • określić przynależność
rodzajową i gatunkową utworu |
• scharakteryzować
głównych bohaterów • zdefiniować bohatera
faustowskiego |
• omówić funkcję dobra
i zła w dziele • dostrzec i
przedstawić uniwersalną wymowę utworu |
• zinterpretować słowa
Mefistofelesa: Cząstka siły mała, / Co złego pragnąc zawsze dobro
zdziała |
• omówić kontekst biblijny |
13. Konteksty i nawiązania
– Wisława Szymborska, Prospekt |
• zrelacjonować treść
wiersza • wskazać podmiot
liryczny i adresata lirycznego |
• scharakteryzować
adresata lirycznego • wskazać środki
retoryczne i określić ich funkcję |
•
wskazać i zinterpretować nawiązanie do Fausta
Johanna Wolfganga Goethego •
porównać dwa rodzaje kuszenia: w dramacie Goethego i w wierszu Szymborskiej |
• postawić tezę
interpretacyjną • zinterpretować tytuł
wiersza |
• dokonać
sfunkcjonalizowanej analizy wiersza |
*14. Fryderyk Schiller, Do Radości |
• zrelacjonować treść utworu • wskazać podmiot liryczny i adresata wiersza |
• omówić sposób zaprezentowania radości w utworze • przedstawić obraz świata wyłaniający się z utworu |
• wskazać w wierszu elementy klasycystyczne • wskazać w wierszu motywy należące do światopoglądu
romantycznego |
• omówić relacje pomiędzy radością a miłością w utworze |
• przedstawić swoje zdanie na temat
przyczyn wyboru utworu na hymn Unii Europejskiej |
*15. Fryderyk Schiller, Rękawiczka.
Powiastka |
• zrelacjonować treść utworu • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• wskazać cechy ballady • przedstawić sposób ukazania motywu
rycerza |
• sformułować przesłanie utworu |
• dokonać analizy środków językowych
budujących nastrój wiersza |
• omówić funkcję kostiumu
historycznego w utworze |
*16. Poeci jezior – William Wordsworth, Wiersze (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotów lirycznych w wierszach • wskazać środki stylistyczne w
wierszach |
• omówić funkcję środków językowych użytych w wierszu Świat ludzkich spraw zbyt wiele dla nas
znaczy • wskazać w utworze wyrażenia o charakterze wartościującym i
określić ich funkcję |
• sformułować tezy interpretacyjne wierszy |
• podjąć dyskusję na temat roli natury w XIX wieku w kontekście
utworu Żonkile • podjąć dyskusję na temat relacji pomiędzy człowiekiem a
przyrodą w kontekście utworu Świat
ludzkich spraw zbyt wiele dla nas znaczy |
*17. Poeci jezior – Samuel Taylor Coleridge, Loch (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• omówić kompozycję wiersza |
• dokonać analizy środków językowych użytych w wierszu • zinterpretować tytuł wiersza |
• zinterpretować w kontekście wiersza fotografie zamieszczone w
podręczniku |
• podjąć dyskusję na temat relacji pomiędzy naturą a cywilizacją |
18. i 19. George Gordon Byron,
Giaur (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść utworu na podstawie streszczenia • zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• scharakteryzować tytułowego bohatera na podstawie fragmentów
tekstu • wskazać cechy gatunkowe we fragmentach tekstu |
• zdefiniować miłość romantyczną w
kontekście fragmentów tekstu |
• wypowiedzieć się na temat tragizmu w odniesieniu do bohatera |
• wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy obrazem miłości zawartym w Cierpieniach młodego Wertera a
tym z powieści Byrona |
*20. Edgar Allan Poe, Berenice (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• omówić sposób przedstawienia przez
narratora samego siebie oraz tytułowej bohaterki • scharakteryzować bohatera / narratora |
• zinterpretować symbolikę biblioteki
jako miejsca akcji |
• dokonać analizy środków językowych
budujących nastrój grozy |
• wypowiedzieć się na temat symbolu
zębów w kulturze |
*21. Carlos Ruiz Zafón, Marina |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• omówić funkcję miejsca akcji, okoliczności i przywołanych zjawisk
atmosferycznych |
• wskazać cechy egotyzmu romantycznego we fragmentach tekstu • omówić środki językowe tworzące nastrój horroru |
• zinterpretować symboliczne znaczenie
portretu Mariny |
• porównać sposób kreowania koszmaru we
fragmentach tekstu oraz na obrazie Johna Henry’ego Fuseliego
Nocna mara (Koszmar) • podjąć dyskusję na temat motywów najczęściej
pojawiających się we współczesnych horrorach |
22. Adam Mickiewicz, Oda do
młodości (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• nazwać funkcję językową dominującą w
