Wymagania edukacyjne do przedmiotu
Trening personalny z podstawami
dietetyki
dla klasy 1 i 2
Klasa 1 – podstawy dietetyki
Treści nauczania |
Ocena |
||||
Dopuszczający |
Dostateczny |
Dobry |
Bardzo dobry |
Celujący |
|
Dział I. |
·
wymienia zasady
bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć żywieniowych · wskazuje miejsce w klasie (szkole), w którym znajduje się apteczka szkolna · określa czynniki, które wpływają na wypadki podczas posługiwania się narzędziami ręcznymi, mechanicznymi i elektrycznymi · wymienia zawartość apteczki pierwszej pomocy ·
wymienia zagadnienia programowe dotyczące zajęć
żywieniowych · określa wymagania i sposób oceniania na lekcji · demonstruje sposób udzielania pierwszej pomocy przy
skaleczeniu lub oparzeniu (osiągnięcia
nie podlegają ocenie) |
||||
Dział II. Planowanie i organizacja żywienia. |
- określa założenia pozwalające na budowę Piramidy Zdrowego Żywienia - rozróżnia składniki pokarmowe i składniki odżywcze -
wymienia i wyjaśnia podstawowe pojęcia dotyczące zasad racjonalnego
odżywiania się człowieka - wyjaśnia znaczenie pojęcia
„zdrowa (bezpieczna) żywność” |
- posługuje się Piramidą
Zdrowego Żywienia - wyjaśnia pojęcia normy żywieniowe - uzasadnia niezmienność podstawowych
zasad odżywiania - omawia i stosuje zasady budowy jadłospisów - omawia i stosuje zasady eksploatacji i
konserwacji poszczególnych urządzeń stosowanych przy obróbce żywności - wskazuje zdrowe (bezpieczne) produkty, rozróżnia tzw.
żywność ekologiczną - stosując zasady racjonalnego odżywiania się i rachunku
ekonomicznego |
- rozróżnia rolę poszczególnych
składników pokarmowych dla organizmu człowieka - wyjaśnia pojęcia: „zapotrzebowanie
energetyczne” - ocenia, czy spożywanie produktów przetworzonych,
modyfikowanych, zawierających konserwanty ma
wpływ na zasady odżywiania się - odczytuje tabele, rozpoznaje dane dla poszczególnych
grup populacji - wskazuje sposoby produkowania zdrowej (bezpiecznej) żywności |
- wyjaśnia, na czym polegają trudności w
opracowaniu wzorca optymalnego żywienia się - uzasadnia celowość aktywności
fizycznej w życiu - ocenia składniki żywności pod kątem odżywiania się - omawia żywienie swojej
rodziny, analizuje i komentuje prawidłowości i nieprawidłowości w
stosunku do zasad określonych przez naukowców - wyjaśnia różnice w zapotrzebowaniu organizmu na składniki odżywcze w zależności od
wieku, płci, trybu życia, zawodu itp. -
wyjaśnia istotę
modyfikacji genetycznej żywności weryfikuje z tabelami i analizuje wpływ
konserwantów na organizm człowieka |
- umie zastosować planowanie i organizację żywienia w praktyce:
przygotowanie posiłków zgodnie z zaleceniami dietetycznymi -
określa powody ewentualnych nieprawidłowości i możliwości dokonania zmian -
przedstawia
argumenty za genetyczną modyfikacją organizmów (GMO) i przeciw
niej, uzasadnia swoją opinię, identyfikuje zagrożenia i zyski ze stosowania
GMO - projektuje i zestawia jadłospis zgodnie z
zasadami dla określonej grupy ludzi (zwraca uwagę na młodzież w wieku
licealnym) |
Dział III. Klasyfikacja i charakterystyka diet. |
-
potrafi
klasyfikować diety lecznicze - potrafi wymienić potrawy dozwolone i zabronione przy danym schorzeniu |
-
oblicza
zawartości białka, tłuszczu i węglowodanów w diecie - zaplanować jadłospis dla osób z wybranym schorzeniem |
-
omawia sposoby
modyfikacji diet -
wymienia i
opisuje zasady przygotowywania posiłków ze względu
na uniknięcie zachorowań |
- wymienia produkty dozwolone i zabronione w dietach układa prosty jadłospis dla
wybranej diety -
omawia na czym
polegają zasady właściwego postępowania podczas sporządzania potraw,
transportu, przechowywania potraw w celu maksymalnego ograniczenia strat
składników pokarmowych, jednocześnie zapobiegając |
-
potrafi zdefiniować i omówić założenia
diet: bogatoresztkowej, łatwo strawnej, z
ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie soku żołądkowego, z
ograniczeniem tłuszczu, o zmienionej
konsystencji, ubogo energetycznej, bogatobiałkowej,
niskobiałkowej, o kontrolowanej zawartości kwasów tłuszczowych, z
ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów. |
Dział IV. Żywienie w chorobach wynikających z niedoboru
składników pokarmowych |
- zna nazwy chemiczne witamin -