wierszu i uzasadnić swoje stanowisko • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • wskazać w utworze postawę podlegającą
krytyce oraz przeciwstawione jej cechy młodości |
• omówić nastrój utworu i wskazać
środki językowe, które go tworzą • wskazać elementy klasycyzmu i
romantyzmu w utworze |
• sformułować program przedstawiony w
wierszu |
• omówić konteksty kulturowe w wierszu |
23., 24. i 25. Adam Mickiewicz, Ballady i
romanse (lektura obowiązkowa) |
Romantyczność: • zrelacjonować treść ballady • opisać różne reakcje osób zgromadzonych wokół Karusi: ludu, Starca i narratora Świteź: • zrelacjonować treść ballady • określić rodzaj narracji i wskazać narratora Lilije: • zrelacjonować treść ballady • omówić świat przedstawiony |
Romantyczność: • omówić życie wewnętrzne bohaterki wiersza • omówić sposób przedstawienia Starca • wskazać cechy gatunkowe utworu Świteź: • omówić kompozycję ballady • wskazać cechy gatunkowe utworu Lilije: • scharakteryzować bohaterkę utworu wszystkie ballady: • wskazać elementy synkretyczne w utworach |
Romantyczność: • wskazać objawy świadczące o obłędzie bohaterki • wskazać środki językowe, za pomocą których jest prezentowana Karusia, i określić ich funkcję Świteź: • omówić sposób przedstawienia natury i Boga w balladzie • wskazać elementy światopoglądu romantycznego w utworze Lilije: • omówić sposób kreacji bohaterki • określić rolę pustelnika • przedstawić rolę natury w balladzie wszystkie ballady: • określić funkcję motywów fantastycznych w utworach |
Romantyczność: • przedstawić punkty widzenia Starca i narratora oraz odnieść je
do światopoglądów: oświeceniowego i romantycznego Świteź: • dokonać analizy sposobu przedstawienia Świtezi w dzień i w nocy Lilije: • dokonać analizy zabiegów artystycznych, dzięki którym został uzyskany
nastrój grozy wszystkie ballady: • omówić romantyczną koncepcję świata zaprezentowaną w utworach |
Romantyczność: • wyjaśnić, dlaczego wiersz został okrzyknięty manifestem
romantyzmu Świteź: • omówić kontekst historycznoliteracki utworu Lilije: • porównać główną bohaterkę z lady Makbet |
26., 27. i 28. Adam Mickiewicz, Sonety
krymskie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki • opisać zachowania pasażerów statku z sonetu Burza |
• omówić kompozycję sonetów w odniesieniu do definicji gatunku • przedstawić postawy wobec życia bohaterów lirycznych sonetu Droga nad przepaścią w Czufut-Kale • omówić sposób przedstawienia podróży w utworach |
Burza: • wskazać środki stylistyczne budujące atmosferę zagrożenia • omówić sposób przedstawienia wyróżniającego się pasażera Bakczysaraj
w nocy: • wskazać środki stylistyczne i określić ich funkcję Ajudah: • omówić sposób kreacji podmiotu lirycznego • zinterpretować funkcję rozbudowanego porównania użytego w
wierszu wszystkie sonety: • przedstawić funkcję orientalizmów |
Burza: • zinterpretować zakończenie sonetu w kontekście biografii autora Bakczysaraj
w nocy: • wyjaśnić, na czym polega orientalizm utworu Droga nad przepaścią w Czufut-Kale: • wypowiedzieć się na temat symboliki przepaści Ajudah: • omówić wiersz jako manifest poezji romantycznej wszystkie sonety: • dokonać analizy sposobu uzyskania
określonego nastroju w poszczególnych utworach |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wierszy |
29. i 30. Adam Mickiewicz – wiersze miłosne (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotów lirycznych w utworach • omówić kompozycję erotyków |
• wskazać środki stylistyczne użyte w wierszach i określić ich
funkcję Do M***: • zinterpretować rolę natury przywołanej w wierszu Niepewność: • omówić sposób przedstawienia relacji pomiędzy podmiotem
lirycznym a bohaterką wiersza • zinterpretować funkcję stylistyczną pytań umieszczonych na
końcu każdej strofy Do*** Na Alpach w Splügen
1829: • scharakteryzować kreację bohaterki lirycznej • omówić postawę podmiotu lirycznego wobec doświadczenia
niespełnionej miłości |
Do M***: • porównać obraz miłości przedstawiony w wierszu do przeżyć
tytułowego bohatera utworu Johanna Wolfganga Goethego Cierpienia młodego Wertera Niepewność i Do
M***: • porównać utwory Do*** Na Alpach w Splügen
1829: • dokonać analizy sposobu ukazania w wierszu różnych odcieni
uczuć |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wierszy |
31.
Konteksty i
nawiązania – Konstanty Ildefons Gałczyński, Teatrzyk Zielona Gęś |
• wskazać elementy
aluzji literackiej w utworach |
Oda
do młodości: • wymienić cechy ody i
odnieść jej definicję do utworu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego On
nie doczekał się: • wskazać elementy
konwencji romantycznej w utworze Straszna
rozmowa Gżegżółki z duchem: • omówić efekt
humorystyczny utworu w kontekście romantycznej roli świata nadprzyrodzonego |
Oda
do młodości: • wyjaśnić, na czym
polega i z czego wynika efekt komiczny uzyskany w utworze On
nie doczekał się: • wyjaśnić, na czym
polega parodia w utworze • zinterpretować
funkcję didaskaliów Straszna
rozmowa Gżegżółki z duchem: • omówić funkcję
występowania świata nadprzyrodzonego w utworach romantycznych • zinterpretować tytuł utworu
w kontekście atmosfery grozy |
On
nie doczekał się: • dokonać analizy reakcji
bohatera romantycznego utworu i wyjaśnić przyczynę ich prześmiewczego
potraktowania |
On nie doczekał się: • dokonać analizy
wypowiedzi bohaterów utworu i omówić funkcję kontrastu |
32., 33., 34. i 35. Adam Mickiewicz, Konrad
Wallenrod (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • zrekonstruować biografię tytułowego bohatera • określić sposób relacjonowania wydarzeń |
• wskazać momenty przełomowe w życiu głównego bohatera • omówić kompozycję utworu • przedstawić Konrada Wallenroda jako bohatera bajronicznego • wymienić funkcje poezji wskazane w Pieśni wajdeloty • scharakteryzować Aldonę i omówić jej funkcję w utworze |
• wskazać i omówić zabiegi literackie podkreślające atmosferę
tajemnicy wokół głównego bohatera • omówić funkcję Halbana w utworze • wymienić fragmenty liryczne utworu i określić ich funkcję • zinterpretować zakończenie utworu • wyjaśnić znaczenie Ballady
Alpuhara |
• zinterpretować rolę kostiumu historycznego w utworze • dokonać analizy stylu utworu |
• wypowiedzieć się w kontekście fragmentów artykułu Stefana
Chwina na temat tragizmu tytułowego bohatera utworu Adama Mickiewicza |
36., 37. i 38. Adam Mickiewicz, Dziady
cz. IV (lektura uzupełniająca) |
• zrelacjonować treść dramatu • wymienić cechy miłości romantycznej |
• scharakteryzować Gustawa jako
bohatera werterowskiego • omówić kompozycję utworu • opisać miłość romantyczną jako
religię przeznaczeń • odnaleźć w utworze cechy dramatu
romantycznego |
• omówić funkcję literatury w
kształtowaniu wyobrażenia o miłości • porównać Księdza jako antagonistę
Gustawa ze Starcem z Romantyczności • porównać sposób ukazania obłędu i
miłości w Dziadach cz. IV i Romantyczności • dokonać analizy sensu przestrogi
wygłoszonej przez Gustawa |
• dokonać analizy środków, za pomocą
których został wykreowany bohater • wyjaśnić, na czym polega tragizm głównego
bohatera |
• dokonać analizy ekspresji słownej w
wypowiedziach Gustawa i omówić jej funkcję |
39., 40., 41., 42. i 43. Adam Mickiewicz, Dziady cz.