zna mikro i makroelementy -
wie jakie ma znaczenie błonnik pokarmowy w diecie |
-
zna podział witamin na rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach oraz zna ich
główne źródła w diecie -
potrafi wymienić
czynniki wpływające na przyswajalność
składników mineralnych -
wskazuje źródła błonnika |
-
potrafi wymienić czynniki wpływające na przyswajalność witamin -
zna główne
źródła w diecie składników
mineralnych -
dobiera produkty spożywcze zawierające określone
składniki pokarmowe |
- wie, jaką rolę pełnią witaminy w organizmie człowieka oraz zna zalecany
dzienny poziom spożycia -
wie, jaką rolę pełnią składniki mineralne w organizmie
człowieka oraz zna zalecany dzienny poziom spożycia |
- zna skutki niedoboru witamin i objawy ich
nadmiaru w organizmie - umiejętnie dobiera produkty w zależności od choroby wynikającej z
niedoboru składników pokarmowych |
Dział V. Żywienie w alergiach pokarmowych. |
- zna pojęcia alergia, nietolerancja pokarmowa, alergeny |
-
potrafi wymienić alergeny |
- dobiera produkty do alergii pokarmowej (również przeciwwskazania) |
-
zna zasady
profilaktyki alergii pokarmowej |
-
potrafi układać
jadłospis dla osób z wybraną alergią pokarmową |
Dział VI. Żywienie
w zatruciach oraz chorobach przewodu
pokarmowego. |
- zna pojęcia: Zatrucia grzybami. Zatrucia chemiczne. Zatrucia
enterotoksynami bakteryjnymi |
- odczytuje tabele
kaloryczne, rozpoznaje dane dla
poszczególnych grup populacji |
– wie jak przebiega: żywienie w chorobie refluksowej, żywienie w przepuklinie rozworu
przełykowego, żywienie w zapaleniu przełyku, żywienie w zapaleniu żołądka,
żywienie w chorobach wrzodowych, żywienie w biegunkach, żywienie w zaparciach, żywienie w
chorobach trzustki, żywienie w chorobach wątroby |
-
oblicza wartość
energetyczną potraw, korzystając z tabel kalorycznych |
-
potrafi ułożyć
jadłospis dla osób z wybranym schorzeniem |
Dział VII. Żywienie w chorobach przemiany
materii. |
-
zna indeksy
glikemiczne żywności - oblicza BMI |
-
wymienia wymienniki węglowodanowe i tłuszczowe |
-
ustala wartość
energetyczną diety w cukrzycy |
-
planuje dietę cukrzycową z
wykorzystaniem wymienników -
planuje dietę w
dnie moczanowej |
- układa przykładowe jadłospisy dla ludzi z
wybranym schorzeniem. |
Dział VIII. Żywienie w chorobach układu krążenia
i układu krwiotwórczego. |
-
zna pojęcia:
dobry i zły cholesterol |
- opisuje i wyjaśnia problemy dotyczące żywienia
z jakimi boryka się współczesny świat |
- identyfikuje problemy dotyczące żywienia na świecie, przedstawia genezę ich powstawania i analizuje przyczyny ich trwania |
-
formułuje zasady
profilaktyki cholesterolowej -
formułuje zasady
profilaktyki nadciśnieniowej |
- układa jadłospis dla osób z wybranym schorzeniem |
Dział IX. Żywienie w chorobach układu moczowego. |
-
odczytuje tabele przy układaniu jadłospisów –
podstawowe parametry |
- zna choroby układu moczowego |
- oblicza
wartość energetyczną potraw, korzystając z
tabel kalorycznych |
-
zna zasady żywienia w
przewlekłej niewydolności nerek -
zna zasady
żywienia w zespole nerczycowym - zna
zasady żywienia w kamicy nerkowej |
-
projektuje i zestawia
jadłospis zgodnie z zasadami dla osób
z wybranym schorzeniem układu moczowego |
Dział X. Żywienie dzieci chorych. |
- zna podstawowe pojęcia: otyłość; fenyloketonuria |
- zna zasady profilaktyki celiakii |
-
formułuje zasady
profilaktyki otyłości |
-
wie jak należy
odżywiać dzieci w: chorobach przebiegających z gorączką, w biegunkach, w celiakii |
- układa jadłospis dla dzieci chorych |
Opracował: Michał Grabarek
Wymagania
edukacyjne do przedmiotu
Trening
personalny z elementami dietetyki
dla klasy
1 i 2
Klasa 2 –
trening personalny
Treści
nauczania |
Ocena |
||||
Dopuszczający |
Dostateczny |
Dobry |
Bardzo
dobry |
Celujący |
|
Dział I. Organizacja pracy
na lekcjach treningu
personalnego, zasady
BHP, program nauczania, system
oceniania. |
- stosuje zasady
BHP, zna wymagania i
sposób oceniania stosowane przez nauczyciela |
||||
Dział II. Trener personalny i aspekty prawne
w zawodzie nauczyciela. |
zna i potrafi definiować osobę
trenera personalnego, zna czynniki
decydujące bycia fachowym trenerem, |
zna cele jakimi kieruje się trener
w pracy z klientem, zna zadania jakimi