III (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść Dziadów cz. III • przedstawić okoliczności powstania Dziadów cz. III |
• omówić kompozycję dramatu • odnieść treść scen więziennych do
biografii Adama Mickiewicza • przedstawić romantyczną koncepcję
poety i poezji • przedstawić wątki biblijne obecne w Widzeniu Księdza Piotra • przedstawić obraz społeczeństwa
polskiego na podstawie scen: Salon
warszawski i Pan Senator • przedstawić cechy dramatu
romantycznego na podstawie Dziadów
cz. III • scharakteryzować Konrada jako
bohatera romantycznego |
• zinterpretować przemianę Gustawa w
Konrada • omówić problem teodycei obecny w Wielkiej Improwizacji • omówić prometeizm i psychomachię na podstawie Wielkiej Improwizacji • omówić mesjanizm na podstawie Widzenia Księdza Piotra • dostrzec stylizację apokaliptyczną w Widzeniu Księdza Piotra • zinterpretować słowa Wysockiego: Nasz naród jak lawa… |
• dokonać analizy kreacji Konrada w Wielkiej Improwizacji • wyjaśnić symbolikę bajki Żegoty • zinterpretować Ustęp oraz Do przyjaciół
Moskali pod kątem obrazu społeczeństwa rosyjskiego |
• omówić kontekst biograficzny i
historyczny utworu |
44. Adam Mickiewicz, Liryki
lozańskie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wierszy • określić sposób relacjonowania
wydarzeń |
• omówić kreacje podmiotów mówiących w
wierszach • omówić kompozycję wierszy |
Nad
wodą wielką i czystą…: • omówić sposób przedstawienia natury w
wierszu • omówić funkcję paralelizmu w wierszu Polały
się łzy me czyste…: • omówić funkcję klamry kompozycyjnej w
wierszu • omówić sposób przedstawienia każdego
z etapów życia podmiotu mówiącego |
Nad
wodą wielką i czystą…: • dokonać analizy wiersza pod kątem
sposobu ukazania przemijania oba wiersze: • dokonać analizy sposobów uzyskania
nastroju w wierszach |
• omówić związki utworów ze
światopoglądem romantycznym i z romantyczną metodą twórczą |
45. Podsumowanie wiadomości na temat twórczości Adama Mickiewicza |
• wymienić najważniejsze wydarzenia w
biografii Adama Mickiewicza |
• wskazać najważniejsze tematy i motywy
w twórczości Adama Mickiewicza |
• wymienić i scharakteryzować omawiane
utwory Adama Mickiewicza |
• omówić powiązania pomiędzy biografią
a twórczością Adama Mickiewicza |
• przedstawić znaczenie twórczości
Adama Mickiewicza dla rozwoju literatury polskiej |
46. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji |
•
zrelacjonować treść fragmentów utworu •
określić rodzaj narracji |
•
wypowiedzieć się na temat narratora |
•
porównać początkowy fragment utworu z inwokacją z Pana Tadeusza |
•
dokonać analizy języka opisów w kontekście prezentowanej rzeczywistości |
•
odnaleźć w tekście ironię i określić jej funkcję |
47.
i 48. Interpretacja tekstu – ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować teksty według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• omówić funkcję
użytych środków językowych |
49.
i 50. Krytyczne czytanie
tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
*51. Krytyczne czytanie
tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
52. Juliusz Słowacki, Rozłączenie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • przedstawić sytuację liryczną opisaną
w wierszu |
• nazwać uczucia podmiotu lirycznego • omówić kompozycję wiersza |
• zinterpretować funkcję kompozycji
wiersza • wskazać elementy charakterystyczne
dla romantycznego sposobu obrazowania |
• porównać opisy dwóch światów:
obserwowanego przez podmiot liryczny i znanego adresatce lirycznej |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
53. i 54. Juliusz Słowacki, Grób
Agamemnona (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • wskazać motywy mitologiczne w wierszu |
• zinterpretować metaforyczne znaczenie
motywów mitologicznych w kontekście wiersza • zinterpretować symbolikę „duszy
anielskiej” i „czerepu rubasznego” oraz pozostałe symbole zawarte w utworze |
• omówić symbolikę Termopil i Cheronei
w odniesieniu do współczesnej Juliuszowi Słowackiemu historii Polski |
• odnieść się do zawartej w utworze
opinii podmiotu lirycznego o Polakach |
55. Juliusz Słowacki, Testament
mój (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• omówić kreację podmiotu lirycznego • przedstawić kompozycję wiersza i
omówić jej funkcję • wymienić grupy adresatów pojawiające
się w wierszu i określić ich funkcję |
• odnieść treść wiersza do potocznego
rozumienia słowa „testament” • wyjaśnić w kontekście wiersza, czym
jest testament poetycki • określić funkcję wyrażeń o
charakterze impresywnym • wskazać wartości istotne dla podmiotu
lirycznego |
• omówić realizację motywu exegi monumentum w
wierszu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
56.
Juliusz Słowacki –
liryka patriotyczna |
•
zrelacjonować treść utworów •
określić rodzaj liryki i wypowiedzieć się na temat podmiotów lirycznych
wierszy |
Sowiński w okopach Woli: •
scharakteryzować tytułowego bohatera oraz określić znaczenie jego wieku i
kalectwa dla wymowy utworu •
wskazać, które elementy postawy generała Sowińskiego tworzą wzorzec osobowy
patrioty Pogrzeb kapitana Meyznera: •
wskazać elementy synkretyczne w utworze |
Sowiński w okopach Woli: •
określić funkcję motywów religijnych w utworze Pogrzeb kapitana Meyznera: •
określić funkcję motywów religijnych w utworze •
omówić sposób, w jaki została dokonana heroizacja bohatera |
Sowiński w okopach Woli: •
dokonać analizy stylistycznej wypowiedzi generała i określić ich funkcję w
kreacji bohatera Pogrzeb kapitana Meyznera: • dokonać
analizy ostatniej zwrotki wiersza i określić jej funkcję |
•
dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworów |
57., 58., 59., 60. i 61. Juliusz Słowacki, Kordian (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść dramatu • zrelacjonować przemianę tytułowego
bohatera |
• omówić kompozycję dramatu i określić
problematykę jego poszczególnych części • scharakteryzować Kordiana w akcie I • zinterpretować imię tytułowego
bohatera • wskazać w kreacji Kordiana cechy
bohatera werterowskiego |
• określić funkcję Przygotowania • omówić kreację postaci demonicznych w
Przygotowaniu • omówić funkcję opowieści Grzegorza • omówić funkcję podróży Kordiana po
Europie • zinterpretować metaforyczne znaczenie
Winkelrieda • zinterpretować pieśń Nieznajomego • zinterpretować funkcję miejsca
spotkania spiskowych • omówić funkcję Strachu i Imaginacji w
drodze Kordiana do komnaty cara • wskazać ironię romantyczną w utworze
i określić jej funkcję |
• dokonać analizy rozmowy Kordiana z
Papieżem • omówić próbę autokreacji bohatera w
monologu na szczycie Mont Blanc • dokonać analizy rozmowy Kordiana z
Doktorem w zakładzie dla obłąkanych |
• wskazać zabiegi manipulacyjne w
przemowie Kordiana do spiskowych • omówić konteksty historyczne |
*62., 63., 64. i 65. Juliusz Słowacki, Lilla
Weneda (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść dramatu • przedstawić bohaterów dramatu |
• scharakteryzować dwa walczące ze sobą
plemiona • wskazać analogie pomiędzy sytuacją i
postaciami przedstawionymi w dramacie a sytuacją i postaciami współczesnymi Juliuszowi
Słowackiemu • wskazać elementy baśniowe i określić
ich funkcję |
• wskazać elementy tragizmu w utworze • zinterpretować symboliczne znaczenie
harfy • zinterpretować symboliczne znaczenie
przestrzeni, w której rozgrywa się akcja |
• wyjaśnić, na czym polega fatalizm
dziejów w utworze • omówić tragizm utworu • omówić sposób budowania atmosfery
grozy • zinterpretować funkcję połączenia w
utworze różnych konwencji literackich |
• porównać tragizm Antygony Sofoklesa z tragizmem Lilli Wenedy • omówić problematykę historiozoficzną
utworu |
66. Podsumowanie wiadomości na temat twórczości Juliusza Słowackiego |
• wymienić najważniejsze wydarzenia w
biografii Juliusza Słowackiego |
• wskazać najważniejsze tematy i motywy
w twórczości Juliusza Słowackiego |
• wymienić i scharakteryzować omawiane
utwory Juliusza Słowackiego |
• omówić powiązania pomiędzy biografią
a twórczością Juliusza Słowackiego |
• przedstawić znaczenie twórczości
Juliusza Słowackiego dla rozwoju literatury polskiej |
67.
Interpretacja tekstu –
ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• omówić funkcję
środków językowych w utworze |
68.