kieruje się trener w pracy z klientem, |
potrafi przeprowadzić wywiad z klientem w celu poznania potrzeb i oczekiwań klienta, rozumie i rozróżnia pojęcia trener a trener personalny, |
zna i rozumie na czym polega
odpowiedzialność pracy trenera, zna
przepisy prawne dotyczące
ewentualnych roszczeń i odszkodowań
jakie wnosi klient, |
rozumie znaczenie
trener personalny a trening personalny |
Dział III. Podstawy teoretyczne dotyczące anatomii i fizjologii wysiłku fizycznego. |
- zna i potrafi opisać budowę układu kostnego człowieka - zna i potrafi opisać budowę układu mięśniowego człowieka |
- zna i rozumie czynniki sterowania ruchem ciała człowieka - zna i potrafi klasyfikować
ruchy mięśni (zginania,
prostowania, przewodzenia i
odwodzenia, odwracania i nawracania) |
- zna kolejność spalania
energii podczas wysiłku fizycznego - zna i potrafi
klasyfikować wysiłek (aerobowy, anaerobowy, tlenowy i beztlenowy) |
zna sposoby
dostarczania energii podczas i po treningu - potrafi ocenić zmęczenie |
- zna rolę wypoczynku i
regeneracji po wysiłku - zna i potrafi określić sprawność fizyczną klienta, |
Dział IV. Metody i zasady
treningu indywidualnego. |
- potrafi ocenić potrzeby klienta |
- potrafi przygotować odpowiedni dobór ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i oczekiwań klienta, |
- potrafi
realnie i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy |
- potrafi ocenić progres kondycji klienta i zastosować inne obciążenia, |
- potrafi
przygotować plan treningowy dla
konkretnej osoby ( kolega, koleżanka z
klasy) |
Dział V. Metody i zasady
treningu zdrowotnego. |
- potrafi ocenić potrzeby klienta, |
- potrafi
przygotować odpowiedni dobór
ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i
oczekiwań klienta |
- potrafi realnie i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy, |
- potrafi ocenić
progres kondycji klienta i
zastosować inne obciążenia |
- potrafi przygotować plan treningowy
dla konkretnej osoby ( kolega,
koleżanka z klasy) |
Dział
VI. Metody i zasady treningu sportowego. |
- potrafi ocenić potrzeby klienta |
- potrafi przygotować odpowiedni dobór
ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i
oczekiwań klienta |
- potrafi realnie
i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy |
- potrafi ocenić
progres kondycji klienta i
zastosować inne obciążenia |
- potrafi przygotować plan
treningowy dla konkretnej osoby (kolega, koleżanka z klasy) |
Dział VII. Metody i zasady treningu funkcjonalnego. |
- potrafi ocenić
potrzeby klienta |
- potrafi przygotować odpowiedni dobór
ćwiczeń wzmacniających do potrzeb i
oczekiwań klienta |
- potrafi realnie
i fachowo ocenić szanse powodzenia współpracy |
- potrafi ocenić
progres kondycji klienta i zastosować inne obciążenia |
- potrafi przygotować plan treningowy
dla konkretnej osoby ( kolega,
koleżanka z klasy) |
Dział VIII. Podstawy praktyczne polegające na doborze
ćwiczeń wzmacniających na poszczególne partie ciała człowieka. |
- potrafi wymienić ćwiczenia |
-
potrafi wymienić i
zastosować ćwiczenia -
Wie na czym polegają
ćwiczenia wzmacniające |
- zna różnorodne formy ćwiczeń wzmacniających w zależności od możliwości lokalowych i sprzętowych ( crossfit, tabata, pilates) |
- potrafi biegle zastosować, omówić ćwiczenia wzmacniające przy
zastosowaniu różnych form ruchu |
- zna, analizuje i potrafi wskazać ćwiczenia wzmacniające na poszczególny mięsień |
Dział IX. Odpoczynek i
regeneracja. |
- wie na czym polega regeneracja |
- zna i rozumie
znaczenie odpoczynku i regeneracji po obciążeniu fizycznym |
- zna różne
formy regeneracji i odpoczynku |
- zna różne formy
odpoczynku |
- zna przygotować plan treningowy z zastosowanie
regeneracji I odpoczynku |
Dział X. Stretching. |
- wie co to jest stretching |
- zna najważniejsze cele |
- zadania i formy
stretchingu |
- rozumie
znaczenie stretchingu przed i po treningu |
- rozumie i dostrzega konieczność uświadamiania klientom potrzebę wykonania stretchingu |
Dział XI. Dieta. |
- zna zadania racjonalnego odżywiania |
- zna zasady piramidy żywieniowej |
- potrafi wymienić
składniki żywieniowe zawarte w pożywieniu |
- potrafi i zna zasady
wykonania płynów izotonicznych |
- potrafi
przygotować dietę dla konkretnej osoby |
Opracowała: Ewa
Lambryczak