Interpretacja tekstu –
ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• omówić funkcję
środków językowych w utworze |
69. Krytyczne czytanie
tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
70., 71., 72., 73. i 74. Zygmunt Krasiński, Nie-Boska
komedia (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść utworu • opisać obóz rewolucji |
• omówić kompozycję utworu i wskazać
problematykę jego każdej części • przedstawić argumenty hrabiego
Henryka i Pankracego • omówić cechy dramatu romantycznego na
podstawie Nie-Boskiej komedii |
• zinterpretować pogoń Męża za Dziewicą • wyjaśnić, co jest przyczyną klęski
Męża jako poety • omówić rozważania dotyczące poety i
poezji • omówić stosunek rewolucjonistów do
ustroju, obyczajowości, moralności, religii i wartości |
• zinterpretować zakończenie dramatu • zinterpretować tytuł dramatu • scharakteryzować hrabiego Henryka
jako bohatera tragicznego |
• dokonać analizy przyczyn klęski
małżeństwa hrabiego Henryka • porównać sposób przedstawienia obozu
rewolucji i Okopów Św. Trójcy |
75. Jan Lechoń, Nie-Boska komedia |
•
zrelacjonować treść utworu •
określić rodzaj liryki |
•
wskazać nawiązania do biografii i twórczości Zygmunta Krasińskiego |
•
wskazać w wierszu metafory i określić ich funkcję |
•
zinterpretować utwór w kontekście czasu jego powstania • zinterpretować
tytuł utworu |
•
dokonać sfunkcjonalizowanej analizy utworu |
76. Krytyczne czytanie
tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
77. Ciążące nad życiem przeznaczenie – Moja piosnka (I) Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • omówić kompozycję i budowę wiersza |
• zinterpretować symbolikę nici • omówić funkcję motta • zinterpretować metafory występujące w
wierszu i określić ich funkcję |
• wyjaśnić przesłanie wiersza |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
78. Siła prostoty i milczenia w wierszu Cypriana Norwida W Weronie (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• opisać nastrój wiersza • rozpoznać aluzję literacką w wierszu • wskazać w wierszu ironię i kontrasty |
• określić funkcję aluzji literackiej w
wierszu • określić funkcję kontrastów w wierszu • określić funkcję ironii w wierszu |
• zinterpretować przesłanie utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
79. Wybitna jednostka i społeczeństwo – [Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie…] Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny i adresatów
lirycznych |
• wypowiedzieć się na temat adresatów
utworu • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego |
• wskazać w wierszu środki stylistyczne
i określić ich funkcję • zinterpretować znaczenie trzech ostatnich
wersów utworu |
• sformułować tezę interpretacyjną |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
80. Poetycki hołd dla abolicjonisty – Do obywatela Johna Brown Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego • opisać adresata wiersza • odnaleźć w wierszu opinię podmiotu
lirycznego na temat Ameryki |
• zinterpretować znaczenie motywu mewy użytego
w wierszu • omówić funkcję środków stylistycznych
użytych do opisu bohatera wiersza • wyjaśnić funkcję zróżnicowanej
interpunkcji w wierszu |
• sformułować tezę interpretacyjną |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
wiersza |
81. Duchowa i poetycka biografia poety – [Klaskaniem mając obrzękłe prawice…] Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki |
• przedstawić kompozycję wiersza i określić
temat jego każdej części • wypowiedzieć się na temat podmiotu
lirycznego |
• omówić stosunek podmiotu lirycznego
do wybitnych romantyków • omówić sposób postrzegania
rzeczywistości przez podmiot liryczny |
• wyjaśnić, w jaki sposób podmiot
liryczny prezentuje swoją twórczość • zinterpretować ostatnią strofę utworu |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
*82. Poetycki pogrzeb bohatera – Bema
pamięci żałobny-rapsod Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki |
• omówić kompozycję wiersza • wskazać elementy obrządków
pogrzebowych przedstawione w wierszu • wskazać fragmenty tekstu oddziałujące
na zmysły wzroku i słuchu |
• określić funkcję fragmentów tekstu oddziałujących
na zmysły wzroku i słuchu • omówić sposób przedstawienia obrazu
nieskończoności • zinterpretować funkcję wyróżnień graficznych
w tekście |
• sformułować tezę interpretacyjną
wiersza |
• dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
*83. Hołd złożony zmarłym – Czarne
kwiaty (fragmenty) Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść fragmentów tekstu • określić rodzaj narracji |
• wskazać fragmenty o szczególnie
osobistym charakterze |
• określić funkcję detali przywołanych
w toku opowiadania |
• wyjaśnić, na czym polega przyjęta
przez Cypriana Norwida koncepcja przedstawiania postaci |
• wskazać elementy kontrastujące ze
sobą i określić funkcję zastosowania tego zabiegu |
*84. Sztuka a rzeczywistość – Fortepian
Szopena Cypriana Norwida (lektura obowiązkowa) |
• określić rodzaj liryki • wymienić adresatów apostrof |
• przedstawić kompozycję wiersza • omówić sposób przedstawienia
Fryderyka Chopina w wierszu • wskazać nawiązania do antyku i Biblii • odnaleźć elementy symbolizujące
rodzimość twórczości Chopina |
• określić funkcję nawiązań
do antyku i Biblii • zinterpretować zakończenie wiersza |
• dokonać analizy sposobu
przedstawienia powstania styczniowego w wierszu |
• przedstawić Norwidowską koncepcję
sztuki zaprezentowaną w wierszu |
*85. Poetyckie podsumowanie poglądów estetycznych Cypriana Norwida – Promethidion (lektura obowiązkowa) |
• omówić antyczną triadę przywołaną w
podręczniku |
• wskazać nawiązania do koncepcji
etycznych i estetycznych Platona • omówić rolę ludu w poemacie |
• zinterpretować połączenie w jedną
symboliczną postać mitologicznego Prometeusza i biblijnego Adama • omówić ukazane w poemacie relacje
pomiędzy Bogiem a człowiekiem |
• samodzielnie zinterpretować tekst • dokonać sfunkcjonalizowanej analizy
utworu |
• omówić rolę piękna i pracy w
poglądach estetycznych Cypriana Norwida • porównać rozważania o sztuce i
pięknie w Fortepianie Szopena i Promethidionie |
86.
Interpretacja tekstu –
ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny,
historycznoliteracki, kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• omówić funkcję
środków językowych w utworze |
87.
Interpretacja tekstu –
ćwiczenia |
•
odczytać wskazówki dotyczące interpretacji tekstów |
•
zinterpretować tekst według podanych wskazówek |
•
wyjaśnić, czym są konteksty: literacki, historyczny, biograficzny, historycznoliteracki,
kulturowy, religijny, filozoficzny, egzystencjalny |
•
określić rolę kontekstów w odczytaniu sensu utworów |
• omówić funkcję
środków językowych w utworze |
*88. Krytyczne czytanie
tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autora •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
89.,
90., 91. i 92. Aleksander Fredro, Śluby panieńskie (lektura uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść komedii •
wymienić bohaterów utworu |
•
scharakteryzować bohaterów utworu •
wskazać elementy komizmu: postaci, sytuacyjnego i języka |
•
dokonać analizy sposobu kreacji bohaterów •
omówić sposoby postrzegania miłości przez Gustawa i Albina •
dokonać analizy wszystkich rodzajów komizmu |
•
zinterpretować znaczenie podtytułu Magnetyzm
serca |
•
omówić funkcję obyczajowości oraz wpływ stereotypów kulturowych na poglądy i
postępowanie bohaterów |
93. Krytyczne czytanie
tekstu – ćwiczenia |
•
uporządkować informacje zawarte w tekście |
•
przetworzyć informacje zawarte w tekście |
•
rozpoznać główny problem w tekście |
•
sformułować argumenty potwierdzające stanowisko autorki •
zaprezentować i uzasadnić własne sądy |
• podjąć
polemikę |
*94.
Henryk Rzewuski, Pamiątki Soplicy (lektura uzupełniająca) |
•
zrelacjonować treść fragmentu tekstu •
wymienić przejawy obyczajowości szlacheckiej |
•
wskazać w utworze cechy gatunkowe gawędy •
wskazać fragmenty humorystyczne |
•
omówić funkcję fragmentów humorystycznych •
wskazać cechy romantyczne utworu |
•
omówić stosunek bohaterów fragmentu tekstu do francuskiej kultury i
literatury |
•
porównać obraz szlachty przedstawiony w Pamiątkach
Soplicy i Pamiętnikach Jana
Chryzostoma Paska |
ROMANTYZM – KSZTAŁCENIE
JĘZYKOWE |
|||||
95.
Zapożyczenia |
• wymienić typy i grupy
zapożyczeń • sklasyfikować
zapożyczenia ze względu na ich pochodzenie |
• odnaleźć w tekście
zapożyczenia oraz określić ich typ i przynależność do grup • odnaleźć w tekście
zapożyczenia i określić ich pochodzenie |
• odnaleźć w tekście
zapożyczenia i określić ich funkcję |
• wyjaśnić klasyfikację
zapożyczeń na podstawie ich budowy |
• wskazać zapożyczenia
w tekstach literackich |
96. Kompetencje językowe i
komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
• funkcjonalnie
wykorzystywać wiedzę językową |
• wykorzystywać wiedzę
językową przy analizie tekstów literackich |
97. i 98. Odmiany polszczyzny |
• wymienić różne odmiany polszczyzny • wymienić dialekty języka polskiego • wymienić cechy środowiskowych odmian polszczyzny |
• przedstawić różnice pomiędzy językiem mówionym a pisanym • przedstawić różnice pomiędzy językiem oficjalnym a
nieoficjalnym |
• wskazać w tekście cechy charakterystyczne dla języka mówionego • wskazać w tekście cechy charakterystyczne dla języka
nieoficjalnego |
• tworzyć teksty z wykorzystaniem różnych
odmian polszczyzny |
• wskazać w tekście literackim różne odmiany polszczyzny i omówić
ich funkcję |
99. Kompetencje językowe i
komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
• wykorzystywać wiedzę
językową przy analizie tekstów literackich |
100. Style funkcjonalne |
• wymienić style funkcjonalne |
• scharakteryzować style funkcjonalne |
• wskazać w podanych tekstach cechy określonego stylu • wskazać w tekście literackim elementy stylu artystycznego |
• przekształcić tekst, nadając mu cechy
innego stylu |
• stworzyć tekst w określonym stylu |
101. Kompetencje językowe i
komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
• wykorzystywać wiedzę
językową przy analizie tekstów literackich |
*102. Styl indywidualny a styl typowy |
• wymienić rodzaje stylu indywidualnego i stylu typowego • wymienić cechy stylu indywidualnego i stylu typowego |
• odróżnić styl indywidualny od stylu typowego w tekście |
• wskazać cechy stylu indywidualnego podanego twórcy • wskazać cechy stylu typowego w podanym tekście |
• przekształcić tekst, nadając mu cechy
stylu indywidualnego określonego twórcy |
• podać przykłady stylu indywidualnego i stylu typowego w
tekstach kultury |
*103. Kompetencje językowe i
komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
• wykorzystywać wiedzę
językową przy analizie tekstów literackich |
104. Niejednoznaczność wypowiedzi |
• wymienić zjawiska językowe będące źródłem niejednoznaczności |
• wskazać w tekście homonimy, anakoluty, elipsy i paradoksy |
• podać przykłady homonimów, anakolutów, elips i paradoksów • wyjaśnić sposób wykorzystania zjawisk językowych w podanych tekstach |
• omówić mechanizm powstawania błędów
językowych, wynikających z niejednoznaczności wypowiedzi |
• określić funkcję zjawisk językowych w
podanych tekstach |
105. Kompetencje językowe i
komunikacyjne – ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię d rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
• wykorzystywać wiedzę
językową przy analizie tekstów literackich |
ROMANTYZM –
TWORZENIE WYPOWIEDZI Z ELEMENTAMI RETORYKI |
|||||
106. Perswazja w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej |
• wymienić cele wypowiedzi perswazyjnej • wymienić cechy dobrze przygotowanej wypowiedzi perswazyjnej • wymienić rodzaje argumentów • wymienić zabiegi językowe i środki stylistyczne wzmagające
perswazyjność • wymienić środki pozajęzykowe wzmagające perswazyjność |
• wskazać elementy perswazji w podanych tekstach literackich i
nieliterackich • nazwać środki perswazji zastosowane w podanych tekstach |
• określić funkcję zabiegów
perswazyjnych w podanych tekstach |
• analizować podane teksty perswazyjne
pod kątem użytych środków językowych i pozajęzykowych |
• stworzyć i wygłosić tekst perswazyjny zawierający
różne rodzaje argumentów |
107. Kompetencje językowe i komunikacyjne
– ćwiczenia |
•
posługiwać się nowo poznaną terminologią |
•
wykorzystywać teorię do rozwiązywania zadań |
•
poszerzać swoją świadomość językową |
•
funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę językową |
•
wykorzystywać wiedzę językową przy analizie tekstów literackich |
108.
Jak napisać opinię w
formie pisma użytkowego? |
• zreferować zasady
tworzenia opinii – pisma użytkowego |
• wskazać cechy opinii
– pisma użytkowego w podanym tekście |
• przeredagować podany
tekst, aby nadać mu cechy opinii – pisma użytkowego |
•
stworzyć opinię – pismo użytkowe |
• stworzyć
opinię w formie oficjalnej i nieoficjalnej |
109. Szkic interpretacyjny |
• wymienić cechy szkicu interpretacyjnego |
• dokonać analizy przykładowego szkicu interpretacyjnego pod kątem
środków językowych • stworzyć szczegółowy plan dekompozycyjny przykładowego szkicu interpretacyjnego |
• przeredagować błędnie skomponowany fragment szkicu
interpretacyjnego • stworzyć plan szkicu interpretacyjnego według podanych
wskazówek |
• wskazać konteksty potrzebne do
stworzenia szkicu interpretacyjnego |
• stworzyć szkic interpretacyjny |
ROMANTYZM – POWTÓRZENIE
I PODSUMOWANIE |
|||||
110. i 111. Powtórzenie i podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i
opinie |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany
materiał • właściwie argumentować • uogólniać, podsumowywać i porównywać |
• wskazać i wykorzystać konteksty |
Autorka:
Magdalena Lotterhoff